AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Volg ook het patroon:Fraggert schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:15:
FWIW;
Zweden heeft een boot aan de ketting gelegd en is aan boord gegaan voor onderzoek naar de kabelsabotage van afgelopen zondag.
https://www.reuters.com/w...-cable-breach-2025-01-27/
edit: ow @gise was me al voor zie ik nu pas.
Voorgaande jaren
- hee een kapotte kabel. Apart zeg. Maar even repareren.
Recenter
- wellicht is het opzet, we moeten het misschien beter in de gaten houden
- trouwens, wat doet dat spionschip van Rusland toch steeds boven die kabels?
Pasgeleden
- dat schip voer 101 keer heen en weer boven die kabel voor die precies daar knapte, dat kan geen toeval zijk
- we laten het deze keer niet door, maar gaan onderzoeken
Nu
- aanhouden die hap, ze slopen onze kabels
Ondertussen is er een navo missie die patrouilles doet, maar zo zie je maar, er liggen heel veel kabels en er is heel veel zee om in de gaten te houden.
Ben benieuwd waar dit verder naar escaleert. Rusland drijft het lekker op de spits en zoals gewoonlijk is met name onze escalatie ladder enorm lang en voorzien van vele sporten.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Link: https://www.euronews.com/...of-eu-sanctions-on-russiaHungary has backed down from its veto threat and on Monday allowed the renewal of EU sanctions against Russia for an additional six months, bringing to a close the short-lived political saga that had put Brussels on edge.
The breakthrough was achieved during a meeting of foreign affairs ministers where a statement about "the integrity of the energy infrastructure" was put forward to placate Budapest's concerns, several diplomats told Euronews.
Vergelijk dat met Turkije:NiGeLaToR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Volg ook het patroon:
Voorgaande jaren
- hee een kapotte kabel. Apart zeg. Maar even repareren.
Recenter
- wellicht is het opzet, we moeten het misschien beter in de gaten houden
- trouwens, wat doet dat spionschip van Rusland toch steeds boven die kabels?
Pasgeleden
- dat schip voer 101 keer heen en weer boven die kabel voor die precies daar knapte, dat kan geen toeval zijk
- we laten het deze keer niet door, maar gaan onderzoeken
Nu
- aanhouden die hap, ze slopen onze kabels
Ondertussen is er een navo missie die patrouilles doet, maar zo zie je maar, er liggen heel veel kabels en er is heel veel zee om in de gaten te houden.
Ben benieuwd waar dit verder naar escaleert. Rusland drijft het lekker op de spits en zoals gewoonlijk is met name onze escalatie ladder enorm lang en voorzien van vele sporten.
[nov-2015]
-WTF een Russische straaljager in ONS luchtruim?
- hey Su-24, opzouten man
- hij luistert niet: schieten!
[dec-2015] / [jan-25]
- Lekker rustig hier. Ook geen repercussies van RU, zelfs geen vermindering van toerisme.
Ik weet het: ik simplificeer, de situatie is anders etc etc etc. Het punt dat ik echter wil maken; ik ben van mening dat een regime als Rusland denkt en doet als een schoolyard bully, en dus ook als zodanig behandelt dient te worden.
noot: toewijzen van een uit de jaren 70 weggelopen cultureel-antroposofisch maatschappelijk werker die obv creatieve therapie de bully wil steunen tot een verandering van paradigma is NIET hoe je effectief omgaat pestkoppen
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Eerstvolgende schip wat 'per abuis' een kabel stuk trekt naar 50 baantjes te hebben getrokken nemen we in en krijg je nooit meer terug, onder wiens vlag het ook vaart. En als ze alsnog doorgaan: blokkade.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
2014:Seraphin schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Vergelijk dat met Turkije:
[nov-2015]
-WTF een Russische straaljager in ONS luchtruim?
- hey Su-24, opzouten man
- hij luistert niet: schieten!
[dec-2015] / [jan-25]
- Lekker rustig hier. Ook geen repercussies van RU, zelfs geen vermindering van toerisme.
Ik weet het: ik simplificeer, de situatie is anders etc etc etc. Het punt dat ik echter wil maken; ik ben van mening dat een regime als Rusland denkt en doet als een schoolyard bully, en dus ook als zodanig behandelt dient te worden.
offtopic:
noot: toewijzen van een uit de jaren 70 weggelopen cultureel-antroposofisch maatschappelijk werker die obv creatieve therapie de bully wil steunen tot een verandering van paradigma is NIET hoe je effectief omgaat pestkoppen
Hee, dat stukje Oekraine lijkt ons wel leuk, laten we daar eens heen gaan. Oh, amper reactie uit het westen, dan zal het wel goed zijn.
2014:
Hee, een passagiersvliegtuig uit Nederland wat onderweg is naar Kuala Lumpur, laten we die eens uit de lucht knallen. Wederom nauwelijks reactie uit het westen, dan zal het wel goed zijn.
2022:
Hee, het Westen reageert amper, laten we kijken of we de rest van Oekraine ook kunnen pakken, ze durven toch niet hard in te grijpen.
Waarvan akte.
Dit inderdaad! Hup, nul schepen Kaliningrad en St. Petersburg.NiGeLaToR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:48:
@Seraphin je maakt m'n punt precies af - het is vanuit de EU na MH17, de start van de invasie 3 jaar terug en alle incidenten in en rond Europa nog zo'n halfzacht appeasement de-escalatie drama.
Eerstvolgende schip wat 'per abuis' een kabel stuk trekt naar 50 baantjes te hebben getrokken nemen we in en krijg je nooit meer terug, onder wiens vlag het ook vaart. En als ze alsnog doorgaan: blokkade.
Dat zou een pr drama worden. Westerse wereld blokkeert vrijhandel. Zou China ook allerlei opties geven tot blokkeren westerse schepen.NiGeLaToR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:48:
@Seraphin je maakt m'n punt precies af - het is vanuit de EU na MH17, de start van de invasie 3 jaar terug en alle incidenten in en rond Europa nog zo'n halfzacht appeasement de-escalatie drama.
Misschien oog om oog. Russen hebben “plausible” (kuch kuch) deniability for het knippen van de kabels. Waarom zouden Oekraïnse kikvorsmannen niet klandestien en “geheel buiten ons weten om” (kucherdekuchkuch) vanuit elke Europese haven Russische “onderzoeks” en transportschepen tot zinken brengen met under water vehicles, magnetische mijnen, torpedo’s.
een treffende spreuk
Welnee, China begrijpt als geen ander dat je je belangen mag beschermen. Niets meer, niets minder. Wellicht voor de vorm nog een protest, maar die weten exact wat Rusland doet. Pragmatisch genoeg, zal ze worst zijn.pro_6or schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Dat zou een pr drama worden. Westerse wereld blokkeert vrijhandel. Zou China ook allerlei opties geven tot blokkeren westerse schepen.
Misschien oog om oog. Russen hebben “plausible” (kuch kuch) deniability for het knippen van de kabels. Waarom zouden Oekraïnse kikvorsmannen niet klandestien en “geheel buiten ons weten om” (kucherdekuchkuch) vanuit elke Europese haven Russische “onderzoeks” en transportschepen tot zinken brengen met under water vehicles, magnetische mijnen, torpedo’s.
Laten we stoppen op voorhand bang te zijn. Dit zijn geen Chinese problemen. Net als dat China gewoon over Rusland vliegt en handel met ze drijft.
Je bedoelt, hoe ze het voor elkaar krijgen dat het toch weer stabiliseerd en de Roebel stijgt in waarde? Daar hebben ze natuurlijk hun trucjes voor, maar daarmee stijgt de inflatie wel noemenswaardig.brecht_vb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:17:
Geen idee hoe RU het weer voor elkaar krijgt.
1 usd to 97 ruble
[Afbeelding]
According to NATO official James Appathurai, the assassination of Rheinmetall’s leader was only part of a broader Russian plan targeting defense industry executives across Europe.
He stated that Russia recruits individuals online for such operations, including “criminal groups, uninformed youth, or migrants.” The goal of these actions is to sow fear and undermine European support for Ukraine.
Zojuist kwam ik dit berichtje tegen op telegram.
Is dit niet hetzelfde als wat er een maand of 7 geleden bekend werd gemaakt? https://www.reuters.com/w...e-cnn-reports-2024-07-11/gise schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:06:
NATO has confirmed for the first time that Russia planned to assassinate Armin Papperger, the CEO of Rheinmetall.
According to NATO official James Appathurai, the assassination of Rheinmetall’s leader was only part of a broader Russian plan targeting defense industry executives across Europe.
He stated that Russia recruits individuals online for such operations, including “criminal groups, uninformed youth, or migrants.” The goal of these actions is to sow fear and undermine European support for Ukraine.
Zojuist kwam ik dit berichtje tegen op telegram
Al het goud en de Yuan die ze hier voor inzetten, zal op een gegeven moment op zijn.brecht_vb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:17:
1 usd to 97 ruble
[Afbeelding]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
In het begin maakt hij een mooie referentie naar hoe autocraten overal loyalisten aanstellen. Bijv Shoygu die als voormalig voorman van Poetin het ministerie van Defensie mocht gaan leiden. Zie daar de VS met eenzelfde constructie met o.a. Hegseth
Dit doet me hopen dat Trump helemaal niet zinspeelt op wat voor militaire interventie dan ook tijdens zijn termijn, en de aanstelling van Hegseth als een risicoloze beloning ziet voor een van zijn vriendjes.
Wat betreft hoe nu verder met de oorlog had Kotkin IMO wel een aardige zienswijze. Het komt er op neer dat we relatief druk zijn geweest met het leveren van militaire steun, maar kwa politieke in RU weinig hebben gedaan. De focus zou vooral moeten liggen op het creëren van interne druk op zijn regime. Rebellen/oppositie binnen Rusland helpen zichzelf te organiseren. In feite wat RU al jaren in onze Westerse Democratieën doet. Autocratieën lijken ondoordringbaar, totdat ze imploderen. Zie Syrië.
Ukrainska Pravda
En nog even een statement naar de andere Europese landen:Thursday, 30 January 2025, 17:27
Swedish Defence Minister Pål Jonson announced a new aid package for Ukraine worth SEK 13.5 billion (roughly US$1.25 billion) on Thursday, 30 January. Jonson stressed that this is the largest aid package since the start of the full-scale Russian invasion in February 2022.
Tot het hulppakket behoren:He noted that Russia currently holds the initiative in the war. Therefore, he believes that Europe should take more responsibility for supporting Ukraine.
- 16 combat boats
- 1,500 anti-tank missiles
- 146 trucks
- 200 armour-piercing shells
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het artikel zit achter een paywall, maar het idee is dat de Nord Stream weer moet worden gerepareerd en daarna de gasleveringen moeten worden hervat. Het lijkt niet meer dan een proefballonnetje waar vooral mensen boos om zijn geworden.
En, interessant, ook Trump zou hier wel eens niet blij van kunnen worden: in het artikel worden ook nerveuze Amerikaanse handelaren aangehaald die vrezen dat ze niet meer competitief zijn met hun LNG als er weer goedkoop russisch gas gaat vloeien.
An sich vind ik het een interessant idee, puur in theorie, zolang we maar doorgaan met het afkicken van het gas. Maar als we weer op het infuus worden aangesloten, kun je er de donder op zeggen dat het weer mis gaat en alles stil komt te liggen. Want de russen zullen het toch heus niet weer doen? Ik denk niet dat hier iets van terecht komt, de risico's zijn veel te groot en als Europa zijnde moeten we nou eens doorpakken en onafhankelijk worden. Maar het is interessant dat dit proefballonetje wordt opgelaten.
Lijkt een proef ballonnetje inderdaad. Dat de FT dit in een vroeg stadium deelt, en dat we dit dus niet uit Duitsland of Hongarije zelf horen duidt mij erop dat de UK hiermee het “proces” wil beïnvloeden.Het plan zou onder meer worden gesteund door Duitse en Hongaarse ambtenaren. Het gaat vooralsnog niet om een concreet voorstel; formeel wil de EU de afhankelijkheid van Russische brandstoffen nog altijd terugdringen.
De voor en tegen argumenten tegen dat gas zijn nog wel vermeldenswaard:
Voor:
Huh?Voorstanders van de hervatting van de import van Russisch gas stellen dat dat zal leiden tot lagere energieprijzen en Rusland een extra prikkel geeft om een eind te maken aan de oorlog in Oekraïne.
Tegen:
Misschien mijn impressie, maar Financial Times lijkt mij niet zo’n voorstander.Tegenstanders zien de maatregel als een stap terug: sinds de Russische invasie van Oekraïne is de Europese import van Russisch pijplijngas, voorheen goed voor zo’n 40 procent van het EU-totaal, teruggebracht tot zo’n 5 procent van de vooroorlogse invoer. Als de EU weer op grote schaal Russische fossiele brandstoffen gaat afnemen, zou dat een flinke opsteker zijn voor de Russische economie.
[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 30-01-2025 23:03 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Trump zei ook dat we meer gas (LNG) bij hem af moeten nemen: Donald Trump tells EU to buy more US oil and gas or face tariffs. We zijn iets minder LNG af gaan nemen afgelopen tijd (IIRC / uit m'n hoofd) en wat meer Noors. Uiteindelijk is het m.i. een keuze uit twee kwaden: LNG of Russisch gas. Want andere bronnen zoals Noorwegen bieden niet genoeg.RoD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:43:
Even een nieuwe poging in dit topic, want het is wel interessant. Het FT heeft een artikel waarin gesuggereerd wordt dat "sommige Europese officials", met name Duitsers en Hongaren, een proefballonetje hebben losgelaten over het opnieuw aanschaffen van russisch gas als lokkertje in de onderhandelingen om de russische invasie van Oekraïne te beëindigen.
Het artikel zit achter een paywall, maar het idee is dat de Nord Stream weer moet worden gerepareerd en daarna de gasleveringen moeten worden hervat. Het lijkt niet meer dan een proefballonnetje waar vooral mensen boos om zijn geworden.
En, interessant, ook Trump zou hier wel eens niet blij van kunnen worden: in het artikel worden ook nerveuze Amerikaanse handelaren aangehaald die vrezen dat ze niet meer competitief zijn met hun LNG als er weer goedkoop russisch gas gaat vloeien.
An sich vind ik het een interessant idee, puur in theorie, zolang we maar doorgaan met het afkicken van het gas. Maar als we weer op het infuus worden aangesloten, kun je er de donder op zeggen dat het weer mis gaat en alles stil komt te liggen. Want de russen zullen het toch heus niet weer doen? Ik denk niet dat hier iets van terecht komt, de risico's zijn veel te groot en als Europa zijnde moeten we nou eens doorpakken en onafhankelijk worden. Maar het is interessant dat dit proefballonetje wordt opgelaten.
Uiteindelijk zullen we, als we klimaatneutraal willen worden, af moeten stappen van gas.
Wat Trump nog betreft: als hij Rusland in de kaart wil spelen, dan kan hij zichzelf onaantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld door te dreigen Groenland in te nemen. Heeft hij de theory of mind om dat te begrijpen? Ik vraag het me af.
Ik denk dat het bij mensen zoals Trump uiteindelijk verdeel en heers is. En als dat waar is, dan zit Europa tussen twee of drie grote mogendheden: ten oosten Rusland (en China), en ten westen de VS. Hopelijk worden we niet zo genaaid zoals Polen in WOII.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Kotkin negeert al sinds jaar en dag de realiteit van machtsdynamica in wat ooit Rusland was. Het is volslagen nutteloos, zelfs avers aan doelstellingen, om binnen traditionele kaders van 4e generatie conflictmanagement stressors te scheppen / te stimuleren. Het regime doet zelf veel meer / erger / beter voor stressors juist omdat in het machtsmodel dat voor hen werkt.Megalith schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:25:
Vond net een wel aardig interview op YT, https://youtu.be/Q8wTBy_tgKo. Vanaf 11:10 gaat het over de oorlog die Rusland tegen Oekraïne is begonnen. En ja, Hoover Institution, dus meestal tenenkrommend. Maar Stephen Kotkin vind ik vaak nog wel goed te pruimen.
In het begin maakt hij een mooie referentie naar hoe autocraten overal loyalisten aanstellen. Bijv Shoygu die als voormalig voorman van Poetin het ministerie van Defensie mocht gaan leiden. Zie daar de VS met eenzelfde constructie met o.a. Hegseth![]()
Dit doet me hopen dat Trump helemaal niet zinspeelt op wat voor militaire interventie dan ook tijdens zijn termijn, en de aanstelling van Hegseth als een risicoloze beloning ziet voor een van zijn vriendjes.
Wat betreft hoe nu verder met de oorlog had Kotkin IMO wel een aardige zienswijze. Het komt er op neer dat we relatief druk zijn geweest met het leveren van militaire steun, maar kwa politieke in RU weinig hebben gedaan. De focus zou vooral moeten liggen op het creëren van interne druk op zijn regime. Rebellen/oppositie binnen Rusland helpen zichzelf te organiseren. In feite wat RU al jaren in onze Westerse Democratieën doet. Autocratieën lijken ondoordringbaar, totdat ze imploderen. Zie Syrië.
Goed punt van studie, al lijkt het initieel misschien vreemd, is de dynamiek van Russische straatbendes. Er is geen politiek voedingsgedrag, er is enkel hyperparasitair gedrag. Het sterven/vermoorden van de gastheer / dat waar van gevoed wordt loont zich in zowel horizontale als verticale strata.
Wat Rusland overgenomen heeft is een autocratie, ja, maar niet conform onze definities. Pur sang is er geen land meer, zelfs geen klassiek feodaal stelsel zoals Rusland dat in zijn in- & extern koloniaal imperialisme dat al eeuwen lang genormaliseerd heeft. Het is een gecultiveerde chaos van fusie tussen Inlichtingen en Georganiseerde Misdaad.
Dat levert een volledig andere dynamiek op. Volledig. Rusland is slechts een economisch reservoir in een dynamiek die inherent fluïde en transnationaal is. Er zijn wortels noch voetafdrukken meer.
Het is dat hyperparasitisme wat in elke analyse keihard op tafel komt, en precies daarom zo velen weg doet kijken van de aard van het beest. Het wil er niet in, en dus grijpen we naar de kaders die we kennen. Ik heb eens een lezing van hem bijgewoond, waar ook een plenaire sessie op volgde en toen werd het pas echt interessant. (Chatham) House rules, dus behoorlijk diep en open. Er was een oude Amerikaanse analist aanwezig die ooit nog met Robert Levinson had samengewerkt. Het moment waarop de data op tafel kwam van hybridisering Transnational Intelligence + Organised Crime was het moment waarop Kotkin brak - op basaal niveau kwam het aan, hij wist het, maar het kán niet zo zijn en dus vastklampen aan de randen van de bekende doosjes. Het idee dat collaps cultiveert? Nope. Politieke druk!
This, is an Intelligence War, first and foremost. En niet conform onze definities.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Wel bijzonder dat die onder een Noorse vlag voer.
https://nos.nl/artikel/25...e-datakabel-in-de-oostzeeDe Noorse politie heeft gisteravond een schip in beslag genomen in verband met een beschadigde glasvezelkabel tussen Letland en Zweden. "Het schip wordt ervan verdacht serieuze schade te hebben toegebracht", zegt de politie. Het vaartuig is vanochtend onder begeleiding naar de haven van Tromso gebracht, in het noorden van Noorwegen.
Afgelopen weekend raakte in de Oostzee een onderzeekabel van het Letse telecombedrijf LVRTC beschadigd. Toen was nog onduidelijk hoe dat was gebeurd. De directeur sprak van "een beschadiging die te wijten is aan invloeden van buitenaf".
De Noorse politie zegt op verzoek van de Letse autoriteiten aan boord te zijn gegaan van het schip, dat Silver Dania heet. Volgens de politie voer het schip onder Noorse vlag en is de bemanning Russisch. Het schip was vanuit St. Petersburg onderweg naar Moermansk in het Russische Noordpoolgebied.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Echt helemaal zeker weten doe ik het ook nog niet.brecht_vb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:17:
1 usd to 97 ruble
[Afbeelding]
Maar, als je inzoomt op de koersontwikkeling tijdens de daghandel, dan zie je veelal een vlakke trend, op relatief ronde getallen.
https://www.investing.com/currencies/usd-rub
Dat is geen natuurlijk verloop. Er zijn dus partijen in de markt die bereid zijn hun USD te verkopen voor RUB voor lagere prijzen dan de vrije markt ze toe zou laten. Waarschijnlijk zijn dat Russische financiële instituties die grote partijen USD van de hand doen. En of dat nu de centrale bank zelf is, of grote banken, weet ik gewoon niet.
Op zich is het handelsvolume in USD-RUB op dit moment ook niet zo heel groot, door de handelsrestricties en algehele teneur. Dat maakt marktmanipulatie een stuk eenvoudiger.
Waar je wel zeker van kan zijn is dat dit íémand veel geld kost. Rusland is bereid flink te betalen om de koers van de RUB te drukken. Dus, hoewel sommige mensen deze koers zien en denken dat het allemaal snor zit in Rusland, is dat dus wederom gewoon een Potemkindorpje. En, er komt een moment dat het geld gewoon op is (of de waarde van het drukken van de koers niet meer opweegt tegen andere zaken die je zou kunnen doen met die diviezen).
Dat staat natuurlijk los van al het andere dat de Russen er aan doen de koers te drukken, zoals een rente van 21%; verplichtingen aan Russische bedrijven om omzet in het buitenland naar Rusland te halen; beperkingen aan het volk om RUB om te zetten in andere valuta. O, en de verplichting hoop dat olie-export in RUB dient te worden afgerekend. Maar, die maatregelen zijn allang uitgewerkt....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Hoe ter wereld dat mogelijk is - legt de trailer (2 minuten) uit:
Zelenskyy: Poetin vreest gesprekken met Oekraïne omdat hij geen nederlaag kan toegeven. Zelenskyy in een interview met Associated Press: "Hij is zeker bang voor directe gesprekken met ons. Ik geloof dat het in zijn geest zijn nederlaag vertegenwoordigt, zijn zwakte. Hij vreest dit, daarom zal hij er alles aan doen om zijn oude verhalen door te drukken dat dit een oorlog is tussen het Westen en Rusland.
Hij kan niet toegeven dat hij eigenlijk verliest van Oekraïne. Hij heeft Oekraïne niet verslagen, wat betekent dat hij verliest. En hij kan dit niet erkennen omdat hier Rusland op de kaart staat, en hier is Oekraïne. Daarom zegt hij: 'Ik wil met Trump praten, ik ben klaar om met Amerika te praten' - hij heeft dit altijd gedaan."
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0wkPDPJHXkDpUw0mI2mT4PML.jpg?f=user_large)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
https://mil.in.ua/en/news...an-armored-vehicle-plant/The German defense company KNDS Deutschland plans to purchase a railcar manufacturing plant in Görlitz and convert it to armored vehicle production.
It is reported that the current owner, Alstom, plans to close production in Görlitz in 2026, while KNDS will gradually launch production at the same time. According to SPIEGEL, the company is investing tens of millions of euros in the new production.
[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2025 19:39 ]
PSN
Met andere woorden; Oekraïne laten betalen voor wapens.
Het probleem is echter, die zijn voornamelijk aanwezig in de Donbas, het gedeelte dat Rusland momenteel grotendeels bezet heeft.
Het Kremlin laat nu ook van zich horen:
https://www.politico.eu/a...nge-rare-earth-resources/
“Russia to Trump: Back off Ukraine’s rare earths -
The Kremlin delivers a warning to the U.S. president over his military aid proposal for Kyiv.”
Kijk, nu komt de aap uit de mouw van Putin. RealLifeLore maakte hier in 2022 al een video over.gise schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:36:
Gisteren kwamen er berichten langs waarin gehint werd dat Trump geïnteresseerd is in de rare-earth materiaal van Oekraïne.
Met andere woorden; Oekraïne laten betalen voor wapens.
Het probleem is echter, die zijn voornamelijk aanwezig in de Donbas, het gedeelte dat Rusland momenteel grotendeels bezet heeft.
Het Kremlin laat nu ook van zich horen:
https://www.politico.eu/a...nge-rare-earth-resources/
“Russia to Trump: Back off Ukraine’s rare earths -
The Kremlin delivers a warning to the U.S. president over his military aid proposal for Kyiv.”
"It's all about the money!"
Rusland wil gewoon controle over alle natuurlijke bronnen die zich in Oekraïne bevinden en vinden het niet leuk dat Trump daar ook wat van wil.
Prima deal toch? RU het land uit trappen met wapens van de VS en betalen dmv natuurlijke bronnen. 100% gratis kan die hulp van de VS uiteraard niet zijn.
Dit is toch niks nieuws? Daarom zitten ze ook in Afrika, en daarom wil the Don ook Groenland en Canada.Snow_King schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Kijk, nu komt de aap uit de mouw van Putin. RealLifeLore maakte hier in 2022 al een video over.
[YouTube: Why Russia is Invading Ukraine]
"It's all about the money!"
Rusland wil gewoon controle over alle natuurlijke bronnen die zich in Oekraïne bevinden en vinden het niet leuk dat Trump daar ook wat van wil.
Prima deal toch? RU het land uit trappen met wapens van de VS en betalen dmv natuurlijke bronnen. 100% gratis kan die hulp van de VS uiteraard niet zijn.
Wel grappig dat Donald zo te zien niet helemaal de lijntjes helder had die Rusland momenteel op de kaart van Ukraine heeft getekend..
Nou, niet alleen RealLifeLore. Het is dat argument en dat argument over de bergen met de gaten erin waarbij met de chokepoints wil beheren, met enkel zee/ijs in noorden. Maar dan hebben we het over Karpaten onder Lviv. Daar zijn ze... nog niet... en dat is ook allang niet meer realistisch.Snow_King schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Kijk, nu komt de aap uit de mouw van Putin. RealLifeLore maakte hier in 2022 al een video over.
[...]
Is trouwens niet helemaal zo dat er alleen bij Donbas materiaal ligt, maar daar ligt wel het meeste. Onder Lviv ligt ook e.e.a. en ten oosten van Odesa, richting Krim.
[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 04-02-2025 17:37 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Trump wil zeldzame Oekraïense aardmetalen in ruil voor hulp
Volkskrant Liveblog
Cynisch hierbij is dat een land als Oekraïne met de rug tegen de muur staat en als handelspartner geen sterke uitgangspositie heeft om een goeie deal te maken. Desondanks staat Kyiv open voor een dergelijke overeenkomst:09:49
Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump voor zijn aantreden de steun aan Oekraïne nog leek af te willen kappen, lijkt het nu bespreekbaar. Daar wil hij wel wat voor terug: Oekraïense grondstoffen. Dat vertelde Trump maandag tijdens een persconferentie. Trump noemde geen specifieke materialen, maar sprak herhaaldelijk over ‘zeldzame aardmetalen’. Deze grondstoffen, zoals lithium, kobalt en neodymium, zijn essentieel voor onder meer elektrische auto’s en zonnepanelen, maar worden ook gebruikt in straaljagers en wapens.
Dat Oekraïne zich nu niet in een goede onderhandelingspositie bevindt wordt door mensen als Scholz onderkend:Kyiv ziet dit als optie om de Amerikaanse steun, die onder president Biden vaststond, overeind te houden. De nieuwssite Kyiv Independent meldt op basis van een anonieme bron dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky het delen van Oekraïense grondstoffen in ruil voor buitenlandse steun al afgelopen oktober in zijn ‘overwinningsplan’ had opgenomen. Na een korte pauze zijn Amerikaanse wapenleveranties naar Oekraïne hervat, meldt persbureau AFP.
Dat Trump een prijskaartje wil hangen aan de Amerikaanse steun voor Oekraïne is ‘zeer egoïstisch en zelfingenomen’, zei de Duitse bondskanselier Olaf Scholz maandag tijdens de mini-top van EU-leiders. Volgens Scholz is het belangrijker dat Oekraïne eerst op eigen benen komt te staan voordat andere mogendheden iets van het land terug vragen.
Voor de goede orde: Trump is hier de crimineel en buit de zwakkere partij uit. Voordat ik het laat lijken alsof dit te accepteren gedrag is.teacup schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
Kyiv ziet dit als optie om de Amerikaanse steun, die onder president Biden vaststond, overeind te houden.
[...]
Dan: dat lijkt mij dan te mager. De meeste waarde lijkt te liggen in de gebieden die Rusland nu bezet houdt. Ik zou eerder zeggen, schop de Russen eruit en hoe je het doet interesseert me niet. Verder helpen we met de opdeling van Rusland en bijbehorende executieve vorderingen op Rusland.
Bij het tot rompstaat maken van oblast Moskou wordt Afrika ontlast, worden de Russen ontlast, en worden wij ontlast. Kortom dat is een win voor iedereen. Ondertussen kunnen de diverse republieken langzaam werken aan het kennismaken met de 21e eeuw en de status van wingewest af kunnen leggen. Win voor iedereen.
Wellicht dat wij ondertussen de KGB tot aan de laatste geleedpotige uit kunnen roeien.
Cynisch is het zeker. Maar als Trump hiermee Poetin de afgrond in duwt (dus meer en betere steun geeft dan dat Biden dat deed), vind ik het een acceptabele deal. Meer steun zal wel moeten, want als Oekraïne verliest dan krijgt Trump niets.teacup schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
Cynisch hierbij is dat een land als Oekraïne met de rug tegen de muur staat en als handelspartner geen sterke uitgangspositie heeft om een goeie deal te maken. Desondanks staat Kyiv open voor een dergelijke overeenkomst:
Met een beetje geluk vergeet Trump vervolgens dat Groenland bestaat

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Wat zit onder de grond in die gebieden?bulle bas schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:25:
[...]
Voor de goede orde: Trump is hier de crimineel en buit de zwakkere partij uit. Voordat we het laten lijken alsof dit te accepteren gedrag is.
Dan: dat lijkt mij dan te mager. De meeste waarde lijkt te liggen in de gebieden die Rusland nu bezet houdt. Ik zou eerder zeggen, schop de Russen eruit en hoe je het doet interesseert me niet. Verder helpen we met de opdeling van Rusland en bijbehorende executieve vorderingen op Rusland.
Bij het tot rompstaat maken van oblast Moskou wordt Afrika ontlast, worden de Russen ontlast, en worden wij ontlast. Kortom dat is een win voor iedereen. Ondertussen kunnen de diverse republieken langzaam werken aan het kennismaken met de 21e eeuw en de status van wingewest af kunnen leggen. Win voor iedereen.
Wellicht dat wij ondertussen de KGB tot aan de laatste geleedpotige uit kunnen roeien.
Even cru, de economische toekomst van Europa in een multipolaire wereld van criminele regimes, huurlingenstaten en neofeodaal corporatisme.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 04-02-2025 21:37 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Die vrees is inderdaad helaas vaster in mijn hoofd gaan zitten na de putsch van Trump op de laatste restjes van de US. Daarom hoop ik stiekem dat de Russische en de Amerikaanse onderwereld het gaan uitvechten in Rusland zelf. Een kartel dat verzwakt is een prooi voor het andere, en ik hoop dat de geur van Russisch vlees de clan van Trump voldoende afleiding geeft.Virtuozzo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:36:
[...]
Even cru, de economische toekomst van Europa in een multipolaire wereld van criminele regimes, huurlingenstaten en neofeodaal corporatisme.
Met dat: hoe sterk is onze Europese Intel en in hoeverre zijn onze eigen inlichtingendiensten nog antwoordend aan de grondwet?
Het is een retorische vraag, maar toch een antwoord. Ik ben geen chemisch deskundige, maar in ieder geval zitten er dollars in de grond. Hoe kritisch die elementen zijn voor toekomstige EV, straaljagers, en nucleaire toepassingen kan ik niet zeggen. Met name batterijtechniek ontwikkelt zich snel.Wat zit onder de grond in die gebieden?
Ik ben vooral bang dat wij Oekraine het misschien wel onmogelijk maken een normaal functionerende staat te worden. Van ons gaan ze het niet leren vrees ik wel eens.
Bij de uitbraak van de oorlog leek het me geen goed idee om Oekraine meteen op te nemen in de EU, juist omdat we te zuinig zijn met het geven van niet-zeldzame metalen aan Europese Orbannetjes.
M.i: eerste taak is zorgen dat we met Oekraïne alle krachtprojectie doen die we hebben. De grootste vijand zijn we vooral voor onszelf geweest hierin. (Ik heb er meer dan eens een tirade over afgestoken in deze panelen).
Gelijktijdig helpen met het opbouwen van gezonde instituties, voor zover dat gaat na een Soviet-ziekte van zoveel decennia. Dan, als de ziektes er uit zijn, uiteindelijk opnemen als gelijkwaardige in de gemeenschap.
Maar hoe denk je hoe Europa het gaat doen in deze wereld? Ik wil geen zwartkijker zijn, maar ik zie wel uitdagingen.
https://mil.in.ua/en/news...agment-in-downed-erj-190/Azerbaijani experts have recovered a fragment of a Russian Pantsir-S1 anti-aircraft missile from the wreckage of the downed Embraer ERJ-190 passenger plane.
Reuters reported this, citing sources in the Azerbaijani government.
https://www.reuters.com/w...sir-s-missile-2025-02-04/
PSN
/f/image/mUAw5jqTo1od760SdmAt4gH2.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht met plaatje wat duidelijker nog @bulle bas. (merkwaardige weergave van Krim gebied op dit kaartje, maar toch)
Het is de twee kemphanen te doen met dat rechter deel, zoveel is duidelijk. En als Trump alles wil, moet Rusland daar weg. Anders is het van Rusland.
Dus als Zelensky het goed speelt krijgt hij grotere delen van UA terug, alleen tegen een hoge prijs.
Ik lees net dat Trump van Gaza een strandresort wil maken.. zonder Palestijnen, die moeten maar opzouten naar omringende landen. Er is GEEN grens aan wat deze man gaat doen en zolang Zelensky afhankelijk is van de VS, zal die moeten dansen op de muziek uit Mar-a-lago.
[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-02-2025 09:28 ]
Wellicht dat Zelensky dit ook als oplossing kan bieden. Een stuk van Oekraine aan de palastijnen 'geven'. De Krim bvNiGeLaToR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:27:
Ik lees net dat Trump van Gaza een strandresort wil maken.. zonder Palestijnen, die moeten maar opzouten naar omringende landen. Er is GEEN grens aan wat deze man gaat doen en zolang Zelensky afhankelijk is van de VS, zal die moeten dansen op de muziek uit Mar-a-lago.
(en nee, dit bedoel ik niet serieus, dat zou nogal een bizarre ontwikkeling zijn voor de Palastijnen, en het 'goedkeuren' van het gedrag van Israel)
Ik zie ook grote uitdagingen, niet te min dat de EU soft power en regelmacht niet echt aanslaat bij dit soort regimes.bulle bas schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:05:
Maar hoe denk je hoe Europa het gaat doen in deze wereld? Ik wil geen zwartkijker zijn, maar ik zie wel uitdagingen.
Maar ik zie ook openingen: er zijn genoeg mensen in deze gebieden (VS inclusief) die weinig zin hebben om in danwel een neofeodaal corporatisme, danwel een mafiastaat te wonen. Er zijn waarschijnlijk miljoenen vrouwen in de VS die liever niet met de doodstraf worden vervolgd als ze een moeten abortus nemen (na verkrachtig bijv.). Hoe ver zijn we nog verwijderd van het moment dat Poetin en Trump vinden dat anticonceptie illegaal moet worden, om de bevolkingcijfers op te krikken?
Ineens lijkt Europa niet eens zo'n slecht alternatief om naar toe te vluchten en migreren. Een mooie quote over Rusland uit een rapport uit 2023:
Deze mensen zijn geen sukkels, dit zijn professionals uit de ICT of pharma bijv. Kunnen we goed gebruiken!Since the start of the war in Ukraine, no fewer than 1 million people have left Russia – arguably the biggest wave of ethnic Russian emigration since the 1920s. [...]
EU countries have also proved a prime destination for Russians – both immediately (in early 2022, around 1 million Russians were in possession of valid Schengen visas and up to 850,000 had residence permits for EU countries)
Zelfde geldt voor de USA. Ik werk in het biomedisch onderzoek en die NIH federal grant freeze maakt mensen echt woedend en zeer twijfelachtig over de toekomst. Met name Europeaanse onderzoekers die er nu zitten, die overwegen en masse terug te komen, heb ik gelezen in een vaktijdschrift van universiteiten. In artikelen spreken wetenschappelijke beleidsmedewerkers over dat Amerika het op deze manier gaat verliezen van China en Europa. Het klinkt misschien maf, maar Europa heeft meer FTE aan onderzoekers dan waar dan ook te wereld. Een paar miljard Eurobonds daar tegenaan gooien en we kunnen er iets leuks mee doen!!
Tja, mensen zoals Trump mag je behandelen zoals ze anderen behandelen. Dus mooi meenemen dat je nu alles mag inzetten, meer equipment vragen bij de VS in ruil voor "first dibs" op het land, en dan wanneer de Russen eruit zijn een "oh, wacht eens even, we hebben jullie niet meer nodig" doen richting de VS en alsnog bij de EU gaan.NiGeLaToR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Het is de twee kemphanen te doen met dat rechter deel, zoveel is duidelijk. En als Trump alles wil, moet Rusland daar weg. Anders is het van Rusland.
Dus als Zelensky het goed speelt krijgt hij grotere delen van UA terug, alleen tegen een hoge prijs.
[...]
Het is niet alsof de VS even een leger in Oekraïne kan neer plempen om het te voorkomen.
F35 voor Rusland, anyone?Caelorum schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:51:
Het is niet alsof de VS even een leger in Oekraïne kan neer plempen om het te voorkomen.
Voordat ze daar in hebben leren vliegen is Oekraïne al onderdeel van de EU.
Ik zie daarin ook een mooie kans voor de EU, fabrikanten als Rheinmetall willen of openen nu al productielocaties in UA. Op het moment dat het actieve conflict met RU afgelopen is zal de dreiging niet spontaan weg zijn en iedereen in slaap sussen. UA kan dan de productie van militair materieel opschalen en zo voor de EU produceren. Het verschaft werkgelegenheid voor Oekraïne waardoor de wederopbouw weer geholpen wordt en het MIC in Europa kan groeien waardoor we minder afhankelijk kunnen worden van de VSCaelorum schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:11:
[...]
Voordat ze daar in hebben leren vliegen is Oekraïne al onderdeel van de EU.
Hou er rekening mee dat het regime dit direct en indirect stimuleert, in navolging van China. Men volgt hetzelfde patroon als twintig - vijftien jaar geleden bij de VS. Every person a potential actor.XanderDrake schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:44:
[...]
Ik zie ook grote uitdagingen, niet te min dat de EU soft power en regelmacht niet echt aanslaat bij dit soort regimes.
Maar ik zie ook openingen: er zijn genoeg mensen in deze gebieden (VS inclusief) die weinig zin hebben om in danwel een neofeodaal corporatisme, danwel een mafiastaat te wonen. Er zijn waarschijnlijk miljoenen vrouwen in de VS die liever niet met de doodstraf worden vervolgd als ze een moeten abortus nemen (na verkrachtig bijv.). Hoe ver zijn we nog verwijderd van het moment dat Poetin en Trump vinden dat anticonceptie illegaal moet worden, om de bevolkingcijfers op te krikken?
Ineens lijkt Europa niet eens zo'n slecht alternatief om naar toe te vluchten en migreren. Een mooie quote over Rusland uit een rapport uit 2023:
[...]
Deze mensen zijn geen sukkels, dit zijn professionals uit de ICT of pharma bijv. Kunnen we goed gebruiken!
Zelfde geldt voor de USA. Ik werk in het biomedisch onderzoek en die NIH federal grant freeze maakt mensen echt woedend en zeer twijfelachtig over de toekomst. Met name Europeaanse onderzoekers die er nu zitten, die overwegen en masse terug te komen, heb ik gelezen in een vaktijdschrift van universiteiten. In artikelen spreken van wetenschappelijke beleidsmedewerkers dat Amerika het op deze manier gaat verliezen van China en Europa. Het klinkt misschien maf, maar Europa heeft meer FTE aan onderzoekers dan waar dan ook te wereld. Een paar miljard Eurobonds daar tegenaan gooien en we kunnen er iets leuks mee doen!!
Hier zit al heel lang een valstrik en een probleem van schaal. Wij gaan nog steeds uit van subversie middels actoren van subversie, terwijl gewone mensen, juist bijzondere mensen, nooit zonder hefboom zijn. Nooit.
Wat dat tweede aangaat, oh ja, er wordt altijd veel gesproken over de VS, onderzoek, innovatie en zo meer, maar de VS zijn niet inherent scheppend. De condities zijn er ook niet naar, en worden al heel lang steeds minder. Europa is en blijft de basis, maar ook de voedingsbodem.
I know-I know, maar dat heb ik denk ik niet duidelijk gecommuniceerd. Wellicht dat @Virtuozzo mij ook niet begreep.NiGeLaToR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]
Wellicht met plaatje wat duidelijker nog @bulle bas. (merkwaardige weergave van Krim gebied op dit kaartje, maar toch)
Ik bedoel dit:
1. De VS gaat niet door met miezeren maar stelt zich ten doel de Russen uit geheel UA te jagen. Hoe, dat mag men zelf uitzoeken
2. De mineralen in UA zijn van UA. (Een deeltje aan leningen gedekt door grondschatten, nou ja, overdrijf het niet)
3. Rusland bestaat niet, het is een rookgordijn ten faveure van ons (anders snappen wij het niet) met maffialeden die tegelijkertijd ook begenadigd acteur zijn zoals Lavrov.
4. UA/VS helpt met het ontmantelen van de grip die die deze clan heeft op andere landen die nu onderdeel zijn van de russische federatie.
5. Bij dat ontmantelen mag Trump wat oorlogsbuit in zijn zak steken met het uitkloppen van Russische kleptocraten in Rusland. Met andere woorden, je laat de ene klootzak de andere opeten. RU betaalt. Zonder UA zie ik een Amerikaan dat niet klaarspelen, teveel culturele impotentie om zich te verhouden met iets wat niet Amerikaans is.
:strip_exif()/f/image/YkHEEqbrmxHeRozAoFYTJB7g.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelensky ziet graag dat er Amerikaanse bedrijven komen investeren (werkgelegenheid voor UA) voor het delven van de grondstoffen. USA kan de materialen “krijgen” met hopelijk wel nog een marge voor Oekraïne erin om ook over de grondstoffen zelf wat te verdienen.
Alternatief is dat Rusland dit zal uitvoeren mogelijk tezamen met Iran en Noord Korea.
Zelensky speelt het spelletje slim mee wat dat betreft, Trump wil de grondstoffen, dat is prima maar dan moet je ons wel even helpen met de Russen te verjagen, daarna mogen Amerikaanse bedrijven komen en investeren in Oekraïne voor de grondstoffen.
UA is pragmatisch na 3 jaar oorlog. En heel eerlijk: als iemand dit had kunnen voorkomen was het Biden.
Thx @bulle bas, helder.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-02-2025 14:52 ]
Fantastic pick, no notes
— Mira of Kyiv 🇺🇦 (@reshetz.bsky.social) 5 februari 2025
PSN
Wat mij betreft is het een interessante vraag of die productie locaties blijven na de oorlog. Kijkend naar welke materialen er in Oekraïne in de grond zitten kan het lijkt mij zeer interessant zijn daar volledig te produceren en het eindproduct te exporteren. Kan de prijs nog wel eens wat drukken op oorlogsmateriaal en daarmee (nog) beter concurreren met materiaal uit de VS.saikol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Ik zie daarin ook een mooie kans voor de EU, fabrikanten als Rheinmetall willen of openen nu al productielocaties in UA. Op het moment dat het actieve conflict met RU afgelopen is zal de dreiging niet spontaan weg zijn en iedereen in slaap sussen. UA kan dan de productie van militair materieel opschalen en zo voor de EU produceren. Het verschaft werkgelegenheid voor Oekraïne waardoor de wederopbouw weer geholpen wordt en het MIC in Europa kan groeien waardoor we minder afhankelijk kunnen worden van de VS
Overigens zoals eerder aangegeven is het wel een ontwikkeling dat Trump de eigenlijke reden achter de oorlog durft te benoemen; de materialen in de grond en daarmee heel veel geld. Zou ook nog kunnen verklaren waarom een heel aantal oligarchen al het loodje hebben gelegd... even uitgaande dat die naast Poetin genoeg steun hebben verkregen voor de oorlog.
Oh ja, he tells it like it is, zoveel lef! /sflessuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:17:
[...]
Overigens zoals eerder aangegeven is het wel een ontwikkeling dat Trump de eigenlijke reden achter de oorlog durft te benoemen; de materialen in de grond en daarmee heel veel geld.
Nee, hij is de eerste hufter die het relevant heeft gemaakt. Er zijn genoeg anderen die het benoemd hebben in het westen, alleen die wilden er geen beslag op leggen in ruil voor hulp.
Wat er normaal gebeurd nadat Oekraïne bevrijd wordt, is dat ze zich aansluiten bij de EU en NAVO en dan komen die materialen vanzelf op markt. Maar die nieuwe/oude president in Amerika gaat gewoon over lijken.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nou ja op deze manier komt het in de media en wordt er door meer mensen over nagedacht. Voorheen werd er omheen geluld of werd het totaal niet benoemd.J2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Oh ja, he tells it like it is, zoveel lef! /s
Nee, hij is de eerste hufter die het relevant heeft gemaakt. Er zijn genoeg anderen die het benoemd hebben in het westen, alleen die wilden er geen beslag op leggen in ruil voor hulp.
Wat er normaal gebeurd nadat Oekraïne bevrijd wordt, is dat ze zich aansluiten bij de EU en NAVO en dan komen die materialen vanzelf op markt. Maar die nieuwe/oude president in Amerika gaat gewoon over lijken.
En ja hij gaat zeker over lijken. Oekraïne bij de EU/NAVO of hoe dan ook aan het westen verbonden zal toch al leiden tot een soort vriendenprijsje met sommige materialen gok ik.
Trump is heel gevoelig voor deals. Het is en blijft een zakenman. Oekraïne zit vol delfstoffen die kostbaar zijn. Probleempje is wel dat een deel van die delfstoffen onder bezet gebied vallen.Arator schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
Ik had ergens een artikel gelezen waarin stond dat Zelensky eigenlijk met dat plan was gekomen (grondrijkdommen ruilen voor wapens). Zelensky wist dat hij dit bij Trump beter kon verkopen dan bij Biden.
Dus wapens in ruil voor het recht op het delven van die grondstoffen is iets wat als muziek in Trumps oren klinkt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Peskov reageerde er wel op, het geldt ook als RU's bullshit callen (denazificatie etc...)flessuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:36:
[...]
Nou ja op deze manier komt het in de media en wordt er door meer mensen over nagedacht. Voorheen werd er omheen geluld of werd het totaal niet benoemd.
En ja hij gaat zeker over lijken. Oekraïne bij de EU/NAVO of hoe dan ook aan het westen verbonden zal toch al leiden tot een soort vriendenprijsje met sommige materialen gok ik.
Conman.asing schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Trump is heel gevoelig voor deals. Het is en blijft een zakenman.
Zakenman impliceert dat iemand op zijn minst zaken probeert te doen op basis van een bepaalde positie waarbij je zelf de mindere positie van een ander op een relatief vriendelijke manier kan uitbuiten om er zelf beter van te worden, terwijl de ander in een positie zit waarbij het tegenovergestelde resultaat niet per se het ergste of zelfs gewenst is.
Zie bijvoorbeeld de beurs: je verkoopt je aandeel aan iemand die er voorlopig geen winst uit haalt, maar op langere termijn of op basis van visie lukt dat wel, waardoor je eventueel aan beide kanten winst kan maken.
Wat Trump doet is domweg "zaken" afdwingen met desinformatie en onder de dreiging van iets ernstigs. Bullygedrag: "je geeft mij je ding, of anders..."
De lijn tussen die twee is vaak dun, maar zodra je de andere partij bedondert zijn het geen zaken meer te noemen. Daar bestaat een andere term voor.
Dat zit wel Schnorr.
Zelensky kan feitelijk niet kiezen, behalve tussen aan wie de grondstoffen van UA afgestaan worden. Ik begrijp de positie en walg van het Trumpiaanse opportunisme. Niet normaliseren.
En de hele mythe rond zijn succesvol zijn als zakenman is ook belachelijk.Stukfruit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Conman.
Zakenman impliceert dat iemand op zijn minst zaken probeert te doen op basis van een bepaalde positie waarbij je zelf de mindere positie van een ander op een relatief vriendelijke manier kan uitbuiten om er zelf beter van te worden, terwijl de ander in een positie zit waarbij het tegenovergestelde resultaat niet per se het ergste of zelfs gewenst is.
Zie bijvoorbeeld de beurs: je verkoopt je aandeel aan iemand die er voorlopig geen winst uit haalt, maar op langere termijn of op basis van visie lukt dat wel, waardoor je eventueel aan beide kanten winst kan maken.
Wat Trump doet is domweg "zaken" afdwingen met desinformatie en onder de dreiging van iets ernstigs. Bullygedrag: "je geeft mij je ding, of anders..."
De lijn tussen die twee is vaak dun, maar zodra je de andere partij bedondert zijn het geen zaken meer te noemen. Daar bestaat een andere term voor.
Zijn 'succes' heeft bestaan uit het erven van vermogen, daar vervolgen via frauduleuze constructies geen belasting over betaald hebben en vervolgens allemaal megalomane projecten gestart waarbij op het merendeel zwaar verlies geleden is. Om maar verder te zwijgen over zijn zakenpraktijken van het niet betalen van rekeningen of terugbetalen van leningen.
Het enige waar hij extreem goed in is, is anderen succesvol de schuld geven van zijn eigen falen
Dit is echt een onzinnig frame dat rond gaat. Rare is van rare earth is dat deze absoluut niet zeldzaam zijn. Enige is dat het verschrikkelijk vervuilend is om uit de grond te halen en je dat dus liever elders doet dan in je eigen achtertuin. Dat is het werkelijke probleem, niet dat wat daar in de grond zit zo waardevol is. Het spul zelf is op vele plekken te vinden. In Frankrijk en Zweden zijn laatst grote hoeveelheden gevonden. En is nog op veel meer plekken te vinden.flessuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:17:
Overigens zoals eerder aangegeven is het wel een ontwikkeling dat Trump de eigenlijke reden achter de oorlog durft te benoemen; de materialen in de grond en daarmee heel veel geld. Zou ook nog kunnen verklaren waarom een heel aantal oligarchen al het loodje hebben gelegd... even uitgaande dat die naast Poetin genoeg steun hebben verkregen voor de oorlog.
Dus nee daar gaat het niet om. Wellicht wel om het zo te framen naar Trump, doet het altijd lekker. Maar dan kan hij het beter op andere plekken halen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het wordt al veel langer genoemd dat Putin dit om de lebensraum en de grondstoffen doet, je doet nu net alsof Trump het ei van Columbus heeft gedaan en de eerste ooit is die dit benoemdflessuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:17:
[...]
(Verder benoemd die ook niet de reden van Putin, maar projecteert zijn eigenbelang op Oekraïne)
En de reden dat hij acteert is omdat hij er mee weg denkt te komen met een ‘net positive’.
Net zoals hij ook geen schroom zou hebben om de Baltische staten te pakken als hij denk dat Trump toch niet zal reageren op een art5.
(Zoals Trump ook wel vaker heeft geuit)
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2025 13:38 ]
PSN
Het verschil is dat hij als hij voor Trump kiest nog net iets meer van z'n land over zal houden dan wanneer hij kiest voor Poetin. Zowel letterlijk als figuurlijk. In dat opzicht vind ik het nog niet eens zo'n hele rare keuze.NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:37:
Eens met @Stukfruit. Een deal impliceert dat beide een keuze hebben en een voordeel kunnen behalen. Deze situatie is alleen een deal te noemen als een van beide partijen aan het Stockholm syndroom lijdt.
Zelensky kan feitelijk niet kiezen, behalve tussen aan wie de grondstoffen van UA afgestaan worden. Ik begrijp de positie en walg van het Trumpiaanse opportunisme. Niet normaliseren.
Ik poog afstand te laten nemen tot het idee dat dit ‘een goede deal is’. Met een pistool op je hoofd iets kiezen is imho geen deal.Yucon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:55:
[...]
Het verschil is dat hij als hij voor Trump kiest nog net iets meer van z'n land over zal houden dan wanneer hij kiest voor Poetin. Zowel letterlijk als figuurlijk. In dat opzicht vind ik het nog niet eens zo'n hele rare keuze.
Dat Trump erin slaagt mensen te laten denken dat hij ‘iets goeds doet’ is morele erosie.
Dus eens: als dit nu de motivatie moet zijn dan so it be. En daarbij: dit is Biden zijn ‘legacy’ - die heeft UA drie jaar lang kunnen laten winnen en dat niet gedaan.
Je bedoelt Biden die natuurlijk altijd het Huis van Afgevaardigden en/of de Senaat achter zich had staan...NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:05:
Dus eens: als dit nu de motivatie moet zijn dan so it be. En daarbij: dit is Biden zijn ‘legacy’ - die heeft UA drie jaar lang kunnen laten winnen en dat niet gedaan.
Trump heeft nog 0 keer het huis of de senaat gebruikt de laatste twee weken.servies schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Je bedoelt Biden die natuurlijk altijd het Huis van Afgevaardigden en/of de Senaat achter zich had staan...
Maar fair enough, dat hielp niet - los van dat we konden lezen dat het ook niet zijn intentie was UA te laten winnen. Zie bijv dit Time artikel.
Dat hoeft hij ook niet... Hij krijgt momenteel toch direct toestemming... Alleen grondwetswijzigingen heeft hij de Senaat of het Huis voor nodig...NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:52:
[...]
Trump heeft nog 0 keer het huis of de senaat gebruikt de laatste twee weken.
Maar fair enough, dat hielp niet - los van dat we konden lezen dat het ook niet zijn intentie was UA te laten winnen. Zie bijv dit Time artikel.
Decreten hebben wel meer beperkingen dan de grondwet iig.servies schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:20:
[...]
Dat hoeft hij ook niet... Hij krijgt momenteel toch direct toestemming... Alleen grondwetswijzigingen heeft hij de Senaat of het Huis voor nodig...
PSN
En gelukkig instemming van 3/4 van alle statenservies schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:20:
[...]
Dat hoeft hij ook niet... Hij krijgt momenteel toch direct toestemming... Alleen grondwetswijzigingen heeft hij de Senaat of het Huis voor nodig...
En zijn door een volgende president met dezelfde eenvoud weer teniet te doenYakuzA schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Decreten hebben wel meer beperkingen dan de grondwet iig.
Volkskrant Liveblog
Misschien een lichtend voorbeeld voor Hongarije, Slovenië en Oostenrijk om ook wat duidelijker keuzes te maken in plaats van het aflopen van hun huidige doodlopende gasroute.17:05
Estland, Letland en Litouwen sluiten hun elektriciteitsnet zaterdag definitief af van Rusland. Dat meldt Kaja Kallas, de buitenlandchef van de EU en oud-premier van Estland. Hierdoor behoeden de Baltische staten zich volgens Kallas van ‘Russische chantage’.
De drie EU-landen schortten de import van Russische en Wit-Russische elektriciteit al op na de Russische inval op Oekraïne in 2022. Samen met die twee landen maken de Baltische staten nog wel uit van een oud Sovjet-netwerk, het BRELL-elektriciteitsnetwerk. Rusland heeft in het verleden gedreigd de Brell-toevoer naar Litouwen stop te zetten, nadat het land weigerde goederen te leveren naar Kaliningrad. Dit bleef toen slechts bij een dreigement.
En Kaliningrad?Na jaren van voorbereiding schakelen Estland, Letland en Litouwen dit weekend over naar CEN, het elektriciteitsnet van de EU. ‘We zullen niet langer afhankelijk zijn van de aggressorstaat (Rusland, red.) en de volledige controle over ons eigen energiesysteem hebben’, zei de Litouwse president Gitanas Nauseda deze week.
Kaliningrad wordt nu ook een echt eiland.
Gelukkig heeft University of the West of England (UWE) te Bristol zich hier in 2019 al in verdiept. Dat verslag trapt direct goed af:
De beweging van Estland, Letland en Litouwen richting de EU stroomvoorziening was al ingezet voordat de oorlog in Oekraïne in 2022 escaleerde. De overeenkomst er voor, het BRELL verdrag uit 2001 (Belarus, Russia, Estonia, Latvia, Lithuania (BRELL)) voorzag al in de integatie van de drie in het EU energiesysteem. In dit 2019 verslag werd ook 2025 genoemd als target voor deze integratie.Given its peculiar geographical position as a Russian exclave on the Baltic Sea Coast lodged between Poland and Lithuania, the Kaliningrad region has always been dependent on the transit through its neighbours–Lithuania–for energy supply.
Voor Kaliningrad rest maar een optie, een onafhankelijke energievoorziening. Rusland, dat al decennia al de strategie heeft uitgezet die we nu ondervinden, anticipeerde na 2005 al op die energieonafhankelijkheid van Kaliningrad. Hierdoor zou Kaliningrad energietechnisch geïsoleerd raken.
Kaliningrad dus energieonafhankelijk. Als iets de absurditeit van de construct Kaliningrad onderstreept dan is dit het wel. Rusland gaf opdracht voor de bouw van:
Die bleek niet voldoende voor het doel van energieonafhankelijkheid. Daarom begon het Russische staatsbedrijf Rosatom met de bouw van de Baltiyskaya nuclear power plant (NPP). In die periode stond ook nog export van elektriciteit naar nabijgelegen EU landen op het program. Doordat EU landen te kennen gaven die elektrische energie niet af te gaan nemen werd de bouw van de kerncentrale in 2013 "tijdelijk" stilgezet. Het plan werd uiteindelijk herzien in een gas en kolen scenario in vorm van de volgende centrales:
- gas-fuelled Kaliningradskaya thermal power station (TEC-2) (2005-2010)
In 2019 waren deze centrales operationeel geworden. De devil is wel in the detail, omdat een gastoevoer werd verondersteld en de doorvoer door de Baltische staten zou onderbroken kunnen raken. Rusland zou Rusland niet zijn als het niet ook in een LNG terminal voorzag die gekoppeld was aan een ondergrondse gasopslag. Hiernaast werd offshore ook nog een gasontvangst terminal voorzien. Rusland laat niets aan de twijfel over. Hiermee zou de jaarlijkse gasbehoefte van ~2.8 billion cubic meters (bcm) afgedekt zijn. Inmiddels moet de energievoorziening van Kaliningrad Ruslands' nationale obsessie zijn geworden. Trade offs zijn er ook wel:
- 440 megawatts (MW) in Kaliningrad (Pregoslky)
- 156MW in Gusev (Mayakosvkaya)
- 156MW in Sovetsk (Talakhovskaya)
- coal-powered plant (Primorsky) to function as a backup
Gazprom (=Poetin) is afhankelijk Novatek. Uit een andere bron: Gazprom doet namelijk niet in LNG. Het verslag verkent verder wat toekomstscenario's die niet meer relevant zijn.
- LNG imported to Kaliningrad via shipment is 4.5 times as more expensive as the price of gas pumped through Belarus and Lithuania
- LNG export facilities are property of Novatek (the second largest Russian natural gas producer)
Centrale gewijs lijkt Kaliningrad energieonafhankelijk. Achilleshiel is wel dat al het gas via het water moet worden aangevoerd. Of dit met kolen voor de backup centrale ook het geval is, is niet behandeld. Die aanvoer moet gebeuren in een door de NAVO gedomineerde Baltische zee, een zee waarin nogal eens wat kapot gaat. Rusland maakt zich bovendien afhankelijk van de technologie voor terminals en schepen, in een tijd dat het moeite heeft die in functie te houden.
Las net uitgebreid artikel op nos en voor mij vielen de stukjes op hun plek.
Want er was al decennia gedonder:Na een investering van 1,6 miljard euro, grotendeels betaald door de Europese Unie, kunnen ze nu volledig over. Dat gebeurt met een nieuwe verbinding via Polen, en met onderzeese stroomkabels die de Baltische staten verbinden met Zweden en Finland.
En zal het hierna nog even niet minder worrden:De afgelopen decennia gebruikte Rusland gas en elektriciteit regelmatig als drukmiddel op de buurlanden. Zo werd er gerommeld aan de frequentie van de stroomvoorziening, wat leidde tot verstoringen, of werden de prijzen opgevoerd.
Dat wij dit soort dingen niet voelen betekent dus niet dat wij als Europa niet continu onder vuur liggen.Dit weekend houden ze rekening met extra cyberaanvallen om de overgang te verstoren. Bovendien waren er de afgelopen tijd meerdere sabotageacties op kritieke infrastructuur in de Baltische Zee. Zo werd de Estlink 2 tussen Estland en Finland beschadigd en dat is nu net een van de verbindingen die cruciaal zijn voor de Estse energieonafhankelijkheid.
En Rusland als dader?
Helder motief. Voila.
Uitgebreide technische uitleg over de omschakeling.
https://www.nu.nl/economi...ans-meer-op-sabotage.html
Blijkbaar was er nog een contract met Rusland waardoor ze niet eerder mochten overschakelen.
Vanmorgen om 6.30 uur (onze tijd) maakte Litouwen uur bekend helemaal losgekoppeld te zijn van het Russische stroomnet, en vlak daarna ook Estland en Letland.
Nu draaien ze op lokale stroomvoorziening, plus nog een aantal gelijkstroomkabels vanuit EU. De echte wisselstroomkoppeling met het Europese net wordt in de loop van zondag pas geactiveerd, op voorwaarde dat de sinus van hun net gelijk loopt met die van het Europese net, en productie en consumptie nog steeds in balans is.
Dit is nog wel een (klein) risico, want als Rusland het e.e.a. gaat saboteren gaat dit feestje niet door.....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je zet 3 lampen tussen de alternator en het net. Als de generator merkbaar sneller of trager dan de netfrequentie draait, dan gaat de lampen tegelijkertijd knipperen.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rg2l8XcXpW5yUbxqRGz0El6Z.webp?f=user_large)
Regel het toerental van de alternator totdat de lampen zo traag mogelijk aan en uit gaan. Op het moment dat de lampen uit zijn, is er geen spanningsverschil tussen de alternator en het net en je gooit de schakelaars dicht om de alternator aan het net te koppelen.
Als een gekoppelde alternator te traag wilt draaien, dan wordt het door het net meegesleurd. De alternator wordt dan een verbruiker, een gewone elektrische motor.
Dit kan je ook doen met een heel land aan een net van een groter gebied koppelen.
Hier graag niet de technische inhoudelijkheid van het koppelen van elektriciteitsnetwerken uitdiepen. Een discussie apart die niet in dit topic past. Moet een andere plek voor gevonden worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
KönigsbergFiber schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:08:
Een eerste stapje naar een onafhankelijk Kaliningrad hoop ik...
Ik denk niet dat deze naam er in zit...
De "Duitsers" zijn na ww2 eigenlijk vertrokken (pushed??) en de russen hebben bezit genomen.
Veel van het oude is gesloopt, en ruslandbeton er in.
-voelen de inwoners zich meer rus?
-willen ze liever een éigen indentiteit?
-willen ze liever een genormaliseerde verhouding met omliggende landen?
-willen ze graag/liever handel met omliggende landen?
-willen ze graag áf van putin?
Wíj kunnen wel (vrij) denken over deze vragen, maar zíj niet....
kortom, ikzelf zie dat loskomen niet zo snel gebeuren,

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/s/LIkaIq5ofL
https://baltic-grid.sympower.net/
[ Voor 11% gewijzigd door gise op 09-02-2025 12:26 ]
Voor wat het waard is.President Trump has spoken to Russian leader Vladimir Putin on the phone to try to negotiate an end to the Ukraine war, he told The Post in an exclusive interview aboard Air Force One Friday.
“I’d better not say,” said Trump when asked how many times the two leaders have spoken.
But he believes Putin “does care” about the killing on the battlefield.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Oh New York Post...Helixes schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
Trump heeft telefonisch gesproken met Putin
[...]
Voor wat het waard is.
Alsof dat nog relevant is en hem minder ver vooraan in de rij met dodelijke dictators plaatst.But he believes Putin “does care” about the killing on the battlefield.
Voor een bron die dit soort "fouten" niet maakt:
https://edition.cnn.com/2...rview-saturday/index.html
Gelijk een goed voorbeeld om mee aan te geven waarom de NYP op zichzelf niet serieus moet worden genomen. Die focussen op emoties in plaats van concrete informatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 09-02-2025 12:47 ]
Dat zit wel Schnorr.
@Stukfruit - ik ben op de hoogte van NYP, en hun mores. Geen zorgen. Zij waren de primaire bron, en ik had nog geen andere bronnen gezien die het nieuws en achtergronden brachten. Je zult gemerkt hebben dat ik me heb beperkt tot de minimale nieuwswaarde; en de opmerking dat ik al twijfel aan de waarde van het nieuws.
Je moet doen wat je niet laten kan, maar er is geen reden medetweakers hier op aan te vallen
Helixes schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:55:
offtopic:
Je moet doen wat je niet laten kan, maar er is geen reden medetweakers hier op aan te vallen
Ik wilde er in eerste instantie nog bij zeggen dat het niet voor jou bedoeld was, dus bij dezen alsnog
Soms is het een uitdaging om het zakelijk / professioneel te houden zonder over te komen alsof het persoonlijk is
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 09-02-2025 13:00 ]
Dat zit wel Schnorr.
Verder heeft err.ee (Estische tegenhanger van de NOS) een kleine widget op de website staan, die de dynamische stroomprijs in Estland laat zien. Wat mij direct opviel is dat de gemiddelde piekprijs van 41 euro/MW naar 33 euro/MW is gezakt.
@teacup Kaliningrad heeft een kleine mogelijkheid om steenkool uit eigen bodem te winnen, maar ik weet niet of dat voldoende gaat zijn om 3 centrales draaiende te houden. Voorheen kon men kolen uit Polen, Duitsland en Zweden importeren. Echter zijn die landen minder happig om nog steeds die hoeveelheden te leveren.
Wat Kaliningrad wel kan is tonnen en tonnen Amber leveren, waar China de grootste afnemer van is.
@Hansieo Het is bekend dat veel inwoners regelmatig naar Polen of Litouwen gingen, maar verder ben ik het met je eens: De geschiedenis van die regio is een (bloederig) zooitje. Daardoor is het lastig om aan te geven tot wie het nou echt "behoort" (Polen of Litouwen; Duitsland hoort in dit rijtje niet echt thuis)
De volgende grote stap voor de Baltische Staten zal ook dit jaar gaan plaatsvinden: Litouwen zal verbonden worden met het Europese Snelwegennet. In Polen wordt momenteel aan de laatste km's van de S61 gebouwd, terwijl Litouwen hard werkt om 40km de A5 om te bouwen naar autosnelweg.
Zodra beide projecten gereed zijn, zal Marijampolė dus verbonden zijn (Kaunas nog niet, omdat er nog zo'n 16km opgewaardeerd moet worden tot autosnelwegstandaard. Zodra de laatste 16km ook uitgevoerd zijn, voegen de 3 belangrijkste steden van Litouwen zich toe aan het Europese snelwegennet)
[ Voor 20% gewijzigd door D_Jeff op 09-02-2025 18:51 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het opmerkelijke is dat Königsberg economisch net begon te floreren nadat het gescheiden werd van de rest van Pruisen na WW1. Dit in groot contrast met de andere Duitse steden.Hansieo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Ik denk niet dat deze naam er in zit...
De "Duitsers" zijn na ww2 eigenlijk vertrokken (pushed??) en de russen hebben bezit genomen.
Veel van het oude is gesloopt, en ruslandbeton er in.
-voelen de inwoners zich meer rus?
-willen ze liever een éigen indentiteit?
-willen ze liever een genormaliseerde verhouding met omliggende landen?
-willen ze graag/liever handel met omliggende landen?
-willen ze graag áf van putin?
Wíj kunnen wel (vrij) denken over deze vragen, maar zíj niet....
kortom, ikzelf zie dat loskomen niet zo snel gebeuren,maar dromen mag altijd
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Wat mij betreft bij niemand, maar liefst zelfstandig, als een soort Luxemburg of zo. Liefst binnen de EU.D_Jeff schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:37:
[...]
@Hansieo Het is bekend dat veel inwoners regelmatig naar Polen of Litouwen gingen, maar verder ben ik het met je eens: De geschiedenis van die regio is een (bloederig) zooitje. Daardoor is het lastig om aan te geven tot wie het nou echt "behoort" (Polen of Litouwen; Duitsland hoort in dit rijtje niet echt thuis)
[...]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Met dit dan als context en motivatie is een van die berichten de moeite van het delen in dit topic waard omdat het een connectie legt tussen Kask Patel (Trump’s nominee voor FBI director) en Rusland legt. Dat soort connecties zijn handig voor ons collectief geheugen.
Kash Patel was paid by Russian filmmaker with Kremlin ties, documents show
https://wapo.st/4hRvYcX (deelartikel, mailsluis)
Waar komt het op neer
De heer Patel heeft meegedaan aan opnames van een film. De film werd geproduceerd door een filmmaatschappij die eigendom was van een Russsich staatsburger die ook in het bezit was van een Amerikaans paspoort. De Rus hield zich bezig met het maken van programma's die "deep state" complot theorieën van het Kremlin als onderwerp hadden. Patel heeft daarvoor geld ontvangen, alsof het speelfilms waren in plaats van documentaire-achtige programma's:
Kash Patel, President Donald Trump’s nominee to be FBI director, was paid $25,000 last year by a film company owned by a Russian national who also holds U.S. citizenship and has produced programs promoting “deep state” conspiracy theories and anti-Western views advanced by the Kremlin, according to a financial disclosure form Patel submitted as part of his nomination process and other documents.
De documentaire waarin Patel optrad slachtofferden betrokkenen van de eerste Trump regering door te beweren dat hun levens werden verwoest:Documents obtained by The Washington Post show that Patel received the money from Global Tree Pictures, a Los Angeles-based company run by Igor Lopatonok, a filmmaker whose previous projects include a pro-Russian influence campaign that received money from a fund created by Russian President Vladimir Putin.
Wat roept vragen op bij de senaatscommissie?The payment to Patel came as he participated in a documentary that Lopatonok produced depicting Patel and other veterans of the first Trump administration as victims of a conspiracy that “destroyed the lives of those who stood by Donald Trump in an attempt to remove the democratically elected president from office.”
Over de Russische filmproducerThe details surrounding the payment to Patel add to the questions Democratic lawmakers and many veteran national security experts have raised about his nomination. If Patel is confirmed, the agency responsible for defending against Russian espionage operations inside the United States would be led by someone who months earlier had taken money from a perceived ally of the Kremlin.
Wat hij vindt:Lopatonok, a native of Ukraine who moved from Russia to Los Angeles in 2008, has been unapologetic about the pro-Russian stance of his projects.
Wat hij deed:In a podcast interview last year, Lopatonok acknowledged that he had been accused of being “a Russian asset, a Kremlin agent, etcetera” because of the pro-Russian angles of his films. “I don’t care, because I believe that people of the world need to have alternative vision from a mainstream media narrative,” he said.
te veel om op te noemen. Het begon in 2014 waarbij hij een in een film “Maidan Massacre” een Pro-Russisch standpunt inneemt dat ter discussie stelde dat de slachtoffers van de Maidan protesten werden toegewezen aan Pro-Russische troepen en huurlingen.
Met verschillende activiteiten gaat dat zo door tot in 2023:
Al met al te veel om even samen te vatten. Andere usual suspects bevonden zich ook in de eerder genoemde docu:In March 2023, Lopatonok was named artistic director of a Russian influence campaign that received about
$31,000 in funding from a foundation that Putin created for cultural initiatives, according to records obtained by The Post.
Giuliani had een wat betere deal bedongen:Other participants in the documentary included Trump’s former campaign adviser Stephen K. Bannon, former New York mayor Rudy Giuliani, and former national security adviser Michael Flynn, who resigned in early 2017 after making false statements about his conversations with the Russian ambassador.
Documents filed as part of Giuliani’s bankruptcy proceedings show that Lopatonok’s Global Tree Pictures provided Giuliani’s company, Giuliani Communications, with $100,000 in two installments to be a speaker in the docuseries. A spokesperson for Giuliani did not respond to requests for comment.
"Aan alle voorwaarden van Poetin moet voldaan zijn" om vredesdeal mogelijk te maken
Om tot een vredesdeal met Oekraïne te komen, moet aan alle voorwaarden van de Russische president Vladimir Poetin voldaan worden. Dat zegt Sergej Rjabkov, de Russische viceminister van Buitenlandse Zaken. Op 14 juni vorig jaar heeft Poetin die voorwaarden op tafel gelegd: Oekraïne moet de ambitie om tot de Navo toe te treden opbergen, en de Oekraïense troepen moeten zich terugtrekken uit de vier regio's die Rusland geclaimd heeft en grotendeels controleert (Donetsk, Cherson, Loehansk en Zaporizja).
Rjabkov voegde daaraan toe dat hoe sneller de Verenigde Staten en het Westen beseffen dat aan die voorwaarden voldaan moet worden, hoe sneller er een vredesakkoord zal volgen. (reuters)
en... we weten állemaal waarom de NATO geen optie mag zijn....dan kan je niet terugkomen voor de rest van de buit.XWB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:28:
De Russische eisen om de oorlog te beëindigen blijven onveranderd:
[...]
Helaas snapt trump dat niet....
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat ligt zo voor de hand dat ik me moeilijk kan voorstellen dat Trump dit niet ziet.Hansieo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:50:
[...]
en... we weten állemaal waarom de NATO geen optie mag zijn....dan kan je niet terugkomen voor de rest van de buit.
Helaas snapt trump dat niet....
Dus kan dit exact en dezelfde reden zijn waarom Trump het niet wilt. Hij wil namelijk hetzelfde - dit kan via UA zelf, maar aangezien we weten dat er genoeg voor-wat-hoort-wats tussen het Kremlin en de Trump c.q. Musk dynastien zijn hoef je geen complotten te verzinnen om ze te zien_Eend_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:09:
[...]
Dat ligt zo voor de hand dat ik me moeilijk kan voorstellen dat Trump dit niet ziet.
Mijn angst zit vooral in hoeveel Rusland “mag winnen” van het westen en ook hoe hard de EU in die wedstrijd gaat zitten.XWB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:28:
De Russische eisen om de oorlog te beëindigen blijven onveranderd:
[...]
Als de EU er in meegaat dat Rusland toch een groot deel van Oekraïne kan houden, dan denk ik dat de bepekte pro-EU gevoelens die ik heb toch snel weg zijn. Want wat is een EU waard die zoiets toestaat?
1: Een beloning voor het binnenvallen van een land
2: Een uitnodiging na herstel van de strijdkrachten gewoon door te gaan en weer wat af te pakken
Waarom zou de EU? Het doet de EU op dit moment amper pijn (behalve emotioneel).dr.lowtune schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:45:
[...]
Mijn angst zit vooral in hoeveel Rusland “mag winnen” van het westen en ook hoe hard de EU in die wedstrijd gaat zitten.
Als de EU er in meegaat dat Rusland toch een groot deel van Oekraïne kan houden, dan denk ik dat de bepekte pro-EU gevoelens die ik heb toch snel weg zijn. Want wat is een EU waard die zoiets toestaat?
Onder andere de redenen die boven jouw post staan beschreven. Maar ook de elementaire taak om de veiligheid en welzijn van Europeanen te verdedigen.Spykie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:15:
[...]
Waarom zou de EU? Het doet de EU op dit moment amper pijn (behalve emotioneel).
Rusland moet gestopt worden en verantwoordelijk gehouden worden. We hebben in de vorige eeuw heel goed kunnen zien waar appeasementpolitiek toe leidt.
Volkskrant Liveblog
10:48
De separatistische regio Transnistrië, in het oosten van Moldavië, weigert steun uit de Europese Unie om de gasvoorraad aan te vullen. Dat meldt een woordvoerder van de Moldavische regering. In plaats van Europees geld opteert de regio voor Russische fondsen, aldus de woordvoerder.
Sinds begin dit jaar kampt het pro-Russische Transnistrië met een gastekort. Tot die tijd ontging de regio gas het Russische Gazprom via een pijpleiding in Oekraïne, maar Oekraïne heeft het aflopende contract met Gazprom na 1 januari niet verlengd. Daardoor zitten veel huishoudens in de regio al weken zonder centrale verwarming en ligt de elektriciteitsproductie grotendeels stil.
Als ik het goed begrijp laat Hongarije zich met Russische fondsen betalen om gas te leveren aan Transnistrie? Ik vraag mij af of dat niet op een of andere manier gesanctioneerd is. Het geld gaat natuurlijk precies de andere kant op. Mogelijk niet afgedekt met sancties.Eind januari keurde de Europese Commissie een plan goed waarin Moldavië onder andere twintig miljoen euro aan steun zou ontvangen om de gasvoorraad in Transnistrië aan te vullen. Moldavië zelf, dat de onafhankelijkheid van de regio niet erkent, is al sinds 2022 van Russisch gas af. Het gastekort leidde de afgelopen weken tot een politiek conflict tussen Moldavië en Transnistrië, dat door Rusland gesteund wordt. De leider van Transnistrië, Vadim Krasnoselsky, zegt dat een Hongaars bedrijf gas zal leveren aan de regio.
Van een kant wordt ik weer kwaad over de rol die Hongarije hierin speelt. Ze faciliteert hiermee uit naam van Rusland de transactie. Had Hongarije dit niet gedaan, dan had Transnistrie waarschijnlijk geen keuze gehad. Van de andere kant wordt dit gas door Rusland duur betaald door de slechte valuta wisselkoers (Bijna 100 Roebels/Euro). Om de onmogelijke ministaatjes Transnistrie en Kaliningrad te onderhouden zal Rusland in de buidel moeten tasten.
Ik zie het ook een beetje als een achterhoede gevecht van Rusland. Een gevecht wat ze uiteindelijk niet gaat winnen omdat de omstandigheden steeds slechter worden om die staatjes te supporten. Ruslands' financiën is hierin maar een facet.brecht_vb schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:38:
@teacup Blij worden we er niet van, maar als HUN al naar deze strohalm moet grijpen om keet te kunnen schoppen, is dat wel te slikken.
Als Poetin een stuk van Oekraïne krijgt, maar Oekraïne krijgt een zwaarbewapende Europese vredesmacht van 50k troepen, inclusief zware air defense, oorlogsindustrie, basissen recht naast de grey zones... Dan heeft Poetin in zijn ogen alsnog verloren.Prosac schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:56:
Het toestaan van de eisen van Poetin is
1: Een beloning voor het binnenvallen van een land
2: Een uitnodiging na herstel van de strijdkrachten gewoon door te gaan en weer wat af te pakken
Hij wordt gedreven door zijn visie van het 'toekomstige verleden' als gezien door historici. Een stukje Oekraïne meer of minder betekend daarin niet veel. Hij wil het Westen verslaan op zijn manier.
Er is dus geen pad naar winst als wij Oekraïne dergelijke veiligheidsgaranties geven, dit is onze taak.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid