Brent schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:19:
[...]
Voordat ik me weer brand aan wat zelf soms ook een halve Putinversteher is, RdW die bij pacifisten de hypocrisie aanduidt?
Eens een grondige analyse en onderuitschoffeling van deze zogenaamde vredesduiven zou ik eens een keer op prijs stellen. De Groene begin vorig jaar, nu Boekenstein & de Wijk: het is nog teveel in de richting van een platform bieden dan in het toepassen van de kennis die we (zouden moeten) hebben en daarmee het hele standpunt doen wegsmelten. NRC en het Parool moeten zich schamen, maar van De Groene verwacht ik meer.
Wie rekent eens af met deze kremlin-papegaaien?
Dat gaat niet. Althans, dat hebben ze gepoogd en heeft best aardig uitgepakt maar je hebt te maken met intelligentsia. Die kunnen goed een politieke discussie voeren ('dat is een gegeven, dat is een gegeven'

), ook wanneer het niet hun vakgebied betreft, en eerlijk is eerlijk: eigenlijk willen ze niet de dialoog aangaan maar hun standpunt verkondigen. Ze gaan dan ook niet zuiver de discussie aan wanneer ze goede tegenargumenten voor de kiezen krijgen. In een volgende post stel je de vraag of er geluisterd is naar de mensen in kwestie: jazeker.
Ze hebben een podium gekregen. Vaak mochten ze uitpraten, zeker in het begin (later was het geduld een beetje op bij B&dW). Ze hebben echt een kans gekregen om hun standpunten helder uiteen te zetten. Dat hebben ze ook gedaan maar met de repliek en kritiek konden ze weinig ('want we zijn leken'). Brent, dat zijn drogredeneringen pur sang. Deze mensen kunnen zo de populistische politiek in.
Ik ben zelf van nature pacifistisch/terughoudend. Ik ken de valkuilen. Bijvoorbeeld ik was in eerste instantie tegen de oorlog in Irak (onlangs klokkenluider leger VS gehoord die stelt dat er wel degelijk verstopte WMDs zijn gevonden, sinds
2003 (!!!)), bij opvoeding kinderen grijp ik te laat in. Ik probeer het ze zelf te laten oplossen. Ook is er een voortdurende balans tussen gelijk behandelen vs ze zijn niet gelijk (de ene is ouder dan de ander, de ene is een meisje en de ander een jongetje, ander karakter, enz). In mijn geval van pacifisme heb ik triggers nodig waardoor ik denk: 'en nu is het genoeg!'. In geval van Rusland is dat voor mij MH17 geweest (niet zozeer MH17 zelf maar alles eromheen) maar eigenlijk was dat te laat. Voor sommigen is dat tijdens de coronaperiode de QR-code geweest. Voor mij niet omdat ik van mening ben dat een vrije keus ook vervelende consequenties mag hebben. Als ik het goed begrepen heeft bij Smits ook een trigger plaatsgevonden om dat initiatief
de vierde golf te starten. Ze is ook gerelateerd aan 'De Nieuwe Wereld'. Dat klinkt lekker zweverig, het is
een YouTube kanaal. Marlies Dekkers heeft bij iedere aflevering een nieuw kunstwerk aan. En er komen allerlei gasten die een podium krijgen, zoals bijvoorbeeld Raisa Blommestijn. Alle drie (Engelen ook) hebben ze een universitaire opleiding genoten, en Blommestijn en Smits zijn allebei filosoof. Maar dus wel allen universitaire opleiding in de zin van de sociale wetenschap. Nou heb ik toevallig de scriptie van Blommestijn gefileerd gezien, en wat voor een pet ik op heb van sociale wetenschap laat ik ook maar even buiten beschouwing.
PS: Ik zou bijna zeggen, beluister de podcast? Het is maar 30 min. Ik kan ook een transcript posten, heb ik zo gemaakt met whisper.cpp.
edit:
Ah wacht, heb het transcript even doorgelezen en het is in dit geval niet zo duidelijk geworden als ik had gehoopt. Bovendien is het 43 min lang.