siggy schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:19:
[...]
BAR was vooral met Honda-backing en grote mond van Villeneuve. Financieel zal het wel prima hebben gezeten, jaguar durf ik weinig over te zeggen. Dat was een budget-Stewart en veel budget ging op aan Irvine

En dankzij BAR volgens mij ook Mugen kwijtgeraakt,
Probleem is gewoon dat de motor zo gigantisch complex is geworden, voorheen kocht je een blok en kon je een dijk van een auto bouwen en sneller zijn dan de fabrikant. Dat is sinds deze PU's bijna niet meer denkbaar.
Stewart zat altijd bij Ford, Jaguar was ook volledig Ford backed. BAR had in hun eerste seizoen Renault ‘supertec’ motoren. Op dat moment nog niks met Honda. Jordan verloor hun Honda deal aan BAR

.
Dus het probleem is eigenlijk de PU.
Waarom dan niet het volgende doen, deels een beetje terug naar de 70s.
Stel er komt een gestandaardiseerde PU zoals begin vorig decennium eigenlijk de bedoeling was met Cosworth en zoals Cosworth dat eigenlijk was met de DFV. Die motor kost bv 1 miljoen per unit. Maar met de costbase wil je dat eigenlijk omlaag krijgen
Als je zelf 1 wil bouwen, wat bv Ferrari zou willen, mag je bv het dubbele uitgeven.
Chassis, waarom zou je die niet gewoon mogen kopen?! Ik vind dat toch erg bijzonder.
Bv aan het eind van het seizoen moet de constructor champion hun chassis verkopen als blauwdruk voor een vast bedrag. Dan kunnen andere teams dat chassis ook gebruiken en hun eigen verbeteringen erop zetten. Of ze bouwen compleet iets eigens. Dat kon in de jaren vóór ik meen ~1992 ook gewoon een chassis kopen. Hoe vaak dat Coloni chassis wil niet van eigenaar is gewisseld…
Leuke is ook altijd deze zin mee te nemen:
Wat zou Fangio hebben gedaan?
In het geval van Hamilton zou die naar Ferrari of RBR zijn gegaan en daarvoor zijn gaan racen

.
[
Voor 3% gewijzigd door
GAIAjohan op 24-04-2022 18:36
]