Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Ik zat er aan te denken mijn buren te helpen, van wie ik weet dat ze een variabel tarief hebben, zulke verhogingen niet echt heel goed kunnen opvangen en een kindje verwachten. Tegelijkertijd hebben ze een perfect dak op het zuiden (net als ik) maar door gemeentelijke bomen van circa 15m hoog ligt dat dak altijd in de schaduw. Dus ondanks verwoede pogingen bij de gemeente kunnen ze geen zonnepanelen plaatsen.

Maar goed, nu dacht ik om een verlengsnoer door de tuin uit te rollen zodat ze tenminste een elektrische kachel goedkoop kunnen laten branden i.p.v. gas. Ik wil ze daarvoor mijn overschot van circa 2500kwh kunnen laten gebruiken voor niks. Alleen nu is het stomme, volgens mij mag je dit helemaal niet doen (lees: verzekeringswerk wordt moeilijk). Je levert immers stroom aan consumenten en moet eigenlijk aan dezelfde eisen als een energieboer voldoen. Tja... dan wordt het wel lastig gemaakt om goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
marcelcee schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:37:
Ik zat er aan te denken mijn buren te helpen, van wie ik weet dat ze een variabel tarief hebben, zulke verhogingen niet echt heel goed kunnen opvangen en een kindje verwachten. Tegelijkertijd hebben ze een perfect dak op het zuiden (net als ik) maar door gemeentelijke bomen van circa 15m hoog ligt dat dak altijd in de schaduw. Dus ondanks verwoede pogingen bij de gemeente kunnen ze geen zonnepanelen plaatsen.

Maar goed, nu dacht ik om een verlengsnoer door de tuin uit te rollen zodat ze tenminste een elektrische kachel goedkoop kunnen laten branden i.p.v. gas. Ik wil ze daarvoor mijn overschot van circa 2500kwh kunnen laten gebruiken voor niks. Alleen nu is het stomme, volgens mij mag je dit helemaal niet doen (lees: verzekeringswerk wordt moeilijk). Je levert immers stroom aan consumenten en moet eigenlijk aan dezelfde eisen als een energieboer voldoen. Tja... dan wordt het wel lastig gemaakt om goed te doen.
Weet niet hoe ver je wilt gaan, maar een hovenier een stekkerpunt laten aanleggen tot de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
marcelcee schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:37:
Maar goed, nu dacht ik om een verlengsnoer door de tuin uit te rollen zodat ze tenminste een elektrische kachel goedkoop kunnen laten branden i.p.v. gas.\
Als je ermee bedoelt: Lokaal één ruimte verwarmen dan kan ik mij dat voorstellen. Maar elektrisch verwarmen is veel minder efficiënt dan met gas verwarmen. Met een warmtepomp is dit wel voordeliger, maar met een elektrische kachel niet. Elektrisch verwarmen is dus niet per se goedkoper, alleen als het lokaler is. Het feit dat 1m3 duurder is dan 1kWh maakt elektrisch verwarmen niet goedkoper omdat 1m3 gas veel meer warmte kan leveren dan bijv. 8 kWh aan stroom, hou daar wel rekening mee.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Als je ermee bedoelt: Lokaal één ruimte verwarmen dan kan ik mij dat voorstellen. Maar elektrisch verwarmen is veel minder efficiënt dan met gas verwarmen. Met een warmtepomp is dit wel voordeliger, maar met een elektrische kachel niet. Elektrisch verwarmen is dus niet per se goedkoper, alleen als het lokaler is. Het feit dat 1m3 duurder is dan 1kWh maakt elektrisch verwarmen niet goedkoper omdat 1m3 gas veel meer warmte kan leveren dan bijv. 8 kWh aan stroom, hou daar wel rekening mee.
Ik denk dat het voor veel mensen al een kwestie wordt van 1 ruimte verwarmen. Dus dat was inderdaad waar ik aan dacht. Die omrekening is me bekend en weet dat ze er niet alles van kunnen verwarmen deze winter. Maar met gewoon een simpele kachel van €100 kunnen ze wellicht de kinderkamer op temperatuur houden. Of als bijverwarming.

@init6 oh dat vind ik geen gek idee. Je bedoelt op de erfgrens een stroompunt en een soort van ontkenning mogelijk maken? (Wist ik veel dat daar iets is ingestoken). Niet dat ik overigens verwacht dat er echt iets zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat ik met gas mijn hele huis moet heet stoken. In die zin, als ik mijn kantoortje wil verwarmen tot een graad of 18, moet ik de thermostaat beneden instellen op 21/22 graden. Ik heb recent een elektrische kachel gescoord (zo'n klein radiator geval), die zet ik komende winter in m'n kantoortje zodat ik gericht die ruimte kan verwarmen (ik ben weinig thuis, maar als ik thuis ben zit ik vrij vaak daar). Ik verwacht wel dat dat geld gaat schelen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Destruction schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat ik met gas mijn hele huis moet heet stoken. In die zin, als ik mijn kantoortje wil verwarmen tot een graad of 18, moet ik de thermostaat beneden instellen op 21/22 graden.
Dat zie ik vaker bij mensen. Dat is gewoon een gevalletje van hoe verwarming niet hoort te werken. Misschien eens dat fixen zodat je alleen je kantoor kan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Het is natuurlijk wel zo dat ik met gas mijn hele huis moet heet stoken. In die zin, als ik mijn kantoortje wil verwarmen tot een graad of 18, moet ik de thermostaat beneden instellen op 21/22 graden. Ik heb recent een elektrische kachel gescoord (zo'n klein radiator geval), die zet ik komende winter in m'n kantoortje zodat ik gericht die ruimte kan verwarmen (ik ben weinig thuis, maar als ik thuis ben zit ik vrij vaak daar). Ik verwacht wel dat dat geld gaat schelen.
jouw radiatoren hebben geen radiatorkranen? Dat zit zelfs in mijn 1954 woning.

Zelfs in de tijd dat er op kolen werd gestookt zat dat er al. Ik heb zelfs nog een berg kolen uit de kelder moeten graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
In die zin, als ik mijn kantoortje wil verwarmen tot een graad of 18, moet ik de thermostaat beneden instellen op 21/22 graden.
Kun je je thermostaat niet vervangen door een draadloos exemplaar, dan kun je alleen je kantoor verwarmen met de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Same here. Heb vorige maand 2 grote en 2 kleine elektrische verwarmingen besteld. Als ik voorheen alleen thuis werkte, zette ik de verwarming voor het hele huis aan. Vanaf nu wil ik dan alleen mijn werkruimte extra verwarmen. Het hele huis via gas op een lage basistemperatuur en lokaal elektrisch verhogen. Als het hele gezin thuis is, dan zet ik de verwarming wel iets hoger.

Hetzelfde gaat vaak op voor de slaapkamers en de badkamer. Die hebben een andere timing dan bijv. de woonkamer. Gelukkig heb ik destijds in de badkamer al een elektrische verwarming met thermostaat en timer laten plaatsen, dus die is bijv. 's ochtends wel iets warmer en de rest van de dag staat de verwarming daar uit, of op een minimum temperatuur.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcelcee
Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Zelfs in de tijd dat er op kolen werd gestookt zat dat er al. Ik heb zelfs nog een berg kolen uit de kelder moeten graven.
Volgens mij kun je dichtdraaien wat je wilt, maar met de thermostaat in de woonkamer moet je die hoger dan die ruimtetemperatuur instellen wil je ergens anders warmte krijgen. Bij mij gaat althans de cv-ketel niet aan. Tenzij je zoneverwarming hebt, dus feitelijk gewoon een tweede thermostaat op de werkkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

GioStyle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Dat zie ik vaker bij mensen. Dat is gewoon een gevalletje van hoe verwarming niet hoort te werken. Misschien eens dat fixen zodat je alleen je kantoor kan verwarmen?
Ik zit in een huurhuis, de ketel/CV installatie is eigendom van de verhuurder. Afgezien van water bijvullen wanneer dat nodig is, mag ik daar niets aan doen.

Ik weet dat je de ketel kunt aanpassen en dan zelfs met meerdere thermostaten kunt werken. Maar in dit geval gaat dat dus niet op. En de opmerking waarop je reageert, ik heb dit zo gemeten. In de woonkamer moet het 20+ worden voor het boven op m'n kantoortje 18 graden wordt. En de ketel hangt op zolder, even ter info.
Indoubt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Natuurlijk hebben ze radiatorkranen. Maar maakt het verhaal niet anders. Ik woon nu zo'n 8 jaar in dit huis en ik ken het gedrag van de CV hier, omdat ik dat zo gemeten heb.
hcQd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Kun je je thermostaat niet vervangen door een draadloos exemplaar, dan kun je alleen je kantoor verwarmen met de cv.
Helaas, maar nee dat kan niet. Zie m'n eerdere antwoord. En zo zit je als huurder klem. Ook op het gebied van isoleren is de verhuurder nogal laks, de spouwmuren zouden 2 jaar geleden al opnieuw geïsoleerd worden. Telkens is er een andere smoes, maar het gebeurd niet. Een woning kopen zit er niet in, bij lange na niet :/

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 28-08-2022 23:13 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Same here. Heb vorige maand 2 grote en 2 kleine elektrische verwarmingen besteld. Als ik voorheen alleen thuis werkte, zette ik de verwarming voor het hele huis aan. Vanaf nu wil ik dan alleen mijn werkruimte extra verwarmen.
Waarom geen IR panelen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik wil ze gemakkelijk kunnen verplaatsen tussen verschillende ruimtes en dan ook de ruimte zelf verwarmen ipv heel gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Ik wil ze gemakkelijk kunnen verplaatsen tussen verschillende ruimtes en dan ook de ruimte zelf verwarmen ipv heel gericht.
Dan zijn olieradiatorkachels misschien wel een uitkomst?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stoney3K schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:18:
[...]

Dan zijn olieradiatorkachels misschien wel een uitkomst?
Mijn aankoop betrof inderdaad oliegevulde elektrische radiatoren.

Maar het gaat hier niet om mijn situatie, dus laten we hier niet te ver op doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Zijn IR panelen dan niet ideaal?
Licht en verplaatsbaar?

Wat betreft verwarmen wellicht wat minder (ben mezelf aan het inlezen op IR (dikke) tech), vandaar ook een beetje de vraag.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34
Destruction schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

Ik zit in een huurhuis, de ketel/CV installatie is eigendom van de verhuurder. Afgezien van water bijvullen wanneer dat nodig is, mag ik daar niets aan doen.

Ik weet dat je de ketel kunt aanpassen en dan zelfs met meerdere thermostaten kunt werken. Maar in dit geval gaat dat dus niet op. En de opmerking waarop je reageert, ik heb dit zo gemeten. In de woonkamer moet het 20+ worden voor het boven op m'n kantoortje 18 graden wordt. En de ketel hangt op zolder, even ter info.

[...]

Natuurlijk hebben ze radiatorkranen. Maar maakt het verhaal niet anders. Ik woon nu zo'n 8 jaar in dit huis en ik ken het gedrag van de CV hier, omdat ik dat zo gemeten heb.

[...]

Helaas, maar nee dat kan niet. Zie m'n eerdere antwoord. En zo zit je als huurder klem. Ook op het gebied van isoleren is de verhuurder nogal laks, de spouwmuren zouden 2 jaar geleden al opnieuw geïsoleerd worden. Telkens is er een andere smoes, maar het gebeurd niet. Een woning kopen zit er niet in, bij lange na niet :/
Ik zelf huur ook maar heb nooit uitgezocht of ik dat mocht aanpassen. Tis ook maar een paar draadtjes veranderen. En natuurlijk niks destructiefs doen.
Ik heb de simple thermostaat veranderd met een "slimme". Scheelt sowieso al gas verbruik en daarnaast bij de radiatoren de knoppen vervangen. Dit is zeer makkelijk allemaal weer terug te zetten als ik hier weg ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Pendora schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Ik zelf huur ook maar heb nooit uitgezocht of ik dat mocht aanpassen.
Huurhuis, ga er van uit dat je niets mag veranderen zonder dat ze het weten/goedkeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bad Brains schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Zijn IR panelen dan niet ideaal?
Licht en verplaatsbaar?

Wat betreft verwarmen wellicht wat minder (ben mezelf aan het inlezen op IR (dikke) tech), vandaar ook een beetje de vraag.
Als dit voor anderen in het topic ook relevant is (dat weet ik oprecht niet), dan is het natuurlijk wel iets om verder op in te zoomen. Een IR paneel geeft gericht warmte af op een onderwerp en verwarmt niet de hele ruimte. Daarmee zijn ze energiezuiniger dan een verwarming. Maar, als jij met bijv. 4 mensen in een woonkamer zit, dan kan het zijn dat niet iedereen voor zo'n paneel zit. Of als je opstaat en naar de keuken of het toilet loopt, dan kan je het koud hebben. Het verwarmt dus echt het onderwerp waarop het gericht is en niet de hele ruimte.

Normaal gesproken bevestig je een IR-paneel aan een plafond of muur. Ik ben niet bekend met mobiele versies, maar die zullen er vast wel zijn. Dat zijn dan misschien wel mooie alternatieven voor bijv. een kruik en soortgelijke oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
New Yorker schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
Maar waarom zijn er geen protesten? Is iedereen dan rijk genoeg om minimaal 750 euro per maand te betalen zonder koopkracht verlies of opstapelende schulden.
Er zijn geen protesten omdat de meeste mensen inzien dat je met besparen de rekening omlaag kan krijgen. Dat is ook de reden dat er geen energietoeslagen cadeau gedaan moeten worden.

De situatie in Nederland is lang zo erg niet. Het zal niet snel vriezen in een woning, ook niet als deze matig geisoleerd is. Uit solidariteit mogen we van iedereen verwachten dat bij uitzonderlijke energieprijzen dat zij de verwarming lager of geheel uitzetten. Mensen kunnen zichzelf in Nederlandse omstandigheden prima isoleren tegen kou met een extra laag kleding of door een deken om te slaan. Wassen hoeft niet in een bad of douche, maar kan ook met een washandje.

En dit geldt niet alleen voor minima. Ik verwacht dat voor de meeste huishouden, ook die met bovenmodale inkomens, er een energieprijs is waarbij men zich realiseert dat het de prijs niet waard is. Ik zou best 900 euro p.m. aan energie kunnen betalen, maar dat is mij de luxe van een douche en verwarming niet waard. De warmwatervoorziening gaat als eerste uit, daarna gaat de verwarming lager en uiteindelijk helemaal uit.

Het is nooit leuk om te moeten inleveren op de luxe die men had, maar ik zou me evengoed schamen als ik de energierekening middels toeslagen door mijn mede-burgers zou laten betalen zonder dat ik er zelf alles aan gedaan had om de kosten te verlagen of te voorkomen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kijk ook eens naar lage temperatuur radiatoren. Heb zelf op mijn kantoortje zo'n ding van Jaga op laten hangen, werkt geweldig. Beneden kan dan op 20 graden gezet worden en mijn kantoortje is dan ook aangenaam omdat die radiator behoorlijk wat warmte af kan geven. Misschien kan de woonkamer nog wat lager gezet worden naar 19 of misschien zelfs 18 en werkt deze radiator nog steeds goed. Dat moet ik nog even uitzoeken. Gezien dat deze Jaga radiator al met water van 20 graden kan werken en het water van de cv ketel nog altijd 60 graden is zou dat moeten lukken denk ik.
ari3 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:45:
Er zijn geen protesten omdat de meeste mensen inzien dat je met besparen de rekening omlaag kan krijgen. Dat is ook de reden dat er geen energietoeslagen cadeau gedaan moeten worden.
Tot je weer ingehaald bent door de prijzen. De enige besparing in dit tempo is om helemaal niets meer te doen aan verwarming in de winter. Zeker voor ouderen of kleine kinderen is kou lijden niet echt geweldig.

Als Rutte en Jetten denken dat ze dit kunnen oplossen met een paar Postbus 51 spotjes dan vrees ik dat ze in een parallel universum leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
[...]
Uit solidariteit mogen we van iedereen verwachten dat bij uitzonderlijke energieprijzen dat zij de verwarming lager of geheel uitzetten.
Dus... uit solidariteit moet ik de verwarming niet aanzetten als het buiten -10 graden is?
Wie help ik daarmee volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
gerritjan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:51:
Dus... uit solidariteit moet ik de verwarming niet aanzetten als het buiten -10 graden is?
Wie help ik daarmee volgens jou?
Als je de verwarming uitzet en jezelf isoleert met kleding/dekens voorkom je dat er maatregelen genomen hoeven te worden die de samenleving onnodig geld kosten. De belastingdruk is al enorm in Nederland en zelfs zonder belastingen te verlagen zijn er genoeg andere voorzieningen waar belastinggeld beter besteed is dan energietoeslagen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
[...]

De situatie in Nederland is lang zo erg niet. Het zal niet snel vriezen in een woning, ook niet als deze matig geisoleerd is. Uit solidariteit mogen we van iedereen verwachten dat bij uitzonderlijke energieprijzen dat zij de verwarming lager of geheel uitzetten. Mensen kunnen zichzelf in Nederlandse omstandigheden prima isoleren tegen kou met een extra laag kleding of door een deken om te slaan. Wassen hoeft niet in een bad of douche, maar kan ook met een washandje.

En dit geldt niet alleen voor minima. Ik verwacht dat voor de meeste huishouden, ook die met bovenmodale inkomens, er een energieprijs is waarbij men zich realiseert dat het de prijs niet waard is. Ik zou best 900 euro p.m. aan energie kunnen betalen, maar dat is mij de luxe van een douche en verwarming niet waard. De warmwatervoorziening gaat als eerste uit, daarna gaat de verwarming lager en uiteindelijk helemaal uit.

Het is nooit leuk om te moeten inleveren op de luxe die men had, maar ik zou me evengoed schamen als ik de energierekening middels toeslagen door mijn mede-burgers zou laten betalen zonder dat ik er zelf alles aan gedaan had om de kosten te verlagen of te voorkomen.
"De situatie is in Nederland lang zo erg nog niet"

"De warmwatervoorziening gaat als eerste uit"

Als warm water een privilege wordt voor de rijken, hoe kan je dan met droge ogen beweren dat de situatie niet erg is?

Soms vraag ik me af of Tweakers wel eens buiten komen. Dit is geen "trek maar een trui"-aan crisis die op ons af komt hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 29-08-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ari3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:02:
[...]
De belastingdruk is al enorm in Nederland
Alleen voor de lage en middeninkomens, die betalen het meeste belasting. Zodra je naar de 5% en helemaal naar de 0.5% gaat hebben we het over tig miljarden die vrijwel niet worden belast, wat Nederland het land maakt met zo goed als de grootste vermogensongelijkheid op de wereld. Maar nee, laten we vooral de lage inkomen in de kou laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:10:
[...]

Als warm water een privilege wordt voor de rijken, hoe kan je dan met droge ogen beweren dat de situatie niet erg is?
Je kunt je ook wassen met wat water in de wastafel, eventueel zelfs met warm water. Het punt is dat er bespaard wordt. Een douche of een bad is een luxe waar je mede-burgers niet voor hoeven te betalen.

Zoals ik al schreef raakt dat uiteindelijk niet alleen de minima. Heel veel mensen zullen zich gaan afvragen of de hoge energieprijzen het comfort van een douche of een verwarmde woning wel waard zijn als er alternatieven zijn die voorkomen dat de kosten gemaakt. Een trui of deken is echt wel een alternatief in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

*knip*
We spelen niet op de man aub.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 29-08-2022 21:35 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
FaceDown schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Dat kan bijna iedereen betalen. Alleen zullen veel mensen er dingen voor moeten laten. Geen nieuwe telefoon, geen Netflix, Videoland en Disney plus, geen loterijen, niet meer roken, niet meer drinken, niet elke dag vlees, alleen winkelmerken boodschappen, hobbies afschaffen, geen dure kleding, niet op vakantie en etc etc.
Maar we zijn met z'n allen zo verwend geraakt dat iedereen denkt dat bovenstaand lijstje allemaal primaire levensbehoeftes zijn geworden. En dan is het natuurlijk de schuld van "Den Haag" als men opeens in de problemen komt.
De meeste mensen leven boven hun stand en die zullen het deksel op de neus gaan krijgen. Ik vind dan ook niet dat anderen die wel verstandige keuzes gemaakt hebben op moeten draaien voor die groep.
Onzin. Die energieprijzen komen niet omdat mensen "verwend" zijn maar door een mislukte energietransitie en kinderachtig gedrag t.a.v. Rusland.

Oplossing: Onmiddellijk 5 kerncentrales bouwen in Nederland, onmiddellijk stoppen met windmolens, bij zoveel mogelijk mensen zonnepanelen op daken en weer normaal doen tegen Rusland.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 29-08-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
[...]

Besparen helpt niet meer. De helft besparen is al heel veel, en dan is het voor velen nog steeds onbetaalbaar. Stop nou eens met de schuld leggen bij gewone mensen. Het ligt niet aan ons gedrag, het ligt aan het wensdenken vanuit de overheid. Dat kon je jaren geleden al zien aankomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:10:
[...]

Soms vraag ik me af of Tweakers wel eens buiten komen. Dit is geen "trek maar een trui"-aan crisis die op ons af komt hoor.
De wereldvreemdheid van sommige reacties hier verbaast mij ook... Alsof iedereen 750 euro per maand kan betalen of met "gedragsverandering" het (door overheden gecreëerde) probleem wel even oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:26:
[...]
... Maar nee, laten we vooral de lage inkomen in de kou laten zitten.
De energieprijzen zijn momenteel zodanig hoog dat het echt niet meer alleen een probleem is van mensen met de lage inkomens..

[ Voor 30% gewijzigd door SvMp op 29-08-2022 00:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:36:
[...]
Oplossing: Onmiddellijk 5 kerncentrales bouwen in Nederland, onmiddellijk stoppen met windmolens, bij zoveel mogelijk mensen zonnepanelen op daken en weer normaal doen tegen Rusland.
Op welke planeet leef jij dan ?

Ok, 5 kerncentrales bouwen. De eerste zal rond 2031 energie kunnen leveren. Wat lost dat op dan ? Stoppen met windmolens, dat slaat sowieso nergens op. Normaal doen tegen Rusland wat een maffiastaat is ? Je bedoelt denk ik op de knieën gaan voor criminelen die alles waar het Westen voor staat kapot willen maken en een land als Oekraïne dat niets verkeerd doet dan laten stikken. De volgende stap is Polen en nog wat later is Nederland aan de beurt als Rusland de mogelijkheid zou hebben. Tegen dictators zonder enige vorm van moraal moet je niet normaal doen, ook niet als je wat gas nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:40:
[...]

Besparen helpt niet meer. De helft besparen is al heel veel, en dan is het voor velen nog steeds onbetaalbaar.
Dat bestrijd ik. Als het met de helft besparen nog steeds te duur is, moet de cv-installatie gewoon helemaal uit. Wou je serieus zeggen dat als er geen verwarming of warmwatervoorziening zou zijn in een Nederlandse woning dat mensen het niet zouden overleven? Omdat het een paar maanden per jaar kil in huis is? Omdat men zich moet wassen met een washandje ipv een douchekop?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:47:
[...]

Ok, 5 kerncentrales bouwen. De eerste zal rond 2031 energie kunnen leveren. Wat lost dat op dan ? Stoppen met windmolens, dat slaat sowieso nergens op. Normaal doen tegen Rusland wat een maffiastaat is ? Je bedoelt denk ik op de knieën gaan voor criminelen die alles waar het Westen voor staat kapot willen maken en een land als Oekraïne dat niets verkeerd doet laten stikken. De volgende stap is Polen en nog wat later is Nederland aan de beurt als Rusland de mogelijkheid zou hebben. Tegen dictators zonder enige vorm van moraal moet je niet normaal doen, ook niet als je wat gas nodig hebt.
Rusland heeft zich wat gaslevering betreft altijd netjes aan afspraken gehouden. Er is momenteel een geopolitiek conflict aan de gang wat op een volwassen manier opgelost moet worden. Dat is nu ver te zoeken. Je hoeft voor diplomatie het niet eens te zijn met alles wat Rusland doet. Voor handel met een land hoeft dat ook niet. Als het zijn van een "maffiastaat" een argument is om geen gas af te nemen van Rusland, waarom nemen we dan wel olie af van allerlei bedenkelijke regimes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ari3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:48:
[...]
Dat bestrijd ik. Als het met de helft besparen nog steeds te duur is, moet de cv-installatie gewoon helemaal uit. Wou je serieus zeggen dat als er geen verwarming of warmwatervoorziening zou zijn in een Nederlandse woning dat mensen het niet zouden overleven? Omdat het een paar maanden per jaar kil in huis is? Omdat men zich moet wassen met een washandje ipv een douchekop?
Dat eerste klopt, maar als mensen massaal hier toe over moeten gaan, is er iets goed mis. En dat gaan mensen niet pikken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:50:
[...]

Rusland heeft zich wat gaslevering betreft altijd netjes aan afspraken gehouden. Er is momenteel een geopolitiek conflict aan de gang wat op een volwassen manier opgelost moet worden. Dat is nu ver te zoeken. Je hoeft voor diplomatie het niet eens te zijn met alles wat Rusland doet. Voor handel met een land hoeft dat ook niet. Als het zijn van een "maffiastaat" een argument is om geen gas af te nemen van Rusland, waarom nemen we dan wel olie af van allerlei bedenkelijke regimes?
Rusland houdt zich aan de afspraken als het hun uitkomt. Een afspraak is waarbij beide kanten zich aan iets houden, niet 1 kant die doet wat ie wil. Een afspraak met Rusland is niets waard.

Een geopolitiek conflict volwassen oplossen terwijl de ene kant niets geeft om levens van mensen. Als Putin Nederland kon nuken en daarmee direct de dictator van Nederland zou zijn drukt ie gelijk op de knop. Putin is een terrorist en een crimineel, daar onderhandel je niet mee en die geef je geen geld. Het Westen heeft Rusland veel te lang alles maar laten doen en het moet een keer stoppen of het stop nooit. En ja, Rusland is een maffiastaat. Het hele land wordt gerunt door Putin en zijn vriendjes die 100'en miljarden stelen van de eigen bevolking terwijl genoeg Russen niet eens een toilet hebben. Zeg je daar ook maar iets van dan ben de volgende dag dood. Je onderhandelt niet met terroristen, klaar. En nee, we moeten ook geen olie afnemen van landen die ook zulk soort dingen doen.

We moeten normaal doen tegen Rusland... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:50:
[...]

Nee, het argument is dat die andere regimes zich (vooralsnog) niet openlijk hebben uitgesproken, of niet aan de voordeur staan, om de rest van Europa ook binnen te vallen.

Waarom zou je (effectief gezien - ik neem aan dat dit niet werkelijk je voorkeur heeft) de opmars van het slopen, moorden en verkrachten door Moskou richting het westen willen financieren?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 07:45
[...]

Dat zal het zijn ja _O-
Ik verbruik niet zo veel gas dus mij boeit het allemaal niet zo heel veel, maar jij denkt toch zeker niet echt dat het volk niet protesteert omdat ze ''inzien'' dat ze door kunnen besparen een paar cent goedkoper uit zijn.
Nederlanders zijn over het algemeen gewoon niet zo van het protesteren, easy as that.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:23
ari3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:48:
[...]
Men is hier vooral van het 'de overheid moet wat doen, iedereen moet kunnen blijven leven zoals anders', in plaats van bedenken hoe het energieverbruik en leven aangepast kunnen worden aan de huidige en toekomstige prijzen... Zeker voor de lage inkomens, al is men dan van het extreem nivelleren zodat de middeninkomens en daarboven die rekening mogen betalen.

Enige voordeel is dat de noodzaak voor de energie transitie nu wel voor mensen duidelijker is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Lordy79

Vastberaden

Anno 2022 vind ik een douche toch geen buitengewone luxe. Het is bekend dat de generatie 70+ gewend is (geweest) om zich aan de wastafel te wassen maar daaronder is een douche toch echt hetgeen je mee opgegroeid bent.

Ik weet niet of het haalbaar is maar als de gasprijzen inderdaad vertienvoudigd zijn is het misschien toch een idee om nog een keer veel gas uit Groningen te trekken op voorwaarde dat de overwinst (dus 90pct van de opbrengst) in een Groningen fonds gestopt wordt waar de provincie Groningen het beheer over krijgt.

Als er dan 50 miljard in zon fonds komt dat verdeeld moet worden over 250.000 Groningse huishoudens praat je over 200.000 euro per huishouden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Lordy79 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:25:
Anno 2022 vind ik een douche toch geen buitengewone luxe. Het is bekend dat de generatie 70+ gewend is (geweest) om zich aan de wastafel te wassen maar daaronder is een douche toch echt hetgeen je mee opgegroeid bent.

Ik weet niet of het haalbaar is maar als de gasprijzen inderdaad vertienvoudigd zijn is het misschien toch een idee om nog een keer veel gas uit Groningen te trekken op voorwaarde dat de overwinst (dus 90pct van de opbrengst) in een Groningen fonds gestopt wordt waar de provincie Groningen het beheer over krijgt.

Als er dan 50 miljard in zon fonds komt dat verdeeld moet worden over 250.000 Groningse huishoudens praat je over 200.000 euro per huishouden.
Geld herstelt de schade aan huizen en infrastructuur niet. De mensen en materialen om het herstel uit te voeren zijn er nauwelijks. Het geld neemt ook geen stress weg bij bewoners.

En het geld voorkomt niet dat Groningen letterlijk in de grond zakt en een groot deel van de provincie mogelijk in onbewoonbaar moers veranderd door de steeds lagere ligging. Daar kunnen wij Nederlanders dan wel weer wat op verzinnen, maar dan praat je over maatregelen die al snel een flinke hap uit je spaarpotje van 50 miljard nemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Lordy79

Vastberaden

@Ivow85 ik heb in de provincie Groningen gewoond en heb er ook vrienden en kennissen en wil hen ook niet laten opdraaien voor de ellende, hoor.
Maar ik vind dat alle opties opengehouden moeten worden

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 00:33
President schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:55:
Men is hier vooral van het 'de overheid moet wat doen, iedereen moet kunnen blijven leven zoals anders', in plaats van bedenken hoe het energieverbruik en leven aangepast kunnen worden aan de huidige en toekomstige prijzen...
De overheid kan dit niet geheel compenseren, zelfs als ze het zouden willen.

De energiekosten zullen voor iedereen fors stijgen, voor wie dat niet kan/wil betalen is serieus besparen en hopen op een kwakkelwinter de enige optie.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:23
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:36:
[...]

Onzin. Die energieprijzen komen niet omdat mensen "verwend" zijn maar door een mislukte energietransitie en kinderachtig gedrag t.a.v. Rusland.

Laten we dat nou niet doen, juist met windmolens gaan onze collectieve kosten omlaag. Windmolenparken worden inmiddels zonder subsidie gebouwd waar kerncentrales enorme hoeveelheden subsidie nodig hebben gedurende de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Koud douchen is echt niet zo heel vervelend als je denkt. Punt is alleen dat douchen over het algemeen maar een klein aandeel is van de gasrekening, de bulk is verwarming.

Dit weekend ook maar mijn ouders geattendeerd, die hebben variabele tarieven en een oud huis.
Het lijkt erop dat hout stoken (+brandverzekering herzien en de schoorsteen vegen) de goedkoopste optie is, nu hopen dat er nog hout te vinden is voor de winter.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

DaWaN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Koud douchen is echt niet zo heel vervelend als je denkt. Punt is alleen dat douchen over het algemeen maar een klein aandeel is van de gasrekening, de bulk is verwarming.

Dit weekend ook maar mijn ouders geattendeerd, die hebben variabele tarieven en een oud huis.
Het lijkt erop dat hout stoken (+brandverzekering herzien en de schoorsteen vegen) de goedkoopste optie is, nu hopen dat er nog hout te vinden is voor de winter.
En anders eventueel pellets met een pelletkorf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Warm water is inderdaad een fractie van de gasrekening. Hier met stadsverwarming is het verschil tussen januari en juli een factor 10, 5,5GJ om 0,5GJ.

Koud douchen is nergens voor nodig als je isoleert en de verwarming een graad lager zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoudeAardbei schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

En anders eventueel pellets met een pelletkorf?
Pellets zijn ook flink in prijs gestegen. Waar je eind vorig jaar nog €250-300 voor een ton pellets betaalde (zakken van 10 of 15 kilo) is dat nu rustig €600-700.

Bigbags is goedkoper maar dan moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Warm water is inderdaad een fractie van de gasrekening. Hier met stadsvernieuwing is het verschil tussen januari en juli een factor 10, 5,5GJ om 0,5GJ.

Koud douchen is nergens voor nodig als je isoleert en de verwarming een graad lager zet.
Ik gebruik met douchen ongeveer 0.3m3 gas, doe dat x2 personen over 365 dagen en elke besparing naar beneden is toch meegenomen. Stel je gaat van 0.3 naar 0.2 dan bespaar je 0,1*365 = 36,5m3 per jaar per persoon, met de huidige prijzen toch flinke bedragen als je het allemaal al (bijna) niet kan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Ga ook eens kijken naar het voorstel welke van Haga gedaan heeft: https://bvnl.nl/energie/v...ige-gaswinning-groningen/

Hij gaf trouwens dit in 2021 aan en de manier hoe dit destijds tijdens debat direct terzijde werd geschoven irriteerde mij enorm.

Wat mensen vergeten is dat van Haga naast een enorme opportunist ook in de wereld van Gas en Olie heeft rondgelopen. Deze man weet daardoor waar hij het over heeft met betrekking tot dit onderwerp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Leuk idee... maar:

- Zoals vandaag nog op de NOS, de hoeveelheid gronings gas heeft op de wereldwijde markt van Gas nauwelijks invloed op de prijs. Het zou dus voornamelijk om leveringszekerheid gaan en niet om de prijs
- Het gas word gewonnen door de NAM van Shell en Exxon. Nederland zou een nieuwe wet moeten introduceren om 90% van de winst te roomen en dat ligt op rechts politiek gevoelig. En daar ligt wel de sleutel voor een meerderheid.
- Ik schat zo maar dat de NAM hier niet aan mee wil werken
init6 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Ga ook eens kijken naar het voorstel welke van Haga gedaan heeft: https://bvnl.nl/energie/v...ige-gaswinning-groningen/

Hij gaf trouwens dit in 2021 aan en de manier hoe dit destijds tijdens debat direct terzijde werd geschoven irriteerde mij enorm.

Wat mensen vergeten is dat van Haga naast een enorme opportunist ook in de wereld van Gas en Olie heeft rondgelopen. Deze man weet daardoor waar hij het over heeft met betrekking tot dit onderwerp.
Sorry, maar ik heb zelf nogal veel problemen om een klimaatcrisis ontkenner serieus te nemen. Zeker als het gaat om gevolgschade van industrie.

[ Voor 21% gewijzigd door Gropah op 29-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

Is hout stoken niet enorm inefficiënt? Dan zijn andere manieren van verwarming toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 11:20
Homeland schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Is hout stoken niet enorm inefficiënt? Dan zijn andere manieren van verwarming toch beter?
Hangt er denk ik ook vanaf wat voor houtkachel je hebt denk ik.
Als je een open haard hebt gaat heel veel warmte verloren. Als je een hoog rendement kachel hebt met spekstenen kan je bij ons het huis echt lekker warm krijgen, terwijl wij in een split-level woning ( = grote ruimte) wonen.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
init6 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Dat zien we inderdaad ook in de verhuurmarkt en voorstellen die van Haga middels BVNL doelt. Dat iemand ergens ervaring in heeft betekend niet dat hij afdoende kennis heeft noch dat hij het niet voor eigen belang. doet.

Daarnaast zitten er bijzonder weinig concrete voorstellen in die lijst gedeelde vragen, verder dan een onderzoek komt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Warm water is inderdaad een fractie van de gasrekening. Hier met stadsverwarming is het verschil tussen januari en juli een factor 10, 5,5GJ om 0,5GJ.

De maximumtarieven voor daarvan worden 1 maal per jaar bepaald door het ACM, dat is nu maximaal iets meer dan 48 euro.
Afaik kan je grof rekenen met 0.2gj per m3 voor warm tapwater, bijna 10 Euro per m3. Of 40 cent voor een warme douche van 10 minuten.

Zoals @KoudeAardbei aankaart: 0.3 m3 gas of +/- 10 minuten douchen kost met een combiketel nu 1.5 euro.

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat er per januari hele andere tarieven zullen zijn die in lijn zijn met (of hoger dan) de huidige gasprijzen.

Hoeveel dat bijdraagt aan het totaal ligt natuurlijk geheel aan je leef en stook patroon.
Douchetijd halveren in een huishouden van twee kan zomaar 100 m3 / 400 euro schelen op een jaar.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

[...]

de prijs van brandhout is inmiddels ook meer dan verdubbeld.
4 jaar geleden heb ik een paar kuub gekocht voor 65.- per kuub, gisteren zag ik prijzen van 200.- tot 300.- per kuub.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

De maximumtarieven voor daarvan worden 1 maal per jaar bepaald door het ACM, dat is nu maximaal iets meer dan 48 euro.
Afaik kan je grof rekenen met 0.2gj per m3 voor warm tapwater, bijna 10 Euro per m3. Of 40 cent voor een warme douche van 10 minuten.
Douchen? Waarom zou je dat doen? Dat is toch alleen maar luxe? We moeten met zijn allen besparen! Solidariteit! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:44:
[...]

De wereldvreemdheid van sommige reacties hier verbaast mij ook... Alsof iedereen 750 euro per maand kan betalen of met "gedragsverandering" het (door overheden gecreëerde) probleem wel even oplost.
Feit is wel dat men al een decennium, zoniet decennia, partijen in het zadel heeft geholpen die pleiten voor een kleinere overheid, je eigen broek ophouden en het afschaffen van iedere vorm van "gratis geld". Groene stroom en duurzame energie zijn vieze woorden voor de partij die verlekkerend kijkt na een post-pluche carrière bij één van de meest winstgevende bedrijven van dit moment.

Bij iedere crisis wordt weggekeken en toch werd men herkozen. Nu is men hard gezegd zelf aan de beurt en verwacht men dat er wél iets wordt gedaan wat tegen alle principes en precedenten ingaat?

Ja het is hard to stellen dat men het zelf voor elkaar moet zien krijgen, maar het is wel het principe van de regering dat je maar wat harder moet werken, een regering waar structureel voor gekozen is. Dat het zo niet kan ben ik overigens wel met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Hoe zit het eigenlijk met het volgende:

Mijn variabele contract is ingegaan in juni. Tot juni had ik een maandelijks bedrag van €150. Dit is sinds juni omhoog gegaan, want variabel. Nu zie ik in mijn app staan dat ik in Januari voor €450 verbruikt heb, terwijl in mijn mail de afrekening staat op €180 ( met de tarieven van toen, want contract tot juni).

Hoe gaat dit met de eindrekening? Ik heb dus daadwerkelijjk voor 180 verbruikt in januari maar in mijn app staat voor 450 omdat de tarieven vanaf juni omhoog zijn gegaan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sgouman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

1600 kuub is wel erg veel lijkt me? Heb je fan altijd dekachel aan? Ook als je weg bent
Nope maar volledig niet geïsoleerd, je voelde de tocht gewoon door alles heen. En de zolder was even koud als buiten 8)7
Als je dan thuis bent en je probeert het op 20C te houden dan staat de ketel in principe altijd te stoken anders lukt dat niet en januari / februari 2021 waren zeer koude maanden.

edit; en toen werkte ik nog thuis ivm corona.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 29-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Douchen? Waarom zou je dat doen? Dat is toch alleen maar luxe? We moeten met zijn allen besparen! Solidariteit! :+
:9 Lang douchen is imho wel een luxe waar ik graag een klusje meer voor aanneem.
Maar ik realiseer mij dat dat niet voor iedereen een optie is.

Dat niet iedereen hetzelfde niveau van persoonlijke hygiëne hanteert weet ik ook maar vergeet ik vaak.
Als je 1 keer per week een douche neemt is de impact op de energierekening inderdaad niet zo groot.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Homeland schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:02:
[...]
Als je geen geld hebt boeit de efficiëntie en uitstoot je niet, dan is het alleen de vraag hoe je zo goedkoop mogelijk de huiskamer op 20*C krijgt. Gasverbruik per jaar is zo'n 2000m3 in dat oude huis, dat zou een jaarrekening van 8000 euro opleveren met de huidige gasprijzen. De prijs voor brandverzekering en hout is dan een stuk lager.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

PilatuS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:47:
[...]

Ok, 5 kerncentrales bouwen. De eerste zal rond 2031 energie kunnen leveren. Wat lost dat op dan ? Stoppen met windmolens, dat slaat sowieso nergens op. Normaal doen tegen Rusland wat een maffiastaat is ? Je bedoelt denk ik op de knieën gaan voor criminelen die alles waar het Westen voor staat kapot willen maken en een land als Oekraïne dat niets verkeerd doet dan laten stikken. De volgende stap is Polen en nog wat later is Nederland aan de beurt als Rusland de mogelijkheid zou hebben. Tegen dictators zonder enige vorm van moraal moet je niet normaal doen, ook niet als je wat gas nodig hebt.
De enige die momenteel kerncentrales bouwt is Hongarije. Russische kernscentrales dan.

Maar ja, Orban passte ook beter in dat plaatje dan bij de rest van West Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
@DaWaN 20gr C is wel hoog; graadje of 17/18 is denk ik meer dan genoeg. Is ook een kwestie van wennen
Schijnt niet ongezond te zijn, dus het heeft dus ook nog een (klein) voordeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Als je geen geld hebt boeit de efficiëntie en uitstoot je niet, dan is het alleen de vraag hoe je zo goedkoop mogelijk de huiskamer op 20*C krijgt. Gasverbruik per jaar is zo'n 2000m3 in dat oude huis, dat zou een jaarrekening van 8000 euro opleveren met de huidige gasprijzen. De prijs voor brandverzekering en hout is dan een stuk lager.
Waarom niet dit ?

Ik zit te denken aan deze vorm van verwarmen als het een strenge winter wordt (verwacht ik niet overigens). Of juist de IR variant.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39
Koud douchen is iets wat ik vrijwillig al doe. Is erg verfrissend moet ik zeggen. Al begrijp ik wel dat dit niet voor iedereen weggelegd is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DaWaN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Nee, hout stoken is erg duur, tenminste als je het moet kopen. Gedroogd en gekloofd beuken/eiken/berken met vochtigheidsgraad onder de 20% welke nodig is om goed te kunnen stoken met hoge efficientie is momenteel 699€ per pallet met 1,8 kuub hout erop.

Een vriend van mij zit in iets koudere regionen (midden zweden) en die gaat de winter niet in zonder 30 kuub in voorraad. Dat zal hier vast iets minder zijn maar als hout het enige is wat je stookt dan kun je toch wel op een kuub of 10 rekenenen voor een kleine en het dubbele voor een grote

Heb je geen eigen bos en de afgelopen jaren je huiswerk gedaan dan is hout stoken heel duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Indoubt Kopen? Handige harrie heeft in de lente al zijn tuintje volgelegd met oude geïmpregneerde tuinschuttingen gratis afgehaald van marktplaats en is startklaar voor de winter, *kost niets*.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 20:44

Spotmatic

Ken sent me

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:58:
@Indoubt Kopen? Handige harrie heeft in de lente al zijn tuintje volgelegd met oude geïmpregneerde tuinschuttingen gratis afgehaald van marktplaats en is startklaar voor de winter, *kost niets*.
Dat zijn adviezen als "gooi je dieseltank maar vol met zonnebloemolie". Het kan, maar het is verboden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
'k Begrijp mensen die alles wat los en vast zit gaan verstoken om de hut (enigszins) warm te houden. Vrees echt voor de luchtkwaliteit, zeker op windstille en mistige dagen.....

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 29-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Cranberry schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:
'k Begrijp mensen die alles wat los en vast zit gaan verstoken om de hut (enigszins) warm te houden. Vrees voor de luchtkwaliteit op windstille en mistige dagen.....
Tsja ik kan het mensen niet eens kwalijk nemen. Kijk maar wat voor rare sprongen mensen gaan maken als ze in geldnood komen.

Het wordt nog veel erger gok ik zo.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 20:44

Spotmatic

Ken sent me

Agent47 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Tsja ik kan het mensen niet eens kwalijk nemen. Kijk maar wat voor rare sprongen mensen gaan maken als ze in geldnood komen.

Het wordt nog veel erger gok ik zo.
Boswachters krijgen het druk met al die illegale houtkap...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Lijkt me niet realistisch. De meeste huizen hebben geen schoorsteen. Dan is een houtkachel erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Spotmatic schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Dat zijn adviezen als "gooi je dieseltank maar vol met zonnebloemolie". Het kan, maar het is verboden.
Advies? Alsjeblieft niet zeg, dat was geheel sarcastisch bedoeld. :+
Maar ik hoor wel om mij heen dat dat gebeurt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Spotmatic schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Dat is natuurlijk om een andere reden verboden dan waarom je geen geïmpregneerd hout mag stoken.

Misschien kun je die vergelijking (misgelopen belastingen) wel trekken als ze straks wel alle houtstook aan willen gaan pakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik verbaas mij serieus (positief) over hoe we hier als Tweakers allemaal scenarios aan het uitvogelen zijn om familie, vrienden en eventueel buren te helpen met tips & adviezen en zelfs gratis stroom te leveren dmv verlengkabels over de shutting te gooien naar buren... _/-\o_

Hoe kan het toch zijn dat ik hier op Tweakers meer diepgang/tips en adviezen lees dan dat ik dat uit de media of politiek krijg...? -O-

Gisteren een item op tv gezien van die Tim Hofman.. Ondanks dat ik hem vaak irritant vind is het op dit moment één van de weinige journalisten/programma's (die ik ken tenminste) die echt de diepte ingaat en misstanden aan de kaak stelt en mensen ter verantwoording roept (CEO van Schiphol bijvoorbeeld).

Ik houd mijn hart vast voor wat komen gaat, het kabinet heb ik allang opgegeven helaas.. Net als tijdens de eerste periode van Corona haal ik hier wel de relevante info en adviezen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:03:
Lijkt me niet realistisch. De meeste huizen hebben geen schoorsteen. Dan is een houtkachel erg lastig.
Nee hoor, zolang je maar een rookkanaal laat aanleggen :+

Hier eind juni een rookkanaal + pelletkachel laten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSxeGnVxWK2FkA0TVzlO0zeBQKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AqkvhloYelzs53zAwWetlODz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhDeGZwtRZh4WAOb_FlxYdKW9Dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bfObrOjVrWwzByzUWy6Fl3a.jpg?f=user_large

Meteen een voorraad ingeslagen toen het nog wat goedkoper was.

Zal mij benieuwen wat het scheelt aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Nee hoor, zolang je maar een rookkanaal laat aanleggen :+

Hier eind juni een rookkanaal + pelletkachel laten plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meteen een voorraad ingeslagen toen het nog wat goedkoper was.

Zal mij benieuwen wat het scheelt aan gas.
Wat stookt zo'n kachel er doorheen per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:03:
Een schoorsteen kan je laten plaatsen. Afhankelijk van de woning is dat ongeveer even duur als de houtkachel zelf. Bij ons in de wijk zijn er inmiddels een aantal nieuw geinstalleerd de laatste maanden.

Uiteraard moet je dat geld wel hebben, of kunnen lenen. Maar dat geldt voor de kachel zelf net zo. Het betaald zich in elk geval best snel terug met de huidige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-Ed schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:11:
Ik houd mijn hart vast voor wat komen gaat, het kabinet heb ik allang opgegeven helaas.. Net als tijdens de eerste periode van Corona haal ik hier wel de relevante info en adviezen..
Het vervelende is dat er voor ons kabinet ook eigenlijk geen alternatief is. Elke andere coalitie is van de regen in de drup.

En een grootschalige "opstand" (hoe dat er ook maar uit mag zien) zie ik in ons nuchtere landje ook niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

NielsFL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Een schoorsteen kan je laten plaatsen. Afhankelijk van de woning is dat ongeveer even duur als de houtkachel zelf. Bij ons in de wijk zijn er inmiddels een aantal nieuw geinstalleerd de laatste maanden.

Uiteraard moet je dat geld wel hebben, of kunnen lenen. Maar dat geldt voor de kachel zelf net zo. Het betaald zich in elk geval best snel terug met de huidige tarieven.
Niet met de huidige hout tarieven. Als je nu nog moet beginnen gaat het niet veel opleveren. Dan kost een wintervoorraad hout 6000€

Heb je het verleden jaar geregeld dan is het anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:58:
Ik heb zelf ook een houtkachel, maar daar stook ik onbewerkt hout in dat voldoende droog moet zijn.
Er is weinig slechter voor het milieu dan verbranden van geïmpregneerd hout, dat is eigelijk giftig afval. Dus logisch dat het gratis was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Het vervelende is dat er voor ons kabinet ook eigenlijk geen alternatief is. Elke andere coalitie is van de regen in de drup.

En een grootschalige "opstand" (hoe dat er ook maar uit mag zien) zie ik in ons nuchtere landje ook niet zo snel gebeuren.
Op korte termijn gaat dat inderdaad niets doen.. En over een opstand heb ik het ook niet meteen.. Gewoon wat meer diepgang in de media zoals een Tim Hofman dat doet in 'Pak de macht'..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-Ed schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Op korte termijn gaat dat inderdaad niets doen.. En over een opstand heb ik het ook niet meteen.. Gewoon wat meer diepgang in de media zoals een Tim Hofman dat doet in 'Pak de macht'..
Even simpel gedacht, maar wat zou het met de 'markt' doen als bijna alle minima straks niet meer in staat zijn om de energierekening te betalen? Dan blijven er gigantische bedragen aan schulden open staan, die je met alle deurwaarders en dwangbevelen van de wereld niet meer terug gevorderd krijgt.

Of groter gedacht, wat als een groot deel van de Nederlandse bevolking uit protest gewoon weigert om belasting te betalen. Een klein aantal belastingweigeraars kun je nog aanpakken, maar niet als het meer dan de helft van de bevolking is, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
gerritjan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Ik heb zelf ook een houtkachel, maar daar stook ik onbewerkt hout in dat voldoende droog moet zijn.
Er is weinig slechter voor het milieu dan verbranden van geïmpregneerd hout, dat is eigelijk giftig afval. Dus logisch dat het gratis was....
Mooi dat jij het netjes doet.

Een deel van de (nieuwe) stokers heeft helaas niet het diploma kachel stoken en heeft geen flauw idee wat geïmpregneerd hout is. ;)
fwiw: ik heb geen houtkachel. (edit: en weet dus niet hoe gedetailleerd de gebruiksaanwijzing is, maar weet wel dat die tegenwoordig niet meer gelezen worden)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 29-08-2022 10:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Een opstand moeten we ook niet willen, we weten hoe dat eruit ziet, namelijk plunderen en alles slopen wat los en vast staat.

En als het kabinet nu valt hebben we ook helemaal niets, dan worden er voor een jaar weer geen beslissingen genomen, dan nog liever het minimale aan beslissingen die we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Even simpel gedacht, maar wat zou het met de 'markt' doen als bijna alle minima straks niet meer in staat zijn om de energierekening te betalen? Dan blijven er gigantische bedragen aan schulden open staan, die je met alle deurwaarders en dwangbevelen van de wereld niet meer terug gevorderd krijgt.

Of groter gedacht, wat als een groot deel van de Nederlandse bevolking uit protest gewoon weigert om belasting te betalen. Een klein aantal belastingweigeraars kun je nog aanpakken, maar niet als het meer dan de helft van de bevolking is, bijvoorbeeld.
Leuk what-if scenario, maar het niet-betalen van belasting is vrij lastig indien in loondienst. En in de supermarkt lul je de BTW er ook niet zomaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Wat stookt zo'n kachel er doorheen per dag?
Geen idee, we hebben hem sinds juni dus alleen ff een testrun gedaan van 2 uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:23:
Belasting wordt in de regel ingehouden van je loon, de gemiddelde Nederlander kan dat gelukkig niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Gropah schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:59:
- Zoals vandaag nog op de NOS, de hoeveelheid gronings gas heeft op de wereldwijde markt van Gas nauwelijks invloed op de prijs. Het zou dus voornamelijk om leveringszekerheid gaan en niet om de prijs
Moet het dan aangeboden worden op de wereldmarkt? Kan Nederland niet 3 miljard kuub oppompen en zeggen dat het enkel voor de huishoudens in Nederland is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Misschien moeten we Rusland veroveren?

Met de volledige Navo binnenvallen. Europa vanuit Polen/Finland en de VS vanuit Canada/Alaska.

Was misschien al gebeurd ware het niet van die verdomde kernraketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wozmro schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:41:

Met de volledige Navo binnenvallen. Europa vanuit Polen/Finland en de VS vanuit Canada/Alaska.

Is al twee keer geprobeerd, was niet zo'n succes... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Laatst online: 16-09 11:20
TheBrut3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Moet het dan aangeboden worden op de wereldmarkt? Kan Nederland niet 3 miljard kuub oppompen en zeggen dat het enkel voor de huishoudens in Nederland is?
In principe moet je dit soort dingen delen met andere landen. Maar dan denk ik: Regel het gas van Nederland en daardoor geef je indirect Gas aan de andere landen, omdat NL dan geen extra gas nodig heeft voor zijn huishoudens...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:41:

Het is allemaal paniekvoetbal waarom die prijs zo hoog staat... ergens vloeien er absurde bedragen heen. De bad-side van het kapitalisme.
Er is altijd een overschot van gas geweest, nooit zorgen om de leveranties etc... daarom was de prijs zo laag. Nu heeft Europa (net) genoeg gas om de winter door te komen en die onzekerheid zorgt voor deze prijzen. Enige oplossing die ik zie is dat Europa hard ingrijpt en alle gas leveranties zelf gaat regelen en het voor de kostprijs + belasting verkoopt... dan is het mogelijk een lagere prijs te zien. Maar denk dat de overheden dat niet aandurven en het zou op problemen met de multinationals kunnen stuiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Misschien ddat het wel zin heeft om meer druk te leggen op onze politici. Ik bedoel dan meer media aandacht, meer van ons laten horen via media. Ik weet dat het in andere landen gebruikelijk is om je volksvertegenwoordiger aan te schrijven/mailen.

Dat lijkt hier in Nederland niet erg veel te gebeuren.

Ik heb laatst gepraat met een beleidsmedewerker van een politieke partij. Die was zich al zeer bewust van hetgeen speelt onder de bevolking maar die partij zit niet in de regering en de invloed is dan gering.

Toch is het goed om dat soort gesprekken aan te gaan als je de mogelijkheid hebt ondanks dat dit misschien zeer beperkt is.

Dan nog is het goed als we ons als bevolking laten horen in deze kwestie. De regeringspartijen lijken tot nu toe met niets te komen.

Of het gaat helpen? geen idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
D-Ed schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Misschien je definitie van media wat verbreden:

Dagelijks Nieuwsuur kijken
Abonnement nemen op een goede krant zoals NRC / Volkskrant etc

Meer dan genoeg diepgang te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

En onthouden dat Tim goed werk levert maar zelf in zijn enthousiasme ook wel eens te ver doorschiet ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Nieuwsuur, Tegenlicht etc. kijk ik zeker. Misschien moet ik stoppen met Op1 en dat soort programma's' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
D-Ed schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Nieuwsuur, Tegenlicht etc. kijk ik zeker. Misschien moet ik stoppen met Op1 en dat soort programma's' ;)
En een echte tip qua diepgang (niet gratis helaas)

FollowTheMoney

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:16
jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

En een echte tip qua diepgang (niet gratis helaas)

FollowTheMoney
Als veel mensen bv ook in dit topic die serieuze media echt binnen zouden laten komen zou er heel wat minder populisme zijn. Zal wel bij een visioen blijven helaas.
Pagina: 1 ... 22 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.