Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 18:40

bloody

0.000 KB!!

Ah kijk, de voorbereiding voor een door de USA goedgekeurde Russische inval in de Baltische staten is al in volle gang.
This comes after the Financial Times reported yesterday that: "European officials believe Trump is likely to agree to withdraw US troops from the Baltics and perhaps further west"

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Yakolev schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:00:
Hele vreemde gang van zaken - het afdoen van Oekraïne als aanstichter, en bijna als vijand.

Nu ben ik altijd wel wat pessimistischer geweest dan de meesten omtrent de oorlog. Ik heb altijd gedacht dat vooral Oekraïne grote consessies moest gaan doen om deze oorlog te beëindigen. Echter, dit is geen consessies doen aan Rusland, dit is Oekraïne in een dusdanige situatie gooien dat ze onvoorwaardelijk moeten capituleren, en dat zou nooit, ooit de bedoeling mogen zijn.

Een onbetrouwbare Verenigde Staten, een zwak Europa; Als ik Zelensky was, dan zou ik volledig Enver Hoxha gaan, en mij volledig in de Chinese invloedsfeer gooien. Oké, wellicht een beetje overdreven..
Dat zou echt een Houdini move zijn…. Xi die even orde op zaken komt stellen. Dan kan je wel van een nieuwe internationale pikorde spreken…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 22:04

epic_gram

undercover moderator

Maar, Oekraïne hoeft niet akkoord te gaan met een deal tussen Rusland en de vs. Uiteindelijk bepaalt Oekraïne of ze doorgaan of niet, en de Europese landen (niet de eu als collectief) staan achter Oekraïne.

Positief blijven;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:10
Voor wie dacht dat Trump niet nog lager kon, hij heeft inmiddels Zelenskyi een dictator genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 18:39
bloody schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:06:
Ah kijk, de voorbereiding voor een door de USA goedgekeurde Russische inval in de Baltische staten is al in volle gang.
[Twitter]

[...]
als dit geen signaal is om iedereen weer in het leger te krijgen en een macht op te bouwen.
En om van Amerika af te komen weet ik het ook niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
hcQd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:13:
Voor wie dacht dat Trump niet nog lager kon, hij heeft inmiddels Zelenskyi een dictator genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rltc2k0roGa2NbcjIggr2z6SmLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqz7jTazhDJS3YKHXX2YYx4I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:26

DropjesLover

Dit dus ->

dr.lowtune schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Dat zou echt een Houdini move zijn…. Xi die even orde op zaken komt stellen. Dan kan je wel van een nieuwe internationale pikorde spreken…
Doet Xi niet, de Chinezen gaan zeer prat op zich niet bemoeien met het buitenland, interne aangelegenheden, etc.
[Twitter]

[...]
Dat zou echt extreem zijn... En 100% de dood van de nato.
Gelukkig zitten er ook andere landen gestationeerd, maar als die niet op de VS kunnen rekenen.

Wel vreemd, de Republikeinen zijn zo anti Rusland doorgaans dat de stilte uit die hoek oorverdovend is.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
epic_gram schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:07:
Maar, Oekraïne hoeft niet akkoord te gaan met een deal tussen Rusland en de vs. Uiteindelijk bepaalt Oekraïne of ze doorgaan of niet, en de Europese landen (niet de eu als collectief) staan achter Oekraïne.

Positief blijven;)
Dat kan Oekraine doen, als wij de gehele financiële en militaire ondersteuning overnemen.
Dus ook die 40% van de Amerikanen. En waar de Amerikanen hun oude materieel uit een depot dumpte in Oekraine om ruimte te maken, moeten wij het nieuw maken. En dat is het probleem. Er begint productiecapaciteit op te bouwen, maar het is bij lange na nog niet genoeg. Ook moeten we nu voor onszelf ook meer gaan kopen naast meer voor Oekraine. Dat gaat gewoon heel veel geld kosten en het moet er snel komen ook.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:36
Duidelijk dat Volgens de Russen Trump een zwakkeling is.
Russians sees Trump and America as a weak side.

And through the voices of the top propagandists on Russian state television, Putin is putting President Trump in his place:
- Russia don't need any compromises on Ukraine war;
- this war was never was about Ukraine, but about NEW WORLD ORDER;
- either the US agrees to all of Russia's unconditional demands or Russia uses weapons of mass destruction and begins threatening Europe!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Doet Xi niet, de Chinezen gaan zeer prat op zich niet bemoeien met het buitenland, interne aangelegenheden, etc.
Kan mij niet voorstellen dat Xi Jinping heel blij kijkt naar wat zich hier afspeelt. Een toenadering van de Verenigde Staten en Rusland lijkt me niet heel goed voor de geopolitieke positie van China.

Gigantisch verzwakt of niet, Rusland is verreweg het meest gevaarlijke buurland van China.

Hoewel het natuurlijk nooit zo ver zal komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 19-02-2025 19:22 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:13:
[...]
als dit geen signaal is om iedereen weer in het leger te krijgen en een macht op te bouwen.
En om van Amerika af te komen weet ik het ook niet
Voor de Baltische staten is het de vraag of daar nog voldoende tijd voor is. Ik denk dat hun dagen als onafhankelijke landen wel geteld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Dat kan Oekraine doen, als wij de gehele financiële en militaire ondersteuning overnemen.
Dus ook die 40% van de Amerikanen. En waar de Amerikanen hun oude materieel uit een depot dumpte in Oekraine om ruimte te maken, moeten wij het nieuw maken. En dat is het probleem. Er begint productiecapaciteit op te bouwen, maar het is bij lange na nog niet genoeg. Ook moeten we nu voor onszelf ook meer gaan kopen naast meer voor Oekraine. Dat gaat gewoon heel veel geld kosten en het moet er snel komen ook.
Plus dat veel van het spul dat we hier wel hebben
staan ook nog eens Amerikaans is. Wat een shitshow is dit aan het worden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel vreemd, de Republikeinen zijn zo anti Rusland doorgaans dat de stilte uit die hoek oorverdovend is.
Welke republikeinen? Die zijn al lang afgevoerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ze hebben andere mogelijkheden om Afrika 'te kopen'.
China gaat Afrika de komende drie jaar voor 50 miljard dollar financieel steunen, zo beloofde de Chinese president Xi Jinping op het China Afrika-forum in Beijing. Ook wil Xi de samenwerking op het gebied van infrastructuur, handel en militaire aangelegenheden versterken.
en daar hoeven ze helemaal niks voor terug......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:17
[Twitter]

[...]
Dit begint wel extreem ernstig te worden. Rusland en de VS zijn aan het coördineren om de EU te verzwakken.

Ruslands onderliggende reden kennen we ondertussen wel. De VS echter.. enige dat ik kan bedenken is dat Trump dit doet om full leverage te krijgen: ‘jullie gaan economisch 50000% op de knieen voor mij, anders laat ik stukjes EU opeten door Rusland’.

Als dat de game van de VS is: nooit in meegaan. Dit soort afpersing stopt namelijk nooit en gaat telkens een stap verder. Net zo lang tot je een uitgekneoen citroen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:14
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Dit begint wel extreem ernstig te worden. Rusland en de VS zijn aan het coördineren om de EU te verzwakken.

Ruslands onderliggende reden kennen we ondertussen wel. De VS echter.. enige dat ik kan bedenken is dat Trump dit doet om full leverage te krijgen: ‘jullie gaan economisch 50000% op de knieen voor mij, anders laat ik stukjes EU opeten door Rusland’.

Als dat de game van de VS is: nooit in meegaan. Dit soort afpersing stopt namelijk nooit en gaat telkens een stap verder. Net zo lang tot je een uitgekneoen citroen bent.
Ik ben momenteel te dom om te begrijpen wat US uit deze shitshow sleept. Kan je verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Plus dat veel van het spul dat we hier wel hebben
staan ook nog eens Amerikaans is. Wat een shitshow is dit aan het worden zo.
Volgens mij is Oekraïne ook afhankelijk van Amerikaanse ELINT, SIGINT en bovenal IMINT (satelliet beelden). Volgens mij hebben wij nauwelijks een analoog in Europa. Vooral wat betreft militaire satellieten liggen wij op alle machten (inclusief Rusland) flink achter.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
brecht_vb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Ik ben momenteel te dom om te begrijpen wat US uit deze shitshow sleept. Kan je verduidelijken?
Zullen we nooit exact weten, maar gezien hij ook bepaalde delen van de wereld graag 'terug' wil. Beetje zoals Putin Ukraine 'terug' wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:08
[...]

Groenland, for starters. Verwacht daarnaast "deals" die ernstig in het voordeel zijn van de Amerikanen, zoals ze Oekraïne hebben aangeboden. Het is ordinaire roof met als enige verschil dat er een handtekening moet worden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Volgens mij is Oekraïne ook afhankelijk van Amerikaanse ELINT, SIGINT en bovenal IMINT (satelliet beelden). Volgens mij hebben wij nauwelijks een analoog in Europa. Vooral wat betreft militaire satellieten liggen wij op alle machten (inclusief Rusland) flink achter.
Ja en dan hebben we nog Starlink en gps.

Ben inmiddels wel op het punt dat ik zit te twijfelen om mn aandelen te dumpen. Hoewel daar gek genoeg geen reet beweging in zit te afgelopen weken -O-

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 19-02-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

De afbraak van de internationale rechtsorde en het opbreken van een potentieel rivaal (EU) en het globale centrum van deze internationale rechtsorde in kleine hapklare koloniën om leeg te trekken.

Verwacht dat afgelopen week in Saoedië Arabië de grenzen in Europa zijn hertekend en verdeeld tussen de grootmachten. De komende tijd zal duidelijk worden waar deze grenzen gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Tens schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Ze hebben andere mogelijkheden om Afrika 'te kopen'.

[...]

en daar hoeven ze helemaal niks voor terug......
Correct, ze kopen alles, direct of met leningen die niemand anders wil geven.
Niet met militair machtsvertoon.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Correct, ze kopen alles, direct of met leningen die niemand anders wil geven.
Niet met militair machtsvertoon.
Als je de 'juiste' mensen genoeg betaald hoeft dat ook niet. Betekent niet dat het niet effectief gewoon Afrikaanse landen leegroven is.
Nog een reden waarom China liever een zwak Rusland heeft:
Hout voor weinig uit de oostelijke Russische koloniën.

[Twitter: https://x.com/adnashmyash/status/1883657069703893129]

.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 18:40

bloody

0.000 KB!!

Eindelijk is er een bekende Republikein die zich uitspreekt over Trumps opmerkingen

Heel subtiel ook trouwens, dat hij nog even 'truth' benoemd. Omdat hij weet dat Trump alles aan elkaar liegt.

[ Voor 27% gewijzigd door bloody op 19-02-2025 19:53 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

De US heeft ong 100.000 militairen in de EU, waarvan een paar duizend in de Baltics. Die zorgen dat de Rusland daar minder snel aanvalt, want dan zijn ze in oorlog met de US.

De US troepen weghalen uit de Baltics maakt het veel eenvoudiger voor Rusland om daar aan te vallen.

Wat Trump nu zou kúnnen doen is zeggen tegen de EU: ik ga heffingen toepassen op al jullie producten, maar als jullie tegenheffingen instellen, haal ik mijn troepen uit de Baltics terug en kan Rusland lekker z’n gang gaan.

Dat noem ik chantage - als deze hypothese klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
bloody schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:53:
Eindelijk is er een bekende Republikein die zich uitspreekt over Trumps opmerkingen
[Twitter]

Heel subtiel ook trouwens, dat hij nog even 'truth' benoemd. Omdat hij weet dat Trump alles aan elkaar liegt.
zijn er wel meer: vandaag nog.
"Putin cannot be trusted, he is a war criminal. He should be in prison for life, or even executed," says U.S. Senate Armed Services Committee Chairman Roger Wicker
.

(Roger F. Wicker (Pontotoc (Mississippi), 5 juli 1951) is een Amerikaans politicus. Hij is een Republikeins senator namens de staat Mississippi.)

Anderen noemen Putin ook een war criminal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:39

Amphiebietje

In de blubber

En nog meer:

https://www.theguardian.c...-67b628ae8f08d2b5975a9e66

North Carolina, Alaska, South Dakota mensen. Als je het regelt mensen uit dat soort staten kritisch te krijgen, dan heb je toch wel een behoorlijke fuckup begaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:04:
En nog meer:

North Carolina, Alaska, South Dakota mensen. Als je het regelt mensen uit dat soort staten kritisch te krijgen, dan heb je toch wel een behoorlijke fuckup begaan...
Ja ok... En nu...?

Goed, je moet ergens beginnen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-02-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
[...]

De US heeft ong 100.000 militairen in de EU, waarvan een paar duizend in de Baltics. Die zorgen dat de Rusland daar minder snel aanvalt, want dan zijn ze in oorlog met de US.

De US troepen weghalen uit de Baltics maakt het veel eenvoudiger voor Rusland om daar aan te vallen.

Wat Trump nu zou kúnnen doen is zeggen tegen de EU: ik ga heffingen toepassen op al jullie producten, maar als jullie tegenheffingen instellen, haal ik mijn troepen uit de Baltics terug en kan Rusland lekker z’n gang gaan.

Dat noem ik maffiabaas protection money tactieken...
Maar zo kennen we Trump immers.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:23

flessuh

Set sail for fail!

Amphiebietje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:04:
En nog meer:

Alaska kan ik zeker begrijpen.. dat is ooit gekocht van Rusland dus straks geeft Trump dat ook nog terug..Geeft ook direct extra druk op Canada

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Ja ok... En nu...?

Goed, je moet ergens beginnen natuurlijk.
Ik heb weinig hoop. Deze senatoren zijn de zelfde clowns die ook al zijn compleet geschifte kabinetsleden gewoon klakkeloos benoemen. Words are cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
[Twitter]

Pence z’n invloed is helaas precies nul. Die man moet meer als wat anders vrezen voor politieke vervolging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:07

JJJ

Afwezig schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Pence z’n invloed is helaas precies nul. Die man moet meer als wat anders vrezen voor politieke vervolging.
Ik weet niet hoe ik het moet duiden. In 2016 als vice president was Pence de frontman van de zeloten. Wat wil dit zeggen? Is dit een breuklijn binnen de facties achter Trump of is Pence z’n status veranderd na 6-jan (couppoging Capitool)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afwezig
JJJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Ik weet niet hoe ik het moet duiden. In 2016 als vice president was Pence de frontman van de zeloten. Wat wil dit zeggen? Is dit een breuklijn binnen de facties achter Trump of is Pence z’n status veranderd na 6-jan (couppoging Capitool)?
Er valt veel over te schrijven, maar in feite heeft Pence het gevaar van Trump gezien op 6 januari en Trump heeft gebrek aan loyaliteit gezien op en na 6 januari. Nog meer als tegenstand heeft Trump geen tolerantie voor iets anders als onvoorwaardelijke loyaliteit.

https://www.pbs.org/newsh...-with-trump-in-new-memoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Tenzij we daar via Frankrijk en het UK nucleaire wapens stationeren waarbij we de leiders van die landen een koffertje met de codes overhandigen. Die dingen dienen niet voor niets als afschrikking. Putin en Trump zullen om begrijpelijke redenen woest worden, maar dit is de reactie die je mag verwachten als je Europa het mes op de keel zet en dwingt om ook met de spierballen te gaan rollen.

Ik twijfel er niet aan dat Kim uit Noord Korea kernwapentechnologie van Putin cadeau heeft gekregen in ruil voor zijn militaire steun. In Wit Rusland staan kernwapens van Putin.

Als ik (militaire) analisten mag geloven heeft Europa geen opties omdat er te veel tijd nodig is:
- Voor het opbouwen van een troepenmacht, waar Oekraïne al 300.000 militairen in het veld heeft
- Voor het maken van extra materieel, dat in een oogwenk is gemold waar alleen aan UA kant al een maandelijkse productie is van 200.000 drones
- Voor het neerzetten van een vredesmacht voor het bewaken van een vrede die is afgesproken tussen VS en Rusland die beiden hun gat afvegen met onderlinge verdragen.
- Voor het opzetten van een eigen militair inlichtingen apparaat terwijl er afgelopen jaren al hard is geïnvesteerd in onder andere de Helios- en Pleiades-programma's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[Twitter]

[...]
Inderdaad, zonder Amerikaanse militairen in de Baltische Staten wordt het voor Rusland alleen maar aantrekkelijker om een keer aan te vallen. Ik ben benieuwd wat er nog meer nodig is om alle alarmbellen te laten afgaan in Brussel, want Trump geeft Putin straks vrij spel in Europa.

De waarschuwingen waren er al:

Trump would encourage Russia to ‘do whatever the hell they want’

Maar de boodschap werd toen ontvangen als "het zal wel niet zo'n vaart lopen" :z

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
ledog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Tenzij we daar via Frankrijk en het UK nucleaire wapens stationeren waarbij we de leiders van die landen een koffertje met de codes overhandigen. Die dingen dienen niet voor niets als afschrikking. Putin en Trump zullen om begrijpelijke redenen woest worden, maar dit is de reactie die mag kan verwachten als je Europa het mes op de keel zet en dwingt om ook met de spierballen te gaan rollen.

Ik twijfel er niet aan dat Kim uit Noord Korea kernwapentechnologie van Putin cadeau heeft gekregen in ruil voor zijn militaire steun. In Wit Rusland staan kernwapens van Putin.

Als ik (militaire) analisten mag geloven heeft Europa geen opties omdat er te veel tijd nodig is:
- Voor het opbouwen van een troepenmacht, waar Oekraïne al 300.000 militairen in het veld heeft
- Voor het maken van extra materieel, dat in een oogwenk is gemold met een alleen aan UA kan al een maandelijkse productie van 200.000 drones
- Voor het neerzetten van een vredesmacht voor het bewaken van een vrede die is afgesproken tussen VS en Rusland die beiden hun gat afvegen met onderlinge verdragen.
- Voor het opzetten van een eigen militair inlichtingen apparaat terwijl er afgelopen jaren al hard is geïnvesteerd in onder andere de Helios- en Pleiades-programma's.
Ik denk dat je een goed punt hebt. Sterker nog: ik denk dat Europa UA straks hard nodig heeft militajr gezien. UA’s leger en militaire industrie is kláár om te vechten.

Praktisch geen enkel Europees land kan snel veel mensen en materieel voor lange termijn op de been brengen. Ik denk dat we UA maar versneld EU lid moeten maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:09
Europa zal slagvaardiger moeten worden. Veel sneller beslissingen kunnen en moeten maken en kunnen inspelen op de actualiteit. Dat vraagt om een frisse blik en een behoorlijk mandaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

*knip* we verwachten links naar bronnen, geen screenshots. Als je uit principe niet wil linken naar een specifieke site, is dat jouw keuze, maar geen reden om onze verwachtingen omtrent bronnen te omzeilen

[ Voor 121% gewijzigd door polthemol op 20-02-2025 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Cheezborger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:42:
Europa zal slagvaardiger moeten worden. Veel sneller beslissingen kunnen en moeten maken en kunnen inspelen op de actualiteit. Dat vraagt om een frisse blik en een behoorlijk mandaat.
Dat mandaat had de EU decennia geleden al moeten krijgen. Na 2014 is er over een Europees leger gesproken.
Nu, met de huidige politieke realiteit waar pvv, Front National, afd, Fratelli d'Italia en dergelijke gewoon echt groot zijn geworden gaat dat onmogelijk zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
We zijn naar de slachtbank geleid, vanaf hier gaat dat alleen maar duidelijker worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

*knip* originele bericht is geknipt

[ Voor 67% gewijzigd door polthemol op 20-02-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Het voelt alsof we leven in een surrealistische enge werkelijkheid.
Ik ga iig de ID kaarten vh gezin vervangen door paspoorten. Dat is alvast een begin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat je een goed punt hebt. Sterker nog: ik denk dat Europa UA straks hard nodig heeft militajr gezien. UA’s leger en militaire industrie is kláár om te vechten.

Praktisch geen enkel Europees land kan snel veel mensen en materieel voor lange termijn op de been brengen. Ik denk dat we UA maar versneld EU lid moeten maken…
Veel belangrijker lijkt me dat we (EU) met UA om tafel gaan zitten en vragen wat we ze echt kunnen bieden om de grenzen te herstellen. Wellicht moeten we meer eigen legers opbouwen, maar deze discussie lijkt momenteel het publieke discours helemaal in beslag te gaan nemen waardoor andere belangrijke en moeilijker vragen op de achtergrond dreigen te raken.

Om meerdere redenen lijkt mij het groter en sneller opschalen van productie waar Oekraïne om zit te springen veel belangrijker voor onze veiligheid, zeker op de korte termijn.

Opbouwen van eigen legertjes lijkt heel stoer, maar in feite is het appeasement politiek richting Trump. Voor een beslissing om vanaf nu vol gas te geven om Oekraïne in alles te helpen om deze oorlog te winnen vraagt echte politieke moed van onze leiders.

Ik verwacht van Zelensky dat hij geen tijd gaat verspillen aan relatietherapie met Trump maar juist tegengas geeft om Europa zo snel mogelijk te confronteren met de nieuwe realiteit van een logsgeslagen Trump.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En daar gaat het defensie budget op een -40%?:

🇺🇸❌ Defense Secretary Pete Hegseth has ordered senior leaders at the Pentagon and throughout the U.S. military to develop plans for cutting 8% (❗️) from the defense budget in each of the next five years, - WP

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 19 februari 2025

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Met de ontwikkelingen van de laatste dagen zou je hopen dat de Euopese politiekers genre Macron, Tusk Starmer en Scholz het ook wel begrepen zouden hebben.

Niet mee gaan in een lulverhaal van Trump en gewoon zelf actie nemen en in het lang en breed aankondigen onvoorwaardelijk Ukraine te steunen tot het bittere eind.
Iedere oproep van VS negeren en gewoon zijn bluff callen in de handelsoorlog.
Europa kan de VS en vooral de gewone Amerikaan pijn doen als we zouden willen.

Hoe vaak moet je horen van Trump dat wij niet zijn vrienden zijn. We zijn op het punt gekomen dat Trump 1 aankondiging verwijderd is van de ganse EU het label enemy te geven.

Ipv het originele Biden plan met minimale inspanning Soviet reserves opmaken gewoon -eindelijk- all in gaan te beginnen met Taurus 50-100 f16's inclusief Westerse piloten en meest moderne lay-out. Ipv afdankertjes ook recente Leopards en dan de BAE, Rheinmetall, Dassault en Leonardo's maar vol aan het werk zetten desnoods gedwongen..

Mag Putin gaan dreigen en escalatie roepen.

Nu niet ageren zou gewoon crimineel zijn.

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
-AzErTy- schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:23:
Met de ontwikkelingen van de laatste dagen zou je hopen dat de Euopese politiekers genre Macron, Tusk Starmer en Scholz het ook wel begrepen zouden hebben.

Niet mee gaan in een lulverhaal van Trump en gewoon zelf actie nemen en in het lang en breed aankondigen onvoorwaardelijk Ukraine te steunen tot het bittere eind.
Iedere oproep van VS negeren en gewoon zijn bluff callen in de handelsoorlog.
Europa kan de VS en vooral de gewone Amerikaan pijn doen als we zouden willen.

Hoe vaak moet je horen van Trump dat wij niet zijn vrienden zijn. We zijn op het punt gekomen dat Trump 1 aankondiging verwijderd is van de ganse EU het label enemy te geven.

Ipv het originele Biden plan met minimale inspanning Soviet reserves opmaken gewoon -eindelijk- all in gaan te beginnen met Taurus 50-100 f16's inclusief Westerse piloten en meest moderne lay-out. Ipv afdankertjes ook recente Leopards en dan de BAE, Rheinmetall, Dassault en Leonardo's maar vol aan het werk zetten desnoods gedwongen..

Mag Putin gaan dreigen en escalatie roepen.

Nu niet ageren zou gewoon crimineel zijn.
Ja, zo te lezen hebben ze die les nog niet geleerd. Blijft toch EU hé.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-84180827
Macron en Starmer naar Washington
De Franse president Macron en de Britse premier Starmer reizen volgende week af naar Washington. Dat heeft de nationaal veiligheidsadviseur van president Trump, Mike Waltz, gezegd tegen Fox News.

Zowel Macron als Starmer zal in het Witte Huis een ontmoeting hebben met president Trump, waarin het zal gaan over de onderhandelingen om tot een bestand in Oekraïne te komen. De Verenigde Staten praten daar nu met Rusland over, zonder Oekraïne en Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-10 18:05
*knip* originele bericht is geknipt

[ Voor 74% gewijzigd door polthemol op 20-02-2025 06:53 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:21:
[Bluesky]
Tot op heden is de Trump regering ver weggebleven van het morrelen aan defensie, NSA, CIA etc. Met dit soort plannen, in combinatie met de totale ondermijning van de internationale positie, zou je toch verwachten dat er een paar '4-star Generals' opstaan en Trump aanpakken? Waar blijft de reactie? Die beruchte MIC is net zo mak als de EU, zo lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:46

Jebus4life

BE User

-AzErTy- schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:23:
Tusk is bezig met de dreiging op zijn eigen oostflank (en PIS (Recht & Rechtvaardigheid) - Het zijn presidentsverkiezingen in Polen later dit jaar).

Starmer heeft weinig slagkracht en goodwill binnen Europa (want Brexit)

Macron heeft de juiste blik, maar is vleugellam in Frankrijk want hij heeft geen meerderheid en geen regering (en de communisten overheersen het linkse blok en zijn niet anti-rusland. En Le Pen zit in de zak van Poetin)

Scholz is vanaf zondag ontslagnemend bondskanselier en kans weinig doen - In Duitsland moeten we hopen op een duidelijke zege voor het CDU van Merz zodat de CDU en de SPD aan hun beide partijen genoeg hebben voor een stabiele meerderheid. Merz lijkt opvallend Hawkish over Rusland en lijkt zich meer richting de visie van Macron te zitten, gezien de gebeurtenissen van de afgelopen dagen zal dat niet verandert zijn lijkt me.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
@-AzErTy- In EU is er terughoudendheid momenteel om te wachten op de verkiezingen in DE op zondag (denk ik).

TUR trekt de kaart voor UKR, dus ik hoop dat GR ook wat leopards wil inpitchen richting UKR.

Het blijft me een raadsel waarom Trump zo hard van leer trekt tegen UKR. In den beginne werd er door senatoren nog meegedeeld: "we kunnen militaire vijand van US hard raken met een frats van het militaire budget - dit is een buitenkans".

Stel dat EU met een wonder stevige extra steun en de nieuwste raketten aan UKR wil toekennen: Trump staat op zijn achterste poten als RU naar huis wordt geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[Bluesky]
spuit 11

[ Voor 19% gewijzigd door Napo op 19-02-2025 21:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
graceful schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Ja, zo te lezen hebben ze die les nog niet geleerd. Blijft toch EU hé.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-84180827

[...]
Zo kennen we Macron, hij was ook degene die maandenlang met Putin bleef praten in 2022 in de hoop hem van gedachten te kunnen veranderen. En nu hetzelfde bij Trump proberen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[Bluesky]
Dat zou nogal wat zijn.
Dit zou het Amerikaanse MIC echt gigantisch beschadigen en daarmee ook hun innovatieve vermogen, diplomatieke macht die hier vanuit gaat alsmede Amerikaans militair vermogen. Voor een land zoals Taiwan zou dit ook totale paniek zijn omdat de Amerikanen zich daarmee echt gaan terugtrekken.

Maar voor ons, tja, dit opent de wapenmarkt ook nog eens op.

Daarnaast kan dit wel eens echte politieke opstand veroorzaken omdat die Amerikaanse MIC bedrijven, bewust hun werkgelegenheid over zoveel mogelijk staten verdelen en dus zoveel mogelijk congresleden en senatoren zo in hun zak hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-02-2025 21:44 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 18:39
XWB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Zo kennen we Macron, hij was ook degene die maandenlang met Putin bleef praten in 2022 in de hoop hem van gedachten te kunnen veranderen. En nu hetzelfde bij Trump proberen.
Minder praten meer doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Jebus4life schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:37:

Macron heeft de juiste blik, maar is vleugellam in Frankrijk want hij heeft geen meerderheid en geen regering (en de communisten overheersen het linkse blok en zijn niet anti-rusland. En Le Pen zit in de zak van Poetin)
De Franse Communistische Partij overheerst niet het linkse blok. De Socialistische Partij daarzo is grofweg gelijk aan onze PvdA, dus je doet alleen aan feitloze stemmingmakerij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:24

Zewatanejo

Fine Thanks!

brecht_vb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:38:
@-AzErTy- In EU is er terughoudendheid momenteel om te wachten op de verkiezingen in DE op zondag (denk ik).

TUR trekt de kaart voor UKR, dus ik hoop dat GR ook wat leopards wil inpitchen richting UKR.

Het blijft me een raadsel waarom Trump zo hard van leer trekt tegen UKR. In den beginne werd er door senatoren nog meegedeeld: "we kunnen militaire vijand van US hard raken met een frats van het militaire budget - dit is een buitenkans".

Stel dat EU met een wonder stevige extra steun en de nieuwste raketten aan UKR wil toekennen: Trump staat op zijn achterste poten als RU naar huis wordt geschoten.
Trump denkt alleen aan Trump. Hij wil een deal, ongeacht de consequenties. De makkelijkste manier om een deal te maken is Rusland hun zin te geven. Grappig genoeg vraagt Rusland meer dan het bod van Trump, wat hem weer beledigd. Dat reageert Trump dan weer af op Zelensky.

Het gaat nu allemaal erg snel. De komende dagen zal het stof wat neerdalen. Afhankelijk van de reacties verwacht ik dat Trump wat van koers zal veranderen. Als Rusland te veel eisen stelt en de weerstand in de VS te groot wordt zal dat invloed hebben. Als de EU druk kan uitoefenen evt via China om een deal van Trump met Rusland nadeliger te laten zijn dan hij int eerste instantie dacht, kan Trump draaien. EU is goed in diplomatiek...ik denk dat er overuren gedraaid worden voor een juiste strategie op dit moment..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
@Jebus4life Starmer mag iets luidruchtiger zijn, maar hij wil goede US relaties houden. Brexit speelt niet hard door in deze problematiek.

Macron zit met een probleem idd. Voor DE is het wachten tot maandagochtend.

Polen is ook nog een beetje een vraagstuk maar daar wordt tenminste militair geïnvesteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:10
Europa kan wel degelijk gpede strategische keuzes maken. Zoals de keuze voor een eigen GPS susteem (Galileo), terwijl toen het credo was ‘dat hebben we toch helemaal niet nodig, Bush garandeert zelfs gratis toegang tot het US GPS systeem”. Dus laten we dat vasthouden en laten we slimmer zijn dan Trump en de zijnen. Meer investeren in defensie, minder in milieu, meer eigen voedselvoorziening, zorgen voor eigen datanetwerken met alternatieven voor X, Facebook, Google. Meer samenwerken met de UK en Brexit regels ter bescherming interne markt versoepelen. Etc etc. Vasthouden aan Groenland en een blok vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:46

Jebus4life

BE User

Amphiebietje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:46:
[...]

De Franse Communistische Partij overheerst niet het linkse blok. De Socialistische Partij daarzo is grofweg gelijk aan onze PvdA, dus je doet alleen aan feitloze stemmingmakerij.
Melenchon is de dominante man in dat blok. Dat is gewoon een écht radicaal linkse politicus. Dus mijn statement klopt gewoon hoor ***EDIT*** Nog even mijn post gecheckt, hij was inderdaad korter door de bocht dan ik bedoelde. ***EINDE EDIT***

Ik ken de Nederlandse poltitiek niet zo enorm goed, maar ik denk dat bij jullie de SP de meest linkse partij is? Daar zit Melenchon echt nog ver links van bijvoorbeeld.

Ik zal mezelf absoluut geen expert noemen maar ik volg de Franse politiek de laatste jaren relatief goed op (meerdere Waalse vrienden, en die volgen de Franse politiek quasi even nauw op dan de Belgische).

[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 19-02-2025 22:13 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikT738
We moeten vooral zelfvoorzienend zijn. Groene- en kernenergie bieden daar voor Europa denk betere kansen dan energie uit kolen, gas en olie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:12:
[...]

We moeten vooral zelfvoorzienend zijn. Groene- en kernenergie bieden daar voor Europa denk betere kansen dan energie uit kolen, gas en olie.
Los daarvan is je continent kunnen verdedigen zinloos als dat continent onleefbaar is geworden. Nee, gewoon helemaal niet minder uitgeven aan het milieu.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:44:
[...]

De constante stroom van nepnieuws krijg je alleen wanneer je al in die specifieke bubbel zit.

Mijn punt is de veranderde tactiek. Waar het eerst gebruikers waren en een paar websites, is nu het aantal betrouwbaar ogende websites toegenomen.
Fact-checken is veel moeilijker geworden voor de normale burger met weinig tijd en zonder 5 abonnementen op wel betrouwbare sites.

Ik zit ook op feesboek en insta, maar ik krijg nog steeds kattenfilmpjes en stand-up comedy shorts, en echt 0,0 nieuws (niet links, rechts echt of nep). Goed, misschien ben ik hierin uniek, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik ben misschien net wat positiever en met wat meer vertrouwen in mijn medemens.
In onze vorige discussie heb ik je gevraagd dit te onderbouwen met bronnen, dat lukte toen niet of onvoldoende. Ik vraag je opnieuw om met bronnen te komen voor je dergelijke statements: "nepnieuws krijg je alleen wanneer je al in die specifieke bubbel zit".

Onderzoek van 2018 op basis van Twitterberichten: Nepnieuws wordt gemiddeld 70% sneller en verder gedeeld dan feitelijke berichten. https://www.science.org/doi/10.1126/science.aap9559

Ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat je alleen nepnieuws te zien krijgt wanneer je al in een bubbel zit. Zodra je een socialmedia-account creëert zit je immers al in een bubbel. Een bubbel is niets meer dan een aantal kenmerken waar een algoritme op kan targetten. Dat algoritme is ontworpen om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden, boos te maken en te houden (dan blijf je nog langer online). Hmmm... wat voor soort content zou daar nu geschikt voor zijn? Insert clickbait, nepnieuws, complottheorieën etc. Het algoritme heeft zowel bij een gebruiker met weinig als veel kenmerken baat bij het zo lang mogelijk vast houden van aandacht. Bij de gebruiker met veel kenmerken zal dit eerder resulteren in versterkende content waardoor deze in een echokamer terecht komt.

Ander persoonlijk voorbeeld. Mijn moeder kijkt graag naar NPO1 en was op een gegeven moment overtuigd dat elektrische auto's niet goed waren voor de groei van planten omdat er dan te weinig CO₂ in de lucht zou zijn. Dat had een wetenschapper op de NPO verteld. Bleek dat Ongehoord Nederland te zijn welke zoals hierboven omschreven een item had.

Het medialandschap verschuift en zit wat mij betreft in een negatieve spiraal. Diensten hebben een financieel belang bij het vergaren van zoveel mogelijk data en het verkopen advertentieruimte. Diensten moeten makkelijker en aantrekkelijker worden waardoor we meer van onze data (content of kenmerken) prijsgeven. Aangeboden content moet korter vanwege ons afgenomen concentratievermogen en onze dopamineverslaving, interactiever om de gebruiker te bevredigen, en als kers op de taart gooien we wat clickbait, nepnieuws en complottheorieën in de mix om alles nog even te maximaliseren.

Wanneer je bovenstaande linkt aan beïnvloeding vanuit Rusland of sinds kort de Verenigde Staten. Dan zie je de gevaren voor de democratie en hoe kritiek juiste informatievoorziening is voor onze toekomst.

offtopic:
Eigenlijk wilde ik nog wat voorbeelden van beïnvloedingscampagnes toevoegen zoals Cambridge Analytica en (weet ik niet meer zeker) raadgevend referendum Oekraïne 2016, maar dan raak ik te veel op een zijspoor.

Als ik ergens fout zit, corrigeer me gerust.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21
Wie goed had opgelet, wist allang dat Trump in de zak van de Russen zat.

Toch verraste het me hoe snel hij de Russische retoriek volledig overnam.

Het Kremlin heeft duidelijk een lange-termijnstrategie met hem gespeeld – en nu plukken ze daar de vruchten van.

Trump kocht een condo voor 100 miljoen dollar en verkocht het twee weken later aan een Russische oligarch voor het dubbele. Dit patroon herhaalde zich keer op keer. Hij ging zes keer failliet, en telkens stonden de Russen klaar om hem er weer bovenop te helpen.

Het Steele-dossier – waar je nu niets meer over hoort – liet al zien hoe Trump werd gemanipuleerd.

Toch blijven sommigen excuses zoeken: "Trump wil de oorlog stoppen om zich volledig op China te richten."
Nee!! Trump is simpelweg een trekpop van het Kremlin, niet meer en niet minder.

Wil je meer weten over zijn connecties met Rusland? Dan kan ik deze documentaire aanraden:
Active Measures (2018)
YouTube: Active Measures 2018 1080p WEB DL DD+5 1 H 264

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
C00P schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 23:47:
Wie goed had opgelet, wist allang dat Trump in de zak van de Russen zat.

Toch verraste het me hoe snel hij de Russische retoriek volledig overnam.

Het Kremlin heeft duidelijk een lange-termijnstrategie met hem gespeeld – en nu plukken ze daar de vruchten van.

Trump [...]
Ik ben geen pro-trump, maar ik vind het wel zeer diepgaande beschuldigen zonder bronnen. Denk niet dat we die kant op moeten gaan.. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21
graceful schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:48:
[...]

Ik ben geen pro-trump, maar ik vind het wel zeer diepgaande beschuldigen zonder bronnen. Denk niet dat we die kant op moeten gaan.. :X
Kijk op zijn minst die documentaire, als je daarna iets verduidelijkt wilt zien laat je maar weten, dan zal ik je voorzien van bronnen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Die Vance is ook een galbak.

De Amerikaans vicepresident J.D. Vance waarschuwde Zelensky woensdag om niet langer ‘kwaad te spreken’ over Trump. ,,Trump op andere gedachten brengen door hem in de media zwart te maken is een afschuwelijke manier om met deze regering om te gaan”, zei Vance tegen The Daily Mail. ,,We houden van het Oekraïense volk en bewonderen de dapperheid van de soldaten, maar we vinden natuurlijk dat deze oorlog snel moet worden beëindigd.”

Wie begon er ook alweer? ;w

Maar het gaat dus precies de kant op waarop meerdere hier dachten. Trump is de keizer. Mag alles zeggen. Maar laat zich niet van repliek dienen. Indien wel nouuuuu dan zwaait er wat.
En hier in Europa is men dus blijkbaar als de dood om die mafklapper gewoon te zeggen waar het op staat. Want je weet niet wat hij gaat flikken.

[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-02-2025 01:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
graceful schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:48:
[...]

De bronnen voor de film waar @C00P naar linkt zijn ook online te vinden:

Wikipedia: Active Measures (film)
Wikipedia: Links between Trump associates and Russian officials

Je kan verder klikken op alle bronnen om er een duidelijker beeld van te krijgen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bovendien: de pro-Rusland talking points zijn niet genoeg bewijs? Die komen rechtstreeks uit de mond en vingers van de man. Dat is hier (voor het in de zak van Putin zitten in ieder geval) het bewijs, toch?

Met de groter wordende berg desinformatie kunnen we wel vast willen blijven hangen in het ontkrachten van alle losse uitspraken, maar daarmee doe je voornamelijk mee met het spel dat Putin wil spelen.

Nuttiger is om alle bewijsbare en reproduceerbare zaken erbij te pakken en talking points te laten voor wat het is. Het Witte Huis is voor de komende jaren in ieder geval niet langer serieus te nemen en men is nu woord voor woord Europa verbaal aan het aanvallen. Dat is ook bewijs. Bewijs dat het niet mee te nemen is bij het staven van feiten.

Wat mij betreft geldt er 1 regel: "The only winning move is not to play"

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:02
[Twitter]

Disclaimer: geen rechtvaardiging, maar wel analyse
Ruslands invasie van Oekraïne is een brute aanval op de soevereiniteit van een onafhankelijk land en heeft geleid tot enorm menselijk leed. Er is geen rechtvaardiging voor de agressie van Poetin. Tegelijkertijd is het nuttig om te begrijpen waarom dit conflict geëscaleerd is. Niet om het goed te praten, maar om te doorzien hoe geopolitieke keuzes en economische belangen deze oorlog mede mogelijk hebben gemaakt. Begrip van de achterliggende dynamiek is noodzakelijk, zeker als je een conflict wilt oplossen. Dit betekent niet dat de keuzes van Rusland, de EU of Oekraïne gelijkwaardig zijn, maar dat geopolitiek zelden zwart-wit is. Wie de oorzaken beter begrijpt, kan ook beter inschatten hoe deze oorlog verder kan verlopen.

Het bovenstaande kan ik op die manier duiden door mijzelf te proberen te verplaatsen in de uitspraken van Trump, Oekraïne en Rusland. Waarmee ik vooraf graag aangeef expliciet niet achter hun beweegredenen en acties te staan.
Ruslands geopolitieke doelen: Economie en militaire veiligheid
Om het kort te houden begin ik met Rusland, de rest komt vanzelf aan bod. In de basis wil Rusland, net als elke grootmacht, twee dingen:
  1. Economische groei
  2. Militaire soevereiniteit en veiligheid
Op beide punten heeft Rusland terrein verloren voorafgaand aan de invasie.
Economische factor: De mislukte Euraziatische Economische Unie (EAEU)
Rusland wilde een ‘single market’ creëren, vergelijkbaar met de Europese interne markt. Dit leidde tot de oprichting van de Euraziatische Economische Unie (EAEU), een economisch blok met Armenië, Wit-Rusland, Kazachstan en Kirgizië. Deze landen waren echter economisch te zwak om een serieuze machtsfactor te vormen. Waar Nederland rond de 1000 miljard omzet praten we daar over een economie van 20, 80, 224 en 11 miljard. Bij elkaar nog niet eens de helft van Nederland.

Oekraïne was cruciaal voor deze EAEU vanwege zijn sterke industriële basis, landbouwproductie en grondstoffen. Het toetreden van Oekraïne zou de EAEU economisch levensvatbaar maken.
De EU en Rusland: Oekraïne als inzet van een geopolitiek conflict
Hier ging het mis. De EU bood Oekraïne een associatieverdrag aan, inclusief de Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA). Dit betekende dat Oekraïne zijn douanewetgeving, technische normen en productstandaarden moest afstemmen op de EU, wat niet compatibel was met de EAEU.

Kort gezegd: Oekraïne moest kiezen tussen óf de EU óf de EAEU. Hetzelfde gold voor de EAEU: lidstaten konden geen eigen handelsverdragen met de EU afsluiten. Oekraïne werd hierdoor de inzet van een geopolitiek conflict tussen de EU en Rusland.

Omdat Oekraïens toetreding tot de EAEU essentieel was, zette Rusland de pro-Russische president Viktor Janoekovitsj onder druk om het verdrag met de EU niet te tekenen. Dit lukte, maar leidde tot massale Euromaidan-protesten, die op 22 februari 2014 resulteerden in Janoekovitsj’ afzetting.

Vanuit Russisch perspectief was dit een door het Westen gesteunde staatsgreep. Vanuit Oekraïens perspectief was het een overwinning voor democratie.
Van economisch conflict naar militair conflict: De annexatie van de Krim
Ongeacht wie je gelijk wil geven: letterlijk een dag na Janoekovitsj’ afzetting verschenen Russische ‘groene mannetjes’ (soldaten zonder insignes) op strategische punten op de Krim. Rusland organiseerde vervolgens een ‘referendum’ met een ongeloofwaardige 97% ‘ja-stem’, waarna de Krim werd geannexeerd. Op dat moment veranderde het conflict van een economische machtsstrijd naar een militair conflict.
De militaire factor: Sebastopol en de Zwarte Zee
Naast de economische factor speelde ook militaire strategie een rol. De haven Sebastopol op de Krim is cruciaal voor de Russische Zwarte Zeevloot en biedt Rusland jaarrond toegang tot de Middellandse Zee.
Rusland kon de controle over deze strategische haven niet riskeren. De annexatie van de Krim garandeerde dat Sebastopol in Russische handen bleef. Omdat de Krim echter een schiereiland is, werd het logistiek afhankelijk van Oekraïne. Daarom versterkte Rusland vervolgens separatisten in Donetsk en Loehansk, om een corridor naar de Krim veilig te stellen.
De invasie van 2022: mislukt plan
Deze strategie werd uiteindelijk een voedingsbodem voor de invasie van 2022. In theorie kon Rusland via een grootschalige aanval twee doelen behalen:
  1. Snelle inname van Kiev en het installeren van een marionettenregering, zodat Oekraïne alsnog de EAEU in zou gaan.
  2. Annexatie van Oost-Oekraïne, om een vaste landverbinding naar de Krim te garanderen.
Beide doelen zijn grotendeels mislukt.
  • De CIA informeerde Oekraïne vroegtijdig over het Russische plan om Antonov Airport als springplank te gebruiken voor de inname van Kiev. Hierdoor verloor Rusland de Battle of Antonov Airport, waarmee de flitsaanval op Kiev mislukte.
  • De Russische opmars in het oosten is deels geslaagd, maar tegen enorme militaire en economische kosten.
Was een neutrale koers mogelijk?
Had Oekraïne een neutrale positie kunnen behouden, met zowel een samenwerking met de EU als de EAEU? In theorie misschien, maar in de praktijk was dit vrijwel onmogelijk:
  • De EU wilde Oekraïne binden aan haar markt via de DCFTA.
  • Rusland wilde Oekraïne volledig in de EAEU trekken.
  • De Oekraïense bevolking was verdeeld, maar de meerderheid steunde uiteindelijk een pro-Europese koers.
Dit maakte een compromis onwaarschijnlijk. Met andere woorden de 'deal' die Oekraine volgens Trump destijds had moeten maken hadden ze zelfstandig waarschijnlijk niet kunnen regelen. Dan had de VS toen al dat moeten afdwingen door hun macht in te zetten zowel de EU als Rusland te laten schikken.
Wat is de balans?
Het resultaat? 700.000 doden, een Russische economie in puin, en een oorlog zonder einde in zicht.
  • De EU had minder kunnen pushen op uitbreiding.
  • Rusland had deze catastrofale beslissing nooit moeten nemen.
  • Oekraïne kon niet anders dan kiezen in een spel dat zij niet zelf had opgezet.
Wat mij betreft is het triest dat voor deze geopolitieke machtsstrijd straks mogelijk een miljoen mensen zullen sterven. Oekraïne had geen perfecte opties, maar moest kiezen. Rusland heeft een ongekende tol betaald voor dit conflict, zonder strategisch succes.

Had Oekraine na de invasie een andere koers kunnen varen en eerder kunnen onderhandelen? Misschien, maar dat is weer een nieuwe analyse. Dit ging over de aanloop naar het conflict.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

@sdk1985 economisch gezien juist, maar ik denk dat ook onderschat is hoe sterk de jongeren de corruptie zat waren/zijn. Rusland staat voor corruptie en onderdrukking, de EU voor eerlijkheid en vrijheid.
Er was in die tijd (2014) sowieso een golf aan grootschalige protesten en revoluties in oa Noord Afrika en ook Wit Rusland.

@ManiacsHouse dat is sowieso hoe je met een Trump en Musk om moet gaan om er mee samen te werken. Over je heen laten gaan, meebuigen, gelijk geven en achter zn rug om het wel fatsoenlijk regelen.
Dat is hoe Musk zn bedrijven hem hanteren, dat is hoe Trump 1 werkte.

Die lui hebben al 30 jaar geen weerwoord gehad en daar kan nu fragiele narcistische ego ook helemaal niet tegen.

Totdat ze het te bont maken.

[ Voor 39% gewijzigd door DropjesLover op 20-02-2025 06:56 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Elon heeft ook weer zijn bewondering voor de Russen uitgesproken.

Het duurde een kleine twee weken met Trump en Musk maar de masks & gloves are off.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF4KSg4xWF-63Fi8o_Ubv4pnOws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRTWTrIyiTJ9vdn5ftwRgayj.jpg?f=fotoalbum_large

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Jebus4life schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Melenchon is de dominante man in dat blok. Dat is gewoon een écht radicaal linkse politicus. Dus mijn statement klopt gewoon hoor ***EDIT*** Nog even mijn post gecheckt, hij was inderdaad korter door de bocht dan ik bedoelde. ***EINDE EDIT***

Ik ken de Nederlandse poltitiek niet zo enorm goed, maar ik denk dat bij jullie de SP de meest linkse partij is? Daar zit Melenchon echt nog ver links van bijvoorbeeld.

Ik zal mezelf absoluut geen expert noemen maar ik volg de Franse politiek de laatste jaren relatief goed op (meerdere Waalse vrienden, en die volgen de Franse politiek quasi even nauw op dan de Belgische).
offtopic:
Melenchon mag extreem links zijn en een grote bek hebben, maar dat betekent niet dat hij de boel overheerst, aangezien het linkse blok een verbinding is van allerlei linkse partijen en een deel van die partijen zich inmiddels al wat terug hebben losgeweekt van Melenchon omdat hij te extreem doet.

Wat minder naar social media kijken en wat meer naar serieuze Franse media kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Zoon Trump deelt deepfake filmpje over Oekraïense president:

https://www.vrt.be/vrtnws...eo-buikdansende-zelenski/

Werkelijk Kremlin 2.0 daarzo. Zelfde belabberde niveau, zelfde onbetrouwbaarheid, zelfde misdadigheid.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
gise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:50:
Elon heeft ook weer zijn bewondering voor de Russen uitgesproken.

Het duurde een kleine twee weken met Trump en Musk maar de masks & gloves are off.

[Afbeelding]
Dit is wel echt vreemd op z'n zacht gezegd.

Gisteren even op r/conservative gekeken. Er stonden toen onder bijna alle topposts wel kritische berichten. Rusland blijft voor veel amerikanen dé vijand, en veel zien dit als een slechte stap. Zeker aangezien er ondertussen op russische staatstelevisie gewoon wordt getoond hoe ze Amerika kunnen nuken. (als ik reddit mag geloven).

Het wordt wel weer weg gemoddereerd maar het maakt me wel relatief hoopvol te zien dat er steeds meer tegengeluiden komen. Moet ergens beginnen. Misschien gaat het nu wel té snel.

Het is heel zakelijk gezien ook volstrekt onbegrijpelijk om Europa links te laten liggen. USA verdient veel geld aan europa (en andersom).

Voor mezelf: zorgen dat ik mezelf niet de grond in consumeer wat betreft slecht nieuws.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 11:52
twowheeler schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:16:

Voor mezelf: zorgen dat ik mezelf niet de grond in consumeer wat betreft slecht nieuws.
Ja daar heb ik nu ook last van. Klinkt misschien debiel en kinderachtig maar ik slaap hier slecht door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Kaasje123 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Ja daar heb ik nu ook last van. Klinkt misschien debiel en kinderachtig maar ik slaap hier slecht door.
Ik slaap er nog niet slecht door maar moet wel oppassen dat het me niet beheerst. Ik zou zeggen: kijk alleen op gezette tijden naar updates en niet in de avond.

Merk ook dat ik teveel waarde hecht aan wat er allemaal via Social media wordt gedeeld. Dit is niet heel erg officieel.

[ Voor 13% gewijzigd door twowheeler op 20-02-2025 08:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 04:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

ledog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Veel belangrijker lijkt me dat we (EU) met UA om tafel gaan zitten en vragen wat we ze echt kunnen bieden om de grenzen te herstellen. Wellicht moeten we meer eigen legers opbouwen, maar deze discussie lijkt momenteel het publieke discours helemaal in beslag te gaan nemen waardoor andere belangrijke en moeilijker vragen op de achtergrond dreigen te raken.

Om meerdere redenen lijkt mij het groter en sneller opschalen van productie waar Oekraïne om zit te springen veel belangrijker voor onze veiligheid, zeker op de korte termijn.

Opbouwen van eigen legertjes lijkt heel stoer, maar in feite is het appeasement politiek richting Trump. Voor een beslissing om vanaf nu vol gas te geven om Oekraïne in alles te helpen om deze oorlog te winnen vraagt echte politieke moed van onze leiders.

Ik verwacht van Zelensky dat hij geen tijd gaat verspillen aan relatietherapie met Trump maar juist tegengas geeft om Europa zo snel mogelijk te confronteren met de nieuwe realiteit van een logsgeslagen Trump.
Eigen legertjes indeed: Oekraïne bracht naar de slag om Hostomel zoveel als dat de Benelux all-in gaat.

Afbeeldingslocatie: https://radiofreeukraine.com/wp-content/uploads/2023/09/Battle-of-Hostomel-Order-of-Battle-Final.jpg
https://radiofreeukraine....tle-and-unit-information/

Aan Oekraïne vragen wat ze willen is nu de enigste keuze dat snel en concreet is. Anders is Europa weer tijd aan het verspillen aan appeasement, relatietherapie ,...

Dan komen we uit bij waarom de Engelsen de centrale bank en staatsschuld, de Britten inkomenbelasting en belastingaangifte met aftrekposten uitgevonden hebben. Daar hadden ze de gewoonte om na een oorlog de vloot te laten verrotten totdat de volgende oorlogsdreiging eraan kwam. Toen ze "ontdekten" dat Frankrijk een mensenleven lang een vloot bij elkaar gespaard/gebouwd hadden en dat moest in enkele jaren ingehaald worden.

Financiële innovaties was nodig om in een jaar tijd het geld (dat Frankrijk een mensenleven lang bij elkaar vergaard had) op te halen en de enorme bestellingen uitsturen was de motivatie voor de industriële revolutie. Als je productie maal 10 kan doen, dan gaat je omzet ook maal 10. Iedereen wilt dat z'n bedrijf groeit als kool.

Voor meer info, een BBC documentairereeks over hoe de Engelsen/Britten hun samenleving rond de noden van de Royal Navy configureerden: https://www.bbc.co.uk/programmes/m000402h/episodes/guide

Vraag aan Oekraïne wat de huidige bovengrens van de Oekraïense wapenindustrie, waarheen ze tegen het einde van het jaar willen gaan en hoeveel al volgeboekt is. Dan plaatsen we bestellingen voor 10x de bovengrens dat ze tegen het einde van het jaar willen behalen.

Laat het aan de Oekraïners om uit te zoeken hoe ze de productie naar overkill aantallen opdrijven. Alsof dat 200k drones per maand, 20 SPG's per maand,... niet genoeg is. De drones gaan zoals de racekak (diarree) uit de fabrieken vliegen en rusland tot 1000+ km diep onderschijten.

De overdosis aan materiaal dat de Oekraïners produceren kunnen we naar de Baltische staten sturen om daar de Oekraïense doctrine (voor landen die geen luchtoverwicht hebben en last van russische artillerie hebben) aan te leren. Tegelijkertijd kunnen ze in de Baltische staten de huisnijverheid in drones en munitie opzetten zodat ze de drones kunnen aanpassen volgens de laatste ontwikkelingen. De Oekraïners reageren in dagen op de russen die denken dat ze iets uitgevonden hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Laatst online: 12:59
Gisteravond was Ron Keller bij Eva en legde daar even uit waarom Rusland graag wil dat Oekraïne EU-lid wordt. Zie https://npo.nl/start/serie/eva/seizoen-1/eva_92/afspelen vanaf 14.12. In het kort kwam het erop neer dat ze dan later via een pro-Russische president macht krijgen binnen de EU. Oftewel het paard van Troje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:13
[...]

Zoals altijd zal de soep niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend, maar dit MOET voor de EU een wake-up call van jewelste zijn. De geldkranen voor defensie in alle eu landen moeten open. Ook alle klimaat-regels voor defensie moeten los gelaten worden. Regels voor maximaal schuld in BNP? Loslaten! Het wordt eindelijk tijd dat de EU op eigen benen gaat staan. Grootste nadeel is alleen wel dat europa momenteel enorm verdeeld is door jarenlang open grenzen te hanteren. Die gaan ons nu opbreken.

Gasloos sinds 2020.

• twowheeler
  • Nu online
Herkz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Zoals altijd zal de soep niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend, maar dit MOET voor de EU een wake-up call van jewelste zijn. De geldkranen voor defensie in alle eu landen moeten open. Ook alle klimaat-regels voor defensie moeten los gelaten worden. Regels voor maximaal schuld in BNP? Loslaten! Het wordt eindelijk tijd dat de EU op eigen benen gaat staan. Grootste nadeel is alleen wel dat europa momenteel enorm verdeeld is door jarenlang open grenzen te hanteren. Die gaan ons nu opbreken.
Ik hoop dat het uiteindelijk zorgt voor een super sterk Europa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

martwoutnl schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:38:
Gisteravond was Ron Keller bij Eva en legde daar even uit waarom Rusland graag wil dat Oekraïne EU-lid wordt. Zie https://npo.nl/start/serie/eva/seizoen-1/eva_92/afspelen vanaf 14.12. In het kort kwam het erop neer dat ze dan later via een pro-Russische president macht krijgen binnen de EU. Oftewel het paard van Troje.
Dat nut ontgaat me. We hebben al genoeg paarden van Troje binnen de EU, daar hebben ze Oekraïne niet voor nodig. Als het zou gaan over een eventuele inval via land, zouden ze dat nu ook via Wit-Rusland kunnen doen.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Idem. Ook met dat (niet geverifieerde, ik kan het nergens anders terugvinden) dat de VS snel zijn troepen uit de Baltische staten terug wil trekken. Daar heb ik dierbare (schoon)familie en vrienden :/

Reservist bij het leger heeft verrassend weinig opties in mijn regio (West Brabant), behalve beveiliging of brandweer :/
twowheeler schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Ik hoop dat het uiteindelijk zorgt voor een super sterk Europa.
Ik deel de hoop, maar de snelheid is ongekend en de EU totaal niet op ingespeeld.
Het is ook niet zo alsof Brekelmans snel even 50 tanks, een dozijn IRIS-T SLM en nog wat spullen à €5 miljard kan bestellen.
klaw schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Ik zie het niet gebeuren dat er iemand die pro-Russisch is een meerderheid van de stemmen gaat halen in Oekraïne. Het kan zijn dat Poetin nog steeds denkt dat Oekraïners nog russen zijn maar hij heeft zelf die deur dichtgedaan...
Ik denk dat Poetin er meer op gokt dat Oekraïne voorlopig geen lid wordt en dat hij later verder kan gaan met zijn veroveringen...
De partijen sturen nu aan op een staakt het vuren en een bevroren conflict. Dat werkt echt super goed op andere plekken (Korea's, Zuid Oost Ossetië, Transnistrië, etc)...

[ Voor 51% gewijzigd door DropjesLover op 20-02-2025 09:00 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:49
martwoutnl schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:38:
Ik zie het niet gebeuren dat er iemand die pro-Russisch is een meerderheid van de stemmen gaat halen in Oekraïne. Het kan zijn dat Poetin nog steeds denkt dat Oekraïners nog russen zijn maar hij heeft zelf die deur dichtgedaan...
Ik denk dat Poetin er meer op gokt dat Oekraïne voorlopig geen lid wordt en dat hij later verder kan gaan met zijn veroveringen...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Is er ooit een grotere tegenstander geweest van de Russen dan de VS? En kijk welke randdebiel daar de lakens uitdeelt op dit moment. Ik verbaas me nergens meer over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
[...]

Dan ga je voor het gemak even uit van eerlijke verkiezingen. Kijk naar de puinhoop in Georgië momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
[...]

Het maakt niet uit - Zelensky geeft Trump niet wat hij wilt, dus Trump gaat Zelensky kapot maken. Doel: vervangen. Want, elke vervanger zal weten dat hij met Trump moet dealen en zwicht wellicht wel. En een verkiezingscampagne duurt lang en Trump & Putin bezitten samen al > 90% van het narratief (want of je nu Meta, X of een random Russische bot treft - het is allemaal propaganda uit dezelfde hoek).

Dat Trump dit doet is een compliment voor Zelensky - elke keer als je exact weet wat Trump doet gaat hij niet meer in discussie met je maar probeert ie je kapot te maken. Hij praat alleen met mensen die hem iets gaan geven - dus reken maar dat de Rusland deal hem iets oplevert (en Musk).

Het is even wennen, maar loslaten van wat er gezegd wordt en kijken naar wat er gebeurt is het enige wat antwoord geeft op de vraag wat ze willen.

Grondstoffen.

Territorium.

Macht.

Niet meer, niet minder en hetzelfde als wat Putin wil.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Hoe boos zou Trump reageren als de NAVO landen die onder de door de VS geactiveerde artikel 5 hun gesteund hebben in Afghanistan een rekening zouden sturen? En daarvoor natuurlijk in Irak al..
Komt op zelfde neer als wat hij nu eist van Oekraïne.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rapture schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Eigen legertjes indeed: Oekraïne bracht naar de slag om Hostomel zoveel als dat de Benelux all-in gaat.
Maar dat betoog ik hier al een tijdje. De hele discussie over een Europees leger of procenten van BBP leidt enorm af, en werkt verlammend.

Mijn suggestie zou zijn;
- Schrijf eerst een EU defensienota. Hierin beschrijven we wat we nodig hebben aan materieel en manschappen. 500.000 direct inzetbare militairen lijkt me een minimaal begin.
- Verdeel dit vervolgens enigszins logisch over de verschillende landen. Hierbij rekening houdend met zowel de lusten als de lasten. Dus; wijs niet alle vliegtuigen en tanks aan 1 land toe, maar zorg dat je wat spreiding hebt (ook militair technisch noodzakelijk). Is er een land dat nu niet profiteert van de investeringen in defensie? Stamp daar dan een fabriek uit de grond.
- Neem in deze verdeelsleutel ook een netto bijdrage op. Defensie investeringen - defensie opbrengsten.
En ga dan over vijf jaar nog eens kijken hoe de taart beter verdeeld kan worden.
- Qua europees leger; er wordt volgens mij al volgens verschillende dwarsverbanden samengewerkt. Zo werken wij voor de Marine samen met België en voor de Landmacht met Duitsland. Dit kan vast beter, maar is wat mij betreft van later zorg. Eerst zorgen dat je iets op de mat te leggen hebt voordat je je druk gaat maken over wie er in de spits mag.

Ga aan de slag!

Zag overigens dat Denemarken gisteren de 3% bevestigd heeft... Dat er maar meer mogen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
flessuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:37:
Hoe boos zou Trump reageren als de NAVO landen die onder de door de VS geactiveerde artikel 5 hun gesteund hebben in Afghanistan een rekening zouden sturen? En daarvoor natuurlijk in Irak al..
Komt op zelfde neer als wat hij nu eist van Oekraïne.
Het is niet relevant.

Logica toepassen is zinloos, er is alleen maar chaos in de dag - met maar 1 doel - die dingen bereiken die men wil bereiken. De hoeveelheid zendtijd die iemand als Trump heeft betekent maar 1 ding: hij beheerst het volledige narratief, dus elk ander verhaal wordt door hem overruled en gedomineerd. Geef je weerwoord als je je land niet wil afstaan aan de oranje aap, dan ben je een dictator, middelmatige komiek, verzin het maar.

Wacht maar tot Zelensky wel UA weggeeft, dan mag die eindeloos op Mar a lago met Trump's neefjes of Musk z'n IVF kinderen spelen. Mobster gonna mob.

Wat @MikeyMan zegt: aan de slag. Genoeg gepraat.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-02-2025 09:43 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Maar dat betoog ik hier al een tijdje. De hele discussie over een Europees leger of procenten van BBP leidt enorm af, en werkt verlammend.

Mijn suggestie zou zijn;
- Schrijf eerst een EU defensienota. Hierin beschrijven we wat we nodig hebben aan materieel en manschappen. 500.000 direct inzetbare militairen lijkt me een minimaal begin.
- Verdeel dit vervolgens enigszins logisch over de verschillende landen. Hierbij rekening houdend met zowel de lusten als de lasten. Dus; wijs niet alle vliegtuigen en tanks aan 1 land toe, maar zorg dat je wat spreiding hebt (ook militair technisch noodzakelijk). Is er een land dat nu niet profiteert van de investeringen in defensie? Stamp daar dan een fabriek uit de grond.
- Neem in deze verdeelsleutel ook een netto bijdrage op. Defensie investeringen - defensie opbrengsten.
En ga dan over vijf jaar nog eens kijken hoe de taart beter verdeeld kan worden.
- Qua europees leger; er wordt volgens mij al volgens verschillende dwarsverbanden samengewerkt. Zo werken wij voor de Marine samen met België en voor de Landmacht met Duitsland. Dit kan vast beter, maar is wat mij betreft van later zorg. Eerst zorgen dat je iets op de mat te leggen hebt voordat je je druk gaat maken over wie er in de spits mag.

Ga aan de slag!

Zag overigens dat Denemarken gisteren de 3% bevestigd heeft... Dat er maar meer mogen volgen.
Wat die percentages betreft hebben meer landen hetzelfde "probleem" als Nederland gok ik; het geld kun je er wel in steken maar zolang je te weinig mensen hebt schiet je er weinig tot niets mee op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Wat die percentages betreft hebben meer landen hetzelfde "probleem" als Nederland gok ik; het geld kun je er wel in steken maar zolang je te weinig mensen hebt schiet je er weinig tot niets mee op.
Ook hier wat pragmatischer mee om gaan. Kan onderdeel van de verdeelsleutel zijn voor de 'lasten'.

Zet dan in Griekenland, Spanje en Italie maar wat extra fabrieken neer waar handjes voor nodig zijn. Daar is de werkloosheid het grootst.

Gaan met die banaan, als we per ongeluk 100 vliegtuigen, 1000 tanks of een miljoen granaten teveel hebben geproduceerd zien we dat dan wel weer.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2025 09:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
flessuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Dat zou nogal wat zijn.
Dit zou het Amerikaanse MIC echt gigantisch beschadigen en daarmee ook hun innovatieve vermogen, diplomatieke macht die hier vanuit gaat alsmede Amerikaans militair vermogen. Voor een land zoals Taiwan zou dit ook totale paniek zijn omdat de Amerikanen zich daarmee echt gaan terugtrekken.

Maar voor ons, tja, dit opent de wapenmarkt ook nog eens op.

Daarnaast kan dit wel eens echte politieke opstand veroorzaken omdat die Amerikaanse MIC bedrijven, bewust hun werkgelegenheid over zoveel mogelijk staten verdelen en dus zoveel mogelijk congresleden en senatoren zo in hun zak hebben.
hoe lang gaat het nog duren voordat wij (EU) overschakelen naar oorlogseconomie?
(als we al niet veel te laat zijn.. maar gewoon door blijven mekkeren over lucifers en plastic rietjes..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hansieo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:51:
[...]

hoe lang gaat het nog duren voordat wij (EU) overschakelen naar oorlogseconomie?
Denk dat het goed is om de beantwoording op die vraag in te plannen in een van de meetings de komende tijd. Komen erop terug!

Sowieso ook dit is dom. Begin gewoon. Al het spul dat je kunt produceren raak je echt wel kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Het maakt niet uit - Zelensky geeft Trump niet wat hij wilt, dus Trump gaat Zelensky kapot maken. Doel: vervangen. Want, elke vervanger zal weten dat hij met Trump moet dealen en zwicht wellicht wel. En een verkiezingscampagne duurt lang en Trump & Putin bezitten samen al > 90% van het narratief (want of je nu Meta, X of een random Russische bot treft - het is allemaal propaganda uit dezelfde hoek).

Dat Trump dit doet is een compliment voor Zelensky - elke keer als je exact weet wat Trump doet gaat hij niet meer in discussie met je maar probeert ie je kapot te maken. Hij praat alleen met mensen die hem iets gaan geven - dus reken maar dat de Rusland deal hem iets oplevert (en Musk).

Het is even wennen, maar loslaten van wat er gezegd wordt en kijken naar wat er gebeurt is het enige wat antwoord geeft op de vraag wat ze willen.

Grondstoffen.

Territorium.

Macht.

Niet meer, niet minder en hetzelfde als wat Putin wil.
Ik vind dit moeilijk te rijmen met een 40% knip in de defensiebegroting. De transacties van Trump zijn afhankelijk van hoe groot zijn stok is, hoe gaat hij op de langere termijn zijn macht, grondstoffen en territorium vergroten zonder stok?

Een deel van zijn motivatie lijkt me eerder ofwel korte termijn gericht (de staatsruif leegroven) of van een hele andere aard als pion die is aangezet om als olifant in de porseleinen kast de hele overheid van de VS in scherven te werken. Met als resultaat dat de VS minder macht en territorium heeft.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ErikT738 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Dan ga je voor het gemak even uit van eerlijke verkiezingen. Kijk naar de puinhoop in Georgië momenteel.
De puinhoop die ook perspectief biedt. De massale beinvloeding via social media is zeker niet genoeg om verkiezingen echt te beinvloeden (ook niet bij veel social media gebruikende jongeren), en zelfs het gebruik van een lokale oligarch en het ronselen / kopen en andere fraude is nog net niet genoeg om echt een duidelijke zege te bewerkstelligen.

Een puinhoop, zeker. Maar ook positief.

BThGvNeOA

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Garyu

WW

Hansieo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:51:
[...]

(als we al niet veel te laat zijn.. maar gewoon door blijven mekkeren over lucifers en plastic rietjes..)
Oorlogseconomie is een beetje veel van het goede misschien, maar investeren in defensie is wenselijk of eigenlijk noodzakelijk. Dit geldt voor de gehele EU, niet alleen voor Nederland uiteraard.

MAAR: kijk ook even welke partijen er momenteel aan de knoppen zitten in de Europese landen. Het is goed dat -wij- zien dat het nodig is, maar de grootste partijen in veel landen staan helemaal niet te springen om defensie-uitgaven te verhogen, meer in het NAVO bootje te stappen, of een weerwoord tegen Russische inmenging te bieden. Denk maar even aan Meloni, Wilders, Orban, etc.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Nu is defensie, net als de politie, vanwege het geweldsmonopolie, toegang tot systemen en, in zekere zin, wapens ook niet je standaard morgen-beginnen type baan/werkgever.
De psychologische selectie en andere voorwaarden / assessments zijn zeker te verdedigen. Dat het de doorlooptijd niet ten goede komt en dat daar zeker in te verbeteren is, heb je helemaal gelijk in.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DropjesLover schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Nu is defensie, net als de politie, vanwege het geweldsmonopolie, toegang tot systemen en, in zekere zin, wapens ook niet je standaard morgen-beginnen type baan/werkgever.
De psychologische selectie en andere voorwaarden / assessments zijn zeker te verdedigen. Dat het de doorlooptijd niet ten goede komt en dat daar zeker in te verbeteren is, heb je helemaal gelijk in.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1 ... 98 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid