teacup schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:10:
De bovenstaande zin moest ik even plaatsen. Ik lees hem als dat Oekraïne zoveel terrein wil terugwinnen dat het resterende nog niet veroverde gebied met de dan beschikbare middelen kan worden bestreken.
Dat is een interessante uitspraak, maar ik lees hem letterlijker. In het algemeen is het verbazend hoe letterlijk regeringen hun bedoelingen communiceren. Bijv China, maar ook van Putin hebben we voorbeelden dat de geheime agenda gewoon open en bloot op tafel wordt gelegd. Dingen die gebeurd zijn, ondenkbaar waren, al werden aangekondigd door de hoofdrolspelers en die ons uiteindelijk verrassen. Het wonderlijke is dat we steeds heel goed in staat zijn die vooraankondiging te missen.
Ook een wonderlijk fenomeen is dat landen hun grootste angsten uitspreken en daarmee bloot geven waar hun actie-bias zit. Voor het Westen is er de angst om betrokken te raken in het conflict, met name de VS. Het beleid tav UA in de VS maakt een ontwikkeling door, maar loopt inmiddels achter op de actiebereidheid van Europa.
(Over dat laatste: zie onder andere dit overigens aardige artikel over de rijzende ster van Rutte in Europa waar deze dynamiek benoemd wordt.)
Het nadeel van angst is dat het sturend wordt tov eigen gedrag. Het uitspreken geeft de tegenstander een uitgelezen kans om gebruik te maken, omdat je weet hoe je tegenstander zichzelf beperkt en omdat je hiermee je tegenstander kan sturen. Wonderlijk genoeg lijkt Rusland hier onvoldoende op te letten.
Dit alles is een hele aanloop naar mijn punt

dat we hier mss te maken hebben met hetzelfde fenomeen. UA zegt feitelijk dat Rusland bang is om zelf bedreigd te worden. Dat klopt, want die angst spreekt het uit, niet alleen via bezopen propaganda, maar ook in officiële toespraken. Daarom ook de doldrieste speculaas die ik hier eerder heb opgediend. Ik denk dat UA dat signaal niet gemist heeft en instrumenten ontwerpt om die als hefboom in te gaan zetten. Concreet voorbeeld zijn de excursies van het Russische vrijheidsleger. De contacten met Wagner komen imho uit dezelfde fabriek.
Een andere uitspraak die UA onlangs heeft gedaan is dat het toetreden van UA tot de NAVO de beste garantie is voor Rusland om de NAVO slechts een verdedigingsorganisatie is.
Het is mij niet ontgaan dan UA in woord en "halve" daad laat blijken dat de territoriale integriteit van RF niet eindeloos gerespecteerd gaat worden. Hiermee worden dus twee zenuwen geraakt:
- de angst van de VS op betrokkenheid in conflict
- de angst van het Kremlin om het Kremlin te verliezen. En dus ook: om met de NAVO in conflict te komen
(kleine notitie hoe zowel de VS als Rusland doodsbang zijn om met elkaar ruzie te krijgen

. )
Waar de VS met deze signalen niet lijkt te werken, lijkt UA ze als drijfveren van gedrag te herkennen en bereid te zijn ze in te zetten.
UA in de NAVO. Inmiddels is een belangrijk deel in Europa om, maar vooral de VS slikt dit niet.
En dus oefent UA hier feitelijk ook druk uit op de VS: mogen wij niet de NAVO in, dan zijn we ook niet gebonden aan een puur defensieve stand. Sterker nog, de komende top zijn we er niet bij als er niet iets op tafel ligt wat voldoende hard is.
Zijn Oekraiense excursies in RF alleen maar bluf van UA? Mogelijk wel, men probeert te drukken op gedrag, niet op gebiedsverwerving. Maar als de suggestie niet voldoende is, is het daadwerkelijk doen uiteindelijk zeer krachtig. Dat is de kaart die Putin dus ook al verspeeld heeft met Prigozhin. Alles goed, maar het Kremlin mag niet in gevaar komen.
En dus zegt UA wat ik al langer voel: UA krijgt pas onderweg naar Moskou voor het eerst een telefoontje uit het Kremlin. De baronnen kunnen zonder koninkrijk, maar de koning niet. Wie gaat de koning redden? In dezen kan wellicht zelfs Lukashenko niet meer toveren.
Die beschikbare middelen kunnen op dat moment anders zijn dan dat nu het geval is. Luchtoverwicht is hierin een belangrijke factor, maar ook misschien nog meer uitgebreide artilleriesteun.
Nog even wat context over het bezoek:
Over de precieze reden van het bezoek kan ik alleen maar speculeren. Wat ik mij kan voorstellen is dat de Amerikanen goed wilden aanlijnen op welke behoeftes Oekraïne wanneer kan hebben.
De reden van het bezoek weet ik ook niet, maar ik weet dat de kwestie toetreding NAVO door UA dus hoog wordt opgespeeld en dus in conflict staat(/mss inmiddels stond) met de VS.
Andere kleine notitie: merk op hoe maar een handjevol mensen angst hebben voor een verlies van het Kremlin voor het Kremlin. De enigen buiten Putin + de directe kring daarom heen zijn de beleidsmedewerkers in het westen met angst voor nucleair materiaal dat in handen van criminelen valt. Gelukkig is daar nu geen sprake van.
Kleine speculatie: UA schat escalatierisico excursie in RF veel lager in dan de gremia die om Amerikaanse organisatie hangen. Waarom je stuk lopen op mijnenvelden als je er net zo makkelijk omheen rijdt. Helaas werkt nitter niet meer, maar ik zag al voorbij komen dat westerse adviseurs hadden aangegeven dat UA een groot offensief moest starten en dat UA hier gepikeerd over was, ook omdat geen NAVO-land zonder massale luchtsteun zo'n operatie zou doen.
Een laatste take dan: mogelijkheden voor offensief vallen tegen, waarbij strategieën buiten dit kader steeds aantrekkelijker worden.