Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

oldgrumpy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:58:

Ik vind dit echt zum kötsen. Hoe kan je als gewone amerikaanse burger dit nog aanvaarden? Zijn die daar echt allemaal van het padje af. Of zijn we zover gekomen dat alles maar moet kunnen, zolang we er zelf beter van worden?
Helemaal mee eens, maar de helft van de bevolking heeft op hem gestemd, en met de fratsen die hij uithaalt op binnenlands niveau komen zijn stemmers er ook achter dat het niet allemaal MAGA is, en dat hij met zijn maatje Musk kei- en keihard is. Ik ben blij als Trump weer weg is en hopelijk dit zijn laatste termijn is.

Heel erg offtopic, maar hij maakt er echt een puinzooi van op het wereldtoneel, iedereen een beetje tegen de schenen schoppen. Voornamelijk op de hand van Putin, en geeft alle troeven aan hem mbt de mogelijke vredesonderhandelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 19-02-2025 09:46 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:26:
[...]

En hoe moeten we dat nu gaan doen? Lavrov en Rubio zijn bezig een pact te bespreken...
Verder hebben we niet de militaire macht om onze wil op te leggen aan het Kremlin. We worden niet eens serieus genomen. De afgelopen drie jaar zijn ook verspilt door zoveel incompetente en zwakke politici die niet door hebben gepakt in herbewapening.

Terwijl Trump gewoon Project 2025 uitvoert en alles sloopt, staan ze hier te kijken en daarna reageren ze pas. Nog steeds niet verenigd, eerder geschokt dat hun eigen falen nu zo terugkomt. Een Macron mag altijd hoog van de toren blazen over Europese strijdkrachten, over de brug kwam hij niet. Scholz zijn Zeitenwende gaat met de snelheid van een slak. Rutte moet helemaal niks zeggen als voormalig langs zittende regeringsleider. Dan heb je nog gevallen zoals Starmer of Schoof die in de puinzooi van hun voorgangers zijn gedumpt.
Dan is de conclusie dus eigenlijk dat we, excusez le mot, fucked zijn.
@Virtuozzo dat veel politici er zitten om een agenda uit te voeren geloof ik direct, alleen zou je toch zeggen dat diezelfde politici (en hun nazaten) straks ook met de gevolgen moeten leven. Zoals ik het nu zie laat de EU zich volledig buitenspel zetten, nu en op de lange termijn. Met het risico dat we serieus veel gaan inleveren op vrijheid, veiligheid en welvaart. En dat maakt mij echt enorm kwaad, de reden waarom de EU is opgericht, is juist het bewerkstelligen van veiligheid en vrede op het continent, met groeiende duurzame welvaart voor iedereen. Juist dat hier zo in is verzaakt en dat dat nu zo aan het licht komt, ik vraag me dan echt af wat er de afgelopen 75 jaar aan die taak gedaan is.....(als je het Schumanplan als vertrekpunt neemt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:34:
[...]

We zullen wel moeten, want als hij Groenland zonder weerstand pakt dan gaat hij gewoon kijken wat hij nog meer kan pakken. Zonder militair ingrijpen wordt heel Europa opgeknipt door Rusland en de VS.
Hoeveel weerstand denk je dat we kunnen bieden aan de andere kant van de plas? Hoe krijgen we het spul überhaupt daarheen?
En elke weerstand die we wel bieden gaat af van de beschikbare capaciteit in Europa.
Dit is overigens exact de reden waarom ik roep om actie te ondernemen tegen de vijand waartegen we daadwerkelijk een kans maken voordat we vast komen te zitten in een oorlog aan twee fronten.
Dus; voor militaire bijstand in Oekraïne kiezen? Hoe gaan we Groenland dan verdedigen?

Het is van tweeën een dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:49
Even wat breder genomen Trump is ronduit wispelturig het ene moment roept hij het een en het andere moment het andere;

Trump flip-flopt veel dus de vraag is wat hij gaat doen hij weet het zelf niet eens. Als hij wat pushback krijgt dan roept hij weer wat anders. Niet op iedere scheet reageren is het beste ik denk dat hij het (deels) express doet zoveel mogelijk stof doen opwaaien dan raken we afgeleid en focussen we teveel op hete ene en zien andere zaken over het hoofd...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
dr.lowtune schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Dan is de conclusie dus eigenlijk dat we, excusez le mot, fucked zijn.
@Virtuozzo dat veel politici er zitten om een agenda uit te voeren geloof ik direct, alleen zou je toch zeggen dat diezelfde politici (en hun nazaten) straks ook met de gevolgen moeten leven. Zoals ik het nu zie laat de EU zich volledig buitenspel zetten, nu en op de lange termijn. Met het risico dat we serieus veel gaan inleveren op vrijheid, veiligheid en welvaart. En dat maakt mij echt enorm kwaad, de reden waarom de EU is opgericht, is juist het bewerkstelligen van veiligheid en vrede op het continent, met groeiende duurzame welvaart voor iedereen. Juist dat hier zo in is verzaakt en dat dat nu zo aan het licht komt, ik vraag me dan echt af wat er de afgelopen 75 jaar aan die taak gedaan is.....(als je het Schumanplan als vertrekpunt neemt)...
De NOS app opent vanochtend met de simpele conclusie dat er in de EU geen opofferingsbereidheid is om die vrijheid en veiligheid te verdedigen. We gaan niet naar UA om te vechten. We gaan nergens heen om te vechten, tenzij we een handvol mensen in andermans zandbak kunnen laten stoeien voor een tijdje.

Dus: als we er niet in slagen de urgentie duidelijk te maken en mensen bereid worden zichzelf daar voor op te offeren slapen we hier rustig verder tot het te laat is. NOS headline zou moeten zijn: zijn we bereid te sterven voor onze vrijheid en welvaart?

We zijn gelukkig gewend geraakt aan vrede, welvaart en veiligheid - helaas is dat ten koste van onze bereidheid gegaan om er iets aan te blijven doen. We kunnen dit helaas niet uitbesteden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:46
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Hoeveel weerstand denk je dat we kunnen bieden aan de andere kant van de plas? Hoe krijgen we het spul überhaupt daarheen?
En elke weerstand die we wel bieden gaat af van de beschikbare capaciteit in Europa.

[...]

Dus; voor militaire bijstand in Oekraïne kiezen? Hoe gaan we Groenland dan verdedigen?

Het is van tweeën een dit.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat Trump minder geneigd is Groenland aan te vallen wanneer Europa laat zien dat het niet over zich heen laat lopen. Verder is heel Groenland verdedigen tegen de VS, zoals je zelf ook aangaf, gewoon onmogelijk, en kunnen we hooguit selecte delen vasthouden. Offense in Oekraïne lijkt me in dit geval the best defense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:01
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:58:
[...]

De NOS app opent vanochtend met de simpele conclusie dat er in de EU geen opofferingsbereidheid is om die vrijheid en veiligheid te verdedigen. We gaan niet naar UA om te vechten. We gaan nergens heen om te vechten, tenzij we een handvol mensen in andermans zandbak kunnen laten stoeien voor een tijdje.

Dus: als we er niet in slagen de urgentie duidelijk te maken en mensen bereid worden zichzelf daar voor op te offeren slapen we hier rustig verder tot het te laat is. NOS headline zou moeten zijn: zijn we bereid te sterven voor onze vrijheid en welvaart?

We zijn gelukkig gewend geraakt aan vrede, welvaart en veiligheid - helaas is dat ten koste van onze bereidheid gegaan om er iets aan te blijven doen. We kunnen dit helaas niet uitbesteden.
Er zijn behoorlijk wat beroepsmilitairen in europa die dit werk kunnen en willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:57
Herkz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:04:
Waarom zouden de VS een bondgenootschap met de EU op het spel zetten, terwijl er een confict met China zit aan te komen?
Welk bondgenootschap?

Wij zijn de kroegbaas die afgeperst wordt; als we niet betalen wordt de boel verbouwd... En het lijkt erop dat de 'verbouwing' gegund wordt aan het Kremlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik ga er voor het gemak even van uit dat Trump minder geneigd is Groenland aan te vallen wanneer Europa laat zien dat het niet over zich heen laat lopen. Verder is heel Groenland verdedigen tegen de VS, zoals je zelf ook aangaf, gewoon onmogelijk, en kunnen we hooguit selecte delen vasthouden. Offense in Oekraïne lijkt me in dit geval the best defense
Dan moeten we wel in staat zijn om iets te verdedigen. Hoe gaan we tienduizenden militairen inclusief materieel richting Groenland krijgen? Hoeveel gaten laat dat op het Europese continent over?

En als we er dan zijn en Trump zet echt door; wat hebben we dan in de melk te brokkelen tegen de VS.
Nu heb ik -zelfs na de afgelopen weken- niet het idee dat ie het zo gek gaat maken... Maar de vraag is of je militair gezien het risico wilt en kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:34:
Nu heb ik -zelfs na de afgelopen weken- niet het idee dat ie het zo gek gaat maken... Maar de vraag is of je militair gezien het risico wilt en kunt nemen.
Dan sta je er positiever in dan ik. Daarnaast gaat het verdedigen van Groenland niet om het winnen of het behouden van terrein, maar om het bieden van weerstand. Wat voor weerstand dan ook. Als we het zomaar laten gebeuren dan pakt hij gewoon meer en meer todat iemand hem wel probeert tegen te houden.

Houdt Trump op wanneer er weerstand wordt geboden? Misschien niet, maar het lijkt me vrij zeker dat hij door gaat als we het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Veel mensen blijven hardnekkig hangen in de veronderstelling dat bij Trump argumenten voorafgaan aan conclusies. Dat is bij Trump geheel niet het geval. Wat uit zijn mond komt is het resultaat van wat hij wil, gevolgd door een stroom bullshit (zie de correspondent).

democratie: argumenten -> doelen
Trump: doelen -> bullshit

Als Trump iets wil, dan verzint hij bijpassende bullshit die voor zijn aanhang genoeg hondenfluitjes bevat om ja en amen te zeggen. De rest van de wereld rolt over elkaar heen met ophef over de schokkende woorden en of ze al dan niet waar zijn. De eigenaren van de media vinden het allemaal prima met de extra reclame inkomsten.

Het verlanglijstje van Musk/Trump ziet er somber uit voor Europa. Het is inderdaad hoog tijd voor een politieke en militaire alliantie die het hoofd biedt aan deze dreiging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
twowheeler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Er zijn behoorlijk wat beroepsmilitairen in europa die dit werk kunnen en willen doen.
I know. En ik denk dat we vooral last hebben van zelfonderschatting & angst voor het feit dat een oorlog neveneffecten mee brengt zoals impact op economie.

Laat ik het anders verwoorden: als de all inclusive naar Turkije en skieen in Oostenrijk in gevaar komt dan gunnen we Groenland met liefde aan Trump en Oekraine aan Putin. Enigszins cynisch, wellicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:24:
[...]

I know. En ik denk dat we vooral last hebben van zelfonderschatting & angst voor het feit dat een oorlog neveneffecten mee brengt zoals impact op economie.

Laat ik het anders verwoorden: als de all inclusive naar Turkije en skieen in Oostenrijk in gevaar komt dan gunnen we Groenland met liefde aan Trump en Oekraine aan Putin. Enigszins cynisch, wellicht.
Vooral dit is een groot probleem. Dit zorgt ervoor dat we ook veel minder achter een harde aanpak staan want dat "wordt toch niks".

Europa is wel sterk, maar verdeeld. Onze economie is groot, en we kunnen heel veel zelf. Ook dat mag worden benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Om over 10-20(als het zo lang duurt) jaar vervolgens met zijn allen in armoede en onveiligheid te leven. Nú niet ingrijpen gaat onze welvaartspositie en veiligheid op termijn enorm beschadigen. Want als de EU met geen enkel antwoord kan komen is de EU op het wereldtoneel niet meer relevant, een aantoonbare pushover, dat is niet lekker onderhandelen in welke context dan ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
Pfffff...

Als ik even mag speculeren, dan kan ik alleen vermoeden dat er in Ryiad een exclusieve vertoning is geweest van de Golden Shower video. Zelfs al zou je een einde willen aan deze oorlog, is dat geen reden om dusdanig eenzijdig de onderhandelingen in te gaan.

De VS stelt zich op als bondgenoot van Rusland, en ik denk dat het tijd wordt dat we ze als dusdanig gaan beschouwen - en behandelen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:00

DropjesLover

Dit dus ->

twowheeler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Maar te weinig politici die de verantwoordelijkheid er voor willen dragen. Want die denken aan de aankomende gesneuvelden en wat dat doet met de wekelijkse peilingen + verkiezingen over 2 jaar.
Plus dat de grootste partij domweg pro-Putin is.
Dus een voortzetting van pappen en nathouden, helmen sturen ter ondersteuning en verder niks.

Europa is te groot voor Rusland om te veroveren met een conventionele oorlog. Het is economische zelfmoord van zowel Rusland, als de in puin geschoten gebieden, en zal teruggefloten worden door China en de VS omdat hun economieën ook te zwaar geraakt worden wanneer wij minder gaan kopen.

Maar Oekraine en de Baltische staten... Dat is zeker reeël om in te nemen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zelensky pakt alvast de handschoen op:

Zelensky haalt uit naar Trump: 'Hij hielp Poetin uit zijn isolement' https://www.nu.nl/buitenl...n-uit-zijn-isolement.html
Hij verwijt Trump "in een bubbel van desinformatie" te leven. Als voorbeeld noemt hij de uitspraak van Trump dat nog maar vier procent van de Oekraïeners Zelensky zou steunen. Dat is volgens Zelensky Russische desinformatie. Ook vindt hij dat Trump heeft bijgedragen aan het doorbreken van Poetins isolement.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 19-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
Helixes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:49:
Pfffff...

Als ik even mag speculeren, dan kan ik alleen vermoeden dat er in Ryiad een exclusieve vertoning is geweest van de Golden Shower video. Zelfs al zou je een einde willen aan deze oorlog, is dat geen reden om dusdanig eenzijdig de onderhandelingen in te gaan.

De VS stelt zich op als bondgenoot van Rusland, en ik denk dat het tijd wordt dat we ze als dusdanig gaan beschouwen - en behandelen.
Ik geloof niet dat het kompromat nog effectief zou zijn. Trump kan op live televisie een baby doodschieten zonder de steun van zijn achterban te verliezen. Hij heeft in Putin gewoon een gelijkgestemde bondgenoot gevonden. Het voorgestelde "vredesplan" is enkel een verdeling van Oekraïne tussen Rusland en de VS wat tegelijkertijd Europa militair lam legt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:53
De urgentie lijkt in Europa ook nog steeds niet aanwezig? Is zo goed als niks uit de gesprekken uit Parijs gekomen, en de meeste politici schuiven alles weer op de lange termijn. We hadden gisteren al begonnen moeten zijn met nieuwe fabrieken uit de grond stampen voor ammunitie etc maar laten we eerst even rustig afwachten wat er uit de onderhandelingen van Amerika en Rusland gaat komen.

Trump geef oekraine gewoon weg aan Rusland en sluit een mooie deal dat ze dan Groenland mogen hebben zonder dat de Russen zich daar mee bemoeien. Europa kijkt ernaar en blijft maar excuses verzinnen dat we niks zijn zonder Amerika en dat we alleen een vredesmacht willen neerzetten met back up van Amerika?! Forget it, op de Amerikanen kunnen we de komende 4 jaar niet rekenen, dat moeten ze toch wel snappen nu? Trump gaat Europa helemaal niet helpen, alleen als het in hun eigen belang is maar dat is het voor Trump niet die denkt alleen aan America First.

Laten we vooral lekker blijven hopen dat de Amerikanen ons blijven beschermen en niks doen pfff, slappe hap.

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
Ergens zou dit, in het meest gunstige geval, ervoor kunnen zorgen dat europa straks nog meer een wereldmacht en economie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Maar te weinig politici die de verantwoordelijkheid er voor willen dragen. Want die denken aan de aankomende gesneuvelden en wat dat doet met de wekelijkse peilingen + verkiezingen over 2 jaar.
Plus dat de grootste partij domweg pro-Putin is.
Dus een voortzetting van pappen en nathouden, helmen sturen ter ondersteuning en verder niks.

Europa is te groot voor Rusland om te veroveren met een conventionele oorlog. Het is economische zelfmoord van zowel Rusland, als de in puin geschoten gebieden, en zal teruggefloten worden door China en de VS omdat hun economieën ook te zwaar geraakt worden wanneer wij minder gaan kopen.

Maar Oekraine en de Baltische staten... Dat is zeker reeël om in te nemen.
En daar is de hybride oorlog dan ook voor; zodat wij zelf de deur voor ze openzetten. En puntje van aandacht; de achterdeur is al open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:

Zelensky haalt uit naar Trump: 'Hij hielp Poetin uit zijn isolement' https://www.nu.nl/buitenl...n-uit-zijn-isolement.html

[...]
Tijd dat Schoof eens de Amerikaanse ambassadeur op het matje roept? Eens vragen waar zijn baas dit soort rare dingen vandaan haalt?

Oh Trump wil 500 miljard grondstoffen van Oekraïne. In ruil voor... Wat eigenlijk? Trump is simpelweg mr. Putin 2.0 niet meer en niets minder. Want een varken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Positief is dat de NOS Bob Deen heeft geconsulteerd. Dat is een van de betere analisten, zit er wat frisser in met kennisneming van tegenwoordige realiteit, m.i. dus een beter niveau dan vorige garde.

https://nos.nl/artikel/25...-oekraine-antwoord-is-nee

Bob is echter wel pessimistisch over onze bereidheid om offers te brengen.

Als ik @DaniëlWW2 en @Virtuozzo goed begrijp, is er bij hen angst dat het omschakelen naar actieve deelname een dynamiek op gang brengt waarbij wij intern nieuwe machtsfactoren in leven roepen die gevaar geven ons eigen waardenstelsel onderuit te halen, bijvoorbeeld een militair industrieel complex (corrigeer me indien foute weergave).

Ikzelf hoor vooralsnog geen strategie in de zin van minimale inspanning voor gewenst resultaat. Er is als ik het zo overzie geen onenigheid of we de Russen zullen treffen. Alleen ik zie dit onderscheid: bij de keuze om het Russisch oorlogsreservoir niet actief te willen treffen, kan deze ongemakkelijke waarheid niet verwerkt worden in strategie.

Dus zie ik (maar: geen expert!) nu twee opties:

1. Je treft de russen nu ze zwak en kwetsbaar zijn met onze troeven (betere wapens, luchtmacht), zodat ze hun kaarten niet kunnen verbeteren (Baltische Staten, puppet in UA, onderuit halen andere landen)

2. Je wacht totdat de russen komen met betere kaarten. Dat kan al op zeer korte termijn zijn.

Zie mijn vorige posts over hoe de kaarten in de tijd liggen.

- De denkfout die men vooral NIET moet maken is dat de EU tijd heeft. Zonder handelen wordt ruimte mettertijd verkleint, en reel scenario, valt fundament van handelen voorgoed weg.

- Een andere denkfout zou zijn: wij moeten geen casus belli geven. Die liegt men zelf wel. Inmiddels krijgt UA alle schuld.

Ik sta open voor betere inzichten. Ik leun namelijk het liefst achterover in dit soort kwesties. Even afwachten, even kijken.

Echter heb ik tot heden niets gezien wat maar iets weg heeft van een strategie die geënt is op realiteit en die voorbereid is op onzekere toekomstscenario's. En dat zou iedereen zorgen moeten baren.

Het besef dat de VS nu je vijand is lijkt ingedaald te zijn, wat ik baseer op off the record mededelingen her en der. Dat is een winstpunt. Maar dat internaliseren zal schuren met de-escalatie scenario's en het idee van "Rusland aeternum". Maar ik laat me graag overtuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:53
twowheeler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:02:
Ergens zou dit, in het meest gunstige geval, ervoor kunnen zorgen dat europa straks nog meer een wereldmacht en economie is.
Of we zijn niks meer, we moeten Oekriane vol gas helpen nu, het oekrainse leger zal ook een enorme versterking zijn voor de EU die we nodig hebben voor de Oost flank, als we nu de Amerikanen hun gang laten gaan (ze willen nieuwe verkiezingen daar nu omdat ze zelensky maar vervelend vinden en reken maar dat die beïnvloed worden en er zomaar een pro Russische kandidaat kan winnen) dan heeft Rusland er ook nog is een rete sterk leger bij.

Vooral lekker blijven slapen en er op vertrouwen dat het allemaal mee zal vallen lijkt het motto echter jammer genoeg.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:56:
Ik geloof niet dat het kompromat nog effectief zou zijn. Trump kan op live televisie een baby doodschieten zonder de steun van zijn achterban te verliezen. Hij heeft in Putin gewoon een gelijkgestemde bondgenoot gevonden. Het voorgestelde "vredesplan" is enkel een verdeling van Oekraïne tussen Rusland en de VS wat tegelijkertijd Europa militair lam legt.
Je vergeet dat, behalve al die andere dingen, Trump ook behoorlijk ijdel is. Laat het maar aan de Russen over je zwakke plek te leren kennen, en er in te poeren.

Ik wil duidelijk zijn. Met zijn opstelling neemt Trump afscheid van zijn ambitie een Nobelprijs te winnen, en ik denk dat daar iets tegenover moet hebben gestaan. Er is natuurlijk een mogelijkheid dat hij Zweden bedreigt met importheffingen als ze hem niet zo'n felbegeerd schijfje geven, maar zelfs dan zie ik niet in dat de Commisie zich dusdanig laat chanteren en de prijs, daarmee, corrumperen.

Natuurlijk begrijp ik dat we in Trump moeten herkennen dat hij meer opheeft met het Russiche systeem dan het Amerikaanse; maar traditioneel knettert het juist tussen autoritaire leider met territoriale ambities. De VS heeft nota bene aangegeven zelf Oekraïne te zien als een potentieel wingewest.

Om de som kloppend te krijgen, missen we gewoonweg informatie. Er is een factor die Trump laat besluiten America Second te plaatsen. Want dat is wat hij nu doet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
twowheeler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:02:
De potentie is er, maar er is ook heel veel werk aan de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbYMPxsI3AI6z-NkwcvYQcS_KsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAQIf0clW4gukdUrdsoykOgq.png?f=fotoalbum_large

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-84168938

Zou je de volgende keer de tekst willen kopiëren in plaats van een screenshot te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 19-02-2025 16:06 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:26

Amphiebietje

In de blubber

Helixes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Je vergeet dat, behalve al die andere dingen, Trump ook behoorlijk ijdel is. Laat het maar aan de Russen over je zwakke plek te leren kennen, en er in te poeren.

Ik wil duidelijk zijn. Met zijn opstelling neemt Trump afscheid van zijn ambitie een Nobelprijs te winnen, en ik denk dat daar iets tegenover moet hebben gestaan. Er is natuurlijk een mogelijkheid dat hij Zweden bedreigt met importheffingen als ze hem niet zo'n felbegeerd schijfje geven, maar zelfs dan zie ik niet in dat de Commisie zich dusdanig laat chanteren en de prijs, daarmee, corrumperen.
Trump maakt vooral aanspraak op de "Peace through tyranny"-award.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Gewoon al dat Trump zegt dat Rusland zich maar voor 20% heeft ingezet omdat ze niet teveel raketten wilde verspillen, zegt al genoeg over wat Trump heeft gelezen.

Op kernwapens na zit Rusland er toch wel tot zijn nek in. Als ze echt zó sterk zijn, waarom zitten er dan nog Oekraïners in Kursk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

AndereKoekoek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:22:
Op kernwapens na zit Rusland er toch wel tot zijn nek in. Als ze echt zó sterk zijn, waarom zitten er dan nog Oekraïners in Kursk?
Je snapt het niet, Putin is 8D schaak aan het spelen en de enige die dat begrijpt is het grote genie Trump. /s (en s/grote/goedgelovige)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-10 14:18
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft stevig uitgehaald naar de Amerikaanse president Donald Trump. Hij verwijt Trump dat hij de Russische president Vladimir Poetin heeft geholpen om uit zijn isolement te treden.

https://www.nu.nl/buitenl...et-helpen-van-poetin.html
We moeten altijd in ons achterhoofd houden dat de slogan van Trump ''America First'' is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:05:
Positief is dat de NOS Bob Deen heeft geconsulteerd. Dat is een van de betere analisten, zit er wat frisser in met kennisneming van tegenwoordige realiteit, m.i. dus een beter niveau dan vorige garde.

https://nos.nl/artikel/25...-oekraine-antwoord-is-nee

Bob is echter wel pessimistisch over onze bereidheid om offers te brengen.

Als ik @DaniëlWW2 en @Virtuozzo goed begrijp, is er bij hen angst dat het omschakelen naar actieve deelname een dynamiek op gang brengt waarbij wij intern nieuwe machtsfactoren in leven roepen die gevaar geven ons eigen waardenstelsel onderuit te halen, bijvoorbeeld een militair industrieel complex (corrigeer me indien foute weergave).
Het is geen angst, het is wetenschap. Er ligt hier een causale relatie. Zet je primair in op één domein, dan gaat daar alle energie naar toe, dat heeft niet enkel brede en diepe gevolgen voor je inrichting, het heeft in het bijzonder enorme gedragseffecten.

Dit is menselijk, in termen van sociale psychologie. Bij een individu is dat nog iets waar bij te sturen valt, bij groepsdynamica treden zelfversterkende processen op.

Dit is waarom die focus om militair domein binnen kaders van aanwezige sterktepunten moet zijn en primaire noch enige focus kan en mag zijn.

Dat zou al duidelijk moeten zijn vanuit niet-politieke en niet-geopolitieke context. Dit is geen militair conflict, het is een hybride conflict, en een existentieel conflict. We hebben niet te maken met 1e of 2e generatie conflictvoering, maar 5e, en verder. Groene mannetjes zijn één ding, maar de CEO en de schoonmaker zijn net zo gereedschap bij 5e generatie toepassingen, eigenlijk nog meer. Dit hele concept van 5e generatie oorlogsvoering wil er bij ons maar niet in, want we klampen ons vast aan onze mentale en ordeningskaders van gescheiden domeinen. Plus, we denken dat we magische knoppen hebben, dat sterke mannen zaken oplossen, terwijl dat juist niet zo is - integendeel zelfs.

We kunnen het over deze aspecten blijven hebben, maar ik kan je heel serieus een ding verzekeren, dat is op dit moment niet de beslissende arena. Al die beslissingsbomen hebben al hun processen, en dat zal nog enige tijd buiten beeld blijven vallen / gehouden worden.

Maar, de beslissende arena hier en nu is die van collectieve perceptie en publieke opinie. Al de rest volgt daar op.

Dat wil dus zeggen dat de interactie en relatie tussen burger en media van groter gewicht is dan dat van politici, die pur sang bij dit soort uitdagingen al minder gewicht hebben dan beleidsmakers en analysepunten - en ook daar wordt gevolgd op perceptie van collectieve koers.

Dat is waar op dit moment de energie van de betrokken burger met bewustzijn zou moeten liggen. Toepassingen van informatie, interactie en druk. Op de juiste plekken.

De grootste valstrikken zit niet in gedrag van politieke actoren, hun blinde vlekken, plichtigheid of drama, maar bij de Poortwachters. Het besef dat zij als mensen en mechanismen - media - net zo onderhevig zijn aan processen van collectieve perceptie - en dat die in te hoge mate beïnvloed worden door non-conforme / subversieve actoren - wil er nog maar niet in.

It is a war of and for the mind. Waar een wil is, daar is altijd een weg. Maar wil is derivaat. Het denken, het bewustzijn, dat is bepalend voor of er wil is, waar die zich op richt, en op welke wijze.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:43
Ik kom er echt niet doorheen wat hierboven staat, kan dat allemaal niet wat compacter door die user opgeschreven worden??
Goede reactie.

Ik snap echt niet dat Europa niet nu gewoon gaat opschalen. Oekraïne is super om er straks bij te hebben qua defensie en tevens moet je wel als Europa.

Dus waarom niet nu Trump bellen dat we daar het achterland bijvoorbeeld al gaan beschermen of de luchtverdediging oppakken en misschien wereldwijd andere partners zoeken die mee willen.

We moeten echt af van dat wachten op de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:19

Zewatanejo

Fine Thanks!

_Gast_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:29:
[...]

We moeten altijd in ons achterhoofd houden dat de slogan van Trump ''America First'' is.
Wie moeten altijd blijven inzien dat het gedrag van Trump altijd "Trump-first" is.

Pas als we dat inzien, dan zie je dat:
  • Er voorlopig geen nieuwe verkiezingen meer komen in de VS
  • Oekraine verkocht zal worden aan Rusland, voor eigen gewin van Trump en zijn kliek
  • De EU een concurrent is van Trump en daarom de vijand is. Een vijand die hij denkt te kunnen verslaan
  • Het Trump echt gaat om landje pik. Groenland is geen grapje, hij meent het serieus
  • ETC...
Trump is precies zoals Poetin. Hij zal dingen proberen. En als het lukt probeert hij nog meer, steeds brutaler en aggresiever. Trump kent maar één taal. Die taal zullen we ook moeten gaan spreken en stoppen ons moreel verheven op te stellen. Als we als EU niet nu meteen op onze strepen gaan staan, dan zijn zijn we onze eigen ondergang aan het organiseren.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_Gast_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:29:
Het is meer "Trump (en rijke vrienden) First". Wat er nu gebeurt is echt niet goed voor Amerika op termijn (hun reputatie en invloed wordt vakkundig gesloopt) of voor de gemiddelde hardwerkende Amerikaan (die mag de heffingen + belastingverlagingen voor de 1% ophoesten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
Helixes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
[...]

[...]

Om de som kloppend te krijgen, missen we gewoonweg informatie. Er is een factor die Trump laat besluiten America Second te plaatsen. Want dat is wat hij nu doet.
Ik denk dat het een misvatting is dat Trump America First zet. Trump gaat om Trump first, net als in Puntin land alles draait om Putin first.

Om de strategie van man te doorgronden moet je ervan uitgaan dat hij hoogbejaard is en daardoor vastgeroest zit in oude patronen. Naast sterk teruglopende cognitieve functies is hij aangewezen op mentale vaardigheden die hij rond tot zijn 50e heeft ontwikkeld.

Hij ziet dit probleem vanuit het perspectief van een vastgoedontwikkelaar die wil bouwen (rijkdom weghalen) op een perceel (Oekraïne) in een protesterende woonwijk (Europa). Er ligt een claim (oorlog) op een deel van het perceel van een andere vastgoedinvesteerder (Putin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 15:11
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Trump’s truc is om steeds iets extremers te zeggen dan hij echt wilt/vindt, zodat mensen daarna bijna ‘blij’ zijn als hij iets minder extreem doet.

Groenland is een mooi voorbeeld. Eerst de hele ruzie met de EU. Nu UA die zelf de oorlog begonnen is, morgen de EU die verantwoordelijk is voor de oorlog, overmorgen voorstellen om preventief EU landen te controlersn met US strijdkrachten.

Punthe bij paaltje is iedereen na dat soort verhalen bijna ‘blij’ dat hij straks ‘alleen’ Groenland inneemt.
Daar hoeven wij toch niet in mee te gaan?
Ik zou alles serieus menen wat hij zegt. Als hij het anders bedoelt moet heeft moeten zijn minions dat maar gaan corrigeren, totdat die minions er zelf ook klaar mee zijn.
Ga je er wel in mee, dan slaagt zijn taktiek van verwarring zaaien over wat hij nu bedoelt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Allard schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Daar hoeven wij toch niet in mee te gaan?
Ik zou alles serieus menen wat hij zegt. Als hij het anders bedoelt moet heeft moeten zijn minions dat maar gaan corrigeren, totdat die minions er zelf ook klaar mee zijn.
Ga je er wel in mee, dan slaagt zijn taktiek van verwarring zaaien over wat hij nu bedoelt.
Onderdeel van zijn tactiek is zo snel iets nieuws shockeremds zeggen dat je geen tijd hebt om te bedenken of je serieus moet reageren, niet, zowel hoe etc.

Vandaag is iedereen in shock dat hij zegt dat UA dit begonnen is en iedereen bezig met daarop een tegengeluid formuleren, morgen zegt hij dan weer iets nieuws shockerends.

Zo ownt hii het volledige narratief. Hij bepaalt het gesprek, de onderwerpen, de snelheid, de richting.

De rest van de wereld is in constante reactie en paniek modus (EU) of kijkt lachend toe (Rusland).

Ik vind het opvallend dat niemand deze communicatietruc doorziet / of bedenkt hoe je hiermee om moet gaan. Mijn eerste gedachte is dat je zelf grote onderwerpen moet gaan aansnijden en Trump in de reactie (of emo) mode te krijgen.

Laat Trump et al maar eens in reactie modus zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

Qwerty-273

Meukposter

Nu komt het wellicht door mijn recente bezoek aan het "Museum of the Occupation of Latvia" en het bijbehorende "KGB headquarters" beide in Riga, en vorig jaar het "Vabamu Museum of Occupations and Freedom" en "KGB Museum" in Tallinn. Maar ik betrap mijzelf dat mijn hersenen Trump nu met een bijnaam (Ribben)Trump neerzetten.

Het punt is dat het Russische regime puur bouwt op het imago uit het verleden. In de huidige politieke en economische kringen brengen ze eigenlijk niets meer aan de tafel. Dat Trump de heer Poetin (en kliek) op een vergelijkbaar niveau als hemzelf zet, is echt eng. Dat doet hij met bijvoorbeeld enige leider in Europa totaal niet (daar zit dan ook geen "strong-man/verlosser" persoon tussen zoals hij zichzelf ziet).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Onderdeel van zijn tactiek is zo snel iets nieuws shockeremds zeggen dat je geen tijd hebt om te bedenken of je serieus moet reageren, niet, zowel hoe etc.

Vandaag is iedereen in shock dat hij zegt dat UA dit begonnen is en iedereen bezig met daarop een tegengeluid formuleren, morgen zegt hij dan weer iets nieuws shockerends.

Zo ownt hii het volledige narratief. Hij bepaalt het gesprek, de onderwerpen, de snelheid, de richting.

De rest van de wereld is in constante reactie en paniek modus (EU) of kijkt lachend toe (Rusland).

Ik vind het opvallend dat niemand deze communicatietruc doorziet / of bedenkt hoe je hiermee om moet gaan. Mijn eerste gedachte is dat je zelf grote onderwerpen moet gaan aansnijden en Trump in de reactie (of emo) mode te krijgen.

Absoluut waar, maar hoe krijg je hier in godsnaam grip op?
Trump is een kleuter die zich niet door logical, redelijkheid of kennis van zaken tegen laat houden.

En het verkoopt kliks, dus de nieuwssites springen er op, en dus de politici moeten er ook wat van vinden.

Voor een snelle of snellere tegenreactie is onze politiek totaal niet geschikt.
Negeren en op de achtergrond afstemmen / maatregelen uitwerken werkt ook niet, dergelijk gebrek aan zichtbare actie wordt als zwak gezien.

Het is populisme pur sang, waar de redelijke meerderheid al decennia geen antwoord op heeft.
Hij pronkt ook zonder problemen met veren van voorgangers maar dan verpakt in een nieuw decreet.

Het enige wat men kan doen is de kiezer de blote kont van de keizer laten zien, maar dat wil/kan de kiezer helemaal niet, er is veel te veel vuurwerk.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
AMARONE schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:15:
Ik kom er echt niet doorheen wat hierboven staat, kan dat allemaal niet wat compacter door die user opgeschreven worden??
Mand!
(sorry, grapje)

ik ga het proberen voor je:

Waar het in de basis omgaat is onze collectieve perceptie, als samenleving. politici en dus ook de EU volgt daarop. Helaas, wordt onze perceptie gevormd door media/social media.

Je wil graag wat verandering zijn bij de EU, prima, maar dat begint bij onszelf en onze perceptie.

Om bij 'arena' te blijven; wij zijn geen toeschouwer hier, maar staan op het veld en zolang je denkt dat je toeschouwer bent, mis je ook het moment dat de duim omlaag gaat....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

En ja hoor daar is de vinger naar Biden en de Democraten en/of Oekraïne en/of EU/Europa.

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft uitspraken van de Amerikaanse president Donald Trump over de oorzaak van de oorlog in Oekraïne geprezen. Trump stelde in uitlatingen dat de strijd in Oekraïne op de spits is gedreven door de pogingen van Kyiv en Washington om het land lid te maken van de Navo. Dat is geëscaleerd begin 2022 met een grote Russische aanval op Oekraïne.
..... Het ontwerpakkoord is volgens Rusland destijds door vooral Washington en Londen getorpedeerd."

Wij hebben het allemaal gedaan. En Rusland niet en VS onder Trump ook niet.
Dit is echt maffia van de bovenste plank. Of leef ik in een totale parallel wereld en mis ik de echte waarheden? Ik ben vast niet 'wakker' en weet vast niet wat 'er echt speelt in deze wereld' :+ |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Absoluut waar, maar hoe krijg je hier in godsnaam grip op?
Trump is een kleuter die zich niet door logical, redelijkheid of kennis van zaken tegen laat houden.

En het verkoopt kliks, dus de nieuwssites springen er op, en dus de politici moeten er ook wat van vinden.

Voor een snelle of snellere tegenreactie is onze politiek totaal niet geschikt.
Negeren en op de achtergrond afstemmen / maatregelen uitwerken werkt ook niet, dergelijk gebrek aan zichtbare actie wordt als zwak gezien.

Het is populisme pur sang, waar de redelijke meerderheid al decennia geen antwoord op heeft.
Hij pronkt ook zonder problemen met veren van voorgangers maar dan verpakt in een nieuw decreet.

Het enige wat men kan doen is de kiezer de blote kont van de keizer laten zien, maar dat wil/kan de kiezer helemaal niet, er is veel te veel vuurwerk.
Het probleem is dat je geen tijd hebt om te laten zien dat al z’n opmerkingen onzin zijn. Dan moet je dat soms eerst checken/onderzoeken en voordat je klaar bent roept hij alweer nieuwe leugens.

Zie ook dit stuk uit 2017(!) over Trump.
The Gallop works by leveraging two basic tendencies in human reasoning. First, it’s easier and faster to make a false claim than it is to disprove one. Second, if an opponent fails to disprove every single one of the spurious statements you state, you can claim victory on the leftovers.
https://qz.com/905252/don...ic-called-the-gish-gallop

Ik denk dat je juist NIET moet reageren. Weg uit de reactiestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Gedachten-experiment: Misschien moeten we als EU eens contact zoeken met Iran?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Requiem19 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Het probleem is dat je geen tijd hebt om te laten zien dat al z’n opmerkingen onzin zijn. Dan moet je dat soms eerst checken/onderzoeken en voordat je klaar bent roept hij alweer nieuwe leugens.

Zie ook dit stuk uit 2017(!) over Trump.

[...]

https://qz.com/905252/don...ic-called-the-gish-gallop

Ik denk dat je juist NIET moet reageren. Weg uit de reactiestand.
Het word inderdaad tijd dat we Trump ook in de media/communicatie gaan behandelen als Putin (helaas). Teveel leugens en gekkigheid. Voor kennis nemen en door.

Ik zou echt willen dat een keer de spreekwoordelijke middelvinger kunnen opsteken naar de VS. Jullie willen ons niet helpen in Europa? Onze veiligheidsissues zijn voor jullie geen issue?

Prima, weg met die NAVO schepen bij Taiwan. Succes ermee VS. Wij kopen wel bij de Chinezen.

Het trieste van dit geheel is dat het echt een hele kleine meerderheid is die hem destijds heeft verkozen. De andere helft van het land vind het dik klote wat er nu allemaal gebeurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lengte is niet wat het moeilijk verstaanbaar maakt. Wel de hoeveelheid moeilijke woorden en referenties. Alsof dat er een hoop links gedumpt wordt.

Als 5de generatie oorlogsvoering aangehaald wordt, leg dan uit wat het is. Ook al heb je dat al paar keren gedaan.

Ik doe het als ik schrijf dat meerdere leugens in een woord ingebakken kan zijn, een dikke handleiding nodig is en dat je het zoals een matroesjka kan ontmantelen. Om de abstractie met een voorbeeld concreet te maken.

rusland is geen land (imperium met tientallen kolonies), is niet russisch (Muscovy rebranded zich in 1721 tot Rus door de identiteit en geschiedenis van Kyiv te jatten. Zoals Twitter is tot X rebranded.) en sprak geen russisch (dat hadden ze uit het buitenland gehaald om als onverstaanbare kerklatijn en administratieve taal te gebruiken).

Als je beseft hoe zwaar dat de russen de mensen op het verkeerde been kunnen zetten, dan begin je een idee te krijgen van hoe zwaar de beïnvloeding is en scholing/begeleiding is nodig om hierin wegwijs te worden.

Dit is 1 van de onderdelen in 5de generatie oorlogsvoering. Via de smartphone kunnen ze jouw emoties naar alle kanten uitsturen, je eender wat doen geloven,... en ze praten jouw problemen, een bepaalde wereldbeeld zoals de russia stronk, eternal, eindeloze meat waves, hebben OP tanks in WoT en WT,... memes aan.

Zoals Trump nu bezig is, roept hij dagelijks iets shockerend en de mensen hollen reactief achter wat hij roept. Hij zwaait met de firehose of falsehood (sproei zoveel leugens en onzin dat de mensen niet meer kunnen volgen en niet meer weten waarover het nu eigenlijk gaat) en wij volgen naar waar de brandslang wijst. Hij beheerst ons gedrag.

Als wij het initiatief nemen, dan dwingen wij putin en Trump om reactief op ons gedrag te reageren.

Zo worden posts van zelf lang als ik voor elke woord een verklarende alinea moet gegeven.

Als posts te lang worden, dan kan ik niet alle aspecten beschrijven en knip een lange post in meerdere afleveringen. Dan zie ik iemand posten we teveel met de fysieke oorlog, het militaire, bezig zijn.

De politici, pers, media, kiezers,... kunnen we laten bijscholen door de Baltische staten, Polen, Finland, Zweden,... in hoe het werkt.

Als we een dienstjaar of dienstsemester invoeren, dan is het niet voor het leger bedoeld. Wel om mensen klaar te stomen voor de samenleving en blootstelling voor alles dat langs het Internet kan binnenkomen, de lokroep van het fascisme,... De demografieën, klassen, standen,... in het land mengen om veel vooroordelen eruit te kloppen, doe vrijwilligerswerk om het leven van de mensen en het land beter te maken en als beloning ga je op vakantie naar 1 van de bovengenoemde landen.

Na de dienst zou een netwerk van lokale verenigingen kunnen zijn waar de mensen elkaar kunnen helpen en daar kunnen herhalings- of updatesessies gebeuren. In vredestijd kan het een soort repair cafe zijn en in oorlogstijd kan het een droneproductielocatie worden.

Als er 1 ding is dat de Oekraïners zo ongelooflijk sterk tegenoever de russen maakt, de sociale cohesie en gigantische effort dat van de burgers/vrijwilligers komt. De burgers brengen eten en brandhout naar soldaten. Eventjes rondbellen en je regelt een bestelwagen vol munitie uit het niets. Geen enkele hoeveelheid aan incompetentie, corruptie,... houdt dit tegen.

Als de politiek en het leger valt, dan zetten de Oekraïense burgers de strijd voort. De beste eenheden zijn door vrijwilligers opgericht. Toen de russen Azov battalion in Mariupol kapot grinden, dan richten de Azov veteranen buiten Mariupol nieuwe eenheden op. We spreken niet meer over het bataljon, maar 2 brigades gaan naar 10+ brigades uitbreiden.

Ik leg de focus op het militaire omdat we het vertikken om defensie serieus te nemen. De Amerikaanse presidenten hebben dit al 2 decennia op vriendelijke en op boertige manieren gevraagd.

En als er geld tegen de krijgsmacht aangesmeten, dan duurt de heropbouw jaren om wapenfabrieken op te bouwen tot decennia om capabilities op te bouwen. We hebben al 3 jaren tijd weggegooid en als we nu niet direct beginnen actie te nemen, wanneer dan wel en hoeveel meer te laat kunnen we zijn?

Het aanpakken van de beïnvloeding, manipulatie,... is relatief snel uit te voeren en kan vrij goed verkocht worden als de jongeren opvoeden en in het vaderland integreren. Het is nodig, maar het zijn geen project doorlooptijden van 5, 10, 20,... jaren.

Als de maffiabazen met grote legers aan onze grenzen gaan staan om ons af te persen wegens het feit dat we defensie niet serieus nemen, dan moeten we deze zwakte eerst wegwerken en het kost dermate veel jaren/decennia dat je niet snel genoeg kan beginnen ongeacht wat putin of Trump roepen.

Ik vind de termen misinformatie en desinformatie slecht gekozen. Het impliceert dat het nuttige informatie kan zijn waarmee we voorzichtig moeten zijn en niet zomaar censuur kunnen toepassen. Je zou het kunnen framen als cybersecurity threats en geeft het namen die passen tussen de spam, malware, virussen, adware, wormen, ransomware,...

Zorg dat de mensen de anti-beïnvloeding filters willen hebben. Als een plugin voor bestaande applicaties of als een functionaliteit in een zo compleet mogelijke cybersecurity pakket of VPN-abonnement.

Er zijn ISP's en telco's die cybersecurity tools/pakketten aanbieden. De functionaliteit kan je aan of uitzetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ik ook niet hoor, en scrol (flinke hengst aan mn scroll-wieltje) door.

Alleen maar vectoren, actoren domeinen, kaders, en moeilijke woorden, obscure boeken of docu's die vast wel interessant zijn maar waar ik in ieder geval geen tijd/prioriteit voor heb. Maar gewoon niks concreets waar iemand wat mee kan. Niks wie dan de vector is, wie de betalende lobby is, wat dan het kader is (terwijl een kader bedoeld is om net iets... af te kaderen), etc etc.

Anyway... scrollllll en verder. Jammer, het zal vast interessant zijn, maar ik kan er gewoon helemaal niks mee.
@bulle bas zijn posts zijn in zekere zin vergelijkbaar maar wel leesbaarder.

@rapture, mijn vrouw komt uit Letland. Het nieuws van daar is dat een omaatje te dicht bij een bouwplaats in een dorpje van 1500 man gereden is. Helaas geen grapje, dat was haar oma, op het 8u journaal afgelopen week :')
Vóór nieuws over Trump en Oekraine.

Het lijkt wel een bewuste tactiek, het nieuws klein en kneuterig lokaal houden, en de grote boze wereld weg houden.
Misschien een overblijfsel uit de Sovjet-tijd, waarin er net geen ruimte was voor lokaal kneuterig nieuws en alles propaganda was. Klein en kneuterig houdt het gezellig en herkenbaar, en is veel minder / niet vatbaar voor propaganda.

[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 19-02-2025 15:26 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
Om even concreet te willen zijn, hoe staat de militaire kracht van de EU landen er eigenlijk echt voor op dit moment? We roepen wel veel dat het niet is wat het moet zijn, maar is het daadwerkelijk dusdanig triest dat we niets kunnen aanvangen? Dat geloof ik namelijk zelf echt wel niet.

Concreet, weet iemand een legitime bron waar je uit kan afleiden hoe krachtig of niet krachtig ons militaire apparaat op dit ogenblik is? Ik vind echt niets terug wat ik als waarheid kan beschouwen. Er zijn zelfs websites die Rusland ATM nog altijd als 2e sterkste militair apparaat in Europa aangeven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
-Bonalds schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:54:
[...]
Gedachten-experiment: Misschien moeten we als EU eens contact zoeken met Iran?
Niet alleen met Iran, maar met de hele Arabische wereld. Om onze relatie met de VS te sparen hebben we te veel weggekeken van de wandaden van Israel. We moeten het land zeker niet als een baksteen laten vallen, maar we kunnen nu wel een koers varen die meer goodwill kweekt in de Arabische wereld, ten kostte van de diplomatieke slagkracht van de VS die zich vanaf nu toespitst op zero-sum chantage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Echt we leven in het tijdperk van AI. Als je het niet snapt frummel het in je AI en maak het snapbaar. Ik ga een lans breken en dan nog een en nog een voor het feit dat we soms wat meer moeite moeten doen om het te snappen.

En hoe ik weet dat het werkt? Zo doe ik het immers ook.

Bijv:
*knip* geen onverkorte AI output neerzetten. Gebruik AI voor het opzetten van een eigen reactie en om verdere bronnen te vinden

[ Voor 166% gewijzigd door teacup op 19-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Anyway... scrollllll en verder. Jammer, het zal vast interessant zijn, maar ik kan er gewoon helemaal niks mee.
Dat was dan de vraag ook niet. De vraag was hoe iets zat. Of in dit geval, commentaar op een vermeende angst. Die volgens de post geen (emotionele) angst is, maar een simpele uitkomst uit een bekende rekensom. Een uitgeschreven Hamiltoniaan is voor veel mensen ook niet actionable, maar dat wil nog niet zeggen dat sommige zaken evident zijn als je hem leert lezen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rubberen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:12:
Om even concreet te willen zijn, hoe staat de militaire kracht van de EU landen er eigenlijk echt voor op dit moment? We roepen wel veel dat het niet is wat het moet zijn, maar is het daadwerkelijk dusdanig triest dat we niets kunnen aanvangen? Dat geloof ik namelijk zelf echt wel niet.

Concreet, weet iemand een legitime bron waar je uit kan afleiden hoe krachtig of niet krachtig ons militaire apparaat op dit ogenblik is? Ik vind echt niets terug wat ik als waarheid kan beschouwen. Er zijn zelfs websites die Rusland ATM nog altijd als 2e sterkste militair apparaat in Europa aangeven 8)7
Dit is een aantal jaren oud en onderzoekt de capaciteit van DE, FR en UK om een brigade naar Baltische staten te sturen.

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR1629.html
The author found that the three countries could muster and sustain a heavy brigade each, albeit at different rates; sustaining these forces would require significant strain. More specifically, Britain and France would be able to marshal and sustain at least one battalion-size combined arms battle group within a few weeks, with Germany perhaps taking longer. The French probably would arrive first, possibly within the first week. Surging more forces to get the deployments up to brigade strength would take more time: a few weeks in the French case and possibly more than a month in the British or German case. For all three armies, the effort would be a major endeavor that would leave the forces with little spare capacity for any other contingencies, and there are questions about the capabilities that those forces might have at their disposal or their aptitude for the kind of warfare that fighting the Russians might involve. For the French, the problem is that their army already is badly overstretched; for the British and Germans, the problem is the size of their deployable force, although both are now working to expand.
De PDF uit de link gaat meer in detail en noemt dit:
Moreover, according to one German defense analyst, at current equipment levels, Germany only has two
battalions with the necessary modern equipment that would make them worthy of facing the Russians.
Er is sinds die tijd veel gebeurd maar of de balans van enerzijds de verhoogde defensie uitgaven en anderzijds het materieel dat is gestuurd naar Oekraine beter of slechter is geworden is de vraag.
Dit stelt dat het minder is:
https://www.reuters.com/w...olzs-overhaul-2025-02-13/
BERLIN, Feb 13 (Reuters) - The German army's battle-readiness is less than when Russia invaded Ukraine in 2022, military officials, lawmakers and defence experts told Reuters.
Even if a new government boosts defence spending, it will remain hamstrung for years, particularly by a lack of air defence, artillery and soldiers, they said.
"Before Russia's invasion of Ukraine, we had eight brigades at around 65% readiness," Colonel Andre Wuestner, head of the German Armed Forces Association, told Reuters in an interview. Sending weapons, ammunition and equipment to Ukraine, as well as accelerating Germany's own drills, took a toll on the available equipment, he said.
En dan is er de Nederlandse strijdmacht die in een NAVO Readiness rapport er niet zo best vanaf kwam.
https://open.overheid.nl/...8a-9120-bf9c98f4d765/file
The Netherlands continues to progress steadily towards implementing its land
targets, although the prioritised heavy and medium infantry brigades with associated CS
and CSS suffer from shortfalls in firepower, CS and CSS assets, and low readiness (low
numbers of personnel, insufficient training, low levels of critical spare parts and BDMs)

Furthermore, the heavy infantry brigade (HIB) is missing a heavy infantry battalion, and more
critically, the medium infantry brigade (MIB) is missing two medium infantry battalions and
can only be provided at low readiness. The airmobile brigade also cannot be provided at
the requested readiness. Consequently, the Netherlands is limited in its ability to fight today
in the Land environment, particularly in a collective defence context, although there are
national plans to mitigate many of the shortfalls in due course; the Netherlands therefore is
encouraged to accelerate its efforts in these prioritised areas.
De luchtmacht en SOF zijn op zich wel OK maar qua omvang niet meer dan een paar weken inzetbaar in een grootschalig conflict. Dan zouden de Amerikanen ons te hulp moeten zijn geschoten.....

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:12
Rubberen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:12:

Ik weet niet welke bronnen je tot nu toe gebruikt hebt, maar er is genoeg te vinden, ook hier op het forum (zie de draadjes m.b.t. dit onderwerp).

Personeel = meer
Vliegtuigen = meer
Tanks = meer
Logistiek = meer
Ga zo maar door. Nukes zijn uit balans, maar ook de EU heeft er genoeg om Rusland in de as te leggen. Hiermee zou dit voldoende afschrikking moeten zijn om ze aan beide kanten niet te gebruiken.

Inmiddels kunnen we wel stellen dat Europa op dit moment meer steun aan Oekraïne heeft gegeven dan de VS (zijn gewoon cijfers van te vinden).

M.b.t Militaire slagkracht is Europa vooral kwetsbaar in de slijtageoorlog (zoals nu dus aan de hand is). Ik ben er van overtuigd dat, indien de wil er is, Europa ook zonder de VS de beslissende klap in Oekraïne binnen een paar dagen aan RU kan uitdelen. Het probleem is echter na die eerste paar dagen, is het dan vrede? Waarschijnlijk niet.

Een langdurige grondoorlog hebben de meeste EU landen geen middelen voor en geen zin in (politiek niet te verkopen). RU weet dit en kan het altijd over een paar maanden/jaren weer proberen. Je moet dus RU op de een of andere manier overtuigen (door middel van kracht uit stralen), dat proberen geen zin heeft.

Tot op heden is dat gelukt met behulp van de NAVO (voor NAVO landen tenminste), maar de huidige houding van de VS zaagt hier aardig aan de stoelpoten.

Met de kaarten die nu op tafel liggen (wapenstilstand etc.), zit mijn zorg vooral dat we over enkele maanden danwel jaren dezelfde discussie voeren m.b.t. Polen, de Baltische staten of Finland bijvoorbeeld. Mocht dat aan de orde komen, dan moet je zonder de VS echt all-in. Denk aan mobilisatie en complete ontwrichting van de maatschappij.

In RU is men blijkbaar bereid om elke dag 1000 man over de kling te jagen, krijg dat hier maar eens verkocht. Wat dat betreft hebben we tot op heden geluk gehad dat Oekraïne dit ook vol kan/wil houden. Ook daar zie je al genoeg tekenen dat de grens bereikt is (denk aan uitbreiding van de mobilisatie, dienstweigeraars etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:15
PureLOOD schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:40:

In RU is men blijkbaar bereid om elke dag 1000 man over de kling te jagen, krijg dat hier maar eens verkocht. Wat dat betreft hebben we tot op heden geluk gehad dat Oekraïne dit ook vol kan/wil houden. Ook daar zie je al genoeg tekenen dat de grens bereikt is (denk aan uitbreiding van de mobilisatie, dienstweigeraars etc.).
als wij al onze normen en waarden over de balk gooien en mensen uit de gevangenis naar het front sturen en na 6 maanden vrij laten hebben we denk ik aardig wat man(of je er veel aan hebt is een 2de) en mensen verplichten te vechten zoniet opsluiten en mishandelen dan heb je er ook zo een hoop die "bereid" zijn te vechten. alleen of dat de juiste manier betwijfel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:27:
Echt we leven in het tijdperk van AI. Als je het niet snapt frummel het in je AI en maak het snapbaar. Ik ga een lans breken en dan nog een en nog een voor het feit dat we soms wat meer moeite moeten doen om het te snappen.

En hoe ik weet dat het werkt? Zo doe ik het immers ook.

Bijv:

[...]
Op 3 alinea's na nog steeds wollige onzin van aannames en hyperbolen.
Plus ik ben van mening dat maar een klein deel van de bevolking echt bevattelijk is voor manipulatie via de media / social media. Net zoals dat het verdomd moeilijk is om mensen uit hun bubble te krijgen, is het ook erg moeilijk om mensen in een bubble te trekken; beide is eigenlijk hetzelfde. We dichten media en reclame-platformen meer macht toe dan dat ze verdienen.
Ik weet dat ik hier wat over gelezen heb een paar jaar geleden, maar ik kan het in de brij van zoekresultaten niet meer terugvinden.

Wat wel gebeurt is dat de bevattelijke mensen die al een beetje in een bubble zitten er verder in gezogen worden, en dat de groepsdynamiek binnen een bubble een zelfversterkend effect kan hebben. Maar ga je beter kijken, dan zitten daar zelden bewuste sturende elementen / evil overlords met een vooropgezet plan in. In ieder geval bij terroristische bubbels / cellen.

Maar hoe meer dat we vaak benoemen dat media die macht wel hebben, hoe meer we als collectief daar in gaan geloven.

Pas sinds AI automatisch gegenereerde betrouwbaar-ogende nieuws-websites kan genereren waarmee nepnieuws in plaats van 3 obscure hoekjes van het internet nu op 100den sites tegelijkertijd verschijnt, dat is wel degelijk hybride oorlogsvoering (naast illegalen de grens over te duwen om een meer anti-buitenlander sentiment te kweken).
Overigens is hybride oorlogvoering al millennia oud. Het omkopen van een paar stadsomroepers door een andere macht heeft ons in de 80 jarige oorlog steden gekost/bevrijd, en ook de Romeinen en Grieken deden dat.

Betrouwbare nieuwsbronnen reduceren tot een zoveelste mogelijke waarheid, zoals we ook zagen met Russische berichtgeving rondom MH17.
Dat is ook een existentiële bedreiging voor gevestigde nieuwsbronnen zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 19-02-2025 17:15 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Plus ik ben van mening dat maar een klein deel van de bevolking echt bevattelijk is voor manipulatie via de media / social media
Grondig mee oneens. Er zijn echt talloze voorbeelden van manipulatie of het sturen/beïnvloeden van mensen via (social) media. Dat ga ik verder niet toelichten wegens offtopic, maar ik vind het een belangrijk punt om een tegengeluid te laten horen.

Edit: nu ontkracht je je mening door over AI te beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2025 17:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:53

JJJ

[...]

Plus ik ben van mening dat maar een klein deel van de bevolking echt bevattelijk is voor manipulatie via de media / social media.
Dit is essentieel. Zo lang je dit gelooft zal je nooit de aard van het conflict kunnen erkennen. Dit is een fundamenteel onderdeel van de 5e generatie oorlogsvoering die Virtuozzo noemt.

Iedereen en dan ook echt iedereen is vatbaar voor manipulatie.

The social construction of reality is hierin een hele goede leestip. Het komt er in essentie op neer dat ieder individu per definitie in een bubbel leeft. Niet per se een sociale media bubbel maar breder: contacten in familie, werk, vrienden, maar daarnaast ook sociale media. Deze laatste is (zie de toename van het aantal mobieltjes en de frequentie waarmee mensen op dat ding kijken) steeds bepalender geworden in de informatie die mensen tot zich nemen. En dus ook wat mensen geloven. Algoritmes doen de rest. Als concreet voorbeeldje: kijk naar de politieke voorkeuren van de huidige generatie mannelijke pubers. Die zitten behoorlijk rechts van het politieke spectrum.

Oorlog is al lang niet meer “de oorlog verklaren” en soldaten over de grens sturen. Men weet dat wij in het Westen hierop triggeren en zoekt maximaal ruimte om ons te ondermijnen zolang dat ene lijntje (volgens onze oude definitie) maar niet overschreden wordt.

Die ondermijning gebeurt dus niet door soldaten te sturen maar door platformen als X op te kopen en deze een poel van haat te laten worden. Het verwijderen van moderatie op overige platformen evenzo.

AI is de volgende iteratie hierin: alles wat mensen copy en pasten uit de selectie centrale AI tools zijn in handen van een selecte groep partijen. Met de macht om via de modellen te bepalen wat er publiek wordt. Concreet voorbeeld: zie DeepSeek die historie uitwist door niks te willen melden over Tiananmen.
We dichten media en reclame-platformen meer macht toe dan dat ze verdienen.
Dit is precies het pijnpunt in het huidige conflict. Ik hoop echt dat bovenstaande helpt om ons inzicht te geven als maatschappij waar we ons op moeten focussen om deze strijd te winnen. Als we op dit vlak niet iets veranderen zijn we gedoemd te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Grondig mee oneens. Er zijn echt talloze voorbeelden van manipulatie of het sturen/beïnvloeden van mensen via (social) media. Dat ga ik verder niet toelichten wegens offtopic, maar ik vind het een belangrijk punt om een tegengeluid te laten horen.

Edit: nu ontkracht je je mening door over AI te beginnen.
AI is in deze een gevaar vanwege de massaliteit waarmee onwaarheden verpakt kunnen worden als waarheid.
2 jaar geleden waren dat bot/troll farms op wat social media en comments onder nieuwsberichten.

Nu zijn het de vele nepnieuws-sites zelf.

En tegen een constate stroom aan nepnieuws en leugens is niks te doen, bewijst Trump al 9 jaar.
JJJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Dit is essentieel. Zo lang je dit gelooft zal je nooit de aard van het conflict kunnen erkennen. Dit is een fundamenteel onderdeel van de 5e generatie oorlogsvoering die Virtuozzo noemt.

Iedereen en dan ook echt iedereen is vatbaar voor manipulatie.

The social construction of reality is hierin een hele goede leestip. Het komt er in essentie op neer dat ieder individu per definitie in een bubbel leeft. Niet per se een sociale media bubbel maar breder: contacten in familie, werk, vrienden, maar daarnaast ook sociale media. Deze laatste is (zie de toename van het aantal mobieltjes en de frequentie waarmee mensen op dat ding kijken) steeds bepalender geworden in de informatie die mensen tot zich nemen. En dus ook wat mensen geloven. Algoritmes doen de rest. Als concreet voorbeeldje: kijk naar de politieke voorkeuren van de huidige generatie mannelijke pubers. Die zitten behoorlijk rechts van het politieke spectrum.
Exact dit, we onderschatten de kracht van de bredere bubbel.

Politieke voorkeuren zijn altijd golfbewegingen geweest van meer progressief (60/70'), conservatief (80/90'), progressief (00/10). Sowieso vallen conservatieve tijden redelijk samen met tijden waarin het met de samenleving (als geheel) slechter gaat.
[...]

Dit is precies het pijnpunt in het huidige conflict. Ik hoop echt dat bovenstaande helpt om ons inzicht te geven als maatschappij waar we ons op moeten focussen om deze strijd te winnen. Als we op dit vlak niet iets veranderen zijn we gedoemd te verliezen.
Hier op t.net zijn we het daar redelijk over eens, maar de rest is behoorlijk lastig te bewegen.

Aan de ene kant denk ik dat we vertrouwen moeten hebben in de toekomst (zie de eerder benoemde golfbewegingen), maar ook dat we daar zelf aan moeten werken.

[ Voor 59% gewijzigd door DropjesLover op 19-02-2025 17:26 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Wat wel gebeurt is dat de bevattelijke mensen die al een beetje in een bubble zitten er verder in gezogen worden, en dat de groepsdynamiek binnen een bubble een zelfversterkend effect kan hebben. Maar ga je beter kijken, dan zitten daar zelden bewuste sturende elementen / evil overlords met een vooropgezet plan in. In ieder geval bij terroristische bubbels / cellen.
De crux hierbij is in hoeverre mensen door hebben dat ze in een bubbel zitten. Ik merk dat je heel snel een eenzijdig beeld krijgt geserveerd, maar als je je daar van bewust bent je er ook zo weer uit bent.Net na Trump inauguratie had ik een paar anti-Trump dingen bekeken en vervolgens stond het hele youtube scherm vol met dat soort filmpjes. Op een gegeven moment geloofde ik het wel en zocht wat andere zaken en de bubbel was weg. Maar hoeveel mensen hebben het door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Frame164 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:24:
[...]

De crux hierbij is in hoeverre mensen door hebben dat ze in een bubbel zitten. Ik merk dat je heel snel een eenzijdig beeld krijgt geserveerd, maar als je je daar van bewust bent je er ook zo weer uit bent.Net na Trump inauguratie had ik een paar anti-Trump dingen bekeken en vervolgens stond het hele youtube scherm vol met dat soort filmpjes. Op een gegeven moment geloofde ik het wel en zocht wat andere zaken en de bubbel was weg. Maar hoeveel mensen hebben het door?
Helaas Trump zelf niet...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@DropjesLover iedereen is vatbaar voor beïnvloeding. Enige remedie is géén blootstelling: net als radioactieve straling. Dat is geen punt van discussie wat mij betreft, maar een gegeven.

Wat weerhoudt je er ook al weer van een AI te gebruiken om teksten samen te vatten?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02

jdh009

FP ProMod
Player USA switched teams... met bondgenoten als dit heb je geen vijanden meer nodig.

Trump presenteert hier even een alternatieve realiteit waarin Oekraïne schuldig is aan de oorlog en waarin de VS beter af zou zijn zonder betrokkenheid. Hij negeert volledig de Russische agressie, dat zij die begonnen zijn, het belang van westerse steun voor Oekraïne en het feit dat Poetin deze oorlog niet zomaar zal stoppen zonder concessies die de Europese en internationale veiligheid ernstig zouden ondermijnen.

De hernieuwde Trump-Putin verhouding tussen Rusland en de VS zet de verhouding tussen Amerika en ons, als NAVO-bondgenoten, op scherp (en zeker die met Oekraïne). Als Washington onder Trump opnieuw een isolationistisch pad inslaat en Oekraïne aan zijn lot overlaat, zal dat niet alleen de Europese veiligheid destabiliseren, maar ook het vertrouwen in de VS als strategische partner ernstig ondermijnen. De verhoudingen verschuiven: het is niet langer simpelweg West vs. Rusland, maar steeds meer Rusland vs. West vs. VS. De VS en Rusland lijken weer richting een bromance te gaan, waarbij de EU en Oekraïne de dupe dreigen te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itawKtnWe3FAFILSm9Zhy97n_bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grcYokGo8CoDv5P4pzIIcSmH.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://truthsocial.com/@.../posts/114031332924234939

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:43

bloody

0.000 KB!!

MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:

[...]
Ja ik zag het.
Hoewel het dapper is van Zelensky is het niet handig zo. Want als je Trump slaat, slaat hij nog harder terug.
Dat blijkt zojuist wel:

Zie plaatje daar waar Trump Zelensky helemaal afbrandt.

Het is nu klaar, basta.
Oekraine staat op zichzelf nu. Europa is te bang om in te grijpen, dus Putin heeft vanavond een mooie champagne te drinken.

Edit; oh zie de post net boven mij ;)

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:17
Kijkend naar de laatste 24 uur is het wel heel duidelijk geworden welke kant de VS op gaat. Russische sancties opheffen, handjeklap over Oekraïne/Groenland, einde NATO, en ik zie het ook nog wel gebeuren dat de VS Rusland actief gaat ondersteunen met chips en militair materieel.

We moeten nu heel hard zijn. Russische bevroren geld confisqueren en aan Oekraïne geven, direct troepen sturen naar Oekraïne en Groenland en zelf deals met Oekraïne sluiten over hun mineralen en de wederopbouw. Klaar nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:43

bloody

0.000 KB!!

Avalaxy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:45:
We moeten nu heel hard zijn. Russische bevroren geld confisqueren en aan Oekraïne geven, direct troepen sturen naar Oekraïne en Groenland en zelf deals met Oekraïne sluiten over hun mineralen en de wederopbouw. Klaar nu.
Dit gaat simpelweg niet gebeuren, Europa krijgt de handen daar niet voor op elkaar.

Oekraine heeft een harde dolksteek in z'n rug gekregen, wat kunnen ze nog anders doen dan iets heel onvoorspelbaars? Een kat in het nauw...

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubberen
IJzerlijm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit is een aantal jaren oud en onderzoekt de capaciteit van DE, FR en UK om een brigade naar Baltische staten te sturen.

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR1629.html

[...]

De PDF uit de link gaat meer in detail en noemt dit:

[...]

Er is sinds die tijd veel gebeurd maar of de balans van enerzijds de verhoogde defensie uitgaven en anderzijds het materieel dat is gestuurd naar Oekraine beter of slechter is geworden is de vraag.
Dit stelt dat het minder is:
https://www.reuters.com/w...olzs-overhaul-2025-02-13/

[...]

En dan is er de Nederlandse strijdmacht die in een NAVO Readiness rapport er niet zo best vanaf kwam.
https://open.overheid.nl/...8a-9120-bf9c98f4d765/file

[...]

De luchtmacht en SOF zijn op zich wel OK maar qua omvang niet meer dan een paar weken inzetbaar in een grootschalig conflict. Dan zouden de Amerikanen ons te hulp moeten zijn geschoten.....
Als je dit leest kan je er eigenlijk niet omheen wat een puinhoop er van defensie is van gemaakt. Dit is echt zorgwekkend, zeker omwille dat je dit niet in een week of maand op orde krijgt maar dat er jaren overheen moeten.

Echter blijf ik erbij dat als de wil er is, we dit een jaar kunnen recht trekken. Ik blijf verwijzen naar de productiecapaciteit in de US in WO2.

Ik ben trouwens vrij benieuwd wat de heren in veldheren over dit euvel zullen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Avalaxy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:45:
Kijkend naar de laatste 24 uur is het wel heel duidelijk geworden welke kant de VS op gaat. Russische sancties opheffen, handjeklap over Oekraïne/Groenland, einde NATO, en ik zie het ook nog wel gebeuren dat de VS Rusland actief gaat ondersteunen met chips en militair materieel.

Dat geld innemen gaat nooit gebeuren, maar ergens heb ik nog enige hoop dat we troepen gaan sturen. Het lijkt mij de enige manier om weer (een deel van) de regie in handen te krijgen. Als iemand een beter idee heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Het lijkt wel een parallel universum waar we in zitten met Trump en Poetin. Ongelooflijk, hier wordt binnen een week kapot gemaakt waar 80 jaar aan gebouwd is (nou ja, het verval is al langer aan de gang, maar nu komt het in een stroomversnelling).

Ik heb er geen vertrouwen meer in dat dit goed komt, net zoals dat ik er geen vertrouwen meer in heb dat de EU nog iets betekent. Ik denk dat we ons voor moeten gaan bereiden op jaren van ellende. Geen bondgenoten meer, geen daadkrachtige leiding, en nietsontziende criminelen (Rusland, VS) die ons helemaal leeg gaan plukken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Ik kan niet anders dan gewoon echt heel verdrietig worden van wat er gaande is. Trump is echt een schande. Zijn cynische opmerkingen over dat Oekraïne een deal had moeten maken met Rusland (deal: volledige overgave) zullen ook een signaal zijn over de “deals” die Groenland en mogelijk ook Canada binnen enkele jaren geacht worden te maken. Ik walg er echt van dat er zelfs niet meer genoeg congresleden en senatoren meer zijn binnen de Republikeinse partij die nog een greintje waardigheid hebben en opstaan tegen dit figuur. Dit is de nieuwe wereldorde; hebzuchtige, autoritaire leiders die macht gebruiken om land in te pikken en de inwoners van dat land zien als vee of slaven zonder rechtvaardige belangen. Ook in Europa vrees ik dat we van deze nieuwe mentaliteit de wrange vruchten gaan plukken; ik denk dat de Trump kliek nergens voor zal terugdeinzen om ook onze politiek corrupt te maken en financieel te ruïneren. Het is een trieste, trieste tijd met vrees ik een hele, hele donkere toekomst voor de opgebouwde vrijheden en welvaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Europa zal zich ook moeten schrap zetten voor meer aanvallen uit Rusland:
Europa mag zich de komende tijd verwachten aan een toename van het aantal moordaanslagen, brandstichtingen, sabotagepogingen en cyberaanvallen vanuit Rusland. Dat zegt oud-kolonel Roger Housen. Nu Rusland en de VS toenadering zoeken tot elkaar, zal de focus van de Russen helemaal op Europa komen te liggen. “Alleen vorig jaar al pleegden de Russen 36 bewezen daden van agressie in Europa. En dat is maar het topje van de ijsberg.”

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

jdh009 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:36:
Player USA switched teams... met bondgenoten als dit heb je geen vijanden meer nodig.

Trump presenteert hier even een alternatieve realiteit waarin Oekraïne schuldig is aan de oorlog en waarin de VS beter af zou zijn zonder betrokkenheid. Hij negeert volledig de Russische agressie, dat zij die begonnen zijn, het belang van westerse steun voor Oekraïne en het feit dat Poetin deze oorlog niet zomaar zal stoppen zonder concessies die de Europese en internationale veiligheid ernstig zouden ondermijnen.

De hernieuwde Trump-Putin verhouding tussen Rusland en de VS zet de verhouding tussen Amerika en ons, als NAVO-bondgenoten, op scherp (en zeker die met Oekraïne). Als Washington onder Trump opnieuw een isolationistisch pad inslaat en Oekraïne aan zijn lot overlaat, zal dat niet alleen de Europese veiligheid destabiliseren, maar ook het vertrouwen in de VS als strategische partner ernstig ondermijnen. De verhoudingen verschuiven: het is niet langer simpelweg West vs. Rusland, maar steeds meer Rusland vs. West vs. VS. De VS en Rusland lijken weer richting een bromance te gaan, waarbij de EU en Oekraïne de dupe dreigen te worden.

[Afbeelding]
Hoor het zojuist op de radio. Hier zijn toch geen woorden voor wat hij hier flikt. Een dictator... Compleet napraten. Ik zie het somber in. Wat een compleet gestoorde gek is dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Afwezig schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:03:
Ik kan niet anders dan gewoon echt heel verdrietig worden van wat er gaande is. Trump is echt een schande. Zijn cynische opmerkingen over dat Oekraïne een deal had moeten maken met Rusland (deal: volledige overgave) zullen ook een signaal zijn over de “deals” die Groenland en mogelijk ook Canada binnen enkele jaren geacht worden te maken. Ik walg er echt van dat er zelfs niet meer genoeg congresleden en senatoren meer zijn binnen de Republikeinse partij die nog een greintje waardigheid hebben en opstaan tegen dit figuur. Dit is de nieuwe wereldorde; hebzuchtige, autoritaire leiders die macht gebruiken om land in te pikken en de inwoners van dat land zien als vee of slaven zonder rechtvaardige belangen. Ook in Europa vrees ik dat we van deze nieuwe mentaliteit de wrange vruchten gaan plukken; ik denk dat de Trump kliek nergens voor zal terugdeinzen om ook onze politiek corrupt te maken en financieel te ruïneren. Het is een trieste, trieste tijd met vrees ik een hele, hele donkere toekomst voor de opgebouwde vrijheden en welvaart.
Ik verwacht dat er nog wel iemand in Europa IETS gaat doen, maar de vraag is hoeveel landen er moeten sneuvelen voor het zover is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Niets van wat hij zegt klopt btw - over z'n populariteit niet, die bedragen niet, tis 1 grote leugen. Ben natuurlijk weer zo dom om het te checken, maar het is wederom allemaal onzin.

Dat betekent overigens ook dat dit onderdeel is van z'n spel. Vandaag is hij Russische muppet, morgen toetert hij een andere kant op. Hij heeft Putin ook op alle oneven weken voor vuile was uitgemaakt zeg maar.

Dus ik ervaar dezelfde frustratie (en dan met name bij onze eigen ruggegraatloze EU), maar ga de hoop nog niet opgeven. Wat wellicht lastiger wordt is als de AfD aan de macht komt in DE en geen steun meer aan UA wil geven, bijv. We hebben genoeg problemen op eigen bodem.

Tijdperk van de desinformatie is helemaal niet leuk in ieder geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
XWB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:08:

[...]
En dit maakt het nog idioter dat we Oekraïne niet openlijker steunen uit angst voor escalatie. Die oorlog met Rusland waar iedereen zo bang voor is zitten we al jaren in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:11:
Dus ik ervaar dezelfde frustratie (en dan met name bij onze eigen ruggegraatloze EU), maar ga de hoop nog niet opgeven. Wat wellicht lastiger wordt is als de AfD aan de macht komt in DE en geen steun meer aan UA wil geven, bijv. We hebben genoeg problemen op eigen bodem.
AfD zal sowieso met andere partijen moeten regeren, maar ik denk niet dat ze een coalitiepartner zullen vinden die de steun aan Oekraïne wil stopzetten.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ErikT738 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:12:
[...]

En dit maakt het nog idioter dat we Oekraïne niet openlijker steunen uit angst voor escalatie. Die oorlog met Rusland waar iedereen zo bang voor is zitten we al jaren in.
En die gaat alleen maar uit de hand lopen. Oekraïne nu cadeau geven aan Rusland betekent dat ze daar de komende jaren heel veel nieuwe manschappen vandaan kunnen halen. Ondertussen draait de Russische oorlogsindustrie wél door, dus over 5 jaar komen ze gewoon terug voor de rest + Baltische staten. Met hulp van de Verenigde Staten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:14

On_E

Housemusic

Niets van wat hij zegt klopt btw - over z'n populariteit niet, die bedragen niet, tis 1 grote leugen. Ben natuurlijk weer zo dom om het te checken, maar het is wederom allemaal onzin.

Dat betekent overigens ook dat dit onderdeel is van z'n spel. Vandaag is hij Russische muppet, morgen toetert hij een andere kant op. Hij heeft Putin ook op alle oneven weken voor vuile was uitgemaakt zeg maar.

Ik word er echt verdrietig van hoeveel mensen de afgelopen jaren zijn ‘omgeturnd’ door al die bullshit overal.

Heb vrienden die sinds 2020 echt elk hokje afvinken zeg maar, die zelfs nu nog denken dat het goed is wat Trump doet en er ‘eindelijk eens iets verandert’

Misschien moet ik mezelf ook gaan dwingen om geen nieuwssites meer te checken, of in ieder geval niet de lezersreacties… Man man wat een rioolput is dat.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:15:
[...]

AfD zal sowieso met andere partijen moeten regeren, maar ik denk niet dat ze een coalitiepartner zullen vinden die de steun aan Oekraïne wil stopzetten.
Zit wat in - gelukkig ook daar geen tweepartijenstelsel.

Ben benieuwd wat de EU gaat verzinnen of dat het nog langer gaat duren voor het kwartje valt. Echt het laatste wat ik wil is een all-out oorlog, maar ben er van overtuigd dat die te voorkomen blijft met voldoende afschrikking. Een van de scenario's zal dan ook zijn weer investeren in kernwapens like it's 1980.

@On_E daarom zeg ik: desinformatie werkt. Enige remedie is geheelonthouding. De Russiche talkingpoints halen ook in mijn omgeving geregeld de 'oh dacht dat dat zo was'. Niet zo gek als pas kortgeleden nieuwssites dingen wat beter benoemen, ipv louter 'aldus het Kremlin'.

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[Afbeelding]
Wellicht is het tijd om Trump te vertellen dat hij persona non grata is in Europa. Laat hem maar in het moeras van Mar el Lago blijven, tussen de andere alligators.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubberen
Dus vanaf je iets zegt, reageerd Trump als een compleet gestoorde gek die alle zin met de realiteit verliest. Niet enkel dit maar hij gaat nog eens volledig mee in het narratief van een gek..

Dit begint in een sneltempo de verkeerde kant uit te gaan, surrealistisch dit.

Persoonlijke boodschap. Ik kan je meedelen dat als reeds vader zijnde, met nog eentje op komst de rillingen je op het lijf komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rubberen op 19-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig

Ironisch genoeg maak je een goede kans dat zijn populariteit toeneemt door Trump. Hoe zou Oekraïne nu verder moeten? Als Zelensky aan blijft zal hij beticht blijven worden van het zijn van een dictator (er over schrijven doet m’n bloeddruk alweer stijgen, want het lijkt wel alsof alle democratieën nu beticht worden van antidemocratische activiteiten en alle dictaturen worden gespaard). Als er nieuwe verkiezingen komen en hij zou winnen, zullen de verkiezingen vast vals zijn. Misschien is niet herverkiesbaar stellen nog wel de beste optie?

Fuck dit tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:50
Rubberen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:18:
Dus vanaf je iets zegt, reageerd Trump als een compleet gestoorde gek die alle zin met de realiteit verliest. Niet enkel dit maar hij gaat nog eens volledig mee in het narratief van een gek..

Persoonlijke boodschap. Ik kan je meedelen dat als reeds vader zijnde, met nog eentje op komst de rillingen je op het lijf komen.
Ik ben niet bang voor de US of A, wij in Europa kunnen wel wat hoor.
Ze doen ons geloven wij niks kunnen.
Maar dat is echt onzin

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Mektheb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Maar dat is echt onzin
We kunnen misschien wel wat, maar we doen geen klote. Dan is de uitkomst gewoon nog steeds slecht voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Als je dit leest kan je er eigenlijk niet omheen wat een puinhoop er van defensie is van gemaakt. Dit is echt zorgwekkend, zeker omwille dat je dit niet in een week of maand op orde krijgt maar dat er jaren overheen moeten.

Echter blijf ik erbij dat als de wil er is, we dit een jaar kunnen recht trekken. Ik blijf verwijzen naar de productiecapaciteit in de US in WO2.

Ik ben trouwens vrij benieuwd wat de heren in veldheren over dit euvel zullen zeggen.
Er is jarenlang een soort misplaatst vertrouwen geweest dat 'het allemaal wel wat meevalt'. Dat doet het niet. De strijd is eigenlijk al beslecht, Europa is niet in staat een oorlog te vechten. Zeker niet zonder de VS.

Na jaren van een grootschalige oorlog op onze grens met de kennis dat deze zou uitbreiden naar onze grenzen is daar niets aan veranderd. Dat gaat ook niet meer veranderen me dunkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Maar dat is echt onzin
Zeker, we kunnen heel lang overleggen en ruzie-maken over triviale problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:28:
@DropjesLover iedereen is vatbaar voor beïnvloeding. Enige remedie is géén blootstelling: net als radioactieve straling. Dat is geen punt van discussie wat mij betreft, maar een gegeven.

Wat weerhoudt je er ook al weer van een AI te gebruiken om teksten samen te vatten?
Beïnvloeding gebeurt altijd, net zoals dat radioactieve straling er altijd is. Echter is het belangrijk een bepaalde dikke huid te hebben en misschien ook een maximale dosis, en is de ene beïnvloeding beter dan de andere voor je.
Je vergelijking met radioactive straling is eigenlijk zeer treffend.

Mbt wollige, warrige, wannabe-fancy taalgebruik dat zichzelf herhaalt zonder nieuwe informatie ben ik sowieso snel klaar.
En geloof het of niet, ik heb een prima leven zonder AI. De paar keer een simpele, duidelijke opdracht geven (lijst met campings maken bijv.) gaf onbruikbare output.
Mijn begrijpend leesvaardigheden zijn prima, maar ik zit gewoon (net als zovelen hier) niet zo diep in de Rabbit Hole van dat taalgebruik. Het leidt af van de inhoud en boodschap.
Wanneer je een AI moet gebruiken om iets te vertalen naar gewoon Nederlands om een fatsoenlijk gesprek te hebben op een forum... Scroll ik er langs.
Ik heb een fulltime baan en gezin, mijn leven is vol genoeg zonder :p

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afwezig
Rubberen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:18:

Ik voel met je mee als vader. Echt tragisch om te zien wat er met de toekomst van onze kinderen dreigt te gebeuren. Dit soort regimes kunnen tientallen jaren blijven zitten (ondanks dat de hoofdrolspelers over 15 jaar waarschijnlijk wel uitgespeeld zijn). Ik maak me echt zorgen over wat er voor onze kinderen nog over is van vrijheid en democratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:18:
[...]

AI is in deze een gevaar vanwege de massaliteit waarmee onwaarheden verpakt kunnen worden als waarheid.
2 jaar geleden waren dat bot/troll farms op wat social media en comments onder nieuwsberichten.

Nu zijn het de vele nepnieuws-sites zelf.

En tegen een constate stroom aan nepnieuws en leugens is niks te doen, bewijst Trump al 9 jaar.
Dus als er een constante stroom aan nepnieuws en leugens is, dan heeft dat ineens wel invloed? Eerst beweer je namelijk dat slechts "een klein gedeelte van de bevolking bevattelijk is". Dan zou die constante stroom aan nepnieuws ook geen invloed moeten hebben op diezelfde groep.

Je hoeft aan mij niet toe te lichten waarom AI wel een probleem is. Want dat weet ik wel degelijk. Wij hebben eerder een vergelijkbare discussie gehad en gezien het verschil in denkwijze denk ik niet dat we er samen uitkomen. Ik heb eerder in het verbod op social media topic nog wat linkjes geplaatst die ik relevant vind: Verwijderd in "Verbod social media"

Daarnaast zou je echt eens diepere duik moeten nemen in de onderliggende systemen van social media. Daarnaast een stukje van Yuval Noah Harari over AI. Hij legt als historicus ook goed uit waarom alles draait om taal > storytelling > beïnvloeding en herhaling > macht. Momenteel heb ik geen tijd om dit dieper uit te lichten, maar het is echt de moeite waard om zijn boek Nexus te lezen voor een beter begrip van informatie / informatiestromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:08:

[...]
Nu de NAVO weg is en Europa verder geen afschrikking meer heeft zijn er geen remmen meer voor de Russen. Het aftasten zou dan zo maar eens voorbij kunnen zijn, en veel serieuzere acties kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:32

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat alle Amerikanen achter deze uitspraken staan van de POTUS. Ik denk dat Trump ook behoorlijk wat verdeeldheid in Amerika zaait nu met zijn houding. Maar we kopen er helemaal niets voor in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
[...]

Maar dat is echt onzin
Bekijk de paraatheid eens van de Europese troepen in het document een pagina of 2 terug, ik wil je overigens de moed niet ontnemen maar gelukkig word je er niet van.

Dat we iets kunnen dat weet ik. Wanneer gaan we er iets mee doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afwezig
Cheezborger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat alle Amerikanen achter deze uitspraken staan van de POTUS. Ik denk dat Trump ook behoorlijk wat verdeeldheid in Amerika zaait nu met zijn houding. Maar we kopen er helemaal niets voor in Europa.
CultMAGA eet alles wat de Grote Leider roept volgens mij als zoete koek. Het is krankzinnig om te bedenken dat de approval rating van Trump de afgelopen weken alleen maar omhoog gegaan is. Er zal verdeeldheid zijn, maar vooralsnog zullen denk ik alleen bestaande tegenstellingen worden vergroot en is er helaas nog altijd geen grote groep die opstaat en zegt: Dit wordt echt te gek, ik keer me hier van af. In tegenstelling zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Dus als er een constante stroom aan nepnieuws en leugens is, dan heeft dat ineens wel invloed? Eerst beweer je namelijk dat slechts "een klein gedeelte van de bevolking bevattelijk is". Dan zou die constante stroom aan nepnieuws ook geen invloed moeten hebben op diezelfde groep.

Je hoeft aan mij niet toe te lichten waarom AI wel een probleem is. Want dat weet ik wel degelijk. Wij hebben eerder een vergelijkbare discussie gehad en gezien het verschil in denkwijze denk ik niet dat we er samen uitkomen. Ik heb eerder in het verbod op social media topic nog wat linkjes geplaatst die ik relevant vind: Verwijderd in "Verbod social media"

Daarnaast zou je echt eens diepere duik moeten nemen in de onderliggende systemen van social media. Daarnaast een stukje van Yuval Noah Harari over AI. Hij legt als historicus ook goed uit waarom alles draait om taal > storytelling > beïnvloeding en herhaling > macht. Momenteel heb ik geen tijd om dit dieper uit te lichten, maar het is echt de moeite waard om zijn boek Nexus te lezen voor een beter begrip van informatie / informatiestromen.
De constante stroom van nepnieuws krijg je alleen wanneer je al in die specifieke bubbel zit.

Mijn punt is de veranderde tactiek. Waar het eerst gebruikers waren en een paar websites, is nu het aantal betrouwbaar ogende websites toegenomen.
Fact-checken is veel moeilijker geworden voor de normale burger met weinig tijd en zonder 5 abonnementen op wel betrouwbare sites.

Ik zit ook op feesboek en insta, maar ik krijg nog steeds kattenfilmpjes en stand-up comedy shorts, en echt 0,0 nieuws (niet links, rechts echt of nep). Goed, misschien ben ik hierin uniek, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik ben misschien net wat positiever en met wat meer vertrouwen in mijn medemens.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02

jdh009

FP ProMod
XWB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Inderdaad, zie de PVV als voorbeeld. Die zijn ook tegen veel dingen rondom Oekraïne. Dit is een voordeel van een meerpartijenstelsel en coalitievoorming, wat anders is dan het systeem in de VS. Er is in ieder geval nog een buffer als de AfD toch een kans krijgt.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Afwezig schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:43:
[...]

CultMAGA eet alles wat de Grote Leider roept volgens mij als zoete koek. Het is krankzinnig om te bedenken dat de approval rating van Trump de afgelopen weken alleen maar omhoog gegaan is. Er zal verdeeldheid zijn, maar vooralsnog zullen denk ik alleen bestaande tegenstellingen worden vergroot en is er helaas nog altijd geen grote groep die opstaat en zegt: Dit wordt echt te gek, ik leer me hier van af. In tegenstelling zelfs.
Eerst zal het voor MAGA nog wel even leuk zijn, maar de gevolgen komen vanzelf, en de inkeer ook wel. Ze zetten zichzelf ook wel in brand uiteindelijk. Helaas voor ons zal dat wel een beetje te laat zijn.

We mogen in Europa het spits afbijten, maar we hebben ook nog Iran-Israel, de Korea's, Taiwan, en de gevolgen van een wereldoorlog waarin je iedereen tot vijand maakt, inclusief steeds meer van je eigen bevolking.

We hebben dit allemaal eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:52
Het enige pluspunt dat we er misschien uit kunnen halen is, dat 'we' Europa sterker gaan maken zodat we echt op eigen benen kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:32
tiswat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:56:
Het enige pluspunt dat we er misschien uit kunnen halen is, dat 'we' Europa sterker gaan maken zodat we echt op eigen benen kunnen staan.
Ja, dat zeker. Maar voor Oekraïne is het een bittere pil, want Europa gaat zich nooit verder in deze oorlog mengen (met de zgn. 'boots on the ground' - tenzij vredesmissie), wetende dat Amerika zich definitief achter Rusland schaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afwezig
tiswat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:56:
Denk je? Ik denk dat we naar de (economische) slachtbank gebracht worden en dat we daarna lekker interne Europese conflicten gaan uitvechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hele vreemde gang van zaken - het afdoen van Oekraïne als aanstichter, en bijna als vijand.

Nu ben ik altijd wel wat pessimistischer geweest dan de meesten omtrent de oorlog. Ik heb altijd gedacht dat vooral Oekraïne grote consessies moest gaan doen om deze oorlog te beëindigen. Echter, dit is geen consessies doen aan Rusland, dit is Oekraïne in een dusdanige situatie gooien dat ze onvoorwaardelijk moeten capituleren, en dat zou nooit, ooit de bedoeling mogen zijn.

Een onbetrouwbare Verenigde Staten, een zwak Europa; Als ik Zelensky was, dan zou ik volledig Enver Hoxha gaan, en mij volledig in de Chinese invloedsfeer gooien. Oké, wellicht een beetje overdreven..

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cheezborger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Laat veruit het grootste deel van de Amerikaanse bevolking nou geen nieuws meekrijgen.
Pagina: 1 ... 97 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid