Lengte is niet wat het moeilijk verstaanbaar maakt. Wel de hoeveelheid moeilijke woorden en referenties. Alsof dat er een hoop links gedumpt wordt.
Als 5de generatie oorlogsvoering aangehaald wordt, leg dan uit wat het is. Ook al heb je dat al paar keren gedaan.
Ik doe het als ik schrijf dat meerdere leugens in een woord ingebakken kan zijn, een dikke handleiding nodig is en dat je het zoals een matroesjka kan ontmantelen. Om de abstractie met een voorbeeld concreet te maken.
rusland is geen land (imperium met tientallen kolonies), is niet russisch (Muscovy rebranded zich in 1721 tot Rus door de identiteit en geschiedenis van Kyiv te jatten. Zoals Twitter is tot X rebranded.) en sprak geen russisch (dat hadden ze uit het buitenland gehaald om als onverstaanbare kerklatijn en administratieve taal te gebruiken).
Als je beseft hoe zwaar dat de russen de mensen op het verkeerde been kunnen zetten, dan begin je een idee te krijgen van hoe zwaar de beïnvloeding is en scholing/begeleiding is nodig om hierin wegwijs te worden.
Dit is 1 van de onderdelen in 5de generatie oorlogsvoering. Via de smartphone kunnen ze jouw emoties naar alle kanten uitsturen, je eender wat doen geloven,... en ze praten jouw problemen, een bepaalde wereldbeeld zoals de russia stronk, eternal, eindeloze meat waves, hebben OP tanks in WoT en WT,... memes aan.
Zoals Trump nu bezig is, roept hij dagelijks iets shockerend en de mensen hollen reactief achter wat hij roept. Hij zwaait met de firehose of falsehood (sproei zoveel leugens en onzin dat de mensen niet meer kunnen volgen en niet meer weten waarover het nu eigenlijk gaat) en wij volgen naar waar de brandslang wijst. Hij beheerst ons gedrag.
Als wij het initiatief nemen, dan dwingen wij putin en Trump om reactief op ons gedrag te reageren.
Zo worden posts van zelf lang als ik voor elke woord een verklarende alinea moet gegeven.
Als posts te lang worden, dan kan ik niet alle aspecten beschrijven en knip een lange post in meerdere afleveringen. Dan zie ik iemand posten we teveel met de fysieke oorlog, het militaire, bezig zijn.
De politici, pers, media, kiezers,... kunnen we laten bijscholen door de Baltische staten, Polen, Finland, Zweden,... in hoe het werkt.
Als we een dienstjaar of dienstsemester invoeren, dan is het niet voor het leger bedoeld. Wel om mensen klaar te stomen voor de samenleving en blootstelling voor alles dat langs het Internet kan binnenkomen, de lokroep van het fascisme,... De demografieën, klassen, standen,... in het land mengen om veel vooroordelen eruit te kloppen, doe vrijwilligerswerk om het leven van de mensen en het land beter te maken en als beloning ga je op vakantie naar 1 van de bovengenoemde landen.
Na de dienst zou een netwerk van lokale verenigingen kunnen zijn waar de mensen elkaar kunnen helpen en daar kunnen herhalings- of updatesessies gebeuren. In vredestijd kan het een soort repair cafe zijn en in oorlogstijd kan het een droneproductielocatie worden.
Als er 1 ding is dat de Oekraïners zo ongelooflijk sterk tegenoever de russen maakt, de sociale cohesie en gigantische effort dat van de burgers/vrijwilligers komt. De burgers brengen eten en brandhout naar soldaten. Eventjes rondbellen en je regelt een bestelwagen vol munitie uit het niets. Geen enkele hoeveelheid aan incompetentie, corruptie,... houdt dit tegen.
Als de politiek en het leger valt, dan zetten de Oekraïense burgers de strijd voort. De beste eenheden zijn door vrijwilligers opgericht. Toen de russen Azov battalion in Mariupol kapot grinden, dan richten de Azov veteranen buiten Mariupol nieuwe eenheden op. We spreken niet meer over het bataljon, maar 2 brigades gaan naar 10+ brigades uitbreiden.
Ik leg de focus op het militaire omdat we het vertikken om defensie serieus te nemen. De Amerikaanse presidenten hebben dit al 2 decennia op vriendelijke en op boertige manieren gevraagd.
En als er geld tegen de krijgsmacht aangesmeten, dan duurt de heropbouw jaren om wapenfabrieken op te bouwen tot decennia om capabilities op te bouwen. We hebben al 3 jaren tijd weggegooid en als we nu niet direct beginnen actie te nemen, wanneer dan wel en hoeveel meer te laat kunnen we zijn?
Het aanpakken van de beïnvloeding, manipulatie,... is relatief snel uit te voeren en kan vrij goed verkocht worden als de jongeren opvoeden en in het vaderland integreren. Het is nodig, maar het zijn geen project doorlooptijden van 5, 10, 20,... jaren.
Als de maffiabazen met grote legers aan onze grenzen gaan staan om ons af te persen wegens het feit dat we defensie niet serieus nemen, dan moeten we deze zwakte eerst wegwerken en het kost dermate veel jaren/decennia dat je niet snel genoeg kan beginnen ongeacht wat putin of Trump roepen.
Ik vind de termen misinformatie en desinformatie slecht gekozen. Het impliceert dat het nuttige informatie kan zijn waarmee we voorzichtig moeten zijn en niet zomaar censuur kunnen toepassen. Je zou het kunnen framen als cybersecurity threats en geeft het namen die passen tussen de spam, malware, virussen, adware, wormen, ransomware,...
Zorg dat de mensen de anti-beïnvloeding filters willen hebben. Als een plugin voor bestaande applicaties of als een functionaliteit in een zo compleet mogelijke cybersecurity pakket of VPN-abonnement.
Er zijn ISP's en telco's die cybersecurity tools/pakketten aanbieden. De functionaliteit kan je aan of uitzetten.