• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Nox schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:04:
[...]

Daar zijn nukubu's voor. En zo zijn er aan de andere kant - waar ik vermoed jij zit - Hollanders die over van alles oerhollands zeiken ;) Kijk naar coronatijd, onder druk wordt alles vloeibaar. Je schetst voor alsof we met 2 oude F16's en een paar vrachtwagens en een APC of 5 de oorlog moeten gaan voeren in spijkerbroek...

Dat je in vredestijd niet alles 100% voor elkaar hebt en er uitgaven gedaan moeten worden waarover bekibbeld wordt klopt. Er is ruzie over waar een kazerne moet komen, welke leverancier voor kleding moet zorgen enz. maar als de druk oploopt (stel rusland trekt verder Oekraïne in bijv.) verwacht ik daar wel snellere besluitvormingen in.
Nog een keer dan: dit heeft weinig met besluitvorming te maken, tekorten draaien niet altijd om keuze.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24
nst6ldr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:52:
[...]
Nog een keer dan: dit heeft weinig met besluitvorming te maken, tekorten draaien niet altijd om keuze.
Op korte termijn niet, nee.
Hoe snel verwacht jij dat de Russen voorbij Duitsland zijn overigens? (En ja het is wat schofterig om ons achter ze te verschuilen)

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:33:
[...]

Precies wat ik zeg ja, je slaat met je doemscenario's weer naar de andere kant door. Het is sowieso niet realistisch dat we in zo'n oorlog terecht komen en al helemaal niet dat rusland dat jarenlang vol zou kunnen houden. Ze hebben nu al enorme moeite met Oekraine waar nog geen fractie van het NAVO-materieel wordt gebruikt. Het is niet voor niets dat rusland zo bezig blijft over de NAVO, ze weten dat ze daartegen geen kans maken.

En nogmaals, zo heel rooskleurig is het allemaal niet, maar in de tussentijd beginnen we al aardig te matchen wat rusland kan bouwen. Waarbij rusland zijn land aan het uithollen is, en we hier lekker kapitalistisch door blijven neuzelen.
Je snapt dat rusland niet aan de grens hoeft te staan voor een militaire betrokkenheid van Nederland? De flitsmacht is een Europees gecombineerd 48h NTM respons op een aanval in Europa, daar maken we deel van uit.

Edit: ook gelijk antwoord op @Caelorum

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:04:
[...]

Daar zijn nukubu's voor. En zo zijn er aan de andere kant - waar ik vermoed jij zit - Hollanders die over van alles oerhollands zeiken ;) Kijk naar coronatijd, onder druk wordt alles vloeibaar. Je schetst voor alsof we met 2 oude F16's en een paar vrachtwagens en een APC of 5 de oorlog moeten gaan voeren in spijkerbroek...

Dat je in vredestijd niet alles 100% voor elkaar hebt en er uitgaven gedaan moeten worden waarover bekibbeld wordt klopt. Er is ruzie over waar een kazerne moet komen, welke leverancier voor kleding moet zorgen enz. maar als de druk oploopt (stel rusland trekt verder Oekraïne in bijv.) verwacht ik daar wel snellere besluitvormingen in.
Dat is het nadeel van een democratie zoals in Nederland. Misschien gaat het in Holland sneller. Besluiten moeten vaak genomen worden in de tweede kamer of andere Nederlandse bestuurslagen. Dat kost tijd. Voordeel is wel dat de Nederlandse bevolking er vaak een tevreden mee is.. in Rusland is het een geheel ander verhaal.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:56:
[...]

Op korte termijn niet, nee.
Hoe snel verwacht jij dat de Russen voorbij Duitsland zijn overigens? (En ja het is wat schofterig om ons achter ze te verschuilen)
Gezien de reikwijdte van Russische raketten in b.v. Kalinggrad zijn Russen dichterbij dan je denkt. Wat als b.v. Rotterdamse haven wordt bestookt met raketten? Enig idee wat voor uitwerking dat heeft op Nederland en omliggende landen?

• Caelorum
@nst6ldr daar gaat het niet over. Het gaat over de verdediging van Nederland en ook of de EU een oorlog zou kunnen winnen van Rusland. Op die eerste denk ik dat we het moeten hebben van de landen tussen ons en Rusland. Als die standhouden kunnen wij echt wel een goede bijdrage leveren na een jaar (of twee) onze economie ombouwen naar een oorlogseconomie.
Van de laatste denk ik dat het zonder enig twijfel volmondig ja is. Moeten we in eerste instantie land opgeven? Jup, maar dat is ook waar onder andere de Baltische staten zo panisch over zijn. Ik acht Rusland niet sterk genoeg om de gecombineerde macht van Duitsland en Rusland aan te kunnen. Denk zelfs momenteel Polen niet eens. Laat staan alle EU landen samen.
Dat het geen "mooie" oorlog zou zijn en we in Nederland echt wel even een koude douche krijgen lijkt me duidelijk.
Maar in een jaar kan je veel doen als je aangevallen wordt, maar nog niet direct aan de frontlinie staat. Kijk maar naar Oekraïne.

Of beter gezegd: onder druk wordt alles mogelijk. Alleen moet je wel complete roofbouw op je economie plegen. Genoeg voorbeelden van geweest in de afgelopen 100 jaar waar landen binnen twee jaar een productiemachine hebben opgetuigd waar je U tegen zegt.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 13-04-2024 09:06 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je kunt wel snel iets optuigen alleen dan moet je alle andere regels breken. Dat gebeurt dus niet zo snel als je niet in oorlog bent.

Of we de eerste klap kunnen opvangen weet ik niet. Het enige voordeel is dat we niet aan Rusland grenzen en we in de Nato zitten.

Er is niet echt dreiging geweest de afgelopen decennia en daarom hebben we onze defensie laten versloffen en is er veel te veel bezuinigd. Dat duurt echt wel een tijd totdat je dat enigszins gecorrigeerd hebt. En dat geld alleen niet voldoende is ben ik het wel met Nst6ldr eens.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

China lijkt in de achtergrond toch ook steeds meer vingers in de pap te hebben:
China is helping Russia ramp up its defense industrial base at such a large scale that Moscow is now undertaking its most ambitious expansion in military manufacturing since the Soviet era as it continues its war against Ukraine, according to senior Biden administration officials.
https://edition.cnn.com/2...-manufacturing/index.html
The support China is providing includes significant quantities of machine tools, drone and turbojet engines and technology for cruise missiles, microelectronics, and nitrocellulose, which Russia uses to make propellant for weapons, said the officials.
Maar goed als je weer een filmpje ziet uit een Russische fabriek staan daar ook vaak genoeg Europese of Amerikaanse machines te pronken.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2024 09:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Caelorum schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:03:
@nst6ldr daar gaat het niet over. Het gaat over de verdediging van Nederland en ook of de EU een oorlog zou kunnen winnen van Rusland.
Als het verliezen van de oorlog pas het doemscenario is dan weet je dat de inwoners van het land veel te lang welvaart heeft gekend.

Op die eerste denk ik dat we het moeten hebben van de landen tussen ons en Rusland. Als die standhouden kunnen wij echt wel een goede bijdrage leveren na een jaar (of twee) onze economie ombouwen naar een oorlogseconomie.
Gebaseerd op wat? Waar komen al die spullen en mensen dan ineens vandaan? En wie zegt dat er niet juist massa's mensen en bedrijven het land verlaten waardoor productiecapaciteit nog lager uitvalt?

Van de laatste denk ik dat het zonder enig twijfel volmondig ja is. Moeten we in eerste instantie land opgeven? Jup, maar dat is ook waar onder andere de Baltische staten zo panisch over zijn. Ik acht Rusland niet sterk genoeg om de gecombineerde macht van Duitsland en Rusland aan te kunnen. Denk zelfs momenteel Polen niet eens. Laat staan alle EU landen samen.
Dus de precondities: alle EU landen moeten tegelijkertijd een moment aangrijpen om poppetjes naar Polen te schuiven. In theorie goed te doen. Echter, heb je gezien hoe de Europese reactie was toen de invasie gebeurde? Spoiler: als je het Amerikaanse deel van het respons niet meerekent dan eigenlijk niet zoveel, niemand kon een zinnige hoeveelheid steun missen op dat moment.

Dat het geen "mooie" oorlog zou zijn en we in Nederland echt wel even een koude douche krijgen lijkt me duidelijk.
Maar in een jaar kan je veel doen als je aangevallen wordt, maar nog niet direct aan de frontlinie staat. Kijk maar naar Oekraïne.
Wij staan wèl aan de frontlinie omdat het niet meer zinvol is om pas te gaan vechten wanneer rusland aan onze grens staat.

Ook is de Oekraïnse bevolking heel anders dan de Nederlandse, iedereen met familie daar kan dat beamen. Wij hebben niet dezelfde geschiedenis en instelling. Ik verwijs weer naar wat ik van een Israëlisch en Amerikaans officier hoorde: de Nederlandse manier van zakendoen is een zak geld gooien naar de eerste persoon die 'ontzorgen' roept. Met dat instinct win je geen oorlog.

Of beter gezegd: onder druk wordt alles mogelijk. Alleen moet je wel complete roofbouw op je economie plegen. Genoeg voorbeelden van geweest in de afgelopen 100 jaar waar landen binnen twee jaar een productiemachine hebben opgetuigd waar je U tegen zegt.
Met welk personeel, grondstoffen? Hoe ga je de maatschappij overtuigen dat dit in ons belang is?

De maatschappij/mensen: Ga uit van het slechtste, hoop op het beste. Inlichtingendiensten (Duitsland, Denemarken) geven de rest van Europa 3 tot 5 jaar totdat het wordt betrokken bij het conventionele deel van de oorlog. Daar wordt al lang op voorbereid in de vorm van sentiment sturing met sociale media, een maatschappij die zichzelf en de politiek als de grootste vijand ziet is een stuk minder weerbaar - zie de huidige staat van ons kabinet.

De spullen: Rheinmetall geeft bijvoorbeeld aan anderhalf jaar nodig te hebben om een fabriek neer te zetten (wat overigens wordt betwist als onrealistisch), een compagnie aan tanks bouwen kost vanaf dat punt grofweg 5 maanden, het personeel en daarna de compagnie trainen zal iets van 9 maanden zijn. Dus als we nu beginnen en alles zit mee, dan zijn we over ~3 jaar begonnen met het aanvullen van onze slagkracht. En dat voor het kleinste en meest eenvoudige materieel, schepen duren nog langer en vliegtuigen hebben we niet eens invloed op.

Dus zouden we dan niet nù al de aandacht op defensie vestigen? Idealiter wel natuurlijk. Zie ik het gebeuren? Nee, niet echt. Zeker niet nu we politiek vleugellam zijn. Ik vind dit 100% het doemscenario, escalatie gaat veel levens kosten en dat om de meest stomme redenen.

• Caelorum
nst6ldr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:37:
[...]
Als het verliezen van de oorlog pas het doemscenario is dan weet je dat de inwoners van het land veel te lang welvaart heeft gekend.
[..,]
...
[...]
Gebaseerd op wat? Waar komen al die spullen en mensen dan ineens vandaan? En wie zegt dat er niet juist massa's mensen en bedrijven het land verlaten waardoor productiecapaciteit nog lager uitvalt?[...]
Die mensen komen van gedwongen arbeid (dienstplicht) en van bestaande arbeid, de huidige fabriekswerkers enz. En een bedrijf kan het land verlaten, maar de fabrieken en dergelijke verplaatsen niet, dus de capaciteit blijft er gewoon. De financiering zal dan inderdaad van de staat moeten komen, maar is dat niet juist het hele ding van een oorlogseconomie en waarom je het eigenlijk niet wilt?
En waar moeten die mensen naartoe? Een aanval zal zeker meteen ervoor zorgen dat de grenzen dicht gaan voor iedereen die een militaire opleiding heeft genoten (al ben ik er niet zozeer bang voor dat zij weglopen) en voor iedereen die in de dienstplichtleeftjid valt. Dus vliegtuig nemen zit er dan niet meer bij. Je zou eventueel naar het zuiden van Europa kunnen gaan en daar op de boot naar Afrika, maar 1) dan ben je in Afrika en 2) moet je eerst 800km door een ander land heen gaan dat ongetwijfeld een vergelijkbare maatregel neemt en je linea recta terugstuurd.
[...]
Dus de precondities: alle EU landen moeten tegelijkertijd een moment aangrijpen om poppetjes naar Polen te schuiven. In theorie goed te doen. Echter, heb je gezien hoe de Europese reactie was toen de invasie gebeurde? Spoiler: als je het Amerikaanse deel van het respons niet meerekent dan eigenlijk niet zoveel, niemand kon een zinnige hoeveelheid steun missen op dat moment.[...]
Dat is niet een vergelijkbare situatie. Oekraïne is en zeker was geen EU land. Toen die invasie plaatsvond was de publieke opinie er ook nog eens niet 1 van we moeten ze redden koste wat kost (en nog steeds maar matig). En we waren ook niet gebonden aan verdragen om ze te komen redden. Het Oekraïnse volk werd zelfs maar matig als Europees gezien.
En we konden zeker wel steun missen, net zoals we nu echt wel meer zouden kunnen doen, maar de politieke wil was er toen zeker gewoon echt totaal niet om dat ten koste van onze eigen economie te doen. Die wil is er nu nog steeds maar matig, want alles wordt in de marge gedaan, om er maar voor te zorgen dat er niet teveel stemmen verloren gaan.
Ik verwacht zelf dat de situatie echt compleet anders is als een EU land wordt aangevallen. Dat zal bij veel meer mensen toch echt een stuk slechter vallen dan een invasie van Rusland in Oekraïne.
[...]
Wij staan wèl aan de frontlinie omdat het niet meer zinvol is om pas te gaan vechten wanneer rusland aan onze grens staat.[...]
Dat weet jij, dat weet ik, maar wederom daar ging de discussie niet om. Ja, we gaan mensen sturen naar het front. Ja, dat gaat maar beperkt de Russen tegen kunnen houden bij een invasie. Super. De vraag is nogmaals: hoe lang denk je dat het duurt voordat ze in Nederland zijn (en dus voorbij Polen en zeg maar pakweg halverwege Duitsland). Ik denk dat ze er nu al niet toe in staat zijn, maar dat het zeker een jaar duurt. Persoonlijk denk ik dat een jaar meer dan genoeg is om een oorlogseconomie op te tuigen, indien we willen. En ik denk dat die politieke wil en de wil bij het volk er echt wel is als een EU land wordt aangevallen door Rusland.
We hebben wel wat partijen die Rusland hoog hebben staan, maar zelfs van de achterban van die partijen verwacht ik dat zo'n soort provocatie van Rusland sterk wordt veroordeeld.
[...]
Ook is de Oekraïnse bevolking heel anders dan de Nederlandse, iedereen met familie daar kan dat beamen. Wij hebben niet dezelfde geschiedenis en instelling. Ik verwijs weer naar wat ik van een Israëlisch en Amerikaans officier hoorde: de Nederlandse manier van zakendoen is een zak geld gooien naar de eerste persoon die 'ontzorgen' roept. Met dat instinct win je geen oorlog.[...]
Met dat instinct win je geen oorlog, maar dat gaat Nederland nooit kunnen. Dat kan een Polen of Duitsland wel voor ons doen. Wij kunnen niet veel beter dat ze de tools geven om dat te kunnnen. En wat wij wel kunnen, beter dan menig ander Europees land, is die zak geld gooien op de goede plekken en er deals uitslepen en een oorlogseconomie financieren. Je hebt beide nodig als je wilt winnen in een langdurige oorlog.
[...]
Met welk personeel, grondstoffen? Hoe ga je de maatschappij overtuigen dat dit in ons belang is?

De maatschappij/mensen: Ga uit van het slechtste, hoop op het beste.[...]
Denk je echt dat de Nederlandse bevolking even omrolt als de EU wordt aangevallen? Heb je ze echt zo laag zitten? Want dan snap ik wel waar je pessimisme vandaan komt.
[...]
[...]
Inlichtingendiensten (Duitsland, Denemarken) geven de rest van Europa 3 tot 5 jaar totdat het wordt betrokken bij het conventionele deel van de oorlog. Daar wordt al lang op voorbereid in de vorm van sentiment sturing met sociale media, een maatschappij die zichzelf en de politiek als de grootste vijand ziet is een stuk minder weerbaar - zie de huidige staat van ons kabinet.[...]
Tja, bijsturen van de publieke opinie in vredestijd en een "vijand" creëren kost tijd, ja. Dat is nuttig werk, maar vaak een heel stuk minder effectief dan eenmalige gebeurtenissen die een shock creëren. Een vijandsbeeld hoef je niet te creëren als de tegenpartij een direct vijandige actie initieerd.

Ik verwacht overigens dat een conventionele oorlog is uitgesloten. Zoiets escaleert zo snel in iets waar niemand op zit te wachten.
[...] De spullen: Rheinmetall geeft bijvoorbeeld aan anderhalf jaar nodig te hebben om een fabriek neer te zetten (wat overigens wordt betwist als onrealistisch),[...]
Wederom omdat de politieke wil er niet is. Ik ga niet zeggen dat het vergelijkbaar is, maar de gigafactory Berlin-Brandenburg van Tesla was in twee jaar gebouwd en operationeel. Dit was met een half jaar uitstel vanwege milieugroeperingen die in de weg zaten (politieke keuze om daar niet al te snel en hard in te grijpen).
[...] een compagnie aan tanks bouwen kost vanaf dat punt grofweg 5 maanden, het personeel en daarna de compagnie trainen zal iets van 9 maanden zijn. Dus als we nu beginnen en alles zit mee, dan zijn we over ~3 jaar begonnen met het aanvullen van onze slagkracht[...]
Ik zie het probleem niet. Het is niet alsof je niet een tijdje zonder tanks kan, dat heeft Oekraïne dan ook weer bewezen.
[...] . En dat voor het kleinste en meest eenvoudige materieel, schepen duren nog langer en vliegtuigen hebben we niet eens invloed op.[...]
Voor vliegtuigen en marine moeten we het inderdaad doen met onze huidige vloot. Wat overigens nog steeds meer en moderner is dan de Russen hebben op dit moment.
[...]
Dus zouden we dan niet nù al de aandacht op defensie vestigen? Idealiter wel natuurlijk. Zie ik het gebeuren? Nee, niet echt. Zeker niet nu we politiek vleugellam zijn. Ik vind dit 100% het doemscenario, escalatie gaat veel levens kosten en dat om de meest stomme redenen.
Ben ik met je eens, maar dat wil niet zeggen dat met een aanval op de EU we nog steeds politiek vleuggellam zijn.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

@Caelorum wederom: waar haal je het idee vandaan dat het allemaal sneller kan omdat de politiek nu dwarsligt? Maak die beredenering nu eens zonder mensen uit het niks te toveren onder het mom van "die dwingen we wel even". Die doorlooptijd van anderhalf jaar op de Rheinmetall fabriek gaat overigens over de faciliteit in Oekraïne. Daar is momenteel een programma van kracht waar internationale spelers van de MIC alle fysieke ruimte krijgt om zich te vestigen met mooie voorwaarden/regels en gunstige belastingregels (if any). Het enige waar de bedrijven zelf voor moeten zorgen is luchtafweergeschut.

Je hele betoog lijkt gericht op een scenario waarbij a) Nederland direct onder vuur ligt en b) er nog een buffer ligt tussen ons en de vijand (bijv. Duitsland). Zo gaat die oorlog niet verlopen, rusland gaat (en kàn) niet heel Europa tegelijk aanvallen, dat doen ze per regio. In de tussentijd is het aan de overige lidstaten om hulp te bieden. Logistieke en materiele ondersteuning is gezien electorale ontwikkelingen al teveel gevraagd, een expeditionaire inzet zal er dus helemaal niet inzitten. Een schoolboek voorbeeld van 'divide and conquer'.

Dus ja, ik verwacht dat maatschappelijk gezien niet veel steun is te verwachten: eerst wordt de beslissing om in te grijpen continue vooruit geschoven (we zijn goed in polderen) waarna er door ontwikkelingen besloten kan worden dat het eigelijk te laat is en capitulatie nog de enige optie. Ik heb rusland niet hoog zitten (integendeel), maar wel een goed beeld van onze krijgsmacht en een aantal overige Europese lidstaten. Ook heb ik onze maatschappij momenteel niet heel hoog zitten sinds de verkiezingen, in meer Europese landen (en Brussel zelf) is te zien hoe het effect van sentimentsturing zich aan het ontwikkelen is.

Nee, de oorlog is niet verloren, nee dat hoeft over 5 jaar ook niet het geval te zijn, ja dat gaat onevenredig veel met vlag bedekte kisten opleveren en ja dat vind ik een doemscenario. Laten we onze militairen aub beter behandelen dan de russen dat doen, het gemak waarmee suggesties als "ze kunnen wel een tijdje zonder tanks" worden geplaatst maken het voor mij erg lastig om niet emotioneel te reageren.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
IJzerlijm schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:04:
[...]

Het zijn voornamelijk de zelf gemaakte drones die Rusland tegenhouden aan het front, niet het NAVO spul dat onvoldoende geleverd kan worden door politieke onwil of simpelweg omdat het er niet is. En wat doet Nederland hier in? In 2028 krijgen we bewapende Reapers, een ontwerp dat dan inmiddels 20 jaar oud is en nutteloos is tegen een vijand als Rusland met voldoende luchtafweer.
Het eerste jaar was rusland voorbereid en veel sterker. In die tijd waren er nog maar weinig drones en soortgelijk spul. En toch werden ze tegengehouden en zelfs terug gedrongen. Verder kun je je ook nog eens afvragen hoe het komt dat Oekraine zo sneel en zoveel drones kan maken. De meeste spullen die ze nodig hebben maken ze nl. niet zelf.

Daarbij zegt die leeftijd ook niet zo heel veel, die Reapers zijn aan alle kanten gemoderniseerd. Daarbij is de luchtafweer van rusland over het algemeen nog een stuk ouder.

Dus nogmaals, het gaat natuurlijk niet super, maar je moet ook niet net doen of het nu zo goed gaat bij rusland. Die hebben dezelfde problemen waarbij ze het land ook nog eens steeds verder uithollen.

[removed]

• redwing
nst6ldr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:56:
[...]

Je snapt dat rusland niet aan de grens hoeft te staan voor een militaire betrokkenheid van Nederland? De flitsmacht is een Europees gecombineerd 48h NTM respons op een aanval in Europa, daar maken we deel van uit.

Edit: ook gelijk antwoord op @Caelorum
Ja, en jij snapt dat als je op die manier erbij betrokken raakt, dat voor ons eigen land een relatief kleine impact heeft terwijl de impact voor rusland heel groot zou zijn? Want dan moeten ze plotseling tegen modern materieel, kruisraketten, vliegtuigen e.d. op vechten waar ze simpelweg geen antwoord op hebben. Ze krijgen het al niet voor elkaar om een grote drone (vliegtuig) tegen te houden boven eigen grondgebied.

[removed]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:23:
[...]

Ja, en jij snapt dat als je op die manier erbij betrokken raakt, dat voor ons eigen land een relatief kleine impact heeft terwijl de impact voor rusland heel groot zou zijn? Want dan moeten ze plotseling tegen modern materieel, kruisraketten, vliegtuigen e.d. op vechten waar ze simpelweg geen antwoord op hebben. Ze krijgen het al niet voor elkaar om een grote drone (vliegtuig) tegen te houden boven eigen grondgebied.
Die impact weet je nog niet, ik ook niet. Eigenlijk doen we nooit live exercises met dat soort grote munitie omdat het aanvullen daarvan te duur is, dus impact van gebruik daarvan ligt wat mij betreft ter discussie.

Ook zijn de aantallen van die voorraad natuurlijk niet fantastisch te noemen, 30 jaar aan roofbouw trek je niet recht door één keer een paniekerige investering te doen die overigens het gehele bedrag nog steeds niet tot de 2% norm krijgt. Niet dat dat veel uitmaakt: samen met alle lidstaten kopen we nu de winkel leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 13-04-2024 15:37 ]

• Caelorum
nst6ldr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:59:
@Caelorum wederom: waar haal je het idee vandaan dat het allemaal sneller kan omdat de politiek nu dwarsligt? Maak die beredenering nu eens zonder mensen uit het niks te toveren onder het mom van "die dwingen we wel even". [...]
Nogmaals, we hebben het denk ik over andere scenarios. Mij gaat het om een aanval op Nederland al dan niet indirect door de EAu aan te vallen. Dan is er dus een buffer tussen ons en Rusland. Tenzij je denkt dat Rusland de EU van achteren aanvalt en wij dus als eerste gepakt worden?
[...]
Je hele betoog lijkt gericht op een scenario waarbij a) Nederland direct onder vuur ligt en b) er nog een buffer ligt tussen ons en de vijand (bijv. Duitsland). Zo gaat die oorlog niet verlopen, rusland gaat (en kàn) niet heel Europa tegelijk aanvallen, dat doen ze per regio. In de tussentijd is het aan de overige lidstaten om hulp te bieden. Logistieke en materiele ondersteuning is gezien electorale ontwikkelingen al teveel gevraagd, een expeditionaire inzet zal er dus helemaal niet inzitten. Een schoolboek voorbeeld van 'divide and conquer'.[...]
En daar verschillen we dus van mening. Ik denk namelijk dat we wel dan wel volledig helpen. Jij denkt blijkbaar dat we Polen, de Baltische state, Finland enz laten stikken zoals we dat halfbakken bij Oekraïne doen. Ik denk van niet.
[...]
Nee, de oorlog is niet verloren, nee dat hoeft over 5 jaar ook niet het geval te zijn, ja dat gaat onevenredig veel met vlag bedekte kisten opleveren en ja dat vind ik een doemscenario. Laten we onze militairen aub beter behandelen dan de russen dat doen, het gemak waarmee suggesties als "ze kunnen wel een tijdje zonder tanks" worden geplaatst maken het voor mij erg lastig om niet emotioneel te reageren.
Leg AUB geen woorden in mijn mond. Ik zeg het niet gemakkelijk. Net zo min als dat ik gemakkelijk zeg dat het rekken van het conflict in Oekraïne ons wel degelijk heeft geholpen. Over de lijken van vele Oekraïners heen.
Maar we zijn het punt dat we dit zonder doden kunnen doen al lang voorbij. Het enige wat we niet hebben is Nederlandse militairen die dood gaan. Whoohoo (sarcasme).
Mocht je het niet doorhebben: mijn opmerking ging over dat zelfs zonder die tanks (dus als Rusland binnen 3 jaar zou aanvallen) we nog steeds niet gedoemd zijn. Zelfs zonder genoeg tanks kan je ze blijkbaar tegenhouden of in ieder geval zo erg vertragen dat ze na 10 jaar nog niet Duitsland doorgewandeld zouden zijn en ik betwijfel of Rusland ook maar twee jaar uit kan houden tegen de EU, niet zonder nog meer hulp uit China te krijgen.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:30
Caelorum schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:24:
[...]

Nogmaals, we hebben het denk ik over andere scenarios. Mij gaat het om een aanval op Nederland al dan niet indirect door de EAu aan te vallen. Dan is er dus een buffer tussen ons en Rusland. Tenzij je denkt dat Rusland de EU van achteren aanvalt en wij dus als eerste gepakt worden?
Zou wel een bizarre variant zijn. Al
Denk ik dat het niet veel zal uitmaken want binnen een paar dagen zit iedereen in Duitsland of Polen verscholen :+

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Caelorum schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:24:
[...]

Dat scenario zit er wel in. Onze datakabels en delen van het stroomnet liggen in internationale wateren en deze zijn dus aan te vallen zonder consequenties.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
Die Mike Johnson is echt een rare kerel, altijd maar nee schudden tijdens Biden's speak of the union.

Moest hij in Pence zijn schoenen hebben gestaan had hij gewoon de stemming niet aanvaard.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
C00P schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:58:
Die Mike Johnson is echt een rare kerel, altijd maar nee schudden tijdens Biden's speak of the union.

Moest hij in Pence zijn schoenen hebben gestaan had hij gewoon de stemming niet aanvaard.
Kan je dit uitleggen? Ik begrijp niet zo goed wat je zegt hier.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
De Republikeinen bij monde van Trump zou de steun nu overwegen als lening.

https://thehill.com/homen...it-in-the-form-of-a-loan/

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Vinden ze dit echt? Is dit een signaal naar de Republikeinen in het congress? Of gewoon de zoveelste manier om tijd te rekken. Om gek van te worden dat Trump nog zoveel invloed heeft.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Jerie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 02:20:
Onderzoek van een jaar Christo Grozev, Der Spiegel, ZDF, en Der Standard, uitgekomen op 1 Maart 2024 :)

A most wanted man: Fugitive Wirecard COO Jan Marsalek exposed as decade-long GRU spy (OPSEC note: .ru domein)

(Dikgedrukt door mij.)
En als je nou dacht dat dit verhaal afgelopen was, in de categorie holy shit (en nee, niet van die fake priester):

https://nos.nl/artikel/25...-wordt-steeds-duidelijker
Spionnen bij de Oostenrijkse dienst zouden hebben samengewerkt met de voortvluchtige oud-Wirecard-bestuurder Jan Marsalek om Rusland te helpen bij de jacht op tegenstanders in het buitenland. Daarover berichten het Oostenrijkse blad Falter en de krant Standard in samenwerking met het Duitse Spiegel en ZDF.

Een van de doelwitten is de Bulgaar Christo Grozev [...]

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 13-04-2024 21:53 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een update over Franse wapenproductie:

March of the Eagles

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Druppel op gloeiende plaat maar wel een mooie reclamestunt en lange neus naar VS. Gat in de markt? In ieder geval lijkt Frankrijk niet meer bang, en ze is de kernmacht van EU. Die combinatie is een prettige. Rusland zal verhoogde druk/activiteit op democratische stelsel Frankrijk leggen.

Perestrojkast #222 van 11 April gaat trouwens ook in op Parijs-Moskou relatie. Ik heb deze nog niet beluisterd, maar het gaat ook in op een stukje geschiedenis en dat lijkt me wel interessant in deze context.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
Het kan wel (of is nu escalatie geen probleem?):

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:07
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:12:

[Twitter]
Dat ze met vliegtuigen neer te halen zijn is niet heel bijzonder. Je moet dan echter wel veilig kunnen rondvliegen. Rondom Israël is dit voor de VS prima mogelijk. Gezien De twee nauwe bondgenoten zijn en beide toch al in het zwarte boekje in Iran staan valt er weinig verder te escaleren.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Elke shahed die Iran niet heeft om aan Rusland te leveren is een bonus natuurlijk.
Boven Jordanie en Irak had de VS natuurlijk redelijk de handen vrij om te onderscheppen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2024 09:23 ]

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:14

[Twitter]
Dit klinkt als de rol die aan de F16's wordt toegedicht, waardoor meer AA capaciteit ontstaat en waardoor de AA capaciteit bovendien beter dekkend wordt over het hele land (ipv circels om belangrijke plaatsen/objecten).
Dus nee, dit copy-pasten naar Oekraïne is geen escalatie. (of, voor wie liever "ja" als antwoord ziet: het is een escalatie die al tijden geleden is toegezegd)

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 15-04-2024 10:40 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Iran grenst niet aan Israel en ook kunnen Westerse jets vrij opereren boven Jordaans grondgebied zonder dat ze bedreigd worden door de ultra lange afstand R-37 raketten. Je kan hier niet zoveel lessen uit leren behalve dat het goed zou zijn als de Russische luchtmacht zou kunnen worden uitgeschakeld.

En misschien dat Shaheds neerhalen met Sidewinder raketten goed werkt maar op de lange termijn niet vol te houden is. Er is bij de NAVO ingekocht om de vijandelijke luchtmacht te bestrijden, niet een veelvoud daarvan in relatief goedkope drones.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:36:
[...]

Dit klinkt als de rol die aan de F16's wordt toegedicht, waardoor meer AA capaciteit ontstaat en waardoor de AA capaciteit bovendien beter dekkend wordt over het hele land (ipv circels om belangrijke plaatsen/objecten).
Dus nee, dit copy-pasten naar Oekraïne is geen escalatie. (of, voor wie liever "ja" als antwoord ziet: het is een escalatie die al tijden geleden is toegezegd)
Plus waarschijnlijk ook dat er weer uit een nieuwe voorraad oude wapens geput kan worden. Dat is erg nuttig zolang er meer raketten verbruikt worden dan ze kunnen bouwen.

• Tens
Aragnut schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:16:
[...]

Dat ze met vliegtuigen neer te halen zijn is niet heel bijzonder. Je moet dan echter wel veilig kunnen rondvliegen. Rondom Israël is dit voor de VS prima mogelijk. Gezien De twee nauwe bondgenoten zijn en beide toch al in het zwarte boekje in Iran staan valt er weinig verder te escaleren.
True, maar zelfs vanuit NAVO landen is een deel van Oekraïne te beveiligen. Oekraïne zal geen bezwaar hebben tegen NAVO vliegtuigen boven hun grondgebied. Zie het verschil niet zo tussen Iraanse raketten neerschieten en Russische raketten neerschieten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:07
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:04:
[...]

True, maar zelfs vanuit NAVO landen is een deel van Oekraïne te beveiligen. Oekraïne zal geen bezwaar hebben tegen NAVO vliegtuigen boven hun grondgebied. Zie het verschil niet zo tussen Iraanse raketten neerschieten en Russische raketten neerschieten.
Er ligt echter bar weinig NAVO gebied (of gebied waar ze kunnen opereren) tussen Oekraïne en Rusland. Tussen Iran en Israël heb je Irak, waar de VS vrij is om te vliegen.
Als er boven Oekraïne gevlogen zou worden dan heeft Putin precies wat ie wil: hard bewijs dat ze eigenlijk tegen NAVO vechten (en niet alleen Oekraïne).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:04:
[...]

Het wordt snel duidelijk als je het verschil tussen Iran en Rusland ziet. Schurkenstaat zonder kernwapens en schurkenstaat met kernwapens. Met Rusland willen we echt een stuk voorzichtiger omspringen.

• redwing
downtime schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:35:
[...]

Het wordt snel duidelijk als je het verschil tussen Iran en Rusland ziet. Schurkenstaat zonder kernwapens en schurkenstaat met kernwapens. Met Rusland willen we echt een stuk voorzichtiger omspringen.
Bij Iran is dit spelletje al eerder gespeeld en zijn we al een aantal stappen verder. Maar ook daar zie je dat Amerika al gelijk aangeeft alleen mee te werken aan verdediging en niet aan een aanval. Niet echt heel anders dan bij Oekraine. Het grootste verschil zijn niet eens de kernwapens, maar vooral dat Israel een veel belangrijkere spil is in het Midden-Oosten dan Oekraine is. Als het fout gaat in Oekraine, zal er voor Amerika weinig veranderen. Als het fout gaat bij Israel heeft Amerika echter wel gelijk een groot probleem.

Kernwapens zullen dus best wel meespelen, maar in dit geval zitten er veel grotere factoren in het spel.

[removed]

• Jerie
  • Niet online
Zit veel meer ruimte tussen Iran en Israël (Irak, Jordanië, heel veel woestijngebied) t.o.v. Rusland en Oekraïne. Al valt er wat betreft West-Oekraïne wel wat voor te zeggen.

Waar lees je trouwens Sidewinder?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:25:

Perestrojkast #222 van 11 April gaat trouwens ook in op Parijs-Moskou relatie. Ik heb deze nog niet beluisterd, maar het gaat ook in op een stukje geschiedenis en dat lijkt me wel interessant in deze context.
Inmiddels heb ik deze podcast wel beluisterd en een aanrader op dit gebied. Zaten toch wel diverse mooie details in, zoals bijvoorbeeld de hechte band die FR en RU hebben welke ook speelt in de FR bevolking, en de beïnvloeding op gebied van extreemrechts (die bij de EU verkiezingen op 45% staan in de FR peilingen).

• Tens
downtime schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:35:
. Met Rusland willen we echt een stuk voorzichtiger omspringen.
Ja, we moeten ze niet boos maken. Wellicht overschrijden we een rode lijn.

en, bron RdW, dus wellicht wat optimischisch:
Internationaal•13 jan 09:14
Iran heeft bijna een eigen atoombom
Auteur: Mark van Harreveld
Iran is slechts enkele weken af van de productie van een atoombom, zegt hoogleraar Internationale betrekkingen Rob de Wijk in de podcast Boekestijn en De Wijk. Volgens hem heeft Iran in december aangegeven in staat et zijn tot een drievoudige versnelling van het verrijken van uranium. 'De Amerikanen maken zich hier grote zorgen over.'

[ Voor 50% gewijzigd door Tens op 15-04-2024 15:13 ]

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:06:
[...]

Ja, we moeten ze niet boos maken. Wellicht overschrijden we een rode lijn.
Zal mij persoonlijk jeuken die zgn. rode lijnen van Rusland. 9 van de 10 keren liegen ze toch over alles.

Ik denk dat we West-UA (bijv Lviv) wel zouden kunnen helpen. Zelfde mbt Odesa. Kyiv wordt al lastiger. Kharkiv is niet te doen. Ligt gewoon veel te dicht op de grens van Rusland.

Ja ik hoorde dat ook in de extra podcast van B&dW. Toen dacht ik: ??? source plx.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 15-04-2024 15:15 ]

• Tens
Aragnut schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
hard bewijs dat ze eigenlijk tegen NAVO vechten (en niet alleen Oekraïne).
Het percentage aan wester materieel vs. Sovjet materieel in Oekraïne wordt steeds hoger. Met droge ogen beweren dat 'wij' niet tegen Rusland vechten is al een tijdje moeilijk.

• Indoubt

Indoubt

Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:16:
[...]

Het percentage aan wester materieel vs. Sovjet materieel in Oekraïne wordt steeds hoger. Met droge ogen beweren dat 'wij' niet tegen Rusland vechten is al een tijdje moeilijk.
Nou, wapens worden verkocht aan de hele wereld en z'n moeder door wapenfabrikanten zolang het niet is verboden (en soms ook als het wel is verboden)

Dus we vechten in de hele wereld al mee in oorlogen? Lijkt me niet.

• Tens
Indoubt schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:23:
[...]

Nou, wapens worden verkocht aan de hele wereld en z'n moeder door wapenfabrikanten zolang het niet is verboden (en soms ook als het wel is verboden)

Dus we vechten in de hele wereld al mee in oorlogen? Lijkt me niet.
en als je wapens (en intel) geeft?

Geen boots on the ground zegt niet alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 15-04-2024 15:29 ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:27:
[...]

Noord Korea vecht ook in Oekraïne?

Bereken je warmteverlies

• Tens
Spykie schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:28:
[...]

Noord Korea vecht ook in Oekraïne?
Aan wie geeft NK dan wapens an ammo?

• redwing
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:28:
[...]

Vergelijk het dan met China. Die geven wapens en ammo in ruil voor invloed (wat wij dus ook doen). Daarbij ook niet vergeten dat rusland de aanvallende partij is en daarmee vergelijkingen al onmogelijk zijn, omdat daardoor de verhoudingen heel anders liggen. Iemand zich helpen verdedigen is een heel andere stap dan iemand helpen om aan te vallen.

[removed]

• Tens
redwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:42:
[...]

Vergelijk het dan met China. Die geven wapens en ammo in ruil voor invloed (wat wij dus ook doen)
geven in ruil voor invloed, niet gewoon geld of olie? Weet je het zeker. Wat voor afspraken zijn er gemaakt over invloed tussen 'het westen' en Oekraïne? Rheinmetal bouwt in Oekraïne, verder kijken we met zijn allen naar wat Oekraïne allemaal aan innovaties binnen het defensiegebeuren ontwikkeld. Dus eigenlijk is het wellicht zelfs meer invloed van Oekraïne op ons dan van on op Oekraïne
. Daarbij ook niet vergeten dat rusland de aanvallende partij is en daarmee vergelijkingen al onmogelijk zijn, omdat daardoor de verhoudingen heel anders liggen. Iemand zich helpen verdedigen is een heel andere stap dan iemand helpen om aan te vallen.
Dat laatste is waar, wij zijn de goeien.

• redwing
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:50:
[...]
geven in ruil voor invloed, niet gewoon geld of olie? Weet je het zeker. Wat voor afspraken zijn er gemaakt over invloed tussen 'het westen' en Oekraïne? Rheinmetal bouwt in Oekraïne, verder kijken we met zijn allen naar wat Oekraïne allemaal aan innovaties binnen het defensiegebeuren ontwikkeld. Dus eigenlijk is het wellicht zelfs meer invloed van Oekraïne op ons dan van on op Oekraïne
China werkt overal op deze manier. Ze geven spul en ruilen dat tegen invloed (leningen, kennis, maar ook rechten om land te mogen gebruiken e.d.) En zo hebben wij kennis-uitwisseling met Oekraïne, maar is ook de werderopbouw al geregeld (iets wat vaak een goede investering is)
[...]
Dat laatste is waar, wij zijn de goeien.
Tja, dat vind natuurlijk elke partij, dus daarom zou ik het niet eens zo willen noemen. Ik zou eerder zeggen dat we in dit geval de verdediger helpen ipv de aggressor.

[removed]

• Indoubt

Indoubt

Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:27:
[...]

Geen boots on the ground zegt niet alles.
De prijs zegt niets. Oekraine gaat ook voor al die hulp een prijs betalen. Dat ze het de moeite waard vinden is iets anders.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:53
redwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:56:
[...]
Tja, dat vind natuurlijk elke partij, dus daarom zou ik het niet eens zo willen noemen. Ik zou eerder zeggen dat we in dit geval de verdediger helpen ipv de aggressor.
Laten we niet relativeren, wij hebben het internationaal recht niet op grove wijze geschonden. Wij schenden het oorlogsrecht niet. Twee zaken die ons wel degelijk moreel beter maken dan de Russen, Iraniërs en Noord-Koreanen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Tens
Indoubt schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:58:
[...]

De prijs zegt niets. Oekraine gaat ook voor al die hulp een prijs betalen. Dat ze het de moeite waard vinden is iets anders.
je dwaalt af, heeft weinig te maken met:
Met droge ogen beweren dat 'wij' niet tegen Rusland vechten is al een tijdje moeilijk.
Moderatie comment:
Voortaan graag op een andere manier formuleren. Iets meer woorden maakt een post wat meer relaxed. En betrek het meer op jezelf ("ik vind dit en dat moeilijk met elkaar te rijmen omdat dit en dat"). Iemand anders voelt zich dan minder aangevallen een een discussie verloopt dan wat minder puntig.

[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 15-04-2024 19:35 ]

• Indoubt

Indoubt

Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:03:
[...]

je dwaalt af, heeft weinig te maken met:

[...]
Dat kan maar dan had je het anders moeten verwoorden.

Het leveren van wapens en intel voor welke prijs dan ook maakt nog niet dat je in een oorlog betrokken bent. Als dat wel zo is dan zouden we nu al in een hoopoorlogen zitten.

Bij Oekraine spelen nog heel andere belangen en dan kun je je inderdaad afvragen of het wel zo is of niet.

• redwing
SkiFan schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:59:
[...]

Laten we niet relativeren, wij hebben het internationaal recht niet op grove wijze geschonden. Wij schenden het oorlogsrecht niet. Twee zaken die ons wel degelijk moreel beter maken dan de Russen, Iraniërs en Noord-Koreanen.
Daar ging de discussie niet over. Die ging er over of we nu wel of niet actief in de oorlog meedoen. En dan is het wel van belang of het verdedigen/aanvallen is omdat we wereldwijd meehelpen met een verdediging veel minder zien (of iig minder zwaar wegen) als actief meedoen met een aanval.

[removed]

• Tens
Indoubt schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:09:
[...]

Dat kan maar dan had je het anders moeten verwoorden.

Het leveren van wapens en intel voor welke prijs dan ook maakt nog niet dat je in een oorlog betrokken bent. Als dat wel zo is dan zouden we nu al in een hoopoorlogen zitten.

Bij Oekraine spelen nog heel andere belangen en dan kun je je inderdaad afvragen of het wel zo is of niet.
ik wil het dan even anders stellen:
Het feit dat je niet actief meevecht betekent niet dat je niet actief in een oorlog betrokken kunt zijn.
imho zijn 'we' al een tijd heel erg betrokken, en is de Russische claim dat ze tegen de
NAVO vechten niet helemaal onwaar (zonder westerse hulp was de oorlog nu wel afgelopen). Als 'we' (in dit geval Europa) niet betrokken zouden zijn zou stoppen met hulp nog steeds een optie zijn. Meerdere keren hebben Europese politici de term 'whatever it takes' gebezigd, wat het geheel aan hulp niet vrijblijvend maakt.
Als Rusland verder optrekt zal blijken wat die uitspraken waard zijn.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:28:
[...]

Aan Rusland, al dan niet voor geld of wat anders. Net als wij.

Bereken je warmteverlies

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]
70 miljoen Evangelicals (voting bloc wilt meer kolonisatie/nederzettingen in de Palestijnse gebieden en doneren geld om de kolonisatie vooruit te helpen) hijgen in de nek van de Amerikaanse politici en willen niet dat hun investeringen in de kolonisatie opgeblazen worden.
Jerie schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:50:
Zit veel meer ruimte tussen Iran en Israël (Irak, Jordanië, heel veel woestijngebied) t.o.v. Rusland en Oekraïne. Al valt er wat betreft West-Oekraïne wel wat voor te zeggen.

Waar lees je trouwens Sidewinder?
Als je met een straaljager op drones gaat schieten en je weet dat de drones geen dreiging voor de straaljagers zijn, dan kies je de goedkope luchtdoelraketten met beperkt bereik.

Als het geen Sidewinder is, schieten de Amerikanen met de Britse ASRAAM, Duitse IRIS-T, Franse MICA,...?

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Dat de Amerikanen hun luchtvloot hebben ingezet ter verdediging van Israël laat zich lastig vergelijken met de Amerikaanse inzet voor Oekraïne. De verdediging van Israël met Amerikaanse vliegtuigen was wat eerder in het topic aangedragen. Eigenlijk is ze een valse analogie, omdat de verschillen tussen de strijdperken en context ook groot zijn.

Ook is een discussie hier over Iran offtopic. Maar ja, waar moet een vergelijkende discussie dan wel gevoerd worden? Mede omdat velen van ons zich deze vraag ook wel hebben gesteld is het goed het er even over te kunnen hebben.

Wat een valkuil van een valse analogie discussie is dat het eind zo makkelijk zoek raakt, want achter ieder verschil is weer een ander nieuw verschil met weer andere vergelijkingen. Zo komen hier Noord-Korea en China langs, eigenlijk ook niet echt ontopic.

Kortom het eind raakt zo zoek. Daarom wil ik voorstellen de discussie verder te laten rusten. De vraag blijft desondanks terecht.

Dus nu weer terug naar Russisch-Westerse verhoudingen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eventuele escalatie in het Midden-Oosten heeft zeker invloed. Als de wapens en het geld naar het Midden-Oosten gaat, dan blijft er niet veel voor Oekraïne over.

Een goede inschatting van de situatie in het Midden-Oosten is cruciaal voor Oekraïne en eigenlijk alles dat met economie, prijzen, inflatie, levensduurte jaagt nog meer kiezers naar het populisme, effectiviteit van russische propaganda,... te maken heeft.

Volgens Peter Zeihan's analyse:
  • Israël viel Iraanse consulaat in Damascus aan.
  • Iran wilt geen gezichtsverlies lijden en moet wel iets aan retaliation doen om te laten zien dat ze terugslaan. Maar het is wel de best aangekondigde aanval (om de schade in Israël minimaal te houden zodat er geen noodzaak tot retaliation is), de gebruikte wapens, vliegroutes,... werden in diplomatieke kanalen via Zwitserland gedeeld zodat Israël en de VS perfect wisten wat, waar, wanneer,... eraan kwam.
  • Iran roept dat het mission accomplished is en de VS hoopt ook dat het hierbij blijft.
  • Nu ligt de bal bij Netanyahu. Als hij in 96 uren geen gekke dingen doet, dan keert alles terug naar het normaal.

In een reactie zie ik een korte samenvatting van wat iedereen (behalve Oekraïne) in deze situatie gewonnen heeft:
Everyone wins but Ukraine:
  • Netanyahu — has defended.
  • Iran has retaliated.
  • USA has shown off the force.
  • Russia has diverged Western help and attention from Ukraine to Middle East.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het internationale hulpplan van de VS wordt eindelijk ter stemming gebracht in het huis van afgevaardigden

Deelartikel The Washington Post:
Johnson gambles on plan separating Israel aid from Ukraine funds
https://wapo.st/3vPEya1

Deelartikel New York Times
Johnson Says House Will Vote on Stalled Aid to Israel and Ukraine https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share

Het voorstel dat door de Democraten juist was gebundeld wordt nu weer opgeknipt aangeboden, Israël, Oekraïne en Taiwan/Verre Oosten. Inhoudelijk geen reden voor maanden vertraging. Laten we het erop houden dat het nodig was voor het proces.

Hoe hoopt Johnson het ultra rechtse anker van de Republikeinse partij koest te houden? Uit de NYT:
As a political sweetener for Republicans wary of backing more aid to Kyiv, Mr. Johnson said the House also would consider legislation that would require that some of the funding be paid back and that some be financed by selling off Russian sovereign assets that have been frozen. That package also would include a bill that could ban TikTok, which passed the House overwhelmingly with bipartisan support last month but has since languished in the Senate.
En tenslotte de planning?..... "Deze week."

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• redwing
rapture schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:54:

In een reactie zie ik een korte samenvatting van wat iedereen (behalve Oekraïne) in deze situatie gewonnen heeft:

[...]
Waarbij het punt gemist wordt dat Iran momenteel veel aan rusland levert, maar door deze escallatie minder geneigd zal zijn om zijn voorraden verder richting rusland te verschepen. Dus of rusland hier nu echt beter van wordt vraag ik me af.
Daarbij zie ik vooral dat Israel gebruikt wordt als reden om niet te willen/kunnen leveren, maar als je ziet wat er richting Israel gaat zou dat amper impact voor de hulp aan Oekraine moeten hebben.

[removed]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Russische spionnen in Roemenië ontdekt tussen Oekraïense vluchtelingen die de grens met Roemenië passeerden. Aanleiding voor het bericht is een rapportage gepubliceerd door het Romania’s Supreme Council of National Defence (CSAT).

Russian spies detected among refugees from Ukraine in Romania
Ukrainska Pravda

In het rapport werden die spionnen genoemd:
Romania’s Supreme Council of National Defence (CSAT) has reported that Russian spies have entered the country amongst Ukrainian refugees.

According to the report, the alleged spies entered Romania as Ukrainian refugees.
De spionnen hadden de volgende doelen:
The spies' mission was to gather information related to defence and security. There have also been attempts to obtain critical information about Romania's assistance to Ukraine.

The Russian assets were also looking for information on military exercises in Romania and the personnel stationed there.
Het CSAT rapport meldde ook andere vormen van Russiche beïnvloeding:
The report also includes examples of disinformation tactics targeting the Romanian army and its officials.
CSAT stelde de volgende kwetsbaarheden van Roemenië vast:
CSAT has identified numerous vulnerabilities that Romania has been subject to as a result of this espionage operation. These include escalations in military incidents, cyber-strikes by Russia, and sabotage of aid shipments to Ukraine.

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:51:
Russische spionnen in Roemenië ontdekt tussen Oekraïense vluchtelingen die de grens met Roemenië passeerden. Aanleiding voor het bericht is een rapportage gepubliceerd door het Romania’s Supreme Council of National Defence (CSAT).

Russian spies detected among refugees from Ukraine in Romania
Ukrainska Pravda

In het rapport werden die spionnen genoemd:

[...]

De spionnen hadden de volgende doelen:

[...]

Het CSAT rapport meldde ook andere vormen van Russiche beïnvloeding:

[...]

CSAT stelde de volgende kwetsbaarheden van Roemenië vast:

[...]
Helaas niet verbazingwekkend.

Echter, meeste spul komt binnen via Polen. Vraag me af hoe het zit met spionage in Polen.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@Jerie Nee, helemaal niet. Voorspelbaar bijna.

Waarom ik het deelde was dat dit een indicatie is dat op de achtergrond landen dus wel degelijk aan het werk zijn om dingen boven water te krijgen. Ik verwacht dat het de komende dagen/weken druk zal worden met dit soort informatie. De Europese verkiezingen in juni maken dit van belang.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
teacup schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:21:
@Jerie Nee, helemaal niet. Voorspelbaar bijna.
Uiteraard, maar het zou toch helpen als dit in EU media duidelijk naar voren komt, omdat dit weer een stapje helderder maakt dat Putin echt niet stopt bij Oekraïne - ook voor mensen die daar liever niet te hard bij stilstaan.

Ook: dat je het eigenlijk wel verwacht, betekent niet dat het acceptabel is.

• Jerie
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:50:
[...]

Uiteraard, maar het zou toch helpen als dit in EU media duidelijk naar voren komt, omdat dit weer een stapje helderder maakt dat Putin echt niet stopt bij Oekraïne - ook voor mensen die daar liever niet te hard bij stilstaan.

Politie en inlichtingendiensten zijn terughoudend met het delen van deze informatie. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met dat men de vijand niet wijzer wil maken dan deze is.

Recent hebben de Tsjechen e.e.a. gedeeld. Oostenrijk is ook e.e.a. over uitgekomen (terwijl intern al eerder over is gewaarschuwd, en de situatie is nu dusdanig dat ze nu worden uitgesloten bij delen van inlichtingen). Nu dit weer. Heb dus wel het idee dat het punt is bereikt dat er meer over gedeeld wordt.

Als je het politiek wilt spelen, dan is vlak voor de Europese verkiezingen dit soort informatie delen een goed moment. Ik zeg niet dat je dat moet willen of moet doen. Persoonlijk zou ik zeggen: laat het je niet weerhouden, maar zoek het ook niet specifiek op qua timing.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wilke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:50:
[...]

Gebeurt nog onvoldoende inderdaad. De bron waar ik het nu vandaan heb, Ukrainska Pravda, is op deze berichten scherp om begrijpelijke redenen. Europese pers (West?) pakt nog niet alles op. Dit ligt trouwens ook bij overheden om het onderzoek uit te voeren. Die hebben de toegang en de resources.

Onderzoekjournalistiek heeft een grens in haar capaciteit en heeft niet altijd toegang tot gevoelige overheidsinformatie. Overheden zijn daarom wat mij betreft aan zet. Komen de rapporten er, dan volgt de pers wel.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Petr Fiala schrijft artikelen voor ft.com
The writer is prime minister of the Czech Republic
The scheme is deceptively simple, which is why it has achieved significant success so soon after its launch. We are working to secure a further 300,000 rounds and have already contracted the first 180,000. These will be delivered to the Ukrainian front in the coming months. We could never have achieved such promising figures without the strong initial support of Denmark and the Netherlands — and some 20 other countries who later joined us in pledging their help.
https://www.ft.com/conten...4a-4513-9199-6b897a544a15
Eerst 180k artilleriegranaten zijn besteld en gaan in de komende maanden geleverd worden.

Ze zijn nu bezig met bijkomende 300k artilleriegranaten in contracten vast te leggen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het blijft vaag die Tjechische granaten deal. Er zijn nu granaten 'besteld', tot nu toe was steeds de suggestie dat die X granaten in bunkers in andere landen lagen, klaar om verscheept te worden. Maar is er nu alleen maar een order geplaatst om te gaan produceren? Iets dat grote kans heeft om weer vertraging op te lopen met wat er allemaal aan de granaten fabriek moet worden geleverd door andere leveranciers.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Scholz: "Please make him stop"

Zoals een leerling aan een leraar vraagt om de pestkop te stoppen.
Press Putin to end war, Germany urges China’s Xi Jinping

German chancellor says he told president Xi that China’s word carries ‘weight’ in Russia

German chancellor Olaf Scholz said he urged Chinese president Xi Jinping to press Russia to end its war in Ukraine.

Mr Scholz told Mr Xi in a meeting in Beijing on Tuesday that China’s word carries “weight in Russia.”

“I have therefore asked president Xi to influence Russia so that Putin finally calls off his senseless campaign, withdraw his troops and ends this terrible war,” he wrote on social media platform X.
https://www.independent.c...atest-putin-b2529976.html

Als russen zwakte ruiken, double down!
Earlier, a Russian source said Moscow was ready to redeploy Wagner troops working in Africa to bolster its offensive in Ukraine.

The source claimed Russian authorities are preparing to redeploy unspecified detachments of the Africa Corps from Africa to Belgorod, Ukraine, according to US think tank Institute for the Study of War.

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18
Haay schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:11:
Somber artikel in de Volkskrant: Het Westen heeft te lang getreuzeld: de Oekraïense terugtrekking is begonnen

Oekraïne dreigt te bezwijken: de Russen zijn met meer en ze hebben meer munitie. Dat westerse landen bij de Iraanse aanval op Israël wel meteen in actie kwamen met eigen vliegtuigen, was voor veel Oekraïners bijna ondraaglijk om te aanschouwen.

Artikel achter abonnee muur, dus alleen te lezen voor Volkskrant abonnees.

Het steekt de Oekraïners heel erg dat diverse landen met vliegtuigen en middelen de 300 raketten en drones van Iran richting Israël onderschepten en (deels) uit de lucht schoten, terwijl Oekraïne er alleen voor staat om de dagelijkse Russische rakketten en drones uit te schakelen.

De artilleriegranaten verhouding verslechtert ook dramatisch. Nu Oekraïne vs Rusland is 1 : 5 maar binnenkort is dat al opgelopen naar 1 : 10.

Zo ontzettend frustrerend om te zien hoe Europa en de VS Oekraïne op deze manier laten stikken! :(
Ik vind het ook beschamend - en we hebben als burger 0 komma 0 invloed op dit gebeuren.

Kom niet af met "op de juiste partijen stemmen". Het zijn bijna verkiezingen in BE, en de enige notie die partijen willen maken is Oekraïne in de EU en/of NAVO al dan niet.
Oekraïne nu helpen is lange termijn actie.

Wat er zich in US politics afspeelt is ook schrijnend, hoe enkele politiekers zo de zieke hond kunnen uithangen. John McCain moest het zien.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:53
brecht_vb schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:36:
[...]
Kom niet af met "op de juiste partijen stemmen". Het zijn bijna verkiezingen in BE, en de enige notie die partijen willen maken is Oekraïne in de EU en/of NAVO al dan niet.
Oekraïne nu helpen is lange termijn actie.
Ik vermoed dat je die stellingen uit de stemtest hebt gehaald. Bij die stemtest is men begonnen met 100 stellingen aan de partijen voor te leggen. Daar heeft men 35 stellingen van weerhouden, omdat op die stellingen er een duidelijk verschil was tussen de partijen. De overige 65 stellingen heb ik nog niet teruggevonden.
Het systeem van de stemtest liet ook niet toe om bepaalde thema's uit te diepen. Het was "voor" of "tegen", een onthouding werd ook als "tegen" gezien.

Verder ga je de verkiezingen in België niet winnen op het thema Oekraïne. Eerder gaat dit een standpunt zijn voor de Europese verkiezingen.

Komende tijd zullen de partijen hun programma wel vrijgeven. Bij sommigen staat het al online.
Bijvoorbeeld bij Vooruit, de Vlaamse socialisten, kon ik direct een standpunt vinden over Europa.
Een belangrijk actueel thema is de uitbreiding van de Europese Unie. Oekraïne en Moldavië werden toegevoegd aan de bestaande lijst van 5 kandidaat-lidstaten (Turkije, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië en Albanië). We weten dat dit een proces van vele jaren is. Verkorte procedures waarbij we onze eigen regels verloochenen, zijn voor Vooruit geen optie. Voor ons geen uitbreiding zonder verdieping. We moeten zo snel mogelijk af van het vetorecht in het buitenlands beleid en overgaan naar een gekwalificeerde meerderheid, zodat de Unie niet langer kan gegijzeld worden door één lidstaat.
Verder hebben ze een visie over defensie in Europa, met een specifiek alinea over Oekraïne.
Ook hebben de Europese lidstaten militaire en humanitaire hulp toegezegd om de situatie in Oekraïne te verbeteren. Het land heeft defensieve wapens nodig om zich te kunnen verdedigen tegen de buitenlandse agressor. Europese coördinatie is noodzakelijk om een opbod te voorkomen.

Als de Europese Unie in de toekomst ook een defensie-unie wil zijn, dan moet het dringend werk maken van betere samenwerking in het buitenlands- en veiligheidsbeleid.
Het Vlaams Belang, extreem-rechts, heeft ook al pdf van 100 pagina's aan standpunten vrijgegeven. Bij hen wordt Oekraïne zijdelings vernoemd in het standpunt van de uitbreiding van Europa (ze zijn tegen). Verder heb ik niet direct verwijzingen teruggevonden.

Ook op de site van PVDA, extreem-links, staat er een duidelijke visie, maar je moet wel klikken naar de achtergrond om voorbij hun bulletpoints te komen. Je hoeft niet akkoord te gaan met hun standpunten, maar persoonlijk vind ik het wel goed uitgewerkt. Een visie, de visie uitgewerkt in artikels, die artikels samengevat in bulletpoints. Bij hen wordt de oorlog in Oekraïne aangegrepen om hun visie op vrede te verduidelijken.
De PVDA heeft onmiddellijk en ondubbelzinnig de inval van Rusland in Oekraïne veroordeeld. Deze oorlog heeft in Oekraïne sinds meer dan twee jaar geleid tot duizenden en duizenden slachtoffers en massale vernietiging van huizen en civiele infrastructuur. De oorlog in Oekraïne bevestigt dat Europa meer dan ooit nood heeft aan een duurzaam veiligheidsbeleid. Deze nieuwe oorlog laat ook op schrijnende wijze het belang zien van respect voor het internationaal recht en de principes van het Handvest van de Verenigde Naties.
https://www.pvda.be/europ...en-actieve-vredespolitiek

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:07
Amphiebietje schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:14:
Peuters zien ineens Russische beelden op BabyTV: 'Zet iedereen op scherp'

[...]
Zie artikel voor meer, blijkbaar een satelliet gehacked.

Ik vermoed dat de doelgroep wat jong is voor propaganda, maar wie weet hoe V. Poetin dat ziet?

Alhoewel te zien aan de video de vervangende beelden wel voldeden aan het soort inhoud dat BabyTV toont:

[...]
Vandaag was het weer raak: https://www.nu.nl/tech/63...russische-propaganda.html

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Caelorum
IJzerlijm schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:50:
Het blijft vaag die Tjechische granaten deal. Er zijn nu granaten 'besteld', tot nu toe was steeds de suggestie dat die X granaten in bunkers in andere landen lagen, klaar om verscheept te worden. Maar is er nu alleen maar een order geplaatst om te gaan produceren? Iets dat grote kans heeft om weer vertraging op te lopen met wat er allemaal aan de granaten fabriek moet worden geleverd door andere leveranciers.
Wie zegt dat ze nog geproduceerd moeten worden? Dat je niet even binnen een week 180k shells hebt vervoerd is logisch toch?

Sterker nog. Het artikel haalt het zelfs zelf aan:
[...]We are therefore looking for new ways to overcome these challenges. The Czech Republic’s answer to this question is the ammunition initiative. Its purpose is to find hundreds of thousands of artillery rounds as quickly as possible on world markets (where they are still available in abundance), to finance their purchase with co-operating western states and to get them to the front without delay.[...]
Niks geen productie dus.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02

Onbekend

...

Het is wel bij het Westen bekend dat Oekraïne krap zit:
BRUSSEL - Nederland en andere NAVO-landen mogen met de eigen wapenvoorraad tijdelijk in het rood gaan, als ze daarmee Oekraïne overeind kunnen houden. Demissionair premier Rutte wil dat landen desnoods onder de NAVO-norm mogen duiken als dat meer wapens oplevert voor Kiev, zoals Patriot-luchtafweer. NAVO-baas Stoltenberg geeft daarvoor groen licht.

[.......]

Nederland liet eerder aan Oekraïne weten zelf geen extra Patriot-systemen voor luchtverdediging meer te kunnen weggeven omdat we daarmee door de ondergrens zakken. Nu de NAVO-baas toestemming geeft, kan Nederland die beslissing heroverwegen. „We doen al het nodige, maar we hebben weinig”, waarschuwt Rutte voor te hoge verwachtingen. „Maar we gaan ernaar kijken.”
Vooral dat laatste stuk is interessant. Nederland heeft dus nog minimaal 1 Patriot-systeem staan, die mogelijk naar Oekraïne gestuurd zou kunnen worden.
Hier kleeft natuurlijk ook weer een risico aan dat Nederland zelf daarna onvoldoende luchtverdediging heeft om eventuele luchtaanvallen af te slaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In toevoeging op de post van @Onbekend gaat de Volkskrant nog een tikje verder met haar titel:

EU-leiders beloven Kyiv extra Patriot-systemen te leveren
https://www.volkskrant.nl/cs-ba54fa09/

Die titel is interessant, maar een groter mandaat van de NAVO betekend niet automatisch dat er meer systemen worden toegezegd. Dus even kijken waarom De Volkskrant dat denkt te kunnen stellen.

Zo tempert Rutte de stemming wat:
Demissionair premier Mark Rutte noemde de levering van meer luchtverdedigingssystemen aan Oekraïne heel hard nodig. ‘Wat mij betreft komen die zo snel mogelijk.’ Hij zei dat de gesprekken tussen de leiders ‘druk zet’ op de hoofdsteden om na te gaan of ze echt niet kunnen bijdragen. Rutte stelde dat ook Nederland ook zal bezien wat het kan doen maar achtte de kans niet groot dat Den Haag een van de vier Patriot-systemen waarover Defensie beschikt naar Oekraïne zal sturen.
Nu zit dat mandaat die bevroren houding van de NAVO landen wel op de helling, en ook Nederland moet de situatie opnieuw bezien:
Navo-chef Jens Stoltenberg maakte woensdag in Brussel korte metten met dit argument. Na een gesprek met de premiers van Nederland, Denemarken en Tsjechië – drie landen die voorop lopen in de militaire steun aan Oekraïne – gaf Stoltenberg een duidelijk signaal af. ‘De situatie op het slagveld blijft uiterst moeilijk. Oekraïne heeft meer hulp nodig. Als bondgenoten een keuze moeten maken tussen het halen van Navo-doelen op het gebied van militaire capaciteit en het geven van steun aan Oekraïne, is mijn boodschap duidelijk: stuur meer hulp naar Oekraïne.’
Naar de eigen risico's kan ook op verschillende manieren worden gekeken. Andere landen gaan anders om met de eigen risico's.

In positieve zin:
  • Stoltenberg noemde als lichtend voorbeeld Denemarken, dat al zijn artillerie heeft gegeven aan Oekraïne en voor zichzelf nieuwe artillerie heeft besteld.
  • De Duitse bondskanselier Olaf Scholz steunde Stoltenberg voluit. Bij aankomst wees hij erop dat Berlijn onlangs besloot een derde Patriot-systeem naar Oekraïne te sturen. ‘We zullen anderen aanmoedigen hetzelfde te doen', zei Scholz.
Maar ook in negatieve zin:
  • De leiders kijken vooral naar Griekenland en Spanje die meer luchtverdediging hebben dan noodzakelijk.
Dat ook het standpunt van Nederland nog wel kan bewegen bewijst hoogleraar oorlogsstudies aan de Universiteit van Leiden Frans Osinga:
[...]zegt dat het hem ‘niet zal verrassen’ als de woorden van de secretaris-generaal leiden tot een ‘kentering’ in het Nederlandse standpunt. ‘De urgentie is in Oekraïne. Wij kunnen het ons veroorloven een extra Patriot-systeem te leveren en direct een nieuwe te bestellen, zolang we wat trainingscapaciteit in stand houden met de resterende batterijen.’ Nederland beschikt nu over drie Patriot-systemen, met nog een vierde systeem in reserve.
Misschien is de Volkskrant-titel nu nog wat voorbarig, maar de NAVO statement brengt nu wel het veld in beweging. Geen moment te vroeg alleen.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:37
Uit de volkskrant van 17 April:

"En dat terwijl westerse bondgenoten van Oekraïne meer dan honderd overtollige Patriots hebben staan, zei de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba vorige week tegen The Washington Post. Zaterdag beloofde Duitsland één extra Patriot-systeem uit zijn opslag te halen voor Oekraïne."

Ik heb nog even gezocht maar niet gevonden: Raytheon heeft nog productiecapaciteit over, maar niemand besteld wat.

Bedenk je goed wat hier gebeurd: de wil is er NIET. Het gaat nog steeds om geld en macht in de politiek.

in de volkskrant van 16 apri zegt Kasja Ollongren:
"Wat munitie betreft gaat het erom productiecapaciteit op niveau te brengen en te houden. Er gebeuren dingen die nooit vertoond zijn. Binnen een jaar hebben we met een groot Amerikaans bedrijf (Raytheon, red.) een afspraak kunnen maken over het openen van een nieuwe productielijn voor Patriot-luchtverdedigingsraketten in Europa, op basis van contracten met landen als Duitsland en Nederland. Dat is cruciale capaciteit. "

Oftewel: ze willen wel bestellen, maar dan moeten we wel zelf mogen bouwen.......
Nasams of Samp/t van MBDA vallen ook gewoon te bestellen waarschijnlijk, dus zij zullen Raytheon proberen buiten europa te houden. En denk maar niet dat dat deze bedrijven van plan zijn hun systemen voor een mooi prijsje te verkopen aan europese landen of Oekraine.

Nee, de hybride oorlogsvoering van Rusland is niet eens nodig, de Europeanen zelf komen er niet aan uit. Zolang als zeloten als Wilders en Orban hun ding kunnen doen wordt UA onder de voet gelopen....

Ik denk dat West-europa helemaal geen boodschap heeft aan de verloren gebieden van Oekraïne, en gewoon snel vrede willen. Lees: dat de UA die gebieden maar moet afstaan. En dat ze alles heel precies timen zodat tzt Zelensky zal ingeven... Probleem dat blijkbaar alleen de landen die gelegen zijn aan de Russische grens de Russen lijken te kennen en weten dat ze alleen maar luisteren naar een sterke leider...... Rutte kom er maar inzeilen (NOT)

Maargoed, in welke mate de russen dit kunnen volhouden is voor mij ook een grote vraag.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:24:
[...]

Ik ga Johnson hier even voordeel van de twijfel geven. Ik weet dat hij op het internet gehaat wordt, Putin-lover wordt genoemd, MAGA, etc. Maar wat nou als hij overtuigd is dat dit wel de beste optie is en hij vooral wel de intentie heeft om te leveren en proberen er snel een einde aan te maken voor RU?

Het voorstel vereist ook de levering van ATACMS asap zodat UA daar mee aan de slag kan.

Dat het wellicht deels een lening is: Probleem voor later! Nu eerst die wapens en RU naar huis toe jagen. Die lening kan ook worden betaald met Russiche assets die wel vrij zullen komen.

Ik wil (en wie ben ik?) gewoon dat er asap een stortvloed aan wapens die kant op gaat zodat RU geen cm meer vooruit kan.
Helaas sta ik er na het zien van de documentaire The Truth vs. Alex Jones weer wat negatiever in.

Qua persoonlijkheid lijken Jones en Trump wat mij betreft behoorlijk op elkaar: allebei narcistisch als de pest. Ze doen nooit iets fout, terwijl ze liegen dat het barst. Zeer manipulatief. Constant aan het projecteren. En, ze tikken niet. Het gedrag van een monster, i.p.v. menswaardigheid.

Het is vertragen, vertragen, vertragen. En liegen dat het barst. Als Johnson wel wil leveren, dan had hij het allang ter stemming gebracht. Waarom zou je anders zoiets tegenhouden? Dat het deels een lening moet zijn is m.i. een rode haring. Het zijn voor de VS stuivers, een enorm goede investering en reclame (van oude rommel), terwijl de rommel van de tegenstander nog veel ernstigere rommel blijkt te zijn, en uit de weg wordt geruimd.

..maar dat is het punt. Voor Trump is Poetin geen tegenstander maar een idool.

Want waar is meneer Johnson bang voor? De Reps hebben net hun speaker vervangen. Sturen ze Johnson weg, of niet. Als ze hem niet wegsturen, dan kan hij nog even doorgaan (want na November 2024 komt ook een nieuwe speaker, meen ik; in ieder geval een nieuwe machtsverschuiving, ook in HvA). Als ze hem wegsturen (en waarom zouden de Dems weer voor stemmen?) dan krijgen we weer een nieuwe speaker. Dan kunnen er een paar Reps voor een Dems speaker kiezen, of een paar Dems voor een gematigde Rep. Het enige dat we dan nodig hebben is een paar dappere Reps die niet in de pocket van Trump/Poetin zitten. Je kunt als Dem gewoon lobbyen met de gematigde ofwel verstandige Reps. Dan is het als gematigde Rep waarschijnlijk na November het einde van je carrière (misschien niet als je het wint van een Trump adept), maar je hebt dan wel iets moois kunnen betekenen voor de hegemonie van de VS, en de wereldvrede.

Mijn uitgangspunt is: Johnson e.a. Reps zijn bang. De GOP is door Trump gekaapt. Een ieder die tegen de Great Leader in durft te gaan, gaat worden vervangen na November (of hij nou wint of niet). We zitten aan de vooravond van de Amerikaanse NSDAP in wording. Klinkt eng, is het ook. Vergeet niet dat Trump zelfs met hulp van tegenstander van Dems wordt herkozen. Het grootste deel van de Reps steunt Trump. En de Reps die hem niet steunen, staan relatief alleen. Die zie ik geen vuist maken. Want de Dems zijn de Grote Vijand waar je niet mee samenwerkt. Waarmee ik aan wil geven dat dit probleem allang voor Trump in aanbouw was.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:24:
Ik ga Johnson hier even voordeel van de twijfel geven. Ik weet dat hij op het internet gehaat wordt, Putin-lover wordt genoemd, MAGA, etc. Maar wat nou als hij overtuigd is dat dit wel de beste optie is en hij vooral wel de intentie heeft om te leveren en proberen er snel een einde aan te maken voor RU?
Hij is dit al maanden aan het vertragen door te weigeren hierover te laten stemmen, telkens een ander “probleem” ziet, etc. Dat doe je niet als je Oekraïne maximaal wil steunen. Ik snap niet waarom je deze man na maanden vertragen nog het voordeel van de twijfel wil geven.

Zie ook https://gopforukraine.com/legislator/mike-johnson/ Hij heeft eerder ook tegen steun gestemd.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
Onbekend schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:24:
Het is wel bij het Westen bekend dat Oekraïne krap zit:

[...]

Vooral dat laatste stuk is interessant. Nederland heeft dus nog minimaal 1 Patriot-systeem staan, die mogelijk naar Oekraïne gestuurd zou kunnen worden.
Hier kleeft natuurlijk ook weer een risico aan dat Nederland zelf daarna onvoldoende luchtverdediging heeft om eventuele luchtaanvallen af te slaan.
Zou mooi zijn hoor, maar wanneer gaan andere landen eindelijk eens iets doen? Griekenland? Roemenië? Spanje? Ook die hebben allemaal Patriots en doen bar weinig.

• Caelorum
Avalaxy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 01:12:
[...]
Zou mooi zijn hoor, maar wanneer gaan andere landen eindelijk eens iets doen? Griekenland? Roemenië? Spanje? Ook die hebben allemaal Patriots en doen bar weinig.
Van de zuidelijke landen vind ik het nog wel logisch. Die zitten net iets te dicht bij Afrika en alle problematiek daar.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Caelorum schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:54:
[...]

Van de zuidelijke landen vind ik het nog wel logisch. Die zitten net iets te dicht bij Afrika en alle problematiek daar.
Er zijn bar weinig ballistische raketten die uit Afrika kunnen komen vliegen die perse met een patriot moeten worden onderschept?

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2024 08:14 ]

PSN

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:10:
[...]

Er zijn bar weinig ballistische raketten die uit Afrika kunnen komen vliegen?
Algerije, een belangrijke Russische bondgenoot, heeft een flinke voorraad Iskander raketten die Madrid zouden kunnen halen. Een vergezocht scenario maar toch iets om rekening mee te houden. Ook kan een Shahed vanuit de woestijn in Mali half Europa bereiken.

• bloody
  • Laatst online: 16:24

bloody

0.000 KB!!

Meanwhile in the USA 8)7
Die is echt heel erg de weg kwijt zeg :o
Marjorie Taylor-Greene's amendments to the foreign aid bills:

1. Members who vote for Ukraine aid must conscript in the Ukrainian Army

2. Israel aid will be used for the development of "space laser technology" on the Southern border
https://twitter.com/KareemRifai/status/1780754606944891242

nope

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

En lijken we in Europa de Russische spionnen wat beter te herkennen.... of moeten we in dit geval gewoon saboteur zeggen:

Duitsland arresteert twee mannen op verdenking van sabotage van militaire steun aan Oekraïne
Volkskrant - paywalled
Dieter S. en Alexander J. zijn woensdag opgepakt in de Beierse stad Bayreuth. Beide mannen hebben zowel de Duitse als de Russische nationaliteit. Het Duitse Openbaar Ministerie (OM) verdenkt het tweetal van spionage voor een buitenlandse mogendheid en stelt dat ze uit waren op ‘ondermijning van de uit Duitsland geleverde militaire steun aan Oekraïne tegen de Russische agressie-oorlog’.
Blijkbaar is Rusland nog niet zo zeker van eigen kracht dat het geen belang stelt in de westerse effort om Oekraïne te ondersteunen.
Een groot deel van de westerse steun aan Oekraïne verloopt via Duitsland. Onder meer via Ramstein, een Amerikaanse luchtmachtbasis in Duitsland. Duitsland is, na de Verenigde Staten, de grootste wapenleverancier van Oekraïne.
Ze weten op zich wel waar Abraham de mosterd haalt.

Voor wat inzicht uit welke rangen Rusland haar saboteurs/spionnen rekruteert:
In deze Duitse zaak is Dieter S. de sleutelfiguur, stelt het OM. Hem wordt, naast spionage, nog een reeks andere misdaden ten laste gelegd, waaronder het voorbereiden van aanslagen op militaire doelen.
En deed ook spionagewerk:
S. verzamelde daarnaast informatie over potentiële doelen, zoals militaire terreinen, spoorlijnen en andere infrastructuur. Daarbij kreeg hij hulp van Alexander J., die hij, volgens de Duitse publieke omroep, in Oekraïne leerde kennen. De mannen maakten foto’s en video’s van militaire objecten, wat verboden is. Een van de doelen was een Amerikaanse legerbasis in Duitsland.
Hij was trouwens al wel een usual suspect die uit iedere hap snap analyse zou moeten zijn gerold:
De 39-jarige S. kwam in het vizier van de Duitse geheime dienst nadat hij in 2014 was afgereisd naar Oekraïne. In het oosten van Oekraïne sloot hij zich aan bij rebellen van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk, die door Rusland werden bewapend en aangestuurd om tegen het Oekraïense leger te vechten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
En lijken we in Europa de Russische spionnen wat beter te herkennen.... of moeten we in dit geval gewoon saboteur zeggen:

Duitsland arresteert twee mannen op verdenking van sabotage van militaire steun aan Oekraïne
Volkskrant - paywalled
Het artikel was ook bij de NOS verschenen: (geen paywall :) )
https://nos.nl/artikel/25...or-plannen-sabotageacties

PSN

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Die gaan het niet gezellig krijgen in een Duitse bajes lijkt mij. })

• Jerie
  • Niet online
Rare Sovjettactiek houdt die er op na. Like, het ligt er zo dicht bovenop. Stel je voor ze maakte deze uitspraak tijdens de Koude Oorlog. Onder McCarthy zou ze zijn afgevoerd.

Wat me niet duidelijk is, is haar verdienmodel.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Moeite waard om het filmpje met het interview te bekijken. Duidelijke teksten, en bemoedigend voor de stemronde de komende dagen. Uiteraard nog met de komende kanttekeningen dat Johnson meerdere keren is gedraaid en dit al maanden eerder had gemoeten in plaats van Oekraïne als ruilmiddel voor politieke spelletjes te gebruiken. Dus ik hou een slag om de arm, maar ik hoop dat de steun er nou eindelijk doorkomt.

Er is sinds het gesprek met Trump in ieder geval wel wat veranderd.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:36
teacup schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:

Volkskrant - paywalled
In Bayreuth no less...

Je zou bijna denken dat Wagner er achter zit.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Om de weg kwijt te zijn, moet je eerst weten waar je naartoe wou gaan.
Dat ontbrak daar ogenschijnlijk altijd al. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:16:
[...]

In Bayreuth no less...

Je zou bijna denken dat Wagner er achter zit.
Hoezo is dat een bijzonder feit? Extreemrechts bolwerk?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:14
Jerie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:51:
[...]

Richard Wagner (de componist waarnaar de Wagner groep indirect vernoemd is) woonde en werkte de laatste jaren van zijn leven in Bayreuth en er is nog steeds een beroemd jaarlijks festival.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Jerie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:51:
[...]

offtopic:
Niet zomaar extreemrechts. Dat was echt een Nazi stad bijna 100 jaar geleden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:58
offtopic:
Ik kom er ook pas nu achter dat AfD wel heel erg doet denken aan die verboden kreet 'Alles fur Deutschland'...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed antwoord van Timothy Snyder op de leugens van MTG.

How Johnson and Biden locked arms on Ukraine

Johnson lijkt nu eindelijk de noodzaak in te zien. Hij behoort tot een kleine groep congresleden die informatie van de Amerikaanse diensten krijgen en die zullen de afgelopen tijd niet positief zijn geweest.

Trump liegt nog steeds dat Europa niets doet maar lijkt deze steun met tegenzin te accepteren.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

user109731 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:30:
How Johnson and Biden locked arms on Ukraine

Johnson lijkt nu eindelijk de noodzaak in te zien. Hij behoort tot een kleine groep congresleden die informatie van de Amerikaanse diensten krijgen en die zullen de afgelopen tijd niet positief zijn geweest.

Trump liegt nog steeds dat Europa niets doet maar lijkt deze steun met tegenzin te accepteren.
Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar het lijkt alsof Johnson niet meer op de MAGA factie wil leunen en het Huis, en nu dus blijkbaar iets vanuit de Dems beloofd is dat ze hem zullen steunen bij een afzettings poging door de radicale wing van de Reps.
En dat hij daardoor hier op in kan leunen?

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het probleem dat de Republikeinen en ook Trump hebben, is dat niks blijven doen en Oekraine echt aan hun lot overlaten, voor gigantische diplomatieke schade voor de VS zal zorgen. De VS is geen supermacht omdat ze zo belachelijk veel geld uitgeven aan hun strijdkrachten. Ze zijn een supermacht omdat er over de hele wereld, landen zijn die bereid zijn om een deel van hun soevereiniteit op te geven voor bescherming. En dat gaat soms ver.

Er worden nog wel eens veelbelovende wapensystemen, voornamelijk straaljagers, van die landen, plots geannuleerd of getraineerd. Verder lijken luchtdoelraketten en de bijbehorende detectie en vuurleidingssystemen, ook vaak met extra voorwaarden te komen. En dan zijn er ook nog veel diplomatieke en economische belangen die worden verdedigd met de geboden bescherming.

Wat er alleen zomaar kan gebeuren als de Amerikanen, Oekraine laten zitten, is dat ze een gevaar voor Europa worden. Laat dat nu met enorme afstand, de belangrijkste landen in het Amerikaans geleide systeem zijn. Dat is het moment dat de Amerikaanse status als supermacht, op losse schroeven komt te staan. Ze ziet de beweging nu al in meer Europese landen. Vertrouwen we de Amerikanen nog voor onze bescherming? Zo niet, dan moeten we het zelf doen. Dat kost enorm veel geld. Maar als dat gebeurd, dan betekent dat ook dat we absoluut niet meer bereid zijn om Amerikaanse diplomatieke of economische belangen te accepteren. En dat zou de VS veel, veel meer kosten dan de steun aan Oekraine.

Dan zit je daar als president Trump. De president die de Amerikaanse status als supermacht ondermijnde. Het zal er ook gezelliger op worden bij NAVO toppen als al die Europese landen wel 2% of meer van hun BNP aan defensie uitgeven, botweg nee zeggen tegen Trump, en de "sterke leider" ermee vernederen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
@DaniëlWW2 dan is het nu vooral schade mitigeren, want ik krijg de indruk dat die weg naar zelfredzaamheid al ingeslagen is. Ik denk dat west Europese landen de oost Europese noodkreten hierover ook niet langer kunnen negeren en afdoen als 'het zal wel mee vallen'.

Tegelijkertijd kunnen we ook niet voorbij het feit dat we in de EU echt de laagste diplomatieke snelheid van deze planeet lijken te hebben. Want het daadwerkelijk opschalen van de oorlogsmachine in de EU gaat maar moeizaam en langzaam.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:04:
@DaniëlWW2 dan is het nu vooral schade mitigeren, want ik krijg de indruk dat die weg naar zelfredzaamheid al ingeslagen is. Ik denk dat west Europese landen de oost Europese noodkreten hierover ook niet langer kunnen negeren en afdoen als 'het zal wel mee vallen'.
Oh dat is het zeker. Het vertrouwen is geschonden en het zal vele jaren duren, voordat dit terug zal komen.
Dat of de Amerikanen grijpen nu zelf militair in en verdrijven de Russische strijdkrachten uit Oekraine. Zo zou het vertrouwen iets sneller hersteld kunnen worden. Maar ja, dat zie ik niet gebeuren.
Tegelijkertijd kunnen we ook niet voorbij het feit dat we in de EU echt de laagste diplomatieke snelheid van deze planeet lijken te hebben. Want het daadwerkelijk opschalen van de oorlogsmachine in de EU gaat maar moeizaam en langzaam.
Zeker, maar is dat noodzakelijk erg? Want als er eenmaal een besluit is genomen, dan is niemand bereid om het zomaar open te breken. Het kan ook werken als een stabiliserende factor in deze tijden, waar menig politici vooral reageert op de dagelijkse krantenkoppen in plaats van vooruit kijkt. De richting is nu ook wel gezet. Geen Russische fossiele brandstoffen meer. We blijven Oekraine steunen (was het nu maar meer), er komt zeker nog meer. We gaan met vallen en opstaan, nu ook echt voor de energietransitie.

Er wordt ook altijd zo moeilijk gedaan over de EU. Alles van "ze bepalen alles" tot "ze moeten alles bepalen". En ik snap beide kanten van het argument gewoon niet. De EU is een supranationaal orgaan dat vooral bedoeld is om al die Europese landen met al die culturen en verschillende instituten, samen te laten werken in plaats van elkaar, elke vijf seconden, de hersens in te laten slaan. Het is best een succes. ;)

Het is ook perfect om de schuld te geven als iets je niet bevalt. Daarin is de EU eigenlijk ook perfect als bureaucratisch orgaan. Beter dan dat we de buurlanden de schuld geven. Bijkomend is ook dat veel mensen, vrij gemakkelijk kunnen zien dat iets beter gaat in een buurland. Oh wacht eens, misschien zijn het onze regeringen die het doen. Dat is een gezond mechanisme in onze democratieën. Maar uiteindelijk creëert de EU wel succes. Want we kunnen vrij reizen zonder grenzen. We creëren gezamenlijk meer welvaart. We integreren steeds dieper met elkaar. En we laten als continent, langzaam maar zeker, toch ook zien, dat we kunnen opereren als een actor. Een disfunctionele actor, maar wel als een actor.

Het opschalen van een wapenindustrie kost verder gewoon veel tijd. Dit doe je niet in een jaar of twee. Zeker niet met hoe de nadruk in de afgelopen decennia, steeds meer is komen te liggen op voorraden en systemen die je voor de oorlog, al moet bezitten. Het maken van (geavanceerde) wapensystemen, kost gewoon veel meer tijd. Je kan niet meer overstappen op een model van totale oorlog, een aanzienlijk deel van je bevolking rekruteren en enorme hoeveelheden, relatief simpele wapens produceren. Al die elektronica, geavanceerde metallurgie of complexiteit van systemen, maakt het niet langer mogelijk om relatief snel, geavanceerde wapensystemen te maken. Je geweer of een simpel artilleriestuk, lukt nog wel. Een (goede) tank of zelfs een infanteriegevechtsvoertuig, zit inmiddels al zo vol met geavanceerde technologie, dat je dit niet snel kan produceren. Ook heb je te maken met leveranciers. De meeste kijken alleen maar naar de voorkant met de glimmende tanks. Achter die tank zit alleen een depot vol met reserveonderdelen en een bunker vol met munitie. En hoe maak je dat? Nou zeker in het geval van veel munitie, heb je vooral ook veel chemicaliën nodig. Die maken, doe je ook niet zomaar.

Wie dit het beste lijken te begrijpen, zijn juist de Duitsers. Want die proberen Europese coalities te smeden voor de meer geavanceerde munitie en systemen zoals tanks. Wat je namelijk nodig hebt, is gestage productie over een langere periode. Je moet weten dat als je een tank in productie neemt, je bestellingen voor vele jaren hebt. Zo druk je namelijk de kosten per voertuig, wat het aantrekkelijker maakt om ze te bestellen onder iets minder grote dreiging. Want je moet ze voor een oorlog begint, al hebben. Anders ben je te laat. Maar misschien nog belangrijker, zo hou je capaciteit in stand om deze voertuigen te blijven maken. Dat is iets dat ze in Duitsland geleerd lijken te hebben, toen Rusland hun invasie begon en ze zeker de eerste maanden, weinig konden doen. Dit tot enorme politieke blamage voor Scholz. Maar Scholz heeft er wel van geleerd. De incompetente Christine Lambrecht werd "vriendelijk verzocht een stap terug te nemen". En er werd iemand die wel competent is, neergezet in Boris Pistorius. Die is zaken gaan aanpakken.

• Jerie
  • Niet online
RTL-verslaggever doet aangifte tegen zes Russische militairen na jarenlang onderzoek naar dood cameraman
RTL-verslaggever Jeroen Akkermans heeft aangifte gedaan tegen zes Russische militairen die betrokken zouden zijn geweest bij de dood van cameraman Stan Storimans in 2008. Akkermans doet de aangifte samen met de weduwe van de overleden cameraman.
(Akkermans heeft hier ook een documentaire over gemaakt. Eerdere pogingen bij ICC en ECHR liepen op niets uit.)
De aangifte is ingediend bij het Team Internationale Misdrijven van het Openbaar Ministerie, zegt advocatenkantoor Prakken d’Oliveira, dat de twee bijstaat. Specifiek worden de militairen ervan beschuldigd oorlogsmisdrijven te hebben gepleegd, namelijk het doden van Storimans en het verwonden van Akkermans.

Dit gebeurde in augustus 2008, toen de twee verslag deden van de Russisch-Georgische oorlog. Terwijl zij in de grotendeels verlaten stad Gori aan het werk waren, sloeg dichtbij een clusterbom in. De 39-jarige Storimans was op slag dood, evenals elf Georgische burgers. Daarnaast raakten ruim twintig anderen gewond, onder wie Akkermans en een Israëlische journalist.

‘Gori vormde op het moment van de aanval geen militair doel’, meldt het advocatenkantoor in een persverklaring. [...]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:53
De wetgeving omtrent de steunpakketten in de VS is in ieder geval door het voorbereidende rules committee gekomen. Met steun van de democraten overigens.

Zaterdag is de stemming, en het ziet er naar uit dat de steun het gewoon gaat halen. Dan moet het pakket nog door de senaat, maar daar hebben de democraten een meerderheid.

Biden heeft ook al in gesprek met Mike Johnson aangegeven te gaan tekenen. Als alles nu gewoon volgens plan verloopt, is NEC bekerkampioen ligt er na dit weekend dus een pakket van 60 miljard voor Oekraïne klaar en kan Johnson voor zijn baantje afhankelijk zijn van de democraten.

Hier meer info: https://edition.cnn.com/2...ouse-rule-vote/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 19-04-2024 21:04 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:58
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:04:
[...]

Wie dit het beste lijken te begrijpen, zijn juist de Duitsers.
Toch even daarover mitsen en maren. Je hebt geen ongelijk, maar dat dient een ander doel: de veiligheid en soevereiniteit van de EU. Oekraïne heeft niets aan een goed lopende industrie over 5, 10 jaar. Hoe zie jij dat? Ik zie het somber in, ik heb de indruk dat de Russen hun zerg-rush succesvol aan het opbouwen zijn en steeds minder tech nodig hebben (wel aantallen munitie) en er op rekenen dat ze dat langer volhouden dan die 5, 10 jaar.

'Onze' (ik heb belasting betaalt in DE) Taurus nu in opslag laten staan is geen recht doen aan de wetenschap dat ons eigen belang niet het enige is. Zo'n beetje alles waar die EU voor staat komt samen in deze oorlog, en ik vind het een ethische en lijkt me ook een strategische fout (die Europese veiligheid) om dat soort hulp (vliegtuigen idem) niet gisteren nog te geven. Ook wij zijn toch niet gediend met een Russische overwinning?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SkiFan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:03:
De wetgeving omtrent de steunpakketten in de VS is in ieder geval door het voorbereidende rules committee gekomen. Met steun van de democraten overigens.

Zaterdag is de stemming, en het ziet er naar uit dat de steun het gewoon gaat halen. Dan moet het pakket nog door de senaat, maar daar hebben de democraten een meerderheid.
Het steunpakket was in februari al goedgekeurd door de senaat.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 58 ... 137 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid