Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.983 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Dan hebben we toch 20 jaar de tijd om van het gas af te gaan? Dat is toch de bedoeling van de huidige energietransitie?
Ik post hem nog maar eens een keer.
Aardbevingen Groningen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Dat is niet waar, want die stroom saldeer je niet of je vangt er de terugleververgoeding niet voor. Ik snap wel dat het voelt alsof het gratis is :)
In mijn geval wel, want ik kan de betreffende kWh's declareren en die prijs ligt nog iets boven het tarief waarvoor ik stroom afneem. In feite verdien ik er dus aan, best wel oneerlijk.
Zolang bewoners mogen weigeren gaat het sowieso niet opschieten. In de tijd dat ik in de sociale huur woonde wilde zo goed als de hele straat niet aan verduurzaming voor iets hogere huur t.o.v. lagere energielasten. Van mensen in mijn omgeving die nog steeds in sociale huur zitten hoor ik die verhalen nog steeds.
Als er kansen worden geboden dan moet men die ook willen grijpen. Maar voor veel mensen is de energierekening een maandelijks/jaarlijks terugkerend gegeven waar ze voor hun gevoel geen invloed op hebben. Net als dat er niet altijd aan overstappen wordt gedacht. Men relateert ze blijkbaar niet aan elkaar. Je ziet op tegen het betalen van de huur en als dat bedrag hoger wordt, dan voel je daar de pijn van. Als aan de andere kant de energierekening omlaag gaat, dan verzacht dat de pijn, maar die relatie wordt dan blijkbaar niet gelegd? Ik ken ook mensen die het vullen van de benzinetank niet relateren aan het gebruik van de auto, de tank moet bijv. 2x per maand gevuld worden, dat is een gegeven, maar dat die ene extra rit daar aan bijdraagt heeft men niet door. Of men rijdt kilometers om om iets goedkoper te tanken.

Mijn vrouw wast haar handen altijd met warm water, maar wat doet ze: Ze zet de kraan op warm, wast direct haar handen (dus nog met koud water) en zet de kraan daarna weer uit voordat het water daadwerkelijk warm is geworden. Ondertussen is de CV-ketel op zolder wel aangesprongen en heeft gas verbruikt. Maar dat ziet ze niet, dus raakt het haar in haar ogen ook niet. Terwijl ik dat beeld er wel bij heb. Als ik dat dan uitleg begrijpt ze wel dat het dus eigenlijk geen nut heeft, maar een volgende keer doet ze het gewoon weer... Ingesleten gewoonten :X

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Taro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
Mijn vrouw wast haar handen altijd met warm water, maar wat doet ze: Ze zet de kraan op warm, wast direct haar handen (dus nog met koud water) en zet de kraan daarna weer uit voordat het water daadwerkelijk warm is geworden.
Herkenbaar, dat deed mijn partner dus ook uit automatisme. Nu gelukkig niet meer.

Verduurzaming zou gewoon een bemoeizorg voor het algemene belang moeten zijn. Geen keus voor bewoners van sociale huur.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2022 13:23 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een oorlog op het Europese vaste land is op zich best een relevant veranderde omstandigheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:56
CurlyMo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Dat niet alleen. De gasprijs is zo hoog dat je makkelijke alle gedupeerde (naast algehele lastenverlichting) héle riante schadeloosstellingen kan bieden. Iets wat al vaker door experts aan de verschillende talkshowtafels is gezegd.
Er zijn landen, oa de VS waar hele dorpen verplicht zijn verplaatst vanwege de aanleg van een stuwmeer. Het aardbevingsgebied beslaat niet heel Groningen, de mensen die wèl in dat gebied wonen, moeten goed gecompenseerd worden. Maar compenseren met alleen geld zal niet voldoende zijn, niemand wil met een zak geld onder de matras op bed liggen terwijl zijn huis instort.
Er zullen dan ook woningen moeten worden verplaatst of opnieuw ergens anders worden gebouwd voor deze mensen, dat daar weerstand tegen is, is ook een logisch iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Er zullen dan ook woningen moeten worden verplaatst of opnieuw ergens anders worden gebouwd voor deze mensen, dat daar weerstand tegen is, is ook een logisch iets.
Vanzelfsprekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:59
Leuke graphic, maar er zijn wereldwijd miljoenen aardbevingen per jaar van < 3. De seismograaf meet ze, de meesten voel je niet en schade is al helemaal afwezig.
Uiteraard is er specifiek in Groningen schade ontstaan door sommige bevingen en/of bodemdaling, maar dat er heel veel hele kleine bevinkjes zijn is niet direct een reden om geen gas meer te winnen, als juist de baten van dat gas kan worden ingezet om eindelijk eens door te pakken met die schadevergoeding.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
MrOleo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Leuke graphic, maar er zijn wereldwijd miljoenen aardbevingen per jaar van < 3. De seismograaf meet ze, de meesten voel je niet en schade is al helemaal afwezig.
Uiteraard is er specifiek in Groningen schade ontstaan door sommige bevingen en/of bodemdaling, maar dat er heel veel hele kleine bevinkjes zijn is niet direct een reden om geen gas meer te winnen, als juist de baten van dat gas kan worden ingezet om eindelijk eens door te pakken met die schadevergoeding.
Filmpje niet gekeken denk ik.
Het gaat in Groningen om geïnduceerde bevingen, en niet "natuurlijke" aardbevingen.
Transcript van de video

Fragment 1 (Jan-Willem start op, radioprogramma):

Jan-Willem: Ergens denk je dan, 2.7 op de schaal van Richter dat klinkt niet heel heftig. En toch is het wel zo dus laten we even checken hoe dat dan zit. Waarom is een aardbeving van 2.7 op de schaal van Richter in Groningen heftiger dan bijvoorbeeld in Zuid Europa. We bellen even met Läslo Evers, seismoloog van het KNMI. Goedemorgen.

Evers: Goedemorgen.

Jan-Willem: Laten we als eerste maar met het antwoord op die vraag beginnen: hoe kan het dat het in Groningen zo heftig voelt?

Evers: Ja, daar zijn eigenlijk twee redenen voor. Eén, de bevingen vinden ondiep plaats, op ongeveer drie kilometer.

Jan-Willem: Dus boringsdiepte is dat dan denk ik he?

Evers: Dat is de diepte waarop gaswinning plaatsvindt inderdaad. En het tweede is dat Groningen, en ook het grootste deel van Nederland een vrij slappe ondergrond heeft.

Jan-Willem: Ja, dus op die manier voelt het bij ons veel heftiger dan wanneer in Zuid Europa in rotsgrond een aardbeving plaatsvindt.

Evers: Ja, in rotsgrond en bevingen zijn daar ook vaak een stukje dieper dan hier in Groningen.

Fragment 2 (NOS filmpje):

Sinds 1986 zijn er in Groningen meer dan 1000 aardbevingen geweest. 15 daarvan hadden een kracht van 3 of meer. Dat zijn flinke bevingen. Dat komt doordat ze niet zo diep plaatsvinden: op zo'n 3 kilometer. Natuurlijke aardbevingen zitten veel dieper: op 10 kilometer. Dan zit er een veel dikkere laag aarde bovenop die de schok kan dempen. Aardbevingen veroorzaakt door gas hebben dus veel meer gevolgen, lees: schade.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Hoe kom je op die 730 mrd m3?

Het CBS zegt dat er in 2019 nog 'maar' 189 mrd m3 vooraad was. Met een gebruik van rond de 30 a 40 mrd m3 per jaar ben je er snel doorheen.
Google?
Groningen 450 miljard m3
Noordzee 78,2 miljard m3
Waddenzee 200 miljard m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Google?
Groningen 450 miljard m3
Noordzee 78,2 miljard m3
Waddenzee 200 miljard m3
Google is geen bron, Google is een zoekmachine.

Wat is de bron van die cijfers? En van wanneer dateren die? Bovenstaand zegt niks zonder context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:10
Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:46:
Enigszins off-topic maar wel een zienswijze voor de toekomst:
Het enige wat op den duur zou kunnen helpen in deze situatie is nivelleren en consuminderen.
Ga alsjeblieft niet OOK nog via de energie rekening nivelleren. Het systeem is nu al te ingewikkeld om aan te pakken.
Wel eens dat we mogen consuminderen. Naar mijn mening ‘geef’ je iedere NL-er xxx GJ belastingvrije energie korting ( energie neutraal leven is nu vrijwel niet mogelijk, en voor hen die het al kunnen, jammer dat je naast deze pot pist, maar het is niet altijd 100% eerlijk te regelen) en daarboven een vlaktaks op energie. Gebruik wordt daarmee ontmoedigt en besparing gestimuleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Google?
Groningen 450 miljard m3
Noordzee 78,2 miljard m3
Waddenzee 200 miljard m3
Dan vertrouw ik toch liever op het CBS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vd6zMX9I7nD1hm0U5KaGpYwtA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WNeCsn6yYm5r30d7OTMzHef8.jpg?f=user_large

https://www.cbs.nl/nl-nl/...dgasreserves-in-nederland

Edit: nu twijfel ik of de 2018 en 2019 cijfers voor Groningen de daadwerkelijke voorraad is of de 'politieke' voorraad. Anders zou je nog inderdaad ronde 500 mrd m3 Groningen gas hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 27-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heel stom, maar dit vind ik serieus een goed idee! Thnx!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
pixeled schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Google is geen bron, Google is een zoekmachine.

Wat is de bron van die cijfers? En van wanneer dateren die? Bovenstaand zegt niks zonder context.
Via Google gevonden. ;)
https://nos.nl/artikel/21...van-boren-op-de-waddenzee
https://nos.nl/collectie/...d-de-gaskraan-dichtdraait
https://nos.nl/artikel/24...eeft-meer-gas-dan-gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

Edit: nu twijfel ik of de 2018 en 2019 cijfers voor Groningen de daadwerkelijke voorraad is of de 'politieke' voorraad. Anders zou je nog inderdaad ronde 500 mrd m3 Groningen gas hebben...
In Groningen zit volgens het NLOG zelfs nog 470 miljard m3.
https://www.nlog.nl/groningen-gasveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:59
Bad Brains schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Filmpje niet gekeken denk ik.
Het gaat in Groningen om geïnduceerde bevingen, en niet "natuurlijke" aardbevingen.

[...]
Blijkbaar was het onderscheid wat ik maakte tussen groningen en wereldwijd niet duidelijk genoeg...

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:52:
Op een laag bedrag maakt die BTW niet zo'n groot verschil, bij de huidige prijzen levert het naar tijdelijk 9% verlaagde tarief zowat nog meer op voor de staat dan het 21% tarief een jaar geleden.
Daarom naar 0% boven het normale gemiddelde van afgelopen 3 jaar ofzo.
Verlaging van de btw is sowieso geen goede maatregel omdat het alleen prijsverlagend werkt aan het einde van product/dienst-keten.

Neem bijvoorbeeld het vrachttransport van goederen naar een supermarkt. Hiervoor worden brandstofkosten gemaakt die doorberekend worden in de winkelprijzen. Als onderneming krijgt de supermarkt de btw over deze brandstof terug van de Belastingdienst. Het maakt daarom niet uit of er een hoog tarief of laag tarief op brandstof zit, de doorberekende kostprijs wordt daarmee niet verlaagd.

Om te voorkomen dat kostenstijgingen in brandstof doorberekend worden had men beter de brandstofaccijns op 0 kunnen zetten of de energiebelasting en ODE op stroom op 0 kunnen zetten. Dit werkt door de hele kostprijsketen heen waardoor we veel minder sterk gestegen consumentenprijzen zouden zien.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

In Groningen zit volgens het NLOG zelfs nog 470 miljard m3.
https://www.nlog.nl/groningen-gasveld
Zal nog wel even duren, maar uiteindelijk zal het financieel onder water komen te staan van miljoenen burgers wel opwegen tegen aardbevingsschade van enkele tienduizenden Groningers. En dan gooien ze het gasveld wel weer vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Zal nog wel even duren, maar uiteindelijk zal het financieel onder water komen te staan van miljoenen burgers wel opwegen tegen aardbevingsschade van enkele tienduizenden Groningers. En dan gooien ze het gasveld wel weer vol open.
Inderdaad, daarom refereerde ik een paar posts terug al naar de landen waar hele dorpen moesten worden verplaatst en werden onteigend vanwege de aanleg van stuwmeren. Die mensen werden verplicht om mee te werken, want het algemeen belang was groter dan dat van die verplicht verhuizende bewoners.
Als straks niemand meer zijn rekening kan betalen, gaat het algemene belang ook groter worden dan van de huidig getroffenen en de milieubeweging die het boren op de Waddenzee tegenhoudt, zal dan ook genegeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Inderdaad, daarom refereerde ik een paar posts terug al naar de landen waar hele dorpen moesten worden verplaatst en werden onteigend vanwege de aanleg van stuwmeren. Die mensen werden verplicht om mee te werken, want het algemeen belang was groter dan dat van die verplicht verhuizende bewoners.
China, en wie is die ander? India?
Dat die mensen dat toestaan, er zijn toch mensenrechten. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Bad Brains schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
De VS oa, daar zijn 11 hele grote en nog een aantal kleine stuwmeren waarbij een aantal dorpen onder water zijn gezet. Wikipedia: Categorie:Stuwmeer in de Verenigde Staten
Ook in Europa, in Italië werd een kerktoren zichtbaar van een dorp toen het werd leeggepompt.
https://www.ad.nl/buitenl...end-van-netflix~ad947ec8/
Oostenrijk: https://fantastischoosten...chensee-1-520-meter-hoog/
Spanje: http://spanje2010-11.blog...8/het-verzonken-dorp.html
Wikipedia: Stuwmeer

[ Voor 18% gewijzigd door R0181 op 27-08-2022 14:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Bad Brains schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Er zijn zeker mensenrechten; Echter wat merendeel van de samenleving is vergeten dat deze niet absoluut zijn. Uiteindelijk gaat het algemeen belang / landsbelang voor.

Dus als het er op aankomt kun je gewoon onteigend worden en je huis uitgezet. Wel netjes gecompenseerd, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Dus als het er op aankomt kun je gewoon onteigend worden en je huis uitgezet. Wel netjes gecompenseerd, maar toch..
Het gaat hier om Groningen, en ik wil geenszins laten lijken dat ik er verstand van heb (gas winning that is) maar vooralsnog is er weinig tot niets gecompenseerd.
En er wordt nu door een aantal mensen hier gezegd; "gooi lekker open, we hebben genoeg!"

Als al die mensen nou een nieuw huis krijgen en een oprot premie (wat ze waarschijnlijk niet allemaal zouden willen) dan hebben we het weer over iets anders.
Maar voorlopig is er volgens mij nog erg weinig gedaan met de gedupeerde in Groningen, was er niet een potje dat in 6 uur leeg was en er nog vele mensen betaald moesten worden?
Nee dat is allemaal geen zuivere koffie geweest. En is het nog steeds niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
R0181 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Er zijn best wel woningcorporaties die wat doen aan verduurzamen, ik kreeg 6 zonnepanelen en betaal hiervoor €15,= per maand, wat ik er nu dik uithaal. Mijn vriendin haar jaren '60 sociale huurwoning is van energieklasse E naar A+ gegaan na een complete verbouwing incl 12 zonnepanelen, hybride warmtepomp en HR++ glas en dat voor slechts €40,= huuropslag per maand.
Je moet net het geluk hebben dat je WC wil investeren in verduurzaming.
Je moet vooral het geluk hebben dat je woning al aan de beurt is/aan de beurt is geweest.

Alle woningcorporaties moeten hun woningbestand naar gemiddeld label B hebben gebracht en deze eis wordt nog verder aangescherpt. Dus elke corporatiewoning die niet onder de monumentenwet valt, komt echt wel aan de beurt als er nog geen label B of zuiniger op zit. De vraag is alleen: wanneer precies.

Want een paar miljoen corporatie woningen verduurzamen is niet in een paar jaar afgerond.

Er zijn al vele wijken aan te wijzen die inmiddels flink zijn aangepakt. Maar ook genoeg wijken waar nog volop huizen met label D/E/F staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ivow85 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Je moet vooral het geluk hebben dat je woning al aan de beurt is/aan de beurt is geweest.

Alle woningcorporaties moeten hun woningbestand naar gemiddeld label B hebben gebracht en deze eis wordt nog verder aangescherpt. Dus elke corporatiewoning die niet onder de monumentenwet valt, komt echt wel aan de beurt als er nog geen label B of zuiniger op zit. De vraag is alleen: wanneer precies.

Want een paar miljoen corporatie woningen verduurzamen is niet in een paar jaar afgerond.

Er zijn al vele wijken aan te wijzen die inmiddels flink zijn aangepakt. Maar ook genoeg wijken waar nog volop huizen met label D/E/F staan.
En label G, ik heb een G label appartement.

Dat ondanks dubbel glas en vloerisolatie maar dat is beide uit 1970 of zo. Overigens heb ik al een en ander gedaan dus het label zal wel niet correct zijn maar goed geïsoleerd is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bad Brains schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Maar voorlopig is er volgens mij nog erg weinig gedaan met de gedupeerde in Groningen, was er niet een potje dat in 6 uur leeg was en er nog vele mensen betaald moesten worden?
Het is inderdaad vrij schofterig wat er in Groningen is gebeurd. Over de ruggen van de Groningers is het geld verkwanseld als je kijkt naar bijv. Noorwegen hoe het ook had kunnen gaan. Die hebben hun gasbaten in een investeringsfonds gestopt en daar enorme winsten uit gehaald wat ten goede komt aan het algemeen belang.
https://www.parool.nl/nie...-kunnen-leveren~b59635a6/

Vinden dat Groningen weer open zou moeten is niet in strijd met óók vinden dat de Groningers ruimhartig gecompenseerd (hadden) moeten worden. Die indruk wek je nu wel met je tegenreacties.
Als al die mensen nou een nieuw huis krijgen en een oprot premie (wat ze waarschijnlijk niet allemaal zouden willen) dan hebben we het weer over iets anders.
Dat is precies wat er nu aan de hand is. De gasprijs is zo enorm hoog dat met de opbrengst van het Gronings gas dit soort compensaties prima mogelijk zijn. En volgens mij realiseer je je niet wat er bedoeld wordt met héél ruimhartig:
Het voorstel van de hoogleraar (David Smeulders) is dan ook: compenseer de Groningers ruimhartig als de gaskraan weer opengaat. ‘Er zit nog voor 750 miljard euro onder de grond. Als we iedereen zouden compenseren met 100.000 euro, is dat een schijntje. Als iedereen een miljoen zou krijgen, komen we nog niet aan dat bedrag.'
https://www.rtvnoord.nl/n...penseer-ruimhartig-update
https://www.npostart.nl/r...-07-2022/POMS_BV_16966093

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

Tussen 2018 en 2019 is ineens de voorraad met 500 miljard verlaagd, terwijl daarvoor zo'n 30 miljard per jaar de voorraad afnam.

Quote uit jouw bron:
De afname in de afgelopen twee jaar houdt echter vooral verband met besluitvorming van het kabinet ten aanzien van de gaswinning in Groningen. De herevaluatie van de fysieke reserves is in 2018 doorgevoerd in de cijfers....
En blijkbaar zijn de cijfers alleen de bruikbare reserves en niet alle reserves:
De reserves zijn gedefinieerd als het resterende volume dat geologisch bekend is en waarvan winning in de nabije toekomst naar verwachting economisch en maatschappelijk rendabel zal zijn, uitgaande van bestaande technologie en actuele prijzen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
CurlyMo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:07:

Vinden dat Groningen weer open zou moeten is niet in strijd met óók vinden dat de Groningers ruimhartig gecompenseerd (hadden) moeten worden. Die indruk wek je nu wel met je tegenreacties.

[...]

Dat is precies wat er nu aan de hand is. De gasprijs is zo enorm hoog dat met de opbrengst van het Gronings gas dit soort compensaties prima mogelijk zijn. En volgens mij realiseer je je niet wat er bedoeld wordt met héél ruimhartig:

[...]
Ik post steeds die link omdat vele mensen (en ik ook) niet weten wat daar exact gebeurd is.
Vond het wel een mooie visualisatie,dat is alles.
Als wij het hier hebben over Gronings gas (in mijn cirkel) zijn we allemaal van mening dat iedereen daar een hele goeie vergoeding voor moet krijgen die evenredig of meer is dan de schade.
Of dat een miljoen is of 300.000,- is te bekijken per persoon, maar ik hoor Den Haag hier helemaal niet over.

De grootste grap van het hele Groningse gas (en dat was voor mij ook nieuw) is dat de hele teringzooi voor een appel en ei is verkocht aan de buren. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Simpelweg roepen dat we meer moeten oppompen want het ergste wat er kan gebeuren is wat meer scheurtjes in wat woningen is toch wel heel erg kort door de bocht.
Er is ook nog zoiets als de milieukost die je niet kan negeren. Zowel van het oppompen als door het gebruiken van gas.

Dat komt op hetzelfde neer als het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk zetten en dan zien we wel weer als de jaarafrekening komt. Uiteindelijk krijg je toch keihard de rekening gepresenteerd.

Misschien lijkt het nu allemaal veel leuker in de verenigde staten met hun fracking maar op een dag zullen de werkelijke kosten duidelijk worden als blijkt dat een groot deel van het grondwater vergiftigd is.

Nee, nu is het de moment om door te zetten om zoveel mogelijk van fossiele energie af te geraken.
Ja, dat zal veel pijn doen.
Maar we moeten het doel voor ogen houden:
- Geen afhankelijkheid meer van Rusland of andere autoritaire staten.
- een propere leefomgeving
- gezonder leven zowel fysiek als mentaal door minder streven naar economische groei. Er zijn als mens nog veel andere mogelijkheden om te groeien.
-...

We mogen ons niet gedragen als blinde watjes. Ons fossiele energieverbruik moet gewoon heel drastisch naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wozmro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:46:
Simpelweg roepen dat we meer moeten oppompen want het ergste wat er kan gebeuren is wat meer scheurtjes in wat woningen is toch wel heel erg kort door de bocht.
Er is ook nog zoiets als de milieukost die je niet kan negeren. Zowel van het oppompen als door het gebruiken van gas.

Dat komt op hetzelfde neer als het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk zetten en dan zien we wel weer als de jaarafrekening komt. Uiteindelijk krijg je toch keihard de rekening gepresenteerd.

Misschien lijkt het nu allemaal veel leuker in de verenigde staten met hun fracking maar op een dag zullen de werkelijke kosten duidelijk worden als blijkt dat een groot deel van het grondwater vergiftigd is.

Nee, nu is het de moment om door te zetten om zoveel mogelijk van fossiele energie af te geraken.
Ja, dat zal veel pijn doen.
Maar we moeten het doel voor ogen houden:
- Geen afhankelijkheid meer van Rusland of andere autoritaire staten.
- een propere leefomgeving
- gezonder leven zowel fysiek als mentaal door minder streven naar economische groei. Er zijn als mens nog veel andere mogelijkheden om te groeien.
-...

We mogen ons niet gedragen als blinde watjes. Ons fossiele energieverbruik moet gewoon heel drastisch naar beneden.
Dat is misschien wel waar maar voor het milieu is het niet zo'n groot verschil of we gas uit rusland verbranden of uit groningen. Voor de groningers die mogelijk meer te maken krijgen met aardbevingen en/of scheurvorming is het wel een verschil.

We zullen inderdaad fossiele brandstoffen moeten minderen maar voorlopig zijn we daar nog niet van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Indoubt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:55:
[...]We zullen inderdaad fossiele brandstoffen moeten minderen maar voorlopig zijn willen we daar nog niet van af.
fixed

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PP_Sound schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Dan kun je wel sneller terugbetalen. ;)
Bizarre is: als de levering stopt, lopen wel de kosten van het vastrecht door.... Nu is dat niet zo heel veel, maar alsnog. Want je hebt nog wel gewoon 'n contract, en zult dus moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik zal hem sterker maken: voorlopig kunnen we daar niet van af.

Ooit gekeken hoe groot het aandeel hernieuwbare energie is van onze totale energiemix? En dan heb ik het nog niet eens over alle producten die ook uit gas/olie/steenkool worden gehaald of met behulp hiervan worden vervaardigd.

Ik ben heel erg voor het verbeteren daarvan maar maak me geen illusies dat we dat op korte termijn gaan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Zitten we bij dezelfde toevallig (Veenendaal/DEVO)? Tarieven zijn al hoog ( nergens hoger dan bij DEVO) en schurend tegen de maximale tarieven. Als die tarieven nou eens losgekoppeld worden van de gasprijs EN gemaximeerd op een redelijke prijs dan gaat het nog ‘goedkomen’ ( maar veel sociale woningbouw in de wijk, dat gaat gegarandeerd mis)
Nee, ik woon in Meppel(Meppelenergie)
Hier valt de sociale woningbouw in de wijk nog relatief mee. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:46:
Ontopic: Iedereen kan besparen, echter het is heel vaak geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Is een vakantie naar het buitenland echt broodnodig? Elke dag douchen, is dat nodig? Om de paar jaar (of nog sneller) nieuwe kleding, nieuwe meubels, een nieuwere auto, is dat echt nodig?
Correctie: vrijwel iedereen kan besparen. Maar waar je uiteindelijk op bespaart, is gemak, vrijehid en levensvreugde. Besparen totdat er niks anders over blijft dan je dagelijks afvragen waar je het nu allemaal weer van moet betalen. Tot je blij bent met alles wat je krijgt, zelfs al is die broek 10 maten te groot. Tot je idd nog maar 1x per week even met 'n washandje bij de gootsteen staat te poedelen. Totdat je eigenlijk niet wil gaan wandelen omdat je daarmee het laatste restje zool weg slijt.

Ja, dan kan idd iedereen besparen. Al weet ik niet of je op de lange duur dan ook goedkoper uit bent, maar goed.
Echt gelukkig zijn met wat je hebt is aan te leren, proberen zo positief mogelijk in het leven te staan helpt ook al heel veel.
Mooi is dat dat meestal komt van mensen die ruim voldoende hebben. "Schoonheid is niet belangrijk" van mensen die mooi zijn. "Geld maakt niet gelukkig" van mensen die voldoende geld hebben.
Tip voor mensen met een laag inkomen: Ga na of er in uw gemeente geen regelingen bestaan die u financieel voordeel zouden geven. Bijvoorbeeld bij aanschaf van een wasmachine of laptop voor schoolgaande kinderen. Ook kunt u mogelijk worden vrijgesteld van het betalen van gemeentelijke- of provinciale belastingen. En voor mensen die vrijwilligerswerk doen is er bij de meeste gemeenten een mogelijkheid om een jaarlijkse vergoeding te krijgen.
Het probleem is dat het nu niet alleen meer gaat om mensen die 'n laag inkomen hebben. Als je meer dan 110% (soms 130%) van de bijstandsnorm verdient, kom je al nergens meer voor in aanmerking. Netto kom je dan vaak wel ruim onder de bijstandsnorm uit.
En die regeling voor een jaarlijkse vergoeding voor vrijwilligerswerk? Zou je 'n linkje kunnen geven naar 'n gemeente die dat doet? Want ondanks dat ik in die materie zit, heb ik er daadwerkelijk nog nóóit van gehoord.
Wel dat vrijwilligersvergoeding (die je krijgt van de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet) gekort wordt op bijv. je bijstandsuitkering. Of dat je daardoor geen recht hebt op de langdurigheidstoeslag of energietoeslag. Dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik vraag mij af of er een rechtstreeks verband is tussen hoeveelheid beschikbare goedkope energie en het sociaal gedrag van een mens.
Veel goedkope energie beschikbaar = meer neiging naar individualisme.
Weinig goedkope energie beschikbaar = meer sociaal gedrag.

Als ik er zo over een paar dingen nadenk:
- Vroeger waren er veel meer dorpscaféetjes dan nu: die zou je kunnen beschouwen als een gemeenschappelijke woonkamer. Met genoeg volk aanwezig blijft die vanzelf warm.
- Vroeger waren er meer wasserettes.
- Volgens mij was het vroeger meer gebruikelijk dat je lokaal in een refter/cafetaria een goedkope warme maaltijd kon verkrijgen.
- de ’ziekenkassen’ organiseerden gemeenschappelijke vakanties.

Als je bovenstaande zaken lokaal gemeenschappelijk organiseert heb je toch een stuk minder energie nodig dan dat iedereen dit voor zichzelf moet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wozmro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:14:
Ik vraag mij af of er een rechtstreeks verband is tussen hoeveelheid beschikbare goedkope energie en het sociaal gedrag van een mens.

- Vroeger waren er veel meer dorpscaféetjes dan nu: die zou je kunnen beschouwen als een gemeenschappelijke woonkamer. Met genoeg volk aanwezig blijft die vanzelf warm.
- Volgens mij was het vroeger meer gebruikelijk dat je lokaal in een refter/cafetaria een goedkope warme maaltijd kon verkrijgen.

Als je bovenstaande zaken lokaal gemeenschappelijk organiseert heb je toch een stuk minder energie nodig dan dat iedereen dit voor zichzelf moet regelen?
Voor je het weet ga je weer met de trekschuit naar je werk. :P

Veel dingen veranderen door maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Zo ook de zaken die jij noemt. Massaproductie heeft zaken als wasmachines voor veel mensen financieel mogelijk gemaakt, daarmee zakt automatische de behoefte aan wasserettes. Het verdwijnen van dorpscafés hangt meer samen met culturele veranderingen hoe wij denken over uitgaan. De kosten van energie zullen daar een stuk minder mee te maken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Wozmro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:14:

- Vroeger werd enkel de woonkamer verwarmd en de badkamer met zo'n warmtelamp. Slaapkamer had enkel glas en geen verwarming. Tegenwoordig wordt het ongeveer als kindermishandeling gezien wanneer je het niet tot 18 graden stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Ardana schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:46:
En die regeling voor een jaarlijkse vergoeding voor vrijwilligerswerk? Zou je 'n linkje kunnen geven naar 'n gemeente die dat doet? Want ondanks dat ik in die materie zit, heb ik er daadwerkelijk nog nóóit van gehoord.
Wel dat vrijwilligersvergoeding (die je krijgt van de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet) gekort wordt op bijv. je bijstandsuitkering. Of dat je daardoor geen recht hebt op de langdurigheidstoeslag of energietoeslag. Dat wel.
Vrijwilligerspremie aanvragen in Zevenaar: link
Als voorbeeld, per gemeente kan het bedrag verschillen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Hmm, had er nog nooit van gehoord. Maar 8 uur per week vrijwilligerswerk... en dan € 15 per maand krijgen... Ik vind hier wat van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Dan kan je heel wat beter vrijwilliger worden bij de brandweer, verdient als vrijwilliger een heel stuk beter per maand. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Ik snap niet dat het over zaken gaat als vrijwilligerspremie gaat.

Allemaal non oplossingen voor een groot probleem, nog een paar weken doorstijgen en niemand kan zijn energie meer betalen.

Het grote probleem zit elders , en wat proberen we?

op individueel niveau micro oplossingen proberen bedenken. Die ook bij lange na niet voldoende zijn.

Het is gewoon het gevolg van al eerder genoemde verplaatsing van risico naar het individu.

Dat ga je niet om 2 voor 12 oplossen. Het enige dat nu gedaan kan worden is de energie prijs drukken voor de consument en de bedrijven zullen (deels) productie moeten afschalen. Zeker niet essentiële producten.

Dat gaat pijn doen , en dat gaan wij voelen.
En dan eindelijk eens echt gaan werken aan verduurzaming in de breedte. Minder consumeren, meer oog voor het meetellen van andere zaken buiten de heiligverklaarde economische groei gemodelleerd op een formule uit lang vervlogen tijden.

Het is tijd om met een heel ander kader te kijken naar welvaart. En alleen dan pas gaan we als samenleving vooruitgang boeken. Zowel in het oplossen van de huidige problemen als het behouden van onze toekomstige welvaart (met nieuwe formule)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Dan moeten we beginnen met wat is welvaart opnieuw te definiëren.

Een thuis, gezond voedsel, drinkbaar water, sociaal contact lijkt mij de vanzelfsprekende basis.

Wat nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YRxfhELzKZyD816hNcY1cM4B5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wVKeHNyvVcGpKfjk7h9HXXIc.png?f=fotoalbum_large

Dit kan niet lang meer goed gaan...dit zit onder het gemiddelde gezins verbruik.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:54:
[Afbeelding]

Dit kan niet lang meer goed gaan...dit zit onder het gemiddelde gezins verbruik.
Als je energiekosten hoger worden dan je maandelijkse woonlasten gaat er toch ergens iets goed fout.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[Afbeelding]

Prijzen van Vattenfall worden elke week duurder volgens mij, in iedergeval wel met stadsverwarming.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Wozmro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:44:
Dan moeten we beginnen met wat is welvaart opnieuw te definiëren.

Een thuis, gezond voedsel, drinkbaar water, sociaal contact lijkt mij de vanzelfsprekende basis.

Wat nog?
Dat is zeker zo, de definitie moet wijzigen , en de manier van meten.

Het basis principe is welzijn voorop plaatsen , onder andere nieuw Zeeland heeft al een nieuw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Wow, zet ik het gas op 0 en elektra op 3000kwh dan nog betaal je 250 euro per maand!! Overschakelen op allerlei elektrische apparatuur voor koken en verwarmen etc maakt dan ook geen bal meer uit. (Vul maar eens 5000kwh in ...)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:23

Mfpower

In dubio

[Afbeelding]

Ik zit bij Vattenfall en m’n elektra verbruik ligt nog wat hoger (mede door EV).
In november verloopt m’n contract, begin m wel te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Mfpower 31 oktober verloopt de mijne!
Wij gaan maar een slaapkamer inrichten als woonkamer. Alles uit behalve de wifi een ledlampje en koken. En dat is het dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 27-08-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:18:
@Mfpower 31 oktober verloopt de mijne!
Wij gaan maar een slaapkamer inrichten als woonkamer. Alles uit behalve de wifi een ledlampje en koken. En dat is het dan.
Hier ook, alles uit. Ik kan in januari nog wel een pv installatie laten leggen, alleen november en december - wat toch donkere dagen zijn - geen teruglevering. Maar dan kan ik het nog steeds niet betalen.

En bij de overheid is het stil, dit kan toch gewoon niet goed gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
Zo'n abrupte (enorme) daling van de koopkracht gaat onze economie een klap van jewelste geven ben ik bang. En dat maakt het effect alleen nog maar groter.

Dit is straks voor niemand meer te betalen.
Maargoed, gaan ze dan miljoenen huishoudens afsluiten van een eerste levensbehoefte?

We gaan zolangzamerhand wel een horror scenario tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 08:04
Net de jaarafrekening… 666 EUR terug… })

Grappig dat de overheidstoeslag 100% bij elektra wordt meegeteld waardoor de indruk wordt gewekt dat je op elektra veel goedkoper uit bent. ;w

Energiekosten 42%, belastingen 43% transporttoeslag 15%…

Tja… ik wil niet vervelend doen, maar de maatregel vanuit de politiek lijkt me duidelijk.

Ik heb mijn voorschot van de voorgestelde 450 terug naar 300 gezet (100 meer dan vorig voorschot). Kan niet anders dan dat de belasting op energie omlaag gaat. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Mfpower schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:13:
Ik zit bij Vattenfall en m’n elektra verbruik ligt nog wat hoger (mede door EV).
Tja, ik zit sinds medio dit jaar met een modelcontract. Ik weet nog hoe ik een jaar geleden nog mopperde op de woekerprijzen toen ik een jaarcontract aanging, had ik maar een idee gehad hoe dit zou aflopen dan had ik die prijzen wel wat langer vastgezet.

Mijn gasverbruik valt wel mee dankzij isolatiemaatregelen die ik jaren geleden had genomen en een zuinige nieuwe cv-ketel, maar leuk is anders.
Mfpower schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:25:
En bij de overheid is het stil, dit kan toch gewoon niet goed gaan?
Dit gaat ook niet goed. Al valt de winter mee qua kou dan nog gaan een heleboel mensen klem komen te zitten. Het kabinet is op een spectaculaire wijze doof en blind hiervoor lijkt het. We moeten maar een trui aantrekken en de thermostaat een graadje lager zetten en dan accepteren dat we allemaal wat armer worden. Het zijn ergens makkelijke woorden van een minister die bijna twee ton aan salaris op jaarbasis krijgt.

Ik voorspel het niet graag, maar dit kan nogal wat sociale onrust teweeg gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Flozem dus tijdelijk alle belasting op nul scheelt een totaal van 43% , laat ze dat maar snel doen...

@CMD-Snake zelfs 5 graden kouder haalt niets uit, nog altijd even onbetaalbaar.

Ik ga een buur opzoeken met nog een vast contract en vragen of ik een verlengsnoer mag leggen.

[ Voor 49% gewijzigd door Cobb op 27-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Is er ondertussen geen actie a la Don't Pay UK hier? Kan maar beter zo snel mogelijk gebeuren voordat al t spaargeld naar de energiebedrijven en overheid (energiebelasting) gaat. Gezeik krijg je toch, beter massaal gezeik creëren met nog wat reserve op de bank.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
Mfpower schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Vattenfall = Ratten in de val

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Tja, ik zit sinds medio dit jaar met een modelcontract. Ik weet nog hoe ik een jaar geleden nog mopperde op de woekerprijzen toen ik een jaarcontract aanging, had ik maar een idee gehad hoe dit zou aflopen dan had ik die prijzen wel wat langer vastgezet.

Mijn gasverbruik valt wel mee dankzij isolatiemaatregelen die ik jaren geleden had genomen en een zuinige nieuwe cv-ketel, maar leuk is anders.

[...]

Dit gaat ook niet goed. Al valt de winter mee qua kou dan nog gaan een heleboel mensen klem komen te zitten. Het kabinet is op een spectaculaire wijze doof en blind hiervoor lijkt het. We moeten maar een trui aantrekken en de thermostaat een graadje lager zetten en dan accepteren dat we allemaal wat armer worden. Het zijn ergens makkelijke woorden van een minister die bijna twee ton aan salaris op jaarbasis krijgt.

Ik voorspel het niet graag, maar dit kan nogal wat sociale onrust teweeg gaan brengen.
Dit gaat echt helemaal mis, op een paar mazzelaars na (langer contract) gaat iedereen hieraan onderdoor. Misschien moeten we de barricaden op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:54
Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:32:
Ik ga een buur opzoeken met nog een vast contract en vragen of ik een verlengsnoer mag leggen.
*troll*

Daarnaast, lees en leef je eens in. De denigrerende, belerende toon slaat de plank totaal mis.

[ Voor 68% gewijzigd door tweakduke op 27-08-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:29

Dennis1812

Amateur prutser

Naar mijn weten kunnen we al weken/(maanden?) Geen vaste contracten meer afsluiten en werd er ook niet mee geadverteerd.

Als ik nu mijn bedrag mag vastzetten voor een jaar tegen €300 per maand doe ik het meteen.
Alleen niemand bied dat aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@President Fijne reactie met wat inlevingsvermogen ook. 3 weken geleden nog zelf een beetje rondgekeken en alles was even onbetaalbaar en variabel. Nu nog eens verdubbeld...

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 27-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Mfpower schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:42:
Dit gaat echt helemaal mis, op een paar mazzelaars na (langer contract) gaat iedereen hieraan onderdoor. Misschien moeten we de barricaden op gaan.
Er is al becijferd dat in december 90% van de Nederlandse huishoudens een modelcontract zal hebben. Vrijwel het hele land betaald dan per maand dat soort bedragen. Nog los van de toegenomen kosten van andere levensbehoeftes. Wellicht komt Jetten hierna nog met een campagne om ook maar een maaltijd per dag over te slaan...

Ik weet het niet, of het kabinet is ongelofelijk dom en onkundig, of dusdanig kwaadaardig dat het niet te bevatten is. Ik hoop dan nog maar op het eerste.
President schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:42:
Tot een week of 3 geleden kon je bij Greenchoice nog gewoon een 3-jarig contract afsluiten.... Dan ga je de komende 3 jaar zekerheid gehad...
Zekerheid van wat? Een torenhoog maandbedrag is de enige garantie, want als je voor drie jaar vast wil zitten zal de Greenchoice zich ook wel indekken gezien de omstandigheden. Contracten lijken daarnaast niet zo heilig meer, zie nu de kleine energieboeren die hun lopende contracten open willen breken omdat ze anders kopje onder gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:46:
@President Fijne reactie met wat inlevingsvermogen ook. 3 weken geleden nog zelf een beetje rondgekeken en alles was even onbetaalbaar en variabel. Nu nog eens verdubbeld...
En daarnaast, die greenchoices gaan omvallen als de prijzen blijven stijgen. Eneco heeft nu al voor teruglevering de vaste contracten opengebroken. Als de prijs nog verder stijgt zie ik dat voor de andere leveranciers ook gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 16:07
Start met nadenken over het verwarmen van personen en niet de ruimte. De komende wintermaanden in overlevingsmode en daarna maar opnieuw kijken. Begin nu te kijken hoe je in een zo klein mogelijke ruimte kunt verblijven waar je met veel truien en (elektrische) dekens warm blijft.

Duizenden jaren was de winter een periode waarin 80% van de mensheid in overlevingsstand ging. Dat we nu even in een periode van overvloed leven doet niets af aan ons vermogen dit soort omstandigheden in ons klimaat gewoon te kunnen overleven.

Wordt dat ongemakkelijk? Jazeker. Is het te hopen dat er nog wat hulp komt? Jazeker. Komt er hopelijk een zachte winter? Zeker. Maar er is geen enkele reden voor wanhoop. Dit valt te overleven, voedsel, kleding en onderdak is voldoende voor verreweg de meeste mensen. Ouderen en baby’s uitgezonderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mfpower schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

En daarnaast, die greenchoices gaan omvallen als de prijzen blijven stijgen. Eneco heeft nu al voor teruglevering de vaste contracten opengebroken. Als de prijs nog verder stijgt zie ik dat voor de andere leveranciers ook gebeuren.
Dat hangt volledig af van de inkoopstrategie. Als men nog tot 2025 gas in koopt voor een 1.- per kuub is er weinig reden om failliet te gaan. Ook aan de inkoop zijn er vaste en variabele prijzen. Dat laatste zie je bij de prijsvechtersgokkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 05:37
Een domme vraag van een n00b,

ik betaal aan oxxio 150 per maand en verbruik (inzage app 80 euro per maand) nu heb ik gas en elektra voor onbepaalde tijd! is het verstandig om het ergens nu vast te gaan leggen voor 3 jaar ofzo? of wat moet ik doen ik zie door de bomen het bos niet meer met deze rare tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:00:

ik betaal aan oxxio 150 per maand en verbruik (inzage app 80 euro per maand) nu heb ik gas en elektra voor onbepaalde tijd! is het verstandig om het ergens nu vast te gaan leggen voor 3 jaar ofzo? of wat moet ik doen ik zie door de bomen het bos niet meer met deze rare tijden.
Vertel mij eens waar jij een vast contract kan krijgen?

Die bied niemand meer aan. Je bent gewoon de lul. Net als de rest van het land.

Wellicht heb je wat vaste klanten korting o.i.d.
Maar je kan je tarieven vergelijken met andere aanbieders. Ieder bied nu model contracten aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 27-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Vertel mij eens waar jij een vast contract kan krijgen?

Die bied niemand meer aan. Je bent gewoon de lul. Net als de rest van het land.
haha daarom de vraag maar als ik zeg maar nu 80 verstook op 150 budget hoeveel zou het dan ongeveer extra worden zo rond de 300? die app van oxxio is ook irritant zon bot wimpelt je af en reageert nergens op!

probeer ook alleen maar wat wijzer te worden dennis 8)7

wel bizar 800 huur 2x zorgverzekering torenhoge gas en elektra auto verzekeringen bla bla wat een een bizar rare tijden joh ;) het word dan doei jumbo hallo lidil

[ Voor 13% gewijzigd door milotic op 27-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

haha daarom de vraag maar als ik zeg maar nu 80 verstook op 150 budget hoeveel zou het dan ongeveer extra worden zo rond de 300? die app van oxxio is ook irritant zon bot wimpelt je af en reageert nergens op!

probeer ook alleen maar wat wijzer te worden dennis 8)7
Dat kan ik je niet zeggen.

Wat zijn je tarieven en wat is je verbruik afgelopen jaren?
En heb je iets veranderd qua isolatie of PV waardoor je ander verbruik verwacht?
Zonder informatie kan je niks zinnigs zeggen hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Dit alles heeft ook te maken met dat Nederland nog niks doet, in tegenstelling tot landen om ons heen; de overheden van die landen hebben een limiet gezet op de energieprijs voor consumenten, gevolg is dat de prijs in de markt onbeperkt kan doorstijgen, en die rekening komt in Nederland terecht. Gebrek aan centrale Europese samenwerking op dit gebied. https://www.volkskrant.nl...en-ons-te-keren~b8c795e9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
heb een huurwoning uit 2017 (gebouwd) met warmte pomp (volgende week) opzich is het redelijk warm en verbruiken we weinig maar het is gewoon een beetje de angst wat het hem doet omdat je al die horror verhalen hoort.

krijg bijv. nu bijna 700 terug maar goed die zijn we dus ook meteen weer kwijt ;) ik ga maandag wel eens bellen en vragen om advies bij oxxio! maar jah die lullen toch maar wat! ga wel eens wat research doen morgen waar het ergens nog goed te doen is wel al bijna 9 jaar klant daar.

[ Voor 39% gewijzigd door milotic op 27-08-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Soldaatje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:06:
Dit alles heeft ook te maken met dat Nederland nog niks doet, in tegenstelling tot landen om ons heen; de overheden van die landen hebben een limiet gezet op de energieprijs voor consumenten, gevolg is dat de prijs in de markt onbeperkt kan doorstijgen, en die rekening komt in Nederland terecht. Gebrek aan centrale Europese samenwerking op dit gebied. https://www.volkskrant.nl...en-ons-te-keren~b8c795e9/
staat wel in me app dat ze de btw naar 9% terug gebracht hebben! ach jah zolang men vvd stemt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:06:
heb een huurwoning uit 2017 (gebouwd) met warmte pomp (volgende week) opzich is het redelijk warm en verbruiken we weinig maar het is gewoon een beetje de angst wat het hem doet omdat je al die horror verhalen hoort.

krijg bijv. nu bijna 700 terug maar goed die zijn we dus ook meteen weer kwijt ;) ik ga maandag wel eens bellen en vragen om advies bij oxxio! maar jah die lullen toch maar wat! ga wel eens wat research doen morgen waar het ergens nog goed te doen is wel al bijna 9 jaar klant daar.
Zolang je nog niet eens je verbruik of tarieven weet kan je geen enkel advies krijgen.

Zorg eerst voor inzichten in je eigen situatie. Dat scheelt een hoop.
Als je variabel zit heb je waarschijnlijk 1-7 tarieven gehad die in theorie tot 1-1 staan. Tenzij je eerder bericht krijgt van een wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
niet gehad heb ze zo niet bij de hand, voeg ze later wel even toe telefoon ligt aan de lader. ging me er meer om is er iets te doen om zo min mogelijk de lul te zijn maar wat ik uit jouw woorden begrijp is dat een illusie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Poetin heeft ons gewoon aardig in de tang, Rusland boycotten is flink wat pijn lijden. Dit kost Europa tientallen miljarden per maand aan energiekosten/compensaties/maatregelen, dit wordt de duurste oorlog ooit als het een jaartje heeft geduurd. Zou je bijna zeggen: geef ze maar een stukje Oekraïne, anders gaan we met z'n allen failliet in Europa.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
oxxio stroom lost vast

normaal tarief 0,19291 kwh
vaste .... 64,75
netbeheer 248
verminderen energie belasting -742

gas

0.96643
vaste .... 64.75
netbeheer 180

geen idee wat het inhoud krijg altijd geld terug maar weet gewoon nu niet goed wat te doen maar verdubbelen van 150 naar 300 ofzo?

[ Voor 28% gewijzigd door milotic op 27-08-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kan prima dat je tot 1-1 nog prima zit.

Desondanks is het altijd slim om ook nu al zo veel mogelijk te besparen op je elektra én je gas. Door het niet te gebruiken

Dat zijn zeer lage prijzen. Zolang Oxxio er geen verhoging op aan kondigt is het prima toch. Verhoging krijg je per 1-1 of wanneer oxxio het uit komt.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennis1812 op 27-08-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:

Desondanks is het altijd slim om ook nu al zo veel mogelijk te besparen op je elektra én je gas. Door het niet te gebruiken

Dat zijn zeer lage prijzen. Zolang Oxxio er geen verhoging op aan kondigt is het prima toch. Verhoging krijg je per 1-1 of wanneer oxxio het uit komt.
die medewerkers van oxxio en die vervelende bot (app) die weten ook in godsnaam ook niet waar ze nog nog over praten of advies over moeten geven omdat ze het gewoon niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:00:

Ik zou zeggen: wacht het af. Een idioot maandbedrag vastleggen voor jaren lijkt me niet de beste keuze. Die model contracten zijn torenhoog.

Niemand kan echt advies geven, gezien het elke dag prijsschieten is en we slechts onbenullige mieren zijn in het grote-mensen-oorlogje en de politiek die het houdt bij "we zullen er aan moeten geloven" en "er is geen geld meer". Als die oorlog opeens snel voorbij is en/of er wordt weer flink wat uit Groningen geboord, zou het leed al snel verminderd kunnen worden.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
ByteMe_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Ik zou zeggen: wacht het af. Een idioot maandbedrag vastleggen voor jaren lijkt me niet de beste keuze. Die model contracten zijn torenhoog.

Niemand kan echt advies geven, gezien het elke dag prijsschieten is en we slechts onbenullige mieren zijn in het grote-mensen-oorlogje en de politiek die het houdt bij "we zullen er aan moeten geloven" en "er is geen geld meer". Als die oorlog opeens snel voorbij is en/of er wordt weer flink wat uit Groningen geboord, zou het leed al snel verminderd kunnen worden.
krijg nu wel 700 terug dat stoppen we dan maar in een spaarpotje voor nood gevallen lijkt me me maar de juiste keuze heb helaas ook geen geldboom in de tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:14:
Poetin heeft ons gewoon aardig in de tang, Rusland boycotten is flink wat pijn lijden. Dit kost Europa tientallen miljarden per maand aan energiekosten/compensaties/maatregelen, dit wordt de duurste oorlog ooit als het een jaartje heeft geduurd. Zou je bijna zeggen: geef ze maar een stukje Oekraïne, anders gaan we met z'n allen failliet in Europa.
Deze oorlog is juist om te zorgen dat Putin overal met zn tengels vanaf blijft. Want wie zegt dat het bij Oekraïne blijft?

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 28-08-2022 12:15 . Reden: naamsverbastering ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben niet van Oxxio hoor. En weet prima wat ik zeg.

Ik zie alleen je probleem niet zo. Je hebt al 9 jaar op 1-7 en 1-1 nieuwe tarieven. Dat kan nu eerder worden maar dan krijg je echt wel bericht en kan je dan anticiperen qua maandbedrag.

Verder relax en doe zuinig met je stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:

neem aan dat oxxio verplicht is om te vermelden als de prijzen omhoog gaan>? die klanten service is echt behoorlijk ruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:20:
Ik ben niet van Oxxio hoor. En weet prima wat ik zeg.

Ik zie alleen je probleem niet zo. Je hebt al 9 jaar op 1-7 en 1-1 nieuwe tarieven. Dat kan nu eerder worden maar dan krijg je echt wel bericht en kan je dan anticiperen qua maandbedrag.

Verder relax en doe zuinig met je stroom.
thx dennis doen we ook was de afgelopen 5 maanden ook niet echt nodig je advies word gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

neem aan dat oxxio verplicht is om te vermelden als de prijzen omhoog gaan>? die klanten service is echt behoorlijk ruk
Dat heb ik al meerdere keren gezegd inmiddels.

Je krijgt echt wel een mailtje. Net als de afgelopen 9 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
Soldaatje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:06:
Dit alles heeft ook te maken met dat Nederland nog niks doet, in tegenstelling tot landen om ons heen; de overheden van die landen hebben een limiet gezet op de energieprijs voor consumenten, gevolg is dat de prijs in de markt onbeperkt kan doorstijgen, en die rekening komt in Nederland terecht.
Vergeet niet dat Nederland haar burgers stevig belast. Verzin iets en Nederland zal Europees koploper zijn in het belasten daarvan, wij kennen de hoogste belastingdruk van de EU. De verdeling daarvan is scheef, het zwaartepunt ligt bij de burgers, bedrijven worden minder zwaar belast.

In het meeste recente debat wees Pieter Omtzigt er al op dat de regering een meevaller heeft van al 10 miljard door de toegenomen gas- en belastinginkomsten en dat is tot op heden. Eind dit jaar kan die nog hoger uitvallen, ondanks de tijdelijke belastingverlagingen. Het staat mensen financieel aan de lippen en het kabinet wringt ze compleet uit voor belastingen. De motie die Omtzigt indiende om die 10 miljard aan te wenden om mensen te helpen is door de coalitie weggestemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De politiek zal echt hard moeten ingrijpen. Als we even kijken naar de modelcontracten van de grote energiereuzen, dan wordt de situatie totaal onhoudbaar.

Er wordt hier veel gesuggereerd dat het ligt aan de belastingen op energie (en natuurlijk helpen die niet...), maar zelfs als we de energiebelasting, ODE en BTW afschaffen én het verhoogde bedrag van de teruggave energiebelasting in 2022 handhaven, dan nog krijgen grote groepen Nederlanders te maken met bedragen die onhoudbaar zijn.

Prijzen grote energieleveranciers - 27 augustus 2022 (modelcontract)
Aanbieder€ per kWh€ per m³Maandbedrag (2022 belasting & 9% BTW)¹Maandbedrag (2021 belasting)¹Hypothetisch 0% belasting 2023²
Vattenfall€1,091287€5,088679€844 p/m€958 p/m€753 p/m
Essent€0,928425€4,416167€724 p/m€822 p/m€553 p/m
Eneco€1,03479€4,63003€776 p/m€879 p/m€636 p/m

¹ gemiddelde verbruik aangehouden (cijfers Gaslicht.com, 3500 kWh/1500 m³)
² compleet wegvallen belasting, ODE en BTW, vermindering energiebelasting gelijk aan het al verlaagde bedrag 2022
³ bedragen kunnen enkele euro's afwijken met werkelijk bedrag i.v.m. verschillen in regio's en vaste leveringskosten

Om een huishouden met het gemiddelde verbruik terug te brengen naar betaalbare maandtermijnen, zou de vermindering energiebelasting nog eens met een euro of 5000 omhoog moeten...

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 27-08-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:
oxxio stroom lost vast

normaal tarief 0,19291 kwh
vaste .... 64,75
netbeheer 248
verminderen energie belasting -742

gas

0.96643
vaste .... 64.75
netbeheer 180

geen idee wat het inhoud krijg altijd geld terug maar weet gewoon nu niet goed wat te doen maar verdubbelen van 150 naar 300 ofzo?
Ik denk dat de tarieven erg afhankelijk zijn van wat voor contract je hebt.
Deze week heb ik een mail gekregen met verhoogde tarieven die op 6 september ingaan, en dat is drie maanden na de vorige tariefsverhoging.

En jouw tarieven zijn bijzonder laag vergeleken met wat ze nu als variabel contract aanbieden:
kWh hoog: € 0,60824, kWh laag: € 0,43701, m³ gas: € 2,20454

Wat staat er bij jou in de Oxxio app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

hoop dat mijn gc tarieven 3 jaar wel bljven de korting vind ik dan nog minder belangrijk

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CMD-Snake schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

In het meeste recente debat wees Pieter Omtzigt er al op dat de regering een meevaller heeft van al 10 miljard door de toegenomen gas- en belastinginkomsten en dat is tot op heden. Eind dit jaar kan die nog hoger uitvallen, ondanks de tijdelijke belastingverlagingen. Het staat mensen financieel aan de lippen en het kabinet wringt ze compleet uit voor belastingen. De motie die Omtzigt indiende om die 10 miljard aan te wenden om mensen te helpen is door de coalitie weggestemd.
Er moet zeker wat gebeuren, maar dit is ook wel heel makkelijk gesteld. Zelfs met deze 'meevaller' geeft de overheid namelijk nog steeds meer uit dan dat er binnenkomt. De laatste cijfers zijn een week oud en het tekort over heel 2022 komt naar verwachting uit rond de 10 miljard euro.

De staatsschuld loopt op en de rente is ook aan het oplopen. Als we de staatsschuld nu verder gaan verhogen, dan lopen we het risico om over een aantal jaren flink te moeten bezuinigen/belastingen verhogen... puur en alleen om de hogere rentelasten te kunnen betalen. Als je op dat moment dan ook die schuld omlaag wilt krijgen (vanwege die rentelasten), dan moet er nog meer bezuinigd worden of belasting worden opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Onbekend schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat de tarieven erg afhankelijk zijn van wat voor contract je hebt.
Deze week heb ik een mail gekregen met verhoogde tarieven die op 6 september ingaan, en dat is drie maanden na de vorige tariefsverhoging.

En jouw tarieven zijn bijzonder laag vergeleken met wat ze nu als variabel contract aanbieden:
kWh hoog: € 0,60824, kWh laag: € 0,43701, m³ gas: € 2,20454

Wat staat er bij jou in de Oxxio app?
Nog geen mail gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Maar wat staat er in de app?
Of heb je eerder het contract met 3 jaar verlengt waardoor je nu toevallig een vast contract hebt? In dat geval behoud je nog steeds lagere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Zijn wij ook Europees gezien het enige land met zoveel verschillende partijen op de energie markt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Pffff wij hebben ook een wilde rit van bijna 8 weken meegemaakt...

Ik kreeg een week of 7 geleden een mail binnen van NLE (nu onder de naam van budget energie)
In deze mail stond dat de levering op ons adres overgenomen zou worden door een club die Innova heet (nooit van gehoord tot dan) de levering zou dus automatisch gaan stoppen en mijn contract dus stoppen.

We waren hier thuis direct in standje alarmfase rood... Wij hadden in september een 3 jarig contract vastgelegd (ingangsdatum eind december) met zeer fijne tarieven en hebben hier nooit om gevraagd.

Ik heb tig keer moeten bellen en mailen en het het heeft ruim 7 weken geduurd voordat Innova de levering weer stopte (god weet wie dat überhaupt ooit op ons adres heeft aangevraagd?! Innova deelt deze info niet) en NLE dus weer de levering ging doen en daarmee het contract ook heeft hersteld.

wat een drama en onzekerheid zeg... Ik vind het ronduit bizar dat een wissel tussen leveranciers zo makkelijk kan en gaat (ik heb nooit wat geïnitieerd en kreeg dus pas bericht bij afsluiten van het contract en overname levering door die andere club) Dit schijnt dus met enige regelmaat te gebeuren en komt bijvoorbeeld doordat iemand een verkeerd adres invult op een vergelijkingssite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTvHI_2jQP889QvbuC2jWE31Al8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vct5BPi8MUMq3Kex4GcWxH0c.jpg?f=fotoalbum_large
Ons contract is gelukkig weer hersteld. was wel even spannend 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door KnuCha op 27-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Onbekend schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Maar wat staat er in de app?
Of heb je eerder het contract met 3 jaar verlengt waardoor je nu toevallig een vast contract hebt? In dat geval behoud je nog steeds lagere tarieven.
Onbepaalde tijd, was 3 jaar geloof ik maar erna niet meer na omgekeken kregen altijd zat terug. Beetje heel erg dom en naïef achteraf

[ Voor 15% gewijzigd door milotic op 27-08-2022 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Onbepaalde tijd, was 3 jaar geloof ik maar erna niet meer na omgekeken kregen altijd zat terug. Beetje heel erg dom en naïef achteraf
Maar onbepaalde tijd is in principe altijd een variabel contract.

Misschien ben je een soort uitzondering. In dat geval: stil zitten, niet bewegen en geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Uniciteit schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:01:
Er moet zeker wat gebeuren, maar dit is ook wel heel makkelijk gesteld. Zelfs met deze 'meevaller' geeft de overheid namelijk nog steeds meer uit dan dat er binnenkomt. De laatste cijfers zijn een week oud en het tekort over heel 2022 komt naar verwachting uit rond de 10 miljard euro.

De staatsschuld loopt op en de rente is ook aan het oplopen. Als we de staatsschuld nu verder gaan verhogen, dan lopen we het risico om over een aantal jaren flink te moeten bezuinigen/belastingen verhogen... puur en alleen om de hogere rentelasten te kunnen betalen. Als je op dat moment dan ook die schuld omlaag wilt krijgen (vanwege die rentelasten), dan moet er nog meer bezuinigd worden of belasting worden opgehaald.
Er komt een gat in iemand zijn huishoudboekje, hoe dan ook. Ik vond het nogal triest hoe de verantwoordelijke bewindspersonen in het debat niets willen doen, het stutten van de koopkracht komt pas volgend jaar werd meermaals gezegd. Alleen vrees ik dat het op dat moment al te laat is.

Dat er bezuinigen gaan komen is wel duidelijk, nog voordat deze ellende begon. De leningen omwille van corona en de extra geldbedragen die vergeven werden tijdens de formatie was al genoeg daarvoor. Iemand moet die rekening gaan betalen uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier een paar weken terug op de valreep nog een redelijk interessant 3 jarig contract aangeboden gekregen van Essent.
Dit lijkt me een club die niet zomaar omvalt maar wat is er nog zeker op dit moment..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5fiTxCMB2bfIO6QQwIDI61wYRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH1LXY8USbjTmBmNsKbG74TF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Luuk schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:51:
Hier een paar weken terug op de valreep nog een redelijk interessant 3 jarig contract aangeboden gekregen van Essent.
Het geeft wel aan hoe we onze definities al aangepast hebben. Als ik een jaar geleden anderhalve euro kale prijs voor een kuub gas aangeboden kreeg had ik ze de deur uit gelachen. Mijn contract welke eerder dit jaar afliep betaalde ik 63 cent (kaal) voor een kuub gas.

Ik kijk zelf eigenlijk niet naar vaste contracten momenteel. Om nu ergens rond het huidige prijspeil voor een jaar of meer vast te zetten lijkt mij riskant. Indien de prijzen nog verder exploderen ben je ergens blij, maar mochten ze flink gaan dalen dan ben je nog een tijdje de pineut.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

TerraGuy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:14:
Ja goed idee. Als het Kremlin dat stukje Oekraïne in handen krijgt waar veel gas en olievelden liggen zullen ze vast wel weer de gaskraan opendraaien en dan wordt alles weer regenbogen en eenhoorns.

Hand in hand rond het Russisch/Europees kampvuur met een flesje wodka en een blokje kaas, mogen we de mooie verhalen aanhoren hoe ze Oekraïnse kinderen verkrachtten, deporteerden en kapotschoten, en soldaten tot de dood martelden met stanleymessen.

Tenzij... Ze het Westen de tyfus wensen, doorgaan met hun kolonialistische ambities en we over 12 winters in Europa ook met bloed mogen betalen in plaats van Euro's.

In mijn optiek is tijd dat we afstappen van deze pappen en nathouden mentaliteit.

Oog om oog, tand om tand. De tijd om de realiteit onder ogen te zien is nu.

Ik zit met alle liefde de komende 10 winters in de kou, blut, als we daarmee de kans krijgen om het Kremlin terug in zijn hok te krijgen zonder enige blootstelling aan onmenselijk oorlogsgeweld.

Desnoods met een skibroek en winterjas aan en 200 kilo aardappelen in de kelder.

Fuck Rusland.
Pagina: 1 ... 19 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.