• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 11:32
YakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Waar ze tot nu toe voorzichtig waren gezien de Russische aanwezigheid in Syrië.
Dit stukje snap ik niet. Kan je dat uitleggen?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08

Lordy79

Vastberaden

Muncher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Dit stukje snap ik niet. Kan je dat uitleggen?
Israël doet regelmatig luchtaanvallen in Syrië en aangezien Rusland daar ook aktief is, wordt dat goed gecoördineerd met Rusland.

Dat zal nu anders gaan wordt er denk ik bedoeld maar ik zie geen reden waarom.

[ Voor 7% gewijzigd door Lordy79 op 08-10-2023 19:21 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:51:
Volgens The Washington Post zou Zelenskyy kort hebben gebeld met Nethanyahu:

[...]

Vanuit internationale verhoudingen bekeken is deze houding begrijpelijk, zelfs als de eerdere aarzeling van Israël om wapens aan Oekraïne te leveren wordt meegenomen. Israëls vijand Iran is ook vijand van Oekraïne. De coördinatie aanwezig bij de Palestijnse aanval, de Hezbollah aanval en de hoeveelheid raketten duidt op "hulp van buitenaf". Alle blikken zijn hierbij op Iran gericht. De komende dagen zal hierover wel meer informatie gaan los komen.

Zou Iran haar aandacht meer op Israël moeten richten dan hoeft dat denk ik niet per se slecht te zijn voor Oekraïne. Mogelijk wel voor Rusland omdat de behoeftes van dat land meer achtergesteld kunnen raken zou Iran zich afgelopen dagen eigen escapades op de hals halen.

Maar het wachten is op wat meer ondersteunend bewijs voor de betrokkenheid van Iran.
Iran is een vijand van Oekraïne zoals de EU een vijand is van Rusland. Wij vallen Rusland niet direct aan; Iran valt Oekraïne niet direct aan. Iran levert wel wapens aan Rusland, en ontvangt in ruil daar geld/goederen voor. Wij leveren wapens (en humanitaire en economische hulp) aan Oekraïne, in ruil daarvoor vecht Oekraïne met het Russische leger welke wordt gemarginaliseerd. Iran is niet actief militair betrokken bij het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Althans niet meer dan dat wij dat zouden zijn, of dat Noord-Korea dat zou zijn. Oekraïne zou Iran of Noord-Korea dan ook niet aanvallen, en wij idem. (Alles dat ik schreef over EU geldt ook voor VS.)

Iran is wel een vijand van Israël. Dat zijn wel meer Arabische landen in het Midden-Oosten; die zijn over het algemeen pro Palestijnen. Echter heeft Israël de afgelopen jaren de banden aangehaald met diverse landen in het Midden-Oosten (niet met Iran). Ik zou het niet kunnen begrijpen als die relatie nu wezenlijk zou verslechteren. Want Israël is hard aangevallen; het is logisch dat ze, ook gezien ze het kunnen, flink van zich af gaan bijten. Dat moet ongeveer proportioneel zijn. Tja, hoe ga je proportioneel reageren op terrorisme? Het afslachten van gewone burgers. Het ontvoeren van gewone burgers. Dat is wat hier gisteren heeft plaatsgevonden. Ik ben normaal gesproken voor een twee staten oplossing zoals het gros van de Nederlanders, en ben tegen een expansie van Israël omdat het niet zo'n oplossing in de hand werkt (wat waren we er dicht bij midden jaren 90 :(). Echter, men moet zich in dit geval verdedigen en laten zien dat men dit niet accepteert. Het liefst zou ik willen zien dat de extremisten aan beide zijden zouden verdwijnen. Helaas, zo eenvoudig is het niet.

De vraag is m.i. vooral gaat de Arabische wereld accepteren hoe Israël gaat reageren? Kan de Arabische wereld hier eensgezind over worden? Of kunnen ze tegen elkaar worden uitgespeeld? En last but not least: gaat Israël proportioneel reageren?

Voor Zelenskyy hoop ik door deze ontwikkelingen op wederzijds begrip tussen Oekraïne en Israël. Zelenskyy zet die deur met deze actie open. Israël kan de hand aanreiken, de deur staat open. In ieder geval was dit niet het cadeautje voor Poetin waar ik op hoopte. En ik zei nog wel dat het tijd was om te knallen. Nou, dit dus niet. Hopelijk vanavond nog in de kroeg Kerch bridge on fire.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Eigenlijk off topic hier, maar heeft iemand al gezien hoe effectief de Iron Dome was de afgelopen dagen?
Die is zeer effectief. Israël heeft een uitstekend leger (dat Hamas zo'n succes heeft valt te wijten aan het verrassingseffect) en hun infosec gemeenschap staat (dankzij dienstplicht en onderscheid tussen techies en niet-techies) als een van de beste in de wereld aangeschreven, maar... als je schade wilt berokkenen moet je het luchtsysteem dusdanig overburdenen dat het figuurlijk oververhit raakt.

Op de korte duur is dit een gevalletje Pearl Harbor. Want zo'n slagkracht gaat Hamas of Hezbollah niet volhouden, en Israël is nu wel wakker. Een oorlog beginnen heeft een first move verrassingseffect. Die troef is nu gespeeld.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Israël doet regelmatig luchtaanvallen in Syrië en aangezien Rusland daar ook aktief is, wordt dat goed gecoördineerd met Rusland.

Dat zal nu anders gaan wordt er denk ik bedoeld maar ik zie geen reden waarom.
@Muncher
Gezien Rusland de Palestijnen lijkt te steunen zal een hardere lijn tov Rusland mogelijk prevalent worden binnen de Israëlische politiek.
Waarbij Rusland tegen de haren strijken minder als problematisch wordt ervaren dan eerst waarbij Rusland aan de grens nog als aversie werkte.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:21
Open vraag: Hoe groot gaat het Israël/Gaza conflict een invloed hebben op de oorlogsmoeheid van het Westen? Mensen in het Westen kunnen maar zoveel onderwerpen in hun hoofd hebben, of artikelen op de voorpagina van hun favoriete krant. Ik ben zelf bang, dat mensen nu allemaal sterke meningen gaan hebben (of eigenlijk al hadden, maar nu naar voren gaan brengen) op het conflict dat zich daar afspeelt. En dat daarom de support voor Oekraïne gaat afbrokkelen. We zijn Izium en Bucha en de erge dingen die daar gebeuren al weer bijna vergeten en hebben nu opeens een sterke mening of de erge dingen die Hamas en/of Israël hebben gedaan.

Ik snap dat het een vraag is over grote wereldpolitieke verbanden en het daarom een beetje glazen bol kijken is voor iedereen, maar toch ben ik benieuwd naar hoe anderen hier over na denken. Heeft het Westen de energie om verschillende conflicten te volgen? Of gaat die energie verdeeld worden en willen daarom mensen een snelle(re) vrede afdwingen in Oekraïne en daarom Rusland dingen gunnen die dan over een paar jaar in phase II over gaan (of eigenlijk phase VI ... )

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Yucon

*broem*

Semyon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 01:53:
Open vraag: Hoe groot gaat het Israël/Gaza conflict een invloed hebben op de oorlogsmoeheid van het Westen? Mensen in het Westen kunnen maar zoveel onderwerpen in hun hoofd hebben, of artikelen op de voorpagina van hun favoriete krant. Ik ben zelf bang, dat mensen nu allemaal sterke meningen gaan hebben (of eigenlijk al hadden, maar nu naar voren gaan brengen) op het conflict dat zich daar afspeelt. En dat daarom de support voor Oekraïne gaat afbrokkelen. We zijn Izium en Bucha en de erge dingen die daar gebeuren al weer bijna vergeten en hebben nu opeens een sterke mening of de erge dingen die Hamas en/of Israël hebben gedaan.

Ik snap dat het een vraag is over grote wereldpolitieke verbanden en het daarom een beetje glazen bol kijken is voor iedereen, maar toch ben ik benieuwd naar hoe anderen hier over na denken. Heeft het Westen de energie om verschillende conflicten te volgen? Of gaat die energie verdeeld worden en willen daarom mensen een snelle(re) vrede afdwingen in Oekraïne en daarom Rusland dingen gunnen die dan over een paar jaar in phase II over gaan (of eigenlijk phase VI ... )
Als ik voor mezelf mag spreken: ik merk dat ik me gewoon grotendeels afsluit voor Israel/Gaza. Naast dat m'n hoofd al vol zit met Oekraine, is het in het midden oosten zo ingewikkeld dat ik merk dat ik ook niet echt heel goed partij kan kiezen. In Oekraine is het simpel; als Rusland terugtrekt is het opgelost. In het midden oosten zijn voor beide partijen de mogelijkheden realistisch gezien nu eenmaal beperkt en ligt het simpele good guys/bad guys waar we als mensen van houden ook heel wat lastiger.

Het zou met niet verbazen als veel meer mensen dit zo hebben. En als we toch in die hoek kijken; moslims gebruiken vaak de term 'broedervolk'. Als ik die term even mag lenen voelen de Oekrainers gewoon meer als mijn broedervolk waardoor die de aandacht meer vasthouden. Maar dat zal voor nederlandse moslims anders liggen wat het allemaal nog een extra dimensie geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 09-10-2023 06:55 ]

• Jerie
  • Niet online
Hamas heeft vandaag toegegeven dat Iran heeft geholpen met plannen van deze aanval.

Dat lekken ze dus bewust op dit moment. Het moment dat Israël duizenden reservisten heeft opgeroepen, en zich klasrstoomt voor een grondoffensief. Denk hierbij ook aan de gijzelaars: dit zijn in de praktijk menselijke schilden die bevrijd moeten worden. Dan krijg je zware huis aan huis gevechten met als gevolg -ik vrees- dode gijzelaars. De confrontatie met dat gegeven werkt woede in de hand.

Meer informatie over de gegijzelden: Jerie in "Situatie Israël en Gaza"

Het zou kunnen dat de Shahed eigenlijk ook voor deze grootscheepse aanval bedoeld waren. En dan heb je een haakje met Poetin. Namelijk ten eerste dat Poetin ze van Iran heeft gekocht en ten tweede dat Poetin banden onderhoud met Iran en het geïsoleerde, gesanctioneerde land heeft voorzien van liquide middelen. De datum wekt ook een vage suggestie van een link met Poetin. Hoe dan ook het is niet te verwachten dat Poetin een link gaat toegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 09-10-2023 07:53 ]

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24
Yucon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 06:52:
[...]

Als ik voor mezelf mag spreken: ik merk dat ik me gewoon grotendeels afsluit voor Israel/Gaza. Naast dat m'n hoofd al vol zit met Oekraine, is het in het midden oosten zo ingewikkeld dat ik merk dat ik ook niet echt heel goed partij kan kiezen. In Oekraine is het simpel; als Rusland terugtrekt is het opgelost. In het midden oosten zijn voor beide partijen de mogelijkheden realistisch gezien nu eenmaal beperkt en ligt het simpele good guys/bad guys waar we als mensen van houden ook heel wat lastiger.

Het zou met niet verbazen als veel meer mensen dit zo hebben. En als we toch in die hoek kijken; moslims gebruiken vaak de term 'broedervolk'. Als ik die term even mag lenen voelen de Oekrainers gewoon meer als mijn broedervolk waardoor die de aandacht meer vasthouden. Maar dat zal voor nederlandse moslims anders liggen wat het allemaal nog een extra dimensie geeft.
Dat voelt voor veel mensen heel anders. Israël is zeker geen lieverdje en doet genoeg/teveel wat niet door de beugel kan. Maar zelfs nu gaan ze nog eerst op de deur kloppen om mensen te evacutvoordat ze een gebouw opblazen. Ze hebben wel menselijkheid, iets wat bij hamas volledig ontbreekt.
Hamas daarentegen, wil alleen maar moorden. Ze willen Israël weg hebben. *knip*, niet onderbouwd en generaliserend.

In het westen zijn veel christenen. Het christendom heeft z'n groots bij het joodse volk liggen. Die zijn aardig met elkaar verweven. Vandaar ook dat er in het westen zoveel mensen voor Israël zijn. Ieder bekijkt het door z'n eigen bril maar hoe zelfs nu nog mensen openlijk voor een terreurgroep uit komen snap ik echt niet.

En ja, ook hier in het dorp zijn Oekraïneners opgevangen. We hebben geholpen om een huis op te knappen, spullen gedoneerde etc. Toch heb ik meer met Israël dan met Oekraïne. Vergeet niet dat Oekraïne voor de oorlog door de meeste Nederlanders als corrupte schurkenstaat werd gezien. Al is het is logisch dat dat nu anders word gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 09-10-2023 19:12 ]

• Jerie
  • Niet online

https://nitter.net/MarioNawfal/status/1711043470930891264#m

Publieke info over deze groep: Wikipedia: Killnet. In hun portfolio zie ik vooral DDoS. Het lijken mij dus vooral scriptkiddies. Weet iemand welke website deze deface betrof?

• Jerie
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

Het is niet zo dat de gehele Palestijnse bevolking Hamas steunt. Hamas onderdrukt de Palestijnse bevolking, met harde hand [1]. Zie ook alexbl69 in "Situatie Israël en Gaza"

In de jaren '90 waren ze het meest dicht bij vrede (Oslo-akkoorden [2]). Jitschak Rabin is toen vermoord door een Israëlische fundamentalist, terwijl Yasser Arafat's PLO gematigder was geworden. Sterker nog, Shimon Perez en Yasser Arafat hebben in 1994 de Nobelprijs voor de Vrede mogen ontvangen. Nadat Rabin was vermoord werd de conservatief Benjamin Netanyahu verkozen.

[1] https://apnews.com/articl...28f9dd21f1036386ce3709672

[2] Wikipedia: Israëlisch-Palestijns conflict

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 09-10-2023 19:12 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 18:21
PASware schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Het aantal Leopard tanks wat tot nu toe inzetbaar is, is een lachertje t.o.v. het aantal geproduceerde Leopards. Er is logischerwijs veel werk nodig om ze op te knappen, maar ik heb daarbij het gevoel dat de prioriteit ook niet bepaald hoog is.
De productie en modernisering van Leo's wordt gedaan door één fabrikant, Rheinmetall. Bedenk dat Rheinmetall voor de inval van Rusland afhankelijk was van wat Duitsland bestelde en wat ze konden en mochten exporteren. Procurement in Duitsland is een dingetje, ze zijn er vreselijk slecht in. Zie Perun voor meer diepgang. Export is ook maar matig. Met andere woorden, Rheinmetall draait op de kruimels die over zijn en staat letterlijk in de overlevingsstand.

En dan vallen de Russen Oekraïne binnen. En beloven we van alles. Maar alles staat in opslag te verstoffen en moet eerst even klaar gemaakt worden. Ook dat mag Rheinmetall doen.

Je begrijpt dat Rheinmetall van een slapende reus in een paar maanden tijd een geoliede machine moet zijn die op oorlogssterkte kan produceren. Productielijnen opstarten, personeeel werven, toeleveranciers bellen.

Ik denk dat ik het het beste kan aantonen met de koers van Rheinmetall over de laatste jaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRKzLG8Cj1f5LPRR4mWNPnEKkxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWPq8PMqtP6oWMmM3xUR9cDp.png?f=user_large

Begin 2022 betaalde je 83 euro voor een aandeel en was er geen droog brood mee te verdienen. Had je dat even volgehouden tot april 2023, dan scoorde je bijna 200 euro winst. Per aandeel! Omlaag zal het niet gaan want Rheinmetall heeft weer werk voor de volgende 10 jaar. Minstens.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:18

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Gaarne niet teveel afdwalen naar de Gazaoorlog zelf; daarvoor hebben we Situatie Israël en Gaza.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-12 14:40

bloody

0.000 KB!!

Dit is wel iets om in de gaten te houden: https://www.reuters.com/b...possible-leak-2023-10-09/

Er is (zondag) een lek geconstateerd in de gaspijpleiding tussen Finland en Estland.
OSLO, Oct 9 (Reuters) - Preparations were underway to inspect a subsea gas pipeline connecting Finland and Estonia in the coming days after a sudden drop in pressure was detected, Finnish gas system operator Gasgrid and its Estonian partner Elering said on Monday.

The Balticconnector link was shut early on Sunday on concerns that gas was leaking from a hole in the 77-kilometre (48 mile) pipeline.

Gasgrid said it could take months or more to repair if a leak is confirmed.
Op zichzelf is dat ok-ish, maar dit maakt het iets belangrijker: https://yle.fi/a/74-20054483
The government of Prime Minister Petteri Orpo (co.k.) is organizing a press conference today. The press conference is believed to be related to a worrying change in Finland's security situation.
Kortom: wat is er aan de hand?
Ik heb het op voorhand in het RU-Westerste topic gepost, we gaan in de persconferentie zien of dit terecht is of niet.

Toevoeging; zie ook hier (niet de beste bron, yes, sorry), maar die hinten/gokken op de Russen. Nou, ik ben benieuwd, maar ALS dat zo is, is er wel een issue.
https://www.iltalehti.fi/...04-4d9a-98c1-91a3056e2995
According to a foreign and security policy source, the state leadership and the Defense Forces suspect that Russia has hit the gas pipeline between Finland and Estonia.
Nogmaals, ik twijfelde om dit te posten, maar imho is het wel iets om in de gaten te houden deze week en het waarheidsgehalte van dit verder te onderzoeken.

Edit: een natuurlijk lekkage-oorzaak wordt iets onwaarschijnlijker:
In addition, a fault has also been found in the communication cable between the countries.
Edit 2:
The President of the Republic Sauli Niinistö commented on the matter.

"The damage to the underwater infrastructure has been taken seriously and its causes have been investigated since Sunday. The state administration has been closely informed about the situation.

It is likely that the damage to both the gas pipe and the communication cable is the result of external activity. The cause of the damage is not yet clear, the investigation continues in cooperation between Finland and Estonia.

We are also in constant contact with our allies and partners. I had a conversation with NATO Secretary General Jens Stoltenberg today. NATO is ready to assist in investigations.

[ Voor 19% gewijzigd door bloody op 10-10-2023 15:06 ]

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

NAVO is er idd van op de hoogte; dus het 'waarheidsgehalte' in mijn vorige bericht lijkt wel te kloppen.

Vanmiddag om 17:30 een persconferentie.

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 10-10-2023 15:49 ]

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Rusland komt steeds meer in the picture. Surprise.

Ik heb precies nul verstand van grenzen van de internationale wateren, maar wat DOET zo'n schip daar en waarom wordt dat nog toegestaan?

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Uitkomst persconferentie:
Het was zeer waarschijnlijk Rusland die de leiding gesaboteerd heeft.
Wordt morgen verder besproken met de defensieministers van de NAVO landen:
The gas pipeline damage will be discussed at the defense ministers' meeting of the NATO countries, which starts in Brussels on Wednesday, says Yle's NATO special reporter Maria Stenroos. The incident has already been discussed at the NATO Council on Tuesday.
De pijpleiding ligt er zeker een paar maanden uit, dus reken maar op een stijging van de gasprijzen.

nope

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

bloody schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:59:
De pijpleiding ligt er zeker een paar maanden uit, dus reken maar op een stijging van de gasprijzen.
In Israël ligt er ook een gasveld stil wat de gasprijzen al deed stijgen, las ik in het FD.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 07:51

[...]

Dus misschien niet een slecht idee om toch de tarieven bij Essent snel vast te leggen voor een paar jaar nu ik de kans heb?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:07:

Ik heb precies nul verstand van grenzen van de internationale wateren, maar wat DOET zo'n schip daar en waarom wordt dat nog toegestaan?
Een kustwacht of marine kan bij verdenking (bijvoorbeeld door observatie met vliegtuig) zo'n schip betrappen en manen weg te gaan. Je krijgt weliswaar een diplomatieke ophef, maar met bewijs van de daad is dat geen ramp.

Maarja, ergens heeft het westen collectief besloten dat er geen nut is voor een krijgsmacht, hooguit om expeditionaire politie acties te voeren. Nog steeds krijgen een hoop europese en NATO lidstaten de boel niet op orde overigens. Zelfs als het geld er zou komen, na zoveel jaar extreem uithollen is er haast niet meer op te bouwen. Mensen willen niet meer in dienst, het imago is stuk, decennia aan instanthouding met de paar stuivers die je krijgt maakt doorontwikkelen met grote budgetten enorm lastig, etc.

Ik weet niet meer wanneer ik het ooit aangehaald heb hier op Tweakers, maar ik heb ooit de voorspelling uitgesproken dat het 20 tot 30 jaar gaat duren om op voormalige maximale sterkte te komen. Er zijn echt wel goede ideeën geopperd en uitgewerkt, ook in Nederland, maar de schade is gewoon zo groot. Tot die tijd gaan we overal reactief achteraan hobbelen (en natuurlijk hopen dat de VS onze problemen kan oplossen).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

nst6ldr schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:58:
[...]

Een kustwacht of marine kan bij verdenking (bijvoorbeeld door observatie met vliegtuig) zo'n schip betrappen en manen weg te gaan. Je krijgt weliswaar een diplomatieke ophef, maar met bewijs van de daad is dat geen ramp.

Maarja, ergens heeft het westen collectief besloten dat er geen nut is voor een krijgsmacht, hooguit om expeditionaire politie acties te voeren. Nog steeds krijgen een hoop europese en NATO lidstaten de boel niet op orde overigens. Zelfs als het geld er zou komen, na zoveel jaar extreem uithollen is er haast niet meer op te bouwen. Mensen willen niet meer in dienst, het imago is stuk, decennia aan instanthouding met de paar stuivers die je krijgt maakt doorontwikkelen met grote budgetten enorm lastig, etc.

Ik weet niet meer wanneer ik het ooit aangehaald heb hier op Tweakers, maar ik heb ooit de voorspelling uitgesproken dat het 20 tot 30 jaar gaat duren om op voormalige maximale sterkte te komen. Er zijn echt wel goede ideeën geopperd en uitgewerkt, ook in Nederland, maar de schade is gewoon zo groot. Tot die tijd gaan we overal reactief achteraan hobbelen (en natuurlijk hopen dat de VS onze problemen kan oplossen).
Ik heb wel het idee dat, naast weer op fysieke sterkte komen, het ook nodig is om weer op mentale sterkte te komen.
En niet bang te zijn om iets steviger taalgebruik te bezigen en/of echt een keertje in te grijpen met bv zo'n schip.
Rusland test telkens de grenzen van wat ze kunnen maken, en telkens een klein tikkie er overheen.
Wie gaat ooit die grens hard stellen?

nope

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

Tja, de winter komt er aan dus Putin zal de gasprijs maar al te graag zien stijgen.

Stoltenberg heeft er ook wat over te zeggen:
Als er bewezen wordt dat er de gaspijpleiding in de Baltische zee het resultaat is van een aanval, dan zal de Navo 'eensgezind en vastberaden' reageren. Dat zegt Navo-baas Jens Stoltenberg.

In de Oostzee tussen Finland en Estland heeft in de nacht van zaterdag op zondag waarschijnlijk een explosie plaatsgevonden, zeggen Noorse seismologen. Later werd een lek ontdekt in de gaspijpleiding die tussen de twee landen door de zee gaat.

De Finse overheid meldde eerder op dinsdag dat het lek in de pijpleiding, die Balticonnector heet, vermoedelijk door 'activiteit van buitenaf' is ontstaan. Ook een telecomkabel raakte beschadigd. Volgens het hoofd van de Finse recherche, Timo Kilpeläinen, wees de grote schade op opzettelijk handelen, maar is dit niet zeker. Hij zei in een persconferentie dat er geen aanwijzingen waren dat er explosieven zijn gebruikt.

March of the Eagles

• Silent Thunder
XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

''Als er bewezen wordt dat er de gaspijpleiding in de Baltische zee het resultaat is van een aanval, dan zal de Navo 'eensgezind en vastberaden' reageren. Dat zegt Navo-baas Jens Stoltenberg.''
Ik vraag mij af wat dat dan is. Want we zijn toch nog altijd afhankelijk van Russische energie?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12 06:08
Gelukkig waren de Esten niet zo blond om slecht 1 telecomkabel aan te leggen naar Finland.

Verder handig om te weten:
Finse marine stelt inderdaad niet heel veel voor, maar de land- & luchtmacht kan wel degelijk een vuist maken tegenover Rusland (de Russen weten dit ook).

Luchtmacht:Een airstrip (militaire) platgooien heeft in Finland ook niet zoveel zin, binnen een straal van 50 km ligt altijd wel een backup klaar (hoofdwegen die over 2,5km ineens 45 meter zijn + noodvoorzieningen verstopt).
Landmacht: Mocht Finland alles en iedereen oproepen, dan staat daar een leger van ongeveer 1 miljoen manschappen (en 4 miljoen manschappen in de ondersteunende taken)

NATO CyberCentrum: Dit cybercentrum ligt in Estland (hoofdstad Tallinn) en werkt als 1 groot NOC/SOC voor bijna volledig NATO-Europa. Ook kan deze locatie de andere locaties overnemen of overgenomen worden (IT vuistregel: 1 is geen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30

Onbekend

...

Silent Thunder schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Ik vraag mij af wat dat dan is.
Het is een gaspijpleiding tussen Finland en Estland. Bron
Dit is gewoon een aanval op bestaande infrastructuur. Als meer infrastructuur beschadigd raakt, dan kan het lijken alsof de levering van gas/olie minder stabiel wordt waarna de prijs omhoog gaat.
Want we zijn toch nog altijd afhankelijk van Russische energie?
Rusland levert nog steeds olie en gas aan verschillende landen. Die landen kopen dan niet in op de markt waar wij inkopen. Als Rusland ineens minder levert aan die landen, zullen die landen ook op de markt inkopen waarop wij inkopen en gaat die prijs ook omhoog. Dus indirect kunnen we wel wat merken als Rusland meer of minder energie verkoopt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• bloody

bloody

0.000 KB!!

XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Tja, de winter komt er aan dus Putin zal de gasprijs maar al te graag zien stijgen.

[...]
Ik ben dan wel benieuwd hoe in de praktijk deze "zal de Navo 'eensgezind en vastberaden' reageren" gaat uitpakken.
Tot nu toe reageren ze best tam op dit soort fratsen.

Meanwhile speelt Rusland natuurlijk weer de onschuldige knaap
According to Kremlin spokesman Dmitry Peskov, the news about the Balticconnector gas pipeline is "worrying".

According to Peskov, the Kremlin is waiting for further investigations to be completed.

Peskov reminded in his daily briefing that the Russian Nord Stream gas pipeline was also damaged last year.

nope

• Jerie
  • Niet online
https://www.nu.nl/buitenl...pro-russische-partij.html

Nieuwe Slowaakse regering is gevormd.

SMER zijn de populisten van Fico, SNS is Pro-Rusland, en HLAS is sociaaldemocratisch maar voor het huidige buitenlandbeld:
SMER, de partij van Robert Fico, had ondanks de steun van SNS ook HLAS nodig voor een meerderheid. De keuze om met zijn drieën in zee te gaan zal waarschijnlijk een matigende werking hebben op de regering.
Qua buitenlandbeleid liggen Pellegrini en Fico ver uit elkaar. Fico wil dat er geen cent Slowaaks belastinggeld meer naar Oekraïne gaat en is tegenstander van de westerse sancties tegen Rusland. Pellegrini wil het huidige buitenlandbeleid juist doorzetten. Slowakije is momenteel een belangrijke bondgenoot van Oekraïne. "Als de regering de koers van het buitenlands beleid verandert, zal HLAS geen onderdeel meer zijn van de regering", zei hij dinsdag.
(Pellegrini is leider van HLAS)

Lijkt er op dat HLAS hier met gestrekt been in gaat en dat ze dan op allerlei andere punten het wel eens gaan worden.

• Seraphin
  • Laatst online: 24-12 14:47

Seraphin

Meep?

Er zijn beelden opgedoken die lijken te bevestigen dat Russisch-sprekenden direct hebben deelgenomen aan de terroristische aanvallen vanuit Gaza.

Daarmee is een link naar het Russische regime uiteraard nog niet bewezen, maar ik ben wel erg benieuwd in hoeverre dit de Israëli's zal bewegen tot herbezinning van hun relatie met UA en RU.

[EDIT DISCLAIMER]

Voor de mensen die deze post lezen en onderstaande discussie nog niet hebben gezien; het lijkt er toch sterk op dat zowel de inhoud als de bron van deze beelden, laten we zeggen, niet 100% betrouwbaar zijn. Ik laat de post en de link staan omdat *mogelijke* RU inmenging in Israël imo een belangrijke factor in de internationale verhoudingen, maar vooralsnog heeft eea dus de status "koffiedik kijken".

[ Voor 33% gewijzigd door Seraphin op 13-10-2023 12:48 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Seraphin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:19:
Er zijn beelden opgedoken die lijken te bevestigen dat Russisch-sprekenden direct hebben deelgenomen aan de terroristische aanvallen vanuit Gaza.

[Twitter]

Daarmee is een link naar het Russische regime uiteraard nog niet bewezen, maar ik ben wel erg benieuwd in hoeverre dit de Israëli's zal bewegen tot herbezinning van hun relatie met UA en RU.
Het wachten is op de ‘wij waren het niet, het was Wagner’ :+

PSN

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12 08:08

[Twitter]

Ik haal er geen russisch uit??

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 10:59
ja, dat is wel erg stout van de Russen. bij het IOC lezen ze verder geen kranten blijkbaar. :(
NOS Sport•
vandaag, 16:33
IOC schorst Rusland na opnemen Oekraïnse sportorganisaties als lid

Het Internationale Olympische Comité (IOC) schorst met onmiddellijke ingang het Russisch Olympisch Comité omdat het de regionale sportorganisaties van vier gebieden in Oekraïne als leden heeft opgenomen.

Volgens het IOC schenden de Russen met het opnemen van de sportbonden in Donetsk, Cherson, Loehansk en Zaporizja het Olympisch Handvest.

Daardoor mag het Russisch Olympisch Comité niet langer opereren als een Nationaal Olympisch comité en krijgt het ook geen enkele financiering meer vanuit het IOC.

Het Russisch Olympisch Comité is het niet eens met de schorsing en zegt dat het IOC een "contraproductief besluit" heeft genomen met "duidelijke politieke motieven."
Nog geen gevolgen voor Russische atleten

De beslissing van het IOC heeft nog geen onmiddellijke gevolgen voor de deelname van Russische atleten onder neutrale vlag aan de Spelen in Parijs in 2024 en de Winterspelen van 2026 in Milaan. Daar moet later nog over besloten worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

[Twitter]

Vergezocht. Ik heb het filmpje een aantal keer beluisterd en ik hoor geen russisch.

• Tens
RoD schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Vergezocht. Ik heb het filmpje een aantal keer beluisterd en ik hoor geen russisch.
en dan nog, een voice over is er zo bijgeplakt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Seraphin

Seraphin

Meep?

RoD schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Tens schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

en dan nog, een voice over is er zo bijgeplakt.
De poster van het filmpje op Twitter is gelieerd aan het Oekraïense ministerie van binnenlandse zaken; dat maakt hem op zijn zachtst gezegd geen neutrale bron (en een beetje propaganda is UA ook niet vreemd), maar doorgaans vind ik hem wel goede content posten. Hij zal in ieder geval beter dan ik kunnen verstaan of er wel/geen Russisch te horen is.

Dat er met het grootste gemak een voice over in het filmpje geplakt kan worden is helemaal waar, voldoende reden dus om een slag om de arm te houden.

Desalniettemin; ik ben benieuwd of er komende tijd meer en/of hardere aanwijzingen komen van RU inmenging in het hele gebeuren.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Jerie
  • Niet online
Seraphin schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

De poster van het filmpje op Twitter is gelieerd aan het Oekraïense ministerie van binnenlandse zaken; dat maakt hem op zijn zachtst gezegd geen neutrale bron (en een beetje propaganda is UA ook niet vreemd), maar doorgaans vind ik hem wel goede content posten. Hij zal in ieder geval beter dan ik kunnen verstaan of er wel/geen Russisch te horen is.

Dat er met het grootste gemak een voice over in het filmpje geplakt kan worden is helemaal waar, voldoende reden dus om een slag om de arm te houden.

Desalniettemin; ik ben benieuwd of er komende tijd meer en/of hardere aanwijzingen komen van RU inmenging in het hele gebeuren.
Hoe komt hij aan het filmpje? Wie maakte het origineel? Is er een reverse movie search?

• Tens

Dit dus, en je kunt er niet van uitgaan dat de mis en desinformatie maar van één kant komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjN8fwe6pAbyjjqWD3SiszFecW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUxcOJyKKp5tPQKc5iZTIRg5.jpg?f=fotoalbum_large

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

[...]

Hij post ook regelmatig onzin. Verder kan ik redelijk russisch en bovendien is mijn vriendin een native speaker (Oekraïense): we horen beide geen russisch. Daarnaast hebben in reactie op de post al een aantal betrouwbare mensen aangegeven dat er geen russisch te horen.

Teleurstellend stukje desinformatie van hem. Soms post hij dingen iets te enthousiast maar dit kan ik niet meer serieus nemen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Dit dus, en je kunt er niet van uitgaan dat de mis en desinformatie maar van één kant komt.
[Afbeelding]
Zeker in dit conflict niet - waar je bij de oorlog in UA nog enigzins kunt herleiden wat de bron is en wat men ermee wilt bereiken is dat met het conflict in het middenoosten veel complexer. Er wordt ook veelvuldig met succes gebruik gemaakt van allerlei false balance en whataboutism om mensen maar te verwarren en op het verkeerde been te brengen danwel legitimering voor het gedrag van een van de partijen te produceren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Jerie
  • Niet online
Je zou kunnen zeggen geen aandacht aan schenken maar het heeft toch wel een impact, dus vandaar:

Ubuntu 23.10 is gisteren uitgebracht. Helaas is deze recalled omdat er racistische vertalingen zijn gevonden in de Oekraïense vertalingen. Het betreft vertalingen die te maken lijken te hebben met het Israëlisch-Palestijnse conflict. Het lijkt op een failed attribution van een Russisch-sprekende die zich probeert voor te doen als een Oekraïner. Er komt een revisie zonder de trol-vertalingen.

Ik heb het al eerder gezegd: de openheid van FOSS is kwetsbaar in dit soort conflicten.

• Seraphin

Seraphin

Meep?

RoD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Hij post ook regelmatig onzin. Verder kan ik redelijk russisch en bovendien is mijn vriendin een native speaker (Oekraïense): we horen beide geen russisch. Daarnaast hebben in reactie op de post al een aantal betrouwbare mensen aangegeven dat er geen russisch te horen.

Teleurstellend stukje desinformatie van hem. Soms post hij dingen iets te enthousiast maar dit kan ik niet meer serieus nemen.
Dat zijn wel 2 héle belangrijke punten die je aanstipt. Ik heb een disclaimer aan mijn post toegevoegd om eea kritisch te beschouwen. Jammer, ik lees de bijdragen van Geraschenko regelmatig en had hem als een goede bron te boek staan.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RaamOpRusland heeft met

Rusland spint (voorlopig) garen bij oorlog Israel en Hamas

enkele dagen terug het belang van Rusland in het Israël-Hamas conflict verkend.

Samengevat komt het artikel op het volgende neer (maar zelf lezen wil ik aanmoedigen, lang niet alles staat hieronder):

Houding Kremlin is onduidelijk....
Terwijl Poetin zwijgt, roept het ministerie van Buitenlandse Zaken op tot een wapenstilstand maar heeft de terreuraanslagen van Hamas niet veroordeeld.
...en wat verongelijkt:
Omdat VN-resoluties nooit zijn uitgevoerd en het Westen de bemiddeling van het zogenaamde Midden-Oosten-kwartet blokkeert, is de strijd weer opgelaaid, aldus Moskou. Het Midden-Oostenkwartet is een al jaren niet meer functionerend diplomatiek initiatief van de VN, VS, EU en Rusland, dat ook toen het nog wel bijeenkwam niets bereikte.
Rusland biedt openlijk steun aan Hamas:
Hamas wordt door Rusland niet beschouwd als een terroristische organisatie. Sinds Hamas in 2006 in Gaza aan de macht is, onderhoudt Rusland op hoog niveau betrekkingen met de leiders ervan. Na een deuk in de relaties als gevolg van het feit dat Hamas de kant van de soennitische oppositie koos in de Syrische burgeroorlog en Rusland president Assad steunde, werden de banden weer aangehaald.

In 2022 bracht de leider van Hamas, Ismail Haniyeh, een bezoek aan Moskou waarbij hij ontvangen werd door minister Lavrov van Buitenlandse Zaken. Een half jaar later, in maart 2023, volgde een nieuw bezoek.
De relatie tussen Rusland en Israel koelt af.
De relatie van Rusland met Israel bekoelde als gevolg van de steeds innigere band tussen Rusland en Israels aartsvijand Iran. Premier Netanyahu die in december 2022 weer aan de macht kwam, rekent er tot de dag van vandaag op dat zijn goede persoonlijke band met Poetin Israel bescherming biedt.
Rusland wordt in het Midden Oosten een rol toegedicht:
De Palestijnse leiders van Hamas in Gaza en van Fatah op de bezette Westelijke Jordaanoever hopen dat Moskou een tegenwicht kan bieden tegen het Amerikaanse Midden-Oostenbeleid. Dat beleid is erop gericht om Israel en de Arabische landen akkoorden te laten sluiten over de hoofden van de Palestijnen heen.
[...]
De te verwachten harde reactie van Israel met een offensief in Gaza en mogelijk duizenden Palestijnse doden ten gevolge, zou het Saoedi-Arabië onmogelijk maken om met Israel in zee te gaan.
Over eventuele Russische betrokkenheid
Voor betrokkenheid van Rusland bij de voorbereiding van de aanval van Hamas is geen bewijs.
En het Russische belang in het conflict
Moskou heeft er ook belang bij om van Israël geen vijand te maken.
[...]
Van het effect kan Rusland wel profiteren. Niet alleen leidt het opgelaaide Midden-Oostenconflict Washington en het Westen af van Oekraïne, ook saboteert het de aanstaande deal met Saoedi-Arabië. Onderdeel daarvan was een verhoging van de olieproductie, waardoor de olieprijs zou dalen en Rusland minder zou verdienen aan zijn olie-export. Bovendien krijgt het prestige van Biden een klap als het akkoord met Saoedi-Arabië sneeft. En dat is weer koren op de molen van Trump.

Bij meer conflicten en meer chaos heeft Moskou in het licht van de oorlog in Oekraïne vermoedelijk belang, evenals bij de angst voor escalatie.
[...]
Als Rusland het geloof heeft verloren in een toekomstige multipolaire wereldorde waarin de VS en EU hun macht moeten delen met China, Rusland en het ‘mondiale zuiden’, dan zal Moskou in het Midden-Oosten een destructief gedrag vertonen en erop inzetten dat het bij wanorde garen spint.
Maar er zijn ook enkele catches:
  • Rusland heeft militaire bases in Syrië en een nieuwe oorlog in de regio kan die belangrijke posities bedreigen.
  • Wil Moskou gebruik maken van de verzwakte invloed van de VS, dan zullen Poetin en de zijnen handig moeten manoeuvreren om niet de verdenking op zich te laden vierkant achter Hamas, Iran en Hezbollah te staan. Dat is niet alleen cruciaal voor de relaties met landen als Egypte, Saoedi-Arabië en de Golfstaten, maar natuurlijk ook met betrekking tot Israël.
  • Als Israel tot de conclusie komt dat Rusland achter de schermen Iran, Hezbollah en Hamas helpt in hun strijd, dan zou de Israelische terughoudendheid bij het leveren van wapens aan Oekraïne wel eens voorbij kunnen zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

Geen slotverklaringen IMF en Wereldbank om tekst oorlog Oekraïne
6:43 14 Oktober
De jaarvergaderingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank in Marrakech eindigen zonder gemeenschappelijke slotverklaringen van de bijeengekomen landen, vanwege een meningsverschil over hoe te verwijzen naar de Russische inval in Oekraïne. Wel is het de VN-organisaties gelukt om op belangrijke punten overeenstemming te vinden tussen landen, waardoor ze door kunnen met hun plannen voor het binnenhalen van extra financiering en het aanpakken van de problemen die momenteel in de wereld spelen.
Ondanks dat Rusland niet expliciet lijkt te worden aangemerkt toch iets bereikt??
Veel landen wilden dat er in een slotverklaring vergelijkbare bewoordingen zouden komen te staan als in de laatste communiqués van de G20. Die verklaringen noemen het conflict in Oekraïne wel maar maken geen concrete melding van Russische agressie.
In ieder geval een verbetering ten opzichte van de G20 verklaringen:
In de G20 zitten alleen de grootste economieën van de wereld, maar bij de vergaderingen van het IMF en de Wereldbank schoven ook veel kleinere landen aan. Een deel van die landen wilde niet akkoord gaan met gemeenschappelijke slotverklaringen als Rusland niet als veroorzaker van de oorlog zou worden aangestipt.
Maar de financiering die het IMF nu borgt zal positief zijn voor de invloed van de westerse wereld in Afrika en zorgt voor gereedschap om bijvoorbeeld de negatieve gevolgen van de Russische graanblokkade (laten we het zo gewoon blijven noemen) te ondervangen:
Het IMF benadrukte op een persconferentie zaterdag dat er wel overeenstemming is bereikt over een ‘zinvolle verhoging’ van de quota tegen het einde van dit jaar, oftewel over de hoeveelheid geld die lidstaten inleggen voor het fonds. Eerder had het fonds al aangegeven dat een akkoord hierover van groot belang is om armere landen niet nog verder in de financiële problemen te laten wegzakken. Die extra financiële middelen zijn onder andere nodig voor een fonds dat renteloze leningen verstrekt aan de armste landen. Verder krijgt het Afrikaanse continent een betere vertegenwoordiging in het bestuur van het IMF door de toevoeging van een extra bestuurszetel. (ANP)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Jerie
  • Niet online
Verkiezingen Polen update:

PiS winst met zo'n 5% voor de #2 maar heeft geen meerderheid; de oppositie (waaronder #2: liberale Burgercoalitie (KO, 31,6 procent) van oud-premier Tusk) zou een regering kunnen vormen.

https://www.nu.nl/buitenl...tie-te-kunnen-vormen.html

In De Volkskrant van zaterdag een aardig artikel over de Poolse verkiezingen. Rusland heeft niet zozeer belang in PiS of Tusk's KO maar bij polarisatie en conflict. Beiden staan sceptisch jegens Rusland maar PiS ook naar EU.

https://www.volkskrant.nl...lkaar-niet-meer~bd181371/

Zelfs als PiS gaat regeren is hun invloed verminderd. Hopelijk kan het land zich na de uitslag verenigen want dat is hetgeen Rusland niet wil.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:09
Jerie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 00:45:
Verkiezingen Polen update:

PiS winst met zo'n 5% voor de #2 maar heeft geen meerderheid; de oppositie (waaronder #2: liberale Burgercoalitie (KO, 31,6 procent) van oud-premier Tusk) zou een regering kunnen vormen.

https://www.nu.nl/buitenl...tie-te-kunnen-vormen.html

In De Volkskrant van zaterdag een aardig artikel over de Poolse verkiezingen. Rusland heeft niet zozeer belang in PiS of Tusk's KO maar bij polarisatie en conflict. Beiden staan sceptisch jegens Rusland maar PiS ook naar EU.

https://www.volkskrant.nl...lkaar-niet-meer~bd181371/

Zelfs als PiS gaat regeren is hun invloed verminderd. Hopelijk kan het land zich na de uitslag verenigen want dat is hetgeen Rusland niet wil.
Meer zelfs de huidige oppositie zou een meerderheid kunnen vormen, dus zonder PiS, met Tusk als premier.
Zoals het er nu uitziet, lijken de partij van Tusk, PO, het linkse Lewica en nog een derde centrumpartij samen meer dan de helft van de zetels te hebben. PiS komt alleen niet aan de helft, en er lijken ook niet meteen coalities in zicht voor de regeringspartij om toch aan een meerderheid te komen.
https://www.vrt.be/vrtnws...en-op-verkiezingsuitslag/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mmkay, gezien Putin meestal niet van de ironie is in de publieke uitspraken zal dit dus serieus zijn? 7(8)7
Poetin roept op tot wapenstilstand Israël-Hamas vanwege vele burgerslachtoffers
De Russische president Vladimir Poetin heeft in telefoongesprekken met verschillende leiders opgeroepen tot een staakt-het-vuren in de oorlog tussen Israël en Hamas. Ook moet er rekening worden gehouden met de belangen van de Palestijnen, stelde Poetin.
https://www.nu.nl/buitenl...e-burgerslachtoffers.html

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

En laten we de verklaringen even opzij schuiven. Misschien valt de Wereldbank nog iets te zeggen als "put your mouth where your money is" want op het vlak van haar daden zit het wel goed. En dit komt niet alleen Oekraïne, maar ook Georgië en Moldavië ten goede.

Volkskrant Liveblog.

Wereldbank helpt Oekraïne met lidmaatschap EU

Vanmorgen 06:38
De Wereldbank helpt Oekraïne met de voorbereidingen voor een lidmaatschap van de Europese Unie. Volgens bewindvoerder Koen Davidse van de Wereldbank heeft de bank namelijk veel kennis in huis over bijvoorbeeld corruptiebestrijding en andere noodzakelijke hervormingen. Ook Moldavië en Georgië worden bijgestaan.

'Op allerlei vlakken kan de bank helpen met financiering maar ook met advies', aldus Davidse tegen het ANP. 'Eerder heeft de Wereldbank dat bijvoorbeeld ook al gedaan voor Kroatië, Bulgarije en Roemenië. Ik heb ook geregeld dat de nieuwe landen met Kroatië hebben gesproken over de te nemen hordes en wat er nodig is.'
De Volkskrant biedt nog even het broodnodige referentiekader:
Toch is nog niet te zeggen wanneer Oekraïne, Moldavië en Georgië eventueel kunnen toetreden tot de EU. Davidse onderstreept dat de drie landen zich in verschillende fases van het traject richting EU-lidmaatschap bevinden. Oekraïne en Moldavië zijn eerder al door Brussel als kandidaat-lid aangemerkt, voor Georgië is dat nog niet gebeurd. Daarover valt binnenkort waarschijnlijk een beslissing.
Ondanks dit zwaluw en lente aspect zijn deze publieke signalen heel belangrijk om ook de bevolkingen in die landen aan te geven dat ondanks dat het nog een tijd kan duren hun landen zelf aan een proces bezig zijn en dat hun de helpende hand wordt geboden door organisaties die weten hoe het anders kan. En dat het internationale collectief over de schouders van hun overheden meekijkt.

• Snow_King
  • Laatst online: 00:12

Snow_King

Konijn is stoer!

"The US administration made a grave mistake by deciding to supply ATACMS tactical missiles to Ukraine. The consequences of this step will be very serious," Russian Ambassador to the US Anatoly Antonov.

The same consequences like all the other threats? Barking dogs never bite.
Bron: https://t.me/noel_reports/4271

Ik snap wel dat de Russen een beetje boos zijn, best veel en duur spul kapot. Maarja, je hebt ook gewoon de keuze om UA te verlaten en met rust te laten. Dan was dit niet gebeurd.

Ben benieuwd wat hun 'reactie' gaat zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Bron: https://t.me/noel_reports/4271

Ik snap wel dat de Russen een beetje boos zijn, best veel en duur spul kapot. Maarja, je hebt ook gewoon de keuze om UA te verlaten en met rust te laten. Dan was dit niet gebeurd.

Ben benieuwd wat hun 'reactie' gaat zijn.
De officiële Russische lezing is nog steeds dat alles onderschept was en er geen relevante schade was. ;)

PSN

• Snow_King
  • Laatst online: 00:12

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

De officiële Russische lezing is nog steeds dat alles onderschept was en er geen relevante schade was. ;)
Putin heeft inmiddels ook zijn zegje gedaan:

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oke, is dit Rusland? Dook eerst in het topic over Rusland.
Is het China? Tja, het gaat eigenlijk net zo over China.

Of toch weer Hongarije? Ja, Hongarije in een adem genoemd met deze twee landen. Dan maar weer in het Russisch-Westerse verhoudingen topic.

Van Rusland en China kunnen we inmiddels wel een inschatting maken wat we kunnen verwachten. Ondanks de ervaringen uit het verleden weet Hongarije, en dan meer specifiek, Victor Orban, toch steeds weer negatief te verrassen.

Nu was Poetin op bezoek in China. Nou, dat weten we allemaal wel, is ook netjes in de media en kranten geweest. Wat ik zelf nog niet had zien langskomen was dat niet alleen Poetin in China was, maar ook, oh toeval, Viktor Orban was in China.

Zelf haalde ik het gegeven uit The Washington Post. Daarvan hieronder een link naar het artikel met enkele korte fragmenten. In de internationale pers is het verder wel geweest (Reuters, APnews, onze eigenste Trouw).

Oekraïne pakt het nieuws natuurlijk ook op (kyivpost).
Als Europese bron iets meer inhoud:
During the meeting, the leaders discussed the construction of the Hungary-Serbia Railway, part of China’s Belt and Road projects in Europe. China also signed a contract with Serbia to export China’s high-speed train carriage for the same project, marking the first export of its kind to Europe, according to China News.
En:
In an answer given to the MTI news agency, Orbán’s press chief Bertalan Havasi stated that the two leaders discussed Hungarian-Russian cooperation in the fields of gas and oil supplies and nuclear energy.
Hieronder het deelartikel van The Washington Post:
https://wapo.st/45FUKGy

Enkele fragmenten:

Poetin:
Putin quickly crowed about the significance of the encounter, in which the two men shook hands and then held private talks ahead of a summit in Beijing marking the 10th anniversary of China’s Belt and Road Initiative, a giant global infrastructure program.

“Despite the fact that in today’s geopolitical conditions the opportunities for maintaining contacts and developing relations are very limited, it nevertheless cannot but cause satisfaction that our relations with many European countries are maintained and developed,” Putin said.
Orban:
“Hungary has never wanted to confront Russia,” he said. “On the contrary, Hungary’s goal has always been to establish and mutually expand the best contacts. And we succeeded,” he said.

But he conceded that Hungary’s ties with Russia had been under pressure due to the war, saying, “We have never been in such a difficult situation before.” According to Putin, trade between the two nations increased by 80 percent last year but declined by 35 percent in 2023.
Ook The Washington Post noemt de deals tussen Rusland en Hongarije op het vlak van energievoorziening:
Much of Europe has sought to sever financial ties with Russia, but Orban on Tuesday explicitly spelled out his desire to continue doing business with Russia “as long as this is possible,” and the two leaders discussed cooperation in the oil-and-gas shipments and nuclear energy.
Dankzij Hongarije (en Servië) bestaan afhankelijkheden en ontstaan nieuwe afhankelijkheden met Rusland en China. Nu heeft de EU in principe een open economie. Zelf ben ik niet goed op de hoogte wat voor vrijheden EU landen in het aanbesteden van internationale transport verbindingen hebben. Het lijkt erop dat de EU op dit moment niet de gereedschapskist heeft om dergelijke transacties te beïnvloeden.

De beeldvorming die ontstaat bij het handje schudden met Poetin laat ik hier bij nog even liggen. Duidelijk mag zijn dat dit niet goed is voor de eenduidigheid van de uitstraling die EU juist nu moet hebben.

De komende dagen moeten we oplettend zijn is of en hoe EU reageert op:
  • De handjes drukkende Orban
  • Internationale aanbesteding van vitale infrastructuur in Europa
  • Acceptatie van bestaande energiecontracten met buitenlandse machtspartijen

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-12 19:01
teacup schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:40:
Oke, is dit Rusland? Dook eerst in het topic over Rusland.
Is het China? Tja, het gaat eigenlijk net zo over China.

Of toch weer Hongarije? Ja, Hongarije in een adem genoemd met deze twee landen. Dan maar weer in het Russisch-Westerse verhoudingen topic.

Van Rusland en China kunnen we inmiddels wel een inschatting maken wat we kunnen verwachten. Ondanks de ervaringen uit het verleden weet Hongarije, en dan meer specifiek, Victor Orban, toch steeds weer negatief te verrassen.

Nu was Poetin op bezoek in China. Nou, dat weten we allemaal wel, is ook netjes in de media en kranten geweest. Wat ik zelf nog niet had zien langskomen was dat niet alleen Poetin in China was, maar ook, oh toeval, Viktor Orban was in China.

Zelf haalde ik het gegeven uit The Washington Post. Daarvan hieronder een link naar het artikel met enkele korte fragmenten. In de internationale pers is het verder wel geweest (Reuters, APnews, onze eigenste Trouw).

Oekraïne pakt het nieuws natuurlijk ook op (kyivpost).
Als Europese bron iets meer inhoud:
[...]

En:
[...]
Hieronder het deelartikel van The Washington Post:
https://wapo.st/45FUKGy

Enkele fragmenten:

Poetin:
[...]

Orban:
[...]

Ook The Washington Post noemt de deals tussen Rusland en Hongarije op het vlak van energievoorziening:
[...]
Dankzij Hongarije (en Servië) bestaan afhankelijkheden en ontstaan nieuwe afhankelijkheden met Rusland en China. Nu heeft de EU in principe een open economie. Zelf ben ik niet goed op de hoogte wat voor vrijheden EU landen in het aanbesteden van internationale transport verbindingen hebben. Het lijkt erop dat de EU op dit moment niet de gereedschapskist heeft om dergelijke transacties te beïnvloeden.

De beeldvorming die ontstaat bij het handje schudden met Poetin laat ik hier bij nog even liggen. Duidelijk mag zijn dat dit niet goed is voor de eenduidigheid van de uitstraling die EU juist nu moet hebben.

De komende dagen moeten we oplettend zijn is of en hoe EU reageert op:
  • De handjes drukkende Orban
  • Internationale aanbesteding van vitale infrastructuur in Europa
  • Acceptatie van bestaande energiecontracten met buitenlandse machtspartijen
Dank voor de samenvatting. Ik vond de kop van het WaPo artikel veelzeggend: Putin meets Viktor Orban in China, in a boost for the Kremlin. Een kopje koffie drinken met de premier van een land(je) met nog geen 10 miljoen inwoners is een opsteker voor een 'wereldleider' als Poetin. Zou Xi Jinping ook zo extatisch zijn als hij de Commissaris van de Koning in Flevoland een handje mag geven?
Tot zover de framing. Sorry, ik kon het niet laten ;).

Het vervelende is dat EU en de Navo Orban nodig hebben om beslissingen te nemen, de toetreding van Zweden tot de Navo wordt, ook, door Orban getraineerd, het starten van gesprekken met Oekraïne over een EU-lidmaatschap kan niet zonder instemming van Hongarije. Dus ik denk dat de EU niet heel scherp zal reageren op dit gesjacher van Orban.

Hoe irritant ook, Orban slaapt onder de veilige deken van de Navo, woont onder een dak betaald door de EU, vreet zich vol aan Europese subsidiepotjes, maar ondertussen is het meer dan duidelijk dat hij alleen maar lid is van deze clubs om zichzelf en zijn vriendjes te verrijken. En het vervelende is dan ook nog dat de EU en de Navo de 'verenigingsstatuten' alleen maar kunnen veranderen met instemming van Orban.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Bernard0343 ik heb al eens gedacht: als er NAVO landen zijn die zo duidelijk liggen te trollen, hef dan de NAVO op en begin met dezelfde leden NAVO 2.0 en zet in de statuten dat unanimiteit niet meer nodig is en iets pas geblokkeerd kan worden als 10% van de NAVO-lidstaten ervoor gaan liggen.

Maar ja, dat gaat wel ver natuurlijk.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-12 19:01
Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:35:
@Bernard0343 ik heb al eens gedacht: als er NAVO landen zijn die zo duidelijk liggen te trollen, hef dan de NAVO op en begin met dezelfde leden NAVO 2.0 en zet in de statuten dat unanimiteit niet meer nodig is en iets pas geblokkeerd kan worden als 10% van de NAVO-lidstaten ervoor gaan liggen.

Maar ja, dat gaat wel ver natuurlijk.
Leuk idee! Het zou me niet verbazen als er, zowel bij de Navo als de EU, mensen zijn die dat al eens uitgezocht hebben. Je schept alleen wel een precedent waarmee intergouvernementele organisaties zich gaan gedragen als de Nederlandse protestantse kerkgenootschappen (EU-vrijgemaakt, Navo-synodaal...), ik denk niet dat we dat moeten willen. ;).

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voor de geopolitiek watchers was het idd een interressant event in China:
Clear divisions among the world’s major powers

Xi’s show of solidarity with Putin at the Belt and Road Forum also underscored the deepening division between the world’s major powers.
The event was attended by 24 leaders – far fewer than the 37 who traveled to the previous BRI forum four years ago.

Leaders who did attend included Hungary’s Viktor Orban, Kazakh President Kassym-Jomart Tokayev, Indonesia’s Joko Widodo, and others from Africa, Asia and Latin America. The Taliban – which is not widely recognized as Afghanistan’s government – also sent a delegation.
https://edition.cnn.com/2...aways-intl-hnk/index.html

PSN

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:18

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
FTM en het journalisten platform The Investigative Desk onderzochten de connecties tussen de PVV en Rusland.
Gelekte documenten bewijzen tot nu toe onbekende connecties tussen Rusland en de PVV
Het Kremlin probeert al sinds 2013 banden te ontwikkelen met de PVV. En met succes. De partij figureert prominent in Russische beïnvloedingscampagnes, blijkt uit gelekte documenten. Die maken ook duidelijk dat Geert Wilders probeert om connecties met Rusland uit het zicht te houden.
Wat is het nieuws?
  • Ook PVV’ers namen deel aan Russische propaganda-evenementen. Zo was de Europarlementariër André Elissen op kosten van Rusland als ‘verkiezingswaarnemer’ in Moskou.
  • Zelf bezocht Geert Wilders de Russische hoofdstad in 2018. Dat was, zei hij toen, om na de annexatie van de Krim, en na de uit de lucht geschoten MH17, de ‘dialoog open te houden’. Zijn komst naar Moskou was, net als de reis van Elissen, georganiseerd door het extreemrechtse Doema-lid Leonid Slutsky.
Waarom is dit belangrijk?
  • Leonid Slutsky is een centrale figuur in het streven van het Kremlin om westerse politici voor zijn karretje te spannen. De bedoeling is dat ze zich in eigen land verzetten tegen sancties, en tegen het idee van een soeverein Oekraïne.
  • Wilders laat zich naderhand niet publiekelijk uit over zijn bezoek aan Moskou. Maar de partij doet moeite om de politieke banden weg te moffelen. Een e-mail uit 2016 laat zien dat Wilders voorafgaand aan een bijeenkomst van Europese zusterpartijen expliciet heeft geëist dat het gewone publiek de aanwezige Russische gasten niet te zien zou krijgen.
Hoe is dit onderzocht?
  • In opdracht van Follow the Money onderzocht The Investigative Desk de banden tussen Moskou en de PVV, en interviewde het betrokkenen, politici en experts.
  • The Investigative Desk maakte hierbij gebruik van informatie van het Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) en het Dossier Center. Dit is een door de ex-oligarch Michail Chodorkovski opgericht centrum dat onderzoek doet naar criminele activiteiten van het Kremlin en Russische inmenging in andere landen.
  • Op basis van dezelfde informatie verschenen eerder artikelen bij de onderzoeksjournalistieke platformen Delfi Estonia (Estland), IrpiMedia (Italië), het Russische iStories (nu gevestigd in Letland) en Profil (Oostenrijk).
Vijf jaar na Wilders’ reis blijkt uit een analyse van stemgedrag en PVV-moties dat de standpunten over Rusland hetzelfde zijn gebleven.

Hoewel de partij de inval in Oekraïne in 2022 veroordeelt, houdt ze vast aan haar verzet tegen sancties voor Moskou en tegen wapenleveranties aan Kyiv.

Rusland moet ‘comfort’ worden geboden en Oekraïne mag nooit bij de NAVO, stellen buitenlandwoordvoerder Raymond de Roon en Wilders in een gezamenlijke motie die direct wordt opgepikt door de Russische media.

De PVV stemde begin vorig jaar, net na de invasie, als enige partij tegen een onderzoek naar financiering van politieke partijen vanuit het buitenland.
Bijzonder is om op te merken dat Wilders zijn Russische connectie graag niet naar voren brengt, terwijl in andere landen met extreem rechtse partijen hun banden met Rusland niet onder stoelen of banken steken. Waarschijnlijk is de nasleep van MH17 wellicht nog een brug te ver qua potentiële negatieve impact.

Het laat ook meteen zien dat hoe kwetsbaar landen zoals Nederland kunnen zijn als er op geopolitiek gebied niet wordt nagedacht aan ook binnenlandse actoren. Zeker als gaat om partijfinanciering en bezoek van mensen aan onze geopolitieke vijanden. Je ziet ook hier de long tail effecten van het einde van de geschiedenis in de jaren 90. D.w.z. de gedachtegang dat niets onze westerse democratische rechtstaat en bijhorende kapitalisme nog meer zou kunnen bedreigen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het aanhalen van de banden met Venezuela en terug schalen sancties valt ook niet buiten dit conflict te zien.

Als Venezuela weer enigszins olie kan exporteren zal dit de prijs weer omlaag drukken:
VS schort deel sancties Venezuela op na afspraken over vrije verkiezingen

De Verenigde Staten schorten een deel van oliesancties tegen Venezuela op. Het is een reactie op een overeenkomst eerder deze week tussen de regering van president Maduro en oppositiepartijen. Partijen kwamen overeen om in de tweede helft van volgend jaar verkiezingen te houden, waarbij internationale waarnemers erop moeten toezien dat ze eerlijk verlopen.
https://nos.nl/artikel/24...n-over-vrije-verkiezingen

PSN

• asing
Ondertussen in The good old US of A.....

SitRep : Om een volgend steunpakket door het congres heen te krijgen hebben ze een Speaker nodig. De vorige heeft zich onmogelijk gemaakt en is met hulp van zijn eigen partij weggestemd. In de tussentijd zijn de GOPs aan het bakkelijen wie er dan Speaker moet worden. Jim Jordan is een optie. Hij heeft inmiddels 2 stemrondes gehad maar heeft het niet gered. De derde is ergens vandaag. Ik hoop dat er meer personen in de race zijn. Jim als Speaker zou een slecht idee zijn voor Oekraïne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5SOfPuwjMAotV2z58YVbZsQwmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McTOOkVaG6IRE6lxu7VOELPO.png?f=fotoalbum_large

Vanuit de andere ksnt is het Steve Scalise : https://gopforukraine.com/legislator/steve-scalise/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zOV0zKibEAAcLmDqW9IasF9RNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQkIURlBr31KV8B0Q997JPAw.png?f=fotoalbum_large

Dat ziet er een stuk beter uit. Voorlopig wordt er tot in het oneindige gestemd tot iemand wint.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 08:44
asing schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:48:
Ondertussen in The good old US of A.....

[YouTube: Jim Jordan Loses Second Vote for Speaker of the House]

SitRep : Om een volgend steunpakket door het congres heen te krijgen hebben ze een Speaker nodig. De vorige heeft zich onmogelijk gemaakt en is met hulp van zijn eigen partij weggestemd. In de tussentijd zijn de GOPs aan het bakkelijen wie er dan Speaker moet worden. Jim Jordan is een optie. Hij heeft inmiddels 2 stemrondes gehad maar heeft het niet gered. De derde is ergens vandaag. Ik hoop dat er meer personen in de race zijn. Jim als Speaker zou een slecht idee zijn voor Oekraïne.

[Afbeelding]

Vanuit de andere ksnt is het Steve Scalise : https://gopforukraine.com/legislator/steve-scalise/

[Afbeelding]

Dat ziet er een stuk beter uit. Voorlopig wordt er tot in het oneindige gestemd tot iemand wint.
Dit is niet zozeer een kwestie van ene kant vs andere kant, dit zijn allebei kandidaten die door het rechts-populistische kamp naar voren worden geschoven. Jim Jordan en Steve Scalise hebben allebei de steun van de Trump-hoek, waarbij Steve Scalise weliswaar beter lijkt qua Oekraïne, maar zichzelf ook wel eens heeft omschreven als David Duke zonder alle ophef. David Duke is het opperhoofd van de Ku Klux Klan. Ook niet de ideale kandidaat, wat mij betreft.

Ik verwacht dat ze minimaal 8-10 stemrondes nodig gaan hebben, waarna er hopelijk een soort compromis wordt gesloten, zoals dat de tijdelijke voorzitter het gewoon mag blijven doen. In de tussentijd zijn ze in overleg om die alvast meer rechten te geven, zodat ze wel beslissingen kunnen nemen en door kunnen regeren zonder 'echte' voorzitter/speaker. Verkiezing kan dan zomaar tot januari duren, maar dan kan het House wel nieuwe steunpakketten goedkeuren. Ik gok zelf dat uiteindelijk een wat minder extreme kandidaat naar voren wordt geschoven, ergens tussen McCarthy en Scalise/Jordan in, zodat de onruststokers en de meer traditionele flank van de partij allebei 'winst' kunnen claimen.

Ideaal zou zijn dat een paar van de redelijker Republikeinen het op een akkoordje gooien met de Dems en op hun kandidaat stemmen, maar dat zie ik niet gebeuren. Zuiver theoretisch zou die het wel kunnen worden als ze een keer stemmen op een dag dat er per ongeluk 8-9 Rep's verhinderd zijn, dan kan de Democratische kandidaat het 'per ongeluk' worden.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
RoD schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:54:
[Embed] Ik hoop dat ze met een goed plan komen r dat Oekraïne kan "meeliften" op een groot support pakket.
Zojuist de speech teruggekeken. Vond het indrukwekkend. Biden doet hier een (m.i. goede) poging om de Amerikanen duidelijk te maken waarom zowel de oorlog in UA als het Israël-Palestina conflict de VS aangaan, en waarom het belangrijk is dat er blijvend steun gegeven moet worden.

De koppeling tussen deze steun en de binnenlandse belangen wordt duidelijk gemaakt door onder andere de uitspraak "[...] to fund America's national security needs to support our critical partners including Israel and Ukraine [...] it's a smart investments that is going to pay dividends for American security for generations".

dit gaat over een budget request voor een nieuw steunpakket ter waarde van 100 miljard USD

Hier enkele highlights:

[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 20-10-2023 05:52 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een mooie toespraak op RT:
"Russia supports the enemies of Israel. Russia supports the Nazis who want to commit genocide against us, and Russia will pay. Listen to me carefully: we will end these Nazis, we will win this war, after this we will not forget what you do. We will come and we will make sure that Ukraine wins.
We will make sure that you pay for what you did."
Werd ook weleens tijd dat Israël zich meer uitspreekt tegen Poetin.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 15:09

Garyu

WW

Ik was even aan het twijfelen waar deze eigenlijk bij hoort qua onderwerp, want toch verrassend als het waar is. Er is recent een gasleiding en communicatie leiding gesaboteerd in de Baltische Zee. Rusland werd daarvan verdacht omdat het wel past in de escalatie van betrekkingen, er een motief is en de mogelijkheid (want makkelijk toegang).

Nu wijzen er opeens kenmerken naar een Chinees (!) schip:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Baltic_Fulmar_%28ship%2C_2005%29_IMO_9313204%2C_Maasmond%2C_Port_of_Rotterdam_pic4.JPG/600px-Baltic_Fulmar_%28ship%2C_2005%29_IMO_9313204%2C_Maasmond%2C_Port_of_Rotterdam_pic4.JPGDit is de Newnew Bear
BREAKING:

Chinese ship suspected of damaging gas pipeline & comms cables between Sweden, Finland & Estonia

Swedish Navy submarine vessel Belos surveyed the damaged cable

Confirms damage by external force in position matching the track of the Chinese Newnew Polar Bear ship

[ Voor 15% gewijzigd door Garyu op 20-10-2023 22:02 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Silent Thunder
Garyu schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:59:
Ik was even aan het twijfelen waar deze eigenlijk bij hoort qua onderwerp, want toch verrassend als het waar is. Er is recent een gasleiding en communicatie leiding gesaboteerd in de Baltische Zee. Rusland werd daarvan verdacht omdat het wel past in de escalatie van betrekkingen, er een motief is en de mogelijkheid (want makkelijk toegang).

[Twitter]

[Afbeelding]Dit is de Newnew Bear

[...]
Iets meer duiding:

''The Finnish criminal police reportedly found a “heavy object” in the sea that could have damaged the gas pipeline.''

''This object is located deep on the seabed, so it is not yet possible to determine what it is. According to Lohi, the authorities plan to raise the object from the sea and then begin studying it.''

Bron: https://mil.in.ua/en/news...and-communication-cables/

Ik vraag mij af wat dat dan is, iets van een schip gevallen of losgeraakt?

• Jerie
  • Niet online
jabber.ru/xmpp was compromised, werd geMITMed tussen twee Duitse hosting nodes (Linode en Hetzner). Zijn ze achter gekomen omdat MITM cert expired was geraakt. Duitse politie :F

Hier de post mortem https://notes.valdikss.org.ru/jabber.ru-mitm/

edit:
Voor duidelijkheid er is geen attributie maar Duitse politie ligt meest voor de hand omdat die een MITM het makkelijkst kunnen opleggen. Hosting providers hebben nog niet gereageerd. Waarschijnlijk darknet/cryptocurrency onderzoek.

[ Voor 33% gewijzigd door Jerie op 21-10-2023 13:13 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nu ook Israël wapenleveringen krijgt uit de VS kwam bij mij ook de vraag op in hoeverre dit concurreert met de behoefte van Oekraïne aan leveringen. De New York Times stelde zich die vraag ook. Hierbij het artikel hierover gedeeld:

https://www.nytimes.com/2...KoWter8Gvb&smid=url-share

Samenvattend:
  • Biden heeft heel duidelijk gemaakt dat hij de een oorlog niet boven de andere oorlog zal prioriteren.
  • Over het algemeen voeren Israël en Oekraïne verschillende oorlogen met elkaar weinig overlappende behoeftes en hebben beiden verschillende legers met verschil in expertises.
  • Van de 105 miljard gaat 61.4 Miljard naar militaire ondersteuning van Oekraïne. Naar Israël gaat 14.3 Miljard naar luchtverdediging in het algemeen en specifiek verdediging tegen raketten. Van het resterende geld gaat 9 Miljard naar humanitaire hulp voor Israël, Gaza en Oekraïne, 7.4 Miljard naar de Pacific (Taiwan) en bijna 14 Miljard naar de eigen grensbeveiliging (afscheiding VS met Mexico). (En dit is dan iets meer dan 105 Miljard... dat getal zal dus een afronding zijn).
Oekraïne en Israël zouden een overlappende behoefte hebben op het vlak van de volgende wapensystemen:
  • Artillery ammunition. NATO 155mm shells. Een grote voorraad was hiervan al aanwezig in Israël, als midden oosten buffer. De helft van deze buffer was al verzonden naar Oekraïne. Van de resterende voorraad in Israël zal nu een gedeelte voor Israël zelf worden herbestemd. Problematisch van deze artillerie munitie is dat de Europese voorraden de bodem aan het bereiken zijn, en dat de Amerikaanse en de Europese industrie het tempo waarmee Oekraïne ze verschiet nog niet bijbenen. Het zou enkele jaren duren voordat de industrie daartoe in staat is en voorraden zich opbouwen. De VS bekijkt nog of Oekraïne en Israël op verschillende, niet overlappende, munitie kunnen worden gezet.
  • Smart bombs. Na de aanval van Hamas zijn al een duizendtal 250 pond smart bombs verscheept naar Israël. Sinds 2010 heeft Israël al 8500 van deze bommen aangeschaft, en heeft de VS er sinds 2018 34000 van geproduceerd. Van deze smart bombs wordt niet voorzien dat er schaarste ontstaat.
  • Stinger missiles. Israël en Oekraïne hebben een raakvlak in hun luchtverdedigingssystemen, en dat zijn de Stinger raketten. Stingers kunnen ook gebruikt worden in de stadsoorlog die Israël op het punt staat te beginnen. Naast Israël en Oekraïne krijgt trouwens ook Taiwan Stingers geleverd. Oekraïne zou er 2000 geleverd hebben gekregen. Stingervoorraden zijn heel beperkt en er worden maar enkelen van geproduceerd.

• Muncher
teacup schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:46:
Nu ook Israël wapenleveringen krijgt uit de VS kwam bij mij ook de vraag op in hoeverre dit concurreert met de behoefte van Oekraïne aan leveringen. De New York Times stelde zich die vraag ook. Hierbij het artikel hierover gedeeld:

https://www.nytimes.com/2...KoWter8Gvb&smid=url-share

Samenvattend:
  • Biden heeft heel duidelijk gemaakt dat hij de een oorlog niet boven de andere oorlog zal prioriteren.
  • Over het algemeen voeren Israël en Oekraïne verschillende oorlogen met elkaar weinig overlappende behoeftes en hebben beiden verschillende legers met verschil in expertises.
  • Van de 105 miljard gaat 61.4 Miljard naar militaire ondersteuning van Oekraïne. Naar Israël gaat 14.3 Miljard naar luchtverdediging in het algemeen en specifiek verdediging tegen raketten. Van het resterende geld gaat 9 Miljard naar humanitaire hulp voor Israël, Gaza en Oekraïne, 7.4 Miljard naar de Pacific (Taiwan) en bijna 14 Miljard naar de eigen grensbeveiliging (afscheiding VS met Mexico). (En dit is dan iets meer dan 105 Miljard... dat getal zal dus een afronding zijn).
Oekraïne en Israël zouden een overlappende behoefte hebben op het vlak van de volgende wapensystemen:
  • Artillery ammunition. NATO 155mm shells. Een grote voorraad was hiervan al aanwezig in Israël, als midden oosten buffer. De helft van deze buffer was al verzonden naar Oekraïne. Van de resterende voorraad in Israël zal nu een gedeelte voor Israël zelf worden herbestemd. Problematisch van deze artillerie munitie is dat de Europese voorraden de bodem aan het bereiken zijn, en dat de Amerikaanse en de Europese industrie het tempo waarmee Oekraïne ze verschiet nog niet bijbenen. Het zou enkele jaren duren voordat de industrie daartoe in staat is en voorraden zich opbouwen. De VS bekijkt nog of Oekraïne en Israël op verschillende, niet overlappende, munitie kunnen worden gezet.
  • Smart bombs. Na de aanval van Hamas zijn al een duizendtal 250 pond smart bombs verscheept naar Israël. Sinds 2010 heeft Israël al 8500 van deze bommen aangeschaft, en heeft de VS er sinds 2018 34000 van geproduceerd. Van deze smart bombs wordt niet voorzien dat er schaarste ontstaat.
  • Stinger missiles. Israël en Oekraïne hebben een raakvlak in hun luchtverdedigingssystemen, en dat zijn de Stinger raketten. Stingers kunnen ook gebruikt worden in de stadsoorlog die Israël op het punt staat te beginnen. Naast Israël en Oekraïne krijgt trouwens ook Taiwan Stingers geleverd. Oekraïne zou er 2000 geleverd hebben gekregen. Stingervoorraden zijn heel beperkt en er worden maar enkelen van geproduceerd.
Is die 105 miljard al veiliggesteld? Ik neem aan dat het nog door de Senaat goedgekeurd moet worden. Beetje Googlen laat alleen de speech van Biden zien.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:24
The Guardian: Russia working to undermine trust in elections globally, US intelligence says
Nieuws van afgelopen vrijdag, maar (voor zover ik weet) hier nog niet langsgekomen.

De Amerikaanse inlichtingendiensten (Niet genoemd welke, vermoedelijk CIA) hebben een rapport opgesteld over Russische pogingen om het vertrouwen in verkiezingen te ondermijnen. Het gaat dus niet perse om pogingen de uitkomst van verkiezingen te manipuleren, maar om pogingen het vertrouwen van het publiek in het verkiezingsproces te ondermijnen, waardoor de legitimiteit van die uitkomst zal dalen.
Russia is using its spy network, state-run media and social media to undermine public trust in elections around the world, according to a US intelligence report that has been shared with about 100 countries.

“Russia is focused on carrying out operations to degrade public confidence in election integrity,” said the report released on Friday, citing findings from the US intelligence community. “This is a global phenomenon. Our information indicates that senior Russian government officials, including in the Kremlin, see value in this type of influence operation and perceive it to be effective.”
“For Russia, the benefits of these operations are twofold: to sow instability within democratic societies, and to portray democratic elections as dysfunctional and the resulting governments as illegitimate,” the report said.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Muncher schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

Is die 105 miljard al veiliggesteld? Ik neem aan dat het nog door de Senaat goedgekeurd moet worden. Beetje Googlen laat alleen de speech van Biden zien.
Nee, dat is ze nog niet. Vooralsnog is dit de intentie van de Biden regering. En dat wordt nog een verhaal apart, al heeft Biden wel een slimme zet gedaan door alles onder de noemer van Amerikaanse veiligheid te laten vallen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Update van het NAVO lidmaatschap van Zweden:
Het lijkt erop dat Turkije het Navo-lidmaatschap van Zweden gaat goedkeuren. President Erdogan laat weten dat hij het Zweedse lidmaatschap ter goedkeuring aan het parlement gaat voordragen. Meer informatie heeft hij nog niet gegeven.

Zweden reageert verheugd. 'We kijken ernaar uit om Navo-lid te worden', schrijft premier Ulf Kristersson op X, voorheen Twitter.

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:47:
Update van het NAVO lidmaatschap van Zweden:
[...]
Wel mooi.

Maar wordt wel een erg zware bevalling zo...
Als Turkije tekent, zal Hongarije voor de vorm ook nog een keer tegenstribbelen.

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

teacup schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Nee, dat is ze nog niet. Vooralsnog is dit de intentie van de Biden regering. En dat wordt nog een verhaal apart, al heeft Biden wel een slimme zet gedaan door alles onder de noemer van Amerikaanse veiligheid te laten vallen.
Maar wel weer een stap dichterbij. De VS zou afscheid nemen van al haar internationale aspiraties zou ze dit pakket niet door laten gaan. En alles hangt comfortabel aan elkaar. Wil je het ene, (Mexico grens) dan wil je natuurlijk ook het andere (Oekraïne).

Volkskrant liveblog

Republikeinse leider spreekt steun uit voor Bidens hulpplan
00:05
Mitch McConnell, leider van de Republikeinen in de Senaat, heeft zondag verklaard dat hij 'op dezelfde lijn' zit als de Amerikaanse president Joe Biden waar het gaat om diens hulpvoorstel van 106 miljard dollar voor Israël en Oekraïne.

Het pakket van Biden omvat onder meer 14 miljard dollar hulp aan Israël en 60 miljard aan Oekraïne. De president van de Verenigde Staten wil ook 14 miljard dollar vrij maken om de veiligheid aan de grens met Mexico te verbeteren. McConnell wil net als Biden één hulpplan en het geld niet opknippen voor verschillende doelen, zoals enkele andere prominente Republikeinen. De uitspraak van McConnell betekent een forse steun in de rug voor Bidens voorstel.

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Wel mooi.

Maar wordt wel een erg zware bevalling zo...
Als Turkije tekent, zal Hongarije voor de vorm ook nog een keer tegenstribbelen.
Volgens mij was het bij Finland zo dat Hongarije zeer snel volgde nadat Turkije zijn goedkeuring gaf. Ik kan me niet voorstellen dat Hongarije in zijn eentje de toetreding van Zweden blijft blokkeren, maar Orban heeft me al eens vaker negatief verrast.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Demonstreren voor ‘vrede’ op de Dam, met steun uit Rusland
Elke maand staan ze op de Dam: activisten die een einde eisen aan de wapenleveringen aan Oekraïne. De acties worden aangejaagd door leden van een Russische organisatie die door Moskou wordt betaald, blijkt uit onderzoek van NRC. Sommige van deze kleinschalige manifestaties worden daar op de nationale televisie uitgezonden.
De Nederlandse Russin Natalia Vorontsova neemt het voortouw bij het vredesprotest in Amsterdam tegen wapenleveranties aan Oekraïne.
  • Een Russische patriottische organisatie is betrokken bij Nederlandse demonstraties tegen de wapenleveranties aan Oekraïne. Het gaat om de organisatie ‘Vrijwilligers van de overwinning’, die door het Kremlin wordt betaald om Russische jongeren warm te maken voor de oorlog en Russische militairen in Oekraïne te ondersteunen.
  • Zeker vier activisten verbonden aan deze organisatie doen mee aan de protesten op de Amsterdamse Dam. Een van hen, een Nederlandse Russin, financiert de demonstraties.
  • Ook lopen er filmers van een mediaplatform uit Moskou rond bij de protesten. Zij zetten in Nederland pro-Russische protestacties op touw, om die vervolgens zelf te filmen. In Rusland worden de protesten uitgezonden voor een miljoenenpubliek.
Het breed uitmeten van deze protesten heeft een functie, zegt Martin Kragh, Ruslanddeskundige bij het Zweedse Instituut voor Internationale Betrekkingen en expert op het gebied van beïnvloedingsoperaties. „Daarmee krijgt de Russische bevolking het beeld voorgespiegeld dat in Europa veel begrip zou zijn voor het optreden van Vladimir Poetin. Het geeft hem legitimiteit.” Volgens Kragh worden sommige van deze protesten in Europa door Rusland zelf opgezet. „Soms kan worden aangetoond dat ze worden aangestuurd vanuit Moskou, of op zijn minst door lokale Russische ambassades”, zegt hij. Kragh verwijst hierbij naar de intussen overleden pro-Russische activist Manuel Ochsenreiter uit Duitsland, die banden bleek te hebben met het Kremlin.
Hoe zit dat in Nederland? Ook bij de ‘vredesdemonstraties’ op de Dam is sprake van Russische beïnvloeding, blijkt uit onderzoek van NRC. De acties worden aangejaagd door leden van een Russische organisatie die door Moskou wordt betaald om de strijd in Oekraïne te ondersteunen.
Hoewel het effect op Nederland klein zal zijn, is er omgekeerd natuurlijk wel een propaganda effect naar Rusland toe qua legitimiteit. In die zin is de kleinschaligheid zeker niet onschuldig, ondanks dat we de effect hier niet merken.

Het laat ook de assymetrie zien qua tolerantie paradox, het westen heeft als open samenleving ruimte voor dit soort zaken, die uiteindelijk juist de democratische principes ondermijnen. In Rusland beland je voor dit soort zaken in de cel, of erger.

Het is daarom ook imho ook vreemd dat dit soort zaken niet meer worden aangepakt ook al is het klein, maar het past in het beeld dat het westen waaronder Nederland een vrij zwakke response heeft op buitenlandse beïnvloeding. Wat in het eerdere artikel ook al ter sprake kwam met de beïnvloeding van politieke partijen zoals de PVV en uiteraard FvD.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• user109731
  • Niet online
Artikel over Trump en NATO: Trump Plots to Pull Out of NATO — If He Doesn’t Get His Way
Donald Trump wanted to pull the United States out of NATO during his first term, but was repeatedly talked out of it by senior administration officials. For a possible second term in the White House, the 2024 Republican presidential frontrunner is already discussing how he could actually get it done, if his demands aren’t met by NATO. He and his policy-wonk allies are also gaming out how he could dramatically wind down American involvement to merely a “standby” position in NATO, in Trump’s own words.
“He still wants out,” says one Trump adviser, who notes it is unclear if he “actually would follow through” on doing so, given his track record as president. “But he wants a policy team around him nowadays that is much, much tougher on NATO than anything he’s done in the past,” this adviser adds. “That’s one difference.”
Reken maar dat Rusland de Amerikaanse verkiezingen gaat beïnvloeden zoals ze nog nooit eerder gedaan hebben :/

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lavrov zijn rondreis brengt hem naar alle infameuze locaties.
Ontmoeting buitenlandminister Rusland en Iraanse president

De Russische minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft gisteren onder meer de Iraanse president Raisi ontmoet. Lavrov, die kort na een reis naar China en Noord-Korea naar de Iraanse hoofdstad Teheran ging, besprak energie- en logistieke projecten met zijn Iraanse ambtgenoot Amirabdollahian.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-72913005

PSN

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
In kwaliteitskrant The Guardian, een review van de documentaire Ukraine’s Stolen Children, over de duizenden Oekraïnse kinderen die naar Rusland zijn gedeporteerd.
Ukraine’s Stolen Children review – the laughter of the Russian children’s commissioner is shocking

This calm, vivid documentary looks at the thousands of youngsters missing amidst the invasion – and their families’ search. Be warned: the Russian response may cause outrage
En ja, zoals benoemd, zelfs/uiteraard hard gelach van oorlogsmisdadiger Maria Lvova-Belova.
In March, the international criminal court (ICC) issued arrest warrants for Vladimir Putin and Maria Lvova-Belova, the Russian commissioner for children’s rights, for the alleged war crimes of unlawfully deporting and transporting Ukrainian children.
https://www.theguardian.c...-commissioner-is-shocking

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
Baserk schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:52:
In kwaliteitskrant The Guardian, een review van de documentaire Ukraine’s Stolen Children, over de duizenden Oekraïnse kinderen die naar Rusland zijn gedeporteerd.

[...]

En ja, zoals benoemd, zelfs/uiteraard hard gelach van oorlogsmisdadiger Maria Lvova-Belova.

[...]

https://www.theguardian.c...-commissioner-is-shocking
Dit is een van de dingen die in de toekomst het meeste impact zal maken in de geschiedenis van dit conflict: de massale deportatie van kinderen teneinde de demografische problemen in Rusland op te lossen door kinderen te stelen en te hersenspoelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• RoD
  • Niet online

RoD

De Republikeinen hebben Tom Emmer genomineerd als speaker. Ik heb even geprobeerd de reacties te peilen en veel hardcore republikeinen zijn not amused, aangezien ze verwachten dat hij voor hulp aan Oekraïne gaat stemmen.

Volgens mij is dit vanuit Oekraïens perspectief goed nieuws.

• Muncher
RoD schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:49:
[Twitter]De Republikeinen hebben Tom Emmer genomineerd als speaker. Ik heb even geprobeerd de reacties te peilen en veel hardcore republikeinen zijn not amused, aangezien ze verwachten dat hij voor hulp aan Oekraïne gaat stemmen.

Zijn scorecard ziet er goed uit.

https://gopforukraine.com/legislator/tom-emmer/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RoD schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:49:
[Twitter]De Republikeinen hebben Tom Emmer genomineerd als speaker. Ik heb even geprobeerd de reacties te peilen en veel hardcore republikeinen zijn not amused, aangezien ze verwachten dat hij voor hulp aan Oekraïne gaat stemmen.

...en te NYT schrijft dat 'ie zich alweer heeft teruggetrokken na kritiek van oa. Trump

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RoD
  • Niet online

RoD

F_J_K schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

...en te NYT schrijft dat 'ie zich alweer heeft teruggetrokken na kritiek van oa. Trump
Yep, wat een chaos.

• asing
YakuzA schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
Het is jammer dat Zweden officieel in de Navo zo lang op zich laat wachten.
Vermoed dat anders deze beslissing over de Gripen wel een stuk makkelijker was geweest:
https://www.politico.eu/a...-fighter-jets-to-ukraine/
Ik had deze hier nog niet gelezen:

[Twitter: https://twitter.com/FreeCrimeaNow/status/1716756152464105815]

Berichtgeving is een beetje fuzzy, maar het komt erop neer dat Erdogan de aanvraag heeft doorgezet naar het parlement. Die gaan uiteraard geen nee zeggen, alleen is nog niet bekend wanneer ze zullen stemmen.

Bij mijn weten is er dan nog één horde : Hongarije.

Edit : iets meer informatie : https://www.reuters.com/w...to-membership-2023-10-25/

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 25-10-2023 18:09 ]

• user109731
  • Niet online
Mike Johnson is de nieuwe speaker geworden. Geen goed nieuws voor Oekraïne: dit is zo'n Trump extremist die een F "very poor" scoort op gopforukraine.com.

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:44:
Mike Johnson is de nieuwe speaker geworden. Geen goed nieuws voor Oekraïne: dit is zo'n Trump extremist die een F "very poor" scoort op gopforukraine.com.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9Tzlu_XQAA0ZAs?format=jpg&name=medium
Dit kon wel eens rampzalig blijken te zijn voor Oekraïne :/

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 08:44
RoD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]
Dit kon wel eens rampzalig blijken te zijn voor Oekraïne :/
Het is niet voor niks dat Biden het recentste pakket gecombineerd heeft met steun voor Israël. Dat ligt bij een vrij belangrijk deel van de Republikeinse achterban namelijk wel vrij goed. De 'religious right' is erg pro-Israël, steun daarvoor wegstemmen kost ze donaties en potentieel stemmen in de volgende verkiezingen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:52
Twam schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Het is niet voor niks dat Biden het recentste pakket gecombineerd heeft met steun voor Israël. Dat ligt bij een vrij belangrijk deel van de Republikeinse achterban namelijk wel vrij goed. De 'religious right' is erg pro-Israël, steun daarvoor wegstemmen kost ze donaties en potentieel stemmen in de volgende verkiezingen.
Daarom moeten de EU lidstaten gewoon extra inspringen.
Mij part gooien ze de tax omhoog ervoor, ik steun het wel

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mektheb schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:17:
Daarom moeten de EU lidstaten gewoon extra inspringen.
Mij part gooien ze de tax omhoog ervoor, ik steun het wel
Het probleem is niet eens zozeer geld als wapens. Qua voorraden, productiecapaciteit en aantallen is de VS ongeëvenaard ten opzichte van Europa. Zolang we in Europa niet overschakelen op een z.g.n. oorlogsindustrie, d.w.z. langdurige overheidsorders en garanties voor de defensie industrie, zullen we dat ook nooit kunnen benaderen.

Daarvoor moet ook eerst de mindset over defensie in Europa om. Het is in dat opzicht altijd ironisch dat er reclame gemaakt wordt voor banken en beleggingsfondsen die niet in wapenindustrie investeren, maar onze geopolitieke vijanden doen dat wel.

De oorlog in Oekraïne is mede door de keuze van het westen voornamelijk ook een logistieke en industriële oorlog, ik denk dat Europa dat nog steeds onvoldoende beseft.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Ik had deze hier nog niet gelezen:

[Twitter]

[Twitter]

Berichtgeving is een beetje fuzzy, maar het komt erop neer dat Erdogan de aanvraag heeft doorgezet naar het parlement. Die gaan uiteraard geen nee zeggen, alleen is nog niet bekend wanneer ze zullen stemmen.

Bij mijn weten is er dan nog één horde : Hongarije.

Edit : iets meer informatie : https://www.reuters.com/w...to-membership-2023-10-25/
Hongarije zal nog wat meer duimschroeven of subsidie of een vrijgegeven OTP bank willen oid:

PSN

• Tens
YakuzA schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Hongarije zal nog wat meer duimschroeven of subsidie of een vrijgegeven OTP bank willen oid:
[Twitter]
Denk dat we Hongarije vrij moeten laten, ze hebben lang genoeg geleden onder het EU-juk. |:(

• asing
YakuzA schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

[Twitter]
We zouden ook iets niet kunnen leveren. Zo ging een bestelling himars on hold tot ze een beetje mee gingen werken.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Garyu schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:59:

[Twitter]

[Afbeelding]Dit is de Newnew Bear

[...]
Silent Thunder schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Iets meer duiding:

''The Finnish criminal police reportedly found a “heavy object” in the sea that could have damaged the gas pipeline.''

''This object is located deep on the seabed, so it is not yet possible to determine what it is. According to Lohi, the authorities plan to raise the object from the sea and then begin studying it.''

Bron: https://mil.in.ua/en/news...and-communication-cables/

Ik vraag mij af wat dat dan is, iets van een schip gevallen of losgeraakt?
Per toeval kwam ik op een Youtube-kanaal dat gaat over scheepvaart, en ook scheepvaartongelukken. (Het toeval was dat er een thumbnail was met het lego Maersk-schip, die had ik bekeken, en zo doende levert het algoritme nu meer video's van dat kanaal).
Dat kanaal heeft nu ook een video vrijgegeven over de New New Polarbear.
Zijn conclusie : Er zijn onderwatergeluiden te horen op het moment dat de New New Polarbear de pijpleidingen passeert. Dus dat schip was vrij snel verdacht.
Het gaat over een Chinees vrachtschip, en op het eerste zicht qua foto's, een slecht onderhouden schip. In Sint-Petersburg zijn er foto's van het schip waar het aan de kaai ligt, maar de ankerketting hangt uit. Tevens heeft de rederij een bericht verstuurd aan al zijn klanten dat het schip een vertraging heeft van een 10-tal dagen wegens een probleem met het anker. Het schip had ook al problemen met zijn lading toen het de noordelijke route rond Rusland deed.
Het zware object dat uit de zee is gehaald, is inderdaad een anker.
De video heeft het verder over hoe een anker werkt, en dan vooral hoe men er voor zorgt dat een anker niet zo maar naar beneden zakt. Blijkbaar zijn er bepaalde handelingen/procedures dat er tijdens de vaart een anker gereed wordt gehouden om te laten zakken (ik ben niet thuis in scheepvaart), en is er daar iets misgelopen. Het Youtube-kanaal gaat er dus van een ongeluk uit.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

In de tussentijd is ene Thierry B. aangevallen door een Oekraïense betoger gewapend met een paraplu die leuzen tegen hem en Rusland riep:

https://www.vrt.be/vrtnws...allen-bij-aankomst-ugent/

Er staat niet bij of de paraplu via een drone werd afgeleverd op zijn hoofd. O-)

• pro_6or
  • Laatst online: 23-12 16:11

pro_6or

amateur_60r

Amphiebietje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:50:
In de tussentijd is ene Thierry B. aangevallen door een Oekraïense betoger gewapend met een paraplu die leuzen tegen hem en Rusland riep:

Er staat niet bij of de paraplu via een drone werd afgeleverd op zijn hoofd. O-)
*knip* Baudet is ook een Kremlin asset. Onverdedigbaar dat daar geen werk van gemaakt wordt.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 27-10-2023 23:40 ]

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amphiebietje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:50:

Rusland kenner Baudet hoorde direct dat de taal oekrains was en geen Russisch blijkbaar?
https://nos.nl/l/2495501

PSN

• Yucon
  • Laatst online: 08:28

Yucon

*broem*

YakuzA schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Rusland kenner Baudet hoorde direct dat de taal oekrains was en geen Russisch blijkbaar.
https://nos.nl/l/2495501
Dat is niet netjes, zo begint nepnieuws. Dat heeft hij helemaal niet gezegd.volgens het artikel althans. Als je nog een andere bron heb zie ik het graag
In de video is te horen dat de dader na het uitdelen van de klap, in het Oekraïens, "nee tegen fascisme, nee tegen Poetinisme" roept tegen Baudet. Zelf zegt de FVD-leider dit niet te hebben gehoord.
en dat was ook niet helemaal uit de lucht gegrepen, want
Een uur voor aanvang van de lezing protesteerden er in het centrum van Gent, niet ver van de universiteit, enkele tientallen mensen tegen de komst van Baudet. Volgens een journalist van de Vlaamse omroep VRT hadden zij een Oekraïense vlag bij zich.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ook weer mogelijk impact op de onderdelen van Shaheds die schijnbaar ook in Syrië worden gemaakt:
https://nos.nl/l/2495530
Het Amerikaanse leger heeft luchtaanvallen uitgevoerd op twee doelen in Oost-Syrië, die volgens de Amerikanen worden gebruikt door de Iraanse Revolutionaire Garde en groeperingen die door Iran worden gesteund, meldt minister van Defensie Austin.

[ Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 27-10-2023 12:00 ]

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Denk dat we Hongarije vrij moeten laten, ze hebben lang genoeg geleden onder het EU-juk. |:(
Helaas kent de EU geen mechanisme om lidstaten naar de uitgang te begeleiden.

• RoD
  • Niet online

RoD

Financial Times
Het is een begin, zullen we maar zeggen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

Het probleem is niet eens zozeer geld als wapens. Qua voorraden, productiecapaciteit en aantallen is de VS ongeëvenaard ten opzichte van Europa. Zolang we in Europa niet overschakelen op een z.g.n. oorlogsindustrie, d.w.z. langdurige overheidsorders en garanties voor de defensie industrie, zullen we dat ook nooit kunnen benaderen.

Daarvoor moet ook eerst de mindset over defensie in Europa om. Het is in dat opzicht altijd ironisch dat er reclame gemaakt wordt voor banken en beleggingsfondsen die niet in wapenindustrie investeren, maar onze geopolitieke vijanden doen dat wel.

De oorlog in Oekraïne is mede door de keuze van het westen voornamelijk ook een logistieke en industriële oorlog, ik denk dat Europa dat nog steeds onvoldoende beseft.
Overgaan op een oorlogseconomie is behalve overdreven imo, ook compleet onrealistisch. Dat is electorale zelfmoord voor een ieder die dat voorstelt.

Verder wel eens. Nu kan ik eerlijk zeggen dat ik het nooit begrepen heb, maar je ziet het bij de ook beursfondsen: Allemaal ESG voor "duurzaamheid", en dus sluiten ze alles uit wat ook maar een defensie tak heeft (Airbus bijvoorbeeld), want het is fout daarin te investeren. En natuurlijk hoef je niet direct te investeren in landmijnen voor Afrika, maar investeren in je eigen defensie als moreel onjuist zien? Tja.

En de overheid moet duidelijkheid geven voor langere termijn, maar dat kan eigenlijk niet in onze democratie. We hebben decennia geen drol geinvesteerd in defensie. We hebben lang >400 MBTs gehad. In nog geen twee decennia is dat van honderden tanks, naar nul gegaan. En Nederland is daar niet uniek in. Nu is er ook wel genoeg op de defensie producenten af te dingen, maar je bent ook wel helemaal gek als je grootschalig nu in nieuwe productie gaan investeren, wanneer we één verkiezing weg zijn van de hele handel weer wegbezuinigen.

• Silent Thunder
RoD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:48:
Financial Times
[Embed] Het is een begin, zullen we maar zeggen.
Ik hoorde van de week een stukje op de radio dat Rusland als vergelding nu ook overweegt om Westerse gelden die in Rusland zitten te bevriezen, en dat is velen malen meer dan wat ''wij'' hebben kunnen bemachtigen. Dus het is een beetje broekzak-vestzak.

Uiteindelijk leuk al die ''sancties'' wat wij uitvoeren, maar de meeste lijken hun doel voorbij te gaan. Heb ook af en toe het idee dat het gedeeltelijk voor de buhne is. Dan moet je als Westerse landen toch iets doen en een signaal afgeven, maar je wilt ze ook weer niet te boos maken want je moet wel nog bepaalde diensten of zaken kunnen afnemen.

Dus volgens mij is het heel weinig wat we aan het doen zijn..
Rusland is van de lange adem en het geduld.
Je ziet bij ons nu alweer stukjes steun langzaam aan het afbrokkelen zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 27-10-2023 16:15 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Silent Thunder schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Ik hoorde van de week een stukje op de radio dat Rusland als vergelding nu ook overweegt om Westerse gelden die in Rusland zitten te bevriezen, en dat is velen malen meer dan wat ''wij'' hebben kunnen bemachtigen. Dus het is een beetje broekzak-vestzak.

Uiteindelijk leuk al die ''sancties'' wat wij uitvoeren, maar de meeste lijken hun doel voorbij te gaan. Heb ook af en toe het idee dat het gedeeltelijk voor de buhne is. Dan moet je als Westerse landen toch iets doen en een signaal afgeven, maar je wilt ze ook weer niet te boos maken want je moet wel nog bepaalde diensten of zaken kunnen afnemen.

Dus volgens mij is het heel weinig wat we aan het doen zijn..
Rusland is van de lange adem en het geduld.
Je ziet bij ons nu alweer stukjes steun langzaam aan het afbrokkelen zijn..
Ach, Rusland heeft allang alle westerse olie maatschappijen voor miljarden beroofd.
Westerse bedrijven met takken in Rusland zijn allang uitgekleed en voor 1 euro afgekocht.

Maar in het westen blijven we bang om (illegaal) russisch geld wat vast zit ivm sancties te onteigenen :)
(opzich wel goed dat we hier zo'n net juridisch systeem hebben en dat onteigenen een stuk moeilijker is)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 27-10-2023 16:23 ]

PSN

Pagina: 1 ... 40 ... 137 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid