Met 8 miljoen huishoudens en een gemiddeld jaarverbruik van 1.200 kuub gas per huishouden gebruiken de huishoudens dus met elkaar iets van 9,6 kuub gas. Als de overheid *nu* dat gas voor 3 euro per kuub zou kunnen inkopen dan zou dat 30 miljard kosten... Een bedrag van 2% van de staatsschuld. In dat opzicht vind ik het prima, maar toch lijkt er geen beweging te zitten....Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:58:
[...]
Toen konden enkele groepen het lastig betalen.
Zometeen kan maar een enkeling het wel betalen.
Subtiel verschil.
Mij lijkt creatieve oplossingen, die minder wenselijk zijn dan de situatie voor deze energie crisis, toch echt een stuk beter dan afwachten...
Tuurlijk. Er zijn altijd winnaars in dit soort crisissen. In deze zijn dat de enecos en vattenfalls en overheid (die btw vangt welke alleen maar meer wordt. Zie bijvoorbeeld de uitleg van Pieter Omtzigt)GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:03:
@Ivow85
Hoe dan ook... Eneco verdient lekker makkelijk aan terugleverende klanten...
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zeker, maar je noemt hier directopvolgend al een probleem dat lang speelt: zodra de politiek wel keuzes maakt, zijn er direct delen van de overheid - zoals de Belastingdienst - die roepen dat het onmogelijk is.CMD-Snake schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:57:
[...]
Het probleem ligt vooral bij het kabinet, de politiek moet hier de keuzes maken. Daarna is het aan het overheidsapparaat om dit uit te voeren. Zonder keuze van het kabinet kunnen de ambtenaren niets beginnen.
Dit speelt al een decennium en wat mij betreft is dit daarom echt niet langer een geldig excuus. Desnoods schakelen we een multinational als Microsoft in en bieden we ze een dikke vette pot met geld om hun een nieuw systeem te laten ontwerpen.Een bijkomend probleem is dat de Belastingdienst niet veel ruimte heeft om regelingen uit te voeren indien we dit via toeslagen of belastingen willen oplossen. Toeslagen, eventueel inkomstenafhankelijk, vereisen IT aanpassingen die lang gaan duren.
Ik denk echt dat het vaak toch echt aankomt op wil. Er zijn ook overheidsorganisaties die het vaak wel lukt om met beperkte middelen hun zaken voor elkaar te krijgen. Neem bijvoorbeeld defensie: dat heeft tot recent voor hele lange tijd te weinig budget gehad. Dat heeft ze heel veel problemen opgeleverd (en de gevolgen daarvan zijn nog steeds merkbaar), maar als er iets gedaan moest worden vonden ze altijd een manier om het werkbaar te maken.
'We hebben helaas niet lang de tijd'. Ook daar ben ik het niet helemaal mee eens. In oktober vorig jaar is al een generieke maatregel ingevoerd voor 2022 ingevoerd. Sindsdien is er geen enkele vooruitgang geboekt. Júíst de energierekening is iets waarbij maatregelen relatief makkelijk zijn in te voeren. Er had een half jaar geleden al een idee moeten liggen over een gerichte maatregel voor 2023.We hebben helaas niet lang de tijd, daarnaast ben ik geen fan van nog een complex systeem om inkomens te gaan nivelleren middels de energierekening.
Ik noem maar wat dingen die voor energieleveranciers makkelijk te implementeren zijn:
- Klanten inrichten in groepen, bijv. klanten met tarieven X in groep A, iets hogere tarieven in groep B en de hoogste tarieven in groep C. Voor groep A geldt een belastingkorting van €500, voor groep B €750 en groep C €1000.
- Klanten met energielabel X krijgen nog eens een belastingkorting van €150.
Dit zijn voor bedrijven hele makkelijke maatregelen om uit te voeren. Ze zijn semi-generiek, want als je nét in groep C i.p.v. groep B valt heb je natuurlijk een voordeel, maar een stuk gerichter dan wat nu het geval is.
Als je als kabinet dit vandaag of zelfs nog in september aankondigt, dan lukt het energieleveranciers echt wel om hun systemen daarvoor op tijd voor te bereiden. Sterker nog, hun systemen zijn vaak al gereed om zulke bedragen te verrekenen... nog niet zo heel lang geleden kregen heel veel klanten welkomstkortingen.
Daar ben ik het mee eens en wat mij betreft gaat het hele stelsel op de schop. Dat neemt niet weg dat je nu maar niks moet doen.Ons belastingstelsel is al een haast ondoordringbaar oerwoud geworden.
Maar wellicht heb je het niet door, of heb jij een heel gastvrij gemeentehuis.President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:04:
[...]
Met 8 miljoen huishoudens en een gemiddeld jaarverbruik van 1.200 kuub gas per huishouden gebruiken de huishoudens dus met elkaar iets van 9,6 kuub gas. Als de overheid *nu* dat gas voor 3 euro per kuub zou kunnen inkopen dan zou dat 30 miljard kosten... Een bedrag van 2% van de staatsschuld. In dat opzicht vind ik het prima, maar toch lijkt er geen beweging te zitten....
Mij lijkt creatieve oplossingen, die minder wenselijk zijn dan de situatie voor deze energie crisis, toch echt een stuk beter dan afwachten...
Gemeentehuizen zitten hier niet op te wachten. Die zijn van 9 tot 4 of 9 tot 12 geopend. Op strikte afspraak. Water en koffie is er niet en zitplaats met een krantje is er ook niet.
En om nu dagelijks te trouwen of je paspoort te vernieuwen is ook wat overdreven.
Zelfde geld voor bibliotheken. Je kan er binnen mits je een abonnement hebt. Maar koffie, als het er al is, betaal je gewoon voor. En als je lang blijft hangen wordt je buiten gekeken.
Geen bibliothecaris die jou tot 20.00 laat zitten en een kop soep aan gaat bieden.
De appie heeft sinds kort zijn koffie apparaat wel aan en is gratis. Maar de stoelen zijn weg. Dus dan loop je de hele middag rondjes in een supermarkt.
Kados voor jou gemeente hoor, als je daar rond mag hangen en drinken krijgt enzo. Dat is wel echt een uitzondering.
En als we dat moeten organiseren moet je toch wederom toestemming van de overheid. Gemeente is gewoon overheid.
Je kan het zelf organiseren om bij je buurman of bij jou binnen te chillen met soep. Maar in een overheidsinstellingen zul je toch met de overheid in gesprek moeten. En dat is de afwezige gesprekspartner.
Dat zeg ik ook nergens? De derde kolom met prijzen is alleen om aan te geven dat zelfs met het afschaffen van alle heffingen én het behoud van de korting, dat er dan alsnog enorme maandtermijnen overblijven.Ivow85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
Je verwacht toch niet dat de "vermindering Energiebelasting" blijft bestaan, wanneer er géén energiebelasting meer geheven wordt?
Het afschaffen van energiebelasting zal daardoor bij kleine huishoudens met een laag inkomen al snel leiden tot een verhoging van de energiekosten (btw-afschaffing niet meegerekend).
Overigens om serieus in te gaan op jouw vraag: waarom zou dat niet kunnen? Dan noemen we het toch gewoon "tijdelijke maatregel ondersteuning energierekening" of iets dergelijks?
Het wel of niet bestaan van een vaste korting op je energierekening valt of staat niet met het bestaan van een energiebelasting. Dat is puur een politieke keuze.
Ik weet niet hoe mijn gemeentehuis is, ben er nog nooit geweest. Wel weet ik dat er in dergelijke gebouwen wordt gestookt in de winter en dat we zouden moeten kijken naar hoe we meer mensen van die warmte kunnen laten genieten... Net zoals de opvang in de winter voor daklozen..Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
Maar wellicht heb je het niet door, of heb jij een heel gastvrij gemeentehuis.
Gemeentehuizen zitten hier niet op te wachten. Die zijn van 9 tot 4 of 9 tot 12 geopend. Op strikte afspraak. Water en koffie is er niet en zitplaats met een krantje is er ook niet.
En om nu dagelijks te trouwen of je paspoort te vernieuwen is ook wat overdreven.
Zelfde geld voor bibliotheken. Je kan er binnen mits je een abonnement hebt. Maar koffie, als het er al is, betaal je gewoon voor. En als je lang blijft hangen wordt je buiten gekeken.
Geen bibliothecaris die jou tot 20.00 laat zitten en een kop soep aan gaat bieden.
De appie heeft sinds kort zijn koffie apparaat wel aan en is gratis. Maar de stoelen zijn weg. Dus dan loop je de hele middag rondjes in een supermarkt.
Kados voor jou gemeente hoor, als je daar rond mag hangen en drinken krijgt enzo. Dat is wel echt een uitzondering.
En als we dat moeten organiseren moet je toch wederom toestemming van de overheid. Gemeente is gewoon overheid.
Je kan het zelf organiseren om bij je buurman of bij jou binnen te chillen met soep. Maar in een overheidsinstellingen zul je toch met de overheid in gesprek moeten. En dat is de afwezige gesprekspartner.
En daar zal over moeten worden gesproken, absoluut. Daarom zou het ook handig zijn als dergelijke plannen nu al worden opgesteld, zodat er niet straks in december-maart allerlei spontane acties moeten worden bedacht omdat er niks is voorbereid...
En natuurlijk is de ideaal wereld dat elke Nederlander in de winter in een ruimte zit van minimal 18-19 graden, maar dat is een utopie..
Jamaar corona najaar...President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:15:
[...]
Ik weet niet hoe mijn gemeentehuis is, ben er nog nooit geweest. Wel weet ik dat er in dergelijke gebouwen wordt gestookt in de winter en dat we zouden moeten kijken naar hoe we meer mensen van die warmte kunnen laten genieten... Net zoals de opvang in de winter voor daklozen..
En daar zal over moeten worden gesproken, absoluut. Daarom zou het ook handig zijn als dergelijke plannen nu al worden opgesteld, zodat er niet straks in december-maart allerlei spontane acties moeten worden bedacht omdat er niks is voorbereid...
En natuurlijk is de ideaal wereld dat elke Nederlander in de winter in een ruimte zit van minimal 18-19 graden, maar dat is een utopie..
Max 2 personen binnen etc etc.
Toen konden we wel daadkrachtig de bevolking bevelen en kortwieken.
En nu is het oorverdovend stil
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat klinkt niet leuk.milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
bedankt voor je bijdrage dan gaan we maar extra sparen en minder luxe leven! klote is dat ik zit met een zieke vrouw waar je ook geen stuiver van terug krijgt (bekken bodem) en dat kost ook zo 600 extra in de maand het geld raakt een keer op
Even offtopic dan maar:
Wist je dat je sommige zorgkosten kunt aftrekken van de belasting?
Ik zie daar fysiotherapie ook bijstaan. Je kunt nu nog aftrekken over 2021. Of je wat terugkrijgt is oa afhankelijk van het inkomen, maar niet geschoten is altijd mis. Met 600 euro/maand zou er wat mogelijk moeten zijn.
Zie:
https://www.belastingdien...tent/overzicht-zorgkosten
Voorbeeld: Ik heb over 2021 in totaal 8500 euro aan tandartskosten gehad. Daar kreeg ik 3500 euro van terug. Bij die bedragen heeft een aanvullende tandartsverzekering geen enkele zin.
[ Voor 13% gewijzigd door gerritjan op 28-08-2022 18:42 ]
bibliotheken heb je niet helemaal goed. Mijn bibliotheek mag iedereen gratis naar binnen ook zonder abonnement. Alleen heb je een abonnement nodig om wat te mogen lenen. En er zijn inderdaad een paar mensen die daar dag in dag uit naar toe gaan en de hele dag alle kranten en tijdschriften gaan lezen.Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
Maar wellicht heb je het niet door, of heb jij een heel gastvrij gemeentehuis.
Op de spotmarkt was die kWh in het afgelopen half jaar (dus nog zonder de enorme prijsstijging van afgelopen maand) gemiddeld 17 cent waard. De vergoeding van Eneco zou eigenlijk een keer zo hoog moeten zijn als ze spotmarkt prijzen zouden hanteren.Ivow85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:00:
[...]
Nee, op dat moment is die kWh waar de buurman €1 voor betaalt op de spotmarkt ook voor €0,09 te koop.
Maar in december wanneer je zonnepanelen nauwelijks iets doen betalen jij en je buurman beide €1,- voor een kWh die op dat moment de spotmarkt misschien wel €1,50 waard is en draait Eneco dus flink verlies als jullie dan beiden aardig wat stroom afnemen en de energie inkoopt op de spotmarkt. Maar misschien is de spotprijs ook in december 'slechts' €0,70 en maakt Eneco dikke winst.
Wil je zelf de risico's dragen, dan moet je overstappen naar een energieleverancier die spotprijzen hanteert.
https://zonneplan.news/pe...-is-zonnestroom-cht-waard
[ Voor 97% gewijzigd door Sp3dy op 28-08-2022 18:33 ]
dat van de tandarts dat wist ik van fysio niet bedankt wederom voor de tipgerritjan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Dat klinkt niet leuk.
Even offtopic dan maar:
Wist je dat je sommige zorgkosten kunt aftrekken van de belasting?
Ik zie daar fysiotherapie ook bijstaan. Je kunt nu nog aftrekken over 2021. Of je wat terugkrijgt is oa afhankelijk van het inkomen, maar niet geschoten is altijd mis. Met 600 euro/maand zou er wat mogelijk moeten zijn.
Zie:
https://www.belastingdien...tent/overzicht-zorgkosten
Voorbeeld: Ik heb over 2021 in totaal 8500 euro aan tandartskosten gehad. Daar kreeg ik 3500 euro van terug. Bij die bedragen heeft een aanvullende tandartsverzekering geen enkele zin.
Daar had ik al bijna 10k aan vorig jaar.
Maargoed nu gaan we wel ver off topic.
Stel: je hebt een energierekening van 500€ per maand.aljooge schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:52:
[...]
Wat een getrol weer. Niet compenseren, ga maar in de bieb of het gemeentehuis slapen. Erg fijn dat er hier een paar constructief meedenken naar creatieve oplossingen.
Hoeveel moet de overheid dan voor jou compenseren zodat jij tevreden bent?
20%, de helft, 80%...?
Dus, zelfs privacy wordt een luxe goed dat je alleen kan betalen als je rijk bent. De armen moeten maar elkaar warm gaan houden op plekken waar ze niks mee hebben, met mensen die ze niet kennen, wellicht helemaal niet mogen. Om vervolgens thuis te komen in een huis dat 12, 14 graden is, en dat ze de volgende dag weer moeten ontvluchten omdat het er simpelweg te koud is.President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:42:
[...]
Tja, het 'de overheid moet compenseren' blijft hier helaas de boventoon voeren... Ik heb ook al eerder gezegd dat we met elkaar moeten gaan kijken wat we kunnen doen. De mensen met weinig geld moeten misschien gewoon overdag in bibliotheken gaan zitten, in gemeentehuizen, in verwarmen kantoren waar ruimte over is, etc. Het zou handig zijn als er iets van een stichting of initiatief komt die dit vorm kan gaan geven, waar (overheids)bedrijven zich kunnen aanmelden en waar mensen zich kunnen aanmelden. Een 'met elkaar de winter door' actie.
Ergens zou ik van de overheid of een maatschappelijke organisatie een dergelijk initiatief verwachten, maar dan zou er inmiddels wel een campagne opgestart moeten zijn.
Ook zou ik verwachten dat de energie maatschappijen gaan ingrijpen en iets gaan bedenken om het voor de mensen betaalbaar te houden achteraf. Geen louche incasso bedrijven of kosten, maar iets heel anders waarbij mensen niet op de kosten gejaagd worden...
Lijkt erop dat we klagen, afwachten en dan straks in januari/februari gaan klagen en in opstand komen.
Lijkt me een hele goede, menselijke oplossing.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Goed dat je gestopt bent. Lijkt me dat deze energiecrisis voor jou een godsgeschenk is!milotic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
\ben al van de jumbo overgestapt op de lidil ook gestopt met roken dat scheeld ook een weer 300 euro in de maand aan roken. boodschappen zaten we met ze 3e op zon 1k per maand (schandalig) waar we nu hebben afgesproken het te gaan doen met 600 per maand.
gelukkig is er nog een aardig spaarpotje aanwezig maar ik weiger dat aan te breken voor wat stroom en elektra dan maar straks met een deken op de bank
Tegen wie zouden we moeten protesteren dan? Tegen Putin?New Yorker schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
Maar waarom zijn er geen protesten? Is iedereen dan rijk genoeg om minimaal 750 euro per maand te betalen zonder koopkracht verlies of opstapelende schulden.
Bijvoorbeeld.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Tegen wie zouden we moeten protesteren dan? Tegen Putin?
Of het complete gebrek aan enige communicatie, inlevingsvermogen of empathie vanuit de overheid.
Een paar corona besmettingen en we krijgen toespraken uit het torentje en van de koning. Het halve land loopt tegen faillissement aan en t blijft stil.
Je kunt je ook afvragen wat de overheid gaat doen met die 10-20 miljard aan "onverwachte" meevaller, omdat de gasprijs zo hoog is...President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:04:
[...]
Met 8 miljoen huishoudens en een gemiddeld jaarverbruik van 1.200 kuub gas per huishouden gebruiken de huishoudens dus met elkaar iets van 9,6 kuub gas. Als de overheid *nu* dat gas voor 3 euro per kuub zou kunnen inkopen dan zou dat 30 miljard kosten... Een bedrag van 2% van de staatsschuld. In dat opzicht vind ik het prima, maar toch lijkt er geen beweging te zitten....
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ik weet ook niet of dit allemaal wel op te lossen is door de overheid.(indirect weer onszelf).Ik zou in elk geval niet weten hoe.Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Bijvoorbeeld.
Of het complete gebrek aan enige communicatie, inlevingsvermogen of empathie vanuit de overheid.
Een paar corona besmettingen en we krijgen toespraken uit het torentje en van de koning. Het halve land loopt tegen faillissement aan en t blijft stil.
Al zouden ze het niet oplossen. Communicatie zou al heel fijn zijn. Daar is ook een compleet gebrek aanNicap schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
Ik weet ook niet of dit allemaal wel op te lossen is door de overheid.(indirect weer onszelf).Ik zou in elk geval niet weten hoe.
Dat is waar. Dat kan altijd wel wat beter ja.Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:16:
[...]
Al zouden ze het niet oplossen. Communicatie zou al heel fijn zijn. Daar is ook een compleet gebrek aan
Ze hebben in elk geval genoeg over te praten. Maar doen dat meestal net over de verkeerde dingen volgens de meeste Nederlanders
*knip* dat je een maatregel zelf erkent betekend niet dat je dit aan andere kan opdringenArdana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:00:
[...]
Dus, zelfs privacy wordt een luxe goed dat je alleen kan betalen als je rijk bent. De armen moeten maar elkaar warm gaan houden op plekken waar ze niks mee hebben, met mensen die ze niet kennen, wellicht helemaal niet mogen. Om vervolgens thuis te komen in een huis dat 12, 14 graden is, en dat ze de volgende dag weer moeten ontvluchten omdat het er simpelweg te koud is.
Lijkt me een hele goede, menselijke oplossing.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 29-08-2022 22:51 ]
Nou, dan eerder tegen onze overheden die - zonder voor betaalbare alternatieven gezorgd te hebben - er maar vanuit gingen dat iedereen het prima vond om krom te liggen deze winter. Sancties prima, maar dit was natuurlijk gewoon een hele domme actie van ze. Alles leek geoorloofd om Poetin dwars te zitten. Dat Europa zelf ook failliet gaat door deze sancties.... ach. Onze leiders eten er geen boterham minder om.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Tegen wie zouden we moeten protesteren dan? Tegen Putin?
En nu terugdraaien is natuurlijk helemaal gezichtsverlies, dus ze moeten wel door. En wij zitten met de ellende.
Opzich snap ik wat je zegt. Maar energie is gewoon veel duurder geworden en daarmee verarmen we als bevolking. Of de overheid nu compenseert of niet, we verarmen gewoon collectief.Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Bijvoorbeeld.
Ik vind het wat eenvoudig om te stellen dat zonder sancties er wel gas zou worden geleverd. Waarschijnlijk niet. Om Europa dwars te zitten had Putin waarschijnlijk zelf besloten de gaskraan dicht te draaien. En hadden wij vervolgens sancties opgelegd.Dennahz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Nou, dan eerder tegen onze overheden die - zonder voor betaalbare alternatieven gezorgd te hebben - er maar vanuit gingen dat iedereen het prima vond om krom te liggen deze winter. Sancties prima, maar dit was natuurlijk gewoon een hele domme actie van ze. Alles leek geoorloofd om Poetin dwars te zitten. Dat Europa zelf ook failliet gaat door deze sancties.... ach. Onze leiders eten er geen boterham minder om.
En nu terugdraaien is natuurlijk helemaal gezichtsverlies, dus ze moeten wel door. En wij zitten met de ellende.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Wat doe je met eigenwijze mensen? Ik heb overal in mijn omgeving het afgelopen jaar lopen roepen: "Kijk naar je energiecontract, wees voorbereid dat je energierekening rustig x2 gaat worden.. Dek jezelf in"... Maar de meeste personen boeit het niet echt lijkt het wel.. Te druk met vakantie vieren, te druk met alle sociale dingen die ze van afgelopen 2 jaar moeten inhalen...Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:42:
[...]
Als we er allemaal zo in staan dan komen we een heel eind.
Gewoon een beetje op mekaar passen, zo vreemd is dat helemaal niet.
Buiten dat je idee paktisch niet uitvoerbaar is (enig idee hoeveel mensen er straks niet meer hun rekening kunnen betalen, versus hoeveel mensen er dagelijks in de bibiliotheek of stadhuis kunnen zitten?), is het nogal een idiote reactie om te zeggen ‘kom zelf maar met een betere oplossing’ als eis voordat je een idiote oplossing mag afschieten.
Maar prima. Iedereen die meer dan € 40.000 per jaar verdient, moet over het meerdere 75% belasting betalen, wat gebruikt wordt om de energielasten van mensen die minder dan 40k verdienen te betalen. Is net zo’n praktische en uitvoerbare oplossing als wat jij nu voorsteld.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 29-08-2022 22:51 ]
Putin had de gasprijs al van tevoren opgedreven toen er nog helemaal geen sancties waren. Dat afknijpen van gas word gewoon gebruikt als oorlogsmiddel net als een tank of als een granaat.Dennahz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Nou, dan eerder tegen onze overheden die - zonder voor betaalbare alternatieven gezorgd te hebben - er maar vanuit gingen dat iedereen het prima vond om krom te liggen deze winter. Sancties prima, maar dit was natuurlijk gewoon een hele domme actie van ze. Alles leek geoorloofd om Poetin dwars te zitten. Dat Europa zelf ook failliet gaat door deze sancties.... ach. Onze leiders eten er geen boterham minder om.
Het belangrijkste is dat is gebleken dat putin en/of rusland in deze niet te vertrouwen is. Sancties eraf gaan niet helpen want dan gaat de gasprijs niet omlaag en komt de stroom ook niet op gang en bij de eerstvolgende scheet of opportunity gaan ze dat knijpen dan weer doen, het liefst als het nog slechter uitkomt bij ons.
Dus eigenlijk moeten die russen eruit (uit Oekraine) en dan kunnen we in de toekomst Oekraines gas en olie gebruiken.
Voor deze winter helpt dat niks.
Echter een deel van de gasprijs ligt niet aan putin. We hebben de hoogste gas en elektra prijzen van Europa.
Dat ligt aan onze eigen regering.
Gaat niet alleen om sancties dat de gaskraan wordt dichtgedraaid, maar in principe zijn wij (en alle landen die wapens leveren aan Oekraïne) ook deelnemers in deze oorlog door wapens te leveren aan Oekraïne waar Russische soldaten mee worden gedood.Mercarra schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Ik vind het wat eenvoudig om te stellen dat zonder sancties er wel gas zou worden geleverd. Waarschijnlijk niet. Om Europa dwars te zitten had Putin waarschijnlijk zelf besloten de gaskraan dicht te draaien. En hadden wij vervolgens sancties opgelegd.
Zij zijn de ENIGEN die het kunnen. Ze hebben het namelijk ook veroorzaaktNicap schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
Ik weet ook niet of dit allemaal wel op te lossen is door de overheid.(indirect weer onszelf).Ik zou in elk geval niet weten hoe.
[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 28-08-2022 20:59 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Rusland heeft al gezorgd dat onze gasvoorraad leeg was ruim voordat ze de oorlog hebben gestart en voordat er sancties waren.R0181 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Gaat niet alleen om sancties dat de gaskraan wordt dichtgedraaid, maar in principe zijn wij (en alle landen die wapens leveren aan Oekraïne) ook deelnemers in deze oorlog door wapens te leveren aan Oekraïne waar Russische soldaten mee worden gedood.
Met voorbedachte rade dus.
Veel mensen gaan pas handelen als ze pijn voelen, ze daarvoor willen behoeden kost veel energie (GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:30:
[...]
Wat doe je met eigenwijze mensen? Ik heb overal in mijn omgeving het afgelopen jaar lopen roepen: "Kijk naar je energiecontract, wees voorbereid dat je energierekening rustig x2 gaat worden.. Dek jezelf in"... Maar de meeste personen boeit het niet echt lijkt het wel.. Te druk met vakantie vieren, te druk met alle sociale dingen die ze van afgelopen 2 jaar moeten inhalen...
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Er is wel een verschil tussen dubbel de pijn of 4x de pijn... Ik heb sinds afgelopen februari m'n hele huis geïsoleerd (wat er te isoleren valt) en bespaar nu zo'n 600m3 gas per jaar (geïnterpoleerd etc..). En toch ga ik met deze prijzen 3x zoveel betalen.Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Veel mensen gaan pas handelen als ze pijn voelen, ze daarvoor willen behoeden kost veel energie () en heeft nauwelijks effect. Anderen zijn slimmer, handelen al eerder (mits dat haalbaar is) en voorkomen daarmee een deel van de pijn.
Denk dat niemand gek op kijkt van een stijging sinds de oorlog, maar dit is ronduit absurd... je duwt half Nederland onder de armoede grens in 1x en de overheid staat erbij en kijkt er naar. Terwijl wij als 1 van de weinige landen zijn met een eigen gas voorraad...

Wat moet ik doen dan om de rekening naar beneden te krijgen? Bij mij kunnen geen panelen op het dak, een houtkachel kan niet, isoleren als de rest van de huizen om mij heen daar ook mee instemt. Verduurzamen gaat hier een beetje lastig.Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Veel mensen gaan pas handelen als ze pijn voelen, ze daarvoor willen behoeden kost veel energie () en heeft nauwelijks effect. Anderen zijn slimmer, handelen al eerder (mits dat haalbaar is) en voorkomen daarmee een deel van de pijn.
Als het aan de overheid ligt dan zijn die houtkachels binnenkort ook verleden tijd, want fijnstof...aljooge schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Wat moet ik doen dan om de rekening naar beneden te krijgen? Bij mij kunnen geen panelen op het dak, een houtkachel kan niet, isoleren als de rest van de huizen om mij heen daar ook mee instemt. Verduurzamen gaat hier een beetje lastig.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Vandaar ook de toevoeging "mits dat haalbaar is", als het door omstandigheden zoals bij jou niet kan, dan is het dus niet haalbaar.aljooge schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Wat moet ik doen dan om de rekening naar beneden te krijgen? Bij mij kunnen geen panelen op het dak, een houtkachel kan niet, isoleren als de rest van de huizen om mij heen daar ook mee instemt. Verduurzamen gaat hier een beetje lastig.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb vorig jaar(toen de gasprijs nog niet gigantisch hoog was) een huis gekocht. Echter kunnen de huidige bewoners er pas begin november 2022 uit.
Na veel rondzoeken en tweakers lezen kon ik toch nog een 3 jarig contract afsluiten(geen idee hoelang deze ongein gaat duren maar verwacht niet dat het binnen 1 jaar is opgelost, ookal hoop ik natuurlijk van wel) Ik ga voor 1100 kuub gas en 1850 kwh per jaar 170 euro per maand betalen bij GreenChoice.(12 zonnepanelen meegerekend)
- Nu vraag ik mij af, denken dat jullie voor een 1 persoons huishouden bovenstaande genoeg is? Het is een hoekhuis uit 2019, 96m2, beneden vloerverwarming en woon in mijn eentje. Of is dit veel te veel of juist te weinig, kachel gaat om 18/19 graden
- Ik ben als de dood dat Greenchoice omvalt. Als die omvallen dan zou ik bij een vattenfall/eneco 500/600 euro per maand moeten betalen en dat kan ik echt niet missen(dan gaat er meer uit dan dat er binnenkomt). Hoe groot schatten jullie deze kans in?
- Moet ik mij alvast gaan voorbereiden door te sparen voor een warmtepomp of gasprijzen of denken jullie dat het over 3 jaar weer een beetje normaal is kwa prijzen? Ik wil namelijk niet een ketel van dan 6 jaar oud al helemaal gaan vervangen door een warmtepomp
Dat kan alleen als je je maandelijkse rekeningen gedurende deze winter kunt blijven betalen. Voor veel mensen gaat dat dus niet op, dan is blijven zitten en niets doen geen optie, maar de vraag is welke mogelijkheden er dan wel zijn. Zonder opties komen ze zwaar in de problemen, of als dat niet gedurende de winter al is, dan pas bij de eindafrekening.Kanter schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:50:
Zitten blijven en geschoren worden en hopen dat de winter snel voorbij is.
Nee de overheid hoeft niet direct geld te geven, maar kan een limiet stellen aan de stijgingen die doorberekend worden. Daarnaast zijn er maatregelen nodig die al tijden nodig zijn. Zoals daadwerkelijk progressieve belastingen gaan doorvoeren. Geen vrijhaven meer zijn voor belastingontduiking voor quatarese staatsfondsen en wat al niet meer. Zodat deze in ieder land, dus ook binnen europa belasting gaan betalen.
Energie als strategisch landsbelang gaan zien, een einde maken aan doorgeslagen marktwerking , en zo zijn er nog wel meer.
Het gaat er nu om dat de mensen die geconfronteerd worden met de exponentiële stijgingen van de energieprijzen niet gaan omvallen. Want dat geeft alleen maar meer problemen.
Het moeilijke aan exponentieel is dat veel mensen niet begrijpen hoe dat in zijn werk gaat en wat er gebeurd met je piekbelasting op momenten dat zoiets zich voordoet.
Er is op dat moment geen tijd voor enige andere oplossing dan dempen. Anders barst het. En richt het een enorme schade toe. Daarom is er in de Corona tijd voor gekozen om te dempen. Maar in het meeste geval gingen de bedragen naar bedrijven. En als uitvloeisel werden lonen doorbetaald.
Zoiets zou je nu ook kunnen bedenken, dan hebben een aantal mensen misschien wat meer voordeel. Maar voorkom je dat grotere groepen met bijna onherstelbare (financiele) schade worden geconfronteerd.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 29-08-2022 22:51 ]
Je hebt toch gewoon een vast voorschotbedrag? Het is niet dat dit bedrag iedere maand anders is toch?Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Dat kan alleen als je je maandelijkse rekeningen gedurende deze winter kunt blijven betalen. Voor veel mensen gaat dat dus niet op, dan is blijven zitten en niets doen geen optie, maar de vraag is welke mogelijkheden er dan wel zijn. Zonder opties komen ze zwaar in de problemen, of als dat niet gedurende de winter al is, dan pas bij de eindafrekening.
Ik verwacht dat de overheden opeens met één of ander plan gaan komen waardoor ze de redder in nood gaan zijn. Doet het ook altijd weer goed in de peilingen natuurlijk
Dan moeten ze voor een betaalbaar alternatief zorgenStoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:50:
[...]
Als het aan de overheid ligt dan zijn die houtkachels binnenkort ook verleden tijd, want fijnstof...
Veel mensen hebben recent meldingen gekregen dat ze het voorschotbedrag moeten verhogen. Als dat 2-3x zo hoog is als voorheen, dan is dat toch anders dan voorheen en daarmee mogelijk een probleem voor lage inkomens?Dennahz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:58:
[...]
Je hebt toch gewoon een vast voorschotbedrag? Het is niet dat dit bedrag iedere maand anders is toch?
Ik verwacht dat de overheden opeens met één of ander plan gaan komen waardoor ze de redder in nood gaan zijn. Doet het ook altijd weer goed in de peilingen natuurlijk
De overheid heeft in dat opzicht oogkleppen op. Hun 'betaalbare alternatief' is simpelweg meer geld verdienen om je broek op te houden. Als je bibberend in de kou de deurwaarders af moet houden omdat je je rekeningen niet meer kan betalen vanuit de bijstand, is dat (vanuit de overheid gezien) je eigen schuld.Dennahz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:58:
Dan moeten ze voor een betaalbaar alternatief zorgenJe kan niet van alles gaan verbieden terwijl de alternatieven veel te duur zijn. En daarbij: met het stoken van goed hout is niks mis. Die kolencentrales van ze stoten meer troep uit
We dachten ooit dat dat soort situaties alleen in het 'land of the free' voor konden komen.

Verwijderd
Ik ben niet van plan de hele buurt op te vangen ofzoGioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:30:
[...]
Wat doe je met eigenwijze mensen? Ik heb overal in mijn omgeving het afgelopen jaar lopen roepen: "Kijk naar je energiecontract, wees voorbereid dat je energierekening rustig x2 gaat worden.. Dek jezelf in"... Maar de meeste personen boeit het niet echt lijkt het wel.. Te druk met vakantie vieren, te druk met alle sociale dingen die ze van afgelopen 2 jaar moeten inhalen...

Toen wij in maart zonnepanelen lieten installeren had ik daarover een gesprek met een vader van een vriendje van mijn zoontje. Toen ik hem vroeg of het ook niet wat voor hun was zei hij:
'Tja, daar hebben wij het geld niet voor...'
Ondertussen wel een mooie boot in de stalling en in april met het gezin nog 2 weken op vliegvakantie naar Spanje geweest. Voor alleen al die vakantie had je zo 12 panelen kunnen leggen, makkelijk.
Het is dus in sommige gevallen echt wel een kwestie van prioriteiten stellen...
Als jij een splinternieuw geisoleerd hoekhuis hebt van <100m2 en in je eentje woont, dan zou 1100m3 gasverbruik écht insane zijn, tenzij je elke dag 30 minuten onder de douche staat en er komend jaar 2 elfstedentochten gereden gaan worden.sgouman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:52:
Ik weet niet of het hier moet anders moet een mod het maar weghalen.
Ik heb vorig jaar(toen de gasprijs nog niet gigantisch hoog was) een huis gekocht. Echter kunnen de huidige bewoners er pas begin november 2022 uit.
Na veel rondzoeken en tweakers lezen kon ik toch nog een 3 jarig contract afsluiten(geen idee hoelang deze ongein gaat duren maar verwacht niet dat het binnen 1 jaar is opgelost, ookal hoop ik natuurlijk van wel) Ik ga voor 1100 kuub gas en 1850 kwh per jaar 170 euro per maand betalen bij GreenChoice.(12 zonnepanelen meegerekend)
- Nu vraag ik mij af, denken dat jullie voor een 1 persoons huishouden bovenstaande genoeg is? Het is een hoekhuis uit 2019, 96m2, beneden vloerverwarming en woon in mijn eentje. Of is dit veel te veel of juist te weinig, kachel gaat om 18/19 graden
- Ik ben als de dood dat Greenchoice omvalt. Als die omvallen dan zou ik bij een vattenfall/eneco 500/600 euro per maand moeten betalen en dat kan ik echt niet missen(dan gaat er meer uit dan dat er binnenkomt). Hoe groot schatten jullie deze kans in?
- Moet ik mij alvast gaan voorbereiden door te sparen voor een warmtepomp of gasprijzen of denken jullie dat het over 3 jaar weer een beetje normaal is kwa prijzen? Ik wil namelijk niet een ketel van dan 6 jaar oud al helemaal gaan vervangen door een warmtepomp
Inderdaad, ik verbruik minder in een 1954 klasse G woning. Dat zou makkelijk te redden moeten zijn. Wel elektra iets hoger bij mij maar gas is lager.Okasha schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Als jij een splinternieuw geisoleerd hoekhuis hebt van <100m2 en in je eentje woont, dan zou 1100m3 gasverbruik écht insane zijn, tenzij je elke dag 30 minuten onder de douche staat en er komend jaar 2 elfstedentochten gereden gaan worden.
Huis komt uit 2019 dus helaas net geen warmtepomp verplicht.Okasha schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Als jij een splinternieuw geisoleerd hoekhuis hebt van <100m2 en in je eentje woont, dan zou 1100m3 gasverbruik écht insane zijn, tenzij je elke dag 30 minuten onder de douche staat en er komend jaar 2 elfstedentochten gereden gaan worden.
Ik douche meestal maar 5 minuten peer keer. Dus hopelijk ga ik echt een stuk onder die 1100 uitkomen. En hopen dat greenchoice niet omvalt
[ Voor 3% gewijzigd door sgouman op 28-08-2022 21:09 ]
offtopicDennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Bijvoorbeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 02-09-2022 12:30 ]
Het zou mij al verbazen als je meer dan 500 verbruikt. Minder zorgen maken, minder journaal kijken, komt wel goed.sgouman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
Huis komt uit 2019 dus helaas net geen warmtepomp verplicht.
Ik douche meestal maar 5 minuten peer keer. Dus hopelijk ga ik echt een stuk onder die 1100 uitkomen.
- een grote landelijke bewustwordingscampagne
- gratis verstrekking van 'klein' isolatiemateriaal (tochtstrips, radiatorfolie, wellicht zelfs ledlampen, voorzetramen etc)
- woningcorporaties bewegen/dwingen nog zoveel mogelijk aan isolatie te doen dit jaar
- voorwaarden van de ISDE-regeling versoepelen
- andere ideeën?
Intentionally left blank
Wel een beetje politiek maatwerk dan graag. De Shell met 18 miljard winst in 3 maanden moet natuurlijk een vrijstelling krijgen.Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:31:
Maar prima. Iedereen die meer dan € 40.000 per jaar verdient, moet over het meerdere 75% belasting betalen, wat gebruikt wordt om de energielasten van mensen die minder dan 40k verdienen te betalen. Is net zo’n praktische en uitvoerbare oplossing als wat jij nu voorsteld.
Aangezien gas voor binnenlandse consumptie is zou ik zeggen gooi de grootverbruikers dicht. Tata en de kunstmestfabriek. Daarmee bespaar je 3 of 4 miljard m3, waardoor de rest opeens voldoende is voor de winter en de prijs instort.crisp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:16:
- andere ideeën?
Maar ook hier: politieke keuzes.
* Delerium wil wel kijken welke fabriek open blijft met 4 euro per m3. Tata vast niet. Maar die betaald nooit 4 euro per m3.
[ Voor 33% gewijzigd door Delerium op 28-08-2022 21:19 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:05
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Energiebedrijven (behalve de cowboys) maken winst. Je zou een solidariteitsbelasting kunnen heffen bij deze bedrijven (over de winst) om zo compensatie te geven aan die inkomens die het hardst nodig hebbencrisp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:16:
Wat zou de regering nog meer kunnen doen, naast financiële compensaties voor degenen die het (straks of nu) echt niet meer op kunnen brengen? Dit gaat namelijk steeds meer mensen raken, en vanaf januari ook de grote meerderheid met variabele contracten. Dit is dus een tikkende tijdbom waarvan je weet wanneer deze afgaat. Tijd is beperkt, dus grote operaties met warmtepompen en dergelijke kan je uitsluiten. Zou er nog veel te winnen zijn met isolatie? Denk dan aan:
- gratis verstrekking van 'klein' isolatiemateriaal (tochtstrips, radiatorfolie, wellicht zelfs ledlampen, voorzetramen etc)
- woningcorporaties bewegen/dwingen nog zoveel mogelijk aan isolatie te doen dit jaar
- andere ideeën?
Edit: oeps je zei al behalve compensatie bieden
Dat klinkt leuk als de eerste goede stap. Die kleine besparende zaken zijn leuk, maar leveren uiteindelijk tientjes op op jaarbasis. De grote verandering kan vanuit de woningcorporaties komen. Maar goed, grote isolatie veranderingen zullen alsnog jaren duren als ze zelfs nu toezeggen, is het niet het budget, dan is het wel de onderbezetting van de monteurs voor het werk.crisp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:16:
Misschien dat de overheid wat kan doen aan een plafond voor die tarieven.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Verwijderd
Wij wonen in een bouwval uit de jaren 70 waar de salamanders en padden in de kruipruimte zwemmen en verbruiken met 4 personen gemiddeld zo'n 1200 kuub per jaar. En dan werd er vrijwel iedere dag gestookt omdat er altijd wel iemand thuis was, vooral in de corona periode.sgouman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
Ik douche meestal maar 5 minuten peer keer. Dus hopelijk ga ik echt een stuk onder die 1100 uitkomen. En hopen dat greenchoice niet omvalt
Moet raar lopen als je die 1100 kuub haalt in je 1tje met een modern geïsoleerde woning.
Helemaal wanneer je overdag niet stookt omdat je op je werk bent bijvoorbeeld.
Ik zit ook op 1000m3 per jaar in m'n 1tje... douchen/koken verbruikt bijna niks. Verwarmen verbruikt gewoon veel gas dus het maakt echt niet uit met hoeveel je woont... de woning/ruimte moet toch warm worden.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:21:
[...]
Wij wonen in een bouwval uit de jaren 70 waar de salamanders en padden in de kruipruimte zwemmen en verbruiken met 4 personen gemiddeld zo'n 1200 kuub per jaar. En dan werd er vrijwel iedere dag gestookt omdat er altijd wel iemand thuis was, vooral in de corona periode.
Moet raar lopen als je die 1100 kuub haalt in je 1tje met een modern geïsoleerde woning.
Helemaal wanneer je overdag niet stookt omdat je op je werk bent bijvoorbeeld.
Godzijdank wel ja. Er zijn heel veel mensen met longproblemen en de luchtkwaliteit is al slecht. Zo snel mogelijk verbieden die dingen.Stoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:50:
[...]
Als het aan de overheid ligt dan zijn die houtkachels binnenkort ook verleden tijd, want fijnstof...
Als je wilt voorkomen dat veel mensen betalingsproblemen krijgen, denk ik dat je er niet aan ontkomt dat de overheid wat compensatie moet geven. (Uiteindelijk komt het via de belasting wel weer terug.) Want als ik zie hoeveel koophuizen er nog met een F of G-label zijn met bijvoorbeeld nog enkel glas, dan krijg je voor de winter dat allemaal niet meer verbetert.crisp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:16:
Wat zou de regering nog meer kunnen doen, naast financiële compensaties voor degenen die het (straks of nu) echt niet meer op kunnen brengen? Dit gaat namelijk steeds meer mensen raken, en vanaf januari ook de grote meerderheid met variabele contracten. Dit is dus een tikkende tijdbom waarvan je weet wanneer deze afgaat. Tijd is beperkt, dus grote operaties met warmtepompen en dergelijke kan je uitsluiten. Zou er nog veel te winnen zijn met isolatie? Denk dan aan:
- andere ideeën?
Een bewustwordingscampagne is een goed idee, maar niet dat halfzachte wat ik nu tegenkom om de verwarming 1 graad lager te zetten. Ik zie graag meer iets van "De energiekosten worden hoger. Wat heeft U al gedaan zodat U uw energie kunt blijven betalen?".
Speel ook Balls Connect en Repeat
En je denkt dat het door die houtkachels komt? Hoeveel uitstoot denk je dat die geven op de totale hoeveelheid fijnstof.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Godzijdank wel ja. Er zijn heel veel mensen met longproblemen en de luchtkwaliteit is al slecht. Zo snel mogelijk verbieden die dingen.
Kunnen ze beter aardgascentrales, kolencentrales, stoken op gas en vervoer op diesel en benzine verbieden.
Zijn we ook direct van dat probleem af van te duur gas en te dure elektriciteit
Dan gaan de energiebedrijven failliet // gaan serieus geld verliezen.ByteMe_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:21:
[...]
Misschien dat de overheid wat kan doen aan een plafond voor die tarieven.
Of de overheid springt bij en dan komt er een enorm overheidstekort.
Of toch maar geen plafond.
Het kan niet zonder dat er een partij bloedt. En momenteel is dat de consument.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ja. Verkeerd stoken met hout levert lokaal problemen op.Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
En je denkt dat het door die houtkachels komt? Hoeveel uitstoot denk je dat die geven op de totale hoeveelheid fijnstof.
Kunnen ze beter aardgascentrales, kolencentrales, stoken op gas en vervoer op diesel en benzine verbieden.
Moet je last van hebben om te snappen, denk ik.
- knip -
Financiële compensatie, op wat voor manier dan ook, lijkt me inderdaad onoverkomelijk. Maar een regering met visie (helaas niet de onze dus) zou dit toch moeten aangrijpen door met een soort deltaplan te komen om zoveel mogelijk energie te gaan besparen met z'n allen. Waar een wil is is een weg, en dan valt er vast ook wel een hoop mankracht te mobiliseren om zaken uit te voeren. Kwestie van prioriteiten stellen.Onbekend schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:26:
[...]
Als je wilt voorkomen dat veel mensen betalingsproblemen krijgen, denk ik dat je er niet aan ontkomt dat de overheid wat compensatie moet geven. (Uiteindelijk komt het via de belasting wel weer terug.) Want als ik zie hoeveel koophuizen er nog met een F of G-label zijn met bijvoorbeeld nog enkel glas, dan krijg je voor de winter dat allemaal niet meer verbetert.
Absoluut, en ook niet de verantwoording zoals gewoonlijk weer bij het individu leggen.Een bewustwordingscampagne is een goed idee, maar niet dat halfzachte wat ik nu tegenkom om de verwarming 1 graad lager te zetten. Ik zie graag meer iets van "De energiekosten worden hoger. Wat heeft U al gedaan zodat U uw energie kunt blijven betalen?".
Intentionally left blank
Wij hadden afgelopen jaar 750 M3 gas met zijn tweeën, voor een huis uit 1978.sgouman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
Dus dat moet dan makkelijk lukken in je eentje lijkt me.
In wijken heel veel. Voor het klimaat zullen houtkachels in Nederland niet zo veel uitmaken, maar voor de lucht die we inademen des te meer.Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
En je denkt dat het door die houtkachels komt? Hoeveel uitstoot denk je dat die geven op de totale hoeveelheid fijnstof.
Verwijderd
Naja als je alleen bent en op je werk zit maar wel je lege huis op 19 graden wilt houden dan kom je natuurlijk een heel eind.ArcticWolf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Ik zit ook op 1000m3 per jaar in m'n 1tje... douchen/koken verbruikt bijna niks. Verwarmen verbruikt gewoon veel gas dus het maakt echt niet uit met hoeveel je woont... de woning/ruimte moet toch warm worden.
Als je thuiswerkt: mijn vrouwtje werkt ook veel thuis en daarvoor hebben we een op de kleinste slaapkamer een kantoortje ingericht, die verwamt ze met een elektrisch kacheltje. Dan hoeft van haar de rest van het huis niet op 18/19 graden te blijven. Dat scheelt enorm.
Afgelopen winters met de corona lockdown zaten mijn stiefdochter en zoontje ook de hele week thuis ipv op school, dus dan werd er wel gestookt.
Ben ook wel eens thuisgekomen uit mijn werk dat de voordeur en deur naar de kamer nog open stond, was die kleine gaan spelen en hals over de kop vertrokken. Radiatoren loeiheet, dat zijn kostbare dagen als ie zoiets nu flikt.
We stoken tenslotte niet voor onze lieve heer.
Hier op de buurt heeft 80% een houtkachel.Raymond P schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:31:
[...]
Ja. Verkeerd stoken met hout levert lokaal problemen op.
Moet je last van hebben om te snappen, denk ik.
Over het algemeen ruik je het wel wat buiten maar overlast wil ik het niet noemen.
Behalve bij mistig koud weer dan kan het wel erg vervelend zijn, de rook slaat dan meteen neer en blijft hangen.
Dan heb zelfs ik als roker er een niet prettig gevoel bij als ik buiten ben.
Maar over het algemeen wordt er hier aardig op gelet met het stoken in de winter.
Daar integen heb ik in de zomer meer last van buiten kachel en bbq's
Ramen meer open dus rookwalm in je slaapkamer enzo.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kolencentrales ben ik het helemaal mee eens, die pompen erg veel zooi de lucht in. Aardgas centrales hebben best wel strenge regels qua emissies en zijn best schoon. De hoeveelheid controle in ketels om te zorgen voor efficientie en lage uitstoot van NOx en andere fijnstof is best fors. (ik heb gewerkt aan dit soort ketels).Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
Vergeleken daarbij gooien houtkachels een groot deel van de hitte toch naar buiten en hebben ze ontzettend veel fijnstof uit stoot. Dit is zo maar 50-80x zoveel als een gasgestookte installatie. Dus met een paar huizen verhoog je de fijnstof uitstoot van een hele wijk al merkbaar.
Uiteindelijke effect van 1 huis is niet zo groot, maar wat krijg je er voor terug? Het is al erg inefficient. Vergeleken met die gas centrale die een flink aantal huizen/bedrijven voorziet van electriciteit.
(huishoudens zorgen voor 25% van PM2.5 uitstoot in nederland)
Hetzelfde vind ik ook van vreugdevuren, op zich zelf zorgt het voor 6% van de jaarlijkse nederlandse fijnstof uitstoot op 1 dag. En we krijgen er niet eens energie voor terug.
Waarschijnlijk heb jij geen longproblemen (aangezien je ook nog rookt). Denk dat je er dus niet over kan oordelen. Gelukkig bestaat er iets als overheid die naar het belang van de samenleving kijkt en niet alleen naar het individu. Kan niet wachten totdat die dingen landelijk verboden zijn.Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:38:
[...]
Hier op de buurt heeft 80% een houtkachel.
Over het algemeen ruik je het wel wat buiten maar overlast wil ik het niet noemen.
Behalve bij mistig koud weer dan kan het wel erg vervelend zijn, de rook slaat dan meteen neer en blijft hangen.
Dan heb zelfs ik als roker er een niet prettig gevoel bij als ik buiten ben.
Maar over het algemeen wordt er hier aardig op gelet met het stoken in de winter.
Daar integen heb ik in de zomer meer last van buiten kachel en bbq's
Ramen meer open dus rookwalm in je slaapkamer enzo.
Eigenlijk moet de pijn verdeeld worden over de 3 partijen:Lordy79 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
Dan gaan de energiebedrijven failliet // gaan serieus geld verliezen.
Of de overheid springt bij en dan komt er een enorm overheidstekort.
Of toch maar geen plafond.
Het kan niet zonder dat er een partij bloedt. En momenteel is dat de consument.
-Even geen (grote) winsten voor de energie maatschappijen (alleen kleine winsten of verliezen zoals in normale omstandigheden): Ook de shells zoveel mogelijk belasten van de extra winst.
-De overheid kan een prijsplafond instellen en energie maatschappijen compenseren waar nodig, kan (deels) gefinancierd worden door de extra winst bij de shells te belasten.
-energieklanten moet wel gemotiveerd/ geholpen worden om te besparen: helpen met kleine maatregelen op gas/stroom. tochtstrips, folie, maar ook stroomverbruik van apparaten nalopen en beperken. Er zijn natuurlijk al energiecoaches , maar misschien moet dat structureel (concreet aangeboden) ingezet worden. Een hoger prijsniveau dan voor de oorlog kan je niet voorkomen, maar door het verbruik zoveel mogelijk te verlagen, kan de prijsstijging op termijn minder worden of de prijzen weer gaan dalen, afhankelijk van het omslagpunt op de energiemarkt.
[ Voor 9% gewijzigd door tweakje-2018 op 28-08-2022 22:44 ]
Behalve copd niks ergs nee.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Waarschijnlijk heb jij geen longproblemen (aangezien je ook nog rookt). Denk dat je er dus niet over kan oordelen. Gelukkig bestaat er iets als overheid die naar het belang van de samenleving kijkt en niet alleen naar het individu. Kan niet wachten totdat die dingen landelijk verboden zijn.
Als je ooit een longontsteking gehad hebt: het brandende gevoel bij ademen is wat ik (longaandoening) ervaar bij het verkeerd stoken.
- knip -
Ik stook alleen de woonkamer en de werkkamer de rest niet, maar ga het dit jaar proberen met alleen een elektrische kachel in de werkkamer en de woonkamer laat ik op 19C.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
Naja als je alleen bent en op je werk zit maar wel je lege huis op 19 graden wilt houden dan kom je natuurlijk een heel eind.
Als je thuiswerkt: mijn vrouwtje werkt ook veel thuis en daarvoor hebben we een op de kleinste slaapkamer een kantoortje ingericht, die verwamt ze met een elektrisch kacheltje. Dan hoeft van haar de rest van het huis niet op 18/19 graden te blijven. Dat scheelt enorm.
Afgelopen winters met de corona lockdown zaten mijn stiefdochter en zoontje ook de hele week thuis ipv op school, dus dan werd er wel gestookt.
Ben ook wel eens thuisgekomen uit mijn werk dat de voordeur en deur naar de kamer nog open stond, was die kleine gaan spelen en hals over de kop vertrokken. Radiatoren loeiheet, dat zijn kostbare dagen als ie zoiets nu flikt.
We stoken tenslotte niet voor onze lieve heer.
Maar een besparing van 600m3 is al absurd veel vind ik... heb in 2020/21 meer dan 1600m3 verbruikt in m'n 1tje maar dat was in een (volledig) ongeïsoleerde tussenwoning met een ketel van 23 jaar oud.
Houtkachels verbieden is wel het domste wat ze nu kunnen doen, laten ze dan maar eerst eens kijken naar acceptabele energieprijzen. Tot die tijd zullen steeds meer mensen creatief worden met het verwarmen van hun huis.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Waarschijnlijk heb jij geen longproblemen (aangezien je ook nog rookt). Denk dat je er dus niet over kan oordelen. Gelukkig bestaat er iets als overheid die naar het belang van de samenleving kijkt en niet alleen naar het individu. Kan niet wachten totdat die dingen landelijk verboden zijn.
Ik heb zelf geen houtkachel maar vind de warmte (en geur buiten) heerlijk.
De ene energieleverancier heeft eigen productiemiddelen, de andere niet , die koopt en verkoopt energie.Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Als het ene energiebedrijf omvalt, hoe kan het dan dat het andere mega-winsten maakt? Daar snapik niks van.
Een verschil in inkoopstrategie.Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Als het ene energiebedrijf omvalt, hoe kan het dan dat het andere mega-winsten maakt? Daar snapik niks van.
Een energiemaatschappij koopt de energie (normaal gesproken) zo goedkoop mogelijk in voor een periode, bij een stijging van prijzen kan er gegokt worden op een daling en de inkoop verlegd worden.
Als dat verkeerd uitpakt moet de maatschappij dus dure energie inkopen en aan jou tegen contractprijs verkopen. Gaat dat vaak mis, of gaat het om veel contracten, dan is de kans aanwezig dat de situatie financieel niet haalbaar meer is.
- knip -
Als jij lange contracten afsluit met klanten (die voor de zekerheid van een langdurige vaste prijs een premie betalen) en hoopt dat de prijs niet gaat stijgen dan ga je natuurlijk enorm de mist in als de prijzen wél stijgen of... vertiendubbelen... of erger...Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Een energiebedrijf dat jou helemaal kapot-spamt heeft een heel ander verdienmodel dan bijv. Shell.
Redelijk bekend met longontstekingRaymond P schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
@Ronald.42 Met "moet je last van hebben" bedoel ik het hebben van een longaandoening en niet fatsoenlijk kunnen ademen als er iemand verkeerd stookt.
Als je ooit een longontsteking gehad hebt: het brandende gevoel bij ademen is wat ik (longaandoening) ervaar bij het verkeerd stoken.
Door lasrook onder andere
De meest heftige was van legionella
Corona viel mee moet ik zeggen.
Alleen dat stomme geborrel als je op bed ligt en snachts wakker worden omdat alles vol slijm zit en je zowat stikt.
Gelukkig heb ik niet de ambitie om erg oud te worden.
Zou niet hoeven. Mensen zonder kennis/kunde heb je helaas overal en goedkope troep houtkachels ook net als open haarden.giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:35:
[...]
In wijken heel veel. Voor het klimaat zullen houtkachels in Nederland niet zo veel uitmaken, maar voor de lucht die we inademen des te meer.
Een goede houtkachel die goed is gestookt heeft een rendement van meer dan 82% of nog veel hoger als het een watercoil kachel is. Daarnaast kun je ook nog een katalysator laten monteren
Als je in de wijk last hebt ligt dat eerder aan onkunde.
Note: ik heb geen houtkachel maar heb er in Zweden veel gebruik van gemaakt en heb kennissen die op hout stoken. Dat er veel bij komt kijken is een feit, dat negeren de meeste mensen.
Inderdaad. Maar 'de overheid' is natuurlijk gewoon 'de belastingbetaler'. Shell extra belasten vind ik moreel een uitstekend idee omdat ze juist extra verdienen vanwege de crisis, maar weet niet of het juridisch haalbaar is.tweakje-2018 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Eigenlijk moet de pijn verdeeld worden over de 3 partijen:
Ah kijk eens aan. Dan kan je je prima inbeelden hoe het is om geen adem te kunnen halen zonder pijn.Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Redelijk bekend met longontsteking
Door lasrook onder andere
De meest heftige was van legionella
Corona viel mee moet ik zeggen.
Alleen dat stomme geborrel als je op bed ligt en snachts wakker worden omdat alles vol slijm zit en je zowat stikt.
Gelukkig heb ik niet de ambitie om erg oud te worden.
Als er goed/netjes gestookt wordt heb ik overigens ook nul last. Mja, awareness is laag en idioten vind je overal.
- knip -
De "leveranciers" die omvallen zijn vooral beleggers die gewend zijn om short te gaan op de markt. Dat lukt nu niet vanwege de bizarre situatie.Ardana schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Maar in principe staat nu iedere leverancier op omvallen... zelfs als je eigen gas/elektra bronnen hebt. Als EDF wordt genationaliseerd en Uniper een injectie krijgt van 10 miljard euro dan zijn de rapen gaar.
Nee zeker niet iedere, er zijn er ook die in het eerste halfjaar de winsten hebben zien verdubbelen of nog meer. Dat zijn dan vaak diegene met eigen produktiemiddelen.ArcticWolf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
De "leveranciers" die omvallen zijn vooral beleggers die gewend zijn om short te gaan op de markt. Dat lukt nu niet vanwege de bizarre situatie.
Maar in principe staat nu iedere leverancier op omvallen... zelfs als je eigen gas/elektra bronnen hebt. Als EDF wordt genationaliseerd en Uniper een injectie krijgt van 10 miljard euro dan zijn de rapen gaar.
Er zijn maar echt weinig leveranciers... Engie, Shell, Total en nog een paar. En toch zijn Shell en Total heel terughoudend in de markt. Gasterra is 50/50 overheid en Shell en toch laten ze het zo ver komen.Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:54:
[...]
Nee zeker niet iedere, er zijn er ook die in het eerste halfjaar de winsten hebben zien verdubbelen of nog meer. Dat zijn dan vaak diegene met eigen produktiemiddelen.
Uniper heeft een omzet van 160 miljard/euro jaar en die staat op omvallen, EDF (80 miljard/euro jaar) wordt genationaliseerd.
Er wordt echt een nasty spelletje gespeeld maar ik denk niet dat het perse aan de multinationals ligt.
Maar, laten we vooral onszelf in de voet schieten door álle houtstook te verbieden. De buurman met de BBQ mag dus ook op gas gaan grillen, die hippe Big Green Eggs die je overal ziet staan worden dus plantenbakken.Raymond P schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Ah kijk eens aan. Dan kan je je prima inbeelden hoe het is om geen adem te kunnen halen zonder pijn.
Als er goed/netjes gestookt wordt heb ik overigens ook nul last. Mja, awareness is laag en idioten vind je overal.
In plaats van verkeerde stooktechniek te gaan aanpakken. Een beetje als alle auto's verbieden omdat er mensen te hard of door rood licht rijden.
De staatskas heeft een 10-20miljard aan inkomsten EXTRA door deze hoge energieprijzen. Laat dat geld terugvloeien naar de laagste inkomens. Doe het via de energiemaatschappijen, het zal me jeuken.
Rutte en Co zitten nu op die extra inkomsten en roepen dat er niets mogelijk is. En, het spijt me, mensen zoals jij in dit topic vinden het allemaal prima. Als de armen nou maar gewoon hun privacy en alles opgeven, hoeft er voor jou niks te veranderen. Jij kunt die energierekening van 700+ euro per maand wel betalen.
Ga eens praten met mensen die op bijstandniveau moeten leven. Sterker nog, ga het eens een tijdje proberen (minimaal een half jaar), dan praat jij niet meer zo makkelijk.
Het komt er volgens sommigen in dit topic op neer dat de arme zijn laatste euro maar moet afgeven, zodat jullie je duizendjes op zak kunnen houden. Persoonlijk walg ik van zo'n egoïstische houding. Onder Rutte hebben de rijken de afgelopen 12 jaar de zakken flink kunnen vullen, nu is het de hoogste tijd dat diezelfde rijken e.e.a gaan terug betalen zodat de armsten onder ons niet dakloos hoeven worden. Gaan de rijken maar een keertje minder op vakantie of uit eten.
[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 29-08-2022 22:51 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Hele volksstammen die een kuub hout hebben laten bezorgen, deze winter de meest goedkope verwarming die er is.Stoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:59:
Maar, laten we vooral onszelf in de voet schieten door álle houtstook te verbieden. De buurman met de BBQ mag dus ook op gas gaan grillen, die hippe Big Green Eggs die je overal staat worden dus plantenbakken.
Los daarvan succes met de handhaving van een verbod, Mr Visser krijgt het nog druk...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
1600 kuub is wel erg veel lijkt me? Heb je fan altijd dekachel aan? Ook als je weg bentArcticWolf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:45:
[...]
Ik stook alleen de woonkamer en de werkkamer de rest niet, maar ga het dit jaar proberen met alleen een elektrische kachel in de werkkamer en de woonkamer laat ik op 19C.
Maar een besparing van 600m3 is al absurd veel vind ik... heb in 2020/21 meer dan 1600m3 verbruikt in m'n 1tje maar dat was in een (volledig) ongeïsoleerde tussenwoning met een ketel van 23 jaar oud.
Ik ben helemaal niet voor een verbod.Stoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
Maar, laten we vooral onszelf in de voet schieten door álle houtstook te verbieden. De buurman met de BBQ mag dus ook op gas gaan grillen, die hippe Big Green Eggs die je overal staat worden dus plantenbakken.
In plaats van verkeerde stooktechniek te gaan aanpakken. Een beetje als alle auto's verbieden omdat er mensen te hard of door rood licht rijden.
- knip -
Dat is inderdaad het meest bizarre. En de afspraak is dat extra inkomsten inderdaad gebruikt worden om de staatsschuld af te lossen en niet gebruikt worden om tekorten te dekken of nieuw beleid te maken.Destruction schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:00:
[...]
De staatskas heeft een 10-20miljard aan inkomsten EXTRA door deze hoge energieprijzen.
Een prima regel (vind ik), maar dit is een uitzonderlijke situatie.
In tijden van corona kon er ook vanalles worden geregeld, dan moet men er maar in Brussel op aandringen dat de staatsschuld voor nu blijft wat hij is en die 10-20Miljard euro onverwachte meevaller ingezet gaat worden om te voorkomen dat grote groepen mensen met een laag inkomen eind volgend jaar zwerver zijn geworden.Lordy79 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:03:
[...]
Dat is inderdaad het meest bizarre. En de afspraak is dat extra inkomsten inderdaad gebruikt worden om de staatsschuld af te lossen en niet gebruikt worden om tekorten te dekken of nieuw beleid te maken.
Een prima regel (vind ik), maar dit is een uitzonderlijke situatie.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Nou, ik denk dat als Brussel zou zeuren over de Nederlandse staatsschuld en begrotingstekort, dat er nog wel wat andere landen eerst aan de beurt zijn. En nogmaals, die 10 miljard is gewoon 'over' dus kan gewoon besteedt worden zonder dat de staatsschuld groeit.Destruction schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
In tijden van corona kon er ook vanalles worden geregeld, dan moet men er maar in Brussel op aandringen dat de staatsschuld voor nu blijft wat hij is en die 10-20Miljard euro onverwachte meevaller ingezet gaat worden om te voorkomen dat grote groepen mensen met een laag inkomen eind volgend jaar zwerver zijn geworden.
Bovendien is de NL staatsschuld al zeer laag.
Maar de regering wacht natuurlijk nog een beetje zodat ze met prinsjesdag goede sier kunnen maken en redelijk kort voor de provinciale statenverkiezingen geld gaan uitdelen om een wat betere verkiezingsuitslag te krijgen die ook weer belangrijk is voor de 2e kamer.
Trap er niet in en stem alstublieft geen regeringspartij!
Dat laatste lijkt me het belangrijkst inderdaad. Deze 4 partijen zouden wmb nooit meer een coalitie mogen vormen gezien het wanbestuur dat men bezigt. Bij voorkeur zie ik deze partijen de eerste jaren helemaal geen onderdeel meer uitmaken van een coalitie, maar dat zal lastig zijn als je niet met de populisten in zee wilt.Lordy79 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Maar de regering wacht natuurlijk nog een beetje zodat ze met prinsjesdag goede sier kunnen maken en redelijk kort voor de provinciale statenverkiezingen geld gaan uitdelen om een wat betere verkiezingsuitslag te krijgen die ook weer belangrijk is voor de 2e kamer.
Sjah, ik denk dat ik die tijd er alleen heen ha om een potloodje te scoren, heb ik weer wat te verbranden thuis, samen met het stembiljet.Lordy79 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Zonder gekheid, ik zou echt niet weten waar ik op moet stemmen want ik vond werkelijk alles wat daar zit waardeloos, wat mij betreft worden ze stuk voor stuk ontslagen en beginnen we met een schone lei.
En dan nog maar 5 tot 6 partijen maximaal.
Er zijn inderdaad maar weinig opties over. Omtzigt doet 't wmb heel goed, maar of hij daadwerkelijk een partij op gaat bouwen... Leijten doet 't ook wel goed, maar die SP blijft kampioen zetelverlies.FabianGTI schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:21:
[...]
Sjah, ik denk dat ik die tijd er alleen heen ha om een potloodje te scoren, heb ik weer wat te verbranden thuis, samen met het stembiljet.
Zonder gekheid, ik zou echt niet weten waar ik op moet stemmen want ik vond werkelijk alles wat daar zit waardeloos, wat mij betreft worden ze stuk voor stuk ontslagen en beginnen we met een schone lei.
En dan nog maar 5 tot 6 partijen maximaal.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Goed punt. Er moet dan wel maandelijks een meterstand worden opgenomen...Cobb schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:29:
Hoe werkt dat eigenlijk..een jaarafrekening met maandelijks variabele tarieven?
Slimme meters maken dat natuurlijk een fluitje van een cent.Lordy79 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:31:
[...]
Goed punt. Er moet dan wel maandelijks een meterstand worden opgenomen...
Dit topic is gesloten.