Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.985 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:23

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Het geeft wel aan hoe we onze definities al aangepast hebben. Als ik een jaar geleden anderhalve euro kale prijs voor een kuub gas aangeboden kreeg had ik ze de deur uit gelachen. Mijn contract welke eerder dit jaar afliep betaalde ik 63 cent (kaal) voor een kuub gas.

Ik kijk zelf eigenlijk niet naar vaste contracten momenteel. Om nu ergens rond het huidige prijspeil voor een jaar of meer vast te zetten lijkt mij riskant. Indien de prijzen nog verder exploderen ben je ergens blij, maar mochten ze flink gaan dalen dan ben je nog een tijdje de pineut.
Je kan je contract altijd ontbinden. De boetes vallen over het algemeen mee. Als je ergens een goede aanbieding ziet mag je die natuurlijk hier posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:10
Uniciteit schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Er moet zeker wat gebeuren, maar dit is ook wel heel makkelijk gesteld. Zelfs met deze 'meevaller' geeft de overheid namelijk nog steeds meer uit dan dat er binnenkomt. De laatste cijfers zijn een week oud en het tekort over heel 2022 komt naar verwachting uit rond de 10 miljard euro.

De staatsschuld loopt op en de rente is ook aan het oplopen. Als we de staatsschuld nu verder gaan verhogen, dan lopen we het risico om over een aantal jaren flink te moeten bezuinigen/belastingen verhogen... puur en alleen om de hogere rentelasten te kunnen betalen. Als je op dat moment dan ook die schuld omlaag wilt krijgen (vanwege die rentelasten), dan moet er nog meer bezuinigd worden of belasting worden opgehaald.
Wat blijkbaar niet gezien wordt, is dat deze kosten stijging ook bij bedrijven zodanig pijn gaat doen dat veel bedrijven over de kop zullen gaan. Dus tenzij de prijzen flink dalen per januari, is de economie ‘stuk’ halverwege/eind 2023. Voor de complot denkers:,dan is ‘the great reset’ klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
brothermaynard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Wat blijkbaar niet gezien wordt, is dat deze kosten stijging ook bij bedrijven zodanig pijn gaat doen dat veel bedrijven over de kop zullen gaan. Dus tenzij de prijzen flink dalen per januari, is de economie ‘stuk’ halverwege/eind 2023. Voor de complot denkers:,dan is ‘the great reset’ klaar
Dat is zeker een risico. Het gaat wel erg verschillen per sector denk ik. Een bakker met dure gasoven of een ondernemer die direct geraakt wordt door de hoge grondstofprijzen lopen meer risico dan een dienstverlener die pas in tweede instantie indirect de inflatie merkt. We moeten er ook voor waken dat de nu dure productie naar lage lonen landen verdwijnt, we lopen dan kans op nieuwe afhankelijkheden in de toekomst, zoals nu met rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:23:
Ik zit met alle liefde de komende 10 winters in de kou, blut, als we daarmee de kans krijgen om het Kremlin terug in zijn hok te krijgen zonder enige blootstelling aan onmenselijk oorlogsgeweld.
Eens kijken hoeveel mensen over enkele maanden er nog zo over denken: Zelenski’s grote vrees wordt waar - Europa’s oorlogssteun verzwakt

Het is een zijspoortje (of is het een cross over?), uit het gelinkte artikel:
Ook in Nederland neemt de aandacht af. Onderzoeksbureau Ipsos constateerde aan het begin van de zomervakantie dat het aandeel Nederlanders dat de Oekraïne-oorlog in zijn top 3 van belangrijkste politieke onderwerpen had staan, was gedaald van één op de drie naar één op de vijf.
Met de afgenomen aandacht verwatert ook de represaillesteun: in april wilde nog 72% van de Nederlanders zware straffen tegen de Russen, in juli de helft. In april was nog 65% van de Nederlanders voor wapenleveranties aan Oekraïne, in juli was dat 47%.
Dan moet de ware krachtproef nog komen, in de winter als het koud is in Europa en de burgers hun gasrekeningen nog verder zien stijgen. Hoeveel van die winters zullen Europeanen blijven geloven dat hun hoge rekeningen de moeite waard zijn? Hoelang nog voordat hun politici zullen gaan pleiten voor onderhandelen met Moskou, voor toegeven aan Poetin?
Vorige week verscheen er een nieuw onderzoek, uitgevoerd door het Britse YouGov. In Frankrijk en Italië, eerst grote voorstanders, vindt nog maar een derde van de bevolking dat er nog meer sancties tegen Rusland nodig zijn.
De onbetaalbaarheid van het leven gaat steeds meer een rol spelen. Tenzij we op korte termijn nieuwe bronnen van gas en olie kunnen regelen om de prijzen mee te drukken zullen politici voor een keuze komen te staan hoeveel pijn ze hun bevolking nog aan willen of kunnen doen. Immers lopen ze altijd het risico hiermee de volgende ronde verkiezingen te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
brothermaynard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Jep, het bedrijf waar ik werk zal ook een flink verbruik hebben (meubelmaker).
We hebben gelukkig de verwarming electrisch in het pand maar de machines die we hebben zijn groot verbruikers..

Ik hoop dat ze een contract hebben voor een paar jaar, in de tussentijd nog maar eens kijken naar de prijzen en die maar iets omhoog gooien. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoeveel meubels denk je nog te verkopen nadat de klant 500.- per maand extra aan Essent heeft gedoneerd? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Eens kijken hoeveel mensen over enkele maanden er nog zo over denken: Zelenski’s grote vrees wordt waar - Europa’s oorlogssteun verzwakt

Het is een zijspoortje (of is het een cross over?), uit het gelinkte artikel:

[...]

[...]

[...]

[...]

De onbetaalbaarheid van het leven gaat steeds meer een rol spelen. Tenzij we op korte termijn nieuwe bronnen van gas en olie kunnen regelen om de prijzen mee te drukken zullen politici voor een keuze komen te staan hoeveel pijn ze hun bevolking nog aan willen of kunnen doen. Immers lopen ze altijd het risico hiermee de volgende ronde verkiezingen te verliezen.
Ik ben me daar bewust van en zie dat ergens ook wel gebeuren. Appeasement politiek zal vermoedelijk wel veel aan populariteit winnen.

Terwijl we juist voor onze toekomstige generaties niet zouden moeten buigen voor dit autocratische terreur. Maarja. We willen goedkoop comfort en we willen het NU!!1!!

Met wat geluk blijft 'Merica een flinke vinger in de pap houden en laten ze deze kans om Rusland voor een relatieve spotprijs te demilitariseren niet liggen. Die zien het daarnaast ook wel zitten om in de Donbass gas te gaan fracken voor Oekraïne, zodat ze een mooie industriële opzet deal kunnen maken en een prima premie kunnen pakken voor de verkoop in Europa.

En dat terwijl Europa op de knieën tochtstripjes ligt te plakken.

Een contintent met bikkelharde geschiedenis als Europa, verworden tot 1 grote beïnvloedbare slappe hap.

Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
jadjong schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:13:
Hoeveel meubels denk je nog te verkopen nadat de klant 500.- per maand extra aan Essent heeft gedoneerd? :/
Klopt ook, gelukkig is bij ons 90% zakelijke markt.
We zijn tot nu toe altijd voorzichtig geweest met de stijgende kosten (personeel etc) maar op een gegeven moment moeten we wel.

Gelukkig is ons machinepark vrij nieuw en voor zover het kan millieubewust, scheelt al aanzienlijk in stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:23
FabianGTI schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Klopt ook, gelukkig is bij ons 90% zakelijke markt.
We zijn tot nu toe altijd voorzichtig geweest met de stijgende kosten (personeel etc) maar op een gegeven moment moeten we wel.

Gelukkig is ons machinepark vrij nieuw en voor zover het kan millieubewust, scheelt al aanzienlijk in stroomverbruik.
Hoeveel stroom gaat er nou werkelijk in een meubel zitten? Ik snap dat de machines een hoog wattage hebben, maar de tijd die je besteed aan de arbeid met dit soort grootverbruikers, is dat niet een fractie van de tijd dat je er mee bezig bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:18:
Met wat geluk blijft 'Merica een flinke vinger in de pap houden en laten ze deze kans om Rusland voor een relatieve spotprijs te demilitariseren niet liggen.
De VS is niet immuun voor de hoge prijzen van energie, hoge benzineprijzen maken Amerikaanse presidenten ongeliefd bij hun eigen volk. Genoeg minder vermogende Amerikanen zitten net zo hard aan de grond als mensen in Europa. Biden heeft al de banden aangehaald met Venezuela voor wat meer olie en onlangs van er de knieval voor de Saudi's in de hoop de prijzen wat te kunnen drukken.

De Nederlandse leveringszekerheid deze winter is niet in gevaar, onze gasvoorraad zit voldoende vol, alleen wat heb je er aan als de afnemers het niet kunnen betalen en er alsnog koude woningen zijn? Als de prijs per kuub voor de consument niet te doen is blijft het probleem bestaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ondertussen in Frankrijk: https://www.nu.nl/economi...gende-energieprijzen.html
Frankrijk zal ook volgend jaar een maximumtarief voor elektriciteit hanteren om daarmee huishoudens te beschermen tegen oplopende energiekosten. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire uitte die belofte zaterdag tijdens een radio-interview.
En waar blijft Nederland?

[ Voor 51% gewijzigd door Mfpower op 28-08-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Al zal het deels ingegeven zijn omdat Macron niet nog een keer met de Gele Hesjes te maken wil krijgen, dit hebben wij ook nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Er zijn zeker mensenrechten; Echter wat merendeel van de samenleving is vergeten dat deze niet absoluut zijn. Uiteindelijk gaat het algemeen belang / landsbelang voor.

Dus als het er op aankomt kun je gewoon onteigend worden en je huis uitgezet. Wel netjes gecompenseerd, maar toch..
Die compensatie moet dan wel gewoon een andere woning zijn, en geen zak geld met de boodschap 'veel succes'. En ik denk dat het daar een beetje lastig wordt -- we hebben nú al een woningtekort, dat wordt er niet minder op als we ineens heel Groningen willen gaan verhuizen. Dus daar hadden we 20 jaar geleden een Markermeer voor moeten inpolderen en Eemstad moeten bouwen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ik maak me ook zorgen over de betaalbaarheid voor de lagere inkomens, maar ik snap ook dat het lastig is om het specifiek daar te laten landen. Waarom dan niet generiek de energierekening verlagen en de hogere inkomens via de inkomstenbelasting extra te laten bijdragen door het percentage van de laatste schijf iets omhoog te doen. Dat moet toch uitvoerbaar zijn? Energie per direct, IB eventueel in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:56
Stoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Die compensatie moet dan wel gewoon een andere woning zijn, en geen zak geld met de boodschap 'veel succes'. En ik denk dat het daar een beetje lastig wordt -- we hebben nú al een woningtekort, dat wordt er niet minder op als we ineens heel Groningen willen gaan verhuizen. Dus daar hadden we 20 jaar geleden een Markermeer voor moeten inpolderen en Eemstad moeten bouwen.
Het aardbevingsgebied beslaat niet heel Groningen, dus niet heel Groningen hoeft te verhuizen.
https://redactie.dvhn.nl/aardbevingen/resources/abkaart.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door R0181 op 28-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
R0181 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Het aardbevings gebied beslaat niet heel Groningen, dus heel Groningen hoeft niet te verhuizen.
https://www.nationaalcoor...azardkaart-2017.jpg-kopie
Mensen hoeven niet te verhuizen, maar moeten een veilige woning. De helft van de wereldbevolking woont in gebieden die meer seismische activiteit hebben dan boven ons gasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:39

Dennis1812

Amateur prutser

CMD-Snake schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Al zal het deels ingegeven zijn omdat Macron niet nog een keer met de Gele Hesjes te maken wil krijgen, dit hebben wij ook nodig.
Ik denk dat wij ook niet meer blokkades willen of situaties zoals de corona rellen waarin in enkele uren halve steden gesloopt zijn en de waterkanonnen overuren moesten draaien.

Zeker met deze droogte. Dat kanon steeds bijvullen wordt best lastig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

De VS is niet immuun voor de hoge prijzen van energie, hoge benzineprijzen maken Amerikaanse presidenten ongeliefd bij hun eigen volk. Genoeg minder vermogende Amerikanen zitten net zo hard aan de grond als mensen in Europa. Biden heeft al de banden aangehaald met Venezuela voor wat meer olie en onlangs van er de knieval voor de Saudi's in de hoop de prijzen wat te kunnen drukken.

De Nederlandse leveringszekerheid deze winter is niet in gevaar, onze gasvoorraad zit voldoende vol, alleen wat heb je er aan als de afnemers het niet kunnen betalen en er alsnog koude woningen zijn? Als de prijs per kuub voor de consument niet te doen is blijft het probleem bestaan.
De inflatie is natuurlijk ook het resultaat van de enorme steunpakketten die opgezet zijn in de corona pandemie. Zowel de complete omloop van Dollars als Euro's is toen in een periode van een jaar met meer dan een derde verhoogd 8)7

Er is een al meer dan een decennia monetair wanbeleid gaande, met enorme hoeveelheden geld die uit het niets zijn gecreëerd. Ook daar plukken we nu de zure vruchten van.

Wat dat betreft waren we al hard bezig om in een doodlopende steeg ons eigen graf te graven.

Poetin speelt daar letterlijk op in door er nog een schep bovenop te gooien en schaarste te creëren op de grondstoffen die onze economieën draaiende houden. Zijn primaire doel is het Westerse collectief te ondermijnen door financiële onrust en onzekerheid te zaaien. Vergeet niet dat zelfs in de tijden van de koude oorlog het gas gewoon bleef stromen. Nooit eerder is het ingezet als pressiemiddel om narratief te beïnvloeden.

Hij heeft ons bij de ballen en wil ons laten buigen. Ik vind niet dat we daar voor moeten buigen, maar wie ben ik.

Waarom Europa daar zo passief op reageert en niet eens de moeite lijkt te nemen om mensen te informeren wat er hier speelt, is mij dan ook een raadsel. Alsof ze bang zijn om toe te geven in wat voor shitshow we zitten? Noem het beestje bij de naam, denk ik dan.

We gaan zien hoe het zich ontwikkeld. Reken maar dat het tijden zijn voor in de geschiedenisboeken.

En godzijdank blijken Oekraïners bereidt liever te sterven dan terug te keren onder het Kremlin juk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:54
Vraag: als men zegt dat de overheden de energieprijzen moet blokkeren/limiteren. Hoe gaat dat dan praktisch in zijn werk?

Moeten de energiebedrijven dan op vraag van de overheid hun winst limiteren? Of is het de overheid die een deel van de kosten op zich neemt en betalen we dan via de belastingen zelf de rekening (in functie van draagkracht).

Of is er nog een andere manier die ik niet zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Dat zijn over het algemeen wel maatregelen met (zeer) onwenselijke en schadelijke bijeffecten op de lange termijn. Ken de details van de Franse regeling niet, maar je subsidieert de vraag terwijl er een gebrek aan aanbod is. Daarmee maak je de onbalans alleen maar groter. Wordt dat betaald door Franse belastingbetaler, of de energiebedrijven? En als de energiebedrijven dat (deels) betalen dan hebben die minder geld om te investeren in nieuwe energiebronnen (best case) of gaan ze gewoon helemaal failliet (worst case). Of is het gewoon niet winstgevend om nieuwe projecten op te zetten of maximaal te produceren op het plafondtarief.

En als het volledig door de Franse belastingbetaler gedaan wordt is het ook problematisch om de prikkel tot minder gebruik (tot op zekere hoogte) helemaal uit de markt te halen. Want dan blijven bedrijven bijv. potentieel maximaal produceren, terwijl in werkelijkheid hun activiteiten zwaar verliesgevend zijn. En die kosten komen uiteindelijk ergens op een bordje van iemand terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:16
Ik heb geen idee wat duurder is, armoedeval bij veel gezinnen die vervolgens in de perverse schulden industrie terecht komen en uiteindelijk gesaneerd moeten worden, of het subsidiëren van goedkope energie om te zorgen dat mensen buiten de schulden blijven.

Het scheelt in iedere geval aanzienlijk in de stress voor die mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door CornermanNL op 28-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

CornermanNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:31:
Ik heb geen idee wat duurder is, armoedeval bij veel gezinnen die vervolgens in de perverse schulden industrie terecht komen en uiteindelijk gesaneerd moeten worden, of het subsidiëren van goedkope energie om te zorgen dat mensen buiten de schulden blijven.
Ik denk dat het hele onderwerp van de 'schuldenindustrie' wel onderhand zijn eigen topic heeft verdiend.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Het is ook nog eens erg 'oneerlijk' verdeeld ook.
Je hebt huurders en eigenaren. Dan heb je nog woningen met gunstige liggingen en dakoppervlak om 20 of meer zonnepanelen neer te leggen en lekker full electric 'gratis' te verwarmen en koelen, en je hebt woningen waar je met moeite 4 panelen op kwijt kunt....die laatste blijven met hogere rekeningen zitten, zeker als het woningen zijn die niet voldoende geïsoleerd kunnen worden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Hielko schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Dat zijn over het algemeen wel maatregelen met (zeer) onwenselijke en schadelijke bijeffecten op de lange termijn. Ken de details van de Franse regeling niet, maar je subsidieert de vraag terwijl er een gebrek aan aanbod is. Daarmee maak je de onbalans alleen maar groter. Wordt dat betaald door Franse belastingbetaler, of de energiebedrijven? En als de energiebedrijven dat (deels) betalen dan hebben die minder geld om te investeren in nieuwe energiebronnen (best case) of gaan ze gewoon helemaal failliet (worst case). Of is het gewoon niet winstgevend om nieuwe projecten op te zetten of maximaal te produceren op het plafondtarief.

En als het volledig door de Franse belastingbetaler gedaan wordt is het ook problematisch om de prikkel tot minder gebruik (tot op zekere hoogte) helemaal uit de markt te halen. Want dan blijven bedrijven bijv. potentieel maximaal produceren, terwijl in werkelijkheid hun activiteiten zwaar verliesgevend zijn. En die kosten komen uiteindelijk ergens op een bordje van iemand terecht.
Op lange termijn is het misschien onwenselijk, maar mag aannemen dat de prijzen ook niet zo hoog blijven op lange termijn. Dit geeft wat meer ademruimte om te zoeken naar alternatieven i.p.v. nu miljoenen mensen met financiële ellende op te zadelen.

Hoe meer financiële ellende, hoe meer mensen ook af willen van die sancties tegen Rusland. Logisch, want het raakt hun eigen portemonnee en gezin. Dus ingrijpen is ook politiek gezien heel handig (mensen gaan politici dan zien als een soort van redders ipv de oorzaak van alle ellende).

We moeten deze winter overbruggen en tijdens de winter moeten ze keihard blijven doorwerken aan een oplossing voor de lange termijn. Dat zou prioriteit 1 moeten zijn. De rest moet maar even wachten. De onafhankelijkheid van landen als Rusland en China moeten we zo snel mogelijk afbouwen. Er komt wat dat betreft nog veel meer ellende onze kant op namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 28-08-2022 14:40 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor Nederland is een maatregel technisch gezien volgens mij vrij rechttoe rechtaan omdat grootverbruikers (waar je marktwerking kan willen houden) aan het hoogcalorische netwerk zitten en huishoudens (waar je een levensbehoefte wil beschermen) op het aparte laagcalorische netwerk.

Huurbevriezing van woningen label C en lager lijkt ook laaghangend fruit en scheelt een boel, want de toegestane verhoging die ze anders krijgen hangt o.a. aan de inflatie en zou dus zomaar 15% kunnen worden.

Vergeet ook niet dat de winningskosten niet door het dak gaan. Een windfall tax om alles te betalen ligt voor de hand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

CornermanNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:31:

Het scheelt in iedere geval aanzienlijk in de stress voor die mensen.
Dat laatste. Gewoon alleen al de stress op de samenleving in zijn geheel in ons toch redelijk gepolariseerde landje lijkt me niet wenselijk.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Hielko schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Het klopt deels, maar er is genoeg. De prijs is voor een groot deel speculatief door de marktwerking. Vandaar de recordwinsten van de maatschappijen. Daar mag van mij best wat overheids interventie bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CMD-Snake schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:57:
[...]

Er komt een gat in iemand zijn huishoudboekje, hoe dan ook. Ik vond het nogal triest hoe de verantwoordelijke bewindspersonen in het debat niets willen doen, het stutten van de koopkracht komt pas volgend jaar werd meermaals gezegd. Alleen vrees ik dat het op dat moment al te laat is.
Ik vind het ook triest dat het kabinet en grote delen van het overheidsapparaat zijn vastgeroest in een mindset waarin niks geregeld kan worden. De zomer is nog niet eens voorbij en toch wordt er al maanden gezegd dat eigenlijk niks mogelijk is, want 'te kort dag' of 'te complex'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

milotic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:
oxxio stroom lost vast

normaal tarief 0,19291 kwh
vaste .... 64,75
netbeheer 248
verminderen energie belasting -742

gas

0.96643
vaste .... 64.75
netbeheer 180

geen idee wat het inhoud krijg altijd geld terug maar weet gewoon nu niet goed wat te doen maar verdubbelen van 150 naar 300 ofzo?
Leuk die prijzen, maar wat is je verbruik in kWh en m3 de afgelopen jaren? Pas dan kun je iets zeggen.

Heel eerlijk: je zegt wel 'niemand weet iets, iedereen doet stom' maar je weet zelf ook niks. Je verbruik is gewoon inzichtelijk, staat op je jaarafrekening, en de meeste mensen hebben slimme meters waardoor zelfs real time verbruik is op te vragen.

En even een grove gok: je verbruikt nu voor € 80 pm. Dat is meer dan ik (€ 60), en je prijzen zijn lager € 0,19 vs € 0,45 en € 0,96 va € 1,84. Ik gok dat je dik 2.000 kWh verbruikt en 1.500 m3 aan gas.

Als je dat gaat afzetten tegen € 1,09 per kWh en € 4,75 per m3, kom je aan minimaal € 775 *per maand*.
Succes hè?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 05:37
Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Leuk die prijzen, maar wat is je verbruik in kWh en m3 de afgelopen jaren? Pas dan kun je iets zeggen.

Heel eerlijk: je zegt wel 'niemand weet iets, iedereen doet stom' maar je weet zelf ook niks. Je verbruik is gewoon inzichtelijk, staat op je jaarafrekening, en de meeste mensen hebben slimme meters waardoor zelfs real time verbruik is op te vragen.

En even een grove gok: je verbruikt nu voor € 80 pm. Dat is meer dan ik (€ 60), en je prijzen zijn lager € 0,19 vs € 0,45 en € 0,96 va € 1,84. Ik gok dat je dik 2.000 kWh verbruikt en 1.500 m3 aan gas.

Als je dat gaat afzetten tegen € 1,09 per kWh en € 4,75 per m3, kom je aan minimaal € 775 *per maand*.
Succes hè?
Dat lijkt me wel heel erg sterk xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
stroom 28067 kWj
gas 17598m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:59
Dat is hopelijk niet van 1 jaar, want dat is anders wel een enorm verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Mschamp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Dat is hopelijk niet van 1 jaar, want dat is anders wel een enorm verbruik
dat is idd van 1 jaar dit is over 2021 maar daar kreeg ik wel geld over terug, daarom wat ik zeg ik ben een noob hierin en weet dus niet wat ik nu in godsnaam moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
correctie,

stroom 712kwh
gas 562 m3
vaste koste -184,79

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:28:
correctie,

stroom 712kwh
gas 562 m3
vaste koste -184,79
Dan is het heel simpel:

712 X € 1,09 = € 776
562 X € 4,75 = € 6.355
Samen: € 7.131
Per maand: € 594.

Succes hè?

Overigens vermoed ik dat dit je verbruik over 2022 tot nu toe is of je verbruik sinds je laatste jaarafrekening en dat je daadwerkelijke verbruik hoger ligt. Waarom? Je verbruikt per maand meer dan ik (€ 60 vs € 80) en je tarieven zijn bijna 50% lager dan de mijne.

Ik stel voor dat je een deel van je laatste jaarafrekening laat zien, dan kunnen we je meer info geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 28-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Dat lijkt me wel heel erg sterk xD
Hoezo lijkt je dat erg sterk?

Mijn eigen situatie:

Stroom:
  • 0,25 Euro dal
  • 0,31 Euro piek
Gas:
  • 1,44 Euro/m3
Zonnepanelen wekken op: 4.500 kWh/jaar.
Eigen verbruik: 3.000 kWh
Aanvullend verbruik ivm EV: 1.500 kWh
Totaal: 0 Kwh.

Gasverbruik: 1.000 m3

Vanaf 19 februari t/m 1 augustus betreft de complete energierekening (gas+elektriciteit) hier gelukkig maar 338 Euro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKEzkd6MQOKvZ3FELgbEmlqZBx4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vw6V5JcJtTlKwQrOtH7kmspC.jpg?f=user_large

Als ik deze 5,5 maanden x 2,18 zou doen, dan heb ik een jaar totaal van 737 Euro = 61,4 Euro/maand. Maar, de periode waarin je veel gas gaat verbruiken moet er nog aankomen en in diezelfde periode wekken de panelen nagenoeg niets op en dat is een gevaarlijke die veel mensen mogelijk nog niet zien aankomen. Daarom heb ik het maandbedrag op 200 Euro gezet. Als de herfst begint, dan ineens slaat het positieve plaatje negatief om. Als dan ivm mijn flexibele contract per 1 januari ook nog de prijs van het variabele contract vervalt en op de hierboven genoemde tarieven uitkomt, dan gaat het er hier ook heel anders uit zien:

1.000 m3 * 4,75 = 4.750 Euro
0 kWh * 1.09 = 0

4.750 / 12 = 395 Euro per maand excl. aanvullende vaste energiekosten. Dat is minimaal een verdriedubbeling tov vorig jaar, maar ook meer dan 6x zoveel als een paar jaar geleden. Daarnaast ligt het zwaartepunt in de maanden die nog moeten komen, in mijn geval zou ik dan dus het maandbedrag voor de resterende maanden misschien nog wel verder naar boven moeten bijschroeven.

Je hebt nu gewoon erg lage kosten, ooit gaan die vervallen en zal je met veel hogere tarieven geconfronteerd worden, zo sterk lijkt het mij dus niet?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Dan is het heel simpel:

712 X € 1,09 = € 776
562 X € 4,75 = € 6.355
Samen: € 7.131
Per maand: € 594.

Succes hè?
dat weiger ik te geloven ik zal ongetwijfeld wel wat fout doen krijg altijd fors terug maar goed het zijn ingeschatte meterstanden, vul ik ze zelf in dan krijg ik een blanke pagina.

waarom elke keer succes he! jij gaat er natuurlijk reuze op vooruit ;) probeer juist wat wijsheid op te doen niet afgekraakt te worden bij deze dan maar me laatste reactie, erg flauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Hoezo lijkt je dat erg sterk?

Mijn eigen situatie:

Stroom:
  • 0,25 Euro dal
  • 0,31 Euro piek
Gas:
  • 1,44 Euro/m3
Zonnepanelen wekken op: 4.500 kWh/jaar.
Eigen verbruik: 3.000 kWh
Aanvullend verbruik ivm EV: 1.500 kWh
Totaal: 0 Kwh.

Gasverbruik: 1.000 m3

Vanaf 19 februari t/m 1 augustus betreft de complete energierekening (gas+elektriciteit) hier gelukkig maar 338 Euro:
[Afbeelding]

Als ik deze 5,5 maanden x 2,18 zou doen, dan heb ik een jaar totaal van 737 Euro = 61,4 Euro/maand. Maar, de periode waarin je veel gas gaat verbruiken moet er nog aankomen en in diezelfde periode wekken de panelen nagenoeg niets op en dat is een gevaarlijke die veel mensen mogelijk nog niet zien aankomen. Daarom heb ik het maandbedrag op 200 Euro gezet. Als de herfst begint, dan ineens slaat het positieve plaatje negatief om. Als dan ivm mijn flexibele contract per 1 januari ook nog de prijs van het variabele contract vervalt en op de hierboven genoemde tarieven uitkomt, dan gaat het er hier ook heel anders uit zien:

1.000 m3 * 4,75 = 4.750 Euro
0 kWh * 1.09 = 0

4.750 / 12 = 395 Euro per maand excl. aanvullende vaste energiekosten. Dat is minimaal een verdriedubbeling tov vorig jaar, maar ook meer dan 6x zoveel als een paar jaar geleden. Daarnaast ligt het zwaartepunt in de maanden die nog moeten komen, in mijn geval zou ik dan dus het maandbedrag voor de resterende maanden misschien nog wel verder naar boven moeten bijschroeven.

Je hebt nu gewoon erg lage kosten, ooit gaan die vervallen en zal je met veel hogere tarieven geconfronteerd worden, zo sterk lijkt het mij dus niet?
hmm duidelijk ik ga morgen wel gewoon eens bellen misschien dat ik er dan wat wijzer van word allemaal krijg er nu alleen maar een kut gevoel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

dat is idd van 1 jaar dit is over 2021 maar daar kreeg ik wel geld over terug, daarom wat ik zeg ik ben een noob hierin en weet dus niet wat ik nu in godsnaam moet doen.
Nou, momenteel heb je twee keuzes.
  1. Overstappen naar een variabel contract bij een andere leverancier en 4+ euro gas en ~1 euro per kWh gaan betalen.
  2. Blijven waar je nu zit en hopen op het beste.
Dusja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

dat weiger ik te geloven ik zal ongetwijfeld wel wat fout doen krijg altijd fors terug maar goed het zijn ingeschatte meterstanden, vul ik ze zelf in dan krijg ik een blanke pagina.

waarom elke keer succes he! jij gaat er natuurlijk reuze op vooruit ;) probeer juist wat wijsheid op te doen niet afgekraakt te worden bij deze dan maar me laatste reactie, erg flauw
Nee, ik zit in dezelfde situatie, ik ga ook failliet. Ik stop echter niet mijn kop in het zand door te weigeren te geloven wat er gebeurd.

Ik pak mijn jaarafrekeningen van de laatste jaren erbij en kijk wat ik zou moeten gaan betalen met de huidige prijzen. Dan kom ik ook zo uit.

En het is dat kop in het zand steken, niet met de juiste gegevens boven tafel komen en weigeren te geloven wat er gebeurd waar ik tegen ageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Snap je punt maar ben hier niet zo heel sterk in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:35
Mijn rekenmachine zegt 2669,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:47:
Dat snap ik, dat zie ik, maar een screenshot van je jaarafrekening moet toch niet zo moeilijk zijn.

Ik snap je angst, maar je komt hier voor advies en informatie, dan is het niet geven van cijfers en je kop in het zand steken omdat je het niet wilt geloven, niet bijster productief.

Mijn verbruik:
1.187 kWh
546 m3.

Ik ga dus ook rustig richting de € 400-€ 500 pm ipv de € 60 die ik nu verbruik. Ik heb een uitkering, kan misschien een nota van € 150 betalen als ik alle leuke dingen en kleding en kado's en lekkers afschaf, maar bij meer ga ik echt failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
ben over dit jaar in totaal 1276,65 kwijt en betaal 150 per maand dus dit jaar is nog wel te doen, maar dan? aanhouden? overstappen? gok nemen ik ben de weg helemaal kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

hcQd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Mijn rekenmachine zegt 2669,5.
I stand corrected. Ik heb een rekenmachine gebruikt, geen idee wat er mis ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ariana zit er een beetje naast door de energiebelasting er niet af te halen. Dus van die 7131 kan je nog 800 euro wegstrepen en heb je nog maar een bedrag van 6300 euro over.

Maar dat het catastrofaal gaat uitpakken voor teveel mensen is duidelijk. En mijns inziens is het enige wat werkt is dat lokale overheden een subsiduepakket van jewelste samenstellen voor isolatie en zonnepanelen. En nog wat meer. De tijd van goedkope stroom is voorbij, de meeste kosten zitten in verwarmen. Het is bittere noodzaak om woningen richting energielabels A te krijgen en de subsidies kunnen zichzelf prima terugverdienen. Leen 10k voor bv isolatie en panelen en je kan versneld aflossen door besparen op energie. Jij blij, maar ook de overheid is blij want die kan een langetermijnplanning wel plannen, beoordelen en scheelt in klimaatdoelen van de gemeente zelf.
Het is volgens mij een bewuste politieke keuze dat vooral woningen een zoek-het-zelf maar uit heeft meegekregen ter faveure van pandjesbazen en andere vastgoedmafia. Teveel privatiseren, te weinig visie en woningplannen zodat energielabels G huizen gewoon bestaan. Hier in Groningen hebben we ook flats die doortochten tot en met en de schimmel op de muren laat staan. Pas 2024 zijn ze aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De tijd van goedkope stroom is voorbij? Nou, vanaf 5 september is een kWh volgens Eneco nog maar €0,09 waard. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Proton_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:48:
Vergeet ook niet dat de winningskosten niet door het dak gaan. Een windfall tax om alles te betalen ligt voor de hand.
Aangezien de winning vooral in het buitenland plaats vind kan je daar weinig mee. In Saudi Arabie, Qatar of Noorwegen maken ze natuurlijk mooie winsten, maar veel succes om daar belasting te gaan heffen. Als ze nou een berg gas in Groningen zouden gaan oppompen is er wellicht wat mogelijk, maar geloof dat de staat daar al flink aandeelhouder in is, dus zou daar het geld sowieso wel binnenstromen.

Daarnaast heeft zo'n oplossing hetzelfde probleem als een (op papier) sympathieke maximum prijs voor gas, als je productie gaat belasten dan maak je het uiteraard minder aantrekkelijk voor bedrijven om meer te produceren. Het probleem is dat er nu teveel vraag is en te weinig aanbod. Maatregelen waarbij je de vraag subsidieert en verhoogt het aanbod belast en daarmee beperkt doen natuurlijk exact het tegenovergestelde! We moeten juist minder gebruiken en meer produceren!

En hoewel het niet fijn is, is dat natuurlijk precies wat hoge prijzen doen. En als gevolg daarvan de lage inkomens in de problemen komen is dat wel een probleem wat opgelost moet worden, maar direct ingrijpen in de prijzen lijkt me een ongezonde strategie. De huidige eenmalige tegemoetkoming is wat dat betreft een mooiere oplossing, die wellicht nu wel (veel) te laag is met de huidige prijzen, maar je houdt wel de (gezonde) marktprikkel in stand. Beter dat iemand besluit om bijvoorbeeld zijn huis te isoleren met zo'n subsidie en vervolgens te besparen op een anders heel hoge energierekening dan doorstoken omdat het toch niet "te duur" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
oxxio stroom losvast

normaal tarief 0,19391 per kWh

vaste kosten stroom 64,75 per jaar
netwerkbeheerkosten 248,43 per jaar
vermindere energiebelasting 742,98 per jaar

gas 0,96643 per m3
vaste leveringslosten 64,75 per jaar
netwerkbeheerkosten 180,35 per jaar

type tradionationele meter, word wel binnenkort een pomp geinstalleerd

huurwoning aa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als huurders sta je gewoon heel mooi in de kou. Letterlijk en figuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Uniciteit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:03:
Ik vind het ook triest dat het kabinet en grote delen van het overheidsapparaat zijn vastgeroest in een mindset waarin niks geregeld kan worden.
Het probleem ligt vooral bij het kabinet, de politiek moet hier de keuzes maken. Daarna is het aan het overheidsapparaat om dit uit te voeren. Zonder keuze van het kabinet kunnen de ambtenaren niets beginnen.

Een bijkomend probleem is dat de Belastingdienst niet veel ruimte heeft om regelingen uit te voeren indien we dit via toeslagen of belastingen willen oplossen. Toeslagen, eventueel inkomstenafhankelijk, vereisen IT aanpassingen die lang gaan duren. We hebben helaas niet lang de tijd, daarnaast ben ik geen fan van nog een complex systeem om inkomens te gaan nivelleren middels de energierekening. Ons belastingstelsel is al een haast ondoordringbaar oerwoud geworden. Snelle actie zal betekenen dat er ook mensen meeprofiteren die minder last hebben van de kosten van energie, maar dat is een kleine prijs om te betalen.
Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:07:
Ik denk dat wij ook niet meer blokkades willen of situaties zoals de corona rellen waarin in enkele uren halve steden gesloopt zijn en de waterkanonnen overuren moesten draaien.
Als ze in de winter nog eens coronamaatregelen gaan stapelen op de huidige situatie dan kan het nog een best warme winter worden, daar is geen kachel voor nodig dan.
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:20:
Waarom Europa daar zo passief op reageert en niet eens de moeite lijkt te nemen om mensen te informeren wat er hier speelt, is mij dan ook een raadsel. Alsof ze bang zijn om toe te geven in wat voor shitshow we zitten? Noem het beestje bij de naam, denk ik dan.
Er wordt genoeg geïnformeerd. Alleen zet dat geen eten op tafel of zorgt het een betaalbare warme woning op een winterse dag. Europese overheden reageren soms nogal ongelukkig qua beeldvorming, in plaats van hulp komt er een wet die bepaald hoe hoog of laag je thermostaat mag staan, zoals in Spanje en Duitsland. Duitsland was aanvankelijk van plan een extra belasting op energie in te voeren om zuinigheid aan te moedigen, dit plan sneuvelde na brede kritiek dat de overheid het leven van de Duitsers nog duurde wilde maken. Het Nederlandse kabinet schittert al helemaal in hun laissez-faire houding als het om de bestaanszekerheid gaat.

Een winter in de huidige omstandigheden zal al spannend genoeg worden, maar als dit een paar jaar gaat duren? Er blijft weinig steun dan over vermoed ik. Er is alle kans dat Oekraïne ergens volgend jaar naar de onderhandelingstafel geduwd wordt door de Navo landen als de publieke opinie zich tegen de sancties keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:56:
Als huurders sta je gewoon heel mooi in de kou. Letterlijk en figuurlijk.
dit jaar zit ik nog wel safe, maar ben bang voor het nieuwe jaar deze gaat bij mij 1 oktober in dus misschien toch maar eens op zoek naar een vergelijking die klanten service van oxxio heb je ook geen reet aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:55:
De tijd van goedkope stroom is voorbij? Nou, vanaf 5 september is een kWh volgens Eneco nog maar €0,09 waard. _O-
Dat is wel heel kort door de bocht. Alleen voor de kWh's die worden teruggeleverd nadat je je eigen jaarlijkse verbruik hebt afgedekt krijg je minder terug.

Wek je dus bijv. 6000 kWh op met zonnepanelen, verbruik je 5000 kWh, dan krijg je voor die eerste 5000 kWh evenveel per kWh terug als de 5000 kWh's die je verbruikt (saldering). Over de extra 1.000 kWh die je teruglevert krijg je minder terug, dat schetst dus wel een heel ander plaatje dan je het nu doet voorkomen.

Voor de volledigheid: Ik praat de actie niet goed, maar deze nuance is wel belangrijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
en dan word je ook nog door de huur maatschappij een warmte pomp in je maag gedrukt is dit nog waardevol of gaat dit ook weer extra kosten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:47:
Ok, maar dan hou je het toch simpel?
  • Gas en stroom zijn momenteel bizar duur.
  • Voordelige vaste contracten zijn er niet meer.
  • Overstappen is nu geen goed plan want dan weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald.
  • Je hebt nu goede prijzen.
  • Per 1 januari 2023 worden die verhoogt.
  • Hoeveel ze verhoogt worden weet je nog niet en kan Oxxio nog niet voorspellen.
  • Je gaat meer betalen voor je energie.
  • Hoe minder je verbruikt hoe minder je betaalt.
Het enige wat je nu dus nog kunt doen qua voorbereiden is je energieverbruik te verminderen. Je kunt natuurlijk nu alvast je maandbedrag omhoog zetten om een buffer op te bouwen, maar er is ook nog een kans dat een energieleverancier failliet gaat dus dat is niet verstandig.

Je hebt een huurhuis uit 2017 dus de isolatienorm is al vermoedelijk al goed. Wat je bijvoorbeeld nog kunt doen is maar 1 woonruimte verwarmen ipv het hele huis, de temperatuur structureel lager houden, korter en minder frequent douchen, jezelf verwarmen in plaats van je woonruimtes.

Verder ben je overgeleverd aan de grillen van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Alleen voor de kWh's die worden teruggeleverd nadat je je eigen jaarlijkse verbruik hebt afgedekt krijg je minder terug.

Wek je dus bijv. 6000 kWh op met zonnepanelen, verbruik je 5000 kWh, dan krijg je voor die eerste 5000 kWh evenveel per kWh terug als de 5000 kWh's die je verbruikt (saldering). Over de extra 1.000 kWh die je teruglevert krijg je minder terug, dat schetst dus wel een heel ander plaatje dan je het nu doet voorkomen.

Voor de volledigheid: Ik praat de actie niet goed, maar deze nuance is wel belangrijk.
Tot het salderen afgelopen is.
Dan krijg je 9 cent en mag 50 cent betalen of hoe hoog de prijs dan ook maar is.

Wel een motivatie voor de thuisbatterij... a 10k ofzo..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

• Overstappen is nu geen goed plan want dan weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald.
  • Hoeveel ze verhoogt worden weet je nog niet en kan Oxxio nog niet voorspellen.
Het enige wat je nu dus nog kunt doen qua voorbereiden is je energieverbruik te verminderen. Je kunt natuurlijk nu alvast je maandbedrag omhoog zetten om een buffer op te bouwen, maar er is ook nog een kans dat een energieleverancier failliet gaat dus dat is niet verstandig.

Je hebt een huurhuis uit 2017 dus de isolatienorm is al vermoedelijk al goed. Wat je bijvoorbeeld nog kunt doen is maar 1 woonruimte verwarmen ipv het hele huis, de temperatuur structureel lager houden, korter en minder frequent douchen, jezelf verwarmen in plaats van je woonruimtes.

dan wachten we maar even af en gooi ik die 150 (krijg nu wel terug) wel over naar 300 en probeer ik een buffer op te bouwen maar met 800 huur 2x zorgverzekeraar een auto 2x fysio wat niet vergoed word is het allemaal wel knetter duur aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

dan wachten we maar even af en gooi ik die 150 (krijg nu wel terug) wel over naar 300 en probeer ik een buffer op te bouwen maar met 800 huur 2x zorgverzekeraar een auto 2x fysio wat niet vergoed word is het allemaal wel knetter duur aan het worden.
Vergeet de boodschappen niet...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Tot het salderen afgelopen is.
Dan krijg je 9 cent en mag 50 cent betalen of hoe hoog de prijs dan ook maar is.

Wel een motivatie voor de thuisbatterij... a 10k ofzo..
Correct, dan wordt de pijn voor iedereen die de dans nu ontspringt ineens een stuk groter.

Lage inkomens zonder panelen hebben dan ook minder voordeel bij een accu. Je zou tijdens het daltarief stroom kunnen opslaan om deze tijdens het piektarief in te zetten, maar zonder panelen verdien je dit niet snel terug. Daarnaast is een thuisbatterij een uitgave die de lage inkomens zonder forse subsidie niet kunnen doen.

Lastige situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

bedankt voor je bijdrage dan gaan we maar extra sparen en minder luxe leven! klote is dat ik zit met een zieke vrouw waar je ook geen stuiver van terug krijgt (bekken bodem) en dat kost ook zo 600 extra in de maand het geld raakt een keer op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Dat is in theorie de saldeerregeling. In praktijk saldeert Eneco de kale leveringstarieven per tariefsperiode, dus het kan zijn dat je de ene periode netto overhoudt en de andere periode bij moet betalen… Belastingen zoals ode, energiebelasting en btw worden wel jaarlijks gesaldeerd. Wees je daar bewust van en reken het goed uit.

Eneco schroeft wel de terugleververgoeding van €0,61 per kwh naar €0,09, maar verhoogt de levertarieven naar boven de €1 per kWh. Alles onder het mom van ‘we hanteren marktconforme’ prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Correct, dan wordt de pijn voor iedereen die de dans nu ontspringt ineens een stuk groter.

Lage inkomens zonder panelen hebben dan ook minder voordeel bij een accu. Je zou tijdens het daltarief stroom kunnen opslaan om deze tijdens het piektarief in te zetten, maar zonder panelen verdien je dit niet snel terug. Daarnaast is een thuisbatterij een uitgave die de lage inkomens zonder forse subsidie niet kunnen doen.

Lastige situatie...
Het is gewoon kut voor mensen die geen kant op kunnen.

Huurbaas die geen actie op isolatie of panelen onderneemt.
Geen buffer om zelf nog wat te ondernemen.
Zuiniger aan gaat ook op een gegeven moment ook niet.

Wij prijzen ons gelukkig met een overigens zelf opgebouwde situatie waardoor ik 0 betaal aan energie.
Maar dat is voor een gros domweg niet haalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Je kunt prima een buffer opbouwen voor extra kosten maar die zou ik momenteel wel opbouwen op je (spaar)rekening en niet bij je energieleverancier, want er is momenteel een verhoogde kans dat deze omvalt. Je wilt niet een paar 1000 tegoed hebben van Oxxio terwijl ze failliet gaan, dat geld ben je dan kwijt.

Als Oxxio je tarieven verhoogt en ze stellen je hiervan op de hoogte dan kun je op dat moment je maandbedrag ook aanpassen.

Ik zou zeker nu niet grof meer gaan betalen uit paniek.

Beetje moeten bijbetalen of beetje terugkrijgen op het einde is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Vergeet de boodschappen niet...
\ben al van de jumbo overgestapt op de lidil ook gestopt met roken dat scheeld ook een weer 300 euro in de maand aan roken. boodschappen zaten we met ze 3e op zon 1k per maand (schandalig) waar we nu hebben afgesproken het te gaan doen met 600 per maand.

gelukkig is er nog een aardig spaarpotje aanwezig maar ik weiger dat aan te breken voor wat stroom en elektra dan maar straks met een deken op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Delerium schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:52:
En mijns inziens is het enige wat werkt is dat lokale overheden een subsiduepakket van jewelste samenstellen voor isolatie en zonnepanelen.
Er valt haast niet tegenop te isoleren door de snelle prijsstijgingen, dat is het vervelende. Plus isoleren kan nog best veel geld kosten, wat niet iedereen heeft liggen en als je huurder bent dan heb je een afhankelijk van je huurbaas voor dit soort aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Het is gewoon kut voor mensen die geen kant op kunnen.

Huurbaas die geen actie op isolatie of panelen onderneemt.
Geen buffer om zelf nog wat te ondernemen.
Zuiniger aan gaat ook op een gegeven moment ook niet.

Wij prijzen ons gelukkig met een overigens zelf opgebouwde situatie waardoor ik 0 betaal aan energie.
Maar dat is voor een gros domweg niet haalbaar.
dat doen ze gelukkig bij ons dan weer wel krijgen een nieuw dak en een warmte pomp in het najaar (vivare)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:59:
en dan word je ook nog door de huur maatschappij een warmte pomp in je maag gedrukt is dit nog waardevol of gaat dit ook weer extra kosten worden.
:?

Dat werkt omgekeerd: Woningstichtingen plaatsen die op hun kosten, die dingen halen warmte uit de lucht, grond, etc. Dus geen (of weinig)gas meer. Maar dat plaatsen zijn flinke kosten, die huur organisaties gaan dat natuurlijk niet meteen doen. Hier worden onze huizen ook groener gemaakt: wordt gefaseerd tot 2025 gedaan.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
ah wij waren uitgekozen 1 van de 15 als test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

\ben al van de jumbo overgestapt op de lidil ook gestopt met roken dat scheeld ook een weer 300 euro in de maand aan roken. boodschappen zaten we met ze 3e op zon 1k per maand (schandalig) waar we nu hebben afgesproken het te gaan doen met 600 per maand.

gelukkig is er nog een aardig spaarpotje aanwezig maar ik weiger dat aan te breken voor wat stroom en elektra dan maar straks met een deken op de bank
Wij deden altijd al bulk bij de lidl en dan nog wat picnic.
En nu en dan moet ik naar de coop om bier te halen dat weigerd de waf namelijk te verslepen en dan zijn er nog wel eens wat dingetjes die ook nog mee moeten.

Ik zag zo onlangs een pakje boter voor dik 4 euro.. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:14:
[...]
Dit doet dubbel pijn voor de lage inkomens, alleen een hogere energierekening is al een probleem, maar de toenemende inflatie op alle andere vlakken verergert dat alleen nog maar verder.

Een familielid van mij is bezig met een lokaal initiatief om naast de voedselbank ook een soort "energiebank" op te zetten. Daarmee worden armere gezinnen geholpen met het compenseren en tegemoetkomen van de energiekosten. Alle lokale initiatieven zijn goed en welkom, maar uiteindelijk moet dit natuurlijk centraal worden aangepakt.

Waar we als land ook wel meer naar zouden kunnen kijken is het minder faciliteren van grote datacentra, etc. Nieuwe windparken en zonneparken zouden in het voordeel van de burger moeten werken met een daling van de energiekosten tot gevolg. In plaats daarvan wordt veel van deze stroom opgekocht door de Google's en Meta's van deze wereld, waar wij uiteraard allemaal ook wel weer gebruik van maken, maar waarvan de vraag is of zij mee moeten liften op deze initiatieven.

Nederland kan voldoende stroom opwekken en gas uit de grond halen om grote stappen te zetten. Maar in plaats daarvan pakken bedrijven en buurlanden de voordelen hiervan ipv de burger.

Recent zag ik ook een initiatief van een boer die uit mest biogas is gaan opwekken. Kunnen we dat probleem mogelijk ook omdraaien in een voordeel. Er zijn echt genoeg kansen om de energiekosten te verlagen, maar we benutten ze als land onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik denk dat vooral de lokale overheden zich moeten voorbereiden op de komende winter. Hopelijk zijn ze daar nu al mee gestart.

Ik denk dan vooral praktisch en aan sociale samenhorigheid:
- openbare plaatsen op wandelafstand waar mensen terecht kunnen voor een goedkope warme maaltijd en warme dranken. Prijs moet goedkoper zijn dan zelf koken.
- organiseren van activiteiten: filmavond, toneel,... gratis of voor weinig geld.
- openingstijden bibliotheek uitbreiden, leeszaal uitbreiden.
- tweedehands markten organiseren.

Veel dingen die al bestaan maar die in de wintermaanden moeten uitgebreid ipv ze op een laag pitje te zetten.

De sociale samenwerking is volgens mij hier de sleutel om door de winter te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Maar waarom zijn er geen protesten? Is iedereen dan rijk genoeg om minimaal 750 euro per maand te betalen zonder koopkracht verlies of opstapelende schulden.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
New Yorker schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
Maar waarom zijn er geen protesten? Is iedereen dan rijk genoeg om minimaal 750 euro per maand te betalen zonder koopkracht verlies of opstapelende schulden.
nee kantje boord word het dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Men is murw geslagen na een paar jaar covid en oorlog en ellende.
Het haalt toch niks meer uit en we zijn toch fucked.

Protesteren heeft nut als er ook maar een inimini verbinding is tussen burger en overheid. Maar die verbinding is compleet non existent. Dus je kan net zo goed tegen de muur praten. De overheid is er niet voor Nederland. Enkel voor het salaris.

Protesten komen pas zodra er het idee leeft dat je iets kan bereiken ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Wij deden altijd al bulk bij de lidl en dan nog wat picnic.
En nu en dan moet ik naar de coop om bier te halen dat weigerd de waf namelijk te verslepen en dan zijn er nog wel eens wat dingetjes die ook nog mee moeten.

offtopic

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik denk dat het bij een groot deel nog niet helemaal geland is.
Die teren nog op reserves en lopen nog niet tegen de deurwaarder aan.

Ik verwacht eigelijk dat de poep de ventilator nog wel gaat raken als er geen beloftes vanuit het regeer komen.
De op de kop vlaggen sudderennog stiekem door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
offtopic

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Met de huidige tarieven en de te verwachten stijging deze winter is het bijna rendabel om 'thuis' te gaan werken deze winter in een warm land :'(

Zelf gelukkig nog een contract tot 1 januari 2025. Door alle belastingverlagingen en zuiniger aan met gas/electra nu van 110 per maand naar 75 gegaan (1200m3 > 900m3 verwacht ik + 3200wp aan zonnepanelen) , vind het eigenlijk ronduit schandalig dat ik hier van meeprofiteer. Snap dat je lastig kan bepalen wie of wat maar ik hou m'n hart vast voor de situatie van Nederland binnen nu en 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Maar waarom zijn er geen protesten?
Nederlanders protesteren niet snel, het zit niet in de volksaard. In Frankrijk zou het halve land al in de fik staan. Macron zal nog badend in het zweet wakker worden als hij droomt over Gele Hesjes.

Ik kan mij daarnaast niet aan de indruk onttrekken dat protesteren weinig uithaalt in Nederland. Althans als je geen tractoren hebt. Je kan dagenlang op het Malieveld staan met je protestborden, maar het kabinet maalt er geen seconde om. Ze lijken te druk met zichzelf te zijn daarvoor.
offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste mensen hebben de rekening nog niet gehad. Tot op het midden van dit jaar viel het nog reuze mee. We zitten voor de meeste mensen pas net in de tijd na de nieuwe verhoging. Het is ook zomer dus geen verwarming nodig. We hebben nu net een flinke verhoging gehad, maar niemand die het terug heeft gezien op de eindrekening. Zodra de temp overdag naar 10 graden gaat en we allemaal beginnen te stoken, pas dan gaat de rekening echt flink omhoog. Mijn rekening is met de nieuwe tarieven van juni nog geen 100 euro in de maand. Als de tarieven begin het nieuwe jaar nog verder omhoog gaan en je moet stoken, pas dan krijg je een rekening van 500 euro te zien in plaats van 100 euro. We weten allemaal dat het er aan gaat komen, maar vrijwel niemand die het nu nog echt ziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook zelf initiatief nemen en in de buurt dingen organiseren. Niet alles hoeft vanuit de overheid te komen. Iedereen leeft apart en individueel, in dit soort tijden kun je jezelf afvragen of dat nodig is.

Je zou prima 4 keer in de week kunnen carpoolen, maar dan met je warme maaltijd en huis. Tis maar een idee...

Wij hebben bijvoorbeeld een buurmeid die sinds 3 weken het huis van onze buren huurt (zijn zelf voor 3 jaar vertrokken naar België vanwege werkgerelateerde zaken.)

Die heeft nog een voordelig contract overgenomen voor stroom en gas, dat contract verloopt in januari.

Ben bang dat ze zich nog niet realiseert wat dat gaat betekenen.

Mocht het voor haar betekenen dat ze het niet meer kan betalen dan is ze wat ons betreft welkom om een hapje mee te eten en eventueel savonds rond te hangen terwijl wij de pelletkachel even een slinger geven.

Als je iets kunt betekenen voor een ander, waarom zou je het niet doen? Tis maar voor een winter.

Als we erdoor heen willen komen moet dat door samen te werken, en niet door elkaar maar te laten barsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:35:
Je kunt ook zelf initiatief nemen en in de buurt dingen organiseren. Niet alles hoeft vanuit de overheid te komen. Iedereen leeft apart en individueel, in dit soort tijden kun je jezelf afvragen of dat nodig is.

Je zou prima 4 keer in de week kunnen carpoolen, maar dan met je warme maaltijd en huis. Tis maar een idee...

Wij hebben bijvoorbeeld een buurmeid die sinds 3 weken het huis van onze buren huurt (zijn zelf voor 3 jaar vertrokken naar België vanwege werkgerelateerde zaken.)

Die heeft nog een voordelig contract overgenomen voor stroom en gas, dat contract verloopt in januari.

Ben bang dat ze zich nog niet realiseert wat dat gaat betekenen.

Mocht het voor haar betekenen dat ze het niet meer kan betalen dan is ze wat ons betreft welkom om een hapje mee te eten en eventueel savonds rond te hangen terwijl wij de pelletkachel even een slinger geven.

Als je iets kunt betekenen voor een ander, waarom zou je het niet doen? Tis maar voor een winter.

Als we erdoor heen willen komen moet dat door samen te werken, en niet door elkaar maar te laten barsten.
Zo denk ik erover om maar een verlengsnoer over de schutting te gooien naar onze bejaarde buurvrouw.
Het enige gezelschap dat ze heeft is de tv en een kat.

Zit in een net zo'n oud huis als wij maar daar is weinig tot niks aan gedaan.
Die stookt zich helemaal te pletter in dat hok.
Dan maar een straalkacheltje voor een stuk minder lasten denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Zo denk ik erover om maar een verlengsnoer over de schutting te gooien naar onze bejaarde buurvrouw.
Het enige gezelschap dat ze heeft is de tv en een kat.

Zit in een net zo'n oud huis als wij maar daar is weinig tot niks aan gedaan.
Die stookt zich helemaal te pletter in dat hok.
Dan maar een straalkacheltje voor een stuk minder lasten denk ik....
Als we er allemaal zo in staan dan komen we een heel eind.

Gewoon een beetje op mekaar passen, zo vreemd is dat helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:35:
Je kunt ook zelf initiatief nemen en in de buurt dingen organiseren. Niet alles hoeft vanuit de overheid te komen. .

Tja, het 'de overheid moet compenseren' blijft hier helaas de boventoon voeren... Ik heb ook al eerder gezegd dat we met elkaar moeten gaan kijken wat we kunnen doen. De mensen met weinig geld moeten misschien gewoon overdag in bibliotheken gaan zitten, in gemeentehuizen, in verwarmen kantoren waar ruimte over is, etc. Het zou handig zijn als er iets van een stichting of initiatief komt die dit vorm kan gaan geven, waar (overheids)bedrijven zich kunnen aanmelden en waar mensen zich kunnen aanmelden. Een 'met elkaar de winter door' actie.

Ergens zou ik van de overheid of een maatschappelijke organisatie een dergelijk initiatief verwachten, maar dan zou er inmiddels wel een campagne opgestart moeten zijn.

Ook zou ik verwachten dat de energie maatschappijen gaan ingrijpen en iets gaan bedenken om het voor de mensen betaalbaar te houden achteraf. Geen louche incasso bedrijven of kosten, maar iets heel anders waarbij mensen niet op de kosten gejaagd worden...

Lijkt erop dat we klagen, afwachten en dan straks in januari/februari gaan klagen en in opstand komen.

[ Voor 6% gewijzigd door President op 28-08-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Ja goed idee. Als het Kremlin dat stukje Oekraïne in handen krijgt waar veel gas en olievelden liggen zullen ze vast wel weer de gaskraan opendraaien en dan wordt alles weer regenbogen en eenhoorns.

Hand in hand rond het Russisch/Europees kampvuur met een flesje wodka en een blokje kaas, mogen we de mooie verhalen aanhoren hoe ze Oekraïnse kinderen verkrachtten, deporteerden en kapotschoten, en soldaten tot de dood martelden met stanleymessen.

Tenzij... Ze het Westen de tyfus wensen, doorgaan met hun kolonialistische ambities en we over 12 winters in Europa ook met bloed mogen betalen in plaats van Euro's.

In mijn optiek is tijd dat we afstappen van deze pappen en nathouden mentaliteit.

Oog om oog, tand om tand. De tijd om de realiteit onder ogen te zien is nu.

Ik zit met alle liefde de komende 10 winters in de kou, blut, als we daarmee de kans krijgen om het Kremlin terug in zijn hok te krijgen zonder enige blootstelling aan onmenselijk oorlogsgeweld.

Desnoods met een skibroek en winterjas aan en 200 kilo aardappelen in de kelder.

Fuck Rusland.
Tien winters kou en blut? Nou ja, jij liever dan ik. Maar goed, ik ben wellicht egoïstisch. Als er niet vlot wat gedaan wordt en mensen blut raken is het gauw gedaan hier/in Europa, helemaal als naast kou en blut ook nog honger om de hoek gaat kijken bij velen armere en nu nog minder arme huishoudens. Anarchie is slechts 9 maaltijden bij ons vandaan.
En dan maar hopen dat het dat allemaal waard was en niet dat allerlei blutte bedrijven/plekken massaal opgekocht worden door China.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:55:
Nee.
Een kWh die op momenten dat de teruglevering van zonnepanelen piekt is maar 0,09 waard volgens Eneco (en vandaag in werkelijkheid zelfs nog 13 cent minder op de energiemarkt).

Daarom gaat de terugleververgoeding voor mensen die op jaarbasis meer terugleveren dan verbruiken zo fors omlaag. Het oude piek/dal patroon klopt simpelweg niet meer met de werkelijkheid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Nee.
Een kWh die op momenten dat de teruglevering van zonnepanelen piekt is maar 0,09 waard volgens Eneco (en vandaag in werkelijkheid zelfs nog 13 cent minder op de energiemarkt).

Daarom gaat de terugleververgoeding voor mensen die op jaarbasis meer terugleveren dan verbruiken zo fors omlaag. Het oude piek/dal patroon klopt simpelweg niet meer met de werkelijkheid.
Ja en die verkopen ze voor 1 euro door 8)7 Als het niet verkoopbaar was dan zou de teruglevering wel stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Nee.

Juist, en op hetzelfde moment verhoogt Eneco het normaaltarief naar €1+. Klopt dat wel met de werkelijkheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:23
President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Tja, het 'de overheid moet compenseren' blijft hier helaas de boventoon voeren... Ik heb ook al eerder gezegd dat we met elkaar moeten gaan kijken wat we kunnen doen. De mensen met weinig geld moeten misschien gewoon overdag in bibliotheken gaan zitten, in gemeentehuizen, in verwarmen kantoren waar ruimte over is, etc. Het zou handig zijn als er iets van een stichting of initiatief komt die dit vorm kan gaan geven, waar (overheids)bedrijven zich kunnen aanmelden en waar mensen zich kunnen aanmelden. Een 'met elkaar de winter door' actie.

Ergens zou ik van de overheid of een maatschappelijke organisatie een dergelijk initiatief verwachten, maar dan zou er inmiddels wel een campagne opgestart moeten zijn.

Ook zou ik verwachten dat de energie maatschappijen gaan ingrijpen en iets gaan bedenken om het voor de mensen betaalbaar te houden achteraf. Geen louche incasso bedrijven of kosten, maar iets heel anders waarbij mensen niet op de kosten gejaagd worden...

Lijkt erop dat we klagen, afwachten en dan straks in januari/februari gaan klagen en in opstand komen.
Wat een getrol weer. Niet compenseren, ga maar in de bieb of het gemeentehuis slapen. Erg fijn dat er hier een paar constructief meedenken naar creatieve oplossingen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Juist, en op hetzelfde moment verhoogt Eneco het normaaltarief naar €1+. Klopt dat wel met de werkelijkheid?
Ja, op momenten dat de zon niet schijnt en er niet veel wind is zijn prijzen op de spotmarkt nu al 90ct+ en wekelijks stijgende.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
ArcticWolf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Ja en die verkopen ze voor 1 euro door 8)7 Als het niet verkoopbaar was dan zou de teruglevering wel stoppen...
Eneco (of welke andere leverancier dan ook) kán de teruglevering niet stoppen.

De netbeheerder ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 28-08-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Ergens zou ik van de overheid of een maatschappelijke organisatie een dergelijk initiatief verwachten, maar dan zou er inmiddels wel een campagne opgestart moeten zijn. Helaas vindt @tweakduke dergelijke initiatieven geen constructieve bijdrage/idee aan het topic.

We maken een app! Op de blockchain waarmee we bij kunnen houden waar we warm kunnen zitten. Of dat we de ketel kunnen delen! Soort Uber maar dan voor verwarming! We brengen een token uit en dan in onze coin offering kunnen mensen dan "warmte" credits kopen en dan kun je die onderling ook nog verhandelen.

Ik zie het al voor me: we maken het dan ook nog zo dat je voor die credits kan spelen: play to earn weet je wel.

De Token kunnen we dan een "kUb" of "j0ule" noemen en de app iets van: "hudl" (geen hodl) als in "huddle together" oid.
En het allermooiste is dat we dan ook wat van de top kunnen skimmen: win win!

Nu hebben we 15 jaar lang zowat "gratis" geld gehad van de centrale banken, de ene speculatieve bubble na de andere, miljarden geïnvesteerd in bedrijven die geen recht van bestaan hebben (Uber etc.) en nu is er eens echt iets aan de hand waarbij mensen door het geld gewoon echt geholpen kunnen worden en dan kan er niets?

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Ja, op momenten dat de zon niet schijnt en er niet veel wind is zijn prijzen op de spotmarkt nu al 90ct+ en wekelijks stijgende.
Dus vanaf 5 september lever ik netto terug voor €0,09 per kWh, terwijl mijn buurman €1+ mag aftikken voor mijn geproduceerde kWh, terwijl die kWh op de spotmarkt €0,90 kost? "Marktconform". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Uniciteit schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:49:
De politiek zal echt hard moeten ingrijpen. Als we even kijken naar de modelcontracten van de grote energiereuzen, dan wordt de situatie totaal onhoudbaar.

Er wordt hier veel gesuggereerd dat het ligt aan de belastingen op energie (en natuurlijk helpen die niet...), maar zelfs als we de energiebelasting, ODE en BTW afschaffen én het verhoogde bedrag van de teruggave energiebelasting in 2022 handhaven, dan nog krijgen grote groepen Nederlanders te maken met bedragen die onhoudbaar zijn.

Prijzen grote energieleveranciers - 27 augustus 2022 (modelcontract)
Aanbieder€ per kWh€ per m³Maandbedrag (2022 belasting & 9% BTW)¹Maandbedrag (2021 belasting)¹Hypothetisch 0% belasting 2023²
Vattenfall€1,091287€5,088679€844 p/m€958 p/m€753 p/m
Essent€0,928425€4,416167€724 p/m€822 p/m€553 p/m
Eneco€1,03479€4,63003€776 p/m€879 p/m€636 p/m

¹ gemiddelde verbruik aangehouden (cijfers Gaslicht.com, 3500 kWh/1500 m³)
² compleet wegvallen belasting, ODE en BTW, vermindering energiebelasting gelijk aan het al verlaagde bedrag 2022
³ bedragen kunnen enkele euro's afwijken met werkelijk bedrag i.v.m. verschillen in regio's en vaste leveringskosten

Om een huishouden met het gemiddelde verbruik terug te brengen naar betaalbare maandtermijnen, zou de vermindering energiebelasting nog eens met een euro of 5000 omhoog moeten...
Je verwacht toch niet dat de "vermindering Energiebelasting" blijft bestaan, wanneer er géén energiebelasting meer geheven wordt?

Het afschaffen van energiebelasting zal daardoor bij kleine huishoudens met een laag inkomen al snel leiden tot een verhoging van de energiekosten (btw-afschaffing niet meegerekend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

aljooge schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Wat een getrol weer. Niet compenseren, ga maar in de bieb of het gemeentehuis slapen. Erg fijn dat er hier een paar constructief meedenken naar creatieve oplossingen. :r
Dat gemeentehuis met zeer beperkte openingstijden waar je alleen op afspraak binnen mag en snel buiten moet staan. En waar een glaasje water nog teveel gevraagd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 28-08-2022 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
aljooge schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Wie heeft het over slapen, dat is jouw invulling. Iemand die geen geld heeft om te stoken kan beter overdag in de warmte in de bibliotheek zitten dan thuis in 14 graden... Die prijzen krijgen we echt niet weer naar 0,60 per kuub toen er ook al groepen waren die de rekening niet konden betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Eigenlijk zouden we om goed te zijn zo snel mogelijk naar variabele day ahead prijzen moeten evolueren voor iedereen.
Dan kunnen die hoge piekprijzen vermeden worden door je gedrag aan te passen.

En dan kunnen de energieleveranciers niet meer energie van particuliere installaties goedkooo opkopen en duur verkopen aan de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
offtopic

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Wie heeft het over slapen, dat is jouw invulling. Iemand die geen geld heeft om te stoken kan beter overdag in de warmte in de bibliotheek zitten dan thuis in 14 graden... Die prijzen krijgen we echt niet weer naar 0,60 per kuub toen er ook al groepen waren die de rekening niet konden betalen..
Toen konden enkele groepen het lastig betalen.
Zometeen kan maar een enkeling het wel betalen.

Subtiel verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Dus vanaf 5 september lever ik netto terug voor €0,09 per kWh, terwijl mijn buurman €1+ mag aftikken voor mijn geproduceerde kWh, terwijl die kWh op de spotmarkt €0,90 kost? :D
Nee, op dat moment is die kWh waar de buurman €1 voor betaalt op de spotmarkt ook voor €0,09 te koop.
Maar in december wanneer je zonnepanelen nauwelijks iets doen betalen jij en je buurman beide €1,- voor een kWh die op dat moment de spotmarkt misschien wel €1,50 waard is en draait Eneco dus flink verlies als jullie dan beiden aardig wat stroom afnemen en de energie inkoopt op de spotmarkt. Maar misschien is de spotprijs ook in december 'slechts' €0,70 en maakt Eneco dikke winst.

Wil je zelf de risico's dragen, dan moet je overstappen naar een energieleverancier die spotprijzen hanteert.

Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.