Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.981 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
stylezzz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Daarom lijkt het mij geen slecht idee om een soort puntensysteem voor verhuurders in te voeren. Geen muurisolatie? -20% geen vloeriolatie? -10% geen zonnepanelen? -15%. Moet je eens kijken hoe snel er word geinvesteerd..... nu is er gewoon geen voordeel voor de verhuurder om meer te doen als om de zoveel jaar de kozijnen te laten schilderen. Najah, een voordeel kan zijn dat iemand uberhaupt zijn huur kan blijven betalen in plaats van dat de energierekening hem de das om doet. (Letterlijk ;) )
Je vergeet hier één grote groep mensen en dat is de minima. Die hebben geen honderden euros liggen om fatoenlijk te isoleren. De verhuurders vinden het ook niet heel belangrijk.

Ik heb een x aantal pagina’s geleden al geroepen dat het bezopen is dat er een bkr toets zit op verduurzamingskredieten bij de gemeente. Maandelijks 50 euro zouden veel mensen niet kredietwaardig genoeg voor zijn maar 300 tot 800 euro aan energie moeten ze maar zien op te hoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Kenny_026 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Je vergeet hier één grote groep mensen en dat is de minima. Die hebben geen honderden euros liggen om fatoenlijk te isoleren. De verhuurders vinden het ook niet heel belangrijk.
Hij bedoeld ook minder geld voor de verhuurder totdat ze dingen als verduurzaming werkelijk implementeren.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Maar ik vind dat je ook extreme aannames doet. Dat je bij mensen komt die dit doet, geloof ik zo. Maar dat is dus niet het gros van de mensen.
Ik heb mijn reactie nog eens gelezen, en misschien dat het inderdaad iets extremer over komt dan dat ik bedoel.

Met de mensen in mijn voorbeeld bedoel ik dan de mensen die het doorgaans wel elke winter de kachel hoog zetten. Helaas ken ik ook een aantal mensen die net zoals jij de woonruimte al een paar winters lang niet op normale temperatuur kunnen/willen stoken omdat dat te veel geld kost. (Vaak wonen ze antikraak, of doen helemaal geen onderhoud aan hun koopwoning of hebben net een flinke tegenvaller gehad waardoor ze niet konden investeren. Voor deze mensen is het lastig om om te gaan met deze hoge energieprijzen. )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Bad Brains schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Hij bedoeld ook minder geld voor de verhuurder totdat ze dingen als verduurzaming werkelijk implementeren.
Ah zo, ik las het andersom. Sorry @stylezzz 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
400 euro is echt niet bijzonder meer. Bijna de hele wijk hier betaald dat nu (als ze geen vast contract meer hebben) , jaren 70 koop woningen, mooie ruime woonkamers met hoge plafonds, vochtige kruipruimtes, sommige gerenoveerd, allemaal wel spouwmuurisolatie en hr glas etc.
Ik heb mijn verbruik ingevuld en ga in oktober 450 euro betalen ipv 110. En dan waren wij dus (gezin van 5) al zuinig, kort en weinig douchen, uiterlijk 23.00 naar bed, tv alleen in de avond aan, en alleen de woonkamer en badkamer worden verwarmd tot max 17/18/19 graden afhankelijk van het tijdstip op de dag.
Ik heb nu voor bijna 2000 euro aan isolatie besteld en ga dat de komende dagen maar plakken aan mijn buitenmuur etc.
Het zou al heel veel schelen als ze tijdelijk de btw na 6 procent zouden brengen op allerlei isolatie middelen, ook voor de consument.
Mijn voordeur (op het noorden) moet incl. Kozijn vervangen worden maar dat kost bijna 8000 euro!! Ik zet deze winter wel wat platen voor de deur na 19.00 uur.

Ook al een aantal cv monteurs benaderd voor een Cv onderhoudsbeurt (laatste was 2 jaar geleden maar onze vast mannetje is overleden ) maar ze reageren gewoon niet. En ander kwam even kijken naar mijn 10jr oude Remeha avant en gaf aan dat hij daar na twee jaar niets meer aan ging doen, en dat de ketel maar vervangen moest worden want 10 jaar oud! Ze verkopen de exacte modellen nog steeds bij Remeha!! Heeft niet eens de kap er afgehaald!! Ze zijn gewoon echt asociaal nu.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobb op 26-08-2022 20:24 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
€110 per maand voor een rijtjeswoning met 5 personen is belachelijk weinig. Heb je ook verbruikcijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:20

Dennis1812

Amateur prutser

Net maar een paar offertes gevraagd voor hybride CV ketels. Dat moet nog wel iets schelen. Maar ben benieuwd of dat dit jaar nog gaat lukken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:18:
400 euro is echt niet bijzonder meer. Bijna de hele wijk hier betaald dat nu (als ze geen vast contract meer hebben) , jaren 70 koop woningen, mooie ruime woonkamers met hoge plafonds, vochtige kruipruimtes, sommige gerenoveerd, allemaal wel spouwmuurisolatie en hr glas etc.
Ik heb mijn verbruik ingevuld en ga in oktober 450 euro betalen ipv 110. En dan waren wij dus (gezin van 5) al zuinig, kort en weinig douchen, uiterlijk 23.00 naar bed, tv alleen in de avond aan, en alleen de woonkamer en badkamer worden verwarmd tot max 17/18/19 graden afhankelijk van het tijdstip op de dag.
Ik heb nu voor bijna 2000 euro aan isolatie besteld en ga dat de komende dagen maar plakken aan mijn buitenmuur etc.
Het zou al heel veel schelen als ze tijdelijk de btw na 6 procent zouden brengen op allerlei isolatie middelen, ook voor de consument.
Mijn voordeur (op het noorden) moet incl. Kozijn vervangen worden maar dat kost bijna 8000 euro!! Ik zet deze winter wel wat platen voor de deur na 19.00 uur.

Ook al een aantal cv monteurs benaderd voor een Cv onderhoudsbeurt (laatste was 2 jaar gelden) maar ze regeeren gewoon niet. En ander kwam even kijken naar mijn 10jr oude Remeha avant en gaf aan dat hij daar na twee jaar niets meer aan ging doen en dat de ketel maar vervangen niets worden. Ze zijn gewoon echt asociaal nu.
Dat is het voordeel van een koopwoning en financiën die het toelaten om zelf actie te ondernemen.

Het gaat hier vooral om de mensen die dat niet kunnen.

Wij zitten hier ook wel goed maar daar zijn wel jaren en bulten euro's in gegaan.
Ik had overigens nooit kunnen vermoeden dat het zo snel weer terug zou vloeien...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44

Spotmatic

Ken sent me

GioStyle schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:24:
€110 per maand voor een rijtjeswoning met 5 personen is belachelijk weinig. Heb je ook verbruikcijfers?
Niet om het een of ander, maar wij met 4 personen zitten in een rijtjeshuis uit 1979 ook op ongeveer dat bedrag. Wel met zonnecollector en overal HR+ glas maar verder geen bijzondere isolatie-dingen van betekenis, ook geen zonnepanelen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@GioStyle hoekwoning zelfs. 2500kWh en 1200 kuub gas. Maar wij leven dus vrij zuinig.

Ik heb ook een buur die ook in een hoekwoning zit, en die betaalden in de oude situatie al ruim 400, met 2 airco's, kachel op 21 . Ben benieuwd wat die gaat doen...

[ Voor 49% gewijzigd door Cobb op 26-08-2022 20:30 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:28:
@GioStyle hoekwoning zelfs. 2500kWh en 1200 kuub gas. Maar wij leven dus vrij zuinig.
Nog geen anderhalf jaar geleden kostte je dat 20/80 cent respectievelijk, dus zo'n 1500 euro plus vaste kosten is zo'n 1800 euro per jaar. 110 per maand klinkt dan erg laag.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Dan hebben jullie allemaal geen stadsverwarming... 20GJ per jaar kost hier €120 per maand dit jaar. :X

Omgerekend zou dat ongeveer 632 m^3 gas zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

GioStyle schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:33:
Dan hebben jullie allemaal geen stadsverwarming... 20GJ per jaar kost hier €120 per maand dit jaar. :X

Omgerekend zou dat ongeveer 632 m^3 gas zijn....
Maar een groot deel daarvan is wel vastrecht/huur van de installatie. Verbruik hier zo'n 32GJ per jaar en betaal 175 per maand. Maar 72,63 daarvan is alleen al vastrecht aan warmte en koude en meterhuur.
Ben uiteraard wel benieuwd wat de prijzen straks per januari gaan worden. Leverancier gaat financieel al niet zo lekker en gemeente zit er voor 50% ook bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nicap schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Maar een groot deel daarvan is wel vastrecht/huur van de installatie. Verbruik hier zo'n 32GJ per jaar en betaal 175 per maand. Maar 72,63 daarvan is alleen al vastrecht aan warmte en koude en meterhuur.
Ben uiteraard wel benieuwd wat de prijzen straks per januari gaan worden. Leverancier gaat financieel al niet zo lekker en gemeente zit er voor 50% ook bij in.
Hier identiek. Offerte vorige maand voor warmtepomp en boiler, €24000. Met een verduurzamingskrediet ongeveer €170 per maand. Dat loont dus niet. Vraag me af wat dat gaat doen volgend jaar. Zou niet veel mogen zijn aangezien het op pallethout zou moeten draaien en geen gas nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

Kenny_026 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Hier identiek. Offerte vorige maand voor warmtepomp en boiler, €24000. Met een verduurzamingskrediet ongeveer €170 per maand. Dat loont dus niet. Vraag me af wat dat gaat doen volgend jaar. Zou niet veel mogen zijn aangezien het op pallethout zou moeten draaien en geen gas nodig heeft.
Klopt, hier draaien ze idd ook op houtpellets. Maar ook dat is wel een stuk omhoog gegaan in prijs. En aangezien ze de prijs mogen aanpassen naar de hoogte van de gemiddelde gasprijs van het gemiddelde van de grote spelers, zie ik dat echt wel forst omhoog gaan.
Kan vast nog wel ergens wat beter isoleren. Gordijntje voor de voordeur is sowieso een goede tip. Gaat wel wat woorden opleveren met de vrouw denk ik.
Eens kijken wie dat gaat winnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Nogmaals, je kan niet achter de voordeur kijken... En heel vaak wordt er onverschillig gedaan voor de buitenwacht, maar beseffen ze zich dondersgoed dat er een probleem is.

Plus: als ze het termijnbedrag terug zetten, zitten ze iig nog 'n jaar goed... Want als ze nu al die € 400 niet kunnen betalen, komt er iedere maand 'n probleem bij.
Je kunt ook beter in 1 keer een grote rekening krijgen die je niet kunt betalen dan elke maand 300 Euro tekort komen Scheelt aanzienlijk in de deurwaarderskosten.

Voor een grote groep huurders met laag en midden inkomen is er met deze prijzen komende winter straks nog maar 1 alternatief. Verwarming op de vorst stand, vaak de deur uit op zoek naar warme plekken en thuis in een slaapzak bivakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Onbekend schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Het ergste vind ik dat dat een deel de mensen die het straks niet kunnen betalen zich helemaal geen zorgen maakt, en verwacht dat de overheid hun zal helpen. Zelf zijn ze er totaal niet mee bezig om te kijken hoe ze het energieverbruik in de winter kunnen beperken.
Het zou mij heel sterk verbazen dat mensen die het financieel moeilijk hebben zich geen zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nicap schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Klopt, hier draaien ze idd ook op houtpellets. Maar ook dat is wel een stuk omhoog gegaan in prijs. En aangezien ze de prijs mogen aanpassen naar de hoogte van de gemiddelde gasprijs van het gemiddelde van de grote spelers, zie ik dat echt wel forst omhoog gaan.
Kan vast nog wel ergens wat beter isoleren. Gordijntje voor de voordeur is sowieso een goede tip. Gaat wel wat woorden opleveren met de vrouw denk ik.
Eens kijken wie dat gaat winnen :-)
Wij hebben zo'n muggending voor de deur hangen kattenstaarten ofzo.
Die houd behoorlijk wat warmte/ kou tegen en daar loop je zo doorheen.

Mischien is dat een gulden middenweg...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24
Wozmro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Het zou mij heel sterk verbazen dat mensen die het financieel moeilijk hebben zich geen zorgen maken.
Een deel van die mensen heeft het moeilijk omdat ze zich gewoon niet verdiepen in dit soort zaken. Een deel kijkt niet eens naar het nieuws, dus die hebben geen idee. Bij anderen komt het bericht niet binnen. Bij anderen klinkt het als een ver van hun bed show. Anderen kunnen niet inschatten wat het voor hun gaat betekenen en maken zich daarom niet druk. Je overschat de gemiddelde Nederlander in financiële moeilijkheden een beetje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Onbekend schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Het ergste vind ik dat dat een deel de mensen die het straks niet kunnen betalen zich helemaal geen zorgen maakt, en verwacht dat de overheid hun zal helpen. Zelf zijn ze er totaal niet mee bezig om te kijken hoe ze het energieverbruik in de winter kunnen beperken.
Mag aannemen dat de overheid ze ook gaat helpen. Er is namelijk niet echt een andere keuze. Tenzij ze echt een heel groot deel van de bevolking failliet wil zien gaan, want niet veel mensen kunnen zomaar 800 euro extra in de maand missen voor iets doms als de energierekening.

Overigens denk ik dat iedereen - met een variabel contract - inmiddels wel wat aan het kijken is hoe ze het verbruik kunnen beperken. Mensen die nog een paar jaar vast zitten hoeven hun levensstijl helemaal niet aan te passen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Wanneer de prijzen zo hoog blijven is het nog maar afwachten hoe lang vaste contracten nog stand gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:17:
Wanneer de prijzen zo hoog blijven is het nog maar afwachten hoe lang vaste contracten nog stand gaan houden.
In ieder geval tot april volgend jaar.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

In ieder geval tot april volgend jaar.... :+
De 1e die de klanten met vaste contracten voor het blok zet is al gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

De 1e die de klanten met vaste contracten voor het blok zet is al gesignaleerd.
En dat is?

Ik zit nog tot april bij engie was drie jaar vast.

Daarna een nieuwe voor alleen stroom tegen die tijd maar zien bij wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
https://www.telegraaf.nl/...e-dreigt-failliet-te-gaan

Een kleintje maar dat is de voorbode, reken er maar op dat wanneer de grotere hun winst zien verdwijnen die ook gaan morrelen aan de tarieven van langlopende contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:30:
https://www.telegraaf.nl/...e-dreigt-failliet-te-gaan

Een kleintje maar dat is de voorbode, reken er maar op dat wanneer de grotere hun winst zien verdwijnen ook gaan morrelen aan de tarieven van langlopende contracten.
Gelukkig voor mij niet echt van belang zolang ze niet met die saldering gaan klooien.

Maar voor een hoop mensen gaat de ellende dan wel heel snel dichterbij komen.

Er zal actie vanuit de regering moeten komen om niet half Nederland te laten verzuipen in de energie rekening.
Hoe dat dan eerlijkerwijs moet weet ik helaas ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
CodeCaster schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Nog geen anderhalf jaar geleden kostte je dat 20/80 cent respectievelijk, dus zo'n 1500 euro plus vaste kosten is zo'n 1800 euro per jaar. 110 per maand klinkt dan erg laag.
Ik hopte ieder jaar over en meestal welkoms premies. Dat dan weer wel, kreeg zelf nog geld terug meeste jaren. Maar dit is jaar twee van mijn huidige contract bij Vattenfall en dat verloopt dus binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennahz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Mag aannemen dat de overheid ze ook gaat helpen. Er is namelijk niet echt een andere keuze. Tenzij ze echt een heel groot deel van de bevolking failliet wil zien gaan, want niet veel mensen kunnen zomaar 800 euro extra in de maand missen voor iets doms als de energierekening.
Als heel veel mensen hun rekeningen niet kunnen betalen gaan alle fragiele energieboertjes ook over de kop.
De shitshow is groter dan men denkt en niet ingrijpen van de regering kan kostbaarder worden dan men verwacht. Waar die rekening gepresenteerd word is waarschijnlijk dezelfde mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen. Denk dan aan deurwaarders, excessieve boetes voor het niet kunnen betalen van het niet kunnen betalen over het niet te kunnen betalen bedrag wat ze al niet konden betalen.

Heb wel eens eerder in dit draadje gezegd dat er een hele industrie bestaat om mensen in de schulden te storten door middel van kastje muur, boete, kastje muur, boete systemen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Gelukkig voor mij niet echt van belang zolang ze niet met die saldering gaan klooien.

Maar voor een hoop mensen gaat de ellende dan wel heel snel dichterbij komen.

Er zal actie vanuit de regering moeten komen om niet half Nederland te laten verzuipen in de energie rekening.
Hoe dat dan eerlijkerwijs moet weet ik helaas ook niet.
Een goed begin zou zijn om de BTW op 0% te zetten voor tarieven boven het normale niveau van de afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:38:

Heb wel eens eerder in dit draadje gezegd dat er een hele industrie bestaat om mensen in de schulden te storten door middel van kastje muur, boete, kastje muur, boete systemen.
Daarom is 1 grote afrekening van energie gunstiger dan elke keer bepaalde rekeningen te laten liggen omdat er een structureel tekort is elke maand.
Gaan die energieboeren niet blij van worden.

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 26-08-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Een goed begin zou zijn om de BTW op 0% te zetten voor tarieven boven het normale niveau van de afgelopen 2 jaar.
Dat hoeft in mijn geval niet, ik heb wel dik geïnvesteerd afgelopen jaren maar ik red me wel.
Ik heb dan liever dat ze voor mij de saldering laten bestaan in huidige vorm tot deze shitshow over is.

En dan mogen ze die mensen die stinkend hun best doen maar gewoon niet meer kunnen doen wel wat meer compenseren.

En de mensen die op hun luie gat liggen te wachten tot een ander het oplost maar dus wel wat zouden kunnen doen wat meer motiveren om actie te ondernemen.

Hoe je dat dan moet controleren en handhaven geen idee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Op een laag bedrag maakt die BTW niet zo'n groot verschil, bij de huidige prijzen levert het naar tijdelijk 9% verlaagde tarief zowat nog meer op voor de staat dan het 21% tarief een jaar geleden.
Daarom naar 0% boven het normale gemiddelde van afgelopen 3 jaar ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door PP_Sound op 26-08-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:52:
Op een laag bedrag maakt die BTW niet zo'n groot verschil, bij de huidige prijzen levert het naar tijdelijk 9% verlaagde tarief zowat nog meer op voor de staat dan het 21% tarief een jaar geleden.
Nee precies daarom maakt het mij ook niet zoveel uit.
Het gaat mij er meer om hoe je het geld bij de mensen krijgt die het verdienen om hulp te krijgen.

En dus niet bij de lapswansen

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 26-08-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Zag dat de 7 Miljard die is toegezegd (lees nog niet is uitbetaald) aan de 130% minimum loon minima, al terug verdiend is sinds de verlaging van de BTW is met 10 Miljard.

Source: Debat van vorige week met Wilders waar hij de Minister een antwoord wilde ontluiken over het niet afsluiten van gasvoorzieningen voor mensen die het niet meer kunnen betalen.
Kan het even niet meer vinden op twatter.
Ben geen Wilders fan maar wat hij daar zei was redelijk on point.

[ Voor 46% gewijzigd door Bad Brains op 26-08-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bad Brains schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:57:
Zag dat de 7 Miljard die is toegezegd (lees nog niet is uitbetaald) aan de 130% minimum loon minima, al terug verdiend is sinds de verlaging van de BTW is met 10 Miljard.
Geef het volk brood en spelen... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
De btw inkomsten op brandstof zijn gigantisch gestegen en ondanks de verlaging naar 9% die op gas en elektriciteit ook blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Never waste a good crisis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Het wordt donker in het Westland deze winter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GioStyle schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Geef het volk brood en spelen... _O-
Waar kunnen we dat brood ophalen?
Dat wordt ook steeds duurder namelijk. Ik haal het graag op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Too Good To Go is a service with a mobile application that connects customers to restaurants and stores that have surplus unsold food. The service covers major European cities

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bad Brains schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Too Good To Go is a service with a mobile application that connects customers to restaurants and stores that have surplus unsold food. The service covers major European cities
Leuk concept inderdaad. Vooral in de stad.

Hier voelt het alsof je een concertkaartje koopt. Stipt 1900 komt de bakker online. 1901 is t uitverkocht. Evenals de rest in het dorp. En 1900 zit ik vaak in de spits met flesje en een andere dochter die naar bed moet.

Soms lukt een appie box. Dat is best leuk.

De enkele keer dat ik in een stad moet zijn haal ik graag een box. Of als ik in een hotel zit een ontbijtbox ofzo.
Maar het is zeker geen de overheid geeft brood.
Je betaald het gewoon namelijk en is lastig aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Zoals hierboven, too good to go, Bakker Bart of vergelijkbaar, heb je 6-8 broden voor 5 euro.

Ik pak ook alle aanbiedingen(rijst/pasta/brood) of tht producten (gehakt/kip/vlees met 60-70% korting) om dan uiteindelijk met de boodschappen iets te compenseren.

Maar als we eerlijk zijn, zijn die kruimels korting nog steeds een lachertje t.o.v. de energieprijzen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:56
ByteMe_ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:40:
[...]

Zoals hierboven, too good to go, Bakker Bart of vergelijkbaar, heb je 6-8 broden voor 5 euro.

Ik pak ook alle aanbiedingen(rijst/pasta/brood) of tht producten (gehakt/kip/vlees met 60-70% korting) om dan uiteindelijk met de boodschappen iets te compenseren.

Maar als we eerlijk zijn, zijn die kruimels korting nog steeds een lachertje t.o.v. de energieprijzen.
Gewoon bij de 2e gratis aanbiedingen, alleen het 2e artikel pakken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

De btw inkomsten op brandstof zijn gigantisch gestegen en ondanks de verlaging naar 9% die op gas en elektriciteit ook blijkbaar.
En hoe gaan de btw-inkomsten op luxe producten zich ontwikkelen?

Heel veel mensen gaan door de gestegen energieprijzen op langere termijn niet méér geld uitgeven (want dat hebben ze niet). Ze gaan hun geld anders uitgeven. Met als gevolg dus minder BTW inkomsten op andere producten. Als de uitgaven verschuiven van hoog-BTW producten en diensten naar energie waarop nu laag tarief geheven wordt, dan dalen de overheidsinkomsten daardoor op langere termijn.

Nu op korte termijn is dat nog niet echt het geval waarschijnlijk, omdat veel mensen die nu met hogere rekeningen geconfronteerd worden dat nog (tijdelijk) zullen oplossen met spaargeld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Ivow85 Gaat dit nog over de lage inkomens? Dan zal dat vooral minder uitgaven aan eten zijn? Kiezen tussen lekker eten of wat warmer zitten? Dan is er weinig verschil in BTW.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:17:
Mocht er werkelijk een sector over de kop gaan is het wellicht een goed moment om toch een stap terug te doen van de heilige marktwerking. Wel de lusten, niet de lasten is natuurlijk niet hoe we getrouwd zouden moeten zijn.

Als er niet genoeg geld in kas is om tegenvallers te kunnen compenseren heeft de onderneming gefaald. Gelukkig zijn er in de tussentijd genoeg mensen die er een lekkere dikke boterham mee verdiend hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:25:
@Ivow85 Gaat dit nog over de lage inkomens? Dan zal dat vooral minder uitgaven aan eten zijn? Kiezen tussen lekker eten of wat warmer zitten? Dan is er weinig verschil in BTW.
Dat gaat toch gewoon over iedereen? Lijkt mij een compleet valide punt, als meer uitgaven van hoog BTW tarief naar laag BTW tarief verplaatsen, kan het wel dat de inkomsten van lage BTW tarief toenemen, maar de totale inkomsten voor de overheid nemen dan zeker niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Mocht er werkelijk een sector over de kop gaan is het wellicht een goed moment om toch een stap terug te doen van de heilige marktwerking. Wel de lusten, niet de lasten is natuurlijk niet hoe we getrouwd zouden moeten zijn.

Als er niet genoeg geld in kas is om tegenvallers te kunnen compenseren heeft de onderneming gefaald. Gelukkig zijn er in de tussentijd genoeg mensen die er een lekkere dikke boterham mee verdiend hebben…
Moeten ze nu wel gered worden, dus een stap terug doen van de 'heilige' marktwerking, of moeten ze niet gered worden, en dan heb je wel de lusten maar niet de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Moeten ze nu wel gered worden, dus een stap terug doen van de 'heilige' marktwerking, of moeten ze niet gered worden, en dan heb je wel de lusten maar niet de lasten.
Ik denk dat een keuze op basis van cijfers in plaats van emoties de beste oplossing zou zijn. Laat maar kapot gaan zegt m’n gevoel dus dat is waarschijnlijk niet de beste oplossing. ;)

Het zou echter zonde zijn voor de maatschappij als er geen structurele verbeteringen worden geïmplementeerd wanneer je je als overheid in zo een machtspositie bevindt. Met de banken destijds heeft men toch ook flink verdiend op de leningen die men bereid heeft gesteld om de boel overeind te houden? Dat lijkt me nog het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 20:10
delpit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:01:
Best veel te zeggen voor een basisinkomen, maar dat had deze situatie niet anders gemaakt. Een basisinkomen zal altijd het sociale minimum zijn, het sociale minimum zal nooit onverwachte extreme prijsstijgingen van primaire levensbehoeften kunnen opvangen.

Het echte probleem is dat werkgevers zijn gaan parasiteren op hun werknemers. Zielig doen over vaste arbeidscontracten en ondernemersrisico’s, maar ondertussen megawinsten omzetten in enorme vermogenstoename. En dat speelt al sinds de jaren zeventig. En ja, wij laten dat gebeuren, want vakbonden zijn eng en voor boomers, “ik kan zelf wel onderhandelen”, “het is de schuld van de bijstandstrekkers en natuurlijk de migranten” enzovoort enzovoort.
Dat ‘parasiteren’ geldt naar mijn gevoel vooral voor de grote jongens. In het MKB het s dat voor mijn gevoel echt niet zo. Voor mijn (huisartsenpraktijk) is de winstmarge alleen op peil te houden door extra taken op te pakken die we eerder niet deden. Maar dat is ook een gereguleerde markt ( met bijpassende niet dekkende tarieven, discussie item voor het zorg topic)
Maar voor mij moet de oplossing niet komen in extra toeslagen, maar verbetering onderliggende financiële situatie en evt aanpakken van de huidige belachelijke beprijzend ( zo ging gisteren de prijs omhoog omdat noodzakelijk onderhoud aan het Noorse net de toevoer even verlaagd)
En daar hoort een flinke belasting en toeslagen hervorming bij, anders levert een volgende crisis ( op wat voor vlak dan ook) weer dezelfde ellende op.

[ Voor 14% gewijzigd door brothermaynard op 27-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard

Source: Debat van vorige week met Wilders waar hij de Minister een antwoord wilde ontluiken over het niet afsluiten van gasvoorzieningen voor mensen die het niet meer kunnen betalen.
Kan het even niet meer vinden op twatter.
Ben geen Wilders fan maar wat hij daar zei was redelijk on point.
Ik ben ook geen fan van hem, maar daar had hij mijn handen op elkaar en voelde ik plaatsvervangend schaamte. De premier die niet met de energie reuzen wil kijken naar het voorkomen van afsluiting in de winter bij betaal achterstanden ( met als reden: ik kan het niet 100% garanderen. Dat weten wij ook wel ****. Dat ontslaat je alleen niet van enige inspannings verplichting) 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Op veel momenten als Geert het opneemt voor het volk en volledig in zijn kracht staat vind ik het mooi om naar hem te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Cid Highwind schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Ik ken verschillende huisartsen praktijken die qua kosten dekking voor vaste lasten al ‘onder water’ staan. Komt daar de huidige stijging energie bij, dan gaan ze failliet. Prima als je dat wenst, maar ‘mij niet bellen’ dan als je zorg nodig hebt
( maar ter nuancering: de 1e lijns zorg betreft geen ‘echte’ markt, want de tarieven worden centraal vastgesteld, maar zijn al jaren ondermaats en gebaseerd op een tarieven onderzoek uit 2015)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
Cora van Nieuwenhuizen (tegenwoordig voor 250K pj voor 0,5 FTE als lobbyist voor de energiesector actief) gaf gisteren als 'tip' dat mensen die de rekening niet meer kunnen betalen dit aan moeten geven zodat er een betalingsregeling getroffen kan worden.

Maar wat heeft het voor zin om een betalingsregeling te treffen als de rekeningen zo hoog blijven?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:17:
Cora van Nieuwenhuizen (tegenwoordig voor 250K pj voor 0,5 FTE als lobbyist voor de energiesector actief) gaf gisteren als 'tip' dat mensen die de rekening niet meer kunnen betalen dit aan moeten geven zodat er een betalingsregeling getroffen kan worden.

Maar wat heeft het voor zin om een betalingsrekening te treffen als de rekeningen zo hoog blijven?
Mijn bloeddruk gaat omhoog als dit soort mensen met deze adviezen komen als ze er zelf geen last ervan ondervinden.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

New Yorker schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Mijn bloeddruk gaat omhoog als dit soort mensen met deze adviezen komen als ze er zelf geen last ervan ondervinden.
Ik volg al een tijdje wat nieuws uit de VK. Als je echt even boos wilt worden......

De schaamteloosheid.

Maar wat heeft het voor zin om een betalingsregeling te treffen als de rekeningen zo hoog blijven?
Niets, totaal niets. Uitstel van executie.

Ik post hem dan maar: YouTube: Watch in full: Martin Lewis speaks to James O'Brien | LBC
Uit de VK, maar volgens zit Nederland ideologisch wel redelijk op een lijn.
Qua situatie ook wel: omgevallen energiebedrijfjes, geliberaliseerde energiemarkt.

[ Voor 54% gewijzigd door Sandor_Clegane op 27-08-2022 10:36 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Hoe doe je dat dan? Je moet bij een jaarbedrag van bijv. €3000 slechts €1500 betalen? En die andere €1500 verspreid je dan over de volgende 12 maanden? Dus met die logica zit je het volgende jaar alsnog op een jaarbedrag van €4500, waarvan je €3000 zou hoeven betalen met die regeling en weer €1500 wat opschuift naar een jaar later..

Of ene Rus wordt magischerwijs omgelegd en er is weer rust op de markt.

Als ik ergens erg blij mee ben is dat ik geen enkele vorm van schuld/lening heb. Wanneer je inkomen laag is, geeft dat alleen maar shit. Ik denk dat velen in die vicieuze cirkel komen/zijn.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
New Yorker schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Zo kan je wel heel veel adviezen wegstrepen. Als je er zelf geen last van hebt, dan moet je geen advies geven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

Heb ik ook wel een tip:

Bij de kringloop winkels kan je vandaag de dag goedkoop jassen en truien kopen. Voor een paar tientjes kan je je gezin dan mooi voorzien van drie lagen truien en twee winterjassen daar weer overheen.

Dan houden ze mooi geld over om te consumeren, dat is goed voor de economische groeicijfers 👌

Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Zo kan je wel heel veel adviezen wegstrepen. Als je er zelf geen last van hebt, dan moet je geen advies geven?
Deze specifieke advies is een uitstel van een executie. Daarnaast spelen er persoonlijke belangen bij die persoon en zijn die adviezen niet neutraal.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:57:
Ik ben ook geen fan van hem, maar daar had hij mijn handen op elkaar en voelde ik plaatsvervangend schaamte. De premier die niet met de energie reuzen wil kijken naar het voorkomen van afsluiting in de winter bij betaal achterstanden ( met als reden: ik kan het niet 100% garanderen. Dat weten wij ook wel ****. Dat ontslaat je alleen niet van enige inspannings verplichting) 8)7 .
Dat debat was een belevenis. Aan de ene kant had je het schizofrene CDA welke een regeerakkoord steunt en tegelijkertijd ook niet. Aan de andere kant had je bewindspersonen die geen zin leken te hebben om hun werk te moeten doen.

De ogenschijnlijke weerstand om in actie te komen staat in schril contrast ergens met de afgelopen twee jaar. Toen kon de ene ministeriële regeling na de andere de deur uit gaan om iedereen van alles op te leggen. Nu wil men kennelijk niets doen wat de markt pijn zou doen, ik heb slechts nieuws voor het kabinet: de markt is al verpest. Een tijdelijke ingreep kan prima, andere landen doen dit ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54

Wat een ongekend dom advies. Je energierekening ís namelijk al een betalingsregeling. Je betaalt niet direct voor gebruik, maar gemiddeld over een heel jaar.

Daarnaast: een betalingsregeling voor een last die altijd doorloopt heeft helemaal geen zin. Voor een boete/rekening kan dat prima. Maar voor je energie die elke maand terugkomt heeft een regeling geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Wat een ongekend dom advies. Je energierekening ís namelijk al een betalingsregeling. Je betaalt niet direct voor gebruik, maar gemiddeld over een heel jaar.

Daarnaast: een betalingsregeling voor een last die altijd doorloopt heeft helemaal geen zin. Voor een boete/rekening kan dat prima. Maar voor je energie die elke maand terugkomt heeft een regeling geen enkel nut.
En wat als je het één maand (of een paar) niet kan betalen door andere financiele tegenvallers? Waarom is het dan ongekend dom advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

En wat als je het één maand (of een paar) niet kan betalen door andere financiele tegenvallers? Waarom is het dan ongekend dom advies?
Dat geef ik toch hierboven aan?

Als jij eenmalig de maand net niet redt is dat 1. Maar bij deze prijzen ga je het ene gat met het andere opvullen. Een regeling insiueert dat je het kan oplossen en kan afbetalen. Als je bijstand hebt en 500 euro per maand voor energie moet betalen, gaat geen betalingsregeling je helpen. Je komt gewoon elke maand structureel te kort.

Of denk je dat het een regeling is waarbij de energierekening over 20 jaar wordt uitgesmeerd. Dan zou het theoretisch wel haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Dat geef ik toch hierboven aan?

Als jij eenmalig de maand net niet redt is dat 1. Maar bij deze prijzen ga je het ene gat met het andere opvullen. Een regeling insiueert dat je het kan oplossen en kan afbetalen. Als je bijstand hebt en 500 euro per maand voor energie moet betalen, gaat geen betalingsregeling je helpen. Je komt gewoon elke maand structureel te kort.

Of denk je dat het een regeling is waarbij de energierekening over 20 jaar wordt uitgesmeerd. Dan zou het theoretisch wel haalbaar zijn.
Jij gaat er nu vanuit dat de financiele situatie volkomen stabiel is van maand tot maand, en alleen de energierekening hoger is geworden. Maar goed, zoals je dus nu wel schrijft, als je het één maand niet redt is het prima. Dus het kan best een optie zijn voor mensen die tijdelijk problemen hebben ermee. Uiteraard niet als je permanent ze hebt.

Maar permanente oplossingen gaan sowieso niet snel komen. Dat gaat jaren duren. Tot die tijd is het gaten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

Naja, als de temperatuur in de lente en zomer weer gaat stijgen wordt er minder gas verbruikt. Als er dan vanaf de herfst tot de lente een regeling kan worden getroffen kan die in de zomer weer worden afbetaald. Middels vakantie geld of belasting teruggave. Hoewel ik niet weet of dat ook voor de minima en bijstand geldt.

Of dat wenselijk is, is weer een ander verhaal.

/ I stand corrected. Het maandbedrag is inderdaad al een gemiddelde over een heel jaar vooruit betalen.
Dat maakt dat advies nog idioter :{

[ Voor 16% gewijzigd door Vrijdag op 27-08-2022 11:09 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Nicap schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Zitten we bij dezelfde toevallig (Veenendaal/DEVO)? Tarieven zijn al hoog ( nergens hoger dan bij DEVO) en schurend tegen de maximale tarieven. Als die tarieven nou eens losgekoppeld worden van de gasprijs EN gemaximeerd op een redelijke prijs dan gaat het nog ‘goedkomen’ ( maar veel sociale woningbouw in de wijk, dat gaat gegarandeerd mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Vrijdag schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:58:
Naja, als de temperatuur in de lente en zomer weer gaat stijgen wordt er minder gas verbruikt. Als er dan vanaf de herfst tot de lente een regeling kan worden getroffen kan die in de zomer weer worden afbetaald. Middels vakantie geld of belasting teruggave. Hoewel ik niet weet of dat ook voor de minima en bijstand geldt.

Klopt, maar daar is het huidige systeem al op gebaseerd. We betalen een vast bedrag per maand terwijl de daadwerkelijke kosten (bij gas schat ik >90%) met name in de 4 wintermaanden zitten. Dan helpt een betalingsregeling voor dat vaste maandbedrag natuurlijk niks.

Er schijnen nu zelfs mensen met zonnepanelen te zijn die hun maandbedrag verlagen omdat ze volgens hun app bijna niets verbruiken of zelfs terug leveren. Vrij kortzichtig gedrag uiteraard want dan ben je bij de eindafrekening van dit en volgend jaar gigantisch de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard

Dat zit al in je energie prijs verwerkt. Je betaald over je gemiddeld verbruik, niet over je daadwerkelijke gebruik. Een betalingsregeling schuift de betaling dus op, maar daar heb je dan dus geen ruimte voor ( tenzij je het wenselijk vind dat vakantiegeld en einde jaars uitkering daaraan gespendeerd worden ipv aan een broodnodige vakantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

t14wo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Stel je voor dat de gasprijs over twee jaar weer op een euro staat dan zal een betaalregeling best een optie kunnen zijn, maar zelfde geld staat de m2 prijs dan op een tientje en zitten ze nog dieper in de shit. Ik budgeteer bij arme mensen en die hadden afgelopen jaren al geen geld over aan het eind van de maand. Als je dan een verdubbeling van je energie rekening krijgt kan je dat nooit inlopen of besparen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

Doen we dat niet al met de maandelijkse voorschotten? Zo spreid je de kosten over een heel jaar, en kom je niet in de problemen in de altijd duurdere wintermaanden. Probleem is gewoonweg dat de kosten verveelvoudigen, dat vang je niet op met een abbotje of loterijtje minder in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Klopt, maar daar is het huidige systeem al op gebaseerd. We betalen een vast bedrag per maand terwijl de daadwerkelijke kosten (bij gas schat ik >90%) met name in de 4 wintermaanden zitten. Dan helpt een betalingsregeling voor dat vaste maandbedrag natuurlijk niks.

Er schijnen nu zelfs mensen met zonnepanelen te zijn die hun maandbedrag verlagen omdat ze volgens hun app bijna niets verbruiken of zelfs terug leveren. Vrij kortzichtig gedrag uiteraard want dan ben je bij de eindafrekening van dit en volgend jaar gigantisch de sjaak.
Heb ik een aantal jaar geleden al gedaan. Voorschot 1 euro (0 kon niet ;) ) omdat ik toch een paar duizend kwh over houd elk jaar. Zelfs met de halve winter elektrisch de boel verwarmd te hebben kom ik er nog niet in de buurt.

Groter probleem zijn nu de mensen die het voorschotbedrag verlagen om zo meer geld over te houden om andere rekeningen mee te kunnen betalen. De eindafrekening? Dat zien we dan wel weer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Dat zit al in je energie prijs verwerkt. Je betaald over je gemiddeld verbruik, niet over je daadwerkelijke gebruik. Een betalingsregeling schuift de betaling dus op, maar daar heb je dan dus geen ruimte voor ( tenzij je het wenselijk vind dat vakantiegeld en einde jaars uitkering daaraan gespendeerd worden ipv aan een broodnodige vakantie)
Bij zeer veel huishoudens wordt het vakantiegeld daar al aan gespendeerd.
En als er al een EJU geld daar hetzelfde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
stylezzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Groter probleem zijn nu de mensen die het voorschotbedrag verlagen om zo meer geld over te houden om andere rekeningen mee te kunnen betalen. De eindafrekening? Dat zien we dan wel weer.....
Dat is wel de situatie waar veel mensen in terecht komen, het zijn natuurlijk niet alleen de energiekosten die omhoog gaan (al is het wel de oorzaak van vele dingen).

Mensen zijn al meer kwijt aan brandstof, boodschappen, kleding en dat soort dingen, dan moet je per maand keuzes maken.

En jah, dan kan je beter nu minder betalen voor gas/elektra dan een achterstand op je hypotheek en abbonementen, daar komen ze nog veel eerder voor aan de deur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
FabianGTI schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Dat is wel de situatie waar veel mensen in terecht komen, het zijn natuurlijk niet alleen de energiekosten die omhoog gaan (al is het wel de oorzaak van vele dingen).

Mensen zijn al meer kwijt aan brandstof, boodschappen, kleding en dat soort dingen, dan moet je per maand keuzes maken.

En jah, dan kan je beter nu minder betalen voor gas/elektra dan een achterstand op je hypotheek en abbonementen, daar komen ze nog veel eerder voor aan de deur. ;)
Totdat ze in januari je gas afsluiten omdat onze premier te beroerd is om daarover afspraken te maken met de energiebedrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
stylezzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:
[...]Heb ik een aantal jaar geleden al gedaan. Voorschot 1 euro (0 kon niet ;) ) omdat ik toch een paar duizend kwh over houd elk jaar. Zelfs met de halve winter elektrisch de boel verwarmd te hebben kom ik er nog niet in de buurt.
Heb wat dat betreft ook gekke dingen meegemaakt.

Heb mijn woning in 2008 gebouwd, en was toen blijkbaar nog vrij uniek met m'n warmtepomp. We kookten destijds alleen op gas, met dus een relatief miniem gasverbruik. Ik moest het eerste jaar echter wel voor een soort 'minimale afname' voorschotten betalen, terwijl mijn daadwerkelijke verbruik slechts een fractie daarvan was. Is na 1 afrekening wel rechtgetrokken overigens.

Bij mijn bedrijf heb ik in 2013 voldoende panelen geplaatst om meer dan zelfsupporting te zijn. Mijn eindstanden waren dus lager dan de beginstanden. Hadden ze blijkbaar nog nooit meegemaakt want ik kreeg een rekening van een paar miljoen 8)7. Is na een belletje wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Totdat ze in januari je gas afsluiten omdat onze premier te beroerd is om daarover afspraken te maken met de energiebedrijven
Dat ligt er maar net aan tot wanneer je contract loopt, maar inderdaad, de regering laat dat soort dingen weer afweten, kennelijk niet belangrijk genoeg voor ze.
Maarjah, die zitten er wel gewoon warmpjes bij deze winter, de afstand tot de normale bevolking is zo ongelooflijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wishfull thinking: een betalingsregeling treffen zou ook kunnen betekenen dat een deel van de factuur kwijtgescholden wordt.

Zowiezo is dit enkel een optie voor leveranciers die tegelijk ook energieproducent zijn.

Waarbij men daar dan liefst zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan zal geven. En ’ieder geval’ op individuele basis zal willen beoordelen.

Liever een klant die deels betaald dan een klant die er helemaal de brui aan geeft omdat het toch uitzichtloos is.
Wat uiteindelijk voor de klant er de situatie niet veel beter op maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Bij zeer veel huishoudens wordt het vakantiegeld daar al aan gespendeerd.
En als er al een EJU geld daar hetzelfde voor.
Het is beetje dubbel. Ons vakantiegeld en spaargeld is dit opgegaan aan het plaatsen van zonnepanelen. We hebben daarnaast nog een paar nachtjes goedkoop in Nederland doorgebracht. Buurman heeft vakantiegeld gebruikt om heerlijk het vliegtuig in te gaan. “De prijzen waren wel flink gestegen zeg…. Maar ja, vakantiegeld is voor vakantie. De stress moet echt door de zon weg gebakken worden” Zegt hij. Gisteren sprak ik met hem en hij begon te klagen over dat de overheid zo weinig doet tegen de prijzen. Belachelijk dat hij gewoon een stroomrekening van 300 euro per maand heeft. “Overheid moet in aktie komen en wat doen aan de prijzen”.

Tuurlijk, een Nederlanders moet niet in problemen komen. Want schulden kunnen mensen wakker houden. Maar ik vind dat de gemiddelde Nederlander zich wel makkelijk schuld in laat werken. En vaak werkt dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
FabianGTI schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Dat ligt er maar net aan tot wanneer je contract loopt, maar inderdaad, de regering laat dat soort dingen weer afweten, kennelijk niet belangrijk genoeg voor ze.
Maarjah, die zitten er wel gewoon warmpjes bij deze winter, de afstand tot de normale bevolking is zo ongelooflijk groot.
Ik heb de stille hoop dat al het zwijgen over deze alsmaar groter wordende existentiële crisis (voor velen) tot nu toe er toe dient om de onderhandelingspositie binnen het kabinet richting prinsjesdag / 2023 veilig te stellen. Ze zullen moeten ingrijpen, linksom of rechtsom. Achter de schermen is men (hoop ik dan toch) volop in onderhandeling over de te nemen maatregelen. We zullen het snel genoeg weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Dan kun je wel sneller terugbetalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
grote_oever schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Het is beetje dubbel. Ons vakantiegeld en spaargeld is dit opgegaan aan het plaatsen van zonnepanelen. We hebben daarnaast nog een paar nachtjes goedkoop in Nederland doorgebracht. Buurman heeft vakantiegeld gebruikt om heerlijk het vliegtuig in te gaan. “De prijzen waren wel flink gestegen zeg…. Maar ja, vakantiegeld is voor vakantie. De stress moet echt door de zon weg gebakken worden” Zegt hij. Gisteren sprak ik met hem en hij begon te klagen over dat de overheid zo weinig doet tegen de prijzen. Belachelijk dat hij gewoon een stroomrekening van 300 euro per maand heeft. “Overheid moet in aktie komen en wat doen aan de prijzen”.

Tuurlijk, een Nederlanders moet niet in problemen komen. Want schulden kunnen mensen wakker houden. Maar ik vind dat de gemiddelde Nederlander zich wel makkelijk schuld in laat werken. En vaak werkt dat ook.
Je vakantie geld investeren in iets anders, zoals zonnepanelen, warmtepomp, energie zuinige huishoudelijke apparaten etc. is natuurlijk prima, gezonde keuze. Ik vul daarbij in dat een dergelijke keuze eenmalig ( of in ieder geval niet structureel) is. Het geklaag van de buurman is deels toch terecht, voor zover hij zich maximaal heeft ingespannen om de energie kosten omlaag te brengen.
Zo niet, niet mopperen als je geld uitgeeft wat je niet kunt missen aan ‘luxe ‘( vakantie is mijns inziens een 1e levensbehoefte, maar de prijs moet wel in verhouding zijn met je inkomen).
Het word wel problematisch, als zoals @Dennis1812 aangeeft, je je vakantiegeld moet inzetten om lopende rekeningen te betalen. Dan moet je uitgaven patroon omgebogen worden ( waar mogelijk) of je inkomen omhoog ( ook niet altijd eenvoudig)

[ Voor 13% gewijzigd door brothermaynard op 27-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Niet zeuren, je hebt als het goed is twee jaar vakantiegeld kunnen opsparen. Niets voor niets gaan Nederlanders nu twee keer op vakantie… Het moet toch ingehaald worden, hè? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Je vakantie geld investeren in iets anders, zoals zonnepanelen, warmtepomp, energie zuinige huishoudelijke apparaten etc. is natuurlijk prima, gezonde keuze. Ik vul daarbij in dat een dergelijke keuze eenmalig ( of in ieder geval niet structureel) is. Het geklaag van de buurman is deels toch terecht, voor zover hij zich maximaal heeft ingespannen om de energie kosten omlaag te brengen.
Zo niet, niet mopperen als je geld uitgeeft wat je niet kunt missen aan ‘luxe ‘( vakantie is mijns inziens een 1e levensbehoefte, maar de prijs moet wel in verhouding zijn met je inkomen).
Het word wel problematisch, als zoals @Dennis1812 aangeeft, je je vakantiegeld moet inzetten om lopende rekeningen te betalen. Dan moet je uitgaven patroon omgebogen worden ( waar mogelijk) of je inkomen omhoog ( ook niet altijd eenvoudig)
Tuurlijk, dat is een probleem. Het nadeel is dat de groep vaak kleiner is dan de groep die ervan profiteert. Als het je keuze is om twee keer per jaar op vakantie te gaan dan moet je ook niet zeuren dat je geen geld hebt ik je stroom rekening te verlagen of af te stappen van gas.

Daarnaast gaat hulp ook vaak de verkeerde kant op. Kijk eens naar subsidies. Dit betekend dat het product ook opeens een stuk duurder wordt.

Ze kunnen belasting wel gaan verlagen op energie, maar geld moet toch ergens vandaan komen. Dus waarom zou ik ergens anders belasting gaan betalen als ik mijn vakantiegeld heb gestoken in het verlagen van mijn energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Enigszins off-topic maar wel een zienswijze voor de toekomst:
Het enige wat op den duur zou kunnen helpen in deze situatie is nivelleren en consuminderen.
Maar ja, daar is voor het overgrote deel van de bevolking een zodanig grote verandering van hun mindset voor nodig dat deze verandering niet zomaar plaats zal vinden. Daar gaan waarschijnlijk een aantal generaties overheen. We moeten eerst een samenleving zien te worden. Met de nadruk op samen, wat dus in de nogal egoïstische maatschappij van tegenwoordig vrijwel onmogelijk is. Er zijn veel te veel mensen die denken : "Na mij de zondvloed", of "Het zal mijn tijd wel duren". En dat is gek, want je gunt je (klein)kind toch ook een gelukkige toekomst?
De beschikbare en hernieuwbare bronnen zullen beter verdeeld moeten worden over alle mensen. En die moeten er vervolgens verstandig mee om gaan. Er is geen andere weg naar een duurzame toekomst. We hebben tenslotte maar een aarde.
Het zal lastig zijn om naar deze ideale situatie te gaan maar bedenk; Je bent pas rijk wanneer je iets bezit wat je niet kunt kopen.

Ontopic: Iedereen kan besparen, echter het is heel vaak geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Is een vakantie naar het buitenland echt broodnodig? Elke dag douchen, is dat nodig? Om de paar jaar (of nog sneller) nieuwe kleding, nieuwe meubels, een nieuwere auto, is dat echt nodig?
Echt gelukkig zijn met wat je hebt is aan te leren, proberen zo positief mogelijk in het leven te staan helpt ook al heel veel.
De overheid heeft verder de (wettelijke) plicht om haar inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen, ook financieel.
Tip voor mensen met een laag inkomen: Ga na of er in uw gemeente geen regelingen bestaan die u financieel voordeel zouden geven. Bijvoorbeeld bij aanschaf van een wasmachine of laptop voor schoolgaande kinderen. Ook kunt u mogelijk worden vrijgesteld van het betalen van gemeentelijke- of provinciale belastingen. En voor mensen die vrijwilligerswerk doen is er bij de meeste gemeenten een mogelijkheid om een jaarlijkse vergoeding te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35

Die snap ik ook niet helemaal, stel je krijgt ineens een rekening van 300 en die ga je in 3x betalen

Dan betaal je de komende 3 maanden 300+100 = 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:46:
Ontopic: Iedereen kan besparen, echter het is heel vaak geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Is een vakantie naar het buitenland echt broodnodig? Elke dag douchen, is dat nodig? Om de paar jaar (of nog sneller) nieuwe kleding, nieuwe meubels, een nieuwere auto, is dat echt nodig?
Het blijft toch constant de vraag in dit topic waar we het nu over hebben. de vliegvakantie - of vakantie an sich - was en is voor lage inkomens al bijzonder lastig om te betalen. Dat is niet een factor willen maar niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ardana schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:42:
Ik heb 'n huurhuis, dubbele beglazing, geen HR++, 2-kamer-appartement (met alkoof waar de pc staat in de huiskamer) met eigen modulerende CV en mechanische afzuiging (niet programmeerbaar). Thermostaat is ook niet programmeerbaar.

Dit is mijn lijstje van opties om te besparen:
- gordijnen voor de voordeur (al gedaan)
- alle kieren dichten (al voor 90% gedaan)
- isolatiefolie achter de radiatoren (betaalbaar)
- plissé-gordijnen met aluminium-coating (duur)
- gordijn tussen woonkamer en alkoof en alleen de alkoof verwarmen (betaalbaar)
- elektrisch verwarmde kleding (duur in aanschaf)
- elektrisch verwarmd dekentje (al aanwezig)
- het raam tussen balkon en alkoof dicht maken, isoleren met EPS panelen (prijzig)
- kieren tussen laminaat en muur in alkoof dichtkitten (acrylaat-kit) (betaalbaar)
- ozon-generator ionizer om schimmels en bacteriën te doden (betaalbaar)
- led-lampen waar mogelijk (prijzig)
- douchen in het zwembad ipv thuis (ik zwem 1x per week) (gratis, maar wel naar)
- 1x per week koken en de rest opwarmen in de magnetron (idioot)

En dan heb ik 't geluk dat ik nog wat reserves heb waardoor ik kan investeren, en veel zelf kan maken en doen maar gordijnen en plissé-gordijnen zijn echt duur.

Afgelopen jaar, toen de prijzen nog redelijk waren, was het hier al regelmatig 15 graden. Ik heb echt geen idee hoe ik moet voorkomen dat ik hier failliet aan ga.
Een alternatief voor elektrisch verwarmde kledij:

https://www.lowtechmagazi...the-hot-water-bottle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Napo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Het blijft toch constant de vraag in dit topic waar we het nu over hebben. de vliegvakantie - of vakantie an sich - was en is voor lage inkomens al bijzonder lastig om te betalen. Dat is niet een factor willen maar niet kunnen.
Maar dat is toch een heel ander probleem? Die moeten niet opeens gecompenseerd worden bij een hoger energieprijs. Tuurlijk, dit is echte scheefgroei… maar als je geen geld hebt dan is dat al een probleem. Als je geen geld hebt om de energierekening te betalen hoe ga je dan een vervangende auto kopen of kinderen laten studeren. Het blijft ook altijd een dooddoener “maar er zijn mensen die het niet meer kunnen betalen”

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 27-08-2022 12:57 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
@Yaksa Nee niet iedereen kan besparen, armoede is simpelweg een gebrek aan geld.

En gebrek aan geld kan al ontstaan door bijvoorbeeld onregelmatige uren. Dan komt er te weinig voorspelbare cash flow binnen en zit je met de gebakken peren. En dat kan hard gaan. Zeker als het onder een grens duikt.

Komt nu bij dat de prijzen exponentieel stijgen en er dus mensen die nu een paar honderd euro sparen straks of nu al rap door hun reserves raken.

En dan komt er minder binnen dan eruit moet , met nadruk op moet. En dan doet armoede zijn intrede.

Ik durf zelfs te stellen dat de meeste mensen in armoede stukken beter met geld kunnen omgaan dan mensen die niet in die situatie zitten.

Mensen komen ook niet in de schuldsanering alvorens eerst alles wat overbodig is eruit gesaneerd te hebben.

Het beeld dat structurele armoede de schuld is van niet bezuinigen mag eindelijk wel eens weg.

Wat ook structureel onderschat wordt is de snelheid waarmee de stijgingen plaats vinden, en dat geeft piekbelasting op beschikbaar geld.

Stel er komt redding in de toekomst , dan nog dreigen nu mensen om te vallen omdat er nu ineens een liquiditeitsprobleem dat niet te behappen is. En schulden stijgen door kosten en allerlei idiote boetes ook exponentieel.

Dat zijn bedragen die in zo’n korte tijd gigantisch worden waardoor mensen tientallen jaren bezig zijn om er vanaf te komen. Omdat er relatief kort een gebrek aan geld was.

Tijd is enorm onderschat in dit soort vraagstukken.

[ Voor 24% gewijzigd door CornermanNL op 27-08-2022 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Minister Jetten gaat binnenkort naar een spoedoverleg in Tsjechië vanwege de verminderde levering van Russisch gas. En dat terwijl in Nederland in de Waddenzee, de Noordzee en Groningen nog 730 miljard m3 gas zit, voldoende voor eigen Nederlands gebruik voor de komende ±20 jaar.
Komt over als dorst hebben in de woestijn, maar niet willen drinken omdat je de wikkel van je mooie fles niet wil beschadigen met openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ik denk dat je je geld beter kunt besteden aan een dikke trui of iets dergelijks.
Immers, wat is het eerste wat geadviseerd wordt om minder energie nodig te hebben om je huis te verwarmen? Isoleren. Dat je huis zijn, maar ook (deels) jezelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een groot gedeelte van de mensen kan er echt niets aan doen dat ze hiermee geconfronteerd worden. Maar een aanzienlijk gedeelte kan er wel iets aan doen, maar is daar onvoldoende mee bezig of zich onvoldoende bewust van.

Laatst zat ik in de achtertuin en hoorde ik de achterburen over mijn zonnepanelen praten. "Ja, die kan als iedereen nog meer terug gaat leveren zijn stroom nergens meer kwijt, ja, haha!". Ik weet dat ze geld genoeg voor panelen hebben, maar ze zijn bijna de enige in de straat die ze nog niet hebben. Mijn panelen zijn inmiddels afbetaald, dus deal er wel mee als ze idd op piekmomenten uitgeschakeld gaan worden. De rest van de tijd profiteer ik er nog steeds van en zij niet. Daarnaast vond de installateur het destijds vreemd dat ik meer panelen liet plaatsen dan mijn verbruik was. Inmiddels gooi ik de EV die ik toen nog niet had voor een groot deel gratis vol in de zomer...

Het zit in de mens om te klagen, te wijzen naar anderen en zich ondertussen te laten scheren en geen actie te ondernemen. Dat geldt echt niet voor iedereen, maar veel mensen hadden dit kunnen voorkomen. Ja, achteraf is het uiteraard makkelijk praten. Maar mijn andere buren hadden als commentaar na het plaatsen van de panelen dat ze dat niet mooi vonden. Ik vind ze ook niet mooi, maar ze zijn wel functioneel en daar deed/doe ik het voor. Bij heel veel mensen moet die knop gewoon nog om dat je hier wel degelijk zelf invloed op hebt, mits je er uiteraard de middelen voor hebt.

Woningcorporaties zouden ook wel meer kunnen doen. Plaats vaker zonnepanelen voor de bewoners en verhoog de huur met een klein gedeelte, maar met een lager bedrag dan wat de panelen compenseren, zodat de maandlasten in totaal lager worden. Als men meer zou gaan samenwerken en samen optrekken, dan is er echt nog wel veel mogelijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:58:
Minister Jetten gaat binnenkort naar een spoedoverleg in Tsjechië vanwege de verminderde levering van Russisch gas. En dat terwijl in Nederland in de Waddenzee, de Noordzee en Groningen nog 730 miljard m3 gas zit, voldoende voor eigen Nederlands gebruik voor de komende ±20 jaar.
Komt over als dorst hebben in de woestijn, maar niet willen drinken omdat je de wikkel van je mooie fles niet wil beschadigen met openen.
En wat doen we dan na die 20 jaar? Die leeggedronken fles vullen met zand en dat proberen op te drinken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
En wat doen we dan na die 20 jaar? Die leeggedronken fles vullen met zand en dat proberen op te drinken?
Dan hebben we toch 20 jaar de tijd om van het gas af te gaan? Dat is toch de bedoeling van de huidige energietransitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Taro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:00:
Inmiddels gooi ik de EV die ik toen nog niet had voor een groot deel gratis vol in de zomer...
Dat is niet waar, want die stroom saldeer je niet of je vangt er de terugleververgoeding niet voor. Ik snap wel dat het voelt alsof het gratis is :)
Woningcorporaties zouden ook wel meer kunnen doen.
Zolang bewoners mogen weigeren gaat het sowieso niet opschieten. In de tijd dat ik in de sociale huur woonde wilde zo goed als de hele straat niet aan verduurzaming voor iets hogere huur t.o.v. lagere energielasten. Van mensen in mijn omgeving die nog steeds in sociale huur zitten hoor ik die verhalen nog steeds.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Dat niet alleen. De gasprijs is zo hoog dat je makkelijke alle gedupeerde (naast algehele lastenverlichting) héle riante schadeloosstellingen kan bieden. Iets wat al vaker door experts aan de verschillende talkshowtafels is gezegd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Dat is niet waar, want die stroom saldeer je niet of je vangt er de terugleververgoeding niet voor. Ik snap wel dat het voelt alsof het gratis is :)

[...]
zoals ik zijn bericht lees, hebben de zonnepanelen zich al terug verdiend, oftewel, alles wat ze nu opbrengen is 'gratis' ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Taro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:00:
Woningcorporaties zouden ook wel meer kunnen doen. Plaats vaker zonnepanelen voor de bewoners en verhoog de huur met een klein gedeelte, maar met een lager bedrag dan wat de panelen compenseren, zodat de maandlasten in totaal lager worden. Als men meer zou gaan samenwerken en samen optrekken, dan is er echt nog wel veel mogelijk.
Er zijn best wel woningcorporaties die wat doen aan verduurzamen, ik kreeg 6 zonnepanelen en betaal hiervoor €15,= per maand, wat ik er nu dik uithaal. Mijn vriendin haar jaren '60 sociale huurwoning is van energieklasse E naar A+ gegaan na een complete verbouwing incl 12 zonnepanelen, hybride warmtepomp en HR++ glas en dat voor slechts €40,= huuropslag per maand.
Je moet net het geluk hebben dat je WC wil investeren in verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hoe kom je op die 730 mrd m3?

Het CBS zegt dat er in 2019 nog 'maar' 189 mrd m3 vooraad was. Met een gebruik van rond de 30 a 40 mrd m3 per jaar ben je er snel doorheen.
Pagina: 1 ... 18 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.