Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar men voelt ook totaal niet de noodzaak de grenzen met Zweden en Finland sterker te gaan verdedigen omdat ze ineens een NAVO gevaar vormen. Sterker, ze halen dus heel veel troepen ineens weg.phicoh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Dat is niet vergelijkbaar. rusland zat op dat moment al helemaal vast in Oekraïne. Er was gewoon geen slagkracht meer om een goed bewapend land als Finland aan te vallen.
Ja, Wagner maakte daar even kennis met onder andere meneer AH64, meneer AC130 en opa B52.asing schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:02:
[...]
De Russen zijn ook wel een beetje gewaarschuwd. In de oorlog in Syrië viel een groep van Wagner met 500 man een Special Ops kamp aan met 30 militairen. Nadat Wagner begon te schieten hebben de US eerst even gebeld met de Russen om te vragen of er Russen in de buurt waren. Njet, was het antwoord. Daarna werd het Wagner clubje letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Daarna heeft de US de Russen weer gebeld met de bevestiging dat er inderdaad geen Russen waren.
De NAVO is een gevaar betekent in de russiche politiek iets anders dan wat wij er onder verstaan. Wat wij denken bij 'De NAVO is een gevaar' is dat de NAVO aan zou kunnen vallen. En het is extreem onwaarschijnlijk dat de NAVO rusland op russische grondgebied aan zou vallen.Prosac schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:09:
Maar men voelt ook totaal niet de noodzaak de grenzen met Zweden en Finland sterker te gaan verdedigen omdat ze ineens een NAVO gevaar vormen. Sterker, ze halen dus heel veel troepen ineens weg.
In de russische politiek betekent 'De NAVO is een gevaar' dat de NAVO het rusland belet om te doen en laten wat het wil met buurlanden. Wij zien dat niet als een belangrijk doel, maar de russen wel.
Dus wapens bij de grens van Finland is een signaal dat Finland geen gekke dingen moet doen anders kunnen er vervelende dingen gebeuren. Rusland is wel een gevaar in de betekenis die we daar in het westen aan hangen. En dat vindt men in rusland geen probleem.
rusland handelt logisch binnen uitgangspunten die wij niet onderschrijven.
Maar in de ogen van Rusland deden Zweden en Finland gekke dingen door hun aanvraag van lidmaatschap bij de NAVO. Gevolg: veel dreigementen, maar uiteindelijk deed Rusland niets, behalve een groot deel van de troepen weghalen.phicoh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:17:
[...]
Dus wapens bij de grens van Finland is een signaal dat Finland geen gekke dingen moet doen anders kunnen er vervelende dingen gebeuren.
Rusland poogde weer een pestkop te zijn, maar dat boeide die landen dus van geen meter. En Rusland deed uiteindelijk dus ook niets. Dus zo groot vonden ze het gevaar uiteindelijk ook niet, vanuit welk standpunt je het ook kijkt.
Het strookt totaal niet met de NAVO retoriek die ze rond Oekraine gebruikten.
De politieke situatie was op twee punten totaal veranderd: 1) rusland had geen miltaire slagkracht meer omdat alles nodig was in Oekraïne. Een tweede front was voor rusland rampzalig geweest. 2) de politieke situatie ging in Finland van een politiek van rusland te vriend houden naar het bescherming zoeken bij de NAVO. Het was niet uit kracht dat Finland aansluiting zocht bij de NAVO, maar de angst dat rusland over 10 or 20 jaar binnen zou kunnen vallen net als in Oekraïne.Prosac schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:36:
Maar in de ogen van Rusland deden Zweden en Finland gekke dingen door hun aanvraag van lidmaatschap bij de NAVO. Gevolg: veel dreigementen, maar uiteindelijk deed Rusland niets, behalve een groot deel van de troepen weghalen.
Rusland poogde weer een pestkop te zijn, maar dat boeide die landen dus van geen meter. En Rusland deed uiteindelijk dus ook niets. Dus zo groot vonden ze het gevaar uiteindelijk ook niet, vanuit welk standpunt je het ook kijkt.
Het strookt totaal niet met de NAVO retoriek die ze rond Oekraine gebruikten.
lijkt mij niet helemaal juist.Marzman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Wat binnen Europa heel goed gewerkt heeft. Er is maar een uitzondering in 70 jaar tijd. Daarvoor was Europa bijna continu in oorlog met elkaar.
Misschien komt het juist doordat we Rusland niet genoeg geholpen hebben. Vooral in de jaren 90 hadden ze het zwaar en waren wij alleen maar blij met de val van het communisme.
ENORME kern-nderzeeërs, duizende tanks en wat al nog meer.
Dit is maar voor één doel.... en niet voor de bevolking ten goede gekomen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
In de jaren 90 viel dat uit elkaar (net als het land). Je had toen krantenberichten dat die Migs stonden verroesten, of dat er geen brandstof was en zelfs dat ze verhuurd werden als soort kermisattractie. Hahaha, dachten we toen.Hansieo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:58:
[...]
lijkt mij niet helemaal juist.
ENORME kern-nderzeeërs, duizende tanks en wat al nog meer.
Dit is maar voor één doel.... en niet voor de bevolking ten goede gekomen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
ik ben even de weg kwijt in je verhaal, wat precies komt omdat wij Rusland niet genoeg geholpen hebben?Marzman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Wat binnen Europa heel goed gewerkt heeft. Er is maar een uitzondering in 70 jaar tijd. Daarvoor was Europa bijna continu in oorlog met elkaar.
Misschien komt het juist doordat we Rusland niet genoeg geholpen hebben. Vooral in de jaren 90 hadden ze het zwaar en waren wij alleen maar blij met de val van het communisme.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Natuurlijk is het conflict met Pakistan een rode lijn door de Indiase geschiedenis. Maar de Britten en Fransen hebben, zover mij bekend, altijd goede relaties met India gehad.Yakolev schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:02:
Volgens mij komt een groot gedeelte van de nog bestaande loyaliteit van India richting Rusland vanwege historische conflicten met Pakistan. Het Westen, en dan met name de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben Pakistan vrijwel altijd militair en politiek gesteund, en volgens mij was er zelfs sprake van dat deze landen in de Indiaas-Pakistaanse Oorlog van 1971 mogelijk Pakistan militair te hulp wilden schieten.
Beide landen waren ook belangrijke wapenleveranciers. India was een grootgebruiker van de Jaguar en dat is een vliegtuig uit de jaren 70 wat India nog steeds gebruikt. Het ligt niet voor de hand dat er in 1971 bijna oorlog met de UK was en dat daarna nog een grote order voor Jaguars is gedaan. Daarna zijn ook nog veel Mirage 2000 en Rafale vliegtuigen geleverd. In mijn ogen heeft India juist uitstekende relaties met Europa. Hun relatie met de VS is een ander verhaal maar ook daar zit beweging in.
De Indiase zorg is vooral China. Rusland was traditioneel een bondgenoot tegen China en de relatie met de VS was de laatste jaren ook aan het verbeteren. Maar gezien de binnenlandse situatie van de VS zullen de Indiers zich wel afvragen wat een alliantie met de VS nog voor waarde heeft als het daar politiek alle kanten op kan gaan. En Rusland wordt steeds afhankelijker van China. Uiteindelijk kan India er alleen voor staan.
Laten we niet het FGFA programma vergeten (wat in Rusland tot de Su-57 leidde) wat voor India een deceptie was. De Russen kwamen afspraken over het delen van technologie niet na, leverden zelf sub-standaard werk af, en wilden bovendien de kosten op India afwentelen.Rusland is ook nooit te beroerd geweest om high-tech wapensystemen te delen met India. Het Westen heeft dat tot recentelijk nooit gedaan. Rusland is dus altijd een relatief betrouwbare partner geweest voor India, het Westen moet dat nog bewijzen.
Daarnaast zijn er issues met de beroerde bouwkwaliteit van Russische vliegtuigen en aanhoudende problemen met de levering van onderdelen. En deze issues ontstonden jaren voor de oorlog met Oekraine al. India is daar gewoon een beetje klaar mee en over het Europese materiaal zijn ze wel tevreden. Niet voor niets kopen ze toch weer vliegtuigen in Frankrijk.
Ik kan me de inzamelingsacties nog goed herinneren.Marzman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:31:
[...
"Help rusland de winter door".
Bij ons op de scholen ook. Hele vrachtwagens met dozen met allerlei voedingsmiddelen.
Europa heeft rusland tujdens moeilijke tijden gewoon gesteund. De VS ook. Op allerle8 manieren.
Dat terwijl we niets verplicht waren jegens een land dat nota bene NA WO2,miljoenen Europeanen over de kling gejaagd heeft, grote delen van Europese landen, nog steeds, bezet heeft.
Soort van Duitsland post WO1 verhaal. Niet hard genoeg aangegrepen om geen gevaar meer te zijn.
Iedereen dacht toendertijd dat rusland weer een grootmacht zou kunnen worden.
Niets was minder waar, grondstoffen en oligarchen om putin on het zadel te kunnen houden. Zonder grondstoffen is rusland niets. Zoveel potentie, maar de vos is haar streken niet verleerd. Kijkende naar Ruslands geschiedenis is dat achteraf geen verassing.
Dus lul niet dat we rusland geen kans hebben gegeven, al hadden ze het niet verdiend.
rusland zit in minstens evenveel landen met hun troepen, al doet rusland het veelal via groepering als Wagner. En dat is weliswaar officieel geen russisch leger, maar in de praktijk wel. rusland doet dus precies hetzelfde en je kunt dus niet zeggen dat NAVO landen meer mogen. NAVO-landen zijn eerder beperkt in wat ze mogen dan rusland, omdat de NAVO-landen zich nog aan heel veel afspraken houden.phicoh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:25:
[...]
Maar NAVO landen mogen veel meer. Of het nu gaat om voormalig Joegoslavië, Irak, Afghanistan. Verschillende plekken in Afrika. De NAVO kan gewoon troepen plaatsen in Moldavië en er is niets dat rusland daar tegen kan doen.
In de ambitie van rusland om een wereldmacht te zijn is dat erg beperkend.
[removed]
Probleem is ook een beetje dat je hebt bij alle ontwikkelingshulp aan disfunctionele staten: al gauw hebben criminelen de geld- of goederenstroom in het vizier en vinden wel een manier om er een slaatje uit te slaan. Jij geeft blikken eten aan Russen? Mooi, dan kan ik de eigen voorraad voor een betere prijs exporteren.ZenTex schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:30:
[...]
Dus lul niet dat we rusland geen kans hebben gegeven, al hadden ze het niet verdiend.
Alles behalve misschien de meest directe steun, maar ook die, is in zulke landen dweilen met de kraan open. Je moet, zeker ook op de langere termijn, dat niet doen zonder verbeteringen op dat bestuurlijke vlak af te wachten/dwingen. Anders ben je niets anders dan een business model aan het voeden.
Helaas hebben we dat bij de Russen nooit aangedurft, en kwamen we in de jaren 90 niet heel veel verder dan wensdenken met shocktherapie. Nouja, je weet wel hoe snel de nieuwe rijken daar zijn gegroeid in die tijd...
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ghandi is een van die figuren die een saint lijkt...tot dat je je inleest over de persoon. Het was op zijn zachtst gezegd een verschrikkelijk mens.pro_6or schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:15:
Het maakt me kotsmisselijk dat landen als India gewoon meewerken aan de illegale en genodicale invasie oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Je zou denken dat ze na hun historie van onderdrukking beter moeten weten. Gandhi zou zich in zijn graf omdraaien.
India denkt aan india.
India is lid van brics. India heeft meeste inwoners van welk land dan ook. India is in "constante" oorlog met pakistan en china...
India is net als elk land geen heilig boontje. Dat wens denken moet je niet doen als het op geopolitiek en handel aan komt.
Op zich terechte punten. Maar je moet ook niet alles bagatelliseren Nederland(se bedrijven) hebben inderdaad alleen met winstoogmerk gehandeld, sommige daarvan zijn nu beboet. We zijn misschien na 2014 dom geweest, maar persoonlijk heb ik ook altijd gedacht dat deze oorlog er nooit zou komen, juist omdat het Economisch gezien vreselijk dom is. Zeker ook voor Rusland. Dan moeten ze wel wat te verliezen hebben. Gasinkomsten. Maar dat heeft ze dus ook niet gestopt. Buiten dat hoopte ik dat ru langzaam weer terug zou keren naar de gevestigde wereldorde, als er maar genoeg middenklasse kwam.FrambozenTaart schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Het is jammer als dat gebeurd maar laten we eerlijk zijn; Europa heeft net zo goed geholpen met het opbouwen van Poetins oorlogmachine. Alleen Nederland al 18,7 miljard in 2021, waarvan 87% aan minerale brandstoffen. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ar-en-import-uit-rusland-
Ondanks dat in 2014 de Krim werd ingenomen en tegen waarschuwing van VS in dat we te afhankelijk waren van russisch gas zijn we toch jarenlang doorgegaan met geld in de russische zakken te drukken.
Zonder ons eigen handelen was de financiering van deze oorlog misschien niet eens mogelijk geweest. Laten we ons dat realiseren, ons committeren aan onze verantwoording en niet teveel wijzen naar immoreel gedrag van andere landen. We zijn zelf geen haar beter en evengoed verantwoordelijk voor deze puinhoop.
Het draait uiteindelijk allemaal om geld.
Dat is allemaal om niet geweest. Maar dan nog, het is NU all out oorlog. Nederland steunt het onschuldige land, verkoopt zeker geen wapens aan de agressor.
Ik vind het eigenlijk nauwelijks vergelijkbaar.
een treffende spreuk
India kan ook wapens kopen in het westen. Brics ís oa China. Ze kiezen hiervoor. Er is zeker eennandere en veel betere optie, ook voor India in mijn ogen.sikkwittet schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:57:
[...]
Ghandi is een van die figuren die een saint lijkt...tot dat je je inleest over de persoon. Het was op zijn zachtst gezegd een verschrikkelijk mens.
India denkt aan india.
India is lid van brics. India heeft meeste inwoners van welk land dan ook. India is in "constante" oorlog met pakistan en china...
India is net als elk land geen heilig boontje. Dat wens denken moet je niet doen als het op geopolitiek en handel aan komt.
een treffende spreuk
China en India liggen elkaar niet zo. Verder weet ik niet hoeveel china ook exporteert van hun wapen systemen. De Russen hadden daar levendige handel in en oogde ook technisch hoogwaardig (het spul had immers ook de duitsers verslagen)pro_6or schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:14:
[...]
India kan ook wapens kopen in het westen. Brics ís oa China. Ze kiezen hiervoor. Er is zeker eennandere en veel betere optie, ook voor India in mijn ogen.
Nou niet helemaal. Het was meer de kwantiteit die de Duitsers hadden verslagen. Tegen één duitse tank stonden 20 russische tanks.Aragnut schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:01:
[...]
De Russen hadden daar levendige handel in en oogde ook technisch hoogwaardig (het spul had immers ook de duitsers verslagen)
Omdat je 20 tanks kan maken betekend niet dat het slecht spul is.murphydrz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:13:
[...]
Nou niet helemaal. Het was meer de kwantiteit die de Duitsers hadden verslagen. Tegen één duitse tank stonden 20 russische tanks.
Kan ook betekenen dat dit een makkelijk te bouwen tank is waar veel voorraad voor reparaties voor is.
Maar gehele niet nato wereld vecht met russisch spul.
(Kind) soldaat met een ak etc zal je vast wel opgevallen zijn.
Verder was soviet spul bij veel landen voor een prikkie op te halen na de val van het communisme. (Leuke aanradert is de docu operation odessa)
Zo lag er jaren lang een sovjet onderzeeër te dobberen bij de ndsm werf in Amsterdam noord.
Even naar dit topic getrokken.Auredium schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Mwa, dit is meer voor het topic van Rusland en het westen maar de Baltische staten zijn veilig. Aan de kant van de Baltische staten zijn ze daar momenteel al verdediging linies aan het aanleggen uit eigen beweging en ze hebben een standing army. Ook is met de komst van Finland het lastiger geworden voor Rusland om de Baltische staten aan te vallen.
Aan de kant van Rusland is 80% van hun stock in artillerie tanks en BMP's vernietigd. Daarnaast heeft Rusland momenteel geen vrije troepen en zijn ze aan het rekruteren (tegen de wil in) bij gastarbeiders in hun land mensen van India. De TLDR is dar Rusland voorlopig 'klaar' is met oorlog. Die zullen na Oekraïne geen nieuwe oorlog meer beginnen in het leven van Poetin.
Neemt niet weg dat Trump zonder blikken of blozen Oekraïne zal dwingen tot het afstaan van vier Oblasts en het stopzetten van enige kans tot toetreding tot de NATO (of iig dat laatste zal proberen)
Geen zin om over de cijfers te discussiëren (ik ken ze niet, en ik ben geneigd die van jou aan te nemen).
Maar feit is wel dat Rusland volledig is overgeschakeld naar een oorlogseconomie, daar uitkomen is niet zo simpel. Bovendien benader je dit feitelijk, ik vraag me af in hoeverre dat nog meespeelt in het Kremlin.
Ik beweer ook nergens dat Rusland die stap zal zetten. Maar richting rechtstreekse agressie naar het westen toe zijn de Baltische staten zowat het enige haalbare doel. Met het identieke (maar mislukte) doel als de originele aanval op Oekraïne: Invasie met als doel de inname binnen de +- 48-72 uur om de NAVO tot voldongen feiten te stellen: de Baltische staten zijn nu van ons. Accepteer het, of val ons binnen.MikeyMan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Je snapt dat hiermee Putin volledig in de kaart wordt gespeeld? De hoeksteen van de NAVO is afschrikking en Artikel 5. De Baltische staten niet verdedigen houdt expliciet in dat de NAVO klaar is. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat Trump z'n bedoeling is. Maar ik verbaas me eerlijk gezegd nergens meer over.
De Baltische staten zijn zich hierop aan het "voorbereiden", dus ik verwacht ook niet dat dat lukt. Ik geef enkel aan dat dat de manier is om de NAVO te verdelen. Eenderzijds zal de NAVO moeten reageren, maar het zal de NAVO enorm verdelen, want er gaat niemand zin hebben om 10.000'n jongeren richting Scandinavië & Polen te sturen om de Baltics te heroveren?
Als de Baltische staten standhouden, is het sturen van troepen op een land te verdedigen politiek gezien véél makkelijker dan het te gaan heroveren.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Over hoeveel jaar hebben we het nu? Als je ziet wat de russen nu inzetten in Oekraïne dan is het veroveren van een van Baltische staten niet echt een optie voor rusland.Jebus4life schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:41:
Ik beweer ook nergens dat Rusland die stap zal zetten. Maar richting rechtstreekse agressie naar het westen toe zijn de Baltische staten zowat het enige haalbare doel. Met het identieke (maar mislukte) doel als de originele aanval op Oekraïne: Invasie met als doel de inname binnen de +- 48-72 uur om de NAVO tot voldongen feiten te stellen: de Baltische staten zijn nu van ons. Accepteer het, of val ons binnen.
Ja, ze kunnen de grens opsteken, maar alleen als de NAVO vooraf al besloten heeft om niet te gaan vechten komen ze verder dan een paar kilometer.
Op dit moment, de russiche marine kan niets bij de Baltische staten, de russische luchtmacht kan niets. Tanks zijn uit het jaar kruik. Misschien kunnen een paar huurlingen uit arme landen op een motorfiets de grens over steken.
Duitsland moest heel Europa bezet houden en Rusland vocht op één front.murphydrz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:13:
[...]
Nou niet helemaal. Het was meer de kwantiteit die de Duitsers hadden verslagen. Tegen één duitse tank stonden 20 russische tanks.
Als Rusland de oorlog uitbreidt zal het andersom zijn.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat is omdat we de russische mentaliteit, "game mechanics",... niet begrepen en de russen hebben eeuwenlang propaganda aan ons als geschiedenis verkocht. Het heeft lang geduurd voordat de volkeren tussen Duitsland en rusland de kans kregen om te laten zien dat fremdbestimmung niet normaal is en dat ze ook zelfbeschikkingsrecht hebben.downtime schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:19:
Je vergeet dat er al een conflict met Europa is. Hoeveel erger kunnen ze het maken? We kunnen niet in Putins hoofd kijken en we hebben vaker gedacht dat hij niet verder zou gaan.
Nevzorov heeft in april 2021 uitgelegd hoe de oorlog in Oekraïne onvermijdelijk is, hoe de russische militaire propaganda doorgeprikt wordt, al die namen van russische "wunderwaffen" zeggen niets, het gigantische verschil tussen expectations en reality, de eindeloze opportuniteiten voor corruptie aan het front, in Tsjetsjenië verkochten de russen tanks (inclusief bemanning, als de vijand niet weet hoe ze een tank moeten gebruiken, dan wordt de prijs voor de verkoop van een tankbemanning gemaakt) aan de vijand,... en er ontstaan nieuwe helden, leiders, favorieten,... aan het front.
https://www.reddit.com/r/ukraine/s/QLj2fy3hcy
Ze kunnen kiezen om richting Kyiv te marcheren en komen de nationalistische bataljons, het Oekraïense leger, mijnen, partizanen, snipers,... en de dood tegen. Of ze kiezen om naar moskou te marcheren en niemand gaat hen tegenhouden. Hij had Prigozhin's veldtocht voorspeld en hoe de ordediensten daarop reageerden.
Hij heeft al 80 à 90% gelijk gehaald. Nu is het wachten op zijn hilarische endgame. Zolotov en Rosgvardiya defecteren naar de NAVO en putin telefoneert naar de Amerikaanse president om naar US Marines te vragen voor de verdediging van moskou tegen op hol geslagen russische commandanten.
[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 18-07-2024 02:01 ]
Niet Rusland, de Sovjet Unie. Met een enorme steun aan westerse ruwe materialen, productie (hulp)middelen en voertuigen.Marzman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Duitsland moest heel Europa bezet houden en Rusland vocht op één front.
Als Rusland de oorlog uitbreidt zal het andersom zijn.
een treffende spreuk
https://www.threads.net/@noelreports/post/C9g-XBdKCVY?hl=enYemeni Houthis attacked two tankers carrying Russian cargo. The tanker CHIOS LION, carrying crude oil from Tuapse, was damaged by drones. The tanker BENTLEY I, heading to Shanghai from Taman, was attacked by surface boats and an unmanned vessel, and may have been hit by a ballistic missile.
https://www.reuters.com/w...ritime-center-2024-07-16/
https://www.france24.com/...en-rebels-tankers-red-sea
Of zouden ze niet weten dat deze Russische olie vervoeren? of zou dat overruled worden door aanmeren in Israel?
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2024 09:58 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
lijkt er op dat iemand ze foute intel voert.YakuzA schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:53:
Voorheen leken de Houthi's uit Jemen specifiek niet Russische schepen/cargo te targetten, maar daar is nu ineens wat veranderd?
[...]
https://www.threads.net/@noelreports/post/C9g-XBdKCVY?hl=en
https://www.reuters.com/w...ritime-center-2024-07-16/
https://www.france24.com/...en-rebels-tankers-red-sea
Of zouden ze niet weten dat deze Russische olie vervoeren?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Deelartikel: Trump will push for hasty peace in Ukraine if elected, Hungary’s Orban says
Tot zover de instrumentele (neutrale...) beschrijving van waar Orban mee naar de Europese commissie is gegaan.In a letter to the European Council president, Hungarian Prime Minister Victor Orban said that former president Donald Trump was prepared to “immediately” negotiate for peace in Ukraine if he were to win the 2024 election. Orban added that Trump had articulated “detailed and well-founded plans” to broker peace, although the letter did not offer any details on these plans.
The letter followed Orban’s meeting with Trump on Thursday — the Hungarian leader’s latest stop in a diplomatic blitz involving trips to Russia, Ukraine, China and the United States.
Orban zou Orban niet zijn als hij niet een politiek worst case scenario (voor veel lezers van dit forum) zou beschrijven. Dit worst case scenario moet dan als argument dienen voor de EU om maar heel snel de communicatielijnen met Rusland te openen.
Wat Orban hier doet is vooruitlopen op diplomatieke ontwikkelingen (he believed...). Verder suggereert hij dat een Amerikaanse president het initiatief kan nemen (was prepared to “immediately” negotiate for peace) en zo een vredesoverleg kan forceren (dat, als het al zou gebeuren, tussen Oekraïne en Rusland zou moeten plaatsvinden). Een Amerikaanse president heeft die rol niet, het huidige Amerikaanse bewind respecteert dat gegeven. Dat een volgende Amerikaanse overheid dit niet zou accepteren verandert niets aan het gegeven dat ze geen partij zijn in de onderhandelingen. Dat Trump de vredesonderhandeling vooral als een vehikel gebruikt om de kosten voor de VS te verlagen (Als Oekraïne nu niet gaat onderhandelen, dan verminderen wij de wapenleveringen). Dit creëert een win-win scenario voor Trump, of Oekraïne onderhandelt succesvol, dat heeft Trump dan toch even gefikst, of de VS kunnen met de nodige melodrama de wapenleveringen afbouwen. Constante in beide uitkomsten is het verlichte eigenbelang van Trump.Orban, a longtime critic of the European Union’s unequivocal support for Ukraine, said he believed Trump would win reelection in November, and he urged the E.U. to revamp its policy toward the war in Ukraine in response — namely, by seeking a negotiated settlement of the conflict and the reestablishment of diplomatic communication between Europe and Russia.
The Hungarian leader also warned that a Trump victory in November would reduce U.S. aid, making the E.U. Ukraine’s principal backer, a role that would come at significant cost to the bloc.
En dit verlichte eigenbelang, daarin hebben Trump en Orban elkaar gevonden. Op een zekere manier maakt dit van beide mannen ook elkaars concurrent. Ze willen hetzelfde, en wie het eerste met de buit verdwijnt, wint. Weet Trump zich uit de Oekraïne verplichtingen vrij te dealen, dan blijft Orban in zijn principiële EU, waar al over de 4 procents norm wordt gesproken, achter met de gebakken peren. Orban is misschien niet zo sympathiek, maar niet dom. En als er iets is wat hem in beweging brengt, dan is het als zijn eigenbelang in gevaar komt. Orban denkt als Trump, dus zou gauw als zijn voorzitterschap EU binnen was is hij als een razende Roeland rond gaan reizen om een "EU wil ook vredesonderhandelingen" spin te engineeren.
Als eigenbelang teveel gaat overheersen dan verlies je het gevoel voor verhoudingen en weet je niet voldoende maat meer te houden. Nu is Orban redelijk transparant en voorspelbaar. Iedere keer verbaast hij mij toch wel ("Nee man, dit ga je toch niet serieus doen he?"). Orban overspeelt zijn hand, en heeft het niet door.
Om Orban nog even op zijn plek te zetten voegde Michel er nog het volgende aan toe:Orban’s proposals drew a rebuke from European Council President Charles Michel, who reiterated that the E.U. was committed “to support Ukraine and its people for as long as it takes and as intensely as needed.”
“No discussion about Ukraine can take place without Ukraine,” Michel added. “The European Union has consistently sought to build broad international support for a comprehensive, just, and lasting peace based on the UN Charter and international law, in line with the key principles and objectives of Ukraine’s Peace Formula.”
Het commentaar in de Washington Post over Orban:In his response to Orban, Michel wrote that the E.U. had been in touch with China in the course of its work toward peace in Ukraine.
Ook Zelenskyy had zijn communicatie op orde, op de vlakte, en heel kundig maakt hij Orban kleiner:Hungary assumed the rotating presidency of the E.U. — a job that involves setting the agenda in Brussels — on July 1. Even before Hungary acceded to the position, some members sought to ring the alarm about placing Orban in the European spotlight. So far though, Orban has done little to assuage his critics’ concerns, and more to stoke them: Hungary’s slogan for its six-month stint in the role is “Make Europe Great Again.”
“Not only is he exceeding his powers when he pretends to represent the EU as a whole, but he is actively pursuing a policy agenda which is contrary to common EU positions,” the members wrote. “He is seeking to undermine existing EU decisions, the entire decisionmaking process, as well as EU unity on highly important matters. This cannot be allowed to continue.”
Ondanks haar stevige reactie maakt de EU met Orban geen goede sier. Gelukkig hoeft de EU ook niet de initiator te zijn van een vredesoverleg, omdat Zelenskyy het initiatief hiervoor naar zichzelf heeft toegetrokken, onder de voorwaarden voor Oekraïne gewenst. Bovendien wordt dit voorstel van harte gesteund door de huidige Amerikaanse overheid.“Between us, with all due respect to everybody, with all respect to all the countries, big and small countries, we have said that not all the leaders can make negotiations,” Zelensky told reporters at the NATO summit in Washington on July 11. “You need to have some power for this.”
Volkskrant Liveblog
05:52, Gisteren
Washington steunt het voorstel van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky om op een tweede vredesconferentie ook Rusland uit te nodigen. 'Maar het is aan Oekraïne om te beslissen wanneer, hoe en in onder welke voorwaarden ze diplomatieke onderhandelingen onderneemt', zei Matthew Miller, woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de eerste vredestop die Kyiv midden juni in Zwitserland organiseerde, was Moskou niet welkom.
Moskou heeft altijd gezegd bereid te zijn tot onderhandelingen, maar enkel op voorwaarde dat Kyiv grondgebied afstaat. Het ziet er daarom niet naar uit dat de Russen zullen deelnemen aan de eerstvolgende vredestop. Leonid Sloetski, voorzitter van de Buitenlandcommissie in de Doema, wees deelname van Moskou af. Hij schilderde de Oekraïense leiders af als door het Westen gecontroleerde marionetten.
Of het "vredesplan" tot iets leidt maakt eigenlijk niet eens zoveel uit. Zelenskyy (met Biden) maaien zo in ieder geval het gras voor de voeten van twee op eigenbelang gerichte elementen in support coalitie weg.Zelensky sprak maandag vanuit Kyiv de hoop uit dat er tegen november een 'plan' is dat op de vredesconferentie kan worden besproken. Het plan moet volgens hem drie onderwerpen bevatten: energiezekerheid voor Oekraïne, vrije scheepvaart in de Zwarte Zee en de uitwisseling van gevangenen. Zelensky heeft het voorlopig niet over een beëindiging van de gevechten.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het probleem is dat als je geen mechanismes hebt voor landen/mensen/etc die normen en waarden overtreden, het systeem zelf uiteindelijk ondermijnt wordt en het risico loopt kapot te gaan. Regels horen een reflectie te zijn van de normen en waarden, in het geval van de EU liberale democratie, rechtstaat, journalistieke vrijheid, mensenrechten, etc. Alleen is dat geval van de EU is dit juist niet het geval.teacup schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:48:
Ondanks haar stevige reactie maakt de EU met Orban geen goede sier.
De EU kan Hongarije niet dwingen te voldoen aan de normen en waarden en daaruit vloeiende regels, terwijl dat wel het idee was achter de toetreding en lidmaatschap. Autocraten zoals Orban weten zulke systematische zwakheden altijd uit te buiten, omdat er geen adequate response mogelijk is binnen de regels, regels die dus niet de normen en waarden volgen.
Het resultaat is dat je binnen afgesproken regels geen mogelijkheden meer hebt om op te treden, terwijl de aan andere kant de regels wel misbruikt kunnen worden tegen het fundament van de normen en waarden van het systeem. Dit zie je o.a. al met de noodzakelijkheid van unanimiteit om op te treden tegen 1 bad actor, er zijn nu al minimaal twee (eerst Polen nu Slovenië), dus die weg is voorlopig afgesloten.
Dit is een van de grootste weeffouten van EU imho, juist omdat het ondermijnend werkt.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ook in Italië is er een zekere oorlogsmoeheid.
https://m.standaard.be/cn...?journeybuilder=nopaywallDe Duitse regering wil haar militaire hulp aan Oekraïne halveren, van 8 naar 4 miljard euro. De besparing komt op een moment dat Donald Trump, die de steun aan Kiev drastisch wil beknotten, steeds dichter bij het Amerikaanse presidentschap komt.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Het lijkt iets genuanceerder te liggen:Arator schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:06:
Duitsland wil zijn steun aan Oekraïne halveren. Dit zou (deels) te maken hebben met regionale verkiezingen die dit najaar plaatsvinden in Duitsland.
Ook in Italië is er een zekere oorlogsmoeheid.
[...]
https://m.standaard.be/cn...?journeybuilder=nopaywall
Before most people here read an exaggerated article in the German media which main purpose is just to scare people and get a lot of attention and then draw the wrong conclusions from it, I would like to comment briefly on the German military aid to #Ukraine planned for 2025.… pic.twitter.com/upN2l6U9df
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 9 juli 2024
Before most people here read an exaggerated article in the German media which main purpose is just to scare people and get a lot of attention and then draw the wrong conclusions from it, I would like to comment briefly on the German military aid to #Ukraine planned for 2025.
Currently, the Ministry of Finance is said to have budgeted just over €4 billion for military assistance to Ukraine in the coming year (draft budget). That is around €3 billion less than in the current year, which of course sounds terrible at first.
However, I would like to point out that this was also the case last year, when there was a lot of panic after multiple newspapers published articles saying that Germany has budget issues and has only planned with €4 billion for military-related Ukraine aid.
The funds were later increased by around €3 billion and negotiations are currently underway to again increase the Ukraine aid by up to €4 billion. This means, that if everything goes according to plan, the original €4 billion will be around €10 billion at the end.
As far as 2025 is concerned, BILD reported, for example, that the German MoD is planning with €15 billion, i.e. €9 billion more than the Ministry of Finance has currently budgeted. According to @Schwarz_MdB
(Budget & Defence Committee in the Bundestag), at least the funds approved for this year should be earmarked for next year.
If we add everything up, we can assume that at least another €7 billion will be earmarked for 2025, and most likely even more than €10 billion. After all, we could see that the current funding in 2024 lasted only for half a year. It would therefore be completely absurd to plan for 2025 with less than 2024.
In my opinion/assessment, nobody should panic or get unnecessarily upset when he or she reads an article in this regard in the future (which I am sure will come at some point…). When it comes to money, especially amounts in the billions of euros, there are always negotiations.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Er is de tijd van Jeltsin en de tijd van Poetin. Jeltsin was een alcoholist. Jeltsin wilde dat Rusland westers werd maar zette bijvoorbeeld vraagtekens waarom NATO bleef bestaan met de val van de Sovjet Unie. Het grootste probleem echter van Jeltsin was dat hij gewoonweg geen capabele leider was.Marzman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Poetin heeft eigenlijk maar heel kort de illusie opgehouden om westers te worden. Ik denk zelfs dat het nooit echt een lange termijn plan was. Vermoedelijk was voor Poetin het altijd een doel om Rusland net zo sterk te maken als de oude Sovjet unie. Maar om dat te bereiken moest hij eerst Rusland intern weer opbouwen. Toen hij daarmee bezig was breidde NATO zich uit omdat oud Sovjet landen zich vrijwillig en met de steun van het volk deden aanmelden bij NATO. Dat is ook iets wat veel pro-Rusland support niet vermelden. Het is niet NATO wat vroeg of de Oostblok landen zich bij NATO wilde voegen - Het waren de Oostblok landen die vroegen om bij NATO te komen. Dat proces ging heel snel binnen een paar jaar zat NATO tegen Rusland aan.
Voor Poetin zal dit een bittere pil zijn geweest. Die had ongetwijfeld verwacht meer tijd te hebben. Ik denk dat Poetin verwacht had dat de chaos en verdeeldheid in de Oostbloklanden voldoende was om westerse invloed voor te zijn. Dat bleek echter niet zo te zijn.
Rusland, Poetins Rusland, had altijd al het concept om de Invloedzone van Rusland over oost Europa te handhaven. Jeltsins Rusland of in ieder geval Jeltsin wilde oprecht democratisch en kapitalistisch worden. Maar omdat Jeltsin een alcoholist was op de eerste plaats en politicus op de tweede plaats vormde zich een oligarchie. Toen Poetin Jeltsin deed vervangen deed Poetin de hoofden van die oligarchen handig vervangen door zijn eigen poppetjes. Daarmee was de Sovjet Unie terug in een nieuwe vorm. Alles was weer onder controle van de staat maar er was de schijn van kapitalisme en democratie.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
https://www.reuters.com/w...ter-munitions-2024-07-18/
Triest, maar noodzakelijk. Clustermunitie is waarschijnlijk de meest effectieve manier om infanterie aanvallen tegen te gaan, ze maken in mijn optiek een juiste beslissing door dit te doet met Rusland naast hun deur.VILNIUS, July 18 (Reuters) - Lithuania's parliament on Thursday voted in favour of withdrawing from the Convention on Cluster Munitions, which bans the production, stockpiling, use and transfer of the weapons.
The government of the Baltic country that borders Russia, which has not signed the convention, has said that continued membership limited its defence and made deterrence less effective.
Cluster munitions, which are prohibited by more than 100 countries, typically release large numbers of smaller bomblets that can kill indiscriminately over a wide area. Russia, Ukraine and the United States have not signed the Convention.
Most European Union members are signatories, but among those that border Russia or Ukraine only Lithuania has signed it.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Wat heeft Medvedev nu gezegd dat zo'n consternatie veroorzaakte?
Misschien nog belangrijker dan een "onhandige" uitspraak is de wijze waarop de Russische platforms er daarna georkestreerd mee publiek gingen. De Russische netwerken kanaliseerden het wel wat explicieter naar het Russische publiek:Medvedev claimed that "it is not for nothing" that NATO General Secretary Jens Stoltenberg suggested that Ukraine could be able to join the alliance within the next ten years, concluding that Ukraine will "never" join NATO because NATO leadership will have changed by 2034 and because "it is quite possible that the notorious country 404 [a derogative use of the 404 computer 'error' code meant to suggest that Ukraine is not a real state] will not exist either.
Dat dit zo gebeurde impliceert het volgende:Russian news outlets, including Kremlin newswire TASS, immediately began publishing stories with headlines such as "Medvedev Admitted that Ukraine Will No Longer Exist in 2034" and, "Medvedev Predicted the Disappearance of Ukraine by 2034
ISW concludeert daarom:First and foremost, the explicit suggestion that Russia will be able to "destroy Ukraine" by 2034 is a promise to the Russian public that Russia will be able to win the war and achieve its objective to destroy Ukrainian statehood within a decade.
Het Russisiche bewind kan dus niet meer zonder gezichtsverlies naar de Russen toe akkoord gaan met het houden van de Donbas en Krim na onderhandeling. Ze heeft nu naar het Russische volk heel Oekraïne al toegezegd. Bijvangst voor het Russische bewind is uitstel van de conclusie dat het heeft gefaald. Die conclusie wordt nu tien jaar naar achteren geschoven. En tja, voor zo'n verlenging, daar moet dan natuurlijk wel een belofte tegenover staan.This Russian narrative also directly and strongly undermines select Kremlin officials' separate attempts to suggest that Russia is willing to "negotiate" for "peace" with Ukraine and further emphasizes that the Kremlin's only desired end-state for the war is the complete destruction of the Ukrainian state and people.
Niet lang na de kardinale zeperd begin 2022 is het Russische bewind in deze modus terecht gekomen, is toen al geanalyseerd. Haar enige manier om te kunnen voortbestaan is om deze oorlog aan de gang te houden. Zou de oorlog nu stoppen dan wordt het pay back time voor het Poetin bewind. Want Rusland staat er slecht voor. Iets wat de Donbas en Krim niet kunnen compenseren. Bovendien verdwijnt dan het het NAVO vijandbeeld zodat het bewind dat niet meer als excuus kan gebruiken voor alles wat de gewone Rus zich moet ontzeggen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Andreev zou zijn aangehouden op basis van een door Duitsland in mei uitgegeven Interpol red notice. Hij is een van de acht personen die zijn geïdentificeerd en aangeklaagd na Operatie Endgame—een Europol-operatie die command-and-control-servers van zes van 's werelds grootste botnets (Bumblebee, IcedID, Pikabot, Smokeloader, SystemBC en Trickbot) heeft neergehaald.
Volgens Duitse autoriteiten is Andreev sinds 2020 lid van de Trickbot-bende, waar hij opereerde onder de hackerspseudoniemen "Azot" en "Angelo."
Hij werd in Duitsland aangeklaagd wegens cybercriminaliteit, fraude en afpersing. Andreev zou de Trickbot-bende hebben geholpen bij het onderhouden van serverinfrastructuur, het infecteren van nieuwe apparaten en het faciliteren van ransomware-aanvallen.
Deze beste man is dus vooral aangeklaagd in Duitsland lijkt het. Waarom de Russen nu in actie komen deze persoon is opmerkelijk. Rusland huisvest juist dit soort types omdat ze a. schade berokkenen aan westerse infrastructuur en b. geld verdienen voor het regime.
Even een nuance: Uit veel analyses over het Poetin regime hoor ik dat het gebruik maakt van "post-truth" propaganda en nieuwsberichten. Dit betekend dat ze de "information space" van een gebied of volk proberen overladen met verschillende en vaak tegenstrijdige nieuwsberichten over Rusland en de oorlog. Dit doen ze om constante twijfel over de realiteit te zaaien en vervolgens mensen terughoudend te maken over wat te doen en op wie te stemmen.teacup schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:20:
Het Russisiche bewind kan dus niet meer zonder gezichtsverlies naar de Russen toe akkoord gaan met het houden van de Donbas en Krim na onderhandeling. Ze heeft nu naar het Russische volk heel Oekraïne al toegezegd. Bijvangst voor het Russische bewind is uitstel van de conclusie dat het heeft gefaald. Die conclusie wordt nu tien jaar naar achteren geschoven. En tja, voor zo'n verlenging, daar moet dan natuurlijk wel een belofte tegenover staan.
Niet lang na de kardinale zeperd begin 2022 is het Russische bewind in deze modus terecht gekomen, is toen al geanalyseerd. Haar enige manier om te kunnen voortbestaan is om deze oorlog aan de gang te houden. Zou de oorlog nu stoppen dan wordt het pay back time voor het Poetin bewind. Want Rusland staat er slecht voor. Iets wat de Donbas en Krim niet kunnen compenseren. Bovendien verdwijnt dan het het NAVO vijandbeeld zodat het bewind dat niet meer als excuus kan gebruiken voor alles wat de gewone Rus zich moet ontzeggen.
In deze opzet is Medvedev duidelijk de "hofnar", hij komt met echt de meest bizarre claims en voorspellingen. Dit doet hij om een maximale escalatie waarde aan te geven. Vervolgens komen er anderen met meer vredelievende claims, en wensen om onderhandelingen. Alleen Poetin weet zelf wat hij wilt.
Het feit is dat Poetin waarschijnlijk niet genoeg tanks zal hebben om de hele Donbas te claimen, laat staan Oekraine... Zolang wij maar artillerie blijven leveren.
[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 19-07-2024 11:11 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Klinkt alsof die voor de FSB moest gaan werken en dat niet wilde oid.Muncher schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:59:
Deze beste man is dus vooral aangeklaagd in Duitsland lijkt het. Waarom de Russen nu in actie komen deze persoon is opmerkelijk. Rusland huisvest juist dit soort types omdat ze a. schade berokkenen aan westerse infrastructuur en b. geld verdienen voor het regime.
Rusland doet dit alleen vanuit eigen belang.
(beetje hetzelfde als opgepakt worden voor 'corruptie', tegen vrijwel iedereen hebben ze wel 'bewijs' op voorraad ter chantage, alleen het moment van oppakken doen ze op een opportuun moment)
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2024 11:39 ]
PSN
Je overdrijft IMHO het belang van een quote van Medvedev. Dat is even belangrijk als een tweet van Wilders. Vandaag is het even nieuws en morgen is het weer vergeten. Ook in Rusland.teacup schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:20:
Het Russisiche bewind kan dus niet meer zonder gezichtsverlies naar de Russen toe akkoord gaan met het houden van de Donbas en Krim na onderhandeling. Ze heeft nu naar het Russische volk heel Oekraïne al toegezegd.
Het is echt niet één quote. Hij doet dit wekelijks, al jaren. Wilders moet in de Tweede kamer zich vaak nog verantwoorden.downtime schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Je overdrijft IMHO het belang van een quote van Medvedev. Dat is even belangrijk als een tweet van Wilders. Vandaag is het even nieuws en morgen is het weer vergeten. Ook in Rusland.
Dit is anders. Het is een hele performance die Medvedev opzet, om zichzelf nuttig te maken voor Poetin en vooral geen concurrent te zijn. Een goede video die het tracht uit te leggen:
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Des te meer reden om er niet teveel waarde aan te hechten. Blijkbaar heeft hij het nodig om relevant te blijven.XanderDrake schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Het is echt niet één quote. Hij doet dit wekelijks, al jaren.
Maar zal wat er in de praktijk gebeurd niet teveel af moeten wijken van wat ie zegt, want dan is ie niet meer relevant. En dat is voor zowel hem als Putin een probleem.downtime schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Des te meer reden om er niet teveel waarde aan te hechten. Blijkbaar heeft hij het nodig om relevant te blijven.
Je moet er niet teveel waarde aan hechten, maar het heeft zeker wel waarde voor de langere termijn.
[removed]
Hij is al niet relevant. Dat is zijn probleem juist. Hij is een hofnar geworden.redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:55:
[...]
Maar zal wat er in de praktijk gebeurd niet teveel af moeten wijken van wat ie zegt, want dan is ie niet meer relevant.
Hij hoeft niet relevant voor zichzelf te zijn zolang hij relevant is voor putin en voorlopig is ie dat door zijn uitspraken en daarmee beinvloeding van het russische volk.downtime schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:02:
[...]
Hij is al niet relevant. Dat is zijn probleem juist. Hij is een hofnar geworden.
[removed]
https://edition.cnn.com/2...lysis-intl-hnk/index.htmlVance has already rattled allies in Europe by strongly criticizing US support for Ukraine as it tries to defend itself against Russia. Like Trump, he has also repeatedly criticized NATO and its European members for not spending enough on defense.
That view drew praise from Russia’s top diplomat on Wednesday.
“He (Vance) stands for peace, for cessation of aid. We can only welcome this because, in fact, it is necessary to stop pumping Ukraine with weapons, and the war will end,” Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said.
PSN
Lavrov is ook een Hofnar, overigens. Wel sneu ergens, want beide waren vrij serieuze en mogelijk zelfs competente politici rond 2010. Maar sinds de tweede periode onder Poetin zijn ze intellectueel totaal irrelevant.YakuzA schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:21:
Lavrov spreekt zijn support uit voor Vance:
[...]
https://edition.cnn.com/2...lysis-intl-hnk/index.html
https://nos.nl/artikel/25...roordeeld-tot-16-jaar-celDe Amerikaanse journalist Evan Gershkovich is in Rusland veroordeeld tot 16 jaar cel. De Russische rechtbank in Jekaterinenburg acht hem schuldig aan spionage. De 32-jarige journalist die schrijft voor The Wall Street Journal spreekt de beschuldigingen tegen. De Russische aanklager had 18 jaar cel tegen hem geëist.
PSN
Ik zie lavrov geen enkele moeite hebben met de leugens verder helpen te verspreiden. Dus of ze ooit competent als mens waren is maar de vraag.XanderDrake schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Lavrov is ook een Hofnar, overigens. Wel sneu ergens, want beide waren vrij serieuze en mogelijk zelfs competente politici rond 2010. Maar sinds de tweede periode onder Poetin zijn ze intellectueel totaal irrelevant.
Misschien ooit wel. Maar zo werkt dat nu eenmaal in een autocratie in een laat stadium zoals die van rusland.Ossi schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:19:
[...]
Ik zie lavrov geen enkele moeite hebben met de leugens verder helpen te verspreiden. Dus of ze ooit competent als mens waren is maar de vraag.
Je bent de loyaalste, of je bent dood.
Er is op dit moment niet zoveel keus meer voor mensen met een positie als Lavrov.
Eigenlijk is hij als individu al gestorven en is zijn lichaam verworden tot een soort vleesgeworden isolatie cel van zijn ziel. Niet langer beschikkend over vrije wil, slechts een soort oerlelijke bleutooth speaker die propaganda op repeat afspeelt. Ik hoop ook dat hij dit zelf ook beseft als hij snachts in bed ligt, als man met enige vorm van intelligentie.
De consequenties van langzaam escalerende autoritaire macht.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Samenwerking is er al op intelligence niveau. Australië is lid van FVEY. Japan en Zuid-Korea zitten in Five Eyes Plus en Six Eyes (laatste zit dacht ik ook Frankrijk bij). Nine Eyes en Fourteen Eyes zitten een groot aantal Europese NAVO landen bij. O.a. Duitsland, Nederland, diverse Scandinavische landen.YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:49:
Hoe lang zou het duren voordat we deze 4 ook in de NAVO zien?
Of is dat geen haalbare kaart voor de toekomst?
[...]
https://nos.nl/artikel/25...n-zuid-korea-en-australie
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wel actie, maar geen publiek bekende opschaling van actie.gise schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Maar het is jammer, zeker op het huidige moment.
Rusland houdt zich nergens aan, geen verdrag, geen limitaties. Een bevolking terroriseren en zieke kinderen bombarderen.
En wat is de reactie van het westen, we vinden het allemaal heel erg, maar 0 actie.
Dit had wederom direct ingezet moeten worden als overschrijding van een rode lijn, laat dan maar de limitaties gaan en geeft Oekraïne de toestemming om militaire (!!) doelen te raken ongeacht de afstand.
Wees blij dat Defensie naar VVD is gegaan en niet naar BBB/PVV. (Was wel lachwekkend geweest een peasant army
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
*knip* schelden achterwege laten, niet op een openbaar forum, beter voor jezelf houden.YakuzA schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:31:
Gershkoovich voor 16 jaar veroordeeld, Rusland heeft het ruilgeld alweer klaar gelegd.
[...]
https://nos.nl/artikel/25...roordeeld-tot-16-jaar-cel
[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 20-07-2024 17:13 ]
een treffende spreuk
Ook de 836 miljoen euro vennootschapsbelasting op die winst, werd door België doorgestort.
Verder houdt Euroclear nog 6 miljard euro opzij voor eventuele toekomstige claims.
https://m.standaard.be/cn...?journeybuilder=nopaywall
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
President Zelensky has stated he is hopeful that a diplomatic end to the war can be achieved this year through Ukraine's peace plan initiative. Meanwhile on Kremlin State TV they are for the first time talking about ending the war with a negotiation in order to avoid further… pic.twitter.com/rS3DGrmCbo
— Jake Broe (@RealJakeBroe) 21 juli 2024
Trump says he had ‘a very good phone call’ with Zelensky, discussed Russia-Ukraine war
https://edition.cnn.com/2...hone-call-2024/index.html
CNN
—
Former President Donald Trump said he “had a very good phone call” with Ukrainian President Volodymyr Zelensky on Friday.
The call between the two leaders, who have had a complicated relationship, marks their first conversation since Trump left the White House and comes the day after he formally accepted the Republican Party’s nomination for president. It also comes amid concerns in Europe about what Trump’s policy toward the Russia-Ukraine war would be if he were to win the presidential election in November.
“President Zelenskyy of Ukraine and I had a very good phone call earlier today. He congratulated me on a very successful Republican National Convention and becoming the Republican nominee for President of the United States,” Trump said in a post on Truth Social. “He condemned the heinous assassination attempt last Saturday and remarked about the American people coming together in the spirit of Unity during these times.”
Trump continued, “I appreciate President Zelenskyy for reaching out because I, as your next President of the United States, will bring peace to the world and end the war that has cost so many lives and devastated countless innocent families. Both sides will be able to come together and negotiate a deal that ends the violence and paves a path forward to prosperity.”
Ik vraag mij af of Trump hiermee bedoelt dat hij de huidige linies eigenlijk wel een prima compromis vindt tussen de Russische en Oekraïense eisen.In last month’s CNN presidential debate, Trump said that Putin’s terms for an agreement – which would include Ukraine ceding the four territories currently occupied by Russia – are “not acceptable.” But the former president and his allies have also criticized sending US military aid to Kyiv.
Zelf lijkt mij dat persoonlijk ook het meest realistische op het moment, maar de situatie kan natuurlijk zeker veranderen mocht Trump besluiten veel meer steun te geven (onrealistisch) of de steun gewoon te verminderen of stoppen.
(Moet hij natuurlijk wel gekozen worden)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Punt 1 is natuurlijk hoe Trump Poetin aan de onderhandelingstafel weet te krijgen. Voor Poetin is het niet echt gunstig als de oorlog stopt. Was dat het waard, die paar kleine stukjes Oekraïne die ze er dan bij hebben?Yakolev schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:59:
Ik vraag mij af of Trump hiermee bedoelt dat hij de huidige linies eigenlijk wel een prima compromis vindt tussen de Russische en Oekraïense eisen.
Zelf lijkt mij dat persoonlijk ook het meest realistische op het moment, maar de situatie kan natuurlijk zeker veranderen mocht Trump besluiten veel meer steun te geven (onrealistisch) of de steun gewoon te verminderen of stoppen.
Ten tweede moet Trump Oekraïne zover zien te krijgen om te stoppen met vechten, bijv. door helemaal geen wapens meer te leveren.
Dat zou slecht zijn voor Oekraïne, maar nog veel slechter voor de VS. Dat kan op termijn een aardverschuiving geven. Als europese landen zich zonder de VS gaan verdedigen tegen rusland, dan kan de EU een enorme machtsfactor worden in een multi-polaire wereld.
Trump continued, “I appreciate President Zelenskyy for reaching out because I, as your next President of the United States, will bring peace to the world
PSN
Ik zou daar niet vanuit gaan. Moskou heeft al laten weten dat ze de Krim plus die 4 geannexeerde oblasts willen en de garantie dat Oekraine nooit lid van NATO wordt.Yakolev schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:59:
Ik vraag mij af of Trump hiermee bedoelt dat hij de huidige linies eigenlijk wel een prima compromis vindt tussen de Russische en Oekraïense eisen.
En voor je denkt dat het alleen over die bezette gebieden gaat: Een groot deel van die geannexeerde oblasts is helemaal niet (meer) bezet. Denk aan Kherson-stad en het deel van de Kherson-oblast noordelijk van de Dnipro. Daar zal Trump niet over onderhandelen. Die wil gewoon snel scoren met "vrede" in Oekraine. En de snelste manier is door de militaire hulp stop te zetten.
Het Pentagon heeft dus recentelijk een budget van 60 miljard gekregen om Oekraïne te steunen op allerlei manieren. Volgens mij lukt het Biden nog wel om die funding grotendeels toe te zeggen in vaste contracten en draw downs voordat Trump het Witte Huis overneemt, als hij al wint.downtime schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:05:
En de snelste manier is door de militaire hulp stop te zetten.
Daarmee kan Oekraïne in verdediging-stand waarschijnlijk het wel twee jaar volhouden. Voor de rest moet Oekraïne in het geval van een Trump presidentschap het hebben van Europese landen, de EU, andere NAVO landen en het nieuwe Oekraïnefonds.
Met een beetje mazzel kan Zelenskyi een middelvinger opsteken richting Trump en door vechten. Amerikaanse steun missen is wel slecht voor het moraal, maar ja.
Wat hebben vaste contracten voor zin als Trump de USAF gewoon kan verbieden om het spul naar Oekraine te vliegen?XanderDrake schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Het Pentagon heeft dus recentelijk een budget van 60 miljard gekregen om Oekraïne te steunen op allerlei manieren. Volgens mij lukt het Biden nog wel om die funding grotendeels toe te zeggen in vaste contracten en draw downs voordat Trump het Witte Huis overneemt, als hij al wint.
Alleen reeds geleverde spullen tellen. Alles wat nog niet aangekomen is kan tegengehouden worden.
Goed punt. Misschien moet Biden even een vliegdekschip leveren, en kan Zelenskyi het terug ruilen met Trump voor tanks ofzodowntime schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:37:
[...]
Wat hebben vaste contracten voor zin als Trump de USAF gewoon kan verbieden om het spul naar Oekraine te vliegen?
Alleen reeds geleverde spullen tellen. Alles wat nog niet aangekomen is kan tegengehouden worden.
https://nos.nl/l/2529915
Een rechter in Rusland heeft in het geheim de Amerikaans-Russische journalist Alsu Kurmasheva veroordeeld tot een celstraf van 6,5 jaar. Volgens de rechter heeft ze zich schuldig gemaakt aan het verspreiden van desinformatie over het Russische leger.
PSN
Ik weet niet of Trump wel vrede kan afdwingen, Oekraïne houd er al rekening mee en de rest van de Navo ook. Wapen productie in Europa komt op gang... ik vraag me af wat er gebeurt als Oekraïne doorvecht ongeacht wat Trump roept...Jerie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:33:
Hij haalt mensen binnen uit naburige *stannetjes, India, Afrika. Materiaal zitten we aan T62, een meer dan 60 jaar oud ontwerp, en de oude troep van Noord-Korea. De Oekraïners weten met eigen wapens (met name drones) steeds dieper in Rusland te raken.
Via China, Orban, Trump, manipulatie van Westerse media komt naar boven wat Poetin wil: vrede. Dat houdt in dat hij op z'n achterste poten staat. Het moment dat Poetin dat wil, moet je eigenlijk doorpakken. Het is te hopen dat Trump niet wint. Doet hij dat wel, dan is de oorlog voorbij begin 2025. Tegen ontzettend ongunstige voorwaarden voor Oekraïne (dat zegt Trump er nu niet bij). Trump zegt gewoon alle wapenleveringen stoppen vanaf februari 2025 en jullie geven Kherson, Zaporizja, Donetsk, Luhansk en Krim officieel aan de Russen. Trump is dan de held van de wereldvrede en de redder van de Amerikaanse economie. Het is een farce en sellout, dat zal de gemiddelde Rep worst wezen.
Gaat Rusland door met oorlogseconomie, dan moeten wij ook opschalen. Stoppen ze, zullen ze nog steeds geen directe handelspartner van ons meer worden. Dat, plus vergrijzing, plus deuk vertrouwen in NAVO dankzij Trump, zorgt er voor dat EU economie doorkabbelt op het huidige zeer matige tempo.
Ik vermoed dat Poetin niet echt gelooft dat de president van de VS echt macht heeft *knip* term achterwege laten, trekt discussie op zich aan misschien gaat hij dan door met provocaties richting de VS... wat doet Trump dan... Maar hopelijk komt het niet zover...
[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:54 ]
Mja ligt allemaal aan hoe Trump zich gaat gedragen, bedoel hij kan zeggen dan is het klaar.klaw schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]
Ik weet niet of Trump wel vrede kan afdwingen, Oekraïne houd er al rekening mee en de rest van de Navo ook. Wapen productie in Europa komt op gang... ik vraag me af wat er gebeurt als Oekraïne doorvecht ongeacht wat Trump roept...
Ik vermoed dat Poetin niet echt gelooft dat de president van de VS echt macht heeft *knip* misschien gaat hij dan door met provocaties richting de VS... wat doet Trump dan... Maar hopelijk komt het niet zover...
Maar het is klaar kan ook zijn die tegen Rusland zegt nu opbokken anders krijgen ze alles wat we kunnen geven.
En alles er tussen…
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:54 ]
Die "productie" komt in Europa al jaren op gang nu. Ik heb het idee dat het eerder een soort sputter is dan dat het echt is gaan lopen. Ik heb er zo onderhand weinig vertrouwen meer in.klaw schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]
Ik weet niet of Trump wel vrede kan afdwingen, Oekraïne houd er al rekening mee en de rest van de Navo ook. Wapen productie in Europa komt op gang... ik vraag me af wat er gebeurt als Oekraïne doorvecht ongeacht wat Trump roept...
Ik vermoed dat Poetin niet echt gelooft dat de president van de VS echt macht heeft *knip* misschien gaat hij dan door met provocaties richting de VS... wat doet Trump dan... Maar hopelijk komt het niet zover...
*knip* Niet op de tem ingaan
[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:56 ]
Ik vind het iets te gemakkelijk om naar Trump te wijzen. Als dit zou gebeuren, dan hebben wij als EU ook enorm lopen slapen namelijk. Als we dat laten gebeuren, als EU zijnde, dan geven we Rusland eigenlijk het signaal dat we niet sterk genoeg zijn om het tegen ze op te nemen en dat als ze zich maar lang genoeg misdragen ze altijd hun zin krijgen. Er moet gewoon echt aan onze kant een tandje bij, ik zou diep teleurgesteld zijn in onze politici als Oekraïne iets zou moeten opgeven. (Ik verwacht overigens niet dat het die politici overigens iets zal interesseren hoor).Jerie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:33:
Hij haalt mensen binnen uit naburige *stannetjes, India, Afrika. Materiaal zitten we aan T62, een meer dan 60 jaar oud ontwerp, en de oude troep van Noord-Korea. De Oekraïners weten met eigen wapens (met name drones) steeds dieper in Rusland te raken.
Via China, Orban, Trump, manipulatie van Westerse media komt naar boven wat Poetin wil: vrede. Dat houdt in dat hij op z'n achterste poten staat. Het moment dat Poetin dat wil, moet je eigenlijk doorpakken. Het is te hopen dat Trump niet wint. Doet hij dat wel, dan is de oorlog voorbij begin 2025. Tegen ontzettend ongunstige voorwaarden voor Oekraïne (dat zegt Trump er nu niet bij). Trump zegt gewoon alle wapenleveringen stoppen vanaf februari 2025 en jullie geven Kherson, Zaporizja, Donetsk, Luhansk en Krim officieel aan de Russen. Trump is dan de held van de wereldvrede en de redder van de Amerikaanse economie. Het is een farce en sellout, dat zal de gemiddelde Rep worst wezen.
Gaat Rusland door met oorlogseconomie, dan moeten wij ook opschalen. Stoppen ze, zullen ze nog steeds geen directe handelspartner van ons meer worden. Dat, plus vergrijzing, plus deuk vertrouwen in NAVO dankzij Trump, zorgt er voor dat EU economie doorkabbelt op het huidige zeer matige tempo.
Maar dat is wel de lijn van verwachtingen met Trump.dr.lowtune schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:55:
[...]
Ik vind het iets te gemakkelijk om naar Trump te wijzen. Als dit zou gebeuren, dan hebben wij als EU ook enorm lopen slapen namelijk. Als we dat laten gebeuren, als EU zijnde, dan geven we Rusland eigenlijk het signaal dat we niet sterk genoeg zijn om het tegen ze op te nemen en dat als ze zich maar lang genoeg misdragen ze altijd hun zin krijgen. Er moet gewoon echt aan onze kant een tandje bij, ik zou diep teleurgesteld zijn in onze politici als Oekraïne iets zou moeten opgeven. (Ik verwacht overigens niet dat het die politici overigens iets zal interesseren hoor).
Dat is iets te kort door de bocht.Mektheb schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:13:
[...]
Maar dat is wel de lijn van verwachtingen met Trump.
Trump is een zakenman en zal wapens blijven sturen in ruil voor bouwcontracten of een deel van de toekomstige oekrainse economie.
Biden geeft alles weg en Trump wil er iets voor in ruil.
Wij als EU zijn niet in staat de militaire toevoeging van de VS te vervangen. Daar hebben wij de middelen niet voor. En al helemaal niet na 30 jaar bezuinigen op Defensie. We kunnen opschalen maar dat gaat traag, en incompleet.dr.lowtune schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:55:
[...]
Ik vind het iets te gemakkelijk om naar Trump te wijzen. Als dit zou gebeuren, dan hebben wij als EU ook enorm lopen slapen namelijk. Als we dat laten gebeuren, als EU zijnde, dan geven we Rusland eigenlijk het signaal dat we niet sterk genoeg zijn om het tegen ze op te nemen en dat als ze zich maar lang genoeg misdragen ze altijd hun zin krijgen. Er moet gewoon echt aan onze kant een tandje bij, ik zou diep teleurgesteld zijn in onze politici als Oekraïne iets zou moeten opgeven. (Ik verwacht overigens niet dat het die politici overigens iets zal interesseren hoor).
En o.a. Wilders zal het allemaal worst wezen.
Dit, de defensie industrie van de Verenigde Staten is goed voor 310 miljard dollar. Dat zijn alle fabrikanten die iets maken voor de strijdkrachten. Alleen Raytheon is al goed voor 185.000 banen. De USA stuurt "oude meuk" en opeens worden er door bijvoorbeeld Polen bijna 500 HIMARS launchers besteld. Waarde: 10 miljard dollar. Daar komen nog 100+ Abrams tanks bij ter waarde vanm 1.5 miljard. En Polen is niet alleen.Indoubt schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:12:
Misschien dat ie er wat extra's probeert uit te slepen maar voorlopig gaan er vele miljarden naar de US defensie industrie. Dat gaat geen enkele US president riskeren.
Anyway, dat valt naadloos in het Make America Great Again programma waarbij Amerikaanse banen moeten worden gecreeerd en waar ze geld willen verdienen met export van goederen.
Dus hoewel het een heel naar conflict is wat niemand wenst, voor de defensie industrie zijn het gouden tijden. De kip met de gouden eieren slachten zal Trump niet doen.
We dwalen overigens ontzettend af van het topic.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee, dit is gewoon de vervanger van Irak of Afganistan. Het geld van de US defensie moet toch érgens heen.asing schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:39:
[...]
Anyway, dat valt naadloos in het Make America Great Again programma waarbij Amerikaanse banen moeten worden gecreeerd en waar ze geld willen verdienen met export van goederen.
Dus hoewel het een heel naar conflict is wat niemand wenst, voor de defensie industrie zijn het gouden tijden. De kip met de gouden eieren slachten zal Trump niet doen.
Dat is wel wat beter dan opgevoerde golf karretjes of gewoon lopend.
Ze hebben gewoon niet genoeg (of geen) APC meer. De laatste tijd waren het omgebouwde tanks met cope-cage. Maar die raken ook op.
Hopelijk kan Oekraïne het doorzetten. Als het moeilijker wordt voor de russen om bij de front linie te komen, dan kunnen ze weer terrein winnen.
let the past be the past.
Misschien kan Trump juist een enorme impuls aan de wapenindustrie geven. Als Trump uit NATO stapt, zullen we de Amerikaanse wapens alleen maar harder nodig hebben, en zullen Amerikaanse leveranciers de komende jaren op volle toeren draaien. Want we kunnen ons dan niet permitteren om de grootste wapenleveranciers in de wereld over te slaan en te wachten tot Duitsland en Frankrijk hun productie opgeschroefd hebben.asing schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:39:
[...]
Dit, de defensie industrie van de Verenigde Staten is goed voor 310 miljard dollar. Dat zijn alle fabrikanten die iets maken voor de strijdkrachten. Alleen Raytheon is al goed voor 185.000 banen. De USA stuurt "oude meuk" en opeens worden er door bijvoorbeeld Polen bijna 500 HIMARS launchers besteld. Waarde: 10 miljard dollar. Daar komen nog 100+ Abrams tanks bij ter waarde vanm 1.5 miljard. En Polen is niet alleen.
Of beseffen we dat afhankelijk zijn van de VS wel een heel slecht idee is, en geven we nog meer prioriteit aan de Europese wapenindustrie, wat in de laatste jaren al in gang is gezet.downtime schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:45:
[...]
Misschien kan Trump juist een enorme impuls aan de wapenindustrie geven. Als Trump uit NATO stapt, zullen we de Amerikaanse wapens alleen maar harder nodig hebben, en zullen Amerikaanse leveranciers de komende jaren op volle toeren draaien.
Wat jets betreft zijn de VS eigenlijk de enigen, maar voor de rest kunnen we alles zelf maken, en wat we nog niet hebben is veel al in ontwikkeling.
Nee, een Trump win zal niet goed voor de Amerikaanse wapenindustrie zijn.
Enfin, volgens mij dwalen we nu een beetje af.
Kleine correctie/verduideleking:
RTX (de ‘moederholding’) is 185.000 banen, Raytheon is daar een deel van. Source: ik werk voor RTX maar niet voor Raytheon
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Neen, trump wil niks sturen, ook ten tijde van trump als president was dat niet anders.murphydrz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:27:
[...]
Dat is iets te kort door de bocht.
Trump is een zakenman en zal wapens blijven sturen in ruil voor bouwcontracten of een deel van de toekomstige oekrainse economie.
Biden geeft alles weg en Trump wil er iets voor in ruil.
Niks te maken met zakenman.
*knip* Laat deepstate maar liggen, aparte discussie, niet voor dit topic die productie op gang brengen duurt jaren.Muncher schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:55:
[...]
Die "productie" komt in Europa al jaren op gang nu. Ik heb het idee dat het eerder een soort sputter is dan dat het echt is gaan lopen. Ik heb er zo onderhand weinig vertrouwen meer in.
*knip*
Doodnormaal, of je moet er vele miljarden tegenaan gooien wat dusver europe niet wil doen.
[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 19:04 ]
Je trekt de conclusie wel erg ver door. Er zit nog een gigantische ruimte tussen niets doen en plat nuken. Je kunt ze vertellen dat het nu genoeg is geweest en dat ze zich nu actief gaan bemoeien met de luchtverdediging voor de veiligheid van het eigen land. En dat bij elke keer dat de verdediging aan het werk gezet moet worden trek je de lijn der verdediging verder het buurland in.Freakertje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:51:
[...]
Je kunt gelijk een nuke op Moskou gooien (en ja ik weet dat Roemenië die niet heeft), maar dat is allicht ook weer iets overdreven. Je hebt domweg een aantal gradaties van reacties, waarbij 'Foei!' zeggen tegen een ambassadeur zo ongeveer de allerlaagste en allereerste stap is. Diplomatiek gezien is direct een flink aantal stappen overslaan niet heel handig.
Je moet het zien als een allereerste reactie waarbij je laat blijken dat je er niet zo heel erg blij mee bent, maar nog geen verdere stappen wilt nemen om de relatie 'goed' te houden.
offtopic:
Ik zie trouwens nu dat ik te happig hierop was en dit in het Rusland-Oekraïne topic postte. Dit past beter in het Rusland-Westerse verhoudingen topic. Wil je verder gaan, quote deze dan even daar. En allicht dat een modje dit ook al gaat verplaatsen
Uiteindelijk stop je een bully alleen door hem zich te laten realiseren dat hij met de verkeerde aan het sollen was.
*knip* in dit topic niet trachten een definitie scherp te maken, verwijs hiervoor naar een Internetbronk995 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:36:
[...]
De deepstate is een verzinsel bestaat niet, die productie op gang brengen duurt jaren.
Doodnormaal, of je moet er vele miljarden tegenaan gooien wat dusver europe niet wil doen.
Productie op gang duurt jaren: we zijn al 2,5 jaar bezig toch?
[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:18 ]
*knip* Zoals aangegeven: discussie in dit topic achterwege laten.
Niet met de productie op te drijven. De verwachting was nooit dat oekraine zo lang ging uithouden.Productie op gang duurt jaren: we zijn al 2,5 jaar bezig toch?
neem 155mm obussen, voor de oorlog kon europa een 100 000 per jaar maken.
Nu zit dat tegen de 1 miljoen en tegen 2025 moet dat 2 miljoen zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:19 ]
*knip* In dit topic verdere discussie achterwege latenk995 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:20:
[...]
*knip*
[...]
Niet met de productie op te drijven. De verwachting was nooit dat oekraine zo lang ging uithouden.
neem 155mm obussen, voor de oorlog kon europa een 100 000 per jaar maken.
Nu zit dat tegen de 1 miljoen en tegen 2025 moet dat 2 miljoen zijn.
2 miljoen vind ik niet indrukwekkend. Rusland produceert rond de 4 miljoen volgens FTM. Dat zal wel niet 100% kloppen, maar toch. Is dit nou de indrukwekkende productie macht van het Westen. Ik vind het allemaal maar magertjes, zeker door alle ronkende woorden van politici.
https://archive.ph/acMoA
[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:21 ]
Dat krijg je als je geen dictator en staatsbedrijven hebt.Muncher schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:46:
[...]
2 miljoen vind ik niet indrukwekkend. Rusland produceert rond de 4 miljoen volgens FTM. Dat zal wel niet 100% kloppen, maar toch. Is dit nou de indrukwekkende productie macht van het Westen. Ik vind het allemaal maar magertjes, zeker door alle ronkende woorden van politici.
Dan heb je allerlei bedrijven die dan weer vragen om minimale orders en afnameverplichtingen voordat ze willen opschalen etc wat dan weer door de ambtelijke molen heen moet.
PSN
*knip* verdere discussie achterwege laten, en zeker niet op deze toon
Dat kan goed zijn *knip* Geen Jij-bak, voegt niets toe en verpest de sfeer2 miljoen vind ik niet indrukwekkend. Rusland produceert rond de 4 miljoen volgens FTM. Dat zal wel niet 100% kloppen, maar toch. Is dit nou de indrukwekkende productie macht van het Westen. Ik vind het allemaal maar magertjes, zeker door alle ronkende woorden van politici.
[ Voor 28% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:24 ]
*knip*
En loutere onwetendheid: volgens mij baseer ik mijn mening op een stuk van een gerespecteerd onderzoeksplatform. Wel wat makkelijk om dan met zo'n one-liner terug te komen van "je bent dom". Kom dan met een bron die het tegendeel bewijst of probeer mij te overtuigen van mijn ongelijk. Ik denk dat iedereen daar wat aan kan hebben.
Dat is helemaal waar. Misschien is dit het beste wat "we" kunnen doen. Ik had ergens verwacht dat we na 2,5 jaar de productie van Rusland veel meer hadden kunnen naderen. Zal wel vooral mijn ijdele hoop zijn.YakuzA schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:49:
[...]
Dat krijg je als je geen dictator en staatsbedrijven hebt.
Dan heb je allerlei bedrijven die dan weer vragen om minimale orders en afnameverplichtingen voordat ze willen opschalen etc wat dan weer door de ambtelijke molen heen moet.
[ Voor 44% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:32 ]
*knip*
Ik zie niet waarom, ik gaf dat louter als voorbeeld omdat jij blijkbaar geen verandering zag.En loutere onwetendheid: volgens mij baseer ik mijn mening op een stuk van een gerespecteerd onderzoeksplatform. Wel wat makkelijk om dan met zo'n one-liner terug te komen van "je bent dom". Kom dan met een bron die het tegendeel bewijst of probeer mij te overtuigen van mijn ongelijk. Ik denk dat iedereen daar wat aan kan hebben.
Je eigen bron zegt hetzelfde: productie is vele malen deze van voor de oorlog dat er dus nog niks gedaan is is onzin.
Waarom? Bedoel dat kost miljarden extra en waarom? Wie denk je dat de EU zal moeten bevechten in 2024?Dat is helemaal waar. Misschien is dit het beste wat "we" kunnen doen. Ik had ergens verwacht dat we na 2,5 jaar de productie van Rusland veel meer hadden kunnen naderen. Zal wel vooral mijn ijdele hoop zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:32 ]
We willen Oekraïne blijven steunen, toch? En onze eigen voorraden weer aanvullen? Volgens mij is aangegeven dat er steeds een tekort aan artilleriemunitie is, wat nu (tijdelijk) is opgevuld door het Tsjechische munitie-initiatief.En de VS lijken niet een erg betrouwbare partner op dit vlak (kijk eens hoe lang het laatste pakket nodig had om erdoor te komen).k995 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:24:
[...]
Waarom? Bedoel dat kost miljarden extra en waarom? Wie denk je dat de EU zal moeten bevechten in 2024?
Als dit verouderde informatie is, dan hoor ik dat graag.
*knip* ook hier, een dergelijke toon is hier niet gewenst en helpt een discussie nooitMuncher schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
[...]
We willen Oekraïne blijven steunen, toch? En onze eigen voorraden weer aanvullen? Volgens mij is aangegeven dat er steeds een tekort aan artilleriemunitie is, wat nu (tijdelijk) is opgevuld door het Tsjechische munitie-initiatief.En de VS lijken niet een erg betrouwbare partner op dit vlak (kijk eens hoe lang het laatste pakket nodig had om erdoor te komen).
Als dit verouderde informatie is, dan hoor ik dat graag.
EU heeft meer dan voldoende industrie voor dit, de vraag is wie zal dat betalen. Hoe sneller je iets wil hoe meer je dat kost.
EN nogmaals je bewering was dat er geen voortgang was, die is er duidelijk wel. Dat je nu veranderd naar "ja maar ik vind dat nog steeds niet genoeg" doet weinig ter zake.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:26 ]
Met woordkeuze geef je een bepaalde kleuring, referentie,... mee. Als je een specieke term van een complottheorie gebruikt, dan ziet de rest dat je naar een complottheorie refereert.
2 jaren geleden keken we naar Perun's presentatie over hoe 2 miljoen artilleriegranaten in de hele wereld bij elkaar schrapen. Dan is wij gaan in de EU meer dan 2,0 miljoen per jaar maken, een goede vooruitgang. We hadden heel hard afgeschaald en nu moet de hele supply chain opgeschaald worden. Niet veel anders dan hoe geraken we aan genoeg mondmaskers, GPU's, chips,...2 miljoen vind ik niet indrukwekkend. Rusland produceert rond de 4 miljoen volgens FTM. Dat zal wel niet 100% kloppen, maar toch. Is dit nou de indrukwekkende productie macht van het Westen. Ik vind het allemaal maar magertjes, zeker door alle ronkende woorden van politici.
Westerse artilleriegranaten vliegen sneller, gaan verder, knallen harder en je hebt minder schoten nodig om iets te raken. De 2 miljoen artilleriegranaten zijn wel 6 inch (155 mm en 152 mm) en bij de russische productiecapaciteit tellen ze ook 122mm en mortiergranaten erbij. 2 miljoen aan zwaar spul dat het werk van 2 of 3 keer zoveel russische artilleriegranaten doet.
Ik zou de productiecapaciteit naar 3 miljoen willen zien stijgen. Oekraïne vraagt 200k artilleriegranaten per maand en dat is 2,4 miljoen per jaar. De resterende 0,6 miljoen per jaar is om aan de andere klanten te kunnen leveren.
Personeel is geen probleem. Dankzij imago-verandering van de wapenindustrie krijgt Rheinmetall 100k sollicitaties.
Ze rekenen wel creatief, maandproductie in december 2024 maal 12 is jaarproductie is niet hetzelfde als we maken 1,7 miljoen artilleriegranaten in 2024. Momenteel is de geschatte jaarproductie rond 550k, gedeeld door 12 is rond 45k per maand. Over-promise, under-deliver.
Zelensky belooft een miljoen drones in 2024 en in de eerste 2 maanden in 2024 zijn 200k drones gemaakt. De dronebouwers verwachten 2 tot 3 miljoen drones dit jaar. Under-promise, over-deliver.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 18:33 ]
Jij mag een deel van je salaris inleveren!Muncher schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:46:
[...]
I have an idea. Every time someone uses the total number of Russian mortar + 122 + 152 ammo production to 155mm production, they have to donate 1/4 of their salary to the Czech ammo purchase. Does that seem fair?
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 26 mei 2024
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 24-07-2024 17:51 ]
Die rekening mag ik naar FTM sturen.XWB schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:51:
[...]
Jij mag een deel van je salaris inleveren!
[Twitter]

Volkskrant Liveblog
Nieuwe premier Estland belooft Oekraïne tot einde oorlog te steunen
Zelenskyy is er als de kippen bij om de Estlandse premier hiervoor op het schild te heffen en vindt dat ze als voorbeeld voor anderen kan dienen.19:09, Gisteren
De nieuwe premier van Estland, Kristen Michal, belooft Oekraïne te steunen ‘tot de overwinning’ in de oorlog met Rusland is bereikt. Dat heeft Michal vandaag gezegd in een interview met persbureau Reuters. Daarmee zet hij het beleid van zijn voorganger Kaja Kallas voort. Zij nam ontslag om buitenlandchef van de Europese Unie te worden.
Kallas ontpopte zich eerder tot een van de sterkste aanhangers van Oekraïne in de EU en in de NAVO. Onder Michal wil Estland de defensieuitgaven van het land zelfs nog vergroten. De regering wil voor grofweg een miljard euro aan munitie inslaan. Dat blijkt uit een plan dat volgens Michal in september zal worden uitgewerkt.
Zelensky schreef vandaag op X dat de toezegging van Estland om Oekraïne te blijven steunen met 0,25 procent van zijn bruto binnenlands product ‘een uitstekend voorbeeld is’ voor de andere landen in de EU. Ook gaf Michal vandaag in een telefoongesprek met Zelensky opnieuw steun voor een EU-lidmaatschap van Oekraïne.
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 24-07-2024 21:11 ]
Naarmate de leiders van steeds meer landen deze doelstelling uitspreekt, dan gaan steeds meer overheden uitrekenen welke funding, industriële productie, supply chain, trainingsfaciliteiten, logistiek,... er nodig is en maken plannen om het uit te voeren. Dan gaat de ene bottleneck na de andere verdwijnen.
Polen wilt hun krijgsmacht verdubbelen en het creëren van een Oekraïense legioen is een goede oefening om trainingsfaciliteiten op te bouwen, de troepen uit te rusten van alle benodigdheden, logistiek naar het front regelen, aan het front gevechtservaring opdoen, de feedback in de training verwerken,...
Het wordt interessant als veel EU of NAVO landen een Oekraïense legioen oprichten. Dan zijn er tientallen landen die hun krijgsmacht updaten naar de nieuwste ontwikkelingen en het uitbreiden in de praktijk uitgetest hebben. Als er later gemobiliseerd wordt, dan weten de krijgsmachten hoe je dat moet doen en er zijn al trainingsfaciliteiten gebouwd, voorraden aangelegd,...
Verwijderd
De 4 grootste landen ter wereld vinden dat ze te klein zijn en tasten elkaars grenzen af. Rusland wil Oekraïne, China wil Taiwan en de VS heeft al lang vele basissen in de Stille Oceaan. Enkel Canada vindt blijkbaar dat het al genoeg landoppervlakte heeft. De hebzucht en machtsdrang van de mens vind je toch zowel op kleine als op grote schaal...De Verenigde Staten en Canada hebben 2 Russische en 2 Chinese bommenwerpers onderschept die samen vlak bij de Amerikaanse staat Alaska aan het patrouilleren waren.
OK, ik hap: er tasten er hier (in dit specifieke geval) hoogstens twee de grenzen af, en we weten allemaal welke twee dat zijn. De VS heeft geen offensief-imperialistische drang. Canada ook niet. Rusland en China wel; vraag maar aan Tjetjenie, Wit-Rusland, Georgie, Oekraine, Tibet, Nepal, India, Zuid-Korea, Taiwan / ROC, Japan. Betere inleiding zou zijn: de twee sterkste, autocratische landen ter wereld patrouilleren met bommenwerpers vlakbij de kust van Alaska. Ware het niet dat de NAVO ook recent gepatrouilleerd heeft boven de Barendszee. Met dien verstande: de NAVO bleef in internationale wateren. Wat wil het geval, quote uit jouw bron:Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:03:
[...]
De 4 grootste landen ter wereld vinden dat ze te klein zijn en tasten elkaars grenzen af. Rusland wil Oekraïne, China wil Taiwan en de VS heeft al lang vele basissen in de Stille Oceaan. Enkel Canada vindt blijkbaar dat het al genoeg landoppervlakte heeft. De hebzucht en machtsdrang van de mens vind je toch zowel op kleine als op grote schaal...
Dus: China en Rusland patrouilleren samen met bommenwerpers in de internationale wateren nabij Alaska.De vliegtuigen vlogen samen met enkele andere gevechtsvliegtuigen boven de Beringzee en vlak bij Alaska in het internationale luchtruim.
Kortom, niets aan de hand. Dit komt zo vaak voor, ook boven de Noordzee. Dan ook de grens opzoeken van wat kan en mag. Je kunt het zien als oefening, elkaar scherp houden. Beetje sparren.
Vziw deden ze dit soort dingen niet samen, dat is wel nieuw. Maar we weten allang aan welke kant China in dit conflict staat. Ze hebben enkel hun coming out nog niet gehad.
Vraag me dan altijd af, zullen ze in het Chinees of in het Russisch onderling met elkaar communiceren? Of Google Translate? Of gewoon Engels?Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:03:
[...]
De 4 grootste landen ter wereld vinden dat ze te klein zijn en tasten elkaars grenzen af. Rusland wil Oekraïne, China wil Taiwan en de VS heeft al lang vele basissen in de Stille Oceaan. Enkel Canada vindt blijkbaar dat het al genoeg landoppervlakte heeft. De hebzucht en machtsdrang van de mens vind je toch zowel op kleine als op grote schaal...
Verwijderd
De veroveringsdrang van de VS is al een tijdje achter de rug, maar ze hebben vroeger toch ook strategische locaties aan de overkant van de oceaan ingenomen, die ze nooit meer zullen afstaan: https://upload.wikimedia....olored_%28zoom%29.svg.pngJerie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:21:
[...]
OK, ik hap: er tasten er hier (in dit specifieke geval) hoogstens twee de grenzen af, en we weten allemaal welke twee dat zijn. De VS heeft geen offensief-imperialistische drang. Canada ook niet. Rusland en China wel; vraag maar aan Tjetjenie, Wit-Rusland, Georgie, Oekraine, Tibet, Nepal, India, Zuid-Korea, Taiwan / ROC, Japan. Betere inleiding zou zijn: de twee sterkste, autocratische landen ter wereld patrouilleren met bommenwerpers vlakbij de kust van Alaska.
Stel je voor dat China nu hetzelfde zou proberen met eilanden zoals deze: Wikipedia: Guadalupe Island
In dat opzicht snap ik wel dat sommigen zich afvragen: wat hebben de VS te zoeken op eilandjes aan de overkant van de oceaan, vlakbij een andere grootmacht? Nu doet China hetzelfde in de Zuid-Chinese Zee, vlakbij de kusten van andere landen.
"de grens opzoeken van wat kan en mag" en "elkaar scherp houden"Ware het niet dat de NAVO ook recent gepatrouilleerd heeft boven de Barendszee. Met dien verstande: de NAVO bleef in internationale wateren. Wat wil het geval, quote uit jouw bron:
[...]
Dus: China en Rusland patrouilleren samen met bommenwerpers in de internationale wateren nabij Alaska.
Kortom, niets aan de hand. Dit komt zo vaak voor, ook boven de Noordzee. Dan ook de grens opzoeken van wat kan en mag. Je kunt het zien als oefening, elkaar scherp houden. Beetje sparren.
Vziw deden ze dit soort dingen niet samen, dat is wel nieuw. Maar we weten allang aan welke kant China in dit conflict staat. Ze hebben enkel hun coming out nog niet gehad.
Ik vind het gewoon kinderachtig. Zoals straatbendes die hun territorium afbakenen met graffiti, of katten die dat doen met urine. Je zou toch beter verwachten van grootmachten die zo veel grootse dingen bereikt hebben. In onze buurt treiteren mensen elkaar ook niet met zulke spelletjes, maar bij grootmachten die geleid zouden moeten worden door de intelligentste mensen van de natie blijkt dat normaal te zijn (los van wie in deze de 'uitdager' is).
Nee, China en Rusland doen heel iets anders. Die respecteren de landsgrenzen niet en spelen landje pik. De VS is eigenlijk pas begonnen met dat gedrag n.a.v. de (wapenwedloop van) de Tweede Wereldoorlog. Daarvoor was het gewoon onderdeel van het rijk van de VS, zo hebben ze Guam van de Spanjaarden ontnomen. De deal was dat de VS de wereldvrede zou bewaren. Het alternatief is dat China en/of Rusland dat zouden doen. Nou, dan weet ik wel wie ik liever heb. Zijn ze perfect? Absoluut niet. En ze deden ook zaken waar je gerust kritiek op mag hebben. Maar de doelstelling is wel anders dan die van Rusland en China. Zo gaat de VS heel anders om met de inheemse bevolking van Hawaii dan China doet met Tibet.Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:21:
[...]
De veroveringsdrang van de VS is al een tijdje achter de rug, maar ze hebben vroeger toch ook strategische plaatsen aan de overkant van de oceaan ingenomen, die ze nooit meer zullen afstaan: https://upload.wikimedia....olored_%28zoom%29.svg.png
Stel je voor dat China nu hetzelfde zou proberen met eilanden zoals deze: Wikipedia: Guadalupe Island
In dat opzicht snap ik wel dat sommigen zich afvragen: wat hebben de VS te zoeken op eilandjes aan de overkant van de oceaan, vlakbij een andere grootmacht? Nu doet China hetzelfde in de Zuid-Chinese Zee, vlakbij de kusten van andere landen.
Maar als jij gaat vragen over de Falklandoorlog bij de Argentijnen dan ga je er ook vinden die zeggen dat dat toch echt van de Argentijnen is, en dat de Britten dat onterecht bezitten. Mag je vinden, maar het is van Verenigd Koninkrijk. Zo ook Taiwan. China mag er van alles van vinden, het is niet van het communistische China. Ze zijn echter aldaar constant de grenzen aan het opzoeken. Ze gedragen zich steeds agressiever in de Zuid-Chinese zee.
Ik vind het begrijpelijk sociaal gedrag, gezien zelfs dieren en planten het doen. Of het ook sociaal wenselijk is, is een ander verhaal. Nodig is het vanuit ons oogpunt wel: de Noordpool wordt steeds belangrijker.[...]
"de grens opzoeken van wat kan en mag" en "elkaar scherp houden"
Ik vind het gewoon kinderachtig. Zoals straatbendes die hun territorium afbakenen met graffiti, of katten die dat doen met urine. Je zou toch beter verwachten van grootmachten die zo veel grootse dingen bereikt hebben. In onze buurt treiteren mensen elkaar ook niet met zulke spelletjes, maar bij grootmachten die geleid zouden moeten worden door de intelligentste mensen van de natie blijkt dat normaal te zijn (los van wie in deze de 'uitdager' is).
Russian MoD video of the joint Sino-Russian flight with two Tu-95MS and two H-6 bombers that entered Alaska's ADIZ yesterday. They say the flight lasted for more than 5 hours and involved an escort with Su-30SM and Su-35S fighters for part of the flight.https://t.co/dxM1YzPh95 pic.twitter.com/E7Zg82zPvH
— Rob Lee (@RALee85) 26 juli 2024
Wel een mooi filmpje van de Russische Ministerie van Defensie. Alle Amerikaanse, Russische en Chinese toestellen zijn van de partij.
Gek dat de Amerikanen 3 soorten toestellen gebruiken; F-16, F-18 en de F-35. De H-6 bommenwerpers van China geven mij ook echt Red Alert (Badger) vibes.
Lijkt echt alsof ze met een stel museumstukken aan het vliegen zijn
at your service
Hebben de boys toch weer een mooie video gemaakt met z'n allen. De F-18 lijkt opgestegen vanaf een carrier, de haak hangt er nog uit. Wel apart dat ze die niet inklappen overigens.Yakolev schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:02:
[Twitter]
Wel een mooi filmpje van de Russische Ministerie van Defensie. Alle Amerikaanse, Russische en Chinese toestellen zijn van de partij.
Gek dat de Amerikanen 3 soorten toestellen gebruiken; F-16, F-18 en de F-35. De H-6 bommenwerpers van China geven mij ook echt Red Alert (Badger) vibes.
Natuurlijk is dit in het rijk van speculatie maar dit lijkt mij een Russische actie. Als je ook kijkt op het kaartje is het een doelbewuste actie om Parijs waar de spelen zijn te hinderen. Ik verwacht dat er nog heel veel van die acties gaan komen. Ook laaghangend fruit natuurlijk; je kunt niet alle rails naar Parijs in de gaten houden. Dit is ook niet de MO van radicaal islamitische groeperingen maar past perfect in het straatje van de FSB.
Ik vermoed dat ze vliegverkeer ook zullen proberen te hinderen en ook mogelijk wegen. In Parijs zullen ze ook zo veel mogelijk hinder proberen te veroorzaken. Vrij kinderachtig imo.
Let wel dat ik dit speculeer maar het zou mij niet verbazen aangezien wel al de doodskisten actie hebben gehad bij de Eifeltoren welke aan Rusland was gekoppeld.
Ah die info had ik nog niet maar mijn train of thought is schijnbaar in de juiste richting.gisteren zag ik bericht voorbij komen dat Oekraïne waarschuwde dat de FSB brandstichtingen voorbereide in Europa - en vanochtend wordt ik wakker en leest ik dat het TGV trein verkeer ontregeld is door, jawel - brandstichting... geeft toch te denken zeg maar
[ Voor 16% gewijzigd door Auredium op 26-07-2024 11:49 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid