Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.978 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26

Dennis1812

Amateur prutser

Ben dan wel benieuwd of de mensen die vinden dat de minima zoveel krijgen en het zo enorm goed hebben zelf ook maar enige ervaring hebben met minima. Of zelfs met minder dan 2x modaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:37
Dennis1812 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:16:
Ben dan wel benieuwd of de mensen die vinden dat de minima zoveel krijgen en het zo enorm goed hebben zelf ook maar enige ervaring hebben met minima. Of zelfs met minder dan 2x modaal.
De minima van nu verhongeren niet meer en gaan niet meer dood door allerlei gebreken aan eerste levensbehoeften. Dat is toch een sterke verbetering ten opzichte van de 19e en 20e eeuw. En dit is allemaal opgebouwd door overwegend centrum-rechtse kabinetten.

Dus @ari3 heeft daar gewoon een punt. Er is heel veel aandacht geweest voor de minima de afgelopen decennia. Zo veel zelfs dat nivelleren een feest is geworden.

Is de huidige gang van zaken dan de oplossing? Nee, zeker niet. Werk loont niet meer. De verhouding belasting arbeid/vermogen is schever dan ooit. Geld wordt gebruikt als lapmiddel in plaats van structurele aanpak (bijv. minima kunnen niet leven zonder toeslagen). 'Marktwerking' is de oplossing voor alles, maar de markt werkt niet. Rutte verzamelt crisissen alsof het pokémon zijn (gotta catch'em all!). En ga zo maar door.

De echte oplossingen voor onze huidige crisissen vereisen dan ook een radicale wijziging van onze maatschappij. Maar ja, vind maar eens een politicus/partij met groot genoege ballen en/of tetten om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je ze allemaal in een kamertje wil stoppen en alle normale voorzieningen wil afpakken zodat meneer 5x modaal een extra Ferrari kan kopen twijfel ik ook of je een lang leven hebt als politicus en als mens.

Voelt een beetje alsof we minima dan als uitschot gaan behandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:16:
Mijn ervaring: van matig salaris naar enkele maanden 70% UWV na verlies baan, naar stuk beter salaris wat flink zou moeten motiveren.

Conclusie: het levert netto bijna geen reet op als je alleenverdiener bent. Zie ook ander topic over middeninkomens

Het (on)bestaan van het middeninkomen

In geval van UWV kreeg ik veel aan toeslagen toegestopt. Nu niks meer. Daarbij krijgen de laagste inkomens dus nu energiecompensatie, wij niet, want we/ik hebben meer inkomen. Op de valreep mag ik straks ook aan de 300-400(?) euro energierekeningen geloven wanneer het contract verloopt, oftewel dan houden we bijna niets meer over p/m om te 'sparen'.

Dus als je aan mij vraagt: loont werken nu? Nope, ik ben alleen maar die fucking rekeningen aan het betalen. Dat doen de minima ook en die houden ook weinig/niks over, die hebben het ook niet goed. Ik denk dat het nu als enige loont als je allebei werkt met twee goede banen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat geloof ik direct. Ik zie alleen niet de oplossing in het idee om ze allemaal maar in een kamertje weg te stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
Kortom ruziën over “riante uitkeringen” leidt af van het echte probleem. Dat echte probleem is dat werkgevers en de top van de samenleving succesvol heel veel rijker zijn geworden ten koste van hun personeel. Werknemers zijn er per saldo sinds de jaren zeventig qua welvaart alleen maar op achteruit gegaan, de vermogens en inkomens aan de top verdubbeld, verdriedubbeld of zelfs vertienvoudigd. En nee de belastingdruk is nu niet hoger dan toen.

Dat het rechts daarbij lukt om de onderkant en het midden van de samenleving met elkaar in gevecht te brengen is natuurlijk de sleutel van dat succes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44

Spotmatic

Ken sent me

Dennis1812 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:42:
Dat geloof ik direct. Ik zie alleen niet de oplossing in het idee om ze allemaal maar in een kamertje weg te stoppen.
Als bijstandsontvanger mag je in Nederland niet eens de hele dag bij je moeder thuis doorbrengen om zo op de stookkosten te besparen. Die bijstand mag je dan direct weer terugbetalen.

O.a. om deze reden geloof ik heilig in een basisinkomen, in de HUIDIGE tijd. De overheid heeft geen kloot te maken met hoe jij je privé-leven inricht, ook niet met de manier waarop je iets wilt besparen om zo toch nog iets over te houden aan het einde van de maand.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

Dennis1812 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:42:
Gewoon uitkeringtrekkers en minima met z'n achten in kamertjes stoppen. Zijn ze niet meer eenzaam, de ruimte wordt verwarmd én ze sparen energiekosten uit. Bovendien lost dat ook in één klap het gat in het budget van Van Haga op omdat er meer huurders bij elkaar kunnen worden opgehokt in zijn woningen. Iedereen wint 8)

https://www.kijkmagazine....nodig-om-kamer-verwarmen/

/s ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
delpit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

“Riante voorzieningen die aan de minima worden verstrekt “.

Tja jouw beeld bij riant is waarschijnlijk een beetje anders dan die van mij.

Alle arbeidsongeschikten en langdurig werklozen in armenhuizen zodat de werkenden er geen last van hebben. Tja dat is ook een idee. Tot 1900 was jouw systeem de norm. Ik vind het best aardig dat we tegenwoordig menswaardig met mensen omgaan.
En toch heeft hij gelijk. Vaak wordt gerekend met 130% van de bijstandsnorm, als je in of rond die categorie valt ben je nog volledig afhankelijk van de overheid in je levensonderhoud (dmv. zorgtoeslag, huurtoeslag, gemeentelijke regelingen etc.). Dat zijn collectieve voorzieningen die door iedereen betaald worden.

Waarom kan je dat riant noemen? Omdat er sprake is van de zogenoemde armoedeval:

Dat betekent dat iemand die op 130% bijstandsinkomen zit en alle toeslagen krijgt er netto beter bij kan zitten dan iemand die net teveel verdient om aanspraak te maken op al die toeslagen en regelingen.

zie bijv. https://www.socialechrist...odellen-regeren-den-haag/

[ Voor 4% gewijzigd door geishin op 25-08-2022 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nathilion
@Vrijdag Jammer dat alleen dan het UWV/de Belastingdienst achter je aan komt want dan ben je plots een samenwoner en hebben jullie met zijn achten een 'gezamenlijk' inkomen van ver boven modaal. Ka ching! Dag alle toeslagen. Kijk maar eens naar de AOW als voorbeeld van dit rare systeem.

Naar mijn mening zou iedereen gewoon individueel belast moeten worden. Op die manier stimuleer je juist samenwonen omdat je dan de lasten kan delen zonder dat je er op achter uit gaat. Je doet er ook de huizenmarkt een lol mee want er zijn dan minder huizen nodig. En er is minder energie nodig. Win, win, win, zou je denken.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Nathilion schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
Naar mijn mening zou iedereen gewoon individueel belast moeten worden. Op die manier stimuleer je juist samenwonen omdat je dan de lasten kan delen zonder dat je er op achter uit gaat. Je doet er ook de huizenmarkt een lol mee want er zijn dan minder huizen nodig. En er is minder energie nodig. Win, win, win, zou je denken.
Nee, de "win" voor de overheid ontbreekt. Die willen uitkeringen en toeslagen terugbetaald zien omdat je die dan onterecht ontvangt (je hebt het niet nodig omdat je samen met anderen op de kosten bespaart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nathilion schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
@Vrijdag Jammer dat alleen dan het UWV/de Belastingdienst achter je aan komt want dan ben je plots een samenwoner en hebben jullie met zijn achten een 'gezamenlijk' inkomen van ver boven modaal. Ka ching! Dag alle toeslagen. Kijk maar eens naar de AOW als voorbeeld van dit rare systeem.

In princiepe wordt iedereen ook individueel belast. Met iemand een woning delen maakt het niet zo dat je fiscaal partners bent.

https://www.belastingdien...wie-is-uw-fiscale-partner

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
@Spotmatic Ik neem aan dat je dit gekscherend bedoelt?

Als mensen door samen te gaan wonen de middelen ontsluiten om zichzelf te ontwikkelen en beter, of überhaupt, werk vinden dan is daar de win voor de overheid. Een werkende heeft minder of geen toeslagen nodig en is op den duur zelfs positief voor de staatskas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Nathilion schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
@Spotmatic Ik neem aan dat je dit gekscherend bedoelt?

Als mensen door samen te gaan wonen de middelen ontsluiten om zichzelf te ontwikkelen en beter, of überhaupt, werk vinden dan is daar de win voor de overheid. Een werkende heeft minder of geen toeslagen nodig en is op den duur zelfs positief voor de staatskas.
Dat ben ik met je eens. Alleen is de Nederlandse regelgeving daar niet op toegespitst. Toeslagen en uitkeringen zijn er alleen voor mensen die het nodig hebben. Als je het niet nodig hebt (omdat je bespaart) dan mag je het terugbetalen.

Vandaar dat ik dus pleit voor het onvoorwaardelijke basisinkomen. Dan hoeft de overheid zich niet meer met jouw privé-leven te bemoeien.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
delpit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:51:
Kortom ruziën over “riante uitkeringen” leidt af van het echte probleem. Dat echte probleem is dat werkgevers en de top van de samenleving succesvol heel veel rijker zijn geworden ten koste van hun personeel. Werknemers zijn er per saldo sinds de jaren zeventig qua welvaart alleen maar op achteruit gegaan, de vermogens en inkomens aan de top verdubbeld, verdriedubbeld of zelfs vertienvoudigd. En nee de belastingdruk is nu niet hoger dan toen.
Ja, er zijn zeer rijke mensen en die mogen best belasting betalen. Het probleem is echter niet dat mensen rijk zijn en dus financieel onafhankelijk zijn, het grote probleem is juist dat de spelregels zo zijn opgesteld dat mensen van minima tot 5x modaal geen manier hebben om ook financieel onafhankelijk te worden omdat ze geen renderment kunnen realiseren. Na belasting betaald te hebben, kan de werkende klasse tot 5x modaal onvoldoende vermogen inbrengen zodat zij (in de toekomst) financieel onafhankelijk kan worden. In plaats van jaloers te kijken naar zeer rijke mensen gun ik het juist iedereen om financieel zelfstandig te worden. Op dit moment worden werkende mensen gevangen gehouden in een systeem waarbij ze nooit financiele onafhankelijkheid kunnen bereiken vanwege de hoge belastingdruk. We moeten daarom anders gaan denken over dit soort dingen. We moeten ons financieel emanciperen van de overheid in plaats van deel te nemen in een systeem van waarbij iedereen door herverdeling even arm gehouden wordt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
ari3 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Ja, er zijn zeer rijke mensen en die mogen best belasting betalen. Het probleem is echter niet dat mensen rijk zijn en dus financieel onafhankelijk zijn, het grote probleem is juist dat de spelregels zo zijn opgesteld dat mensen van minima tot 5x modaal geen manier hebben om ook financieel onafhankelijk te worden omdat ze geen renderment kunnen realiseren. Na belasting betaald te hebben, kan de werkende klasse tot 5x modaal onvoldoende vermogen inbrengen zodat zij (in de toekomst) financieel onafhankelijk kan worden. In plaats van jaloers te kijken naar zeer rijke mensen gun ik het juist iedereen om financieel zelfstandig te worden. Op dit moment worden werkende mensen gevangen gehouden in een systeem waarbij ze nooit financiele onafhankelijkheid kunnen bereiken vanwege de hoge belastingdruk. We moeten daarom anders gaan denken over dit soort dingen. We moeten ons financieel emanciperen van de overheid in plaats van deel te nemen in een systeem van waarbij iedereen door herverdeling even arm gehouden wordt.
Wanneer je niet begrijpt dat financiële onafhankelijkheid voor iedereen simpelweg onmogelijk is, ongeacht het systeem, dan kun je inderdaad een slachtoffer worden van het idee dat het de armen zijn die jouw droom in de weg staan en niet de rijken.

Maa blijf vooral geloven in je libertaire droom, bezoek eens een libertair paradijs zou ik zeggen. In Afrika liggen wel wat pareltjes waar men zich succesvol geëmancipeerd heeft van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55
Na belasting betaald te hebben, kan de werkende klasse tot 5x modaal onvoldoende vermogen inbrengen zodat zij (in de toekomst) financieel onafhankelijk kan worden
5x modaal, dat is 12.500 schoon aan de haak.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bad Brains schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

5x modaal, dat is 12.500 schoon aan de haak.
Door al dat nivelleren wil al dat schoons aan de haak niet omhoog komen. 5x modaal heeft het erg zwaar 8)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

ari3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

Pardon, geen aandacht voor minima? Ik observeer toch echt iets anders:
- Met uitzondering van studenten hebben alle minima een zelfstandige woning die ze zonder huurregulatie en huurtoeslag niet zouden kunnen betalen. Minima wonen daarmee allemaal boven hun stand, met de steun van Rechts-Midden.
- Ad-hoc energietoeslagen voor minima waar geen verplichting tot vermindering van gebruik tegenover staat. Ook hier weer met de steun Rechts-Midden.
We hebben een ander systeem nodig om uit de crisis(sen) van nu te komen:
- Afschaffen van alle toeslagen en aftrekposten in het belastingsysteem.
- Onzelfstandige woningen (kamerhuur) wordt de norm voor iedereen die zelf geen woning kan betalen. Bestaande sociale huurwoningen moeten daarom heringedeeld en herverdeeld worden.
Ja, laten we alle minima elk stukje privacy ontnemen door ze tot kamerhuur te dwingen. |:( Heb je gezien hoe een gemiddeld studentenpand onderhouden wordt? Hoe de schoonmaak daar gaat? Bij elke leeftijdsgroep ga je dan zien dat er 1 of meerderen zijn die de boel versmeren, als jij dan door pech ook in zo'n pand woont (want je mag geen eigen woning hebben) zit jij met de teringzooi die jouw huisgenoot ervan maakt. * Destruction been there, en dat gaat NOOIT meer gebeuren.

Het werkt 2 kanten op. Den Haag kan voor de minima de lasten verlagen, of de minima minder arm maken. Het zal mij jeuken of je mensen met de laagste inkomens een toeslag voor energie en voedsel gaat uitbetalen, of dat je het via de energiemaatschappij en de supermarktketen speelt zodat op die manier de prijzen zo gunstig mogelijk blijven.

Ik proef nogal wat afgunst richting minima in je reactie. Ja, zij krijgen toeslagen, ja zij krijgen soms kwijtschelding op belastingen. Maar denk je echt dat dat een vetpot is? De vaste lasten zijn net zo hoog als je inkomsten, je houdt geen cent over. Echt niet. Sterker nog, in de wereld van nu kom je structureel geld te kort ondanks alle toeslagen en kwijtscheldingen. Sparen voor onvoorziene uitgaven/tegenvallers? Onmogelijk gemaakt.

Misschien moet je eens gaan praten met iemand die op bijstandsniveau moet leven. Of beter nog, misschien moet je zelf eens proberen op bijstandsniveau te gaan leven. Probeer het een paar maanden, dan praat je wel anders.

Ik wil niet ontkennen dat het verschil tussen wel en niet werken soms klein is, maar laten we niet doen alsof iemand met een uitkering en toeslagen het zo goed voor elkaar heeft, want dat is gewoonweg niet het geval. En als je we iets aan dat verschil moeten doen, dan moet het minimumloon omhoog en moet misschien het toeslagen systeem zo aangepast worden dat iemand die gaat werken (al is het deeltijd) daar ook daadwerkelijk meer aan overhoudt. Als je nu in de bijstand zit kijk je wel uit, want als jij een paar dagen bij een vriend of vriendin blijft slapen moet je geld wat je bespaard hebt inleveren. Verdien jij een tientje omdat je op een kind van vrienden of buren hebt gepast? Inleveren. Natuurlijk is er een grote groep met een uitkering die denkt "Niks doen is het hoogst haalbare", maar de groep "ik zou wel willen maar zonder hulpmiddelen kan het niet" of "ik zou wel willen, maar de gemeente/het UWV..." is gigantisch groot.

Ik ken helaas mensen in zo'n situatie. Hebben een laag inkomen en weinig reserves, zij willen daar heel graag iets aan veranderen maar in de wereld van vandaag de dag krijgen zij daartoe 0,0 kans. Geef die mensen ruimte om iets te proberen, bijvoorbeeld door ze de eerste jaren te ontzien in het korten van uitkering/toeslagen*, dan neemt de kans dat zoiemand uiteindelijk helemaal geen uitkering of toeslagen meer nodig heeft flink toe.

* Nee, dat kan natuurlijk niet zonder haken en ogen. Maar ik ga er even vanuit dat ik dat niet speciaal hoef uit te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 25-08-2022 18:36 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
aljooge schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Door al dat nivelleren wil al dat schoons aan de haak niet omhoog komen. 5x modaal heeft het erg zwaar 8)
Ik zie het, in een maand binnenharken wat een "pariah" aan geld krijgt in een jaar.
Oh wacht ik zie het probleem, die "pariah" krijgt subsidies.. Schandelijk. :(

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Destruction schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

Ja, laten we alle minima elk stukje privacy ontnemen door ze tot kamerhuur te dwingen. |:( Heb je gezien hoe een gemiddeld studentenpand onderhouden wordt? Hoe de schoonmaak daar gaat? Bij elke leeftijdsgroep ga je dan zien dat er 1 of meerderen zijn die de boel versmeren, als jij dan door pech ook in zo'n pand woont (want je mag geen eigen woning hebben) zit jij met de teringzooi die jouw huisgenoot ervan maakt. * Destruction been there, en dat gaat NOOIT meer gebeuren.
Als het bij versmering blijft. Het kan nog veel erger uit de hand lopen. Hoeveel topics zijn er de afgelopen twee jaar hier gestart over burenruzies? Die buren hebben nog een eigen voordeur. Je moet er toch niet aan denken dat zo’n idioot niet naast maar in je huis zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
aljooge schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Die buren hebben nog een eigen voordeur. Je moet er toch niet aan denken dat zo’n idioot niet naast maar in je huis zit.
Dan had je maar andere keuzes moeten maken vroeger zodat je nou minimaal 5x modaal verdient

Echt ongelooflijk wat ik hier soms lees 🤐

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-08-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
Mr. Detonator schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:36:
[...]
Dan had je maar andere keuzes moeten maken vroeger zodat je nou minimaal 5x modaal verdient

Echt ongelooflijk wat ik hier soms lees 🤐
5 keer modaal is in een miljonairstopic een armoedzaaier, hier in dit lage inkomenstopic is hij voor minima een miljonair. :)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
R0181 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

5 keer modaal is in een miljonairstopic een armoedzaaier, hier in dit lage inkomenstopic is hij voor minima een miljonair. :)
Moet je nagaan. Al die Afrikanen die hierheen komen. Ze worden in 1 klap miljonair.... In hun ogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:10
Destruction schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

* Nee, dat kan natuurlijk niet zonder haken en ogen. Maar ik ga er even vanuit dat ik dat niet speciaal hoef uit te leggen.
Ik ben groot tegenstander van het woud aan toeslagen wat we hebben. Niet om de mensen die het betreft, maar het maakt volledig afhankelijk van de overheid ( soms een moet te vermijden kwaad), maar door het huidige woud is werken contraproductief. Je levert geld in zodra je je hoofd iets boven dat toeslagen maaiveld steekt. En met de huidige energie toestand gaat het eerder erger worden dan beter.
Daarnaast kost het onderhouden van het systeem nog eens een flinke inspanning van hele hordes ambtenaren en de bijbehorende kosten.
Wat Mij betreft:
* alle toeslagen eruit.
* sociale huur verplicht omlaag
( daarmee: verhuurders heffing weg)
* minimum loon en alle andere loonschalen aangepast En/ OF een flinke verhoging arbeidskorting en IB-vrije voet.
De dekking hiervoor kun je vinden in de vrijgekomen gelden voor al die toeslagen en evt verhoging van de hoogste belastingschijven.

Maar laten we alsjeblieft weg gaan van het huidige systeem dat mensen belemmerd zich te ontwikkelen , puur omdat dat zwaar geld kost waar ze al amper een cent te makken hebben

[ Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 27-08-2022 09:43 . Reden: Typefouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
GioStyle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Moet je nagaan. Al die Afrikanen die hierheen komen. Ze worden in 1 klap miljonair.... In hun ogen...
Ja het is ook oneerlijk, als wij daarheen gaan dan zijn we wel in 1 klap miljonair. Ik snap hun denkfout (redenatie) wel. Can you blame them?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• GioStyle
  • Laatst online: 21:44
@brothermaynard

Als jij al die toeslagen wil laten verdwijnen... Dan moet de inkomstenbelasting nul of zelfs negatief worden voor de eerste (ik gok) ergens tussen de 25 en 30k aan bruto inkomen..

Ik bedoel.. Als je nu 20k bruto verdient, hou je 18,7k netto over. Tel daar zorgtoeslag bij op en je zit al op nul. De rest van de toeslagen niet eens meegerekend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

https://nos.nl/nieuwsuur/...en-geld-gaat-naar-rusland

Ook de lokale overheid gaat het merken.
Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten (D66) wil voorkomen dat Nederlandse gasbetalingen de Russische oorlogsmachine spekken. Maar de opdracht dreigt een averechts effect te krijgen: Gazprom Energy koopt namelijk - net als Eneco en Greenchoice - gas in op de Europese gasmarkt. Op die spotmarkt, die nog altijd deels wordt bevoorraad door Rusland, mengt Russisch gas zich met Noors, Amerikaans of Algerijns gas. Gemeenten kopen die gasmix in.
Advocaat en sanctie-expert Viktor Winkler gaat nog een stap verder. De Europese sanctiewetgeving bepaalt ook dat overheden gesanctioneerde Russische entiteiten niet onnodig economisch voordeel mogen geven. "Als Nederlandse lokale overheden hun goedkope contracten moeten opzeggen en als vervanging extreem duur gas moeten kopen dat vrijwel zeker deels Russisch is, loopt Nederland een groot risico zelf de sancties te schenden," zegt hij.
Het ministerie van Economische Zaken & Klimaat blijft desgevraagd vasthouden aan het eerdere standpunt. De gesprekken met Duitsland en SEFE heeft het ministerie niet kunnen overtuigen en concludeert daarom dat SEFE ondanks de Duitse maatregelen "nog in Russisch eigendom is. Inkomsten komen uiteindelijk nog steeds ten goede aan de Russische staat. Het standpunt van EZK blijft daarom onveranderd."
Gemeenten moeten hun geld toch ergens vandaan halen, lijkt me dat er dan ergens belastingverhoging zal moeten plaatsvinden. Of snijden in kosten?

Principes. Fantastisch als anderen daar voor moeten opdraaien 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:55
GioStyle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:28:
@brothermaynard
Ik bedoel.. Als je nu 20k bruto verdient, hou je 18,7k netto over. Tel daar zorgtoeslag bij op en je zit al op nul. De rest van de toeslagen niet eens meegerekend...
Als je 20k bruto verdient en niet zonder toeslagen kan rondkomen, dan moet je wellicht meer gaan werken. Je kan toch niet verwachten dat anderen wel voor je opdraaien als je zelf parttime werkt? Het bruto minimum jaarloon is 22,5k.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ivow85 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Als je 20k bruto verdient en niet zonder toeslagen kan rondkomen, dan moet je wellicht meer gaan werken. Je kan toch niet verwachten dat anderen wel voor je opdraaien als je zelf parttime werkt? Het bruto minimum jaarloon is 22,5k.
Er kunnen genoeg redenen zijn waarom je niet meer kan werken. Nul uren contract, vreemde tijden waardoor een andere baan niet mogelijk is, kinderen, noem het maar op.

Less alienation, more cooperation.

• Ivow85
Sandor_Clegane schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:34:
[...]

Er kunnen genoeg redenen zijn waarom je niet meer kan werken. Nul uren contract, vreemde tijden waardoor een andere baan niet mogelijk is, kinderen, noem het maar op.
Als er redenen zijn dat je niet meer kán werken, dan zou je eventueel in aanmerking kunnen komen voor aanvullende bijstand of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Als je niet meer wil werken, hoeft een ander je niet te sponsoren.

Kinderopvang moet uiteraard wel gratis zijn voor werkende alleenstaande ouders. Kinderen zijn geen excuus om niet te hoeven werken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ivow85 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:37:
[...]

Als er redenen zijn dat je niet meer kán werken, dan zou je eventueel in aanmerking kunnen komen voor aanvullende bijstand of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Als je niet meer wil werken, hoeft een ander je niet te sponsoren.
Ergo toeslagen.
Kinderopvang moet uiteraard wel gratis zijn voor werkende alleenstaande ouders. Kinderen zijn geen excuus om niet te hoeven werken.
Zo werkt het op dit moment niet. Het is ook geen excuus, de realiteit is gewoon complexer dan jouw binaire voorstelling van deze.

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
ari3 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Ik herhaal t nog maar eens: Als je vanaf 5x modaal (als gezinsinkomen) je niet financieel onafhankelijk weet te werken, dan heb je een heel ander probleem dan je inkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
Alsof “financieel onafhankelijk “ een normale situatie is. We leven echt steeds meer in een sprookjeswereld. Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat mensen snappen dat diensten en producten geld kosten, en dat je kunt werken om voor dingen of diensten te *sparen* of dat je keuzes kunt maken waar je je zuur verdiende geld aan uit wilt geven. Ik schat binnen nu en 10 jaar totdat de harde realiteit weer terug is. Dit geldt niet alleen voor “millennials” maar ook voor de grijze duiven die nu klagen dat er geen huisartsen of verplegers zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door olafmol op 26-08-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
New Yorker schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:27:
***members only***

Enige mogelijkheid is een stadsverwarming van Vattenfall, hun prijsvergelijker was paar weken terug €129 nu €159. Dit geeft stress omdat die prijzen zelfs met volledige geïsoleerde woning duurder word waar je niks tegen kan doen.
Het is inmiddels € 178,17 geworden voor een nieuwbouw appartement voor 2 personen onder 65m2 appartement

En dat in paar dagen

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
Interessant stuk in Nieuwsuur. Jetten dwingt Nederlandse gemeenten tot dure energiecontracten, waarvan het geld uiteindelijk alsnog grotendeels naar Rusland gaat.

https://nos.nl/nieuwsuur/...en-geld-gaat-naar-rusland
Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten (D66) wil voorkomen dat Nederlandse gasbetalingen de Russische oorlogsmachine spekken. Maar de opdracht dreigt een averechts effect te krijgen: Gazprom Energy koopt namelijk - net als Eneco en Greenchoice - gas in op de Europese gasmarkt. Op die spotmarkt, die nog altijd deels wordt bevoorraad door Rusland, mengt Russisch gas zich met Noors, Amerikaans of Algerijns gas. Gemeenten kopen die gasmix in.

Als een gemeente een contract opzegt, waarin jaren terug een lage prijs is afgesproken, moet het op de Europese markt nu voor een veelvoud van de prijs gas kopen. Dan rinkelt de kassa bij de leveranciers, dus ook in Rusland.

Maar minister Jetten houdt toch vast aan de opdracht. Hij ziet zich daartoe gedwongen door de Europese sancties die bepalen dat Nederlandse publieke diensten - waaronder gemeenten - geen contracten mogen hebben met Russische partijen.

Verschillende experts kraken die interpretatie. "Het vreemde gevolg is dat er nu juist extra geld naar Rusland gaan", zegt sanctie-expert Sascha Kuhn van Simmons & Simmons. Energie-analist Jilles van den Beukel sluit zich hierbij aan: "Uiteindelijk doe je hier alleen Russische partijen een plezier mee."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Alleen één inkomensondersteunende voorziening. Geen geldverslindende lappendeken aan toeslagen zoals die er nu is waardoor voor grote groepen het niet of nauwelijks loont om van bijvoorbeeld 24 uur werk op te schalen naar 40 uur werk per week.
[...]

Zo werkt het op dit moment niet. Het is ook geen excuus, de realiteit is gewoon complexer dan jouw binaire voorstelling van deze.
Dat het op dit moment niet zo werkt zou natuurlijk geen reden moeten zijn om het systeem eens grondig te vereenvoudigen en de prikkel om meer te gaan werken te verhogen.

De realiteit is dat zo'n omslag voor de meest creatieve netto ontvangers van het huidige complexe systeem pijn zal doen. Maar niet dat het niet kan.

Wie echt niet kan werken moet ondersteuning krijgen. Wie prima in staat is fulltime te werken maar het wel makkelijk vind met 24 uur werken en een berg aan inkomensafhankelijke toeslagen, moet gewoon zijn lappendeken aan door toeslagen kwijtraken.

En ja, dan kan gerust tot bijvoorbeeld bruto 25-30k de inkomstenbelasting naar (bijna) 0. Effectief is dat nu immers ook al het geval. Alleen nu is de relatieve belastingdruk op elke extra euro aan inkomsten bij een inkomen van 20k al snel 60% tot 90% als gevolg van de afbouw van allerlei toeslagen en regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ivow85 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Alleen één inkomensondersteunende voorziening. Geen geldverslindende lappendeken aan toeslagen zoals die er nu is waardoor voor grote groepen het niet of nauwelijks loont om van bijvoorbeeld 24 uur werk op te schalen naar 40 uur werk per week.

[...]

Dat het op dit moment niet zo werkt zou natuurlijk geen reden moeten zijn om het systeem eens grondig te vereenvoudigen en de prikkel om meer te gaan werken te verhogen.

De realiteit is dat zo'n omslag voor de meest creatieve netto ontvangers van het huidige complexe systeem pijn zal doen. Maar niet dat het niet kan.

Wie echt niet kan werken moet ondersteuning krijgen. Wie prima in staat is fulltime te werken maar het wel makkelijk vind met 24 uur werken en een berg aan inkomensafhankelijke toeslagen, moet gewoon zijn lappendeken aan door toeslagen kwijtraken.

En ja, dan kan gerust tot bijvoorbeeld bruto 25-30k de inkomstenbelasting naar (bijna) 0. Effectief is dat nu immers ook al het geval. Alleen nu is de relatieve belastingdruk op elke extra euro aan inkomsten bij een inkomen van 20k al snel 60% tot 90% als gevolg van de afbouw van allerlei toeslagen en regelingen.
Maar hoe los je dit op dan? Moet er op een werkgeversverklaring dan ook een box staan of de 20-40% minder werken een vrije keus is van de medewerker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Kenny_026 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Maar hoe los je dit op dan? Moet er op een werkgeversverklaring dan ook een box staan of de 20-40% minder werken een vrije keus is van de medewerker?
De parttimer die meer wil werken moet zich dan simpelweg inschrijven als gedeeltelijk werkloze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ivow85 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

De meest creatieve ontvangers in ons huidige systeem zijn die parasitaire bedrijfjes die je "wegwijs" helpen maken in onze regel jungle. Voor een prijs natuurlijk. PGB kantoortjes, zorg bedrijfjes noem ze maar op.
"Je moet nog net iets meer door het slijk voor deze centjes". Je weet hoe dit gaat uitpakken toch? Dat wordt een berg poortwachters, regels, systemen om maar niet iemand onverhoopt "gratis geld" te geven.
De olifant in de kamer is dat lonen gewoon structureel niet bij zijn gebleven met de gestegen productiviteit en stijgende kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Maar ook zulke oplossingen hebben maar een houdbaarheidsdatum natuurlijk. Daar waar iedereen nu schreeuwt over overbevolking is de lange termijn natuurlijk onderbevolking. Het sterftecijfer is al jaren lang hoger dan geboortecijfer. Nu gaat alles over schaarste en tekorten en met een jaar of 10-15 gaan we te maken krijgen met overschotten en zakt oa de huizenmarkt en energiesector als een plumpudding in elkaar. De inflatie is nu hoog en met een jaar of 10-15 nog extreem veel hoger. Wat doe je dan? Ga je de rente zo extreem verhogen dan de lagere inkomens tzt helemaal aan de grond zitten? De balans zoeken is nu heel moeilijk en dergelijk grove maarregelen lijken me niet heel verstandig.

Terug naar de olifant in de kamer en weer ontopic, ik moest me na aanschaf van de zonnepanelen inschrijven als ondernemer. Ik produceer iets wat ik verkopen moet. Ik moet dat verkopen aan de energiemaatschappij waar ik ook afneem. Waarom kunnen we niet collectief de minima steunen vanuit de huidige salderingsregelingen? Ik zou graag mijn overschot aan familie of kennissen schenken om zo mijn steentje bij te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Best veel te zeggen voor een basisinkomen, maar dat had deze situatie niet anders gemaakt. Een basisinkomen zal altijd het sociale minimum zijn, het sociale minimum zal nooit onverwachte extreme prijsstijgingen van primaire levensbehoeften kunnen opvangen.

Bottomline kun je vrij eenvoudig uitrekenen dat er enkele tientallen miljarden aan onverwachte energielasten verdeeld moeten worden. Die verdeling zal pijn doen, extreme pijn op sommige plaatsen. Van de overheid verwachten dat die pijn volledig of grotendeels gedempt wordt is niet meer dan uitstel. Een hogere staatsschuld zou kunnen, dan schuiven we het naar de toekomst. Maar wat als deze situatie permanent is? Gedeeltelijk opvangen via inkomstenbelasting zou kunnen. Verlaging tarieven schijf 1, verhogen schijf 3 of zo.

Het echte probleem is dat werkgevers zijn gaan parasiteren op hun werknemers. Zielig doen over vaste arbeidscontracten en ondernemersrisico’s, maar ondertussen megawinsten omzetten in enorme vermogenstoename. En dat speelt al sinds de jaren zeventig. En ja, wij laten dat gebeuren, want vakbonden zijn eng en voor boomers, “ik kan zelf wel onderhandelen”, “het is de schuld van de bijstandstrekkers en natuurlijk de migranten” enzovoort enzovoort.

Wat dat betreft kan de periode van inflatie een wake-up call zijn, maar ik ben niet positief. Ongetwijfeld gaat er een “beroep op onze solidariteit” gedaan worden omdat in deze onzekere tijden loonsverhoging natuurlijk tot nog meer inflatie blablablabla leidt. Nee, de bedoeling is dat de verhoudingen weer een beetje normaliseren en dat 3% meer voor de werknemer niet automatisch 30% meer voor de werkgever of directie betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

delpit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:01:
Best veel te zeggen voor een basisinkomen, maar dat had deze situatie niet anders gemaakt. Een basisinkomen zal altijd het sociale minimum zijn, het sociale minimum zal nooit onverwachte extreme prijsstijgingen van primaire levensbehoeften kunnen opvangen.

Bottomline kun je vrij eenvoudig uitrekenen dat er enkele tientallen miljarden aan onverwachte energielasten verdeeld moeten worden. Die verdeling zal pijn doen, extreme pijn op sommige plaatsen. Van de overheid verwachten dat die pijn volledig of grotendeels gedempt wordt is niet meer dan uitstel. Een hogere staatsschuld zou kunnen, dan schuiven we het naar de toekomst. Maar wat als deze situatie permanent is? Gedeeltelijk opvangen via inkomstenbelasting zou kunnen. Verlaging tarieven schijf 1, verhogen schijf 3 of zo.

Het echte probleem is dat werkgevers zijn gaan parasiteren op hun werknemers. Zielig doen over vaste arbeidscontracten en ondernemersrisico’s, maar ondertussen megawinsten omzetten in enorme vermogenstoename. En dat speelt al sinds de jaren zeventig. En ja, wij laten dat gebeuren, want vakbonden zijn eng en voor boomers, “ik kan zelf wel onderhandelen”, “het is de schuld van de bijstandstrekkers en natuurlijk de migranten” enzovoort enzovoort.

Wat dat betreft kan de periode van inflatie een wake-up call zijn, maar ik ben niet positief. Ongetwijfeld gaat er een “beroep op onze solidariteit” gedaan worden omdat in deze onzekere tijden loonsverhoging natuurlijk tot nog meer inflatie blablablabla leidt. Nee, de bedoeling is dat de verhoudingen weer een beetje normaliseren en dat 3% meer voor de werknemer niet automatisch 30% meer voor de werkgever of directie betekent.
Er is zoveel meer geld ineens beschikbaar door hogere baten uit de energiebelasting, dat kun je eventueel ook gebruiken als offset.

Voor de rest van je verhaal: dan moeten er wel mensen zitten die daadkrachtig "willen" optreden. Dat zie ik gewoon niet gebeuren. Wilders maakte best een redelijk punt: mensen deze winter niet afsluiten. Zelfs iets als: "dat is een goed idee, gaan we naar kijken" krijgt Rutte zijn muil niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:09:
[...]
Voor de rest van je verhaal: dan moeten er wel mensen zitten die daadkrachtig "willen" optreden. Dat zie ik gewoon niet gebeuren. Wilders maakte best een redelijk punt: mensen deze winter niet afsluiten. Zelfs iets als: "dat is een goed idee, gaan we naar kijken" krijgt Rutte zijn muil niet uit.
Er is volgens mij dan ook nog geen indicatie dat er überhaupt mensen zullen worden afgesloten in de winter?

Als iemand mompelt 'ik wil een betalingsregeling' mag die overigens niet eens worden afgesloten vziw.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Mijn werkgever gaat mogelijk vanaf oktober al ingrijpen. Die willen bepaalde gebouwen dicht doen 2-3 maal per week en dat mensen die dagen structureel thuis gaan werken. De mensen zelf hebben wel meer kosten dan thuis, maar de werkgever bespaart enorm door voor die locaties geen reiskosten en stroom etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Agent47 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:27:
Mijn werkgever gaat mogelijk vanaf oktober al ingrijpen. Die willen bepaalde gebouwen dicht doen 2-3 maal per week en dat mensen die dagen structureel thuis gaan werken. De mensen zelf hebben wel meer kosten dan thuis, maar de werkgever bespaart enorm door voor die locaties geen reiskoten en stroom etc.
Dan kan thuiswerken ineens wel.
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Er is volgens mij dan ook nog geen indicatie dat er überhaupt mensen zullen worden afgesloten in de winter?

Als iemand mompelt 'ik wil een betalingsregeling' mag die overigens niet eens worden afgesloten vziw.
Oh, nou niets aan de hand dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

Oh, nou niets aan de hand dan.
Thuis werken kon bij ons al? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:01:
[...]

Het is inmiddels € 178,17 geworden voor een nieuwbouw appartement voor 2 personen onder 65m2 appartement

En dat in paar dagen
En dan te bedenken dat stadsverwarming de prijzen voor een jaar vast heeft staan. ;)
Je zal tot 1-1 geen cent meer per GJ hoeven te betalen.

Op 1-1 zal er een nieuwe prijs gelden, die op basis van de in december geldende 1-jaarstarieven voor gas, wordt vastgesteld. Krom systeem, omdat je zo dus voor een dienst die je verplicht moet afnemen en dus ook nooit voor 1 jaar, wordt gehouden aan de maximumtarieven voor 1-jaars gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 20:36
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
Kom maar door met die thuiswerkvergoeding, nu veelal 2 euro per dag. Daar heb je de cv-ketel geen werkdag voor branden. Laat staan de laptop van stroom voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Agent47 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Thuis werken kon bij ons al? 8)7
Maar gaat jouw werkgever dan ook jouw stijgende lasten vergoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

marcelcee schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Kom maar door met die thuiswerkvergoeding, nu veelal 2 euro per dag. Daar heb je de cv-ketel geen werkdag voor branden. Laat staan de laptop van stroom voorzien.
Hier ook €2 per dag idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

delpit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Of de overheid? Die geeft immers het thuiswerkadvies, zeker als er een nieuwe coronagolf komt is dat wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
Agent47 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Hier ook €2 per dag idd.
die €2,- per dag is een gemiddelde van de kosten over een heel jaar. Dus als je een jaar thuiswerkt, zou dit een conforme vergoeding zijn. Als jouw werkgever je in de koude maanden thuis laat werken, naait hij je een oor aan. Naast dat de €2 nu al totaal achterhaalt is, zal je in de koude maanden minimaal 15 euro per dag nodig hebben om kostenneutraal thuis te werken. En dan moet je slechts 1 kamertje efficiënt weten te verwarmen. (zoneverwarming/airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Agent47 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Hier ook €2 per dag idd.
In de vorm van minder maar efficiëntere uren voor velen 😊

Maar met de enorm stijgende energieprijzen is het logisch dat de thuiswerkvergoeding ook niet meer uitkomt natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Kenny_026 op 26-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
En toch lijkt me het voor het totale energieverbruik beter dat iedereen gewoon naar het kantoor gaat waar maar 1 gebouw verwarmd hoeft te worden in plaats van tientallen huizen, al zijn het maar enkele kamers.

Ik ga gewoon weer naar het kantoor, scheelt aanzienlijk in de kosten, vooral omdat het voor mij/ons op fietsafstand is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
FabianGTI schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:03:
En toch lijkt me het voor het totale energieverbruik beter dat iedereen gewoon naar het kantoor gaat waar maar 1 gebouw verwarmd hoeft te worden in plaats van tientallen huizen, al zijn het maar enkele kamers.

Ik ga gewoon weer naar het kantoor, scheelt aanzienlijk in de kosten, vooral omdat het voor mij/ons op fietsafstand is. :)
voor mensen die met de fiets gaan zal het idd goekoper zijn, maar als je je auto moet starten krijg je een ander plaatje vermoed ik qua energieverbruik

zeker as je dan 8.5kw pér liter benzine in de som
meeneemt...de meeste mensen gaan nou eenmaal met de auto naar het werk, ook al is dat maar 5km

1 gebouw verwarmen kost natuurlijk veel meer energie dan tientallen autos die er naartoe moeten rijden

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Detonator op 26-08-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
delpit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Mag je verrekenen met de besparing op reiskosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Nee, dan moet 'ie ook zijn aangemeld bij de schuldhulpverlening. Plus hij moet zich aan de betalingsregeling houden. Maar wat er nu gebeurd is dat die maandnota van € 150 ineens € 350 wordt, plus dat mensen 'n betalingsregeling van € 100 moeten betalen. En als ze al moeite hadden om € 150 te betalen, hoe moeten ze dan ineens € 450 betalen? Want dat is het probleem: er is te weinig geld. Niet: ze kunnen niet budgetteren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Nee, dan moet 'ie ook zijn aangemeld bij de schuldhulpverlening. Plus hij moet zich aan de betalingsregeling houden. Maar wat er nu gebeurd is dat die maandnota van € 150 ineens € 350 wordt, plus dat mensen 'n betalingsregeling van € 100 moeten betalen. En als ze al moeite hadden om € 150 te betalen, hoe moeten ze dan ineens € 450 betalen? Want dat is het probleem: er is te weinig geld. Niet: ze kunnen niet budgetteren.
Precies dat, je kan dan misschien een betalingsregeling treffen, maar de oplopende kosten zijn en worden veel hoger dan wat je aflost. Het is geen oude schuld met een vast bedrag die met aflossen minder wordt, maar een blijvend oplopende schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

R0181 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Precies dat, je kan dan misschien een betalingsregeling treffen, maar de oplopende kosten zijn en worden veel hoger dan wat je aflost. Het is geen oude schuld met een vast bedrag die met aflossen minder wordt, maar een blijvend oplopende schuld.
Ik blijf het een rare manier van werken vinden. Het is hier offtopic, maar ik heb het voorbeeld ook al vaak voorbij zien komen met het CJIB als betrokkene. Iemand kan niet in één keer bijvoorbeeld 200 euro betalen. Doet vervolgens het voorstel dat hij/zij in 3 maanden tijd die 200 euro zal aflossen. Dat wordt geweigerd en vervolgens loopt zo'n verhaal op van 200 tot 2.000 euro. Alsof iemand die geen 200 euro heeft stiekem ineens toch ergens 2.000 euro heeft liggen 8)7 Dan kom je dus nooit meer uit de ellende. Zelfs als je iemand vermoord krijg je nog een 2e kans in deze maatschappij. Dan moet dat met een betalingsachterstand (in welke vorm dan ook) ook mogelijk zijn. Maar nee /offtopic.

Zo moet ook Den Haag wel snappen dat iemand die rond moet komen van 1.000 euro absoluut geen mogelijkheid heeft om een energierekening van 500 euro te betalen en dat die 1.300 euro toeslag die zoiemand krijgt ook weinig zoden aan de dijk zet. En straks zijn ze natuurlijk weer verbaasd dat het aantal mensen dat met ernstige schulden kampt zo explosief is toegenomen 8)7

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Destruction schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Ik blijf het een rare manier van werken vinden. Het is hier offtopic, maar ik heb het voorbeeld ook al vaak voorbij zien komen met het CJIB als betrokkene. Iemand kan niet in één keer bijvoorbeeld 200 euro betalen. Doet vervolgens het voorstel dat hij/zij in 3 maanden tijd die 200 euro zal aflossen. Dat wordt geweigerd en vervolgens loopt zo'n verhaal op van 200 tot 2.000 euro. Alsof iemand die geen 200 euro heeft stiekem ineens toch ergens 2.000 euro heeft liggen 8)7 Dan kom je dus nooit meer uit de ellende. Zelfs als je iemand vermoord krijg je nog een 2e kans in deze maatschappij. Dan moet dat met een betalingsachterstand (in welke vorm dan ook) ook mogelijk zijn. Maar nee /offtopic.

Zo moet ook Den Haag wel snappen dat iemand die rond moet komen van 1.000 euro absoluut geen mogelijkheid heeft om een energierekening van 500 euro te betalen en dat die 1.300 euro toeslag die zoiemand krijgt ook weinig zoden aan de dijk zet. En straks zijn ze natuurlijk weer verbaasd dat het aantal mensen dat met ernstige schulden kampt zo explosief is toegenomen 8)7
Het duurste wat je kan doen is arm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
We zijn er allemaal wel over eens dat een gas kuubprijs van € 3 of zelf € 5 onhaalbaar is voor een groot deel van Nederland. Mensen kunnen geen honderden euro's per maand ophoesten voor de energierekening. Maar wat gaat dit concreet betekenen? Ik ben zo benieuwd. Waarom horen we zo weinig?

Verwacht men dat dit een paniekprijs is in reactie op gepland onderhoud aan Nordstream 1?

Hoopt men dat in de herfst meer regen/wind er voor zal zorgen dat er meer gehaald wordt uit windenergie en kernenergie (die nu niet goed kunnen draaien ivm de waterstand)?

Hebben we deze prijs maar te slikken komende winter waardoor miljoenen huishoudens met een betalingsachterstand zitten? Bij Vattenfall zijn dit er nu al 800.000 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Ja het is oorverdovend stil vanuit de regering, net alsof ze zeggen: niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Arjantje72 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:11:
Ja het is oorverdovend stil vanuit de regering, net alsof ze zeggen: niks aan de hand.
Nee, dat is niet waar. Onze minister van financiën heeft er wel wat over gezegd:

https://leeshet.nl/sigrid...armer-worden/22565329990/

maar of dat nou was wat je wilde horen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:36
Afwachten en hopen dat de storm overwaait is altijd al de modus operandi van Rutte geweest. Hij heeft blijkbaar nog niet door dat dit niet vanzelf weg gaat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:07:
We zijn er allemaal wel over eens dat een gas kuubprijs van € 3 of zelf € 5 onhaalbaar is voor een groot deel van Nederland. Mensen kunnen geen honderden euro's per maand ophoesten voor de energierekening. Maar wat gaat dit concreet betekenen? Ik ben zo benieuwd. Waarom horen we zo weinig?

Verwacht men dat dit een paniekprijs is in reactie op gepland onderhoud aan Nordstream 1?

Hoopt men dat in de herfst meer regen/wind er voor zal zorgen dat er meer gehaald wordt uit windenergie en kernenergie (die nu niet goed kunnen draaien ivm de waterstand)?

Hebben we deze prijs maar te slikken komende winter waardoor miljoenen huishoudens met een betalingsachterstand zitten? Bij Vattenfall zijn dit er nu al 800.000 namelijk.
De hoop is dat zodra de gas opslag vol zit, de prijs weer hard omlaag gaat, omdat de vraag dan veel kleiner wordt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

De hoop is dat zodra de gas opslag vol zit, de prijs weer hard omlaag gaat, omdat de vraag dan veel kleiner wordt.
Die 80% wordt op z'n vroegst gehaald op 1 oktober en dan is het stookseizoen al begonnen voor de meeste huizen. Mochten we een strenge herfst/winter krijgen dan gaan de prijzen door het dak

bron: https://twitter.com/BM_Visser/status/1538052642177355776

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 26-08-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

BeaM-R

Powerrrrr

Volgens onze vriend Jetten hebben we genoeg gas voor aankomende winter en hoeven we ons niet druk te maken.
https://www.ad.nl/groning...r-voldoende-gas~a2c9e2d0/

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
GrooV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Die 80% wordt op z'n vroegst gehaald op 1 oktober en dan is het stookseizoen al begonnen voor de meeste huizen. Mochten we een strenge herfst/winter krijgen dan gaan de prijzen door het dak

Dat is een Tweet van een tijdje geleden (18 juni), hij zegt daar dat de maximale vulcapaciteit 6% per week is. Dan zit begin oktober toch alles vol? Het zit nu al over de 70%. https://nos.nl/artikel/24...t-voor-1-november-gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:07:

De hoop zal zijn dat de meeste mensen nu hun uiterste best doen om de gevolgen te beperken door het zelf nemen van alle mogelijke maatregelen. Nu structureel ingrijpen betekent dat de helft van Nederland weer in de niks aan de hand, de overheid lost het wel op, laten we het zwembad nog eens opstoken mode schiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Ja, dat is het positieve: mensen die het kunnen betalen worden nu tot actie aangezet.

Het negatieve: mensen die het niet kunnen betalen geraken nog meer in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GrooV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Een post uit Juni is dan niet zo heel nuttig, volgens mij zat het nu al boven de 72%?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Laatst online: 15-09 00:17
Indien deze website accuraat is is het inderaad boven de 73% nu: https://agsi.gie.eu/
Lijkt er ook op dat Nederland veel storage heeft (zeker per capita), vergeleken met sommige andere landen.
Gemiddeld in de EU 78% vol

[ Voor 6% gewijzigd door Thmz159 op 26-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralio
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
De officiële bron geeft aan dat het 73,5% is op het moment:
https://www.rijksoverheid...n/gas/updates-gaslevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:36
Thmz159 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:56:
Indien deze website accuraat is is het inderaad boven de 73% nu: https://agsi.gie.eu/
Lijkt er ook op dat Nederland veel storage heeft (zeker per capita), vergeleken met sommige andere landen.
Gemiddeld in de EU 78% vol
We hebben ook wel een hele hoge reserve in absolute zin met 104,3TWh. Frankrijk heeft 118,9, België 7,5.

Is natuurlijk aangepast aan de behoefte.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

We hebben ook wel een hele hoge reserve in absolute zin met 104,3TWh. Frankrijk heeft 118,9, België 7,5.

Is natuurlijk aangepast aan de behoefte.
frankrijk zijn miljoenen gezinnen die een houtkachel stoken en ze hebben een deel kerncentrales ...in Belgie stoken ze ook nog best veel hout

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 26-08-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

Wozmro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:44:
Ja, dat is het positieve: mensen die het kunnen betalen worden nu tot actie aangezet.

Het negatieve: mensen die het niet kunnen betalen geraken nog meer in de problemen.
Het ergste vind ik dat dat een deel de mensen die het straks niet kunnen betalen zich helemaal geen zorgen maakt, en verwacht dat de overheid hun zal helpen. Zelf zijn ze er totaal niet mee bezig om te kijken hoe ze het energieverbruik in de winter kunnen beperken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Onbekend schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Het ergste vind ik dat dat een deel de mensen die het straks niet kunnen betalen zich helemaal geen zorgen maakt, en verwacht dat de overheid hun zal helpen. Zelf zijn ze er totaal niet mee bezig om te kijken hoe ze het energieverbruik in de winter kunnen beperken.
Hoe weet U dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Vergeet niet dat die groep ook niet veel meer kan als wat tochtstrips, warme truien en dekens aanschaffen. De grote afwezige zijn de verhuurders.... druk bezig om al plannen te maken om hun huurpenningen veilig te stellen mochten er mensen betalingsachterstanden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet het ook niet, maar denk dat hij wel gelijk heeft.

We hebben al 1300 euro gehad dus er zal nog wel meer komen.....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
[...]

Het topic loopt weer vol met FvD en PVV geschreeuw in de ruimte.

Ik snap niet dat je dit soort fantastische uitspraken kan doen gebaseerd op niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Nou ja, nee. Ik verbruik nu (variabel contract sinds november) voor € 60 per maand (gemiddeld over 't hele jaar), verbruik 600m3 gas per jaar, en 1200kwh (modulerende cv-ketel, kook op gas, geen 3-fase in de stoppenkast, warm water ook op gas). Ik zit in 'n (sociale) huurwoning, net als de meeste mensen die 'n minimum-inkomen hebben. Als mijn nota straks geen € 60, maar € 200 is (wat écht geen raar vooruitzicht is), heb ik gewoon 'n probleem. Dan kan je wel zeggen: je bent er totaal niet mee bezig, maar wat kán ik?

Nóg minder verbruiken? Thermostaat op 15 graden zetten? Nog maar 1x per week douchen? 1x per week koken?

Dit is vrijwel echt 'n gevalletje "bid en hoop dat de overheid je er uit helpt, want zelf kan je het niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Wat wil je dat ze doen? Al halveren ze het volledige prijs gaat de rekening nog altijd bizar veel omhoog. Daarbij kun je qua maatregelen weinig

Isoleren of PV is te duur of je huurt. truien liggen in de kast van vorige jaren.
Wellicht een tochtstrip her en der en de verhuurder nog eens bellen of hij echt niks kan gaan doen.
Die roept nee! Want mijn rekening is nu 2100 euro dus ik ben zielig! (Van Haga, 2022).

Daarbij zullen ze nu nog niet stoken, dus kunnen ze nu nog niks aanpassen. Het is 25 tot 30 graden gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Het topic loopt weer vol met FvD en PVV geschreeuw in de ruimte.

Ik snap niet dat je dit soort fantastische uitspraken kan doen gebaseerd op niks.
Gebaseerd op niks zou ik niet willen zeggen.
Vandaag nog met iemand gesproken die naar 400 nog wat per maand ging...
Ach dan zet ik dat wel even terug...
Maar uiteindelijk moet je het toch betalen?
Nou Dat zien we dan wel weer....

Echt ze zijn er wel hoor.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Schuldsanering uitstellen.
De keuze nu totaal in de shit zitten of bij de jaarafrekening als er misschien wat steun is.
Tja. Mijn keuze zou ook zijn om te gokken op mogelijke steun.

Dat bizarre bedrag is gewoon onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Nogmaals, je kan niet achter de voordeur kijken... En heel vaak wordt er onverschillig gedaan voor de buitenwacht, maar beseffen ze zich dondersgoed dat er een probleem is.

Plus: als ze het termijnbedrag terug zetten, zitten ze iig nog 'n jaar goed... Want als ze nu al die € 400 niet kunnen betalen, komt er iedere maand 'n probleem bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Nou ja, nee. Ik verbruik nu (variabel contract sinds november) voor € 60 per maand (gemiddeld over 't hele jaar), verbruik 600m3 gas per jaar, en 1200kwh (modulerende cv-ketel, kook op gas, geen 3-fase in de stoppenkast, warm water ook op gas). Ik zit in 'n (sociale) huurwoning, net als de meeste mensen die 'n minimum-inkomen hebben. Als mijn nota straks geen € 60, maar € 200 is (wat écht geen raar vooruitzicht is), heb ik gewoon 'n probleem. Dan kan je wel zeggen: je bent er totaal niet mee bezig, maar wat kán ik?

Nóg minder verbruiken? Thermostaat op 15 graden zetten? Nog maar 1x per week douchen? 1x per week koken?

Dit is vrijwel echt 'n gevalletje "bid en hoop dat de overheid je er uit helpt, want zelf kan je het niet".
De riem kan op een gegeven moment idd niet strakker.
En wat moet je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

De riem kan op een gegeven moment idd niet strakker.
En wat moet je dan?
Jij klaagt erover dat ze niks doen en vraagt vervolgens zelf wat ze dan moeten?

Neem aan dat jij daar dan ook antwoord op hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Nogmaals, je kan niet achter de voordeur kijken... En heel vaak wordt er onverschillig gedaan voor de buitenwacht, maar beseffen ze zich dondersgoed dat er een probleem is.

Plus: als ze het termijnbedrag terug zetten, zitten ze iig nog 'n jaar goed... Want als ze nu al die € 400 niet kunnen betalen, komt er iedere maand 'n probleem bij.
Ja ze zitten nog een jaar goed en dan?
Het is gewoon kut voor die mensen dat snap ik ook wel.
Maar je kop in de grond steken helpt ook niet.

Ik zou ook niet een oplossing voor iedereen weten maar ik hoop wel dat die mensen zich realiseren dat het probleem vooruit schuift en niet weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Jij klaagt erover dat ze niks doen en vraagt vervolgens zelf wat ze dan moeten?

Neem aan dat jij daar dan ook antwoord op hebt?
Ik klaag niet dat ze niks doen, maar dat ze zich mischien niet realiseren dat er uiteindelijk betaald moet worden en ze dan mischien wel nog verder in de shit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Ik klaag niet dat ze niks doen, maar dat ze zich mischien niet realiseren dat er uiteindelijk betaald moet worden en ze dan mischien wel nog verder in de shit zitten.
Ik denk dat ze dat prima weten.
Maar gokken op steun en dan iets minder grote shit. Dan nu in de complete shit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb 'n huurhuis, dubbele beglazing, geen HR++, 2-kamer-appartement (met alkoof waar de pc staat in de huiskamer) met eigen modulerende CV en mechanische afzuiging (niet programmeerbaar). Thermostaat is ook niet programmeerbaar.

Dit is mijn lijstje van opties om te besparen:
- gordijnen voor de voordeur (al gedaan)
- alle kieren dichten (al voor 90% gedaan)
- isolatiefolie achter de radiatoren (betaalbaar)
- plissé-gordijnen met aluminium-coating (duur)
- gordijn tussen woonkamer en alkoof en alleen de alkoof verwarmen (betaalbaar)
- elektrisch verwarmde kleding (duur in aanschaf)
- elektrisch verwarmd dekentje (al aanwezig)
- het raam tussen balkon en alkoof dicht maken, isoleren met EPS panelen (prijzig)
- kieren tussen laminaat en muur in alkoof dichtkitten (acrylaat-kit) (betaalbaar)
- ozon-generator ionizer om schimmels en bacteriën te doden (betaalbaar)
- led-lampen waar mogelijk (prijzig)
- douchen in het zwembad ipv thuis (ik zwem 1x per week) (gratis, maar wel naar)
- 1x per week koken en de rest opwarmen in de magnetron (idioot)

En dan heb ik 't geluk dat ik nog wat reserves heb waardoor ik kan investeren, en veel zelf kan maken en doen maar gordijnen en plissé-gordijnen zijn echt duur.

Afgelopen jaar, toen de prijzen nog redelijk waren, was het hier al regelmatig 15 graden. Ik heb echt geen idee hoe ik moet voorkomen dat ik hier failliet aan ga.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 26-08-2022 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Ja ze zitten nog een jaar goed en dan?
Het is gewoon kut voor die mensen dat snap ik ook wel.
Maar je kop in de grond steken helpt ook niet.

Ik zou ook niet een oplossing voor iedereen weten maar ik hoop wel dat die mensen zich realiseren dat het probleem vooruit schuift en niet weg is.
Maar wat zou jij dan adviseren aan iemand die bijv. in de bijstand zit en al nergens meer op kan bezuinigen (de verwarming staat al zo laag mogelijk, boodschappen zo goedkoop mogelijk, etc)?

Voor de één betekent dit soort rekeningen dat ze een keertje minder uit eten kunnen, of een weekendje minder weg kunnen. Misschien dan maar een goedkopere vakantie.

Maar iemand die in de bijstand zit had die luxe al niet. Die moet straks serieus gaan kiezen tussen zijn of haar woning verwarmen, of eten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

Ik kom regelmatig bij meerdere mensen over de vloer, en hier en daar vang ik weleens wat op. Het zijn inderdaad vaak mensen in huurhuizen, maar ook mensen met een koopwoning hebben het niet altijd breed (omdat ze bijvoorbeeld hoge hypotheeklasten hebben + studerende kinderen). Maar als ik hoor dat ze in de winter gewoon de verwarming weer op 21 graden zitten zoals ze elk jaar doen, dan komt dat bij mij over dat ze het probleem negeren. En als ik aangeef dat ze voor 20 euro aan tochtstrips kunnen kopen waarmee ze gas kunnen besparen, hebben ze dat er niet voor over en/of vinden ze dat te veel werk. :(

Op de rest van de reacties hier waarbij mijn woorden worden verdraaid en al extreme aannames worden gedaan ga ik niet eens op in.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Onbekend schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Op de rest van de reacties hier waarbij mijn woorden worden verdraaid en al extreme aannames worden gedaan ga ik niet eens op in.
Maar ik vind dat je ook extreme aannames doet. Dat je bij mensen komt die dit doet, geloof ik zo. Maar dat is dus niet het gros van de mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Maar wat zou jij dan adviseren aan iemand die bijv. in de bijstand zit en al nergens meer op kan bezuinigen (de verwarming staat al zo laag mogelijk, boodschappen zo goedkoop mogelijk, etc)?

Voor de één betekent dit soort rekeningen dat ze een keertje minder uit eten kunnen, of een weekendje minder weg kunnen. Misschien dan maar een goedkopere vakantie.

Maar iemand die in de bijstand zit had die luxe al niet. Die moet straks serieus gaan kiezen tussen zijn of haar woning verwarmen, of eten :X
Eigenlijk net zo'n gesprek gehad met iemand, maar de enige optie die ik kon bedenken was stoppen met roken voor de rest waren er al geen zinloze uitgaven meer....

Ik snap het ook wel maar wegkijken lost ook niks op.

Mischien wordt het tijd voor wat meer opstand onder de bevolking om de regering tot actie te dwingen.
Ik zie ook geen oplossing.
Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
En met stijgingen van 500% op energie kun je niet tegen bezuinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zoals bijv @Ardana die zit voor mijn begrippen al bijzonder laag met energie gebruik.
En wat kun je dan nog doen behalve de lijst met plannen die er al staan, en dan nog wat leverd het op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Het erge is eigenlijk ook: de mensen die het kunnen betalen, halen de serieuze bespaarmogelijkheden in huis als zonnepanelen, muur/plafond isolatie, warmtepomp, enz. Waarom kijkt de politiek hier niet eens naar? Sommige subsidies zijn nog niet toereikend voor iedereen.

Ik dacht dat wij redelijk goed zaten met slechts 450m3 gas per jaar. Gaan die stroomkosten ook lekker omhoog van wat ik nu heb vergeleken 8)7 Dus, dat koken op inductie idee was leuk, maar levert mogelijk niks meer op. Ja, de laatste jaren €110 p/m ipv €150. Die prijzen van €400 euro (wij nog niet) slaan echt helemaal nergens op.

Wij zouden nog €250 kunnen opbrengen en dan houdt het op. Dan heb je helemaal niets om te sparen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Maar ik vind dat je ook extreme aannames doet. Dat je bij mensen komt die dit doet, geloof ik zo. Maar dat is dus niet het gros van de mensen.
Ik zou daar eerlijk gezegd geen percentage aan durven hangen. Ik ben iemand die er net als jij heel veel mee bezig is. In de familie en vriendengroep probeer ik ook een bewustzijn te creëren van wat er aan zit te komen. En ik proef heel veel pluk de dag. Of de meerderheid er al bewust mee bezig is zoals jij, ik durf er de handen niet voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Daarom lijkt het mij geen slecht idee om een soort puntensysteem voor verhuurders in te voeren. Geen muurisolatie? -20% geen vloeriolatie? -10% geen zonnepanelen? -15%. Moet je eens kijken hoe snel er word geinvesteerd..... nu is er gewoon geen voordeel voor de verhuurder om meer te doen als om de zoveel jaar de kozijnen te laten schilderen. Najah, een voordeel kan zijn dat iemand uberhaupt zijn huur kan blijven betalen in plaats van dat de energierekening hem de das om doet. (Letterlijk ;) )
Pagina: 1 ... 17 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.