Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.967 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Hopelijk lezen ze in het kabinet ook geenstijl:
https://www.geenstijl.nl/...net-aan-kan-draaien/#more

Sorry voor de linkdrop, en eigenlijk ook voor geenstijl (lees het nooit, kreeg dit toegestuurd), maar het is een lang stuk waar ik grotendeels achter kan staan:
Energiebeschikbaarheid
In tijden van energiecrisis kan een land zich niet veroorloven om energiebronnen uit te sluiten. Elke bron van energie is noodzakelijk. We hebben het dan over zowel olie, kolen, gas, kern, wind, en zon. Inclusief het Groninger aardgas. Daarover verderop meer.

Energiebetaalbaarheid
Energie is een eerste levensbehoefte. De betaalbaarheid ervan is essentieel om armoede tegen te gaan, om koopkracht van Nederlanders te verbeteren, in plaats van te verslechteren. Er zijn tal van mogelijkheden om de prijzen van energie te verlagen, zie verderop.

Verduurzaming
Energie verduurzamen is een belangrijk streven. Maar laten we urgentie op korte termijn en op middellange termijn prioriseren: je hebt niks aan duurzame energie als het er niet is, of niet te betalen is. Verduurzaming is niet in strijd met de andere prioriteiten: het is een kwestie van aan de juiste (geld en gas) kranen draaien. In tijden van extreme crisis werkt polderen niet, dan grijp je radicaal in, zonder taboes. Hier de top 10 (gas)kranen waaraan gedraaid kan worden door dit kabinet, om beschikbaarheid en betaalbaarheid van energie op korte termijn te realiseren:
Ook nog even de tweet uit het stuk, om maar aan te geven dat het hier extra absurd is:

[Twitter: https://twitter.com/FerdiTuinman/status/1559161938826911751?s=20&t=rUIXw3YaTCLSaADKYIsU_A]

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 19-08-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Er is niet echt een alternatief. Doe je het niet dan is je eindafrekening 3600 euro. Er is een groep mensen waar min of meer elke euro die erin komt er direct weer uit gaat. Dat wordt dan een lastig verhaal. De enige oplossing om deze groep uit de problemen te houden, voor zover ze die niet al hebben met alle andere stijgende kosten, is zo snel mogelijk het daadwerkelijke gebruik te verwerken in het voorschot.
Ik zie ook niet echt een oplossing? Een energietoeslag naast de huur en zorgtoeslag is in mijn ogen weer nutteloos geld rondpompen van hogere naar lagere inkomens. Belasting verlagen op energie? Leuk, maar die centen moeten ergens anders weer opgehaald worden. Bevriezen van de energieprijzen? Leuk, maar de kosten zullen wederom elders verhaald moeten worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

stylezzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Ik zie ook niet echt een oplossing? Een energietoeslag naast de huur en zorgtoeslag is in mijn ogen weer nutteloos geld rondpompen van hogere naar lagere inkomens. Belasting verlagen op energie? Leuk, maar die centen moeten ergens anders weer opgehaald worden. Bevriezen van de energieprijzen? Leuk, maar de kosten zullen wederom elders verhaald moeten worden....
Er is ook geen oplossing niet niemand pijn doet. De vraag is waar je de pijn neerlegt. Maar dat het pijn gaat doen is zeker.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik zie ook niet echt een oplossing? Een energietoeslag naast de huur en zorgtoeslag is in mijn ogen weer nutteloos geld rondpompen van hogere naar lagere inkomens. Belasting verlagen op energie?
Een 'energietoeslag' naast de andere toeslagen is feitelijk weinig anders dan de belasting op energie verlagen. Behalve natuurlijk nóg een aparte afdeling met even zo veel ambtenaren uit de grond stampen om daarvan weer de administratie bij te moeten houden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Een 'energietoeslag' naast de andere toeslagen is feitelijk weinig anders dan de belasting op energie verlagen. Behalve natuurlijk nóg een aparte afdeling met even zo veel ambtenaren uit de grond stampen om daarvan weer de administratie bij te moeten houden.
Ik ben van mening dat iemand met een basisinkomen zelfredzaam moet kunnen zijn. Dat wil zeggen, hij moet een dak boven zijn hoofd kunnen hebben, de basishoeftes kunnen betalen en eventuele verplichtingen vanuit de overheid kunnen voldoen. Zodra dit niet meer lukt gaat er gewoon wat verkeerd.... of de huren zijn te hoog, of de lonen te laag. En zo kun je wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Cyberpope schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Er is ook geen oplossing niet niemand pijn doet. De vraag is waar je de pijn neerlegt. Maar dat het pijn gaat doen is zeker.
Dat denk ik ook. Persoonlijk zal ik niet zo snel in de problemen raken (afkloppen ;) ) . Maar ik maak me ernstig zorgen over de gezinnen die nu al in de problemen raken, en binnenkort letterlijk moeten kiezen tussen met 10 graden in de woonkamer te zitten of gewoonweg in de financiele shit te komen met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
stylezzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

*klopt af*

laat dat nou nog niet onderhevig zijn aan bizarre prijsstijgingen ;)
Bij mij is drinkwater wel onderhevig aan prijsstijgingen. Had dit gisteren toevallig bekeken over de afgelopen jaren en zag dat het bedrag in 5 jaar tijd bijna verdubbeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Als je duurder moet inkopen kunnen je winsten nooit zo hoog zijn.
Tjah, toch gebeurd het. De overheid profiteert trouwens net zo hard mee via de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
[...]

Tja de bedoeling van energietoeslagen is het gebruik ervan ontmoedigen. De verduurzaming zou hoe dan ook de kosten van energie flink doen stijgen. Alleen nu is het wel érg snel gegaan.

Op korte termijn zorgen de hoge voorschotten ervoor dat mensen niet in een schulden cyclus terecht komen (deurwaarder kosten, rente, enz). Deze prijsstijging zal voor een grote groep mensen een stap terug in welvaart betekenen. Dus niet op vakantie, geen huisdier, geen sigaret, geen A-merken, enz.

Geen leuke conclusie maar eigenlijk de enige mogelijke uitkomst van het huidige wensen lijstje van meer immigratie en meer verduurzamen. Je moet duurdere middelen met meer mensen delen en dan wordt je bij gebrek aan economische groei ten oprichtte van de rest van de wereld automatisch per persoon armer. Het anti multinational sentiment verergert dit probleem. (Hoe meer mensen de Shells, Unilevers, etc hier aan het werk houden met geld dat vloeit uit buitenlandse activiteiten des te beter voor de totale hoeveelheid geld en dus het niveau van welvaart.)

Op lange termijn lijkt het mij verstandig om het hele concept eens op de schop te gooien.Het is niet heel gek dat wanneer jij op korte termijn ineens x boten LNG nodig hebt je onderhandelingspositie dan heel slecht is en je dus een hoge prijs betaalt. Echter maak je met land X afspraken om Y jaar Z hoeveelheid af te nemen dan kun je best nog weleens een prima prijs afspreken. Dat is heel normaal, daarom zijn de vliegtickets nu nóg niet duurder (eind van het jaar wel, dan lopen die kerosine contracten af). Maar in de 'vrije' energie markt niet echt meer aan de orde.

Veder zou ik ook zo snel mogelijk stoppen met het opwekken van stroom met gas... Van de 40 mln m3 verbruik per jaar is 7.5 voor elektriciteitscentrales. Die invoer van LNG was 9.7 dus dat gaat vrijwel direct de gasturbines in...

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 19-08-2022 19:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Tja de bedoeling van energietoeslagen is het gebruik ervan ontmoedigen. De verduurzaming zou hoe dan ook de kosten van energie flink doen stijgen. Alleen nu is het wel érg snel gegaan.

Op korte termijn zorgen de hoge voorschotten ervoor dat mensen niet in een schulden cyclus terecht komen (deurwaarder kosten, rente, enz). Deze prijsstijging zal voor een grote groep mensen een stap terug in welvaart betekenen. Dus niet op vakantie, geen huisdier, geen sigaret, geen A-merken, enz.

Geen leuke conclusie maar eigenlijk de enige mogelijke uitkomst van het huidige wensen lijstje van meer immigratie en meer verduurzamen. Je moet duurdere middelen met meer mensen delen en dan wordt je bij gebrek aan economische groei ten oprichtte van de rest van de wereld automatisch per persoon armer. Het anti multinational sentiment verergert dit probleem. (Hoe meer mensen de Shells, Unilevers, etc hier aan het werk houden met geld dat vloeit uit buitenlandse activiteiten des te beter voor de totale hoeveelheid geld en dus het niveau van welvaart.)

Op lange termijn lijkt het mij verstandig om het hele concept eens op de schop te gooien.Het is niet heel gek dat wanneer jij op korte termijn ineens x boten LNG nodig hebt je onderhandelingspositie dan heel slecht is en je dus een hoge prijs betaald. Echter maak je met land X afspraken om Y jaar Z hoeveelheid af te nemen dan kun je best nog weleens een prima prijs afspreken. Dat is heel normaal, daarom zijn de vliegtickets nu nóg niet duurder (eind van het jaar wel, dan lopen die kerosine contracten af). Maar in de 'vrije' energie markt niet echt meer aan de orde.

Veder zou ik ook zo snel mogelijk stoppen met het opwekken van stroom met gas... Van de 40 mln m3 verbruik per jaar is 7.5 voor elektriciteitscentrales. Die invoer van LNG was 9.7 dus dat gaat vrijwel direct de gasturbines in...
En dan word er nu nog eens 210 miljoen extra belastinggeld in de aankoop van extra voorraden gas gepompt. Betalen we uiteraard ook weer zelf.... maar dan denk ik. Als die kubieke meters gas nu al voor prijs X worden aangekocht, is er dan niks te doen om bij de verkoop dadelijk maximaal X+10% te doen i.p.v. X*3 ofzo? We hebben tientallen jaren de 'vrije markt' zijn beloop laten gaan, wat ook zeker voordelen heeft gehad. Maar nu lijken we door speculatie massaal in de problemen te komen.

https://www.ad.nl/politie...beter-te-vullen~ac8cbe2d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:01

Wimo.

Shake and Bake!

Helaas pindakaas. We waren er allemaal bij toen de grote jongens stuk voor stuk verkocht werden voor honderden miljoenen. Dit is beleid waar we voor gekozen hebben en massaal van hebben geprofiteerd. Gemeentes hebben honderden miljoenen gekregen en het ,uiteraard, verbrast aan zaken waar we allemaal van hebben geprofiteerd.

Nu vreemde acties in de vorm van extra heffingen maakt de overheid extreem onbetrouwbaar. Daarnaast zullen (staats)bedrijven als vattenfall ook niet happy zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

https://www.bd.nl/binnenl...opkrachtcijfers~a86ad968/

Rutte kan huishoudens niet helpen. Ik denk: wil niet helpen. In de omliggende landen kan het ook en liggen de energieprijzen lager.

Met een excuus dat het pas vanaf 1 januari kan. Onbegrijpelijk. Is Rutte nu ook een ambtenaar? Waar een wil is is een weg.

Misschien is het tijd dat we massaal gaan protesteren maar ja, wie kan de kosten van het reizen naar Den Haag nog betalen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 19-08-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:13:
Misschien is het tijd dat we massaal gaan protesteren maar ja, wie kan de kosten van het reizen naar Den Haag nog betalen?
Dat is natuurlijk vrij makkelijk opgelost als de NS conducteurs 'publieksvriendelijk' gaan protesteren door niet meer te controleren op zwartrijders. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz

Rutte kan huishoudens niet helpen. Ik denk: wil niet helpen. In de omliggende landen kan het ook en liggen de energieprijzen lager.

Met een excuus dat het pas vanaf 1 januari kan. Onbegrijpelijk. Is Rutte nu ook een ambtenaar? Waar een wil is is een weg.

Af en toe bekruipt mij het gevoel dat het simpelweg uitstelgedrag is. In de hoop dat in de komende maanden de boel ineens normaliseert en dat men in januari kan roepen... ach, het is niet meer nodig. Tadaaaa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:17

*troll*

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 19-08-2022 21:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Wow, gaan we dit gesprek weer voeren?
Lees het hele topic even door, dit geneuzel wordt ik zo moe van.

"had je maar je huis moeten isoleren toen het kon, had je maar bij je ouders moeten blijven wonen tot je een huis kon kopen, had je maar verstandiger met je geld om moeten gaan."

Zo vermoeiend.

Edit, ah nu snap ik het.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Brengt het je opmerking weer een beetje in perspectief.

[ Voor 65% gewijzigd door tweakduke op 19-08-2022 21:55 . Reden: Quote aangepast ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Bad Brains schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Wow, gaan we dit gesprek weer voeren?
Lees het hele topic even door, dit geneuzel wordt ik zo moe van.

"had je maar je huis moeten isoleren toen het kon, had je maar bij je ouders moeten blijven wonen tot je een huis kon kopen, had je maar verstandiger met je geld om moeten gaan."

Zo vermoeiend.
Ik benoem de korting voor de huurders al, dat is de grootste groep met een laag inkomen waar dit topic over gaat... Die moeten een flinke korting krijgen IMHO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Ik benoem de korting voor de huurders al, dat is de grootste groep met een laag inkomen waar dit topic over gaat... Die moeten een flinke korting krijgen IMHO
Ik quote een deel van je reactie, daar lees ik het volgende;
Teveel overgewicht, teveel horeca, sigaretten, vakanties, etc..
Dikke arme mensen eten teveel, ze drinken teveel in het cafe, ze roken liever dan ze geld sparen voor gas en licht, ze gaan liever op de camping op Bakkum zitten dan zonnepanelen kopen.
Etc, (want zo kan ik nog wel 10 redenen bedenken dat mensen nu in de penarie zitten.)

[ Voor 8% gewijzigd door Bad Brains op 19-08-2022 21:09 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Dat is in ieder geval een ding waar ik wel wat in zie. XX% korting op je huur aan de hand van het energielabel. Moet je eens zien hoe snel die verhuurders gaan isoleren en zonnepanelen plaatsen. Kost de maatschappij geen plas geld in de vorm van toeslagen om de laagste inkomens niet kopje onder te laten gaan en het heeft een gunstig effect op het energieverbruik. Win/win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Bad Brains schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Ik quote een deel van je reactie, daar lees ik het volgende;

[...]

Dikke arme mensen eten teveel, ze drinken teveel in het cafe, ze roken liever dan ze geld sparen voor gas en licht, ze gaan liever op de camping op Bakkum zitten dan zonnepanelen kopen.
Etc, (want zo kan ik nog wel 10 redenen bedenken dat mensen nu in de penarie zitten.)
Dat zijn allemaal algemene maatschappij verschijnselen waardoor ik vind dat we toch echt de afgelopen jaren luxe hebben geleefd als maatschappij. Dat we er als maatschappij financieel op achteruit gaan nu is dan ook naar mijn mening helemaal prima.

Maar de echte slachtoffers van deze gestegen prijzen moeten wel geholpen worden. Maar, wanneer iemand een echt slachtoffer is dat is natuurlijk lastig. Als ik https://www.rtlboulevard....gingen-levert-veel-stress bekijk dan is mijn eerste gevoel 'tja, had dan ook niet zoveel kinderen gekregen als je zo weinig financiële ruimte hebt'.

Maar: daar lossen we niks mee op want de kinderen moeten geen slachtoffer worden.

Huurders in slechte woningen moeten geholpen worden, kopers in slecht geïsoleerde woningen hadden gewoon eerder moeten gaan isoleren en woning verbeteren. Los dat er daar vast ook pechvogels tussen zitten.

Het is een lastig iets, maar zomaar iedereen over voor compenseren is gewoonweg onmogelijk. Dat is namelijk de rekening afschuiven op de toekomst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Als ik https://www.rtlboulevard....gingen-levert-veel-stress bekijk dan is mijn eerste gevoel 'tja, had dan ook niet zoveel kinderen gekregen als je zo weinig financiële ruimte hebt'.
Ga je nou 1 gezin met 9 kinderen gebruiken om een soort van precedent te scheppen voor waarom iedereen in de problemen zit vanwege 4euro M3 gas?

Dan houd het echt op wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 22:38
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Dat zijn allemaal algemene maatschappij verschijnselen waardoor ik vind dat we toch echt de afgelopen jaren luxe hebben geleefd als maatschappij. Dat we er als maatschappij financieel op achteruit gaan nu is dan ook naar mijn mening helemaal prima.

Maar de echte slachtoffers van deze gestegen prijzen moeten wel geholpen worden. Maar, wanneer iemand een echt slachtoffer is dat is natuurlijk lastig. Als ik https://www.rtlboulevard....gingen-levert-veel-stress bekijk dan is mijn eerste gevoel 'tja, had dan ook niet zoveel kinderen gekregen als je zo weinig financiële ruimte hebt'.

Maar: daar lossen we niks mee op want de kinderen moeten geen slachtoffer worden.

Huurders in slechte woningen moeten geholpen worden, kopers in slecht geïsoleerde woningen hadden gewoon eerder moeten gaan isoleren en woning verbeteren. Los dat er daar vast ook pechvogels tussen zitten.

Het is een lastig iets, maar zomaar iedereen over voor compenseren is gewoonweg onmogelijk. Dat is namelijk de rekening afschuiven op de toekomst
Met een staatsschuldquote onder de 50% en een begrotingstekort van 1,1% kan je ook niet accepteren dat 9,5% van de kinderen straks in armoede opgroeit. Er is in ieder geval ruimte om te compenseren, en ik vraag me af of niets doen niet uiteindelijk duurder is voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
stylezzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Dat is in ieder geval een ding waar ik wel wat in zie. XX% korting op je huur aan de hand van het energielabel. Moet je eens zien hoe snel die verhuurders gaan isoleren en zonnepanelen plaatsen. Kost de maatschappij geen plas geld in de vorm van toeslagen om de laagste inkomens niet kopje onder te laten gaan en het heeft een gunstig effect op het energieverbruik. Win/win.
Ja, enige puntje is dat de verhuurder de kosten waarschijnlijk in de huur wil gaan door berekenen. Geen idee of daar een max aan zit, zoniet dan hoop ik dat er regelgeving is dat de kosten van bijvoorbeeld zonnepanelen over 20 jaar x 12 maanden = 240 maanden moeten worden verspreid. Dat de kosten van isolatie over 30 jaar bijvoorbeeld moet worden verspreid, etc. Geen idee wat reëel is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Ja, enige puntje is dat de verhuurder de kosten waarschijnlijk in de huur wil gaan door berekenen. Geen idee of daar een max aan zit, zoniet dan hoop ik dat er regelgeving is dat de kosten van bijvoorbeeld zonnepanelen over 20 jaar x 12 maanden = 240 maanden moeten worden verspreid. Dat de kosten van isolatie over 30 jaar bijvoorbeeld moet worden verspreid, etc. Geen idee wat reëel is
Je bent ervan op de hoogte dat er al een wet is aangenomen om de verhuurder te "dwingen" om de boel te verbeteren/verduurzamen?
Zijn nu wat 5 - 7 jaar verder? En er is ruk al gebeurd bij mensen die een woning huren met energielabel D tot H. Gaat het tot H, vast wel.

Edit; link even snel opgezocht, weet niet of dat de goeie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Bad Brains op 19-08-2022 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Bad Brains schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Je bent ervan op de hoogte dat er al een wet is aangenomen om de verhuurder te "dwingen" om de boel te verbeteren/verduurzamen?
Zijn nu wat 5 - 7 jaar verder? En er is ruk al gebeurd bij mensen die een woning huren met energielabel D tot H. Gaat het tot H, vast wel.

En als je dan instelt dat je per 1 januari 2030 nog maar maximaal 100 euro voor een label H woning mag vrijgen, 200 voor label G, 300 voor label F, 400 voor label E, 500 voor label D
?

Misschien willen verhuurders van hun panden af, wat natuurlijk ook helemaal prima is voor de woningmarkt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

In de sociale sector zit je met een maximale huurstijging die elk jaar door den haag word vastgesteld. Wellicht is dit ook iets voor de particuliere sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

En als je dan instelt dat je per 1 januari 2030 nog maar maximaal 100 euro voor een label H woning mag vrijgen, 200 voor label G, 300 voor label F, 400 voor label E, 500 voor label D
?

Misschien willen verhuurders van hun panden af, wat natuurlijk ook helemaal prima is voor de woningmarkt >:)
Sociale huurwoning verkopen zodat iedereen in een kartonnen doos kan wonen?
Wow, het wordt steeds beter.

Edit; Ik stap even uit deze (onzinnige) discussie er zijn veel slimmere mensen in dit topic die misschien wel bij je binnenkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bad Brains op 19-08-2022 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zou ook niet weten waarom de politiek zou moeten bijspringen. Zolang er nog zoveel luxe is in de maatschappij, zie ik stijgende energie tarieven vooral als stimulans om het verbruik te verminderen. Teveel overgewicht, teveel horeca, sigaretten, vakanties, etc..

Gewoon lekker iedereen in 18-19 graden in de huiskamer van de winter, helemaal prima! Kan zelfs lager, kwestie van een trui aantrekken. Wel even een systeem invoeren voor verhuurders zodat die fikse huurkorting moeten geven bij een laag energie label natuurlijk.

En dan in de winter lekker minder verwarmen in de winkels, op kantoren selectiever verwarmen, etc.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, mensen die lichamelijke aandoeningen hebben waardoor ze echt last hebben. Maar voor het grootste gedeelte van Nederland geldt dat niet.
Ja joh laten we stoppen met horeca en vakantie, kunnen al die werknemers daar lekker de bijstand in en vanuit daar de hoge energierekening betalen.

Ik geef toe, er is veel lucht in de economie, maar als de koopkracht teveel daalt krijg je een recessie waar je u tegen zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 19-08-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
tfgk1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Met een staatsschuldquote onder de 50% en een begrotingstekort van 1,1% kan je ook niet accepteren dat 9,5% van de kinderen straks in armoede opgroeit. Er is in ieder geval ruimte om te compenseren, en ik vraag me af of niets doen niet uiteindelijk duurder is voor de maatschappij.
Je kunt niet iedereen compenseren. 10% compensatie voor iedereen is 10% prijsstijging voor iedereen en je bent terug bij af, behalve dat de schatkist een stuk leger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 22:38
aljooge schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Je kunt niet iedereen compenseren. 10% compensatie voor iedereen is 10% prijsstijging voor iedereen en je bent terug bij af, behalve dat de schatkist een stuk leger is.
Dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mfpower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Ja joh laten we stoppen met horeca en vakantie, kunnen al die werknemers daar lekker de bijstand in en vanuit daar de hoge energierekening betalen.

Ik geef toe, er is veel lucht in de economie, maar als de koopkracht teveel daalt krijg je een recessie waar je u tegen zegt.
In de horeca zijn momenteel flinke personeelstekorten :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

In de horeca zijn momenteel flinke personeelstekorten :X .
Het is echt niet zo dat de restaurantbazen daar een wijntje minder om drinken hoor.

Veel van dat personeel zijn studenten die bijverdienen, dus niet de categorie wat de bijstand in gaat als ze hun baan kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
aljooge schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Via lonen krijg je dat (loon prijs spiraal). Maar bij energie concurreer je met andere landen. Zo gooit Frankrijk er 20 miljard tegenaan en Italie 16 miljard in het eerste kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Stoney3K schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Het is echt niet zo dat de restaurantbazen daar een wijntje minder om drinken hoor.

Veel van dat personeel zijn studenten die bijverdienen, dus niet de categorie wat de bijstand in gaat als ze hun baan kwijt raken.
Dat was dan ook impliciet mijn punt. Minde horaca bezoek gaat onder de huidige omstandigheden niet de aanjager van een recessie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Dat was dan ook impliciet mijn punt. Minde horaca bezoek gaat onder de huidige omstandigheden niet de aanjager van een recessie zijn.
Natuurlijk wel als de koopkracht van iedereen afneemt en de restaurants/kroegen leeg lopen waardoor een hoop ondernemers hun deuren moeten sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bad Brains schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Probleem is, dat is een 'advies', geen elke vorm van plicht. En binnen de woningcorporaties heb je dan nog een beetje maatschappelijk gezicht, dus daar gebeurd er hier en daar wel wat (zoals een zonnepanelen collectief), maar business is business en 5000-10000 euro investering per woning heeft zonder aanzienlijke verhoging van de huur (mits binnen punten) simpelweg geen terugverdienperiode... businessmodel slechtste keuze. En de particuliere.. dat is simpel kwestie van geluk hebben.

edit, dat was dubbelop.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 19-08-2022 22:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Stoney3K schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Natuurlijk wel als de koopkracht van iedereen afneemt en de restaurants/kroegen leeg lopen waardoor een hoop ondernemers hun deuren moeten sluiten.
Dat is nu toch juist gunstig? Stel dat 20% van de horeca moet sluiten dan is er voor de resterende horeca geen personeelstekort meer. De ondernemers die hun zaak verliezen kunnen elders aan de bak. Al dan niet in dezelfde sector. Zo was de elektricien die hier van zonneplan kwam om de panelen aan te sluiten vóór corona kok. Ik zie niet waarom jullie denken dat een afnemende vraag in de horeca gaat resulteren in een recessie... De boel is juist oververhit momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

BeaM-R

Powerrrrr

@sdk1985 misschien dat je je eens moet verplaatsen in die restauranteignaar of kroegbaas. Zijn zaak is zijn lust en zijn leven, heeft al 2 hele slechte (corona) jaren achter de rug en dan zou hij zijn tent moeten sluiten. Dan krijg je hetzelfde effect als met de boeren.
Daarnaast is die kroegbaas van in de 50 niet binnen 3 maanden omgeschoold naar elektricien.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Daar zit het niet in en wellicht kan hij het geld ook nog wel vinden (of hij dat wil is vers twee).

Maar wat we nu zien is de structurele uitholling en onderwaardering van de publieke sector. Er zit in onze ministeries en uitvoeringsorganisaties noch de kennis noch de capaciteit om veranderingen zoals dit snel vorm te kunnen geven. Die organisaties zijn vakkundig gesloopt en elke vorm van kennis moet worden ingekocht.

Dit is op zich geen bewust beleid geweest om te te slopen. Het is wel bewust beleid geweest om ze zo ver mogelijk uit te kleden en zo veel mogelijk kennis naar "de markt" te brengen om weer in te huren. En dat is feitelijk hetzelfde effect.

We zijn er zelf bij geweest door partijen met een sterke neoliberale hang naar kleine overheid elke keer de grootste te maken.

Dus nu hebben we een "kleine" overheid die we willen (sommige willen nog kleiner) en ga we met zijn alle lopen piepen dat die zelfde overheid ons niet beschermd tegen de vele crisissen die op ons afkomen. Duh!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
Agent47 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:25:
4 euro per kuub, koekoek. Kan me echt niet voorstellen dat de politiek dat ook toelaat, al kijk ik nergens meer raar van op. Dat zou betekenen dat ik in Januari 600 -700 euro kwijt ben aan gas alleen al.
Je kunt toch ook op zoek naar een andere aanbieder die geen 4 euro per kuub vraagt?
Overigens zal de overheid wel iets moeten voor de kwetsbaarste inkomensgroepen, maar de overheid kan niet alles zomaar compenseren natuurlijk. Geld moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
New Yorker schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:27:
***members only***

Enige mogelijkheid is een stadsverwarming van Vattenfall, hun prijsvergelijker was paar weken terug €129 nu €159. Dit geeft stress omdat die prijzen zelfs met volledige geïsoleerde woning duurder word waar je niks tegen kan doen.
Maar stadsverwarming kun je niet zomaar nemen hè. Dat warmtenet moet er al liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Via lonen krijg je dat (loon prijs spiraal). Maar bij energie concurreer je met andere landen. Zo gooit Frankrijk er 20 miljard tegenaan en Italie 16 miljard in het eerste kwartaal.
En zij hebben dat zomaar op de plank liggen? Italië zal over een tijdje wel weer met het handje naar Europa stappen om extra geld te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 22:52
Dankjewel. Kwam jij ook op onderstaande bedragen uit?
edit: berekening weggehaald klopte niet.

[ Voor 62% gewijzigd door defiant op 20-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:48
Agent47 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:25:
4 euro per kuub, koekoek. Kan me echt niet voorstellen dat de politiek dat ook toelaat, al kijk ik nergens meer raar van op. Dat zou betekenen dat ik in Januari 600 -700 euro kwijt ben aan gas alleen al.
Hier een variabel contract bij Essent. De prijzen worden elk half jaar (jan-juli) gewijzigd. Ik betaalde voor de 10 kuub die ik afgelopen juli heb gebruikt meer dan €35. M.a.w. €3,50 per kuub...

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
Pannencouque schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
En zij hebben dat zomaar op de plank liggen? Italië zal over een tijdje wel weer met het handje naar Europa stappen om extra geld te vragen.
Frankrijk zit op 98% staatsschuld, Italië 134%, Duitsland 60% en Nederland op 48%. Wij zijn vaak het braafste jongetje van de klas met dat soort dingen. De vraag is hoe houdbaar dat beleid is wanneer men voor 2022 twee maandsalarissen kwijt is voor de energie rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
BeaM-R schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:48:
@sdk1985 misschien dat je je eens moet verplaatsen in die restauranteignaar of kroegbaas. Zijn zaak is zijn lust en zijn leven, heeft al 2 hele slechte (corona) jaren achter de rug en dan zou hij zijn tent moeten sluiten. Dan krijg je hetzelfde effect als met de boeren.
Daarnaast is die kroegbaas van in de 50 niet binnen 3 maanden omgeschoold naar elektricien.
Beetje onzinnige insteek IMO. De stelling was dat een teruglopende vraag in de horeca resulteert in een recessie doordat deze mensen in de bijstand zouden komen. Maar daarmee beweert niemand dat dit leuk is ofzo, dat maak jij er dan blijkbaar weer van.

We kunnen het prima richting de moraliteit trekken. Het gaat hier om gezinnen die straks niet alleen geen geld hebben om in de winter te stoken, maar ook deurwaarders achter zich aan krijgen om de stookkosten van dit jaar op te hoesten. Als je dan moet kiezen tussen de kroegbaas die bij een beter lopende zaak in de bediening moet gaan werken en de gezinnen uit de problemen houden, dan weet ik wel waar ik voor kies. Dat is niet die kroegbaas. (Je moet overigens eens opletten hoeveel zaken personeel zoeken en wegens personeelsgebrek snijden in openingstijden en/of functionaliteit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

BeaM-R

Powerrrrr

Die kroegbaas gaat niet in de bediening lopen want die is veel te duur. Daarnaast als die kroegbaas voor het minimumloon daar gaat werken kan hij zelf ook zijn energierekening niet meer betalen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
BeaM-R schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:13:
Die kroegbaas gaat niet in de bediening lopen want die is veel te duur. Daarnaast als die kroegbaas voor het minimumloon daar gaat werken kan hij zelf ook zijn energierekening niet meer betalen.
Initiële punt was simpel: horeca is een luxe. Men kan beter 2 euro uit geven aan een kuub gas en 1 euro aan een flesje cola in de supermarkt, dan 3 euro uitgeven aan een glas cola op het terras. Waarmee ik NIET wil aangeven dat alle minima verkeerde keuzes maken of überhaupt hier geld voor hebben of geld spenderen aan de horeca.

En ik heb trouwens liever dat die kroegbaas lekker in de zorg, het onderwijs of bij de politie gaat werken zodat de tekorten in die sectoren weer kleiner worden :+.

Maar dit gaat uiteindelijk offtopic.

Blijft mijn initiële graag nog open staan: we vinden water en bijvoorbeeld ene woning een recht voor een ieder. Vinden we dat ook met energie? Hoeveel graden vinden we dat de norm zou moeten zijn voor iedereen in de winter? En moeten we dan ook een norm hebben voor de winter? En wat is de norm qua stroom? Moet iemand met een minimumloon 2 uur tv kunnen kijken op een 32 inch toestel? Of 8 uur op een 65 inch toestel?

Allemaal relevante vragen om het over energie armoede te hebben bij minima: wanneer is het een probleem waar we met elkaar mee aan de slag moeten en wanneer is het een probleem op individueel niveau?

Iemand met minimumloon die de hele winter 24/7 op 23 graden stookt en ondertussen de tv aanheeft, airco in de zomer, een Bitcoin miner heeft staan, etc... komt financieel tekort... Dat vinden we waarschijnlijk allemaal ook aan deze persoon liggen, ik gok dat niemand hier vindt dat deze persoon 100% gecompenseerd zou moeten worden? Waar ligt de grens? 19 graden voor 4 uur per dag en een extra trui? Of toch 23 graden voor 24 uur per dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:32:
Blijft mijn initiële graag nog open staan: we vinden water en bijvoorbeeld ene woning een recht voor een ieder. Vinden we dat ook met energie? Hoeveel graden vinden we dat de norm zou moeten zijn voor iedereen in de winter? En moeten we dan ook een norm hebben voor de winter? En wat is de norm qua stroom? Moet iemand met een minimumloon 2 uur tv kunnen kijken op een 32 inch toestel? Of 8 uur op een 65 inch toestel?

Allemaal relevante vragen om het over energie armoede te hebben bij minima: wanneer is het een probleem waar we met elkaar mee aan de slag moeten en wanneer is het een probleem op individueel niveau?

Iemand met minimumloon die de hele winter 24/7 op 23 graden stookt en ondertussen de tv aanheeft, airco in de zomer, een Bitcoin miner heeft staan, etc... komt financieel tekort... Dat vinden we waarschijnlijk allemaal ook aan deze persoon liggen, ik gok dat niemand hier vindt dat deze persoon 100% gecompenseerd zou moeten worden? Waar ligt de grens? 19 graden voor 4 uur per dag en een extra trui? Of toch 23 graden voor 24 uur per dag?
Probleem is dat je 1 stap verder moet kijken 'hoe'.

Geweldig als je in een A++++++ woning zit met WTW/WPI/weetikveelwat en 40 panelen op je dak, 0 op de meter is veel gevallen simpel haalbaar. Maar wat als je in een sociale woning uit jaren 30 zit, spauw bestaat niet, dubbelglas heeft geen nut, en alles wat die woning heeft is een gaskachel, fornuis en een 3l/min geiser.

Want de verschillen stappen in rap tempo op, inkomen, werk, woonlasten, voedselprijzen, verduurzamen, nu energiekosten, dat allemaal bovenop de initiele reden/oorzaak dat mensen aan de onderkant van de maatschappij zijn gekomen.

Andere kant, genoeg die deze markt als perfecte 'exploit' pakken, installateur hier vlakbij heeft tot eind oktober z'n agenda vol, kan bij elke opdracht makkelijk 5-10% extra vragen, buiten z'n continue personeelstekort is dit de beste tijd uit z'n leven.

En heb je dan toch je potje nog om ergens een deuk te slaan in je kosten:
-We tijdelijk geen nieuwe aanvragen in behandeling
-Houd u rekening met een levertijd van 3-5 maanden

Dan heb je nog de 50% aanbetalingsbedrijven, moet je maar gokken dat die straks nog bestaat, waar je dus de centen die je nu hard kan gebruiken hopelijk wegzet in een potje dat straks daadwerkelijk nog iets oplevert.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Initiële punt was simpel: horeca is een luxe. Men kan beter 2 euro uit geven aan een kuub gas en 1 euro aan een flesje cola in de supermarkt, dan 3 euro uitgeven aan een glas cola op het terras. Waarmee ik NIET wil aangeven dat alle minima verkeerde keuzes maken of überhaupt hier geld voor hebben of geld spenderen aan de horeca.
Zoals hier eerder al aangegeven. €2,- is het al lang niet meer. Maak daar maar het dubbele van. €1,- voor het flesje Cola, kan nog wel. Maar niet heel lang meer. Die €3 voor een Cola op het terras kun je ook alvast op je buik schrijven.

Ik woon in een net geïsoleerd huurhuis, inclusief zonnepanelen. Waar ik overigens ook huur voor betaal. Per saldo levert het dan ook niet zo veel op. Mijn kachel staat op max 17 graden (heb overigens een elektrische convectie kachel gekocht). Ik heb lager geprobeerd, maar dat trokken mijn kamerplanten niet (die kunnen deze winter dus het huis uit). Ook gedacht aan een Bitcoin miner inderdaad. Maar mijn Radeon x570 met 4GB is niet genoeg. Een nieuwe grafische kaart was en is niet te betalen. Koken op gas, doe ik al sinds januari niet meer. Er staat nu een twee pits gietijzeren elektrisch camping fornuisje. Kan je niet echt op bakken trouwens, wordt niet heet genoeg. Tandjes poetsen doen we niet meer onder de douche en de kraan gaat uit tijdens het inzepen.

Met dit alles mag ik van geluk spreken als ik onder de 200 kuub (winter 2020 overigens nog bijna de 400 aangetikt) blijf in de winter maanden. Dan nog, kijk ik dus naar tenminste €700 per maand dan.

Zoals wel zo vaker hier, je gaat veel te veel op de stoel zitten van een ander, zonder dat je weet wat er echt speelt. Moralistisch heet dat. Dit effect zien we ook al bij de participatiewet bijvoorbeeld. Eerst uitknijpen, dan pas helpen. Want stel je voor dat ze ergens nog teveel geld aan uitgeven! Dat zou zonde zijn.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:04
SinergyX schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:48:
Andere kant, genoeg die deze markt als perfecte 'exploit' pakken, installateur hier vlakbij heeft tot eind oktober z'n agenda vol, kan bij elke opdracht makkelijk 5-10% extra vragen, buiten z'n continue personeelstekort is dit de beste tijd uit z'n leven.
Mits hij zijn spullen geleverd krijgt: inverters voor zonnepanelen en warmtepompen zijn bijna nergens meer te krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Koken op gas, doe ik al sinds januari niet meer. Er staat nu een twee pits gietijzeren elektrisch camping fornuisje. Kan je niet echt op bakken trouwens, wordt niet heet genoeg. Tandjes poetsen doen we niet meer onder de douche en de kraan gaat uit tijdens het inzepen.
Koken op gas kost zo weinig gas, zeker als je verstandig omgaat met bijv. je vlamgrootte, deksels, evt water voorkoken met waterkoker. Dan heb je het over 5% van je verbruik, misschien 30 tot 50 m3 per jaar. Als je echt niet anders kan, begrijp ik dat je het doet, maar de minimale besparing is echt die jaarlange frustratie van zo een kansloos camping fornuisje niet waard en hoeveel verbruikt dat ding? 100-200 kWh/jaar ofzo?
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Hier een variabel contract bij Essent. De prijzen worden elk half jaar (jan-juli) gewijzigd. Ik betaalde voor de 10 kuub die ik afgelopen juli heb gebruikt meer dan €35. M.a.w. €3,50 per kuub...
Gas en stroomprijzen zijn nogal vreemd opgebouwd, ik begrijp er in ieder geval niks van, maar dat is dan de prijs inclusief alles? Je hebt bijv. vaste leveringskosten van ± €0,40 dag is €12,-/maand. Die betaal je lijkt mij met 10 m3/maand maar ook met 100 m3/maand. Op een verbruik van 10 m3 is dat 1,20 €/m3, bij 100 m3/maand is dat 0,12 €/m3.
Je extra verbruik bovenop die 10 m3 zal dan niet voor €3,50 zijn, de prijs is kunstmatig hoog doordat je verbruik zo laag is. Maar zoals ik al zei, ik kan het compleet verkeerd begrijpen. :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
MrOleo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Koken op gas kost zo weinig gas, zeker als je verstandig omgaat met bijv. je vlamgrootte, deksels, evt water voorkoken met waterkoker. Dan heb je het over 5% van je verbruik, misschien 30 tot 50 m3 per jaar. Als je echt niet anders kan, begrijp ik dat je het doet, maar de minimale besparing is echt die jaarlange frustratie van zo een kansloos camping fornuisje niet waard en hoeveel verbruikt dat ding? 100-200 kWh/jaar ofzo?
Ik kan het niet allemaal duidelijk inzien (vanwege verminder van verbruik van meerdere zaken), maar zo ver ik kon zien, scheelde het mij tenminste €100 per maand...

Ik vraag me echt af waar je cijfers wat betreft koken en weinig verbruik vandaan komen dan.
Gas en stroomprijzen zijn nogal vreemd opgebouwd, ik begrijp er in ieder geval niks van, maar dat is dan de prijs inclusief alles? Je hebt bijv. vaste leveringskosten van ± €0,40 dag is €12,-/maand. Die betaal je lijkt mij met 10 m3/maand maar ook met 100 m3/maand. Op een verbruik van 10 m3 is dat 1,20 €/m3, bij 100 m3/maand is dat 0,12 €/m3.
Je extra verbruik bovenop die 10 m3 zal dan niet voor €3,50 zijn, de prijs is kunstmatig hoog doordat je verbruik zo laag is. Maar zoals ik al zei, ik kan het compleet verkeerd begrijpen. :)
Ok, goed dat je dit zegt. Ik heb het even opgezocht.

Stroom: oud tarief €0,28, nieuw tarief: €0,33 per kwh
Gas: oud tarief €1,11, nieuw tarief: €1,51 per kuub.

Vaste leveringskosten per maand: €6,49, nieuw tarief €5,84.

Voor de maand juli heb ik 67kwh aan stroom verbruikt (-€18,18) en 229kwh teruggeleverd. Voor €35,36 aan gas verbruikt (10m3).

Er wordt dan bij vermeld:
Deel je het bedrag door je verbruik, dan kom je niet op het tarief dat in je contract staat. Het bedrag bestaat namelijk uit leveringskosten, netbeheerkosten en belasting.
Ok. Het goede nieuws is dat de planten nog even kunnen blijven en stiekem nog een biertje op het terras halen dan. Kan nu nog. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 20-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ik kan het niet allemaal duidelijk inzien (vanwege verminder van verbruik van meerdere zaken), maar zo ver ik kon zien, scheelde het mij tenminste €100 per maand...

Ik vraag me echt af waar je cijfers wat betreft koken en weinig verbruik vandaan komen dan.
Van google: gasverbruik koken. :)
Coolblue: 37 m3/jaar. (dit zal vast gelden voor een modern fornuis zoals men nu verkoopt, hele oude fornuizen gebruiken wellicht meer)
https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html
Diverse websites: 5% van je gasverbruik, bijv:
https://www.hier.nu/thema...gasslurpers-bij-jou-thuis
Half gas vs vol gas opwarmen:
https://www.duurzaamthuis...-gas-veel-energiezuiniger

Ik had afgelopen jaar 250 m3 verbruik, dat is koken, water voor afwas, dagelijks douchen etc. Koken kan bij mij niet meer hebben gekost dan 3 a 4 30 a 40 m3 voor een jaar.

Maar met zonnepanelen is een stroomkookplaat natuurlijk sneller gunstig tov een gasplaat dan zonder zonnepanelen.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
MrOleo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Van google: gasverbruik koken. :)
Coolblue: 37 m3/jaar. (dit zal vast gelden voor een modern fornuis zoals men nu verkoopt, hele oude fornuizen gebruiken wellicht meer)
https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html
Diverse websites: 5% van je gasverbruik, bijv:
https://www.hier.nu/thema...gasslurpers-bij-jou-thuis
Half gas vs vol gas opwarmen:
https://www.duurzaamthuis...-gas-veel-energiezuiniger

Ik had afgelopen jaar 250 m3 verbruik, dat is koken, water voor afwas, dagelijks douchen etc. Koken kan bij mij niet meer hebben gekost dan 3 a 4 m3 voor een jaar.

Maar met zonnepanelen is een stroomkookplaat natuurlijk sneller gunstig tov een gasplaat dan zonder zonnepanelen.
Ik zal het kort houden. Een eitje koken is niet hetzelfde als iets bakken, dan wel wokken. Heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel je kookt. Of je vaak uit eten gaat, magnetron gebruikt voor de kant en klare maaltijd, of de tweede prak. 3 a 4 m3 per jaar lijkt me echt niet te kloppen.

Mijn verbruik is met 10m3 gedaald t.o.v. juli een jaar ervoor. M.a.w. voor de helft. Dat is echt niet alleen het douche gedrag en heeft zeker (stook kosten sowieso niet) te maken met het gas verbruik wat betreft koken.

[ Voor 8% gewijzigd door Koenoe op 20-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Ik zal het kort houden. Een eitje koken is niet hetzelfde als iets bakken, dan wel wokken. Heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel je kookt. Of je vaak uit eten gaat, magnetron gebruikt voor de kant en klare maaltijd, of de tweede prak. 3 a 4 m3 per jaar lijkt me echt niet te kloppen.

Mijn verbruik is met 10m3 gedaald t.o.v. juli een jaar ervoor. M.a.w. voor de helft. Dat is echt niet alleen het douche gedrag en heeft zeker (stook kosten sowieso niet) te maken met het gas verbruik wat betreft koken.
Sorry de 0 werkte niet goed ofzo. 8)7
Ik bedoelde natuurlijk 30 a 40 m3 per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MrOleo op 20-08-2022 20:49 ]

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Besparen op gas door alleen elektrisch te koken zal hier amper wat schelen. Verbruik bij koken is tussen de 4m3 (normaal koken) en 8m3 (bijna elke dag kokkerellen). Dat was mijn conclusie na 3 zomermaanden zonder verwarming aan en alleen koud douchen. Dat was toen ik alleen was.

Mijn huidige verbruik met twee personen zit op 9m3 in de zomer, incl (kort en niet elke dag) warm douchen, vaak twee warme maaltijden per dag.

En dat is nog zonder deksels op pannen, wat ik ooit aangeleerd heb. Het zal vast iets schelen maar op de grote hoop is het peanuts en de moeite niet waard, behalve op een campingaz-toestelletje te merken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
MrOleo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Sorry de 0 werkte niet goed ofzo. 8)7
Dan nog is het ontzettend laag. Een viervoud ervan zou al redelijker zijn en dan nog heb ik mijn bedenkingen erbij. Gas wordt omgezet in hitte. Kan vast veel zuiniger, maar die hitte moet de pan in. Langzaam, of snel. Vaak, of soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
TerraGuy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:53:
Besparen op gas door alleen elektrisch te koken zal hier amper wat schelen. Verbruik bij koken is tussen de 4m3 (normaal koken) en 8m3 (bijna elke dag kokkerellen). Dat was mijn conclusie na 3 zomermaanden zonder verwarming aan en alleen koud douchen. Dat was toen ik alleen was.

Mijn huidige verbruik met twee personen zit op 9m3 in de zomer, incl (kort en niet elke dag) warm douchen, vaak twee warme maaltijden per dag.

En dat is nog zonder deksels op pannen, wat ik ooit aangeleerd heb. Het zal vast iets schelen maar op de grote hoop is het peanuts en de moeite niet waard, behalve op een campingaz-toestelletje te merken.
Ik mag dan een oud fornuis hebben (die ik nu dus niet gebruik), maar mijn verbruik zit dus op 10m3 voor een persoon... Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ik mag dan een oud fornuis hebben (die ik nu dus niet gebruik), maar mijn verbruik zit dus op 10m3 voor een persoon... Hoe dan?
Ik heb een brakke Atag die minstens 20 jaar oud is, waarschijnlijk ouder :9 Heb je de gasslang wel eens vervangen? Wellicht dat ie lekte, al weet ik niet hoe gauw je daar vanzelf wel achterkomt als ie zoveel zou lekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Dan nog is het ontzettend laag. Een viervoud ervan zou al redelijker zijn en dan nog heb ik mijn bedenkingen erbij. Gas wordt omgezet in hitte. Kan vast veel zuiniger, maar die hitte moet de pan in. Langzaam, of snel. Vaak, of soms.
Mijn verbruik is echt 250 m3 over de afgelopen 12 maanden, met dagelijks douchen, met afwas, met ander warm water gebruik, met verwarming in november, december, januari en februari. Viervoud: no way.
Ik zou zeggen: noteer eens de meterstand, zet cv/boiler uit, kook een maaltijd en vergelijk de meterstand, wellicht valt het je erg mee. :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
MrOleo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Mijn verbruik is echt 250 m3 over de afgelopen 12 maanden, met dagelijks douchen, met afwas, met ander warm water gebruik, met verwarming in november, december, januari en februari. Viervoud: no way.
Ik zou zeggen: noteer eens de meterstand, zet cv/boiler uit, kook een maaltijd en vergelijk de meterstand, wellicht valt het je erg mee. :)
Dat snap ik echt niet. Zelfs met de vergelijking van Essent, doe ik het veel beter dan verwacht. Die heeft het namelijk over 13m3 voor een appartement (ik een hoekhuis) voor de maand juli. 250m3 is iets wat ik zou gebruiken in een koude maand alleen al en ook daar geeft Essent aan dat het niet vreemd is. Ik heb het idee, dat hier appels met peren vergeleken wordt. Wat is je jaarlijkse stroomverbruik dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 20-08-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

[...]

Ok, goed dat je dit zegt. Ik heb het even opgezocht.

Stroom: oud tarief €0,28, nieuw tarief: €0,33 per kwh
Gas: oud tarief €1,11, nieuw tarief: €1,51 per kuub.

Vaste leveringskosten per maand: €6,49, nieuw tarief €5,84.

Voor de maand juli heb ik 67kwh aan stroom verbruikt (-€18,18) en 229kwh teruggeleverd. Voor €35,36 aan gas verbruikt (10m3).

Er wordt dan bij vermeld:
[...]

Ok. Het goede nieuws is dat de planten nog even kunnen blijven en stiekem nog een biertje op het terras halen dan. Kan nu nog. >:)
Voor warm water is de vuistregel 90m3 gas per persoon per jaar. Koken is dermate weinig dat ik er nog nooit een vuistregel voor heb gehoord. Verreweg het meeste gaat op aan verwarmen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:17

SomerenV

It's something!

MrOleo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

250m3 met normaal verbruik is wel echt weinig hoor. Wij verbruiken met twee personen ~1000m3 op jaarbasis in normale omstandigheden. Ook met bijna dagelijks douchen (beide werk met veel inspanning), verwarming (alleen beneden in de woonkamer/keuken), koken en noem maar op. En dan koken we vaak voor 2 dagen in 1x. Nou kunnen we het relatief eenvoudig omlaag brengen, maar 250m3 pp is met normaal verbruik echt onmogelijk in ons geval.

Overigens kunnen we de 250m3 in totaal wel halen, gebaseerd op ons verbruik in juli. Maar dat betekent het hele jaar door geen verwarming en relatief koud douchen :+ Nu prima, maar wat minder chill als het buiten aardig aan de koude kant is.

[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 20-08-2022 22:20 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Dat snap ik echt niet. Zelfs met de vergelijking van Essent, doe ik het veel beter dan verwacht. Die heeft het namelijk over 13m3 voor een appartement (ik een hoekhuis) voor de maand juli. 250m3 is iets wat ik zou gebruiken in een koude maand alleen al en ook daar geeft Essent aan dat het niet vreemd is. Ik heb het idee, dat hier appels met peren vergeleken wordt. Wat is je jaarlijkse stroomverbruik dan?
SomerenV schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

250m3 met normaal verbruik is wel echt weinig hoor. Wij verbruiken met twee personen ~1000m3 op jaarbasis in normale omstandigheden. Ook met bijna dagelijks douchen (beide werk met veel inspanning), verwarming (alleen beneden in de woonkamer/keuken), koken en noem maar op. En dan koken we vaak voor 2 dagen in 1x. Nou kunnen we het relatief eenvoudig omlaag brengen, maar 250m3 pp is met normaal verbruik echt onmogelijk in ons geval.

Overigens kunnen we de 250m3 in totaal wel halen, gebaseerd op ons verbruik in juli. Maar dat betekent het hele jaar door geen verwarming en relatief koud douchen :+ Nu prima, maar wat minder chill als het buiten aardig aan de koude kant is.
Ik woon in een relatief kansloos appartement, met als grootste pluspunt best goede isolatie + buren rondom + nieuwe cv. Mijn algemene verbruik is daardoor moeilijk te vergelijken met anderen. 2 jaar geleden (koudere winter + weinig bezuiniging want gas goedkoop) was mijn verbruik 550 m3, mijn jaarnota gaat uit van gemiddelde van 800 m3 voor een appartement. Stroom is rond de 1350 kWh (dit is best afhankelijk van leeftijd tv, koelkast, wasdroger).

Het ging mij vooral om het gasverbruik voor koken. Een gasstel is een gasstel en goed te vergelijken en ik kon me niet voorstellen dat Koenoe's kookverbruik zo hoog is dat het de irritatie van een elektrisch campingstel waard was. De 250 m3 is vooral om aan te geven dat mijn kookverbruik nooit hoger kan zijn dan 50 m3 ofzo.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
TerraGuy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb een brakke Atag die minstens 20 jaar oud is, waarschijnlijk ouder :9 Heb je de gasslang wel eens vervangen? Wellicht dat ie lekte, al weet ik niet hoe gauw je daar vanzelf wel achterkomt als ie zoveel zou lekken :X
Als het lekt zou je dat zeker ruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als ik het uitreken op een bierviltje dan is overstappen van een gasfornuis naar een inductiekookplaat niet de moeite waard. Ik heb de volgende getallen online gevonden:
Gemiddeld gasverbruik gasfornuis per jaar: 37m3
Gemiddeld stroomverbruik inductiekookplaat per jaar: 175 kWh
Gasprijs bij nieuw contract: 3 euro per m3
Stroomprijs bij nieuw contract: 65 ct per kWh

Jaarlijkse kosten voor het koken met een gasfornuis: 37m3 x €3 = €111
Jaarlijkse kosten voor het koken met een inductiekookplaat: 175kWh x €0.65 = €113.75

De benodigde investering om over te stappen van een gasfornuis naar een inductiekookplaat zal tussen de €400 en €800 liggen. Hiervoor koop je een goede kwaliteits inductiekookplaat en laat je een extra groep leggen in de meterkast door een elektricien. Daarnaast moet je er rekening houden dat je veel van je pannen moet vervangen, omdat deze niet geschikt zijn voor een inductiekookplaat.

Zoals je in de berekening hierboven kunt zien is koken met een inductiekookplaat ongeveer even duur als koken met een gasfornuis. Als je gasfornuis kapot gaat, kan het met oog op de toekomst slim zijn om over te stappen naar een inductiekookplaat, maar voor het geld hoef je het niet te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Azer op 21-08-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Azer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:37:
Als ik het uitreken op een bierviltje dan is overstappen van een gasfornuis naar een inductiekookplaat niet de moeite waard. Ik heb de volgende getallen online gevonden:

Jaarlijkse kosten voor het koken met een inductiekookplaat: 175kWh x €0.65 = €113.75

De benodigde investering om over te stappen van een gasfornuis naar een inductiekookplaat zal tussen de €400 en €800 liggen. Hiervoor koop je een goede kwaliteits inductiekookplaat en laat je een extra groep leggen in de meterkast door een elektricien. Daarnaast moet je er rekening houden dat je veel van je pannen moet vervangen, omdat deze niet geschikt zijn voor een inductiekookplaat.

Zoals je in de berekening hierboven kunt zien is koken met een inductiekookplaat ongeveer even duur als koken met een gasfornuis. Als je gasfornuis kapot gaat, kan het met oog op de toekomst slim zijn om over te stappen naar een inductiekookplaat, maar voor het geld hoef je het niet te doen.
Als sluitstuk om van het gas te gaan wordt die berekening anders.
Dan ben je namelijk de 250 euro vaste kosten per jaar voor de gas aansluiting ook kwijt.

Gewoon normaal eten koken doet hier ongeveer 3 a 4 m3 per maand.
Tussen de middag een eitje bakken en savonds eten koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ4tms7-QHP5izM8eDbRD6zRSUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJQEBH1tubvbopfWwOAuVGJu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een beetje n=1, maar hier thuis heb ik gas altijd in de gaten gehouden en enkele jaren terug een overstap naar inductie gedaan. Het bespaart gas, maar het kook-gas is gerommel in de marge. Gas voor koken is iets van 2% van het totaalgebruik, terwijl douchen rustig richting 30% gaat. Een waterbesparende douchekop is al snel beter voor gasbesparing dan inductie.

Inductie heeft dan wel voor andere voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
BeaM-R schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:13:
De kroegbaas van de niet goedlopende zaak zal wel moeten als de vraaguitval in de horeca wordt gecombineerd met een stijging in personeelskosten. Stopt hij niet dan ga je flinke schulden maken. Daarna zal je moeten werken. Na stoppen krijg je immers geen WW, hooguit aanvulling tot bijstandsniveau in de periode dat je het bedrijf aan het afbouwen bent. Het voordeel voor de kroegbaas is dat hij voorlopig per direct aan de slag kan. Gisteren kwam weer langs een Burger King die tot 0:00 zou open zijn maar om 21:00 volledig was gesloten ivm personeelstekort... Verder zijn er ook niet zo heel veel van dit soort mensen. Als 20% morgen stopt hebben we het over maximaal 14.000 mensen. Tegelijkertijd is dir getal nog geen 4% van het totaal aantal medewerkers in de horeca sector, dus het vrijkomen van deze mensen lost het personeelstekort tegelijkertijd niet op. Met andere woorden; alleen vervelend op individueel niveau, niet voor de landelijke economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Koenoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Ik heb een aantal jaar alleen gas gebruikt om te koken:

2017: 9,599 (data vanaf 1 mei)
2018: 16,009
2019: 18,281
2020: 13,594

Gemiddeld zo'n 7 dagen per maand dat er geen gas werd verbruikt. Koken kost bijna niks aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Nieuwbouw woningen hebben meestal alleen electrisch en dan heb je niet eens keus ervoor.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
New Yorker schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:21:
Nieuwbouw woningen hebben meestal alleen electrisch en dan heb je niet eens keus ervoor.
Ik vermoed dat de meeste lage inkomens niet in nieuwbouw woningen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz

Inderdaad, tenzij je gasfornhuis aan vervanging toe is rendeert het overstappen naar elektrisch/inductie niet snel. Maar goed, als je nu een nieuwe keuken koopt, of je oude renoveert dan is de keuze makkelijk uiteraard. Overigens zijn de meeste pannen van de afgelopen 2 decennia al meteen geschikt voor inductie... Misschien dat grootmoeders braadpan niet meer kan... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
stylezzz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:54:
Overigens zijn de meeste pannen van de afgelopen 2 decennia al meteen geschikt voor inductie... Misschien dat grootmoeders braadpan niet meer kan... ;)
Het is meer dat je ze niet meer kan gebruiken voor inductie nadat je ze op een gasfornuis hebt gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

SomerenV schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Wij doen met z’n 2 in een huis uit 1962, redelijk goed geïsoleerd: 930 m3 moeten we wel ons best op doen merk ik. Dus die 1000m3 is netjes

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:47
Mijn vaste contract loopt deze maand af. Nieuwe tarieven: 0,59 per kWh ipv 0,26 en 2,29 M3 gas ipv 1,05 door nu nog 9% BTW. Wat kan je hier naar nou tegen doen als je zoals ik al gewoon minder verbruikt? Overstappen heeft geen zin zag ik. Met 1800 euro netto per maand inkomen val ik overal buiten qua Energietoeslag (anders 1300 euro compensatie nu al). Omdat ik gas alleen gebruik om te koken valt het mee maar vaste kosten betaal je toch (250+ per jaar aan netbeheerder). Gas kan ik eventueel laten afsluiten en op inductie gaan, zoveel kook ik niet. Verwarming valt in huurkosten en sowieso niet vaak aan maar ook daar minimaal 25+ euro aan vaste kosten (niet verwijderbaar) bovenop je eventuele stookkosten ook al zet je hem maar 1x per jaar aan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Dat tientjes werk met allerlei besparingen is gerommel in de marge. Een groot deel van de mensen heeft simpelweg niet voldoende inkomen om zo’n forse inflatie op te vangen.

Dat heeft te maken met een politiek die decennia gevoerd is, namelijk risico van het collectief verplaatsen naar het individu, met enorm ruimte voor markt werking als scheidsrechter.

De pijn daarvan is lang verborgen gebleven voor de grote meerderheid, en die krijgen nu te maken met problemen waar de minima al jarenlang mee te maken hebben.

En tegen die minima riepen velen , dan moet je maar harder gaan werken. Welnu nu weten deze mensen wat het is om dat soort problemen te ervaren.

Misschien realiseren we ons nu als maatschappij dat we zo niet langer door kunnen gaan en wat meer als samenleving gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Deezers schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:26:
Mijn vaste contract loopt deze maand af. Nieuwe tarieven: 0,59 per kWh ipv 0,26 en 2,29 M3 gas ipv 1,05 door nu nog 9% BTW. Wat kan je hier naar nou tegen doen als je zoals ik al gewoon minder verbruikt? Overstappen heeft geen zin zag ik. Met 1800 euro netto per maand inkomen val ik overal buiten qua Energietoeslag (anders 1300 euro compensatie nu al). Omdat ik gas alleen gebruik om te koken valt het mee maar vaste kosten betaal je toch (250+ per jaar aan netbeheerder). Gas kan ik eventueel laten afsluiten en op inductie gaan, zoveel kook ik niet. Verwarming valt in huurkosten en sowieso niet vaak aan maar ook daar minimaal 25+ euro aan vaste kosten (niet verwijderbaar) bovenop je eventuele stookkosten ook al zet je hem maar 1x per jaar aan.
Een goedkoop inductie plaatje kopen en gas afsluiten.
Is dan een optie inderdaad, dan ben je van je gas af en zou je die plaat in 1 a 2 jaar terug hebben verdient.
En je zou nog een klein setje zonnepanelen kunnen kopen om een gedeelte van je eigen stroom op te wekken.
Maar dat vergt wat meer investering en is momenteel ook lastig ivm met schaarste op solar gebied.
En mischien heb je er ook wel helemaal geen geld of plek voor...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
Ronald.42 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Een goedkoop inductie plaatje kopen en gas afsluiten.
Is dan een optie inderdaad, dan ben je van je gas af en zou je die plaat in 1 a 2 jaar terug hebben verdient.
En je zou nog een klein setje zonnepanelen kunnen kopen om een gedeelte van je eigen stroom op te wekken.
Maar dat vergt wat meer investering en is momenteel ook lastig ivm met schaarste op solar gebied.
En mischien heb je er ook wel helemaal geen geld of plek voor...
Nee zonnepanelen kan niet, appartement, zelf geen dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
hackerhater schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Het is meer dat je ze niet meer kan gebruiken voor inductie nadat je ze op een gasfornuis hebt gebruikt ;)
Valt mee. Hier een zeer degelijke bk set die jarenlang op het gasfornuis heeft gestaan en nu op inductie zijn werk doet. Het gaat er maar om dat de bodem netjes vlak is en goed contact maakt.... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CornermanNL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:36:
Misschien realiseren we ons nu als maatschappij dat we zo niet langer door kunnen gaan en wat meer als samenleving gaan denken.
Kwam gisteren nog een post tegen op het forum voor het 'advies voor iemand die nog een benzine auto rijd en wat wil besparen', Model3's gaan volgend jaar uit de lease en kan je handig kopen voor 40-50k..

Zolang er zo'n verschil is, zal er weinig 'ons' in de 'maatschappij' zitten, daar is die momenteel iets teveel nog in verdeeld (of beter, nog verder is gaan verdelen).

Stel je hebt een buffertje, zegmaar de 'boven minima, maar ondermodaal', waar moet je dat nu echt in wegzetten? Electrisch rijden? Zonnepanelen? Warmtepomp? Isoleren? Buffer maar gebruiken voor hogere kosten, in de hoop dat het beter wordt? Het is een luxe principe als je kan kiezen 'omdat het kan'. Het is een probleem als je 1 moet kiezen 'omdat het moet'.

Maar ook de 'simpele' dingen worden vaak vergeten, overstap van 3x25 naar 3x35 kost je al 700 per jaar extra, buiten de kosten van aanpassing van je hele meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Deze twee dus, alleen had je dat beter vorig jaar kunnen doen. Het aanbod is nu veel minder/duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55

Onbekend

...

Het is vaak beter om iets eerder gedaan te hebben, maar dat is altijd achteraf. Maar het is nooit te laat om nu nog te isoleren.
Heeft iedereen al tochtstrips op de kozijnen geplakt en onder de deuren bevestigd, cv-leidingen van isolatie voorzien, en alle lampen al vervangen door LED-lampen?

Ik wil hiermee aangeven dat iedereen al het e.e.a. kan doen om het energieverbruik omlaag te krijgen, zonder al te veel geld uit te hoeven geven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

Onbekend schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:26:
Het is vaak beter om iets eerder gedaan te hebben, maar dat is altijd achteraf. Maar het is nooit te laat om nu nog te isoleren.
Heeft iedereen al tochtstrips op de kozijnen geplakt en onder de deuren bevestigd, cv-leidingen van isolatie voorzien, en alle lampen al vervangen door LED-lampen?

Ik wil hiermee aangeven dat iedereen al het e.e.a. kan doen om het energieverbruik omlaag te krijgen, zonder al te veel geld uit te hoeven geven.
Ik ben 2 jaar geleden begonnen alle electronica te vervangen voor de zuinigste van het moment. Dat heeft bij mij destijds in een halvering van de stroomrekening geresulteerd. Het mooie is dat de gemeentes bij mij in de buurt allemaal gratis bespaar boxen uitgaven met bijv. ledlampen, tochtstrips en dergelijke. Daarmee hebben heel veel mensen al aardig wat kunnen besparen. Maar goed, ik realiseer me ook wel dat wanneer je op minima niveau moet rondkomen een koelkast, wasmachine of vriezer vervangen er niet zo snel inzit terwijl dat beste verbruikers zijn.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
CornermanNL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:36:
Dat tientjes werk met allerlei besparingen is gerommel in de marge. Een groot deel van de mensen heeft simpelweg niet voldoende inkomen om zo’n forse inflatie op te vangen.

Dat heeft te maken met een politiek die decennia gevoerd is, namelijk risico van het collectief verplaatsen naar het individu, met enorm ruimte voor markt werking als scheidsrechter.

De pijn daarvan is lang verborgen gebleven voor de grote meerderheid, en die krijgen nu te maken met problemen waar de minima al jarenlang mee te maken hebben.

En tegen die minima riepen velen , dan moet je maar harder gaan werken. Welnu nu weten deze mensen wat het is om dat soort problemen te ervaren.

We hebben ons als samenleving serieus klem gezet.

We zijn er nu stilaan uit dat meer van hetzelfde weinig zin heeft.

Nu nog uitvogelen wat we wel kunnen doen om dingen beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
Zonnepanelen, ook al zijn ze duurder. Het is nu in deze tijden met duurdere prijzen nog steeds een goede investering. Je stroommeter loopt al en als de prijzen nog meer gaan stijgen wordt de terugverdientijd alleen maar korter. Ook is het rendement van panelen beter geworden. Had je nog 2 jaar geleden 320 wp panelen. Nu tikken ze al bijna 450 wp aan. Je kan beter de prijsschommelingen op de energiemarkt opvangen.

Maarja, moet je wel even 5k op zak hebben...

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

SinergyX schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Kwam gisteren nog een post tegen op het forum voor het 'advies voor iemand die nog een benzine auto rijd en wat wil besparen', Model3's gaan volgend jaar uit de lease en kan je handig kopen voor 40-50k..

Zolang er zo'n verschil is, zal er weinig 'ons' in de 'maatschappij' zitten, daar is die momenteel iets teveel nog in verdeeld (of beter, nog verder is gaan verdelen).

Stel je hebt een buffertje, zegmaar de 'boven minima, maar ondermodaal', waar moet je dat nu echt in wegzetten? Electrisch rijden? Zonnepanelen? Warmtepomp? Isoleren? Buffer maar gebruiken voor hogere kosten, in de hoop dat het beter wordt? Het is een luxe principe als je kan kiezen 'omdat het kan'. Het is een probleem als je 1 moet kiezen 'omdat het moet'.

Maar ook de 'simpele' dingen worden vaak vergeten, overstap van 3x25 naar 3x35 kost je al 700 per jaar extra, buiten de kosten van aanpassing van je hele meterkast.
Ik heb een elektrische auto maar per km verbruikt ie nu net zoveel euro’s als een benzine auto. De elektriciteit is 4x over de kop gegaan, de benzine bij lange na niet. Het is nu nog net goedkoper maar als de stroom nog duurder wordt gaat ie eruit en gaan we weer fossiel rijden. Of zonnepanelen maar voordat die gelegd zijn, en dan moet je wel kunnen salderen want overdag laden zit er doordeweeks niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 21-08-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
Laad je thuis je auto op of via een publieke paal?

[ Voor 111% gewijzigd door Monkeydancer op 21-08-2022 15:37 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Monkeydancer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

[...]

Laad je thuis je auto op of via een publieke paal?
Thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Onbekend schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:26:
Koop een P1 meter en ga op jacht naar sluipverbruik. Elke tien watt is ongeveer 100 kWh per jaar, dat gaat enorm hard en vaak is het slechts een kwestie van de (laser) printer of NAS alleen aanzetten als je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Deze twee dus, alleen had je dat beter vorig jaar kunnen doen. Het aanbod is nu veel minder/duurder.
Vooral duurder.
Toen wij dit huis kochten was isolatie meer wat minmaal nodig was.
En het koste toen in verhouding geen drol.
Toen gerenoveerd en niet al te veel aan isoleren gedaan (17 jaar terug)

In de loop van de tijd ging er een lampje branden.

12 jaar terug een hout cv gekocht met toegang tot goedkoop/gratis haardhout.
Inmiddels wordt dat wat minder en begin ik het gesleep met hout ook zat te worden.

9 jaar terug de eerste zonnepanelen 14 stuks.

4 jaar terug een schuur gebouwd 12 bij 8 meter.
En ik kreeg zowat een hartverzakking van de kosten alleen voor isolatie in vergelijk met jaren terug.

3 jaar terug een set zonnepanelen erbij op de schuur want dat zelf opwekken en salderen ( nu nog wel) levert meer op als op de bank.

Vorig jaar de vloer eruit en schuimbeton met vvw aangelegd rc 8 tot 10
En hr++ beglazing

Dan komen we bij dit jaar.
Nog een set zonnepanelen een warmtepomp en omdat de ketel kaduuk ging dan ook maar een warmtepomp boiler voor warm water.

Nu nog een inductie fornuis en dan kan de gasmeter weg.

Nu behoren wij inmiddels niet meer tot de minima maar zitten op iets van 2x modaal.

Maar de eerste ik denk 6 tot 8 jaar zaten we wel krap en zijn dan ook jaren niet op vakantie geweest omdat er nogal wat afgemaakt moest worden van de renovatie en een buffer wenselijk was.

Dus we moesten Toen de Tering naar de nering zetten maar ik ben blij dat we de buffer hadden voor de eerste set panelen en de houtcv.
Daarnaast hebben we "geluk" gehad met mijn groeiende inkomsten daar moet je natuurlijk ook wel wat voor doen dat komt niet aanwaaien.

Maar in de huidige markt met de huidige prijzen wordt het wel een stuk lastiger om nog wat te doen als je geen potje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
HaterFrame schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

Ik ben 2 jaar geleden begonnen alle electronica te vervangen voor de zuinigste van het moment. Dat heeft bij mij destijds in een halvering van de stroomrekening geresulteerd. Het mooie is dat de gemeentes bij mij in de buurt allemaal gratis bespaar boxen uitgaven met bijv. ledlampen, tochtstrips en dergelijke. Daarmee hebben heel veel mensen al aardig wat kunnen besparen. Maar goed, ik realiseer me ook wel dat wanneer je op minima niveau moet rondkomen een koelkast, wasmachine of vriezer vervangen er niet zo snel inzit terwijl dat beste verbruikers zijn.
Ik bedenk mij dat toestellen zoals diepvriezer, wasmachine/droogkast zaken zijn die redelijk eenvoudig door meerdere gezinnen zouden kunnen gebruikt worden.

De gemeente kan dit eventueel lokaal faciliteren door een plaatsje in een buurthuis, school, WZC,... te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Wozmro schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Ik bedenk mij dat toestellen zoals diepvriezer, wasmachine/droogkast zaken zijn die redelijk eenvoudig door meerdere gezinnen zouden kunnen gebruikt worden.

De gemeente kan dit eventueel lokaal faciliteren door een plaatsje in een buurthuis, school, WZC,... te voorzien?
Eigenlijk weer terug naar vroeger, toen m'n ouders een plekje huurde in de diepvries van het dorp. En allemaal weer naar de wasserette, heb ik ook nog een jaartje gedaan toen ik geen wasmachine kon betalen :*)

Is veel zuiniger qua grondstoffen en verbruik, wel minder handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat je het nog goedkoop aanhoudt.

Jij hebt het over een goede kwaliteitsinductiekookplaat. Als ik dan kijk naar een AEG, Bosch of Siemens welke redelijk goed aangeschreven staan en over het algemeen een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben. De prijzen beginnen dan rond de 450€. Als je eventueel een Whirlpool of een Pelgrim zou overwegen zit je respectievelijk rond de 350€ en 400€. Dit alles voor een 60cm plaat, als je een grotere gaskookplaat had zul je nu ook een grotere inductie willen (of moeten i.v.m. nisbreedte in je werkblad). Dan ga je voor de goedkopere merken al richting 450-500 en voor AEG, Bosch of Siemens richting de 650€.
Dan komt hierbij nog de montage als je dit niet zelf kan of iemand hebt die dit zou kunnen à 50-100€. En die elektricien doet dit soort klusjes niet op een avond of in het weekend voor minder dan 200-300€ (serieus, vind er maar eentje anno 2022).
Ik denk dat je realistisch gezien met een 60cm plaat richting de 700€-800€ tot 1000€ gaat en met een grotere nisbreedte tussen de 1000€ en 1200€ zit.

Maar zoals al aangegeven, alleen als je je vastrecht kunt stoppen ga je op termijn je investering er uithalen. Een defecte gaskookplaat vervangen voor een nieuwe gaskookplaat is 300-350€ voor wederom een goede prijs/kwaliteitsverhouding en is veel laagdrempeliger voor mensen met een kleine beurs of mensen die op het moment toch al in hun buffer aan het snijden zijn.

Ik sta hier gelukkig ver van af, maar ik zie het met lede ogen aan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Denk niet eens dat je ze alle 2 nog kan doen, zeker niet met huidige prijzen en helemaal niet qua levertijd zonnepanelen. Maar het was ook geen 'adviesvraag', maar een principeprobleem.

Het gros wat ik in corona tijd heb geholpen heeft weinig meer over, stijgende prijzen van de laatste 1,5 jaar hebben al genoeg klappen uitgedeeld om nu nog te horen te krijgen 'tja.. had je toen maar moeten doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
TerraGuy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Eigenlijk weer terug naar vroeger, toen m'n ouders een plekje huurde in de diepvries van het dorp. En allemaal weer naar de wasserette, heb ik ook nog een jaartje gedaan toen ik geen wasmachine kon betalen :*)

Is veel zuiniger qua grondstoffen en verbruik, wel minder handig.
Het zou best kunnen dat de lokale straathoekwerkers naar dergelijke oplossingen zullen moeten kijken komende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
SinergyX schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:12:
Het gros wat ik in corona tijd heb geholpen heeft weinig meer over, stijgende prijzen van de laatste 1,5 jaar hebben al genoeg klappen uitgedeeld om nu nog te horen te krijgen 'tja.. had je toen maar moeten doen'.
Toch is nog steeds veel mogelijk: een P1 meter kost een paar tientjes, iedereen kan fanatiek op zoek naar de laatste vergeten gloei- of halogeenlamp. Meten is weten, bewustwording is de helft van de besparing.

Tochtstrips en andere eenvoudige maatregelen zijn tegen beperkte kosten zelf te doen, de verwarming een graad lager, de droger vervangen door een droogrek, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zie dat de prijs van gas richting de 3,50euro per kuub gaat.
Het kan dus dik uit om te verwarmen op benzine. Een liter benzine heeft ongeveer dezelfde energieinhoud als een m3 gas (~8 a 9kWh).

Kwa electriciteit is het om het even om een aggregaat in te zetten. Een diesel aggregaat doet op z'n best 3kWh per liter diesel. Met de huidige diesel prijzen is dat zo'n 60-65ct per kWh, en waarschijnlijk nog een stukje duurder omdat kleinere aggregaten minder efficient zijn, en voor een huis ook op minder optimaal vermogen draaien.

Gaan we nog een run krijgen op petroleumlampen of benzinebranders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:45
boxlessness schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:53:
Gaan we nog een run krijgen op petroleumlampen of benzinebranders?
Waarschijnlijk, net als de run op hout die al gaande is. Ik zie het al gebeuren dat veel mensen hun oude petroleumkachel van zolder halen voor de winter en het huis niet goed ventileren.

Ook hier de hout voorraad flink aangevuld voor komende winter. Een gas kuubprijs van rond de € 4 is gewoon niet meer te doen.
Pagina: 1 ... 12 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.