Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

redwing schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:08:
[...]

... Ik ben het er wel mee eens dat putin met de kennis van nu het niet gedaan zou hebben. ...
Dat is weer een redenering die ervan uitgaat dat zijn afwegingen ongeveer lopen zoals we denken dat ze lopen. Mijn hele punt was nu juist dat dat een valstrik is waar we maar beter niet meer in kunnen stappen.

De vraag is overigens de verkeerde, die zou namelijk moeten zijn of hij zoiets nu (of in de toekomst) zou doen met de kennis en ervaringen van nu. Gegeven dat hij nog steeds mensen massaal de gehaktmolen in stuurt ben ik niet zo zeker of dat het antwoord op die vraag "nee" zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
Anoniem: 57411 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:32:
[...]
Dat is weer een redenering die ervan uitgaat dat zijn afwegingen ongeveer lopen zoals we denken dat ze lopen. Mijn hele punt was nu juist dat dat een valstrik is waar we maar beter niet meer in kunnen stappen.
Het is wel duidelijk dat er van het originele plan niets terecht is gekomen. Ik kan je dus garanderen dat met de kennis die hij nu heeft deze aanval er niet was geweest. Een andere aanval of op een andere manier geloof ik best, maar de huidige oorlog kost rusland heel wat meer dan het ooit op zal leveren.
De vraag is overigens de verkeerde, die zou namelijk moeten zijn of hij zoiets nu (of in de toekomst) zou doen met de kennis en ervaringen van nu. Gegeven dat hij nog steeds mensen massaal de gehaktmolen in stuurt ben ik niet zo zeker of dat het antwoord op die vraag "nee" zou zijn.
Dat is wat ik in mijn 2e stuk zei :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op FTM een interview met Stephanie Baker die een boek schreef over het effect van de sancties op Rusland: https://www.ftm.nl/artike...%252FzM7zn9Zmrg%253D%253D

Ze beschrijft dat de sancties niet zonder problemen zijn, maar wel goed werken. En ook dat bijvoorbeeld alleen al Amerikaanse dreiging met secundaire sancties richting Chinese banken een flink effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
rapture schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:43:
[...]

Dat stukje geschiedenis is meer gerelateerd met deze topic dan wat velen zouden denken.

De Engelsen/Britten hebben al eeuwenlang een beleid gevoerd van iedereen tegen een land/taal die te groot dreigt te worden. Een dam of drempel tussen Fransen en de Duitsers was nodig en daarvoor was een uitgebreider Nederland op de landkaart nodig.
In een Betrouwbare Bronnen over Bufferstaten kon België natuurlijk niet ontbreken. Als je de rol van Frankrijk daarin leest dan moet je direct aan het soort manipulaties denken dat Poetin t/m 1 maart probeerde ;) Ook kan ik alleen maar concluderen dat de Oranje's er zitten wegens hun consequente incompetentie. Want die Belgen hadden natuurlijk zeker een punt... Maargoed, oude koeien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:46
Ok, Trump zijn "plan" is nu dus bekend.

-Alle gestolen gebieden mag Putin houden
-Ukraine mag 20 jaar NIET de NAVO in.
-------------------------

Wat Trump dus wil, maar niet durft te zeggen:
-Ik wil NIETS meer naar Ukraine sturen (ik haat deze super sales man..)
-Ik wil naar een dictatuur toe ála Putin... met WW2 Generaals, maar hoe doe ik dat het beste?
nou gewoon ... door eisen te stellen die PUTIN wil... en het Ukrainese volk gewoonweg NIET kan accepteren, en dan stuur ik NIETS meer, eigen schuld-dikke bult..

Ik ga Putin helpen zodat ik dan goedkoop olie/ gas/ hout/ graan/ mais etc etc kan kopen.

Ik ga Musk helpen (bedankt makker...) Starlink / Tesla's weer te verkopen aan Putin
door de sacties voor hém op te heffen... en ík krijg een mooi aandelen pakket...
---------------------------------

Wat ik als Zelensky zou doen (omdat hij giga antisch in de steek gelaten wordt)...:

Beste burgers van Ukraine,

Zoals jullie merken vechten wij ons (letterlijk) kapot om ons zelf én Europa te beschermen.
We moeten echter vechten met 2 handen op onze rug gebonden.
Zelfs de Krimbrug mogen we niet wegnemen met Taurus raketten.

Ik stel voor dat jullie ALLEMAAL (diegene die NIET Russisch willen worden..) je boeltje oppakken en als vluchtelingen stroom, via bv Polen, Europa in trekken, want een paar miljoen vluchtelingen kunnen er wel bij.

Diegene die graag Russisch willen zijn/worden, blijf gerust, en wacht tot je opgeroepen gaat worden door Putin om over een paar jaar klaar gestoomd te zijn voor de verdere lidstaten op zijn Putin lijstje.

Ondertussen zal Putin met de extra winsten op de Ukrainse voorraden Olie/Gas/ Graan/ Mais/ Hout etc etc.
een sterk leger opbouwen in de komende paar jaren,
en Europa op zijn blote knieën drukken of... EU moet voedselschaarste /hongersnood op de koop toe nemen.

Jullie (Ex Ukrainers..) zitten dan echter wél onder de NAVO vlag..
(mits Trump deze niet de komende maanden in het afvoer putje gaat storten..

Ik wens jullie veel sterkte met jullie uitreis uit Ukraine.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:15
Hansieo schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:23:

Trump kan een plan hebben. Dat hadden er meer. Denk aan Orban, Erdogan en anderen. Trump is echter geen partij in het conflict. De USA is donateur van geld, intel en wapens. Net als wij. Beide parijen, Oekraïne en Rusland, moeten akkoord gaan met het voorstel anders is er domweg geen akkoord.

Een dwangmiddel zou kunnen zijn om de levering van wapens door de USA te stoppen. Echter, Trump spreekt dan voor zichzelf en niet voor Europa. Dus Trump kan stoppen, dat wil niet zeggen dat Oekraïne geen wapens meer krijgt. Europa zal moeten opschalen. Het gat zal gevuld moeten worden.

Trump die geen wapens meer levert betekent meteen ook het einde van het Biden beleid om iets te geven, maar niet genoeg, en allerlei restricties in te stellen. Een andere politicus die liever geld en humanitaire hulp stuurt in plaats van wapens waar Oekraïne dingen mee kan die nu onmogelijk zijn, is Scholtz. De Duitse regering is echter geklapt op het conflict. Er komen dus verkiezingen. Er zal een andere wind gaan waaien.

En iedereen denkt nu aan Zelensky die consessies moet doen. Maar stel je eens voor dat Putin niet akkoord gaat met de deal. Grenzen handhaven betekent dat een deel van Kursk bezet blijft. Ook wil Putin de complete Oblasts krijgen en niet een deel ervan. Het eigenlijke doel was heel Oekraïne maar ook dat zal niet gebeuren. Putin zal de Russen moeten verkopen dat hij niet kon winnen en er nu een status quo is die door Trump is opgedrongen. Putin heeft er veel meer aan als Oekraïne geen wapens meer krijgt en het conflict niet on hold wordt gezet.

Als laatste, maar niet minst belangrijk. Worden de sancties opgeheven? De sancties maken dat Rusland niet kan herpakken.

Voorlopig is het nog een hoop gekakel van iemand die het nog niet voor het zeggen heeft, of diens woordvoerders die ook nog geen macht hebben om het te doen. We zullen echt tot eind januari moeten wachten tot Trump in het Witte Huis zit. Tot dat moment zal Biden alles sture wat hij kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42

-Ik wil naar een dictatuur toe ála Putin... met WW2 Generaals, maar hoe doe ik dat het beste?
nou gewoon ... door eisen te stellen die PUTIN wil... en het Ukrainese volk gewoonweg NIET kan accepteren, en dan stuur ik NIETS meer, eigen schuld-dikke bult..

Ik ga Putin helpen zodat ik dan goedkoop olie/ gas/ hout/ graan/ mais etc etc kan kopen.

Ik ga Musk helpen (bedankt makker...) Starlink / Tesla's weer te verkopen aan Putin
door de sacties voor hém op te heffen... en ík krijg een mooi aandelen pakket...

Wat ik als Zelensky zou doen (omdat hij giga antisch in de steek gelaten wordt)...:

Zoals jullie merken vechten wij ons (letterlijk) kapot om ons zelf én Europa te beschermen.

Ik stel voor dat jullie ALLEMAAL (diegene die NIET Russisch willen worden..) je boeltje oppakken en als vluchtelingen stroom, via bv Polen, Europa in trekken, want een paar miljoen vluchtelingen kunnen er wel bij.

Diegene die graag Russisch willen zijn/worden, blijf gerust, en wacht tot je opgeroepen gaat worden door Putin om over een paar jaar klaar gestoomd te zijn voor de verdere lidstaten op zijn Putin lijstje.

Ondertussen zal Putin met de extra winsten op de Ukrainse voorraden Olie/Gas/ Graan/ Mais/ Hout etc etc.
en Europa op zijn blote knieën drukken of... EU moet voedselschaarste /hongersnood op de koop toe nemen.

Ehm, dus je klaagt dat Trump precies doet wat putin wil, maar komt daarna met een plan dat nog een stap verder gaat richting wat putin wil :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:30

Toch vergeet je een klein puntje:
Putin heeft kinderen ontvoert en als er iets is wat Trump als gevoelig punt heeft dan zijn het wel kinderen waar elk leider met zijn tentakels van af moet blijven.
Ik denk niet dat Trump dit is vergeten.
We weten allemaal de situatie in Syrië nog waar kinderen slachtoffer waren, Trump over de rooie ging en vervolgens een vliegveld in de as had gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
redwing schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:53:
[...]

Ehm, dus je klaagt dat Trump precies doet wat putin wil, maar komt daarna met een plan dat nog een stap verder gaat richting wat putin wil :?
wat ik bedoel is dat Zelensky geen andere keuze óverblijft...
indien hij de Ukrainers, die in hart en nieren Ukraiens zijn, wil laten overleven.

Op de huidige methode (???) zal rusland zegevieren, meter voor meter en daarna een "purge" houden voor iedereen die hem niet aanstaat. juiste woord is Volkerenmoord, maar dat zal heb een reet roesten en Trump ook, anders zou hij dit plan NOOIT ook maar één sec overwegen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

asing schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:02:
Als laatste, maar niet minst belangrijk. Worden de sancties opgeheven? De sancties maken dat Rusland niet kan herpakken.
Ik zie Trump de sancties eenzijdig m.b.t. de US opheffen zodat US bedrijven weer volop kunnen importeren/exporteren. Russische olie is immers spotgoedkoop momenteel.
Europa zal boos worden en hard roepen, maar moeten uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen omdat die sancties nu geen enkele zin meer hebben.
Magniynski (spelling?) act zal ook wel worden opgeheven nu ben ik bang en oligarchen zullen weer de beschikking krijgen over hun miljarden.

Rusland kan met nieuwe geldstromen weer opbouwen en toewerken naar een volgend avontuurtje. Ergens is uiteindelijk Europa schuldig hieraan. Ze hebben een paar jaar lang kans na kans gehad om meer hulp te sturen en/of op te schalen en de Russische blaffende doch niet bijtende hond Oekraine uit te jagen. Als Putin de helft van Oekraine mag behouden dan is Europa uiteindelijk op geopolitieke schaal de grote verliezer (samen met het volk van Oekraine). De krachteloze tijger. En Rusland met GDP gelijk aan de Benelux de grote winnaar.

[ Voor 27% gewijzigd door FunkyTrip op 10-11-2024 17:37 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

FunkyTrip schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:33:
Russische olie is immers spotgoedkoop momenteel.
Gezien Amerika nu netto exporteur is van olie (dankzij fracking) en ze dat nog willen opschroeven denk ik dat die olie-boycot Trumpie wel goed uitkomt.

Dat de rest van de sancties verdwijnt, tja. Ik ben vooral benieuwd of de EU netjes achter Trump aan loopt, of dat er iemand eens gaat nadenken daar wat dit betekent voor internationale staatscriminaliteit. Of voor die normen en waarden waar ze zo dol op zijn (tot het geld kost).

Gezien de Duitse regering ook al stuk is, en vermoedelijk ook een zwaai naar rechts gaat maken, heb ik heel weinig hoop op een beter Europa. Maar misschien hebben we hier ook wel een werkende wapen-lobby die nog aan wat touwtjes kan trekken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
murphydrz schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:57:
[...]

Toch vergeet je een klein puntje:
Putin heeft kinderen ontvoert en als er iets is wat Trump als gevoelig punt heeft dan zijn het wel kinderen waar elk leider met zijn tentakels van af moet blijven.
Ik denk niet dat Trump dit is vergeten.
We weten allemaal de situatie in Syrië nog waar kinderen slachtoffer waren, Trump over de rooie ging en vervolgens een vliegveld in de as had gelegd.
Trump liet destijds wel kinderen van ouders scheiden in zijn immigratie procedures.

Ik hoop echt echt EU bergen geld kan alloceren, wapens kan maken, en US in NAVO kan houden door wapens van US te kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door brecht_vb op 10-11-2024 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben nu bijna klaar met de documentaire op Netflix: ‘Turning Point - The Bomb and the Cold War’

Ik moet zeggen, erg goeie documentaire die gaat over de koude oorlog, wapenwedloop, Europa na WW2 (DDR, NAVO, Warschaupact), de Sovjet Uni en het uiteenvallen daarvan en de verschillende US en USSR/RF Presidenten.

De focus ligt vooral op het toespitsen van de informatie op de huidige situatie in Oekraïne, en hoe we hier zijn beland.

Een uitspraak die me ook bij bleef mbt Oekraïne was een Rus dichtbij Putin die zei: Oekraïne is voor Rusland veel belangrijker als dat dat is voor de US, en het westen heeft een korte aandachtsspanne. De verwachting van de Russen is dan ook dat het westen de interesse verliest om de steun door te zetten terwijl Rusland koste wat het kost langdurig door zal blijven gaan.

Hierboven werd al even gezegd; Misschien zou Putin, met de kennis van nu, het conflict niet gestart zijn. Ik denk dat toch dat dat niet het geval is.

Ja, het kost ze veel mensenlevens, materiaal en geld, maar dat doet het Kremlin en de personen daar in geen persoonlijke pijn, dus blijft het doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
brecht_vb schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:53:
[...]

Trump liet destijds wel kinderen van ouders scheiden in zijn immigratie procedures.

Ik hoop echt echt EU bergen geld kan alloceren, wapens kan maken, en US in NAVO kan houden door wapens van US te kopen.
Dat betekent dus hogere belastingen voor de burger, of het meest logische, minder geld uit de gemeenschap verspillen aan onzin.
...dat laatste gaat het niet worden, want, Europa!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
gise schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:07:
Ik ben nu bijna klaar met de documentaire op Netflix: ‘Turning Point - The Bomb and the Cold War’

Ik moet zeggen, erg goeie documentaire die gaat over de koude oorlog, wapenwedloop, Europa na WW2 (DDR, NAVO, Warschaupact), de Sovjet Uni en het uiteenvallen daarvan en de verschillende US en USSR/RF Presidenten.

De focus ligt vooral op het toespitsen van de informatie op de huidige situatie in Oekraïne, en hoe we hier zijn beland.

Een uitspraak die me ook bij bleef mbt Oekraïne was een Rus dichtbij Putin die zei: Oekraïne is voor Rusland veel belangrijker als dat dat is voor de US, en het westen heeft een korte aandachtsspanne. De verwachting van de Russen is dan ook dat het westen de interesse verliest om de steun door te zetten terwijl Rusland koste wat het kost langdurig door zal blijven gaan.

Hierboven werd al even gezegd; Misschien zou Putin, met de kennis van nu, het conflict niet gestart zijn. Ik denk dat toch dat dat niet het geval is.

Ja, het kost ze veel mensenlevens, materiaal en geld, maar dat doet het Kremlin en de personen daar in geen persoonlijke pijn, dus blijft het doorgaan.
Oekraïne is van existentieel belang voor Putin als guarantor van een machtscluster van criminele inlichtingendiensten, georganiseerde misdaad en de oude Soviet Sovereign Wealth Fund oligarchie.

Dit is wat te vaak buiten beeld valt, de realiteit van het feodale voedingssysteem. Putin zal Oekraïne moeten leveren, of de stabiliteit van de interne ordening van het machtscluster wordt bedreigd. Immers, het Russisch interne voedingssysteem is vrijwel uitgewrongen en uitgeput. Wat rest is grondstoffenreservoirs, en dat is de koehandel die men in reserve moet houden in relaties met de partij die in de realiteit “hun” “Eurasia” aan het ordenen is. China.

Dat zien ze niet als probleem. Logisch, autoritarisme is immers een hyperparasitair systeem. Het overleven van de gastheer is een non-topic.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat een bijzonder gesprek weer, Trump vraagt Putin om de oorlog in Oekraïne niet te laten escaleren en herinnerde Putin aan de aanzienlijke militaire aanwezigheid van de VS in Europa.
Donald Trump en de Russische president Vladimir Poetin hebben elkaar afgelopen donderdag telefonisch gesproken. Dat was de eerste keer na de klinkende presidentsoverwinning van Trump. Ingewijden vertellen op anonieme basis aan The Washington Post dat de Republikein Poetin op het hart heeft gedrukt de oorlog in Oekraïne 'niet te laten escaleren.'

Trump belde Poetin vanuit zijn resort in Florida. Hij herinnerde Poetin aan de aanzienlijke militaire aanwezigheid van de VS in Europa, aldus de bronnen van de Amerikaanse krant.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:13:
Wat een bijzonder gesprek weer, Trump vraagt Putin om de oorlog in Oekraïne niet te laten escaleren en herinnerde Putin aan de aanzienlijke militaire aanwezigheid van de VS in Europa.

[...]
Ik zou toch wel het echte transcript willen lezen 8)

Was er de vorige keren ook niet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:01

Tens

let me drink about it

Trump belde Poetin vanuit zijn resort in Florida. Hij herinnerde Poetin aan de aanzienlijke militaire aanwezigheid van de VS in Europa, aldus de bronnen van de Amerikaanse krant.
In de Russische pers dit weekend: Putin gaat Trump niet bellen. Duidelijk wie de bovenliggende partij is, Of wil laten lijken dat hij het is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
brecht_vb schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:53:
[...]

Ons "ophangen" aan wélke staat/regime dan ook is altijd fout.
We kozen voor de Amerikaanse jets, terwijl de eurofighter ( maar ook de engelse/zweedse) oplossing ons veel meer vrijheid en onafhankelijkheid zou bieden.
En dan nog niet eens de werkgelegenheid en behoud van kennis hierin meegenomen.

Nu zien we de gevolgen, je hoeft maar één "donald" te krijgen in Amerika
(of later nog eens een andere..) en we zijn in de aap gelogeerd.

Zelensky heeft spijt zijn nuke's weg te hebben gedaan voor een loze belofte.
Dat was al te zien in de 2014-ik-pik-de-krim-in test.

Gaan "wij" (EU) dóór, met ons verder ophangen?
of zoals reeds genoemd ons éigen wapen programma opzetten en dit gewoon integreren in de NAVO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
Canadese reservisten in training om in Letland de russische dreiging te weren..
https://www.sudbury.com/n...-forces-in-latvia-9788079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
murphydrz schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:57:
[...]

*knip* ongepaste insinuatie zonder enige onderbouwing

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 11-11-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:07:
[...]

We kozen voor de Amerikaanse jets, terwijl de eurofighter ( maar ook de engelse/zweedse) oplossing ons veel meer vrijheid en onafhankelijkheid zou bieden.
En dan nog niet eens de werkgelegenheid en behoud van kennis hierin meegenomen.

Nu zien we de gevolgen, je hoeft maar één "donald" te krijgen in Amerika
(of later nog eens een andere..) en we zijn in de aap gelogeerd.

Gaan "wij" (EU) dóór, met ons verder ophangen?
of zoals reeds genoemd ons éigen wapen programma opzetten en dit gewoon integreren in de NAVO.
Ik volg de redenering wel, maar we moeten onmiddellijk wapens kunnen kopen, niet op bestelling.

En we moeten US een incentive geven om betrokken te blijven.

Het is niet de moment voor traag idealisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

brecht_vb schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:40:
[...]

Ik volg de redenering wel, maar we moeten onmiddellijk wapens kunnen kopen, niet op bestelling.

En we moeten US een incentive geven om betrokken te blijven.

Het is niet de moment voor traag idealisme.
Precies.

Trump is een eindeloze opportunist. Als we in de EU de defensieuitgaven opschroeven en in dat proces de Amerikaanse wapenindustrie flink stimuleren heeft hij weer een win te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:07:
[...]

Nederland heeft een kernwapentaak binnen de Navo. Het is te betwijfelen of de VS het zouden toestaan als hun kernwapens onder niet-Amerikaanse niet in de VS geproduceerde toestellen worden gehangen.
....

...
Het is een misvatting om te stellen dat Oekraïne kernwapens had. Er waren kernwapens op Oekraïens grondgebied, maar Oekraïne had niet de zeggenschap daarover, die lag nog steeds bij Rusland (net zoals Nederland geen zeggenschap heeft over de Amerikaanse kernwapens die hier liggen opgeslagen). Daarnaast had Oekraïne niet de capaciteiten om deze kernwapens en de raketten te onderhouden. Als Oekraïne had geprobeerd deze kernwapens te behouden en de bijbehorende industrie daarvoor op te bouwen had dat waarschijnlijk geresulteerd in Westerse sancties op een moment dat Oekraïne economisch aan de rand van de afgrond stond.

[ Voor 2% gewijzigd door Waaj op 11-11-2024 12:13 . Reden: verduidelijking naar aanleiding van opmerking van _Eend_ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:24
MikeyMan schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:50:
Trump is een eindeloze opportunist. Als we in de EU de defensieuitgaven opschroeven en in dat proces de Amerikaanse wapenindustrie flink stimuleren heeft hij weer een win te pakken.
Alleen op korte termijn. Als de EU gedwongen wordt zichzelf te verdedigen, dan zal dat gepaard gaan met een sterke focus op een eigen wapenindustrie.

Dat is zowel militair als economisch van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

phicoh schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:
[...]

Alleen op korte termijn. Als de EU gedwongen wordt zichzelf te verdedigen, dan zal dat gepaard gaan met een sterke focus op een eigen wapenindustrie.

Het omgekeerde lijkt me ook waar. Zolang de EU niet gedwongen wordt zich te verdedigen, zal die eigen wapenindustrie niet genoeg focus krijgen.... En zo heb je het cirkeltje weer rond.

Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
MikeyMan schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:50:
[...]

Precies.

Trump (en Rusland, en China) willen geen sterke buren, deze partijen hebben er juist meer baat bij om de EU zwak en verdeeld te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 20:54

_Eend_

🌻🇺🇦

Waaj schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:20:
[...]

Nederland heeft een kernwapentaak binnen de Navo. Het is te betwijfelen of de VS het zouden toestaan als hun kernwapens onder niet-Amerikaanse toestellen worden gehangen.

[...]
Die kernwapens zullen alleen onder Nederlandse kisten worden gehangen als de president daartoe opdracht geeft. Die wapens worden in een Amerikaanse bunker op Volkel een niet nader te noemen Nederlandse vliegbasis opgeslagen, onderhouden en bewaakt door Amerikaanse militairen. Je kunt niet even aankloppen en vragen of je alsjeblieft een B61 mag meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
_Eend_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:02:
[...]

Die kernwapens zullen alleen onder Nederlandse kisten worden gehangen als de president daartoe opdracht geeft. Die wapens worden in een Amerikaanse bunker op Volkel een niet nader te noemen Nederlandse vliegbasis opgeslagen, onderhouden en bewaakt door Amerikaanse militairen. Je kunt niet even aankloppen en vragen of je alsjeblieft een B61 mag meenemen.
Je hebt uiteraard gelijk, mijn post was niet duidelijk. Ik heb het gewijzigd in "niet in de VS geproduceerde toestellen".

(Het is mij bekend dat Nederlandse F-35's in Italië gemaakt worden maar ik hoop dat de strekking van mijn post verder duidelijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
MikeyMan schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:38:
Het omgekeerde lijkt me ook waar. Zolang de EU niet gedwongen wordt zich te verdedigen, zal die eigen wapenindustrie niet genoeg focus krijgen.... En zo heb je het cirkeltje weer rond.

Helaas.
Ja. De VS steken heel veel geld in een groot leger dat wereldwijd actief kan zijn. Dat levert veel invloed op. En het bespaart ons geld omdat we relatief weinig geld in verdeding steken.

Als de EU een militaire macht zou worden, dan zou het de verhoudingen in de wereld behoorlijk op z'n kop kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Waaj schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:17:
[...]

Je hebt uiteraard gelijk, mijn post was niet duidelijk. Ik heb het gewijzigd in "niet in de VS geproduceerde toestellen".

(Het is mij bekend dat Nederlandse F-35's in Italië gemaakt worden maar ik hoop dat de strekking van mijn post verder duidelijk is)
Ah, ik twijfelde al een beetje. Maar dat we zomaar zo'n B61 onder een F-35 kunnen hangen is een fabeltje wat ik nog wel eens hoor. Voor de rest was de strekking verder wel duidelijk :)

En Fokker is een belangrijke toeleverancier

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 11-11-2024 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40

[...]
Rusland: welk gesprek?

https://nos.nl/l/2544084
“Er heeft volgens het Kremlin helemaal geen telefoongesprek plaatsgevonden tussen Donald Trump en de Russische president Poetin over de oorlog in Oekraïne. "Er was geen gesprek", zegt Kremlin-woordvoerder Peskov tegen Russische media. "Dit is volkomen onwaar, dit is pure fictie."
Ondertussen is ‘iedereen’ weer tijd verloren aan zinloze speculatie en weet Trump hoe zo’n gesprek zou landen als die wel plaats vindt of plaats vond.

Echt, dit is waarom journlisme en openbaarheid van bestuur bestaan. Zonder dat weten we helemaal *niets*.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
NiGeLaToR schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:42:
[...]

Rusland: welk gesprek?

https://nos.nl/l/2544084

[...]

Ondertussen is ‘iedereen’ weer tijd verloren aan zinloze speculatie en weet Trump hoe zo’n gesprek zou landen als die wel plaats vindt of plaats vond.

Echt, dit is waarom journlisme en openbaarheid van bestuur bestaan. Zonder dat weten we helemaal *niets*.
"volgens het kremlin......."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:25
murphydrz schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:43:
[...]

"volgens het kremlin......."
"Volgens Donald Trump..."

Tja wat is nou waar of onwaar, beiden kunnen gewoon dik aan het liegen zijn. Beiden staan daar bekend om. Ik ben voorlopig extra kritisch op alles wat het Kremlin of wat Trump zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jorah_Newstone schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:48:
[...]

Tja wat is nou waar of onwaar, beiden kunnen gewoon dik aan het liegen zijn. Beiden staan daar bekend om. Ik ben voorlopig extra kritisch op alles wat het Kremlin of wat Trump zegt ;)
Mja, hoe groot is de kans dat Putin niet Trump gebeld heeft om hem te feliciteren?
(met zijn, politiek gezien, overwinning mbt Oekraine?) ;)

het zit altijd verpakt in dit soort impliciete inkadering als "over de oorlog in Oekraïne".

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2024 13:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Nu online
phicoh schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:
[...]

Ja natuurlijk, maar dat is lange duur. EU moet nu reageren en wapens bemachtigen, we moeten ook (idealiter) maar 4 jaar overbruggen.

Als we tegen dan de oorlog in UKR kunnen stoppen:
- is onze veiligheid groter
- staat RU militair zwak
- is het geen punt in de US verkiezingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
Jorah_Newstone schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:48:
[...]

Precies. We hebben hier te maken met twee totaal onbetrouwbare partijen die beide veelvuldig aantoonbaar liegen. Het is dus voor ons als buitenstaanders onmogelijk om te bepalen wat de waarheid is en alles wat we daarover zeggen is pure speculatie op basis van wat ons waarschijnlijk lijkt.

Interessante tijden, laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
brecht_vb schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:04:
Ja natuurlijk, maar dat is lange duur. EU moet nu reageren en wapens bemachtigen, we moeten ook (idealiter) maar 4 jaar overbruggen.

Als we tegen dan de oorlog in UKR kunnen stoppen:
- is onze veiligheid groter
- staat RU militair zwak
- is het geen punt in de US verkiezingen
Stel dat Trump wat rusland betreft hetzelfde idee heeft als Biden: rusland mag de oorlog niet verliezen. Dat gaat die oorlog hoe dan ook niet stoppen.

Als de EU de oorlog wil stoppen dan zullen we dat zonder wapens uit de VS moeten doen. Dat moeilijk zijn, want de meeste EU landen zijn met zichzelf bezig en hebben weinig oog voor geopolitieke belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Nu online
phicoh schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
[...]

Stel dat Trump wat rusland betreft hetzelfde idee heeft als Biden: rusland mag de oorlog niet verliezen. Dat gaat die oorlog hoe dan ook niet stoppen.

Als de EU de oorlog wil stoppen dan zullen we dat zonder wapens uit de VS moeten doen. Dat moeilijk zijn, want de meeste EU landen zijn met zichzelf bezig en hebben weinig oog voor geopolitieke belangen.
We kunnen moeilijk afgaan op wat Trump zegt, dus ook mijn argument in feite.

Trump zei: ofwel neemt Putin de vrede die Trump voorstelt, ofwel krijgt Oekraïne alles wat ze maar willen.

Putin en clan is slim genoeg om hun hand niet te overspelen, maar ook Putin wil veel. Moeilijk in te schatten.

We moeten Trump dus kunnen bewegen naar Oekraïne en Putin zijn hand doen overspelen.

Trump ook wijzen op de Baltische staten, UK moet hier toch invloed hebben (US).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:41

Auredium

Informaticus Chaoticus

Uiteindelijk weten we pas wat Trump echt wilt als Trump daadwerkelijk president is. Tot die tijd zijn het mooie woorden. Ongeacht hoe vriendelijke Trump en Poetin zijn met elkaar uiteindelijk is Trump staatshoofd van de Verenigde Staten.

Zelfs als Trump denkt aan het afbouwen van NATO is het zo dat hij bijvoorbeeld ook China in toom wilt houden wat betekend dat hij moet laten zien dat NATO nog enig nut heeft. Zo zullen Japan, Zuid-Korea en Australië willen zien dat AUKUS ook daadwerkelijk tanden heeft en niet dat de VS besluit om plotseling aardig te spelen als de president van de VS plotseling 'head over heels' verlieft wordt op Xi.
Ook heeft Trump een enorme wapenproductie achter zich staan maar is deze niet zonder concurrentie. In de EU Rheinmetal en in Zuid-Korea zijn ook wat grote namen.

Hoe veel Trump gaat duwen hangt af van hoe welwillende Rusland en Oekraïne zijn. Ik vermoed dat Trump allerhande lieve woordjes heeft gezegd tegen Poetin. Ik verwacht ook dat Trump de oorlog in Oekraïne gebruikt als hefboom om de EU te dwingen NATO beloftes na te komen. Ik verwacht dat het Trumps einddoel is om de EU te dwingen een eigen slagvaardig leger te hebben met voldoende materiaal en soldaten en dat hij dan kosten wilt besparen door het leger van de VS uit de EU te trekken. (en winst wil maken door wapens te leveren).

Vance gaf al aan dat ze Oekraine zwaar bewapend willen hebben iets wat Poetin zeker niet wilt. Dus ik vermoed dat als Poetin lang dwars ligt Trump uiteindelijk keuzes moet maken die niet geweldig zijn. Of druk zetten op Rusland of de EU dwingen meer te doen (inclusief mss troepen?). Ik betwijfel of Trump Oekraïne voor de leeuwen gooit maar ik denk wel dat Trump Luhansk en Donetsk geeft aan Rusland (iets wat ik sowieso als verloren beschouw overigens.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Er lijkt geen steun uit Zuid-Korea te komen voor Oekraïne.

South Korea Navigates the Moscow-Pyongyang Axis Amid Domestic Constraints
https://rusi.org/explore-...amid-domestic-constraints
A recent poll indicates that 74.2% of South Koreans oppose providing lethal weapons to Ukraine, while only 20.5% are in favour. Any suggestion of a more significant military commitment could deal a critical blow to the incumbent administration, which is languishing at a 20% approval rating.

The opposition parties are voicing strong criticism, arguing that the idea of sending a monitoring team, let alone troops, could be a disguised attempt to circumvent the legal requirement for National Assembly approval to deploy troops. There are also concerns that providing weapons to Ukraine would be equivalent to joining the war. Some point to the potential contravention of domestic laws and regulations on military readiness, such as the requirement to maintain an ammunition stockpile sufficient for at least 60 days. Earlier in June, even more fundamental criticisms were made suggesting that the Yoon administration’s value-driven diplomacy was a critical failure, and calling for a shift toward more ‘pragmatic diplomacy'.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Yakolev schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:07:
Er lijkt geen steun uit Zuid-Korea te komen voor Oekraïne.

South Korea Navigates the Moscow-Pyongyang Axis Amid Domestic Constraints
https://rusi.org/explore-...amid-domestic-constraints

[...]
Dat lijkt mij goed nieuws. Anders is het hek van de dam en gaat wellicht Iran meestrijden als bondgenoot van Rusland, vervolgens een vijand van Iran die zich in de strijd gaat mengen, etc etc, en dat allemaal in onze "achtertuin".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
murphydrz schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:29:
[...]

Dat lijkt mij goed nieuws. Anders is het hek van de dam en gaat wellicht Iran meestrijden als bondgenoot van Rusland, vervolgens een vijand van Iran die zich in de strijd gaat mengen, etc etc, en dat allemaal in onze "achtertuin".
Hoezo strijd Iran niet al mee? Ze hebben adviseurs on the ground, de halve drone vloot komt er vandaan.

Met jou redenatie doe je niet mee tenzij het all-in is. En je kunt altijd volhouden dat je niet all-in gaat, want je gaat natuurlijk nooit ale je soldaten tegelijk op missie sturen, tenzij je zelf bedreigt wordt.

Het hek _is_ van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:58
Auredium schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:06:
[...]
Maar ik denk wel dat Trump Luhansk en Donetsk geeft aan Rusland (iets wat ik sowieso als verloren beschouw overigens.
Er is alleen 1 maar in dit verhaal. Het is niet aan de VS of de EU om land te vergeven. En Oekraïne is momenteel ook niet zo zwak, of überhaupt aan het denken om dat stuk land weg te geven. Daar zal de VS dan eerst wat aan moeten doen, en dat is geen quick win die Trump graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Brent schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:33:
[...]

Hoezo strijd Iran niet al mee? Ze hebben adviseurs on the ground, de halve drone vloot komt er vandaan.

Met jou redenatie doe je niet mee tenzij het all-in is. En je kunt altijd volhouden dat je niet all-in gaat, want je gaat natuurlijk nooit ale je soldaten tegelijk op missie sturen, tenzij je zelf bedreigt wordt.

Het hek _is_ van de dam.
Het westen heeft ook "adviseurs" gestald in Oekraïne en officieel vechten deze ook niet mee.
En inderdaad wanneer het all-in is dan kan het gehele conflict escaleren dus daarom is het allemaal niet officieel.
Wie weet welke landen daar nog meer aan "adviseurs" hebben neergezet om direct een kijkje te kunnen nemen in een real-life oorlog.
Wij weten niet alles en niet alles komt logischerwijze in de media terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Caelorum schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:34:
[...]

Er is alleen 1 maar in dit verhaal. Het is niet aan de VS of de EU om land te vergeven. En Oekraïne is momenteel ook niet zo zwak, of überhaupt aan het denken om dat stuk land weg te geven. Daar zal de VS dan eerst wat aan moeten doen, en dat is geen quick win die Trump graag wilt.
Dat is geen maar. Dat staat in mijn betoog. :P
Hoe veel Trump gaat duwen hangt af van hoe welwillende Rusland en Oekraïne zijn.
Ik weet zeker dat Oekraïne geen gebied kwijt wilt en alles terug wilt. Ik weet ook zeker dat het geen echte optie is. Dus ik verwacht enorme druk op Oekraïne van westerse landen om bi te geven en als ze dat niet doen staan ze er uiteindelijk (na jaren) alleen voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Auredium op 11-11-2024 14:56 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Auredium schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:55:
[...]

Dat is geen maar. Dat staat in mijn betoog. :P

[...]

Ik weet zeker dat Oekraïne geen gebied kwijt wilt en alles terug wilt. Ik weet ook zeker dat het geen echte optie is. Dus ik verwacht enorme druk op Oekraïne van westerse landen om bi te geven en als ze dat niet doen staan ze er uiteindelijk (na jaren) alleen voor.
en daarna? dan is het "vrede" ? 20 jaar niet in NAVO, en we wéten wat dat betekend.. niet?

Putin krijgt meerdere jaren om een macht op te gaan bouwen
met inkomsten uit Russisch mijnbouw én als bonus, uit de Ukrainse gebieden.

En dán gaat Puting "de rest"van Ukraine ophalen, want geen NAVO en zéker geen 2e steun van EU.

https://www.youtube.com/w...el=WelkomindeGeschiedenis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dus ik verwacht enorme druk op Oekraïne van westerse landen om bi te geven en als ze dat niet doen staan ze er uiteindelijk (na jaren) alleen voor.
Hey, waar heb ik dat eerder gehoord?

Het zou toch wat zijn, dat Oekraïne voor de tweede keer valt voor dezelfde truc.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hansieo schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:24:
[...]

en daarna? dan is het "vrede" ? 20 jaar niet in NAVO, en we wéten wat dat betekend.. niet?

Putin krijgt meerdere jaren om een macht op te gaan bouwen
met inkomsten uit Russisch mijnbouw én als bonus, uit de Ukrainse gebieden.

En dán gaat Puting "de rest"van Ukraine ophalen, want geen NAVO en zéker geen 2e steun van EU.

https://www.youtube.com/w...el=WelkomindeGeschiedenis
Tja, ik zeg niet dat het de ideale optie is, ik zeg enkel dat het de optie is die het meest waarschijnlijk is. Overigens is Poetin momenteel 72. Ik weet niet hoeveel slagkracht hij heeft op zijn 82ste.

Maar ik denk dat als we realistisch gaan kijken Oekraïne de verloren gebieden niet zal terug krijgen. Het is allang duidelijk dat het westen niet bereid is 'boots on the ground' te zetten om Oekraïne te helpen. Materiele steun wordt ook steeds minder. Dus als er vrede komt dan is het zonder de verloren gebieden en waarschijnlijk zonder NATO lidmaatschap in de eerste paar jaren.

Ik snap dat iedereen hier kwaad loopt te miepen over eventuele gevolgen maar ik denk dat ik redelijk realistisch te werk ga hier. Dat wilt niet zeggen dat Oekraïne niet in westerse militaire bondgenootschappen komt, maar ik verwacht niet NATO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:36:
[...]

Hey, waar heb ik dat eerder gehoord?

Het zou toch wat zijn, dat Oekraïne voor de tweede keer valt voor dezelfde truc.
Soms moet je de beste keuze maken uit slechte alternatieven.

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat het optimisme over de Oekraïnse mogelijkheden om gebieden terug te winnen ver te vinden is. En dit ligt niet aan Oekraïne, maar aan het gebrek van daadkracht in met name Europa en de onzekerheid die Trump met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

De russen ontkennen dat Trump met putin gebeld heeft.

Want een stukje Kursk afstaan ligt gevoelig? Want het gaat toch wel over Kursk dat tussen de beroemde veldslagen van WOII zoals Prokhorovka, Stalingrad,... staat. Wat een grootmacht zoals Nazi-Duitsland niet kon krijgen, zou rusland zomaar aan een voormalige kolonie moeten afstaan. Dat is The World Turned Upside Down?
Wat ik verwacht is dat de oorlog niet te stoppen is.

Voordat Oekraïne grondgebied kan afstaan, is een referendum nodig. Als het Oekraïense volk nee zegt, dan gaat het niet gebeuren. Als de Oekraïense politieke leiders hiervan durven af te wijken, dan is de verwachting dat je Zelensky de volgende dag dood in de goot ziet liggen en dat weten ze.

Stel dat een regime change lukt, dan hebben ze een kwart van droneproductie uitgeschakeld. Driekwart van de droneproductie is in de handen op donaties en vrijwilligers. Het is een huisnijverheid en er zijn veel te veel mensen opgeleid om drones op de meest onmogelijke lokaties te produceren. Heb je nog een vrije bezemkast of is er nog een ruimte onder de trap, daar kan drone-maker/hersteller al gaan vestigen. Het recycleren van munitie, springstoffen,... zoals TNT smelten op een kookpot op een elektrisch kookplaat is ook niet te stoppen.

We hebben de zonen en dochters van de gesneuvelde vaders al zien wraak nemen. Wanneer een oorlog van vader op zoon/dochter overgedragen wordt, dan spreken we over tijdsschalen van Vietnam (eerst 20 jaren ervaring tegen de Fransen opdoen voordat de Amerikanen ook een gokje willen wagen), Afghanistan,... dat te lang voor het Westen en zelfs rusland kan worden.

De oorlog kan langer duren dan hoe lang de russen over putin's erfenis kunnen vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

rapture schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:32:
De russen ontkennen dat Trump met putin gebeld heeft.
[Twitter]
Want een stukje Kursk afstaan ligt gevoelig? Want het gaat toch wel over Kursk dat tussen de beroemde veldslagen van WOII zoals Prokhorovka, Stalingrad,... staat. Wat een grootmacht zoals Nazi-Duitsland niet kon krijgen, zou rusland zomaar aan een voormalige kolonie moeten afstaan. Dat is The World Turned Upside Down?

[...]

Voordat Oekraïne grondgebied kan afstaan, is een referendum nodig. Als het Oekraïense volk nee zegt, dan gaat het niet gebeuren. Als de Oekraïense politieke leiders hiervan durven af te wijken, dan is de verwachting dat je Zelensky de volgende dag dood in de goot ziet liggen en dat weten ze.

Stel dat een regime change lukt, dan hebben ze een kwart van droneproductie uitgeschakeld. Driekwart van de droneproductie is in de handen op donaties en vrijwilligers. Het is een huisnijverheid en er zijn veel te veel mensen opgeleid om drones op de meest onmogelijke lokaties te produceren. Heb je nog een vrije bezemkast of is er nog een ruimte onder de trap, daar kan drone-maker/hersteller al gaan vestigen. Het recycleren van munitie, springstoffen,... zoals TNT smelten in een kookpot op een elektrisch kookplaat is ook niet te stoppen.

We hebben de zonen en dochters van de gesneuvelde vaders al zien wraak nemen. Wanneer een oorlog van vader op zoon/dochter overgedragen wordt, dan spreken we over tijdsschalen van Vietnam (eerst 20 jaren ervaring tegen de Fransen opdoen voordat de Amerikanen ook een gokje willen wagen), Afghanistan,... dat te lang voor het Westen en zelfs rusland kan worden.

De oorlog kan langer duren dan hoe lang de russen over putin's erfenis kunnen vechten.
Ik weet ook niet of Oekraïne of Rusland gaan stoppen met vechten op korte termijn. Ik verwacht echter ook dat Oekraine niet zijn verloren gebied terug krijgt. Wat betreft Poetin en Trump...Het zou voor Poetin een stuk moeilijker zijn om Harris internationaal zwak te laten lijken dan Trump. Het enige wat Poetin moet doen is doorvechten en niet ingeven en Trump zijn woorden blijken hol te zijn.

Anderzijds is het zo dat zelf ik hoop (hoe wreed dat ook klinkt) dat de oorlog door gaat aangezien Rusland zich daar dieper het graf mee in graaft. Maar voor de menselijkheid zou vrede beter zijn. Ongeacht of er snel of langzaam vrede komt zal Oekraïne dat gebied wss niet terug krijgen.

En dat gebel tussen Poetin, Trump en Elon? Ik vermoed dat het Poetin is die Trump en Elon als hofnarren gebruikt om westerse verdeeldheid te zaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
Auredium schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik weet ook niet of Oekraïne of Rusland gaan stoppen met vechten op korte termijn. Ik verwacht echter ook dat Oekraine niet zijn verloren gebied terug krijgt. Wat betreft Poetin en Trump...Het zou voor Poetin een stuk moeilijker zijn om Harris internationaal zwak te laten lijken dan Trump. Het enige wat Poetin moet doen is doorvechten en niet ingeven en Trump zijn woorden blijken hol te zijn.

Anderzijds is het zo dat zelf ik hoop (hoe wreed dat ook klinkt) dat de oorlog door gaat aangezien Rusland zich daar dieper het graf mee in graaft. Maar voor de menselijkheid zou vrede beter zijn. Ongeacht of er snel of langzaam vrede komt zal Oekraïne dat gebied wss niet terug krijgen.

En dat gebel tussen Poetin, Trump en Elon? Ik vermoed dat het Poetin is die Trump en Elon als hofnarren gebruikt om westerse verdeeldheid te zaaien.
Ik voor mij denk aan het volgende scenario.

Het westen blijft wapens geven aan Oekraïne net zolang Oekraïne zelf de stekker eruit trekt. Rusland wordt langzaam verzwakt, leger maar ook economisch. Op een gegeven moment zal Rusland echt moeten kiezen, of de bezette gebieden behouden of de dreiging van China onder ogen moeten zien ( China zal op langere tijd de bezette gebieden terugeisen en wacht geduldig af ). Daarom denk ik dat Rusland zich zal terugtrekken. Veel winst zal er de komende decennia niet te behalen zijn uit de geruïneerde gebieden. De Krim is een ander verhaal alhoewel ik het voor Rusland niet echt positief in zie. Denk aan bijvoorbeeld drinkwater .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:05:
[...]

Soms moet je de beste keuze maken uit slechte alternatieven.
Ten eerste lijkt dat me een overweging die Oekraïne zelf moet maken en niet staten die steun leveren, noch de kranten, noch de twitteraars.

Maar wat me vooral tegenstaat is hoe deze optie als een oplossing wordt beschouwd, dat is het namelijk niet: deze oorlog is een symptoom van de russische staat anno 1939, als andere naties besluiten dat Oekraïne moet overgeven voor beloftes die effectief betekenen dat rusland in de toekomst nog een poging mag wagen, dan stel je de oplossing uit (met een offer nota bene).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:16:
[...]

Ten eerste lijkt dat me een overweging die Oekraïne zelf moet maken en niet staten die steun leveren, noch de kranten, noch de twitteraars.
Tjah, de capaciteit van UA om succesvol te blijven verdedigen hangt voor een groot deel af van de steun van Europese staten en de VS. Áls die steun minder wordt, is dat impliciete druk op UA om tot een politieke overeenkomst te komen met Rusland.

Niet leuk. Niet eerlijk. Moreel onjuist.

Maar de realiteit sinds de oorlog begon.
Maar wat me vooral tegenstaat is hoe deze optie als een oplossing wordt beschouwd, dat is het namelijk niet: deze oorlog is een symptoom van de russische staat anno 1939, als andere naties besluiten dat Oekraïne moet overgeven voor beloftes die effectief betekenen dat rusland in de toekomst nog een poging mag wagen, dan stel je de oplossing uit (met een offer nota bene).
Democratieën blinken niet uit in zo ver vooruit te denken. De huidige machthebbers denken aan het behalen van hun eigen 'KPI's' binnen de termijn waarop er weer verkiezingen zijn. Het Westen heeft een intrinsiek nadeel in situaties van (langere) oorlog en dat is dat we een democratie hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:40:
[...]

Tjah, de capaciteit van UA om succesvol te blijven verdedigen hangt voor een groot deel af van de steun van Europese staten en de VS. Äls die steun minder wordt, is dat impliciete druk op UA om tot een politieke overeenkomst te komen met Rusland.

Niet leuk. Niet eerlijk. Moreel onjuist.

Maar de realiteit sinds de oorlog begon.

[...]

Democratieën blinken niet uit in zo ver vooruit te denken. De huidige machthebbers denken aan het behalen van hun eigen 'KPI's' binnen de termijn waarop er weer verkiezingen zijn. Het Westen heeft een intrinsiek nadeel in situaties van (langere) oorlog en dat is dat we een democratie hebben.
Goed, allemaal verklaringen over de beweegredenen voor andere landen om steun te staken, maar nog steeds geen reden voor Oekraïne om te stoppen. Doe nu even de bril van toeschouwer af en bekijk het door de ogen van de verdediger: vecht je tot je er bij neervalt, of ga je op je knieën en duw zelf je voorhoofd tegen een makarov aan?

De Oekraïners die ik spreek hebben alle kans om te vluchten en doen dat zelden. Dit is hun kans om huis en gezin te redden van een horde aziatische verkrachters waar Oskar Dirlewanger het warm van zou krijgen. Ik weet dat een dergelijke uitspraak van mij al eerder is verwijderd, maar ik heb genoeg beeldmateriaal om het te staven.

De andere optie is het inleveren van de burgers die al ontvoerd zijn, geen uitsluitsel krijgen over de mensen die zijn omgekomen in de filtratiekampen, een tweede papiertje die stelt dat rusland belooft netjes te blijven en het westen hun veiligheid "garandeert"©*.

Het vergt niet heel veel fantasie om te extrapoleren wat er dan gaat volgen: de westerse samenlevingen hebben nu al de moeite om hun aandacht bij de oorlog te houden, zodra die oorlog voorbij is valt Oekraïne binnen drie maanden helemaal van de radar. Het (door rusland gevoedde) populistische westerse blok vindt dat er eigenlijk niet zoveel geïnvesteerd hoeft te worden in die garanties, "poetin heeft tenslotte al wat hij wilde". Binnen twee jaar volgt wederom oorlog, Oekraïne heeft niet kunnen heropbouwen temidden van alle bende waarin het land is achtergelaten en diens bevolking word alweer verrast. Wéér veel burgerdoden, ontvoeringen, filtratiekampen, martelkelders, enzovoort.

Je poneert een 'realistische' optie vanuit de leunstoel zonder de implicaties te begrijpen. Oekraïne is nu bezig, er komt geen tweede kans want die "garanties" kennen ze al - zolang het geen kernwapens zijn heeft niemand daar wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:40:
[...]

Democratieën blinken niet uit in zo ver vooruit te denken.
En electoraten blijken het geheugen van een goudvis te hebben: iedereen die wat van de Russische geschiedenis weet, weet dat een beslissende overwinning voor Oekraïne de beste oplossing is voor het minimaliseren van cumulatief oorlogsleed. Nouja, het begin van, het allerbeste is Moscovie voorgoed van de kaart vegen, en er een nieuwe, fatsoenlijke staat afdwingen. Dan ben je pas echt goed bezig voor de vrede.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nst6ldr heeft een punt: dit is niet de eerste of tweede ervaring die UA heeft met Rusland - men heeft een rijke geschiedenis aan Russische inmenging en agressie. Dit is in de recente geschiedenis de meest erge, maar het feit dat wij in 2014 hebben zitten slapen en met onze ogen open in de desinformatie vanuit Rusland zijn gestapt (oh oh, het associatie verdrag, weten we het nog. Zo dom waren we, (bijna) allemaal.)

Dus ja, tis nu of nooit, erop of eronder. Bestaan, of sterven.

Daarbij is het helemaal geen probleem dat we elke vier jaar verkiezingen hebben, het probleem is dat we elke vier jaar een stel beroepsidioten zijn gaan kiezen zonder moreel kompas, plan of visie - maar mensen die vinden dat ze met een ononderbouwde mening en een goed gevoel voor FUD het land gaan redden. De laatste maanden zijn we in Nederland dagelijks getrakteerd op de onmetelijke stupiditeit als resultaat van die keuze.

Dat ook dit democratie is en we hier het resultaat van reeds decennia aan vakkundig opgebouwde beinvloeding en afbreuk van onze eigen normen en waarden zien dat is daarbij een pijnlijke observatie. Het zou echt enorm helpen als we 'social media' daadwerkelijk uit konden zetten: algoritme's, AI en partijen met bijna onuitputtelijke budgetten om daar onzin onze kant op te slingeren zijn echt een enorm probleem. Mijn zoontje krijgt als ik niet oplet Russische propaganda in cartoon-vorm voorgeschoteld op Youtube. TikTok is een instrument geworden voor jongeren om zich ongelukkig, incompetent en onzeker te voelen - met extreem veel succes. En door onze neurologische tekortkomingen blijven we onszelf elke dag vergiftigen - ongeremd, ongelimiteerd. En dan heb je gelukkig nog de keuze uit Facebook, Telegram of X, als je niet zeker weet of je liever polonium, asbest of lood als ontbijt neemt.

Maargoed, wellicht is het overtrokken en kunnen mensen inderdaad zelf feit en fictie scheiden, zijn ze niet beinvloedbaar door zorgvuldig ontwikkelde narratieven en talking points en is de keuze voor de huidige politici gebaseerd op een doorgronde kennis van hun ervaring als bestuurder op de huidige thema's. En ja, dat is cynisch. :+
Brent schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:57:
[...]

En electoraten blijken het geheugen van een goudvis te hebben: iedereen die wat van de Russische geschiedenis weet, weet dat een beslissende overwinning voor Oekraïne de beste oplossing is voor het minimaliseren van cumulatief oorlogsleed. Nouja, het begin van, het allerbeste is Moscovie voorgoed van de kaart vegen, en er een nieuwe, fatsoenlijke staat afdwingen. Dan ben je pas echt goed bezig voor de vrede.
Joh, als ik daar weer aan denk hoor ik Rob van Wijk weer met verheven geluid aan het begin van het conflict herhalen dat we Rusland niet moeten provoceren. Alsof je de pestkop gewoon meer slachtoffers moet geven om te voorkomen dat ie jou gaat pesten. Ik denk dat zowel hij als wij inmiddels wel eea geleerd hebben over Rusland, de geschiedenis en de kans op herhaling - dus ik begrijp je punt helemaal alleen zie ook dat we van ver moesten komen en nog lang niet zijn waar we moeten zijn als Europa in verhouding tot het economisch en demografische miserabele Rusland. Ondertussen hebben ze onze achilleshiel te pakken en wint men niet alleen in Oost UA terrein.

Ik weet niet of het noodzakelijk is te doen wat je schetst, al begrijp ik het sentiment. Wat we in ieder geval minstens moeten doen is de mensen in UA geven wat ze nodig hebben om zich te kunnen verweren ipv te geven wat nodig is zodat ze niet kunnen verliezen op korte termijn.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-11-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rapture schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:32:
Als Oekraïne zich zou overgeven aan Poetin, dan komt er waarschijnlijk een regering, leger & politie van Rusland gezinde Oekraïners. Vergelijkbaar met Wit Rusland.

Als de oorlog zou doorgaan, dan zal het omslaan richting een burgeroorlog of strijd tegen het eigen regime. Lang verhaal kort: dan vernietigd Oekraïne zich van binnen uit.
Daarnaast zijn er weinig voorbeelden van landen die het goed doen tijdens een (sluimerend) conflict.

En al die drone shopjes zijn leuk, maar zodra er een enigszins stabiele leiding is valt dat allemaal onder terrorisme. Met 100% grenscontroles heb je binnen de kortste keren dan de meest actieve 'terroristen' wel te pakken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
@NiGeLaToR Het is ook niet Oekraine alleen die deze ervaring heeft. "Wit-Rusland" heeft niet eens haar oorspronkelijke identiteit als onderdeel van Roethenië mogen behouden. Het is nu "Rusland". En waar komt die term vandaan? Nou vanuit Roethenië. Oekraine bestaat gewoon nog als entiteit, hoewel er genoeg pogingen zijn geweest om dat uit te wissen.

Of Polen en de Baltische Staten die eeuwenlang zijn aangevallen en overheerst. Het is echt geen toeval dat ze al jaren waarschuwde en meteen zo duidelijk reageerde. Dat de Amerikanen nu wederom de culturele kennis van een pinda tonen en de boel weer weg lijken te willen geven alsof het gewoon Rusland is, betekent niet dat we hierin mee moeten gaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheGhostInc schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:13:
[...]

Als Oekraïne zich zou overgeven aan Poetin, dan komt er waarschijnlijk een regering, leger & politie van Rusland gezinde Oekraïners. Vergelijkbaar met Wit Rusland.

Als de oorlog zou doorgaan, dan zal het omslaan richting een burgeroorlog of strijd tegen het eigen regime. Lang verhaal kort: dan vernietigd Oekraïne zich van binnen uit.
Daarnaast zijn er weinig voorbeelden van landen die het goed doen tijdens een (sluimerend) conflict.

En al die drone shopjes zijn leuk, maar zodra er een enigszins stabiele leiding is valt dat allemaal onder terrorisme. Met 100% grenscontroles heb je binnen de kortste keren dan de meest actieve 'terroristen' wel te pakken.
Uiteindelijk heeft de Taliban niet alleen hun gelijk gekregen, ze hebben Amerikaanse air support tegen ergere vijanden zoals ISIS-K gekregen.

Wilt Iran (na wat skirmishes) een oorlog tegen de Afghanen starten om over toegang tot water te vechten? De Amerikanen smullen van het idee om de Afghanen te steunen om Iran helemaal te verpesten totdat het Iraanse volk tegen hun leiders in opstand komen.

Als er 1 ding zeker is, in de optiehandel zie ik het grote geld positioneren om LMT voor de januari expiratie over de 600 te laten knallen. De beurs denkt dat de verkiezingsuitslag wapenindustrie omhoog spuit. Mijn aankoop is vandaag al +15% gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:13:
[...]

Goed, allemaal verklaringen over de beweegredenen voor andere landen om steun te staken, maar nog steeds geen reden voor Oekraïne om te stoppen. Doe nu even de bril van toeschouwer af en bekijk het door de ogen van de verdediger: vecht je tot je er bij neervalt, of ga je op je knieën en duw zelf je voorhoofd tegen een makarov aan?
Ik denk dat je niet helemaal goed leest (of wíl lezen?).

Ik geef geen beweegredenen voor andere landen om steun te staken.

Ik geef aan dat UA niet kán doorvechten zonder steun.

Hoe graag je ook wilt, hoe existentieel het ook is: je kunt je niet verdedigen als je munitie 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:52
Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:23:
[...]

Hoe graag je ook wilt, hoe existentieel het ook is: je kunt je niet verdedigen als je munitie 0 is.
Je kan je inderdaad niet verdedigen als je munitie 0 is. Maar er zijn weinig scenario's waar dat gaat gebeuren.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:23:
[...]

Het enige wat tekort schiet op dat gebied is 155mm, de overige soorten GKG en artillerie kon Oekraïne al zelf maken, daar komen eerdaags nog 2 grote fabrieken bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Spykie schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:27:
[...]

Je kan je inderdaad niet verdedigen als je munitie 0 is. Maar er zijn weinig scenario's waar dat gaat gebeuren.
Het is op sommige punten van front close geweest toen de US tijdelijk de steun stopte:
By spring, there were times when his whole brigade had just four shells a day to cover at least a dozen kilometers of territory, he told Reuters.
“It’s very hard for me to witness my infantrymen being destroyed when I cannot do anything,” said the 30-year-old commander.
De impact van alleen al een beperkte munitie us enorm op de verliezen van UA:
A senior officer on Ukraine’s general staff provided Reuters previously undisclosed figures that demonstrate the deadly difference artillery makes. When Ukraine was firing 10,000 shells per day, between 35 and 45 Ukrainian soldiers were killed daily and about 250 to 300 were wounded. But when the daily fire fell to half that, more than 100 Ukrainian soldiers were killed per day and at least a thousand were wounded.
En niet alleen voor de feitelijke aantallen slachtoffers, maar ook voor de moraal:
“It’s very important for our infantry to hear the sound of our artillery every hour just to understand that they are not alone in the field and there are guys behind them who are ready to support them,” Havrylov said.
https://www.reuters.com/i...ukraine-crisis-artillery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Requiem19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:35:
[...]

Het is op sommige punten van front close geweest toen de US tijdelijk de steun stopte:

[...]

[...]

[...]

En niet alleen voor de feitelijke aantallen slachtoffers, maar ook voor de moraal:

[...]

De 155mm shells zijn inderdaad problematisch. Is het niet de levering, dan is het de productie die niet hoog genoeg is.

Maar de munitie in het algemeen zal nooit 0 zijn, Oekraïne produceert namelijk andere types munitie. Om Kiev te ontwapenen zal eerst de regering afgezet moeten worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je hebt daarin volkomen gelijk. Maar die afhankelijkheid (van V.S. voor munitie) bestaat inmiddels amper meer.

Toch?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Wat is de Amerikaanse supply chain voor TNT, artilleriegranaten en kruit in je link voor een puinhoop.

Naast de barsten in de shells, productiestops wegens veiligheidsproblemen,...

De laatste overgebleven TNT-fabriek in Europa of Noord-Amerika is in Polen.
In a forest in western Poland, a complex on the same site where a factory was built by Nazi German occupiers to support an invasion of the Soviet Union now makes thousands of tons of TNT every year. The problem for Ukraine is that the factory, located near the city of Bydgoszcz, is the last surviving TNT plant in Europe or North America.

Workers there now work around the clock. It’s run by a state-owned company, Nitro-Chem, and makes about 10,000 tons of TNT per year. The company declined to say exactly how much. A single 155mm round typically requires about 10 kg of TNT. That means that the 10,000 tons of TNT would be enough to provide for about 1 million rounds, if every bit were used for 155mm shells.

Much of the TNT made in Poland is shipped to the U.S., according to staff at the plant. It is then packed into shells with other ingredients and added to the shrinking U.S. Army stockpile. The oldest shells are shipped back to Poland and then on to Ukraine.
De Duitsers, Britten,... sloten hun fabrieken.
Germany closed its last TNT plant, Schönebeck on the Elbe, in 1990. And in Britain, a TNT plant at Bridgewater in Somerset was closed in 2008, the last of at least four TNT factories in the country dating to World War II.

When the Somerset plant was slated for closure, a report by trade unions warned that Britain would lose “all national capability for the production of military explosives.” The report cited the dangers of relying on other suppliers, even allies. After all, the report noted, during the first Gulf War in 1991, Britain had been denied supplies of 155mm ammunition by one of its close allies, Belgium, where the UK had outsourced its shell production to save money.
Tegenwoordig komt het uit China en India. Poolse fabriek heeft geïmporteerde toeslagstoffen nodig.
Besides the plant in Poland, production of TNT is now concentrated in China and India. Customs records examined by Reuters show at least 1,200 tons of TNT were exported from India in 2023 and 2024 to arms makers that supply Western forces. India also shipped large volumes of the explosive fillers RDX and HMX to Poland’s Nitro-Chem.

But both India and China also have tried to maintain good relations with Russia. And neither likely would be able to fill NATO’s needs, even if willing. “You cannot imagine just how overheated the market is at the moment,” said a European defense industry executive. “The worst thing at the moment is the global shortage of TNT and RDX. The shortage of these raw materials is the basic reason why production cannot be ramped up much more at this point.”

One factor behind America’s TNT shortage dates back to the presidency of Ronald Reagan. No facility in the U.S. has made TNT since 1986. The Army relied on imports instead.
Plan B voor de Amerikaanse toegang tot TNT zat in Oekraïne:
As a result of all these decisions, the Army largely came to depend on the plant in Poland for its TNT supply. And the Army’s contingency plans included relying on another facility: a TNT factory in eastern Ukraine.

In 2021, the U.S. began importing TNT from that plant, in Rubizhne in Luhansk province, as part of a long-term $188 million deal. A person familiar with the matter said the U.S. imported about 500 tons of TNT before the war started. In 2022, however, the facility was quickly captured by the Russians. Ukrainian forces destroyed it before retreating.

The U.S. has announced plans to build its own $650 million TNT factory. It will take at least two years to complete.
Het wordt eindelijk tijd om terug een eigen fabriek te hebben.

Kruitfabrieken gingen ook dicht.
As with the TNT plants, Western countries have spent the years since the end of the Cold War closing powder plants. The last in the United Kingdom were shuttered in 1998, and plants closed in Romania in 2004 and in Bergerac, France, in 2007, all due to insufficient orders. Germany’s Rheinmetall has retained powder production in Aschau, Bavaria and in Wimmis, Switzerland, but those plants are unable to meet current demands.
In de VS valt een oude fabriek regelmatig stil.
The U.S. Army’s sole nitrocellulose plant is located in rural Virginia. It opened in 1941 and though it is still operating, recent Army budget documents say the plant has “exceeded its useful life” and breakdowns are routine. A recent equipment failure there caused one production line to close for six weeks, said a person familiar with the matter. “The place is very fragile,” he said of the plant.

In 2012, the Army signed a deal to replace it with a modern plant that would be far more efficient, safe, and environmentally sound. The new facility would also reduce reliance on foreign suppliers. It was to open around 2015 and cost about $245 million.

The nitrocellulose project, however, is a decade behind schedule, and costs have soared to $399 million. Internal Army records and federal court records blame delays and cost overruns on contractor and subcontractor incompetence. Subcontractor Fluor Federal Solutions paid $14.5 million to settle U.S. Securities and Exchange Commission charges related to the project. Fluor and contractor BAE Systems OSI have declined to comment, citing ongoing litigation over the matter.

The Army said the new nitrocellulose factory is “in the final stages of commissioning and qualification.” But it is not yet producing large quantities of nitrocellulose for military use. The “prove out” process – getting the chemical mix just right – could take years, people briefed on the matter said. The Army said it hopes to have the process honed by December. It said the delay has had “no impact” on the Ukrainian war effort because the legacy plant still functions.
Een nieuwe fabriek had in 2015 in productie moeten gaan en nu is het tegen december in orde krijgen?

De eerste Rheinmetall fabriek in Oekraïne is actief en gaat tegen het einde van het jaar Lynx IFV's produceren.
According to Papperger, the initial factory—focused on manufacturing and servicing military equipment—is now active, with plans to roll out the first advanced Lynx infantry fighting vehicles by the end of the year.
https://united24media.com...e-whats-known-so-far-3303
Tweede fabriek is bijna klaar om kruit te produceren.
Beyond this first plant, Rheinmetall is moving forward with plans to build additional facilities. The second factory, nearing completion, will focus on gunpowder production, while the third will produce ammunition to meet NATO standards, replacing older Soviet manufacturing capabilities. Finally, a fourth plant will concentrate on air defense systems, enhancing Ukraine’s defensive infrastructure.
Daarna nog een fabriek voor tank- en artilleriemunitie. En uiteindelijk nog een fabriek voor luchtafweer.

TNT-fabrieken in Finland, Litouwen,... gepland.

Hoe langer de oorlog duurt, hoe beter dat de supply chain en productie in het Westen wordt. Oekraïne steunen is een goede oefening om de achterstand in te halen en problemen weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
rapture schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:09:

De eerste Rheinmetall fabriek in Oekraïne is actief en gaat tegen het einde van het jaar Lynx IFV's produceren.

[...]

Tweede fabriek is bijna klaar om kruit te produceren.

[...]

Daarna nog een fabriek voor tank- en artilleriemunitie. En uiteindelijk nog een fabriek voor luchtafweer.
Dat is wel héél snel, of wilde Rheinmetall al voor 2022 daar een fabriek bouwen? Indien nee, dan is het bizar snel en erg positief. Ze zullen daar minder lastig doen om vergunningen en stikstofregels

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zoals een soldaat al zei: "je leert snel als er op je geschoten wordt"... en geloof maar dat ze in Ukraine fanatiek zijn, dat zie je ook aan de drone-industrie, de quickfixes aan de infra die elke dag weer beschoten wordt, en aan hoe snel ze hun hele leger moderniseren waar mogelijk.

Daarnaast heeft Rheinmetall de kennis natuurlijk al aan boord, dus ze hoeven niet meer bij 0 te beginnen.

Overigens kan Europa dat ook prima, wij hebben met COVID onze hele economie omgebouwd naar 'thuiswerken' en hele vaccinatiestraten opgebouwd inclusief ondersteunende logistiek.

De vraag is nu hoe snel ze zelfvoorzienend genoeg zijn om de oorlog met Rusland onaantrekkelijk te maken voor Putin en co. Als dat is voordat de huidige wapenvoorraad op is kan Trump hoog of laag springen (of de CIA erop af sturen, zie ik hem ook toe in staat), maar dan stopt de oorlog pas als Rusland opgeeft.
Mijn ruwe schatting (gebaseerd op lucht, hoop en een roze wolkje) is ergens over 1.5-2 jaar al.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
FreezeXJ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:01:

Overigens kan Europa dat ook prima, wij hebben met COVID onze hele economie omgebouwd naar 'thuiswerken' en hele vaccinatiestraten opgebouwd inclusief ondersteunende logistiek.
...wat met een paar bombardementen op kwetsbare infrastructuur binnen no-time om zeep is geholpen.
Wat dat betreft moet er aan de kwetsbaarheid van dit systeem nog hard gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
FreezeXJ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:01:
Zoals een soldaat al zei: "je leert snel als er op je geschoten wordt"... en geloof maar dat ze in Ukraine fanatiek zijn, dat zie je ook aan de drone-industrie, de quickfixes aan de infra die elke dag weer beschoten wordt, en aan hoe snel ze hun hele leger moderniseren waar mogelijk.

Daarnaast heeft Rheinmetall de kennis natuurlijk al aan boord, dus ze hoeven niet meer bij 0 te beginnen.

De vraag is nu hoe snel ze zelfvoorzienend genoeg zijn om de oorlog met Rusland onaantrekkelijk te maken voor Putin en co. Als dat is voordat de huidige wapenvoorraad op is kan Trump hoog of laag springen (of de CIA erop af sturen, zie ik hem ook toe in staat), maar dan stopt de oorlog pas als Rusland opgeeft.
Mijn ruwe schatting (gebaseerd op lucht, hoop en een roze wolkje) is ergens over 1.5-2 jaar al.
Zeker, waar een wil is, is een weg (en noodwetten). De noodzaak voor Oekraine is urgent dus een fabriek bouwen op een plek waar nog huizen staan is niet zo'n probleem. Die mensen moeten simpelweg weg en gaan ook weg, hoe dan ook.
In Westerse landen is dit toch allemaal wel wat stroperiger en de noodzaak is hier niet. En dat is wel jammer, de noodzaak is er wel degelijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En uiteraard wordt er heel hard gedraaid zodra je door Trump verkozen bent.
New York Rep. Elise Stefanik, President-elect Donald Trump’s pick for US ambassador to the United Nations, is now refusing to stand by her previous push for Ukraine’s NATO membership — a stance she once framed as critical to regional stability.
https://edition.cnn.com/2...k-ukraine-nato/index.html
Her office also declined to say whether she still believes Russia committed genocide in Ukraine, as she said in 2022.

In 2022, Stefanik urged NATO to admit the nation, especially as Russia’s invasion escalated. At the time, she argued for extensive military aid support, highlighting the Trump administration’s previous providing of Javelin missiles.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2024 08:57 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:53:
En uiteraard wordt er heel hard gedraaid zodra je door Trump verkozen bent.

[...]
https://edition.cnn.com/2...k-ukraine-nato/index.html

[...]
Het is loyalty above competency in Trump's kabinet.

We gaan nog wat meemaken. Dat project 2025 lijkt nu de 1:1 baseline te worden voor wat er gaat gebeuren, wellicht onder een andere naam. De derde Trump-termijn is tevens door Trump geopperd.

Enige hoop die ik maar kan hebben is dat de EU werk maakt van de conclusie dat we het zelf moeten oplossen. Linksom of rechtsom.

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:44:
[...]

wellicht onder een andere naam.
agenda47?

https://www.donaldjtrump.com/agenda47

[ Voor 10% gewijzigd door -Bonalds op 14-11-2024 12:05 ]

• NiGeLaToR
Ben inhoudelijk niet 100% op de hoogte, maar dit lijkt eerder de marketingkant van het verhaal. Dat project 2025 verhaal gaat vooral over het 'purgen' van alles wat niet conservatief en 100% wit en christelijk is en vooral alle publieke functies politiek laten aanstellen zonder verkiezing. Je kunt er vast ook iets positiefs uithalen voor 'homeschooling' ofzo, of Biden overal de schuld van geven :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

dit is geen loyaliteit...die werkt 2 kanten op...dit is gehoorzaamheid.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
gise schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:07:

Hierop volgend heb ik ook nog even de docu ‘Winter on Fire’ gekeken, is al vaak benoemd en voorbij gekomen hier maar ik had ‘m nog steeds niet bekeken.

Nu wel, en als je deze beelden ziet dan kan je toch niet anders concluderen dan dat Oekraïne het absoluut verdient om bij Europa te horen en dat wij er ook alles aan moeten doen om ze erbij te halen en houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

We gaan nog wat meemaken. Dat project 2025 lijkt nu de 1:1 baseline te worden voor wat er gaat gebeuren, wellicht onder een andere naam. De derde Trump-termijn is tevens door Trump geopperd.

Enige hoop die ik maar kan hebben is dat de EU werk maakt van de conclusie dat we het zelf moeten oplossen. Linksom of rechtsom.
Toch knap dat hij dat oppert, want de grondwet is daar duidelijk in: elke president kan nu maar 2 termijnen dienen: https://constitutioncente...amendments/amendment-xxii

Maargoed, regels lijken niet te gelden voor Dhr. Trump

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 05:36:
[...]
Toch knap dat hij dat oppert, want de grondwet is daar duidelijk in: elke president kan nu maar 2 termijnen dienen: https://constitutioncente...amendments/amendment-xxii

Maargoed, regels lijken niet te gelden voor Dhr. Trump
China had ook een soortvan 2 termijnen restrictie voordat Xi daar aan de macht kwam, Rusland had ook een 2 termijnen restrictie toen Putin aan de macht kwam.

Goed voorbeeld doet natuurlijk goed volgen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Zien we écht het begin van de Verenigde Staten dat zich hervormt naar Chinees en Russisch voorbeeld? Ja hè?

Niet veel kan deze trein nog stoppen. Wat kan het nog stoppen?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Spykie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:09:
Zien we écht het begin van de Verenigde Staten dat zich hervormt naar Chinees en Russisch voorbeeld? Ja hè?

Het volk.

Veel mensen begrijpen nog niet wat ze gedaan hebben. Denk maar aan Brexit. Brexit is in principe het prototype van Trump 2024. Heel, heel veel mensen in het UK zijn echt diep ongelukkig momenteel. Veel mensen die stemde voor Brexit dachten dat er 'toch wel voldoende pro-EU stemmen' zouden komen of gingen pas op het laatste moment (of na de daad) opzoeken wat nu echt de EU was. Die komen nu er achter dat prijzen de pan uit rijzen en de infrastructuur aan het instorten is. Je ziet ook een kleine exodus van mensen die gewoonweg de UK verlaten om te ontsnappen aan de economische instorting.

Zo is het ook met Trump. Wat wij nu zien is slecht de start van een bijna onomkeerbaar proces. Pas als de gemiddelde Trump stemmer erachter komt dat ze geen medische zorg meer kunnen betalen en twee a drie banen gewoonweg de standaard zijn of het alternatief dakloos zijn is zullen ze inzien dat het fout zit. Maar tegen die tijd is het democratisch systeem zo op de schop dat zelfs als de nog een Democratische president aan de macht kunnen helpen die eigenlijk vleugellam is gemaakt.

Ook met Trump krijgen we een exodus en die is al deels aan de gang. De VS leeft ook in een informatiebubbel en je ziet ook van expats of Amerikanen die zich verdiepen in de EU dat ze niet 'great' zijn zoals ze is geleerd te denken. Die paar mensen uit de VS die nu migreren naar de EU zullen er waarschijnlijk nog wel meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Auredium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:06:
[...]

Pas als de gemiddelde Trump stemmer erachter komt dat ze geen medische zorg meer kunnen betalen en twee a drie banen gewoonweg de standaard zijn of het alternatief dakloos zijn is zullen ze inzien dat het fout zit.
Dat is een ouderwetse gedachte. ALS het zover komt draait Trump (of zijn populistische opvolger) het gewoon zo dat dit komt door de tegenwerking van de Democraten.

We zitten in een tijd waarbij de échte waarheid nauwelijks meer waarheid heeft. Je overtuigt een groot deel van de mensen niet met feiten. Maar met een verhaal dat heel simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:09:
[...]

Dat is een ouderwetse gedachte. ALS het zover komt draait Trump (of zijn populistische opvolger) het gewoon zo dat dit komt door de tegenwerking van de Democraten.

We zitten in een tijd waarbij de échte waarheid nauwelijks meer waarheid heeft. Je overtuigt een groot deel van de mensen niet met feiten. Maar met een verhaal dat heel simpel is.
Dat maakt in principe niets uit.
Wat wij hier moeten begrijpen is dat de VS alijd al een supermacht was die zijn zonsondergang tegemoet ging. We zijn inmiddels de schuld aanwijzen al voorbij. Harris had dit ook niet kunnen veranderen die had het hooguit wat vertraagd.

De laatste fase van een supermacht is altijd grijpen naar 'de sterke man'. Trump mag best wijzen naar de democraten en dat is net zo terecht als de democraten die wijzen naar Trump. Dat is iets wat mensen moeten inzien. Dit is de natuurlijke levenscyclus van grote rijken. Duitsland greep naar Adolf, De Russen grepen naar Lenin en Stalin.

Trump is gewoon de voor laatste halte voor de trein tegen de rots aan rijd. Dat is geen punt. Wellicht dat over een paar decennia de VS weer overeind kan krabbelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
_Eend_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 05:36:
[...]

Iets als een grondwet werkt alleen als politici respect hebben voor de rechtstaat. Je houdt je aan de regels, en legt je neer bij rechterlijke uitspraken. Politici met autoritaire trekjes nemen het niet zo nauw met de rechtstaat, en zullen steeds op zoek gaan naar manieren om langer aan de macht te kunnen blijven.

offtopic:
Wie weet wordt Wikipedia: Civil War (film) nog een keer werkelijkheid.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

🇨🇳 China supplied weapons to Russia for its war against Ukraine for the first time. EU foreign policy chief has called for consequences. The EU is now considering sanctions against China. Borrell emphasized: "China claims to be neutral, but this proves otherwise." www.faz.net/aktuell/poli...

NOELREPORTS (@noelreports.com) 15 november 2024

Sorry, hoe moeten we bluesky artikelen embedden? Edit: nu werkt het wel..

Post is van Noelreports en gaat over dat China wapens heeft geleverd aan Rusland voor de oorlog in Oekraïne

[ Voor 59% gewijzigd door gise op 16-11-2024 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Spykie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:09:

Enkel Trump met zijn dom gedoe kan dit stoppen.
Als ze hem vertellen welke zijn volgende stappen zijn en hij krijgt er na 5 minuten genoeg van, staat op en zet de TV aan om naar zijn eigen te kijken op fox news.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:58
gise schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:21:
[Bluesky]

Sorry, hoe moeten we bluesky artikelen embedden? Edit: nu werkt het wel..

Post is van Noelreports en gaat over dat China wapens heeft geleverd aan Rusland voor de oorlog in Oekraïne
NOS is iets genuanceerder met teksten in d etrant van "de EU weet nog niet of China weet dat de fabriek daarvoor gebruikt wordt". Een duidelijke waarschuwing aan China dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Gaat Biden gewoon Trump zijn intrede als president afwachten?
Nu kan hij nog iets geven, laat ze Rusland bestoken met westerse wapens of stuur alsnog dikkere wapens.

Oftopic, deze spotprent is van 1930, Rusland is altijd een smerig land geweest en Europa/Amerika keken ernaar...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5NpXdriBRmfuUTDFiAB2mK8z9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dILVCD9GLUXwYlUxPmeqSbRh.jpg?f=fotoalbum_large

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
C00P schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:18:
Gaat Biden gewoon Trump zijn intrede als president afwachten?
Nu kan hij nog iets geven, laat ze Rusland bestoken met westerse wapens of stuur alsnog dikkere wapens.
Uit allerlei tweets kan je opmaken dat ze in ieder geval van plan zijn om alle toegezegde steun te sturen voor Trump in het Witte Huis zit.

Voorbeeldje:

In ander nieuws, het contract tussen Rusland en Oekraïne over de doorvoer van gas loopt af op 31-12-2024. Oekraïne heeft aangegeven de voereenkomst niet te verlengen. Dat wil zeggen dat de gasdoorvoer door de pijpleidingen zal stoppen.

Dat betekent ook dat Hongarije geen gas meer zal kunnen kopen van Rusland. Kremlin puppet Orban zal dat niet zo leuk vinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:12
Was dit al ergens voorbij gekomen? Wellicht is dit niet het correcte topic.

https://www.nrc.nl/nieuws...delen-beeindigen-a4873417
De Oekraïense president hield onderhandelingen in het verleden telkens af. Zelensky zegt er vertrouwen in te hebben dat Trumps terugkeer in het Witte Huis voor een spoedig einde aan de oorlog zal zorgen.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky wil er alles aan doen om in 2025 via diplomatieke weg een einde te maken aan de oorlog met Rusland. Dat zei hij zaterdagochtend in een interview met een Oekraïense radiozender. Voorheen hield Zelensky de mogelijkheid van onderhandelingen met het Kremlin steeds af.
Oorspronkelijke bron: https://suspilne.media/88...vu-prezidenta-zelenskogo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:51:
[...]
In ander nieuws, het contract tussen Rusland en Oekraïne over de doorvoer van gas loopt af op 31-12-2024. Oekraïne heeft aangegeven de voereenkomst niet te verlengen. Dat wil zeggen dat de gasdoorvoer door de pijpleidingen zal stoppen.

[Twitter]

Dat betekent ook dat Hongarije geen gas meer zal kunnen kopen van Rusland. Kremlin puppet Orban zal dat niet zo leuk vinden.
Orban was hard bezig om te proberen dit gas via Turkstream te krijgen dacht ik.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:00:
[...]

Orban was hard bezig om te proberen dit gas via Turkstream te krijgen dacht ik.
Dat wordt toch een beetje moeilijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzcW-dsQkq6NtlZNvgpmSHOgOOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4QXOeThm9VbhfyztgTiv59X.png?f=fotoalbum_large

Wat ze beter kunnen doen is gas aan de andere kant in de pijp pompen. Zo komt Polen aan hun gas. Tenminste als ik deze bron mag geloven:

Wat Orban ook doet, gas gaat voor de Hongaren een stuk duurder worden.

[ Voor 23% gewijzigd door asing op 17-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik vind het sowieso al opzienbarend dat Oekraïne de bestaande afspraak gehonoreerd heeft de afgelopen 2,5 jaar, en gewoon het contract zal uitzitten.

Uiteraard ook om Europa niet in de weg te zitten en de gasprijzen nog hoger te laten oplopen, maar alsnog is het voor Rusland gewoon een inkomstenbron wat weer gebruikt wordt om de oorlog voort te zetten.

Nordstream was een ander verhaal natuurlijk, die was al buiten gebruik en werd door Rusland gebruikt als pressiemiddel tegen Duitsland/Europa door Rusland; stop de steun anders geen gas meer (nu en in de toekomst)
Door die op te blazen viel die chantage methode weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
gise schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:18:
Ik vind het sowieso al opzienbarend dat Oekraïne de bestaande afspraak gehonoreerd heeft de afgelopen 2,5 jaar, en gewoon het contract zal uitzitten.

Uiteraard ook om Europa niet in de weg te zitten en de gasprijzen nog hoger te laten oplopen, maar alsnog is het voor Rusland gewoon een inkomstenbron wat weer gebruikt wordt om de oorlog voort te zetten.

Nordstream was een ander verhaal natuurlijk, die was al buiten gebruik en werd door Rusland gebruikt als pressiemiddel tegen Duitsland/Europa door Rusland; stop de steun anders geen gas meer (nu en in de toekomst)
Vergeet niet dat Oekraïne ook een leuk bedragje ontvangt voor het transport van gas door de leidingen.

Ze hebben om diverse redenen netjes het contract gerespecteerd maar dat verloopt eind december. Vergeet ook niet dat Oekraïne bij de inval in Kursk het meetstation in handen heeft gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
gise schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:18:

Oh ik ga er volledig vanuit dat dit ze verteld is door de Europese regeringsleiders.
We gaan je miljarden aan financiering, bewapening, training, onderdak voor vluchtelingen, reparaties etc geven. Maar dat gas blijft door die pijpleidingen lopen totdat het contract verlopen is. Dat geeft ons krap drie jaar om over te schakelen zodat wij geen enorm intern probleem krijgen, onze bevolking in opstand komt, ons wegstuurt en dan gaat die steun waarschijnlijk ook niet meer komen.

Maar de tijd is voorbij. De meeste landen hebben zichzelf omgeschakeld. Dat Orban nu niks heeft gedaan, tja daar gaat hij binnenkort achter komen. Uiteraard zal Orban waarschijnlijk Oekraine de schuld geven, maar daar heeft de bevolking weinig aan als ze in de kou zitten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:41:
[...]

Oh ik ga er volledig vanuit dat dit ze verteld is door de Europese regeringsleiders.
We gaan je miljarden aan financiering, bewapening, training, onderdak voor vluchtelingen, reparaties etc geven. Maar dat gas blijft door die pijpleidingen lopen totdat het contract verlopen is. Dat geeft ons krap drie jaar om over te schakelen zodat wij geen enorm intern probleem krijgen, onze bevolking in opstand komt, ons wegstuurt en dan gaat die steun waarschijnlijk ook niet meer komen.

Maar de tijd is voorbij. De meeste landen hebben zichzelf omgeschakeld. Dat Orban nu niks heeft gedaan, tja daar gaat hij binnenkort achter komen. Uiteraard zal Orban waarschijnlijk Oekraine de schuld geven, maar daar heeft de bevolking weinig aan als ze in de kou zitten.
Je zou je bijna afvragen of het maken van pijlen niet ook onderwerp geweest zou zijn O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz en de Russische president Vladimir Poetin hebben voor het eerst sinds bijna 2 jaar met elkaar gesproken. Tijdens hun gesprek heeft Scholz gevraagd om de Russische troepen terug te trekken en de oorlog in Oekraïne te beëindigen.
Poetin is waarschijnlijk zwaar onder de indruk... Intussen haast het Russische leger zich om voor Trumps inauguratie zo veel mogelijk grondgebied te veroveren en de Koersk regio te heroveren. Dát maakt indruk: een onvoorspelbare tegenstander (Trump) die misschien het plan heeft om de frontlijn te laten bevriezen, zodat Rusland wel de Krim en de halve Donbas mag hebben, maar dat Oekraïne anders nog zwaarder bewapend wordt. Dan zal Rusland ook nooit zijn volledige doel bereiken: Oekraïne onderwerpen. Dat is de enige taal die Poetin begrijpt, niet de taal van softe Scholz. Maar goed, eerst zien wat de echte plannen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Ik kwam deze tegen op Youtube.

Grootste eye-opener : van de 60 miljard steun die beloofd was is maar 10% geleverd.

Summary

Paul Warburg discusses the potential implications of Donald Trump’s presidency on the Ukraine war, emphasizing a balanced, fact-based analysis of the situation.

Highlights

🤔 Trump’s presidency may not be as catastrophic for Ukraine as feared.
💬 Trump’s negotiation strategy involves pressure on both Russia and Ukraine.
⚠️ U.S. military aid to Ukraine is currently limited and delayed.
📉 Ukraine has shown resilience even without significant U.S. support.
🔄 Trump’s stance on Ukraine might shift based on public perception.
🚀 Ukraine’s manufacturing capabilities have improved over time.
🌍 Potential U.S. withdrawal could push Ukraine to seek alternative strategies.

Key Insights

🧐 Trump’s election poses uncertain outcomes for Ukraine, but could lead to a reevaluation of U.S. support dynamics.
🔄 The negotiation approach may risk losing U.S. leverage over both Russia and Ukraine, questioning the effectiveness of threats.
📊 Zelensky’s comments reveal the limited impact of U.S. aid, suggesting Ukraine’s ability to endure without it.
🏭 Ukraine’s growing self-reliance indicates a shift in their fighting capabilities, reducing dependency on foreign aid.
🎭 Trump’s unpredictable nature may lead to unexpected support for Ukraine if his public image is at stake.
⚔️ The potential for Ukraine to act independently could change the dynamics of the conflict, offering new strategies.
🚦 Clarity on U.S. support could prompt Ukraine to target Russian interests directly, impacting the war’s economic landscape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
Ook al gaat dit om de westerse-russische verhoudingen, ik zag net toch https://www.ad.nl/buitenl...rikaanse-wapens~a95d2948/

Als dit daadwerkelijk zo is dan vrees ik welke invloed dit gaat hebben op de rest van de oorlog en of Europa hier ook 'iets van moet gaan vinden'? Moeten wij hierin een keus maken, of gaan we door alsof er niks verandert? Materialen sturen ter verdediging is iets anders dan sturen voor de aanval. Misschien dat Biden het wil versnellen voordat Trump tot president wordt benoemd, maar dit is wel een nieuwe fase
Pagina: 1 ... 78 ... 118 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid