Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:14

ManiacsHouse

Scheisse!

Auredium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:46:
https://www.nu.nl/buitenl...ns-treinverkeer-plat.html

Natuurlijk is dit in het rijk van speculatie maar dit lijkt mij een Russische actie. Als je ook kijkt op het kaartje is het een doelbewuste actie om Parijs waar de spelen zijn te hinderen. Ik verwacht dat er nog heel veel van die acties gaan komen. Ook laaghangend fruit natuurlijk; je kunt niet alle rails naar Parijs in de gaten houden. Dit is ook niet de MO van radicaal islamitische groeperingen maar past perfect in het straatje van de FSB.

Ik vermoed dat ze vliegverkeer ook zullen proberen te hinderen en ook mogelijk wegen. In Parijs zullen ze ook zo veel mogelijk hinder proberen te veroorzaken. Vrij kinderachtig imo.

Let wel dat ik dit speculeer maar het zou mij niet verbazen aangezien wel al de doodskisten actie hebben gehad bij de Eifeltoren welke aan Rusland was gekoppeld.

[...]

Ah die info had ik nog niet maar mijn train of thought is schijnbaar in de juiste richting.
Waarom er dan tijdens het EK niks is voorgevallen. Want dan pak je europa. Met de Olympische Spelen 'pakken' ze ook landen waarmee ze misschien/wellicht/enigszins/vul in nog bevriend mee zijn. Als je daar iets flikt en het loopt uit de hand hebben ze nog maar erg weinig vrienden.

Maar misschien trap ik nu in de Russische valkuil want nee zoiets zal Rusland nooit doen natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-07-2024 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is ook het eerste wat ik dacht toen ik dat nieuws las. Europa pesten zonder consequenties.

Zoiets als drones laten vliegen door Roemeens luchtruim. Want, slappe hap/angst voor escalatie overheerst immers bij diegene die er echt iets aan kunnen doen. Het was niet intentioneel dus doen we niks.

Vraag me af hoe vaak RU jets zich nog in het Turkse luchtruim hebben begeven nadat er 1 naar beneden was gehaald door de Turken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:21:
[...]
De veroveringsdrang van de VS is al een tijdje achter de rug, maar ze hebben vroeger toch ook strategische locaties aan de overkant van de oceaan ingenomen, die ze nooit meer zullen afstaan: https://upload.wikimedia....olored_%28zoom%29.svg.png

Stel je voor dat China nu hetzelfde zou proberen met eilanden zoals deze: Wikipedia: Guadalupe Island

In dat opzicht snap ik wel dat sommigen zich afvragen: wat hebben de VS te zoeken op eilandjes aan de overkant van de oceaan, vlakbij een andere grootmacht?
Een aantal zijn overnames na het ineenstorten van het Spaanse koloniale rijk, een aantal andere zijn heroverd op de Japanners in WO2 (omdat die ze enkele jaren ervoor veroverden) en inderdaad nooit meer teruggegeven aan van wie ze waren. Dat zijn eigenlijk best goede verklaringen. De echt grote stukken zijn onafhankelijk geworden (Filipijnen bijv) maar er zijn wat restjes blijven hangen om die dolk van over de zee voortaan aan de al andere kant te kunnen stuiten. Niet gek, niet heel fraai naar de oorspronkelijke bewoners, maar het moet wel in perspectief staan denk ik: het is niet vreemder dan onze overzeese gebieden. Ook niet verhoudingsgewijs. Puerto Rico is de enige uitzondering, dat is echt een land (of zou een staat kunnen zijn), en het is niet fraai dat ze dat laatste maar niet worden.

Toch, als je dit eens in perspectief zet: maar een klein deel van Rusland is Russisch, het is in feite een koloniaal landarchipel. Er is dan ook een heel zwikje hoegenaamd autonome regio's, wat helaas niet neerkomt op hoe het klinkt. Rusland is het grootste koloniale imperium dat de wereld ooit gekend heeft, en heeft nauwelijks aan dekolonisatie gedaan (ontbinden van de Sovjet Unie, maar dat was niet omdat men de niet-Russische republieken het gunden), en verhoudingsgewijs maar een klein deel.

Voor (Han) China kun je een vergelijkbaar verhaal houden. Weliswaar een hoop pas gekoloniseerd in de tweede helft twintigste eeuw, maar daarom niet minder koloniaal.

Een groot verschil is dat zowel Rusland als China actief annexeren, en uitgesproken plannen hebben tot nog meer annexatie.
In onze buurt treiteren mensen elkaar ook niet met zulke spelletjes,
Dan mag jij je gelukkig prijzen, ik heb in buurten gewoond waar dat helaas wel gebeurde.

Het probleem hiermee is: pesters pak je niet aan met morele verhevenheid, wel met gepaste maar zeker ook niet minder dan voldoende 'wapengekletter': dit soort holenmensen hebben enkel respect voor een ogenschijnlijk sterkere, en juist als je ze niet uit de weg wil ruimen zoals een holenmens zou doen, moet je dus kunnen laten zien dat je het wel zou kunnen, als hij je maar genoeg irriteert. Het is vervelend, maar niet anders.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:51
Auredium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:46:
https://www.nu.nl/buitenl...ns-treinverkeer-plat.html

Natuurlijk is dit in het rijk van speculatie maar dit lijkt mij een Russische actie. Als je ook kijkt op het kaartje is het een doelbewuste actie om Parijs waar de spelen zijn te hinderen. Ik verwacht dat er nog heel veel van die acties gaan komen.
Het kan maar kan ook gewoon extremisten uit Frankrijk zijn. De haat richting Macron is enorm dus hem laten afgaan bij een evenement in eigen land is een drijfveer voor die groepen. Ik vind het wel meevallen dat er geen grote stakingen/blokkades zijn. Die had ik wel verwacht. Snelste manier om iets geregeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

martwoutnl schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Het kan maar kan ook gewoon extremisten uit Frankrijk zijn. De haat richting Macron is enorm dus hem laten afgaan bij een evenement in eigen land is een drijfveer voor die groepen. Ik vind het wel meevallen dat er geen grote stakingen/blokkades zijn. Die had ik wel verwacht. Snelste manier om iets geregeld te krijgen.
Ik acht die kans aanzienlijk kleiner dan Russen. Het wordt wel opletten want Ruslands hybrid warfare zal proberen te laten vermoeden dat het wat anders is dan Rusland. Zij zullen juist wijzen naar Islamitische extremisten of interne extremisten. Dat laatste vermoed ik van niet. Fransen uiten zich normaliter middels (vernietigende) demonstraties en niet middels sabotage.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Ik acht die kans aanzienlijk kleiner dan Russen. Het wordt wel opletten want Ruslands hybrid warfare zal proberen te laten vermoeden dat het wat anders is dan Rusland. Zij zullen juist wijzen naar Islamitische extremisten of interne extremisten. Dat laatste vermoed ik van niet. Fransen uiten zich normaliter middels (vernietigende) demonstraties en niet middels sabotage.
Niets is uitgesloten maar mijn eerste gedachte was ook gewoon Franse actievoerders. Fransen zullen geen mogelijkheid onbenut laten om hun eigen land in de hens te steken. Daar hebben ze niet perse Russische hulp bij nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
Auredium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:54:
[...]

In ieder geval is volgens BFMTV zie https://www.bfmtv.com/par...eurs_AV-202407260332.html 1 actie op de zuidoost-lijn voorkomen. De dader of daders zijn zelfs betrapt en via een wit busje gevlucht wat ik uit het artikel begrijp. Zou mooi zijn als dit tot een spoor naar de daders leidt. Ik denk wel dat de politie daar veel manschappen inzet qua opsporing.

[ Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 26-07-2024 14:07 . Reden: Juiste naam zender Frankrijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EU sends first $1.6 billion from frozen Russia assets to Ukraine
In May, the EU’s 27 member states reached an agreement to use the interest earned on some 210 billion euros ($225 billion) in Russian central bank assets for military support for Ukraine and rebuilding efforts in the war torn country.

The money, most of which is held in Belgium, was frozen as part of sanctions packages in retaliation for Moscow’s full-scale invasion. Brussels estimates that the interest on those assets could provide around 3 billion euros each year.
Mooi dat rente over de Russische tegoeden nu naar Oekraïne gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:40
martwoutnl schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:42:
Het kan maar kan ook gewoon extremisten uit Frankrijk zijn.
De mate van coördinatie lijkt mij voor bovenstaande te groot. IS, heel misschien, maar hun MO zou zich gewoonlijk eerder op menselijke slachtoffers richten.

Dit zit qua gelijktijdige timing op plekken honderden kilometers uit elkaar dichter bij "militaire precisie" dan als een willekeurig clubje amateurs dat ergens "tegen" is en de spreekwoordelijke hooivorken erbij pakt.

Maar goed, blijft een beetje speculaas vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Anyway, niet de enige die hierop speculeert uiteraard: https://www.telegraph.co....-paris-olympics-sabotage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Brent schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Het probleem hiermee is: pesters pak je niet aan met morele verhevenheid, wel met gepaste maar zeker ook niet minder dan voldoende 'wapengekletter': dit soort holenmensen hebben enkel respect voor een ogenschijnlijk sterkere, en juist als je ze niet uit de weg wil ruimen zoals een holenmens zou doen, moet je dus kunnen laten zien dat je het wel zou kunnen, als hij je maar genoeg irriteert. Het is vervelend, maar niet anders.
Wat @Verwijderd misschien nog meer aanspreekt: uitwassen van het kapitalisme, wellicht kapitalisme zelf, is iets waartegen we nog veel te weinig doen. Niet niets, maar te weinig. Vaak zien we het als iets onvermijdelijks, terwijl we tegelijk ook weten dat zaken als economische groei, hebzucht, machtsconcentratie (monopolies e.d.) haaks staan op gelijkheid, het oplossen van de klimaatcrisis, diezelfde oorlogen, en noem de hele santenkraam maar op. Onze democratie, wij, wij zien nog te weinig de noodzaak van een gemancipeerd volk dat waarnodig zaken kan afdwingen, zodat imperia zoals van de Kochs, Paypal-gang niet ons decennialang kan ondermijnen. Ik hoop dat over 100 jaar we hier veel verder in zijn, en dat we het bestaan van zulke lui even achterlijk vinden als nu dat van de dictatoren van begin 20e eeuw. Veel eerder verwacht ik het niet helaas, maar ik hoop dat het in elk geval ooit gaat gebeuren. Als niet, dan klinkt dat alsof de wereld is teruggevallen in een neo-feodaal iets en de klimaateffecten inmiddels overal een feit zijn...

Het principe is hetzelfde: we moeten onszelf in staat stellen dat wat we niet willen af te dwingen. Doen we dat niet, dan is het prijsschieten voor zij die geen zier geven om onze principes.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 26-07-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik twijfel nu ook wel of Rusland (al dan niet via proxy's) er niet achter zit. Gewone actiegroepen zouden vrij snel de verantwoordelijkheid opeisen voor maximale impact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
ManiacsHouse schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Waarom er dan tijdens het EK niks is voorgevallen.
Dat zouden ze waarschijnlijk heel graag hebben gewild. Maar er een grotere puinhoop van maken als Deutsche Bahn zelf al deed, zou ze nooit gelukt zijn...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Precedent is er. Rusland zat eerder achter sabotage treinen Polen en Duitsland.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:31
Jerie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
Precedent is er. Rusland zat eerder achter sabotage treinen Polen en Duitsland.
De lijst groeit - wellicht iets voor de OP van dit topic. Het zou niemand mogen verrassen, maarja.. eerst bewijs.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ondertussen zet Hongarije de Schengen-deur open voor iedere rus die dat wil, zonder dat er checks plaats vinden.

En wat meer details in onderstaande tweet:

[ Voor 24% gewijzigd door Apache4u op 26-07-2024 19:57 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:23

Shabbaman

Got love?

Apache4u schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:55:
Ondertussen zet Hongarije de Schengen-deur open voor iedere rus die dat wil, zonder dat er checks plaats vinden.

[Embed]

[Embed]
Ik vind dit wel een bijzondere stap. Zit hier nu afgezien het voor de hand liggende drukmiddel voor Hongarije nu ook een voordeel in?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Shabbaman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Ik vind dit wel een bijzondere stap. Zit hier nu afgezien het voor de hand liggende drukmiddel voor Hongarije nu ook een voordeel in?
Druk is voordeel. Het is weer wisselgeld voor de volgende onderhandeling. Hongarije heeft juist net een Chinese lening moeten afsluiten omdat het Europese geld begint te stokken. Misschien belangrijk om je te realiseren: Orban heeft Hongarije ingericht als een Russisch oblast: hij herverdeelt geldstromen onder zijn zetbazen, als een clan. Het model was oorspronkelijk de EU transfers: een stroom die je hiervoor kon aanwenden. Maar nu wordt dat langzaamaan lastig. Oftewel: paniek. Het business model dreigt er immers mee in te storten, en dus ook de redenen voor zijn onderlingen hem als baas te zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 27-07-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50

XanderDrake

Build the future!

Apache4u schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:55:

[Embed]

[Embed]
Het verraad van Orban neemt echt walgelijke vormen aan. Russische saboteurs kunnen zo gewoon komen en gaan.

Ik zeg interne grenzen bewaken. Alleen bij de Hongaarse grens.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:31
XanderDrake schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Het verraad van Orban neemt echt walgelijke vormen aan. Russische saboteurs kunnen zo gewoon komen en gaan.

Ik zeg interne grenzen bewaken. Alleen bij de Hongaarse grens.
Dat gebeurt vanzelf. Het duurt alleen tergend lang.

Er zijn meer landen die binnen Schengen scherper controleren, al dan niet tijdelijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Standeman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Wat dat betreft zijn er behoorlijke parallellen te trekken met de reactie van Europa in 2014.
Ik snap wel dat in Europa in de vooravond van WW2 heel anders was dan het nu is, maar het lijkt wel een beetje in ons dna te zitten.
De annexatie van Oostenrijk in 1938 is ook een parallel, want zelfs dan reageerden de geallieerden maar matig.

Het daarop volgende Verdrag van München is vergelijkbaar met de Minsk-akkoorden: Angela Merkel dacht net als Neville Chamberlain vrede te hebben onderhandeld in een soort status quo waarbij de agressor niet meer land zou inpikken.

De geallieerden willen geen conflict... dan komt het conflict vanzelf jouw kant op.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Standeman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Wat dat betreft zijn er behoorlijke parallellen te trekken met de reactie van Europa in 2014.
Ik snap wel dat in Europa in de vooravond van WW2 heel anders was dan het nu is, maar het lijkt wel een beetje in ons dna te zitten.
Ach, dit soort parallellen zijn vast goed bedoeld maar ze gaan zo mank.

De Duitsers hadden de schuld gekregen van WOI. De Reichsmark ging over de kop rond '24, grote armoe in Weimarrepubliek tot gevolg (Babylon Berlin is een aardige dramaserie over deze tijd!). Ze hadden leningen lopen bij de Amerikanen, maar daar ontstond in '29 een beurskrach. Dat de Duitsers de schuld kregen van WOI was onterecht. Ja, ze hadden ze oorlog verloren maar het conflict om de Elsas e.o. was van een complexe historische aard.

Dat kun je over Krim of Donbas niet zeggen. Zeker een stad als Charkiv. Ja, ze spreken er Russisch en etnisch stikt het van de Russen. Maar hoe zijn die daar terecht gekomen? Vanwege de zuiveringen van Stalin. Helaas voor Poetin is dat onderdeel ook mislukt: ze zijn niet massaal pro-Russisch geworden aldaar (het lijkt er vooralsnog op dat SBU een betere informatiepositie heeft binnen RU dan FSB binnen UA?).

Bovendien stond het Duitse leger bekend vanwege de oer degelijkheid. De Tiger tank bijvoorbeeld, of de jerrycan, de Volkswagen, de Me 262 (waarbij je soms aanloopt tegen over-engineering). De Wehrmacht was efficient. Overigens was de Sovjet-Unie onder leiding van Stalin efficiënter met hun zuiveringen dan de Nazi's dat waren. O.a. in Oekraïne, Polen, en Leningrad (St. Petersburg). Bij Rusland kom ik geen oerdegelijke materialen tegen. Ze gaan niet voor kwaliteit maar kwantiteit. Dat zit zo in hun DNA, en de paar ogenschijnlijke zaken zoals T14 zijn een uitzondering in lachwekkend lage kwantiteit.

Ik denk dat een vergelijking met Imperial Japan op bepaalde punten meer hout snijdt. Die gingen meer voor kamikaze acties en kwantiteit.

Maar daar zien we ook meteen het probleem. Imperial Japan wilde niet capituleren tot er een B-29 met nucleaire payload over Hiroshima en Nagasaki was gevlogen. En zelfs toen kwam het tot een compromis waarbij de Japanse keizer niet af hoefde te treden. Duitsland heeft ook tot vrijwel het einde gevochten, ook al was allang duidelijk dat ze hadden verloren. Probleem is: we hebben geen nucleaire leverage t.o.v. Rusland. Het kan zo zijn dat zoiets tijdens een oorlog uit wordt gevonden. Maar gezien de MAD doctrine is dat toch wel ondenkbaar. Zonder MAD was het denk ik overigens allang een volledige oorlog geweest. Dan hadden we UA allang beter ondersteunt (en was Rusland ook in de pan gehakt, dusdanig, dat ze het ook nooit hadden overwogen om UA binnen te vallen). En bedankt lullo's die de nucleaire geheimen hebben gelekt want dan komt er een even playing field :/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Inmiddels is er een update rond de sabotage in Frankrijk. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken wijst veel op een extreemlinkse groepering zie https://nos.nl/artikel/25...ge-treinverkeer-te-zitten Ze hebben al een aantal personen geïdentificeerd en er is een mail ontvangen waarin het wordt opgeëist (dit laatste meldt Le Parisien).

Las trouwens eerder dat er eerder al een extreemlinkse groep sabotage heeft gepleegd en deze actie erop lijkt. Die groep is later vrijgesproken na hoger beroep.

Edit: Lees net via https://www.bfmtv.com/pol...ents_AN-202407290202.html dat er afgelopen nacht apparatuur van SFR is vernield waardoor er mobiele telefoonproblemen zijn in een aantal departementen. Is wel allemaal ver van Parijs.

Edit 2: Schijnt om glasvezelkabels te gaan volgens https://www.francetvinfo....departements_6693414.html Die zijn doorgesneden.

[ Voor 34% gewijzigd door martwoutnl op 29-07-2024 10:26 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat een vergelijking met Imperial Japan op bepaalde punten meer hout snijdt. Die gingen meer voor kamikaze acties en kwantiteit.
Alleen maar later in de oorlog toen er niets anders meer was. Japan zette aanvankelijk wel degelijk in op kwaliteit omdat ze wisten dat ze een oorlog met een grootmacht niet op kwantiteit konden winnen. Daar was de Japanse economie te klein voor.

Neem de Yamato-klasse slagschepen. Dat was geen poging om met kwantiteit te winnen maar om met de kleine Japanse industrie een schip te bouwen dat Japan in staat zou stellen om een grotere vloot te verslaan. Wikipedia: Kantai Kessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:02
martwoutnl schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:37:
Inmiddels is er een update rond de sabotage in Frankrijk. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken wijst veel op een extreemlinkse groepering zie https://nos.nl/artikel/25...ge-treinverkeer-te-zitten Ze hebben al een aantal personen geïdentificeerd en er is een mail ontvangen waarin het wordt opgeëist (dit laatste meldt Le Parisien).

Las trouwens eerder dat er eerder al een extreemlinkse groep sabotage heeft gepleegd en deze actie erop lijkt. Die groep is later vrijgesproken na hoger beroep.
Ik snap niet dat onze media dit zo presenteert alsof het al bijna een feit is. Rusland staat er om bekend altijd een hoop leugens de wereld in de slingeren om te verhullen dat zij de schuldige zijn. Als ik Rusland was dan zou ik ook een anoniem mailtje sturen met "ik ben van een extreemlinkse groepering, en wij zitten hier achter". 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Avalaxy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Ik snap niet dat onze media dit zo presenteert alsof het al bijna een feit is. Rusland staat er om bekend altijd een hoop leugens de wereld in de slingeren om te verhullen dat zij de schuldige zijn. Als ik Rusland was dan zou ik ook een anoniem mailtje sturen met "ik ben van een extreemlinkse groepering, en wij zitten hier achter". 8)7
Ze hebben al een vergelijkbare groep gehad die ook dit deed en ze blijken zondag iemand bij het spoor gepakt te hebben zie https://www.vrt.be/vrtnws...botage-nieuwe-nachtelijk/. Ze zullen dus wel meerdere aanwijzingen hebben die die kant op wijst. En Frankrijk heeft een geschiedenis met dit soort extreemlinkse groepen.

Edit 2: De man die is gearresteerd had volgens https://www.bfmtv.com/pol...time_AN-202407290239.html gereedschap in zijn auto plus een universele sleutel om de hekken te openen.

[ Voor 20% gewijzigd door martwoutnl op 29-07-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Avalaxy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Volgens mij is dat niet hoe Rusland werkt. Ze willen graag dat wij weten dat zij het zijn terwijl ze tegelijk de polarisering voeden door het te ontkennen en allerlei andere theorieen de wereld in te helpen.

Voorbeeld: Voor die aanslag op Sergei Skripal werd Novichok gebruikt zodat de Britse autoriteiten zouden weten dat het alleen Rusland kon zijn. En dan ontkennen ze en sturen allerlei andere theorieen de wereld in om de pers en de useful idiots te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Volgens mij is dat niet hoe Rusland werkt. Ze willen graag dat wij weten dat zij het zijn terwijl ze tegelijk de polarisering voeden door het te ontkennen en allerlei andere theorieen de wereld in te helpen.

Voorbeeld: Voor die aanslag op Sergei Skripal werd Novichok gebruikt zodat de Britse autoriteiten zouden weten dat het alleen Rusland kon zijn. En dan ontkennen ze en sturen allerlei andere theorieen de wereld in om de pers en de useful idiots te voeden.
Qua voorbeeld hoef ik enkel te kijken naar 17/7/2014. Dat heeft mijn ogen geopend, en gezien dit een Nederlandstalig forum is waarschijnlijk velen met mij.

In die context van afleidingsmanoeuvre vraag ik mij af of The Sims 3 niet deliberate was. Om controverse te creëren. Zelfde zie je ook bij populisme terug.

Ik ga uit van de kundigheid van de Franse politie. Die hebben als doel waarheidsvinding en delen zoiets niet om controverse te veroorzaken. Dat is niet in hun belang want dat tast hun autoriteit aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 29-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jerie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Qua voorbeeld hoef ik enkel te kijken naar 17/7/2014. Dat heeft mijn ogen geopend, en gezien dit een Nederlandstalig forum is waarschijnlijk velen met mij.

In die context van afleidingsmanoeuvre vraag ik mij af of The Sims 3 niet deliberate was. Om controverse te creëren. Zelfde zie je ook bij populisme terug.

Ik ga uit van de kundigheid van de Franse politie. Die hebben als doel waarheidsvinding en delen zoiets niet om controverse te veroorzaken. Dat is niet in hun belang want dat tast hun autoriteit aan.
De Franse politie/recherche zal het idd we grondig uit gaan zoeken. Tot die tijd zal het wel speculeren blijven inclusief groepen die het gedaan hebben en waar die de funding/support vandaan halen.

De volgende sabotage is inmiddels ook alweer gedaan:
https://nos.nl/l/2530726

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Als het echt extreem linkse terroristen zijn die dit doen, vind ik het nog steeds verbazend. De Franse kiezer heeft nét een collectie van radicaal links en communisten het Franse parlement en mogelijk kabinet ingestuurd. Vreemde timing om vanuit links nu te gaan saboteren, terwijl de stemmingen en mogelijkheden van een linkse regering fluide zijn.

Ik snap dat ze misschien de Olymische spelen willen verstoren, maar om dat nou een kapitalistisch feest te noemen? Er zijn genoeg communistische landen die volle bak mee doen en deden...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XanderDrake schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:
Als het echt extreem linkse terroristen zijn die dit doen, vind ik het nog steeds verbazend. De Franse kiezer heeft nét een collectie van radicaal links en communisten het Franse parlement en mogelijk kabinet ingestuurd. Vreemde timing om vanuit links nu te gaan saboteren, terwijl de stemmingen en mogelijkheden van een linkse regering fluide zijn.
Er zijn altijd weer groepjes die nog linkser zijn dan wat je in het parlement ziet. Zo links dat ze niet eens mee willen doen aan verkiezingen want dat zien ze al als verraad aan hun principes. (of iets eerlijker: die snappen dat er toch geen hond op hen wil stemmen).

Ter rechterzijde zie je hetzelfde: De sieg heil-roepende mafkezen met nazi-vlaggen doen niet aan verkiezingen mee want ze geloven niet in democratie en weten ook hoe marginaal ze zijn. Het zou verloren moeite zijn. (een enkele uitzondering daargelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
XanderDrake schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:
Los daarvan hadden de opgepakte mensen "extreemlinkse teksten" bij zich... Komt nog steeds erg FSB-ig op mij over, net zoals al die Russen en Oekraïners die opgepakt worden en waar dan "toevallig" allemaal pro-Oekraïense spullen in huis worden gevonden.

Maargoed, hiermee trek ik het topic misschien teveel richting de conspiracy theory hoek, dus ik laat het er bij :P De veiligheidsdiensten zijn niet dom en zullen vast weten wat er zich echt afspeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 14-10 15:27
Ik lees net in de Telegramgroep Times of Ukraine dat er een grote explosie is geweest bij de BASF fabriek in Duitsland. Ik denk dat daar nog wel een staartje aan gaat komen.

In het Nederlandse nieuws kan ik zo gauw niets terugvinden, maar op bild.de staat wel een stuk:
https://www.bild.de/regio...-66a774d0dfae2b64e0a747a4

[ Voor 39% gewijzigd door Ossi op 29-07-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als dit Russische sabotageacties zijn dan kan daar toch niets goeds uitkomen - voor Rusland?

[ Voor 75% gewijzigd door Juup op 29-07-2024 16:01 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Juup schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:00:
Als dit Russische sabotageacties zijn dan kan daar toch niets goeds uitkomen - voor Rusland?
Denk als een bully. Escalatie moet de angst voor escalatie vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Precies wat @downtime zegt.
Zie ook:
https://nos.nl/artikel/25...or-plannen-sabotageacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Rusland doet aan hybrid warfare dus verwarring. Er worden poppetjes met links propaganda opgepakt die de infrastructuur saboteren in een land waar rechts en extreemrechts aan populariteit aan het winnen is. Een rechts wat pro-Russische sentimenten koestert.

Rusland heeft dus niets te verliezen. De narrative is heel eenvoudig. Als er wordt gezegd dat het Russische agenten zijn die zich voor doen als linkse extremisten dan wordt er online gezegd dat de regering de schuld op Rusland wilt gooien om hun eigen achterban te redden. Wordt niet ontdekt dat het Russische agenten zijn dan zijn het linkse extremisten wat rechts sentiment versterkt.

De kans dat Rusland bij succesvolle acties dus garen spint is vrij groot.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Auredium schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Er worden poppetjes met links propaganda opgepakt die de infrastructuur saboteren in een land waar rechts en extreemrechts aan populariteit aan het winnen is. Een rechts wat pro-Russische sentimenten koestert.
Juistem.

Daarnaast zou het voor Frankrijk toch wel erg inconvenient zijn als het wel Rusland zou zijn... Een dergelijke grote sabotage-actie zou een krachtige reactie vereisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:39
Goed, ik heb het rondje Polen + Baltics ook weer gehad en waar mogelijk toch maar eens de vragen gesteld.
Dat gaat het beste bij de senioren, want die weten nog hoe de USSR in hun land heeft huisgehouden

Lang verhaal kort: Een strak gezicht en geen antwoord heb ik een paar keer gehad. Dan moet je niet "als een drammend Nederlander" doorgaan, maar de persoon in kwestie laten voor wat het is. Deze personen hebben "levenslang" en dragen die (nare) ervaringen met zich mee.

Voor de personen die mij wel een antwoord voorzien hebben, zijn de eerste indrukken niet best:
Zelfs, voor Oost-Europese begrippen, het ruige "rot op naar je eigen land" heb ik een paar keer horen vallen.

Met een beetje doorvragen zit de kern in het volgende: Teveel frustraties over hoe een deel van de Oekraïners zich gedragen.
Voorbeelden: "Ja, mijn land zit in de ellende -- ik betaal niets voor dit eten" ; " Personen die overal de wachtrijen overslaan, als er vervolgens wat van gezegd wordt is het een grote mond terugkrijgen" "Wil je weten waar er een paar zijn? *wijzend naar een groepje mensen met een lading blik bier er naast"

Is het dan echt zo rot? Nee!
Mensen uit de Baltische staten snap heel goed dat een leven onder USSR zwaar was en de bereidheid om Oekraïners op te vangen is nog steeds groot. Maar ik merk wel dat er gewenst word dat deze groep zich "nederig" houdt.

--------
Tevens heb ik ook mogen ervaren wat EWS doet terwijl je met 120 km/h op de Poolse expresswegen rijdt. Rondom Elk ging de navigatie compleet uit z'n kaart/stekker/dak

Voorbeelden:
-> GPS fix kwijt, navigatie snapt niet meer waar je bent
-> Je bent (op de navigatie) ineens 50 km zuidelijker of noordelijker (dat levert interessante instructies op :+ )
-> je kompass besluit een feestje te gaan bouwen en schiet alle kanten van de windroos uit (ergo: dat is grappig voor 10 seconde, daarna niet meer)

Gelukkig lag mijn bestemming niet in de buurt van Elk ("merengebied van Polen"), waardoor ik effectief geen last had -- Maar ik had op dat moment wel medelijden met de personen die totaal niet bekend zijn in de regio van Elk en ergens in de regio moesten zijn.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D_Jeff schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:46:
Goed, ik heb het rondje Polen + Baltics ook weer gehad en waar mogelijk toch maar eens de vragen gesteld.
Dat gaat het beste bij de senioren, want die weten nog hoe de USSR in hun land heeft huisgehouden

Lang verhaal kort: Een strak gezicht en geen antwoord heb ik een paar keer gehad. Dan moet je niet "als een drammend Nederlander" doorgaan, maar de persoon in kwestie laten voor wat het is. Deze personen hebben "levenslang" en dragen die (nare) ervaringen met zich mee.

Voor de personen die mij wel een antwoord voorzien hebben, zijn de eerste indrukken niet best:
Zelfs, voor Oost-Europese begrippen, het ruige "rot op naar je eigen land" heb ik een paar keer horen vallen.

Met een beetje doorvragen zit de kern in het volgende: Teveel frustraties over hoe een deel van de Oekraïners zich gedragen.
Voorbeelden: "Ja, mijn land zit in de ellende -- ik betaal niets voor dit eten" ; " Personen die overal de wachtrijen overslaan, als er vervolgens wat van gezegd wordt is het een grote mond terugkrijgen" "Wil je weten waar er een paar zijn? *wijzend naar een groepje mensen met een lading blik bier er naast"

Is het dan echt zo rot? Nee!
Mensen uit de Baltische staten snap heel goed dat een leven onder USSR zwaar was en de bereidheid om Oekraïners op te vangen is nog steeds groot. Maar ik merk wel dat er gewenst word dat deze groep zich "nederig" houdt.
Ik heb vrienden en familie in Letland wonen, we zijn er geregeld en we spreken er nog wel eens kort over.

In het kort zijn de Oekrainers doorgaans aan het werk en leveren nauwelijks problemen op. De steun die ze krijgen/kregen was op het niveau bijstand, wat daar echt een houtje bijten is.
Er is onder de bevolking nog veel steun voor de Oekrainers (vlaggen overal, oorlogskaarsen maken, ed.)

Men heeft door de oorlog het Russiche deel van de bevolking/geschiedenis meer uit het straatbeeld kon krijgen. Verplichte intergratie, uitzettingen, minder Russische taal (scholen, overheid, winkels, op straat).
Maar de Oekrainers (en de lokale bevolking) gaan er nog wel redelijk van uit dat ze terug gaan, dus integreren niet in de samenleving. En aangezien iedereen toch wel Russisch spreekt (lokale bevolking en Oekrainers), neemt het gebruik van Russisch weer toe overal. Dat steekt een beetje.
Ook is duidelijk dat de oorlog lang niet over is / zal zijn, dus vele Oekrainers bouwen wel een leven op en hopen op een verblijsvergunning, om daar later mee de rest van de EU in te gaan (voor beter betalende banen ed).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Bijstandbedragen in Letland en Estland liggen rond de 500 euro per maand, dat houdt inderdaad niet over.

Verder heeft Letland (vanaf 1991) altijd al de grootste groep Russisch sprekende personen gehad van de 3 landen (Riga, oostelijke regio's).
Alleen de personen die nu maximaal 35 jaar zijn, hebben iets van Engelse les gebad, daardoor is de switch naar het Russisch ook veel gemakkelijker.

Ook daar kan je Stalin de schuld van geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Apart, ik ben eerder dit jaar in Estland en Letland geweest en mij viel juist de steun onder de bevolking voor Oekraine op. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat het wel leek of we in Kyiv waren tijdens een nationale feestdag, zo ontzettend veel Oekrainse vlaggen als we zagen. En profiteurs heb ik ze zeker niet horen noemen. Ze willen graag werken en doen dat ook was wat ik daar hoorde.
Hier in mijn NL gemeente trouwens ook. Het was zelfs zo erg dat er het vorig jaar in ons lokale sufferdje verscheen. “90% van de Oekraiense vluchtelingen in onze gemeente aan het werk”, was de strekking.

Waarschijnlijk verkeren we in hele andere kringen.
N=2 in dit geval 😉.

[ Voor 13% gewijzigd door Apache4u op 01-08-2024 09:09 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Apache4u Ik ben nog nooit in Rusland geweest. Zelfs de Saatse Boot niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D_Jeff schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:40:
Bijstandbedragen in Letland en Estland liggen rond de 500 euro per maand, dat houdt inderdaad niet over.

Verder heeft Letland (vanaf 1991) altijd al de grootste groep Russisch sprekende personen gehad van de 3 landen (Riga, oostelijke regio's).
Alleen de personen die nu maximaal 35 jaar zijn, hebben iets van Engelse les gebad, daardoor is de switch naar het Russisch ook veel gemakkelijker.

Ook daar kan je Stalin de schuld van geven.
Lokale kosten van levensonderhoud liggen ook iets lager dan hier natuurlijk. Al is een gemiddeld leraren-salaris ~900/mnd, en de huur voor een eenvoudig 2-kamer appartement in zo'n sovjet-flat ~400 (exclusief ~100/mnd aan gas/stroom).

Estland heeft de Russische minderheid er behoorlijk hard uitgebonjoerd eind jaren 90. Letland heeft dat wat meer op z'n beloop gelaten.
Ook vanwege de economische belangen, het strandstadje naast Riga (Jurmala) was/is een geliefde vakantiebestemming voor Russen, de havens van Letland (Ventspils, Riga, Liepaja) zijn flinke doorvoeren voor bijv. kolen naar Rusland, etc.

Overigens zijn er in Letland ook best veel banden met Oekraine, er zijn tijdens de USSR plan-economie behoorlijk veel Oekrainers naar Letland gestuurd, waardoor ook veel Letten familiebanden hebben met Oekraine. En dat er sowieso ook veel Oekrainers als goedkope arbeidskrachten in de bouw al waren in de jaren voor 2014. Dat helpt in deze situatie ook mee met de acceptatie.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:32:
@Apache4u Ik ben nog nooit in Rusland geweest. Zelfs de Saatse Boot niet
Dank voor de correctie. Dan was ik in de war met iemand anders. Ik heb mijn post aangepast.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het Russische wisselgeld wordt ingewisseld:
Grote gevangenenruil tussen Rusland en Westen lijkt op komst

De aanwijzingen stapelen zich op voor een aanstaande gevangenenruil tussen Rusland en het Westen. Zo zijn diverse prominente politieke gevangenen en journalisten in Russische gevangenschap onverwachts verplaatst naar onbekende locaties.
https://nos.nl/artikel/25...-en-westen-lijkt-op-komst
Zo zegt de advocaat van een Russische gevangene in de VS dat hij niets over de locatie van zijn cliënt kan zeggen "totdat de uitruil plaatsvindt", schrijft staatspersbureau Ria Novosti. Er wordt beweerd dat vier andere gedetineerde Russen uit een database van Amerikaanse gevangenissen zijn verdwenen.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2024 09:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:17:
Apart, ik ben eerder dit jaar in Estland en Letland geweest en mij viel juist de steun onder de bevolking voor Oekraine op. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat het wel leek of we in Kyiv waren tijdens een nationale feestdag, zo ontzettend veel Oekrainse vlaggen als we zagen.
Houd er rekening mee dat de houding tegenover Oekrainers "daar" en Oekrainers "hier" totaal verschillend kan zijn. Symphatiseren met Oekraine is makkelijker als de Oekrainers "daar" blijven en niet "hier" komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
Niet echt verrassend: Wagner patches gespot in Venezuela.
Russia’s notorious private military company spotted in Venezuela
https://defence-blog.com/...any-spotted-in-venezuela/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:51
DropjesLover schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Estland heeft de Russische minderheid er behoorlijk hard uitgebonjoerd eind jaren 90. Letland heeft dat wat meer op z'n beloop gelaten.
Ook vanwege de economische belangen, het strandstadje naast Riga (Jurmala) was/is een geliefde vakantiebestemming voor Russen, de havens van Letland (Ventspils, Riga, Liepaja) zijn flinke doorvoeren voor bijv. kolen naar Rusland, etc.

Overigens zijn er in Letland ook best veel banden met Oekraine, er zijn tijdens de USSR plan-economie behoorlijk veel Oekrainers naar Letland gestuurd, waardoor ook veel Letten familiebanden hebben met Oekraine. En dat er sowieso ook veel Oekrainers als goedkope arbeidskrachten in de bouw al waren in de jaren voor 2014. Dat helpt in deze situatie ook mee met de acceptatie.
Ik zag een tijdje geleden een interessant video over hoe de Estland, Letland en Litouwen zich ontdoen van Russische invloeden. Ik heb nu geen tijd om een samenvatting te maken/genereren, doe ik later nog even via een edit.

Hierbij alvast de video

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Houd er rekening mee dat de houding tegenover Oekrainers "daar" en Oekrainers "hier" totaal verschillend kan zijn. Symphatiseren met Oekraine is makkelijker als de Oekrainers "daar" blijven en niet "hier" komen.
Hier in de buurt zitten heel wat Oekraïners, geven eigenlijk geen enkel probleem. *knip*, generaliserend en onwenselijke terminologie.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 01-08-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://edition.cnn.com/2...-prisoner-swap/index.html
A large-scale prisoner swap between the US and Russia is under way, according to a source familiar, and it is expected to include Wall Street Journal reporter Evan Gershkovich, former US Marine Paul Whelan and a number of Americans.

The parties have agreed to a prisoner transfer and the prisoners are expected to be in US custody soon, according to a senior administration official.
Russische gevangenen worden idd vrijgelaten, in ruil voor (onterecht) veroordeelde VS reporters etc.
The Insider: “Russia has completed a prisoner exchange with the U.S. and Germany. According to data available to The Insider, the released political prisoners include Evan Gershkovich, Vladimir Kara-Murza, Paul Whelan, Ilya Yashin, Alsu Kurmasheva, Andrei Pivovarov, Oleg Orlov, Alexandra Skochilenko, Lilia Chanysheva, Ksenia Fadeeva, Rico Krieger, Kevin Lik, Demuri Voronin, Vadim Ostanin, Patrick Schobel, and and Herman Moyzhes. In return, Russia has received FSB operative Vadim Krasikov, along with multiple spies and fraudsters.”

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2024 16:15 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
Russische gevangenen worden idd vrijgelaten, in ruil voor (onterecht) veroordeelde VS reporters etc.
Het is inderdaad een playbook die eenzijdig in het voordeel uitpakt van Rusland, maar ook andere autocratische regimes. Iran gebruikt dezelfde methodieken.

Geheim agenten spioneren of plegen zelfs moorden in het westen en belanden in de gevangenis. Vervolgens pakt Rusland westerlingen op in eigen land en geeft ze zeer hoge straffen met showprocessen. In een gevangenisruil worden spionnen en moordenaars vrijgelaten.

Het gevolg is dus FSB agenten makkelijker kunnen opereren in het westen, aangezien er altijd wel een moment komt waarbij er weer een gevangenenruil komt. Het is makkelijker een agent te overtuigen te spioneren of een moord te plegen als daar geen lange gevangenisstraf tegenover staat. En ze daarna thuis als held worden ontvangen.

Het is in alle opzichten een lose-lose situatie voor het westen:
  • Eigen burgers in Rusland lopen in Rusland een permanent gevaar te worden aangewezen als ruil gevangene.
  • FSB agenten krijgen laagdrempeliger toegang om te opereren op westers grondgebied, vanwege relatief lage consequenties.
  • Er gaat geen afschrikwekkend werking meer uit van het gevangen zetten van FSB agenten, ze weten dat ze toch relatief snel weer op vrije voeten komen.
Er zijn binnen liberale westerse rechtsstatelijke landen geen middelen om hier een effectief antwoord op te geven.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
defiant schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Het is inderdaad een playbook die eenzijdig in het voordeel uitpakt van Rusland, maar ook andere autocratische regimes. Iran gebruikt dezelfde methodieken.

Geheim agenten spioneren of plegen zelfs moorden in het westen en belanden in de gevangenis. Vervolgens pakt Rusland westerlingen op in eigen land en geeft ze zeer hoge straffen met showprocessen. In een gevangenisruil worden spionnen en moordenaars vrijgelaten.

Het gevolg is dus FSB agenten makkelijker kunnen opereren in het westen, aangezien er altijd wel een moment komt waarbij er weer een gevangenenruil komt. Het is makkelijker een agent te overtuigen te spioneren of een moord te plegen als daar geen lange gevangenisstraf tegenover staat. En ze daarna thuis als held worden ontvangen.

Het is in alle opzichten een lose-lose situatie voor het westen:
  • Eigen burgers in Rusland lopen in Rusland een permanent gevaar te worden aangewezen als ruil gevangene.
  • FSB agenten krijgen laagdrempeliger toegang om te opereren op westers grondgebied, vanwege relatief lage consequenties.
  • Er gaat geen afschrikwekkend werking meer uit van het gevangen zetten van FSB agenten, ze weten dat ze toch relatief snel weer op vrije voeten komen.
Er zijn binnen liberale westerse rechtsstatelijke landen geen middelen om hier een effectief antwoord op te geven.
True. Onafhankelijke journalistiek ten spijt; ik begrijp echt niet dat je als westerling bereid bent het risico te nemen om daar opgepakt te worden. Om zogenaamd onafhankelijk verslag uit te brengen. De regering is niet te vertrouwen en de burgers durven zich niet uit te spreken. Wat moet je daar nog? :?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

defiant schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Natuurlijk wel. Het zijn naïeve mensen die naar dat soort landen afreizen omdat ze het risico niet willen zien. Laat ze maar op de blaren zitten. Dat is het effectieve antwoord. Dan stopt het vanzelf omdat het niet meer loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
downtime schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:33:
Natuurlijk wel. Het zijn naïeve mensen die naar dat soort landen afreizen omdat ze het risico niet willen zien. Laat ze maar op de blaren zitten. Dat is het effectieve antwoord. Dan stopt het vanzelf omdat het niet meer loont.
Uiteraard, maar dat is tegen de waarden van internationale rechtsbescherming die veel westerse landen willen uitdragen. Als puntje bij paaltje komt, dan neemt toch altijd druk toe, zeker als het gaat om prominente personen met mediabereik zoals journalisten, politici of sporters.

Maar ik ben het wel eens dat het misschien wel die kant wel op moet. Laat mensen bijvoorbeeld een contract ondertekenen als ze naar Rusland (of Iran/etc) reizen dat ze expliciet afstand nemen van internationale rechtsbescherming. Het verbaast me bijvoorbeeld dat reizen naar Rusland nog geen code rood is hierom bij BuZa.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
defiant schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:54:
[...] Het verbaast me bijvoorbeeld dat reizen naar Rusland nog geen code rood is hierom bij BuZa.
:o daar zeg je wat! Bombshell. Had ik niet verwacht. En dat terwijl er nog maar één Nederlandse correspondent (met team?) in Rusland zit. Iris de Graaf van NOS is immers teruggekeerd, en ook die ene meneer die onlangs is geinterviewt bij Perestrojkast (moest het even opzoekene: Joost Bosman van AD).

Ik ben van mening dat we onze burgers moeten waarschuwen dat ze ingezet kunnen worden als politiek ruilmiddel. Informeren is stap één. Laat ze dan inderdaad maar tekenen dat ze daar voor eigen risico zitten. Je kunt dan nog steeds je inzetten voor hun vrijheid maar je kunt daar dan ook mee zwaaien. Het maakt in ieder geval je onderhandelingspositie sterker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het disaster recovery team in de EU wordt opgestart:
https://www.ft.com/conten...fe-4db9-b249-774f635c1b60
EU sets up team to prepare for Donald Trump’s potential return to power

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Iets aan de late kant. Ik hoop nog steeds dat gewoon Kamala wint (en die kans is er ook gewoon) maar de EU moet idd gewoon voorbereid zijn op het ergste scenario.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

De EU werkt aan een MIC naar Amerikaanse voorbeeld op te zetten.

Toch wel storend dat 78% van onze defensie-aankopen gaan naar buiten de EU en 2/3 gaat naar de VS.

Want dan financieren we buitenlandse technologie, R&D, wetenschap, IP, bedrijven, universiteiten,... geen wonder dat de EU een kleine tech industrie heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdy_j21KVrQer9clAsS5jn4ZCrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCUcBryTbAeJJWWBejB9Bps1.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.visualcapital...-companies-by-market-cap/

Als we niet technologisch, industrieel,... nog verder willen achterlopen, dan zal de geldstromen naar buiten de EU meer naar binnen de EU omgebuigd moeten worden.

Er is daarvoor meer samenwerking, uitwisselbaarheid,... nodig om de militaire industrie competitiever te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8Epyb3aJLpP13oUHUPii3D2SDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6ImELS5fbioETavtn9jd0oA.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de vorming van een eengemaakte defensiemarkt, moeten de wetgevingen geharmoniseerd en het boeltje gefinancierd worden.

Tegen 2030 willen ze de helft van de aankopen lokaal doen.

Om dit in te voeren, moet het Europees Parlement ermee akkoord gaan.

De grote landen willen hun eigen industrie van contracten voorzien ipv bij een buurland. Frankrijk en Italië geven tegengas.

De Baltische staten zien rusland is een korte termijn dreiging, willen zo snel en veel mogelijk wapens van de plank kopen, ongeacht van welk land dat het komt.

Een moeilijkheid in het plan is hoe geografische spreiding van de wapenindustrie regelen?

Zoals de Amerikaanse wapenfabrikanten de productie over zoveel mogelijk staten spreiden zodat zoveel mogelijk senatoren aan jobs in eigen staat denken.

Hoe overtuigen we de Fransen om Italiaanse wapens te kopen, de Duitsers om Spaanse wapens te kopen?

Het taboo wordt langzaam gebroken. De Fransen hebben geen gewerenfabriek meer en kopen Duitse geweren. Rheinmetall zit in Spanje, Italië,...

Kaartje van de munitie- en missilefabrieken in Europa.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GRF6n2SX0Age0yF?format=jpg&name=4096x4096
https://x.com/AbPictoris/status/1806360449534792019/photo/1

Veel krijgsmachten zijn volgens NAVO-standaarden georganiseerd en compatibiliteit met Amerikaanse wapens.

En wapendeals zijn meer dan een zakelijke transactie, je koopt bescherming van grootmacht en politieke invloed. Een grote klant wordt anders behandeld dan iemand die bijna geen geld spendeert.

Er is natuurlijk onenigheid over wie gaat dit betalen. Er is nu 1,5 miljard (peanuts) aan EDIP toegewezen. Er is 100 miljard euro nodig en dat kan op een gezamelijke manier in de kapitaalmarkten opgehaald worden. Zoals de 750 miljard euro Corona herstelfonds.

In de landen waar er boerenprotesten waren, is er weinig budgettaire ruimte om meer geld naar defensie door te schuiven. De landen zonder grote wapenindustrie zien weinig voordelen in het meedoen aan een groepslening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nu.nl heeft een lijst van de door Rusland en Belarus vrijgelaten gevangenen. De lijst omvat voor- en achternaam, afkomst (paspoort), en beroep/functie. De meest bekende staan bovenaan.
Evan Gershkovich (Amerikaanse journalist)
Alsu Kurmasheva (Russisch-Amerikaanse journalist)
Paul Whelan (Amerikaanse oud-marinier)
Demuri Voronin (Russisch-Duitse wetenschapper)
Kevin Lik (Duits-Russische student)
Herman Moyzhes (Duits-Russische jurist)
Patrick Schoebel (Duitse burger)
Vladimir Kara-Murza (Brits-Russische oppositiepoliticus)
Ilya Yashin (Russische oppositiepoliticus)
Oleg Orlov (Russische mensenrechtenactivist)
Ksenia Fadeeva (Russische activist)
Lilia Chanysheva (Russische activist)
Andrei Pivovarov (Russische activist)
Vadim Ostanin (Russische activist)
Alexandra Skochilenko (Russische kunstenaar)
Rico Krieger (Duitse medisch hulpverlener)
De lijst van de gevangenen (lees: criminelen) van Russische kant is er voor zover ik weet niet. Wel meen ik mij te herinneren dat het totaal 29 mensen betreft. En 29 - 16 = 13.

Hopelijk is dit de laatste gevangenenruil die Russische topcriminelen omvat. Van mij mogen deze mensen brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dat lijkt een flinke afhankelijkheid van Servië. Natuurlijk, goedkope arbeidskrachten, maar mogen ze ook wel wat dankbaarder voor zijn... hopelijk zijn de risico's goed afgedekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 02-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit is hier behoorlijk offtopic.

[ Voor 98% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-08-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:22:
Nu.nl heeft een lijst van de door Rusland en Belarus vrijgelaten gevangenen. De lijst omvat voor- en achternaam, afkomst (paspoort), en beroep/functie. De meest bekende staan bovenaan.
[...]
De lijst van de gevangenen (lees: criminelen) van Russische kant is er voor zover ik weet niet. Wel meen ik mij te herinneren dat het totaal 29 mensen betreft. En 29 - 16 = 13.

Hopelijk is dit de laatste gevangenenruil die Russische topcriminelen omvat. Van mij mogen deze mensen brommen.
En aan de andere kant:
https://nos.nl/l/2531462
Een Russisch spionnenechtpaar uit Slovenië dat gisteren onderdeel was van de grote gevangenenuitruil was zo diep undercover dat hun twee kinderen pas in het vliegtuig op weg naar Moskou te horen kregen dat ze Russisch zijn. Dat zei Kremlin-woordvoerder Peskov vandaag tegen journalisten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Oh okay. Als Peskov dat zegt, dan was waarschijnlijk al heeeeel lang bekend dat ze spioneerden. Die man kan alleen maar liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Via Apache4u in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" en Apache4u in "[UKR] Betrouwbare Bronnen" kregen we de eerste signalen dat Hongarije voornemens is om haar buitengrens met Rusland en via een visum regeling open te zetten voor Russische burgers. Toen nog een surrealistisch bericht: "Klopt dit wel, er zijn zo weinig bronnen die het delen?" Maar het klopte. En de EU reactie afgelopen dinsdag geeft wel aan dat de internationale gemeenschap tijd nodig heeft om te interpreteren en reageren. Misschien hebben de vragen van de CDA europarlementariër de boel mede wakker geschud. Of deze EU reactie verhoudingsgewijs snel of traag is kan ik niet beoordelen.

Voornemen Hongarije om Russen sneller visum te geven baart EU zorgen
Volkskrant liveblog
16:16, 30-7-2024
De Europese Commissie maakt zich zorgen over het voornemen van Hongarije om Russen makkelijker een visum te geven voor Hongarije. Een woordvoerder van de commissie zegt dat op die manier ook Russische spionnen sneller de EU kunnen binnenkomen. Via Hongarije kunnen mensen vrij doorreizen binnen de EU.
De reactie van de EU lijkt in eerste instantie diplomatiek te zijn.
Het visum geeft Russen en hun families de mogelijkheid om in Hongarije te werken zonder veiligheidscontrole. De kaart moet in eerste instantie twee jaar geldig zijn, maar zou eventueel verlengd kunnen worden. Officieel is de kaarthouder geen gastarbeider, waardoor niet bijgehouden wordt hoeveel mensen via het visum Hongarije binnenkomen.
De Duitse Europarlementariër Manfred Weber, de leider van de EVP-fractie in het Europees Parlement, heeft intussen al een brief over het ‘spionagegevaar’ van Russische spionnen in de EU gestuurd naar voorzitter van de 27 EU-regeringsleiders Charles Michel. Volgens de Financial Times vraagt Weber in de brief om de Hongaarse visa-kwestie te bespreken op de volgende Europese top. Die is in oktober.
Het CDA behoort tot deze EVP-fractie.
Spanningen tussen Hongarije en Europese instituties lopen al langer op. De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne geregeld kritiek geuit op de militaire steun die westerse landen aan Oekraïne geven. Orbán onderhoudt nog altijd nauwe banden met de Russische president Vladimir Poetin.

Hongarije heeft nog niet gereageerd.
Dit bericht is nog zonder conclusie. We moeten dit dus blijven volgen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:19
Naar aanleiding van dit NOS artikel:
https://nos.nl/artikel/25...rmoede-steun-aan-rebellen

Ik vraag mij af: welk belang heeft Oekraine om de rebellen in Mali te steunen, dan wel Wagner daar aan te pakken?
Wagner aanpakken uit wraak zou ik snappen, maar denk dat ze dat niet om die reden zullen doen. Moet eerder een strategische reden zijn. Wagner aanpakken voor ze weer terugkeren naar Oekraine?

Andere reden die ik kan bedenken is dat Mali pro-russisch is, dus invloed van Rusland in Afrika proberen weg te nemen - maar dat is denk ik een lange-termijn plan, kan mij niet zo voorstellen dat ze daar mee bezig zijn.

Of wellicht dat het iets met graan-export te maken heeft.

Maar goed, ik ben nieuwsgierig wat de reden zou zijn. Iemand een beter idee dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

rapture schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:53:
De EU werkt aan een MIC naar Amerikaanse voorbeeld op te zetten.

[YouTube: How Europe is creating its own military-industrial complex]
Toch wel storend dat 78% van onze defensie-aankopen gaan naar buiten de EU en 2/3 gaat naar de VS.

Want dan financieren we buitenlandse technologie, R&D, wetenschap, IP, bedrijven, universiteiten,... geen wonder dat de EU een kleine tech industrie heeft.

[Afbeelding]
https://www.visualcapital...-companies-by-market-cap/

Als we niet technologisch, industrieel,... nog verder willen achterlopen, dan zal de geldstromen naar buiten de EU meer naar binnen de EU omgebuigd moeten worden.

Er is daarvoor meer samenwerking, uitwisselbaarheid,... nodig om de militaire industrie competitiever te maken.

[Afbeelding]

En voor de vorming van een eengemaakte defensiemarkt, moeten de wetgevingen geharmoniseerd en het boeltje gefinancierd worden.

Tegen 2030 willen ze de helft van de aankopen lokaal doen.

Om dit in te voeren, moet het Europees Parlement ermee akkoord gaan.

De grote landen willen hun eigen industrie van contracten voorzien ipv bij een buurland. Frankrijk en Italië geven tegengas.

De Baltische staten zien rusland is een korte termijn dreiging, willen zo snel en veel mogelijk wapens van de plank kopen, ongeacht van welk land dat het komt.

Een moeilijkheid in het plan is hoe geografische spreiding van de wapenindustrie regelen?

Zoals de Amerikaanse wapenfabrikanten de productie over zoveel mogelijk staten spreiden zodat zoveel mogelijk senatoren aan jobs in eigen staat denken.

Hoe overtuigen we de Fransen om Italiaanse wapens te kopen, de Duitsers om Spaanse wapens te kopen?

Het taboo wordt langzaam gebroken. De Fransen hebben geen gewerenfabriek meer en kopen Duitse geweren. Rheinmetall zit in Spanje, Italië,...

Kaartje van de munitie- en missilefabrieken in Europa.

[Afbeelding]
https://x.com/AbPictoris/status/1806360449534792019/photo/1

Veel krijgsmachten zijn volgens NAVO-standaarden georganiseerd en compatibiliteit met Amerikaanse wapens.

En wapendeals zijn meer dan een zakelijke transactie, je koopt bescherming van grootmacht en politieke invloed. Een grote klant wordt anders behandeld dan iemand die bijna geen geld spendeert.

Er is natuurlijk onenigheid over wie gaat dit betalen. Er is nu 1,5 miljard (peanuts) aan EDIP toegewezen. Er is 100 miljard euro nodig en dat kan op een gezamelijke manier in de kapitaalmarkten opgehaald worden. Zoals de 750 miljard euro Corona herstelfonds.

In de landen waar er boerenprotesten waren, is er weinig budgettaire ruimte om meer geld naar defensie door te schuiven. De landen zonder grote wapenindustrie zien weinig voordelen in het meedoen aan een groepslening.
CaspianReport! Ik heb hem ook gezien.

Ik deel de mening dat de EU stappen vooralsnog klein zijn, maar er zijn ondertussen wel redelijk veel succesvolle Europese initiatieven geweest op het gebied van Defensie en Militaire productie. De Eurofighter, de A400, de Leopart 2 met tig Europese aanpassingen, de Tiger, Ariane space en de European Union Satellite Centre. En dan heb ik het nog niet over de vele "coalities" voor Oekraine die alles leveren van munitie tot straaljagers. Deze initiatieven zijn puur Europees, en er gaan vele (tientallen?) miljarden in om. Daar kijkt Shirvan om de een of andere reden niet naar.

Misschien omdat de EU tot zeer recent zich niet bezig hield met militaire zaken, telt men deze dingen niet mee. Maar om nou te doen alsof Europa geen lokale MIC heeft? Lijkt me te kort door de bocht.

Ik denk wel dat de EU een geschikte partner is om dit proces te stroomlijnen. Ze gaan langs bij de Europese legerleidingen, vragen wat ze nodig hebben en combineren de aanvragen tot een realistisch product, waarbij redundantie van supply chains en productie faciliteiten verspreid over Europa worden gehandhaafd. Het zal wel niet goedkoper worden dan op de wereldmarkt, maar als Rusland binnenvalt wil je niet je componenten moeten willen verschepen vanuit Zuid Korea...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:09:

Ik vraag mij af: welk belang heeft Oekraine om de rebellen in Mali te steunen, dan wel Wagner daar aan te pakken?
Wagner aanpakken uit wraak zou ik snappen, maar denk dat ze dat niet om die reden zullen doen. Moet eerder een strategische reden zijn. Wagner aanpakken voor ze weer terugkeren naar Oekraine?

Andere reden die ik kan bedenken is dat Mali pro-russisch is, dus invloed van Rusland in Afrika proberen weg te nemen - maar dat is denk ik een lange-termijn plan, kan mij niet zo voorstellen dat ze daar mee bezig zijn.

Maar goed, ik ben nieuwsgierig wat de reden zou zijn. Iemand een beter idee dan ik?
Dezelfde als waarom Oekraïne ook betrokken is bij de oorlog in Soedan. De Russen steunen de andere kant.
Maar het helpt ook dat er westerse landen zijn die ook aan dezelfde kant staan. Wagner is al jaren ellende aan het veroorzaken en de Fransen zijn er bijvoorbeeld ook al mee bezig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:09:

De eerste Afrikanen waren 'al' gespot aan het Russische front. Ik zeg 'al' want zo snel vind ik het niet gegaan. En zoveel zijn het er ook (nog?) niet.

VS en Europa kunnen zich achter hun proxy in oorlog verschuilen. Oekraïne kan voor het Westen ook buiten Oekraïne klappen opvangen. Hierdoor blijft het Westen minder ofwel indirect betrokken. Plus, wie heeft UA opgeleid?

Het is ook een sterk signaal naar de Westerse partners. Oekraïne is pro-Westen. Niet enkel binnen Oekraïne of direct tegen Rusland. Ook indirect tegen Rusland en ver weg van Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

XanderDrake schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

CaspianReport! Ik heb hem ook gezien.

Ik deel de mening dat de EU stappen vooralsnog klein zijn, maar er zijn ondertussen wel redelijk veel succesvolle Europese initiatieven geweest op het gebied van Defensie en Militaire productie. De Eurofighter, de A400, de Leopart 2 met tig Europese aanpassingen, de Tiger, Ariane space en de European Union Satellite Centre. En dan heb ik het nog niet over de vele "coalities" voor Oekraine die alles leveren van munitie tot straaljagers. Deze initiatieven zijn puur Europees, en er gaan vele (tientallen?) miljarden in om. Daar kijkt Shirvan om de een of andere reden niet naar.

Misschien omdat de EU tot zeer recent zich niet bezig hield met militaire zaken, telt men deze dingen niet mee. Maar om nou te doen alsof Europa geen lokale MIC heeft? Lijkt me te kort door de bocht.

Ik denk wel dat de EU een geschikte partner is om dit proces te stroomlijnen. Ze gaan langs bij de Europese legerleidingen, vragen wat ze nodig hebben en combineren de aanvragen tot een realistisch product, waarbij redundantie van supply chains en productie faciliteiten verspreid over Europa worden gehandhaafd. Het zal wel niet goedkoper worden dan op de wereldmarkt, maar als Rusland binnenvalt wil je niet je componenten moeten willen verschepen vanuit Zuid Korea...
Dan begrijp je niet wat een MIC naar Amerikaanse voorbeeld is. Het Military–Industrial(–Congressional) Complex is iedereen laten juichen voor meer defensie-uitgaven, wapenindustrie en (forever) war.

Voor de krijgsmacht is het belangrijk dat ze relevant blijven, groot budget moeten krijgen, grote organisatie blijven, veel mensen op de payroll hebben,... Daarvoor hebben ze regelmatig een oorlog nodig om het bestaansrecht te rechtvaardigen.

De industrie wilt veel overheidsuitgaven (deficit spending zoals de Amerikanen dat nu kennen) en overheidsopdrachten binnen te halen. Ze zullen zeggen dat alle projecten goedkoop zijn zoals de JSF gaat 30-tal miljoen dollar per stuk kosten zodat het Congres de start van een project goedkeurt. Dan spreiden ze de productie van de onderdelen van het vliegtuig over zoveel mogelijk staten zodat zoveel mogelijk senatoren het project niet meer kunnen annuleren. De kosten gaan 3, 4, 5,... keren over het budget. En oorlog is nog beter voor business. Dan kunnen contractors zelfs de was in de militaire basissen in Irak doen.

Het Congres ziet jobs in eigen staat en niemand wilt de senator zijn die honderden tot duizenden ontslagen in eigen staat veroorzaakt. De pork barrel moet voor eigen staat binnengehaald worden. Regelmatig oorlogen starten is geen probleem, want het zijn niet de jongens van de bovenste helft van de samenleving die in de krijgsmacht gaan. Het zijn de armen in de kansloze regio's die in de krijgsmacht gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

rapture schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Dan begrijp je niet wat een MIC naar Amerikaanse voorbeeld is. Het Military–Industrial(–Congressional) Complex is iedereen laten juichen voor meer defensie-uitgaven, wapenindustrie en (forever) war.

Voor de krijgsmacht is het belangrijk dat ze relevant blijven, groot budget moeten krijgen, grote organisatie blijven, veel mensen op de payroll hebben,... Daarvoor hebben ze regelmatig een oorlog nodig om het bestaansrecht te rechtvaardigen.
Als dit zo zwart wit is, dan begrijp ik niet waarom die (Trumpistische) senatoren in de VS zo moeilijk doen over wapens te sturen naar Oekraïne. Ik bedoel, dit is een perfecte oorlog om de MIC te stimuleren:
  • Rusland is een terechte Evil Empire met fascistische grondslagen,
  • Oekraine is de plucky underdog die Westers wil worden,
  • Geen "boots on the ground"; geen risicos van doodskisten die terug worden gestuurd naar de VS,
  • je kan mooi je oude spullen voor de volle mep naar Oekraine sturen en nieuwe dure dingen verkopen
  • Het effectieve gebruik van jou wapens in Oekraine is de beste PR die je kan krijgen (e.g. HIMARS)
  • je krijgt waardevolle info, data en metrics van real-world oorlogssituaties waar je wapens worden ingezet
etc, etc.

Plus mijn reactie ging meer over dat men zich blind staart op die 1.5 miljard, terwijl er veel grotere en langerlopende militaire projecten binnen Europa zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 05-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
XanderDrake schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Als dit zo zwart wit is, dan begrijp ik niet waarom die (Trumpistische) senatoren in de VS zo moeilijk doen over wapens te sturen naar Oekraïne. Ik bedoel, dit is een perfecte oorlog om de MIC te stimuleren:
  • Rusland is een terechte Evil Empire met fascistische grondslagen,
  • Oekraine is de plucky underdog die Westers wil worden,
  • Geen "boots on the ground"; geen risicos van doodskisten die terug worden gestuurd naar de VS,
  • je kan mooi je oude spullen voor de volle mep naar Oekraine sturen en nieuwe dure dingen verkopen
  • Het effectie gebruik van jou wapens in Oekraine is de beste PR die je kan krijgen (e.g. HIMARS)
  • je krijgt waardevolle info, data en metrics van real-world oorlogssituaties waar je wapens worden ingezet
Ik denk omdat het in Amerika (en dan met name bij de mensen die jij benoemt) gaat om beeldvorming voor intern gebruik, niet om de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Muncher schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:25:
[...]

Ik denk omdat het in Amerika (en dan met name bij de mensen die jij benoemt) gaat om beeldvorming voor intern gebruik, niet om de inhoud.
OK, maar money talks, right? En in het geval van Oekraine hebben we het over honderden miljarden!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XanderDrake schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

OK, maar money talks, right? En in het geval van Oekraine hebben we het over honderden miljarden!!!
en de beeldvorming die ze eraan hangen is dat de VS die honderden miljarden verlies en Oekraine die wint.
Omdat zoiets ze beter uit kwam om Biden ergens de schuld van te geven, want met America First kun je niet zomaar honderden miljarden schenken aan een ander land.
Die honderden miljarden had Biden natuurlijk veel beter kunnen gebruiken om de VS economie te stimuleren!! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2024 13:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
YakuzA schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:08:
Die honderden miljarden had Biden natuurlijk veel beter kunnen gebruiken om de VS economie te stimuleren!! ;)
En zie hier inderdaad de standaard retoriek van populistische partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 22:06
Ossi schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

En zie hier inderdaad de standaard retoriek van populistische partijen.
Even offtopic, want het woordje "populisme" wordt te pas en te onpas gebruikt.
Wikipedia: Populisme
*knip* Liever geen generalisatie die dan wordt onderbouwd met een retorische vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 05-08-2024 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
murphydrz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Even offtopic, want het woordje "populisme" wordt te pas en te onpas gebruikt.
Wikipedia: Populisme
*knip*
Een goede.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 05-08-2024 20:44 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 12-10 22:10
Historisch gezien komt dat heel veel voor. Heel veel (kleine) partijen hebben standpunten die niet gedeeld worden door de meerderheid van de bevolking.

Bijv. als iedere partij populistisch is, waarom hebben we dan nog een SGP? Die partij had dan allang de huidige standpunten overboord gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 05-08-2024 20:45 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
Of de VS maar vriendelijk wil vragen dat Oekraïne geen vuurwerk afsteekt tijdens de Russische marinedagen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Van Phillips OBrien:
With German vehicles being used in Russia and the White House going out of its way to make the blandest possible comment on the Ukrainian operation, I wonder if Berlin and Washington knew and have tacit approval. Might be a sign that they are willing to take the gloves off.

I’m hearing rumours from Washington that Biden, no longer worried about re-election, is becoming more hard line on Russia. There might be more here than meets the eye.
We zien Biden zich ook actiever opstellen met andere zaken zoals zijn voorstel voor het Hooggerechtshof vorige week. Zou maar zo kunnen dat Biden na de grote gevangenenruil vorige week zijn toestemming heeft gegeven hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 07:30
user109731 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:54:
Van Phillips OBrien:

[...]

We zien Biden zich ook actiever opstellen met andere zaken zoals zijn voorstel voor het Hooggerechtshof vorige week. Zou maar zo kunnen dat Biden na de grote gevangenenruil vorige week zijn toestemming heeft gegeven hiervoor.
Het kan natuurlijk dat ze gewacht hebben tot de ruil een feit was. Dat wil je niet verstoren.
De voorbereidingen voor de inval lopen echter al veel langer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:54

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Met de recente aanval in Mali was RU al voor het dilemma gesteld of men daar nog troepen vandaan wil trekken terug naar huis. Nu nog Kursk er bij.....

Ik heb alleen geen hoeveel er in de zandbak zit. Naast Mali zitten ze in Syrie en verder geen idee.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sh4d0wman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:18:
Met de recente aanval in Mali was RU al voor het dilemma gesteld of men daar nog troepen vandaan wil trekken terug naar huis. Nu nog Kursk er bij.....

Ik heb alleen geen hoeveel er in de zandbak zit. Naast Mali zitten ze in Syrie en verder geen idee.
Wagner is/was hier:
The Wagner Group is known to have operated in at least 11 countries; Russia, Belarus, Ukraine, Syria, Sudan, Mozambique, Central African Republic, Mali, Libya, Venezuela, and Madagascar
Rusland zit zelf .natuurlijk ook nog met reguliere troepen minimaal in de andere landen Georgie, Syrie, Moldavie, Oekraine. (en Tsjetsjenie ;) )

/edit:
Russian channels closely related to PMC Wagner confim the deployment to the Kursk region of the Ratibor group (1st assault squadron), lead by well known senior Wagner commander Alexander Kuznetsov, callsign Ratibor. He is one of Wagner's founders.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 13:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-10 22:03

Laatst plaatje van de NOS gezien. Heel groot deel van centraal Afrika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

heel recent: Venezuela.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 17:36
Rusland zit daar enkel om de bevolking naar de grens van Amerika te sturen zodat de democraten een grens probleem hebben en zo Trump terug in het witte huis proberen te krijgen?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

C00P schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Rusland zit daar enkel om de bevolking naar de grens van Amerika te sturen zodat de democraten een grens probleem hebben en zo Trump terug in het witte huis proberen te krijgen?
zijn er vrij recent omdat de president de verkiezing verloor en hij graag de onderdanen met enig geweld onder bedwang wilde houden.
Maar verder offtopic hier denk ik :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Amerikanen - de WaPo - lijken al weer in de angststuip te schieten dat Amerikaanse wapens in Rusland zijn gebruikt. En als dat al het geval zou zijn , so what, Dit is nog steeds maar grensregio. De Amerikaanse overheid straalt trouwens business as usual uit.

Battles persist in western Russia after bold cross-border attack by Ukraine
https://wapo.st/3SB6bLV (deelartikel, let op inloggen met mail account.... tegenwoordig nodig).

De titel is stevig, maar de ondertitel wat minder:
A surprise Ukrainian attack into Russia’s Kursk region raised questions about whether Kyiv’s forces violated U.S. restrictions on the use of donated fighting vehicles.
Deze bezwaren werden door het states department weggewimpeld:
Matthew Miller, a State Department spokesman, said on Thursday that Russia had launched attacks on Ukraine from the Kursk region and that the United States supported Kyiv’s right to defend itself. “We have seen Russia launch attacks from the region,” Miller said. Pressed on the previous conditions imposed on the use of U.S. weapons, he said: “In the area where they are operating just across from the Russian border we have seen attacks come from there.”
Duitsland stut dit ook:
The chairman of the German Bundestag’s Defense Committee, Marcus Faber, said Thursday that he sees no problem with Ukraine using weapons supplied by Germany for its current advance on Russian territory.

“With the handover to Ukraine, they are Ukrainian weapons,” Faber, a member of the neoliberal Free Democrats told the Funke Media Group. This applies “to all materiel,” including the Leopard 2 battle tank, Faber said.
Dit is nog wel handige info om foto's mee te beoordelen:
Video posted by a pro-war Russian Telegram channel purported to show U.S.-provided Stryker fighting vehicles near Ukraine’s border with Kursk as part of the incursion. Others showed German Marder fighting vehicles. Ukrainian forces appeared to have marked their equipment for Kursk with painted white triangles. The Washington Post could not independently verify the videos.
Om de westerse toestemming voor een dergelijke actie nog een keer te herhalen, en dan nog wat breder geformuleerd:
The Sumy region for months has come under repeated bombardment from Russian forces firing across the border. Western countries, including the U.S., have allowed Ukraine to use donated weapons to strike Russia across the border to fend off attacks. They appeared to apply the same justification regarding Ukraine taking the unusual step of using donated vehicles and weapons for the operation in Kursk, U.S. officials said Thursday.
De impact van de aanval op Rusland:
“Ukrainian forces have clearly advanced quite far in to Kursk but how much territory they control or actually intend to control remains unknown,” said Michael Kofman, a senior fellow at the Carnegie Endowment for International Peace.

Whatever the reason, the Kursk offensive has put new pressure on Putin as ordinary Russians had to be evacuated from the region where they faced some of the same types of bombardment that Ukrainian civilians have endured from Russian forces for more than two years.
Deze statement van de Oekraïense overheid zeg wel iets over het gemak van de aanval:
The Ukrainian offensive appeared to be more successful than even many officials in Kyiv expected.
Een weer de roep om ATACMS om te kunnen anticiperen op vergeldingsmaatregeelen:
Ukrainian officials are now requesting that the U.S. to allow them to use long-range ATACMs to hit air fields that Russia is using to retaliate against them — a policy decision Kyiv believes will allow it to retain a portion of Kursk Oblast.
Invloed over de gaspijpleiding was met de verovering van een gasmeetstation geen doel, die invloed heeft Oekraïne al:
Ukraine now controls a gas metering station about five miles inside Russia, the Zelensky adviser said. On Thursday, gas was still flowing through Sudzha, the last operational shipping point for a pipeline that carries Russian natural gas to Europe via Ukraine. The station was unlikely to be used for leverage, the adviser said, because with the pipeline running through Ukraine anyway, Kyiv could have disrupted flows at any time.
In anticipatie op represailles van Rusland heeft Oekraine mensen geevacueerd:
With Kyiv bracing for Russian reprisals, Ukrainian officials on Wednesday ordered about 6,000 people to evacuate from Sumy.
Naast argumenten als het wegnemen van de Russische druk is wisselgeld bij eventuele onderhandelingen een driver:
Ukrainian officials have expressed some sense of urgency to better their military position before the U.S. presidential elections in November. The last tranche of American security assistance was held up for more than six months by Republicans in Congress — a signal that future military aid is not guaranteed, especially if GOP nominee Donald Trump wins office. Trump has said that he would quickly push the two sides to reach a negotiated settlement of the war.
Ook vanuit de hoek van Zelenskyy is dit genoemd:
“This will give them the leverage they need for negotiations with Russia — this is what it’s all about,” the Zelensky adviser said.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Puur speculatie maar er zou ten westen van Kursk een kerncentrale liggen (🤑). Interessant ruilmirrel voor ZPP. Dus dit zou de onderhandelingspositie kunnen verstevigen. En het is natuurlijk idioot dat dit niet zou mogen in een totale oorlog. Rusland moet gewoon stoppen met het terroriseren van Oekraïnese burgers. Timing vlak na gevangenenruil is uitstekend, echt chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 22:34
Zou heel interessant zijn als Oekraïne hiermee Orban onder druk kan zetten, gezien hierlangs ook leidingen naar Hongarije lopen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:17
Maarten_E schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:27:
Zou heel interessant zijn als Oekraïne hiermee Orban onder druk kan zetten, gezien hierlangs ook leidingen naar Hongarije lopen.
Met welk doel.
Ik weet dat Orban dwars lag/ligt, maar wat is een cruciaal punt wat hij nu nog tegenhoudt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Die leidingen lopen door UA richting HU. Kortom, ze hadden al controle over die leiding.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 11-10 12:57
NeutraleTeun schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Met welk doel.
Ik weet dat Orban dwars lag/ligt, maar wat is een cruciaal punt wat hij nu nog tegenhoudt?
Inkomsten waarmee rusland de oorlogseconomie kan voeden

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
NeutraleTeun schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Met welk doel.
Rebellie van de bevolking voor het afzetten van de huidige regering? Ik weet het, wishful thinking

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Zucht. Kijk nu Een Vandaag en het gaat over de lopende actie in Rusland. Waar denk je dat ze mee beginnen? Of de westerse landen het er wel mee eens zijn dat ze westerse wapens gebruiken ... Lekkere framing.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 22:06
Boeryepes schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:37:
Zucht. Kijk nu Een Vandaag en het gaat over de lopende actie in Rusland. Waar denk je dat ze mee beginnen? Of de westerse landen het er wel mee eens zijn dat ze westerse wapens gebruiken ... Lekkere framing.
Niet naar die pulp kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 11-10 12:57
Dit breng je erg gekleurd moet ik zeggen, ik erger me vaak aan de berichtgeving bij NOS maar zoals jij het nu brengt zit het niet in de reportage.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:50

Zewatanejo

Fine Thanks!

ToyotaMR2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Met welk doel.
EU en NAVO lidmaatschap?
Zucht. Kijk nu Een Vandaag en het gaat over de lopende actie in Rusland. Waar denk je dat ze mee beginnen? Of de westerse landen het er wel mee eens zijn dat ze westerse wapens gebruiken ...
Niet gezien, maar de stijgende gasprijzen vast ook nog aan de orde gekomen?

[ Voor 44% gewijzigd door Zewatanejo op 09-08-2024 19:15 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
The-Priest-NL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Dit breng je erg gekleurd moet ik zeggen, ik erger me vaak aan de berichtgeving bij NOS maar zoals jij het nu brengt zit het niet in de reportage.
Dit was letterlijk de opening...

Gingen toen over naar verslaglegging en kwamen later terug op deze vraag.

Mijn reactie gaat dus over deze opening. Het zet de toon en schept verwachtingen over wat er verder komt.

Als je dan niet doorkijkt, blijf je achter met die vraag...dus waarom met die opening beginnen en niet met het meest nieuwswaardige nl. de inval zelf en de vraag waarom Ukraine dat doet?

Maar goed iedereen heeft recht op z'n eigen interpretatie van wat ie hoort en ziet.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Zewatanejo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

EU en NAVO lidmaatschap?

[quote]Boeryepes schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:37:
Zucht. Kijk nu Een Vandaag en het gaat over de lopende actie in Rusland. Waar denk je dat ze mee beginnen? Of de westerse landen het er wel mee eens zijn dat ze westerse wapens gebruiken ...
Niet gezien, maar de stijgende gasprijzen nog aan de orde gekomen?
Nee niet gehoord maar dat is geen garantie. Ik zat nog in mijn irritatie dus niet helemaal toerekeningsvatbaar :+

Pagina: 1 ... 68 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid