Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:02
Indoubt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Sja,

Ik denk van wel.Eerlijk gezegd vindt ik het stuk van de NYT erg zwak en ik gok er nog steeds op dat de russen het hebben gedaan.

Rusland denkt anders dan wij hier in het westen, dat is al frequent bewezen.
Ze kunnen wel anders denken, maar ze gebruiken vanaf het begin het gas als pressie-middel. Waarom zou je die dan opblazen zodat je dat middel kwijt bent? Want rusland denkt wel eens anders, maar bewust dingen doen waar geen enkel voordeel voor ze in zit gebeurt toch niet vaak.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Ze kunnen wel anders denken, maar ze gebruiken vanaf het begin het gas als pressie-middel. Waarom zou je die dan opblazen zodat je dat middel kwijt bent? Want rusland denkt wel eens anders, maar bewust dingen doen waar geen enkel voordeel voor ze in zit gebeurt toch niet vaak.
Het opblazen was ook een pressie middel. Daarna zou het gas wat nog wel van Rusland naar Europa kan nog 20 keer zo duur worden.

Edit: en als we in Europa echt hadden bevroren deze winter had niemand meer wapens gestuurd naar Oekraine, dan haddne we complete chaos gehad in West Europa

[ Voor 13% gewijzigd door Indoubt op 08-03-2023 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Het opblazen was ook een pressie middel. Daarna zou het gas wat nog wel van Rusland naar Europa kan nog 20 keer zo duur worden.
Nee, want via andere routes konden ze met geen mogelijkheid de volumes aan die Europa wilde hebben. Je zag dan ook gelijk nadat de pijplijn was opgeblazen dat Duitsland bijdraaide en door had dat ze geen gas meer via rusland konden krijgen. Die pijplijn was het pressiemiddel en toen die was opgeblazen was het gewoon over. Voor rusland zaten er alleen maar nadelen aan toen die werd opgeblazen. Maar zoals al gezegd zien we over 10 of 20 jaar wel wie er echt gelijk had :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Nee, want via andere routes konden ze met geen mogelijkheid de volumes aan die Europa wilde hebben. Je zag dan ook gelijk nadat de pijplijn was opgeblazen dat Duitsland bijdraaide en door had dat ze geen gas meer via rusland konden krijgen. Die pijplijn was het pressiemiddel en toen die was opgeblazen was het gewoon over. Voor rusland zaten er alleen maar nadelen aan toen die werd opgeblazen. Maar zoals al gezegd zien we over 10 of 20 jaar wel wie er echt gelijk had :+
Maar wie gaat uit van een gelijk of ook zelfs maar hoog volume? Dat doe jij maar ik niet en de russen waarschijnlijk ook niet.

Het was slechts over als pressie middel omdat we volddoende gas konden krijgen. Wel voor 350 euro dan. Als weonvoldoende gas hadden kunnen krijgen had het misschien 3500 € per MJ gekost met een enorme destabilisatie van europa tot gevolg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Maar wie gaat uit van een gelijk of ook zelfs maar hoog volume? Dat doe jij maar ik niet en de russen waarschijnlijk ook niet.

Het was slechts over als pressie middel omdat we volddoende gas konden krijgen. Wel voor 350 euro dan. Als weonvoldoende gas hadden kunnen krijgen had het misschien 3500 € per MJ gekost met een enorme destabilisatie van europa tot gevolg
Ik denk persoonlijk dat dit wel wat meevalt, dan was LNG allang een veel aantrekkelijker alternatief geweest.

Deze pijpleiding was gewoon een strohalm waar Duitsland zich aan vast bleef klampen in de hoop niet teveel zware ingrijpende keuzes te hoeven maken.

Neem die optie weg, en warempel, dingen worden ineens vloeibaar.

De deur die maar op een kier bleef staan moest gewoon dicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De discussie over wie Nordstream heeft opgeblazen blijft vaag. Als inlichtingendiensten bewust informatie lekken moet je sowieso op je hoede zijn. Voor mij is het totaal niet duidelijk wie de puppeteer hierachter is.

Maar nog belangrijker vind ik de constatering dat 6 mensen een bootje kunnen huren ergens, de zee op kunnen varen en vervolgens een zeer belangrijk infrastructuur element voor Europa kunnen uitschakelen, zonder dat iemand het doorheeft, totdat het gebeurd is.

Als 6 mensen in een klein bootje dit kunnen, laat dit toch wel zien dat onze kritische infrastructuur op / in zee enorm kwetsbaar is voor welke partij dan ook die Europa lam wil leggen.

Nos:
De bemanning van het jacht zou uit zes personen hebben bestaan: de kapitein, twee duikers, twee duikassistenten en een vrouwelijke arts. Ze zouden in de Duitse stad Rostock hun uitrusting aan boord hebben genomen en op 6 augustus zijn uitgevaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Edit: en als we in Europa echt hadden bevroren deze winter had niemand meer wapens gestuurd naar Oekraine, dan haddne we complete chaos gehad in West Europa
Dan waren de prijzen wat langer hoog geweest, maar was ook de aanvoer vanuit b.v. Amerika opgevoerd (hoe duurder het gas, hoe meer vervoer mag kosten).

En dan nog, wat geeft je een grotere kans om Europa te laten stoppen met wapens leveren, een afspraak dat je hun probleem op kunt lossen, of als je niets meer te bieden hebt? Want zelfs als we in de problemen waren geraakt, had rusland niets kunnen doen om te 'helpen' met als eis het stoppen van wapenleveranties.

Druk zetten werkt als je iets kunt bieden, kun je dat niet is het gewoon over.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:
De discussie over wie Nordstream heeft opgeblazen blijft vaag. Als inlichtingendiensten bewust informatie lekken moet je sowieso op je hoede zijn. Voor mij is het totaal niet duidelijk wie de puppeteer hierachter is.

Maar nog belangrijker vind ik de constatering dat 6 mensen een bootje kunnen huren ergens, de zee op kunnen varen en vervolgens een zeer belangrijk infrastructuur element voor Europa kunnen uitschakelen, zonder dat iemand het doorheeft, totdat het gebeurd is.

Als 6 mensen in een klein bootje dit kunnen, laat dit toch wel zien dat onze kritische infrastructuur op / in zee enorm kwetsbaar is voor welke partij dan ook die Europa lam wil leggen.

Nos:

[...]
Laten we de "daders" in ieder geval dankbaar zijn voor het feit dat we via deze leidingen geen gas meer kunnen afnemen van Rusland. Anders had Duitsland wellicht nog steeds geen tanks geleverd :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:

Nos:

[...]
Dit kan grofweg 2 dingen betekenen:

1. De kracht zit hem juist in het minimale, zodat defensieve systemen/protocollen het niet hebben opgepikt als dreiging;
2.Deze actie is bewust en doelgericht door de hoogste rangordes opgezet en er werd toevallig 'een andere kant op gekeken'.

Gezien de diverse belangen rondom dit incident, vermoed ik dat hier zeker meer heeft gespeeld dan optie 1.

Ik denk dat er hier ooit nog wel eens een film over gemaakt wordt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Dan waren de prijzen wat langer hoog geweest, maar was ook de aanvoer vanuit b.v. Amerika opgevoerd (hoe duurder het gas, hoe meer vervoer mag kosten).

En dan nog, wat geeft je een grotere kans om Europa te laten stoppen met wapens leveren, een afspraak dat je hun probleem op kunt lossen, of als je niets meer te bieden hebt? Want zelfs als we in de problemen waren geraakt, had rusland niets kunnen doen om te 'helpen' met als eis het stoppen van wapenleveranties.

Druk zetten werkt als je iets kunt bieden, kun je dat niet is het gewoon over.
Dat niet alleen, hoe denk je dat prioriteit op budgetten van bijvoorbeeld de grootschalige aanlegging van LNG terminals ontstaat?

Niet wanneer er een installatie van 8 miljard gewoon netjes zijn werk staat te doen in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Georgie begint nu ook aardig roerig te worden met de nieuwe intenties van de regering:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqsA4j4XsAAFUVT.jpg

Ter referentie:
https://www.newsweek.com/...foreign-agent-law-1785813
Georgian legislation claimed by critics to replicate Russian laws that limit free speech and independent media led to a parliamentary brawl on Monday.
...
What Is The 'Foreign Agent' Law?
The "foreign agent" law, as it has become known and is being pushed through parliament, was introduced February 20 and would make all non-governmental organizations (NGOs) and media outlets that receive more than 20 percent of their funding from abroad register as "agents of foreign influence."
They would be legally obligated to report their revenue to the justice ministry, in a way that manners a similar Russian law enacted in July 2012. Those that wouldn't face hefty fines of up to 25,000 laris ($9,400 USD).

[ Voor 89% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 15:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Na de geruchten van vandaag dat Oekrainers achter de aanvallen op Nord Stream zitten, wou ik ook een ander verhaal onder de aandacht brengen: https://oalexanderdk.subs...kademik-cherskiy-to-blame

Deze meneer heeft veel OSINT onderzoek gedaan en komt tot de conclusie dat de Nord Stream 2 explosie wellicht door slechte kwaliteit kwam nadat Rusland zelf de boel af had geraffeld toen de sancties begonnen en de internationale experts er mee stopten. En dat de NS1 explosie daarna snel is getriggerd. Als dader daarvoor geeft hij het schip de Minerva Julie. Het is me niet helemaal duidelijk of dit over hetzelfde Poolse schip gaat dat nu in de media genoemd wordt.

Anders dan de inlichtingendiensten die geen bronnen vermelden of bewijs leveren, geeft hij wel veel openbare info.

Het is lastig om alles in te schatten maar ik zou toch eerder iemand geloven die wel met bewijzen komt eigenlijk. Ik ben wel benieuwd naar jullie gedachten hierover.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 08-03-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:41:
Het idee dat een Spanje nu een campagne zou beginnen om Chili en Peru te veroveren, het VK om India weer in te lijven, dat Nederland weer Indonesie tot 'Ons Indie' gaat maken of dar Portugal een vloot naar Brazilie stuurt is te absurd om over te speculeren. Maar Rusland is bloedserieus dat het alles dat ooit tot het Russsiche Rijk of de Sovjet-Unie behoord heeft en zich daarvan los heeft gemaakt moet worden heroverd.
Dat is waar maar in andere werelddelen is het wel gebruikelijker. Zie ook China met Taiwan, ze zien het als een persoonlijk affront dat het nog steeds onafhankelijk is, met de volledige support van de bevolking aldaar. De Chinezen willen gewoon niet erkennen dat de Taiwanezen zelfbestuur hebben met als enige onderbouwing dat het eiland ooit aan China heeft toebehoord (maar nooit onder hun eigen regime). Daardoor is het volk kennelijk altijd ondergeschikt?

Iets dergelijks zie je ook met Rusland en Oekraine, ik weet nog die lange toespraak van Putin waarin hij vrijwel zei dat het Oekrainse volk geen recht heeft op zelfbeschikking en dat hun lot altijd zal zijn dat ze geleid worden door Rusland. Dat kan je je hier toch niet voorstellen dat een minister hier dat over bijvoorbeeld Indonesie zou zeggen. Ik zie de rellen al voor me 8)7 Maar de Russen slikken dat voor zoete koek.

Ik denk dat het in Rusland overigens vooral iets is dat vanuit Putin komt. Hij is zelf opgegroeid in de 'geweldige' jaren van de sovjetunie, toen het volk zich lekker koest hield en de politiek bespeeld werd vanuit de KGB. Ik denk dat als er iemand anders aan de macht komt die die achtergrond niet heeft, dit wel flink gaat veranderen. Niet dat ik verwacht dat het daar ooit tot een stabiele democratie komt, hoor. Daar is het veel te corrupt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 08-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
GekkePrutser schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat het in Rusland overigens vooral iets is dat vanuit Putin komt. Hij is zelf opgegroeid in de 'geweldige' jaren van de sovjetunie, toen het volk zich lekker koest hield en de politiek bespeeld werd vanuit de KGB. Ik denk dat als er iemand anders aan de macht komt die die achtergrond niet heeft, dit wel flink gaat veranderen. Niet dat ik verwacht dat het daar ooit tot een stabiele democratie komt, hoor. Daar is het veel te corrupt voor.
Wellicht overschatten we Putin's vermogen de wereld nog te zien zoals deze is - hij is net zo goed gebonden aan de desinformatie die iedereen voorgeschoteld krijgt en is net zo goed door z'n eigen vertrouwelingen opgelicht. Hij gaat ten onder aan zijn eigen succes zeg maar en wellicht nog steeds.

Qua kansen voor Rusland is er zeker iemand nodig die een brug kan slaan tussen nu en een democratie - waarbij corruptie en macht een uitdaging is om te weerstaan. Tis erg makkelijk om misbruik te maken van een situatie waarin iedereen misbruik maakt van de situatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:10:
[...]
Qua kansen voor Rusland is er zeker iemand nodig die een brug kan slaan tussen nu en een democratie - waarbij corruptie en macht een uitdaging is om te weerstaan. Tis erg makkelijk om misbruik te maken van een situatie waarin iedereen misbruik maakt van de situatie.
Ja precies... Maar iemand die in de positie komt om dat te doen, moet zich eerst opgeworsteld hebben in een situatie waar je niet komt zonder misbruik te maken van de situatie :')

Maargoed, aan de andere kant hebben we ook zo Gorbatsjov gekregen. Het kan wel gebeuren. Jammer dat hij na 2 jaar al ondermijnd is geweest door Jeltsin, anders had Rusland er nu heel anders uitgezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GekkePrutser schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Dat is waar maar in andere werelddelen is het wel gebruikelijker. Zie ook China met Taiwan, ze zien het als een persoonlijk affront dat het nog steeds onafhankelijk is, met de volledige support van de bevolking aldaar. De Chinezen willen gewoon niet erkennen dat de Taiwanezen zelfbestuur hebben met als enige onderbouwing dat het eiland ooit aan China heeft toebehoord (maar nooit onder hun eigen regime). Daardoor is het volk kennelijk altijd ondergeschikt?
Je kunt Rusland-Oekraine en China-Taiwan niet vergelijken. Oekraine en Rusland zijn twee republieken die elkaars soevereiniteit en grenzen formeel erkend hebben. De Volksrepubliek China en de Republiek China (Taiwan) hebben juist allebei erkend dat er maar 1 China is maar ze zijn het alleen oneens hoe dat ene China herenigd en geregeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.thedailybeast...ake-over-parts-of-ukraine
Fox News Edits Out Trump Saying He Might’ve Let Russia ‘Take Over’ Parts of Ukraine
Magic formula? :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:02:
Georgie begint nu ook aardig roerig te worden met de nieuwe intenties van de regering:
[Twitter]
[Afbeelding]

Ter referentie:
https://www.newsweek.com/...foreign-agent-law-1785813

[...]
De draft bill is nu blijkbaar ingetrokken door de regering vanwege de protesten:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Alles wat de VS hoeft te doen om illegale immigratie vanuit Mexico te stoppen is de onderste vier staten van de VS aan Mexico te geven. - Ik ben het eens met Trump, klinkt realistisch en iets wat iedereen zou ondersteunen. :+

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Andersom geredeneerd heeft Oekraïne hier juist het meeste te verliezen, nl. de steun (of deel daarvan) vanuit het Westen. Vanuit die hoek bezien is een false flag vanuit Rusland dus wél verklaarbaar, zeker als toch al duidelijk is dat die gaskraan op (korte) termijn dicht kan omdat de afnemers van je product af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
stefanass schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Andersom geredeneerd heeft Oekraïne hier juist het meeste te verliezen, nl. de steun (of deel daarvan) vanuit het Westen. Vanuit die hoek bezien is een false flag vanuit Rusland dus wél verklaarbaar, zeker als toch al duidelijk is dat die gaskraan op (korte) termijn dicht kan omdat de afnemers van je product af willen.
Alleen is dit dan weer precies de reden dat Oekraïne er weinig mee te winnen heeft. Daarnaast is het ook duidelijk dat rusland hoopt op afnemende steun door het westen, en daarvoor was het beste middel toch dat gas.
Logisch bekeken zie ik voor zowel rusland als Oekraïne geen reden om dit te doen en is de enige die er echt winst bij heeft toch Amerika. Probleem is alleen dat er al zoveel onlogische dingen in deze oorlog gebeuren dat ik er niet meer van op zal kijken als het uiteindelijk toch gedaan blijkt te zijn door Oekraïne of rusland zelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 18:14
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Alleen is dit dan weer precies de reden dat Oekraïne er weinig mee te winnen heeft. Daarnaast is het ook duidelijk dat rusland hoopt op afnemende steun door het westen, en daarvoor was het beste middel toch dat gas.
Logisch bekeken zie ik voor zowel rusland als Oekraïne geen reden om dit te doen en is de enige die er echt winst bij heeft toch Amerika. Probleem is alleen dat er al zoveel onlogische dingen in deze oorlog gebeuren dat ik er niet meer van op zal kijken als het uiteindelijk toch gedaan blijkt te zijn door Oekraïne of rusland zelf.
Het zijn natuurlijk allemaal speculaties, dus wat dat betreft is het erg lastig allemaal.
Wie was er het hardst aan het vloeken op de Duitsers dat ze te weinig deden, behalve Oekraïne waren dat de Polen.
Aangezien Polen een schurft hekel heeft aan de Russen, ze stiekem ook nog wrok koesteren voor Duitsland, zou het wel een hele sterke zet zijn geweest als zij het hadden gedaan })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ossi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Wie was er het hardst aan het vloeken op de Duitsers dat ze te weinig deden, behalve Oekraïne waren dat de Polen.
Aangezien Polen een schurft hekel heeft aan de Russen, ze stiekem ook nog wrok koesteren voor Duitsland, zou het wel een hele sterke zet zijn geweest als zij het hadden gedaan })
En het is vlak voor de Poolse kust gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Het zijn natuurlijk allemaal speculaties, dus wat dat betreft is het erg lastig allemaal.
Maar het zou natuurlijk ook rusland kunnen zijn geweest, omdat de Amerikaanse belangen er zo belachelijk dik op lagen en ze wellicht hoopten met deze actie de Westerse coalitie te ondermijnen.

Zoals je zelf al zegt: erg speculatief en lastig allemaal. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Orban gaat 'hard to get' spelen met Rusland?
Hungary Needs to Think Hard About Future Russia Relations, Orban Says
“I understand the need to rebuild Russian-European relations after the war but that’s far from realistic,” Orban said. “That’s why Hungary’s foreign and economic policy need to think hard about what sort of relations we can establish and maintain with Russia in the next 10 to 15 years.”
...
It’s unclear whether Orban, whose aides are reportedly making technical preparations to meet Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy, was signalling a potential policy U-turn with his remarks.
https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 09:19 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Als je naar het wereldtoneel kijkt ontkom je er niet aan dat de invloed van rusland af aan het brokkelen is, met als goed voorbeeld van de laatste dagen Georgië. Ik kan me voorstellen dat een Hongarije dat ook begint te merken en zich af gaat vragen of ze er wel goed aan doen om rusland te blijven steunen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
Of hij begint de interne publieke opinie klaar te maken voor andere buitenlandse vriendjes. Cryptisch bericht, maar zit vermoedelijk wel een plan/strategie achter. Benieuwd welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Als je naar het wereldtoneel kijkt ontkom je er niet aan dat de invloed van rusland af aan het brokkelen is, met als goed voorbeeld van de laatste dagen Georgië. Ik kan me voorstellen dat een Hongarije dat ook begint te merken en zich af gaat vragen of ze er wel goed aan doen om rusland te blijven steunen.
Ik vind de steun sowieso erg opmerkelijk, vooral wanneer het in historisch perspectief wordt geplaatst. Er is geen Hongaar die zich '56 niet herinnert. Dat herrinneringen hieraan bij de jeugd afbrokkelen kan ik me nog voorstellen, echter is dat sowieso niet de achterban van Orbán.

Natuurlijk is de steun voor Rusland gestoeld op puur opportunisme en heeft Orbáns achterban het simpelweg niet breed genoeg om zich principieel op te stellen tegen goedkope energie, maar zo makkelijk hoe de regering er mee wegkomt steun te uiten voor z'n recente overheerser verbaast me nog altijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 00:41
Ik heb vandaag de nieuwste aflevering van Europa Draait Door geluisterd. https://www.nporadio1.nl/podcasts/europa-draait-door

Daarin word Helga Salemon (Ruslandkenner) van het HCSS geinterviewd. Ik ben zelf best wel kritisch over het HCSS maar dit was toch wel een interessante aflevering over Wagner. Meest interessante punten uit de aflevering:
  • Er is vanuit staatsmedia nagenoeg geen aandacht voor de Wagner groep. Overwinnen die Wagner boekt, worden op TV door het Russische leger geclaimd. Yevgeny Prigozhin is daarmee bekender in het Westen dan in Rusland zelf. Dat verklaart ook waarom hij zich steeds (wilder) via Telegram om zich heen slaat. Op de reguliere TV is hij geen bekend persoon.
  • Wagner schijnt nu ook bij psychiatrische inrichtingen te willen gaan rekruteren, waarbij de inrichtingen zelf mogen bepalen of iemand "normaal genoeg is om te kunnen vechten".
  • Zoals we weten mag Wagner geen mensen meer recruiteren uit de gevangenissen. Dit komt mede omdat het OM en de politie niet blij zijn hiermee. De gevangenen komen op een gegeven moment terug, getraind en met wapens. Vinden ze niet zo tof.
  • Wagner heeft niet echt een machtbasis in Rusland. Het zijn voornamelijk de huurlingen zelf die Wagner groot maken en aandacht geven.
  • Er zijn sterke vermoedens dat Wagner (of eigenlijk Yevgeny Prigozhin) wordt aangestuurd door de Russische militaire inlichtingendienst.
  • Het grootste voordeel voor Putin m.b.t. Wagner: Wagner mag buiten de wet handelen. Denk aan het voorbeeld met de mokers waarbij 2 gedefecteerden werden omgebracht. Dat heeft een invloed op de mobiks en laat zien: weglopen is geen optie. Rusland zelf kan zoiets natuurlijk niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Even voor de goede orde, het verbaasd mij keer op keer dat we Rusland zo hoog inschatten. Ze hadden effectief een economie die amper 1.5 keer groter is dan die van Nederland. Momenteel leveren ze geen cijfers meer aan en daardoor is het gissen (en wie weet hoe betrouwbaar het überhaupt al was) maar we hebben het momenteel over een land dat een bnp + reserves heeft dat mogelijk hetzelfde dan wel kleiner is dan Nederland. Historisch gezien ligt er een hoop militair speelgoed en gevaarlijk spul maar dat is het wel zo'n beetje. Iedereen met gezond verstand en opleiding die een risico loopt is vertrokken of gaat dat doen bij verdere opschaling. Wat er gewoon te lang overschat is door de achterliggende geschiedenis en het geblaf, is de slagkracht die er achter ligt. Het is economisch militair helemaal geen grote speler, alleen nog maar politiek.

Stel je iemand zou je vertellen Nederland financiert een oorlog tegen de navo, of tegen de eu of tegen de vs, en ik heb geen idee wie er gaat winnen dan zou je uitgelachen worden. Die realiteit is waar Rusland naar toe beweegt. Mijn gok ik is dat ze dit jaar in Oekraïne van de kaart geveegd zullen worden, en dan zijn er aardig wat volkeren extern en intern die nog een appeltje te schillen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
sprhnk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:27:
[...]

Even voor de goede orde, het verbaasd mij keer op keer dat we Rusland zo hoog inschatten. Ze hadden effectief een economie die amper 1.5 keer groter is dan die van Nederland. Momenteel leveren ze geen cijfers meer aan en daardoor is het gissen (en wie weet hoe betrouwbaar het überhaupt al was) maar we hebben het momenteel over een land dat een bnp + reserves heeft dat mogelijk hetzelfde dan wel kleiner is dan Nederland. Historisch gezien ligt er een hoop militair speelgoed en gevaarlijk spul maar dat is het wel zo'n beetje. Iedereen met gezond verstand en opleiding die een risico loopt is vertrokken of gaat dat doen bij verdere opschaling. Wat er gewoon te lang overschat is door de achterliggende geschiedenis en het geblaf, is de slagkracht die er achter ligt. Het is economisch militair helemaal geen grote speler, alleen nog maar politiek.

Stel je iemand zou je vertellen Nederland financiert een oorlog tegen de navo, of tegen de eu of tegen de vs, en ik heb geen idee wie er gaat winnen dan zou je uitgelachen worden. Die realiteit is waar Rusland naar toe beweegt. Mijn gok ik is dat ze dit jaar in Oekraïne van de kaart geveegd zullen worden, en dan zijn er aardig wat volkeren extern en intern die nog een appeltje te schillen hebben.
Het grote verschil is dat ze aan de ene kant nog heel veel materieel vanuit de USSR hadden, maar aan de andere kant dat ze ook een groot defensie-budget hadden. Je kunt met een laag BNP nog steeds veel uitgeven aan defensie als je minder uitgeeft aan andere zaken zoals je bevolking. En met het budget dat ze aan defensie hebben gespendeerd zouden ze normaal gesproken een heel stuk van hun materieel gemoderniseerd kunnen hebben.

Dat is alleen buiten de corruptie gerekend, alleen is die nogal lastig in te schatten. En dan ga je dus bedenken wat ze met dat geld hadden kunnen doen en daaruit komt dat ze veel meer zouden moeten hebben. Al met al hadden ze dus veel meer moeten hebben, zeker als je dat vergelijkt met Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:57:
[...]

Het grote verschil is dat ze aan de ene kant nog heel veel materieel vanuit de USSR hadden, maar aan de andere kant dat ze ook een groot defensie-budget hadden. Je kunt met een laag BNP nog steeds veel uitgeven aan defensie als je minder uitgeeft aan andere zaken zoals je bevolking. En met het budget dat ze aan defensie hebben gespendeerd zouden ze normaal gesproken een heel stuk van hun materieel gemoderniseerd kunnen hebben.

Dat is alleen buiten de corruptie gerekend, alleen is die nogal lastig in te schatten. En dan ga je dus bedenken wat ze met dat geld hadden kunnen doen en daaruit komt dat ze veel meer zouden moeten hebben. Al met al hadden ze dus veel meer moeten hebben, zeker als je dat vergelijkt met Oekraine.
Ook dan, we hebben het over een BNP van de navo dat ruim meer dan 30x zo hoog ligt als Rusland, en er waarschijnlijk minder gesjoemeld wordt met cijfers . Er wordt tig keer meer aan militaire doeleinden uit gegeven dan Rusland zou kunnen doen als ze al hun inkomsten 100% militair zouden inzetten. Het gaat kwa vermogen en militaire slagkracht ook als ze 100% van hun bnp aan modernisatie hadden uitgeven nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
sprhnk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 00:44:
[...]

Ook dan, we hebben het over een BNP van de navo dat ruim meer dan 30x zo hoog ligt als Rusland, en er waarschijnlijk minder gesjoemeld wordt met cijfers . Er wordt tig keer meer aan militaire doeleinden uit gegeven dan Rusland zou kunnen doen als ze al hun inkomsten 100% militair zouden inzetten. Het gaat kwa vermogen en militaire slagkracht ook als ze 100% van hun bnp aan modernisatie hadden uitgeven nergens over.
Ik begrijp je punt in z’n algemeenheid, maar budget is niet de enige indicator.

Wat kost een Russische fabrieksmedewerker per uur versus een Noorse fabrieksmedewerker?

Als je een Noorse onderneming 1 miljoen geeft en een Russische onderneming 1 miljoen, kan daar veel meer voor worden gemaakt (los van de kwaliteit en de evt corruptie waardoor een deel eindigt bij 1 iemand).

In de Noorse fabriek kost een broodje kaas al 15 euro…

Budget is een indicator, maar je kunt het niet in isolatie nemen en dan harde conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Requiem19 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Ik begrijp je punt in z’n algemeenheid, maar budget is niet de enige indicator.

Wat kost een Russische fabrieksmedewerker per uur versus een Noorse fabrieksmedewerker?

Als je een Noorse onderneming 1 miljoen geeft en een Russische onderneming 1 miljoen, kan daar veel meer voor worden gemaakt (los van de kwaliteit en de evt corruptie waardoor een deel eindigt bij 1 iemand).

In de Noorse fabriek kost een broodje kaas al 15 euro…

Budget is een indicator, maar je kunt het niet in isolatie nemen en dan harde conclusies trekken.
Alle goedkope meuk produceren we daarom toch ook niet zelf en Vice versa zat RF vast aan hoge import kosten van complexere techniek. Het is geen zelf voorzienend land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

sprhnk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Alle goedkope meuk produceren we daarom toch ook niet zelf en Vice versa zat RF vast aan hoge import kosten van complexere techniek. Het is geen zelf voorzienend land.
Strategische belangen. Dus veel wordt wel degelijk in eigen land (of maximaal in NAVO verband) geproduceerd. Maar je ziet wat er gebeurt als er dan vervolgens export-beperkingen op komen te liggen. Ik denk dat de vraag naar zelfbeschikking weer hoger op de agenda komt te staan, ook al betekent dat dat de producten duurder worden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Garyu schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Strategische belangen. Dus veel wordt wel degelijk in eigen land (of maximaal in NAVO verband) geproduceerd. Maar je ziet wat er gebeurt als er dan vervolgens export-beperkingen op komen te liggen. Ik denk dat de vraag naar zelfbeschikking weer hoger op de agenda komt te staan, ook al betekent dat dat de producten duurder worden.
Daar ben ik het mee te eens, maar niet dat dit duurder hoeft te zijn. De productiviteit ligt namelijk in het westen ook vele malen hoger dan in Rusland dat maakt dat de kosten van zelf produceren niet perse hoger hoeven te zijn alleen dat de drempel van de initiële investering hoger is. Dat is bijvoorbeeld waarom de defensie industrie order garanties wil om de productie te kunnen opschroeven, waarbij schaal vergrotings voordelen meer rendement opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
sprhnk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Daar ben ik het mee te eens, maar niet dat dit duurder hoeft te zijn. De productiviteit ligt namelijk in het westen ook vele malen hoger dan in Rusland dat maakt dat de kosten van zelf produceren niet perse hoger hoeven te zijn alleen dat de drempel van de initiële investering hoger is. Dat is bijvoorbeeld waarom de defensie industrie order garanties wil om de productie te kunnen opschroeven, waarbij schaal vergrotings voordelen meer rendement opleveren.
Zoals hierboven gezegd is militaire productie niet per se iets dat je wilt outsourcen naar lage lonen landen vanwege het belang ervan / risico’s als je in discussie komt met een ander land.

Als je ziet dat de UK aangeeft dat ze met de intensiteit van de oorlog in Oekraine ze zelf voor maximaal 5 dagen voldoende munitie zouden hebben… en Rusland al een jaar lang draait op eigen munitie, dan geeft mij dat sterk de indruk dat Rusland op kwantiteit draait.

Daarnaast heeft Rusland het ‘geluk’ dat ze nog bizarre aantallen tanks in opslag heeft staan. Dat zie je niet terug in hun huidige budget, aangezien dat een erfenis is van de USSR. Ook zoiets kun je dus niet afleiden uit alleen het geld dat Rusland besteedt aan het leger.

Ik houd me overigens aanbevolen voor gedegen bronnen waarin de kosten van munitie en materieel tussen Rusland en een westers land vergeleken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sprhnk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:27:
[...]

Dat geldt ook voor landen als Iran en Noord Korea. Vooral Noord Korea is een economische dwerg (Nederlandse economie is 20x groter) maar ze hebben zichzelf een speler van belang weten te maken. Het verschil tussen de economie van Noord Korea en Zuid Korea is gewoon bizar, vermoedelijk is het defensiebudget van Zuid Korea groter dan de hele economie van Noord Korea, maar zolang je dwars ligt kun je een echt probleem vormen. Vooral als je een kernwapen hebt.

Als Nederland een oorlog tegen NATO zou willen financieren, en we willen daar een groot deel van de Nederlandse welvaart voor opofferen dan zouden we voor heel veel hoofdpijn kunnen zorgen. Wij vinden dat niet zinvol maar dictaturen als Iran en Noord Korea werken nu eenmaal anders. Die hebben externe vijanden nodig om de aandacht af te leiden van het regime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Requiem19 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Zoals hierboven gezegd is militaire productie niet per se iets dat je wilt outsourcen naar lage lonen landen vanwege het belang ervan / risico’s als je in discussie komt met een ander land.

Als je ziet dat de UK aangeeft dat ze met de intensiteit van de oorlog in Oekraine ze zelf voor maximaal 5 dagen voldoende munitie zouden hebben… en Rusland al een jaar lang draait op eigen munitie, dan geeft mij dat sterk de indruk dat Rusland op kwantiteit draait.

Daarnaast heeft Rusland het ‘geluk’ dat ze nog bizarre aantallen tanks in opslag heeft staan. Dat zie je niet terug in hun huidige budget, aangezien dat een erfenis is van de USSR. Ook zoiets kun je dus niet afleiden uit alleen het geld dat Rusland besteedt aan het leger.

Ik houd me overigens aanbevolen voor gedegen bronnen waarin de kosten van munitie en materieel tussen Rusland en een westers land vergeleken worden.
Die statements zijn wel ook vaak politiek gedreven om budget vrij te krijgen.

Gaat natuurlijk om meer dan dat maar je kunt eens op deze site neuzen. Dan moet je wel de Russische cijfers met een korrel zout nemen. Rusland zit op de meeste vlakken. In productie en innovatie in het onderste segment. Dat is er nu met de sancties en de braindrain natuurlijk niet beter op geworden.

https://www.theglobalecon...ductivity_relative_to_US/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nog even terugkomen op de Kh-47 Kinzhal raketten. Niet over die raketten zelf, dat zou dit in een ander topic moeten, en ook geen doomsday post, want ondanks waar de raketten toe in staat zijn zou Rusland er maar heel beperkte voorraden van hebben..... en dat beperkt dan de impact wel.....

Dan toch even kort over de functionaliteit. De raketten worden hypersonisch genoemd, wat inhoud dat ze sneller verplaatsen dan mach 5, 5 keer de snelheid van het geluid . Poetin heeft over de Kh-47 in 2018 geclaimd dat ze 10 keer de geluidssnelheid zouden gaan, mach 10. Die snelheid is dan ook gelijk het issue, ze zijn eigenlijk niet goed te onderscheppen. Dit wordt ook bemoeilijkt omdat de raketten best wendbaar zijn.

Over de impact van deze raketten heeft The Washington Post een artikel geschreven:

Russia’s hypersonic missile attack on Ukraine highlights Western vulnerability
Hierbij is dat hier gedeeld: https://wapo.st/3FiW33T

Een paar dingen vallen mij aan het artikel op. Het artikel is wat alarmerend (Rusland heeft iets wat wij niet hebben). Met name de titel heeft dat effect. Het artikel neigt er verder ernaar om over dat Oekraïne conflict heen te praten.

Ondanks dit is het artikel nog wel degelijk van relevantie voor dit dagelijkse topic, omdat het wel iets zegt over de impact ook voor Oekraïne. Even wat fragmenten eruit, om die punten aan te tippen.

Er zijn zes van die raketten afgeschoten in de aanval van donderdag. Rusland motiveerde die aanval als zou het een vergelding zijn voor de aanval van de extreemrechtse Russische nationalisten op de Russische grens in het noorden van West Oekraïne. De Russische zingeving van deze oorlog was al een moeizaam ideologisch wrochtsel, Oekraïne vergelden voor een Russische binnenlands probleem is wel een nieuw dieptepunt. De gemiddelde Rus zal inmiddels wel losgelaten hebben om de argumentatie van haar overheid te interpreteren.

Terug naar de raketten. Waarom die raketten? Wil Poetin zijn grijze rug laten zien aan de Russische hard-liners? Dat lijkt niet erg te zijn gelukt:
But rather than impress some of President Vladimir Putin’s hard-line critics — the pro-war hawks who for months have pressed for tougher measures to defeat Ukraine — the use of the Kinzhals only raised questions about the potential waste of some of Russia’s most advanced and expensive weaponry.

A pro-Kremlin Russian propaganda outlet on Telegram, Readovka Explains, complained that the “most powerful strike in recent times” was not as devastating as some of Russia’s November strikes on energy facilities, and instead caused limited power outages and no total blackout.
Er vielen doden bij de aanval van donderdag, en de energiestructuur werd geraakt. Niet goed voor de moraal van de Oekraïners, gewicht legt het voor het conflict niet in de schaal:
Overall, however, the barrage appeared to make no difference in the trajectory of the war.

“As a result, the electricity was lost for several hours in a number of Ukrainian cities and trains were late,” Grey Zone, a Telegram channel associated with Russia’s Wagner mercenary group, noted sardonically.
Impact lijkt er daarom meer globaal te zijn dan in Oekraïne zelf:
Globally, Russia’s use of the hypersonic missiles — “Kinzhal” means dagger in Russian — renewed alarm over the Kremlin’s sophisticated arsenal, and it highlighted that Putin possesses difficult-to-intercept, nuclear-capable weapons that the United States and its allies do not yet have.
De Oekraïense afweer spiegelt deze internationale reactie op zich wel:
Ukrainian military officials said their air defenses, including Western-provided systems, managed to shoot down 34 cruise missiles Thursday, but they admitted having no capacity to intercept the Kh-47 Kinzhal missiles.
De internationale nervositeit zal zeker wel een wapenwedloop inluiden. De Kinzhal heeft twee evenknieën die een ballistisch component hebben: de Avangard en de Tsirkon. De nervositeit hoeft niet verder toegelicht te worden. Maar waar laat dit Oekraïne nu?
“They are useful for some things, stressing air defenses, striking high-value targets, but they’re also a very expensive capability to develop,” he said. “They’re certainly not a silver bullet capability, but they are a significant capability.”
Oke, de raketten zijn capabel tegen luchtafweer, die dan wel wat moet kosten. maar voor impact heb je ook aantallen nodig:
Kaushal said that the weapon was expensive, and that Russia’s stocks of Kinzhals were probably limited, although there are no reliable estimates on the number Moscow has or how fast it can produce them.
De Oekraiense luchtmacht denkt wat meer te weten:
Yuriy Ihnat, spokesman for Ukraine’s Air Force Command, said Friday that Russia so far had used about 20 Kinzhal missiles since its invasion a year ago and probably had about 50 of them. “It flies very fast,” Ihnat said. “It can be detected [but] the speed is very high.”
Al met al klinkt mij dit niet heel alarmerend in de oren, voor Oekraïne dan tenminste. Mogelijk dat de steun van het westen onder druk kan komen te staan door de ballistische evenknieën. Maar in hoeverre zijn deze dingen geen vaporware? Alleen de Kinzhal is nu een gegeven.

Met dit laatste in het achterhoofd toch weer even terug naar die vraag waarom die 6 raketten donderdag zijn gebruikt:
“Why they used the Kinzhal is an interesting question, because I can’t see an obvious logic to doing so,” Kaushal said. “It’s fairly difficult to know at this point what was the logic behind using it against the target they chose.” Thursday’s attack fit into Moscow’s campaign of targeting energy facilities and infrastructure, he said, but this could easily have been accomplished with other, less expensive weapons.
Afgezien van deze terechte vraag wordt het voor WP ook speculeren:
Some analysts and commentators speculated that the use of the hypersonic weapons was designed to convince Putin’s domestic audience of his determination to hit hard and defeat Ukraine, as he readies the nation for a drawn-out war with high casualties.
Zou dit waar zijn dan is het maar de vraag of dat Signaal bij de Russen doorklinkt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Kinzhal raket is al eerder ingezet, maar voor het verloop van de oorlog heeft de raket nooit een verschil gemaakt.
Russia's defence ministry claimed to have fired a Kinzhal missile at a munitions dump in southwestern Ukraine on March 19, 2022, the first known use of the weapon in combat. It has since fired Kinzhal missiles on several other occasions in Ukraine.
Kan mij niet herinneren dat er toen alarmerende berichten waren.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 12-03-2023 00:37 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:58

ZenTex

Doet maar wat.

XWB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:35:
De Kinzhal raket is al eerder ingezet, maar voor het verloop van de oorlog heeft de raket nooit een verschil gemaakt.

[...]

Kan mij niet herinneren dat er toen alarmerende berichten waren.
Dat zou dan behoorlijk dom zijn.
een raket met een flink bereik, dat accuraat en niet te onderscheppen is zou mij als een behoorlijke dreiging overkomen.

Als Rusland nu nog accurate intel en satellietbeelden zou hebben zou het zeer effectief ingezet kunnen worden.

Edit : mijn reactie was nav het bericht voor jouw Edit, dat Oekraïne niet onder de indruk van deze raketten is.

[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 12-03-2023 02:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ZenTex schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:42:
[...]

Dat zou dan behoorlijk dom zijn.
een raket met een flink bereik, dat accuraat en niet te onderscheppen is zou mij als een behoorlijke dreiging overkomen.
Naar verluidt heeft Rusland maar 50 van deze raketten geproduceerd, dat soort aantallen kunnen nooit het verloop van de oorlog sturen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

XWB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:53:
[...]

Naar verluidt heeft Rusland maar 50 van deze raketten geproduceerd
Naar verluid is mij een beetje te vaag.
en dan nog, 50 accurate, niet onderschepbare raketten met een 500 kilo kop, daar zou Oekraïne een moord voor doen.
alleen zouden ze dan betere targets uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De ontwikkeling en productie van een relatief klein aantal van deze raketten zou wel een enorm deel van het Oekrainse defensiebudget hebben opgeslokt en ze elders veel meer gekost hebben. Ook het veel grotere Rusland heeft z'n conventionele macht af laten sterven om deze superwapens te kunnen hebben.

Net als de niet te stoppen V2 vervult zo'n wapen een veel meer politieke dan militaire rol om toch nog iets te hebben waarin ze superieur zijn. Ook al gaat het op het slagveld allemaal vreselijk slecht, een druk op de knop en een niet te onderscheppen wapen treft de vijand die dan alleen maar kan sidderen van angst in hoe weerloos ze zijn. Het schept een illusie van een overwinning via deze wapens die de tegenstander tot overgave brengt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 00:41
ZenTex schreef op zondag 12 maart 2023 @ 02:06:
[...]

Naar verluid is mij een beetje te vaag.
en dan nog, 50 accurate, niet onderschepbare raketten met een 500 kilo kop, daar zou Oekraïne een moord voor doen.
alleen zouden ze dan betere targets uitkiezen.
Ik heb Putin net gemaild met de vraag of hij kan aangeven of ze er echt maar 50 hebben :9

Totdat hij antwoord moeten we het doen met de informatie van Oekraïne, zoals opgenomen in dit stuk in de NY Times.
Ukraine’s military intelligence agency has estimated Russia had, before the volley fired Thursday, no more than 50 Kinzhals, Mr. Ihnat said. Why Russia decided to fire six of them — potentially more than a tenth of its total arsenal — is unclear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:30:
Net als de niet te stoppen V2 vervult zo'n wapen een veel meer politieke dan militaire rol om toch nog iets te hebben waarin ze superieur zijn. [...]
De v-2 is dan wel een beetje een slecht voorbeeld, want die was helemaal niet zo duur om te maken. Het ding was een derde tot een vijfde band e kosten van een Tiger 1 tank bijv. Probleem met de v-2 was dat die verkeerd ingezet werd en ook een jaar of twee te laat kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:24
teacup schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:21:
Nog even terugkomen op de Kh-47 Kinzhal raketten. Niet over die raketten zelf, dat zou dit in een ander topic moeten, en ook geen doomsday post, want ondanks waar de raketten toe in staat zijn zou Rusland er maar heel beperkte voorraden van hebben..... en dat beperkt dan de impact wel.....
En niet te vergeten de mogelijkheid Zelensky uit te schakelen, Putin dreigde niet voor niets bij Boris J.

https://www.bbc.com/news/uk-64397745

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

mv_ak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:29:
[...]

En niet te vergeten de mogelijkheid Zelensky uit te schakelen, Putin dreigde niet voor niets bij Boris J.

https://www.bbc.com/news/uk-64397745
Dit dreigement kende ik nog niet. Daar heb je inderdaad een impactvolle actie mee. En je levert het bewijs dat het door Poetins hoofd is gegaan.

Hij zou dat alleen maar met dit soort raketten kunnen uitvoeren. Wel zou Rusland de informatiepositie moeten hebben om te weten waarop te richten. Op dit moment verwacht ik dat eigenlijk niet (meer).

Stel dat zoiets zou worden uitgevoerd vind ik het nog maar de vraag of dit Rusland in de kaart zou spelen. Maar dat is dan een vraag die ik als rationele westerling stel. In het hoofd van Poetin werkt dit wel anders, getuige dit dreigement. Zelenskyy zou voor Oekraïne een groot gemis zijn, zijn martelaarschap kan de Oekraïners dan weer wel meer volhardendheid geven. En een onmiskenbare Russische militaire actie tegen een regeringsleider.... ik vind het lastig de repercussies van een dergelijk actie wereldwijd te overzien.

Ik zwoeg mij nog steeds door dat boek van Catherine Belton heen. Ben nu ergens in 2012. Vanuit de optiek van het (wat naieve) westen toentertijd was er tussen het westen en het Rusland onder het bewind van Medvedev een ontspanning gaande. Poetin zou volgens de schrijfster echter nooit gestopt zijn het Westen te wantrouwen.

Dat drijft nu ook zijn handelen. die 6 Kinzhal raketten waren verwacht ik symboolpolitiek. Pas op, kijk eens wat we kunnen. Wat in dat WP artikel ook werd opgemerkt zet hij de raketten niet in waarvoor ze geschikt zouden zijn, een hoog profiel doel. Poetin lijkt nog steeds heel politiek te denken, en minder strategisch. Dit is wel een valkuil. In de geschiedenis zijn er wel andere voorbeelden te noemen waarin dit niet goed werkte.

Ik moet je gelijk geven dat je scenario een risico is. Met zijn drijfveren maakt een leider als Poetin makkelijk beoordelingsfouten, omdat hij zijn doelen niet bijstelt met de informatie die uit het strijdperk terugkomt. Laten we daarom hopen dat zijn fouten onze kant op blijven vallen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
teacup schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:23:
Ik zwoeg mij nog steeds door dat boek van Catherine Belton heen. Ben nu ergens in 2012. Vanuit de optiek van het (wat naieve) westen toentertijd was er tussen het westen en het Rusland onder het bewind van Medvedev een ontspanning gaande. Poetin zou volgens de schrijfster echter nooit gestopt zijn het Westen te wantrouwen.

Dat drijft nu ook zijn handelen. die 6 Kinzhal raketten waren verwacht ik symboolpolitiek. Pas op, kijk eens wat we kunnen. Wat in dat WP artikel ook werd opgemerkt zet hij de raketten niet in waarvoor ze geschikt zouden zijn, een hoog profiel doel. Poetin lijkt nog steeds heel politiek te denken, en minder strategisch. Dit is wel een valkuil. In de geschiedenis zijn er wel andere voorbeelden te noemen waarin dit niet goed werkte.

Ik moet je gelijk geven dat je scenario een risico is. Met zijn drijfveren maakt een leider als Poetin makkelijk beoordelingsfouten, omdat hij zijn doelen niet bijstelt met de informatie die uit het strijdperk terugkomt. Laten we daarom hopen dat zijn fouten onze kant op blijven vallen.
In dat boek lijkt het pas bij Trump mis te gaan.

Mijn analyse van de boek: Poetin werkt goed achter de schermen. Subversieve acties zijn in het algemeen succesvol. Bij Trump ging het mis omdat inbreken bij de Democratische partij veel te zichtbaar is.

Waar het bij Poetin misgaat, is als er iets ergs gebeurd en hij geacht wordt het probleem op te lossen. Het zinken van Koersk is een goed voorbeeld. Dus we zitten nu al meer dan een jaar met een Poetin die min of meer verlamd is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Waar moeten we dit laten, de tekortkomingen van wat voor topicverdeling dan ook. Het gaat eigenlijk over de strijd rond Bakhmut, maar het gaat ook over de fracties binnen het Kremlin en over een "misverstand" tussen ISW en het Russische ministerie van buitenlandse zaken.

De spokeswoman van het Russische ministerie van buitenlandse zaken, Maria Zakharova, heeft een aanvaring gehad met het zo door ons gerespecteerde ISW (Institute for the Study of War). Wat is het geval:

ISW vermeldde in haar 11 maart update:
Russian Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova confirmed that there is infighting in the Kremlin inner circle, that the Kremlin has ceded centralized control over the Russian information space, and that Russian President Vladimir Putin apparently cannot readily fix it.
Dit kan het volgende impliceren:
  • that there is Kremlin infighting between key members of Putin’s inner circle; that Putin has largely ceded the Russian information space over time to a variety of quasi-independent actors
  • that Putin is apparently unable to take decisive action to regain control over the Russian information space.
Waarom ze het publiek heeft uitgesproken is een raadsel:
It is unclear why Zakharova — a seasoned senior spokesperson — would have openly acknowledged these problems in a public setting. Zakharova may have directly discussed these problems for the first time to temper Russian nationalist milbloggers’ expectations regarding the current capabilities of the Kremlin to cohere around a unified narrative — or possibly even a unified policy.
Blijkbaar heeft Zakharova hierop gereageerd, want in haar 12 maart update stelde het ISW:
Russian Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova claimed on March 12 that ISW’s March 11 report about her comments acknowledging Kremlin infighting is false and an “informational attack.”
ISW verantwoordt stoïcijns hoe ze tot haar analyse kwam:
ISW used accounts from Russian media sources as well as a Russian milblogger (who claimed to be in attendance) to report on Zakharova’s comments in an altercation with information space entrepreneur Igor Ashmanov during a panel discussion in Moscow. A milblogger who attended the event quoted Zakharova as saying that Kremlin cannot replicate the Stalinist approach of establishing a modern equivalent to the Soviet Information Bureau to centrally control Russia’s internal information space due to infighting among unspecified Kremlin “elites.”

The milblogger did not comment on Zakharova’s denial on March 12 but amplified a social media post from another milblogger who claimed that the West (presumably ISW) misrepresented Zakharova’s statements. The social media post, however, also blamed Zakharova and the Kremlin for failing to adopt stronger information space policies. Several other milbloggers confirmed that Ashmanov accused Kremlin organs of failing to create a trusted centralized information campaign but argued about how other attendees attempted to downplay his statements. This milblogger discourse not only confirms that the incident occurred, but also that ultranationalist figures reiterated variants of ISW’s assessment that the Kremlin’s ability to control the Russian information space is diminishing.
Of het een met het ander te maken heeft weten we natuurlijk niet... maar gisteren opende het ISW haar 12 Maart rapport met een uitgebreide analyse over het conflict tussen Wagner en het Russische Minsterie van Defensie. Een zodanig verhaal dat het even teveel is om snel te kunnen overzien wat erin nieuw is. Het is verslaggeving van onder andere de strijd rond Bakhmut, en dan ten aanzien van de activiteiten aan de Russische zijde. Een punt sprong er voor mij uit.
  • Limited information about the Prigozhin’s pleas likely indicates that the Russian military command is intent on expending Wagner forces within the city.
  • Spokesperson of the Ukrainian Eastern Group of Forces Serhiy Cherevaty also noted on March 11 that Ukrainian forces may be able to severely degrade Wagner and have already thinned out Wagner’s second prisoner formation over the winter.
  • Ukrainian servicemen noted in a social media video from March 12 that they are holding positions in Bakhmut waiting for Russians to “shoot each other.” Russian military leadership may be allowing the Wagner Group to take high casualties in Bakhmut to simultaneously erode Prigozhin’s leverage while capturing the city at the expense of Wagner troops.
Zoals ik het interpreteer lijkt de ontkenning van Maria Zakharova ISW ertoe te hebben bewogen om meer openheid van zaken te geven, met het Wagner vs. Russisch ministerie van Defensie verhaal als reactie. Dat de Russen elkaar naar het leven zouden staan in Bakhmut is maar een aspect van dit verhaal, maar wel het meest actuele. Het verhaal kan meer belangwekkende informatie bevatten, maar tijd schiet mij even tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Amerikaanse drone stort neer boven Zwarte Zee na botsing met Russisch gevechtsvliegtuig

Twee Russische gevechtsvliegtuigen zijn boven de Zwarte Zee in aanraking gekomen met een Amerikaanse surveillancedrone. Een van de vliegtuigen raakte daarbij volgens de Amerikaanse legerleiding de propellor van de drone, waarna de drone is neergestort in de Zwarte Zee.
Dit zal wel weer olie op 't vuur gooien... :/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
Ramzzz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Olie op de chocoladeletter-afdeling van onze 'westerse' media. Het leest in beginsel alsof het ergens in het midden van de Atlantische oceaan is gebeurd, en dan lees je 5 zinnen verder dat het aan de rand of in de buurt van Russisch/Oekrains betwist gebied is gebeurd waar NATO zn halve wapenarsenaal ter beschikking van de latter stelt. Ken beuren, zou mn buurman zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rene44 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:43:
[...]
Olie op de chocoladeletter-afdeling van onze 'westerse' media. Het leest in beginsel alsof het ergens in het midden van de Atlantische oceaan is gebeurd, en dan lees je 5 zinnen verder dat het aan de rand of in de buurt van Russisch/Oekrains betwist gebied is gebeurd waar NATO zn halve wapenarsenaal ter beschikking van de latter stelt. Ken beuren, zou mn buurman zeggen.
Die Russische bommenwerpers boven de Oostzee en de Noordzee boven internationale wateren kunnen we dan ook zo neerhalen zonder consequenties?
‘Ken beuren’ zeggen we dan?

Zelfs volgens de pro Russische kanalen is die niet binnen 60 km van de kust gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 14-03-2023 22:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Die Russische bommenwerpers boven de Oostzee en de Noordzee boven internationale wateren kunnen we dan ook zo neerhalen zonder consequenties?
‘Ken beuren’ zeggen we dan?
Ze hebben een drone neergehaald, een robot. Volgens laatste bronnen ergens tussen Odessa en Roemenie in de buurt. Een drone van een aartsvijand die miljarden wapens aan de tegenstander geeft. Come on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:25
Rene44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Ze hebben een drone neergehaald, een robot. Volgens laatste bronnen ergens tussen Odessa en Roemenie in de buurt. Een drone van een aartsvijand die miljarden wapens aan de tegenstander geeft. Come on.
Oorlogsdaad. Come on.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
En dat is dus exact het narratief waar ik een beetje moe van word. Maar suit yourself.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Rene44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:23:
[...]

En dat is dus exact het narratief waar ik een beetje moe van word. Maar suit yourself.
Dat jij moe wordt van feiten verandert niks aan de feiten. Facts dont care about your feelings.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 15-03-2023 09:24 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
ph4ge schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dat jij moe wordt van feiten verandert niks aan de feiten. Facts dont care about your feelings.
Tis alleen geen feit, er is geen blaadje met regels waarop staat wat precies een oorlogsdaad is of niet, dat is aan het land zelf hoe ze het interpreteren. En gelukkig staan de gene die er over gaan er een stuk meer "levelheaded" in dan sommige tweakers die de hele dag aan het doomscrollen zijn :P

Hooguit wordt de ambassadeur op het matje geroepen (als die er nog is).

[ Voor 6% gewijzigd door dakka op 15-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Rene44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Het probleem is juist dat we in Europa veel te "makkelijk" zijn als de Russen het randje opzoeken, of daar een beetje overheen gaan (zie MH17....). Feit is gewoon dat er een Amerikaans toestel neer is gehaald door de Russen. De meevaller is dat er niemand aan boord zat en daarom zal er geen stevige reactie zijn, want dat is dan ook weer koren op de molen van Poetin.

Als "we" een Russisch toestel boven internationale wateren neerhalen, dan zijn we op dat gebied geen haar beter dan de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dakka schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Tis alleen geen feit, er is geen blaadje met regels waarop staat wat precies een oorlogsdaad is of niet, dat is aan het land zelf hoe ze het interpreteren. En gelukkig staan de gene die er over gaan er een stuk meer "levelheaded" in dan sommige tweakers die de hele dag aan het doomscrollen zijn :P
Dat papiertje is er voor de Amerikanen wel, U.S. Code par. 2331.
Als er geen wapens aan boord waren is het vast geen act occurring in the course of armed conflict between military forces of any origin

Neemt niet weg dat een papieren definitie niet zo relevant is. (Er zal voor de bühne boe worden geroepen en) het zal geen aanleiding gaat zijn B52's te gaan sturen. Wat er verder achter de schermen gebeurt gaan we vast niet horen.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 15-03-2023 16:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
dakka schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Hooguit wordt de ambassadeur op het matje geroepen (als die er nog is).
Dat is niet waar, bijv. de wet in de VS kent gewoon een definitie van Act of War in 18 U.S.C. §2231, maar dat dat niet automatisch zegt dat we beantwoorden met een volledige oorlog is iets anders. Het is een act of war en dat moet per definitie niet gebagetaliseerd worden, Rusland speelt met vuur en dat moet ze duidelijk gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ramzzz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:35:
[...]

De realiteit is gewoon dat dit met opzet is. Er werd een drone waargenomen en de piloten kregen de opdracht om dat ding met de vleugels een tikkie te geven zodat hij zou neerstorten.

Het is ook Rusland wat zegt - "Wij gaan dit doen met iedere drone die jullie daar sturen." Waarbij de VS wss achter gesloten deuren zal aangeven dat hier gevolgen aan zitten als het nog eens gebeurd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
F_J_K schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Dat papiertje is er voor de Amerikanen wel, U.S. Code par. 2331.
Als er geen wapens aan boord waren is het vast geen act occurring in the course of armed conflict between military forces of any origin

Neemt niet weg dat een papieren definitie niet zo relevant is. Er (voor de bühne boe wordt geroepen en) het geen aanleiding gaat zijn B52's te gaan sturen. Wat er verder achter de schermen gebeurt gaan we vast niet horen.
offtopic:
Ik vind dat alsnog geen harde lijst van criteria, maar dat is meer iets voor een wet&regelgeving topic om te interpreteren hoe ze dit interpreteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Auredium schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:44:
[...]

De realiteit is gewoon dat dit met opzet is. Er werd een drone waargenomen en de piloten kregen de opdracht om dat ding met de vleugels een tikkie te geven zodat wij zou neerstorten.

Het is ook Rusland wat zegt - "Wij gaan dit doen met iedere drone die jullie daar sturen." Waarbij de VS wss achter gesloten deuren zal aangeven dat hier gevolgen aan zitten als het nog eens gebeurd.
Het voorbeeld is al 80 jaar oud...

Afbeeldingslocatie: https://www.forces.net/sites/default/files/V1%20flying%20bomb%20being%20wing%20tipped%20CROWN%20COPYRIGHT.jpg

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
ph4ge schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Dat is niet waar, bijv. de wet in de VS kent gewoon een definitie van Act of War in 18 U.S.C. §2231, maar dat dat niet automatisch zegt dat we beantwoorden met een volledige oorlog is iets anders. Het is een act of war en dat moet per definitie niet gebagetaliseerd worden, Rusland speelt met vuur en dat moet ze duidelijk gemaakt worden.
*knip* De Act of War in 18 U.S.C. §2231 is een nationale V.S. wet die niet geldt in het luchtruim boven de Zwarte zee. Of iets een oorlogsdaad in de zin van internationaal recht is, is aan de veiligheidsraad van de VN, niet aan jou of zelfs de VS. Je bent een stropop in elkaar aan het timmeren en helpt jezelf daarmee niet, in my humble opinion. Maar, nogmaals, suit yourself.
dr.lowtune schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Het probleem is juist dat we in Europa veel te "makkelijk" zijn als de Russen het randje opzoeken, of daar een beetje overheen gaan (zie MH17....). Feit is gewoon dat er een Amerikaans toestel neer is gehaald door de Russen. De meevaller is dat er niemand aan boord zat en daarom zal er geen stevige reactie zijn, want dat is dan ook weer koren op de molen van Poetin.

Als "we" een Russisch toestel boven internationale wateren neerhalen, dan zijn we op dat gebied geen haar beter dan de Russen.
Ik denk dat die chocoladeletterreactie juist koren op de molen van die gek Poetin is. In 2015 schoot Turkije een Russische straaljager neer en ook daar is het niet geëscaleerd, kwam er matigende toon vanuit de VN. In dat licht moet je dit (lichtere) incident zien. En er zullen nog vaker dit soort grensgevalletjes gebeuren, no doubt maar die chocoladeletters..please. Het is geen Tom Cruise-film.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 15-03-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rene44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Je haalt een nationale V.S. wet aan dit niet geldt in het luchtruim boven de Zwarte zee. Of iets een oorlogsdaad in de zin van internationaal recht is, is aan de veiligheidsraad van de VN, niet aan jou of zelfs de VS. Je bent een stropop in elkaar aan het timmeren en helpt jezelf daarmee niet, in my humble opinion. Maar, nogmaals, suit yourself.
*knip* Ik vind het heel naïef om te denken dat de VS dat oordeel overlaten aan een veiligheidsraad waar Rusland en China allebei een vetorecht hebben.
De Amerikanen zullen zelf beslissen hoe hoog ze dit opnemen. De VN komt er pas aan te pas als de VS internationale steun voor dat standpunt proberen te krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 15-03-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Je haalt een nationale V.S. wet aan dit niet geldt in het luchtruim boven de Zwarte zee. Of iets een oorlogsdaad in de zin van internationaal recht is, is aan de veiligheidsraad van de VN, niet aan jou of zelfs de VS. Je bent een stropop in elkaar aan het timmeren en helpt jezelf daarmee niet, in my humble opinion. Maar, nogmaals, suit yourself.
Met alle respect, *knip* Laat de jij-bak liever achterwege, kan ook zonder, het is uberhaupt geen juridische discussie want Rusland en wat ze doen is wettenloos. Het is een nutteloze semantische discussie.
Ik denk dat die chocoladeletterreactie juist koren op de molen van die gek Poetin is.
Wat koren op de molen van Putin is is al die mensen die hem gelijk beginnen te verdedigen.
In 2015 schoot Turkije een Russische straaljager neer en ook daar is het niet geëscaleerd, kwam er matigende toon vanuit de VN. In dat licht moet je dit (lichtere) incident zien. En er zullen nog vaker dit soort grensgevalletjes gebeuren, no doubt maar die chocoladeletters..please. Het is geen Tom Cruise-film.
Het neerschieten was de escalatie van Turkije nadat Rusland dit soort oorlogsdaden pleegde...

Door de duidelijke reactie van Turkije kapte Rusland met het schenden van de territoriale integriteit van Turkije. Een krachtige reactie is het enige wat Putin begrijpt, geloof jij nou echt Putin zich druk maken over een semantische discussie? Putin zoekt gewoon de grensen op van wat we accepteren en het kan hem geen reet schelen dat de term oorlogsdaad sommige mensen een onprettig gevoel geeft. Dat er mensen zijn die zich bij een militaire aanval op Amerikaans eigendom zich in bochten wringen om het beestje niet bij het naampje te noemen vinden ze alleen maar amuzant.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 15-03-2023 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
ph4ge schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Dat er mensen zijn die zich bij een militaire aanval op Amerikaans eigendom zich in bochten wringen om het beestje niet bij het naampje te noemen vinden ze alleen maar amuzant.
Met alle respect terug, maar het interesseert ons geen reet wat *Knip* Poetin en de Russen er van vinden. Om de discussie hier objectief te houden en niet te laten ontsporen tot weer een zoveelste ww3/nukes triade ontstaat, is het belangrijk dat we niet tot conclusies springen, want zo speel je juist in de hand van de russische desinformatie machine, dat vinden ze pas amuzant.

De enige die er in dit geval over gaan of dit in de boeken gaat komen als oorlogsdaad of als incident zijn de Amerikanen zelf.
Door de duidelijke reactie van Turkije kapte Rusland met het schenden van de territoriale integriteit van Turkije.
Dat is ook niet waar.
Op 24 November 2015 schoot Turkije een Su-24 neer, 2 maanden later ging rusland vrolijk verder met het schenden van Turks luchtruim.

Persoonlijk denk ik dat dit eerder een ongeluk/domme actie was van een dronken piloot, want die russen zijn niet de helderste sterren aan de hemel.
Ze hadden als doel de drone te irriteren zodat die weg zou gaan/geen info kan verzamelen, vandaar ook het dumpen van brandstof dat vernevelt en besmeurt de camera.
Maar door die propeller te raken had hij makkelijk zelf kunnen crashen, je moet namelijk om die propeller te beschadigen er met je neus of buik in zitten, en die prop kan enorm veel schade aanrichten aan je toestel.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 15-03-2023 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:34
Een artikel van Julia Davis, naar aanleiding van de eerste berichten over vervolging door het ICC/International Criminal Court in Den Haag, en de normalisering van genocide/misdaden tegen de menselijkheid op Russische staats media; Skabeeva, Solovyev en Simonyan et al.
[...]
In the world of Russian state TV, everyone has a soul, but not everyone has a right to live out their life. Some things are just more important, as Professor Elena Ponomareva of the Moscow State Institute of International Relations explained on Solovyov’s show in March: “Never let morality prevent you from doing the right thing. I understand the importance of a humanitarian component . . . but morality shouldn’t get in the way.”

It is not hard to imagine those words echoing in a courtroom, as the prosecution lays out its case against Professor Ponomareva and her co-defendants.
https://cepa.org/article/...as-genocidal-state-media/

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Nou, het filmpje vanuit de MQ-9 staat op internet

In de 1e tweet kan je het filmpje downloaden. Onderstaande link heeft het filmpje in de Tweet staan.

The following is a summary of the video:
00:00: [Start of video] A Russian Su-27 approaches to the rear of the U.S. Air Force MQ-9.
00:05: A Russian Su-27 begins to release fuel as it passes.
00:09 A Russian Su-27 passes over the U.S. Air Force MQ-9 while releasing fuel. As the Su-27 passes over the top of the MQ-9, it also disrupts the video transmission.
00:11: The propeller of the U.S. Air Force MQ-9 can be seen and remains undamaged.
00:22: A Russian Su-27 begins a second approach toward the MQ-9.
00:27: A Russian Su-27 begins to release fuel on the approach toward the
MQ-9. The Su-27 proceeds to pass even closer.
00:29: A Russian Su-27 collides with the MQ-9 and the MQ-9's camera feed is lost for approximately 60 seconds.
00:39: The MQ-9's camera feed has returned to working order. At this time the propeller can be seen again and one of the props can be seen damaged.
00:42: [End of video]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

ManiacsHouse

Scheisse!

Nat-Water schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:17:

[Twitter]

In de 1e tweet kan je het filmpje downloaden. Onderstaande link heeft het filmpje in de Tweet staan.

[Twitter]

[...]
Dit is toch duidelijk moedwillig hinderen/slopen (als het filmpje authentiek is). Tis dat er niemand in het toestel zit. Maar dit is toch gewoon een aanval op een toestel in internationaal gebied om het even van welk land het toestel ook is...
Wat een sneue gasten zijn het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

[Twitter]

[Twitter]

[...]
En nu kijken we of er "toevallig" een levering antischeepsraketten aan Oekraine zal plaatsvinden. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ramzzz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Het voorbeeld is al 80 jaar oud...

[Afbeelding]
Precies, piloten getraind in het van koers brengen van V1 en V2 bommen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]

[Twitter]

[...]
Wel bijzonder, waarom dumpen ze kerosine achter de drone, ipv ervoor?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:08:
[...]

misschien omdat de kerosine vanuit een vliegtuig gedumpt wordt dat al sneller gaat dan de drone?

als je het ervoor dumpt dan haalt de drone allicht de kerosine niet in voordat de kerosine al lager is door de zwaartekracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Ze proberen hem te besproeien terwijl ze er overheen vliegen. Kunnen meerdere redenen voor zijn maar ik vermoed dat de drone net in hun blinde hoek zit als ze ervoor gaan vliegen.

Of ze dachten dat er aan de achterkant geen camera zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

downtime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Ze proberen hem te besproeien terwijl ze er overheen vliegen. Kunnen meerdere redenen voor zijn maar ik vermoed dat de drone net in hun blinde hoek zit als ze ervoor gaan vliegen.

Of ze dachten dat er aan de achterkant geen camera zou zijn.
ik vermoed dat het ze zal jeuken of er een camera hangt, dat ding moet neer.

De eerste poging is contactloos met kerosine, ik kan niet zien hoeveel er gedumpt wordt maar als je ziet wat een klap een plons water uit een blusvliegtuig geeft dan kan ik me voorstellen dat zo'n stuk vliegend electronica dat niet goed gaat handelen.

Ze raken hem niet dus uiteindelijke wordt het een tikje.

Daarbij, ik kan me niet voorstellen wat een onvoorstelbare toer het moet zijn om met een straaljager zo'n ding te grazen te nemen.

Ik riep ergens anders al even dat het gros in internet niet eens fatsoenlijk met een aanhangertje een bochtje achteruit kan draaien op zaterdag bij de lokale bouwmarkt, laat staan zulke halsbrekende toeren in een Mig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fraggert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:38:
[...]
ik vermoed dat het ze zal jeuken of er een camera hangt, dat ding moet neer.

De eerste poging is contactloos met kerosine, ik kan niet zien hoeveel er gedumpt wordt maar als je ziet wat een klap een plons water uit een blusvliegtuig geeft dan kan ik me voorstellen dat zo'n stuk vliegend electronica dat niet goed gaat handelen.

Ze raken hem niet dus uiteindelijke wordt het een tikje.

Daarbij, ik kan me niet voorstellen wat een onvoorstelbare toer het moet zijn om met een straaljager zo'n ding te grazen te nemen.

Ik riep ergens anders al even dat het gros in internet niet eens fatsoenlijk met een aanhangertje een bochtje achteruit kan draaien op zaterdag bij de lokale bouwmarkt, laat staan zulke halsbrekende toeren in een Mig.
Neerhalen is niet zozeer het probleem.

Neerhalen zonder kogels en raketten, zonder dat je zelf neerstort of teveel schade hebt, dat is het moeilijke idd :P

(verder lijkt het alsof neerhalen niet eens de intentie was, anders hadden ze wel iets anders gedaan dan zo dicht erboven langs gaan dat je een propellor raakt)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2023 12:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:43:
[...]

En nu kijken we of er "toevallig" een levering antischeepsraketten aan Oekraine zal plaatsvinden. O-)
Zoiets zal het wel worden. Opeens toch een verloren gewaande atacms op de krim.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Fraggert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Alleen de V1 was neer te halen ‘anno toen’.

De V2 was een ballistische raket met een veel te hoge snelheid (Mach 3+) voor interceptie anno pakweg 1944.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Fraggert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Alleen de V1. De V2 die met mach zoveel aan kwam zeilen kon je zo écht niet van de wijs brengen.

(Zucht... Spuit 11...)

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 16-03-2023 16:09 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Dit is misschien niet de plek om het te delen, maar waar anders. Enfin, als een mod een betere plek weet, OK, verplaats het maar.

Vandaag was aflosdag.
een collega met wie ik voorheen weinig contact had, samen naar Schiphol om vandaar verder te reizen.

Hij komt uit Kazakhstan, oorspronkelijk dan.
Vertelde vol trots hoe zijn familie tegen de rood Bolsheviks vochten (als witten)
hoe van zijn familie van 14 er 11 vermoord werden.
hoe hem door zijn oma, voordat ze haar laatste adem uit lies, geleerd werd vooral zijn familie en herkomst niet te vergeten, tot 14 generaties terug zijn stamboom moest weten. Zoals wij geleerd hebben, 1600, boem slag bij nieuwpoort, maar dan met zijn voorvaderen.

Rond z'n 13e geverhuisd naar litauwen.

Loopt nu te wauwelen dat Russisch sprekenden gediscrimineerd worden, hoe hij zich buitengesloten voelt omdat hij niet kan inburgeren, na 7 pogingen, omdat hij het vertikt de taal te leren omdat litauwen een gefaald Russische provincie is, dat litauwen dus geen democratie is omdat hij als niet staatsburger niet mag stemmen.

Dat Rusland er enkel is omdat ze Luhansk en Donetsk willen bevrijden..

Ondanks een goed en openhartig gesprek de voorgaande uren, over alles en nogwat, ging hij volledig door het lint toen ik voor de derde maal vroeg waarom het Russische leger dan Kiev aanviel.

De 1e keer was het een leugen dat Rusland Kiev aanviel.

De 2e keer was zijn uitvlucht dat daar het grootse deel van het UA leger zich bevond en dus een legitiem doel was.

De 3e keer ging hij door het lint omdat ik me afvroeg waarom, als het om Donetsk en Luhansk ging, dat toch al grotendeels in RU handen was, Rusland dan alsnog voor Kiev ging, terwijl ze dan toch beter voor Luhansk en Donetsk gegaan waren als het daarom ging.

Een van z'n laatse zinnen was, na, Bucha een paar keer ontkend te hebben, dat ze het verdiend hadden, de verraders, terwijl voorheen volgens hem bijna heel Oekraïne, behalve Kiev, stiekem bij RU wou horen.

Echt niets me te beginnen. Normaal zou ik sprakeloos moeten zijn, maar ik schoot in de lach. Nu is ie gepikeerd en ben ik degene die gebrainwashed is.

Nou moe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

ManiacsHouse

Scheisse!

ZenTex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:56:
Dit is misschien niet de plek om het te delen, maar waar anders. Enfin, als een mod een betere plek weet, OK, verplaats het maar.

Vandaag was aflosdag.
een collega met wie ik voorheen weinig contact had, samen naar Schiphol om vandaar verder te reizen.

Hij komt uit Kazakhstan, oorspronkelijk dan.
Vertelde vol trots hoe zijn familie tegen de rood Bolsheviks vochten (als witten)
hoe van zijn familie van 14 er 11 vermoord werden.
hoe hem door zijn oma, voordat ze haar laatste adem uit lies, geleerd werd vooral zijn familie en herkomst niet te vergeten, tot 14 generaties terug zijn stamboom moest weten. Zoals wij geleerd hebben, 1600, boem slag bij nieuwpoort, maar dan met zijn voorvaderen.

Rond z'n 13e geverhuisd naar litauwen.

Loopt nu te wauwelen dat Russisch sprekenden gediscrimineerd worden, hoe hij zich buitengesloten voelt omdat hij niet kan inburgeren, na 7 pogingen, omdat hij het vertikt de taal te leren omdat litauwen een gefaald Russische provincie is, dat litauwen dus geen democratie is omdat hij als niet staatsburger niet mag stemmen.

Dat Rusland er enkel is omdat ze Luhansk en Donetsk willen bevrijden..

Ondanks een goed en openhartig gesprek de voorgaande uren, over alles en nogwat, ging hij volledig door het lint toen ik voor de derde maal vroeg waarom het Russische leger dan Kiev aanviel.

De 1e keer was het een leugen dat Rusland Kiev aanviel.

De 2e keer was zijn uitvlucht dat daar het grootse deel van het UA leger zich bevond en dus een legitiem doel was.

De 3e keer ging hij door het lint omdat ik me afvroeg waarom, als het om Donetsk en Luhansk ging, dat toch al grotendeels in RU handen was, Rusland dan alsnog voor Kiev ging, terwijl ze dan toch beter voor Luhansk en Donetsk gegaan waren als het daarom ging.

Een van z'n laatse zinnen was, na, Bucha een paar keer ontkend te hebben, dat ze het verdiend hadden, de verraders, terwijl voorheen volgens hem bijna heel Oekraïne, behalve Kiev, stiekem bij RU wou horen.

Echt niets me te beginnen. Normaal zou ik sprakeloos moeten zijn, maar ik schoot in de lach. Nu is ie gepikeerd en ben ik degene die gebrainwashed is.

Nou moe?
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die RQ9 crash site lijkt op flinke afstand van de Krim?

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFrWFYOsakAAM968.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2023 22:13 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
ZenTex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:56:
Het helpt niet echt met deze persoon, maar het is wel goed om te beseffen dat Rusland de kennis en kunde op het gebied van propaganda ter verantwoording en verdediging van het imperialisme van het Sovject tijdperk grotendeels intact is gebleven en geperfectioneerd is voor het tijdperk van sociale media en internet.

Russische propaganda werkt en is effectief, zeker bij mensen die overtuigd kunnen worden van hun verongelijkte achtergestelde positie. Zie ook hoe de Sovjets en later Rusland het Slavische volk als slachtoffer portretteert van het Europa en Amerika.

De eeuwige slachtoffer mentaliteit is de ultieme motivator en rechtvaardiging voor het morele gelijk bij overheersing en geweld, paradoxaal genoeg. Het het is een soort institutioneel narcisme. Want zoals ook de narcist zal zeggen: "kijk hoe jij verantwoordelijk bent voor wat ik heb gedaan".

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
Ah, dan weet je al welke richting de verkiezingen gemanipuleerd gaan worden. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Nou dit lijkt me het einde van Russische-Westerse verhoudingen. :z
Het ICC heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd voor Poetin.

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-03-2023 16:33 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:33:

[Twitter]
Eigenlijk wel een onverwachte stap zo tegen een zittende president.
https://www.theguardian.c...arrant-ukraine-war-crimes
The international criminal court in The Hague has issued arrest warrants for Vladimir Putin and his children’s rights commissioner Maria Alekseyevna Lvova-Belova, for the “unlawful deportation” of Ukrainian children.
:P
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1636754509299949570]Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFrbrjWHWwAAxQqo.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 16:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:33:

[Twitter]
Vlad moet deze pagina dan maar even bookmarken, mocht hij een vakantie elders plannen: https://asp.icc-cpi.int/states-parties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Eigenlijk wel een onverwachte stap zo tegen een zittende president.
https://www.theguardian.c...arrant-ukraine-war-crimes

[...]

:P
[Twitter][Afbeelding]
Naar het kaartje kijken zal hij wel inzetten op een zomervakantie op de Krim. UA heeft het ICC nog niet geratificeerd ;)

Dit is op een serieuze voet wel een behoorlijke stap. Dit betekent eigenlijk dat alle diplomatieke kanaal permanent zijn dichtgegooid (voor Putin dan). Ben benieuwd welke reactie hierop volgt, normaal roep je een ambassadeur op het matje maar dat gaat nu moeilijk worden voor RU.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Het komt op mij over als een serieuze tik richting rusland. Uiteraard is het volkomen terecht, maar om dan ook daadwerkelijk die stap te zetten, dat is weer een ander verhaal.

Ik vraag me ook af hoe de westerse leiders hier mee omgaan. Gesprekken met poetin lijken me nu vrijwel onmogelijk. Wie gaat er nog praten met een verdachte die wordt gezocht wegens kinderdeportaties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:49:
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Het komt op mij over als een serieuze tik richting rusland. Uiteraard is het volkomen terecht, maar om dan ook daadwerkelijk die stap te zetten, dat is weer een ander verhaal.

Ik vraag me ook af hoe de westerse leiders hier mee omgaan. Gesprekken met poetin lijken me nu vrijwel onmogelijk. Wie gaat er nog praten met een verdachte die wordt gezocht wegens kinderdeportaties?
Aan de andere kant, elke keer dat Macron in het begin van 2022 met Poetin belde was die weer een week van de leg en Kremlin propaganda aan het verspreiden.
Totdat die weer ging bellen met Biden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Nog een geruchtenmolen en roddelbak over Prigozhin en Wagner PMC:
https://t.me/vchkogpu/37186
Sources report that the leadership of the power block has made a final decision to hastily curtail the project "Cook" (aka Orchestra, Cookery, WP). As we know, Yevgeny Prigozhin has never had anything to do with the part of the Wagner PMC, which consisted of former professional military experts and combat veterans, recruited to the PMC from the GRU and the FSB. Prigozhin was only entrusted with manning the detachments of prisoners, recruited from the colonies for money. And if the backbone of Wagner's professionals is decided to retain and entrust them with new tasks ("foreign trips"), and their activities will be financially supported ("Rosneft" and other channels), then Prigozhin will have to deal with prisoners personally and directly at the place of deployment, and then evacuate himself (if he can). No one is waiting for them at home. Sources also say that ZhP urgently curtailed all its political projects: criticism of A. Beglov and other heads of regions (including E. Kuivashov), PR-projects in Tula (governor A. Dumin is one of the real founders and curators of Vagner units), disbanded the political technologists (in particular, M. Shugaley was often used by ZhP for attacks on business and extortion) and promised to stop public criticism of the army. Ramzan Kadyrov's post of 22.00 on March 13th, written after his meeting with the President, is quoted by many people only in terms of support for the army, in fact it is addressed to Prigozhin personally and is a loud signal to the "cook" to stop his PR activities and "pack his bags":

"When you suddenly see a video of a negligent soldier complaining, I want to ask, do you think there is always enough and enough of everything in war? A soldier doesn't shout - a soldier decides. It is necessary to seek a solution to the problem, not to bunch up and write public appeals... Think, allocate forces and opportunities, rather than stand with your mouth open... This is war, not a resort. You think it's easy to get a hero's star? Well, no! They give it to those who do not cry on cameras and fight all the obstacles.

Interestingly, the decision to curtail Prygozhin's activities coincided with the report of the UN Independent Commission, which cited facts of war crimes on the territory of Ukraine - urban neighborhoods were destroyed to the ground, executions, torture and rape were carried out. The commission alleges that Russia committed a "wide range" of war crimes in Ukraine, including premeditated murders by paramilitary units. As everyone remembers, when recruiting prisoners, Prigozhin used to instruct his fine squads to do exactly that: "take prisoners if you want, torture them, torture them, slit their throats if you don't want. Prigozhin should get ready for the role of the defendant, who will not have lawyers in the international trial that is being discussed in the West today.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:49
Waarom is de USA oranje op deze map? Zou dus ook kunnen betekenen dat alleen zij meer overleg (kunnen) plegen met Putin/rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
saikol schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:34:
[...]

Waarom is de USA oranje op deze map? Zou dus ook kunnen betekenen dat alleen zij meer overleg (kunnen) plegen met Putin/rusland?
Omdat Amerika het strafhof niet erkend. En overleg plegen kan natuurlijk altijd.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
saikol schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:34:
[...]

De VS staat niet toe dat Amerikaanse burgers (militairen, ambtenaren en politici) worden berecht door het ICC. Ooit hebben zij zelfs een decreet aangenomen dat de president toestaat Den Haag binnen te vallen als er ooit zou worden geprobeerd Amerikaanse militairen/ambtenaren daar te berechten. Ook wel de 'The Hague invasion act' genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:49:

Op diplomatiek vlak is de communicatie tussen VS, EU en Rusland al bijna afwezig. Wat dit arrestatiebevel moeilijker gaat maken is om toenadering te zoeken tot Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen. Dus ja. Deze stap gaat de bewegingsvrijheid van Poetin duidelijk verder inperken.

Puur als juridisch instrument is het onwaarschijnlijk dat Poetin een keer in Den Haag terecht gaat komen. Dit moeten we denk ik vooral als een publiciteitseffect beoordelen. De strijkijzers van de Russische propaganda machine moeten even flink aan het werk om dit weer glad te ijzeren. Het zal wel een westerse frame gaan worden, hoe gebrekkig dat in werkelijkheid ook is.

offtopic:
En hij mijmert nog wat over Mossat achtige ontvoeringsacties

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 17-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:13:
[...]
Puur als juridisch instrument is het onwaarschijnlijk dat Poetin een keer in Den Haag terecht gaat komen. Dit moeten we denk ik vooral als een publiciteitseffect beoordelen. De strijkijzers van de Russische propaganda machine moeten even flink aan het werk om dit weer glad te ijzeren. Het zal wel een westerse frame gaan worden, hoe gebrekkig dat in werkelijkheid ook is.

offtopic:
En hij mijmert nog wat over Mossat achtige ontvoeringsacties
Damage control mode werd gisteren al enabled in Rusland toen de geruchten rond gingen:

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 20:03 ]

PSN

Pagina: 1 ... 22 ... 127 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid