DataGhost schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:44:
[...]
Dat is een heel andere lijn (ingang vs uitgang) en daar mag je gewoon overheen, zolang je maar niet de pits in gaat. Als je naar mening van de stewards de bedoeling hebt gehad om de pits in te gaan (doorgaans bewezen doordat je daadwerkelijk de pits in gaat) en je gaat dan over de lijn heen, krijg je een penalty (Tsunoda in Oostenrijk bijvoorbeeld). Anders mag je er gewoon overheen. Analoog mag je bij het uitrijden van de pits niet over de lijn daar heen, anders (als je niet de pits uit komt) mag je er gewoon overheen.
Of je wel of niet de lijn van de pit entry mag passeren is volgens mij circuit afhankelijk? Ik meen dat er ook circuits zijn waar je ook niet over de lijn mag gaan als je buiten blijft. Was daar bij Hockenheim 2018 niet wat over te doen bij Hamilton die toen eerst de pit in wou, ook netjes binnen de pit entry reed, en vervolgens over het gras terug het circuit op ging? (2018 dus, met tegen het einde van de race wat regen en Vettel die hem in de muur zette, niet 2019 waar Hamilton zelf crashte over de drag strip en over de pit entry heen de pits in ging).
Ik meen nu ook dat ze in Baku absoluut niet over de pit entry mogen rijden, waar ze zo lang mogelijk links rijden, en zo laat mogelijk naar rechts gaan om voor de pit entry line dus "er naast" te zitten. Terwijl het in Brazilië volkomen normaal is dat ze over de pit entry rijden.
Wat overigens ook mee zal spelen in "waarom nu?" is dat de regels sinds dit seizoen veranderd zijn. Vroeger mocht je bij de pit entry de lijn überhaupt niet aanraken, nu mag dat wel, maar dus niet met een wiel er volledig overheen. Terwijl de regels v.w.b. de pit entry al jarenlang hetzelfde zijn.