Hij is gewoon pro-russisch. Terwijl Turkije vooral pro-Turkije is en daar zit een heel verschil in.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:41:
[...]
Ik vind dit echt een non-argument. Hij heeft een afwijkende mening. Ok. *knip*
Het is hier geen linkse tendens, eerder midden. Maar omdat rechts nogal opgeschoven is naar extreem rechts, is het midden plotseling links geworden. Daarbij heeft wat je standpunt in deze oorlog is sowieso weinig met rechts en links te maken.[...]
*knip*
Dit is ook helemaal niet wat putin vindt, dit is wat hij als naratief gebruikt. Wat putin vindt is dat de USSR terug moet komen en we zelfs terug moeten naar de tsaren-rijken. De enige reden waarom hij NAVO een bedreiging vindt, is omdat de landen die onder de NAVO vallen niet meer kunnen worden ingelijfd door rusland. Kijk b.v. naar de Finse grens, hoeveel soldaten en materieel daar nog staat en bedenk dan eens of ie echt bang is voor de NAVO, of goed weet dat de NAVO geen bedreiging is voor rusland.*knip*
Daar gaat het niet eens om. Het gaat er om dat als je die gebieden nu afstaat het gevolg is dat rusland over 5 of 10 jaar terug komt voor de rest, want het werkt dan. Ze hebben het in 2014 met de Krim gedaan, en nu hadden ze gehoopt voor heel Oekraïne te kunnen gaan. Dat is niet gelukt, maar als ze de huidige gebieden mogen behouden kun je wachten op de aanval op het volgende stuk land (al dan niet in Oekraïne)Ik denk dat je realistisch moet zijn. Die gebieden gaan niet terug. Vind ik dat ze terug moeten? Ja, ik vind van wel. Is dat realistisch? Nee.
Dat maakt heel veel uit en dat weet putin net zo goed. Wat putin ook weet is dat ie Georgië niet meer aan kan vallen als het bij de NAVO is gegaan. En dat laatste is zijn grote probleem. Hij is echt niet bang voor een aanval op rusland, hij mist alleen zijn kansen om uit te breiden door andere landen in te nemen. Hij valt Georgië dan ook niet aan omdat ze bij de NAVO willen, maar omdat ie dat niet meer kan als ze bij de NAVO zitten."Er is hoe dan ook 100% maar 1 land verantwoordelijk is voor al het leed in Oekraïne en dat is degene die stukken land heeft geannexeerd en het is aan hun om het onrecht ongedaan te maken en reparatie aan te bieden."
*knip*
De enige weg uit is dat rusland terug gaat naar hun eigen land. Ze hadden juist heel goede afspraken over gebruik van de zwarte zee, maar hebben dat nu zelf verkloot. Rusland werd aan alle kanten ruimte gegeven maar heeft ervoor gekozen om die ruimte te misbruiken.*knip*
De enige weg eruit is dat de partijen elkaar gaan begrijpen.
En dat is nu net het hele probleem. Rusland ziet de NAVO niet als een vijand, maar wel als een macht die ervoor zorgt dat rusland niet random andere landen aan kan vallen. Het probleem daarmee is dat we in de huidige oorlog niet in kunnen stemmen met wat rusland wil. Want die willen de gebieden behouden die ze nu hebben bezet, maar ook dat Oekraïne geen beveiliging krijgt door b.v. de NAVO. Oftewel rusland wil niets anders dan later alsnog Oekraïne innemen.
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 05-07-2024 23:34 ]
[removed]