• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onkl schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:34:
[..]

Het conventionele arsenaal lijkt intussen, met alle mitsen en maren die erbij horen, prima in staat Russische soldaten weg te jagen.
Waarom staan er dan nog RU troepen op UA grondgebied?

Een oorlog is meer dan alleen de technische middelen die ingezet worden. Het heeft ook, zo niet vooral, te maken met de politieke wil om te vechten. Die is in UA volop aanwezig, maar de middelen ontbreken, omgekeerd zijn bij ons de middelen misschien voldoende aanwezig maar de wil ontbreekt.

We lachen Putin uit voor het steeds bestempelen van deze oorlog als iets anders, een SMO, maar tegelijkertijd ontkennen we zelf überhaupt in oorlog te zijn, terwijl de strategische doelen van beide partijen in deze oorlog veel verder reiken dan de grenzen van UA.

Het westen is militair en economisch veel machtiger dan RU, maar 'het westen' is gefragmenteerd en bovenal nauwelijks tot niet gemobiliseerd. RU is ook nog niet volledig gemobiliseerd maar veel meer dan wij zijn. Als we kijken naar fancy tanks en vliegtuigen faalt RU productie hard. Maar dit is een oorlog dat met drones en artillerie gevochten wordt en de keren dat duur spul grootschalig ingezet wordt, wordt het aan beide kanten hard en snel uitgeschakeld - en totale productie 155mm granaten in het westen is, ondanks veelvoud aan capaciteit lager dan die van 152mm in RU. Qua drones zijn getallen minder duidelijk, maar feit dat UA grotendeels afhankelijk is van Chinese commerciële productie en niet vanuit Westerse bronnen zegt genoeg.

Wederom, die RU soldaten staan nog altijd op bezet gebied en er is geen realistische uitzicht op grootschalige veranderingen daarin tenzij wij deze oorlog fundamenteel anders aan gaan pakken. Ik zie als dat niet gebeurt juist precedent voor iets vergelijkbaars bij Druskininkai en Marjampole straks.

Oslik blyat! Oslik!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 14:11

pro_6or

amateur_60r

PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Maar is/was Kherson niet al sowieso veel meer 'westers' dan de oosterlijke oblasten?
Wel jammer om het woord propaganda erbij te halen, het zou mij niks verbazen dat er juist in oost oekraine meer russisch gezinde mensen zijn dan in west europa. Ik bedoel daar niet een meerderheid mee!

Ik vraag mij wel af wat het sentiment van de mensen in de bezitte oblasten is. Je zou verwachten dat door de beperkingen ze steeds meer behoefte krijgen om juist bij Oekraine te horen, alleen hoe sterk/succesvol is de Russische propaganda machine daar?
Russisch gezind bestaat niet. De mensen in zo’n regime willen gewoon overleven. Net als jij en ik. Dus pas je je aan en doe je wat er bevolen wordt. Houd je je van de radar. Net zoals nl in 40-45. En ik heb het niet alleen over Oekraïne, ook de Russen zelf zitten in dit systeem. Ze zijn alleen niet zo dapper geweest als Oekraïne op de maidan. Zelfs als je wel aan board bent kun je in zo’n systeem ook ieder moment uit de gratie raken, geofferd worden. Er is geen recht in een tirannie/dictatuur, ieder zal zich moeten vormen naar de grillen, of je nu wil of niet.

Natuurlijk is er altijd nationalisme/historie, (en daar legitimeer jij ten onrechte de Russische propaganda voor de inwoners van het illegaal bezette deel van Oekraïne) dat zal zeker voor de Russen zelf ook gelden, maar ik geloof dat een overgroot deel van de mensen niet op deze manier wil leven.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dion_b schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Waarom staan er dan nog RU troepen op UA grondgebied?

Een oorlog is meer dan alleen de technische middelen die ingezet worden. Het heeft ook, zo niet vooral, te maken met de politieke wil om te vechten. Die is in UA volop aanwezig, maar de middelen ontbreken, omgekeerd zijn bij ons de middelen misschien voldoende aanwezig maar de wil ontbreekt.

We lachen Putin uit voor het steeds bestempelen van deze oorlog als iets anders, een SMO, maar tegelijkertijd ontkennen we zelf überhaupt in oorlog te zijn, terwijl de strategische doelen van beide partijen in deze oorlog veel verder reiken dan de grenzen van UA.

Het westen is militair en economisch veel machtiger dan RU, maar 'het westen' is gefragmenteerd en bovenal nauwelijks tot niet gemobiliseerd. RU is ook nog niet volledig gemobiliseerd maar veel meer dan wij zijn. Als we kijken naar fancy tanks en vliegtuigen faalt RU productie hard. Maar dit is een oorlog dat met drones en artillerie gevochten wordt en de keren dat duur spul grootschalig ingezet wordt, wordt het aan beide kanten hard en snel uitgeschakeld - en totale productie 155mm granaten in het westen is, ondanks veelvoud aan capaciteit lager dan die van 152mm in RU. Qua drones zijn getallen minder duidelijk, maar feit dat UA grotendeels afhankelijk is van Chinese commerciële productie en niet vanuit Westerse bronnen zegt genoeg.

Wederom, die RU soldaten staan nog altijd op bezet gebied en er is geen realistische uitzicht op grootschalige veranderingen daarin tenzij wij deze oorlog fundamenteel anders aan gaan pakken. Ik zie als dat niet gebeurt juist precedent voor iets vergelijkbaars bij Druskininkai en Marjampole straks.
Waarmee moet die inval plaatsvinden? Heb je enig besef van de kracht van onze luchtmachten? Rusland heeft nu een periode weer dik artillerie voordeel omdat nu ook de Noord-Koreaanse voorraad er aan moet geloven. Een “land” dat nog veel erger in de tang zit dan Rusland en alleen maar naar de rokken van haar dictator danst. Showprojecten en wapens. De levende horror show van wat een land kan worden.

een treffende spreuk

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pro_6or schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Waarmee moet die inval plaatsvinden?
RU productie op huidig tempo een jaartje of 5 a 10 voortgezet nadat huidige oorlog bevroren wordt.
Heb je enig besef van de kracht van onze luchtmachten?
Ja. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen maandag nog Apache's zien vliegen. Machtig gezicht. Alleen vlogen ze boven de Betuwe en niet de boven de Dniepr of Oskil.

Idem voor alle Eurofighters, Rafales, F16s en F35s. Natuurlijk gaan we niet all-in voor een niet-NAVO land. Maar doen we dat wel voor een beetje moeras in een klein landje ver hiervandaan dat wel in NAVO zit? Ook als in VS andere regering zit die in openlijk twijfel daarover uit? En als we het al doen, doen we het snel genoeg om niet ook daar een bevroren conflict te krijgen? Ik ben er niet gerust in.
Rusland heeft nu een periode weer dik artillerie voordeel omdat nu ook de Noord-Koreaanse voorraad er aan moet geloven. Een “land” dat nog veel erger in de tang zit dan Rusland en alleen maar naar de rokken van haar dictator danst. Showprojecten en wapens. De levende horror show van wat een land kan worden.
RU presteert het om ruimschoots meer te verschieten dan ze kunnen produceren. Het is voor iedereen (behalve de RU soldaten die gevaar voor lijf en leden lopen bij afschieten van die meuk, en uiteraard UA soldaten die het op hun dak krijgen) beter dat NK voorraden er doorheen gaan. Maar ook hier: als RU kans krijgt om te stoppen met schieten en paar jaar spaart hebben ze echt wel genoeg voor een offensiefje op volle schaal.

Oslik blyat! Oslik!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:48
PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Ik vraag mij wel af wat het sentiment van de mensen in de bezitte oblasten is. Je zou verwachten dat door de beperkingen ze steeds meer behoefte krijgen om juist bij Oekraine te horen, alleen hoe sterk/succesvol is de Russische propaganda machine daar?
Ik kan het onderzoek niet terugvinden, dus dit wordt even een "trust me bro". ;)
Het oosten van Oekraine stemde sneller op russisch gezinde presidentskandidaten en partijen in Oekraine, wat gezien hun (economische) binding met Rusland logisch is.
Maar er is ook onderzoek geweest of men zich dan bij Rusland zou willen aansluiten, daaruit bleek dat de meerderheid gewoon in/bij Oekraine wilde blijven. Ook op de Krim lag het complexer dan het "referendum" van Rusland wilde aantonen.
Rusland misbruikt onderzoeken waaruit een sterkere binding met Rusland dan het Westen blijkt als bewijs dat die gebieden geannexeerd wilden worden. Maar het gaat steevast om "op wie moeten wij ons richten" en niet om "wie mag ons annexeren". :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het losgeld aan Erdogan wordt ook uitbetaald:
Biden administration tells Congress it intends to sell Turkey F-16s after Erdogan approved Sweden’s NATO membership.
En voor de balans in het gebied:
The State Department sent the formal notification about the proposed $23 billion sale to Congress on Friday after Turkey’s instruments of ratification were formally deposited at the department. The State Department also sent Congress a formal notification of its intent to sell $8.6 billion worth of F-35s to Greece. Congress is expected to approve both sales.

[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2024 11:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:52:

[...]

[...]
Ik denk niet dat het losgeld is. Turkije mag nog steeds niet de F-35 kopen vanwege dat S-400 systeem dat ze nooit in gebruik hebben genomen. Denk eerder dat de Amerikanen heel duidelijk hebben gemaakt wie de baas is binnen de NAVO. Nu Turkije eindelijk ophoudt met hun obstructieve houding, mogen ze de Amerikanen hun laatste beetje buitenlandse valuta overmaken voor die F-16's. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:52:

[...]

[...]
Het is maar wat je losgeld noemt, Turkije betaalt gewoon voor de aanschaf van die vliegtuigen.

March of the Eagles

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Goede move zo. Zweden aan boord, Turkije eigenlijk ook en tegelijkertijd de Grieken ook versterkt voor de balans.

Het is jammer, ik ben halverwege de 40, de hoop op vrede die ik als tiener had is vervlogen en al die dictators verdwijnen gedurende mijn leven ook niet meer. Een zwartgallig vooruitzicht.

Maar aan angstzaaien doe ik niet mee. Mensen willen vrij zijn en de vrije wereld is gelukkig veel krachtiger dan de onvrije.

En dan nog even @dion_b , we hebben geen mandaat in Ukraine. In de Baltische staten wel. Ik denk dat Putin weldegelijk geschrokken is van de steun die Ukraine nu wel heeft gekregen (en niet in de Donbas of bij de Krim). Hij heeft zijn complete professionele leger er al doorgejaagd. Van Blitzkrieg naar derde adem, all in. Er is geen T-80u meer over. Dat waren de elite troepen die door de navo 1e lijn heen zouden slaan. We moeten ons goed voorbereiden en Oekraïne zo goed mogelijk helpen, maar ze groter maken dan ze zijn is zeker niet verstandig. We moeten juist, rustig en dapper zijn. Het toetreden van Finland en Zweden maakt juist dat we de Baltics goed kunnen verdedigen. Polen zit godzijdank ook weer op het juiste pad.

een treffende spreuk

• Yucon
  • Laatst online: 16:14

Yucon

*broem*

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Ik denk niet dat het losgeld is. Turkije mag nog steeds niet de F-35 kopen vanwege dat S-400 systeem dat ze nooit in gebruik hebben genomen. Denk eerder dat de Amerikanen heel duidelijk hebben gemaakt wie de baas is binnen de NAVO. Nu Turkije eindelijk ophoudt met hun obstructieve houding, mogen ze de Amerikanen hun laatste beetje buitenlandse valuta overmaken voor die F-16's. :P
Het blijft me een beetje verbazen dat die S400 geen onderdeel van de deal geworden is. Ik jouw S400, jij moderne F16's en Patriots. En over die F35 hebben we het nog wel een keertje als je hebt laten zien met de verantwoordelijkheid om te kunnen gaan en er niets naars met die Patriots gebeurd is.

Dit lijkt me een unieke kans voor de US om zo'n S400 in bezit te krijgen die zich niet snel opnieuw voor zal doen. Of zijn er voor zover bekend in Oekraine al batterijen veroverd? Nee toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 27-01-2024 12:45 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:16
Yucon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Het blijft me een beetje verbazen dat die S400 geen onderdeel van de deal geworden is.
Als die deal er zou zijn, zouden ze dat dan bekend maken?

Een paar Amerikanen ter plekke kunnen als 'adviseur' een heleboel kennis verzamelen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yucon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Het blijft me een beetje verbazen dat die S400 geen onderdeel van de deal geworden is. Ik jouw S400, jij moderne F16's en Patriots. En over die F35 hebben we het nog wel een keertje als je hebt laten zien met de verantwoordelijkheid om te kunnen gaan en er niets naars met die Patriots gebeurd is.

Dit lijkt me een unieke kans voor de US om zo'n S400 in bezit te krijgen die zich niet snel opnieuw voor zal doen. Of zijn er voor zover bekend in Oekraine al batterijen veroverd? Nee toch?
Dat hebben de Amerikanen aangeboden, maar het is afgewezen. Waarschijnlijk omdat Turkije dat systeem niet mag doorverkopen vanwege contractvoorwaarden met Rusland. En om je internationale reputatie te beschadigen door dit wel te doen, werkt ook niet. Idem voor terugverkopen aan Rusland, waarmee je ze helpt tegen Oekraine.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:07
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Dat hebben de Amerikanen aangeboden, maar het is afgewezen. Waarschijnlijk omdat Turkije dat systeem niet mag doorverkopen vanwege contractvoorwaarden met Rusland. En om je internationale reputatie te beschadigen door dit wel te doen, werkt ook niet. Idem voor terugverkopen aan Rusland, waarmee je ze helpt tegen Oekraine.
ja op de momenten je het niet verwacht hebben de Turken één ruggengraat

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:57:
[...]
ja op de momenten je het niet verwacht hebben de Turken één ruggengraat
Nah, het is denk ik meer dat de Turkse valutacrisis blijft doorgaan, het Midden-Oosten alsmaar onrustiger word, Rusland steeds zwakker en de Amerikanen steeds meer druk uitoefenen op het naleven van sancties en met secondaire sancties dreigen tegen landen die het negeren. Dat speelt onder andere ook in India en China en zeker Turkije. Erdogan kan gewoon niet meer proberen om iedereen tegen elkaar uit te spelen omdat Turkije er zelf slecht voorstaat en de andere partijen, gewoon totaal geen match zijn tegen de VS.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
https://www.telegraph.co....-russia-threat-hiroshima/
US to station nuclear weapons in UK to counter threat from Russia
Warheads to be housed at RAF Lakenheath for first time in 15 years, Pentagon documents reveal, as Moscow warns of 'escalation'

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:23
pjottum schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Russisch gezind is bijvoorbeeld dat je het leuk vind dat Medvedev wint, of dat je graag radio Moskou luistert of in Sochi op vakantie wil.

Het is niet dat je het een tof idee vind om Marioepel met de grond gelijk te maken, je kinderen naar Rusland te transporteren, clusterbommen op winkelcentra te gooien of een Russisch paspoort te moeten krijgen.

Stop met verkondigen dat deze mensen graag bij Rusland willen horen, dat is het verhaal wat het Kremlin graag verteld en waarmee ze een oorlog rechtvaardigen. Door het te herhalen, doe je hetzelfde.
Ik zeg nergens dat men graag bij Rusland wilt horen, beter lezen aub! Ik vraag het mij alleen af, dat is iets heel anders. Door compleet doorgeslagen propaganda zijn, helaas, veel mensen te beinvloeden (zie ook corona periode met de wappies hierzo), zo ook mogelijk in die regio, ondanks alle ellende die ze meemaken.

Als ik iets niet wil geloven is het wel het narratief van Rusland. Ik denk dat mijn mening (lees: haat) over wat er met Putin aanhangende Russen mag gebeuren een stuk "verder gaat" dan de meeste mensen hier zouden willen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Nja relatief veel op de Krim/Luhansk en Donetsk t.o.v. rest van Oekraine. Hoeveel dat er nu zijn is volgens mij niet te beantwoorden. Hoe erg zijn die mensen die daar nu wonen gebrainwashed?
Bleef het maar bij brainwashen, de Oekraïense bevolking in de bezette gebieden zal eerder gemarteld worden. Ook werden ze verplicht om loopgraven aan te leggen, en daardoor kwamen ze veelal onder vuur te liggen van Oekraïense artillerie. In een stad als Melitopol hebben Tsjetsjenen openbaar jacht gemaakt op Oekraïense burgers. Anderen gaan naar gevangeniskolonies.

Duizenden Oekraïense burgers worden gemarteld en ingezet als dwangarbeiders
In de bezette gebieden en in heel Rusland worden Oekraïense burgers vastgehouden, in een klamme kelder of een gloednieuwe gevangenisvleugel. Moskou is van plan nog illegale detentiecentra bij te bouwen.

In een officieel Russisch document van januari dat Associated Press in handen kreeg, worden plannen geschetst om tegen 2026 zo’n 25 nieuwe gevangeniskolonies en zes detentiecentra op te richten in bezet Oekraïne. In mei ondertekende president Vladimir Poetin een decreet dat Rusland toestaat om mensen uit gebieden in staat van beleg, waartoe heel bezet Oekraïne behoort, naar gebieden daarbuiten te sturen, zoals diep in Rusland. Het faciliteert de deportatie van Oekraïners die zich verzetten tegen de Russische bezetting.
Burgers worden opgepakt voor de kleinste overtredingen, zoals Oekraïens spreken. Gewoon een jongeman zijn in bezet gebied volstaat om zonder aanklacht te worden vastgehouden. Sommigen worden bestempeld als terroristen, strijders of personen die zich ‘verzetten tegen de speciale militaire operatie’. Honderden worden door het Russische leger tot dwangarbeid veroordeeld: ze moeten loopgraven of zelfs massagraven aanleggen.

AP sprak met tientallen mensen, onder wie twintig voormalige gevangenen, krijgsgevangenen, de families van meer dan een dozijn burgers in detentie, twee Oekraïense ambtenaren van de inlichtingendienst en een regeringsonderhandelaar. In hun verslagen is er sprake van een wijdverspreid systeem van opsluiting en mishandeling van burgers, wat gestaafd wordt met satellietbeelden, berichten op sociale media, overheids­documenten en kopieën van brieven van het Rode Kruis. Het is een directe schending van de Conventies van Genève. Een VN-rapport van eind juni maakt gewag van 77 standrechtelijke executies van burgers en één man die doodgemarteld werd.
Honderden burgers komen terecht op een plek die mogelijk nog gevaarlijker is dan de gevangenis: de loopgraven in bezet Oekraïne. Daar worden ze gedwongen verdedigingswallen op te trekken voor Russische soldaten. Dat getuigen meerdere mensen die erin geslaagd zijn vrij te komen. Onder hen Olena Yahu­pova, de 50-jarige administrateur die in oktober 2022 werd vastgehouden in de regio Zaporizja, wellicht omdat ze gehuwd is met een Oekraïense soldaat.

Volgens internationale mensenrechten is Yahupova een burger, zoals iedereen die niet actief deel uitmaakt van of aan de slag is als vrijwilliger voor de strijdkrachten. Zulke gedocumenteerde overtredingen zijn een oorlogsmisdaad, en indien wijdverspreid en systematisch ‘kunnen ze ook beschouwd worden als een misdaad tegen de menselijkheid’.
De bevolking wordt dus systematisch vervangen.

March of the Eagles

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:23
XWB schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Bleef het maar bij brainwashen, de Oekraïense bevolking in de bezette gebieden zal eerder gemarteld worden. Ook werden ze verplicht om loopgraven aan te leggen, en daardoor kwamen ze veelal onder vuur te liggen van Oekraïense artillerie. In een stad als Melitopol hebben Tsjetsjenen openbaar jacht gemaakt op Oekraïense burgers. Anderen gaan naar gevangeniskolonies.

Duizenden Oekraïense burgers worden gemarteld en ingezet als dwangarbeiders

[...]

[...]

[...]

De bevolking wordt dus systematisch vervangen.
Als ze vervangen worden willen deze regio's zeker niet meer bij Oekraine. Des te belangrijker om niet te gaan onderhandelen, tenzij het resultaat de grenzen van <2014 zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Mattelaer: “Als Poetin straks zijn invasie van Oekraïne kan afsluiten met een - relatieve - overwinning, bijvoorbeeld met de permanente controle over de Krim en de Donbas, dan dreigt zijn appetijt voor gelijkaardige oorlogen op onze oostflank de komende jaren alleen maar te groeien. Ook al omdat de Russische oorlogsmachine ondertussen op volle toeren draait, terwijl die van ons nog aan het warmlopen is.”
Dat betwijfel ik toch. We moeten zeker voorbereid zijn op een escalatie, maar ik denk dat Poetin zich erg mispakt heeft. Naar de buitenwereld toe wil hij vastberaden blijven overkomen (Oekraïne demilitariseren, regimewissel etc), maar achter de schermen heeft hij zich al vaak in de haren gekrabd. De 'speciale militaire operatie' die enkele dagen zou duren is uitgelopen op een regelrechte oorlog die al jaren duurt, meer dan 100.000 Russische doden kostte, de economie zwaar geschaad heeft, hen internationaal meer geïsoleerd heeft, de NAVO uitgebreid heeft, Europa zal herbewapenen en dan is er nog het dansen op een slappe koord tussen mobilisatie en zware protesten van de bevolking. Nee, ik denk dat hij het geen 2x zal proberen, laat staan met een NAVO/EU-land. China zou dat ook veroordelen. Maar we moeten wel onze defensie weer op orde krijgen, want je weet nooit.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Dat betwijfel ik toch. We moeten zeker voorbereid zijn op een escalatie, maar ik denk dat Poetin zich erg mispakt heeft. Naar de buitenwereld toe wil hij vastberaden blijven overkomen (Oekraïne demilitariseren, regimewissel etc), maar achter de schermen heeft hij zich al vaak in de haren gekrabd. De 'speciale militaire operatie' die enkele dagen zou duren is uitgelopen op een regelrechte oorlog die al jaren duurt, meer dan 100.000 Russische doden kostte, de economie zwaar geschaad heeft, hen internationaal meer geïsoleerd heeft, de NAVO uitgebreid heeft, Europa zal herbewapenen en dan is er nog het dansen op een slappe koord tussen mobilisatie en zware protesten van de bevolking. Nee, ik denk dat hij het geen 2x zal proberen, laat staan met een NAVO/EU-land. China zou dat ook veroordelen. Maar we moeten wel onze defensie weer op orde krijgen, want je weet nooit.
De enige vraag die Putin zich zal stellen is 'zit ik vaster in het zadel dan voor de oorlog?' en al deze zaken helpen om dat doel te bereiken.

Slechte economie? Meer mensen die voor wat geld het leger in gaan in de arme republieken.
Internationale isolatie? Goed voor de propaganda van Rusland tegen iedereen
Veel doden? Macht van de Russische bevolking neemt relatief toe als die slachtoffers niet etnisch Russen zijn
Meer NAVO? Ook weer goed om de bevolking bang te maken
Protesten? Worden simpelweg neergeslagen en de organisatoren voor altijd in de gulag gegooid
Vertrek van mensen uit Rusland? Potentiele oppositie die zichzelf in ballingschap stuurt

Een inval in een NAVO land is ver gezocht maar via proxy's kan je tegenwoordig enorme macht projecteren zoals Iran via de Houthis. Als iemand een LNG tanker met drones treft ergens in de Noordzee kan dat door iedereen gedaan zijn die een miljoen dollar bij elkaar kan schrapen voor een boot en die drones.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

IJzerlijm schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:56:
[...]

De enige vraag die Putin zich zal stellen is 'zit ik vaster in het zadel dan voor de oorlog?' en al deze zaken helpen om dat doel te bereiken.

Slechte economie? Meer mensen die voor wat geld het leger in gaan in de arme republieken.
Internationale isolatie? Goed voor de propaganda van Rusland tegen iedereen
Veel doden? Macht van de Russische bevolking neemt relatief toe als die slachtoffers niet etnisch Russen zijn
Meer NAVO? Ook weer goed om de bevolking bang te maken
Protesten? Worden simpelweg neergeslagen en de organisatoren voor altijd in de gulag gegooid
Vertrek van mensen uit Rusland? Potentiele oppositie die zichzelf in ballingschap stuurt

Een inval in een NAVO land is ver gezocht maar via proxy's kan je tegenwoordig enorme macht projecteren zoals Iran via de Houthis. Als iemand een LNG tanker met drones treft ergens in de Noordzee kan dat door iedereen gedaan zijn die een miljoen dollar bij elkaar kan schrapen voor een boot en die drones.
Nu ga je wel nogal selectief op zoek naar voordelen. Feit is dat hij zich serieus misrekend heeft, dat de bevolking zich enkel uit angst niet durft uit te spreken en dat de meeste oligarchen ook niet achter zijn plan staan. Dat er zo repressief opgetreden wordt en af en toe belangrijke personen uit een raam vallen, wijst vooral op angst vanuit het Kremlin. Wagner werd op weg naar Moskou ook niet echt tegengewerkt. De grootste angst van Poetin is democratie en door zijn oorlog moet hij nog meer de dictator uithangen, waardoor de beter geïnformeerde middenklasse misschien nog meer naar democratie hunkert. Na 2 jaar oorlog hebben ze amper extra grondgebied veroverd, mede door vele blunders en amateurisme, nog een domper voor iemand die dacht dat hij één van de beste legers ter wereld had. Nee, zijn 'speciale militaire operatie' kan je niet meteen een succes noemen en ik zou ook niet durven beweren dat hij nu steviger in het zadel zit. Als het zo is dan komt het door nog meer de dictator uit te hangen, maar dat vergroot de kans nog meer om ongewild afgezet te worden. Een dictator treedt zelden zelf af, hij wordt met geweld afgezet of met wat geluk sterft hij een natuurlijke dood.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44

Wimo.

Shake and Bake!

Begin van dit jaar heb ik zitten luisteren naar een podcast van BNR over het leven van een Nederlandse journalist in Rusland. Hij gaf toen aan dat een van de toekomstige problemen met de oorlogs economie het gebrek aan infrastructuur onderhoud is. En guess what, vandaag komen er berichten naar boven dat er enorm veel problemen met warmte aanvoer is in Rusland. Het gebrek aan onderhoud begint dus inderdaad reëel te worden. Dit kan nooit goed voor het moraal van je kanonnenvoer zijn.

Verwijderd

Wimo. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:08:
Begin van dit jaar heb ik zitten luisteren naar een podcast van BNR over het leven van een Nederlandse journalist in Rusland. Hij gaf toen aan dat een van de toekomstige problemen met de oorlogs economie het gebrek aan infrastructuur onderhoud is. En guess what, vandaag komen er berichten naar boven dat er enorm veel problemen met warmte aanvoer is in Rusland. Het gebrek aan onderhoud begint dus inderdaad reëel te worden. Dit kan nooit goed voor het moraal van je kanonnenvoer zijn.
Ook veel andere delen van hun (voorts primitieve) economie worden geraakt: https://businessam.be/wes...liegtuigen-in-buitenland/

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-12 21:39

Snow_King

Konijn is stoer!

Wimo. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:08:
Nee, goed zal het zeker niet zijn. Het zal alleen nog wel even zijn tijd nodig hebben. Het wordt straks weer voorjaar, zomer en herfst, dan valt het allemaal wel weer 'mee'.

Ik ben benieuwd of RU het voor de winter 2024-2025 voor elkaar krijgt om de nodige reparaties uit te voeren. Ik hoop van niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Nee, goed zal het zeker niet zijn. Het zal alleen nog wel even zijn tijd nodig hebben. Het wordt straks weer voorjaar, zomer en herfst, dan valt het allemaal wel weer 'mee'.

Ik ben benieuwd of RU het voor de winter 2024-2025 voor elkaar krijgt om de nodige reparaties uit te voeren. Ik hoop van niet.
Vermoed van niet, het is ook een potentiële drijfveer om maar je slechte leventje in een koud huis achter te laten en toch maar het leger in te gaan. Misschien is het daar beter…

PSN

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:52
IJzerlijm schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:56:
Feitelijk zit Putin in een precaire positie. Het idee was een flitscampagne van misschien drie weken. Oekraïne zou Russisch grondgebied zijn voordat de rest van de wereld goed en wel doorhad wat er was gebeurd.

Dat bleek een misrekening.

Maar nu heeft hij een probleem. Opgeven is, ook in Rusland, politieke zelfmoord. Die misrekening overleven - in de vorm van de stem van het volk, of als coup - is onwaarschijnlijk. Putin is er dus bij gebaat deze oorlog door te laten gaan, mogelijk tot het meest opportune moment om de stekker er uit te trekken. Op dit moment lijkt dat wanneer Trump tot president wordt gekozen.

De rest is bijzaak.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Tens
Voorlopig een gerucht over een gerucht uit een niet nader te noemen bron.

Maar qua idee:
Syrië is een gebed zonder eind voor de VS, orde scheppen in een oorlog tussen een stuk of vijf partijen Syrië, Rusland, Turkye, Iran, PKK, wellicht een restantje Isis, en nog wat clubs gaat toch niet lukken.
Het zou politiek gezien een dubbel win zijn voor Biden. En voor Putin wellicht zelfs een met de juiste propaganda goed te praten easy way out.

Het zou een bijzondere uitkomst zijn, een soort van Cuba crisis 2.0?
US troop withdrawal from Syria in exchange for Southern Ukraine?
Recently, media outlets have surfaced suggesting that the United States plans to withdraw its troops from Iraq and Syria.

While a final decision on the withdrawal has not been made, four sources within the U.S. Department of Defense and the State Department have stated that the White House is no longer investing in support for a mission it deems unnecessary. Currently, active internal discussions are ongoing to determine how and when the withdrawal may take place.
https://defence-blog.com/...nge-for-southern-ukraine/

[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 28-01-2024 14:13 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Vermoed van niet, het is ook een potentiële drijfveer om maar je slechte leventje in een koud huis achter te laten en toch maar het leger in te gaan. Misschien is het daar beter…
Want in de loopgraven krijg je het lekker warm (na de inslag van een granaat).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Want in de loopgraven krijg je het lekker warm (na de inslag van een granaat).
Het wordt natuurlijk verkocht als ‘warme barakken’ of ‘buro baantje’ of als ‘chauffeur’ ver achter het front.
Voor realiteit is geen plek in de recruitment.

Zelfs in het recruitment buro is het lekker warm iig:
The number of arson attacks on military enlistment offices in Russia has doubled over the last six months, which may suggest a lack of confidence in the government's promise not to carry out a new wave of mobilization.
https://www.ukrinform.net...over-last-six-months.html

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2024 14:57 ]

PSN

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
En dat valt dus onder:
-Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-01-2024 16:45 ]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Waarom denk je dat alle voormalige CCCP landen en omringende naties zich massaal bij de NAVO willen aansluiten?

Lees voor de grap eens iets van duiding van de situatie: https://www.ewmagazine.nl...-blijven-steunen-1387770/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-01-2024 16:47 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• 3DEXP
nst6ldr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Waarom denk je dat alle voormalige CCCP landen en omringende naties zich massaal bij de NAVO willen aansluiten?

Lees voor de grap eens iets van duiding van de situatie: https://www.ewmagazine.nl...-blijven-steunen-1387770/
Jammer in onze democratie word me gewoon de mond gesnoerd.

Gaat alleen maar voor meer problemen zorgen. Ik denk dat de hulp voor Oekraïne ook gaat stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door 3DEXP op 28-01-2024 17:54 ]

• 3DEXP
3DEXP schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:30:
[mbr] En dat valt dus onder:
-Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen. [/]
En dat is wederom Russische propaganda. Iets dat je gegeven bron ook bevestigd.
De discussie over de vermeende Russische garanties over NAVO uitbreiding, is al zo vaak gevoerd. Het is onzin en er is geen bewijs van die Russische claims.

[ Voor 47% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-01-2024 17:42 ]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

3DEXP schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Gaat alleen maar voor meer problemen zorgen. Ik denk dat de hulp voor Oekraïne ook gaat stoppen.
Want de huidige situatie zorgt niet voor problemen? Laten we de feiten even opsommen:

Feit -> poetin is bezig met de heropbouw van de soviet unie.

Feit -> dit gaat gepaard met (wederom) genocide: bewoners in bezette gebieden worden als dwangarbeid ingezet totdat ze letterlijk dood neervallen, worden geëxecuteerd of doodgemarteld en kinderen worden ontvoerd en verspreid over verschillende oblasts.

Feit -> vroeg of laat krijgen we sowieso met 'novorossiya' te maken, want:

Feit -> Oekraïne is een belangrijke graansilo voor Europa.

Waar lees jij hier ergens de nuancering dat vrij spel geven aan poetin de problemen laat ophouden te bestaan? Volgens mij heb je mijn artikel gewoon niet gelezen, of je kan onderbuikgevoel niet loskoppelen van overduidelijke tekenen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• 3DEXP
nst6ldr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Want de huidige situatie zorgt niet voor problemen? Laten we de feiten even opsommen:

Feit -> poetin is bezig met de heropbouw van de soviet unie.

Feit -> dit gaat gepaard met (wederom) genocide: bewoners in bezette gebieden worden als dwangarbeid ingezet totdat ze letterlijk dood neervallen, worden geëxecuteerd of doodgemarteld en kinderen worden ontvoerd en verspreid over verschillende oblasts.

Feit -> vroeg of laat krijgen we sowieso met 'novorossiya' te maken, want:

Feit -> Oekraïne is een belangrijke graansilo voor Europa.

Waar lees jij hier ergens de nuancering dat vrij spel geven aan poetin de problemen laat ophouden te bestaan? Volgens mij heb je mijn artikel gewoon niet gelezen, of je kan onderbuikgevoel niet loskoppelen van overduidelijke tekenen.
En als je zo gaat reageren, dan zijn we hier inderdaad klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-01-2024 17:46 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dat heeft niets met elkaar te maken. Het heeft er mee te maken dat je propaganda aan het uiten bent zonder dat je met onderbouwing komt. Je mag het best oneens zijn met wat er gezegd wordt, maar dan zul je wel op een goede manier moeten onderbouwen waarom dat zo is (of waarom je denkt dat het zo is). Maar puur russische propaganda verkondigen is niet toegestaan en dat heeft niets met al dan niet democratie te maken.
*knip*
Stoppen met hulp gaat juist voor meer problemen zorgen. De geschiedenis laat wel zien dat rusland van alles beloofd puur om hun zin te krijgen gaat om daarna elke afspraak overboord te gooien zodra dat goed uitkomt. Kijk alleen aan de garanties van rusland dat ze Oekraine zouden beschermen na het opgeven van hun nucleaire arsenaal. Om dan bij de eerste mogelijkheid de Krim te pakken om daarna bij een 2e poging voor heel Oekraine te gaan. Zolang dat niet wordt afgestopt gaat dat niet ophouden.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 28-01-2024 21:10 ]

[removed]

• 3DEXP
*knip* voor commentaar op moderatie benader je de moderator in DM, maar dit hoort niet in het topic.

[ Voor 69% gewijzigd door defiant op 28-01-2024 21:09 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Als je punten herhaalt die hier al jaaaaaren geleden zijn weerlegd, en bewijsbaar uit een propaganda koker in Moskou komen, hoe moeten we het anders noemen?

We hebben een misinfo topic, wat je wellicht interesseert.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 28-01-2024 21:10 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

consolefreak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.

[Embed]
Dit gaat de Russen echt veel pijn doen. Dan niet specifiek deze aanval, maar als UA deze raffinaderijen uit weet te schakelen voor langere termijn wordt oorlog voeren voor RU lastig:

- Simpelweg geen brandstof voor hun voertuigen/vliegtuigen
- Geen brandstof in het land (boze burgers)
- Geen inkomsten

Weet eigenlijk iemand hoe UA aan zijn brandstof komt? Exporeren wij (het westen) veel brandstof naar hen toe?

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 21:05
Een mooie geste, maar die nukes gaan uiteraard terug naar de VS nadat Trump wint.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Enai schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Een mooie geste, maar die nukes gaan uiteraard terug naar de VS nadat Trump wint.
Ik zou het niet kunnen voorspellen.
Trump is een windvaan die met alle winden mee kan waaien.

Dat Rusland Alaska terug wil gaat wel weer tegen zijn ‘America first’ in.

PSN

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:46

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ondertussen gaat de Europese politiek ook verder....

Volkskrant
De Finse oud-premier Alexander Stubb heeft de eerste ronde van de presidentsverkiezingen gewonnen. De pro-Europese liberaal-conservatief kreeg 27 procent van de stemmen. In de tweede ronde neemt hij het op tegen de ervaren oud-minister Pekka Haavisto, die ruim een kwart van de stemmen binnenhaalde.
Er is nog een tweede ronde, de stemmenverhouding tussen beiden is niet groot:
Een nieuwe ronde op 11 februari is nodig omdat geen van de kandidaten direct een meerderheid haalde. Stubb kreeg ongeveer 50 duizend stemmen meer dan Haavisto.
Maar waar het om gaat is dat beide kandidaten pro-Europees zijn:
Met dit resultaat is Finland zeker van een pro-Europese president. Dat was anders geweest als de nummer drie, Jussi Halla-aho, meer stemmen had gehaald. De kandidaat van de radicaal-rechtse partij De Finnen wil dat zijn land op termijn de EU verlaat – een ‘Fixit’ dus. Halla-aho bleef steken op 19 procent. Oud-Eurocommissaris Olli Rehn werd vierde met ruim 15 procent.
.....ondertussen, krijgen in Duitsland de anti AFD protesten tractie:

Volkskrant

Duitse massaprotesten werpen vruchten af: onverwachte verkiezingsnederlaag voor AfD
Meer dan een miljoen Duitsers demonstreerden afgelopen week tegen extreem-rechts. De protesten blijken zijn uitwerking niet te hebben gemist. De uiterst rechtse partij AfD leed zondag bij de districtsverkiezingen van Saale-Orla in Thüringen een onverwachte verkiezingsnederlaag.
Dat demonstreren geen zin heeft is hiermee ontkracht.
Bij de districtsverkiezingen wordt de ‘Landrat’ gekozen, de hoogste ambtenaar van het district. Verwacht was dat de AfD-kandidaat Uwe Thrum de tweede stemronde zou winnen, maar dat gebeurde niet. De kandidaat van CDU, Christian Herrgott, kreeg een meerderheid (52,4 procent) van de kiezers achter zich. In de eerste ronde had Herrgott slechts 33,3 procent van de stemmen gekregen, tegen 45,7 procent voor Thrum.
De Russische identiteit die we de laatste twee jaar hebben kunnen zien lijkt een kentering te bewerkstelligen. Eerst Polen, Finland blijft standvastig en in Duitsland krijgt het vechten tegen extremisme effect. Misschien dat de huidige ontwikkeling in Nederland hierop wat achterloopt. De energie lijkt ook wat uit het proces weg te lekken, na al die weken. De tijdsgeest lijkt snel te veranderen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

Standeman

Prutser 1e klasse

De reden waarom Trump (lees republikeinen) waarschijnlijk Oekraïne waarschijnlijk zal blijven steunen:

VS verkoopt meer wapens in het buitenland door oorlog in Oekraïne
Het aantal wapens dat de Verenigde Staten aan andere landen heeft verkocht, is vorig jaar hard gestegen. De oorlog in Oekraïne zorgt voor meer vraag, waardoor een recordbedrag van 238 miljard dollar (ongeveer 220 miljard euro) is omgezet.
Betere reclame ga je niet krijgen voor je hardware

Ook leuk nieuws:
Ook Rusland verkoopt al jaren veel wapens aan het buitenland. Maar omdat Russische producten een stuk minder populair zijn geworden sinds de oorlog in Oekraïne, worden die wapens veel minder afgenomen door andere landen. Dat zorgt er ook voor dat de wapenverkoop in de VS wordt opgedreven.
Ik ben wel benieuwd hoe hard hun export gedaald is, maar die cijfers gaan we natuurlijk nooit krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 30-01-2024 11:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Standeman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:23:
De reden waarom Trump (lees republikeinen) waarschijnlijk Oekraïne waarschijnlijk zal blijven steunen:

VS verkoopt meer wapens in het buitenland door oorlog in Oekraïne

[...]

Beter reclame ga je niet krijgen voor je hardware

Ook leuk nieuws:

[...]

Ik ben wel benieuwd hoe hard hun export gedaald is, maar die cijfers gaan we natuurlijk nooit krijgen.
Interessant artikel: Russian arms exports in a tailspin
While these numbers present a clear downward trend for Russian arms exports over the decade preceding the full-scale invasion of Ukraine, they hardly scratch the consequences of that aggression. When numbers are published for 2023-2027, they will likely show an outright tailspin.
The biggest news item was that sales to India, long the largest recipient of Russian weapons, dropped by 37 percent. Sales to the other seven fell by an average of 59 percent.

China (up 39 percent) and Egypt (up 44 percent) were the only countries that increased their purchases of Russian arms.

Bereken je warmteverlies

• Enai
Dit kan betekenen dat Russische wapens niet langer in trek zijn; of het kan betekenen dat Rusland niet langer wapens verkoopt omdat het alle wapens zelf nodig heeft....

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:51
Enai schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Dit kan betekenen dat Russische wapens niet langer in trek zijn; of het kan betekenen dat Rusland niet langer wapens verkoopt omdat het alle wapens zelf nodig heeft....
We hebben signalen op kunnen vangen de laatste twee jaar van beide: voor export bedoelde tanks bijvoorbeeld zijn gesignaleerd op het slagveld en niet geleverd aan oa India.

Je kunt overigens vrij eenvoudig voorspellen wat ze nog wel en niet gaan kunnen slijten: alles aan partijen met een klein budget en onzuivere intenties, simpelweg omdat die geen andere opties hebben dan Rusland, Iran of Noord Korea los van de zwarte markt. En als je wel een keuze hebt dan zul je liever wapens kopen die goed presteren op het slagveld - kijkende naar de AA en AT, drones, MLRS en reguliere artillerie.

Maargoed, dan blijft er nog een wereld aan doorsnee infanterie wapens over, AK's, RPG's en dat werkt prima. Die kan Rusland nog blijven verkopen, al hebben veel landen natuurlijk eigen kopietjes in productie.

Denk overigens dat voor Rusland het verlies van koude oorlog voorraad die ze als nieuw kunnen verkopen na een kleine opfrisbeurt ingewikkelder bovenop te komen is dan het feit dat er wellicht minder vraag is op dit moment. Ze willen het toch niet verkopen nu. Maar een T-14 succesvol produceren op grote schaal zit er niet in, anders zagen we die al permanent rondrijden op het slagveld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-12 14:36
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:39:
[...]

We hebben signalen op kunnen vangen de laatste twee jaar van beide: voor export bedoelde tanks bijvoorbeeld zijn gesignaleerd op het slagveld en niet geleverd aan oa India.

Je kunt overigens vrij eenvoudig voorspellen wat ze nog wel en niet gaan kunnen slijten: alles aan partijen met een klein budget en onzuivere intenties, simpelweg omdat die geen andere opties hebben dan Rusland, Iran of Noord Korea los van de zwarte markt. En als je wel een keuze hebt dan zul je liever wapens kopen die goed presteren op het slagveld - kijkende naar de AA en AT, drones, MLRS en reguliere artillerie.

Maargoed, dan blijft er nog een wereld aan doorsnee infanterie wapens over, AK's, RPG's en dat werkt prima. Die kan Rusland nog blijven verkopen, al hebben veel landen natuurlijk eigen kopietjes in productie.

Denk overigens dat voor Rusland het verlies van koude oorlog voorraad die ze als nieuw kunnen verkopen na een kleine opfrisbeurt ingewikkelder bovenop te komen is dan het feit dat er wellicht minder vraag is op dit moment. Ze willen het toch niet verkopen nu. Maar een T-14 succesvol produceren op grote schaal zit er niet in, anders zagen we die al permanent rondrijden op het slagveld.
Rusland is enorm bang van die weinige T-14's op pad te sturen omdat ze weten dat hun beweringen over de prestaties niet kloppen.
En een Leopard, die met een Ukrainse crew naast een rokende t-14 armata staat is PR die Rusland niet wil.

• NiGeLaToR
Wolfp4ck schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Rusland is enorm bang van die weinige T-14's op pad te sturen omdat ze weten dat hun beweringen over de prestaties niet kloppen.
En een Leopard, die met een Ukrainse crew naast een rokende t-14 armata staat is PR die Rusland niet wil.
Volgens mij zijn we voorbij dat punt hoor - er zijn er gewoon maar een paar en die ze hebben doen het nauwelijks. Dus snap het PR-dilemma, maar net zoals met die 'terminator' hebben ze die wel werkend en ingezet. Ze gooien alles wat ze hebben in de blender, dus waarom dan specifiek die T-14 niet, terwijl die zo briljant zou zijn is volgens mij juist de slechte PR die ze niet willen.

Maargoed, zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Volgens mij zijn we voorbij dat punt hoor - er zijn er gewoon maar een paar en die ze hebben doen het nauwelijks. Dus snap het PR-dilemma, maar net zoals met die 'terminator' hebben ze die wel werkend en ingezet. Ze gooien alles wat ze hebben in de blender, dus waarom dan specifiek die T-14 niet, terwijl die zo briljant zou zijn is volgens mij juist de slechte PR die ze niet willen.

Maargoed, zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet.
rusland heeft tientallen jaren neptanks (carnavalswagens) om te laten zien dat ze met de mode mee zijn en niet achterblijven.

Westerse tanks hebben een langwerpige turret met veel overhang. De russen doen het voor de look, up to date koetswerk,...

Een mythisch wunderwaffe zoals T-14 moet mythisch blijven en ze willen niet dat een zwerm drones de kill in multicam aan de wereld laten zien. Of van een Bradley verliezen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hongarije gaat blijkbaar op 5 februari eindelijk stemmen over Zweden in de Navo.

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een Lets lid van het Europese parlement, Tatjana Ždanoka, wordt ervan beschuldigd een Russische spion te zijn. De Volkskrant brengt het nieuws in haar Liveblog.

De bron van deze informatie is een onafhankelijk Russisch onderzoeksplatform (zijn die er nog?) The Insider. Voor het artikel heeft het platform samengewerkt met media uit Letland, Estland en Zweden. Ook Litouwen gaat nader onderzoek doen naar deze parlementariër.

Tatjana Ždanoka zou al twintig jaar als agent voor de Russische FSB werken. Ze kan daarom als een pion worden gezien in de wel vaker beschreven netwerken van het Russische FSB-geleide bewind in Europa.

Op zich laadde ze de verdenking al op zich door in maart 2022 te weigeren de Russische aanval op Oekraïne te veroordelen. In Letland maakte ze deel uit van de Russische Unie (van Letland....), die de belangen van de in Letland wonende etnische Russen behartigde.

In tegenstelling tot het Europese parlement belet het nationale parlement van Letland wel dat ze door haar vroegere banden met de Letse Communistische Partij deel kan nemen aan verkiezingen voor dat nationale parlement.

Misschien een maatregel die ook het Europarlement moet gaan instellen. Stel vast met welke organisaties Europese parlementariërs geen verbindingen mogen hebben gehad.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Enai
Misschien een maatregel die ook het Europarlement moet gaan instellen. Stel vast met welke organisaties Europese parlementariërs geen verbindingen mogen hebben gehad.
Ik denk dat Duitsland wel tegen zal stemmen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Enai schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat Duitsland wel tegen zal stemmen.
Dat is ook zo'n maatregel die Rusland hanteert omdat degene die de lijst verboden organisaties beheert effectief bepaalt wie wel en niet verkozen mag worden. In een democratie worden ook klootzakken verkozen door stemmende klootzakken, dat hoort er gewoon bij. Een systeem proberen te bedenken dat klootzakken uitsluit doet meer schade dan goed, de bestaande wetten hanteren is veel meer mee te bereiken.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
Komt nog bij dat Duitsland al een hoge kiesdrempel heeft juist om de verkeerde figuren uit de politiek te houden. Je kan alleen niet iedereen eruit houden als de bevolking het echt niet wil.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-12 13:37
YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik zou het niet kunnen voorspellen.
Trump is een windvaan die met alle winden mee kan waaien.

Dat Rusland Alaska terug wil gaat wel weer tegen zijn ‘America first’ in.
Fout!!!

Trump denkt helemaal niet aan USA!!!
Maar aan me myself and I !!!

Mensen die gestorven zijn voor hun vaderland zijn sucker's and losers!

Hij gelooft putin boven zijn eigen inlichtingendiensten.

Als putin zegt ik wil Alaska terug doet Trump er een strikje rond, die man zit helemaal in de zak van het Kremlin.

Ik snap niet dat dat nog niet helemaal duidelijk is...

[ Voor 4% gewijzigd door C00P op 31-01-2024 11:21 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Caelorum
  • Laatst online: 18:44
Trump kan er geen strikje omheen doen. Alaska is van de VS en de VS staat geen land af. Wat een president ook wil en hoe dat stuk land ook is verkregen. Eenmaal opgenomen in de VS is en blijft het van de VS. Op die ene ruil met Canada en Mexico na. Waarbij laatste volgens mij ook alleen was omdat er een rivier anders was gaan lopen en het nogal praktisch was voor beide landen om die rivier aan te blijven houden als grens.

En zou die het op de een of andere manier toch forceren (wat die niet kan) dan is een president ook niet onschendbaar. Er zijn er al eens eerder 4 vermoord terwijl ze nog president waren.

Mensen dichten Trump en de president van de VS echt teveel macht toe. Ze kunnen veel, maar er zijn dingen gewoon onbespreekbaar, waaronder een stuk land opgeven (nouja, bijna een zesde van de VS) dat strategisch van enorm belang is voor de verdediging van de VS.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 31-01-2024 11:25 ]

• Seraphin
  • Laatst online: 00:13

Seraphin

Meep?

Voor diegenen die zich interesseren in wat achtergrondinformatie over de (historische ontwikkelingen van de) verstandhoudingen tussen Rusland en het westen, kan ik onderstaand artikel aanraden:

https://www.historischnie...-een-belofte-aan-rusland/

Het zoomt vooral in op de "not one inch eastward"-mythe. Nu is dat verhaal reeds uitentreure behandeld en debunked in dit topic, echter heeft het gelinkte artikel meerwaarde omdat het óók dieper ingaat op de omstandigheden, context en overige besluiten die hebben gespeeld (zoals bv het hoe en wat waardoor Oekraïne uiteindelijk géén lid is geworden van de NAVO).

Wat ik erg interessant vond:
Wel sprak de NAVO in 1997 uit ‘geen intentie, plan of reden’ te hebben om kernwapens in nieuwe lidstaten te plaatsen en – in lijn met het in 1990 gesloten Verdrag inzake conventionele strijdkrachten in Europa (het CFE-verdrag) – geen ‘aanvullende permanente stationering van substantiële strijdkrachten’ te beogen. Beide partijen beloofden plechtig in de NAVO-Rusland Raad samen te streven naar vrede en veiligheid.

Jeltsin had al spijt van zijn handtekening voor de inkt droog was. In het Kremlin leefde het gevoel dat men erin was geluisd. Dat werd pas echt sterk toen de NAVO in 1999 – net na de toetreding van Polen, Tsjechië en Hongarije – zonder mandaat van de VN-Veiligheidsraad ingreep in de Kosovo-oorlog. In Russische ogen werd het Servische broedervolk gebombardeerd door een agressieve Westerse militaire alliantie. Rusland was vakkundig buitenspel gezet.
Los van het chagrijn vanuit Rusland, vond ik de Balkan link ook interessant om aan andere zaken te relateren. Indertijd was de NAVO interventie naar Servië een (groot) politiek succes voor Blair, die de VS er van overtuigde om zich te mengen en (desnoods) grondtroepen in te zetten.

Persoonlijk vraag ik me af of dat succes niet (ook) heeft bijgedragen aan het besluit van Bush-jr om over te gaan tot regime change in Irak in 2003, met evt druk op de Britten om mee te doen in het kader "you owe us one". Zo bezien zou "de Balkan" mede aanleiding kunnen zijn geweest voor a) de puinhopen van Irak en omstreken na 2003, én de huidige oorlog in UA. (om maar even een academische gedachte de vrije loop te laten).

Van hoeveel (wereld)oorlogen kunnen we het ontstaan inmiddels toeschrijven aan een link met de Balkan? :o

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

Seraphin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:12:
Voor diegenen die zich interesseren in wat achtergrondinformatie over de (historische ontwikkelingen van de) verstandhoudingen tussen Rusland en het westen, kan ik onderstaand artikel aanraden:

https://www.historischnie...-een-belofte-aan-rusland/

Het zoomt vooral in op de "not one inch eastward"-mythe. Nu is dat verhaal reeds uitentreure behandeld en debunked in dit topic, echter heeft het gelinkte artikel meerwaarde omdat het óók dieper ingaat op de omstandigheden, context en overige besluiten die hebben gespeeld (zoals bv het hoe en wat waardoor Oekraïne uiteindelijk géén lid is geworden van de NAVO).

Wat ik erg interessant vond:

[...]

Los van het chagrijn vanuit Rusland, vond ik de Balkan link ook interessant om aan andere zaken te relateren. Indertijd was de NAVO interventie naar Servië een (groot) politiek succes voor Blair, die de VS er van overtuigde om zich te mengen en (desnoods) grondtroepen in te zetten.

Persoonlijk vraag ik me af of dat succes niet (ook) heeft bijgedragen aan het besluit van Bush-jr om over te gaan tot regime change in Irak in 2003, met evt druk op de Britten om mee te doen in het kader "you owe us one". Zo bezien zou "de Balkan" mede aanleiding kunnen zijn geweest voor a) de puinhopen van Irak en omstreken na 2003, én de huidige oorlog in UA. (om maar even een academische gedachte de vrije loop te laten).
Rusland had in die tijd niet zoveel te willen. Met de val van de USSR hadden ze feitelijk de koude oorlog verloren. Men had het idee dat met de val van de USSR ook NATO zou ophouden met bestaan en dit balletje heeft toen weldegelijk even in de lucht gehangen maar er werd uiteindelijk besloten om het toch te laten doorgaan (wat achteraf heel goed bleek te zijn). Het is interessante stof om te lezen maar de tldr is inderdaad dat er feitelijk geen echte afspraken zijn gemaakt da wij uit oost Europa zouden blijven als NATO zijnde. en truth be told zijn we nog vrij braaf gebleven. Tot Poetin besloot Oekraïne binnen te vallen heeft NATO het gros van zijn wapens aan de koude oorlogsgrens gehouden (nieuwe lidstaat legers uitgesloten).
Van hoeveel (wereld)oorlogen kunnen we het ontstaan inmiddels toeschrijven aan een link met de Balkan? :o
Het is de schuld van de Ottomanen! :+

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:52
C00P schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:12:
Fout!!!

[...]

Als putin zegt ik wil Alaska terug doet Trump er een strikje rond, die man zit helemaal in de zak van het Kremlin.

Ik snap niet dat dat nog niet helemaal duidelijk is...
Voor de primaire opvatting van Putin, en Trump verwijs ik graag naar de eerste regel van het nummer Cigaro van System of a Down.

Ik kan het hier niet posten, maar laat ik zeggen dat de strekking is: Bigger = Better. Alaska is een flinke lap grond, en dus een aardige knauw in het ego van Trump mocht hij het moeten kwijtspelen. Trump, the president that lost us Alaska to Russia. Het maakt niet uit wat of hoe, dat gaat gewoon niet gebeuren.

En dat is nog even los van de constitutionele gronden.

Intussen doet Putin wat alle Russische autocratische imperialisten hebben gedaan. En, daarvoor verwijs ik graag naar een strofe uit een nummer van Drs. P (geschreven láng voor Rusland ruzie had met Oekraïne)
Groningen, Groningen
De bijen maken smakelijke hongingen
De Russen maken aanspraak op naburig grondgebied
De Belgen maken friet
Accurate observatie in het jaar onzes Heeres 2024, zou ik zeggen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Brent
teacup schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:37:
Ik denk dat enerzijds FSB/KGB agenten overal buiten gehouden moeten worden, en dat groot-Russische partijen in de EU even onsalononfahig worden en blijven als andere expansionistische partijen (Vlaams Belang, FvD). Tegelijk denk ik dat het heel belangrijk is Russischtaligen in de Unie te hebben, omdat die er nou eenmaal voorkomen, en dat het potentieel een baken van niet-Russische Russen kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. 'EU-Russen' (dwz Russischtaligen, helaas stelt het Kremlim dat 1:1 gelijk, is niet zo, dus met EU-Russen bedoel ik dus niet mensen hier een een Russisch paspoort maar die het (primair) spreken en misschien zich cultureel zo identificeren) zouden kunnen laten zien dat er een alternatief is voor Moskovie. Russen die in een democratische wereld leven, een beschaafde wereld. En die dat ook zouden kunnen uitdragen via propagandaTV-kanalen e.d. ;)

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Brent schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat enerzijds FSB/KGB agenten overal buiten gehouden moeten worden, en dat groot-Russische partijen in de EU even onsalononfahig worden en blijven als andere expansionistische partijen (Vlaams Belang, FvD). Tegelijk denk ik dat het heel belangrijk is Russischtaligen in de Unie te hebben, omdat die er nou eenmaal voorkomen, en dat het potentieel een baken van niet-Russische Russen kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. 'EU-Russen' (dwz Russischtaligen, helaas stelt het Kremlim dat 1:1 gelijk, is niet zo, dus met EU-Russen bedoel ik dus niet mensen hier een een Russisch paspoort maar die het (primair) spreken en misschien zich cultureel zo identificeren) zouden kunnen laten zien dat er een alternatief is voor Moskovie. Russen die in een democratische wereld leven, een beschaafde wereld. En die dat ook zouden kunnen uitdragen via propagandaTV-kanalen e.d. ;)
Ruslands' politiek om haar diaspora beinvloedt te houden is inmiddels goed beschreven en bekend. Wat je Groot-Russische partijen noemt zijn vehikels (geweest) langs welke FSB spionnen konden bewegen. Die maakten gebruik van de infrastructuur van die partij, en zelfs al waren leden van het partijkader zelf geen spion, dan konden ze makkelijk betrokken raken bij het faciliteren van Russsiche spionnen.

De gedachte om organisaties te diskwalificeren heeft inderdaad de valkuil dat je net zo erg wordt als hetgeen wat je bestrijdt. Point taken op dat punt. Het maakt mij wel wat nieuwsgierig om de motivatie te horen die Letland ondanks die valkuil heeft doen bewegen zo'n Russische partij op deze manier te diskwalificeren. Er is nog een ander praktisch bezwaar. Een dergelijke overheidsmaatregel kan het antagonisme van het Russische bevolkingsdeel vergroten. Als er al een kloof was, dan verdiept deze hierdoor.

Een excuus kan ik nog wel bedenken, dan zou een dergelijke maatregel alleen wel een noodmaatregel genoemd moeten worden. De Russische netwerken in de EU zijn bij lange na nog niet onderzocht. Dit onderzoek gaat veel capaciteit en doorlooptijd vergen. Dat een land als Letland, dat direct grenst aan Rusland, defensief naar een dergelijk noodmaatregel grijpt om risico's uit te sluiten, daar kan ik mij nog wel in verplaatsen. We hebben alleen geen indicatie dat dit een tijdelijk noodmaatregel is.

Even een Wiki (Latvian Russian Union erbij gepakt. Genoemde spionne (had de enige zetel van de LRU (Latvian Russian Union) in het Europese parlement) is trouwens wel uit de European Free Alliance gezet (een fractie van onafhankelijke[...] partijen binnen het Europese parlement). De argumentatie hiervoor:
On April 8, 2022, the European Free Alliance suspended LRU's membership in the party due to "fundamental disagreements" regarding the 2022 Russian invasion of Ukraine, including Ždanoka voting against the European Parliament Resolution condemning it.
Nu was begin 2022 in the heat of the moment, en zijn we nu wat meer aan het normaliseren. De gelinkte bron had trouwens een magistrale titel: "The Bureau suspends the Latvian Russian Union as a member party of EFA". The bureau....what?
Eerder had die partij trouwens al de annexeatie van de Krim goed gepraat:
The party supported the annexation of Crimea by Russia in 2014 and has taken a pro-Russian stance in the subsequent Russo-Ukrainian War. In August 2014 the party signed a cooperation agreement with the Crimean branch of Russian Unity to "strengthen the unity of Russian world".
Ik blijf nog even in het Europese parlement, er viel mij nog een andere alinea uit die wiki op, en toen dacht ik weer: "beïnvloeding":
At the first Latvian election to the European Parliament in 2004, ForHRUL gained one seat, held by Tatjana Ždanoka, who sat with the Greens–European Free Alliance group in the European Parliament. It also proposed the idea of a Europe-wide party of ethnic Russians. ForHRUL supported a federal Europe, with a "common economic and political space from Lisbon to Vladivostok".
Voor de historische context: In 2004 ging Poetin al zijn tweede termijn in.

Als laatste nog even terug naar Letland zelf, en waarom die diskwalificatie precies, een andere wiki ditmaal, over de Saeima, het Letse Parlement. Hierin zie ik dat er wat verduidelijking nodig is

De huidige Letse partij waar Russen met een bias voor Rusland in Letland op stemmen, de eerder genoemde LRU, is niet verboden, maar heeft de laatste jaren de kiesdrempel niet gehaald. De LRU zou nog wel recht hebben op financiering vanuit de Letse overheid, de partij werd echter een tijd lang gediskwalificeed door de Letse banken, die een rekening voor de partij weigerden to openen (Public broadcasting of Latvia). De bank die de LRU wel had, in Litouwen, had weer een FSB witwas luchtje:
Latvia's Russian Union was in line for €19,179.94 of state funding but KNAB pointed out that, in accordance with the Law on Financing of Political Organizations, the party should hold a separate account with a credit institution registered in Latvia.

The party account for donations listed on the official website of the party is held at Paysera, an online bank registered in Lithuania which was fined for failures in its anti- money laundering measures in 2015 and last year was forced by regulators to remove an executive from office following an inspection.
Uiteindelijk bemachtigde de LRU de begeerde bankrekening (nu weer uit de Latvian Russian Union Wiki):
In 2020, the party finally succeeded in obtaining an account in a Latvian bank.
De LRU wordt dus eigenlijk gedoogd, maar niet gediskwalificeerd. Het verhaal over de diskwalificatie slaat terug op The Communist Party of Latvia (en weer een wiki). De diskwalificatie maakte deel uit van het ineenstorten van de Sovjet Unie in 1991:
Following Latvia's renewed independence from the Soviet Union, the LKP was banned by a decision of the Supreme Council of the Republic of Latvia on 10 September 1991[7][8] as an organisation deemed hostile to Latvia's independence. In October of that year, the official newspaper of the Communist Party of Latvia Cīņa, was shut down and banned.
Al wat langer terug, en geplaatst in de context dat die LKP het gedachtegoed van haar vroegere onderdrukker representeerde. Waarschijnlijk kan Letland als EU land een dergelijke ban op een politieke niet eens meer uitvoeren. Ook iets om uit te zoeken, maar niet voor deze post :)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:45

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Medewerker Duitse AfD in nauw contact met Russische FSB
De AfD-medewerker zou met de Russische geheime dienst hebben gesproken over manieren om de wapenleveranties aan Oekraïne te bemoeilijken.
Een medewerker van een AfD-parlementariër in de Bondsdag stond volgens onderzoek van Der Spiegel in nauw contact met een hoge functionaris van de FSB, de Russische geheime dienst. In berichten over en weer werd onder meer besproken hoe de Duitse levering van wapens aan Oekraïne geremd zou kunnen worden, volgens onderzoek dat het weekblad deed in samenwerking met het in Riga gevestigde platform The Insider.
Sinds het voorjaar van 2023, aldus Der Spiegel, wisselde Sergiejenko berichten uit met een kolonel van de FSB over hoe Duitse wapenleveranties aan Oekraïne te stoppen zouden zijn. In een bericht stelt Sergiejenko voor om een klacht in te dienen bij het constitutioneel hof om de wapenleveranties te bemoeilijken, en vraagt daarvoor om financiële ondersteuning uit Moskou. In de zomer diende de AfD daadwerkelijk een klacht in bij het hof, met als argument dat de regering geen wapens zou mogen leveren zonder het parlement te raadplegen.
In Duitsland komen steeds nieuwe gevallen van Russische spionage en beïnvloeding naar boven. In december begon in Berlijn de zaak tegen Carsten L., een voormalig medewerker van de Duitse geheime dienst, die ervan wordt verdacht als dubbelspion documenten aan de FSB te hebben doorgesluisd, met name informatie over de positionering van Oekraïense luchtafweer.
Dit soort praktijken laten mijns inzien twee dingen zien. Ten eerste is er geen beleid door de politiek om beïnvloeding door vijanden van buitenaf te voorkomen en hebben veiligheidsdiensten dus ook geen mandaat of opdracht hiertoe. Het feit dat de journalistiek deze relaties heeft onderzocht en naar buiten heeft gebracht zegt imho al voldoende.

Ten tweede is het probleem van framing en publieke perceptie. Het westen is tot nu toe zeer zwak geweest in de response van beïnvloeding door vijanden door het te beschouwen als een legitiem publieke debat. De AfD kan hierdoor claimen dat het standpunt niet is ingegeven door invloed van de FSB, maar schijnbaar organisch voortvloeit uit ideologische grondbeginselen zoals bijvoorbeeld isolationisme. Op een zelfde manier waarop specifiek het niet steunen van Oekraïne maar wel hawkish zijn tegenover China in Amerika wordt geaccepteerd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
House to Vote on Israel Aid Without Ukraine Funds Next Week

* Bill includes US military funding for Middle East operations
* Signals that House Republicans prepared to delay Ukraine aid
Trieste actie weer van de MAGAs in het Huis. Wel steun voor Israël, maar Oekraïne (waar het veel harder nodig is) mag het zelf uitzoeken.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
user109731 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:33:
Trieste actie weer van de MAGAs in het Huis. Wel steun voor Israël, maar Oekraïne (waar het veel harder nodig is) mag het zelf uitzoeken.
Het opvallende hiervan is dat deze manieren van handelen niet past binnen het narratief van verklaringen die men vaak hanteert voor het beleid. D.w.z. een verklaring die vaak wordt aangehaald is dat extremisten zoals de maga beweging z.g.n. isolationistisch zouden zijn. Maar als ze isolationistisch zijn, waarom steunt men dan wel beleid omtrent Israël of China? Dat is niet te rijmen.

Prik door de narratieven heen en het valt op dat men specifiek als het gaat om Oekraïne men afwijkt van het beleid. Daar zouden journalistiek en politiek veel meer op moeten hameren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• inhico
  • Laatst online: 17:57

inhico

pw

defiant schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:21:
[...]

Het opvallende hiervan is dat deze manieren van handelen niet past binnen het narratief van verklaringen die men vaak hanteert voor het beleid. D.w.z. een verklaring die vaak wordt aangehaald is dat extremisten zoals de maga beweging z.g.n. isolationistisch zouden zijn. Maar als ze isolationistisch zijn, waarom steunt men dan wel beleid omtrent Israël of China? Dat is niet te rijmen.

Prik door de narratieven heen en het valt op dat men specifiek als het gaat om Oekraïne men afwijkt van het beleid. Daar zouden journalistiek en politiek veel meer op moeten hameren.
Kenmerk van veel politici en zeker populisten is dat er niet één narratief is. Ofwel het narratief wordt steeds aangepast naar believen. Overigens is dat niet specifiek iets voor politici.

En publiek trapt er in, cq vindt het prima.

...

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-12 23:44
DW Documentary heeft een documentaire over de macht van Gazprom en hoe Rusland dat gebruikt. Het gaat vooral over het ontstaan tot nu. Als men geïnteresseerd is, het duurt wel bijna een uur. Conclusie luidt voornamelijk, hoe naïef er is gedacht over Russich gas.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:35

Indoubt

Always be indoubt until sure

Een aantal uren geleden gepost op youtube. Een study van het OSW , Centre for Eastern Studies. Dit is een Poolse organisatie die is opgericht in 1990

Er zijn een aantal interessante analyses. Een deel is gebasseerd op documenten die Rusland heeft gestuurd in december 2021 aan de VS en de EU. Daarbij wilden ze verregaande inperking van de bemoeienis en invloed in hoofdzakelijk Oekraine maar ook een aantal andere landen in oost Europa. De bedoeling was tot een agreement te komen maar voor zover ik weet is dat nooit gebeurd.

De tweede is een agreement tussen China en Rusland. Deze is wel geratificeerd. In het kort komt het erop neer dat de macht van de VS en de EU als verstorend wordt gezien voor hun ambities en deze moet worden gereduceerd.

Een aantal interessante interviews met text en uitleg over de bedoelingen van de russen en waar dit uit zou moeten blijken maken het ene filmpje die je niet elke dag ziet.

Duur is 22 minuten

@DaniëlWW2 Misschien ken je dit al maar anders voor jou misschien extra interessant, ook al zitten er ook wat dingen bij die wat vergezocht zijn.

edit: nu met linkje

[ Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 05-02-2024 22:18 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:15
In Hongarije zou de ratificatie van het Zweedse NAVO lidmaatschap door het parlement “conclude the ratification at the first possible opportunity”.
Dat was vandaag, omdat er vandaag een parlementaire sessie was. En het viel een beetje tegen: de Fidesz (=Orban) parlementariërs hebben de sessie simpelweg geboycot, waardoor er niet gestemd kon worden. Meer hier, via the Guardian.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een intensivering van een Russisch media offensief/narratief:
The Kremlin is intensifying rhetoric and widely circulating narratives regarding the hypothetical "partition" of Ukraine" in Western discussions about the country.

This is stated by the Institute for the Study of War (ISW) think tank.

Deputy Chairperson of the Russian Security Council Dmitry Medvedev claimed on February 5 that purported European plans to construct a railway line from Spain to Lviv City are evidence of the West’s acknowledgement that Lviv City would be “the new capital of Ukraine within the borders of [Lviv Oblast],” presumably following the end of Russia’s war in Ukraine.
https://www.ukrinform.net...ition-of-ukraine-isw.html

PSN

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:15:

[...]

Dit is en blijft link. Want er zijn ook EU/VS mensen die in dit verhaal gaan geloven en het prima vinden dat UA dus maar een stukje af staat.

Als RU de Krim houdt zou dat echt een ramp zijn ivm de controle over de Zwarte Zee die ze daarmee behouden. Die mogen ze namelijk gewoon niet hebben.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:11
YakuzA schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:15:

[...]

Om daaraan toe te voegen:

https://www.politico.eu/a...-putin-interview-confirm/

Zal wel een leuk interview worden :X

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:07
Snow_King schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Dit is en blijft link. Want er zijn ook EU/VS mensen die in dit verhaal gaan geloven en het prima vinden dat UA dus maar een stukje af staat.

Als RU de Krim houdt zou dat echt een ramp zijn ivm de controle over de Zwarte Zee die ze daarmee behouden. Die mogen ze namelijk gewoon niet hebben.
Betekend simpel gezegd het conflict later nog is gaat gebeuren, de Krim is en blijft de conclusie van dit conflict.

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:08
Ik ontdek net dat er ook Russen zijn met een goed hart, althans, een beetje helder kunnen nadenken;

(Ik vond dit het meest geschikte subforum om te posten?)

Daily driver; MB R171 SLK280

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem is inderdaad dat het westen de oplossing bekijkt vanuit het eigen framework van hoe verdragen en internationale afspraken waarde hebben, d.w.z. vanuit internationale rechtsorde. Een opdeling van Oekraïne is voor het westen dus veelal definitief.

Echter, voor Rusland zelf geloofd dit framework niet en ziet alleen een multipolaire wereld van het recht van de sterkste. Voor Rusland is dit een manier om te pauzeren en te herbouwen/hergroeperen om de volgende stap te zetten.

En dat is waar het westen het risico mee loopt, een partij die alleen geloofd in ruwe macht, bestrijd je alleen met ruwe macht. Er zijn weinig alternatieven voor duurzame vrede dan het continueren van militaire hulp en het zoveel mogelijk terugdringen van Rusland qua invloed op het westen en de wereld. Beiden gaan niet al te best op dit moment.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:45
Deense inlichtingendiensten: "Rusland is sterker dan verwacht"

De Deense militaire inlichtingendienst FE waarschuwt voor mogelijke Russische militaire acties tegen NAVO-landen. Dat verklaarde de Deense minister van Defensie Troels Lund Poulsen in het parlement.

Andere NAVO-landen zoals Zweden, Noorwegen, Polen en Roemenië hebben eerder al gewaarschuwd voor een dreigende oorlog met Rusland. De Deense inlichtingendienst voorspelt dat Rusland de druk op NAVO-landen zal verhogen door regelmatig vliegtuigen en oorlogsschepen te sturen om grenzen te schenden, maar zonder een directe oorlog uit te lokken

Rusland-expert Flemming Splidsboel van het Deense Instituut voor Internationale Studies acht Russische pogingen om grondgebied te veroveren heel klein, maar Rusland plant mogelijk wel operaties om de NAVO te verzwakken of de besluitvormingsprocessen van de NAVO verlammen.
De Deense legerleider, generaal Flemming Lentfer, waarschuwt dat Rusland sterker is dan verwacht en dat Denemarken slechts enkele jaren heeft om zijn strijdkrachten te versterken.

(PP/Source: Bild via HLN/Illustration picture: Unsplash)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Valandil
  • Laatst online: 12:54
Rene schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Om daaraan toe te voegen:

https://www.politico.eu/a...-putin-interview-confirm/

Zal wel een leuk interview worden :X
Niets spannends aan. Hij heeft ook een uitnodiging voor een interview verstuurd naar Zelensky.

wijze woorden

• sdk1985
[...]

Het is toch niet zo heel raar om over het afstaan van een stuk land te praten binnen de context van oorlog. Kijk eens naar de grenzen van Nederland. Hoe denk je dat al die kromme lijnen tot stand zijn gekomen? Voor elke meter is hier duizenden jaren gevochten. Dat is waar oorlog over gaat; het opgeven van grondgebied 'of anders'.

De huidige realiteit is dat er waarschijnlijk al 500.000 mensen zijn omgekomen. Een (t)huis kun je opnieuw opbouwen, die mensen komen niet meer terug.

Verwijderd

Tja, en in ander artikel is er dan weer een Ruslandkenner die het tegenovergestelde beweert:
“Het beste scenario voor de Russen is dat ze kunnen vasthouden wat ze al innamen en misschien nog wat oprukken, misschien tot aan de Dnjepr-rivier. Maar ook dan zijn ze nog altijd maar in het zuidoosten van Oekraïne. Poetin zou dat nog als een triomf kunnen bestempelen, maar het is geen uitkomst die het startpunt zou kunnen zijn voor een bredere aanval op ­Europa.

“Ook lijkt Poetin te beseffen dat de NAVO zo goed als kogelvrij is tegen Russische bedreigingen. Dat is een van de redenen waarom een mogelijk NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne zo’n belangrijk struikelblok is voor Poetin. Hij weet heel goed dat zodra een land NAVO-lid is, het beschermd is tegen Rusland.

“Ook het idee dat Rusland in staat zou zijn om zijn leger zo snel weer op te bouwen dat het een bondgenootschap kan bedreigen dat veel geavanceerder, rijker en dichter bevolkt is, en meer beroepsmilitairen heeft, is vergezocht. Poetin is twintig jaar bezig geweest met het in elkaar boksen van een oorlogsmachine, die nu in Oekraïne in wezen wordt vernietigd. Het land heeft te lijden onder sancties, de wereldeconomie helpt Rusland ook al niet, en dán denken dat het Kremlin in een paar jaar tijd een nieuw leger met evenveel of zelfs meer capaciteit kan oprichten? Dat tart alle verbeelding.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Valandil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Niets spannends aan. Hij heeft ook een uitnodiging voor een interview verstuurd naar Zelensky.
Mwa. Alle westerse aanvragen voor interviews met putin zijn de afgelopen 2 jaar afgewezen, en nu komt Tucker ineens op een gek idee en die mag wel een slijm interview met putin ineens doen :)

PSN

• sdk1985
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Tja, en in ander artikel is er dan weer een Ruslandkenner die het tegenovergestelde beweert:

[...]
Een historicus schrijft vooral verhalen op basis van gebeurtenissen uit het verleden, zie het als een opinie.

Het stuk wat ik deelde zou gaan over een standpunt van de Deense militaire inlichtingendienst welke door minister Troels Lund Poulsen richting het parlement is gecommuniceerd. Die maken beleid op basis van huidige inlichtingen.

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Een historicus schrijft vooral verhalen op basis van gebeurtenissen uit het verleden, zie het als een opinie.

Het stuk wat ik deelde zou gaan over een standpunt van de Deense militaire inlichtingendienst welke door minister Troels Lund Poulsen richting het parlement is gecommuniceerd. Die maken beleid op basis van huidige inlichtingen.
Maar inlichtingendiensten en de militaire top moet altijd denken aan worst-case scenario's, wat ook niet altijd de meest waarschijnlijke scenario's zijn. Maar ook in jouw quote wordt er niet gewaarschuwd voor een invasie van een NAVO-land, wel voor hybride oorlogsvoering, waarvoor je niet zo veel militaire middelen nodig hebt. Dus eigenlijk spreken de 2 quotes elkaar niet tegen. Sterker of zwakker dan verwacht, het is gewoon te zien wat je verwacht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2024 15:43 ]

• Valandil
YakuzA schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Mwa. Alle westerse aanvragen voor interviews met putin zijn de afgelopen 2 jaar afgewezen, en nu komt Tucker ineens op een gek idee en die mag wel een slijm interview met putin ineens doen :)
Ik ken de inhoud van het interview niet. Dus dit oordeel kan je pas later vellen.

wijze woorden

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:53
Valandil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Ik ken de inhoud van het interview niet. Dus dit oordeel kan je pas later vellen.
:'( de interviewer is een befaamd complotwappie die t zo gek maakte dat ie bij Fox News is uitgekotst. Dan hoef je echt niet 'later pas een oordeel te vellen' :X 7(8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Valandil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Niemand kent de inhoud :?
Het interview is nog niet geweest?

Gelukkig snapt hij het ook prima zelf:

PSN

• Valandil
Fr33z schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:08:
[...]

:'( de interviewer is een befaamd complotwappie die t zo gek maakte dat ie bij Fox News is uitgekotst. Dan hoef je echt niet 'later pas een oordeel te vellen' :X 7(8)7
Ik heb een andere mening over Tucker. Uiteraard zal ik kritisch naar het interview kijken, maar het bij voorbaat al afschieten doe ik niet.

wijze woorden

• C00P
  • Laatst online: 25-12 13:37
Valandil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb een andere mening over Tucker. Uiteraard zal ik kritisch naar het interview kijken, maar het bij voorbaat al afschieten doe ik niet.
Kijk deze video eens aub, Tucker is al zeker 10 jaar een Russische asset.

YouTube: $60 Billion in Military Aid to Ukraine is Being Blocked by Trump

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Brent

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We zetten een punt achter de hele discussie over Tucker Carlson. Autoritaire regimes gebruiken media als propaganda en er is geen persvrijheid in Rusland, getuige het vervolgen en vermoorden van eigen journalisten en gevangen zetten van buitenlandse journalisten.

• Valandil
defiant schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:26:
[modbreak]We zetten een punt achter de hele discussie over Tucker Carlson. Autoritaire regimes gebruiken media als propaganda en er is geen persvrijheid in Rusland, getuige het vervolgen en vermoorden van eigen journalisten en gevangen zetten van buitenlandse journalisten. [/modbreak]
*knip* commentaar op moderatie gaat per DM

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 08-02-2024 09:12 ]

wijze woorden

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Lord Haw-Haw en Max Blokzijl waren ook journalisten.

• NiGeLaToR
*knip* post waar je op reageerde is gemod geworden, zie ook de modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 08-02-2024 09:13 ]

• Tens
Niks voor niks natuurlijk, maar als het in Oekraïne terechtkomt vind ik het goed.

(geen idee of dit nu onder de geblokkeerde hulp valt)
President Daniel Noboa announced last month that Quito had agreed to exchange Russian military equipment that had become "scrap metal" for new US weapons worth around $200 million.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tONOgJBOte3j-JGAxSY7xoTZdv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8c3uLWKvhsu1aAoeiW9CJ7c4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 09-02-2024 10:54 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:49:
Niks voor niks natuurlijk, maar als het in Oekraïne terechtkomt vind ik het goed.

(geen idee of dit nu onder de geblokkeerde hulp valt)
Dit zal vast onder een 'war on drugs' potje vallen om door te schuiven, niet perse onder een 'steun aan Oekraine' potje.

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Discussie over het Poetin interview stopt hier. Bovendien worden eerdere posts verwijderd. Met discussie geven we dit interview ook een platform.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag me al enige tijd het volgende af.. De senaat in de VS blokkeert verdere leveranties aan UA. Dit zal nog wel even duren. In mijn optiek zeker een jaar of 5 aangezien ik verwacht dat Trump gekozen zal worden (helaas). Maar goed, kunnen wij als EU niet gewoon systemen van de VS kopen om ze vervolgens aan UA door te schuiven? En dan doel ik nu vooral op munitie (155mm bijv.). Of gebeurt dit al?

Dat betekent, stam + t .

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Apache4u schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:37:
Ik vraag me al enige tijd het volgende af.. De senaat in de VS blokkeert verdere leveranties aan UA. Dit zal nog wel even duren. In mijn optiek zeker een jaar of 5 aangezien ik verwacht dat Trump gekozen zal worden (helaas). Maar goed, kunnen wij als EU niet gewoon systemen van de VS kopen om ze vervolgens aan UA door te schuiven? En dan doel ik nu vooral op munitie (155mm bijv.). Of gebeurt dit al?
Vaak staat in contracten van producenten dat zij toestemming moeten geven of een product doorverkocht mag worden. Dus als Trump (of consorten) aan de macht komen kunnen zij het doorverkopen blokkeren.

Die hele wapenhandel wereldwijd zit heel complex in elkaar en stikt van de politieke intriges.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 15:42

watercoolertje

Untertitel

Als het niet anders is misschien, zie liever dat we zelf meer/sneller opschalen/investeren, dan verdwijnt het geld namelijk niet naar buiten de EU, dat is ook beter te 'verkopen' aan de mensen die daarvoor moeten betalen (Europeanen dus).

Daarnaast is dat dan ook een FU naar de VS wat ik wel zie zitten als ze Oekraïne (en ons Europeanen dus ook) in de steek laten! :)

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 09-02-2024 13:46 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Meekoh
  • Laatst online: 23-12 17:14
watercoolertje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Als het niet anders is misschien, zie liever dat we zelf meer/sneller opschalen/investeren, dan verdwijnt het geld namelijk niet naar buiten de EU, dat is ook beter te 'verkopen' aan de mensen die daarvoor moeten betalen (Europeanen dus).

Daarnaast is dat dan ook een FU naar de VS wat ik wel zie zitten als ze Oekraïne (en ons Europeanen dus ook) in de steek laten! :)
Lijkt mij ook een goed idee, echter wij hebben op het moment nu eenmaal niet dezelfde of compatible componenten. Wil je bijv. GLMRS raketten voor je HIMARS, dan heb je toch echt de VS nodig. Daar heeft onze industrie simpelweg geen alternatief voor en dat ontwikkelen is niet zomaar gedaan.

Computer says no

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:32
beany schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Vaak staat in contracten van producenten dat zij toestemming moeten geven of een product doorverkocht mag worden. Dus als Trump (of consorten) aan de macht komen kunnen zij het doorverkopen blokkeren.

Die hele wapenhandel wereldwijd zit heel complex in elkaar en stikt van de politieke intriges.
Dit idd, de mogendheid waar het materiaal is gemaakt moet expliciet toestemming geven voor wederverkoop van het materiaal.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:49
ik zou zeggen ..NIET doen.
"ze" (trump) wil niks meer naar Ukraine? maar wél de dollars die wij bij hun neertellen? NOOOOOIT

áls hij niks meer wil geven,
dan gewoon bij EU fabrieken kopen, dan kost het minder (hebben we dan veel voor terug)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 47 ... 137 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid