Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
phicoh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Als we even terug gaan in de tijd,
Maar dat is het hem nu juist: voor Moskovische schade hoef ik niet terug in de tijd. Ten westen ervan zijn er toch wat kleine dingetjes veranderd in vooral de 20e eeuw. Wat de Duitsers na WO2 hebben klaargespeeld, mentaal, dat is iets waar ik vind dat we niet genoeg respect voor kunnen hebben. Zo snel, zo grondig, ik wou dat wij daar veel meer over leerden op school, over wat er precies is gebeurd met dat denken.
Ja, rusland is vervelend.
Verkoudheid is vervelend. Kanker is verschrikkelijk.
Maar rusland heeft alleen niet de kracht om veel te doen. Wij hebben veel van de buurlanden van rusland onder de bus gegooid. Bijv. aan het einde van WOII. En nu met Oekraïne.
Oh, dat hoor je mij niet tegenspreken (gebruik de zoekfunctie maar eens). Het moge evident zijn wie precies al die granaten op Oekraïne afschiet, echter.
Catherine Belton (Putin's People) beschrijft zeer gedetailleurd hoe graag we de russische machthebbers helpen als er iets te verdienen lijkt te zijn.
Vandaar dat die tumor mij niet ver genoeg afgesneden kan worden. Ik ben absoluut bereid daarbij wat gezond weefsel bij op te offeren. Achteraf zal iedereen dat als een 'koopje' zien.
Virtuozzo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Het praktische probleem daarbij - wat subtiel maar gericht onder / met masker van sancties onderdeel van doelstellingen van weerstand is - is dat het niet langer geconcentreerd is in klassieke termen. En dan is er nog het probleem van dekolonisatie / deconstructie imperium.
Ik weet het, we zijn er nog lang niet met een definitieve uitschakeling van het Kremlin, maar, ik zie niet hoe we zonde de rest duurzaam zouden kunnen aanpakken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Ja, rusland is vervelend. Maar rusland heeft alleen niet de kracht om veel te doen. Wij hebben veel van de buurlanden van rusland onder de bus gegooid. Bijv. aan het einde van WOII. En nu met Oekraïne.
Ik til dit er even specifiek uit, omdat hier iets wringt waar we te weinig bewustwording bij lijken te hebben.

Er is Rusland, het land. Er is Rusland het imperium. Er is Rusland het koloniale imperium.

De aanwezige machtsdynamiek staat daar grotendeels los van.

Dat eerste concept, Rusland het land, is voor die machtsdynamiek niets meer dan een economisch reservoir (en in die classificatie is bevolking ook gewoon een grondstof).

Wat er met dat land gebeurt is voor hen louter interessant binnen context van gebruik van crisis en schaarste als verdienmodel. Dit is een uiterst problematische situatie, met wederom voor de Russen zelf geen perspectief op enige bestendige toekomst, of zelfs maar toekomst waar men niet overgeleverd is aan de grillen en willekeur van misbruik vanuit autoritarisme. Wij kunnen dit niet oplossen, hard om te zeggen, zeker omdat de menselijke grondstoffen daar van kritiek belang zijn voor de criminele oligarchie, maar er is geen weg voor ons om via spanningsvelden in dit domein zaken te de/stabiliseren.

Dat tweede, Rusland het imperium, daar wringt voor een specifiek deel van de aanwezige machtsdynamiek (voornamelijk het deel geworteld in de oude Soviet Sovereign Wealth Fund economie) een flinke schoen. Men erkent dat het verdienmodel hyperparasitair is, en dat de gastheer aldus dood moet. Dat wil zeggen dat men de blik heeft op herstel van het Soviet imperium voor gebruik van oude economische reservoirs als volgende diner.

Er is lang brede overtuiging geweest dat we hier omgang mee konden hebben, in de zin van conflict management en resolutie. Het is een overtuiging die gevormd is vanuit de illusie van het "winnen" van de Koude Oorlog en het toenmalige afkopen / faciliteren van wat we "keys" noemen in het model van autoritarisme - sleutelposities. Langzaam aan is het besef gekomen dat al die sleutels die we kochten en hier naar toe kwamen, stuk voor stuk integraal waren en zijn aan agenda van autoritarisme, en instrumentatie daarvan. Er is geen enkele uitzondering.

Dat derde, Rusland het koloniale imperium is absoluut niet meer dat wat het tweede ooit opgebouwd heeft (Tsaren / Soviet). Het is een volledig nieuw fenomeen, maar nog steeds volledig geworteld in dat hyperparasitisme. Het gaat enkel volledig voorbij aan onze concepten en kaders van land, natie, staat, bevolking, economie, politieke economie en zo voorts - het erkent de doosjes niet. Het ziet alles in termen van probabiliteit van grondstof / voeding. Dit is waar de primaire overlap van oude Inlichtingendiensten en de post-Mogilevich georganiseerde misdaad gevormd is.

Dit is voor ons hier een existentiële bedreiging. Ik drijf het niet op de spits. Niet in termen van klassieke bepalingen, of klassieke valstrikken als "omg nuclear war". Dit betreft een arena waar het menselijke denken en voelen centraal staat, net als de strijd om het überhaupt hebben van ruimte daarvoor. Als we kijken naar het geïnternaliseerde cultisme binnen de machtsdynamiek, dan valt op dat van laag tot hoog het vol zit als een kerk. De geloofsartikelen daarbij zijn voor ons hier al snel "weird", voor hen echter integraal. Concepten als noösfeer, noöscope, wat voor ons surrealistisch is vormt daar de basis van visie. En dan is het problematisch, maar al is hun spreekwoordelijke kerk volstrekt vervormd en gestoord, de basale conceptuele kaders zijn herleidbaar tot wetenschappelijke kaders waar wij hier nu pas langzaam aan inzicht in beginnen te krijgen.

Voornamelijk vanuit de langdurige fixatie op technocratie en technisch-economische kaders, en invloed daarvan op denken, en voelen. Wat daar bijvoorbeeld het speelveld van noopolik is, dat is iets wat wij in de realiteit al heel lang kennen, maar gewoon decennia lang ontkenden - want het was in zijn (toegegeven elementaire / beperkte) toepassing het fundament van de toolbox achter onze rechts-conservatieve politieke en ideologische narratieven.

Which story wins. Negeer inhoud. Negeer de doosjes en alle afspraken daarbij. Negeer de gedeelde mythos van structuur en kader. Ontwerp en pas narratief toe voor gedragseffecten. Het is daarbij irrelevant of het narratief ruis is of enige inhoud heeft. Het narratief zelf is niet relevant of zelfs maar statisch.

In algemene zin heeft de Westerse politiek nul idee hoe hier mee om te gaan. Het is niet iets van domein politiek, of domein militair. Het is niet iets waar je een taakgroep of commissie opdracht voor kunt geven. Wil je überhaupt het in kaart brengen moet je enorme investeringen maken in menselijke kennis en diversiteit van menselijke expertises om het fenomeen uit te kunnen werken. En dat is op zich zelf al een perverse prikkel bij weerstand: er ligt de reflex om dit in domein van Inlichtingen te houden, en als er iets kwetsbaar is in gedragskaders voor dit soort toepassingen van noopolitik, tja, dan is het dat wel. Wederom de ironie dat we vanuit onze eigen geschiedenis in het Westen dat heel goed weten, maar niet toe willen geven.

De crux is dat dit fenomeen van "Rusland het koloniale imperium" niets met Rusland te maken heeft, maar met kaders van mentaliteit en gedrag, geconcentreerd in een ordeningsmodel van autoritarisme waar de aanwezigheid van welke ordening dan ook een bedreiging is voor functionaliteit.

Het koloniale zit hem hier in het koloniseren van menselijke organisatie, menselijke cultuur, menselijk denken. Dat is waar de focus ligt.

I know, het cultisme is gestoord. Het is iets uit een slecht boek. Maar puur dat fenomeen zou geen verrassing voor ons mogen zijn. Niet om de Hitler vergelijking te maken, maar de Nazis waren een goed voorbeeld van hoe integraal cultisme is in autoritarisme. Putin's tweede man loopt met een zogeheten noöscope rond om het verschuiven van mondiaal menselijk denken in kaart te brengen en als gereedschap te gebruiken voor strategie.

Gestoord, nietwaar? Maar, kenmerkend. Hun wortels en focus hier zijn van cruciale relevantie. Want men is bloedserieus over dat koloniseren nieuwe stijl.
Catherine Belton (Putin's People) beschrijft zeer gedetailleurd hoe graag we de russische machthebbers helpen als er iets te verdienen lijkt te zijn.
Ze heeft absoluut een punt, maar het moet ook wel benoemd worden waar - het gros - van de politieke school bij die problematiek zijn wortels heeft.

Onze ervaringen met conflictdynamiek, in Europa, tussen Westerse landen en mogendheden, binnen oude dynamiek van imperia, daar is vanuit specifieke wendingen in algemeen-culturele ontwikkelingen langzaam maar zeker een denken ontstaan van mitigeren van conflicten, en stabiliseren van instabiele mogendheden.

Lang verhaal kort, van Karel de Grote, Westfalen, 1815 en zo voorts en zo verder.

Het is een school die voor het Westen, voor intern-Westerse dynamica best goed gewerkt heeft. Zelfs in grotere conflicten met uitwassen van en naar niet-singulier Westerse conflagraties werkte het best goed.

Maar de crux is dat het afhankelijk is van het collectief erkennen en deelnemen aan een zeker stelsel van mondiale dynamiek, van specifieke kaders van regels en relaties, en van specifieke grenzen aan gedrag van land, natie, staat.

Het huidige conflict is botweg op geen enkele wijze een match daarmee. Maar we zien het wel nog steeds als een conflict als andere. Terwijl aard, type en functie van conflict volledig anders zijn.

Zeker, er zit een ook een factor bij van toxisch gedrag hier, van wederopstanding oligarchie, van consequenties neoliberalisme. Dit zorgt absoluut voor complicaties, maar het echt zure is dat het de uitzondering op de regel is. I know, de gevolgen zijn reëel en disproportioneel. Maar ze vallen nog relatief in het niet bij de gevolgen van onze blindheid.

Voor het grootste gedeelte is dat wat we - vaak, reflexief - afschrijven als "verdienen aan" geworteld is in eigen blindheid ten aanzien van realiteit van het conflict. Eigen blindheid voor het ongelijk hebben bij analyse van het conflict. Eigen blindheid vanuit diepe, én brede, inertie bij het zetten van de stap van leven in perceptie, naar leven in de realiteit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
@phicoh de wijze waarop @Virtuozzo uitlegt hoe de strijd plaats vindt in onze mentale ruimte met een niets ontziende cultistische tegenstander die pas tevreden is als wij - onze normen en waarden - vernietigd is, is waar ik op doel met mijn verwijzing naar de digitale oorlogsvoering.

We zijn in oorlog, ze zijn uit op onze vernietiging en we zijn 'aan het verliezen'. Dit voelt wellicht niet zo, maar durf ik te claimen op basis van symptomen uit onze samenleving. Verlies aan solidariteit, verlies aan welvaart voor toekomstige generaties, verlies aan innovatiekracht, verlies aan democratische waarde en journalistieke vrijheid, we hebben op alle fronten fors ingeleverd.

Nee, niet alles is 'hun schuld', maar wel genoeg - uit te drukken in harde cijfers - om er wat mee te moeten doen. Ik ben blij dat je je licht hier op steekt en jouw visie erop deelt, voor mij sterkt dat de vraag wat we moeten doen om te laten zien dat de situatie veel erger is en je daadwerkelijk wat te verliezen hebt (en aan het verliezen bent).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Wat de Duitsers na WO2 hebben klaargespeeld, mentaal, dat is iets waar ik vind dat we niet genoeg respect voor kunnen hebben. Zo snel, zo grondig, ik wou dat wij daar veel meer over leerden op school, over wat er precies is gebeurd met dat denken.
Zo snel, zo grondig, echt waar?

Denazificatie is een mythe. Het is nooit gebeurd. Men is ermee begonnen en daarna stilletjes weer gestopt omdat het even niet zo goed uitkwam. Dat denken waar jij het over hebt kwam pas in de jaren 60 toen de naoorlogse generatie over het verleden ging nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Rubberen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:50:

Er lijkt nu enkel hoop te zijn dat de russen ofwel door hun munitie gaan of dat ze het economisch niet meer kunnen trekken. Het woord 'hoop' is hier cruciaal helaas..
Ik heb eigenlijk een andere hoop: toestemming om Westerse wapens in te mogen zetten op Russisch grondgebied halverwege november in combinatie met leveringen van JASSM en Taurus.

Want de hoop dat zowel Rusland als China als Noord-Korea als Iran als wellicht India later niet genoeg wapens zouden kunnen produceren voor een relatief kleinschalig conflict is wel heel erg optimistisch. Dat kan een wens zijn, maar is niet iets om op te rekenen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
downtime schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Zo snel, zo grondig, echt waar?

[YouTube: Why Denazification Failed]

Denazificatie is een mythe.
Ik gebruikte het woord dan ook niet.
Het is nooit gebeurd. Men is ermee begonnen en daarna stilletjes weer gestopt omdat het even niet zo goed uitkwam. Dat denken waar jij het over hebt kwam pas in de jaren 60 toen de naoorlogse generatie over het verleden ging nadenken.
En dat is geen prestatie? Geef me een voorbeeld van een land dat het sneller/beter deed. Daar baseer ik een uitspraak als 'zo snel en grondig' uiteraard op. Ik zei niet dat het perfect is gegaan.

Punt is: Moskou met Parijs, Berlijn, Londen vergelijken is false equivalence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Ik gebruikte het woord dan ook niet.

[...]

En dat is geen prestatie? Geef me een voorbeeld van een land dat het sneller/beter deed. Daar baseer ik een uitspraak als 'zo snel en grondig' uiteraard op. Ik zei niet dat het perfect is gegaan.

Punt is: Moskou met Parijs, Berlijn, Londen vergelijken is false equivalence.
Misschien denken we wat verschillend over de betekenis van "zo snel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 14:34
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:43:
@phicoh de wijze waarop @Virtuozzo uitlegt hoe de strijd plaats vindt in onze mentale ruimte met een niets ontziende cultistische tegenstander die pas tevreden is als wij - onze normen en waarden - vernietigd is, is waar ik op doel met mijn verwijzing naar de digitale oorlogsvoering.

We zijn in oorlog, ze zijn uit op onze vernietiging en we zijn 'aan het verliezen'. Dit voelt wellicht niet zo, maar durf ik te claimen op basis van symptomen uit onze samenleving. Verlies aan solidariteit, verlies aan welvaart voor toekomstige generaties, verlies aan innovatiekracht, verlies aan democratische waarde en journalistieke vrijheid, we hebben op alle fronten fors ingeleverd.

Nee, niet alles is 'hun schuld', maar wel genoeg - uit te drukken in harde cijfers - om er wat mee te moeten doen. Ik ben blij dat je je licht hier op steekt en jouw visie erop deelt, voor mij sterkt dat de vraag wat we moeten doen om te laten zien dat de situatie veel erger is en je daadwerkelijk wat te verliezen hebt (en aan het verliezen bent).
Je bekijkt het van een kant. Wij zijn ook uit op hun vernietiging. Zoals na de val van de muur, toen het westen besloot dat wij gewonnen hadden.

Als we even verder kijken, een groot deel van de wereld zucht onder ons idee van de 'vrije markt'. Wij doen er alles aan om zwakkere landen te dwingen. En grote bedrijven doen alles er aan om iedereen te dwingen, ook grote blokken als de EU.

Maar als puntje bij paaltje komt dan kunnen de VS of EU ook prima heffingen introduceren om de eigen markt te beschermen.

Dus ja, de russchische machthebbers willen winnen. En het is een strijd die we serieus moeten nemen. Maar we hoeven er niet extreem over te doen. De krachten van grote bedrijven in de westerse wereld zijn veel gevaarlijker.

Om een voorbeeld te geven, als een bedrijft als Boskalis dreigt om uit Nederland te vertrekken als Nederland een wet aanneemt die bedrijven aansprakelijk maakt voor mensenrechten schendingen dan is er een serieus probleem.

Ergens zitten we nog steeds op het niveau van de uitbuiting in Indonesië voordat het onafhankelijk werd. Dat doen we bij voorkeur wereldwijd, wat rusland weer in de kaart speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Virtuozzo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:29:
Voor het grootste gedeelte is dat wat we - vaak, reflexief - afschrijven als "verdienen aan" geworteld is in eigen blindheid ten aanzien van realiteit van het conflict. Eigen blindheid voor het ongelijk hebben bij analyse van het conflict. Eigen blindheid vanuit diepe, én brede, inertie bij het zetten van de stap van leven in perceptie, naar leven in de realiteit.
Onze bedrijven zijn ontzettend cynisch als het gaat om wat voor effect van hun handelen dan ook. Die blindheid is opzet. Laat niets het geld verdienen in de weg staan.

Meestal levert dat wangedrag van onze bedrijven problemen op in de rest van de wereld. En daar maken we ons niet echt druk om.

Wat bij rusland anders is, is dat we onze eigen vijand financieren. Het volgende probleem is dat we bedrijven zoveel ruimte gegeven hebben, dat de politiek daar ondergeschikt aan is geworden.

De wereld zit vol vervelende landen. Noord-Korea is niet fijn, Iran. Maar die landen hebben niet de economisch macht om ons pijn te doen. Daar zit het verschil. rusland heeft de middelen om ons over een lange periode aan te vallen. Voor China geldt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ample Energy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:48:
[...]
Want de hoop dat zowel Rusland als China als Noord-Korea als Iran als wellicht India later niet genoeg wapens zouden kunnen produceren voor een relatief kleinschalig conflict is wel heel erg optimistisch. Dat kan een wens zijn, maar is niet iets om op te rekenen.
Ik snap nog steeds niet waarom mensen India erbij betrekken. Die gaan echt niets doen. Ja, hun wapens worden bij Rusland afgenomen, maar ze hebben toch echt ook toenadering gezocht tot Frankrijk, juist om daar niet meer afhankelijk van te zijn .
Noord-Korea gaat hooguit hun oude voorraad van onbetrouwbare meuk dumpen, maar kunnen niet teveel doen, want "zuid-korea" (niet dat die ooit gaan aanvallen).
Iran heeft momenteel ook even de handjes vol aan een conflict wat dichterbij die neigt om heel, heel slecht af te lopen voor ze op het wereldtoneel (het land/de regering overleefd het wel hoor).
Nee, eigenlijk is het geo-politiek nog niet echt beter gegaan voor Rusland.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 04-10-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
Caelorum schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom mensen India erbij betrekken. Die gaan echt niets doen.
Zolang ze geld kunnen verdienen en relaties goed kunnen houden zie ik geen beperkingen.
Noord-Korea gaat hooguit hun oude voorraad van onbetrouwbare meuk dumpen, maar kunnen niet teveel doen, want "zuid-korea" (niet dat die ooit gaan aanvallen).
Ben wel benieuwd of er ook maar iets van een artikel is te vinden of een expert die dit uit?
Iran heeft momenteel ook even de handjes vol aan een conflict wat dichterbij die neigt om heel, heel slecht af te lopen voor ze op het wereldtoneel (het land/de regering overleefd het wel hoor).
Nee, eigenlijk is het geo-politiek nog niet echt beter gegaan voor Rusland.
Voor nu heb je even gelijk, maar hoe lang dat het geval blijft moet je maar afwachten. Ze leveren natuurlijk aan allerlei clubjes. En daar is altijd behoefte aan cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
PLAE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:56:
[...]
Zolang ze geld kunnen verdienen en relaties goed kunnen houden zie ik geen beperkingen.
[...]
Ik ga er niet vanuit dat je relaties goed kan houden door intensief met Rusland samen te werken. Zeker niet wapens leveren. Daar waren we vanuit het Westen volgens mij vrij duidelijk over?
[...]
Ben wel benieuwd of er ook maar iets van een artikel is te vinden of een expert die dit uit?
[...]
[...]
Russia’s war in Ukraine and its isolation from many sectors of the global economy have left it short of artillery shells and other armaments. North Korea, with its probable large stockpiles of Soviet-era equipment, appears to be helping in this regard. No bilateral military deal has been announced, some de facto arrangement has evidently been made. Long-term cooperation will be difficult in practice: potential issues include interoperability, lengthy supply lines and quality – especially if stockpiles include old equipment, but also if new munitions are to be manufactured. Either way, some in the Korean People’s Army may oppose any large-scale supply effort if it means diminishing the arsenal available for use in the event of hostilities on the Peninsula.
[...]
[...]
When Russia turned to Kim Jong-un of North Korea to help it through its war with Ukraine, it came with a big shopping list that included a million rounds of artillery to shoot at Ukrainian troops
[...]
Now those weapons are beginning to show up, deeply worrying U.S. and European officials
[...]
While many of the North Korean artillery rounds are proving to be duds — some appear to have been manufactured decades ago — they are giving the Russians something to fire at Ukrainian forces, who are rationing their own dwindling supply
[...]
Met de kanttekening dat sinds januari die dwindling supply dus wel is "aangevuld" of in ieder geval niet meer zo super kansloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
Caelorum schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Ik ga er niet vanuit dat je relaties goed kan houden door intensief met Rusland samen te werken. Zeker niet wapens leveren. Daar waren we vanuit het Westen volgens mij vrij duidelijk over?
Ik zal even moeten graven. Maar ook het westen heeft al artilleriegranaten bij ze gekocht. En India is 'neutraal' in dit hele verhaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
PLAE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Ik zal even moeten graven. Maar ook het westen heeft al artilleriegranaten bij ze gekocht. En India is 'neutraal' in dit hele verhaal toch?
Natuurlijk zijn ze neutraal. China is hun buurland en de meeste van hun wapens kwamen uit Rusland. De westerse wereld is maar amper in staat ze daar iets vanaf te helpen en dus blijven ze neutraal. Maar ondertussen gaan wel alle nieuwe orders (zover ik heb meegekregen) voor nieuw spul niet meer naar Rusland maar naar Frankrijk e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Georgische Arnhemmer krijgt 32 maanden cel voor omzeilen Russische sancties
de Volkskrant
Voor de tweede keer is er in Nederland iemand veroordeeld voor het smokkelen van verboden goederen naar Rusland. De rechtbank in Rotterdam legde de Georgische Arnhemmer Georgi D. twee jaar en acht maanden gevangenisstraf op.
De 55-jarige zakenman D., tevens rijschoolhouder, bleef na de Russische inval in Oekraïne doorgaan met wat hij al jaren deed: het verkopen van vliegtuigonderdelen aan Russische vliegtuigmaatschappijen. Dit ondanks het feit dat die na aanscherping van de sancties niet meer aan Rusland mochten worden geleverd.
Dit deed hij willens en wetens, en hij was op de hoogte dat hij fout zat:
Volgens de rechter verdient D. een ‘forse straf’, omdat hij zich niets aantrok van de sancties en slechts ‘zo veel mogelijk geld wilde verdienen’. Dat bleek onder meer uit een appje van een van zijn medewerkers. ‘We gaan net zo lang laden tot we worden opgepakt.’
In zijn handel liet hij op een gegeven moment via Tadzjiekistan lopen om niet op te vallen. Deze verandering viel zijn bank, de ABN Amro, echter op die de Fiod informeerde. Een huiszoeking, de vondst van 200.000 aan contanten en enkele vuurwapens waren het gevolg.

Een eerste overtreder, uit Gorssel, een handelaar in drone-onderdelen, is bij verstek veroordeeld. Die was op tijd gevlucht naar Rusland, met gezin en al. Dan denk ik toch even aan eventuele kinderen.

De eerder genoemde Arnhemmer had een zakenpartner, ook uit Arnhem, en ook handelend in vliegtuigonderdelen is in November aan de beurt.

Een vierde handelaar doorloopt op dit moment ook al een rechtzaak:
Het betreft Konstantin T., een Russisch-Nederlandse handelaar in computeronderdelen uit Etten-Leur. Hij zou voor anderhalf miljoen euro aan gesanctioneerde spullen hebben geleverd via Kazachstan, Kyrgizië en Oezbekistan.
Zijn advocaat gebruikte als argumentatie een klassiek stukje zelfrelativering:
‘Rusland heeft geen tweedehands eenmanszaakjes uit Etten-Leur nodig. Die onderdelen komen met treinladingen vol uit China.’

Alles samenvattend: Nederland heeft wat eerste vingeroefeningen in het sanctie handhaven kunnen doen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@teacup zie je meteen hoe enorm lang dat duurt voor een paar 'tweedehands eenmanszaakjes' opgepakt worden. Stel je voor dat je meer middelen en intellect hebt om dit op schaal te doen.

Niet heel vreemd dat er toch veel zooi via via vanuit het westen in RU eindigt.

Die 'zelfrelativering' was tamelijk dom - het idee van de westerse sancties is dat westerse technologie niet in Rusland komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:30
NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:55:

Die 'zelfrelativering' was tamelijk dom - het idee van de westerse sancties is dat westerse technologie niet in Rusland komt.
En daar mogen de producenten ook wel met de vinger gewezen worden.

Destijds moest Toyota ook uitzoeken hoe IS aan al die 4x4s kwam.

https://edition.cnn.com/2...ry-isis-toyota/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:29:
Nu Rusland opnieuw een ruïne veroverd heeft (Voehledar), wat kan het eigenlijk doen met veroverd gebied? Alle infrastructuur is kapotgeschoten, landbouwgrond is vergiftigd, de grond ligt bezaaid met mijnen en onontplofte munitie, de bevolking is weg,... Dat is toch een vergiftigd geschenk dat miljarden kost om opnieuw op te bouwen? De mineralen in de grond zullen procentueel weinig toevoegen aan wat in heel Rusland te vinden is en ook in vierkante kilometers voegt het weinig toe aan Rusland. Je zou denken dat ze de controle over de Zwarte Zee kunnen vergroten, maar dat blijkt nu ook niet het geval te zijn. Rest enkel nog: symboliek. In alle gruwel van de oorlog is dit toch ook een sterk staaltje kleutergedrag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een kort antwoord daarop: rusland moet de Thanos' oneliner "I am inevitable" als waarheid boven de regio's en (voormalige) kolonies hangen.

Jullie zijn niet in het steentijdperk omdat jullie bij rusland horen en rusland heeft de toelating gegeven. Zonder rusland zouden jullie in het steentijdperk zitten of worden daarheen gebombardeerd zoals Grozney, Mariupol, Bakhmut,...

Wie geen Vuhledar wilt meemaken, moet zich laten overheersen door het onvermijdelijke rusland die zoals een kleuter altijd zijn zin krijgt.

Waarom vochten de Oekraïners 23 maanden in Vuhledar (meer dan twee keren de 10 maanden van de slag om Stalingrad)? Om de omgekeerde statement te maken. De russen zijn niet onvermijdelijk en kunnen gesloopt, gestopt,... worden. Ergens moet de spoor van vernieling stoppen, anders gaat het hele land kapot en rusland kan dan hun statement maken.

rusland gooit veel mankracht en materiaal tegen Vuhledar om te laten zien dat ook Vuhledar onvermijdelijk kapot gaat. Als rusland niet in staat is om Vuhledar te slopen, dan is het imperium impotent en de regio's, kolonies,... hoeven niet meer voor het imperium te vrezen. Tientallen volkeren kunnen dan onafhankelijk worden zonder te hoeven vrezen voor Grozney 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
brecht_vb schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

En daar mogen de producenten ook wel met de vinger gewezen worden.

Destijds moest Toyota ook uitzoeken hoe IS aan al die 4x4s kwam.

https://edition.cnn.com/2...ry-isis-toyota/index.html
Daarom is dit zo'n typisch verhaal - over een ingeruilde 2ehands die vanuit de VS incl bestickering in handen van ISIS kwam waardoor de voormalig eigenaar in een hele berg problemen kwam.

Link.

Het is onvermijdelijk dat de markt de markt is - we hebben al duizenden jaren handelspaden die niet gereguleerd of gecontroleerd zijn. Er vinden enorme hoeveelheden drugs hun weg naar onze straten simpelweg door de grootste gecontroleerde havens van de EU, dus dat er ook producten 'ontsnappen' en via-via in handen komen van waar we ze niet willen hebben is absoluut geen verrassing.

Wat hierin wel goed is, is dat er blijkbaar eindelijk opsporing heeft plaatsgevonden en de veroordeling hopelijk oportunisten afschrikt. Het zal de fanatieke cultisten nauwelijks angst inboezemen, maar toch, genoeg mensen die denken een graantje mee te kunnen pikken van een zijderoute naar een land onder embargo die wellicht een keer langer nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een deelartikel van de Washington Post over hoe nu wordt teruggekeken op het bezoek van Zelenskyy aan de VS. Denk aan het mogelijk nodig hebben van een email account voor toegang:
https://wapo.st/3zKPZBO

Ukraine left in security limbo with Zelensky U.S. trip results unclear
Even een paar punten eruit. De meeste deductie is hier al wel langsgekomen. Desondanks is het van belang om te zien hoe een dergelijke grote Amerikaanse krant tegen die situatie aankijk. Het is natuurlijk wel een spreekbuis voor de Democratische gemeenschap, met misschien wat onafhankelijken en (wie weet) een enkele Republikein.

Over Zelenkskyy's overwinningsplan is al het nodige gesproken, maar sec is het nog "geheim". Belangrijke elementen kunnen we wel aannemen:
Zelensky’s administration has so far kept the points of the victory plan, which was shared with President Joe Biden and other top officials, a secret, but it probably hinges on either accelerated NATO membership or binding security guarantees from Ukraine’s Western partners.
Vanuit de interne belangen van Oekraïne en de strategische fase waarin het land zich op dat moment bevond (en nu nog steeds bevindt) is de timing van Zelenkskyy's bezoek te begrijpen. Het was alleen helemaal niet het moment van de Amerikanen, met de verkiezingen onderweg:
Biden held his stance on prohibiting U.S.-provided longer-range missiles to strike inside Russia, and Zelensky found himself caught in a political crossfire as influential Republicans largely criticized or snubbed him. A meeting with Republican presidential nominee Donald Trump — Zelensky’s first since the start of the war — came together hastily after Trump initially said he didn’t plan to meet.
De Amerikaanse steun is niet erg zeker te noemen, met het Midden Oosten dat Oekraïne in de VS verdringt als een van de belangrijkste buitenland-issues:
Zelensky’s U.S. swing reinforced the sort of unsettling limbo Ukraine now finds itself in going forward — reliant on the United States as its main ally to arm it against Russia yet unsure how long that support will continue as attention on the war fades in its third year and with the new escalation in the Middle East.
“Nobody is planning to abandon Ukraine, but Ukraine is definitely not in the top three of main issues for the U.S. right now,” said Mykola Davydiuk, a Kyiv-based political expert. “And maybe it’s because of a lack of preparation and understanding of what the U.S. is dealing with right now, but it does look like he was a couple of steps lower than during his previous visits.”
Oekraïne heeft ook met interne druk te maken. Sluit de regering enige concessies formeel uit. De Oekraïense bevolking zelf is genuanceerder over gesprekken. Althans dit stelt een bron die het als geen ander zou moeten kunnen zeggen:
Though Zelensky and his government have repeatedly said that ceding Ukrainian land to Russia, which occupies more than 20 percent of the country now, would be a nonstarter, ordinary Ukrainians are showing more acceptance for talks that would make temporary compromises on territorial integrity — as long as NATO membership or security guarantees from allies were part of the deal, said Anton Grushetskyi, the director of the Kyiv International Institute of Sociology, which has been polling people’s attitudes.
Al is het format wat bij deze ondervraagden leeft nog wel wat genuanceerder dan zwart-wit gebied afstaan:
“There will not be a situation in which the absolute majority will recognize the occupation of their territory,” Grushetskyi said. “But Ukrainians are prepared for a format that would postpone the full return of certain territories for the future, only on the condition that there is some kind of security factor in place.”
Al met al bevindt de Russisch-Oekraïense oorlog zich in een patstelling. In een andere post waarin een Volkskrant artikel in Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne wordt dit laatste nog wat verder toegelicht.
With the war looking more like a stalemate, the support from Ukraine’s Western partners has also been more tempered.

“In 2023, there were high hopes, but in 2024, there are a lot of disappointments and it’s unclear what will happen down the line — that’s a fact,” said Oleksiy Goncharenko, a member of parliament in the opposition European Solidarity party.
Aan het eind van het artikel haalt de Washington Post een Oekraïense oppositie partij aan in het Europarlement. European Solidarity party. Voordat we denken: "een beïnvloedingsvector van Poetin".... dit lijkt het niet te zijn. De partij positioneert zich rechts van het midden. Lijken geen ex-communisten te zijn:
Goncharenko said Zelensky’s victory plan was unlikely to contain some sort of revolutionary element — a sentiment echoed by a Western official in Ukraine who said it contained “nothing surprising.” The Ukrainians are counting on a greater buy-in from their allies with more weapons, NATO membership and, if possible, more sanctions on Russia.
“If the West would give us the maximum amount of aid, Ukraine could achieve even today a victory in the full understanding of the word,” he said. “What we’re getting is constantly restricted.”
Ergo zijn alle ogen toch weer op ons (UE, UK, VS) gericht. Wat willen wij als eindsituatie? Willen we Rusland ongelijk bewijzen zonder zelf een vinger te hoeven uitsteken dan is steun aan Oekraïne hardlopend nodig want zoals het bovenstaande laat zien zijn de Oekraïners zelf oorlogsmoe aan het worden van het tegen de bierkaai vechten met een chronisch tekort aan wapens. Ons gebrek aan doortastendheid laat het window passeren waarin de Oekraïners zelf Rusland ongelijk kunnen bewijzen. Als Oekraïne het niet meer kan zijn we zelf aan de beurt. En dat is andere koek als het huidige getut over een militair oefenterrein in de buurt. Een oefenterrein in de buurt is dan de minste van onze "zorgen".

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een video van Russische krijgsgevangenen in Oekraïne, uiteraard hebben we geen vergelijkbare beelden van de “andere kant”, maar we kennen wel de verhalen van martelingen, ondervoeding, gebrek aan medische zorg en van de week de statistiek dat er minimaal 116 Oekraïners zijn overleden in gevangenschap.

Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/LQlZC5NXjY

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Weet niet precies war ik deze kwijt kan, hier maar:
Would the Hungarians also be blamed for the Soviet invasion in 1956?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beHPm0TOJprxq5rFVTLgwZ_Ulsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mVjs4kXTaSDEtlwXgHtwGBa2.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:44:
Weet niet precies war ik deze kwijt kan, hier maar:

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]
Zal ook ongetwijfeld wel weer te maken hebben met dat Hongarije weer 35 miljard aan steun blokkeert tot na de verkiezingen in de VS?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Zal ook ongetwijfeld wel weer te maken hebben met dat Hongarije weer 35 miljard aan steun blokkeert tot na de verkiezingen in de VS?
Als dat zo is dan is het vooropgezet plan vrij doorzichtig. Ik vermoed dat Trump sancties zal opleggen aan landen die geld geven aan Oekraïne mocht hij president worden.

Dus Orban hoopt dat de verkiezingen zo verlopen dat Trump president word en dus de steun van tafel wordt geveegd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Als dat zo is dan is het vooropgezet plan vrij doorzichtig. Ik vermoed dat Trump sancties zal opleggen aan landen die geld geven aan Oekraïne mocht hij president worden.

Dus Orban hoopt dat de verkiezingen zo verlopen dat Trump president word en dus de steun van tafel wordt geveegd.
Sancties zullen het niet worden denk ik.
Maar Trump zal vermoedelijk wel druk zetten om alle funding te stoppen, zodat hij 'de oorlog kan stoppen'.
(de gekozen pres treed ook pas in Januari aan)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2024 10:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Sancties zullen het niet worden denk ik.
Maar Trump zal vermoedelijk wel druk zetten om alle funding te stoppen, zodat hij 'de oorlog kan stoppen'.
(de gekozen pres treed ook pas in Januari aan)
Ik volg de politiek en aanstaande verkiezingen in de VS niet echt, maar is het niet zo dat de Republikeinse achterban mild positief tegenover steun aan Oekraïne staat?

Trump waait met alle winden mee, dus er is de kans dat hij omslaat en voluit Oekraïne gaat steunen als hij daarmee punten (en een shady dealtje) mee kan winnen. Vergeet ook niet dat de MIC van oudsher grote GOP geldschieters zijn.
En natuurlijk is de MIC allemaal proudly made in the USA, dus banen waarmee hij kan pochen bij zn achterban.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Ik volg de politiek en aanstaande verkiezingen in de VS niet echt, maar is het niet zo dat de Republikeinse achterban mild positief tegenover steun aan Oekraïne staat?

Trump waait met alle winden mee, dus er is de kans dat hij omslaat en voluit Oekraïne gaat steunen als hij daarmee punten (en een shady dealtje) mee kan winnen. Vergeet ook niet dat de MIC van oudsher grote GOP geldschieters zijn.
En natuurlijk is de MIC allemaal proudly made in the USA, dus banen waarmee hij kan pochen bij zn achterban.
Trump is gereduceerd tot symbool. Hij is geen zogeheten chaos actor meer, enkel nog gereedschap. En dus moeten we kijken naar de machtsclusters die samenwerken voor gebruik daarvan.

Dan heb je een netwerkfenomeen van zeloten, het probleem van Christian Nationalism, die al decennia lang prima samen eten met tegenhangers in Rusland, en van daar uit toepassingen van cultisme geïntegreerd hebben.

Dan heb je een netwerkfenomeen van corporatisten, waarbij de dominante vector geworteld is in het oude Austrofascisme, doorspekt met ook daar flink cultisme à la network state en sovereign individual en zo meer. En daar zit een structurele component van in oorsprong Russische georganiseerde misdaad, samen met zogeheten verzelfstandigde inlichtingengemeenschappen, die zich daar bij geïntegreerd hebben.

Het is uitermate moeilijk om een analyse te vinden is bij scenario van consolidatie van macht door dat cluster, waar ook maar enige effectieve weerstand geboden zal worden aan het regime in het Kremlin.

De crux is wel dat het absoluut niet gaat om beëindigen van het conflict. Integendeel, er is juist alles aan gelegen om het te continueren. Om er aan te verdienen, maar ook om het Kremlin hun kritieke politieke functie van tijd toe te laten passen: men is hard bezig met omvormen naar gemilitariseerde industriële economie - niet de civiele, dat is een irrelevant drama, maar de primaire economie, die van oligarchie.

En dat is iets wat niet enkel tijd kost. Het is ook iets wat ons aan het denken zou moeten zetten, want oligarchie is gulzig. Bouw je zo'n machine op, maak je jezelf zo integraal afhankelijk van het uitbouwen van zo'n machine, dan is het enige pad dat van gebruik ervan. Er is geen "stop" bij zo'n toepassing.

Het Kremlin is gebaat bij tijd, en chaos. Een Trump administratie is een administratie geleid door zeloten neofeodalisme - religious and corporatist. Nu ja, dat is het einde van de VS als garantor van het unipolaire mondiale bestel wat we heel lang gekend hebben.

Een transitie naar multipolair bestel, zoals dat heet. Enfin, een bestel is dat niet. Je moet het je eigenlijk voorstellen als een terugkeer naar de good old days van voor het verdrag van westfalen - de basis van conceptueel model van staat, rechtstaat en internationale ordening - en het verdrag van wenen.

Dat is geen "bestel", dat is een free for all van might makes right. Als je er mee weg kan komen, als jij het grootste gif hebt, dan kun je alles doen wat je wil.

Het Republikeinse electoraat is irrelevant. Het maakt niets uit wat het vindt, of waar men positief of negatief over is. Het volgt. Dat ligt in de aard van organisatie en ontwerp van het ecosysteem van rechts en conservatief: men bind vanuit narratieven, maar als puntje bij paaltje komt zijn de stellingen / waarden / ethiek daarvan totaal niet belangrijk, zolang men maar dominant is. Zeker nu met de transitie naar hybride model van christian criminal corporatist nationalism is dat een uiterst gevaarlijke dynamiek.

Het topic hier in AWM over de Amerikaanse Verkiezingen heeft hier veel leesvoer en verkenning bij.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Ukraine Defense Contact Group is vertraagd geraakt doordat Biden verkoos in zijn land te blijven naar aanleiding van Orkaan Milton (Reuters). De meeting die op 12 oktober zou plaatsvinden gaat vooralsnog dus niet door. Aldus tenminste Reuters gisteren:
"The Oct. 12, 2024 event is postponed," the U.S. public affairs office at Ramstein Air Base said in an email to journalists. "Announcements about future Ukraine Defence Contact Group meetings will be forthcoming."
Dit is een setback voor Zelenskyy die zijn Victory plan in deze contact group meeting wilde behandelen.
Washington post (deelartikel met emailsluis). Zelenskyy kan zich niet permitteren om stil te gaan staan:
In what appeared to be an effort to salvage the week, Zelensky instead embarked on a European tour to London, Paris, Berlin and Rome to pitch the details of his strategy. The plan includes NATO membership for Ukraine, permission to use Western missiles for deeper strikes on Russian territory and greater quantities of weapons.
Zelensky met Thursday with French President Emmanuel Macron, British Prime Minister Keir Starmer and NATO Secretary General Mark Rutte. He shared with each of them his Victory Plan, in which he proposes “decisive steps that will allow the war to end no later than 2025.”
Moeten we interpreteren dat de reactie van de VS door het uitstel negatief is op het overwinningsplan? De VS hebben op dit moment in de tijd, met de verkiezingen, moeite om te reageren. Misschien is, terwijl het ook een deur dicht is, er wat hoop te putten uit wat Gen. Charles Q. Brown Jr., chairman of the Joint Chiefs of Staff woensdag erover zei:
Zelensky’s Victory Plan lays out some things that Ukrainian officials “already have somewhat asked for,” and U.S. officials are reviewing the plan for “what’s really in the realm of possible.”
De beren op het pad kennen we wel, de politiek in de VS, maar ook de houding van verschillende deelnemers aan de Contact group. Hierover in iets meer detail, uit de mond van Brown:
...there is a difference of opinion among NATO allies about whether to admit Ukraine to the alliance.
De Britse Starmer klonk wat minder bevooroordeeld over de kleine comité meeting met Zelenskyy, Rutte en Macron:
Starmer said at the start of his meeting with Zelensky that it was “very important we are able to show our continued commitment to support Ukraine.” He said their meeting was a chance to “go through the plan, to talk in more detail.”
Ondanks de tegenwind voor Oekraïnes plannen spreken enkele landen, en niet in de laatste plaats internationale organisaties, hun financiële support uit.

Volkskrant Liveblog

Duitsland
1.4 Miljard. Dit is nu tenminste formeel gemaakt. In september zou dit al zijn aangekondigd:
Eind september kondigde diezelfde Lindner evenwel aan dat Duitsland van plan was een nieuw steunpakket van 1,4 miljard euro te gaan leveren.
Wat context is alleen nodig, iets eerder, in Augustus lekte het volgende uit:
.....de Duitse minister van Financiën Christian Lindner een bovengrens wilde stellen aan de steun voor Oekraïne. Tot en met 2027 heeft Duitsland jaarlijks zo’n 4 miljard euro gereserveerd voor Oekraïne-hulp en voor dit jaar zelfs 8 miljard. Dat bedrag is al overschreden, en ook de geplande hulp voor 2025 was al de 4 miljard euro gepasseerd.
Aard van de hulp:
Onderdeel van het huidige wapenpakket zijn onder meer luchtverdedigingssystemen, artilleriegranaten, tanks en drones. Volgens Ukrainska Pravda: It also comprises air defence – IRIS-T, Skynex, Cheetahs, howitzers, self-propelled artillery, armoured vehicles, combat drones, radars, ammunition
Noorwegen
De Noorse regering gaat 82 miljoen euro extra uittrekken voor defensie. Het geld is vooral bedoeld voor het ondersteunen van het Oekraïense leger in de oorlog met Rusland.
Waaroor is het geld precies, en is er een achterliggende reden?
Gram zegt dat het geld onder meer besteed wordt aan voor Oekraïne belangrijk oorlogsmateriaal, zoals raketmotoren en explosieven die nodig zijn voor luchtafweersystemen. De minister noemt het initiatief ‘onderdeel van een groter plan om de defensie-industrie van Noorwegen te vergroten’.
Ukrainska Pravda

Canada
Een lening...
Canada to provide Ukraine with US$300 million of additional preferential loan
De lening lijkt niet te specifiek te zijn beoogd voor de militaire inspanning:
It was noted that the funding would be used to cover priority expenditures of the state budget of Ukraine. The funds are expected to be transferred to the general fund of the state budget in the near future.
straitstimes.com

Wereldbank/G7/EU
Bedoeld als wat meer structurele support is de toezegging van de G7 om Oekraïne 50 Miljard financiering in the vooruitzicht te stellen. De Wereldbank heeft deze financiering, met geld uit Japan, VS en Canada goedgekeurd.
The World Bank's executive board on Thursday approved the creation of a financial intermediary fund (FIF) to support Ukraine, with contributions expected from the United States, Canada and Japan, three sources familiar with the decision said.
Het is wel G7 dus....
The only objection to the vote came from Russia, two of the sources familiar with the vote said.
EU
Gisteren heeft de EU in het kader van deze meer structurele hulp weer 35 Miljard beschikbaar gesteld:
The World Bank vote came a day after European Union envoys agreed to give Ukraine up to 35 billion euros ($38.3 billion) as part of the bloc's share in a larger planned loan from the G7 nations, also backed by proceeds from the frozen Russian central bank assets, a statement from the Council of the EU said.
Ik betrap mij erop dat al die financieringen wat onoverzichtelijk over kunnen komen.Voor wat meer informatie over de historische informatie over hoe Oekraïne is ondersteund, kijk naar deze Support Tracker. Dit is een bron die al een tijdje de daadwerkelijke steun goed volgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

spreekkoren tijdens voetbal:

Georgia and Ukraine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A99WPbThXV89N-AWNsoiroXb7tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBTq7rKAqz4J8rAhYp1MKVdv.jpg?f=fotoalbum_large
Estonia:

[ Voor 50% gewijzigd door Tens op 12-10-2024 11:04 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant (paywalled)

Russische hackers gebruiken ‘Chinese’ methode om westerse organisaties te infiltreren

In essentie komt het op het volgende neer:
Amerikaanse en Britse veiligheidsdiensten waarschuwen voor Russische hackers, die westerse organisaties proberen te infiltreren door permanent te scannen op zwakheden bij veelgebruikte software. Dit is opvallend, doorgaans gaan de Russen gerichter te werk.
[...]
Het is een tactiek die Chinese hackgroepen vaker hebben toegepast: het massaal infecteren van veelgebruikte software bij westerse organisaties.
[...]
De Hackers, die bij de buitenlandse inlichtingendienst SVR horen, lijken in ieder geval hetzelfde te doen:
Ze scannen het internet op zoek naar specifieke software die bepaalde kwetsbaarheden bevat, zorgen dat ze daar een toegang krijgen en proberen later verder in de geïnfecteerde netwerken te komen.
Als een meer specifiek voorbeeld hiervan:
Dat doen ze onder meer ‘op grote schaal’ bij Team City- en Zimbra-servers...
[...]
Zimbra is een softwareprogramma om zakelijk berichten te sturen en samen te werken.
[...]
Door het sturen van een speciaal aangemaakte mail naar de mailserver van Zimbra was het mogelijk om een achterdeur te plaatsen. De software is wereldwijd bij 200 duizend organisaties in gebruik. Ook het Nederlandse Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) meldde deze week dat sprake is van ‘actief misbruik’ van kwetsbaarheden in Zimbra.
Dit is een wijziging van aanpak. Voorheen zouden Russische SVR hackers (APT29) hele gerichte aanvallen hebben gepleegd:
...kozen ze hun slachtoffers zorgvuldig en probeerden ze voorzichtig te werk te gaan. Doel was om zo onopgemerkt mogelijk bij organisaties binnen te komen en daar lange tijd te blijven.
Wat ze nu doen maakt hun aanpak ongerichter, maar ook opportunistischer. Hun onderzoek richt zich op hele sectoren als hostingpartijen, IT-bedrijven en organisaties die in de energiesector.

De verwachting is dat Russen toeslaan wanneer ze dat kunnen. Waar deze verwachting op wordt gebaseerd is niet vermeld. Kwetsbaarheden in hard- en software die vanuit het internet toegang geven tot netwerken worden hierbij geëxploiteerd. Voorbeelden hiervan zijn PulseConnect, Fortigate-servers en Citrix maar ook het Bluetooth protocol als fysieke nabijheid een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
teacup schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:17:
Volkskrant (paywalled)

Russische hackers gebruiken ‘Chinese’ methode om westerse organisaties te infiltreren
Ik lees daar dan toch enige roekeloosheid en paniek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
brecht_vb schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Niet echt, het is een transitie naar volgende fase. We hebben dit ook in de VS gezien, tevens het VK. Een periode van gerichte focus, dan diversificatie, vervolgens sleepnetten. Er zit een opbouw in die bepaald wordt vanuit waar/wie/wat men naar op zoek is.

Sleepnetten, nu ja, dat hebben we in de VS goed kunnen zien (SolarWinds, SmartTech), op gegeven moment is er een penetratie op de lijn die niet zozeer diep gaat, maar die breed gaat. En dat betreft dan met name actoren van politieke economie, dus niet de klassieke domein-specifieke focus (politiek, militair, gescheiden doosjes).

Wat mensen laten slingeren in hun correspondentie, notities en verslagen was al een goudmijn lang voordat het internet bestond, dat is enkel erger geworden.

Dit wil trouwens niet zeggen dat de voorafgaande focus uitgefaseerd is/wordt. Parallelle instrumentatie, oogmerken capaciteit. Wat hier meer interessant is, onder de streep, dat is dat laatste: capaciteit verwerking (sort/filter/detect/collate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

brecht_vb schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Waarom de Russen hun aanpak veranderen is mij niet duidelijk. Een "Chinese methode" gebruiken kan suggereren dat de Chinezen en Russen op dit vlak met elkaar samenwerken. Persoonlijk denk ik dat dit het interessante nieuws zou zijn. In het Volkskrant artikel werd die stelling alleen niet betrokken. We hebben dat dus niet als gegeven. Het is geen onwaarschijnlijkheid. Maar misschien zijn Russen gewoon zelf aan het adapteren, acterend op wat brokken informatie die naar hen toegegooid zijn. Maakt het veel uit? Eigenlijk niet.

Wat ik kan verzinnen is dat de Russen minder makkelijk fysiek aanwezig kunnen zijn in de westerse samenleving. Ik kan mij voorstellen dat hun voormalige directe aanpak die fysieke aanwezigheid vaak nog nodig maakte. Deze veronderstelling wordt alleen ondergraven met de melding dat ook bluetooth als technologie wordt ingezet. Dit zal dichtbij aanwezigheid vereisen.

Is die Chinese benadering effectiever of beter? Dat is maar de vraag. Misschien is de aanpak meer van toepassing binnen de huidige mogelijkheden die de Russen (nog) hebben.

Voor de connotatie. Het Volkskrant artikel las voor mij meer als een heads-up: Let even op, de Russen zijn tegenwoordig zo bezig. Alarmerend was niet het woord dat ik eraan wil hangen. Russen zijn nog steeds bezig, zoals ze altijd bezig zijn geweest en ze blijven ook steeds weer zoeken naar andere benaderingen. Nothing new. Wel iets om alert op te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

De Iron Dome blijkt wat lekkage te hebben en moet hiermee gepatched worden.

Nu weet ik nog wel een plekje waar wat lekkage is.

het is dus niet 'will send'.
In response to recent missile attacks by Iran, the United States has deployed a Terminal High-Altitude Area Defense (THAAD) battery to Israel, bolstering the nation’s air defenses.
https://defence-blog.com/...-thaad-battery-to-israel/

[ Voor 44% gewijzigd door Tens op 14-10-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Tens schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:39:
De Iron Dome blijkt wat lekkage te hebben en moet hiermee gepatched worden.

Nu weet ik nog wel een plekje waar wat lekkage is.

[Twitter]
Goed idee, nu noord korea ook "boots on the ground" heeft lijkt me de laatste drempel om wat amerikaanse troepen te sturen ook wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:03
stylezzz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Goed idee, nu noord korea ook "boots on the ground" heeft lijkt me de laatste drempel om wat amerikaanse troepen te sturen ook wel weg.
Dat zal weinig uitmaken: Rusland ontkent uiteraard dat NK er boots on the ground heeft, maar o wee als Amerika dat dan wel doet. Dan is Amerika natuurlijk als eerste begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Virtuozzo en @RoD wijziging van aanpak kan ook een simpelere reden hebben: grotere kans op bijvangst waarmee simpelweg schade berokkent kan worden en/of de gerichte campagnes halen steeds minder uit omdat er steeds meer tools gebruikt worden en bewustzijn gekweekt is waardoor die minder effectief worden.

Het feit dat we dit jaar rond de 7,2 triljoen euro schade (nee, geen miljard, tis echt veel) door cybercriminaliteit gaan lijden is bizar. Het is een van de grootste inkomstenbronnen van NK geworden (met name via crypto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 19:34

3raser

⚜️ Premium member

Sjoerd001 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Dat zal weinig uitmaken: Rusland ontkent uiteraard dat NK er boots on the ground heeft, maar o wee als Amerika dat dan wel doet. Dan is Amerika natuurlijk als eerste begonnen.
Is het heel moeilijk te bewijzen als er letterlijk Koreanen mee aanvallen? Dan moet er op korte termijn toch ook wel ergens een Koreaanse krijgsgevangene gepakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:03
3raser schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Is het heel moeilijk te bewijzen als er letterlijk Koreanen mee aanvallen? Dan moet er op korte termijn toch ook wel ergens een Koreaanse krijgsgevangene gepakt worden?
Sja die kunnen als vrijwilliger meevechten, net als bij Oekraïne nog weleens een buitenlandse soldaat meevecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:

Het feit dat we dit jaar rond de 7,2 triljoen euro schade (nee, geen miljard, tis echt veel) door cybercriminaliteit gaan lijden is bizar. Het is een van de grootste inkomstenbronnen van NK geworden (met name via crypto).
Heb toch wel hele grote twijfels bij dat getal. Het wereldwijde GDP is iets van 110 triljoen (https://en.wikipedia.org/...ountries_by_GDP_(nominal)

Dat dan 8% van het totale GDP cybercrimeschade is........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Heb toch wel hele grote twijfels bij dat getal. Het wereldwijde GDP is iets van 110 triljoen (https://en.wikipedia.org/...ountries_by_GDP_(nominal)

Dit zal wel weer een gevalletje NL/ENG million-billion-trillion en miljoen-miljard-biljoen-biljard etc etc zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jeroenkb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Ik was op een congres waar diverse sprekers het hadden over 'damage the size of the third economy of the world, if it was an economy'. Heb het diverse keren gevraagd en opgezocht: alleen China en de VS hebben een grotere GDP dan de schade die door cybercrime wordt geleden, wereldwijd, blijkbaar.

Kan je de rekensom ook niet geven en dacht ook aan de biljoen-triljoen-verrekening. The Economist heeft wat positiefs zie ik, alleen niet zonder paywall. Maar wel met dezelfde getallen, die je diverse keren kan terugvinden in artikelen en onderzoeken naar dit thema.
Apache4u schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Dit zal wel weer een gevalletje NL/ENG million-billion-trillion en miljoen-miljard-biljoen-biljard etc etc zijn.
Ja, dat dacht ik ook. Blijkt helaas niet zo te zijn, aldus diverse bronnen.
Cybercrime has grown to become the world’s third-largest economy after the US and China, according to the World Economic Forum (WEF). Based on data from Cybersecurity Ventures, it is projected to cost the world $8 trillion in 2023 and $10.5 trillion by 2025.
Heb de bron bij het WEF nog niet gevonden, al zijn ze hier wel enorm actief in/mee.

[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Ik was op een congres waar diverse sprekers het hadden over 'damage the size of the third economy of the world, if it was an economy'. Heb het diverse keren gevraagd en opgezocht: alleen China en de VS hebben een grotere GDP dan de schade die door cybercrime wordt geleden, wereldwijd, blijkbaar.

Kan je de rekensom ook niet geven en dacht ook aan de biljoen-triljoen-verrekening. The Economist heeft wat positiefs zie ik, alleen niet zonder paywall. Maar wel met dezelfde getallen, die je diverse keren kan terugvinden in artikelen en onderzoeken naar dit thema.
Dan kom je wel op het gebied van macro economische stabiliteit met dit soort cijfers..

BNP van Nederland is ongeveer 1 biljoen. Even simplistisch gerekend zou je in NL voor 80 miljard aan cybercrime hebben. Heftig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Het gaat toch echt "maar" om 10,5 miljard?
$1 trillion = €916.870.000
$10 trillion = €9627135000 = €9 miljard.

The staggering projected rise to $10.5 trillion in cybercrime costs by 2025 mirrors the increasing audacity and complexity of attacks. (Cobalt)

Never mind. Ik weet het ook even niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 14-10-2024 16:47 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jeroenkb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Dan kom je wel op het gebied van macro economische stabiliteit met dit soort cijfers..

BNP van Nederland is ongeveer 1 biljoen. Even simplistisch gerekend zou je in NL voor 80 miljard aan cybercrime hebben. Heftig...
Ik weet het, het zijn enorme bedragen. Tegelijkertijd zie ik in de praktijk dat 1 ransomware incident een bedrijf al snel honderdduizenden euro's aan directe en een veelvoud daarvan aan indirecte kosten oplevert. En als je dan nagaat dat die 9/10 keer voortkomen uit groeperingen gesteund door een van de bekende landen zoals Rusland, Iran, NK en China..

Cijfers voor NL zijn er wel, maar je haalt er niet even 1-2-3 zo'n makkelijk doch enorm bedrag uit.

Edit:

@Spykie ja tis een beetje een puzzel, maar hij zit zo in elkaar:
  • Million (1,000,000): 1 followed by 6 zeros.
  • Billion (1,000,000,000): 1 followed by 9 zeros. A billion is 1,000 times larger than a million.
  • Trillion (1,000,000,000,000): 1 followed by 12 zeros. A trillion is 1,000 times larger than a billion and 1,000,000 times larger than a million.
So, in short:

1 trillion = 1,000 billion = 1,000,000 million.

:X

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het vizier draait even naar Moldavië. Ook daar is Rusland nog driftig aan het beïnvloeden. Een newsletter uit Moldavië wijst de Moldaviërs hierop. Naar het Engels vertaald vanuit het Moldavisch, dus soms een beetje krom.

www.zdg
(gisteren)
Two years after the publication of the investigation "Protesters for rent", in which journalists proved that the participants in the protests organized by the former "Shor" Party were paid, ZdG has again entered Ilan Shor's network. Journalist Mariuța Nistor found a similar reality, where money dictates and fuels any movement and protest spirit. However, the differences are at the level of organization and transmission of money.
For three months, Mariuța Nistor, the undercover ZdG reporter, acting under a false identity, participated in the so-called protests organized by Shor's people before or after court hearings, at electoral meetings with one of Shor's candidates, whom the people of the oligarch who is hiding in Moscow bet that he will be removed from the race and even distributed leaflets with fakes about the European Union and the Eurasian Union.
Voor deze undercover was een niet bestaand persoon gecreëerd, met een Russische bankrekening, en een gecloonde indentiteitskaart. Na twee maanden dienst te hebben gedaan als protesteerder kreeg ze 15.000 roebel uitgekeerd (~143 Euro). Maar, zoals dat in de Russische samenleving werkt, de beide bij de transactie betrokken banken en haar begeleiders trokken daar hun commissies nog vanaf. Ze kreeg in die periode nog wel regelmatig bedank telefoontjes uit Moskou om haar te bedanken voor haar inzet.

Maar dit verhaal is anekdotisch. De schaal wordt pas goed duidelijk wanneer de politie en het openbaar ministerie in Moldavië de hand legden op een plan van Ilan Shor's organisatie om stemmen te kopen voor het EU lidmaatschap referendum in Moldavië op 20 oktober (Zie voor info: Reuters):
Everything worked even on the day when the police and the prosecutor's office announced that they had discovered the scheme by which about 130 thousand citizens of the Republic of Moldova were bribed for their vote on October 20, but also after the announcement of the law enforcement bodies.

The investigation reached 130 thousand people in the first 36 hours after publication.
De pers en overheid gingen vol op het register om de Moldaviërs hierover te informeren:
  • Today, October 13, Jurnal TV will broadcast the investigation "In the service of Moscow" starting at 15:15.
  • The investigation can also be watched on the public television channel Moldova 1, starting at 17:00.
  • Later it will be broadcast on ONE TV, starting at 20:00.
  • You will also be able to watch the investigation "In the service of Moscow" on the Star TV channel, on Sunday, October 13, at 22:00.
  • On Monday, October 14, the investigation will be broadcast on TV8, from 23:00.
Ook internationaal maakt Moldavië al even duidelijk (veel van het onderstaande is van 3 oktober jl.) wat er in haar land gebeurt, al is het land dus heel recent in staat gebleken om dit ook te bewijzen en het aan haar bevolking toe te lichten.Moldavië vecht dus momenteel als een leeuw in een frontlinie om haar vrijheid te behouden. Een voorbeeld voor ons slaperige Nederland. Ik doel dan op zowel onze overheid als onze pers. Misschien iets voor een uitwisselingsprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Even wat afleiding op de grens van N en Z Korea:
Na het pamflet Incident moest Kim ook wat van zich laten horen.
Rusland vind die extra spanning elders niet erg natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
teacup schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:20:
Het vizier draait even naar Moldavië. Ook daar is Rusland nog driftig aan het beïnvloeden. Een newsletter uit Moldavië wijst de Moldaviërs hierop. Naar het Engels vertaald vanuit het Moldavisch, dus soms een beetje krom.

www.zdg
(gisteren)

[...]

[...]

Voor deze undercover was een niet bestaand persoon gecreëerd, met een Russische bankrekening, en een gecloonde indentiteitskaart. Na twee maanden dienst te hebben gedaan als protesteerder kreeg ze 15.000 roebel uitgekeerd (~143 Euro). Maar, zoals dat in de Russische samenleving werkt, de beide bij de transactie betrokken banken en haar begeleiders trokken daar hun commissies nog vanaf. Ze kreeg in die periode nog wel regelmatig bedank telefoontjes uit Moskou om haar te bedanken voor haar inzet.

Maar dit verhaal is anekdotisch. De schaal wordt pas goed duidelijk wanneer de politie en het openbaar ministerie in Moldavië de hand legden op een plan van Ilan Shor's organisatie om stemmen te kopen voor het EU lidmaatschap referendum in Moldavië op 20 oktober (Zie voor info: Reuters):

[...]

De pers en overheid gingen vol op het register om de Moldaviërs hierover te informeren:

[...]

Ook internationaal maakt Moldavië al even duidelijk (veel van het onderstaande is van 3 oktober jl.) wat er in haar land gebeurt, al is het land dus heel recent in staat gebleken om dit ook te bewijzen en het aan haar bevolking toe te lichten.Moldavië vecht dus momenteel als een leeuw in een frontlinie om haar vrijheid te behouden. Een voorbeeld voor ons slaperige Nederland. Ik doel dan op zowel onze overheid als onze pers. Misschien iets voor een uitwisselingsprogramma?
Nog wat aanvullende context met bronnen.

Meta has taken down a network of fake accounts engaged in a disinformation campaign targeting Moldova a week before the small Eastern European country is set to hold presidential elections and a referendum to join the EU.

The network used fake accounts to manage pages that posed as "independent" news entities.

They posted content primarily in Russian that criticized the country's current president Maia Sandu, Moldova's pro-EU politicians, and the country's ever-increasing closer ties to neighboring Romania.

Naturally, the accounts posted positive and supportive comments about Moldova's pro-Russia parties and about Ilan Shor, a Moldavan businessman who fled the country after he was charged in a massive bank fraud case. Shor is Moscow's favorite "nationalist" in Moldova, and his party has often received backing from the Kremlin.

The accounts would often take snippets from legitimate Moldavian news outlet Point.md but modify the text to add pro-Russia and anti-EU slants.

Meta says the network was part of a larger disinformation network cluster that had a presence on other social networks, such as Telegram, OK (Odnoklassniki), and TikTok.

The Facebook and Instagram accounts would often attempt to drive their audiences to the other platforms. They also offered money, food, or concert tickets for new followers and for people to post graffiti their brands across Moldova.

Meta says the accounts were primarily managed from Transnistria, a region of Moldova occupied by the Russian Army since 1991.

Some of the individuals involved in the campaign are also behind a fake engagement service that offers fake likes and followers on social media platforms such as Facebook, Instagram, YouTube, OK, VKontakte, X, and the petition platform Change.org.

In total, Meta suspended seven Facebook accounts, 23 Pages, one Group, and 20 Instagram accounts.

The company says it uncovered and disrupted the network based on its own research, but last Friday's takedown comes three days after the Moldovan government also moved on Russia's disinformation efforts elsewhere.

Last Tuesday, the Chisinau government ordered Telegram to take down 15 channels and 95 chatbots associated with Ilan Shor and other pro-Kremlin politicians.

On Tuesday, Moldovan authorities ordered Telegram to take down another nine channels that the Shor party created to replace the old ones.

Officials from Moldova's National Investigations Inspectorate said the accounts broke local election laws. Specifically, the accounts were used to bribe locals for their votes and to funnel money into Shor's and other pro-Kremlin parties.

Moldovan officials moved to suspend the channels days after the Ziarul de Garda newspaper published an undercover investigation exposing how the Shor Party (the party founded by Ilan's Shor) and some of the newer pro-Kremlin parties were using the Telegram channels to recruit locals for anti-government protests. Locals had to register using one of the Telegram chatbots to keep track of who attended and who brought in new "members." The chatbots were also used to create bank accounts in Russia where participants would receive money for attending protests and for their future votes. Some of the individuals who registered on these chatbots have since complained that their data was used to contract loans in their names.

Ever since Russia's invasion of Ukraine, Moldova's pro-European government has accused the Kremlin of waging a "hybrid warfare" against it, with Ilan Shor being at the center of most of these actions.

While Shor fled Moldova after he was charged and has since received Russian citizenship, the eponymous Shor party he founded in Moldova has remained behind and continued to be used by the Kremlin in attempts to destabilize the country.

Shor party representatives organized multiple anti-government protests in Moldova's capital, Chisinau, in 2023. They paid locals to attend and used agitators in an attempt to turn the protests violent. According to the US State Department, the party had help from Russian news agency RT, which had slowly turned into an arm of Russian foreign intelligence over the past years.

This and previous shenanigans eventually got the Shor party outlawed in Moldova and seven individuals sentenced to prison for their role in stoking the violence. In the meantime, Shor and his allies have moved those protests from Moldavian cities to Moldovan embassies across the EU.

The Russian government was not dissuaded by the Shor ban and continued to put pressure on the government through new nAtIoNaLisT parties that continued to spew the Kremlin's usual conspiracy theories that the EU was gonna make everyone a slave and turn their children gay. These groups are currently issuing veiled threats that Russia would bomb and destroy Moldova if they didn't vote for "peaceful" Kremlin candidates.

As of last month, the Moldovian government has accused Russia of funneling more than $15 million into the country to bribe voters and vote against the country's EU bid. More than 130,000 are believed to have received some sort of bribe.

Some of this money was promised to Moldavians through the Telegram bots that opened bank accounts in Russia, but some were sent in physical form. Moldovan authorities previously reported about groups of people who were making regular trips to Moscow via Armenia. These money mules returned with stashes of payment cards issued by UAE banks and with piles of cash, just short of the mandatory cash reporting requirement at airports. Officials believed the cards and cash were handed to local politicians and election officials to buy their favors, which eventually forced the government to block Russian payment systems and UAE cards inside Moldova.

Moldovan authorities have also recently charged local priests who started pushing their communities to support Kremlin candidates after taking trips to Russia.

The pro-EU side was also the target of a manufactured hack-and-leak operation named Moldova Leaks where Russian hackers leaked modified Telegram chats from one of the president's security advisors to imply the contest for an anticorruption prosecutor post was rigged.

The Chisinau government was one of the first to block access to Russian TV channels, radio stations, and news sites since Russia's invasion of Ukraine. This included Russian-based organizations but also many local Moldovian proxies that just regurgitated the Kremlin's propaganda. This ban list has been kept up to date, with four new Russian sites being added to it two weeks ago (RuTube, Yandex, and the Dzen and Moldova24 news agencies.).

Over the past two years, Chisinau officials said on several occasions that they denied entry into the country to multiple military-trained personnel who were supposed to help local pro-Kremlin parties seize power in coups. One of them was allegedly supposed to take place using Prigozhin's Wagner forces, according to Moldovan President Sandu.

Unlike Georgia, where the pro-EU side lost power to the pro-Kremlin party, Moldova has managed to keep its government and pro-EU view intact, mainly because it's landlocked between Ukraine and Romania and doesn't face a direct military threat from Russian forces.

Moldova also received help from Western governments faster than Georgia's pro-EU side. Both the US and the EU have sanctioned Ilan Shor early on in the Russian-Ukraine conflict. This put a dent in the pro-Kremlin side's ability to move large bribes through the regular banking system.

However, poll numbers suggest that the pro-Kremlin side's propaganda might have worked regardless, mainly due to the sheer size and continued effort of its operations. We'll find out in exactly a week if all of this worked and if Chisinau's efforts to keep its infant democracy alive have paid off.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Gisteren sprak het Duitse hoofd van de inlichtingendienst het parlement toe:
Germany’s intelligence chiefs issued stark warnings about Russian espionage and preparations for military conflict with NATO at a parliamentary hearing Monday.

Moscow’s willingness to use hybrid and covert measures has reached a “level previously unseen,” said Bruno Kahl, the head of Germany’s foreign intelligence service, or BND, while also warning that “direct military confrontation with NATO has become an option for Moscow.”

The Kremlin’s goal is to divide the West in order to hinder Europe’s ability to defend itself while bolstering the Russian military in preparation for a potential attack, Kahl told parliamentarians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:14:

[...]
Het is en blijft zo treurig dat dit nu opnieuw uitgevonden moet worden en niet al 100 jaar aan de gang is geweest met een kleine pauze in de jaren 1990. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:21

Snow_King

Konijn is stoer!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Het is en blijft zo treurig dat dit nu opnieuw uitgevonden moet worden en niet al 100 jaar aan de gang is geweest met een kleine pauze in de jaren 1990. :z
Eens. Nog steeds zijn er mensen die serieus denken dat je wel een deal met Putin en zijn kliek kan sluiten en het allemaal wel goed komt.

Het is ergens ook wel doodzonde. Rusland zou zo rijk en welvarend kunnen zijn als ze gewoon zouden stoppen met oorlog voeren en gewoon handel zouden drijven.

Maar goed, dat gaat niet gebeuren. Politic vinden het echter moeilijk om echt te investeren in defensie omdat de achterban het niet echt begrijpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 14:21
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:14:

[...]
Als ik kijk naar de ontwikkeling hier, in de VS, oost-Duitsland, Slowakije/Hongarije, en bijvoorbeeld het nieuws van hierboven uit Moldavië lees, dan heb ik er oprecht angst voor dat Rusland een oorlog met het Westen nooit uit zal hoeven vechten. Ze zijn enorm effectief in het van binnenuit vernietigen van het Westen waardoor we onszelf wel kapot maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Avalaxy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Als ik kijk naar de ontwikkeling hier, in de VS, oost-Duitsland, Slowakije/Hongarije, en bijvoorbeeld het nieuws van hierboven uit Moldavië lees, dan heb ik er oprecht angst voor dat Rusland een oorlog met het Westen nooit uit zal hoeven vechten. Ze zijn enorm effectief in het van binnenuit vernietigen van het Westen waardoor we onszelf wel kapot maken.
Het is frustrerend dat er zoveel mensen zijn die het oog niet op de bal houden. Rusland speelt heel doelbewust in op de migratiecrisis. In vogelvlucht hoog van boven is eigenlijk Ruslands doel heel simpel. Breng het westen naar de rechtse hoek van het politiek spectrum.

1) Politiek rechts speelt in op isolationisme, interne politiek.
2) Er zijn sterke rechtse stromingen met pro-Russische sentimenten.

Wat betreft de Europese samenleving is het doel om:

A ) De bevolking te verdelen en politiek naar rechts te brengen. Dit wordt gedaan door onvrede aan te wakkeren over interne en externe problemen. Het versterken van de migratiecrisis en hoe de EU hiermee omgaat.
B ) Probeer de naar politiek rechtse beweging om te vormen naar Pro-Russische rechtse politiek. Investeer in alternatieve en mainstream media die pro-Russische is. Financier pro-Rus politieke partijen. Ondermijn anti-Russische partijen en spuug complotten in de alternatieve media.

Als de EU dan genoeg Pro-Rus politieke partijen heeft kan worden afgedwongen dat de EU niet meer steun verleend aan Oekraïne. De val van Oekraïne en de overname van o.a. Moldavië zal niet worden gedwarsboomd. Op lange termijn is het mogelijk deze politieke macht te gebruiken om de EU in een blok van satellietstaten om te vormen.

Ons zwakke punt daarin is dat wij democratieën zijn waarbij het volk de regering bepaald. Hybride oorlogsvoering is bedoeld om het volk te verwarren en ontevreden te maken. Onze wapens hiertegen moeten goede informatieve voorlichting zijn. Zodat het volk goed wordt ingelicht over wat de EU allemaal doet om de migratie aan banden te liggen. Goede inlichtingsdiensten en samenwerking tussen deze diensten om geldstromingen, financieringen en espionage bloot te liggen. Sterke acties om desinformatie tegen te gaan en verantwoordelijke van desinformatie juridisch te kunnen aanpakken. Pro-Russische politieke partijen marginaliseren en pro-Russische politici in die partijen waar mogelijk middels juridische middelen buiten spel te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Auredium op 15-10-2024 15:53 . Reden: Spreekwoordelijke verspreking aangepast :P ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zie en lees het elders heeeeel langzaam ook wel doordringen: dat de hybride oorlogsvoering inmiddels direct impact heeft en onze levensstijl en veiligheid begint te beinvloeden.

Helaas duurt dat echt veel te lang en deze raakte mij in het bijzonder, van @RoD
Moldavië vecht dus momenteel als een leeuw in een frontlinie om haar vrijheid te behouden. Een voorbeeld voor ons slaperige Nederland. Ik doel dan op zowel onze overheid als onze pers. Misschien iets voor een uitwisselingsprogramma?
Onze vrijheden, normen en waarden beschermen is belangrijk en zou de headlines moeten domineren. We hebben nogal wat te verliezen namelijk - alles. En ondertussen is de toon nog steeds afwachtend en doorspekt van false balance vergelijkingen onder druk van populistische politici.

Zoals altijd zal er eerst wel weer 's iets ergs moeten gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Over de hybride oorlogsvoering: valt het jullie ook op hoe laconiek onze overheid reageert (naar buiten toe) op de hack van de gehele Nederlandse politie workforce?

Er is gezegd dat het - letterlijk - een ander land is dat dit gedaan heeft. Een directe cyberaanval, die gelukt is, waarbij iig de namen van alle politiemedewerkers bekend zijn geworden.

Dat zou uiteraard goed Rusland kunnen zijn die nu specifieke medewerkers kan gaan targeten om te beinvloeden etc.

Ik was echt shocked hoe beperkt de ophef hierover was. Alsof je aangevallen wordt maar het niet doorhebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Requiem19 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:18:
Over de hybride oorlogsvoering: valt het jullie ook op hoe laconiek onze overheid reageert (naar buiten toe) op de hack van de gehele Nederlandse politie workforce?

Ik was echt shocked hoe beperkt de ophef hierover was. Alsof je aangevallen wordt maar het niet doorhebt?
Die 'hack' is toch meer een enorme blunder van de politie? Ga je in deze tijd echt een telefoonboek maken met veel te veel gevoelige gegevens waar iedereen binnen de organisatie bij kan?

Dat verklaart ook het gebrek aan ophef. Het is enorm beschamend voor de leiding van de politie en de AIVD

Voor burgers is het trouwens nog veel vervelender. De gegevens die opgevraagd kunnen en ook daadwerkelijk opgevraagd worden gaan behoorlijk ver. En de groep werknemers die zonder enige vorm van beperking toegang heeft is enorm.

[ Voor 14% gewijzigd door phicoh op 15-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Die 'hack' is toch meer een enorme blunder van de politie? Ga je in deze tijd echt een telefoonboek maken met veel te veel gevoelige gegevens waar iedereen binnen de organisatie bij kan?

Dat verklaart ook het gebrek aan ophef. Het is enorm beschamend voor de leiding van de politie en de AIVD

Voor burgers is het trouwens nog veel vervelender. De gegevens die opgevraagd kunnen en ook daadwerkelijk opgevraagd worden gaan behoorlijk ver. En de groep werknemers die zonder enige vorm van beperking toegang heeft is enorm.
Los van de domheid van de IT organisatie van de politie (they should know MUCH better inderdaad), is er een ander land dat een specifieke hack heeft uitgevoerd om die informatie te bemachtigen.

Ik ervaar het als een cyberaanval. Sure, verdediging was ruk, maar als we een stukje land op de grens niet verdedigen en een ander land zou het innemen zou het een internationale crisis zijn.

Ik bedoel meer dat zo'n cyberaanval somehow te abstract is voor het algemene publiek om het als dreigend te ervaren. Wmb heeft de media daar een taak in om meer bewustwording te creeëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Requiem19 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:20:
Ik ervaar het als een cyberaanval.
Ik denk dat er een probleem is met dit frame. Natuurlijk kan iedereen doen alsof het downloaden van wat gegevens uit een slecht beveiligd systeem een oorlogshandeling is. Maar op diplomatiek niveau kom je daar niet mee weg.

Vroeger was een cyberaanval iets waarbij infrastructuur kapot gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat er een probleem is met dit frame. Natuurlijk kan iedereen doen alsof het downloaden van wat gegevens uit een slecht beveiligd systeem een oorlogshandeling is. Maar op diplomatiek niveau kom je daar niet mee weg.

Vroeger was een cyberaanval iets waarbij infrastructuur kapot gemaakt werd.
Dat is onjuist. In bijna elke definitie van een Cyberaanval komt terug dat het - specifiek - ook kan gaan om het verkrijgen van informatie.

Zie bijv hoe Microsoft het definieert:
Cyberaanvallen zijn bedoeld om schade aan te richten aan, controle te krijgen over of toegang te krijgen tot belangrijke documenten en systemen binnen een zakelijk of persoonlijk computernetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Requiem19 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:34:
Dat is onjuist. In bijna elke definitie van een Cyberaanval komt terug dat het - specifiek - ook kan gaan om het verkrijgen van informatie.

Zie bijv hoe Microsoft het definieert:
Uiteidelijk gaat bij diplomatie niet over hoe Microsoft iets definieert. Het ontvreemden van gegevens is een ontzettend oude traditie. Of je dat nu met of zonder computer doet maakt niet uit. Vroeger heette dat gewoon spionage.

De vraag is of dat oorlogshandelingen zijn. En in het algemeen is het antwoord nee. Spionnen mag je wel oppakken en gevangen zetten, maar in het algemeen is dat geen reden om een ander land met wapens aan te vallen.

En ga er maar vanuit dat het westen en Oekraïne ook proberen te stelen wat er maar te stelen valt in rusland. En dan gaat het niet om de namen van russische politiebeambten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

Uiteidelijk gaat bij diplomatie niet over hoe Microsoft iets definieert. Het ontvreemden van gegevens is een ontzettend oude traditie. Of je dat nu met of zonder computer doet maakt niet uit. Vroeger heette dat gewoon spionage.

De vraag is of dat oorlogshandelingen zijn. En in het algemeen is het antwoord nee. Spionnen mag je wel oppakken en gevangen zetten, maar in het algemeen is dat geen reden om een ander land met wapens aan te vallen.

En ga er maar vanuit dat het westen en Oekraïne ook proberen te stelen wat er maar te stelen valt in rusland. En dan gaat het niet om de namen van russische politiebeambten.
Waar staat dat een cyberaanval een oorlogshandeling is?

Ook nergens beargumenteer ik (of wie dan ook) dat als gevolg hiervan we nu een ander land met wapens moeten aanvallen. Vreemd :).

Ik zou verwachten dat er bij een reguliere (niet cyber) Spionage actie waarbij iemand de archiefkast van de politie inloopt en daar de multomap met alle werknemersgegevens steelt ook zou leiden tot flink wat commotie.

Een vergelijkbare commotie had ik verwacht bij een dergelijke Cyberaanval. Die ontbreekt. En ik zie nu ook dat jij het ziet als business as usual.

Kennelijk zijn we nog niet zover dat we de toegenomen dreiging van o.a. Rusland op dit vlak echt serieus gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Nb; het betrof blijkbaar het interne adresboek, wat elke zakelijke email gebruiker gebruikt om e-mails mee naar collega's te sturen. Elke gebruiker kan dit eenvoudig downloaden/kopieren, omdat je nu eenmaal overal leestoegang tot moet hebben om het te gebruiken. Ik begrijp dat de daders malware op een telefoon hebben geinstalleerd en daarmee het adresboek hebben gekopieerd. Als je niet iedereen toegang geeft tot het adresboek, kun je je collega's die je niet kent nooit meer vinden - niet per se eenvoudig op te lossen. Sommige agenten hadden prive gegevens in hun eigen 'visitekaartje' gezet, zoals je dat in outlook makkelijk kunt doen. Mensen onzichtbaar maken in de Global Adress List is nog niet zo heel erg gebruikelijk of handig.

@Requiem19 Rusland rekent er ook op dat het beinvloeden van politiek, verspreiden van nepnieuws, stelen van geld en informatie, het vermoorden van dissidenten, het uitvoeren van sabotage of het neerschieten van een vliegtuig vol Nederlanders niet wordt gezien als 'oorlogshandeling'.

Gister deelde ik nog die WEF-inschatting van schade door dit soort fijne landen - we zouden in 1 klap ons volledige zorg- pensioen en begrotingsprobleem oplossen als we geen cybercriminaliteit zouden hebben. Nu komt lang niet alles uit Rusland, maar toch. Wellicht maar een EU-en-vrienden-intranet overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Requiem19 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:46:
Ik zou verwachten dat er bij een reguliere (niet cyber) Spionage actie waarbij iemand de archiefkast van de politie inloopt en daar de multomap met alle werknemersgegevens steelt ook zou leiden tot flink wat commotie.

Een vergelijkbare commotie had ik verwacht bij een dergelijke Cyberaanval. Die ontbreekt. En ik zie nu ook dat jij het ziet als business as usual.

Kennelijk zijn we nog niet zover dat we de toegenomen dreiging van o.a. Rusland op dit vlak echt serieus gaan nemen.
Als in op ieder politiebureau in koffiekamer een lijst ligt met de namen van iedereen die bij de politie werkt, soms inclusief privégegevens, met daarnaast een kopiëerapparaat, dan zou de commotie niet moeten zijn dat iemand een kopie heeft gemaakt. Ieder crimineel wil die lijst ook wel hebben.

De commotie zou moeten zijn dat de leiding zo dom is om die lijst hoe dan ook beschikbaar te stellen.

Ach en wee klagen over spionnen heeft weinig zin. Spionnen zijn er toch wel, en wij spioneren ook (of smokkelen malware in een opwerkingsfabriek in Iran). Het gaat erom dat je het spionnen niet al te gemakkelijk maakt.

De dader maakt niet uit, dat had ook een crimineel kunnen zijn. Wie is er bij de politiek verantwoordelijk voor informatiebeveiliging en waarom is die persoon nog niet met pek en veren tentoongesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Gister deelde ik nog die WEF-inschatting van schade door dit soort fijne landen - we zouden in 1 klap ons volledige zorg- pensioen en begrotingsprobleem oplossen als we geen cybercriminaliteit zouden hebben. Nu komt lang niet alles uit Rusland, maar toch. Wellicht maar een EU-en-vrienden-intranet overwegen.
Je zou het ook zo kunnen zien: Rusland (en NK) frontaal aanvallen en uitschakelen is een stuk goedkoper (zeker nu op dit moment). Heb je misschien niet alle natiestatelijke cybercriminaliteit te pakken, maar denk toch wel een flinke fractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

De commotie zou moeten zijn dat de leiding zo dom is om die lijst hoe dan ook beschikbaar te stellen.
Medewerkers moeten elkaar ook kunnen vinden in grote orgs. Als je adresboeken gaat compartmentaliseren heb je weer de problemen die daarbij horen, en die wil je ook niet.

Feit dat elke overheid Outlook/Exchange gebruikt met half werkende commerciele sandboxes/firewalls helpt niet natuurlijk. Wat eigenlijk mist is een uitvoeringsorg die enkel als taak heeft IT voor andere overheden in te regelen. Een plek waar expertise is, zoals een leger dat ook heeft/zou moeten hebben. Een divisie programmeurs die op top-niveau mee kunnen is in 2024 essentieel voor een overheid, terwijl ze enerzijds nauwelijks talent weten aan te trekken en al helemaal niet weten te behouden (het is moeilijk om te werken in zo'n org).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Je zou het ook zo kunnen zien: Rusland (en NK) frontaal aanvallen en uitschakelen is een stuk goedkoper (zeker nu op dit moment). Heb je misschien niet alle natiestatelijke cybercriminaliteit te pakken, maar denk toch wel een flinke fractie.
Zoals we in Irak en Afghanistan gedaan hebben?

Verder hebben we zelf genoeg criminaliteit. Een beetje drugtransport kunnen we al niet onderscheppen.

Grappig is wel dat ondanks die blijkbaar enorme schade, we niets doen aan cryptocurrencies. Je zou toch denken dat als een groot deel van een BNP verwijnt via crypto-exchanges er wel actie ondernomen zou worden.

Mijn gok is dat de schade enorm overdreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Met dit soort bedragen gaat dat ook niet helpen. Er zijn altijd wel 'vrienden' te vinden die het geld toch belangrijker vinden. Momenteel komt b.v. veel cybercriminaliteit uit India maar er zijn ook al farms in allerlei andere landen opgerold. En dan kun je er van uit gaan dat de betere farms niet zo makkelijk opgedoekt worden. Zodra je een goede inkomstenbron hebt hieraan, heb je ook het geld om alles zo o pte zetten dat het zo goed als onvindbaar is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Zoals we in Irak en Afghanistan gedaan hebben?
Je weet dat ik dat niet bedoel. Zoals 'we' in Duitsland na 1945 hebben gedaan zou ik zeggen.
Verder hebben we zelf genoeg criminaliteit. Een beetje drugtransport kunnen we al niet onderscheppen.
Eens, Nederlandse politie en OM zijn totaal niet opgewassen tegen de ondermijnende criminaliteit. Wil niet zeggen dat het niet hoog tijd is dat toch te gaan doen.
Grappig is wel dat ondanks die blijkbaar enorme schade, we niets doen aan cryptocurrencies. Je zou toch denken dat als een groot deel van een BNP verwijnt via crypto-exchanges er wel actie ondernomen zou worden.
Ik denk vooral omdat er weinig kennis is om het als doel te zien laat staan effectief te kunnen oppakken. Crypto exchanges zijn natuurlijk precies ontworpen om de fiscus op het verkeerde been te zetten, dus het is geen verassing dat dat dus ook gebeurd. Wederom is opsporing hier een wat ondergeschoven kind/vies woord. Het vingertje heffen is goedkoper.
Mijn gok is dat de schade enorm overdreven wordt.
Maarja, als we gaan gokken, waar zijn we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:19:
Je weet dat ik dat niet bedoel. Zoals 'we' in Duitsland na 1945 hebben gedaan zou ik zeggen.

Eens, Nederlandse politie en OM zijn totaal niet opgewassen tegen de ondermijnende criminaliteit. Wil niet zeggen dat het niet hoog tijd is dat toch te gaan doen.

Ik denk vooral omdat er weinig kennis is om het als doel te zien laat staan effectief te kunnen oppakken. Crypto exchanges zijn natuurlijk precies ontworpen om de fiscus op het verkeerde been te zetten, dus het is geen verassing dat dat dus ook gebeurd. Wederom is opsporing hier een wat ondergeschoven kind/vies woord. Het vingertje heffen is goedkoper.

Maarja, als we gaan gokken, waar zijn we dan?
Je bedoelt 'we' gaan rusland heel veel geld geven om het land op te bouwen? En daar zou het beter van moeten worden? Of bedoel je iets anders wat 'we' in Duitsland na 1945 gedaan hebben. En groot show proces is ook een optie, maar of het veel helpt?

Het is natief dat het OM iets kan doen aan drugscriminaliteit. De VS bewijzen dat al decennia. Enorme onderdrukking van arme bevolkingsgroepen, en het lost niets op.

'We' weten enorm veel van criminaliteit en computersystemen. Nederland is actief betrokken bij het oprollen van allerlei criminele netwerken. Een gebrek aan aandacht voor crypto-exchanges betekent gewoon dat het politiek niet goed uitkomt.

Net als wwar we zijn zonder gokken. Als de uitkomst van een berekening niet plausibel is, dan is het beter daar niet te veel waarde aan te hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Eindelijk wat realisme, Van eergisteren maar had het nog niet gezien.

Kyiv considering ceding territory to end war with Russia, Der Spiegel reports
https://kyivindependent.c...ia-der-spiegel-reports-2/
The Ukrainian government is considering options to end Russia's full-scale war that would involve temporarily suspending its goal of restoring Ukraine's full territorial integrity, the German news outlet Der Spiegel reported on Oct. 13, citing an official close to the Ukrainian government.

Over 20% of Ukraine's territory is currently under Russian occupation. A pillar of President Volodymyr Zelensky's peace formula for Ukraine involves the full liberation of all occupied territories, and Kyiv has repeatedly said it is not willing to make territorial concessions to Moscow.

The Kyiv Independent contacted the Presidential Office for comment but did not immediately receive a response.

According to Der Spiegel's source, the government is now holding "serious discussions" about relinquishing its aim of full territorial restoration.

"We believed that victory had to mean the unconditional surrender of (Russian President Vladimir) Putin's Russia," the source reportedly said.

This was "a mistaken view of victory," the source claimed, saying an agreement to end the war would be impossible without some concessions.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:22

ManiacsHouse

Scheisse!

Yakolev schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:13:

[...]
Ah dus het realisme is dat ze/we maar moeten toegeven aan soort van terrorisme? Whats next met meneer Poetin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
phicoh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Je bedoelt 'we' gaan rusland heel veel geld geven om het land op te bouwen? En daar zou het beter van moeten worden? Of bedoel je iets anders wat 'we' in Duitsland na 1945 gedaan hebben.
Het is wat vermoeiend als je steeds eerst de minst sterke interpretatie van m'n argument neemt; lijkt me duidelijk dat ik dat niet bedoel.
En groot show proces is ook een optie, maar of het veel helpt?
Dat, plus geforceerde heropvoeding voor elke Rus, plus een curatele van de staat en alles daarbinnen voor een decennium+, plus een geheel externe opbouw van elke soort van overheids- of commerciële organisatie, dat lijkt mij best nuttig. Zoals dat in Duitsland gebeurde kortom.
Het is natief dat het OM iets kan doen aan drugscriminaliteit. De VS bewijzen dat al decennia. Enorme onderdrukking van arme bevolkingsgroepen, en het lost niets op.
Ik lees liever de Italiaanse brandbrieven gericht aan Nederland. Zie het hier in AWM relevante topic voor een link.
'We' weten enorm veel van criminaliteit en computersystemen. Nederland is actief betrokken bij het oprollen van allerlei criminele netwerken. Een gebrek aan aandacht voor crypto-exchanges betekent gewoon dat het politiek niet goed uitkomt.
Die expertise zit echter niet bij de politie. Er speelt nl. de kleinigheid van opsporingsbevoegdheid mee. Eea in het buitenland oprollen is een heel ander verhaal. Prima, ook die bevoegdheden zouden eens tegen het licht gehouden kunnen worden; feit blijft dat er op plekken geen capaciteit en aandacht is, en dat wel moet zijn.
Net als wwar we zijn zonder gokken. Als de uitkomst van een berekening niet plausibel is, dan is het beter daar niet te veel waarde aan te hechten.
Gokken is iets anders dan een plausibiliteitsinschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
ManiacsHouse schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Ah dus het realisme is dat ze/we maar moeten toegeven aan soort van terrorisme? Whats next met meneer Poetin?
Yup, want bommen.

Dus terug na de tekentafel and everybody get their own nukes!
/sarcasm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mbt de digitale oorlog die woedt roept MS op in een rapport om een 'global defense' op te bouwen, nu hun klanten 600 miljoen keer per dag onder vuur liggen van steeds vaker conflict gerelateerde aanvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td73HcgiXGfcgixxD52LcDXj9eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yKWh4EjZzV8FVbwsKJauPkO.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld uit artikel over inzet van desinformatie via generatieve AI.

Verder specifiek voor de RU-UA situatie:

"Approximately 75% of Russian targets were in Ukraine or a NATO member state, as Moscow seeks to collect intelligence on the West’s policies on the war."

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Op zich is het prima voorbeelden uit Nederland op te noemen in de Rusland-Westerse verhoudingen. Het is nu eenmaal ons referentiekader. Laten we het alleen wel globaal houden en ons niet laten verleiden tot een dieptediscussie over hoe voorbereid bijvoorbeeld onze Nederlandse politie is of onze geheime diensten zijn.

Plaats dingen dan op zijn minst in de Europese context.

En vergeet er geen bronnen bij te halen, heb in de afgelopen posts best wat uitspraken gezien waarvan ik dacht: "Daar zou ik graag een bron bij gezien hebben". Dus even een tandje extra als je reageert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
North Korea says 1.4 million apply to join army amid tensions with South
https://www.reuters.com/w...rmy-this-week-2024-10-15/

*knip* Liever geen speculatie

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 17-10-2024 13:23 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hopelijk bevatten die 'military targets' ook de Shahed en raket fabrieken in Iran.
Israel’s plan to respond to Iran’s October 1 attack is ready, a source familiar with the matter told CNN, without providing further information.

Israeli officials, including Prime Minister Benjamin Netanyahu, have assured the US that a counterstrike on Iran would be limited to military targets rather than oil or nuclear facilities, according to a source.

Iran launched dozens of missiles toward Israel in retaliation for the killing of Hezbollah leader Hassan Nasrallah, Hamas political leader Ismail Haniyeh and others.
https://www.cnn.com/world...cm2bi17it00003b6nj3ad3ks8

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
Hopelijk bevatten die 'military targets' ook de Shahed en raket fabrieken in Iran.

[...]
https://www.cnn.com/world...cm2bi17it00003b6nj3ad3ks8
Lijkt mij sterk dat Bibi realistisch zou raken aan productiecapaciteit die ten gunste van Rusland komt. Het zijn immers verweven netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Virtuozzo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Lijkt mij sterk dat Bibi realistisch zou raken aan productiecapaciteit die ten gunste van Rusland komt. Het zijn immers verweven netwerken.
Echt een vraag: hoe verweven zijn die? Hoe komt dat RU en ISR zo’n dikke relaties hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

brecht_vb schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:04:
[...]
Echt een vraag: hoe verweven zijn die? Hoe komt dat RU en ISR zo’n dikke relaties hebben?
Hebben ze niet echt voor zover ik het begrijp.
IL is alleen wat voorzichtig ivm de militaire aanwezigheid van RU in Syrië + de hoeveelheid joden die in RU leven.
Maar deze complexe internationale relaties laten zich niet echt in een oneliner te vangen :)

IL heeft ook al wel door dat Russische AD op vliegvelden waar Iran ook actief is niet erg effectief is tegen hun raketten.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2024 21:15 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Scholz stelt bereid te zijn om met Putin te praten

Reinische Post - Scholz betont Bereitschaft zu Gespräch mit Putin

Als ik zo'n titel lees dan begin ik direct binnensmonds te pruttelen, maar toch even de context binnenhalen. Altijd de achterliggende vragen beantwoorden Waarom dit bericht? en Waarom nu?

De statement uit de krant luidt als volgt:
Bundeskanzler Olaf Scholz hat seine Bereitschaft betont, mit dem russischen Präsidenten Wladimir Putin über einen gerechten Frieden in der Ukraine zu sprechen. Auch der ukrainische Präsident Wolodymyr Selenskyj habe erklärt, es solle eine weitere Friedenskonferenz geben, auch unter Beteiligung des russischen Präsidenten, sagte der SPD-Politiker in Berlin in einer Regierungserklärung zum anstehenden EU-Gipfel in Brüssel. „Deshalb ist es auch richtig, dass, wenn gefragt wird, werden wir auch mit dem russischen Präsidenten sprechen, wir sagen: Ja, auch das ist der Fall.“
De context is dus de vredesconferentie (peace summit). Oekraïne (Zelenskyy) heeft verklaard dat er een vredesconferentie moet komen met deelname van de Russische President. Het lijkt mij dat de Duitse president praat in het kader van die vredesconferentie. Oekraine is daar, Duitsland is daar, Rusland zou daar kunnen zijn. Wanneer het aan de orde komt is een gesprek tussen Duitsland en Rusland een mogelijkheid. Het lijkt dus te gaan over een gesprek in de context van die vredesconferentie, geen losgezongen bilateraal tussen beide landen. Bovendien dimt Scholz direct de hoop van Poetin op een informeel een op een:
Scholz betonte, dabei verfolge man klare Prinzipien: Es werde niemals Entscheidungen geben „über die Köpfe der Ukraine hinweg und niemals ohne Abstimmung mit unseren engsten Partnern“.
Op zich interpreteer ik die vredesconferentie als een poging van Oekraïne om het initiatief naar zichzelf toe te trekken. Rusland zegt te willen praten. Nou, laat het dan ook maar zien.

En dan nog, in praten met Poetin heb ik eigenlijk geen vertrouwen. Maar voordat we Scholz hiervoor bekritiseren, ik vermoed (en niet meer dan dat..) dat hij hier een rol speelt na afstemming met de internationale partners. Geen solo actie volgens mij. Het gesprek kan een stage zijn voor iets anders, en niet een doel op zich. Daar hou ik mij dan maar aan vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Inmiddels begint de som van alle aanslagen en pogingen daartoe in Europa door Rusland ook onze politiek op te vallen. Tenminste twee identieke incidenten waarbij brandbommen per luchtpost verzonden hadden moeten worden die in het distributiecentrum ontbrand zijn:
Russia is suspected of placing an incendiary device on a plane to Britain in a sabotage attack that could have caused the aircraft to crash out of the sky.

British counter-terrorism police are investigating after the parcel containing the device caught fire in a DHL warehouse in Birmingham on July 22.

The Telegraph understands that there are suspicions that Moscow was behind the attack.
En ook in Leipzig was het al raak bleek eerder deze week:
He revealed that GRU, Russia’s foreign military intelligence unit, had carried out “arson, sabotage and more dangerous actions conducted with increasing recklessness” in Britain since the Russian invasion of Ukraine.

On Monday, Germany reported a near-identical incident in which an incendiary device caught fire in a DHL facility before it was due to be carried on a plane out of Leipzig.

A Metropolitan Police counter-terrorism spokesman said: “On Monday 22 July, a package at the [Birmingham] location caught alight. It was dealt with by staff and the local fire brigade at the time and there were no reports of any injuries or significant damage caused.”
Het zijn incidenten die op de lijst van dingen passen, een lijst waar talloze moorden en pogingen daartoe nog niet eens staan:
In April, Britain charged several men with an arson attack on a Ukrainian-owned logistics firm in London. They were alleged to be aiding the mercenary Wagner group.

Donald Tusk, the prime minister of Poland, said this summer it was “quite likely” that Russia was behind a blaze which destroyed a Warsaw shopping centre in May.

Moscow is also suspected of launching a failed plot to assassinate Armin Papperger, the chief executive of the German arms firm Rheinmetall, which plays a key role in supplying artillery ammunition to Kyiv’s forces.
Link.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-10-2024 07:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

teacup schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:28:
Scholz stelt bereid te zijn om met Putin te praten
De oppositie in Duitsland geeft wat hints voor het gesprek:
Chancellor the following:

„You have to communicate to Putin that he has to stop bombing civilian infrastructure such as hospitals, kindergartens and energy facilities. And if he does not stop doing that within 24h then we have to deliver TAURUS and remove all restrictions from firing long range weapons into Russia.“

Merz is also mentioning Putin‘s nuclear threats and the fact that some are impressed by it. He quotes the French philosopher Michel de Montaigne:

„A man who fears suffering is already suffering from what he fears.“

Friedrich Merz is 100% right and he might turn to be the leader Europe needs. This is what is required. Europe needs to wake up and stand together against Russia.

[ Voor 56% gewijzigd door Tens op 17-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 08:57
Yakolev schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:13:

[...]
Afgezien dat der wel vaker dingen in de spiegel staan die niet altijd rijmen...

Realisme? |:(
Wat is dan realistisch? Poetin gaat bij eventuele onderhandelingen nooit akkoord met veiligheidsgaranties tenzij hij er zelf ook deel van uitmaakt en dan zelf kan blokkeren en traineren. En Poetin wil van alle sancties af dan kan hij lekker zijn leger weer op bouwen en door naar de volgende oorlog. Je kunt moeilijk van de Oekraïners vragen om later nog weer een (poging tot) genocide te ondergaan...

Dan kom je op het punt van @Mektheb, Kernwapen programma...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

klaw schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:00:
[...]

Wat is dan realistisch? Poetin gaat bij eventuele onderhandelingen nooit akkoord met veiligheidsgaranties tenzij hij er zelf ook deel van uitmaakt en dan zelf kan blokkeren en traineren. En Poetin wil van alle sancties af dan kan hij lekker zijn leger weer op bouwen en door naar de volgende oorlog. Je kunt moeilijk van de Oekraïners vragen om later nog weer een (poging tot) genocide te ondergaan...

Deze oorlog is op zichzelf al bewijs dat er geen onderhandeling met rusland mogelijk is omdat de daaruitvolgende afspraken überhaubt niet worden nageleefd. Onderhandelingen zijn zeer ongepast en worden als overwinning gepresenteerd naar de binnenlandse bevolking, het sentiment en oorlogszucht blijft natuurlijk gewoon bestaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
[...]
Omdat het nieuws je niet aanstaat? Der Spiegel is gewoon een kwaliteits nieuwstijdschrift met prima onderzoeksjournalistiek.
Leuke aanname, maar daar gaat het hele gelinkte artikel niet over. Het gaat puur over het loslaten van de Oekraïense wens tot volledig restauratie van de 1991 grenzen die sindsdien aan Rusland verloren zijn. Ik zie realisme in het feit dat men lijkt te beseffen dat deze eis niet mogelijk is.

Het gelinkte artikel rept niet over ook maar andere standpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zie in een cynische bui best wat realisme hierin, vooral omdat het de Westerse landen geen klap kan schelen blijkbaar, zo lang het ze maar geen geld kost. Da's niet wat er in de ronkende persberichten geroepen wordt, maar ik begin hierin inmiddels de EU net zo onbetrouwbaar te vinden als Rusland, en dat zegt wat. We beloven van alles (en ook heel veel niet) maar leveren gaat traag, en wordt zo hard mogelijk beperkt.

Then again, als de haantjes intern opeens voordeel kunnen halen uit het leveren van spullen aan Ukraine zie ik een totale overwinning ook nog als prima haalbaar. UA heeft aangetoond goed te kunnen vechten, goed gebruik te kunnen maken van de geleverde tools, en een prima plan te hebben. Als de EU haar beloftes over munitieleveringen en vliegtuigjes en ander speelgoed netjes nakomt, en even OK geeft voor het beschieten van Russische doelen, wherever they are, dan zijn we er zo.

Van Ukrainse kant uit snap ik prima dat ze zo min mogelijk concessies willen doen, en het is ook verrekte stom om nu al aan te geven dat er over alles onderhandeld kan worden, want dan gaat ook alles meteen op tafel, en heb je geen positie meer.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat grondgebied hoeft niet definitief verloren te zijn. Je geeft het nu aan Putin, en wanneer Putin ooit weg is kan het misschien teruggewonnen worden.
Het beste dat Oekraïne voorlopig uit de brand kan slepen, is een soort van bestandslijn, waarbij de gebieden die Rusland veroverd heeft – ongeveer 20 procent van het grondgebied – de facto Russisch blijven. Pas als Poetin van het toneel verdwijnt, kan Oekraïne dat land misschien via diplomatieke weg terugkrijgen.
Belangrijk daarbij is dat er veiligheidsgaranties komen voor de rest van Oekraïne.
Om Zelensky (en het Oekraïense volk) te laten instemmen met het verlies van zoveel grondgebied, kan het Navo-lidmaatschap (of gelijkwaardige veiligheidsgaranties voor het “vrije deel” van Oekraïne) in de weegschaal gegooid worden. Onder westerse diplomaten wordt dat scenario al sinds 2023 besproken, maar de jongste maanden krijgt het steeds meer tractie. Zelfs aftredend Navo-baas Jens Stoltenberg sluit zo’n scenario niet langer helemaal uit. Dat zei hij begin deze maand aan The Financial Times. Het voorbeeld dat dan steeds wordt aangehaald is West-Duitsland. Dat land mocht in 1955 lid worden van de Navo, ook al was het verdeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door XWB op 17-10-2024 11:09 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:06:
Dat grondgebied hoeft niet definitief verloren te zijn. Je geeft het nu aan Putin, en wanneer Putin ooit weg is kan het misschien teruggewonnen worden.

[...]
Dat wordt dan ook al in het artikel vermeld. Voor een vrede / wapenstilstand het tijdelijk loslaten van de eis op restauratie van grondgebied.
quote: KyivIndependent
The Ukrainian government is considering options to end Russia's full-scale war that would involve temporarily suspending its goal of restoring Ukraine's full territorial integrity

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41
Het zou van de zotte zijn als het huidige bezette gebied bij Rusland zou komen. Dat zou betekenen dat landje-pik 'moet kunnen'.

Oké Rusland zou zijn doel dan niet behalen, want ze wilden heel Oekraine hebben, maar blijkbaar 'kan' het dan volgens het westen wel, want we zouden landje-pik simpelweg toestaan.

Oekraine zou hierin de grote verliezer zijn, want zij zullen een deel van hun land kwijt zijn en Rusland een 'sterk vermagerde winnaar' zijn.

Die veiligsheidsgaranties zullen in de praktijk een wassen neus zijn, want die zullen door de jaren heen een steeds minder belangrijk punt gaan worden voor het westen, wat Rusland weer de mogelijkheid geeft voor een nieuwe inval.

Elk andere uitkomst dan terug naar de grenzen van 1991 zou een verlies voor Oekraine zijn en een winst voor Rusland.

Rusland zou dus, met veel meer hulp van het westen, terug geschopt moeten worden tot de afgesproken grenzen van 1991 én daarbij dusdanig op zijn falie moeten krijgen dat het gedecimeerd wordt tot een land dat geen serieuze rol meer kan spelen op het wereldtoneel.
Oftewel de deksel keihard op de neus krijgen én geeft het een sterk signaal af richting bijvoorbeeld China. En Oekraine versneld toegang geven tot de NAVO.

Het westen is slap, bang, egoistisch en onbetrouwbaar :r

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 22:10
PASware schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:57:

Het westen is slap, bang, egoistisch en onbetrouwbaar :r
Je vergeet de woorden 'naïef, zelfingenomen, arrogant en lui' te noemen.

De insteek van het westen is misschien wel goed, maar vredelievende volkeren hebben op deze planeet nog nooit een veilig bestaan gehad, laat staan een overheersing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
murphydrz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Je vergeet de woorden 'naïef, zelfingenomen, arrogant en lui' te noemen.

De insteek van het westen is misschien wel goed, maar vredelievende volkeren hebben op deze planeet nog nooit een veilig bestaan gehad, laat staan een overheersing.
Het belangrijkste woord is 'verwend' en niet echt het westen maar Europa

Door sinds de 2e Wereld Oorlog onder de veiligheidsparaplu van de Amerikanen te zitten heeft Europa lekker een sociale verzorgingsstaat kunnen opbouwen met een welvaartsniveau waar de rest van de wereld jaloers op is. En dat allemaal omdat Europa relatief weinig aan defensie heeft uit hoeven te geven.

En nu zitten we met de problemen van een verwende bevolking die niet meer gewend is om offers te brengen en populistische partijen die daar handig op inspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Rusland is in nog geen 2.5 jaar door bijna 50 jaar aan vrijwel de gehele Sovjet militaire productie heen geraasd, maar het zou wel binnen enkele jaren weer genoeg materiaal hebben om nu een Westers getrainde en uitgeruste leger te kunnen verslaan.

Geloof ik helemaal niks van.

Een snelle wapenstilstand / vrede ondanks een verlies aan grondgebied met een snelle wederopbouw zou de demografische klap wellicht nog kunnen opvangen. Hoe langer al die miljoenen Oekraïners in Europa zitten en steeds meer integreren, hoe kleiner de kans is dat ze terugkeren. De bevolking van Oekraïne is in de niet bezette gedeeltes nog maar 31 miljoen mensen(met de laagste geboortecijfer ooit) en 6 miljoen mensen buiten de landsgrenzen op de vlucht.

Internationaal recht is leuk, landje pik is dat niet, maar er moet wel een Oekraïne nog bestaan over 75 jaar. Ga gewoon full Israel het moment dat ze ophouden met vechten.

[ Voor 15% gewijzigd door Yakolev op 17-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Full Israel betekent dat je big brother je (bijna) onvoorwaardelijk steunt, en dat gebeurt nu niet, da's het probleem juist.

Daarnaast: als we nu gaan goedkeuren dat Ukraine later land terugpakt, tegen de zin van Rusland in (want dat gaan ze echt niet onder druk weggeven, daar zijn ze te Russisch voor) dan zijn we of schijnheilig bezig, want da mag nie, of we zijn echt keihard aan het liegen.
Ik zou willen voorstellen dat iedereen die meent dat Ukraine land moet opgeven z'n eigen huis eerst mag opgeven voor Rusland, dat maakt het punt misschien wat helderder. En voor politici: geef Zeeland maar op, of Texas ofzo, dat kunnen we ook wel missen. Niet? Tja, zo denken ze daar in Ukraine ook.

@jeroenkb vergeet het gratis gas niet, waar ook Nederland miljarden aan heeft opgestreken.

Overigens ben ik van mening dat de Romeinen gelijk hadden... si vis pacem, para bellum (als je vrede wilt, bereid je voor op oorlog).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 08:57
Yakolev schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:24:
Rusland is in nog geen 2.5 jaar door bijna 50 jaar aan vrijwel de gehele Sovjet militaire productie heen geraasd, maar het zou wel binnen enkele jaren weer genoeg materiaal hebben om nu een Westers getrainde en uitgeruste leger te kunnen verslaan.

Een snelle wapenstilstand / vrede ondanks een verlies aan grondgebied met een snelle wederopbouw zou de demografische klap wellicht nog kunnen opvangen. Hoe langer al die miljoenen Oekraïners in Europa zitten en steeds meer integreren, hoe kleiner de kans is dat ze terugkeren. De bevolking van Oekraïne is in de niet bezette gedeeltes nog maar 31 miljoen mensen met 6 miljoen mensen buiten de landsgrenzen op de vlucht.

Internationaal recht is leuk, landje pik is dat niet, maar er moet wel een Oekraïne nog bestaan over 50 jaar.
Poetin gelooft dogmatisch dat er wereldwijd een democratische achteruitgang aan de gang is en dat alle landen "Trumpiaans" worden, rijp voor beinvloeding of verovering. Hij zal proberen om iets de doen om arikel 5 te breken en dit proeces te versnellen. Dus geen grootschalige inval maar meer salami tactieken. Hij is in de positie dat hij geen tegenspraak of slecht nieuws wil. Dus het is waarschijnlijk dat hij dit vroeg of laat doet. En als hij eenmaal begint en blijkt dat de NAVO toch wel reageert zal hij alleen maar kunnen escaleren...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41
Yakolev schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:24:

Een snelle wapenstilstand / vrede ondanks een verlies aan grondgebied met een snelle wederopbouw zou de demografische klap wellicht nog kunnen opvangen. Hoe langer al die miljoenen Oekraïners in Europa zitten en steeds meer integreren, hoe kleiner de kans is dat ze terugkeren. De bevolking van Oekraïne is in de niet bezette gedeeltes nog maar 31 miljoen mensen(met de laagste geboortecijfer ooit) en 6 miljoen mensen buiten de landsgrenzen op de vlucht.

Internationaal recht is leuk, landje pik is dat niet, maar er moet wel een Oekraïne nog bestaan over 75 jaar. Ga gewoon full Israel het moment dat ze ophouden met vechten.
Rusland gaat zijn verloren materiaal niet zomaar 'even' aanvullen, dus een nieuwe aanval hoeven we de komende 20(?) jaar niet te verwachten. In ieder geval niet tegen het Westen, want de verhouding qua sterkte is steeds meer in het nadeel van Rusland.

Het is maar te betwijfelen of het westen over 20 (?) jaar weer bereid is om Oekraine te gaan steunen. Het is te hopen dat als er bescherming komt dat die dan ook echt serieus is, of niet weer half bakken werk zoals het nu is.

Ik geloof wel dat we van Rusland veel minder te vrezen hebben dan 2.5 jaar geleden, hun leger decimeerd zo snel, dat het voor 'ons een makkie' zou zijn om Rusland eronder te krijgen. En die kans ligt nu, maar we laten 'm liggen. De grote vijand van de koude oorlog wankelt nu, laten we die vooral een extra zetje geven.
FreezeXJ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
Full Israel betekent dat je big brother je (bijna) onvoorwaardelijk steunt, en dat gebeurt nu niet, da's het probleem juist.

Daarnaast: als we nu gaan goedkeuren dat Ukraine later land terugpakt, tegen de zin van Rusland in (want dat gaan ze echt niet onder druk weggeven, daar zijn ze te Russisch voor) dan zijn we of schijnheilig bezig, want da mag nie, of we zijn echt keihard aan het liegen.
Ik zou willen voorstellen dat iedereen die meent dat Ukraine land moet opgeven z'n eigen huis eerst mag opgeven voor Rusland, dat maakt het punt misschien wat helderder. En voor politici: geef Zeeland maar op, of Texas ofzo, dat kunnen we ook wel missen. Niet? Tja, zo denken ze daar in Ukraine ook.

@jeroenkb vergeet het gratis gas niet, waar ook Nederland miljarden aan heeft opgestreken.

Overigens ben ik van mening dat de Romeinen gelijk hadden... si vis pacem, para bellum (als je vrede wilt, bereid je voor op oorlog).
Precies dat ja! Veel mensen hebben wel een ruimte/kamer in hun huis/tuin waar ze niet zoveel mee doen, staan ze die maar af, want tja..."toch niet nodig", maar je bent een idioot als je dat 'zomaar' afstaat.

[ Voor 22% gewijzigd door PASware op 17-10-2024 13:26 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Als Rusland geen kernwapens zou hebben zou dat voor onze veiligheid misschien wel het beste zijn. Deel daarna Rusland op in een aantal staten met ieder een -op termijn- democratische regering en het zou niet alleen voor ons maar ook voor de meeste Russen de meest prettige oplossing zijn.

Bijkomend voordeel is dat een aantal andere potentiële brandhaarden hun steun verliezen en dus ook minder een bedreiging vormen.

Dan heb je als grootmachten alleen nog China en de VS. Eigenlijk is het jammer dat er zoiets als grootmachten ontstaan. Idealiter heb je alleen kleinere landen die verenigd zijn in een of ander defensiepakt. Het aanvallen van een enkel land wordt dan ontmoedigd (je krijgt zo'n heel pakt tegenover je) maar de kans dat het ene pakt de ander aanvalt is ook weer klein omdat het moeilijk is om binnen zo'n pakt voldoende stemmen te krijgen daarvoor. Daar zijn false-flag operaties voor uitgevonden trouwens, dus of het écht werkt?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

Incidenten, mogelijk gelinkt aan Rusland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHgruXMtHFXBxExdxoP_Am9E2xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3mAvMIN17zzL5WKajiY4C7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
[...]

En zo zien meer het in iedergeval, ook UA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/084Exn0OxpBv6ZxrT6CehSSZ6RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stTkYsXjxAeTqBYL3lVF0F90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

Mektheb schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

En zo zien meer het in iedergeval, ook UA

[Afbeelding]
Zelensky vandaag:
"The goal of the plan is to strengthen not only Ukraine but also Euro-Atlantic community. You all know the psychology of Russia, occupier will resort to diplomacy only when it sees that it will not achieve anything by force", – Zelenskyy

Pagina: 1 ... 74 ... 115 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid