Jorick schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:59:
ALO roept nog altijd dat hij WCC kan worden maar wat hij gisteren na de tweede herstart liet zien sloeg nergens op. Drie seconden langzamer gaan rijden om het veld op te houden in een poging je banden te sparen en een extra puntje te pakken voor de snelste ronde is echt een aanfluiting voor de sport.
Het was inderdaad een vreemde vertoning maar ik neem Alonso niks kwalijk. Het is een aanfluiting voor de baan en voor de sport maar niet voor Alonso. Ze mogen rijden zo ze willen (zolang ze anderen niet in gevaar bengen) en gebruik maken van de eigenschappen van de baan hoort er bij.
Ik zit wel al een tijd te denken wat nu de bedoeling is en ben benieuw naar jullie visie.
De beste verklaring vind ik toch dat het puur strategie is. Het past helemaal in het straatje van Alonso om zelf de race te managen via onverwachte mazen in het regelement.
Alonso weet dat inhalen vrijwel onmogelijk is. Hij moet er voor zorgen dat hij de race uitrijdt en dan zijn de punten bijna gegarandeerd. Ik denk het niet realistisch was om te denken dat hij Norris voorbij zou gaan dus dan is het verstandiger om het niet te proberen en je banden te sparen. Behalve zelf dom crashen waren er voor Alonso nog 2 risico's, een restart of regen. In beide gevallen is het zeer de moeite waard om zoveel mogelijk rubber over te hebben. Als er een SC-restart was dan zou hij op dat moment misschien kans hebben om Norris voorbij te gaan als die op afgeragde banden zou rijden. Samen meer dan genoeg reden om niet harder te rijden dan strict noodzakelijk.
Deel daarvan is natuurlijk dat hij weet dat de hele trein achter zich de banden stuk rijdt in een poging om uit de trein te breken. Zo kon hij halve veld op achterstand zetten. Dat hij zo nog een kans kon maken op fastest lap is natuurlijk mooi meegenomen. Op Monaco is fastest lap halen misschien wel makkelijker dan iemand inhalen en achteraan is dat punt veel waard.
De tweede verklaring is dat het een protest tegen de ongeschiktheid van Monaco is. Activistisch rijden is Alonso niet vreemd. Hij heeft wel eerder gebruik gemaakt van gebreken waar niks aan wordt gedaan.
De laatste verklaring is veel simpeler: Alonso heeft nog altijd een hekel aan Hamilton en zal geen kans laten liggen om hem een hak te zetten. Als hij dat kan doen onder het mom van "Ocon kans geven om bij te komen" en zonder dat het hem zelf iets kost dan zal hij het niet laten om Hamilton het bloed onder de nagels vandaan te treiteren. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat het met opzet is maar het aantal keren dat Hamilton door Alonso wordt tegengehouden begint toch wel op te vallen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.