Grozny is grotendeels vernietigd tijdens de eerste oorlog tussen Rusland en Tsjetsjenië. Poetin had toen niet de leiding (ook niet defacto); dit was onder leiding van Boris Jeltsin.
By the estimates of Yeltsin's human rights adviser Sergei Kovalev, about 27,000 civilians died in the first five weeks of fighting. The Russian historian and general Dmitri Volkogonov said the Russian military's bombardment of Grozny killed around 35,000 civilians, including 5,000 children and that the vast majority of those killed were ethnic Russians. While military casualties are not known, the Russian side admitted to having 2,000 soldiers killed or missing. The bloodbath of Grozny shocked Russia and the outside world, causing severe criticism of the war. International monitors from the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) described the scenes as nothing short of an "unimaginable catastrophe", while former Soviet leader Mikhail Gorbachev called the war a "disgraceful, bloody adventure" and German chancellor Helmut Kohl called it "sheer madness".
Wikipedia: First Chechen War
Het was de grootste air raid sinds Dresden. Nogmaals, niet onder leiding van Poetin maar onder Jeltsin. Poetin is een symptoom en gezicht van een probleem.
Je moet je voorstellen dat de Sovjet-Unie uit elkaar was gevallen begin jaren '90, en dat Jeltsin op een gegeven moment zei na de zoveelste onverlaat die voor zichzelf wilde beginnen: 'en nu is het genoeg.' Wie er dan goed of slecht is, is voor ons buitenstaanders lastig te duiden. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dan meestal neig naar de etnische minderheid, de underdog (ik weet dat niet iedereen die neiging heeft, en dat is OK). Wanneer een etnische minderheid niet meer bij een groter geheel wil horen, wie zijn wij dan om te zeggen jullie moeten erbij blijven ook al voelen jullie dat niet zo. Maar dat is ook een valkuil: zie de 'volksrepublieken' van Donetsk en Loehansk. Pure psyop, Rusland zat daarachter. Plus, dergelijke etnische minderheden doen het ook niet altijd netjes.
Denk bijvoorbeeld even aan ETA en IRA of de Koerden. Zo hielden de Tsjetsjenen er ook guerrilla tactieken op na:
Islamists from Chechnya and other North Caucasian republics have been blamed for a number of terrorist attacks throughout Russia, most notably the Russian apartment bombings in 1999, the Moscow theater hostage crisis in 2002, the Beslan school hostage crisis in 2004, the 2010 Moscow Metro bombings and the Domodedovo International Airport bombing in 2011.
..en waarom wel de Kosovaren en niet de Koerden? Ik heb geen idee.
Hoe dan ook ik vind het een blunder om te stellen dat Poetin dezelfde tactieken gebruikte in de eerste oorlog tegen Tsjetsjenië. Poetin had toen niet de leiding; nogmaals dat was Jeltsin. Ze zeggen het trouwens niet 1:1 zo in dit filmpje maar de indruk wordt wel gewekt rond 7 min. Op 11 min heeft de voice over het over 'notorious in the Chechen war' maar er is niet één Checken war geweest tussen Rusland en Tsjetsjenië. Op 15 min hebben ze het weer over dat Poetin dezelfde tactieken toepaste in
de Tsjetsjeense oorlog. Poetin heeft het klusje van z'n voorganger met succes afgerond en er een marionet neergezet (Kadyrov).
Dit soort zuiveringen zijn ook niet nieuw sinds Tsjetsjenië. Poetin heeft ze niet uitgevonden. Lees bijv het boek Bloodlands. De Sovjet-Unie en NKVD (voorloper KGB) hielden er soortgelijke praktijken op na. Denk hierbij aan hoe men bijvoorbeeld de Oekraïense boeren heeft gezuiverd (Holodomor), en de stad Charkiv heeft gerussificeerd (volgens m'n spellcheck een correct woord

) en dat zijn tragisch genoeg eigenlijk nog maar kleine details als je kijkt naar het geheel. Het Rode Leger hield er ook soortgelijke praktijken op na toen ze Oost-Europa 'bevrijdden'. Vlak voor WOII is een stad als Leningrad vakkundig met verdeel en heers tactieken gezuiverd (zoals al eerder o.a. tijdens Holodomor) van etnische minderheden (Joden, Polen, Duitsers, e.a. etniciteiten uit de diverse Baltische staten). St. Petersburg/Leningrad is van oudsher een grote, culturele handelsstad. Zo'n stad (wij hebben ze ook, 010 en 020 bijv) is een multiculturele samenleving en de mensen die er wonen zijn dat gewend, vinden dat OK, maar NKVD en paranoïde Stalin NOK. Hier zijn destijds tijdens the Great Purge 40.000 mensen gezuiverd, aldus Wikipedia artikel over St. Petersburg. Dat NKVD overging tot dit soort zuiveringen (met als aftrap Kirov) staat zelfs op Wikipedia
Wikipedia: Great Purge en de film The Death of Stalin geeft ook weer hoe belachelijk de machtsspelletjes en schijnprocessen in SU verliepen.
De illusie dat Poetin hier allemaal achter zou zitten is een valse. Poetin is een lul en een boef, laat dat duidelijk zijn, en zijn positie in Dresden is mogelijk geweest dat hij achter bewapening van bijvoorbeeld RAF zat, en denk ook aan iemand als Carlos de Jakhals. Maar in de Russische cultuur heerst een groter probleem dan enkel Poetin. Ze wordt gerund door een elite van corrupte criminelen met aan het hoofd Poetin. Deze corruptie en maffiastaat (vandaar is dat deep state geleuter ook zo'n projectie

) zitten diep in de Russische cultuur verankerd (en dat is ook iets waar Oekraïne afscheid van moet nemen, zoals ex-Sovjetstaten en Oost-Europa dat ook moesten en deels nog steeds moeten [zie
Corruption Perceptions Index]). Ik had beter verwacht van DW. Al moet ik zeggen dat ze het dusdanig verwoorden dat het ergens wel klopt... en ook wel begrijpelijk is dat ze een boeman zoeken.... maar dan nog misleiden ze de kijker/luisteraar.
Er is een Nederlandse politicus die een andere cultuur een achter
lijkegestelde cultuur noemt. Ik zeg dat niet graag, scheer niet graag complete culturen over één kam. Maar er zijn in deze wereld bepaalde (sub)culturen die er bijzonder lugubere moraal op na houden. Bijvoorbeeld de moraal dat een mensenleven bar weinig waard is (zelfmoordcommando's met bommen of kanonnenvoer), dat een individu niets te zeggen heeft (geen democratie), dat je kinderen zomaar kunt ontvoeren en nieuwe ouders kunt geven, dat je mensen vanwege hun nationaliteit zonder proces gevangen kunt nemen en kunt martelen en/of verkrachten, vanwege diezelfde etniciteit ze opsluiten in een geïmproviseerde gevangenis met nauwelijks lucht en zonder zonlicht, dat je lukraak complete steden waar burgers wonen met de grond gelijk maakt. Rusland is er daar één van. Moet je alle Russen over een kam scheren, nee. Zijn ze ook slachtoffer van hun eigen opvoeding, is het moeilijk om culturele normen en waarden te veranderen? Was het voor een Duitser tijdens hegemonie Hitler moeilijk om het goede te doen? Ja. Maar zo'n verandering moet in het belang van de wereldvrede wel gebeuren. Ik zie het niet 1 2 3 gebeuren. Zelfde mbt China, die een metamorfose ondergaan hebben eind jaren 80 / begin jaren 90. Maar dan wel eentje
met kapitalisme
zonder democratie. Rusland idem. Ik denk dat we moeten stoppen om zaken te doen met dergelijke mogendheden. Zsm. Je spekt anders immers hun oorlogskas.
Wij in het Westen behandelen onze burgers ook niet altijd even netjes, zie de schandalen van onze overheid de afgelopen tientallen jaren. Maar uiteindelijk hebben we wel een werkend trias politica. Wij doen het wel redelijk goed in die Corruption Perception Index. Zijn we perfect? Zeer zeker niet. Er is zat kritiek te uiten, blijf dat ook doen. Maar het is een wereld van verschil met landen als Rusland, China, Noord-Korea, en Iran. Ik denk dat ze stinkend jaloers op ons zijn en daarom middels een soort van ondermijning allerhande rotzooi deze kant op sturen: slecht werkende net goed genoeg technische troep (
chabuduo), levensgevaarlijke drugs (Fentanyl o.a.), en alweer iets controversiëler: illegaal vuurwerk, fossiele brandstoffen. Allemaal op korte termijn lachen maar op de lange termijn schadelijk voor de moderne mens van de 21e eeuw.