Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 16:44

Jebus4life

BE User

De hardere positie van Trump richting Rusland is al een tijdje geleden begonnen. Ik gok om meerdere redenen.

1. Poetin kust de ring niet, Zelensky heeft dat tot op zekere hoogte wel gedaan en heeft zich na 2020 erg altijd slim opgesteld tegenover Trump (zelfs tijdens de hele quid pro quo vragen heeft hij zeer duidelijk gesteld dat hij zich op geen enkel moment onder drukt gezet heeft gevoeld door Trump - Wat een enorme opsteker was voor zijn verdediging)

2. Naar verluid had Trump stevige schulden bij Russische banken en bedrijven. Maar inmiddels heeft hij véél geld verdient aan zijn presidentschao én zijn de Amerikaanse miljardairs voor hem op de knieën gegaan. Hij heeft Poetin niet meer nodig.

3. De Amerikaanse wapenindustrie verdient bakken met geld aan de oorlog. Bovendien is ook de EU veel meer aan het bewapenen. Ze zullen hem wel duidelijk gemaakt hebben dat als hij morgen uit de gratie valt in Europa (door Oekraïne te laten vallen) dat het risico bestaat dat dat de druppel is om de EU volledig richting zijn eigen wapenindustrie te richten.

4. Ook zijn drang naar fossiele brandstoffen (die hij aan Europa wil slijten) kan enkel als de EU wilt kopen. Daarvoor heeft hij leverage en goodwill nodig. Enkel dreigen is niet voldoende (typische the carrot or the stick aanpak).

5. Hij moet en zal de dealmaker zijn. Echt boeien hoe die deal eruit ziet doet hij denk ik niet. Maar hij wilt kunnen zeggen dat hij, en hij alleen, de oorlog gestopt heeft en er de Nobelprijs voor verdient. Poetin wil niet praten, en zolang die niet wil praten kan hij geen deal sluiten.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:07
PASware schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:10:
[...]

• EU/Navo troepen aan de grens met Belarus en uberhaupt in west Oekraine stallen. Huidige soldaten kunnen richting het front
• actief vliegtuigen in Oekrains luchtruim en dan ruim van het front af, laat die de F16's helpen...
• ...met als doel complete luchtoverwicht in Oekrains luchtruim
• Taurus raketten inzetten
• (nog meer) helpen met produceren van drones
• (nog meer) nieuwe technieken/wapens inzetten
• (nog meer) putten uit eigen reserves. De enige realistische vijand van de EU is Rusland. Dus verplaats wapens naar/over de grens.
Punt 1, 2 en 3 zijn daden waarmee het betrokken land mee de oorlog in gaat met Rusland (Europa heeft geen leger namelijk), hoe zie je dat voor je? Denk je dat de bevolking van dat land daarmee akkoord gaat?
Edit: punt Taurus vergeten, ja eens, overtuig de Duitsers! Maar niet iets dat Europa kan/doet
Punt 4 gebeurt, we zitten tegen maximale capaciteit aan.
Punt 5, wat dan?
Punt 6, kan niet, we moeten eigen voorraden aanvullen en ministeries krijgen op dit moment het geld niet uitgegeven omdat de productiecapaciteit achterloopt. Legereenheden worden al verplaatst of zijn al gestationeerd tegen de grens met Rusland.

Ik begrijp je frustratie maar Europa (of de deelstaten) doet wat het kan momenteel. Het helpt niet dat Europa steeds dom-rechtser wordt met partijen die nationaal en pro-Russisch zijn georiënteerd. En ook frustrerend, wij zullen wél de internationale wetten respecteren dus even gun-ho ergens inspringen werkt niet omdat dat consequenties heeft.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Requiem19 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Nee, jij zegt dat Europa wel goed is in 'woorden en daden'.

Ik laat zien dat heel Europa het een grote escalatie noemt maar vervolgens niets doet.

Licht maar toe hoe je vindt dat Europa wel woord bij daad voegt?
Uhm wut? Dat zeg ik helemaal niet? Ik geef aan dat Europa doet wat het kan en niet meer kan.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:48
Kassad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Uhm wut? Dat zeg ik helemaal niet? Ik geef aan dat Europa doet wat het kan en niet meer kan.
Vermoeiend dit. Ik zeg ‘Europa is goed in woorden, maar niet in daden’. Dit in de context van NK’s soldaten.

Jij quote mijn post en zegt ‘Europa is wel goed in daden’.

Dat klopt dus niet in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Requiem19 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:30:
[...]

Vermoeiend dit. Ik zeg ‘Europa is goed in woorden, maar niet in daden’. Dit in de context van NK’s soldaten.

Jij quote mijn post en zegt ‘Europa is wel goed in daden’.

Dat klopt dus niet in deze context.
Oh wacht, ik zie em, sorry, het is hier vroeg, die reactie staat in een ander topic. Maar ben je daar niet mee eens? Europa geeft niet evenveel in geld als de US? En de lidstaten niet evenveel wapens als de US?

[ Voor 20% gewijzigd door Kassad op 24-01-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kassad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:31:
[...]

Oh wacht, ik zie em, sorry, het is hier vroeg. Maar ben je daar niet mee eens? Europa geeft niet evenveel in geld als de US? En de lidstaten niet evenveel wapens als de US?
Je mag op deze post reageren:

Requiem19 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
PASware schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:10:
[...]

• EU/Navo troepen aan de grens met Belarus en uberhaupt in west Oekraine stallen. Huidige soldaten kunnen richting het front
• actief vliegtuigen in Oekrains luchtruim en dan ruim van het front af, laat die de F16's helpen...
• ...met als doel complete luchtoverwicht in Oekrains luchtruim
• Taurus raketten inzetten
• (nog meer) helpen met produceren van drones
• (nog meer) nieuwe technieken/wapens inzetten
• (nog meer) putten uit eigen reserves. De enige realistische vijand van de EU is Rusland. Dus verplaats wapens naar/over de grens.
Punt 1, 2 en 3 zijn daden waarmee het betrokken land mee de oorlog in gaat met Rusland (Europa heeft geen leger namelijk), hoe zie je dat voor je? Denk je dat de bevolking van dat land daarmee akkoord gaat?
Edit: punt Taurus vergeten, ja eens, overtuig de Duitsers! Maar niet iets dat Europa kan/doet
Punt 5, wat dan?
Punt 6, kan niet, we moeten eigen voorraden aanvullen en ministeries krijgen op dit moment het geld niet uitgegeven omdat de productiecapaciteit achterloopt. Legereenheden worden al verplaatst of zijn al gestationeerd tegen de grens met Rusland.

Ik begrijp je frustratie maar Europa (of de deelstaten) doet wat het kan momenteel. Het helpt niet dat Europa steeds dom-rechtser wordt met partijen die nationaal en pro-Russisch zijn georiënteerd. En ook frustrerend, wij zullen wél de internationale wetten respecteren dus even gun-ho ergens inspringen werkt niet omdat dat consequenties heeft.

Dat had ik dus gedaan in dat andere topic maar alsjeblieft hoor, doe ik het hier ook even. De inhoud komt overeen nml.

[ Voor 3% gewijzigd door Kassad op 24-01-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
*knip* Discussie op deze manier voeren leidt tot niets. Reactie uit de hoogte en niet opbouwend

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 24-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
Kassad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 06:46:
[...]

Punt 5, wat dan?

Als er écht een wil is, is er meer mogelijk dan er nu geschetst wordt.

Punt 1 en 3: van mij persoonlijk mag het. Eigenlijk zijn wij al vanaf de oorlog al betrokken, want we sturen immers al wapens, voertuigen en vliegtuigen. De volgende stap is om in "veilig" gebied soldaten te stationeren. Natuurlijk moeten er geen NAVO soldaten in de loopgraven staan.
Punt 3: Duitsland is onderdeel EU. Hoe te overtuigen? Geen idee, maar ik hoop dat ze overtuigd worden.
Punt 4: Aan maximale capaciteit? Zelfs jij en ik zouden thuis een klein steentje bij kunnen dragen bij het produceren van drones/onderelen. Er worden tig consumenten spullen gebruikt in deze oorlog, dat is makkelijker te produceren van militaire spullen.
Wij zitten nog heel ver van de maximale capaciteit af. Oké wellicht dat sommige onderdelen moeilijk gaan worden, maar
Punt 5: Experimentale wapens gaan gebruiken. Wordt al mondjesmaat gedaan, meer opschalen! Nadeel is dat als het in handen van de Russen komt.
Punt 6: valide argument! We krijgen het geld nu al niet uitgegeven en levertijden zijn extreem. Er zou bij wijze van spreken geen enkele tank/APC/IPV meer ten westen van Polen gestationeerd mogen zijn. We hebben ze hier niet nodig, op gebruik voor trainingen na, want we moeten zelf ook goed getrained blijven. En wat betreft Nederland vermoed ik ook wel dat we nauwelijks spullen hebben om te kunnen trainen. Maar hoe zit dat met Frankrijk bijvoorbeeld en Duitsland?

De rechtste pro-russische invloeden in Europa zijn zorgwekkend en afremmend. We kunnen écht wel meer doen, kijk hoe innovatief de Oekrainers zijn. In elke schuur weet men wel iets te bouwen. Het is allemaal verre van militairgrade spul, maar boeiend, als het werkt, dan werkt het. Dan maar 5 Russische slachtoffers ipv 20. Als de kosten 50x zo laag zijn en het is "door iedereen te bouwen" is het efficienter. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de FPV drone, ze kosten geen drol t.o.v. een artillerie granaat.

We zitten hier vast aan veel te hoge standaarden, goed voor ons eigen 'spul', maar ontzettend afremmend in deze oorlog.

[ Voor 11% gewijzigd door PASware op 24-01-2025 08:36 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Ik hou hier mee op. Als je iets concreets hebt, zeg het maar, ik ga niet op linkjes reageren.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 24-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Caelorum schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:31:
@DaniëlWW2 Allemaal prima, maar hij zit ook op die positie door en names de VS. Niet alleen door en namens de EU landen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Rutte is op die positie verkozen met de verwachting dat hij alle NAVO lidstaten tot compromissen kan begeleiden. Ook is hij expliciet verkozen omdat hij beter om leek te kunnen gaan met Trump dan veel andere Europese regeringleiders. Hier werd alles behalve een geheim van gemaakt. Hij is ook niet verkozen door de VS. Hij is verkozen door de Biden regering. In de VS wordt elke vier jaar niet alleen een president verkozen. Met die president komen duizenden medewerkers die vrijwel alle belangrijke posities in overheidsorganen overnemen. Er is beperkt tot geen continuïteit in de top van de ambtenarij.

Rutte zit er nu als instrument om over de regeertermijn van Biden te waken voor het functioneren van de NAVO. Daarnaast heeft het vorige Amerikaanse Congres, met steun van veel Republikeinen, het onmogelijk voor een president gemaakt om zelfstandig de NAVO te verlaten. Iedereen zag het gevaar, ook de congresleden en senatoren waar veel politieke donaties van de Amerikaanse wapenindustrie krijgen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
PASware schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Als er écht een wil is, is er meer mogelijk dan er nu geschetst wordt.

Punt 1 en 3: van mij persoonlijk mag het. Eigenlijk zijn wij al vanaf de oorlog al betrokken, want we sturen immers al wapens, voertuigen en vliegtuigen. De volgende stap is om in "veilig" gebied soldaten te stationeren. Natuurlijk moeten er geen NAVO soldaten in de loopgraven staan.
Punt 3: Duitsland is onderdeel EU. Hoe te overtuigen? Geen idee, maar ik hoop dat ze overtuigd worden.
Punt 4: Aan maximale capaciteit? Zelfs jij en ik zouden thuis een klein steentje bij kunnen dragen bij het produceren van drones/onderelen. Er worden tig consumenten spullen gebruikt in deze oorlog, dat is makkelijker te produceren van militaire spullen.
Wij zitten nog heel ver van de maximale capaciteit af. Oké wellicht dat sommige onderdelen moeilijk gaan worden, maar
Punt 5: Experimentale wapens gaan gebruiken. Wordt al mondjesmaat gedaan, meer opschalen! Nadeel is dat als het in handen van de Russen komt.
Punt 6: valide argument! We krijgen het geld nu al niet uitgegeven en levertijden zijn extreem. Er zou bij wijze van spreken geen enkele tank/APC/IPV meer ten westen van Polen gestationeerd mogen zijn. We hebben ze hier niet nodig, op gebruik voor trainingen na, want we moeten zelf ook goed getrained blijven. En wat betreft Nederland vermoed ik ook wel dat we nauwelijks spullen hebben om te kunnen trainen. Maar hoe zit dat met Frankrijk bijvoorbeeld en Duitsland?

De rechtste pro-russische invloeden in Europa zijn zorgwekkend en afremmend. We kunnen écht wel meer doen, kijk hoe innovatief de Oekrainers zijn. In elke schuur weet men wel iets te bouwen. Het is allemaal verre van militairgrade spul, maar boeiend, als het werkt, dan werkt het. Dan maar 5 Russische slachtoffers ipv 20. Als de kosten 50x zo laag zijn en het is "door iedereen te bouwen" is het efficienter. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de FPV drone, ze kosten geen drol t.o.v. een artillerie granaat.

We zitten hier vast aan veel te hoge standaarden, goed voor ons eigen 'spul', maar ontzettend afremmend in deze oorlog.
Ik snap je punten en ben het roerend met je eens. Ik zie echter ook het krachtenveld waarin we opereren en waar er veel krachten de andere kant op duwen. En dat zal altijd zo blijven, dat is het nadeel aan democratie. En dat is de reden dat ik denk dat we niet harder kunnen dan dit, niet zonder een sterke man/vrouw die zelf besluiten gaat nemen. En dat is nou net waar we tégen vechten. Eigenlijk is het feit dat het te langzaam gaat goed, het betekent dat we nog niet zijn afgegleden naar het autoritaire niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
*knip* Discussie stopt hier. Dit wordt sealioning, en dan ook nog op een negatieve afbrekende manier

[ Voor 81% gewijzigd door teacup op 24-01-2025 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
Kassad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Ik snap je punten en ben het roerend met je eens. Ik zie echter ook het krachtenveld waarin we opereren en waar er veel krachten de andere kant op duwen. En dat zal altijd zo blijven, dat is het nadeel aan democratie. En dat is de reden dat ik denk dat we niet harder kunnen dan dit, niet zonder een sterke man/vrouw die zelf besluiten gaat nemen. En dat is nou net waar we tégen vechten. Eigenlijk is het feit dat het te langzaam gaat goed, het betekent dat we nog niet zijn afgegleden naar het autoritaire niveau.
Je benoemd inderdaad de voor- en nadelen van de democratie. Het werkt elkaar zo ontzettend tegen en zo jammer dat er niet iemand naar voren stapt en de rest mee probeert te krijgen. Het is allemaal zo voorzichtig en overladen met 'de angst voor de Russen'. Die angst is ongegrond gebleken, tenzij je raketten op het Kremlin laat storten, ja dan heb je de poppen aan het dansen. Maar ik geloof niet dat er met mijn eerder genoemde stappen tot een extreme escalatie zal leiden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:16:
@hpt870 hoeveel garantie is er dat Trump, nadat we al ons geld en land aan hem hebben gegeven, ons komt helpen als het nodig is,

0

Dus nee: de enige die ons kan redden in dit tijdperk zijn wijzelf. Hoe eerder we ons dat realiseren, hoe beter. De VS zal ons helpen aan brandstoffen en wapens, tegen een hoge prijs, maar niet aan ‘veiligheid’. In zekere zin is met of zonder de VS de NAVO verzwakter dan ooit. Hij gaat voor winstmaximalisatie voor alles.
Eens met de stelling dat we onszelf moeten kunnen redden. Je zou kunnen zeggen dat Trump als stok achter de deur kan fungeren, zodat we niet meer op de snooze knop kunnen drukken. Alleen dat is niet zo snel geregeld. Mijn stelling is dat we in geen 20 jaar in staat zullen zijn om VS militaire capaciteit te evenaren. We zijn dus nog lange tijd afhankelijk en kwetsbaar en laten dat nou net de twee zaken zijn waar Trump op teert om zijn zin te krijgen. Tot die tijd is een ervaren en gezaghebbende SG NAVO cruciaal om de politieke processen van NAVO consensus besluitvorming op een constructieve manier te begeleiden. Een handreiking naar Trump opent een pad naar gesprekken aan tafel in plaats van via de media en die gesprekken leiden uiteindelijk weer tot een oplossing en ja, daar horen ook compromissen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:04:
[...]

Daarnaast heeft het vorige Amerikaanse Congres, met steun van veel Republikeinen, het onmogelijk voor een president gemaakt om zelfstandig de NAVO te verlaten.
Er zijn manieren om hier omheen te werken:

- Je blijft lid van het bondgenootschap, maar stuurt maar heel beperkt materialen en/of troepen als dat nodig is.
- Je claimt als president dat het gaat om zogenaamde "foreign affairs" waar je zeggenschap over hebt en dus Congress kan overrulen. Dat leid dan tot allerlei rechtszaken maar in de tussentijd kan je gewoon de boel negeren.
- Je kan indien dat je het bondgenootschap verlaat, waarna je alsnog een jaar moet wachten totdat het effectief is. Op het laatste moment besluit je toch lid te blijven en 6 maanden laten herhaal je hetzelfde kunstje.

https://www.politico.com/...-congress-courts-00188426

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:17
hpt870 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Eens met de stelling dat we onszelf moeten kunnen redden. Je zou kunnen zeggen dat Trump als stok achter de deur kan fungeren, zodat we niet meer op de snooze knop kunnen drukken. Alleen dat is niet zo snel geregeld. Mijn stelling is dat we in geen 20 jaar in staat zullen zijn om VS militaire capaciteit te evenaren. We zijn dus nog lange tijd afhankelijk en kwetsbaar en laten dat nou net de twee zaken zijn waar Trump op teert om zijn zin te krijgen. Tot die tijd is een ervaren en gezaghebbende SG NAVO cruciaal om de politieke processen van NAVO consensus besluitvorming op een constructieve manier te begeleiden. Een handreiking naar Trump opent een pad naar gesprekken aan tafel in plaats van via de media en die gesprekken leiden uiteindelijk weer tot een oplossing en ja, daar horen ook compromissen bij.
Dit kan ik goed volgen en is wat minder fatalistisch dan mijn reactie. Eerder pragmatisch, de reden waarom ze Rutte bijv NAVO chef gemaakt hebben. Die is blijkbaar voldoende aaibaar voor Trump.

Tegelijkertijd blijft het voor 'ons' als EU belangrijk om snel(ler) met een eigen plan te komen om die afhankelijkheid die we van Rusland hadden voor energie van de VS militair gezien af te bouwen. Mooie kans voor onze eigen knappe koppen om een modern, geautomatiseerd, leger te ontwikkelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
PASware schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Je benoemd inderdaad de voor- en nadelen van de democratie. Het werkt elkaar zo ontzettend tegen en zo jammer dat er niet iemand naar voren stapt en de rest mee probeert te krijgen. Het is allemaal zo voorzichtig en overladen met 'de angst voor de Russen'. Die angst is ongegrond gebleken, tenzij je raketten op het Kremlin laat storten, ja dan heb je de poppen aan het dansen. Maar ik geloof niet dat er met mijn eerder genoemde stappen tot een extreme escalatie zal leiden.
Je moet helaas zelfs rekening houden met de ‘nuttige idioten’ die het Kremlin napraten en pro-Russische onzin verkondigen. Die zitten in meerdere parlementen en regeringen zelfs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-10 07:56
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:36:
Tegelijkertijd blijft het voor 'ons' als EU belangrijk om snel(ler) met een eigen plan te komen om die afhankelijkheid die we van Rusland hadden voor energie van de VS militair gezien af te bouwen. Mooie kans voor onze eigen knappe koppen om een modern, geautomatiseerd, leger te ontwikkelen.
Wat ook belangrijk is, wij hebben een totaal ander leger nodig dan de VS. Het leger van de VS kan naar Canada of naar Mexico rijden, maar dan heb je het wel gehad. Dus bij de VS gaat altijd om vechten op een ander continent. De VS heeft het voordeel dat niemand ooit voet zet op een eigen bodem.

Wij hebben het probleem wat we vooral niet willen dat rusland een grens oversteekt, maar we hebben veel meer mogelijkheden om troepen te vervoeren of te stationeren.

Probleem is dat we al sinds het einde van de koude oorlog ons richten op vechten op andere continenten. Dus de taak van een landleger is volstrekt verwaarloost (zelfs t.o.v. de slechte staat in het algemeen) en dat heeft dan weer invloed op wapen ontwikkeling.

Je ziet dat nu aan de enorm snelle ontwikkeling van het leger van Oekraïne.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:34

ManiacsHouse

Scheisse!

Es geht los?! *O*
Hopelijk wel op een vreedzame manier... <3

https://www.nu.nl/buitenl...n-tegen-premier-fico.html

In Slowakije groeit het protest tegen de zittende regering die toenadering zoekt tot Rusland. Tienduizenden mensen gingen in de hoofdstad Bratislava de straat op om te demonstreren tegen de nationalistische regering van premier Robert Fico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:05:
Es geht los?! *O*
Hopelijk wel op een vreedzame manier... <3
Trump vaardigt een executive order uit dat alle buitenlandse hulp aan Oekraïne opschort, inclusief militaire hulp - Politico bevestigd

Het lijkt erop dat de onderhandelingen met Rusland beginnen.

https://www.politico.com/...oreign-aid-pause-00200510

[ Voor 87% gewijzigd door TeslaNerd op 25-01-2025 00:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

TeslaNerd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:22:
[...]

Trump vaardigt een executive order uit dat alle buitenlandse hulp aan Oekraïne opschort, inclusief militaire hulp - Politico bevestigd

Het lijkt erop dat de onderhandelingen met Rusland beginnen.

https://www.politico.com/...oreign-aid-pause-00200510
Tuurlijk behalve Israël... :X (Oh en Egypte)

Welke onderhandelingen?... Lijkt mij niet dat deze dwaas het even bepaald hoe het verder moet met Oekraïne

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-01-2025 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

En nu gaan we eens kijken of de EU op eigen benen kan en durft te staan... want eigenlijk is het nog een kleuter die netjes doet wat pappa zegt. en nu weigert pappa te helpen. Ik voorzie wat (politieke) valpartijen, en heel erg grote huilbuien in de krantop Twitter, maar verder weinig. Had China niet nog zo'n comfortabele leiband?

Voor Trump is het een riskante gok, maar volgens mij houdt hij van all-in gaan. Als hij dit verliest (EU steunt Ukraine voldoende, en weigert Amerikaansche waar te kopen) dan kost dit hun wapen-industrie miljarden, maar ze hebben intern genoeg markt om dat grotendeels op te vangen. Wint hij, dan krijgt hij alleen maar meer geld, en kan hij de duimschroeven nog ietsje verder aandraaien.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik vind dat we dan wel mogen stoppen met onszelf, Europa, als zielig te presenteren.

Waarom zitten de VS, Rusland, China,.... zo op de kap van Europa denk je?

Omdat autoritaire regimes schrik hebben van hoe Europa de dingen aanpakt natuurlijk. Ja, soms chaotisch, langzaam, gekibbel,... maar voor de algemene bevolking is dit een hele kleine prijs om te betalen voor wat je er voor in de plaats krijgt.

Autoritaire regimes hebben een heilige schrik dat hun algemene bevolking gaat eisen dat ze ook meer als Europa willen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:50
Meer als Europa willen zijn? Een besluiteloze groep van landen die van links naar rechts door elkaar krioelen op zoek naar het volgende zogenaamde belangrijke item (woke, stikstof, LGBT, landbouwsusbsidies) terwijl ze zich eensgezind moeten voorbereiden op een sterke defensie ? Dan toch liever een land waar een duidelijk richting komt. Al die kapiteins op dat ene schip Europa zorgen ervoor dat het behoorlijk strand.

Zijn we beter af met een dictator or tiran zeker niet, maar iets meer inspanning en bewustwording in eigen omgeving zou wel van pas komen. Als niemand iets voelt of merkt van de dreiging zijn we er ook niet bewust van. Iets met kreeften en pannen water ? Een vergelijking waar we het al vaker over gehad hebben in dit topic. Momenteel krijg ik het idee dat we hier in Europa de kreeften zijn, Rusland en kornuiten het vuur en de verenigde staten die als kok ons in het water pleurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Zo slecht zal het nog niet zijn gezien hele hordes mensen elke dag de EU in proberen te komen. De EU is als een vloot enorme tankers, besluiten over waar die vloot heen moet gaan gaan er traag en als ze genomen worden nog trager om alles te coördineren zodat ze vloot ook keert, maar als het dat doet dan gaat het ook.
De VS is als een enkele tanker waar elke vier (of twee) jaar een andere kapitein is die even flinkt leunt op het stuurpookje.
China is een aparte, want daar zitten een aantal mensen die rechtlijnig doorgaan met hun koers voor 10+ jaar, maar er weinig om geven of er een bootje in de weg ligt. Zolang de economie het goed doet en dus de bevolking in toom gehouden kan worden is alles goed. Dat er aan wat bootjes zinken hier en daar (of momenteel preventief uit de weg gaan) is bijzaak.

Dan liever nog de EU dan de alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Bvanham schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:56:
Meer als Europa willen zijn? Een besluiteloze groep van landen die van links naar rechts door elkaar krioelen op zoek naar het volgende zogenaamde belangrijke item (woke, stikstof, LGBT, landbouwsusbsidies) terwijl ze zich eensgezind moeten voorbereiden op een sterke defensie ? Dan toch liever een land waar een duidelijk richting komt. Al die kapiteins op dat ene schip Europa zorgen ervoor dat het behoorlijk strand.
Je vergeet waar de EU grote Amerikaanse bedrijven echt pijn doet: regels voor de EU interne markt.

Ja, niet erg sexy in rechtse kringen. Dus die willen het liever over woke, stikstok, etc hebben. Alles om de EU in een kwaad daglicht te stellen. In het VK werkte zit zo goed dat ze daar nu zwaar in de problemen zitten.

Maar als het gaat om goede en veilige produkten, een goede leefomgeving, tegen misbruik van marktmacht, etc nog vele meer onderwerpen, dan doet de EU het enorm goed.

Zo goed dat het heel vervelend is voor Trump. Die is enorm tegen de EU omdat het op economische gebied een enorm sterke macht is. Hij heel liever een enorme groep vrij kleine europese landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Burgers moeten veel meer stemmen met hun middelvinger tegen die flauwekul van Trump.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
phicoh schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Je vergeet waar de EU grote Amerikaanse bedrijven echt pijn doet: regels voor de EU interne markt.

Ja, niet erg sexy in rechtse kringen. Dus die willen het liever over woke, stikstok, etc hebben. Alles om de EU in een kwaad daglicht te stellen. In het VK werkte zit zo goed dat ze daar nu zwaar in de problemen zitten.

Maar als het gaat om goede en veilige produkten, een goede leefomgeving, tegen misbruik van marktmacht, etc nog vele meer onderwerpen, dan doet de EU het enorm goed.

Zo goed dat het heel vervelend is voor Trump. Die is enorm tegen de EU omdat het op economische gebied een enorm sterke macht is. Hij heel liever een enorme groep vrij kleine europese landen.
Mee eens, Europa is momenteel het beste deel van de wereld om te leven, met landen als Nederland, Zwitserland en Denemarken in de top. Europese steden scoren hoog op levenskwaliteit, veel hoger dan steden in de VS of China. Dit komt niet door militaire of economische macht, maar door sterke sociale cohesie, opgebouwd door eerdere generaties. Het is aan ons om van deze erfenis te genieten, maar ook om deze te behouden en verbeteren voor toekomstige generaties.

Europa staat echter onder druk: militaire dreiging uit Rusland, economische en industriële uitdagingen uit China en de VS. Om onze levensstandaard te behouden, worden we gedwongen om ons als Europa te verenigen en te investeren in defensie, technologie, duurzaamheid, en onafhankelijkheid van grondstoffen. De huidige EU-structuur kan dit mogelijk niet aan, maar biedt ook kansen voor hervorming naar een slagvaardiger en democratischer Europa.

We moeten ons niet laten misleiden door propaganda die Europa als zwak neerzet. Europa heeft de hoogste levensstandaard en de meest opgeleide bevolking. Door samen te werken kunnen we voortbouwen op wat al bereikt is en werken aan een sterker, veerkrachtiger Europa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ledog schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Mee eens, Europa is momenteel het beste deel van de wereld om te leven, met landen als Nederland, Zwitserland en Denemarken in de top. Europese steden scoren hoog op levenskwaliteit, veel hoger dan steden in de VS of China. Dit komt niet door militaire of economische macht, maar door sterke sociale cohesie, opgebouwd door eerdere generaties. Het is aan ons om van deze erfenis te genieten, maar ook om deze te behouden en verbeteren voor toekomstige generaties.

Europa staat echter onder druk: militaire dreiging uit Rusland, economische en industriële uitdagingen uit China en de VS. Om onze levensstandaard te behouden, worden we gedwongen om ons als Europa te verenigen en te investeren in defensie, technologie, duurzaamheid, en onafhankelijkheid van grondstoffen. De huidige EU-structuur kan dit mogelijk niet aan, maar biedt ook kansen voor hervorming naar een slagvaardiger en democratischer Europa.
En er zijn dreigingen van binnenuit: we zien dat sociale systemen steeds verder afbrokkelen en de democratie aangevallen wordt door extreemrechtse partijen. En dan is er nog de beïnvloeding van buitenaf. Wat we nu zien kan omschreven worden als de erosie van de Europese democratie. En niemand heeft hier een gepast antwoord op.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 13:35
XWB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:12:
[...]

En er zijn dreigingen van binnenuit: we zien dat sociale systemen steeds verder afbrokkelen en de democratie aangevallen wordt door extreemrechtse partijen. Wat we nu zien kan omschreven worden als de erosie van de Europese democratie. En niemand heeft hier een gepast antwoord op.
*knip*, dat soort labels zijn ongewenst.
Maar ik begrijp je punt, er zijn inderdaad partijen die het liefste geen democratie meer willen.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 11:41
murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:20:
[...]

*knip*
Maar ik begrijp je punt, er zijn inderdaad partijen die het liefste geen democratie meer willen.
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 55% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:11 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
SkiFan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:38:
[...]

[ Voor 72% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:20:
[...]

*knip*

[ Voor 51% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz

Hoe dan ook, op het moment is er in de politiek vrijwel geen inmenging meer van het Kremlin, al weet ik niet hoe het zit met FvD.
En het lijkt dat je iets over politiek weet te vertellen en kun je misschien ook aangeven hoe de politieke inmenging van het Kremlin in Duitsland is?
Dat ben ik inmiddels namelijk geheel kwijt.

[ Voor 36% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:26:
Hoe dan ook, op het moment is er in de politiek vrijwel geen inmenging meer van het Kremlin,
Dat is een rare uitspraak. rusland zet ook sterk in op het ondermijnen van de democratie, het zaaien van onrust, etc.

We zien die effecten dagelijks. Dan het is het heel naief om aan te nemen dat rusland volstrekt niet actief is in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:14
[...]

*knip*

Hoe dan ook, op het moment is er in de politiek vrijwel geen inmenging meer van het Kremlin, al weet ik niet hoe het zit met FvD.
En het lijkt dat je iets over politiek weet te vertellen en kun je misschien ook aangeven hoe de politieke inmenging van het Kremlin in Duitsland is?
FVD niet extreem :/

Afgelopen week hele slecht photoshop van Baudet als piloot met bedoeling het is nu weer veilig ik deporteer jullie gratis terug naar Syrië

Het bewonderen van Aleksandr Doegin En Puttin

Complottheorie over Soros verspreiden

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:15

[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:13 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
phicoh schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Dat is een rare uitspraak. rusland zet ook sterk in op het ondermijnen van de democratie, het zaaien van onrust, etc.

We zien die effecten dagelijks. Dan het is het heel naief om aan te nemen dat rusland volstrekt niet actief is in Nederland.
De enige effecten die van enige indoctrinatie vanuit het Kremlin zie komt van sociale media.
Ik zie weinig tot geen politieke partijen die al dan niet openlijk het Kremlin propageren. ..ok, wellicht op de aanhangers van FvD na, maar die partij heeft zo goed als geen betekenis meer.
Maar scherp van jou dat aannames en naïviteit zeker niet kunnen in deze tijd!
Amdwarrior schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:48:
[...]

FVD niet extreem :/

Afgelopen week hele slecht photoshop van Baudet als piloot met bedoeling het is nu weer veilig ik deporteer jullie gratis terug naar Syrië

Het bewonderen van Aleksandr Doegin En Puttin

Complottheorie over Soros verspreiden
Komen photoshop plaatjes niet van politieke tegenstanders af? Jezelf daardoor laten (ver)leiden is ook een propaganda beïnvloeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
[...]

*knip*

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Komen photoshop plaatjes niet van politieke tegenstanders af? Jezelf daardoor laten (ver)leiden is ook een propaganda beïnvloeding.
Ga eens snel naar zijn sociale media kanalen kijken. Als je geen idee hebt waar je het over hebt moet je er niet zo'n sterke mening over hebben. Verrijk jezelf en ons en ga jezelf onderwijzen. Mocht je er dan nog steeds zo over denken: super. Ik betwijfel het echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Ik weet niet in hoeverre wij nu nog offtopic gaan, maar de Mod bepaald.

Je hebt een punt als je zegt dat de nederlandse politiek een politiek van uitersten aan het worden is.
De oude politieke partijen bestaan niet meer. PVDA is geen arbeiderspartij meer en de CPN (groenLinks) is geen communistische partij meer.
En het "wij tegen zij" kan natuurlijk een prima voedingsbodem zijn voor inmenging van buitenlandse politieke stromingen. We noemen voor het gemak Erdogan en Putin die maar al te graag een vinger in de nederlandse pap willen.

Zolang het een ratjetoe aan politieke schreeuwers blijft, kan oa het Kremlin voet aan de grond krijgen met het zogenoemde "verdeel en heers".
Wij burgers mogen ons daarom nooit laten verleiden om een bepaalde kant te kiezen en daar zelf extreem in meegaan.

Persoonlijk denk ik niet dat er politieke partijen zijn die echt "extreem" zijn, al heb ik mijn bedenkingen bij een bepaalde nederlandse politieke partij welke op de manier van de 100 jaar oude Italiaanse politiek aan de macht probeerde te komen in NL....maar dat geheel ter zijde. (de kenners weten wat ik bedoel)

Als laatste de boodschap aan de Nederlandse politiek om voor wat betreft Rusland met één mond te praten en nooit de burgers tegen elkaar opzetten voor eigen politiek gewin.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Caelorum schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Ga eens snel naar zijn sociale media kanalen kijken. Als je geen idee hebt waar je het over hebt moet je er niet zo'n sterke mening over hebben. Verrijk jezelf en ons en ga jezelf onderwijzen. Mocht je er dan nog steeds zo over denken: super. Ik betwijfel het echter.
Nou, nee, ik laat mij niet beïnvloeden door sociale media. Het feit dat jij daar aanstoot aan neemt, wil dus zeggen dat het werkt. Ik heb er inderdaad geen notie van dus gaan dergelijke propagandamiddelen langs mij heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Nou, nee, ik laat mij niet beïnvloeden door sociale media. Het feit dat jij daar aanstoot aan neemt, wil dus zeggen dat het werkt. Ik heb er inderdaad geen notie van dus gaan dergelijke propagandamiddelen langs mij heen.
Die gast photoshoot zichzelf en plaatst het op zijn eigen kanaal en dan is het ineens propaganda van een tegenstander van hem?
Nee, sorry. Ik geloof hem op zijn eigen woord dat hij extreme rechts ideeën heeft. Als jij dat niet doet, dan denk ik dat je jezelf gewoon neit genoeg geïnformeerd hebt.

Zijn social media staat vol met extreme rechts termen als remigratie e.d. wat precies is wat de AFD ook promoot en zo ongeveer alle andere extrem rechtse partijen in Europa.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 25-01-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Caelorum schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Die gast photoshoot zichzelf en plaatst het op zijn eigen kanaal en dan is het ineens propaganda van een tegenstander van hem?
Nee, sorry. Ik geloof hem op zijn eigen woord dat hij extreme rechts ideeën heeft. Als jij dat niet doet, dan denk ik dat je jezelf gewoon neit genoeg geïnformeerd hebt.
Inderdaad, dat is geheel langs mij heen gegaan en krijg er dus geen hoge bloeddruk van . :D
Overigens is dat hele FvD niet mijn partij, dus het boeit mij ook niet wat hij op zijn socialmedia zet en wist ik inderdaad niet dat hij dat zelf heeft gedaan. Dat zegt inderdaad veel over de man en zijn standpunten.
Het is meer een aansteller dan een politicus en het feit dat hij zich laat betalen door het Kremlin zegt ook wat.
Enfin, gewoon negeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Negeren zou leuk zijn als de rest van Nederland dat ook zou doen.

En het feit dat hier wordt benoemd dat die "extremistisch" zou zijn toont al aan dat het nodig is dit telkens, elke keer weer, altijd te benadrukken dat extreem en zeker extreem-rechts gedachtegoed niet normaal is en dat iemand dat uit ook niet als normaal zou moeten worden behandeld. Die gast is een gevaar voor de samenleving en dat zeg ik echt niet snel. Wilders ben ik het bijv. niet mee eens, maar ik heb zijn intellect wel wat hoger zitten en ondanks dat hij behoorlijk extreem is op bepaalde punten, imben ik niet bang voor de democratie onder hem. Niet direct iig. Baudet is door zijn muil open te trekken al een gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
murphydrz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:55:
[...]

De enige effecten die van enige indoctrinatie vanuit het Kremlin zie komt van sociale media.
Ik zie weinig tot geen politieke partijen die al dan niet openlijk het Kremlin propageren. ..ok, wellicht op de aanhangers van FvD na, maar die partij heeft zo goed als geen betekenis meer.
Maar scherp van jou dat aannames en naïviteit zeker niet kunnen in deze tijd!
Je mist hoe subtiel beïnvloeding uit rusland kan zijn. Als je PVV en asielcrisis wil uitroepen dan is dat goed voor rusland. Daar kan enorm veel beïnvloeding achter zitten.

Als BBB wel even naar Brussel gaat om stikstofeisen van tafel te halen dan is dat goed voor rusland.

De huidige coalitie en regering zitten vol met anti-democratische plannen.

Het is een ding om actief pro-rusland te zijn (Wilders is toevallig ook goed bevriend met de grote leider van Hongarije, die sterk pro-russisch is), maar ondermijning is een duidelijk doel.

En de huidige coalitie partijen zijn heel goed in het ondermijnen van de Nederlandse samenleving.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
XWB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:12:
[...]

En er zijn dreigingen van binnenuit: we zien dat sociale systemen steeds verder afbrokkelen en de democratie aangevallen wordt door extreemrechtse partijen. En dan is er nog de beïnvloeding van buitenaf. Wat we nu zien kan omschreven worden als de erosie van de Europese democratie. En niemand heeft hier een gepast antwoord op.
In Europa reageren we inderdaad vooral op de bedreigingen van buitenaf. Velen vinden het te weinig, maar na de inval in Oekraïne is binnen Europa ook veel goeds in gang gezet.

Op het moment gaat het weer even heel hard, maar dan in onze verhouding tot de VS. Meerdere anonieme bronnen uit de Deense regering verklaren dat Trump in zijn laatste telefoongesprek zulke dreigende taal heeft gebruikt dat een annexatie van Groenland nu wel serieus wordt genomen. De hoogste topmilitair van de EU dringt er daarom nu op aan om Europese militairen op Groenland te stationeren.

https://www.hln.be/buiten...ou-logisch-zijn~aafccea3/

We hebben geleerd dat een dictator als Putin niet terugdeinst voor een oorlog en kunnen niet meer wegkijken voor de dreiging van het nieuwe regime van Trump.Verder was een van de argumenten van Trump dat de VS Groenland militair moest veiligstellen voor agressie vanuit Rusland of China.

Het gevaar van ondermijning van binnenuit neemt af naarmate Europeanen beter beseffen dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat we elkaar, links en rechts, nodig hebben om de porblemen zo verstandig mogelijk het hooft te bieden. Het is niet bemoedigend dat de gematigde rechter flank in zoveel landen ervoor heeft gekozen om extreem rechts in het zadel te helpen. De destructieve uitwerking van de acties en uitlatingen van iemand als Wilders op ons land en Europa moeten we niet onderschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:16 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz

[ Voor 102% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:36

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Het topic over de Nederlandse politiek is een paar deuren verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Orban ligt ook wederom dwars. Ditmaal eist hij dat Oekraïne de doorstroom van Russisch gas hervat anders denkt hij de verlenging van sancties te kunnen dwarsbomen.

Link: https://www.politico.eu/a...russia-ukraine-putin-gas/

Ik hoop ten zeerste dat we ons niet laten chanteren door Orban (en Fico) en dat het hen lukt om dingen te kunnen blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Toch nog naar even een modbreak erachteraan. Dat we allemaal zo onze impressies hebben over wat er nu allemaal precies gebeurt is nog wel begrijpelijk.

In dit forum willen we daarnaast ook dat jullie dergelijke inzichten onderbouwen met bronnen. Zeker in het huidige moment. Gebeurtenissen rollen momenteel zo over elkaar heen dat het uitspraken en voorspellingen doen eigenlijk niet goed mogelijk is.

Dus zeker nu hebben we bronnen nodig. Zonder is je post niet meer dan een mening of een opvatting. Hoe goed bedoeld ook ontstaan daarmee discussies zonder anker. Zo kan er een discussie ontstaan over iets wat helemaal niet aan de orde is of wat al niet meer relevant is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

gise schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:31:
Orban ligt ook wederom dwars. Ditmaal eist hij dat Oekraïne de doorstroom van Russisch gas hervat anders denkt hij de verlenging van sancties te kunnen dwarsbomen.

Ik hoop ten zeerste dat we ons niet laten chanteren door Orban (en Fico) en dat het hen lukt om dingen te kunnen blokkeren.
Die hoopt op gratis gas van de kant van EU wellicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
gise schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:31:

Fico heeft even wat andere probleempjes....

Orban lijkt dat soort issues niet te hebben. Wel gehad, een jaar geleden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Drumatiko schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:09:
Afgelopen dinsdag schreef Politico dat een significant deel van het geld veilig zou staan en buiten de 90-dagen-stop zou vallen. Het zou primair om geld voor wapens gaan.
Zouden ook wapenleveringen 90 dagen worden onderbroken dan is dat geen goed nieuws. Drie maanden is een lange tijd voor Oekraïne.

Ofschoon er op dit moment weinig reden is voor een positieve houding hierover, de huidige tekenen zijn gewoon niet goed, zien we de informatie hierover nog bijna dagelijks veranderen. Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat we aan het oppervlak krabbelen. Het is een veilige conclusie maar we hebben meer informatie nodig om goed te snappen wat hier nu precies gebeurt. Zoals al eerder is gezegd is het strategisch belang van de VS (is op dit moment "Trump") verbonden met dat van Oekraïne.

Wanneer we vertrekken vanuit de gedachte dat Trump wil winnen dan lijkt dit niet te matchen met het zwak maken Oekraïne. Omdat ik een net een modbreak gezet heb waarin ik om bronnen vraag bij stellingen hierbij ook een van de vele bronnen die die behoefte tot winnen van Trump heeft benoemd. Als een toevallige pick weer een Politico artikel vrees ik. Dit artikel, komt nog wel met twee invalshoeken op wat gebeurt. Het artikel is van begin November 2024, en Poetin plays hard to get:
Russian President Vladimir Putin, the Kremlin’s spokesperson Dmitry Peskov told reporters, was not planning any phone calls to Washington.

“We’re talking about an unfriendly country that is directly and indirectly involved in a war against our state,” Peskov said, referring to United States support for Ukraine’s resistance to Russia’s invasion.
Dit kan een bewuste actie zijn geweest om Trump te preppen voor Ruslands' agenda:
Putin’s power move — the diplomatic equivalent of a slap in the face — follows a campaign in which Trump repeatedly flattered the Russian leader and promised to negotiate a swift end to the war, on what are widely predicted to be terms favorable to Moscow.

Not only did the jilting of Trump offer Putin an occasion to once again register his displeasure with Washington. It also offers a glimpse into how the Kremlin is planning to position itself as it tries to squeeze the most out of the Republican president-elect’s second term.
Met als doel dat Trump meer aan de lijn van Rusland gaat lopen:
"Trump’s previous term ended with a record amount of anti-Russian sanctions, and practically zero dialogue,” Leonid Slutsky, head of the foreign affairs committee in Russia’s lower house of parliament, told the state news agency TASS on Wednesday. He made sure to add: “And through no fault of ours.”

The Kremlin has been signaling to Trump that in order to get along, it’ll take more than just fuzzy promises and boisterous claims. Trump’s words “must be followed by actions, concrete actions,“ Russia’s Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova summarized on a Wednesday morning broadcast of the state television channel Rossiya-24.
Maar Trump wil winnen..... Twee alineas' doen in ieder geval mijn vertrouwen wat wankelen dat ik goed begrijp wat hem doet bewegen:

Wat is de precieze definitie van dat "winnen"?
"It’s not worth being so openly happy about Trump’s presidency,” the popular channel Voenny Osvedomitel posted. “In Donald Trump’s head, the ‘end of the conflict’ could mean something entirely different to how ordinary Russians or the leadership see it.”
Het volgende aan Trump is hiernaast lastig voor Oekraïne:
“Trump has one useful quality for us,” Dmitry Medvedev, a former Russian president and the deputy chair of Russia’s security council, wrote on social media. “He’s a businessman to the bone, he has a deathly hatred of spending money on hangers-on and freeloaders,” such as Ukraine.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
teacup schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:01:
[...]

Zouden ook wapenleveringen 90 dagen worden onderbroken dan is dat geen goed nieuws. Drie maanden is een lange tijd voor Oekraïne.
Eens, en voor alle duidelijkheid; de militaire steun / wapenleveringen gaan volgens het bericht van Politico welke ik had gequoot de komende 90 dagen gewoon door.

Wat er voor de rest allemaal gaat gebeuren moeten we gaan zien. Dat de wisseling van de macht wacht in het Witte Huis zal zorgen voor een intensivering van propaganda/beïnvloeding over het gehele spectrum van de media ligt voor de hand; men probeert zichzelf en de ander in de gewenste positie te krijgen. We moeten ons niet blindstaren op wat gezegd/geschreven wordt, en de focus leggen op wat daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Drumatiko schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:54:
[...]
Eens, en voor alle duidelijkheid; de militaire steun / wapenleveringen gaan volgens het bericht van Politico welke ik had gequoot de komende 90 dagen gewoon door.
De discussie gisteren betrof dat latere Politico artikel waar jij in je reactie ook aan refereerde (ook verwezen door Caelorum in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M1") In dat latere bericht lijkt Politico wat voorzichtiger te zijn. Maar nogmaal ook dit artikel stelt vast dat de communicatie vanuit de VS overheid niet eenduidig is.

In het artikel:
Still, the document leaves room for interpretation and does provide some exceptions. It specifies that foreign military financing for Egypt and Israel will continue and allows emergency food assistance and “legitimate expenses incurred prior to the date of this” guidance “under existing awards.” At points, it also says the decisions need to be “consistent with the terms of the relevant award.”
One current State Department official, plus two former Biden administration officials, said the pause appears to stop aid to key allies such as Ukraine, Jordan and Taiwan. They, and others, were granted anonymity to discuss sensitive internal government documents.

The omission of Ukraine is particularly troubling to American officials who want to help it defeat Russia.
Oekraïne is vooralsnog niet meteen uit het veld geslagen:
Ukraine’s government has yet to respond to the move. But boosters of Kyiv are voicing hope the pause won’t set back Ukraine’s war effort.

“We’re working to understand what this means for Ukraine. We’re confident that the administration isn’t going to let America fall for Putin’s scare tactics,” said Mykola Murskyj of Razom, a U.S.-based group that advocates for Ukraine.
Wat hier dus zien gebeuren is de afwezigheid van Oekraïne in een lijstje van landen waarvoor militaire steun door zou gaan. Dit signaal is impliciet maar zegt verder weinig en, belangrijk, geeft ruimte voor interpretatie. Het creëert suggestie.

Op basis van deze suggestie conclusies trekken is te vroeg. Vanmorgen kwam ik zelf tot een vergelijkbare slotsom als jij maakte. Deze berichtgeving is nog te prematuur om conclusies uit te trekken. Wat mogelijk gebeurt is dat de beginvoorwaarden voor onderhandelen worden geschapen. Geen gefixeerde posities, alles lijkt los en mogelijk. Althans dat is de indruk die overal moet ontstaan, ook in Rusland. Zijn dingen onduidelijk en onzeker dan kan dat partijen in onbalans brengen wat gunstig kan zijn voor een onderhandelingsresultaat.

Het blijft wel lastig om zo steriel naar een onderwerp te kijken waar zoveel emotie onder ligt. De afwachtende houding van de Oekraïnse overheid in deze zegt mij alleen wel iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is het niet zo dat Biden nog een flinke reservepot had aan einde van zijn regeerperiode (waarvan we dachten waarom zet hij het niet in? Nou, hiervoor dus. Het was zijn troef voor na zijn periode), en dat hij die toen ook aan einde heeft ingezet? Als ik het me goed herinner 50 miljard? Van dat geld kunnen ze nog even vooruit. Daarna wordt het bikkelen.

Als er binnen die aankondiging van 24 Jan ruimte zit, waar zou die dan zitten? Waarom worden Israël en Egypte (of all countries (wat ongetwijfeld met Gaza te maken heeft)) wel genoemd en Oekraïne niet? If it walks like a duck... ondertussen kan Trump die besluiten van Biden voor levering UA niet terugdraaien.

Wat Trump deed is de druk op Zelenskii opvoeren en dan aan Poetin vragen 'is het zo goed genoeg?' Njet, zei Poetin. Die wil eerst kunnen profiteren van het feit dat VS niet meer levert aan UA.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:43:
Wat Trump deed is de druk op Zelenskii opvoeren en dan aan Poetin vragen 'is het zo goed genoeg?' Njet, zei Poetin. Die wil eerst kunnen profiteren van het feit dat VS niet meer levert aan UA.
Ik wijs mensen er nog graag op dat het originele plan-Trump was om Rusland naar de tafel te dwingen door Oekraïne met wapens te overspoelen wanneer men daar de poot stijf zou houden.

Het feit dat dat plan nu van tafel is, is een behoorlijk demasqué.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Helixes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ik wijs mensen er nog graag op dat het originele plan-Trump was om Rusland naar de tafel te dwingen door Oekraïne met wapens te overspoelen wanneer men daar de poot stijf zou houden.

Het feit dat dat plan nu van tafel is, is een behoorlijk demasqué.
Dit is wel een goede uitleg over wat er gaande is:

- Oekraïne is financieel niet afhankelijk van de US voor 2025
- Wapenleveranties blijven gewoon doorgaan

Verder was er natuurlijk een hoop onduidelijk over "HOE" Trump de oorlog zou stoppen. Je kan Oekraïne vol wapens gieten maar dat lijkt niet zo heel zinvol omdat er tijd nodig is om te trainen en men een gebrek aan rekruiten heeft. We hebben ze al van alles gegeven, maar het heeft nog niet geleid tot serieuze verschuivingen van de frontlinie.

Wat wel duidelijk is, is dat Putin druk in de weer is met het legen van het welfare fund potje. Dat wordt gebruikt om de oorlog te financieren. Het potje wordt weer gevuld met inkomsten uit olie export. Dus het plan is nu om die inkomsten te laten opdrogen, waardoor het potje niet meer aangevuld kan worden. Een olieprijs van 45 dollar per vat zou dat moeten bewerkstelligen. Rusland zou dan failliet moeten gaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:24:
Verder was er natuurlijk een hoop onduidelijk over "HOE" Trump de oorlog zou stoppen. Je kan Oekraïne vol wapens gieten maar dat lijkt niet zo heel zinvol omdat er tijd nodig is om te trainen en men een gebrek aan rekruiten heeft. We hebben ze al van alles gegeven, maar het heeft nog niet geleid tot serieuze verschuivingen van de frontlinie.
Misschien.

Maar er zijn best veel wapens uit het Amerikaanse arsenaal dat verschil maakt, en verschil heeft gemaakt.

- Himars en munitie
- Javelin
- Bradley
- Patriot
- 155mm arty munitie

Veel daarvan zijn niet zo heel lastig in te zetten en lijken relatief weinig training te vergen.
Wat wel duidelijk is, is dat Putin druk in de weer is met het legen van het welfare fund potje. Dat wordt gebruikt om de oorlog te financieren. Het potje wordt weer gevuld met inkomsten uit olie export. Dus het plan is nu om die inkomsten te laten opdrogen, waardoor het potje niet meer aangevuld kan worden. Een olieprijs van 45 dollar per vat zou dat moeten bewerkstelligen. Rusland zou dan failliet moeten gaan.
De grootste bedreiging voor Putin is Drill, baby, drill!. Maar die is geen onderdeel van de onderhandelingen...

Het feit dat de olieprijs op een klif staat, en Putin voor de gelegenheid niet naar de onderhandelingstafel komt is óók wel een signaal hoor. Nu moet je in onderhandelingen zeker altijd doen alsof je er sterk voorstaat, zeker. Maar je kan het ook zien als dat ook Rusland zich in een doodsstrijd beschouwt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Helixes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:44:
[...]
De grootste bedreiging voor Putin is Drill, baby, drill!. Maar die is geen onderdeel van de onderhandelingen...

Het feit dat de olieprijs op een klif staat, en Putin voor de gelegenheid niet naar de onderhandelingstafel komt is óók wel een signaal hoor. Nu moet je in onderhandelingen zeker altijd doen alsof je er sterk voorstaat, zeker. Maar je kan het ook zien als dat ook Rusland zich in een doodsstrijd beschouwt.
Drill baby drill is geen onderdeel van de onderhandelingen, maar wel een pressiemiddel om Putin naar de onderhandelingen te dwingen. Uit alle retoriek maak ik op dat Putin niet uit zichzelf zal gaan dus hij zal gedwongen moeten worden.

Heel in het begin hadden we het over Rules for Rulers:

Zodra de geldstroom stopt is het over. Dan gaan er dingen omvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Tis weer zover...
https://www.nu.nl/buitenl...ogelijk-van-buitenaf.html

Een onderzeese glasvezelkabel tussen Letland en Zweden is zondagochtend beschadigd geraakt. Vermoedelijk komt dit door "invloed van buitenaf", zegt Letland.

Begint inmiddels wel erg irritant te worden. Wat een kleuters...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De Oekraïense krant Strana heeft in het volgende artikel gepubliceerd wat volgens hen het vredesplan van Trump zou zijn. Dit zou momenteel onder diplomaten worden gedistribueerd.

Strana wordt gezien als een vrij betrouwbare populaire krant binnen Oekraïne EDIT: Ze schijnen volgens sommige bronnen wel een Pro-Russische bias te hebben. Maar het blijft heel erg gissen of het volgende plan bestaat of klopt.

Link naar artikel:
https://strana.today/news...-dnevnyj-plan-trampa.html

Op Reddit heeft op r/credibledefense iemand een vertaling / samenvatting gemaakt.
https://old.reddit.com/r/..._january_26_2025/m9a5cd2/
The rough outline is apparently as follows:
  • Trump and Putin will have a telephone conversation in late January/early February, the results of which will be passed back to Ukraine. If common ground can be found, the next steps can begin.
  • Zelensky must revoke the decree forbidding negotiations with Putin.
  • Trump, Putin and Zelensky will hold a trilateral meeting in February/early March where they agree on the main outlines of a peace settlement, which will be followed up by special envoys (so Keith Kellogg et. al).
  • Trump will not block military aid to Ukraine whilst the talks continue.
  • All going well, a ceasefire will be declared along the entire line of contact on April 20th (Easter), and Ukrainian troops will withdraw from Kursk region.
  • The International Peace Conference will oversee a formal agreement between Russia and Ukraine at the end of April, which will be mediated by China, the US, various European countries and members of the Global South.
  • The end of April will also see the beginning of mass returns of prisoners of war.
  • The International Peace Conference will make a formal declaration of an agreement on the war's end by May 9th.
  • After May 9th, Ukraine will begin to lift martial law and end mobilisation.
  • New presidential elections will be held in Ukraine by the end of August, with parliamentary/local elections to follow by October.
These are the proposed parameters of the peace agreement to be taken to the International Peace Conference:
  • Ukraine will formally declare neutrality and renounce their ambition to join NATO, who will for their part approve this at their next summit.
  • Ukraine will join the EU by 2030, who will assist in the post-war reconstruction.
  • Ukraine will not be required to reduce the size of their army and the US will continue to assist their modernisation.
  • Ukraine will abandon diplomatic/military efforts to return the occupied territories, but will not formally recognise their annexation.
  • Russia will see some sanctions lifted immediately on the war's conclusion; more will be lifted in 2028 depending on their compliance. All EU restrictions on Russian energy imports will be lifted. However, Russia will also be subject to a (time-limited) levy from Europe to be used for funding Ukraine's reconstruction.
  • "Parties advocating for the protection of the Russian language and for peaceful coexistence with Russia" will be allowed to take part in the elections. Laws targeting the Ukrainian Orthodox Church and "promotion of the Russian language" will also be lifted.
  • The possible European post-war peacekeeping force is still a live issue; Ukraine obviously wants it but Russia remains vehemently opposed, so further negotiations are required.
Gissen natuurlijk of dit acceptabel is, en dan voornamelijk voor Oekraïne.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 12:21
asing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:56:
[...]

Fico heeft even wat andere probleempjes....

[Twitter]

Orban lijkt dat soort issues niet te hebben. Wel gehad, een jaar geleden.
Ze hebben er verdorie zelf voor gekozen!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:09:
Gissen natuurlijk of dit acceptabel is, en dan voornamelijk voor Oekraïne.
Feitelijk heeft Putin dan gewonnen.

- Bezette gebieden mogen worden behouden
- Oekraïne trekt zich terug uit Kursk
- Sancties komen deels te vervallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
C00P schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Ze hebben er verdorie zelf voor gekozen!
Wat we hier niet weten is of en hoe groot de Russische inmenging is geweest in de verkiezingen. Net als in Moldavië zullen stemmen ook gewoon te koop zijn. Orban is een Kremlin pop en die invloed willen ze niet verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Aha, dus de VS en Rusland gaan gezamenlijk besluiten dat Oekraïne bij de EU moet komen in 2030?

Nog even los van dat het veel eerder rmekt gebeuren: fuck dat. Laten we als EU maar uit de NAVO stappen. Onbetrouwbare landen met grootheidswaanzin heb je geen fluit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Caelorum schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:34:
Aha, dus de VS en Rusland gaan gezamenlijk besluiten dat Oekraïne bij de EU moet komen in 2030?
rusland gaat er zeker niet zomaar accoord mee dat Oekraïne bij de EU komt. Dat zou een enorm verlies zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 12:39

_Arthur

blub

De Pro-Russische krant Strana bedoel je vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:58:
[...]

De Pro-Russische krant Strana bedoel je vermoedelijk.
Toch alsnog Oekraiens of niet?

Maar ik maak wel even een edit, want ik heb de krant inderdaad niet goed genoeg bekeken. Thanks.

Edit: De originele site is verbannen in Oekraïne en Rusland (vandaar Strana.today als mirror) In Oekraïne wegens het verspreiden van propaganda, in Rusland wegens de kritiek op de oorlog. Doe daar maar mee wat je wilt.

[ Voor 44% gewijzigd door Yakolev op 26-01-2025 19:05 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tja, dat lijkt als ik zo snel kijk, een nieuwsbron met een twijfelachtige reputatie te zijn. Ze lijken in het verleden Kremlin propaganda alsmede corona complotten verspreid te hebben en na de invasie keerde ze zich tegen Rusland. Resultaat is dat ze blijkbaar in zowel Oekraine als Rusland verboden zijn.

Maar er zitten al twee enorme problemen in dit plan:
1) Uh, waarom moeten wij terug naar Russische fossiele brandstoffen zodat we de agressor kunnen betalen zodat die zijn economische problemen kan oplossen en de strijdkrachten ermee herbouwen?
2) Oekraine in de EU betekent niet alleen dat we een lidstaat accepteren met een serieus intern militair conflict. Ook heeft de EU een eigen gezamenlijk verdedigingsverdrag.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:10:
Tja, dat lijkt als ik zo snel kijk, een nieuwsbron met een twijfelachtige reputatie te zijn. Ze lijken in het verleden Kremlin propaganda alsmede corona complotten verspreid te hebben en na de invasie keerde ze zich tegen Rusland. Resultaat is dat ze blijkbaar in zowel Oekraine als Rusland verboden zijn.

1) Uh, waarom moeten wij terug naar Russische fossiele brandstoffen zodat we de agressor kunnen betalen zodat die zijn economische problemen kan oplossen en de strijdkrachten ermee herbouwen?
2) Oekraine in de EU betekent niet alleen dat we een lidstaat accepteren met een serieus intern militair conflict. Ook heeft de EU een eigen gezamenlijk verdedigingsverdrag.
Schijnbaar brengt het artikel wel wat te weeg, want de voornaamste adviseur van Zelensky heeft op X gereageerd.

No "peace plans" within "100 days" exist in reality in the media.
They are only used to mask insertions, which are most often legalized by the Russians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Schijnbaar brengt het artikel wel wat te weeg, want de voornaamste adviseur van Zelensky heeft op X gereageerd.
Ik heb ook even naar de Reddit link gekeken die je had vermeld. De reditor die het postte melde verder amper iets over de oorlog. Wel is het een enorme criqet fan. Dus ook die bron is niet heel consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb ook even naar de Reddit link gekeken die je had vermeld. De reditor die het postte melde verder amper iets over de oorlog. Wel is het een enorme criqet fan. Dus ook die bron is niet heel consistent.
Reddit is niet de bron.

En voor de rest geen idee waar je het over hebt, want deze user post regelmatig in r/credibledefense over de oorlog.

Wat voorbeelden: 1,2,3,4,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
phicoh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:55:
[...]

rusland gaat er zeker niet zomaar accoord mee dat Oekraïne bij de EU komt. Dat zou een enorm verlies zijn.
In juni 2022 had Putin er niet zo'n probleem mee dat Oekraïne zou toetreden tot de EU.

https://www.hln.be/nieuws...reding-oekraine~a92613e9/

Kan zeker zijn dat het nu al weer gedraaid is.

En staat ook los van of het objectief een goed idee is om Oekraïne lid te laten worden van de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:45:
In juni 2022 had Putin er niet zo'n probleem mee dat Oekraïne zou toetreden tot de EU.

Kan zeker zijn dat het nu al weer gedraaid is.
Geen idee wat hij daarmee bedoelde. De inval in 2014 was juist vanwege de westere koers van Oekraïne. En voor zover ik weet was juist neutraliteit door Oekraïne aangeboden vlak voor de oorlog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Dat valt wel mee. Uiteindelijk is winnen een perceptie, over dat onderwerp is een interessant artikel geschreven:
Partijen kunnen onafhankelijk van elkaar bepalen of de uitkomst van een oorlog voor hen een overwinning is. Dit hoeft dan ook geen eensluidend antwoord op te leveren. Oorlog is, in lijn met het denken van Von Clausewitz, een politieke activiteit en het definiëren van een overwinning is dan ook een politieke aangelegenheid. De perceptie van een overwinning kan verschillen naar gelang het niveau waarop een oorlog wordt beschouwd: het tactische, operationele of strategische. Strijdende partijen kunnen overwinningen behalen op alle drie de niveaus zonder dat deze per definitie met elkaar samenhangen. Tactische en operationele overwinningen zijn in algemene zin vrij eenvoudig en objectief te bepalen door eenvoudig kwantificeerbare criteria te hanteren. Voor strategische overwinningen ligt dat echter anders, terwijl dit nu juist het bepalende niveau is voor het behalen van een overwinning in een oorlog.
Voor Oekraïne kan ook een overwinning gedefinieerd worden: Putin is er niet in geslaagd om Kiev in te nemen, het Oekraïense nationalisme is niet uitgeroeid en het land wordt niet onderworpen als vazalstaat.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

phicoh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Amper. De EU is slechts een economische aangelegenheid, de clausules rondom verdediging zijn zeer zwak opgesteld - dit is waarom veel EU landen er tòch voor gekozen hebben om NAVO lidmaatschap te nemen (en die krijg je niet zomaar!).

Een geformaliseerde handelsrelatie a là post-brexit Groot Brittannië zou effectief hetzelfde betekenen.
Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Omdat het voor de volgende poging om Oekraïne te verwijderen dus niks uitmaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door nst6ldr op 26-01-2025 21:19 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

XWB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Voor Oekraïne kan ook een overwinning gedefinieerd worden: Putin is er niet in geslaagd om Kiev in te nemen, het Oekraïense nationalisme is niet uitgeroeid en het land wordt niet onderworpen als vazalstaat.
Geen vazalstaat, ze moeten slechts oppassen dat ze niet te aantrekkelijk worden voor annexatie (dus niet te mooi herbouwen want "who allowed you to live beautifully?"), geen innige relaties aangaan met de NAVO, en vooral niet moeilijk doen over de enorme schade en ontvoerde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
nst6ldr schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:10:
Amper. De EU is slechts een economische aangelegenheid, de clausules rondom verdediging zijn zeer zwak opgesteld - dit is waarom veel EU landen er tòch voor gekozen hebben om NAVO lidmaatschap te nemen (en die krijg je niet zomaar!).

Een geformaliseerde handelsrelatie a là post-brexit Groot Brittannië zou effectief hetzelfde betekenen.
Wat rusland wil is dat Oekraïne ophoudt te bestaan. De eerste stap is om er een vazalstaat van te maken. Als Oekraïne onderdeel wordt van de EU dan wordt dat veel moeilijker.

Een 'geformaliseerde handelsrelatie' zegt helemaal niets in dit verband. Kijk maar naar de economische situatie in het VK, dat is er met de 'geformaliseerde handelsrelatie' niet beter op het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

phicoh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Wat rusland wil is dat Oekraïne ophoudt te bestaan. De eerste stap is om er een vazalstaat van te maken. Als Oekraïne onderdeel wordt van de EU dan wordt dat veel moeilijker.
Dan zal je moeten uitleggen waarom.
phicoh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Een 'geformaliseerde handelsrelatie' zegt helemaal niets in dit verband. Kijk maar naar de economische situatie in het VK, dat is er met de 'geformaliseerde handelsrelatie' niet beter op het worden.
Inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:46:
[...]
Putin heeft de Krim, een landbrug, toegang tot ijsvrije havens, meer landbouwgrond, delfstoffen en meer inwoners om te onderdrukken. Dat was niet het doel 3 jaar geleden, maar het is zeker niet niks. Het is voor hem een kwestie van opnieuw een leger opbouwen en nog eens proberen als wij alweer vergeten zijn dat het is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Het (?) rapporteerde afgelopen maanden regelmatig over de oorlog want het is naast cricket geïnteresseerd in politiek. Het profilieert zich als Brit, was ook zeer begaan met UK election afgelopen zomer. FWIW.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 04:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:56:
[...]

En daarmee wordt een verkeerde boodschap naar rusland gestuurd. Een invasie in een buurland heeft zin als de winsten in terrein, grondstoffen, landbouwgronden, human resources,... verzilverd kan worden.

Nog fouter is dat de russen oorlog met goede tijden gaan associëren. Als het oorlog is, dan hebben de armen massaal kansen om veel geld voor de vrouw/kinderen/familie binnen te halen en dat wordt in de arme regio's uitgegeven zodat de lokale economie booming is. Willen ze weer goede tijden gaan beleven? Dan willen ze na putin nog zo'n oorlog beginnen.

Een oorlog is goed beëindigd als je het niet opnieuw moet doen. Creëren we een situatie waarin het russische volk denkt dat oorlog is goede tijden van YOLO en "stop being poor", dan komt de volgende oorlog/ronde eraan.

Dan kan je beter doorgrinden, zeker nu de wapenindustrie, droneproductie,... op stoom begint te komen. Na jaren eraan werken, kunnen we de vruchten gaan plukken en juist nu moet je double down om de russen de oorlog met slechte tijden te laten associëren.

Het is alleen in rusland's voordeel om nu met de oorlog te stoppen. Juist op het kantelpunt richting rusland gaat dit verliezen, moet je niet op de pauze/save knop rammen. Je moet juist doordrukken totdat rusland goed kapot gaat.

Na de val van Assad staan de volgende dominostenen te wachten:
  • In Georgië is een Euromaidan 2.0 nog altijd bezig.
  • Tienduizenden Slowaken betogen al tegen Fico
  • Orban kan al vrezen dat hij de volgende is. Val van de USSR was in Hongarije begonnen toen het regime ontdekte dat ze failliet zijn en stelde een jonge econoom als leider aan. Hij zag hoe absurd het was om hard currency aan Franse onderdelen voor het IJzeren Gordijn uitgeven was. Zonder russische steun was dat niet betaalbaar en hij schrapte de uitgaven aan het IJzeren Gordijn. Dit escaleerde tot vluchtelingenstroom van Oost-Duitsers totdat ze in Oost-Duitsland ook open grenzen en vrije toegang tot het Westen afdwongen.
  • Tsjetsjenië vs Dagestan kan ook interessant worden.
Als we nu op een 1989 equivalent op de tijdlijn zitten, dan willen we een 1992 equivalent herhalen/realiseren.
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:16:
Putin heeft de Krim, een landbrug, toegang tot ijsvrije havens, meer landbouwgrond, delfstoffen en meer inwoners om te onderdrukken. Dat was niet het doel 3 jaar geleden, maar het is zeker niet niks. Het is voor hem een kwestie van opnieuw een leger opbouwen en nog eens proberen als wij alweer vergeten zijn dat het is gebeurd.
Er zijn economen die voor zero trade met rusland pleiten om te voorkomen dat ze iets kunnen heropbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

rapture schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:32:

[...]

Er zijn economen die voor zero trade met rusland pleiten om te voorkomen dat ze iets kunnen heropbouwen.
…..in ruil voor voortzetting van de militaire steun totdat Rusland verslagen is, mag Trump van mij een groot hek langs de hele Europese grens met Rusland zetten.

Als Rusland ook maar met iets wezenlijks (grond, grondstoffen, havens) wegloopt bij een onderhandelingstafel is het signaal dat die oorlog +oorlogsmisdaden lonen. Het tweede signaal is dat ze het gewoon kunnen herhalen want onze idealen en belangen écht verdedigen durven we in Europa toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
nst6ldr schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:50:
Dan zal je moeten uitleggen waarom.
Vergelijk het met een land als Finland. Dat had altijd een ingewikkelde relatie met de Sovjet-Unie. Finland was in die tijd een relatief arm land. Maar Finland werd lid van de EU, werd een relatief rijk land en vroeg zelfs NAVO lidmaatschap aan. Finland heeft een enorm uitgebreide verdediging aan de grens met rusland.

Het risico met Oekraïne als EU lid is dat ook Oekraïne relatief rijk kan worden. Dat levert een slecht voedingsbodem voor pro-russische beïnvloeding. Het levert ook het risico dat Oekraïne een zeer uitgebreide verdediging opbouwt.

Maar als Oekraïne zo arm blijft als Moldavië dan zijn er veel meer mogelijkheden voor rusland.

Roemenië is ook een goed voorbeeld, daar is zelfs een verkiezingsuitslag teruggedraaid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wederom is er een internetkabel beschadigd in de Baltische zee door een schip, ik meen ditmaal tussen Zweden en Letland.

Zweden heeft het schip MV Vezhen in beslag genomen voor onderzoek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
DaniëlWW2 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:10:
Dit zie ik niet zo direct in het plan, of ik heb met snel lezen wat gemist. Wat ik lees is "All EU restrictions on Russian energy imports will be lifted". En dan is het aan de landen zelf of ze russische olie/gas kopen.

En misschien ben ik een pessimist, maar ik gok dat als het gas ook maar een cent goedkoper is dan het alternatief, Nederland z'n eerste order bij Putin plaatst. Ik heb niet het idee dat onze regering ook maar enigszins principes heeft op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

phicoh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Vergelijk het met een land als Finland. Dat had altijd een ingewikkelde relatie met de Sovjet-Unie. Finland was in die tijd een relatief arm land. Maar Finland werd lid van de EU, werd een relatief rijk land en vroeg zelfs NAVO lidmaatschap aan. Finland heeft een enorm uitgebreide verdediging aan de grens met rusland.

Het risico met Oekraïne als EU lid is dat ook Oekraïne relatief rijk kan worden. Dat levert een slecht voedingsbodem voor pro-russische beïnvloeding. Het levert ook het risico dat Oekraïne een zeer uitgebreide verdediging opbouwt.

Maar als Oekraïne zo arm blijft als Moldavië dan zijn er veel meer mogelijkheden voor rusland.

Roemenië is ook een goed voorbeeld, daar is zelfs een verkiezingsuitslag teruggedraaid.
Alleen al om de huidige oorlog zijn Oekraïne en Finland maar moeilijk vergelijkbaar. Finland is overigens al 30 jaar lang EU lidstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
vanaalten schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Dit zie ik niet zo direct in het plan, of ik heb met snel lezen wat gemist. Wat ik lees is "All EU restrictions on Russian energy imports will be lifted". En dan is het aan de landen zelf of ze russische olie/gas kopen.

En misschien ben ik een pessimist, maar ik gok dat als het gas ook maar een cent goedkoper is dan het alternatief, Nederland z'n eerste order bij Putin plaatst. Ik heb niet het idee dat onze regering ook maar enigszins principes heeft op dit gebied.
Niet alleen de regering maar de mens in algemeen, kan snel zijn principes en gebeurtenissen achterwege laten. Van corona hebben we ook niet heel veel geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
nst6ldr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:51:
Alleen al om de huidige oorlog zijn Oekraïne en Finland maar moeilijk vergelijkbaar. Finland is overigens al 30 jaar lang EU lidstaat.
Hoezo. Finland heeft een bloedige oorlog uitgevochten met rusland en heeft verloren. En is na de tweede oorlog aanwezen is schuldige vanwege samenwerking met Duitsland. Dat is een behoorlijk slecht uitgangspunt.

1995 lijkt me ruim na de val van de Sovjet-Unie. Finland heeft geprofiteerd van de mogelijkheden die er waren in de jaren 90.

poetin snapt prima dat dat geen ontwikkeling is die ze willen zien in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
PASware schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:11:
Niet alleen de regering maar de mens in algemeen, kan snel zijn principes en gebeurtenissen achterwege laten. Van corona hebben we ook niet heel veel geleerd.
De vraag is wat Trump op dit punt wil. Als de oorlog beëindigd wordt dan rest rusland een enorme economische chaos. Als Trump die chaos als goed ziet, dan zal hij druk uitoefenen dat EU landen gas kopen in de VS. Dat is natuurlijk ook goed voor de VS.

Ik denk dat Biden zo'n chaos had willen voorkomen. Dus die zou EU landen eerder aansporen om olie en gas te kopen in rusland.

Hoedan ook is een voordeel dat er voorlopig geen pijpleidingen meer liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
phicoh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Hoezo. Finland heeft een bloedige oorlog uitgevochten met rusland en heeft verloren. En is na de tweede oorlog aanwezen is schuldige vanwege samenwerking met Duitsland. Dat is een behoorlijk slecht uitgangspunt. [...]
Wacht, nee. Ze zijn eerst aangevallen door Rusland, vervolgens hebben ze samen met Nazi Duitsland Rusland aangevallen en later hebben ze aan de zijde van de geallieerden nog tegen Nazi Duitsland gevochten. Schuldig is een wat sterk woord voor een land dat tegen de Nazis heeft gevochten en verder nooit een geallieerd land heeft aangevallen (tenzij je de USSR als geallieerd ziet).
En de Winter War verloren hebben vind ik ook wel een hot-take eigenlijk. De Russen hadden gewoon 5x zoveel doden en 4x zoveel gewonden als Finland. En de meest positieve aantallen voor Rusland waren ook 40x zoveel tanks verloren, maar waarschijnlijk was dat eerder 120x zoveel. Na 3 maanden vechten was het Rusland die vredesonderhandelingen wilden nadat ze hun eigen Finse marionettenregering de doek om hadden gedaan. Ja, Finland heeft 9% van hun land afgestaan toen, maar om het nou verliezen te noemen...
Rusland is daarin trouwens ook goed gebeten, want het was de directe aanleiding voor de Nazis om Rusland aan te vallen en zowat in Moskou te staan (samen met de Finnen). Iets wat ze ook was gelukt als de VS de Sovjetuni niet te hulp was gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41

Yucon

*broem*

rapture schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:32:
[...]

En daarmee wordt een verkeerde boodschap naar rusland gestuurd. Een invasie in een buurland heeft zin als de winsten in terrein, grondstoffen, landbouwgronden, human resources,... verzilverd kan worden.
Er is recent wel een dingetje dat het complexer maakt. Wil amerika wel ondubbelzinnig het signaal geven dat dat niet ok is? Rusland op z'n nummer zetten is 1. Maar als groenland richting de positie van amerika's eigen taiwan glijdt wordt het in dit opzicht nog lastig om een duidelijk signaal te geven waar je je later niet zelf mee in de vingers snijdt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Finland zat gewoon in een onmogelijke situatie tijdens WO2. De Britten en Fransen hebben gefaald om ze te helpen, ondanks enorme publieke druk in die landen om dit wel te doen. Zeker toen het Rode Leger zo enorm afging in de eerste weken. Hier komen ook mede de ideeën om Noorwegen binnen te vallen voor een landbrug naar Finland (en om de Zweedse ijzerexport naar Duitsland af te snijden) of de olievelden van Baku te bombarderen vandaan. Uiteindelijk is daar niks mee gedaan. Even bot gesteld, dat was echt een enorme fout. Duitsland haalde veel ijzererts uit Zweden, maar de nikkel die ze uit Finland haalde, was zonder enige overdrijving, existentieel voor de Duitse militaire industrie tijdens WO2. Nikkel is echt zwaar onderschat hoe belangrijk het was voor al die oorlogsindustrieën. De Baku velden leverde vervolgens de meeste olie voor de Sovjet-Unie en dus ook voor de Duitsers. Zonder die olie was de Mei 1940 veldtocht ook heel moeilijk geworden...

Nota bene heeft Italië via Duitsland, wel wapens verscheept. Ze zijn ook niet veel verder dan hun eigen grenzen opgerukt in 1941 en zijn blijven zitten. Zo hebben ze de omsingeling van St.Petersburg niet helemaal compleet gemaakt en Moermansk bereikbaar gehouden voor geallieerde konvooien. Daarom zijn ze na WO2 ook juist niet aangepakt als Duitsland en haar andere bondgenoten. Eigenlijk hebben de grote geallieerde machten besloten om weg te kijken en te doen alsof Finland niet bestond. En Finland heeft die rol de hele Koude Oorlog gespeeld. Toen de Sovjet-Unie in elkaar stortte, is Finland de banden gaan aanhalen met de rest van Europa. Want toen konden ze het doen en hebben ze hun kans gegrepen. NAVO lidmaatschap kwam pas nadat het Kremlin weer begon...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW;

Zweden heeft een boot aan de ketting gelegd en is aan boord gegaan voor onderzoek naar de kabelsabotage van afgelopen zondag.

https://www.reuters.com/w...-cable-breach-2025-01-27/

edit: ow @gise was me al voor zie ik nu pas.

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 27-01-2025 14:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Reparatie van de kabel betalen met de bevroren Russische tegoeden, natuurlijk wél tegen "Russische oligarch" tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:50
Kunnen die schepen niet voor piraterij worden opgelegd en bij opbod verkocht.
Pagina: 1 ... 87 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid