Brent schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:55:
[...]
Ik denk dat enerzijds FSB/KGB agenten overal buiten gehouden moeten worden, en dat groot-Russische partijen in de EU even onsalononfahig worden en blijven als andere expansionistische partijen (Vlaams Belang, FvD). Tegelijk denk ik dat het heel belangrijk is Russischtaligen in de Unie te hebben, omdat die er nou eenmaal voorkomen, en dat het potentieel een baken van niet-Russische Russen kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. 'EU-Russen' (dwz Russischtaligen, helaas stelt het Kremlim dat 1:1 gelijk, is niet zo, dus met EU-Russen bedoel ik dus niet mensen hier een een Russisch paspoort maar die het (primair) spreken en misschien zich cultureel zo identificeren) zouden kunnen laten zien dat er een alternatief is voor Moskovie. Russen die in een democratische wereld leven, een beschaafde wereld. En die dat ook zouden kunnen uitdragen via
propagandaTV-kanalen e.d.

Ruslands' politiek om haar diaspora beinvloedt te houden is inmiddels goed beschreven en bekend. Wat je Groot-Russische partijen noemt zijn vehikels (geweest) langs welke FSB spionnen konden bewegen. Die maakten gebruik van de infrastructuur van die partij, en zelfs al waren leden van het partijkader zelf geen spion, dan konden ze makkelijk betrokken raken bij het faciliteren van Russsiche spionnen.
De gedachte om organisaties te diskwalificeren heeft inderdaad de valkuil dat je net zo erg wordt als hetgeen wat je bestrijdt. Point taken op dat punt. Het maakt mij wel wat nieuwsgierig om de motivatie te horen die Letland ondanks die valkuil heeft doen bewegen zo'n Russische partij op deze manier te diskwalificeren. Er is nog een ander praktisch bezwaar. Een dergelijke overheidsmaatregel kan het antagonisme van het Russische bevolkingsdeel vergroten. Als er al een kloof was, dan verdiept deze hierdoor.
Een excuus kan ik nog wel bedenken, dan zou een dergelijke maatregel alleen wel een noodmaatregel genoemd moeten worden. De Russische netwerken in de EU zijn bij lange na nog niet onderzocht. Dit onderzoek gaat veel capaciteit en doorlooptijd vergen. Dat een land als Letland, dat direct grenst aan Rusland, defensief naar een dergelijk noodmaatregel grijpt om risico's uit te sluiten, daar kan ik mij nog wel in verplaatsen. We hebben alleen geen indicatie dat dit een tijdelijk noodmaatregel is.
Even een Wiki (
Latvian Russian Union erbij gepakt. Genoemde spionne (had de enige zetel van de LRU (Latvian Russian Union) in het Europese parlement) is trouwens wel uit de European Free Alliance
gezet (een fractie van onafhankelijke[...] partijen binnen het Europese parlement). De argumentatie hiervoor:
On April 8, 2022, the European Free Alliance suspended LRU's membership in the party due to "fundamental disagreements" regarding the 2022 Russian invasion of Ukraine, including Ždanoka voting against the European Parliament Resolution condemning it.
Nu was begin 2022 in the heat of the moment, en zijn we nu wat meer aan het normaliseren. De gelinkte bron had trouwens een magistrale titel: "The Bureau suspends the Latvian Russian Union as a member party of EFA". The bureau....what?
Eerder had die partij trouwens al de annexeatie van de Krim goed gepraat:
The party supported the annexation of Crimea by Russia in 2014 and has taken a pro-Russian stance in the subsequent Russo-Ukrainian War. In August 2014 the party signed a cooperation agreement with the Crimean branch of Russian Unity to "strengthen the unity of Russian world".
Ik blijf nog even in het Europese parlement, er viel mij nog een andere alinea uit die wiki op, en toen dacht ik weer: "beïnvloeding":
At the first Latvian election to the European Parliament in 2004, ForHRUL gained one seat, held by Tatjana Ždanoka, who sat with the Greens–European Free Alliance group in the European Parliament. It also proposed the idea of a Europe-wide party of ethnic Russians. ForHRUL supported a federal Europe, with a "common economic and political space from Lisbon to Vladivostok".
Voor de historische context: In 2004 ging Poetin al zijn tweede termijn in.
Als laatste nog even terug naar Letland zelf, en waarom die diskwalificatie precies, een andere wiki ditmaal, over de
Saeima, het Letse Parlement. Hierin zie ik dat er wat verduidelijking nodig is
De huidige Letse partij waar Russen met een bias voor Rusland in Letland op stemmen, de eerder genoemde LRU, is niet verboden, maar heeft de laatste jaren de kiesdrempel niet gehaald. De LRU zou nog wel recht hebben op financiering vanuit de Letse overheid, de partij werd echter een tijd lang gediskwalificeed door de Letse banken, die een rekening voor de partij weigerden to openen (
Public broadcasting of Latvia). De bank die de LRU wel had, in Litouwen, had weer een FSB witwas luchtje:
Latvia's Russian Union was in line for €19,179.94 of state funding but KNAB pointed out that, in accordance with the Law on Financing of Political Organizations, the party should hold a separate account with a credit institution registered in Latvia.
The party account for donations listed on the official website of the party is held at Paysera, an online bank registered in Lithuania which was fined for failures in its anti- money laundering measures in 2015 and last year was forced by regulators to remove an executive from office following an inspection.
Uiteindelijk bemachtigde de LRU de begeerde bankrekening (nu weer uit de Latvian Russian Union Wiki):
In 2020, the party finally succeeded in obtaining an account in a Latvian bank.
De LRU wordt dus eigenlijk gedoogd, maar niet gediskwalificeerd. Het verhaal over de diskwalificatie slaat terug op
The Communist Party of Latvia (en weer een wiki). De diskwalificatie maakte deel uit van het ineenstorten van de Sovjet Unie in 1991:
Following Latvia's renewed independence from the Soviet Union, the LKP was banned by a decision of the Supreme Council of the Republic of Latvia on 10 September 1991[7][8] as an organisation deemed hostile to Latvia's independence. In October of that year, the official newspaper of the Communist Party of Latvia Cīņa, was shut down and banned.
Al wat langer terug, en geplaatst in de context dat die LKP het gedachtegoed van haar vroegere onderdrukker representeerde. Waarschijnlijk kan Letland als EU land een dergelijke ban op een politieke niet eens meer uitvoeren. Ook iets om uit te zoeken, maar niet voor deze post