Er zijn zo vaak branden, helaas gebeurt dat nu eenmaal. Pas als er een aantal achter elkaar gebeuren is de kans op bewuste akties wat groter. Maar ik zou niet gelijk van sabotage uitgaan.
[removed]
Er zijn zo vaak branden, helaas gebeurt dat nu eenmaal. Pas als er een aantal achter elkaar gebeuren is de kans op bewuste akties wat groter. Maar ik zou niet gelijk van sabotage uitgaan.
[removed]
Laat ik het zo zeggen: ik heb gemerkt dat kijken naar wat een uitspraak mogelijk maakt/open laat misschien wel nuttig is, en zo een hint geeft van wat de daadwerkelijk doelen of gedachten zijn. Helemaal in aggregaat.defiant schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Dat is dus wat ik durf te betwijfelen, het Kremlin en Poetin produceren zoveel propaganda en leugens (firehose of falsehood), dat het (imho) onmogelijk is dat ze daarvan zelf ook alles geloven. En met zoveel leugens en propaganda, waarom zou 1 variant dan opeens wel door Poetin geloofd worden?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En laat daar nu permanent een bataljon van de US Army gestationeerd zijn.pro_6or schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Om de Baltic’s aan te kunnen vallen hebben ze nóg meer wapens nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door hansvk op 03-05-2024 15:08 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik schrok ook even maar Diehl is een heel groot concern. Dit is de fabriek waar plaatmateriaal gegalvaniseerd wordt (zouden de chemical brothers “galvanized”) daar gewerkt hebben? En dat is schijnbaar een heel brandgevaarlijk proces.redwing schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:
[...]
een treffende spreuk
Ja helaas ja, veel mensen stemmen puur op basis van emotie zonder ook maar een beetje van de politiek te begrijpen en stemmen dus al sneller op een partij waar ze niet op zouden stemmen als ze zich een beetje in zouden lezen. En als die groep groot genoeg is kan dat een ommezwaai geven in verkiezingsuitslagen, zoals dat vorig jaar ook gebeurde.Hansieo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:40:
[...]
Helaas?? dat niet, ze hebben er recht op, de schuld ligt voor een groot gedeelte bij de overheden met hun krakkemikkige /visie-loze politiek.
Je kan stemmen wat je wilt, het peil /IQ van deze mensen zakt (sry, mijn mening..maar dat mág gelukkig in onze landen..) sneller dan een Moskva die een ontmoeting had met Ukraine.
Ben benieuwd of dit in de praktijk ook gaat gebeuren. Militaire doelen binnen bezet gebied aanvallen lijkt mij hogere prio. Maar als er genoeg raketten over zijn, mogen die best de grens over.ratzz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:18:
Dit lijkt dan weer positief nieuws:
Britten: Oekraïne heeft recht om doelen in Rusland te bestoken met Britse wapens.
Via NOS.
[ Voor 21% gewijzigd door PASware op 03-05-2024 15:47 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
klopt, zoals ik zei...MikeyMan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:
[...]
De schuld ligt bij de overheden en politiek?
Wie stemt daarvoor?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Aanvoerlijnen, opslag en vliegvelden in Rusland die nu buiten bereik blijven lijken mij ook prima doelen.PASware schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Ben benieuwd of dit in de praktijk ook gaat gebeuren. Militaire doelen binnen bezet gebied aanvallen lijkt mij hogere prio. Maar als er genoeg raketten over zijn, mogen die best de grens over.
Wellicht wordt het met de F16 + Storm Shadow nu wel een mogelijkheid om binnen RU zaken aan te vallen, Rostov-on-Don bijv of zaken rondom Kursk danwel Belgorod kunnen een optie zijn.ratzz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:24:
[...]
Aanvoerlijnen, opslag en vliegvelden in Rusland die nu buiten bereik blijven lijken mij ook prima doelen.
Stemrecht moet je verdienen door volwassen te worden (in ons land: door de leeftijd van achtien jaar te bereiken). Je geslacht of de vraag of je van adel bent maken niet (meer) uit.PASware schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Stemrecht zou je al bijna moeten verdienen ipv hebben. En ja de politiek zelf faalt ook met regelmaat, maar dat is een andere discussie.
Maar ik houd ik het erbij, gaan nu wel erg offtopic.
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Tja...oftewel iedere idioot, mits 18 en niet veroordeeld, mag stemmen. Populisme vaart er goed op.Jerie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:44:
[...]
Stemrecht moet je verdienen door volwassen te worden (in ons land: door de leeftijd van achtien jaar te bereiken). Je geslacht of de vraag of je van adel bent maken niet (meer) uit.
Voor de details onder welke omstandigheden stemrecht kan worden ontnomen zie Wikipedia: Stemrecht in Nederland
Het raadgevend referendum, dat bewezen is gemanipuleerd m.b.t. associatieverdrag, is inmiddels afgeschaft.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zat me hier ook al over te verbazen. Dat men het maar toelaat. Ook die schepen hier laten aanleggen.Qwerty-273 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:23:
Een twijfelgeval of het in dit of het sanctie topic beter past. Aangezien het buiten de sancties valt gekozen voor dit topic. We zijn het slachtoffer van onze eigen vrije markt overtuiging, eerder al de schaduw vloot van Russische olie die vrolijk lijkt te tanken in Nederland (en waar elke instantie het probleem doorschuift naar de ander want dat valt toch echt buiten onze bevoegdheid). Nu een onderzoek van Pointer naar de koelvloot van Norebo en de verdenking dat er bij enkele schepen meer aan boord zit dan bevroren vis. Maar ook al zou het alleen bevroren vis zijn, waarom blijven we deze producten met deze oorsprong kopen en doorvoeren. Daar zouden we ook principieel meer op moeten acteren en niet geloven in een vrije markt. De winst van dit bedrijf vloeit gewoon weer in de zakken van de Russische elite, en daarmee houden we die elite en het bijbehorende regime in stand.
Pointer: Spionage met lekkerbekjes: sterke aanwijzingen dat Russische koelschepen worden ingezet voor geheime operaties
Als je een Wehrmacht kruis op een Canadese gepantserde auto spuit, dan oogt dat ook veel beter.pro_6or schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:12:
[...]
De Bradley, de m1, de Leopard, de cv90 etc. Allemaal al lang en breed bekend.
Ik vind het juist zeer veelzeggend dat de optocht alleen nog maar dat zal zijn. Het laten zien van de enkele voertuigen die ze terug hebben gehaald van het front. Niks geen 66 t-90m meer, zoals dat de laatste jaren steeds het leeuwendeel van de parade was. 0 nu.
En dan bij die uitgeschakelde Leopard de wielen vervangen met t-80 wielen (om het te laten lijken alsof ze een intacte hebben veroverd) en dan op de vooravond van de tentoonstelling komt er weer een andere spindoctor die dan toch vind dat de Leopard er zo wel erg indrukwekkend uit ziet dus gaan ze met een enorm betonblok in de weer om de loop van de m1 en de Leopard naar beneden te knakken.
Rusland is vooral altijd alleen maar de media aan het bespelen. Spiegeltjes en kralen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de dreiging niet nog steeds enorm is, maar ook deze hele voorstelling is niets meer dan een schertsvertoning.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Aandikken is Boris niet vreemd, ze zijn nu ook bezig om allerlei extra schade toe te brengen aan de voertuigen - o.a. de loop van de Abrams proberen ze te buigen/knakken ofzo.Jerie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:00:
Fail niveau The Sims 3. IJzeren Kruis staat sinds Pruisen (midden 19e eeuw) symbool voor Duitse krijgsmacht. Heeft niet specifiek met Nazi-Duitsland te maken. Die hadden wel specifieke varianten. Als je zoiets wilt veranderen zit je met herkenning problemen en overgangperiode. En waarom zou je?
[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 05-05-2024 13:05 ]
Ik ben benieuwd naar die foto's! Heb je linkjes?M411007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:58:
[mbr]*knip* onderbouw dit s.v.p. met betrouwbare bronnen en s.v.p. niet het topic als groep aanspreken.[/mbr]
Omdat Oekraïne, net als Polen, een intense haat naar rusland kent. Deze symbologie dient als historische steek naar rusland omdat Oekraïne destijds bevrijd is van rusland door de Nazi's, hoe bizar ook.M411007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:28:
Hier bv. https://www.youtube.com/watch?v=ou_P1EfSEAY&t=109s
Bij Azov zie je wel meer dubieuze symbolen.
Vraag me af waarom daar niets aan gedaan wordt. Maar dat is off topic.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Moreel. Als het de troepen een goed gevoel geeft om dat soort symbolen te gebruiken, al was het maar om de Russen te trollen, dan zullen officieren daar in oorlogstijd niet snel wat van zeggen.M411007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:28:
Vraag me af waarom daar niets aan gedaan wordt. Maar dat is off topic.
Tien dagen? Sowieso is er de NATO flitsmacht die binnen 48 uur ingezet kan worden. En gevechtsvliegtuigen zullen nog eerder opstijgen, verwacht ik. Ik ben het dan ook eens met @Fanta dat het eerder een politieke boodschap is.consolefreak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:02:
Er is een interview gepubliceerd met Generaal Vadym Skibitsky, plaatsvervangend hoofd militaire inlichtingen. Hij ziet het allemaal niet zo rooskleurig in. Hij denkt dat de sleutel tot verdere verovering van Luhansk en Donetsk, Chasiv Yar binnen aanzienlijke tijd gaat vallen. De oorzaak is het tekort aan wapens en munitie. Daarnaast maakt hij zich zorgen over een mogelijke aanval op Kharkiv en Sumy waarvoor Rusland eenheden opbouwt. Intern in het land speelt er een uitdaging van disinformatie over Zelensky. Internationaal speelt het probleem van isolatie en ondermijning van Oekraïne. Concluderend ziet hij geen manier hoe de oorlog puur op het slagveld gestopt wordt. Hij ziet pas realistische onderhandelingen halverwege 2025. In de tussentijd is Europa een onzekere factor, zowel qua wapenproductie als bescherming van elkaar. Rusland kan de Baltische staten in 7 dagen innemen, een reactie komt pas na 10 dagen.
Kortom, een erg somber interview. De vraag is wat Oekraïne met deze stemming wil bereiken. Meer steun?
Bron: https://www.economist.com...ink-says-a-senior-general
Ik ben altijd wel benieuwd waar dat dan op is gebaseerd. Over het algemeen worden militaire inlichtingen intern altijd zeer gewaardeerd en op waarde geschat, buitenlandse collega's doen dat voor zover ik weet ook. Als dit de prognose is en die informatie is DECLAS dan is het óf inmiddels algemeen bekend óf op deze wijze meer waard dan wanneer het geheim blijft. Toneelspelen is er niet bij.XWB schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:26:
[...]
Ik ben het dan ook eens met @Fanta dat het eerder een politieke boodschap is.
Nu heb ik het artikel zelf niet gelezen (geen account) en weet niet of deze persoon in die 7 (inname Baltische staten) en 10 dagen (reactie NATO) wel mee neemt dat er behoorlijk wat NATO schoenen al aanwezig zijn in de vorm van NATO Enhanced Forward Presence. Wel komt die 10 dagen overeen met wat er kwa afspraken vast ligt in het NATO Force Model (sinds 2022) dat er binnen 10 dagen minimaal 100.000 tier 1 troepen ingezet kunnen worden, onder de oudere afspraken waren dat nog 40.000 troepen binnen 15 dagen. Wellicht komt dat getal van de genoemde 10 dagen puur uit het model.XWB schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:26:
Tien dagen? Sowieso is er de NATO flitsmacht die binnen 48 uur ingezet kan worden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
And to think they once said that computers would take away jobs.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dit was een publieke boodschap, toch geen "militaire inlichtingen"?nst6ldr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:26:
[...]
Ik ben altijd wel benieuwd waar dat dan op is gebaseerd. Over het algemeen worden militaire inlichtingen intern altijd zeer gewaardeerd en op waarde geschat, buitenlandse collega's doen dat voor zover ik weet ook. Als dit de prognose is en die informatie is DECLAS dan is het óf inmiddels algemeen bekend óf op deze wijze meer waard dan wanneer het geheim blijft. Toneelspelen is er niet bij.
Dat klopt, de flitsmacht heeft als doel de initiële schok op te vangen en te vertragen zodat versterking tijd heeft om te mobiliseren. Maar waar het om gaat is dat er in principe snel een reactie vanuit NATO komt.Qwerty-273 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:54:
[...]
Nu heb ik het artikel zelf niet gelezen (geen account) en weet niet of deze persoon in die 7 (inname Baltische staten) en 10 dagen (reactie NATO) wel mee neemt dat er behoorlijk wat NATO schoenen al aanwezig zijn in de vorm van NATO Enhanced Forward Presence. Wel komt die 10 dagen overeen met wat er kwa afspraken vast ligt in het NATO Force Model (sinds 2022) dat er binnen 10 dagen minimaal 100.000 tier 1 troepen ingezet kunnen worden, onder de oudere afspraken waren dat nog 40.000 troepen binnen 15 dagen. Wellicht komt dat getal van de genoemde 10 dagen puur uit het model.
[ Voor 48% gewijzigd door XWB op 06-05-2024 10:04 ]
De vraag of de USA bereid is om New York op het spel te zetten voor Riga (of vroeger Paris) is al een hele oude. De primaire reden waarom Frankrijk eerder uit de NATO is gestapt en zowel de Britten als Frankrijk eigen kernwapens wilde hebben.Indoubt schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:30:
Wat mij enigzins bevreemd is dat iedereen denkt dat als Rusland een hoofdstad inneemt of beschiet van een Nato land dat er dan niets in Moskou zou gebeuren. Ik denk dat het dan heel snel over zou zijn. Het luchtoverwicht van alleen Europa is van een dusdanige orde dat rusland dat beter niet kan proberen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Is dát ook niet de reden dat er Amerikaanse soldaten gelegerd zijn in diverse staten? Als je dan als Rusland dat land aanvalt, kom je ook Amerikaanse soldaten tegen en dat lijkt me nogal en escalatie...Cyberpope schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:59:
[...]
De vraag of de USA bereid is om New York op het spel te zetten voor Riga (of vroeger Paris) is al een hele oude. De primaire reden waarom Frankrijk eerder uit de NATO is gestapt en zowel de Britten als Frankrijk eigen kernwapens wilde hebben.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Zo las ik het wel:XWB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Dit was een publieke boodschap, toch geen "militaire inlichtingen"?
Ja, tripwire... Klopt.Lordy79 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Is dát ook niet de reden dat er Amerikaanse soldaten gelegerd zijn in diverse staten? Als je dan als Rusland dat land aanvalt, kom je ook Amerikaanse soldaten tegen en dat lijkt me nogal en escalatie...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Toch gek dat zelfs binnen de NAVO er een rangorde is: Litouwers kun je rustig aanvallen, maar oh wee als je een Amerikaan sloopt.
Zo gek is dat niet. Niemand weet wat in de praktijk artikel 5 echt betekent. Zolang dat niet bekend is, kan je beter zorgen dat de VS direct betrokken wordt, dan er vanuit gaan dat met iedere mogelijke regering de VS ook echt te hulp schieten.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:37:
[...]
Toch gek dat zelfs binnen de NAVO er een rangorde is: Litouwers kun je rustig aanvallen, maar oh wee als je een Amerikaan sloopt.
Dat weet ik natuurlijk welphicoh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:46:
[...]
Zo gek is dat niet. Niemand weet wat in de praktijk artikel 5 echt betekent. Zolang dat niet bekend is, kan je beter zorgen dat de VS direct betrokken wordt, dan er vanuit gaan dat met iedere mogelijke regering de VS ook echt te hulp schieten.
Het belangrijkste is natuurlijk om de Russen te weerhouden van een poging om dit uit te zoeken.
Tja, de Amerikanen hebben de nukes en beslissen zelfstandig wanneer ze die gebruiken en ik kan me voorstellen dat ze die eerder gebruiken als er Amerikanen sneuvelen dan wanneer dat niet-Amerikanen zijn.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:37:
[...]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Artikel 5 op zich is net zo bindend als het Budapest Memorandum dat de soevereiniteit van Oekraine garandeerde, geheel niet in de praktijk. Het kan niet worden afgedwongen buiten dat hetgene waar het deel van uitmaakt niet meer geldt. Voor het Budapest Memorandum zijn die consequenties voor iedereen buiten Oekraine op dat moment nul. Je zou denken dat hiermee voor de komende 50 jaar niemand Rusland vertrouwt zich ergens aan te houden maar nog steeds roepen veel mensen, en zeker niet alleen maar (gekochte) pro-Rusland lui, dat er onderhandeld moet gaan worden. Het breken van het memorandum heeft Rusland niets gekost dat ze niet toch al zouden verliezen met hun aanval.phicoh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:46:
[...]
Zo gek is dat niet. Niemand weet wat in de praktijk artikel 5 echt betekent. Zolang dat niet bekend is, kan je beter zorgen dat de VS direct betrokken wordt, dan er vanuit gaan dat met iedere mogelijke regering de VS ook echt te hulp schieten.
Het belangrijkste is natuurlijk om de Russen te weerhouden van een poging om dit uit te zoeken.
Publieke opinie speelt ook mee, die tripwire zorgt voor automatische feedback daar in.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:37:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik snap het, maar het is gebaseerd op het niet meetellen van Baltische bewoners bij de in-group. Dat is pijnlijk.YakuzA schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Publieke opinie speelt ook mee, die tripwire zorgt voor automatische feedback daar in.
Er zijn 3 landen met kernwapens (Frankrijk, VK, en VS). Die tellen mee. Nederland telt natuurlijk ook niet mee. Het probleem met de Baltische staten is natuurlijk dat ze heel erg klein zijn. Als het gaat om Polen of Finland, dan komt Rusland niet zover. Ja, ze kunnen wel de grens over rijden, maar daar houdt het ook op.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:52:
Dat weet ik natuurlijk welHet is alleen eigenlijk een absolute schande, onszelf toestaan het zo te vergoelijken. Het belangrijkste is dus dat wij als EU eens onze verdediging wat serieuzer nemen en deze quasi-klassen niet meer accepteren. Die Oost-Europeanen hebben nu gewoon gelijk als ze zeggen dat ze maar half meetellen.
Je zal uiteindelijk het Amerikaanse publiek ervan moeten overtuigen dat ze duizenden van hun soldaten moeten opofferen voor een klein landje aan de andere kant van de oceaan. Voor de derde keer in een eeuw.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:48:
[...]
Ik snap het, maar het is gebaseerd op het niet meetellen van Baltische bewoners bij de in-group. Dat is pijnlijk.
Zolang we niet aangevallen worden door Duitsland, Frankrijk of de UK komt het allemaal goed met de support.Caelorum schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:17:
@phicoh ik deel je mening niet dat Nederland niet meetelt. Een aanval op Nederland is geografisch een ramp voor de VK en Frankrijk, en ook economisch niet heel handig voor deze drie landen, maar zeker Duitsland niet.
Wat dat betreft hebben we de locatie weer eens mee.
PSN
Ik bedoel niet een aanval op Nederland. Dat is niet erg realistisch. Ik bedoel als er Nederlanders omkomen tijdens een aanval op een NAVO land dan zal dat niet veel invloed hebben op een beslissing van de VS om wel of geen troepen te sturen.Caelorum schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:17:
@phicoh ik deel je mening niet dat Nederland niet meetelt. Een aanval op Nederland is geografisch een ramp voor de VK en Frankrijk, en ook economisch niet heel handig voor deze drie landen, maar zeker Duitsland niet.
Wat dat betreft hebben we de locatie weer eens mee.
De VS heeft Nederland als bondgenoot toch nog steeds hoog zitten dus ik zou niet zeggen dat die er niet toe doen. Daarbij kan de VS al veel steun van afstand geven zonder zelf boots te leveren. Kijk maar wat de impact nu al is van wat verouderde wapens die richting Oekraine gaan.phicoh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Ik bedoel niet een aanval op Nederland. Dat is niet erg realistisch. Ik bedoel als er Nederlanders omkomen tijdens een aanval op een NAVO land dan zal dat niet veel invloed hebben op een beslissing van de VS om wel of geen troepen te sturen.
[removed]
ehm. sorry? ik ben het hier toch pertinent mee oneens. Diezelfde VS die ons bijv. te kakken zet door de krimp van Schiphol op schimmige wijze tegen te houden en die gewoon een plan hebben liggen om een kleine 'expeditie' in Den Haag te houden als we eens iemand van hen zouden berechten in het Internationaal Strafhof?redwing schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:59:
[...]
De VS heeft Nederland als bondgenoot toch nog steeds hoog zitten dus ik zou niet zeggen dat die er niet toe doen. Daarbij kan de VS al veel steun van afstand geven zonder zelf boots te leveren. Kijk maar wat de impact nu al is van wat verouderde wapens die richting Oekraine gaan.
[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 06-05-2024 19:11 ]
Een week, dus nog niet voor onbepaalde tijd.17:57
Duitsland trekt zijn ambassadeur een week terug uit Rusland. Dat besluit volgt op de bevinding dat Rusland betrokken is bij het hacken van de Duitse sociaaldemocratische partij zit van bondskanselier Olaf Scholz. Het Russische hackerscollectief Fancy Bear dat daarvoor verantwoordelijk is, heeft banden met de militaire inlichtingendienst.
Dat soort onderzoeken kosten blijkbaar dus zoveel tijd. De Duitse terughoudendheid kennende wilde de Duitse overheid zekerheid hebben voordat ze actie nam.Ook de Duitse defensieindustrie werd getroffen door hacks van Fancy Bear. De hacks vonden al meer dan een jaar geleden plaats, maar vorige week onthulde Duitsland dat uit onderzoek was gebleken dat het Russische hackerscollectief daar achter zat. Vervolgens kondigde Duitsland maatregelen tegen Rusland aan.
Dat met die Tsjechische ambassadeur lijkt een gecoördineerde actie., want die is gisteren teruggeroepen:Het terugroepen van de ambassadeur is een eerste zet, verdere maatregelen zijn niet uitgesloten. Na een week zal de ambassadeur in principe weer terugkeren naar Moskou. Ook Tsjechië heeft zijn ambassadeur teruggeroepen. Fancy Bear zou ook Tsjechische doelwitten hebben gehackt.
Maar let op het verschil in insteek. Allereerst weigerde die ambassadeur naar de inauguratie van Poetin te gaan:Czechia withdraws Vítězslav Pivoňka, its ambassador to Russia, who has been in Prague since 2022, from office.
(Fancy Bear kan daarvoor op zich wel de aanleiding zijn, maar uit het artikel is het niet af te leiden. Volkskrant suggereert het wel.)Earlier Lipavský announced the withdrawal of Pivoňka on air of the Nova TV-channel, talking about his refusal to come to the so-called inauguration of Vladimir Putin in Moscow on 7 May.
Er gaat al een andere naam rond in de Tsjechische media, maar "one day" klinkt niet als een hele harde commitment. Gaat vast wat langer duren dan een week."We are working closely on choosing the new ambassador. The current ambassador has been withdrawn. I believe that we will find the new Czech ambassador one day."
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Je haalt hier wat dingen door elkaar die politiek gezien niets met Nederland te maken hebben. Schiphol is iets dat moet vanwege de milieunormen, maar politiek gezien wil helemaal niemand daar krimp. Dat gaat dan ook puur om het financiële plaatje en heeft niets met Nederland te maken.Fr33z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:36:
[...]
ehm. sorry? ik ben het hier toch pertinent mee oneens. Diezelfde VS die ons bijv. te kakken zet door de krimp van Schiphol op schimmige wijze tegen te houden en die gewoon een plan hebben liggen om een kleine 'expeditie' in Den Haag te houden als we eens iemand van hen zouden berechten in het Internationaal Strafhof?
Rotterdam is de voornaamste Navo-haven, we hebben hele goede intel en we zijn een van de trouwste bondgenoten. Niet voor niets dat we zo goed als altijd bij alle acties betrokken zijn. Je vergist je echt in de band die er is tussen Nederland en de VS.voor de VS zijn wij gewoon een kek landje dat lekker meedoet als ze wat van plan zijn, netjes pootjes geeft als we bijv. Israel een conflict zien uitvechten en verder niks. Maak je nou geen illusies aub. Wij doen economisch en militair helemaal niet mee. Alleen heel mss door ASML een klein beetje
[removed]
prima, jij vindt dat die dingen losstaan en ik vind dus van niet. Ja die haven is handig, en de intel die we leveren is blijkbaar van goede kwaliteit. Maar ik denk juist dat jij je vergist in hoe gek de VS op ons is als bondgenoot. Natuurlijk zit ik niet aan tafel bij hun hoogste militairen dus ik weet het niet zeker. Maar we zijn in de meeste opzichten gewoon zo'n klein vogeltje dat wat parasieten opeet en meelift op de gigantische buffel/ander groot dier. NL is gewoon een klein spelertje en daar is niks mis mee, maar ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat we wel significante partner zouden zijn.redwing schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:03:
[...]
Je haalt hier wat dingen door elkaar die politiek gezien niets met Nederland te maken hebben. Schiphol is iets dat moet vanwege de milieunormen, maar politiek gezien wil helemaal niemand daar krimp. Dat gaat dan ook puur om het financiële plaatje en heeft niets met Nederland te maken.
Het Internationale Strafhof staat ook los van Nederland omdat het, zoals de naam al zegt 'internationaal' is. Amerika erkent dat niet en is daarom tegen. Het ligt toevallig in Nederland, maar politiek gezien staat het los van Nederland.
[...]
Rotterdam is de voornaamste Navo-haven, we hebben hele goede intel en we zijn een van de trouwste bondgenoten. Niet voor niets dat we zo goed als altijd bij alle acties betrokken zijn. Je vergist je echt in de band die er is tussen Nederland en de VS.
Israël staat hier trouwens helemaal los van, want dat is helemaal puur politiek. Israël is de enige reden dat die regio enigszins stabiel is. Dat is de voornaamste reden dat we Israël niet snel zullen laten vallen.
We zijn geen insignificante speler. Welke landen hebben patriots en de f-35. NL is om veel redenen waardevol. Het vulwoordje “gewoon” is voor mij altijd een weggever dat de poster zelf de argumenten ook niet volledig overtuigend vindt.Fr33z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:00:
[...]
prima, jij vindt dat die dingen losstaan en ik vind dus van niet. Ja die haven is handig, en de intel die we leveren is blijkbaar van goede kwaliteit. Maar ik denk juist dat jij je vergist in hoe gek de VS op ons is als bondgenoot. Natuurlijk zit ik niet aan tafel bij hun hoogste militairen dus ik weet het niet zeker. Maar we zijn in de meeste opzichten gewoon zo'n klein vogeltje dat wat parasieten opeet en meelift op de gigantische buffel/ander groot dier. NL is gewoon een klein spelertje en daar is niks mis mee, maar ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat we wel significante partner zouden zijn.
een treffende spreuk
Als iemand die met Amerikaanse militairen praat: we zijn significant genoeg om een van weinige F35 onderhoudscentra te zijn in Europa, al decennia de vaste plek voor al het Amerikaanse materieel om aan te meren, en te babysitten op een deel van het nucleaire arsenaal. Tevens maken we deel uit van meerdere uitwisselingprogramma's, hebben we capaciteiten die de Amerikaanse vloot niet heeft, etc. Voor wat betreft aantallen lopen we enorm achter en begrijpen de yanks niet dat we zo naïef met rusland hebben omgesprongen, maar we genieten weldegelijk privileges ten opzichte van veel andere EU en NATO lidstaten.Fr33z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:00:
[...]
prima, jij vindt dat die dingen losstaan en ik vind dus van niet. Ja die haven is handig, en de intel die we leveren is blijkbaar van goede kwaliteit. Maar ik denk juist dat jij je vergist in hoe gek de VS op ons is als bondgenoot. Natuurlijk zit ik niet aan tafel bij hun hoogste militairen dus ik weet het niet zeker. Maar we zijn in de meeste opzichten gewoon zo'n klein vogeltje dat wat parasieten opeet en meelift op de gigantische buffel/ander groot dier. NL is gewoon een klein spelertje en daar is niks mis mee, maar ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat we wel significante partner zouden zijn.
prima, heel gewoon dus. Ik blijf vinden dat we als land ons niet te veel grootheid of verbintenis met de VS hoeven toe te dichten of aanpraten. Dat is ook maar 'gewoon' een mening hoor dus prima dat anderen er anders naar kijken. Maar ik verwacht weinig van de VS en ben veel hoopvoller of Europese samenwerking. Beide zou in veel opzichten fijn zijn en voorlopig is de VS natuurlijk verrreweg de grootste. Maar het blijft zo dat in het Westen de VS de melodie vaststelt en veel andere landen vooral netjes meedansen. Of wij daar dan bijhoren of iets bepalen mag je zelf invullen.pro_6or schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:05:
[...]
We zijn geen insignificante speler. Welke landen hebben patriots en de f-35. NL is om veel redenen waardevol. Het vulwoordje “gewoon” is voor mij altijd een weggever dat de poster zelf de argumenten ook niet volledig overtuigend vindt.
Heel eerlijk gezegd valt daar weinig van te vinden. Politiek staan die dingen gewoon los van elkaar.Fr33z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:00:
[...]
prima, jij vindt dat die dingen losstaan en ik vind dus van niet.
[removed]
Maar voor wie niet? Rusland? Nee inderdaad niet.Brent schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:48:
[...]
Ik snap het, maar het is gebaseerd op het niet meetellen van Baltische bewoners bij de in-group. Dat is pijnlijk.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
De Nederlandse inlichtingendiensten staan internationaal kwalitatief zeer hoog aangeschreven (kwantitatief zijn we een klein landje). We zijn ook onderdeel van Nine Eyes; dat is de volgende stap in de cirkel van Five Eyes (FVEY). We staan dichter bij VS dan Duitsland. Op zelfde niveau als Frankrijk.Fr33z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:00:
[...]
Ik denk dat EU-basissen met minstens 10 nationaliteiten verspreid over de Unie (maar vooraal aan de oostgrens) inderdaad een prima idee zouden zijn.XanderDrake schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Maar voor wie niet? Rusland? Nee inderdaad niet.
Ik vind het ook wel interessant dat de NAVO soldaten in die Baltische staten ondertussen ook niet blij zijn met hun 'trigger-status', want ze gaan er wel als eerste aan als Rusland binnenstormt.
Ik stel voor dat alle Europese NAVO landen basissen bouwt in de Baltische landen en Oost Europa. En daar onze soldaten roulerend stationeren, met voertuigen en voorraden. Genoeg ruimte in die landen, en cost-of-living is ook prima.
Wat wij vinden doet voor Rusland niet ter zake. Als ze in wat voor zero sum game gedachten denken dat ze belang hebben bij een conflict met de NAVO dan zullen ze dat doen. We zijn als het goed is voldoende met onze neus op de feiten gedrukt als het gaat om de mogelijkheid van Rusland om besluiten te nemen op irrationele gronden.Bvanham schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:19:
En zo snel gaat Rusland de vergissing niet maken om de NATO aan te vallen. Met Oekraine hebben ze zich al flink verhapt zullen we maar zeggen. Ze zullen eerder richting georgie, Kazakstan en de andere afvalligen uitbreiden omdat daar minder tegenstand te verwachtten valt. Maar ondertussen zijn we hard bezig om weer een nieuwe ijzeren muur te bouwen tussen het Oosten en het Westen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ik ben het met je eens dat Poetin en zijn ideologen al vinden dat ze met NAVO aan het vechten zijn en dat ze daarom stapsgewijs kunnen gaan escaleren. De strijd met Oekraine is volgens hun onvermijdelijk, een zaak van leven en dood, en het maakt dus niet uit hoeveel Russen ze over klink jagen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Wat wij vinden doet voor Rusland niet ter zake. Als ze in wat voor zero sum game gedachten denken dat ze belang hebben bij een conflict met de NAVO dan zullen ze dat doen. We zijn als het goed is voldoende met onze neus op de feiten gedrukt als het gaat om de mogelijkheid van Rusland om besluiten te nemen op irrationele gronden.
Om te beginnen vindt Rusland zelf namelijk niet dat ze zich verhapt hebben op UA - volgens de doctrine aldaar verhappen ze zich op de NAVO. Dus zou dat een legitimering van een conflct met de NAVO op NAVO grondgebied al een een mentale gymnastiek oefening schelen - er is immers al oorlog. En er is ook vast een Russisch sprekend persoon te vinden die ze moeten bevrijden.
Dat er voor ons logischere plekken zijn om aan te vallen ben ik met je eens, de vraag is echter of dat ook logischer is voor Rusland.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Ik zou het einde van de Russische staat ook weleens op tafel willen zien. Ja, diplomatisch gezien not done, maar zo'n verziekte maffiastaat die letterlijk de ellende over de grens aan het projecteren is, moeten we dat nou toestaan? We-de-NAVO en de Amerikanen hebben er eerder landen om bezet. Niet dat dat zondermeer succes oplevert, maar misschien moesten we eens wat perspectief ontwikkelen, en dit perspectief eens bij het Kremlin laten doordringen: "wil je bestaan, dan is het nu afgelopen."XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Wat wij moeten doen is helder: legers en verdedigingen bouwen. IRIS-T en Patriots houden bij de juiste dekking praktisch alles vanuit de lucht tegen, mogelijk ook hypersonics en ballistics. Met voldoende artillerie en air-support kunnen we op de grond bijna alles wel tegenhouden, denk ik
Ik denk dat als de Europese NAVO zijn verdediging op orde heeft (infra goed geregeld, budgetten en aanschaf van materiaal gaat komende jaren omhoog, als bijv luchtverdediging en tank productie EU breed is belegd artillerie ammo productie is dat nu al!!), dan loopt het huidige Rusland stuk op deze muur.Brent schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:19:
[...]
Ik zou het einde van de Russische staat ook weleens op tafel willen zien. Ja, diplomatisch gezien not done, maar zo'n verziekte maffiastaat die letterlijk de ellende over de grens aan het projecteren is, moeten we dat nou toestaan? We-de-NAVO en de Amerikanen hebben er eerder landen om bezet. Niet dat dat zondermeer succes oplevert, maar misschien moesten we eens wat perspectief ontwikkelen, en dit perspectief eens bij het Kremlin laten doordringen: "wil je bestaan, dan is het nu afgelopen."
Helft van de gevluchte ITers zou al weer terug zijn in Rusland. Ik zou zelf zeggen betaal me maar maand vooruit en ik werk remote of niet. Zeer zeker niet in Rusland zijn. Nu ook weer Amerikaanse soldaat in gevangenschap genomen.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Ik ben het met je eens dat Poetin en zijn ideologen al vinden dat ze met NAVO aan het vechten zijn en dat ze daarom stapsgewijs kunnen gaan escaleren. De strijd met Oekraine is volgens hun onvermijdelijk, een zaak van leven en dood, en het maakt dus niet uit hoeveel Russen ze over klink jagen.
Daarom verwacht ik ergens nog wel een inval in een NAVO land komende jaren. Rusland heeft nog pakweg 10 jaar voor dat iedereen te oud is om te dienen en ze geen soldaten hebben dus in die periode moeten ze alles doen: NAVO opbreken, EU opbreken, Oost Europa opbreken en onderdanig maken, inderdaad ook de caucasus, etc.
Veel werk voor de boeg... Ze zullen er aan moeten beginnen.
Onder deze demagogen zitten de Russische (hoge) ambtenaren, de legerleiding aan het front, de lagere elite, ondernemers, etc. Ze hebben geen liefde voor het Westen, maar ook geen directe band met Poetin, zijn regime, en hun apocalyptische ideologie. Zij zien vooral de ettelijke vernietiging die met deze escalatie gepaard zal gaan, de verarming en isolatie die zij en hun kinderen tegemoet gaan zien in de komende generaties. De vraag is wat zij gaan doen, ze zijn namelijk met véél meer.
Wat wij moeten doen is helder: legers en verdedigingen bouwen. IRIS-T en Patriots houden bij de juiste dekking praktisch alles vanuit de lucht tegen, mogelijk ook hypersonics en ballistics. Met voldoende artillerie en air-support kunnen we op de grond bijna alles wel tegenhouden, denk ik
30 jaar defensie verloederen los je niet op binnen 50 of 51 maanden. Vooral niet wanneer de apathie regeert. De EU burger kiest geregeld voor de eurosceptische partijen. Die zijn dusdanig op de hand van Rusland dat ze ons beïnvloeden. PVV is zometeen de baas in NL, kun je fluiten naar vrije nieuwsgaring bij NPO. Want die lastenverlichting moet ergens vandaan gaan komen. Net zoals bij Meloni's Italië en RAI. Over een maand verkiezingen EP. Alt-right/eurosceptici/Poetinverstehers staan v.z.i.w. overal in de plus.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:19:
[...]
Ik denk dat als de Europese NAVO zijn verdediging op orde heeft (infra goed geregeld, budgetten en aanschaf van materiaal gaat komende jaren omhoog, als bijv luchtverdediging en tank productie EU breed is belegd artillerie ammo productie is dat nu al!!), dan loopt het huidige Rusland stuk op deze muur.
Na zo'n escalatie kunnen we ook Russische pijpleidingen en olietankers gaan bombarderen, havens blokkeren, olie productie onder vuur nemen, etc. Adios Roebel.
Ik zie dan wel een einde aan dit regime. Hopelijk geen Nukes, maar dat kan de midden-niveau Russische legerleiding oplossen.
We moeten die middenlaag een mogelijkheid geven om te ontsnappen aan Poetin's apocalyps. Dat kan helpen.
Ik vind de apathie wel mee vallen, er zijn redelijk wat miljarden toegezegd afgelopen maanden. Of Europees rechts nou altijd pro-Poetin is weet ik ook niet zeker, kijk maar naar Meloni, de vorige regering in Polen, of BBB en NSC? Niet iedereen is een verrader zoals Orban.Jerie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:36:
[...]
30 jaar defensie verloederen los je niet op binnen 50 of 51 maanden. Vooral niet wanneer de apathie regeert. De EU burger kiest geregeld voor de eurosceptische partijen. Die zijn dusdanig op de hand van Rusland dat ze ons beïnvloeden. PVV is zometeen de baas in NL, kun je fluiten naar vrije nieuwsgaring bij NPO. Want die lastenverlichting moet ergens vandaan gaan komen. Net zoals bij Meloni's Italië en RAI. Over een maand verkiezingen EP. Alt-right/eurosceptici/Poetinverstehers staan v.z.i.w. overal in de plus.
Sowieso gaat het te traag en sowieso zijn we laat. Vooral voor Oekraine geldt dat. Maar voor Europa?MikeyMan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:50:
@XanderDrake Zien we al enige urgentie in het opstarten van de oorlogsindustrie dan?
Toezeggingen genoeg, maar we (ze) hebben wapens en munitie nodig. Daar had al lang veel meer in gedaan moeten worden.
We zouden afgelopen maart 1 miljoen shells leveren. Werd net de helft.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Sowieso gaat het te traag en sowieso zijn we laat. Vooral voor Oekraine geldt dat. Maar voor Europa?
Volgens mij was de planning om eind 2024 1.6 miljoen artillerie te kunnen produceren in de EU en volgend jaar 2 miljoen.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2024 16:59 ]
Klopt, en daar zijn ze open over. Dus als deze transparantie ook geldt voor het opschalen van de productie vanaf nu, dan vertrouw ik dat wel. Er zijn veel bedrijven aangehaakt, en zij hebben toegezegd.MikeyMan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:56:
[...]
We zouden afgelopen maart 1 miljoen shells leveren. Werd net de helft.
https://www.reuters.com/w...nys-pistorius-2023-11-14/
Zelfs als het gehaald wordt is het too little too late. Rusland produceert al 3 miljoen shells per jaar. En wellicht hebben die ook nog ruimte voor opschaling. En dan doen China en Noord Korea ook een duit in het zakje.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:59:
[...]
Klopt, en daar zijn ze open over. Dus als deze transparantie ook geldt voor het opschalen van de productie vanaf nu, dan vertrouw ik dat wel. Er zijn veel bedrijven aangehaakt, en zij hebben toegezegd.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2024 17:15 ]
Meloni is meest gematigd van alle alt-right dat we gezien hebben... en dan nog gaat de RAI er aan. Vrije nieuwsgaring is essentieel in een vrije samenleving, en heeft ook alles met Rusland en de Westerse verhoudingen te maken.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:48:
[...]
Ik vind de apathie wel mee vallen, er zijn redelijk wat miljarden toegezegd afgelopen maanden. Of Europees rechts nou altijd pro-Poetin is weet ik ook niet zeker, kijk maar naar Meloni, de vorige regering in Polen, of BBB en NSC? Niet iedereen is een verrader zoals Orban.
Ook, defensie is altijd een populair onderwerp voor rechtse partijen. Als ik de EU was, zou ik het wel weten; een lekker mals EU productie contractje voor de neus bungelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 07-05-2024 17:22 ]
Hoe heb jij dit uitgezocht? Ik krijg niet heel scherpe standpunten van Nederlandse partijen noch de Europese allianties.MikeyMan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:26:
@Jerie Die verkiezingen worden niet echt heel makkelijk. Geen idee waar ik op zou moeten stemmen. De combinatie "Groen+all in tegen Rusland" blijkt een lastige.
[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 07-05-2024 19:57 ]
Dat is zijn eigen stomme schuld. Je weet als Amerikaan in Rusland nu dat je een hoofdprijs bent. zo niet als spion dan als waardevolle gijzelaar. Met een mooi bordje om zijn nek tentoongesteld worden zit er ook wel aan te komen vrees ik.Jerie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Helft van de gevluchte ITers zou al weer terug zijn in Rusland. Ik zou zelf zeggen betaal me maar maand vooruit en ik werk remote of niet. Zeer zeker niet in Rusland zijn. Nu ook weer Amerikaanse soldaat in gevangenschap genomen.
Ik denk dat ze genoeg realiteitszin hebben om te weten dat er is een groot verschil is tussen zeggen dat je tegen de NAVO vecht en daadwerkelijk een NAVO land binnenvallen. Ze gaan daar slordig om met mensenlevens, maar dat betekent niet dat ze dom zijn.XanderDrake schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:46:
Ik ben het met je eens dat Poetin en zijn ideologen al vinden dat ze met NAVO aan het vechten zijn en dat ze daarom stapsgewijs kunnen gaan escaleren. De strijd met Oekraine is volgens hun onvermijdelijk, een zaak van leven en dood, en het maakt dus niet uit hoeveel Russen ze over klink jagen.
Daarom verwacht ik ergens nog wel een inval in een NAVO land komende jaren.
Het is bekend dat 155mm artillerie (dus de combo van kanon-ammo-crew) betere specs hebben qua nauwkeurigheid en bereik dan de Russische evenknie. Oekraine heeft er dus in principe minder van nodig om dezelfde effectiviteit te hebben. Dat blijkt ook in de praktijk, overigens. Daarbij is de USA nu ook weer in de running om artillerie ammo te geven, en wordt er door Tsjechië op de wereldmarkt ingekocht.MikeyMan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:14:
Zelfs als het gehaald wordt is het too little too late. Rusland produceert al 3 miljoen shells per jaar. En wellicht hebben die ook nog ruimte voor opschaling. En dan doen China en Noord Korea ook een duit in het zakje.
Er zal echt meer ambitie moeten worden getoond. Zo gaan we deze slag niet winnen.
Veel aspecten van het eerste jaar van de Oekraine invasie waren ontzettend dom, en gaven in mijn ogen geen blijk van Russische realiteitszin.phicoh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:20:
Ik denk dat ze genoeg realiteitszin hebben om te weten dat er is een groot verschil is tussen zeggen dat je tegen de NAVO vecht en daadwerkelijk een NAVO land binnenvallen. Ze gaan daar slordig om met mensenlevens, maar dat betekent niet dat ze dom zijn.
Ik ben benieuwd, als er een speldenprik wordt uitgedeeld, hoe het desbetreffende land dan zou reageren?Er is wel een grote kans dat Rusland zal proberen een NAVO land aan te vallen. Maar dan met een strategisch doel, om te kijken of ze iets kunnen zonder dat de rest van de NAVO reageert. Dat zal een subtiele speldeprik zijn, waar het voor de NAVO moeilijk is om te beslissen wat ze doen.
Maar vergeet niet, de VS leggen aan Oekraïne nog steeds een verbod op om doelen binnen Rusland te raken met wapen uit de VS. Ik denk dat de VS aan Rusland wel duidelijk gemaakt heeft dat dat verbod ook opgeheven kan worden.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Je bedoelt vanuit Westers oogpunt?Auredium schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:57:
We zitten in een vervelende tijd die wat inderdaad heel fout kan gaan, gaat en mogelijk nog zal gaan.
Ik vind dit ook een redelijk goede manier om er naar te kijken. Ik heb een tijdje geleden een interview van Sarah Paine gezien over de verschillen van economische ontwikkeling tussen de "landmachten" (Continentals) China en Rusland, en de "zeemachten" (Martime order), het Westen.De eerste en tweede wereldoorlog zijn uiteindelijk vanuit vogelperspectief begonnen voor vergelijkbare redenen. In de eerste wereldoorlog was er een machtsblok waarbij de partijen die het deden staten al reeds aan de verliezende hand waren. Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse rijk waren al jaren aan het afbrokkelen in macht. Oorlog is dan een laatste middel waar naar gegrepen wordt.
De tweede WO was ook een conflict met machtsblokken waarbij 1 machtsblok een kans zag toe te slaan voordat het momentum verloren ging en ze wellicht gestopt zouden worden.
We zitten nu in een vergelijkbare situatie.
Meer vanuit globaal oogpunt. Het westen en het alternatieve machtsblok zijn groot genoeg om het lastig te maken voor iedereen in een conflict.XanderDrake schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:39:
[...]
Je bedoelt vanuit Westers oogpunt?
[...]
Ik vind dit ook een redelijk goede manier om er naar te kijken. Ik heb een tijdje geleden een interview van Sarah Paine gezien over de verschillen van economische ontwikkeling tussen de "landmachten" (Continentals) China en Rusland, en de "zeemachten" (Martime order), het Westen.
Veel dingen onderschrijf ik: op technologie en demografisch gebied (al dan niet door migratie) heeft het Westen de tijd aan hun kant. Dan hebben we het over decennia en generaties. China kan nog wel gedeeltelijk verder groeien in technologie, maar als daar de economische groei stokt is het snel klaar. Rusland is eigenlijk schluß in beide gebieden, en volledig afhankelijk van China.
Ik zie ruimtevaart nog niet als grote differentiator. Ik zie AI die rol nemen in de huidige tijdspanne. Zonder honderdduizenden Google TPU's en Nvidia's Ada Lovelace kan je niet op schaal LLMs maken, wat juíst nodig is om de volgende stap te zetten in deze revolutie. De landmachten krijgen deze volumes van GPUs nu niet te pakken, waarschijnlijk nooit meer. China kan wel 5nm chips maken, maar dan alleen voor smartphone SoCs, geen massive parallel chips. Daarbij, 4-5nm is niet goed genoeg over 5-10 jaar (de periode waar we ChatGPT 6 gaan zien), en zonder ASML EUV kom je daar niet onder. Om maar niet te beginnen over trainingsdata. Daarbij zullen de living-standards niet hoog genoeg zijn in de landmachten om de slimste mensen te houden die deze technologie moet mogelijk maken, iets wat Asianometry al heeft aangegeven.
Wat rest er dan voor de landmachten? Ik hoop het echt niet, maar ik vrees dat gewapende conflicten dan gaan opspelen.
De Russische president Vladimir Poetin (71) heeft plannen gemaakt om enkele NAVO-landen, meer bepaald in het oosten van Europa, aan te vallen. Dat beweert het hoofd van de Poolse militaire contraspionage.
Poetin zou “een mini-operatie tegen een van de Baltische staten” hebben voorbereid, zegt Jarosław Strozyk in een interview met de Poolse krant ‘Dziennik Gazeta Prawna’. Volgens de contraspionagechef heeft de Russische president plannen gemaakt om de Estse stad Narva, gelegen aan de grens met Rusland, of “een van de Zweedse eilanden” binnen te dringen.
Maar of Poetins plannen ook snel realiteit zullen worden, is nog maar de vraag. Zo wordt de Russische president op dit moment tegengehouden door het Westen, aldus Strozyk. “Wat de westerse landen samen doen om Oekraïne te steunen, maakt het voor Poetin duidelijk dat een westerse reactie op een aanval tegen de NAVO nog groter zou zijn”, klinkt het.
https://nos.nl/l/2519754EU zet bijzondere stap: winsten bevroren Russische tegoeden naar Oekraïne
EU-ambassadeurs hebben een akkoord bereikt om winsten op bevroren Russische tegoeden te gebruiken voor de aankoop van wapens en humanitaire hulp voor Oekraïne. Het gaat om een bedrag van zo'n 3 miljard euro per jaar.
Van de miljarden gaat 90 procent in het speciale fonds, waar vervolgens wapens en munitie voor Oekraïne uit betaald zullen worden.
Een kleine groep EU-lidstaten steunt de aankoop van wapens niet (Malta, Oostenrijk en Ierland), omdat zij grondwettelijk neutraal zijn. Om die landen tegemoet te komen, is afgesproken dat 10 procent van het geld wordt gebruikt voor bijvoorbeeld humanitaire hulp.
[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 08-05-2024 18:53 ]
PSN
Ik denk het wel, om de doodeenvoudige reden dat er een gigantisch tekort op arbeid bestaat in de westerse MIC. Als de knop om gaat en we worden betrokken bij de oorlog dan is er een hoop mogelijk, maar getrainde (en bereidwillige) arbeiders uit de lucht toveren is er niet bij.XanderDrake schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:29:
[...]
Maar wederom, dit gaat over de Oekraine oorlog, niet Europa. Denk je dat als bijv. Polen wordt aangevallen, dat de EU en NAVO het dan houden op 2 miljoen per jaar?
Hier gaat het mij veel te lang over, terwijl het eigenlijk wisselgeld betreft.YakuzA schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:50:
Eindelijk gelukt?
[...]
https://nos.nl/l/2519754
[...]
Zwaar gewond is vaak een slecht teken:Ossi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:21:
De Slowaakse president is neergeschoten vandaag, zijn status is nog onbekend op dit moment.
https://www.telegraaf.nl/...robert-fico-neergeschoten
Ik kan alleen maar hopen dat het de samenleving daar niet verder naar rusland en fascisme trekt.
De Slowaakse premier Robert Fico is volgens meerdere Slowaakse media zwaargewond geraakt bij een schietpartij.
PSN
Bizar nieuws. De man zelf heeft niet bepaald een vlekkeloze reputatie maar iemand neerschieten gaat mij echt te ver.Ossi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:21:
De Slowaakse president is neergeschoten vandaag, zijn status is nog onbekend op dit moment.
https://www.telegraaf.nl/...robert-fico-neergeschoten
Ik kan alleen maar hopen dat het de samenleving daar niet verder naar rusland en fascisme trekt.
Mijn eerste gok zou zijn dat iemand dit juist wil voorkomen, daar hij net verkozen is en heel erg die kant op trekt.Ossi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:21:
Dat is ook mijn angst om eerlijk te zijn, de praktijk wijst dan juist vaak uit dat het tegenovergestelde wordt bereikt. Want mensen willen dan juist nog meer afstand nemen van die standpunten.Brent schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Mijn eerste gok zou zijn dat iemand dit juist wil voorkomen, daar hij net verkozen is en heel erg die kant op trekt.
Natuurlijk, het doel heiligt niet de middelen.
https://edition.cnn.com/2...-shooting-intl/index.htmlSlovakia’s Prime Minister Robert Fico was shot multiple times after a government meeting and is in a life-threatening condition, according to a statement posted on his official Facebook page.
PSN
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Oh dacht borst/buik dat ik las op X.Caelorum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:23:
Hij is in zijn hoofd geschoten. Denk niet dat dat goed komt hoor.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
5 schoten, schutter lijkt bekend
In tweet filmpje van de aanslag, op zich geen details te zien maar gewaarschuwd hierbij.According to Slovak media, the shooter is 71-year-old writer Juraj Cintula. He is detained. Police are now investigating the motive for the attack.
❗️Robert Fico was wounded in the stomach and abdomen. After the shots were fired, he was put into a car and then evacuated by helicopter to the hospital. His condition is assessed as serious.
⚡️🇸🇰 The moment of the assassination attempt on Slovak Prime Minister Fico.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 15 mei 2024
🔫 The shooter managed to fire five shots before security stopped him.
👀 According to Slovak media, the shooter is 71-year-old writer Juraj Cintula. He is detained. Police are now investigating the… pic.twitter.com/NlAQIGYDoH
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dus, wat Atacms op Belgorod of met f-16 doelen in Rusland aanvallen is geen probleem meer?“We’ve not encouraged or enabled strikes outside Ukraine but ultimately Ukraine has to make decisions for itself about how it's going to conduct this war, a war it's conducting in defense of its freedom, of its sovereignty, of its territorial integrity and we’ll continue to back Ukraine with the equipment it needs to succeed," Blinken said on Wednesday during a joint news conference with Ukrainian Foreign Minster Dmytro Kuleba in Kyiv.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Deze boodschap is door de VS vaker verkondigd, en toen ging het altijd om het handelen van Oekraïne, en niet over de westerse wapens. Die mochten nog altijd niet in rusland gebruikt worden. Ik haal uit bovenstaande uitspraken niet dat dit nu anders is, het lijkt me simpelweg een herhaling. Maar ik hoop dat ik het mis heb.Tens schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:52:
Blinken vandaag in Kiev:
[...]
Dus, wat Atacms op Belgorod of met f-16 doelen in Rusland aanvallen is geen probleem meer?
https://edition.cnn.com/e...-news-05-15-24/index.html
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq