Verwijderd

XWB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:44:
In navolging van de Belgen en Zweden doet ook admiraal Bauer een uitspraak over de Russische dreiging:

[...]

[...]
Tja, zo lang ze al hun middelen in Oekraïne inzetten is er niet meteen een dreiging. Daarna duurt het ook nog een tijd voor ze weer hersteld zijn en hopelijk zit Europa tegen dan aan 2-3% defensiebudget, en dan nog is Oekraïne met hun huidige middelen niet vergelijkbaar met de Navo. Het wordt pas gevaarlijk als China op ideeën komt ivm Taiwan, de VS onder Trump zich daarop focust en er een soort dynamiek ontstaat van democratie tegen autocratie (Navo vs. China, Rusland en andere dictaturen).

Ik heb ooit dit kaartje gemaakt. Ik weet niet of het (nog) klopt, maar je ziet wel 2 grote blokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8nscHLAavQlc0d43J6KtVtd3_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioNEJKS0zUMYV2kTKGxcFL0V.png?f=fotoalbum_large

Zweden is 'bijna' bij de Navo. Grijs gebied is neutraal, onbeslist of voor mij onbekend. Met Trump en tot onlangs Bolsonaro is er in het westen wel een grote interne dreiging.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-12 21:01

Indoubt

Always be indoubt until sure

@NiGeLaToR

Precies dat. Het is dat ik maar 1 plusje kan geven maar je slaat de spijker op zijn kop.

Vooral boosheid is een sterke emotie en kan gevoed worden. Sterke emoties kunnen gestuurd worden en de microtargeting zorgt ervoor dat diegene die het juister kunnen beoordelen niets te zien krijgen en niet gealarmeerd zijn over wat er rondgaat.

Overigens is angst een goede tweede.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tristan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:40:
Op Reddit is men behoorlijk somber gestemd na het bericht van Rob Bauer. https://www.reddit.com/r/europe/s/3A8nbKvDdI

De EU en NATO moeten nu echt wakker worden, helemaal omdat als Trump weer gekozen wordt we er wel vanuit kunnen gaan dat de VS geen leidende rol meer gaat spelen.

En laat dat nou net goed uitkomen voor Putin.
Volgens mij kunnen alle kanten er dan blijkbaar iets in lezen wat hun bevalt?
The Chair of the NATO Military Committee, Admiral Rob Bauer, said this at a press conference following a two-day meeting of the Military Committee, according to an Ukrinform correspondent.

"Our assessment is: there is intense fighting going on. And while Russia's most recent attacks are devastating, they are not militarily effective. At the same time, we see substantial military successes on the Ukrainian side," he said.
https://www.ukrinform.net...sults-on-battlefield.html

Maar zijn speech bevatte idd meer waarschuwingen voor het westen dat we niet in de luie leunstoel kunnen blijven zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2024 11:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-12 17:54
Muncher schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:52:
[...]

Als de VS uit de NAVO stapt terwijl er een enorm groot conflict gaande is in de buurt van de NAVO landen met kans op overslaan op die NAVO landen: wat zou dat doen met het aanzien en de status van de VS wereldwijd? Dat lijkt mij toch ook meespelen in zo’n afweging.
De VS kan niet zomaar uit de NAVO stappen. Trump in zijn eentje kan dat niet bepalen. Ik weet de details niet, maar het parlement (?) moet daarvoor instemmen meen ik.

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-12 12:58
Tristan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:52:
[...]

De VS kan niet zomaar uit de NAVO stappen. Trump in zijn eentje kan dat niet bepalen. Ik weet de details niet, maar het parlement (?) moet daarvoor instemmen meen ik.
De Senaat moet met 2/3e instemmen, Trump kan dat niet in zijn eentje bepalen. Echter, de President heeft wel volmacht als het gaat om militaire inzet. Dus hoewel Trump niet in zijn eentje uit de NAVO kan stappen, kan hij het wel saboteren tot op het punt dat Amerika de facto niet meer mee doet.

Trump zou bijvoorbeeld als 'Commander In Chief' alle troepen uit Europa kunnen terug trekken zonder instemming van de Senaat. En dat is precies wat hij gaat doen is mijn inschatting.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

How things can change:

Had deze nog niet eerder gezien. Verifieerbaarheid blijft bij dit soort shorts moeilijk.

PSN

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12 22:21
YakuzA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:14:
How things can change:
[Twitter]
Had deze nog niet eerder gezien. Verifieerbaarheid blijft bij dit soort shorts moeilijk.
"conscience of a sack of lizard piss" _O- _O-

Zo zie je maar weer hoe de wind kan waaien in iemands (lege) hoofd. (indien waar natuurlijk)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:30

ZenTex

Doet maar wat.

DiscoNootje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Trump zou bijvoorbeeld als 'Commander In Chief' alle troepen uit Europa kunnen terug trekken zonder instemming van de Senaat. En dat is precies wat hij gaat doen is mijn inschatting.
Dat zou een flinke opsteker voor europa en oekraine zijn.
Ja ik ben serieus.

Even niet pappen en nathouden, gewoon de plijster flink hard van de wonde rukken.

Europa voor het blok zetten, of even flink in de wapenindustrie investeren en voorkeur geven voor Europees materiaal en nog verdergaande integrati4 van de nationale legers, vooral als snelle interventiemacht, misschien zelfs een echt Europees leger, en voldoende garanties voor de wapenfabrikanten om flink de productie te verhogen.

Uit Amerika zal er weinig meer komen, onder Trump uiteraard niet, maar zelfsnonser een democraat niet als elke donatie near oekraine door de republikeinen gesaboteerd word.

Europa en oekraine staan er alleen voor, wie er ook aan de macht is in de US, vertrouwen kunnen we ze niet meer.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
ZenTex schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Dat zou een flinke opsteker voor europa en oekraine zijn.
Ja ik ben serieus.

Even niet pappen en nathouden, gewoon de plijster flink hard van de wonde rukken.

Europa voor het blok zetten, of even flink in de wapenindustrie investeren en voorkeur geven voor Europees materiaal en nog verdergaande integrati4 van de nationale legers, vooral als snelle interventiemacht, misschien zelfs een echt Europees leger, en voldoende garanties voor de wapenfabrikanten om flink de productie te verhogen.

Uit Amerika zal er weinig meer komen, onder Trump uiteraard niet, maar zelfsnonser een democraat niet als elke donatie near oekraine door de republikeinen gesaboteerd word.

Europa en oekraine staan er alleen voor, wie er ook aan de macht is in de US, vertrouwen kunnen we ze niet meer.
https://www.politico.eu/a...pe-attack-thierry-breton/

Volgens mij doel je hierop? Echt helemaal weg zie ik niet gebeuren maar een proxy via Europa zou wel echt next level zijn ja… alhoewel het dan ook einde NAVO is.

Hoe dan ook kunnen we hier flink aan de bak de komende jaren na jarenlange bezuinigingen en de gedachte dat ome Yank het altijd wel oplost.

De Baltische staten en Polen wisten dit al, het westen nu ook (eindelijk). Voor velen nog wat onwennig maar ik zou zeggen wen er maar aan.

Gaat uiteraard niet niet instant maar reken voor west-europa op hybride oorlogsvoering, handelsoorlog wat in feite al bezig is.

En een spannendere situatie bij de grenzen (cold war 2.0) oa. suwalki gap nog steeds een kritisch punt. We gaan het zien de komende jaren.

Si vis pacem, para bellum

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:14

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:14:
How things can change:
[Twitter]
Het is interessant om de geschiedenis te kijken van Orban en Hongarije:
Viktor Orbán
In August 1986, shortly before Orbán's wedding with Dr Anikó Lévai in Szolnok in September of that year, a police source reported him to belong to an organisation whose members were lecturing in the USA or West Germany as "the country's expected future leaders"
In September 1989, Orbán took up a research fellowship at Pembroke College, Oxford, funded by the Soros Foundation which had employed him part-time since April 1988. He began work on the concept of civil society in European political thought under the guidance of Zbigniew Pełczyński.
Hij heeft z'n opleiding nota-bene te danken aan Soros, die hij nu bestrijdt. Maar hij was in het begin helemaal niet autoritair aangelegd, dat is pas gekomen nadat hij aan de macht is gekomen. Het is een typisch geval van power corrupts. En die mogelijkheden kreeg hij ook omdat de democratische en institutionele fundamenten van Hongarije zwak waren na decennia van Sovjet bezetting.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Tja, zo lang ze al hun middelen in Oekraïne inzetten is er niet meteen een dreiging. Daarna duurt het ook nog een tijd voor ze weer hersteld zijn en hopelijk zit Europa tegen dan aan 2-3% defensiebudget,
De Russische dreiging is reëel. Natuurlijk verwacht ik niet dat Russische tanks zomaar richting Vilnius oprukken, een aanval op NATO grondgebied zal veel subtieler en kleinschaliger zijn. Een beetje zoals het in 2014 in de Donbas begon.

Als de Amerikaanse presidentsverkiezingen chaotisch verlopen - Trump wint of grijpt de macht - dan kan Putin gebruik maken van de situatie en bijvoorbeeld troepen stationeren in de Suwałki corridor, "dit is nu van mij". Hij hoeft hoeft niet eens een schot te lossen, hij kan die strook zo innemen. Maar dan komt de echte test, gaat NAVO dan de confrontatie aan of geven we dat stukje grondgebied maar op?

Een oorlog tussen NAVO en Rusland zou problematisch zijn, dan wordt elk NAVO land doelwit voor langeafstandsraketten. Dus nee, je hoeft niet bang te zijn voor Russische tanks want die zitten vast in Oekraïne, maar raketten zijn wel reëel. Dat is ook waar die admiraal uit het artikel op hint.

Met Trump aan de macht en Europa verwikkeld in een conflict met Rusland zal niemand Taiwan komen helpen als China binnenvalt, de wereld is niet zo heel ver verwijderd van grootschalige oorlogen. Zeker als je uitzoomt zien we steeds meer conflicten uitgevochten worden.

March of the Eagles

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@XWB en voeg daar aan toe dat wat wij heel erg vinden - raketten op steden en civiele infrastructuur - gaat Rusland gewoon doen en gaan wij niet terug willen doen. Het wordt dus een vuil en oneerlijk gevecht, zoals we nu ook zien in UA. Want als UA vuil mocht terugvechten reden de Leopards Rusland in om daar wat steden te gijzelen en ruil voor Russische terugtrekking om maar wat te noemen.

Daarom dat de vraag - in hoeverre gaan we ons aan onze eigen spelregels houden - best relevant is. Rusland doet dit namelijk niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Indoubt

Indoubt

De vraag is als Rusland probeert om de Suwalky gap te veroveren wat wij gaan doen. en dan bedoel ik niet perse Nederland maar de Nato en vooral Polen. Ik denk dat er onmiddellijk en zeer fors zal worden ingegrepen.

Als het zou worden toegestaan dat rusland de Suwalsky gap veroverd dan zouden de Baltische staten zo goed als verloren zijn. Dat is Nato en EU gebied.

Mijn inschatting is dat dat niet zal worden toegestaan, op geen enkele wijze.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:14
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Tja, zo lang ze al hun middelen in Oekraïne inzetten is er niet meteen een dreiging. Daarna duurt het ook nog een tijd voor ze weer hersteld zijn en hopelijk zit Europa tegen dan aan 2-3% defensiebudget, en dan nog is Oekraïne met hun huidige middelen niet vergelijkbaar met de Navo. Het wordt pas gevaarlijk als China op ideeën komt ivm Taiwan, de VS onder Trump zich daarop focust en er een soort dynamiek ontstaat van democratie tegen autocratie (Navo vs. China, Rusland en andere dictaturen).

Ik heb ooit dit kaartje gemaakt. Ik weet niet of het (nog) klopt, maar je ziet wel 2 grote blokken:

[Afbeelding]

Zweden is 'bijna' bij de Navo. Grijs gebied is neutraal, onbeslist of voor mij onbekend. Met Trump en tot onlangs Bolsonaro is er in het westen wel een grote interne dreiging.
Je moet nog wat eilandjes in de Cariben invullen denk ik. Het meeste daarvan is op handen van het blauwe blok op wat uitzonderingen na.

• Alpina
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:12:
@XWB en voeg daar aan toe dat wat wij heel erg vinden - raketten op steden en civiele infrastructuur - gaat Rusland gewoon doen en gaan wij niet terug willen doen. Het wordt dus een vuil en oneerlijk gevecht, zoals we nu ook zien in UA. Want als UA vuil mocht terugvechten reden de Leopards Rusland in om daar wat steden te gijzelen en ruil voor Russische terugtrekking om maar wat te noemen.

Daarom dat de vraag - in hoeverre gaan we ons aan onze eigen spelregels houden - best relevant is. Rusland doet dit namelijk niet.
Zo zat ik laatst even te denken, hoeveel procent van de jeugd gaat op dit moment bij een dienstplicht zeggen flikker maar op begin ik niet aan? Best veel als ik zo eens rondkijk. Heel die mindset is er gewoon niet. In landen die dichter tegen Rusland aanliggen is die er wel. Dus heel eerlijk hoop ik dat we de komende JAREN wel gewoon op Amerika kunnen blijven rekenen. Wat ik verder ook wel gewoon verwacht hoor. War = money (en laat het dan alleen nog maar troepen aan de grens zijn als afschrikmiddel)

[ Voor 3% gewijzigd door Alpina op 19-01-2024 13:47 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het dient te worden gezegd dat Zalenskyy op het WEF iets opmerkelijks zei. Namelijk dat de eerste zware westerse wapens werden geleverd toen Trump president was. Niet Obama of Biden.
Ik vond dit een opmerkelijk statement van hem en heb het idee dat hij daarmee de angst in het westen voor een nieuw Trump regime in de VS wat wilt wegnemen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Verwijderd

Trump is een opportunist, Europa is een grote afnemer van Amerikaans militair materieel, als de VS ons in de steek laat terwijl Europa moet herbewapenen, dan zal het meer Europees materieel zijn, dus minder inkomsten voor de Amerikaanse wapenindustrie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2024 14:05 ]

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Alpina schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Zo zat ik laatst even te denken, hoeveel procent van de jeugd gaat op dit moment bij een dienstplicht zeggen flikker maar op begin ik niet aan? Best veel als ik zo eens rondkijk. Heel die mindset is er gewoon niet. In landen die dichter tegen Rusland aanliggen is die er wel. Dus heel eerlijk hoop ik dat we de komende JAREN wel gewoon op Amerika kunnen blijven rekenen. Wat ik verder ook wel gewoon verwacht hoor. War = money (en laat het dan alleen nog maar troepen aan de grens zijn als afschrikmiddel)
Dienstplicht is helemaal niet relevant. Een langdurige conventionele clash tussen de NAVO en Rusland zit er niet in. Vermoedelijk blijven de aanvallen in een grijs gebied door ten eerste beinvloeding dmv fear, uncertainty and doubt, met daaropvolgend aanvallen in het cyber domein. In de chaos zal er wellicht een poging gedaan worden om de NAVO artikel 5 bluf te callen, bijvoorbeeld met raketten op Westerse steden. En ik verwacht dat de reactie die daarop volgt onze toekomst bepaald. Want de volgende stap is nucleair, en dat zal Rusland laten weten.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:14
Ik kan alleen maar mijzelf quoten:
Caelorum schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Trump heeft er niets over te zeggen. Als de wapenindustrie geld ruikt, zal het gebeuren. En een Europa in oorlog is big business.
En het gaat nog wel wat verder dan dat. De wapenindustrie als lobby is gewoon enorm sterk daar. Het heeft zelfs organisaties als de NRA weten om te toveren in een pervers aftreksel van zichzelf en daarmee de wapenafzet in eigen land weten te vermenigvuldigen.
Trump moet naar ze luisteren en ze gerust stellen dat dit conflict niet als afzetmarkt aan ze voorbij zal gaan wil hij ook maar enig kans maken om zichzelf als presidentskandidaat tegenover de democraten te kunnen zetten.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:12:

Oh dat denk ik niet.
Als de Russen dat zouden proberen, dan maken ze een gigantische fout. Onderschat nooit hoe een open, democratische samenleving zal reageren op terreuraanvallen op haar steden en bevolking. Als die grens is overschreden, dan is er geen compassie of mededogen meer. Dan eist die samenleving niet alleen bescherming, maar ook wraak. Daarbij speelt ook dat die democratische samenlevingen, systematisch aantonen, bereid te zijn om honderden mensen te vermoorden om een leven uit hun samenleving te beschermen.

Voorbeelden genoeg. Alles van de bombardementen op niet alleen Duitsland of Japan, maar ook op door hun veroverde gebieden. Of de bombardementen op Noord-Vietnam en later ook Laos en Cambodja. En meer recentelijk nog westerse interventies. Hoeveel mensen denk je dat niet zijn omgekomen in Irak, Libië, Afghanistan of weer Irak en Syrië met IS?

Laatste is dat er inmiddels afdoende lessen zijn geleerd wat je moet bombarderen. De burgerbevolking werkt in de regel gewoon niet. Je krijgt meestal het tegenovergestelde effect dan je wil bereiken. Wat wel werkt is het vernietigen van de civiele infrastructuur van een land, zodat ze niet meer kunnen doorgaan. Je vernietigd dus elk transformatorstation, alle energiecentrales, bruggen, verwarmingsinstallaties, raffinaderijen etc. Het wordt eigenlijk nooit zo publiekelijk gesteld, maar daarvoor zijn kruisraketten en kortere afstand, ballistische raketten ook bedoeld. Idem waarom de sarcofaag van menig kernreactor in Europa, een directe inslag van zo'n wapen kan weerstaan.

Er is een reden waarom vanuit Duitsland er ESSI is en steeds meer Europese landen zich eraan committeren. Het gaat om het verdedigen van dit soort infrastructuur. Idem waarom er flink geïnvesteerd word in kruisraketten en waarom Oekraine geen westerse kruisraketten mag afvuren naar Russische grond gebied. Daarom krijg je maar af en toe een "ongeluk" bij dergelijke faciliteiten. :z

Maak er echt geen illusies over. Als de Russen zouden beginnen met bombardementen op civiele infrastructuur, dan veranderen we als gezamenlijke NAVO alliantie, Rusland in een pre-industriële samenleving zonder kernwapens door systematisch het complete energiesysteem te vernietigen. En als er dan miljoenen Russen doodvriezen of omkomen door gebrek aan drinkwater of eten, dan is dat "onfortuinlijk"...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-12 23:19
Auredium schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:49:
Het dient te worden gezegd dat Zalenskyy op het WEF iets opmerkelijks zei. Namelijk dat de eerste zware westerse wapens werden geleverd toen Trump president was. Niet Obama of Biden.
Ik vond dit een opmerkelijk statement van hem en heb het idee dat hij daarmee de angst in het westen voor een nieuw Trump regime in de VS wat wilt wegnemen.
Alleen mag Zelensky niet vergeten dat Trump de verkoop van zwaardere wapens vanuit de VS mogelijk heeft gemaakt als eerste maar bij mijn weten was dit géén hulp/donatie zoals nu door Biden.

https://abcnews.go.com/Po...ukraine/story?id=65989898

Wordt duidelijk gesproken over sale verkoop van Javelin etc.

Ik denk nog altijd dat Europa/Ukraine naar verdere hulp gaat mogen fluiten als Trump herkozen wordt.
Onder Trump is alles te koop maar geven/goodwill vergeet het.

God does not play dice

• NiGeLaToR
  • Nu online
@DaniëlWW2 dat zou een geruststelling moeten zijn dan, voor ons. Tenzij Rusland graag glorieus ten onder wil gaan tegen een vijand die ze respectabeler vinden dan UA - een soort idee wat ik nog wel een tijdje had bij de wijze waarop binnen Rusland het 'we-vechten-tegen-NAVO'-narratief zo belangrijk lijkt/is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:44:
@DaniëlWW2 dat zou een geruststelling moeten zijn dan, voor ons. Tenzij Rusland graag glorieus ten onder wil gaan tegen een vijand die ze respectabeler vinden dan UA - een soort idee wat ik nog wel een tijdje had bij de wijze waarop binnen Rusland het 'we-vechten-tegen-NAVO'-narratief zo belangrijk lijkt/is.
Oh maar je moet hier niet alleen op vertrouwen. Je moet duidelijk maken dat er niks te winnen valt voor het Kremlin. Behandel ze als de criminelen die ze zijn, want wij zijn hierin de rechtstaat die ze komt halen. ;)

Uiteindelijk moet je waarschijnlijk over ruwweg drie niveaus van militaire macht beschikken.
1) Conventionele troepen, zowel vooruitgeschoven eenheden van alle West-Europese landen in de Baltische staten als een duidelijke reserve die ook echt relatief snel in Oost-Europa kan arriveren. Dit allemaal ter aanvulling van lokale eenheden.
2) De duidelijke boodschap dat we ook zonder massavernietigingswapens, de hele Russische staat kunnen ontwrichten en vernietigen. Tussen de honderden F-35's en andere capabele straaljagers en duizenden kruisraketten, zit dat wel aardig goed.
3) Kernwapens om duidelijk te maken dat het gebruik van kernwapens, geen oplossing is. Een reden waarom ook Nederland een aantal kernwapens kan gebruiken (B-61), is juist om ervoor te zorgen dat NAVO lidstaten niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden over het gebruik ervan. Je kan dus niet een land aanvallen met kernwapens en hopen dat de buurlanden even wegkijken en het land dat aangevallen is, niet terug kan slaan.

Over het algemeen moet er eens gestopt worden met het constante denken dat we zo zwak zijn. Dat zijn we absoluut niet. Er moet zeker een opknapbeurt plaatsvinden voor veel Europese legers, maar dat proces is al gestart. Zou het graag ook een tandje of twee sneller zien, maar het gebeurd al. En dan moeten er gewoon een paar keiharde afspraken gemaakt worden over legering van eenheden in Oost-Europa alsmede het Kremlin een duidelijke escalatieladder communiceren. Simpel samengevat, heel bot stellen dat als je dit doet, we zo reageren. En bij elke stap die het Kremlin zou overwegen, zelf escaleren in reactie. Dan is het klaar met het dagdromen in het Kremlin. Je geeft ze geen millimeter.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Indoubt

Indoubt

@DaniëlWW2 Ik denk ook dat je gelijk hebt.

Een bevolking terroriseren zal niet het doel zijn maar de infrastructuur die het mogelijk maakt om een functionerende en oorlogsmaterieel producerende capaciteit te hebben zeker wel.

Dat de bevolking daar last van heeft is dan collateral damage. Het is geen doel maar wel een bijkomstigheid.

Als er hier, of elders in Nato gebied, bommen op steden vallen is het echt gedaan met lief zijn. Ik snap dat ook wel ook al vindt ik oorlog een verschrikkelijk iets wat je eigenlijk liever wilt vermijden. Ik vermoed een "first blow" die dusdanig afschrikwekkend is dat de agressor zijn agressiviteit in de koelkast zet.

• NiGeLaToR
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:59:
[...]

<knip>

Over het algemeen moet er eens gestopt worden met het constante denken dat we zo zwak zijn. Dat zijn we absoluut niet. Er moet zeker een opknapbeurt plaatsvinden voor veel Europese legers, maar dat proces is al gestart. Zou het graag ook een tandje of twee sneller zien, maar het gebeurd al. En dan moeten er gewoon een paar keiharde afspraken gemaakt worden over legering van eenheden in Oost-Europa alsmede het Kremlin een duidelijke escalatieladder communiceren. Simpel samengevat, heel bot stellen dat als je dit doet, we zo reageren. En bij elke stap die het Kremlin zou overwegen, zelf escaleren in reactie. Dan is het klaar met het dagdromen in het Kremlin. Je geeft ze geen millimeter.
In het begin van het conflict heb ik al eens de collectieve militaire bronnen van alleen de EU opgeteld, zonder reservisten. Ik kreeg een beetje hoongelach over mij heen: het zou allemaal niet paraat staan en er niet toe doen als Ivan voor de deur zou staan.

Vrij naief om te denken dat een land met een economie kleiner dan de Benelux wel een leger vergelijkbaar als de VS weet te onderhouden en dat bleek ook niet zo zijn. Dus dat was voor mij wel een moment van bezinning waarin ik de zelfonderschatting wat meer op een realistisch niveau wilde terugbrengen. Het lijkt wel alsof veel mensen profijt hadden van onze collectieve zelfonderschatting.

Maargoed, heel eerlijk - we kunnen beter iets meer uitgeven zodat we er zeker weten goed op staan en het Kremlin het niet eens wilt proberen dan erop gokken dat als ze het proberen we dan terug kunnen slaan. Want uiteindelijk is 1 ding duurder dan een defensiemacht op peil houden en dat is er daadwerkelijk oorlog mee voeren.

Qua opschalen en tempo van opschalen zie je dat wel rap gaan in de landen die de hete adem daadwerkelijk voelen, zoals Polen. Meer westelijk lijkt die urgentie nog steeds niet zo groot inderdaad.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:04:
@DaniëlWW2 Ik denk ook dat je gelijk hebt.

Een bevolking terroriseren zal niet het doel zijn maar de infrastructuur die het mogelijk maakt om een functionerende en oorlogsmaterieel producerende capaciteit te hebben zeker wel.

Dat de bevolking daar last van heeft is dan collateral damage. Het is geen doel maar wel een bijkomstigheid.

Als er hier, of elders in Nato gebied, bommen op steden vallen is het echt gedaan met lief zijn. Ik snap dat ook wel ook al vindt ik oorlog een verschrikkelijk iets wat je eigenlijk liever wilt vermijden. Ik vermoed een "first blow" die dusdanig afschrikwekkend is dat de agressor zijn agressiviteit in de koelkast zet.
En dat laatste is precies wat het Kremlin gewoon (publiekelijk) meegedeeld moet worden. We hebben er alles al voor liggen tussen de voorraden aan Storm Shadow/SCALP, Taurus, JSSM, F-35, Eurofighter, Rafale etc etc. Zulk machtsvertoon is het enige dat het Kremlin begrijpt.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:11:
[...]

In het begin van het conflict heb ik al eens de collectieve militaire bronnen van alleen de EU opgeteld, zonder reservisten. Ik kreeg een beetje hoongelach over mij heen: het zou allemaal niet paraat staan en er niet toe doen als Ivan voor de deur zou staan.

Vrij naief om te denken dat een land met een economie kleiner dan de Benelux wel een leger vergelijkbaar als de VS weet te onderhouden en dat bleek ook niet zo zijn. Dus dat was voor mij wel een moment van bezinning waarin ik de zelfonderschatting wat meer op een realistisch niveau wilde terugbrengen. Het lijkt wel alsof veel mensen profijt hadden van onze collectieve zelfonderschatting.

Maargoed, heel eerlijk - we kunnen beter iets meer uitgeven zodat we er zeker weten goed op staan en het Kremlin het niet eens wilt proberen dan erop gokken dat als ze het proberen we dan terug kunnen slaan. Want uiteindelijk is 1 ding duurder dan een defensiemacht op peil houden en dat is er daadwerkelijk oorlog mee voeren.

Qua opschalen en tempo van opschalen zie je dat wel rap gaan in de landen die de hete adem daadwerkelijk voelen, zoals Polen. Meer westelijk lijkt die urgentie nog steeds niet zo groot inderdaad.
Ik heb die berekening uiteraard ook allang gemaakt. ;)
Ik overdrijf ook niet als ik zeg dat elk NAVO lidstaat 2% BNP, misschien iets meer, echt afdoende is. Maar het gaat om je committeren en het geld uitgeven waar het nodig is. En ook hier begint het te lopen. Er zit bijvoorbeeld een Leopard 2A8 alliantie/gezamenlijke aanschaf aan te komen, bestaande uit in ieder geval: Duitsland, Italië, Noorwegen, Tsjechië en Nederland. Als dat allemaal rondkomt, dan lijkt het om nog eens honderden tanks extra te gaan. Dan gaat die bal ook rollen.

Maar denk dat dit weer genoeg over bewapening was. Laten we maar weer wat terug gaan naar de politiek, diplomatie en economie. ;)

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Interessante Bloomberg docu over Russische olie, price cap sancties en een "shadow fleet"

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30

Nox

Noxiuz

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Zulk machtsvertoon is het enige dat het Kremlin begrijpt.
Tijd dat we militaire parades weer gaan introduceren. Alleen dan niet op de dam ofzo maar dat we gewoon schiphol airport gebruiken hiervoor. Kan je de grote tankers, f35 enz. ook langs laten komen _/-\o_ En dan een paar trucks met enorme groen geschilderde pvc-buizen erop :9

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Nox schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Tijd dat we militaire parades weer gaan introduceren. Alleen dan niet op de dam ofzo maar dat we gewoon schiphol airport gebruiken hiervoor. Kan je de grote tankers, f35 enz. ook langs laten komen _/-\o_ En dan een paar trucks met enorme groen geschilderde pvc-buizen erop :9
Wij Belgen zijn paraat! :P

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hopelijk kunnen ze goed met stenen gooien :Y)

March of the Eagles

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 11:32
gise schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:37:
Interessante Bloomberg docu over Russische olie, price cap sancties en een "shadow fleet"

[YouTube: The Shadow Fleet Fueling Russia’s War | Bloomberg Investigates]
Wat vind je hier interessant aan? 24 minuten is mij net wat te lang om dit zo maar even te kijken.

Edit: ik heb tammy.ai een samenvatting laten maken van deze docu.
0:04: 💰 The emergence of new players in the shipping industry is enabling Russia to bypass sanctions and dominate the energy trade, leading to clandestine behavior and political concerns.
4:57: 🚢 Russian shadow fleet transports oil to buyer countries through unclear ownership and operations.
10:38: 💰 Dubai's role in facilitating hidden ownership and operations for entities previously based in Geneva, London, and Singapore, has escalated in recent years.
15:00: ⛽ Illegal oil trading using spoofing signals benefits some traders amid rising oil prices.
19:25: ⛽ Challenges of controlling shadow oil trading, impact on prices, and ineffective sanctions enforcement.
Volledige samenvatting plus werkende timestamp vind je hier: https://tammy.ai/e/TNftG1V3dkfrN?type=basic

[ Voor 50% gewijzigd door Muncher op 19-01-2024 18:53 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Baltische staten gaan een defensielijn optuigen, om hun grenzen beter te kunnen beschermen in geval van oorlog:
De drie Baltische landen zijn het vrijdag eens geworden om hun grens met Rusland en Wit-Rusland uit te rusten met "defensie-installaties" om eventuele militaire bedreigingen tegen te gaan. Dat kondigt het Estse defensieministerie aan. Estland, Letland en Litouwen zullen de komende jaren defensieve installaties neerpoten aan hun grenzen met Wit-Rusland en Rusland, bedoeld om aanvallen te ontraden en zich te verdedigen tegen militaire bedreigingen.

De Letse minister van Defensie, Andris Spruds, zei op X dat het gaat over een "Baltische defensielijn om de oostelijke flank van de Navo te verdedigen en onze tegenstanders hun vrijheid van beweging af te nemen".

Zijn Estse ambtsgenoot Hanno Pevkur zei: "De oorlog die Rusland in Oekraïne voert, toont dat behalve uitrusting, munitie en manschappen, fysieke defensieve installaties aan de grens ook noodzakelijk zijn", aldus Pevkur. De Baltische staten behoren tot de grootste bondgenoten van Oekraïne, al van bij het begin van de Russische invasie.

March of the Eagles

• Alpina
  • Nu online
Mooi! En uiteindelijk zal er een nieuwe ‘muur’ komen. In Polen staat die er fysiek grotendeels al bij de grens met Wit-Rusland
Het is nu eenmaal niet anders met zo’n fijne buurman.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om de communicatie tussen landen, hoe toezeggingen gedaan worden,... te verstaan is nodig om de werking diplomatie te verstaan.

Aangezien de (voormalige) leiders van de diplomatieke diensten niet zomaar uit de biecht klappen over hoe ze landen belazerd hebben, grondgebieden/vermogens/welvaart opgedeeld hebben,... ga je naar andere bronnen zoeken die wel de kennis en ervaring hebben om daarover te spreken.

Ik kan al zeggen dat diplomaten in EVE Online geen last hebben van grenzen opgelegd door de politiek, kernwapens en MAD-doctrine.

Anderzijds kan je ook zeggen "Wat als de pre-kernwapen situatie terugkomt? Zoals hoe vroeger oorlog tussen grootmachten starten de norm was. Als veel landen denken dat het annexeren van een buurland normaal is.". Dan is het wel nuttig om te weten wat het volledige potentieel van diplomatie is.

Er bestaat een petrischaaltje waar je menselijk gedrag (en vooral het slechte in de mens) kan laten uitspelen en analyseren.

Iemand die een diplomatieke dienst runt, legt uit hoe diplomatie werkt en de oorlogsvoering kan sturen.
CSM9 member and Goonswarm’s head diplomat Sion Kumitomo discusses the little known fundamentals of diplomacy and what it takes to lay the foundation to keep a coalition of tens of thousands of pilots flying towards unified goals. Thoughts on relationship building, practical considerations, organizational structures, pragmatic problem solving, and applied realpolitik. - Sion Kumitomo, GoonWaffe
Zijn mentor is een Amerikaanse diplomaat die in een aanslag gestorven is:
Slain diplomat remembered fondly as gamer 'Vile Rat'

One of the Americans killed in that attack on the U.S. Consulate in Libya spent his days making peace and spent his spare time doing the same thing, online. Sean Smith is being remembered by hundreds of fellow gamers as his influential alter-ego, "Vile Rat". Ezra Klein describes the impact Smith had online and how he's being remembered in a totally different universe among virtual strangers.
https://www.msnbc.com/the...amer-vile-rat-43912771756
YouTube: MSNBC: Slain Diplomat Remembered Fondly as Gamer 'Vile Rat'

'Vile Rat' heeft een decennium voor State Department gewerkt met zoveel passie voor het beroep dat hij het ook in-game deed.

Zo zie je hoe gespecialiseerde kennis in een community op het Internet terecht komt.

Hij heeft meer allianties kapot gemaakt dan de meeste oorlogsleiders en heeft coups georganiseerd, puppet governments geïnstalleerd, heeft lijnen op de kaart getrokken dat grondgebieden en wealth opgedeeld heeft,... Hij geeft een introductie richting de smokey backrooms where deals are made and fates are sealed.

Wat is diplomatie? Hij gebruikt het woord anders dan de meesten. Diplomacy = Foreign Policy

Er bestaan interne diplomaten binnenlandse issues of issues tussen de alliantieleden oplossen. Ze zijn om conflicten tussen persoonlijkheden en ego's glad te strijken. Maar deze diplomaten hebben toegang tot strafmaatregelen die op onderdanen/organisaties of leden/lidstaten toegepast worden.

Voor hem is diplomatie bij definitie buitenlandse beleid, de skill sets zijn vergelijkbaar met de interne diplomaten, maar je hebt alleen toegang tot de zachte woorden en macht van de krijgsmacht. Dat is wat diplomatie is, buitenlands beleid en alleen maar buitenlands beleid.

Hij heeft als hoofddiplomaat 8 tot 12 diplomaten onder zich om een coalitie op te bouwen en bouwt relaties met vijandelijke mogendheden of blaast relaties op.

Diplomatie is iets totaal anders dan een militaire eenheid leiden of de logistiek runnen. Is het de moeite waard om aan diplomatie te doen? Zou je iets om diplomatie geven?

Diplomatie is niet intrinsiek goed. Het afhankelijk van je doel.
  • Als een groep roofridders op een heuvel wonen en van tijd tot tijd naar beneden komt om het platteland leeg te roven, dan heb je weinig aan diplomatie.
  • Als je de heroïsche last stand in 300 wilt naspelen, dan heb geen diplomatie nodig.
  • Als je doel is om relaties op te bouwen, met vijanden voor gemeenschappelijke doelen samen te werken, een grand coalition opbouwen, dan heb je misschien diplomatie nodig.
Er is een extrinsieke waarde. We horen vaak over bruggen bouwen, vrienden maken,... Dat is een onderdeel van diplomatie, maar is niet allesomvattend.

Hij geeft een voorbeeld van wat je met diplomatie kan bereiken.

offtopic:
Hij was in de positie van een alliantie die na zware verliezen in een regio zit onder de invloedsfeer van de grootste, rijkste en oudste coalitie ooit. Die coalitie was een hiërarchische systeem met vazallen en oorlogsvoering over wealth. Zijn kant was niet voor deze ideologie, was niet groot, aan het heropbouwen en richt een regionale coalitie op.

Een van zijn eerste zetten was een vazal van de grootste machtigste coalitie uit de regio zetten. Jullie doen niet mee met onze verdedigingsvloten. Jullie zijn met ons of tegen ons. Ze wilden niet meewerken met een unestablished en onbetrouwbare partij.

De grootste machtigste coalitie zag het als "het is meer miserie dan de moeite waard, het zijn slechts Goons (Something Awful)". Je kan niet zomaar een vazal van de grootste machtigste coalitie buitentrappen zonder militaire reactie langs alle kanten.

Dan gebruikte hij het meest gevreesde wapen dat de bureaucratie heeft. De audit. Ze auditen een vazal onder een andere invloedsfeer om iets te vinden waardoor ze de controle over hun bezittingen konden krijgen. Het was de beste tool dat ze konden kiezen, want de leider van een vazal jat geld van de organisatie.

Het was awful voor de vazal, maar een opportuniteit voor zijn kant om alles te pakken wat ze willen. Maar aan zijn kant was politieke kapitaal allang verspeeld. Een goede bondgenoot en vriend TEST Alliance (Redditors) op het moment werd ingeschakeld en hij gaf hen een plan. Hij wist dat ze fun en geld leuk vinden en stelde voor een hulpkonvooien te sturen, vrachtschepen met leadership skillbooks en bieden hun Ship Replacement Program aan de spelers van een vazal.

Corporations en allianties in EVE Online heffen belastingen om bv een Ship Replacement Program te financieren. Er is een defensiebudget om de kosten van de logistiek, basissen,... en verliezen tijdens militaire operaties te betalen.

Als je belastingen in een game betaalt, dan wil je wel waar voor je geld krijgen. Naast de grootschalige oorlogen voor de piloten, zijn er miners die dure zeldzame grondstoffen ontginnen, industriëlen die gemakkelijker toegang tot zulke grondstoffen willen hebben tegen lagere prijzen dan wat de consument in een trading hub betaalt. Van een jattende leider word je niet blij, minder endgame content en kleinere winstmarges.

Het is vernederend dat een newbie-alliantie hulpkonvooien en betere Ship Replacement Programs kan aanbieden dan een bestaande alliantie. Een andere broodheer kan beter voor de mensen zorgen dan de huidige. Het lokte een meltdown van de leiders en het laatste restje geloofwaardigheid verdampte.

Een diplomaat die een bondgenoot op ideeën bracht, zorgt ervoor dat de vijand niet kan achterhalen wie erachter zit. Als de leiding, het management,... plannen maakt, dan kan een spion het oppikken.

Hij kon zijn kant als de bezorgde derde partij (die oorlog wilt voorkomen) opstellen en suggereerde aan de grootste machtigste coalitie ergens een plekje voor die puinhoop van een alliantie te zoeken. Zijn kant kreeg de grondstoffen en het grondgebied zonder een schot te lossen.

Dit is de extrinsieke waarde van diplomatie. Het is niet bruggen bouwen, maar beleid.

In diplomatie is oorzaak en gevolg nooit duidelijk. Misschien heeft hij met iemand gesproken en dat heeft misschien invloed of geen invloed. Misschien heeft hij een gesprek niet gevoerd en dat heeft gevolgen. De tijdschaal van diplomatie is geologisch en niet direct.

Je kan de troepen op het slagveld zetten, de kills, progress updates,... komen direct binnen en je weet al snel wie de veldslag aan het winnen of verliezen is. Als de mensen van de logistieke afdeling iets niet doen, dan merk je direct dat de installaties offline gaan of de oorlogsmachine komt tot stilstand.

Door de combinatie van onduidelijke causaliteit en uitgestrekte tijdsspanne is het moeilijk voor wie geen diplomatie doet om diplomatie te begrijpen.

De basisregels van de diplomatie (op z'n Amerikaans):
  1. Hou altijd aan je woord. Er zijn weinig dingen in diplomatie dat geen grijze tinten heeft. Het gaat niet om eer of Bushido, maar pure pragmatisme. Als je niet aan je woord houdt, dan willen mensen niks met jou te maken hebben. Als een diplomaat heb je alleen je woord/reputatie. Mensen hoeven jou niet leuk, aangenaam,... te vinden en kunnen denken dat je de slechtste mens in de wereld bent. Maar als er een gemeenschappelijke vijand is en je houdt aan jouw deel van een deal, dan zetten ze troepen op het slagveld om jou te helpen de vijand te verslaan.
    offtopic:
    Een voorbeeld van wat er gebeurd als je niet aan je woord houdt. Zijn kant is niet blij met de leiders van zijn bondgenoot veranderen continue en hun paranoia over Goonswarm zou TEST kapot maken. Om de relaties te verbeteren, inkomsten verhogen en voor expansie spraken ze af om samen te werken. Zijn bondgenoot houdt niet aan de deal en werd vogelvrij verklaard. Wat doe je met een onbetrouwbare buur aan je zuidgrens? Je gaat daar de grondstoffen en grondgebied pakken. Met een andere partij doe je een voorstel: "We kunnen jullie leven zuur maken, maar als jullie zich buiten een oorlog in een bepaalde regio houden dan laten we jullie met rust." en deze breekt ook hun woord. Ze hadden het moeten weten na 3 of 4 keren hun woord niet houden. Zijn kant zat in een slechte positie, outnumbered en oorlog ver van huis, terwijl de vijand dicht bij huis vecht. Hoe kan je nog een straf uitdelen dat niet met militaire macht uit te voeren is? Jullie doen niet meer mee met de OTEC (woordspeling op OPEC om enorm dure oorlogen over de lucratieve grondstoffen te voorkomen en de race naar de bodem met dumpingprijzen te voorkomen) en al hun bezittingen zijn vogelvrij.
    Ze zouden niet aan bepaalde oorlogen meegedaan hebben en op bepaalde posities op de kaart staan zonder de gebroken deals. Acties hebben consequenties.
  2. Beloof niets. Als je woord zo belangrijk is, dan luister je goed, knikt beleefd, commit aan zo weinig mogelijk. Uiteindelijk moet je wel aan iets committen. Waarvoor heeft de tegenpartij tijd in een gesprek gestoken? Om iets eruit te halen.
  3. Laat jezelf (ego, trots) op de plank achter. Vermoedelijk de moeilijkste regel van de basisregels. Als een persoon heb je je wensen, behoeften, verlangens,... al dat heeft hier geen betekenis. Je doet wat er nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Je gaat bedelen, kruipen, bedreigen, vleien... Er is geen ego, trots, empathie, sympathie,... Het enigste dat telt, is het resultaat. Veel mensen worstelen hiermee. Als een alliantieleider jou beledigt, dan word je defensief. Soms is het goed om defensief te worden en soms is het niet goed. Dat is afhankelijk van je beleid en doelen. De ideale diplomaat heeft "ice water in the veins" en laat zich door niks schrikken. Het is mooi om te zien hoe iemand van de gewone persoonlijkheid naar totaal andere persoon omschakelt. Alle goede diplomaten doen dit. Heel moeilijk om je ego opzij te zetten. De meeste mensen kunnen dit niet.
  4. Diplomaten zijn niet diplomatisch. Dit is de meest voorkomende misvatting. Een diplomaat hoeft niet beleefd te zijn. Soms is het nodig. Ze blussen niet altijd branden, maar creëren soms ook nieuwe branden. Als soms mooie woorden niet werken, dan haal je de stokken boven om te slaan, dreigen,... Niet altijd, soms wel. Of soms een dreiging impliceren, logische valkuilen of je speelt op de onzekerheden van een persoon in (bv putin is een midget die op hoge hakken staat). Het is niet vriendelijk, maar het kan je doel dienen. Je kan niet over je heen laten lopen, soms is het juist beter dat ze over je heen lopen.
  5. Perceptie = realiteit. Je bent hier met persoon tot persoon bezig, er zit niks van game mechanics ertussen. Hoe zij over jou denken, dat is hun realiteit. Als zij denken dat je de vreselijkste persoon in de wereld bent, dan maakt het niets uit wie echt bent. Misschien kan je hen overtuigen om iets anders te denken, maar tot aan dat moment ben je voor hen de vreselijkste persoon en zij zien jou als een doelwit, handelen ernaar,... Je kan het gebruiken. Als ze denken dat je een vreselijke persoon bent, dan kan je vreselijk gedragen en het leidt tot interessante self fulfilling prophecies. Mensen gaan iets zo graag als de waarheid willen geloven dat ze hun eigen realiteit en eventualiteiten creëren.
  6. Nooit in een bepaalde positie/idee te diep vastzetten. Een diplomaat moet wendbaar zijn en niet te diep betrokken in een bepaald idee. Er komt altijd nieuwe informatie binnen, anderen kunnen ideeën hebben die minstens zo goed als de jouwe zijn. Anders sluit je nieuwe mogelijkheden uit. Dit is een probleem in diplomatie, want er is geen juist of fout. Geen zwart of wit in diplomatie. Alleen tinten van waarschijnlijkheden, risico's en wie de waarschijnlijkheden en risico's het best kan inschatten wint. Wat als iemand anders een even goede idee heeft? Praat het uit, (war)game het,... om te zien wat mogelijk kan gebeuren. Je moet hiervoor open zijn voor de mogelijkheid dat je ongelijk hebt. Het geeft je enorme strategische vrijheid als je niet aan iets vastklampt. Je kan een stap achteruit doen, aanpassen en iets anders gaan doen.
  7. Een echt persoon zijn. Mogelijk tweede moeilijkste van de basisregels. Je kan naar de koude diplomaat modus omschakelen, maar je kan niet die persoon zijn. Waarom? De mensen onthouden hoe jij als diplomaat hen behandeld. Een vriendelijk persoon zijn is pragmatisch. Als een nieuwe diplomaat werd hij door bepaalde alliantieleiders als niet belangrijk beschouwd. 2 van die allianties bestaan niet meer. Je weet niet met wie dat je aan het praten bent. Het kan een warlord op een alt account zijn of een toekomstige grote naam waarover boeken geschreven wordt. Zelfs al voel je belangrijk op een dag, je kan niet de "We hebben jullie niet nodig, praten niet met jullie,..." gedachte hebben en praat met iedereen. Behandel hen genereus en met respect. Begin altijd met mensen behandelen zoals mensen. Je weet niet wie de andere persoon is en naar waar dat die in termen van macht, invloed,... gaat. Wanneer je met mensen omgaat, dan willen de mensen niet de hele tijd over business praten. Dat is saai en er is niet zoveel business om erover te praten. Over koetjes en kalfjes praten is leuk of ze borrelen. Het bouwt menselijke connectie op. Enigste manier om dit te kunnen doen, is dat je een interessante persoon bent.
Wat maakt een diplomaat een goede diplomaat?
  1. Nieuwsgierigheid, verwondering. Er zijn diplomaten die denken "Ik kan dit ook, deals sluiten, grondstoffen/land toewijzen,...", gaan voor de controle, machtsfantasie en houden niet lang vol. Diplomatie gaat over met mensen als mensen omgaan. Het verstaan van de menselijkheid en nieuwsgierig zijn. Waarom reageren mensen zo als je ze zo behandelt? Hoe gaat iemand reageren als je dit of dat doet? Hoe zou jij reageren als je dit doet? Het willen weten wat iets met mensen of situaties tussen allianties doet. De nieuwsgierigheid kan niet aangeleerd worden. Je kan niet iemand aanleren om meer te willen weten over mensen, menselijk gedrag,... en oplossingen op complexe problemen toepassen.
  2. Cultureel bewustzijn. Zowel in de buitenwereld (nationaliteiten) en in-game. Wat in de ene cultuur gezegd kan worden, kan in een andere cultuur niet. Je kent hun geschiedenis, sociale normen, referentiekader (gedeelde ervaringen),... zodat je iets zegt dat zij kunnen begrijpen en plaatsen in hun wereld.
  3. Retoriek in de Amerikaanse betekenis is geen pejoratief. In Europa is dat iets anders. In de VS is retoriek woorden gebruiken om iemand te overtuigen om iets te doen dat je wilt of om te communiceren hoe je voelt of om duidelijk te zijn. De mogelijkheid om met woorden over te brengen wat je wilt is immens. Je kan prachtige ideeën in je hoofd hebben, maar de mensen kunnen lauw reageren op wat je gezegd hebt. Je moet van hier (in je hoofd) naar daar (de mensen) kunnen vertalen.
  4. Analytische probleemoplossing. Incomplete data set, een hoop onbekenden, heleboel mensen kunnen tegen je liegen,... Je weet nooit volledig wat er echt aan het gebeuren is. Je taak is om orde in deze chaos te brengen en daarvan een beleid maken. Hoe doe je het? Je vergaart zo veel data als mogelijk en clusteren. Je ziet wat mensen zeggen en wat ze doen. Wat ze over iets zeggen. Je kan met je spionnen praten. Je evalueert al je data op bias en sommige bronnen zijn meer biased, sommige mensen liegen tegen jou. Er is hier niet echt deductief redeneren, maar inductief redeneren. Een concrete oplossing zoeken op basis van een incomplete data set. Je moet heel kritisch erover nadenken, het is niet gemakkelijk, wel uitdagend. Er is elke dag een nieuwe uitdaging in het leven van een diplomaat.
  5. Tijd (in the field). Je kan alle vaardigheden hebben en de basics verstaan, maar je zal geen goede diplomaat zijn zonder het lang genoeg te doen. Hij zegt meestal tegen zijn diplomaten dat zij na een jaar misschien de basics verstaan. Je hebt veldervaring nodig om jezelf te testen. (Klinkt zoals de moeilijkheid van het actief beleggen. Hoe reageer je op het sentiment, de emoties,...?) Je staat ergens te spreken en gaat met een deal akkoord namens tienduizend mensen. Dat is druk op je schouders, want je weet dat als je iets verpest, dan willen heel veel mensen dat je kop rolt. Je houdt hiermee rekening terwijl je in real time met iemand aan het praten, onderhandelen,... bent. De enigste manier om de vaardigheden te leren is tijd.
  6. Niet op voorhand kunnen zeggen wie een goede diplomaat wordt. Hij heeft alles in het aanwervingsproces uitgeprobeerd. De enigste manier om het te weten te komen, is de nieuwe diplomaten uitsturen. Hij ziet wie de shark tank overleeft en wie niet.
Wanneer je in diplomatie bedreven bent, kan je plannen op plannen stapelen tot een dermate complexe tapijtwerk dat alleen jij begrijpt.

Niemand kan het werk van een diplomaat appreciëren tenzij als zij een andere diplomaat is. In maanden aan chatlogs, gesprekken, de woorden dat je gebruikt, de woorden dat je niet gebruikt,... Een diplomaat kan zien wat gezegd is, niet gezegd is, wat is opzettelijk niet gezegd, wat is uit beleefdheid niet gezegd, wat is niet gezegd maar eigenlijk wel gezegd zodat de andere persoon het weet. Naar een steekspel tussen 2 ervaren diplomaten kijken is mooi. Ze testen hun woorden, posities,... tegen elkaar, pareren.

Een metafoor voor diplomatie is een mijnenveld in een balzaal. Elegant, traagbewegend, iedereen mooi gekleed. Je weet niet of je partner jou naar een mijn stuurt of van een mijn weg stuurt, maar je weet dat een verkeerde stap betekent dat je eraan gaat.

Wat betekent dat voor de verhoudingen tussen rusland en het Westen?
  1. Hou altijd aan je woord.
  2. Beloof niets.
Dit verklaart waarom Westerse landen zo terughoudend met toezeggingen zijn en iets pas toezeggen als het bijna of al in Oekraïne staat.

Een land moet al heel zeker zijn dat iets geleverd kan worden voordat een toezegging gedaan kan worden. Werkt het? Indien niet, hoe lang duurt het opknappen? Hoeveel hebben we? Is dat genoeg voor onze noden? Hoeveel kunnen we missen?

Er kan op een opvolger gaat in productie en doet goed in de testen gewacht worden. De eerste levering van de Precision Strike Missile (PrSM) is niet veel later dan de eerste inzet van ATACMS in Oekraïne.

De belofte van een miljoen artilleriegranaten is niet verstandig, want deze doelstelling wordt niet gehaald. Dit wordt ook in een cursus "klantgericht werken" aangehaald, beloof minder dan wat je levert zodat de klant meer krijgt dan verwacht ipv teleurstelling.

Wapendeals zijn meer dan zakelijke transacties. Het is eigenlijk beschermgeld aan een beschermheer betalen.

Het stilvallen van de russische wapenexport is niet alleen omdat de productiekwaliteit bedenkelijk is en onbetrouwbare leverancier (bv India stuurde tanks naar rusland voor upgrades en ze zijn op Oryx's lijsten beland). Armeniërs hebben geen bescherming van de russen gekregen.

Als een Westerse land hun steun voor Oekraïne stopt, dan wordt zo'n land als onbetrouwbaar gezien.

Als de Amerikaanse steun voor Oekraïne wegvalt, dan gaan veel Aziatische landen afvragen hoe betrouwbaar de Amerikaanse steun voor hun verdediging tegen China is. Isolationisme is niet nieuw. Dan kunnen ze beter bij een andere mogendheid wapens kopen en voor bescherming betalen.

Wat doe je met een onbetrouwbare partij aan je grenzen? Hun assets, grondstoffen, grondgebieden,... opsplitsen, afpakken of toewijzen.

De Amerikanen, Britten, Fransen, Turken, EU,... sluiten deals in de Kaukasus, Centraal Azië,...
  • Diplomaten zijn niet diplomatisch.
Hebben we gezien hoe Oekraïne zoals een schoolmeester punten/beoordelingen aan landen gaf. Oekraïne is geen deurmat en laat niemand over heen lopen.
  • Perceptie = realiteit.
rusland heeft een heel afwijkende perceptie van de landen/nationaliteiten in de wereld. Wij kunnen dat aansterken zodat zij steeds meer en meer "waarheid" in hun eigen leugens zien en handelen volgens hun perceptie = realiteit.

Als zij denken dat ze oorlog tegen het hele Westen aan het voeren zijn, dan gaan ze dermate veel mobiliseren dat het demografisch nooit meer goed gaat komen of de regio's komen in opstand. En alle materiaal dat ze in de laatste 100+ jaren geproduceerd, verzameld, verstopt,... hebben, wordt naar het front gestuurd totdat echt alles op is.

Als zij denken dat het Westen geen ruggengraat heeft, de burgers zijn niet bereid om wat luxe op te geven en de politiek draait zoals een weerhaan, dan blijft rusland steeds meer geld, mensen en materiaal in de oorlog vergokken.

De verdeeldheid, extreemrechts krijgt een kwart van de stemmen, Trump kan terugkomen, disfunctionele politiek in de VS,... is eigenlijk goed om russische perceptie van de Westerse zwaktes nog wat meer te bevestigen om de russen nog wat dieper in de vleesmolen te laten lopen.

rusland heeft de oorlog existentieel genoemd. Existentieel kan je verstaan als een voormalige kolonie onafhankelijk kan blijven, dan willen veel regio's in rusland ook onafhankelijk worden. Zo zijn de russen overtuigd om all-in te gaan. Als Oekraïne niet kapot gaat, dan gaat rusland kapot.

Wat kan ik hieruit concluderen?

Als Trump Oekraïne, Europa, de NAVO,... in de steek laat, dan vragen de Aziatische landen af wat de Amerikaanse steun tegen China waard is.

Gelukkig is een Chinese deal weinig waard, Italië stapt uit de Belt Road Initiative wegens de Chinese bedrijven profiteren veel meer ervan dan de Italiaanse bedrijven en Duitsland, Frankrijk,... exporteren veel meer naar China zonder BRI.

Als de diplomaten helemaal los kunnen gaan en hun ding mogen doen, dan wordt rusland versplinterd als "straf" voor het breken van de pre-2022 deals/verdragen met de Westerse landen.

Onbetrouwbare partij aan je grenzen = het is tijd om hun spullen af te pakken of herverdelen.

Dit versterkt de russische perceptie dat het Westen rusland kapot wilt maken en de russen vergokken alle hun Sovjet erfenis in de oorlog zodat ze nooit meer het materiaal in voldoende grote hoeveelheden hebben om een ander land binnen te vallen.

Voor de Oekraïners en Oost-Europeanen is de beste uitkomst ook rusland zodanig reduceren/slopen dat het nooit meer een dreiging voor eender welke klein land op de landkaart kan zijn.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-12 16:12
Ik kwam deze nog tegen, opvallende uitspraak

[quote] https://news.sky.com/story/russia-could-attack-nato-within-five-years-german-defence-minister-warns-13051620 [/quote]
As 90,000 personnel prepare for the alliance's biggest military exercises in decades, there's a warning that Russia could attack by 2034 or sooner and citizens are being urged to get ready for a major conflict.
Ik zie dat imo juist niet gebeuren op de korte termijn, er is duidelijk geen capaciteit meer over om een een nieuw front te openen elders in europa.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 11:32
earvaag schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:48:
Ik kwam deze nog tegen, opvallende uitspraak

[quote] https://news.sky.com/story/russia-could-attack-nato-within-five-years-german-defence-minister-warns-13051620 [/quote]

[...]

Ik zie dat imo juist niet gebeuren op de korte termijn, er is duidelijk geen capaciteit meer over om een een nieuw front te openen elders in europa.
Dit is al een tijdje in het nieuws. Ze hebben het over 2034 of eerder: dat is niet echt korte termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Muncher op 20-01-2024 16:24 ]

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-12 16:12
Muncher schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Dit is al een tijdje in het nieuws. Ze hebben het over 2034 of eerder: dat is niet echt korte termijn.
Ik vind 10 jaar juist wel korte termijn, als je bedenkt wat er allemaal nodig is om voor te bereiden. ;) . De strijdt in UA moet beslecht zijn, wat ik de komende paar jaar nog niet zie gebeuren. Het leger moet weer opgebouwd en bewapend worden daarna, ondanks sancties en leegloop van hoogopgeleiden. En dan niet mobiks en ouwe meuk renoveren maar echt nieuw en beroeps, nieuwe officieren. Het front word veel groter ook dan bij UA nu. Misschien mis ik iets, maar ik zie ze geen nieuwe smo uit de hoge hoed trekken komende 10 jaar.

Daarom vond ik dit opvallend, en vraag ik me af wat de achterliggende redenatie of intentie is tussen de regels.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:45
shoombak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Dienstplicht is helemaal niet relevant. Een langdurige conventionele clash tussen de NAVO en Rusland zit er niet in. Vermoedelijk blijven de aanvallen in een grijs gebied door ten eerste beinvloeding dmv fear, uncertainty and doubt, met daaropvolgend aanvallen in het cyber domein. In de chaos zal er wellicht een poging gedaan worden om de NAVO artikel 5 bluf te callen, bijvoorbeeld met raketten op Westerse steden. En ik verwacht dat de reactie die daarop volgt onze toekomst bepaald. Want de volgende stap is nucleair, en dat zal Rusland laten weten.
Daar denkt de NAVO toch anders over. Die hebben het wel over dienstplicht. Een beroepsleger is leuk voor conflicten in Afghanistan, niet tegen een tegenstander als Rusland, aldus de NAVO.

Frankrijk heeft weleens informatie over zijn doctrines uit de koude oorlog gedeeld. De doctrines zijn er uberhaupt op gebaseerd dat er in de basis zo lang mogelijk conventioneel gevochten wordt, tot een bepaalde grens. Daarna volgt één waarschuwings atoomwapen en als dat niet werkt de rest.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
earvaag schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Ik vind 10 jaar juist wel korte termijn, als je bedenkt wat er allemaal nodig is om voor te bereiden. ;) . De strijdt in UA moet beslecht zijn, wat ik de komende paar jaar nog niet zie gebeuren. Het leger moet weer opgebouwd en bewapend worden daarna, ondanks sancties en leegloop van hoogopgeleiden. En dan niet mobiks en ouwe meuk renoveren maar echt nieuw en beroeps, nieuwe officieren. Het front word veel groter ook dan bij UA nu. Misschien mis ik iets, maar ik zie ze geen nieuwe smo uit de hoge hoed trekken komende 10 jaar.

Daarom vond ik dit opvallend, en vraag ik me af wat de achterliggende redenatie of intentie is tussen de regels.
Men is bang voor een wapenstilstand. De Russische oorlogseconomie wordt steeds sterker. Een wapenstilstand in combinatie met het doorzetten van deze oorlogseconomie stet Rusland in staat om een serieuze bedreigen te vormen voor de baltische staten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Blijkbaar is de verkoop van Alaska aan de VS, nu ook illegaal volgens Poetin.

Ik wens Poetin veel succes met het terugkrijgen van dat stukje "Russisch grondgebied". :+

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:54
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:00:
Blijkbaar is de verkoop van Alaska aan de VS, nu toch illegaal volgens Poetin.
[Twitter]
Ik wens Poetin er veel succes met het terugkrijgen van dat stukje "Russisch grondgebied". :+
Ik weet niet wat Poetin rookt... Maar dat moet heel sterk spul zijn... :D. Als het nog veel gekker wordt, dan moet er toch eens wat opstaan wat het overneemt ? (en wat dat dan is, dat laat ik even in het midden, maar het zal vast niet beter zijn...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:00:
Blijkbaar is de verkoop van Alaska aan de VS, nu ook illegaal volgens Poetin.
[Twitter]
Ik wens Poetin veel succes met het terugkrijgen van dat stukje "Russisch grondgebied". :+
Als dat lukt moeten wij het ook eens proberen met New York (Nieuw Amsterdam destijds). :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-12 13:02
asing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Als dat lukt moeten wij het ook eens proberen met New York (Nieuw Amsterdam destijds). :)
Vlaanderen:

Baudet: "Het is raar dat Vlaanderen onderdeel is van België."

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• sdk1985
rapture schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:40:

Als Trump Oekraïne, Europa, de NAVO,... in de steek laat, dan vragen de Aziatische landen af wat de Amerikaanse steun tegen China waard is.
Trump gaat de oorlog in een dag beindigen :X
Meanwhile, Trump, who did not participate in the first debate, has said he will end Russia’s invasion in one day if he wins back the White House
Wat overigens niet onhaalbaar is. De US kan Oekraïne dwingen land op te geven.

Verder mis ik even hoe dit wat zegt over China. De US positioneert alleen al 4 'carrier strike groups' tegenover China . In Europa is dat er ééntje. Lijkt mij duidelijk waar de focus ligt.

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:41
sdk1985 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:41:

Wat overigens niet onhaalbaar is. De US kan Oekraïne dwingen land op te geven.
Die zie ik even niet. Hoe dan?

Daily driver; MB R171 SLK280

• sdk1985
mir4dor schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Die zie ik even niet. Hoe dan?
Dreigen met per direct stoppen met leveren van munitie, wapensystemen, inlichtingen en doel informatie/assistentie.

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:41
sdk1985 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Dreigen met per direct stoppen met leveren van munitie, wapensystemen, inlichtingen en doel informatie/assistentie.
Ja dat zit al een tijdje in de lucht. Maar dat betekent niet zondermeer dat UA land op gaat geven lijkt me. Althans, niet om die reden.

Daily driver; MB R171 SLK280

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:13

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Mensen, laten we niet vervallen in slowchat

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant liveblog

Navo sluit contract voor artilleriemunitie ter waarde van ruim 1 miljard euro
De Navo heeft een contract ter waarde van 1,1 miljard euro getekend voor de aankoop van 220 duizend artilleriegranaten, waarvan een deel is bedoeld voor Oekraïne. Dat heeft het militaire genootschap bekendgemaakt. Het gaat om granaten van 155 millimeter, de standaardmaat binnen de Navo, die vanaf volgend jaar geleverd worden.
[...]
De Navo sloot het contract namens verschillende bondgenoten, waardoor een lagere prijs kon worden bedongen. De lidstaten zullen de granaten ook gebruiken om hun eigen voorraden aan te vullen. Hoeveel granaten precies naar Oekraïne gaan, is niet bekend.

Volgens secretaris-generaal Jens Stoltenberg van de Navo zullen de artilleriegranaten niet op korte termijn nodig zijn voor een conflict in een van de lidstaten. ‘We zien geen directe of onmiddellijke dreiging’, zei hij na ondertekening van het aankoopcontract. Voor de Oekraïeners zijn de granaten volgens Stoltenberg echter wel van levensbelang. ‘De oorlog in Oekraïne is inmiddels een gevecht om wapens geworden.’
Een fors artilleriegranaat contract, en zo te zien toch echt specifiek voor Oekraïne. Er gebeurt op de achtergrond dus echt wel wat

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 14:56
teacup schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:36:
Volkskrant liveblog

[...]

[...]

[...]

Een fors artilleriegranaat contract, en zo te zien toch echt specifiek voor Oekraïne. Er gebeurt op de achtergrond dus echt wel wat
Muah.
De eerste levering wordt eind 2025 verwacht.
:O :O :O

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:30

ZenTex

Doet maar wat.

Ja, maar met zo'n serieus contract, na de aankooporder van de EU, zijn de orderportefeuilles goed gevuld en kunnen ze serieus gaan opschalen zonder zich al te druk om de investeringskosten te maken.

Mag ook wel, voor 5000 USD per granaat.

Verwijderd

teacup schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:36:
Volkskrant liveblog

[...]

[...]

[...]

Goed nieuws, maar anderzijds wel jammer dat de beschaafde wereld extra kosten moet maken voor buren die nog in het verleden leven en bepaalde primitieve driften niet kunnen onderdrukken.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit gaat ook om de constante opbouw van productiecapaciteit. Capaciteit die over de jaren opgebouwd moet worden en waarvoor de producten ook garanties van afname nodig hebben. Maar het sluiten van meer en meer van dit soort contracten over langere tijdsduur, met meer landen, betekend ook dat er dieper gegraven kan worden in bestaande voorraden voor Oekraine. Een alternatief is nog steeds de "Zuid-Koreaanse" optie. Dit houdt in dat je 155mm projectielen van hun koopt voor eigen gebruik en westerse productie aan Oekraine doneert. Dit gebeurd al, maar de constant oplopende productievolumes in Europa en de VS, maken ook dit makkelijker en doeltreffender.

Natuurlijk is het allemaal veel te laat. Ik mopper inmiddels al 1,5 jaar over het opzetten van productie omdat ik na de eerste maand al begreep dat het jaren ging duren. Maar het begint eindelijk te lopen. De Fransen zouden (uit mijn hoofd) dit jaar al 1 miljoen 155mm projectielen gaan maken en de Duitsers liggen er niet ver achter. Maar die zijn nog bezig met nog verder opschalen. Twee jaar geleden was de capaciteit nog enkele tienduizenden per jaar, voor afzonderlijk beide landen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het NAVO-lidmaatschap van Zweden komt weer een stapje dichterbij:
Het Turkse parlement heeft voor het NAVO-lidmaatschap van Zweden gestemd. Dat is dinsdag bekendgemaakt. Daarmee komen de Zweden steeds dichter bij het bondgenootschap. Alleen Hongarije, dat aanvankelijk zei het besluit van Turkije te volgen, moet nog goedkeuring geven.

Dinsdag stemde in het Turkse parlement met 287 stemmen een grote meerderheid voor. Het aantal tegenstemmen kwam uit op 55. Vier mensen onthielden zich van stemming.

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Opzich wel positief:

De Russische duim is daar toch wat minder machtig dan in Hongarije.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2024 12:57 ]

PSN

• Tens
YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:54:
Opzich wel positief:
[Twitter]
Fico zit ook niet te wachten op het korten/blokkeren van EU-subsidies blijkbaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:52
YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:54:
Opzich wel positief:
[Twitter]
Hmm. Op zich wel positief. Maar, dit is dus de PM van Oekraïne, niet Slowakije. Laten we heel even wachten waar Bratislava zelf mee komt voordat we de vlag weer eens te vroeg uitsteken.

Oekraïne is wel eens eerder te vroeg geweest met goed nieuws...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 21:05
ZenTex schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Ja, maar met zo'n serieus contract, na de aankooporder van de EU, zijn de orderportefeuilles goed gevuld en kunnen ze serieus gaan opschalen zonder zich al te druk om de investeringskosten te maken.

Mag ook wel, voor 5000 USD per granaat.
220K granaten is vééééél te weinig. Rusland maakt er 2 miljoen per jaar en NK nog eens 1 miljoen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:36:
Het NAVO-lidmaatschap van Zweden komt weer een stapje dichterbij:

[...]
Orban rekt wel weer erg veel tijd, maar meld publiekelijk dat hij voor is iig:

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Fico zit ook niet te wachten op het korten/blokkeren van EU-subsidies blijkbaar.
Economisch gezien lijkt hij wel vatbaar idd:
In particular, he noted, Slovak private companies will supply armored excavators and demining machines based on the T-72 tank.

"Today I can say that Slovakia has already made a decision to supply two Bozhena-4 demining machines so that our sappers can carry out the relevant work in the de-occupied part of Kherson region. We are extremely grateful for this," Shmyhal said.

As Ukrinform reported earlier, Ukrainians and Slovaks are already jointly producing certain types of military equipment in Slovakia, and this cooperation will be scaled up.

During today's meeting, Prime Ministers of Ukraine Denys Shmyhal and Slovakia Robert Fico agreed that the Slovak government would not block Ukraine's purchase of weapons and equipment from Slovak businesses.
https://www.ukrinform.net...tion-of-defense-line.html

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2024 16:37 ]

PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had deze al in het Trump topic gepost maar ook relevant hier: Trump is actief aan het stoken om geen enkele grens-deal te accepteren.
Donald Trump on Wednesday privately pressured Senate Republicans to “kill” a bipartisan deal to secure the U.S. border because he doesn’t want President Joe Biden to chalk up a win ahead of the 2024 presidential election, according to a source familiar with the tenuous negotiations on the package.
Slecht nieuws voor Oekraïne. Ze zijn daarover ook verdeeld. Een deel is voor steun, maar anderzijds heb je MAGA onzin als:
“I don’t think Russia’s going to keep going,” Sen. Tommy Tuberville (R-Ala.), said when asked about the dangers of abandoning Ukraine.

“They have fought for two years just to try to get 50 miles in Ukraine. How in the hell are they going to go to Poland, Sweden, keep going through Europe?” he wondered. “That’s not going to happen.”
Ja Oekraïne vecht terug dankzij alle militaire steun, waar deze lui dus fel tegen zijn/waren. Zonder die hulp zag het plaatje er heel anders uit natuurlijk 8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Belarus heeft ook weer even in de 'Russische procedures voor gevangenen' bijgeleerd:
Belarus has conducted mass raids, interrogations and arrests of dozens of friends and relatives of political prisoners, a Belarusian human rights group said, in the regime’s latest crackdown on dissent.

At least 159 people were persecuted across the country on Tuesday in a “massive security raid” carried out by the Belarusian State Security Committee, referred to as the Belarusian KGB, according to Viasna Human Rights Center.
https://edition.cnn.com/2...tical-prisoner/index.html

PSN

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 22:06
vso schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 02:34:
[...]

zolang het niet geleverd is .. is het hot air in mijn optiek, net zoals de SS/SCALP dingen (taurus ?) die nog in de lucht hangen.

UA weet er wel raad mee, maar je kan weinig met Hot Air
Denk eraan dat zulke beloftes echt wel wat betekenen, het geeft een signaal af naar Rusland dat ze niet zo maar hun plan door kunnen drukken en hun doel kunnen bereiken. Waarom denk je anders dat er nu zoveel signalen zijn dat Rusland wil onderhandelen?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

consolefreak schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:06:
[...]
Denk eraan dat zulke beloftes echt wel wat betekenen, het geeft een signaal af naar Rusland dat ze niet zo maar hun plan door kunnen drukken en hun doel kunnen bereiken. Waarom denk je anders dat er nu zoveel signalen zijn dat Rusland wil onderhandelen?
Als de EU traag blijft met leveren is er veel minder animo om voor rusland om de onderhandelingstafel te gaan zitten (geen haast)

Bedenk wel dat je tegenover een persoon gaat zitten die zegt dat tie terug trekt en vervolgens net zo hard kan aanvallen. Al is dat misschien niet vandaag of morgen maar dat kan best over paar maanden zijn

de vraag die ik stel is is heel oekraine dan vrij of zijn delen van de bezette gebieden dan nog steeds in Russische handen? nog niet gesproken over andere zorgen.

Wellicht handig om gewoon af te wachten en te kijken wat er gebeurt.

Tja vanalles

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:03
[...]
Waarom denk je anders dat er nu zoveel signalen zijn dat Rusland wil onderhandelen?
Zijn die signalen er dan? Heb je bronnen of heb ik overduidelijk wat gemist?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
‘Onderhandelen’ houd in dat er een compromis mogelijk is.
RU wil alleen het 2e deel hun gestolen grond veilig stellen totdat ze een 3e keer kunnen proberen Kyiv te veroveren. :)

PSN

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Er is altijd wel wat te onderhandelen, bijvoorbeeld dat Rusland de hele regering in Den Haag laat overnachten, en een bufferzone vrijhoudt van militairen, en in ruil daarvoor laat Ukraine ze met rust. Doen we er een vrachtje blauwhelmen bij om nieuwe verkiezingen te regelen, en voila. Nee, da's zeker geen perfecte oplossing, maar die bestaat denk ik ook niet. Het scheelt wel duizenden doden aan Ukrainse kant, en da's ook wat waard.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rube schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Zijn die signalen er dan? Heb je bronnen of heb ik overduidelijk wat gemist?
https://twitter.com/ukraine_map/status/1750780024473444698
of voor de niet twitteraars
Ukraine 🇺🇦 is not giving up any territory, so this is not going to happen

Russia can agree not to oppose NATO membership but then have a country like Hungary oppose Ukraine from entering NATO indefinitely

Then rebuild their military and attack Ukraine again several years later
als reactie op
⚡️ Putin says he will guarantee security and will not oppose Ukrainian membership in NATO, but refuses to return occupied territories - Bloomberg.

"The Kremlin wants to end the conflict diplomatically" but will fight for Ukrainian lands "to the last bullet" if necessary.
edit:
ter info dit is o.a wat er nu rondzwerft .. neem het met een korrel zout in mijn optiek

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 26-01-2024 09:01 ]

Tja vanalles

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dat is goed nieuws. De situatie begint erg genoeg te worden voor Rusland om Oekraïne NATO lidmaatschap te laten krijgen mocht NATO dat doorvoeren. Dat is wel een grote knieval want als Oekraïne eenmaal bij NATO zit zal Rusland niet snel meer willen aanvallen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• PASware
Auredium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Dat is goed nieuws. De situatie begint erg genoeg te worden voor Rusland om Oekraïne NATO lidmaatschap te laten krijgen mocht NATO dat doorvoeren. Dat is wel een grote knieval want als Oekraïne eenmaal bij NATO zit zal Rusland niet snel meer willen aanvallen.
Maar hebben ze wel een flink deel van Oekraine ingenomen.

De enige fatsoenlijke uitkomst is terug naar de grenzen van begin jaren 90. Het kan niet zo zijn dat je buurman een stuk van je tuin inneemt en dan later zegt "neuh de rest hoeft niet, het is prima zo"

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:32
PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Maar hebben ze wel een flink deel van Oekraine ingenomen.

De enige fatsoenlijke uitkomst is terug naar de grenzen van begin jaren 90. Het kan niet zo zijn dat je buurman een stuk van je tuin inneemt en dan later zegt "neuh de rest hoeft niet prima, het is prima zo"
Inderdaad, enkel blijf ik er wel bij het gedeelte nu bezet was altijd al meer Russisch en is in dit geval ook met de grond gelijk gemaakt.

Het terug krijgen kost je veel levens en geld.
En de vraag is wat heb je liever?, ik zelf zou nooit toegeven.
Maar ja ik beslis niet over levens.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

de kanttekening hier is dat UA grondgebied als verloren moet accepteren.

vergeet niet dat wat de russen nu min of meer hebben overgenomen is grondstoffen, (mijnen) en het krim is erg belangrijk voor de scheepvaart.

beide dingen die ik UA niet zie opgeven,

Maar Rusland weet ook dat ze niet stand kunnen houden, dus ze willen eigenlijk alsnog met winst terug naar huis keren,

Enige probleem is dat rusland nu terug jagen over de grens heen werken is dat je als aanvaller veel meer verliezen gaat hebben ..

Kortom enige voordeel wat rusland heeft is dat het op UA grondgebied aan het vechten is, en dat is wat ze als voordeel aan de onderhandeling meebrengen..

Maar in deze vorm bij EU/Nato gaan is wel je land opgeven want een oorlog starten is niet de insteek, dus UA zit wel dat betreft tussen Wal en Schip

Tja vanalles

• PASware
Mektheb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Inderdaad, enkel blijf ik er wel bij het gedeelte nu bezet was altijd al meer Russisch en is in dit geval ook met de grond gelijk gemaakt.

Goed punt. Wil je als Oekraine zijnde compleet verwoest land waar veel pro russen zitten wel terug? Terug krijgen betekent extra veel opbouwen waar mensen wonen die eigenlijk tegen je zijn. Die regio zal heel lang zeer onrustig blijven. Alle Rusland aanhangende bevolking naar Rusland schoppen is ook weer foute niet-westerse aanpak.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:10:
[...]

de kanttekening hier is dat UA grondgebied als verloren moet accepteren.

vergeet niet dat wat de russen nu min of meer hebben overgenomen is grondstoffen, (mijnen) en het krim is erg belangrijk voor de scheepvaart.

beide dingen die ik UA niet zie opgeven,

Maar Rusland weet ook dat ze niet stand kunnen houden, dus ze willen eigenlijk alsnog met winst terug naar huis keren,

Enige probleem is dat rusland nu terug jagen over de grens heen werken is dat je als aanvaller veel meer verliezen gaat hebben ..

Kortom enige voordeel wat rusland heeft is dat het op UA grondgebied aan het vechten is, en dat is wat ze als voordeel aan de onderhandeling meebrengen..

Maar in deze vorm bij EU/Nato gaan is wel je land opgeven want een oorlog starten is niet de insteek, dus UA zit wel dat betreft tussen Wal en Schip
Dat begrijp ik natuurlijk.
Maar we zijn al verder dan de start. NATO lidmaatschap zou initieel nooit een optie kunnen zijn geweest aan de start van dit conflict (vanuit Russische oogpunt). Dat Poetin dit nu wel als optie ziet betekend dat Rusland inderdaad langzaam uit elkaar aan het vallen is en dat dit conflict een ramp is voor Rusland.

/edit - Het is in mijn ogen overigens ook een teken om gewoon door te gaan. Rusland is niet de enige die kan schoppen als iemand op de grond ligt. Er is geen reden voor 'ons' om mild te gaan doen omdat Rusland zwakker wordt. Gewoon doorgaan met wapens en geld sturen naar Oekraïne.

[ Voor 9% gewijzigd door Auredium op 26-01-2024 09:47 ]

• Tens
PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Goed punt. Wil je als Oekraine zijnde compleet verwoest land waar veel pro russen zitten wel terug?
Veel? Het was vóór 2014 al geen meerderheid, hoeveel zouden het nu nog zijn?

(Russisch sprekend is niet per definitie pro-Russisch)

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 26-01-2024 09:18 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Dat begrijp ik natuurlijk.
Maar we zijn al verder dan de start. NATO lidmaatschap zou initieel nooit een optie kunnen zijn geweest aan de start van dit conflict (vanuit Russische oogpunt). Dat Poetin dit nu wel als optie ziet betekend dat Rusland inderdaad langzaam uit elkaar aan het vallen is en dat dit conflict een ramp is voor Rusland.
ik zie het eerder als een signaal dat je RU beter in zijn sop gaar kan laten koken en de F16 en A10 groundhogs en wat meer lange(re) afstands wapens in moet zetten om RU verder door de kniee-en te laten zinken.

paar schepen laten zinken, nog wat dure AA (en bv die "nieuwe" A50 neerhalen met een pac3/pac4 oid en nog wat raffinaderij-en en spoorlijnen slopen zou dat ook wel tot stand brengen.

Dat zou ik doen voordat je daadwerkelijk aan die "onderhandelingstafel" plaatsneemt, misschien zeg ik het erg extreem/fabelachtig maar neemt niet weg dat je niet zonder zeer duidelijke acties de russen niet weg krijgt van het bezette gebied.

Tja vanalles

• Enai
Eindelijk ook op de Belgische buis: https://www.vrt.be/vrtnws...calatie-wereldconflicten/

• PASware
Tens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Veel? Het was vóór 2014 al geen meerderheid, hoeveel zouden het nu nog zijn?

(Russisch sprekend is niet per definitie pro-Russisch)
Nja relatief veel op de Krim/Luhansk en Donetsk t.o.v. rest van Oekraine. Hoeveel dat er nu zijn is volgens mij niet te beantwoorden. Hoe erg zijn die mensen die daar nu wonen gebrainwashed?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:32
Mektheb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:10:

Er zijn niet alleen mensen en gebouwen, ook grondstoffen. Wel of geen toegang hebben tot die grondstoffen kan aardige economische impact hebben met het herstel en verder oog op de toekomst. Zeker als Oekraïne de originele grenzen terug krijgt en lid wordt van de NAVO kan dit op gebied van grondstoffen een flinke economische boost zijn.

• Tens
PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Nja relatief veel op de Krim/Luhansk en Donetsk t.o.v. rest van Oekraine. Hoeveel dat er nu zijn is volgens mij niet te beantwoorden. Hoe erg zijn die mensen die daar nu wonen gebrainwashed?
Alle Russen die er na de annexatie zijn komen wonen kunnen zonder probleem gedeporteerd worden (vriendelijk gevraagd worden om te vertrekken). Van de mensen die er al woonden hebben veel al genoeg van de Russische Mir, de jaren onder Russisch bewind, wel een Russisch paspoort maar niet Rusland in mogen, en de gedwongen mobilisatie heeft daar behoorlijk aan bijgedragen lijkt me.
Maar echte cijfers? die zie je pas als er vrijheid is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Is dat laatste wel het geval?

Er circuleren de laatste weken verhalen uit DE militaire bronnen dat ze aanwijzingen hebben voor RU plannen om over 5-10 jaar de Baltische staten en de Suwalki Gap aan te vallen. Nu wil het feit dat er plannen (zouden) zijn niet automatisch zeggen dat ze doorgevoerd gaan worden, maar sta even stil bij wat Putin als conclusies uit de oorlog tot nu toe kan trekken: de initiële aanval was niet volledig succesvol omdat hij eigen kunnen overschatte en vijand onderschatte, maar 1) dat was een vijand met honderdduizenden troepen die al in staat van oorlog was en 2) ondanks mislukken van het meest uitgebreide oorlogsdoel is het wel gelukt fors landjepik te doen van de strategisch meest relevante delen (landbrug om Krim met Donetsk te verbinden), en ondanks versterkte natie vorming in UA is langdurige economische en demografische toekomst ervan ondermijnd.

En dan NAVO... die hebben na het initiële solo succes van UA ervoor gezorgd dat UA weerstand kan blijven bieden, maar nadrukkelijk niet genoeg om RU eruit te gooien, deels vanwege kosten maar vooral risicomijdend: angst voor niet-conventionele escalatie als ze dat wel zouden doen. Idem voor (non-) reactie bij al dan niet opzettelijke afzwaaiers op NAVO grondgebied. Er zijn NAVO burgers omgekomen op NAVO grondgebied door RU oorlogsgeweld en dat leidde niet tot significante escalatie. We failed the shit test . Tenslotte is pijnlijk duidelijk dat NAVO zonder US niet in staat zou zijn om snel conventioneel te reageren op overtuigende schaal. En met huidige US binnenlandse politiek is het allerminst zeker dat er over 5 tot 10 jaar een internationaal geëngageerde regering zit. Als een herrezen Trump (of ideologische opvolger) aangeeft NAVO verplichtingen niet serieus te nemen, is er ruimte voor RU gokwerk zodra ze wonden gelikt hebben van huidige oorlog.

Wachten op geschikt moment, verwarring zaaien, verdeeldheid ook (Fico, Orban, Wilders, Le Pen, Farage), overdonderende eerste aanval op zwakste plekken. Dan de boel weer laten stagneren en bevriezen. Ze hoeven niet eens Tallinn, Riga en Vilnius te pakken (laat staan Warszawa of verder). Landbrug naar Kaliningrad en genoeg verlies van mensen en territorium van EE, LV en LT om ze strategisch te ondermijnen en doel behaald: gedestabiliseerde bufferstaten gecreëerd en NAVO fataal ondermijnd. Moet Putin (of opvolger) wel de gok nemen dat UK en FR geen atoombom gaan gooien om een stuk Litouws moeras. Ik zie die gok bij 'vrede' op basis van huidige UA status quo wel gewaagd worden, ongeacht of UA in NAVO zit of niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

dion_b schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Er circuleren de laatste weken verhalen uit DE militaire bronnen dat ze aanwijzingen hebben voor RU plannen om over 5-10 jaar de Baltische staten en de Suwalki Gap aan te vallen. Nu wil het feit dat er plannen (zouden) zijn niet automatisch zeggen dat ze doorgevoerd gaan worden, maar sta even stil bij wat Putin als conclusies uit de oorlog tot nu toe kan trekken: de initiële aanval was niet volledig succesvol omdat hij eigen kunnen overschatte en vijand onderschatte, maar 1) dat was een vijand met honderdduizenden troepen die al in staat van oorlog was en 2) ondanks mislukken van het meest uitgebreide oorlogsdoel is het wel gelukt fors landjepik te doen van de strategisch meest relevante delen (landbrug om Krim met Donetsk te verbinden), en ondanks versterkte natie vorming in UA is langdurige economische en demografische toekomst ervan ondermijnd.

En dan NAVO... die hebben na het initiële solo succes van UA ervoor gezorgd dat UA weerstand kan blijven bieden, maar nadrukkelijk niet genoeg om RU eruit te gooien, deels vanwege kosten maar vooral risicomijdend: angst voor niet-conventionele escalatie als ze dat wel zouden doen. Idem voor (non-) reactie bij al dan niet opzettelijke afzwaaiers op NAVO grondgebied. Er zijn NAVO burgers omgekomen door RU geweld en dat leidde niet tot significante escalatie. We failed the shit test . Tenslotte is pijnlijk duidelijk dat NAVO zonder US niet in staat zou zijn om snel conventioneel te reageren op overtuigende schaal. En met huidige US binnenlandse politiek is het allerminst zeker dat er over 5 tot 10 jaar een internationaal geëngageerde regering zit. Als een herrezen Trump (of ideologische opvolger) aangeeft NAVO verplichtingen niet serieus te nemen, is er ruimte voor RU gokwerk zodra ze wonden gelikt hebben van huidige oorlog.

Wachten op geschikt moment, verwarring zaaien, verdeeldheid ook (Fico, Orban, Wilders, Le Pen, Farage), overdonderende eerste aanval op zwakste plekken. Dan de boel weer laten stagneren en bevriezen. Ze hoeven niet eens Tallinn, Riga en Vilnius te pakken (laat staan Warszawa of verder). Landbrug naar Kaliningrad en genoeg verlies van mensen en territorium van EE, LV en LT om ze strategisch te ondermijnen en doel behaald: gedestabiliseerde bufferstaten gecreëerd en NAVO fataal ondermijnd. Moet Putin (of opvolger) wel de gok nemen dat UK en FR geen atoombom gaan gooien om een stuk Litouws moeras. Ik zie die gok bij 'vrede' op basis van huidige UA status quo wel gewaagd worden, ongeacht of UA in NAVO zit of niet.
Deze discussie is meer iets voor het topic over de verhoudingen tussen Rusland en het westen. Maar wat jij hier zegt hoor ik soms ook en ik vermoed dat dit een narratieve is die wat gepusht wordt door de militaire tak van het westen om de druk hoog te houden en meer investeringen in het westerse leger te krijgen.
Wat jij hier echoot doet sterk denken aan hoe de situatie was voor 2022.

Ik denk niet dat dit verhaal een narratieve is wat gepusht wordt door Rusland maar echt door de haviken van het westen zelf. Dit scenario is onrealistisch met de huidige verliezen die Rusland heeft. Het is echter wel een scenario dat politieke voordelen heeft voor de militaire tak van het westen. Daarom is het ook dat ik het geschetste scenario als onrealistisch zie maar toch als waar bestempeld. Niet omdat het scenario wat jij hier schetst waarheid is maar omdat ik een sterkere militaire macht voor NATO wil.

Edit - Ik vermoed sterk dat er een geopolitiek plan was tussen de as van het kwaad 2 (Rusland, China, Noord-Korea, Iran en wat van de kleinere BRICS landen) voor 2022. Dat plan liep in het honderd toen het mis ging in Oekraïne (En in China intern) en is nu niet meer realistisch. De westerse inlichtingsdiensten weten van dit plan en de militaire tak houd het aan om extra investeringen te krijgen. Dat is hoe het waarschijnlijk zit. Nogmaals; het maakt niets uit dat dit scenario niet meer realistisch is, het moet worden aangehouden om militaire investeringen politiek er doorheen te krijgen in het westen.

[ Voor 7% gewijzigd door Auredium op 26-01-2024 11:58 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:
[...]

In Kherson is dat prima gegaan?

Maar dit is weer een beetje de 2022 Russische propaganda inderdaad, die we hier al tijden achter ons hebben gelaten :)

PSN

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 14:11

pro_6or

amateur_60r

[...]

En dan NAVO... die hebben na het initiële solo succes van UA ervoor gezorgd dat UA weerstand kan blijven bieden, maar nadrukkelijk niet genoeg om RU eruit te gooien, deels vanwege kosten maar vooral risicomijdend: angst voor niet-conventionele escalatie als ze dat wel zouden doen. Idem voor (non-) reactie bij al dan niet opzettelijke afzwaaiers op NAVO grondgebied. Er zijn NAVO burgers omgekomen op NAVO grondgebied door RU oorlogsgeweld en dat leidde niet tot significante escalatie. We failed the shit test . Tenslotte is pijnlijk duidelijk dat NAVO zonder US niet in staat zou zijn om snel conventioneel te reageren op overtuigende schaal. En met huidige US binnenlandse politiek is het allerminst zeker dat er over 5 tot 10 jaar een internationaal geëngageerde regering zit. Als een herrezen Trump (of ideologische opvolger) aangeeft NAVO verplichtingen niet serieus te nemen, is er ruimte voor RU gokwerk zodra ze wonden gelikt hebben van huidige oorlog.

5 tot 10 jaar. Putin is 71.

Bovendien, we oefenen niet voor niets steeds in de Baltische staten. Polen is zich enorm aan het versterken.

Bovendien, Ru is echt heel zware verliezen aan het lijden en weg is weg. Echt nieuw (zwaar) materiaal wordt er nauwelijks gebouwd. Refurben houd ook een keer op.

een treffende spreuk

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@dion_b vind het zelf toekomst/koffiedik verhaal, maar ik zie ook een verbinding met hier en nu (en dit topic)
en daarnaast polen oid aanvallen krijgen we het eindeloze "artikel 5" argument laten we dat maar even parkeren ..

ik ben eigenlijk eerder benieuwd wat RU nu nog werkelijk (lees bij benadering) op het slagveld heeft staan.

ik dacht dat ze maar 3 A50's hadden bijvoorbeeld en blijken er 10x te zijn , en als er nog 200 arty deze week weggeblazen is .. lijkt mij dat ze nog paar 1000 rond hebben zwerven enzovoorts

dit heeft meer nut en van daaruit kunnen we wellicht nog redeneren hoe lang het kan duren voordat ze uberhaupt in staat zijn door te gaan in UA of na een rustpauze nog iets te proberen.

maar zolang we dat soort data niet hebben .. blijf ik het gewoon volgen.

Tja vanalles

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27
[...]

Met de toevoeging van Finland en straks ook Zweden aan NAVO lijkt me dat onwaarschijnlijk. Het strategische voordeel dat Rusland met Kalinigrad had is daardoor een stuk zwakker geworden.

XXXVI

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Auredium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Deze discussie is meer iets voor het topic over de verhoudingen tussen Rusland en het westen. Maar wat jij hier zegt hoor ik soms ook en ik vermoed dat dit een narratieve is die wat gepusht wordt door de militaire tak van het westen om de druk hoog te houden en meer investeringen in het westerse leger te krijgen.
Wat jij hier echoot doet sterk denken aan hoe de situatie was voor 2022.
Ik ben afgelopen jaar - dus na februari 2022 - in Tallinn en Riga geweest en dit verhaal komt bovenal daar vandaan. De Baltische staten herinneren zich 1939, zien wat er in UA gebeurt en wat in RU openlijk besproken wordt als het volgende doelwit: zijzelf.

Het blijft niet bij woorden, procentueel gezien hebben de Balten meer hulp gestuurd dan welk ander land, in het geval van EE meer dan 1/3 van totale militaire budget of anders uitgedrukt: 1.4% van de totale overheidbegroting. Dit roepen de Balten al langer dan vandaag, het is pas sinds 2022 dat er serieus geluisterd wordt.
Ik denk niet dat dit verhaal een narratieve is wat gepusht wordt door Rusland
Putin:
"“If they adopt such a policy regarding people who wanted to live in this or that country, worked there, created some benefits for this country, and they are treated like pigs there, then eventually they themselves will have to deal with such a piggery in their country,”

Dit is nog voor meerdere uitleg vatmaar, maar geheel toevallig diezelfde avond op Solovyov:

"Right now, the Russian empire is growing back. We're coming back. The Baltics will be next." - aldus Krapivnik op Solovyov's show.

En Dugin's uitspraken over de plaats van Rusland worden nog steeds herhaald:

"“When the Russian Empire faltered after the Bolshevik coup and took a different developmental path, it lost many of its territories.

“I’m not just referring to the land; this includes Warsaw, Helsinki, Revel, Liepaja, and the entire Baltic States.”

[...]

“And we will correct this by the power of Russian weapons... to return our people, our subjects." - Yevgeny Balitsky, militaire bevelhebber van bezet Zaporizhzhia.

Het wordt tijd dat mensen luisteren naar wat de Russische regering en hun spreekbuizen zeggen. Of het realistisch is, is een tweede, maar de intentie wordt niet bepaald onder stoelen of banken gestoken.

Dat is waarom voor de mensen in EE, LT en LV, wat er vandaag gebeurt bij Kupiansk en Adiivka ook hun oorlog is, en waarom ze mordicus tegen een bevriezing van het conflict langs huidige fronlinies zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-12 09:43
dion_b schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik ben afgelopen jaar - dus na februari 2022 - in Tallinn en Riga geweest en dit verhaal komt bovenal daar vandaan. De Baltische staten herinneren zich 1939, zien wat er in UA gebeurt en wat in RU openlijk besproken wordt als het volgende doelwit: zijzelf.
In Polen spreken mensen ook openlijk op straat uit dat zij de volgende zullen zijn na Oekraïne.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 14:11

pro_6or

amateur_60r

Polen alleen is al capabel om wat er nog over is van rusland te vernietigen.

een treffende spreuk

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-12 19:46
(Misschien beter om hier verder te gaan met dit onderwerp)
Auredium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik denk niet dat dit verhaal een narratieve is wat gepusht wordt door Rusland maar echt door de haviken van het westen zelf. Dit scenario is onrealistisch met de huidige verliezen die Rusland heeft. Het is echter wel een scenario dat politieke voordelen heeft voor de militaire tak van het westen. Daarom is het ook dat ik het geschetste scenario als onrealistisch zie maar toch als waar bestempeld. Niet omdat het scenario wat jij hier schetst waarheid is maar omdat ik een sterkere militaire macht voor NATO wil.
[...]
[...]

[...]
Die twee botsen niet persé:

Binnen Rusland zal er zeker een groep zijn die nog steeds vol enthousiasme voor de "groot-Rusland" politiek gaat, inclusief binnenvallen in de Baltische landen. Puur militair een kansloze exercitie, maar dat lijkt mensen niet altijd af te remmen. Hoeveel invloed die groep heeft in het Kremlin... Tja. Dat is onduidelijk.

Daarnaast zal er binnen Rusland een groep zijn die dit soort verhalen verkondigen zonder enige ambitie ze ook waar te maken. Simpelweg als onderdeel van de huidige hybride agressie tegen de NAVO: Beetje stoken en etteren om verdeeldheid te zaaien.

En, en daarin ben ik het geheel eens met Auredium: In de NAVO-landen zijn er groepen die het helemaal niet erg vinden wanneer we weer klassiek bang worden voor de Russen, inclusief bijpassende militaire budgetten.

Volgens mij moeten Westerse landen die zich afvragen hoe te reageren op de toegenomen Russische agressie zich eerder richten op een betere verdediging tegen het offensief gebruik van desinformatie/maatschappelijke destabilisatie door Rusland dan op het kopen van klassieke wapens. Tot nu toe lijkt de NAVO niet gestructureerd in staat om een antwoord te vinden op deze manier van oorlogsvoering, waardoor Rusland daar regelmatig tactische overwinningen haalt.
Het conventionele arsenaal lijkt intussen, met alle mitsen en maren die erbij horen, prima in staat Russische soldaten weg te jagen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27
[...]

Dat is waarom voor de mensen in EE, LT en LV, wat er vandaag gebeurt bij Kupiansk en Adiivka ook hun oorlog is, en waarom ze mordicus tegen een bevriezing van het conflict langs huidige fronlinies zijn.
Afgelopen zomer zijn wij ook in Letland en Estland geweest. Ik heb Letse vrienden in Marupe (voorstad van Riga) en zij zijn enorm blij met Finland in de Navo.

Ze waren ontzettend bang dat Rusland snel
Oekraïne had ingelijfd en zij de volgende waren. Het verhaal daar ging ook rond dat Navo de Baltische staten eerst zou laten innemen om vervolgens terug te vechten. De geschiedenis heeft ze geleerd wat de Russen vervolgens doen.

XXXVI

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-12 19:46
ephymerous schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Afgelopen zomer zijn wij ook in Letland en Estland geweest. Ik heb Letse vrienden in Marupe (voorstad van Riga) en zij zijn enorm blij met Finland in de Navo.

Oekraïne had ingelijfd en zij de volgende waren. Het verhaal daar ging ook rond dat Navo de Baltische staten eerst zou laten innemen om vervolgens terug te vechten. De geschiedenis heeft ze geleerd wat de Russen vervolgens doen.
Misschien goed om deze discussie in "Russisch-Westerse verhoudingen" voort te zetten, dat spaart onze gewaardeerde moderatoren weer wat werk. :)
Als aanzet:
onkl schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:34:
(Misschien beter om hier verder te gaan met dit onderwerp)
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 26-01-2024 15:38 ]

Verwijderd

onkl schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:34:

Volgens mij moeten Westerse landen die zich afvragen hoe te reageren op de toegenomen Russische agressie zich eerder richten op een betere verdediging tegen het offensief gebruik van desinformatie/maatschappelijke destabilisatie door Rusland dan op het kopen van klassieke wapens.
Vandaag weer een artikel daarover: https://nos.nl/artikel/25...-voor-desinformatie-bloot

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:32
[...]

hele pact was gemaakt om de Russen halverwege Duitsland bezig te houden tot de Amerikanen kwamen.
Dat de Baltische staten zijn de 1e die wij opgeven.

Ik hoop voor UA dat ze nog een slag kunnen maken en betere positie krijgen voor onderhandelingen.
Maar pessimistisch ben ik wel, wel met de snelheid van ons uit….aan UA ligt het niet

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12 22:20
FreezeXJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:58:
Er is altijd wel wat te onderhandelen, bijvoorbeeld dat Rusland de hele regering in Den Haag laat overnachten, en een bufferzone vrijhoudt van militairen, en in ruil daarvoor laat Ukraine ze met rust. Doen we er een vrachtje blauwhelmen bij om nieuwe verkiezingen te regelen, en voila. Nee, da's zeker geen perfecte oplossing, maar die bestaat denk ik ook niet. Het scheelt wel duizenden doden aan Ukrainse kant, en da's ook wat waard.
Ik vind de situaties van Korea en Cyprus nou ook bepaald geen prettige. (Dat is namelijk waar je op hint)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:En hier dan toch ook nog maar een modbreak. Ondanks dat de internationale verhoudingen meer ruimte geven, blijf toch ook hier dicht bij het hier en nu.

Discussiëren over een endgame is veilig want niemand heeft ongelijk en iedere eigen waarheid kan zo aan bod komen zonder dat heel makkelijk is te diskwalificeren. Keerzijde is wel dat een dergelijke discussie de potentie heeft flink uit te waaieren en speculatief kan worden.

Ondanks dat toekomstbespiegelingen ons nu in de media om de oren vliegen nemen beslissers (als altijd) hun besluiten op basis van informatie die nu beschikbaar is. Laten we ons daarom op die informatie focussen en de toekomst gewoon de toekomst laten zijn.

• PASware
YakuzA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:25:
[...]

In Kherson is dat prima gegaan?

Maar dit is weer een beetje de 2022 Russische propaganda inderdaad, die we hier al tijden achter ons hebben gelaten :)
Maar is/was Kherson niet al sowieso veel meer 'westers' dan de oosterlijke oblasten?
Wel jammer om het woord propaganda erbij te halen, het zou mij niks verbazen dat er juist in oost oekraine meer russisch gezinde mensen zijn dan in west europa. Ik bedoel daar niet een meerderheid mee!

Ik vraag mij wel af wat het sentiment van de mensen in de bezitte oblasten is. Je zou verwachten dat door de beperkingen ze steeds meer behoefte krijgen om juist bij Oekraine te horen, alleen hoe sterk/succesvol is de Russische propaganda machine daar?

• Enai
[...]

Het verhaal daar ging ook rond dat Navo de Baltische staten eerst zou laten innemen om vervolgens terug te vechten. De geschiedenis heeft ze geleerd wat de Russen vervolgens doen.
Dat was inderdaad de bedoeling, toen het idee was dat een oorlog enkele weken zou duren en beslecht zou worden met tankblitzes en atoombommen.

Ondertussen weten we dat een moderne oorlog een loopgravenoorlog is en dat dit geen goed idee is. Vandaar die nieuwe beschermingslijn langs de Baltische grens.

• PASware
Enai schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Dat was inderdaad de bedoeling, toen het idee was dat een oorlog enkele weken zou duren en beslecht zou worden met tankblitzes en atoombommen.

Ondertussen weten we dat een moderne oorlog een loopgravenoorlog is en dat dit geen goed idee is. Vandaar die nieuwe beschermingslijn langs de Baltische grens.
Ik vraag mij af of een moderne oorlog wel een loopgravenoorlog is. In Oekraine gaat dit zeker op, maar Oekraine mist ook een deel van de wapens die eigenlijk wel nodig zijn. Ze missen luchtoverwicht, wat volgens mij redelijk bepalend is hoe het er op het slag(cht)veld aan toe gaat.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-12 15:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

PASware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Maar is/was Kherson niet al sowieso veel meer 'westers' dan de oosterlijke oblasten?
Wel jammer om het woord propaganda erbij te halen, het zou mij niks verbazen dat er juist in oost oekraine meer russisch gezinde mensen zijn dan in west europa. Ik bedoel daar niet een meerderheid mee!
Russisch gezind is bijvoorbeeld dat je het leuk vind dat Medvedev wint, of dat je graag radio Moskou luistert of in Sochi op vakantie wil.

Het is niet dat je het een tof idee vind om Marioepel met de grond gelijk te maken, je kinderen naar Rusland te transporteren, clusterbommen op winkelcentra te gooien of een Russisch paspoort te moeten krijgen.

Stop met verkondigen dat deze mensen graag bij Rusland willen horen, dat is het verhaal wat het Kremlin graag verteld en waarmee ze een oorlog rechtvaardigen. Door het te herhalen, doe je hetzelfde.

ping 127.212.23.124

Pagina: 1 ... 46 ... 137 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid