[F1 2022] Race 4 GP van Emilia Romagna Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste
Acties:
  • 94.976 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Overigens start Hamilton dus ook 14e, met nog 6 auto's achter hem, en finisht 14e, met nog 4 auto's achter hem. En bij die 4 die achter hem finishen zitten dan Ricciardo, die een first lap incident heeft en een beschadigde auto, en Schumacher die 2x spint. Effectief is Hamilton dus alleen maar ingehaald (Albon, Gasly waar die de hele race achter heeft gehangen zijn hem sowieso voorbij gegaan).

Edit:
Oeps, Hamilton is P13 geworden door de 5s time penalty van Ocon (die gok ik ook achter hem gestart was? Dus effectief ook die niet ingehaald).

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 24-04-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Volgens mij lijkt het verschil tussen Russell en Hamilton wel groter dan het is. Mercedes ervaart nu gewoon hoe het in het middenveld is als je een auto hebt die gelijkwaardig, of marginaal sneller, is dan de rest. Als je dan in een DRS trein terecht komt, kom je er niet langs. Dan moet je met strategie proberen wat vooruit te komen en wat dat betreft lijkt Mercedes nog te handelen alsof ze vooraan rijden (erg late en veilige call met de banden bijvoorbeeld).

Jammer dat Leclerc aan het eind nog even een hoop punten weg gooit, maar dat maakt het kampioenschap misschien wel spannender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

GAIAjohan schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:59:
[...]
de sport van racers. Nee de sport van verreweg de beste auto. En ja dat gaat om ontwikkelingsgeld.. altijd al geweest.
En dat was in de jaren 80 allang aan de gang met McLaren. Daarna Williams begin jaren 90, daarna Benetton, toen Ferrari, Renault, McLaren, RBR etc
Alhoewel geld niet altijd werkte, zie Toyota.
Toyota is ook meteen het enige voorbeeld, en dat lag puur aan hun eigen normen en waarden, hun cultuur. Ze weigerden zich aan te passen aan de F1 cultuur, dus qua geld had het er weinig mee te maken.

Benetton is nooit echt een rijk team geweest, en al helemaal geen mega ontwikkelingen. Ze zijn een van de weinig teams die zelfs met een motorwissel twee opeenvolgende jaren kampioen zijn geworden. Dankzij het koppie van Brawn o.a.
Als ontwikkeling in de F1 wordt tegengehouden ben ik van mening dat je best ver afdrijft van wat ooit de bedoeling was.
Ik denk niet dat het de intentie is geweest om de rijkste te laten winnen. De slimste techneut en coureur, die winnen.

Zie het als een tentamen waar de slimste van de klas een poging krijgt en de domste van de klas oneindig veel pogingen. Op een gegeven moment zal die 'domste' vast een hoger punt kunnen scoren. Dat is geen competitie meer, net als al dat gezeur op Stroll en Latifi als paydriver.

Overigens wat Hamilton betreft, zijn 2011 jaar was eigenlijk nog slechter dan 2009. Had ie nog niet eens door dat er autos naast hem reden. Alsof ie echt zijn koppie verloren was. Nagenoeg alleen vanwege de motor-dominantie van Mercedes aan zijn titels gekomen. Bizarre periode in de F1, want dat gaan we dankzij de budgetcap niet meer meemaken.

[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 24-04-2022 18:06 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:48
Had Jaguar begin 2000 ook niet veel erin gestoken? En BAR?
Destijds helemaal hyped voor 1999 seizoen want BAR zou wel even meedoen met Ferrari, McLaren en Williams. Hoewel Williams met Zanardi niet best was

[ Voor 56% gewijzigd door GAIAjohan op 24-04-2022 18:12 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Krankenhausen schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:05:
Volgens mij lijkt het verschil tussen Russell en Hamilton wel groter dan het is. Mercedes ervaart nu gewoon hoe het in het middenveld is als je een auto hebt die gelijkwaardig, of marginaal sneller, is dan de rest. Als je dan in een DRS trein terecht komt, kom je er niet langs. Dan moet je met strategie proberen wat vooruit te komen en wat dat betreft lijkt Mercedes nog te handelen alsof ze vooraan rijden (erg late en veilige call met de banden bijvoorbeeld).

Jammer dat Leclerc aan het eind nog even een hoop punten weg gooit, maar dat maakt het kampioenschap misschien wel spannender.
RUS zou normaal ook achter LEC, SAI en wellicht RIC geëindigd zijn, dus die 4e plaatst is ook vertekend. Dan nog loopt HAM wel heel erg uit de pas met RUS. Lijkt er gewoon op dat hij het niet meer kan bolwerken tegens de nieuwe garde. Hij moet gewoon niet de fout maken om te lang door te gaan a la een Rossi bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:10

psy

Trouwens best nog leuke beelden van Stroll gezien. Is ook weer eens iets anders.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52

Vuvuzela

My spire is forming

GAIAjohan schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:09:
Destijds helemaal hyped voor 1999 seizoen want BAR zou wel even meedoen met Ferrari, McLaren en Williams. Hoewel Williams met Zanardi niet best was
Papa stroll is nu ook goed bezig met z'n geld te verdoen.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

siggy schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:54:
Serieus? Jij ziet liever een Mercedes die gewoon de rivalen kan 'outspenden' omdat ze een giga budget hebben en geen behoefte hebben om financieel winst te maken zolang ze winnen?
Want Red Bull en Ferrari doen niet hetzelfde? Hoeveel heeft Honda in de PU gepompt? Hoeveel krijgt Ferrari omdat ze al zolang mee doen in de F1?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Brik schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:52:
Kan iemand mij uitleggen waarom PER ging pitten na LEC? Alleen maar zodat MAX ook kon pitten voor dat ene puntje (fastest lap)?

Nogal risicovol vond ik zelf. Voor t zelfde geld was PER 3e geworden en had LEC relatief meer punten goed gemaakt.
Als er een SC komt wint LEC als PER en VER niet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

GAIAjohan schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:09:
BAR was vooral met Honda-backing en grote mond van Villeneuve. Financieel zal het wel prima hebben gezeten, jaguar durf ik weinig over te zeggen. Dat was een budget-Stewart en veel budget ging op aan Irvine :P En dankzij BAR volgens mij ook Mugen kwijtgeraakt,

Probleem is gewoon dat de motor zo gigantisch complex is geworden, voorheen kocht je een blok en kon je een dijk van een auto bouwen en sneller zijn dan de fabrikant. Dat is sinds deze PU's bijna niet meer denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35

pro_6or

amateur_60r

Kadett schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:16:
[...]

Als het verder seizoen zo doorgaat met deze resultaten, en gezien het filmpje van Lewis en Toto van gister. Dan denk ik dat hij zijn contract ook niet uit wil zitten. Onderlinge verhouding wordt er alleen maar slechter op, die board radio is voor de buhne.

Er zal vast ook wel een clausule instaan dat bij slechte prestaties er minder uitbetaald wordt. Immers wordt er dan niets aan hem verdient en dit worden anders 40miljoen dure euro's.
Hij heeft vorig jaar ook verloren in een betere auto. Zeker op het einde een gewoonweg dominante auto. Dat weten ze bij Mercedes best. Niet voor niets heeft hij de gele cam gekregen.

En dan nu dit.

Best begrijpelijk allemaal maar geen mooi gezicht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
Vuvuzela schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:17:
[...]

Ik hoorde gisteren van een commentator dat papa Stroll het team wilt verkopen en Audi interesse toont (kan voorbij zijn gekomen, ik volg helaas niet altijd alle topics als randzaken,etc).

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBjHKROjC0V3bSAI0PkK5Tod_eI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uywGM9n1tyWYNZ6cWpZRY573.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dj-sannieboy schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:18:
[...]

Want Red Bull en Ferrari doen niet hetzelfde? Hoeveel heeft Honda in de PU gepompt? Hoeveel krijgt Ferrari omdat ze al zolang mee doen in de F1?
Daar kun je tenminste nog zeggen dat ze 8 jaar een grote achterstand hadden. Maar vergeet niet dat in de kampioenschapsjaren Mercedes zelfs nog een budgettair verlies hadden. Puur omdat de exposure hun dat waard was. Daar valt toch niks tegen op te doen?

En de speciale status van Ferrari vind ik ook al heel lang erg stom en onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
Is HAM zijn voorbereiding ook niet gewoon suboptimaal geweest? Als hij de hele winter heeft zitten kniezen ga je dat vast wel merken nu lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vuvuzela schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:17:
[...]

Wil blijkbaar graag miljonair worden...
Toch vind ik Lance echt niet verkeerd rijden, kan zich prima met de 1na beste van vorig jaar meten ;) en VET was ook niet slecht op de baan vandaag.
Gelukkig voor AMR was dit weekend minder kostbaar dan het vorige.

[ Voor 33% gewijzigd door PalingDrone op 24-04-2022 18:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:33
pro_6or schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:20:
[...]

Hij heeft vorig jaar ook verloren in een betere auto. Zeker op het einde een gewoonweg dominante auto. Dat weten ze bij Mercedes best. Niet voor niets heeft hij de gele cam gekregen.

En dan nu dit.

Best begrijpelijk allemaal maar geen mooi gezicht.
De auto was niet dominanter, ze pompten de motor gewoon naar 120% en namen de 5 gridplaatsten straf voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
siggy schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:19:
[...]

BAR was vooral met Honda-backing en grote mond van Villeneuve. Financieel zal het wel prima hebben gezeten, jaguar durf ik weinig over te zeggen. Dat was een budget-Stewart en veel budget ging op aan Irvine :P En dankzij BAR volgens mij ook Mugen kwijtgeraakt,

Probleem is gewoon dat de motor zo gigantisch complex is geworden, voorheen kocht je een blok en kon je een dijk van een auto bouwen en sneller zijn dan de fabrikant. Dat is sinds deze PU's bijna niet meer denkbaar.
Stewart zat altijd bij Ford, Jaguar was ook volledig Ford backed. BAR had in hun eerste seizoen Renault ‘supertec’ motoren. Op dat moment nog niks met Honda. Jordan verloor hun Honda deal aan BAR ;).

Dus het probleem is eigenlijk de PU.
Waarom dan niet het volgende doen, deels een beetje terug naar de 70s.
Stel er komt een gestandaardiseerde PU zoals begin vorig decennium eigenlijk de bedoeling was met Cosworth en zoals Cosworth dat eigenlijk was met de DFV. Die motor kost bv 1 miljoen per unit. Maar met de costbase wil je dat eigenlijk omlaag krijgen

Als je zelf 1 wil bouwen, wat bv Ferrari zou willen, mag je bv het dubbele uitgeven.
Chassis, waarom zou je die niet gewoon mogen kopen?! Ik vind dat toch erg bijzonder.
Bv aan het eind van het seizoen moet de constructor champion hun chassis verkopen als blauwdruk voor een vast bedrag. Dan kunnen andere teams dat chassis ook gebruiken en hun eigen verbeteringen erop zetten. Of ze bouwen compleet iets eigens. Dat kon in de jaren vóór ik meen ~1992 ook gewoon een chassis kopen. Hoe vaak dat Coloni chassis wil niet van eigenaar is gewisseld…

Leuke is ook altijd deze zin mee te nemen:
Wat zou Fangio hebben gedaan?
In het geval van Hamilton zou die naar Ferrari of RBR zijn gegaan en daarvoor zijn gaan racen :+.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 24-04-2022 18:36 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Major_ton

Shoot!

Dj-sannieboy schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:40:
Het was weer een frustrerend weekend. Mercedes moet echt aan de bak om de auto zo snel mogelijk beter te maken. Helaas hebben ze de minste windtunnel tijd en daarnaast natuurlijk te maken met een budget plafond.

Lewis is van 8 jaar lang in een zeer goede auto naar een slechte auto gegaan, terwijl Russell van een zeer slechte auto naar een voor hem een stuk betere auto is gegaan. Niet geel gek dat hij het goed doet in deze auto. Hij is gewend om met de auto “te vechten”.
Ik moet hier toch wel een beetje om gniffelen. "Het was weer een frusterend weekend". Nee, jij vond het een frusterend weekend. Ik heb ervan genoten!

En dan weer van die rare excuses bedenken waarom Ham zo slecht gereden heeft dit weekend. Ham is een formidabele koploper, maar in het middenveld is dat een ander verhaal tussen de auto's die nu meer aan elkaar gewaagd zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

GAIAjohan schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:32:
[...]

Stewart zat altijd bij Ford, Jaguar was ook volledig Ford backed. BAR had in hun eerste seizoen Renault ‘supertec’ motoren. Op dat moment nog niks met Honda. Jordan verloor hun Honda deal aan BAR ;).
Boh klopt! Die supertec dingen waren oude versies van de almachtige Renaults.
Dus het probleem is eigenlijk de PU.
Ik vind van wel. Te complex, te duur. KERS vond ik nog wel een leuke toevoeging, maar wat het nu is geworden is zo complex.
Waarom dan niet het volgende doen, deels een beetje terug naar de 70s.
Stel er komt een gestandaardiseerde PU zoals begin vorig decennium eigenlijk de bedoeling was met Cosworth en zoals Cosworth dat eigenlijk was met de DFV. Die motor kost bv 1 miljoen per unit. Maar met de costbase wil je dat eigenlijk omlaag krijgen

Als je zelf 1 wil bouwen, wat bv Ferrari zou willen, mag je bv het dubbele uitgeven.
Chassis, waarom zou je die niet gewoon mogen kopen?! Ik vind dat toch erg bijzonder.
Bv aan het eind van het seizoen moet de constructor champion hun chassis verkopen als blauwdruk voor een vast bedrag. Dan kunnen andere teams dat chassis ook gebruiken en hun eigen verbeteringen erop zetten. Of ze bouwen compleet iets eigens.
Dat zou ik wel graag zien, customer teams ftw. Maar ook mogen de auto's kleiner en smaller worden. Mid jaren 90 konden ze nog lekker door chicanes banjeren, nu is het allemaal zo clean als mogelijk.
Leuke is ook altijd deze zin mee te nemen:
Wat zou Fangio hebben gedaan?
In het geval van Hamilton zou die naar Ferrari of RBR zijn gegaan en daarvoor zijn gaan racen :+.
Zo oud ben ik ook weer niet, maar het was bizar dat ie altijd in de juiste auto op het juiste moment zat. misschien gevalletje insider trading? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Kadett schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:28:
[...]

De auto was niet dominanter, ze pompten de motor gewoon naar 120% en namen de 5 gridplaatsten straf voor lief.
Met als resultaat dat de auto waar die motor in zat dominant was.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

jip_86 schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:22:
Is HAM zijn voorbereiding ook niet gewoon suboptimaal geweest? Als hij de hele winter heeft zitten kniezen ga je dat vast wel merken nu lijkt me.
Hij zit nog steeds te kniezen.

Max zou ook niet happy zijn overigens. Maar zijn toch andere beestjes.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 00:27

JB

Cédric roelt!

Prachtig dat Engelse commentaar online “DRS is bewust zo lang niet enabled, net zoals de laatste race vorig jaar” :z

Mercedes bakt er gewoon niets van, Lewis bakt er gewoon niets van. Accepteer dat toch eens :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

JB schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:03:
Prachtig dat Engelse commentaar online “DRS is bewust zo lang niet enabled, net zoals de laatste race vorig jaar” :z

Mercedes bakt er gewoon niets van, Lewis bakt er gewoon niets van. Accepteer dat toch eens :+
DRS hier vorig jaar was de oorzaak van de Russell Bottas botsing. Dat wilde ze nu niet weer (te vroeg, met een nog te natte baan buiten de race lijn, beschikbaar maken).

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 24-04-2022 19:10 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drs was m.i. terecht laat. Je zag aan de pogingen van stroll dat het gewoon nog erg nat was buiten de race lijn. Combineer dat met haast geen downforce en ik heb vrede met die beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
pro_6or schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:20:
Dat weten ze bij Mercedes best. Niet voor niets heeft hij de gele cam gekregen.
Wel een goede spin dan van Hamilton om maar meteen een gele helm erbij te pakken en te zeggen dat die terug gaat naar zijn roots, toen die ook een gele helm had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47

World Citizen

FreeReef.nl

Na de inhaalactie van Perez met Drs had ik eigelijk meteen het idee dat Drs er rustig eens afgehaald kan worden.

Ze moeten niet te snel keuzes maken maar de drs inhaalacties waren te gemakkelijk deze race. Veel te groot verschil. Dus de drs moet kleiner zodat er nog een mooie uitremactie komt of hij moet er eens een race helemaal af.

Het zal wennen zijn want coureurs moeten weer even het risico opzoeken maar kwa snelheid zou het toch moeten lukken nu.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:17:
[...]

Wel een goede spin dan van Hamilton om maar meteen een gele helm erbij te pakken en te zeggen dat die terug gaat naar zijn roots, toen die ook een gele helm had.
Ja, geel startnummer, gele helm, gele halo, terug naar de roots, tribute Vale Rossi etc. etc.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 07:31
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:56:
Ik heb net Sainz en Ricciardo teruggekeken. :)
Het lijkt te zijn begonnen met Leclerc zijn dramatische start. Sainz zat vervolgens vast aan de rechterkant omdat Norris al voorbij komt. Vervolgens komt Ricciardo ook opzetten. Hij gaat gewoon naar de apex, maar de auto lijkt niet in te sturen. En dan tikt hij Sainz van de baan. Vervolgens raakt Bottas, Ricciardo omdat die echt niet meer kon uitwijken.

Gewoon race incident, maar wel pijnlijk.
Race incident inderdaad, maar toch wel een domme fout van Ricciardo, hij stuurt iets te vroeg in. De kerb aan de binnenkant loopt redelijk schuin op. De auto stuurt prima in, maar Ricciardo neemt teveel kerb (nooit verstandig in de regen) en je ziet hem op Bottas onboard van de kerb afschieten, waardoor hij te wijd uitkomt (hetzelfde gebeurd ook bij Gasly en eigenlijk ook wel bij Norris). Als hij van de kerb was gebleven (zoals bijv. Bottas en Alonso) hadden ze de bocht beide wellicht gehaald en had hij nog wat punten kunnen scoren.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:39
GAIAjohan schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:32:
Bv aan het eind van het seizoen moet de constructor champion hun chassis verkopen als blauwdruk voor een vast bedrag. Dan kunnen andere teams dat chassis ook gebruiken en hun eigen verbeteringen erop zetten. Of ze bouwen compleet iets eigens. Dat kon in de jaren vóór ik meen ~1992 ook gewoon een chassis kopen. Hoe vaak dat Coloni chassis wil niet van eigenaar is gewisseld…
Maar kort gezegd, het winnende chassis kopen is als team altijd een nadeel, tenzij je een compleet nieuw team bent en van 0 moet beginnen. Kijk naar RP een tijdje terug toen ze wat onderdelen van de Mercedes hadden overgenomen (met de kopieermachine). Werkte eigenlijk niet, omdat ze niet snapten wat ze nou eigenlijk hadden konden ze niet goed doorontwikkelen. Daarnaast moet je dan het concept op jouw wagen toepassen, wat met aerodynamica echt niet zo simpel is, en het winnende team ontwikkelt zelf ook door, dus je staat als koper altijd op een achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MrOleo schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:19:
[...]

Race incident inderdaad, maar toch wel een domme fout van Ricciardo, hij stuurt iets te vroeg in. De kerb aan de binnenkant loopt redelijk schuin op. De auto stuurt prima in, maar Ricciardo neemt teveel kerb (nooit verstandig in de regen) en je ziet hem op Bottas onboard van de kerb afschieten, waardoor hij te wijd uitkomt (hetzelfde gebeurd ook bij Gasly en eigenlijk ook wel bij Norris). Als hij van de kerb was gebleven (zoals bijv. Bottas en Alonso) hadden ze de bocht beide wellicht gehaald en had hij nog wat punten kunnen scoren.
Ricciardo gaf aan juist de kerb genomen te hebben om aan de buitenkant ruimte te laten voor Sainz. Gevalletje: damnee if you do, damned of you don't dus. Had Ricciardo wel van de bocht wat ruimer genomen en dus van de kerb af gebleven was er net zo goed een kans op een aanvaring, en dan had iedereen gezegd "waarom neemt die niet de kerb om de extra ruimte te maken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

World Citizen schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:18:
Na de inhaalactie van Perez met Drs had ik eigelijk meteen het idee dat Drs er rustig eens afgehaald kan worden.

Ze moeten niet te snel keuzes maken maar de drs inhaalacties waren te gemakkelijk deze race. Veel te groot verschil. Dus de drs moet kleiner zodat er nog een mooie uitremactie komt of hij moet er eens een race helemaal af.

Het zal wennen zijn want coureurs moeten weer even het risico opzoeken maar kwa snelheid zou het toch moeten lukken nu.
Eraf is misschien overdreven. Maar m.i. mogen de zones wel korter of de vleugel wat minder open.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47

World Citizen

FreeReef.nl

MikeyMan schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:23:
[...]

Eraf is misschien overdreven. Maar m.i. mogen de zones wel korter of de vleugel wat minder open.
Eensch. Het is gewoon fijn dat er een opening lijkt te zijn om te gaan sleutelen aan drs. Het is niet meer zo brood nodig als voorheen.

Goede ontwikkeling dus!

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:22

sjaool

Every life should have 9 cats

pro_6or schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:54:
[...]
Max zou ook niet happy zijn overigens. Maar zijn toch andere beestjes.
Ik heb het gevoel dat die toch wat beter met tegenslagen weet om te gaan. Dat heeft Jos er wel in gekregen. Niet zeuren, kop naar beneden en door.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

World Citizen schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:18:

Het werd het hele weekend al gezegd dat de DRS op Imola te krachtig was. Ik denk dat ze daar volgend jaar wel naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Transportman schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:22:
[...]

Maar kort gezegd, het winnende chassis kopen is als team altijd een nadeel, tenzij je een compleet nieuw team bent en van 0 moet beginnen. Kijk naar RP een tijdje terug toen ze wat onderdelen van de Mercedes hadden overgenomen (met de kopieermachine). Werkte eigenlijk niet, omdat ze niet snapten wat ze nou eigenlijk hadden konden ze niet goed doorontwikkelen. Daarnaast moet je dan het concept op jouw wagen toepassen, wat met aerodynamica echt niet zo simpel is, en het winnende team ontwikkelt zelf ook door, dus je staat als koper altijd op een achterstand.
Klopt, maar dat is logisch. Dat was voorheen ook al zo. Een chassis kopen is echter wel een manier om in ieder geval kosten te verlagen.
Of je ooit echt mee kunt doen in de top is maar de vraag. Geeft echter wel de mogelijkheid aan minder vermogenden om zich te laten zien

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 24-04-2022 19:48 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Iemand is blij bij zijn nieuwe team. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:23:
[...]

Ricciardo gaf aan juist de kerb genomen te hebben om aan de buitenkant ruimte te laten voor Sainz. Gevalletje: damnee if you do, damned of you don't dus. Had Ricciardo wel van de bocht wat ruimer genomen en dus van de kerb af gebleven was er net zo goed een kans op een aanvaring, en dan had iedereen gezegd "waarom neemt die niet de kerb om de extra ruimte te maken".
Omdat het regent en de kerb schuin is en je er dus af gaat stuiteren zoals bij vrijwel iedereen gebeurde die de kerb nam en bij vrijwel niemand die de kerb niet nam?
Ja dan kan het zijn als je langs de kerb stuurt dat je niet genoeg ruimte laat, maar dat kan Sainz ook zien en verwachten en daarop anticiperen en ook iets wijder gaan, zelfs zover als bijv. Hamilton in Hamilton vs Verstappen vorig jaar.
En als we kijken naar de onboard van Magnussen dan zit er iets van 3 bandbreedtes ruimte tussen Ricciardo en Sainz, dus foute inschatting van Ricciardo.

erutangiS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Rosberg heeft zo te zien ook geen chill. :P
[YouTube: HAMILTON CAN´T OVERTAKE GASLY]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Het verslag van de NOS was weer prima. Ook met een mooi eerbetoon aan Senna en Ratzenberger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:42:
[...]

Het werd het hele weekend al gezegd dat de DRS op Imola te krachtig was. Ik denk dat ze daar volgend jaar wel naar gaan kijken.
Dit jaar was het ook al aangepast, ander detectiepunt. Dat lag nu vrij kort na de laatste chicane, vorig jaar lag dat nog veel later (als ik het goed heb gehoord & onthouden lag het detectiepunt toen na de laatste bocht).

En in Australië hadden ze natuurlijk ook al aanpassingen gedaan, eerst meer, na vragen over de veiligheid weer minder. Ik heb dus het idee dat ze wel aardig flexibel er in zijn en waar nodig het snel aanpassen. Naast dat er sowieso de wens is om DRS helemaal te laten vallen mits het racen an zich goed is. Eigenlijk had het nu er ook al af moeten zijn, maar hebben ze het nog behouden om het eerst aan te kijken, en niet nu er af te halen met conclusie "is toch nodig" en het dan opnieuw moeten introduceren. Het zou mij dan ook niks verbazen dat als deze trend doorzet er later in het seizoen al "minder DRS" is (minder zones en/of kortere stukken), en anders wel volgend seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:51
Bottas 3.1

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:04:
Overigens start Hamilton dus ook 14e, met nog 6 auto's achter hem, en finisht 14e, met nog 4 auto's achter hem. En bij die 4 die achter hem finishen zitten dan Ricciardo, die een first lap incident heeft en een beschadigde auto, en Schumacher die 2x spint. Effectief is Hamilton dus alleen maar ingehaald (Albon, Gasly waar die de hele race achter heeft gehangen zijn hem sowieso voorbij gegaan).

Edit:
Oeps, Hamilton is P13 geworden door de 5s time penalty van Ocon (die gok ik ook achter hem gestart was? Dus effectief ook die niet ingehaald).
Kijk vooral eens naar de start van bovenaf. Hij is op zich prima weg en pakt zelfs posities, net als Russell, maar is daarna veel te voorzichtig en verliest richting P1 meerdere posities. Door de clash tussen Sainz en Ricciardo krijgt hij dan weer wat posities terug, om tijdens de race niets meer klaar te spelen

Uiteindelijk kun je daar al stellen dat hij mijns inziens met een verkeerde mindset begint. Wanneer je een snellere auto hebt en strijdt voor het kampioenschap is zo'n start begrijpelijk. Net als voorgaande seizoenen probeer je de eerste ronde heel te blijven om daarna de auto's voor je een voor een binnen te hengelen.

Maar nu zit hij niet in die luxepositie en moet hij vechten voor elke plek, ook/juist bij de start. En dat is hij niet (meer) gewend, terwijl Russell dat de afgelopen seizoenen alleen maar gedaan heeft.

Tuurlijk is de Mercedes minder dan andere jaren, maar dat verschil tussen P4 en P13 leek deze race toch echt door de coureurs te zijn gemaakt. Dat Wolff Hamilton daarna zit te pamperen over de radio is kampioen onwaardig en zou niet moeten kunnen of niet nodig moeten zijn, tenzij Hamilton mentaal een stuk labieler is dan hij de buitenwereld wil doen geloven.

Edit: Porpoising lijkt nu ook fysiek zijn sporen achter te laten bij Russell. Dat betekent mogelijk dat de focus meer naar het welzijn van Hamilton en Russell moet en minder naar de snelheid, dus ik ben benieuwd wat dat met de snelheid van de Mercedessen gaat doen.

https://www.motorsport.co...-for-f1-drivers/10182968/

[ Voor 9% gewijzigd door KlaasjeNL op 24-04-2022 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-03 15:27
Nu pas de race afgekeken maar het is een heel stuk beter gegaan dan ik verwacht had. Lec zal zich wel voor zijn kop slaan door zoveel risico te nemen voor 3 extra puntjes wat vervolgens uitliep op een drama. Max zit er gelukkig weer redelijk dichtbij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Vanavond pas kunnen kijken. Wat een heerlijke race. Overal in het veld wel gevechten, ook zonder drs. Russel, Vettel, Bottas in de top 10, hartstikke leuk. Daarnaast toch wel gegniffeld toen Max de Merc van Hamilton voorbij ging. Wat een verschil met vorig jaar.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 14:44
KlaasjeNL schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:26:

Edit: Porpoising lijkt nu ook fysiek zijn sporen achter te laten bij Russell. Dat betekent mogelijk dat de focus meer naar het welzijn van Hamilton en Russell moet en minder naar de snelheid, dus ik ben benieuwd wat dat met de snelheid van de Mercedessen gaat doen.

Uit het artikel:
Russell says porpoising effects "not sustainable" for F1 drivers
George Russell says he is starting to struggle with back and chest pains as a result of the extreme porpoising the current generation of Formula 1 cars are experiencing.
Ze bedoelen: De Mercedes, geen andere auto heeft er zoveel last van als de Mercedes.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
Het is Max zijn dagje wel:

https://www.nu.nl/formule...ortman-van-de-wereld.html

Denk niet dat het hem veel interesseert, maar dit is wel een prijs hoor..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wie zijn dag niet heeft is Ricciardo. Blijkbaar ook diffuserschade opgelopen en na de race hoorde hij pas van Norris...
[YouTube: Daniel told Lando got a podium | F1 2022 Emilia Romagna GP]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
Maarten_E schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:41:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Ze bedoelen: De Mercedes, geen andere auto heeft er zoveel last van als de Mercedes.
Bovendien kunnen ze het ook gewoon oplossen, echter zijn ze dan nog trager.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 19:59
After party

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoCRtyuhGZDyRcQDRZqrBHEZ4Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfMneylWLWDRUHVbs97xSYvL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:49
Zijn de excusses van de hamilton fans die je ziet(niet hier) nou gewoon copium, if heeft Lewis echt zo veel pech gehad?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Dat is het einde van de snelheid. Want het effect ontstaat door de auto dicht tegen grond aan te laten rijden. Je kan het verminderen door de auto hoger af te stellen, maar dan verlies je bakken met neerwaartse druk.

Maar eigenlijk hebben alleen RBR en Alpine het echt onder controle. Ik zag het ook pas dit weekend voor het eerst bij Verstappen en dat was gewoon mild. Ferrari stuitert eigenlijk ook al steeds meer omdat ze waarschijnlijk meer neerwaartse druk zoeken in hun gevecht met RBR. Dat moet alleen ook niet meer toenemen want dan gaat Ferrari richting dezelfde problemen. Het is daar niet zoals met Mercedes waar letterlijk stukken van de auto afbreken, maar die kant wil je ook niet opgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:50:
[...]

Dat is het einde van de snelheid. Want het effect ontstaat door de auto dicht tegen grond aan te laten rijden. Je kan het verminderen door de auto hoger af te stellen, maar dan verlies je bakken met neerwaartse druk.

Maar eigenlijk hebben alleen RBR en Alpine het echt onder controle. Ik zag het ook pas dit weekend voor het eerst bij Verstappen en dat was gewoon mild. Ferrari stuitert eigenlijk ook al steeds meer omdat ze waarschijnlijk meer neerwaartse druk zoeken in hun gevecht met RBR. Dat moet alleen ook niet meer toenemen want dan gaat Ferrari richting dezelfde problemen. Het is daar niet zoals met Mercedes waar letterlijk stukken van de auto afbreken, maar die kant wil je ook niet opgaan.
Hoe ik het begrepen heb is er wel degelijk een (of meerdere) grote verschillen tussen Mercedes en Ferrari.

Mercedes heeft de auto al hoog op de poten staan, en heeft nog steeds extreem last van porpoising. Dus ze zijn al traag doordat de auto te hoog staat en de quick fix om porpoising tegen te gaan zou zijn om de auto nog hoger te zetten en dus nog trager te worden. Ferrari heeft "gewoon" een degelijke auto, waarbij ze steeds meer de limiet op zoeken v.w.b. laag afstellen. Ferrari kan de auto dus "gewoon" net iets hoger zetten om er minder last van te hebben. Dan zijn ze wel iets langzamer, maar nog steeds het eerste of tweede team.
Daarnaast zou bij Ferrari het porpoising effect meteen weg zijn als ze afremmen (/de snelheid er uit gaat), terwijl de Mercedes ook in de breaking zone nog last van porpoising zou hebben. Waarbij dat laatste vast en zeker ook effect heeft op de balans en drivability in de remzone en dus ook op de snelheid waarmee ze door de bocht kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
[...]

Kijk vooral eens naar de start van bovenaf. Hij is op zich prima weg en pakt zelfs posities, net als Russell, maar is daarna veel te voorzichtig en verliest richting P1 meerdere posities. Door de clash tussen Sainz en Ricciardo krijgt hij dan weer wat posities terug, om tijdens de race niets meer klaar te spelen

Uiteindelijk kun je daar al stellen dat hij mijns inziens met een verkeerde mindset begint. Wanneer je een snellere auto hebt en strijdt voor het kampioenschap is zo'n start begrijpelijk. Net als voorgaande seizoenen probeer je de eerste ronde heel te blijven om daarna de auto's voor je een voor een binnen te hengelen.
?
Hamilton heeft een gelijkwaardige start als de auto's om hem heen en wint 0 posities, Stroll schuin achter is iets sneller en zit er bijna/half naast aan de binnenkant, waarschijnlijk kan Hamilton hem niet goed zien. Hamilton zit vast achter 3 auto's die naast elkaar rijden, dan kan je niet anders dan er achter blijven. Stroll haalt hem dan in omdat die aan de binnenkant zit, waar de meeste ruimte ontstaat. Effectief verliest hij daardoor 1 positie naar bocht 1, hij kan echt weinig anders bij die start.

Verder had hij pech bij de pitstop, zijn stop duurde 4 a 5 seconden ofzo, waardoor hij 3 plekken verloor (Ocon, Gasly en Albon, Ocon kreeg hij dan weer terug door de unsafe release penalty).

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
ArgantosNL schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:49:
[...]

Zijn de excusses van de hamilton fans die je ziet(niet hier) nou gewoon copium, if heeft Lewis echt zo veel pech gehad?
Tja als je teamgenoot P4 pakt, dan moet je toch echt naar jezelf kijken...
RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:54:
[...]

Hoe ik het begrepen heb is er wel degelijk een (of meerdere) grote verschillen tussen Mercedes en Ferrari.

Mercedes heeft de auto al hoog op de poten staan, en heeft nog steeds extreem last van porpoising. Dus ze zijn al traag doordat de auto te hoog staat en de quick fix om porpoising tegen te gaan zou zijn om de auto nog hoger te zetten en dus nog trager te worden. Ferrari heeft "gewoon" een degelijke auto, waarbij ze steeds meer de limiet op zoeken v.w.b. laag afstellen. Ferrari kan de auto dus "gewoon" net iets hoger zetten om er minder last van te hebben. Dan zijn ze wel iets langzamer, maar nog steeds het eerste of tweede team.
Daarnaast zou bij Ferrari het porpoising effect meteen weg zijn als ze afremmen (/de snelheid er uit gaat), terwijl de Mercedes ook in de breaking zone nog last van porpoising zou hebben. Waarbij dat laatste vast en zeker ook effect heeft op de balans en drivability in de remzone en dus ook op de snelheid waarmee ze door de bocht kunnen gaan.
Dat is het ook hoe ik het begrepen heb. Mijn punt is alleen dat de Ferrari elke race wat meer lijkt te gaan stuiteren in de zoektocht naar meer neerwaartse druk. En daar is ook een grens aan. Dat staat los van de kwaliteiten van die Ferrari of het gebrek ervan bij die Mercedes. Want Russel heeft denk ik een valide punt dat dit niet gezond kan zijn. Natuurlijk heeft hij het bijvoorbeeld veel erger dan de meeste anderen, maar Sainz stuitert bijvoorbeeld ook flink tijdens de race, als hij de eerste ronde overleeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:45:
Wie zijn dag niet heeft is Ricciardo. Blijkbaar ook diffuserschade opgelopen en na de race hoorde hij pas van Norris...
[YouTube: Daniel told Lando got a podium | F1 2022 Emilia Romagna GP]
Did you say Lando errr...

Ooh dat doet zeer :/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Max was weer lekker op dreef in de persconferentie na de race. Een beetje Lando opjutten door hem te laten zeggen dat het niet aan de wagen lag maar aan de coureur dat hij 3e werd. It's the driver... :+

[ Voor 4% gewijzigd door sjaool op 24-04-2022 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:34

rammes

koekebakker 1e klas

DutchCrownNL schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:43:
Max is amper zijn auto uit maar je kan al wel een mini-champ bestellen voor deze overwinning _O-
[Afbeelding]
ja hele middag alles spoilers proberen te voorkomen en dan komt verstappen.nl met deze mail |:( 8)7

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

rammes schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:10:
[...]

ja hele middag alles spoilers proberen te voorkomen en dan komt verstappen.nl met deze mail |:( 8)7
Dan weet je dat je de volgende keer de mail ook moet mijden... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:58:
Dat is het ook hoe ik het begrepen heb. Mijn punt is alleen dat de Ferrari elke race wat meer lijkt te gaan stuiteren in de zoektocht naar meer neerwaartse druk. En daar is ook een grens aan. Dat staat los van de kwaliteiten van die Ferrari of het gebrek ervan bij die Mercedes. Want Russel heeft denk ik een valide punt dat dit niet gezond kan zijn. Natuurlijk heeft hij het bijvoorbeeld veel erger dan de meeste anderen, maar Sainz stuitert bijvoorbeeld ook flink tijdens de race, als hij de eerste ronde overleeft...
Was het op deze baan niet vooral dat het erger leek omdat de baan zelf op sommige plekken al flinke hobbels heeft? F2 en F3 waren op sommige plekken ook flink aan het stuiteren terwijl dat normaal niet zo is. Zeker op het rechte stuk was dat duidelijk te zien op sommige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:50:
[...]

Lang verhaal kort: Mercedes heeft gewoon een kutauto gebouwd.

Alhoewel dat ook nog wel meevalt als je ziet dat Russel er vierde mee wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Transportman schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:18:
[...]

Was het op deze baan niet vooral dat het erger leek omdat de baan zelf op sommige plekken al flinke hobbels heeft? F2 en F3 waren op sommige plekken ook flink aan het stuiteren terwijl dat normaal niet zo is. Zeker op het rechte stuk was dat duidelijk te zien op sommige momenten.
Dat kan ook, zeker omdat zelfs RBR het nu een beetje had, maar wederom is dat mijn punt niet. Het punt dat Russel waarschijnlijk terecht maakt is dat dit ongezond is. De oorzaken zijn eigenlijk verder irrelevant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43
Einde van dit seizoen stopt Lewis ermee en stapt Vettel volgend jaar in de nieuwe Mercedes.

Hoewel, die Aston Martin doet het bijna beter dan die W13 :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[YouTube: Lewis Hamilton Full Team Radio P13 in the F1 Emilia-Romagna GP 2022]

Blue flag for Verstappen and blue flag for Perez. @3:45 (En hier de vestappen BF call: YouTube: Max Verstappen Full Team Radio Winner of the F1 Emilia-Romagna GP 2022)

En dit is de Max volledige radio coms:

[YouTube: Max Verstappen Full Team Radio Winner of the F1 Emilia-Romagna GP 2022]

[ Voor 95% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-04-2022 21:32 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

epo

Anoniem: 1312488 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:19:
[...]

Lang verhaal kort: Mercedes heeft gewoon een kutauto gebouwd.

Alhoewel dat ook nog wel meevalt als je ziet dat Russel er vierde mee wordt.
Onzin, prima auto maar budgetcap en de regels zijn zo streng dat ze ook niet meer kunnen valspelen (oil burning). Anyways het is schandalig dat Toto zijn excuses gaat aanbieden bij mrs Diva, waar gaat dit over? Russel is vierde geworden en Diva komt komt zelfs in niet in de punten?
Zo zie je maar, zijn geduldige gedrag werkt alleen met een superieure auto, welke hij ook jaren heeft gehad. Vorig jaar ook in de 2de helft van het seizoen waas de Mercedes absoluut sneller,Newey zegt wel van niet, maar het was dan ook Newey zijn auto ;)

Anyways van mij mag het hele Mercedes team opzouten, heerlijk om te zien hoe RB en Ferrari wel respect voor elkaar hebben, Leclerc en Max ook en niet dat kinderachtige gedrag vertonen. Ook Norris, fijne gast en niet dat vervelende Britse arrogante gedrag vertoont zoals Hamilton en Russell (die is nog erger eigenlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door epo op 24-04-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 13:56

KrazyJay

epo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:28:
[...] heerlijk om te zien hoe RB en Ferrari wel respect voor elkaar hebben, Leclerc en Max ook en niet dat kinderachtige gedrag vertonen. Ook Norris, fijne gast en niet dat vervelende Britse arrogante gedrag vertoont zoals Hamilton en Russell (die is nog erger eigenlijk).
Norris is dan ook half Belg, net als Max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:49
Viel mij ook wel op dat zo ongeveer alle coureurs aan het stuiteren waren aan het einde van het rechte stuk! Lijkt me niet echt prettig inderdaad. Maar hoewel het verschil tussen ervoor kiezen om op de topsnelheid een beetje te stuiteren, en ongecontroleerd schudden natuurlijk gigantisch is, snap ik wel dat Russell de noodzaak voelt er iets van te zeggen. Dat is een gedeelte in het belang van z'n rug, maar natuurlijk ook in het belang van het team.
Maar aangezien zelfs de top teams ervoor kiezen om een beetje te stuiteren als dat de rondetijd ten goede komt, zou je kunnen zeggen dat elke coureur fysiek last ondervindt van het stuiteren. Hoe zou de FIA daar mee om moeten gaan in het kader van gezondheid, zou dit invloed kunnen hebben op het concept van ground-effect downforce? Interessante kwestie voor de komende tijd! Oh ik hou zo van die f1-politics.

Verder een race die ik vooral leuk vond omdat het voor Red Bull een keertje goed ging. Denk dat je hier maar 1 inhaalmoment per rondje hebt, waar dan ook die DRS nog eens broodnodig voor was, maakte niet voor de meest spannende rondjes. Ik was blij dat Leclerc nog probeerde iets te forceren, al heeft het voor hen niet goed uitgepakt, toch props voor het team want ze hebben in ieder geval nog wel de nodige dosis spanning in het laatste gedeelte van de race weten te brengen! Altijd beter om er voor te gaan in plaats van op safe spelen.

Ging Leclerc nou echt alleen maar voor een laatste stint op het rood omdat ie de snelste ronde wou zetten of was er misschien wel eens kans geweest dat ie het Perez nog wel moeilijk had kunnen maken? Di Resta op Sky vond het een slechte beslissing van het team om "voor de snelste ronde" te gaan maar ze gingen toch voor de tweede plek?

En waar ik nieuwsgierig naar ben, zaten de commentatoren op Viaplay ook zo te miepen dat de DRS aan moest of vonden die het wel prima zo? Op Sky zaten ze al een aantal ronden te jengelen terwijl ik zelf nog niet zo de noodzaak voelde. Benieuwd hoe Viaplay daar dan naar keek.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• De_Bastaard
Russell heeft ook echt een misselijk karakter. Om een of andere reden wordt hij als gentleman neergezet maar ik vind het maar een vervelend karakter hebben.

Ben blij voor Bottas dat hij daar weg is. Had hij imo eerder moeten doen. Lijkt me echt haast een toxische omgeving.

Ferrari lijkt me op een andere manier geen fijne omgeving maar minder erg dan Mercedes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58
Sebastiaannn schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:45:

Ging Leclerc nou echt alleen maar voor een laatste stint op het rood omdat ie de snelste ronde wou zetten of was er misschien wel eens kans geweest dat ie het Perez nog wel moeilijk had kunnen maken? Di Resta op Sky vond het een slechte beslissing van het team om "voor de snelste ronde" te gaan maar ze gingen toch voor de tweede plek?
Hij had niets te verliezen. Genoeg afstand van de nr 4 om een pit-stop te maken en gegarandeerd derde worden. Optie voor een snelste ronde en bij een safetycar al op de snelste band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:21:
[...]

Dat kan ook, zeker omdat zelfs RBR het nu een beetje had, maar wederom is dat mijn punt niet. Het punt dat Russel waarschijnlijk terecht maakt is dat dit ongezond is. De oorzaken zijn eigenlijk verder irrelevant. :)
Zeker terecht als het ongezond is, maar ik heb het idee dat daar de meningen ook een beetje over verschillen, volgens mij had Leclerc het een paar weken geleden erover dat hij nergens last van had. Kan natuurlijk zijn dat de Mercedes anders stuitert waardoor Russell er wel klachten van ondervindt, of dat Leclerc er stiekem ook last van heeft maar omdat hij nog snel gaat niets zal zeggen erover, of dat het PR van Russell/Mercedes is in de hoop de FIA te beinvloeden dat ze ingrijpen in de regels (wat weer in het voordeel zou kunnen zijn van Mercedes).
KrazyJay schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:42:
[...]

Norris is dan ook half Belg, net als Max.
En rijdt niet voor Mercedes, net als Max ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:21:
[...]
De oorzaak lijkt me nogal relevant voor de oplossing, zeker als anderen met een ander ontwerp geen last lijken te hebben omdat die oorzaak daar kennelijk niet speelt.
Het lijkt er op alsof Russel (en Mercedes) het willen gaan spelen als "algemeen probleem" waarvoor dus ook een "algemene oplossing" moet komen, bijvb door aanpassen van de regulering. Waarmee de facto dan het voordeel verdwijnt van teams die wel een auto hebben ontworpen die niet functioneert als een martelwerktuig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
En waar ik nieuwsgierig naar ben, zaten de commentatoren op Viaplay ook zo te miepen dat de DRS aan moest of vonden die het wel prima zo? Op Sky zaten ze al een aantal ronden te jengelen terwijl ik zelf nog niet zo de noodzaak voelde. Benieuwd hoe Viaplay daar dan naar keek.
Geen ViaPlay, maar F1TV Live commentaar is natuurlijk ook afwijkend :P Will Buxton & Jolyon Palmer hebben het er niet echt over gehad IIRC. Wel benoemd dat het er nog niet was en dat ze na vorig jaar waarschijnlijk wat voorzichtiger wouden / zouden zijn. Immers kwam het ongeluk vorig jaar met Russell & Bottas ook semi door DRS. Zonder DRS had Russell de mogelijkheid niet om hem er naast te zetten etc. En doordat het buiten de droge lijn nog flink nat was ging dat toen mis. Mogelijk dus dat de raceleiding daardoor nu lang(er) wachtte met inschakelen van DRS zodat er een bredere droge lijn zou zijn in de DRS zone / remzone bocht 2 (eerste remzone dus, voor de eerste chicane).

Ik denk zelf ook niet dat eerder of later veel verschil had gemaakt. Of er was al een gigantische overspeed en ze kwamen en sowieso wel naast, of het snelheidsverschil was er niet echt en inhalen bleef tricky. Zie dus bv ook Leclerc op Perez. Met DRS reed Leclerc er wel makkelijk naartoe, maar een serieuze inhaalpoging kwam er niet, veel te riskant met een natte baan buiten de racelijn. Hetzelfde bij Hamilton & Gasly (& Albon), ook daar durfde ze hem niet echt ernaast te zetten omdat ze dan echt weer door het natte moesten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Transportman schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:52:
[...]

Zeker terecht als het ongezond is, maar ik heb het idee dat daar de meningen ook een beetje over verschillen, volgens mij had Leclerc het een paar weken geleden erover dat hij nergens last van had. Kan natuurlijk zijn dat de Mercedes anders stuitert waardoor Russell er wel klachten van ondervindt, of dat Leclerc er stiekem ook last van heeft maar omdat hij nog snel gaat niets zal zeggen erover, of dat het PR van Russell/Mercedes is in de hoop de FIA te beinvloeden dat ze ingrijpen in de regels (wat weer in het voordeel zou kunnen zijn van Mercedes).
Dan voert de FIA maar een maximale frequentie of bewegingsruimte van een chassis in. Voldoe je niet, dan moet je de auto maar hoger afstellen of iets anders bedenken. Dat je snelheid verliest is jouw probleem. :+

Maar het lijkt me duidelijk dat Mercedes het gewoon verprutst heeft en dat die "oude rot" Newey het heel goed doorhad en dit al in de ontwerpfase is verholpen. De meeste andere teams minder, maar die zijn al geaccommodeerd met die stangen die de vloer in plaats houden. Dat Mercedes alsnog dramatisch is, is het probleem van Mercedes. En als het de coureurs hun gezondheid gaat beïnvloeden, dan hoort de FIA in te grijpen naar mijn mening. Maar dan wel door het team aan te pakken en niet de anderen te benadelen. De andere teams zullen dat ook nooit accepteren en al helemaal niet van Mercedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:00:
[...]

Dan voert de FIA maar een maximale frequentie of bewegingsruimte van een chassis in. Voldoe je niet, dan moet je de auto maar hoger afstellen of iets anders bedenken. Dat je snelheid verliest is jouw probleem. :+
Dat was ook mijn eerste gedachte. Trilsensoren krijg je al voor 1, 2 tientjes. Moet voor de F1 dus ook makkelijk in te voeren zijn. Gewoon de vibratie meten en als dat te veel / hoog is optreden. I.p.v. dus allemaal vage regels die ook de teams raken die hun zaken wel op orde hebben.
Maar het lijkt me duidelijk dat Mercedes het gewoon verprutst heeft en dat die "oude rot" Newey het heel goed doorhad en dit al in de ontwerpfase is verholpen.
Oude rot Newey heeft o.a. al F1 auto's met ground effect ontworpen, en daarnaast volgens mij ook bij andere raceklassen gewerkt waar ze dit probleem ook hebben. Heeft dus weinig te maken met "doorhebben". Hij heeft er gewoon al eerder mee te maken gehad. En AFAIK is er bij het opstellen van de regels ook al door een (aantal?) teams al op gewezen dat dit probleem zou ontstaan. Als de FIA er echt mee in zat dat dit probleem zou ontstaan hadden ze er toen wel rekening mee gehouden. Aangezien het antwoord van de FIA blijkbaar neer kwam op "succes ermee, werk er maar omheen" lijkt me ook niet dat ze het snel gaan veranderen. AFAIK heeft Ross Brawn dat aan het begin van het seizoen (testdagen? eerste race?) ook nog aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:34

rammes

koekebakker 1e klas

Normaal staat het hier na de race helemaal vol met filmpjes van interviews e.d. heb ik wat gemist? mag dat niet meer? of is de content er nog niet.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 18:21

Spotmatic

Ken sent me

Als Max heeft gewonnen is het hier doorgaans wat rustiger. Geen paniek in de tent. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:00:
[...]

Maar het lijkt me duidelijk dat Mercedes het gewoon verprutst heeft en dat die "oude rot" Newey het heel goed doorhad en dit al in de ontwerpfase is verholpen. De meeste andere teams minder, maar die zijn al geaccommodeerd met die stangen die de vloer in plaats houden. Dat Mercedes alsnog dramatisch is, is het probleem van Mercedes. En als het de coureurs hun gezondheid gaat beïnvloeden, dan hoort de FIA in te grijpen naar mijn mening. Maar dan wel door het team aan te pakken en niet de anderen te benadelen. De andere teams zullen dat ook nooit accepteren en al helemaal niet van Mercedes.
Zo gesteld ben ik het met je eens, maar ik heb niet de indruk dat dat de richting is waar Russel en Mercedes de zaak heen proberen te masseren.
Ergens nog benieuwd of hij brutaal genoeg gaat zijn om z'n rol als "director of the Grand Prix Drivers' Association" daar nog slinks voor proberen in te zetten, uiteraard vanuit de generieke gedachte aan het welzijn van alle coureurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-06 19:58
gekkie schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:08:
[...]

Zo gesteld ben ik het met je eens, maar ik heb niet de indruk dat dat de richting is waar Russel en Mercedes de zaak heen proberen te masseren.
Ergens nog benieuwd of hij brutaal genoeg gaat zijn om z'n rol als "director of the Grand Prix Drivers' Association" daar nog slinks voor proberen in te zetten, uiteraard vanuit de generieke gedachte aan het welzijn van alle coureurs.
Het is wel de standaard manier van werken van Mercedes de afgelopen jaren, dus zo gek is je veronderstelling niet. Ze blijven gewoon net zo lang over iets klagen tot de Fia ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
rammes schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:06:
Normaal staat het hier na de race helemaal vol met filmpjes van interviews e.d. heb ik wat gemist? mag dat niet meer? of is de content er nog niet.
Na een paar uur is er van elke driver een reactie op f1's youtube:
YouTube: Drivers' Post-Race Reaction | 2022 Emilia Romagna Grand Prix

En de postrace show bevat ook veel interviews (veel van dezelfde, maar niet allemaal):
YouTube: F1 LIVE: Emilia Romagna Grand Prix Post Race Show

[ Voor 18% gewijzigd door MrOleo op 24-04-2022 22:13 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
rammes schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:06:
Dit seizoen is het hier sowieso weer rustiger (gelukkig :P). En allemaal die interview filmpjes waren volgens mij al wat langer "afwezig". Lijkt mij allemaal dus wel te vinden als je het gaat zoeken, denk alleen dat niemand de interesse heeft om ze hier te plaatsen :P

En allemaal die interviews zijn toch hetzelfde. Interview van coureur X voor zender A zal niet anders zijn dan bij zender B. Interviewer stelt in 75% van de gevallen dezelfde vraag waarop de coureur hetzelfde antwoord geeft (in andere bewoording uiteraard :P). Als je dus het interview op F1TV / ViaPlay hebt gezien zul je niet veel meer horen door het interview met Sky of ViaPlay / F1TV erbij te pakken.
MrOleo schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:12:
[...]

Na een paar uur is er van elke driver een reactie op f1's youtube:
YouTube: Drivers' Post-Race Reaction | 2022 Emilia Romagna Grand Prix

En de postrace show bevat ook veel interviews (veel van dezelfde, maar niet allemaal):
YouTube: F1 LIVE: Emilia Romagna Grand Prix Post Race Show
Volgens mij zijn het altijd dezelfde, alleen niet altijd allemaal? :P Beide zijn immers van FOM. Die nemen een interview af met elke coureur in de pen waarvan ze de eerste video maken. In de post race show gebruiken ze vervolgens een deel van die interviews, naast dat ze zo nu en dan een coureur even in het programma zelf spreken. Maar dan kom je dus weer terug op mijn eerdere punt. Die coureurs zeggen toch altijd hetzelfde. Vandaag hebben ze bv Vettel gesproken in de post race show. Maar ik kan mij niet indenken dat Vettel daar "aan de desk" veel meer / anders zegt dan in de pen.

[ Voor 37% gewijzigd door RobertMe op 24-04-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Wat Mercedes eventueel wil is dan ook irrelevant. Die andere teams zijn ook niet gek en zeker de teams in het middenveld zullen ook liever zien dat Mercedes er voorlopig niks van bakt. In het bijzonder McLaren kan eventueel een gooi doen naar P3 in het WCC. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 00:29
Echt hilarisch hoe ze ergens in de 2e helft van de race nog even de afstand tussen Verstappen en Hamilton lieten zien, iets van 57 seconden ofzo, alsof Lewis er op dit moment nog toe doet |:(
En dan het excuses van Toto aan Hamilton, alsof het aan de auto lag terwijl Russel het wel tot P4 geschopt heeft...

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 24-04-2022 22:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Transportman
FastFred schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:21:
Echt hilarisch hoe ze ergens in de 2e helft van de race nog even de afstand tussen Verstappen en Hamilton lieten zien, iets van 57 seconden ofzo, alsof Lewis er op dit moment nog toe doet |:(
En dan het excuses van Toto aan Hamilton, alsof het aan de auto lag terwijl Russel het wel tot P4 geschopt heeft...
Was het niet 77 seconden omdat Hamilton bijna op een ronde gezet werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Transportman het was iets met een 7, ik had al een paar biertjes achter de kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22

Op Sky DE vonden ze ook wel dat ie een keer geactiveerd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Transportman schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:23:
[...]

Was het niet 77 seconden omdat Hamilton bijna op een ronde gezet werd?
Yup, dat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:17

The Executer

Lekker belangrijk!

Bij deze 8) })
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33xe7RQoGM7jicDFUhP895A7Y-I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA0VqfeToGppOp1GnQTuCokf.jpg?f=fotoalbum_medium

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:58

flessuh

Set sail for fail!

Maarten_E schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:41:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Russel heeft eerder al geprobeerd vanuit zijn positie in de GPDA wat te doen toch?

Gooi het op veiligheid en zeg dat je active suspension wil hebben er tegen... terwijl andere teams het wel voor elkaar hebben. Kan me echt niet voorstellen dat de FIA ze ook maar iets tegemoet zullen komen.

Moet zeggen dat het lang uitblijven van DRS Red Bull wel wat gered heeft... Leclerc kwam makkelijk binnen DRS toen Perez rechtdoor door het gras ging. Maar ook toen nog geen DRS. Als dat vorig jaar geweest was had je meteen team radio naar FIA gehad...

[ Voor 19% gewijzigd door flessuh op 24-04-2022 22:32 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

En de enige bekende optie daarvoor is het weer toestaan van actieve vering.
Maar dat betekend ook weer een ontwikkelings en kosten wedloop waar geld voor gevonden moet worden.

Optie 2 waar teams ook voor gekozen hebben is een zwaardere en verstevigde vloer met een hoger gewicht als gevolg. Dat kan je redelijk gemakkelijk introduceren door minimum gewicht te verhogen.

Het lijkt erop dat Mercedes gewoon mis gegokt heeft door teveel op een ontwerp intezetten welke het bijna alleen van de vloer moet hebben. Alle andere teams hebben nu iets gevonden om ermee omtegaan of grondig te minimaliseren. En bedenk dat de echt grote updates nog moeten komen. ben heel benieuwd naar Spanje om te zien hoeveel teams er nog echt last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
chevsticks schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:11:
[...]

Het is wel de standaard manier van werken van Mercedes de afgelopen jaren, dus zo gek is je veronderstelling niet. Ze blijven gewoon net zo lang over iets klagen tot de Fia ingrijpt.
Zou mij niet verbazen en als de oplossing van @DaniëlWW2 naar voren komt (Mercedes lost het op of je mag niet meer rijden) dan zullen ze wel weer dreigen om de sport te verlaten (en het misschien ook nog wel doen).
Wat dat betreft heb ik de sportiviteit daar niet heel erg hoog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:21:
[...]
Wat Mercedes eventueel wil is dan ook irrelevant. Die andere teams zijn ook niet gek en zeker de teams in het middenveld zullen ook liever zien dat Mercedes er voorlopig niks van bakt. In het bijzonder McLaren kan eventueel een gooi doen naar P3 in het WCC. ;)
In zoverre dat we dan weer gaan dreigen met uit de sport weg te gaan, blablabla, FIA en centen, blablabla, puntje paaltje, regels aangepast en Mercedes rijd weer van voren met een kul regel aanpassing. Het tegenovergestelde zou fijn zijn (Mercedes de deksel keihard op de neus), maar zou me verbazen.

Kortom ja het zou irrelevant moeten zijn, maar of het dat ook is en gaat blijven, daar ben ik wat minder zeker van.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 24-04-2022 22:47 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FastFred
De_Bastaard schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:47:
Russell heeft ook echt een misselijk karakter. Om een of andere reden wordt hij als gentleman neergezet maar ik vind het maar een vervelend karakter hebben.
Heb Russell altijd wel een toffe gozer gevonden, totdat hij vorig jaar na de laatste race ineens meende dat hij ook nog even z'n gal moest spuwen richting Masi en RB en F1 en boehoehoe oneerlijk het allemaal wel niet is enzo :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:39
FastFred schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:42:
[...]

Heb Russell altijd wel een toffe gozer gevonden, totdat hij vorig jaar na de laatste race ineens meende dat hij ook nog even z'n gal moest spuwen richting Masi en RB en F1 en boehoehoe oneerlijk het allemaal wel niet is enzo :r
Jup dat was voor mij ook het omslagpunt. Vond hem altijd wel een sympathieke underdog met potentie maar die tweet deed mij van gedachten veranderen. Nu vind ik hem alleen nog maar een coureur met potentie. :)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
[...]

Jep same here. Vervolgens kwam ie ergens voor de seizoenstart nog met wat gezeik en toen was ik wel al klaar met hem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
D-dark schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:31:
[...]

En de enige bekende optie daarvoor is het weer toestaan van actieve vering.
Maar dat betekend ook weer een ontwikkelings en kosten wedloop waar geld voor gevonden moet worden.
Denk dat echt actieve vering niet eens nodig zou zijn. Maar dit seizoen moet vering ook weer echt een veer zijn. Daar waar dat vorig jaar nog met olie was. En die olie kon "beïnvloed" worden om bij druk X een kracht van A te hebben en bij druk Y een andere kracht B. Bijvoorbeeld goed te zien bij Mercedes aan het eind van het seizoen toen die steeds op de rechte stukken flink door zakte maar bij het remmen ook weer snel omhoog kwam. Als zo'n type vering nu nog zou mogen denk ik dat het hele porpousing ook minder zou spelen. Dan kun je immers de vering wel "slap" maken om als vering dienst te doen maar juist stijf onder de belasting van de downforce. Dus bij "spontane" kracht door bv over een curbstone "normaal" opvangen en dus inveren, maar bij de geleidelijk opbouwende kracht van de downforce "meteen" tegendruk zetten zodat de auto niet door zakt. Volgens mij is dat gedrag dat ze met de oude, olie gebaseerde, vering allemaal konden regelen.
Het lijkt erop dat Mercedes gewoon mis gegokt heeft door teveel op een ontwerp intezetten welke het bijna alleen van de vloer moet hebben. Alle andere teams hebben nu iets gevonden om ermee omtegaan of grondig te minimaliseren.
Hoe bedoel je dit? Dat Mercedes (meer dan anderen) heeft ingezet op het halen van downforce uit de vloer? Want dat is juist het hele idee van de nieuwe regels. Downforce uit de vloer halen omdat dat en minder dirty air geeft en dirty air minder invloed er op heeft. Mercedes krijgt het dus niet aan de praat, en het is in zoverre niet de verkeerde oplossing. Mogelijk eerder dat Mercedes hun ontwerpfout(en) zich boven de vloer bevinden. Met de super kleine sidepods bv. Ferrari en de meeste andere teams hebben nu enorm brede en lange sidepods, terwijl Mercedes die super kleine heeft. En juist die grote sidepods schijnen een positieve bijdrage te leveren door de manier waarop ze weer een soort tunnel vormen tussen de bovenkant van de vloer en de onderkant van de sidepod. Daardoor zou er dan weer een "ideale" luchtstroom over de vloer ontstaan die een positieve invloed heeft op de werking van de diffuser (die dus zijn werk doet op basis van hoe de lucht van onder de auto zich "mengt" met de lucht rondom de auto oftewel die over de vloer/auto gaat. En doordat Mercedes juist (vrijwel) geen elementen heeft die de luchtstroom over de auto stuurt zou dat nadelig zijn voor hun. Het idee bij Mercedes lijkt voornamelijk te zijn "meer lucht over de vloer is beter" terwijl andere teams inzetten op het daadwerkelijk zo efficiënt mogelijk inzetten van de lucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
pjlgt schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:11:
[...]

RUS zou normaal ook achter LEC, SAI en wellicht RIC geëindigd zijn, dus die 4e plaatst is ook vertekend. Dan nog loopt HAM wel heel erg uit de pas met RUS. Lijkt er gewoon op dat hij het niet meer kan bolwerken tegens de nieuwe garde. Hij moet gewoon niet de fout maken om te lang door te gaan a la een Rossi bijvoorbeeld.
Rossi maakte geen fout, die geniet intens van racen en het is het liefste wat hij doet. Daarnaast was hij nog heel lang zeer competitief, over de pensioen leeftijd in deze sport nog steeds 5e plekjes pakken en jonge talentjes voorblijven is ook dominantie. Hamilton en Rossi zou ik niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:12:
[...]

Volgens mij zijn het altijd dezelfde, alleen niet altijd allemaal? :P Beide zijn immers van FOM. Die nemen een interview af met elke coureur in de pen waarvan ze de eerste video maken. In de post race show gebruiken ze vervolgens een deel van die interviews, naast dat ze zo nu en dan een coureur even in het programma zelf spreken. Maar dan kom je dus weer terug op mijn eerdere punt. Die coureurs zeggen toch altijd hetzelfde. Vandaag hebben ze bv Vettel gesproken in de post race show. Maar ik kan mij niet indenken dat Vettel daar "aan de desk" veel meer / anders zegt dan in de pen.
Yep dat inderdaad. Ik heb deze keer niet veel gezien, maar lando en albon, was 1 of 2 races geleden leuk en compleet anders interview, dus die postrace voegt af en toe wel wat toe. :)

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
[...]

Ik had gehoopt dat Bottas hem nog zou inhalen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
RobertMe schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:51:
[...]

Denk dat echt actieve vering niet eens nodig zou zijn. Maar dit seizoen moet vering ook weer echt een veer zijn. Daar waar dat vorig jaar nog met olie was. En die olie kon "beïnvloed" worden om bij druk X een kracht van A te hebben en bij druk Y een andere kracht B. Bijvoorbeeld goed te zien bij Mercedes aan het eind van het seizoen toen die steeds op de rechte stukken flink door zakte maar bij het remmen ook weer snel omhoog kwam. Als zo'n type vering nu nog zou mogen denk ik dat het hele porpousing ook minder zou spelen. Dan kun je immers de vering wel "slap" maken om als vering dienst te doen maar juist stijf onder de belasting van de downforce. Dus bij "spontane" kracht door bv over een curbstone "normaal" opvangen en dus inveren, maar bij de geleidelijk opbouwende kracht van de downforce "meteen" tegendruk zetten zodat de auto niet door zakt. Volgens mij is dat gedrag dat ze met de oude, olie gebaseerde, vering allemaal konden regelen.

[...]

Hoe bedoel je dit? Dat Mercedes (meer dan anderen) heeft ingezet op het halen van downforce uit de vloer? Want dat is juist het hele idee van de nieuwe regels. Downforce uit de vloer halen omdat dat en minder dirty air geeft en dirty air minder invloed er op heeft. Mercedes krijgt het dus niet aan de praat, en het is in zoverre niet de verkeerde oplossing. Mogelijk eerder dat Mercedes hun ontwerpfout(en) zich boven de vloer bevinden. Met de super kleine sidepods bv. Ferrari en de meeste andere teams hebben nu enorm brede en lange sidepods, terwijl Mercedes die super kleine heeft. En juist die grote sidepods schijnen een positieve bijdrage te leveren door de manier waarop ze weer een soort tunnel vormen tussen de bovenkant van de vloer en de onderkant van de sidepod. Daardoor zou er dan weer een "ideale" luchtstroom over de vloer ontstaan die een positieve invloed heeft op de werking van de diffuser (die dus zijn werk doet op basis van hoe de lucht van onder de auto zich "mengt" met de lucht rondom de auto oftewel die over de vloer/auto gaat. En doordat Mercedes juist (vrijwel) geen elementen heeft die de luchtstroom over de auto stuurt zou dat nadelig zijn voor hun. Het idee bij Mercedes lijkt voornamelijk te zijn "meer lucht over de vloer is beter" terwijl andere teams inzetten op het daadwerkelijk zo efficiënt mogelijk inzetten van de lucht.
Voor punt 1 meer het opvangen van bewegingen die bij bepaalde frequenties optreden bij met name hoge snelheden. Als je actief je rijhoogte kan beïnvloeden kan je die perfect afstemmen. Daarmee hoef je de rake niet aantepassen. Maar hoe meer ik hierover nadenk destemeer ik ga bedenken dat Craigh Scarboroughs 1 april grap met Jelly Suspension misschien toch niet zo'n grap was. Red Bull heeft het gefixed door een vloeraanpassing en vering aanpassing.

Punt 2. Het idee van grond effect is juist om de vloer meer waarde te geven en de bovenkant qua vuile lucht te beperken. Wat je lijkt te zien bij red Bull, Ferrari en wat andere teams die porpoising semi onder controle hebben is dat het sealen van de vloer en het controleren van de stromen onder de vloer van belang is. Redelijk wat teams hebben cutt outs om vortexen te generen voor dat doel. Maar dat kost ironisch genoeg wat lucht welke je eigenlijk voor grond effect en downforce wil gebruiken. De enige andere alternatieve manier om lucht daarvoor aantezuigen en te beïnvloeden is via de side pods. met het Size zero concept van Mercedes hebben ze daarvoor niet genoeg oppervlakte om dat effectief voor elkaar te krijgen.

Red Bull heeft zoals we zien bij alle snelheden weinig last van porpoising
Ferrari duidelijk bij hogere snelheden maar liften ze een klein beetje dan gaat de aerodynamica meteen weer werken. Die zullen bij een volgende update denk ik met iets gewijzigde sidepods aankomen.

Mercedes heeft dan als logische optie het verbreden van de sidepods om meer lucht te krijgen om de vloer te sealen. Maar dat beïnvloed het gehele aerodynamische concept. Plus dat de grote voordelen van size zero eigenlijk wegvallen.
Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord