Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 01:32
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
..
3) Hoe ga je een Tomahawk lanceren vanaf land? De lanceerinstallaties zijn na het INF-verdrag in 1987 allemaal vernietigd. Ook dat moet je eerst oplossen en de vraag is of de Amerikanen daar aan willen meewerken?
Geheel toevallig stopt de US Marine Corps met hun LRF launchers voor Tomahawks.
Dat systeem kan op een truck gemonteerd worden. 8)
https://en.defence-ua.com...on_for_ukraine-15980.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 12:28
Merkel is zo te zien haar pensioen aan het aanvullen, wat betaald werk voor het Kremlin

https://www.hungariancons...-energy-import-migration/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDwj_GchSTJP7dqat96ZBF1Ud9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yx4nxTFABMnWPKCkus64ksEW.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: Angela Merkel: a magyar nép feladata eldönteni, újraválasztja-e Orbá...

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 06-10-2025 19:38 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:10
Tens schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:42:
Merkel is zo te zien haar pensioen aan het aanvullen, wat betaald werk voor het Kremlin
[X]
[X]
[Afbeelding]
Heb je ook een link naar de daadwerkelijke bron? Ipv alleen tweets met een conclusie die niet te controleren is zonder de bron te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
duvekot schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Heb je ook een link naar de daadwerkelijke bron? Ipv alleen tweets met een conclusie die niet te controleren is zonder de bron te hebben.
Niet helemaal, maar het lijkt er wel op dat ze zeker wat schuld afschuift omdat die landen in 2021 niet wilde onderhandelen met Rusland. Waarover dan onderhandeld moest worden, tja...
Poland and the Baltic states bear some of the blame for Russia’s invasion of Ukraine, Angela Merkel has suggested.

In an interview, Mrs Merkel, who served as German chancellor from 2005 to 2021, claimed that Polish and Baltic resistance to EU-led negotiations with Vladimir Putin in 2021 indirectly contributed to his “aggression” a year later.

“In June 2021, I felt that Putin was no longer taking the Minsk Agreement seriously, and that’s why I wanted a new format where we could speak directly with Putin as the European Union,” Mrs Merkel told the Hungarian news outlet Partizan, whilst visiting Viktor Orban, the country’s increasingly autocratic and Kremlin-friendly prime minister.

The former chancellor was referring to the Minsk accords, a series of failed international treaties that had sought to end the Donbas war between Ukraine and Russia – a prelude to the February 2022 illegal invasion.

“Not everyone supported this, above all the Baltic states, but Poland was also against it,” she said, adding that those countries were “afraid” that there would be no common agreement among EU states on how to tackle Russia.

“In any case, it did not happen, I left office, and then Putin’s aggression began,” she said.
https://www.telegraph.co....altics-blame-ukraine-war/

Verder hoort dit bij een tour van haar memoires waarin ze haar straatje probeert schoon te vegen. Dus alles van "wir schaffen das", de Russische gas deals met NordStream, de miserabele staat van de Duitse strijdkrachten en infrastructuur etc etc.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Niet helemaal, maar het lijkt er wel op dat ze zeker wat schuld afschuift omdat die landen in 2021 niet wilde onderhandelen met Rusland. Waarover dan onderhandeld moest worden, tja...

[...]

Verder hoort dit bij een tour van haar memoires waarin ze haar straatje probeert schoon te vegen. Dus alles van "wir schaffen das", de Russische gas deals met NordStream, de miserabele staat van de Duitse strijdkrachten en infrastructuur etc etc.
Mijn Hongaars is niet zo goed .. maar volgens mij is het dit interview op YouTube. Je kan wisselen naar "duits" .. maar de vragensteller blijft in het Hongaars ...maar de antwoorden van Merkel zijn wel in het Duits.

Ik heb nog geen drie kwartier de tijd gehad om het te luisteren ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

[...]

Oh wow.. ik had Merkel nogal hoog zitten.. als één van de betere leiders van Duitsland. Ik geloof dat ik mijn mening moet herzien.. :/
edit:
(Maar dat had ik ook met Mona Keijzer voordat ze bij de BBB kwam. 8)7, blijkbaar ben ik heul naïef ofzo)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 06-10-2025 20:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Standeman schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Oh wow.. ik had Merkel nogal hoog zitten.. als één van de betere leiders van Duitsland. Ik geloof dat ik mijn mening moet herzien.. :/
edit:
(Maar dat had ik ook met Mona Keijzer voordat ze bij de BBB kwam. 8)7, blijkbaar ben ik heul naïef ofzo)
Merkel is redelijk de belichaming van "aged like milk", heel wat van haar politiek blijft achteraf vrij desastreus te zijn geweest, en dat lijkt ze nu weg te willen poetsen, maar het is nogal vaak wrijven in een vlek :X

Als ze gewoon haar mond zou houden of hooguit zou zeggen "het leek een goed idee..." was er weinig aan de hand, maar nu krijg je met enige regelmaat dit soort interviews, met dit soort uitspraken.

Ik vond haar overigens ook lange tijd een goed-tot-geweldige politica, iig voor Duitsland, en het is niet alsof de mensen die na haar zijn gekomen het echt lekker doen, maar daar is weinig van over.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik verwacht persoonlijk niks van Trump qua leveringen van Tomahawks maar vond wel dit mooie overzicht van targets welke mogelijk binnen range zouden kunnen komen.

Hoop toch ook dat die Shahed fabriek snel bezocht kan worden door een aantal Flamingo’s of ander wapentuig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9n4V0a29TlPzY9MQ3llYNQ_a_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFscGQVgO5rphaYNNKZIGvqK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

En als Oekraïne nu een zeemacht* had, dan zouden ze de range nog wat kunnen uitbreiden.

* die ik mij voorstel als een containerschip beladen met drone-lancerende containers die bewapend zijn met Tomahawks en/of brandende sigaretten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 12:42
[...]

edit:
Wim Kok stond (inmiddels lang geleden) ook op zo'n soort lijstje bij mij... The more you know...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48
Amphiebietje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:20:
En als Oekraïne nu een zeemacht* had, dan zouden ze de range nog wat kunnen uitbreiden.

* die ik mij voorstel als een containerschip beladen met drone-lancerende containers die bewapend zijn met Tomahawks en/of brandende sigaretten. :z
Ik zit eigenlijk een beetje te wachten op het moment dat een raffinaderij op meer dan 2000km afstand raken met een raket. De Flamingo zou 3000km moeten kunnen halen maar ik zie ze nog niet ingezet op die afstand.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

edit:
Merkel, en vele andere "goede" politici uit die tijd, blijken uitmuntend geweest te zijn in pappen en nathouden, vooral geen duidelijke keuzes maken (behalve Merkels "Wir schaffen das" en de Duitse Energiewende), gesteund door economisch uitermate goede tijden. Ondanks dat er wel gesproken werd over "de broekriem aanhalen" en "eerst het zuur, daarna het zoet". Dat werd met name betaald door... goedkope energie. Uit Rusland. Wat destijds ook best logisch was, met Putin was best te praten destijds, schijn-democratisch enzo.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

[...]

Poland and the Baltic states bear some of the blame for Russia’s invasion of Ukraine, Angela Merkel has suggested.
In an interview, Mrs Merkel, who served as German chancellor from 2005 to 2021, claimed that Polish and Baltic resistance to EU-led negotiations with Vladimir Putin in 2021 indirectly contributed to his “aggression” a year later.
Het bovenstaande vind ik wel een heel erg vrije interpretatie van het volgende.
“In June 2021, I felt that Putin was no longer taking the Minsk Agreement seriously, and that’s why I wanted a new format where we could speak directly with Putin as the European Union,” Mrs Merkel told the Hungarian news outlet Partizan, whilst visiting Viktor Orban, the country’s increasingly autocratic and Kremlin-friendly prime minister.

The former chancellor was referring to the Minsk accords, a series of failed international treaties that had sought to end the Donbas war between Ukraine and Russia – a prelude to the February 2022 illegal invasion.

“Not everyone supported this, above all the Baltic states, but Poland was also against it,” she said, adding that those countries were “afraid” that there would be no common agreement among EU states on how to tackle Russia.
Het gaat er dus om dat de EU als geheel onderhandelingen met Rusland kon kon doen, waarbij een paar landen dwars lagen.

Dat is compleet wat anders dan suggereren dat die landen mede verantwoordelijk zijn voor de oorlog.

En enkel als onderhandelingen de invasie hadden kunnen stoppen. Wederom, extreem onwaarschijnlijk.

Maar de bron is de Telegraph, dus dat verbaast me dan weer niets. Flutjournalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 12:42
ZenTex schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Maar de bron is de Telegraph, dus dat verbaast me dan weer niets. Flutjournalistiek.
Het is geen goede samenvatting, maarja, Britse rioolpers...

Feit is dat Merkel verweten kan worden de lijn tussen supermacht en mediator niet scherp te hebben genomen. Het Duitse belang in het conflict met Rusland is iets anders dan het Russische belang, en het Minsk format, en elk gesprek tussen Merkel en Poetin over Oekraine is een gesprek dat niet behoort te gaan over Oekrainse belangen, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van Oekraine. Ook zie ik niet genoeg bewustzijn over hoe Poetin met zijn frozen-conflicts strategie precies kreeg wat hij wil van en via Merkel. Het had op zijn best een vertragende werking, maar geen stuitende of omkerende.

Natuurlijk is het ook zo dat terugkijken makkelijker is dan vooruitkijken: ooit leek het mogelijk dat ook Rusland zou kunnen wenden. Toch hadden we al lang geleden (wij allemaal) van Poetin kunnen weten dat dat er zeer waarschijnlijk nooit in zou zitten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gise schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:12:
Ik verwacht persoonlijk niks van Trump qua leveringen van Tomahawks maar vond wel dit mooie overzicht van targets welke mogelijk binnen range zouden kunnen komen.
We zullen het zien inderdaad:

"I have already made the decision to send Tomahawk missiles to Ukraine." - said Trump. He added that before making a final decision, he would like to know exactly how these missiles will be used.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 6 oktober 2025

Nog steeds tussen de 0% en 100% kans dat ze gestuurd worden ;)

De beslissing is genomen, maar voor de uiteindelijke beslissing die weer een andere beslissing is het nog niet 100% zeker :+

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2025 10:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:00
[...]

edit:
Waarop had je haar dan hoog zitten?

Ken namelijk niemand die haar hoog heeft zitten.
Haar energiewende is totaal mislukt, dit werd oa door Trump in 2018 aangegeven.
Haar wir shaffen das...mbt immigratie...niemand die kan ontkennen dat dit Duitsland en rest van Europa bakken ellende heeft opgeleverd. Dan druk ik het nog rustig uit.
Haar aanpak mbt Rusland is ook compleet mislukt.

Dus ben echt benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

We zullen het zien inderdaad:
[Bluesky]
Nog steeds tussen de 0% en 100% kans dat ze gestuurd worden ;)

De beslissing is genomen, maar voor de uiteindelijke beslissing die weer een andere beslissing is het nog niet 100% zeker :+
Gaan nu iig geruchten rond dat de VS een verzoek heeft gekregen voor toestemming voor levering van 175 tomahawks met toebehoren.
(naar verluid gefinancieerd door :)F want Trump wil dat niet zelf betalen, hangt qua timeline wel weer goed samen met de ontmoeting tussen Zelensky en Schoof gisteren)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2025 10:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Gaan nu iig geruchten rond dat de VS een verzoek heeft gekregen voor toestemming voor levering van 175 tomahawks met toebehoren.
(naar verluid gefinancieerd door :)F want Trump wil dat niet zelf betalen, hangt qua timeline wel weer goed samen met de ontmoeting tussen Zelensky en Schoof gisteren)
Ik kwam deze in mijn feed tegen:

De tweet waar het om gaat is deze (video in tweet) :

Zoals Torsten Heinrich uitlegt : de Tomahawks zouden niet worden gebruikt om Oekraïne te laten winnen. De inzet zou zijn om Putin naar de tafel te dwingen zonder al zijn eisen. Dit zou dan gebeuren door steeds "duurdere" doelen te bombarderen. Te beginnen bij de Kerch bridge?

Anyway, het signaal naar Putin is duidelijk. Geef het maar op. Anders doet het nog meer pijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

asing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:19:
Anyway, het signaal naar Putin is duidelijk. Geef het maar op. Anders doet het nog meer pijn.
En morgen denkt Trump er weer anders over. Zolang ik ze niet zie vliegen, geloof ik er niets van.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:38

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:19:
[...]
Zoals Torsten Heinrich uitlegt : de Tomahawks zouden niet worden gebruikt om Oekraïne te laten winnen. De inzet zou zijn om Putin naar de tafel te dwingen zonder al zijn eisen. Dit zou dan gebeuren door steeds "duurdere" doelen te bombarderen. Te beginnen bij de Kerch bridge?

Niet naar jou persoonlijk, maar geen enkel wapen zou UA laten winnen. HIMARS, Pzh2000, Leopards, Abrahams, F16s, Patriots, Storm Shadow, Bushmasters, ga maar door. ALLES wat geleverd wordt door experts wordt altijd weg gezet als: “Geen game changer”

Als je deze redenatie blijft volgen zou het leveren van een Nuke ook geen game changer zijn en ga zo maar door.

De Tomahawks kunnen dat wél zijn als ze Putin naar de tafel dwingen omdat zijn dure spullen er aan gaan of omdat hij het simpelweg niet meer kan volhouden.

We gaan het wel weer zien, maar 175 Tomahawks die het de Russen lastig maakt gaat zeker wel weer een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

ZenTex

Doet maar wat.

Snow_King schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:11:
[...]

We gaan het wel weer zien, maar 175 Tomahawks die het de Russen lastig maakt gaat zeker wel weer een verschil maken.
Zeker gezien een Tomahawk met bijna 500kg aan springstof net even wat meer schade doet aan een raffinaderij e.d dan een drone met 50kg, en ook nog een stuk minder kans maakt neergeschoten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20:17
[...]

Niet naar jou persoonlijk, maar geen enkel wapen zou UA laten winnen. HIMARS, Pzh2000, Leopards, Abrahams, F16s, Patriots, Storm Shadow, Bushmasters, ga maar door. ALLES wat geleverd wordt door experts wordt altijd weg gezet als: “Geen game changer”

Als je deze redenatie blijft volgen zou het leveren van een Nuke ook geen game changer zijn en ga zo maar door.

De Tomahawks kunnen dat wél zijn als ze Putin naar de tafel dwingen omdat zijn dure spullen er aan gaan of omdat hij het simpelweg niet meer kan volhouden.

Het ligt eraan welke definitie van 'winnen' je gebruikt.

Oekraïne zal nooit Rusland kunnen verslaan, in die zin dat het het land zou kunnen bezetten. Wat dat betreft kan Rusland deze oorlog 'eeuwig' volhouden.

Maar dat willen ze ook niet. Ze willen graag de door Rusland veroverde gebieden terug, en dat gaat inderdaad met geen enkel wapen lukken. De enige optie is dat ze de oorlog zo vervelend maken voor Rusland dat er een soort revolte tegen Poetin komt en deze wordt afgezet. Maar ook dat is lastig, want hoe bereik je dat?

Het beste waar ze op kunnen hopen is dat Rusland het zo zat wordt dat ze de offensieve strijd in Oekraïne staken. En dan wachten tot Poetin buiten beeld komt (overlijdt) om te zien wat er daarna mogelijk is. Maar ja, dat kan nog wel 10 jaar duren.

Vandaar ook dat steeds meer (internationale) partijen erop zinspelen dat de enige manier om de impasse te doorbreken een situatie is waarbij er enig gebied aan Rusland wordt prijsgegeven, zodat Poetin zich zonder gezichtsverlies terug kan trekken.

Bijzonder onbevredigend, maar misschien wel de enige mogelijkheid om binnen afzienbare tijd een einde aan dit conflict te maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
Het beste waar ze op kunnen hopen is dat Rusland het zo zat wordt dat ze de offensieve strijd in Oekraïne staken. En dan wachten tot Poetin buiten beeld komt (overlijdt) om te zien wat er daarna mogelijk is. Maar ja, dat kan nog wel 10 jaar duren.

Vandaar ook dat steeds meer (internationale) partijen erop zinspelen dat de enige manier om de impasse te doorbreken een situatie is waarbij er enig gebied aan Rusland wordt prijsgegeven, zodat Poetin zich zonder gezichtsverlies terug kan trekken.

Bijzonder onbevredigend, maar misschien wel de enige mogelijkheid om binnen afzienbare tijd een einde aan dit conflict te maken.
Het grote probleem met de tijd is wat je ook in oost-duitsland kan zien, als land is dat nu bijna 40 jaar later nog steeds virtueel gescheiden is op allerlei vlakken. De extreme indoctrinatie en russificatie vanuit russische kant zal de effecten daar alleen maar verder extrapoleren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20:17
YakuzA schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Het grote probleem met de tijd is wat je ook in oost-duitsland kan zien, als land is dat nu bijna 40 jaar later nog steeds virtueel gescheiden is op allerlei vlakken. De extreme indoctrinatie en russificatie vanuit russische kant zal de effecten daar alleen maar verder extrapoleren.
Klopt, dat zal ook gaan spelen. Of speelt eigenlijk nu al, zelfs al mochten deze gebieden alsnog op enige manier binnen afzienbare tijd weer gewoon Oekraïens worden. Alles ligt in puin, een groot deel van de oorspronkelijke bevolking is gevlucht, hetzij naar andere delen van Oekraïne hetzij naar het buitenland. Een groot deel van wat er nu nog woont is al Russisch gezind. Het is maar de vraag of de gevluchte bewoners überhaupt terug willen/kunnen.

We hebben hier in ons dorp ook Oekraïense 'vluchtelingen'. Zet vluchtelingen tussen aanhalingstekens omdat ze bijna allemaal werk hebben en steeds meer integreren in de samenleving. Zie die mensen nog niet 1, 2, 3 weer terug gaan mocht het vrede worden.

4 Maart 2027 is een belangrijke datum. Tot die datum vallen de vluchtelingen onder Richtlijn Tijdelijke Bescherming. Vermoed dat deze niet nog eens verlengd gaat worden, maar dat - mocht de oorlog dan nog steeds voortduren - deze mensen op die datum een verblijfsvergunning aan kunnen vragen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:03
Als mensen hier naartoe gevlucht zijn en goed integreren, dwz taal leren, werken en meedraaien in onze maatschappij heb ik daar geen enkel probleem mee persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd las. Ik schreef letterlijk dat de Tomahawks niet waren bedoeld om Oekraïne te laten winnen maar om Putin aan tafel te krijgen om de gevechten te laten stoppen.

Het is nu aan het Europese deel van NATO om met Oekraïne samen een plan op te stellen voor de tour van de Tomahawks. Tenminste dat maak ik op uit de woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:38
asing schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:40:
Ik denk dat je mij verkeerd las. Ik schreef letterlijk dat de Tomahawks niet waren bedoeld om Oekraïne te laten winnen maar om Putin aan tafel te krijgen om de gevechten te laten stoppen.
Dit is natuurlijk precies waarom Moskou dreigt weg te lopen van de onderhandelingstafel als het Westen Tomahawks gaat leveren aan Oekraïne. Ze wéten dat het een poging is de positie van Rusland te verzwakken, in een poging ze naar de onderhandelingstafel te dwingen. In die zin is deze stap op voorhand dus al effectief.

De vraag is natuurlijk wel in welke mate Rusland in staat is de Tomahawks neer te halen. We weten dat ze redelijk succesvol zijn in het bestrijden van de huidge drone/kruisraketaanvallen vanuit Oekraïne, en Tomahawk schijnt een stuk grotere uitdaging te zijn. Maar echt getest tegen een land met traditioneel zulke sterke focus op luchtafweer is de Tomahawk natuurlijk niet. Het feit dat Rusland zich zulke zorgen maakt over deze kruisraketten geeft echter wel te kennen dat ze zich zorgen maken in Moskou...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33

servies

Veni Vidi Servici

Helixes schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Dit is natuurlijk precies waarom Moskou dreigt weg te lopen van de onderhandelingstafel als het Westen Tomahawks gaat leveren aan Oekraïne. Ze wéten dat het een poging is de positie van Rusland te verzwakken, in een poging ze naar de onderhandelingstafel te dwingen. In die zin is deze stap op voorhand dus al effectief.

De vraag is natuurlijk wel in welke mate Rusland in staat is de Tomahawks neer te halen. We weten dat ze redelijk succesvol zijn in het bestrijden van de huidge drone/kruisraketaanvallen vanuit Oekraïne, en Tomahawk schijnt een stuk grotere uitdaging te zijn. Maar echt getest tegen een land met traditioneel zulke sterke focus op luchtafweer is de Tomahawk natuurlijk niet. Het feit dat Rusland zich zulke zorgen maakt over deze kruisraketten geeft echter wel te kennen dat ze zich zorgen maken in Moskou...
Die dingen kunnen onder de radar vliegen... Tja... daar zit je dan met je S400/S500...
Mijn vermoeden is dat Rusland enorm kwetsbaar is voor die dingen en dat ze daarom weer eens zitten te schreeuwen over escalatie. Leveren dus.

[ Voor 6% gewijzigd door servies op 08-10-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
servies schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:20:
Die dingen kunnen onder de radar vliegen... Tja... daar zit je dan met je S400/S500...
Mijn vermoeden is dat Rusland enorm kwetsbaar is voor die dingen en dat ze daarom weer eens zitten te schreeuwen over escalatie. Leveren dus.
Tomahawk is een subsonische kruisraket. In principe is het mogelijk die neer te halen met een interceptor jet, zoals de MiG-31. Volgens mij zijn die ook ondermeer gemaakt om kruisraketten te onderscheppen. Verder is er in theorie best veel in het Russische arsenaal beschikbaar - zoiets simpels als een Buk zou dat wellicht ook kunnen - mocht die zich onder de aanvliegroute bevinden.

Moet je ze eerst wel even detecteren en onderscheiden, en volgen natuurlijk. Of de Russen dat kunnen is een beetje een open vraag.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Helixes schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Tomahawk is een subsonische kruisraket. In principe is het mogelijk die neer te halen met een interceptor jet, zoals de MiG-31. Volgens mij zijn die ook ondermeer gemaakt om kruisraketten te onderscheppen. Verder is er in theorie best veel in het Russische arsenaal beschikbaar - zoiets simpels als een Buk zou dat wellicht ook kunnen - mocht die zich onder de aanvliegroute bevinden.

Moet je ze eerst wel even detecteren en onderscheiden, en volgen natuurlijk. Of de Russen dat kunnen is een beetje een open vraag.
De Tomahawk vliegt laag over de grond, 30-50 meter. Dat maakt het heel erg lastig om te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 14:27
asing schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

De Tomahawk vliegt laag over de grond, 30-50 meter. Dat maakt het heel erg lastig om te raken.
Heeft Rusland ook niet cruise missiles die zo laag vliegen? Oekraine weet die aardig goed uit de lucht te schieten, toch?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
PASware schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Heeft Rusland ook niet cruise missiles die zo laag vliegen? Oekraine weet die aardig goed uit de lucht te schieten, toch?
Bij mijn weten heeft Rusland niks vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Kalibr

Wikipedia: Kalibr (missile family)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 26-10 14:27
asing schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Bij mijn weten heeft Rusland niks vergelijkbaars.
Even opgezocht, maar ze hebben wel wat vergelijkbaar lijkt te zijn:

Kalibr: 50–150 m Above ground level - 20 m over water
Kh-55: onder de 110m
Kh-101: 30–70 m

@Yakolev dank!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

servies schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

hun track record onderscheppen van de Storm Shadow/Scalp/Neptune die laag vliegt is ook niet heel goed inderdaad.

het is meer een doelwit voor de TOR en Pansir systemen, maar omdat ze zo laag zijn, moeten die dan erg dicht langs de locatie vliegen waar de AD staat opgesteld om uberhaupt een kans te maken om die te onderscheppen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:31
https://www.hln.be/buiten...t-van-frankrijk~a830b813/

Is dit een kwestie van: we laten de onderzeeër toe, voeren reparaties uit en ze mogen hun weg weer vervolgen?

Mogen landen zoiets in eigen wateren "staande houden" en in beslag nemen,?
Want wie wilt er nu een bespiedende (en mogelijk nucleair aanvallend) onderzeeër in hun tuin hebben varen.

Los van de huidige situatie, moeten ze dan nu sowieso niet gewoon actie ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:04
@YakuzA die radars worden wel eens op torens gezet, dan kan men laagvliegende projectielen veel vroeger zien.

https://militarnyi.com/en...r-sams-near-kerch-bridge/

[ Voor 16% gewijzigd door brecht_vb op 08-10-2025 20:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:49:

Is dit een kwestie van: we laten de onderzeeër toe, voeren reparaties uit en ze mogen hun weg weer vervolgen?

Want wie wilt er nu een bespiedende (en mogelijk nucleair aanvallend) onderzeeër in hun tuin hebben varen.

Los van de huidige situatie, moeten ze dan nu sowieso niet gewoon actie ondernemen?
Ik heb niet verder gelezen dan dat artikel. Maar volgens mij neem je aan dat dit schip momenteel door Franse wateren vaart, en aanmeert in een Franse haven. Dat zie ik alleen niet zo staan. Het schip kan net zo goed op weg zijn naar een Russische haven, en verder dan 12 zeemijl van de kust varen.

Alleen bij Calais (en eerder Gibraltar) uitzonderingen onder strenge begeleiding. Een kernramp in de Middellandse zee of bij de toch om de Britse Eilanden heen lijkt me ook niet helemaal gewenst, dus dan begrijp ik die afweging wel. Hopen dat dat ding verderop ten onder gaat.

Over de berging van de Koersk door Mammoet is trouwens een mooie docu gemaakt door RTV Utrecht:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NeutraleTeun schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:49:

Die vaart ongetwijfeld gewoon in de internationale wateren, dus daar kun je maritiem gezien wat minder mee zo lang je niet officieel in oorlog bent ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:05

HugoBoss1985

Xenotech

YakuzA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Die vaart ongetwijfeld gewoon in de internationale wateren, dus daar kun je maritiem gezien wat minder mee zo lang je niet officieel in oorlog bent ;)
@NeutraleTeun

Lijkt wel een scenario uit een film.
Hopelijk steekt er daar binnen, in de buurt van de brandstof, ook een Yuri een sigaretje op.
En anders, als ze de brandstof in zee pompen; Greenpeace erop af sturen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:07
TheZeroorez schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb niet verder gelezen dan dat artikel. Maar volgens mij neem je aan dat dit schip momenteel door Franse wateren vaart, en aanmeert in een Franse haven. Dat zie ik alleen niet zo staan. Het schip kan net zo goed op weg zijn naar een Russische haven, en verder dan 12 zeemijl van de kust varen.

Alleen bij Calais (en eerder Gibraltar) uitzonderingen onder strenge begeleiding. Een kernramp in de Middellandse zee of bij de toch om de Britse Eilanden heen lijkt me ook niet helemaal gewenst, dus dan begrijp ik die afweging wel. Hopen dat dat ding verderop ten onder gaat.

Over de berging van de Koersk door Mammoet is trouwens een mooie docu gemaakt door RTV Utrecht:
[YouTube: De Koersk: De broers van Seumeren en het avontuur op de Barentszzee | RTV Utrecht]
Heb deze ook gezien ja. Vond het een behoorlijk ondernemersrisico die hij op een gegeven moment nam toen die ene Russische figuur bij hem min of meer aangaf dat ie omgelegd zou worden als het niet zo gaan lukken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
TheZeroorez schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:09:
Naar mijn beste kennis is dit een onderzeeër uit de Kilo-klasse. Die kennen we nog uit de succesvolle aanval die Oekraïne uitvoerde toen er één in een droogdok aan de Zwarte Zee lag. Dat zijn diesel-electrische modellen. Naar mijn beste kennis zijn alle onderzeeërs met kernkoppen binnen de Russische marine ook nucleair-aangedreven onderzeeërs. Hoe dan ook is de primaire rol van de Kilo-klasse om op schepen en andere onderzeeërs te jagen.

Dus - hoewel allemaal zeer onwenselijk, lijkt me een nucleaire ramp redelijk onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:36
Toch zou het leuk zijn als er af en toe eens een drone over die boot heen zou vliegen. Of als er eens een paar seababies in de Noordzee opduiken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Putin lijkt toch wat qua charme offensief te proberen in te zetten binnen de ex-CCCP:
https://edition.cnn.com/2...azerbaijan-jet-crash-intl
Putin said the missiles fired by Russian air defenses to target a Ukrainian drone exploded near the Azerbaijan Airlines plane flying from Baku as it was preparing to land in Grozny, the regional capital of the Russian republic of Chechnya, on December 25, 2024. Ukrainian drones have regularly struck deep inside Russia.

Speaking at a meeting with Azerbaijan’s President Ilham Aliyev in Tajikistan’s capital of Dushanbe, where both were attending a summit of the former Soviet nations, Putin pledged to punish those responsible and provide compensation.
Aliyev, for his part, thanked Putin for investigating the cause of the plane’s downing.

“I would like to thank you for keeping the situation under your personal control,” he said.
Toch wel weer bijzonder, want Putin gaat die echt niet voor niets qua insteek bij de gesprekken gebruiken.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:13:
Putin lijkt toch wat qua charme offensief te proberen in te zetten binnen de ex-CCCP:
https://edition.cnn.com/2...azerbaijan-jet-crash-intl

[...]

[...]

Toch wel weer bijzonder, want Putin gaat die echt niet voor niets qua insteek bij de gesprekken gebruiken.
Auw.
Azerbeidzjan is zich los aan het maken van de Russen. Ze koesteren goede relaties met zowel Turkije als Israël, mede omdat ze zowel Iran als Rusland niet vertrouwen. Ze hebben mede met die steun, Armenië verslagen en nu een vrede (werk van Rubio) gesloten waarmee ze een corridor openen naar de Middellandse Zee, Zwarte Zee en Europa en nadat dit vliegtuig overduidelijk neergeschoten was, zijn ze juist hun relatie met Rusland aan het afbouwen. Mede vanwege dat vliegtuig en de houding van het Kremlin.

En nu komt Poetin even terugkrabbelen. De zwakte druipt ervanaf. Misschien hoopt Poetin dat Azerbeidzjan nog wat brandstof wil exporteren om de tekorten te verhelpen in Rusland. Want de oogst moet toch nog eens naar markten gebracht worden. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oekraïne heeft een derde editie van haar International Defence Industries Forum gehouden. Met dit forum zal Oekraïne tot doel hebben om de uitwisseling op het vlak van defensie met ondersteunende landen te bevorderen. Nu is de relatie met die ondersteunende landen aan het veranderen. Zo komen veel EU landen erachter dat Oekraïne een waardevolle partner is om defensie kennis en kunde mee uit te wisselen. De relatie tussen Oekraïne en andere landen groeit zo naar meer gelijkwaardigheid toe.
The main themes of the forum included the achievements and challenges of weapons production in Ukraine, as well as the deepening of defense-industrial cooperation among companies and the defense sectors of partner nations as a mutual guarantee of security.
Even over dat forum zelf, DFNC³:
This year, DFNC³ brought together nearly 2,000 participants from over 20 countries. The forum convened representatives of almost 900 private Ukrainian and foreign defense and technology companies and associations, 120 government institutions, 50 defense ministries, as well as embassies and international organizations.
Merk op dat de VS ook flink aanwezig was:
The largest delegations arrived from Denmark, the United States, Poland, the United Kingdom, Sweden, and Norway, reflecting the high level of engagement and support for Ukraine.
Ook was er dankbaarheid aan het adres van enkele individuen:
The Head of State expressed gratitude to international partners for their support and awarded honors: the Order of Prince Yaroslav the Wise, 1st Class, to Prime Minister of the Netherlands Dick Schoof; and the Order of Merit, 3rd Class, to Norway’s Chief of Defence General Eirik Kristoffersen and to National Armaments Director at the Ministry of Defence of the Netherlands, Vice Admiral Jan Willem Hartman.
Over concrete overeenkomsten die tijdens de DFNC³ tot stand kwamen:
  • A Memorandum of Understanding was signed with the Kingdom of Denmark, providing for the launch of production by Ukrainian defense companies on Danish territory.
  • An agreement was also signed with Slovakia concerning the provision of non-lethal and humanitarian equipment to Ukraine.
  • Ukrainian companies concluded cooperation agreements with their European partners, in particular with companies from Spain and Romania.
  • Over the course of three days, dozens of B2B meetings were held on the sidelines of DFNC³ between Ukrainian and foreign defense manufacturers, government agencies, and international organizations.
In aparte webpages werd ingegaan op de samenwerking tussen Duitsland en Oekraine op het vlak van digitalisatie. Ik veronderstel dat dit nieuws ook het framework van de DFNC³ is ontstaan:

Ukraine and Germany’s Defence Ministries agree on long-term partnership in digitalisation
The Ministry of Defence of Ukraine has signed an additional agreement with Germany’s Federal Ministry of Defence on cooperation in defence-sector digitalisation for 2026–2028.
Wat houdt die samenwerking precies in (vrij specifiek)?
  • Support for the development, testing and technical maintenance of the Army+ and Reserve+ apps.
  • Functionality enhancement, scaling, and protection of the DELTA combat system infrastructure.
  • Expansion of the digital ecosystem: digitalisation of personnel, asset, and logistics management; the DOT-Chain Defence marketplace; the Armed Forces Medical Information System (MIS AFU); and other related initiatives.
  • Enhancing cybersecurity capabilities, particularly through the expansion of the Ministry of Defence’s Cyber Incident Response Centre.
Een ander onderwerp met een aparte page was de samenwerking tussen Oekraïne en Finland:

Participation in PURL, defence industry cooperation and joint drone production: Sergiy Boyev meets with Finland’s National Armaments Director
Ukraine’s Deputy Minister of Defence Sergiy Boyev held talks with Finland’s National Armaments Director, Olli Ruutu, on expanding industrial cooperation between the two countries.
Dit gebeurt in het kader van het PURL program. Daarover meer info in teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q3"
Als uitdagingen noemde Oekraïne:
He noted that countering enemy strike UAVs and scaling up the production of interceptor drones remain among the significant challenges. These issues are particularly urgent in light of the increased intensity of the aggressor’s attacks on civilian infrastructure.
Wat we in dit soort gedeelde informatie lezen zijn de meer rituele uitspraken volgens conventies. Al worden toezeggingen als hieronder niet lichtzinnig gedaan:
Finland’s National Armaments Director, Olli Ruutu, reaffirmed his country’s full support for Ukraine. He emphasised the readiness of the Finnish industry to supply weaponry under the ‘New Europe’ initiative, including ammunition, IT solutions and other defence products.
Oekraïne aarzelde niet om concreet te maken waar het haar om te doen is:
The Ukrainian side, in turn, invited Finland to take part in the PURL initiative aimed at procuring U.S.-made weapons. Furthermore, the parties discussed the possibility of supplying specific models of Finnish weaponry to Ukraine, including radar systems.
Als laatste wil ik plek maken voor een Nederlandse bijdrage:
Hierover meer in de tweet van Brekelmans:

En van Zelenskyy zelf:

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:31
Bron (Ukraine:News Facebook)
🇷🇺 Putin Left Waiting Alone: Russia Cancels Its Own “Russia–Arab Summit” After Arab Leaders Decline Invitations

Moscow’s attempt to host a high-profile Russia–Arab summit collapsed this week after nearly every invited leader declined to attend.

According to Bloomberg, the Kremlin had spent months preparing the event, scheduled for October 15, under the grand slogan “Cooperation for Peace, Stability, and Security.” Invitations went out to the leaders of 22 Arab states, but by the time the date approached, the guest list was nearly empty.

“There just weren’t enough Arab leaders who said ‘yes’ to justify holding the summit,” the report noted. “That’s what forced Putin to postpone the event at the last minute — one he had hoped would strengthen his position in the region.”

The cancellation is a diplomatic embarrassment for Moscow, which has been working to present itself as a counterbalance to Western influence in the Middle East. Russia had hoped the forum would showcase its alliances in the Arab world, particularly following its joint efforts with Iran and Syria.

Instead, the decision highlights growing isolation even among nations that once maintained neutral or pragmatic ties with the Kremlin. Arab states — many of which are balancing relations with Washington, Beijing, and Moscow — appear increasingly reluctant to be seen endorsing Russia amid its continued war in Ukraine and deepening partnership with Iran.

The postponed summit underscores what Putin has long refused to admit: outside a shrinking circle of authoritarian allies, Russia’s “multipolar world” is looking increasingly one-sided.
Zou mooi zijn dat Putin enkel de andere buitenbeentjes ter wereld Iran en Noord Korea als bondgenoten kan houden. Idealiter natuurlijk geen maar deze 2 hebben nogal een hoog vijand-van-een-vijand-is-een-vriend gehalte waar ik niet zo snel verandering in zie komen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je in Ferrari's rond wilt rijden van het geld dat je met de verkoop van olie verdient heb je niet zo veel aan Rusland. Snap die Arabieren wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:43:
Bron (Ukraine:News Facebook)

[...]

Zou mooi zijn dat Putin enkel de andere buitenbeentjes ter wereld Iran en Noord Korea als bondgenoten kan houden. Idealiter natuurlijk geen maar deze 2 hebben nogal een hoog vijand-van-een-vijand-is-een-vriend gehalte waar ik niet zo snel verandering in zie komen.
Zou mooi zijn, maar ook realistisch? China is nog steeds bezig met een hhbride oorlog tegen het Westen. Venezuela, wat landen in Centraal Azië, en vast een paar regimes in Afrika zijn nog prima Rusland-georiënteerd dacht ik.

Gaan ze het op deze manier 'winnen'? Dat denk ik niet. Maar volgens mij hebben ze niet alleen steun aan Iran en DPRK.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Partnerschap UK en Oekraïne versterkt

Ook nog in het kader van DFNC³ (zie teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3", enkele reacties terug) heeft Oekraïne ook met United Kingdom nog een partnerschap onderstreept en versterkt.

UK en Oekraïne gaan beiden werken aan de ontwikkelingen en het opschalen van defensie technologieën. In het bijzonder wordt er een werkgroep geformeerd die gezamenlijk projecten uitvoeren. Die projecten vallen binnen het kader van het LYRA programma.
[...]the goal of LYRA is to strengthen the defence capabilities of both countries by combining the Ukrainian and British defence-industrial and scientific potential, enabling joint development, modernisation, and scaling up of the production of essential weapons systems.
Mijnenveger uit Nederland

Misschien ook nog in het kader van DFNC³ wordt nog een Nederlandse mijnenveger (Alkmaar klasse) aan Oekraïne overgedragen (The Kyiv Independent). er wordt al een beetje in verleden tijd gepraat. Dus of het schip is al onderweg of het veegt al mijnen. Blijkbaar kan de Russische marine in de Zwarte zee nu nog zo weinig doen dat mijnenveeg operaties nu veilig kunnen gebeuren. De transfer van een tweede schip vindt eind 2025 plaats.
The Netherlands has recently transferred an Alkmaar-class minehunter ship to Ukraine, Navy Commander Oleksii Neizhpapa announced on Oct. 12.

According to Neizhpapa, a second vessel of the same class is expected to be delivered by the end of 2025, with crew training already underway.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
teacup schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:50:

Misschien ook nog in het kader van DFNC³ wordt nog een Nederlandse mijnenveger (Alkmaar klasse) aan Oekraïne overgedragen (The Kyiv Independent). er wordt al een beetje in verleden tijd gepraat. Dus of het schip is al onderweg of het veegt al mijnen. Blijkbaar kan de Russische marine in de Zwarte zee nu nog zo weinig doen dat mijnenveeg operaties nu veilig kunnen gebeuren. De transfer van een tweede schip vindt eind 2025 plaats.

[...]
laat Turkije die boten door de bosporus varen? of gaan ze via de rijn/donau via roemenië naar de zwarte zee? (past dat uberhaupt?)

uit deze wikipedia pagina: Wikipedia: Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits
In wartime, if Turkey is not involved in the conflict, warships of the nations at war may not pass through the Straits, except when returning to their base.[8]
dus volgens mij mogen die niet via de middelandse zee naar de zwarte zee varen .. tenzij ze toch gezien worden als "returning to their base" .. maar ja .. daar zijn ze nooit eerder geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27
duvekot schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

laat Turkije die boten door de bosporus varen? of gaan ze via de rijn/donau via roemenië naar de zwarte zee? (past dat uberhaupt?)

uit deze wikipedia pagina: Wikipedia: Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits

[...]

dus volgens mij mogen die niet via de middelandse zee naar de zwarte zee varen .. tenzij ze toch gezien worden als "returning to their base" .. maar ja .. daar zijn ze nooit eerder geweest.
Kwa grote moet het passen in de sluizen die in het Rijn Donau kanaal zitten.

Aan de opvolger van de Alkmaar klasse wordt zelfs gewerkt op een werf in de Donau mond in Roemenië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik lees nu iets over schepen, geen idee of het van toepassing is.
Maar zag gisteren 3 grote grijze marine schepen langs de kust van Turkije varen in noordelijke richting.

Ik weet dus niet of dat standaard patrouille is, of dat ze richting de Zwarte Zee gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-10 23:00
Zou me niks verwonderen als Turkije het daarop gooit. Het schip is nu van Oekraine en de enige zee-havens van Oekraine zijn in de zwarte zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
teacup schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:50:
Partnerschap UK en Oekraïne versterkt

Ook nog in het kader van DFNC³ (zie teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3", enkele reacties terug) heeft Oekraïne ook met United Kingdom nog een partnerschap onderstreept en versterkt.

UK en Oekraïne gaan beiden werken aan de ontwikkelingen en het opschalen van defensie technologieën. In het bijzonder wordt er een werkgroep geformeerd die gezamenlijk projecten uitvoeren. Die projecten vallen binnen het kader van het LYRA programma.

[...]

[...]
Dat is toch in lijnen met 'oude' communicatie?
Zr.Ms. Vlaardingen draagt vanaf nu de naam van de Oekraïense stad Melitopol. Eind 2025 wordt Zr.Ms. Makkum overgedragen. Dat schip wordt vernoemd naar de Oekraïense stad Henichesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13
hackerhater schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Zou me niks verwonderen als Turkije het daarop gooit. Het schip is nu van Oekraine en de enige zee-havens van Oekraine zijn in de zwarte zee.
Ik kan me ook nog voorstellen dat het nog afhankelijk is van wat voor soort schip het is. Een mijnenveger is puur bedoeld om mijnen op te ruimen en daarmee voor de veiligheid van een route en is niet bedoeld voor offensieve handelingen. En wordt het dan nog gezien als warship?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:51

3raser

⚜️ Premium member

Poetin dreigt weer eens met escalatie als de VS Tomahawks gaat leveren. Ik mag hopen dat niemand zich iets aantrekt van deze dreigementen. Poetin heeft nog nooit een dreigement waargemaakt en vuurt zelf bovendien Kalibr raketten op Oekraïne af die zelf ook een nucleaire lading kunnen dragen. Het feit dat Poetin dreigt is meestal een indicatie dat het een goede beslissing is om door te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]
Het is maar hoe je het formuleert. Wij als Nederland zijn niet in oorlog met Rusland. Dus ieder schip van onze marine zou daar mogen varen. Onder de Nederlandse vlag naar Odessa oid varen, en dan overdragen aan Oekraïne.

Bedenk dat Turkije in dit geval de discretie heeft om het toe te laten en dat men voordeel heeft bij een Zwarte Zee zonder mijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:59:
Poetin dreigt weer eens met escalatie als de VS Tomahawks gaat leveren. Ik mag hopen dat niemand zich iets aantrekt van deze dreigementen. Poetin heeft nog nooit een dreigement waargemaakt en vuurt zelf bovendien Kalibr raketten op Oekraïne af die zelf ook een nucleaire lading kunnen dragen. Het feit dat Poetin dreigt is meestal een indicatie dat het een goede beslissing is om door te zetten.
Niks nieuws onder de zon. Do as I say, don't do as I do.

Voorlopig is de Tomahawk alleen een gedachte, er is nog niks besloten. Trump staat er al een paar dagen welwillend tegenover maar het kan zomaar morgen een TACO worden. Je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
asing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:32:
Het is maar hoe je het formuleert. Wij als Nederland zijn niet in oorlog met Rusland. Dus ieder schip van onze marine zou daar mogen varen. Onder de Nederlandse vlag naar Odessa oid varen, en dan overdragen aan Oekraïne.

Bedenk dat Turkije in dit geval de discretie heeft om het toe te laten en dat men voordeel heeft bij een Zwarte Zee zonder mijnen.
Dat is helaas niet hoe de Montreux-conventie werkt. Het is een alles-of-niets situatie - dus de blokkade geldt óók voor Navo-schepen.

En, die truc was al gebruikt door de Britse Marine, die het keurig netjes aan de Turken hebben gevraagd. Die het verzoek vervolgens keurig netjes hebben afgewezen.

bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
asing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

aaii, lijkt mij gevaarlijk.
Iedere "vriend" van putin, maar niet in oorlog, kan dus een schip van putin op papier op zijn naam zetten, naar binnen varen en weer terug "verkopen".
Dit lijkt mij een gevaarlijke val.

ps: Mijnenveger heeft geen flinke diepgang, en zou denk ik best een binnendoor route kunnen nemen??

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 13-10-2025 13:33 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De naïviteit van het Merkel era kende werkelijk geen grenzen:
Vlak voor de annexatie van de Krim in 2014 stond de regering van Angela Merkel op het punt een megadeal te sluiten om het Russische leger te trainen in hypermoderne gevechtscentra. De plannen, die nu pas aan het licht komen, werpen een nieuw en ongemakkelijk licht op de Duitse Ruslandpolitiek van die tijd.

Het had de kroon op de Duits-Russische militaire samenwerking moeten worden: een deal van 1 miljard euro waarbij Duitse troepen hun Russische collega’s zouden trainen in acht ultramoderne complexen verspreid over Rusland. Duitse troepen zouden er hun Russische tegenhangers klaarstomen voor de moderne oorlogsvoering, compleet met lasergestuurde oefenwapens en gesimuleerde gevechtsscenario’s. Het plan lag op tafel, maar de Russische invasie van de Krim in februari 2014 trok er abrupt een streep door.

Deze onthullingen komen uit het nieuwe boek ‘Das Scheitern – Eine investigative Geschichte der deutschen Russlandpolitik’, waarover het Duitse weekblad ‘Der Spiegel’ bericht. Journalisten Katja Gloger en George Mascolo reconstrueren hoe het Kremlin, geschrokken van de belabberde prestaties van het eigen leger tijdens de invasie van Georgië in 2008, aanklopte in Berlijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

XWB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
Merk daarbij op dat die bemerking met 20/20 hindsight is. De teneur was toentertijd, althans qua publieke communicatie, er een van samenwerking en toenadering. Dat de stekker na de 2014-invasie uit de voorbereidingen ging vind ik niet schokkend eigenlijk.

Dichter bij huis: velen hier op GoT gebruikten tot lang na de 2014-invasie nog Kaspersky AV. Wat ondertussen als verdacht wordt gezien. Gold ook voor mezelf tot feb 2022: Kaspersky, en de oorlog in Oekraïne Waar ik toen dacht dat het juist een voordeel was om een virusscanner heel duidelijk buiten Amerikaanse invloeden te hebben, denk ik nu anders over of dat dan een Russisch product moet zijn met zoveel toegang tot mijn apparatuur. Met 20/20 hindsight. Zoals dat ook kan gelden voor politieke en militaire beslissingen toen.

Denk ook aan de training die de Amerikanen hebben gedaan in allerlei landen die later ietwat vijandig werden. Ik zou het niet grenzeloos naief noemen dat de VS F14's gaf aan Iran in 1974, of wapens aan de Taliban. Maar achteraf wat pijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2025 12:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:13:

[...]
In de jaren 1920 hadden ze tenminste nog een "excuus" in het omzeilen van het Verdrag van Versailles. Ook hielp het niet dat voor aardig wat van de door de Duitsers opgeleide stafofficieren, tja Stalin gebeurde...
Nu gewoon niet...

Het is ergens ook wel typerend omdat Rusland al enkele eeuwen steeds kennis uit Duitsland haalde. Er was een kleine groep aan veelal Duitse specialisten rondom de Romanov's die veel dingen deden. En die familie trouwde vrijwel altijd met Duitse prinsessen tot het punt dat het eigenlijk een Duits adellijk huis werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik zit met grote verbazing nu.nl te lezen : https://www.nu.nl/binnenl...dse-troepen-in-polen.html

Ja... we zijn niet in oorlog en we hebben onze anti-drone gear niet bij ons. Dus we halen ze maar niet neer en vliegen er wel omheen..... We moeten ook leren accepteren dat ze er zijn.

Welk signaal wil je dan als NATO afgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
asing schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:15:
Ik zit met grote verbazing nu.nl te lezen : https://www.nu.nl/binnenl...dse-troepen-in-polen.html

Ja... we zijn niet in oorlog en we hebben onze anti-drone gear niet bij ons. Dus we halen ze maar niet neer en vliegen er wel omheen..... We moeten ook leren accepteren dat ze er zijn.

Welk signaal wil je dan als NATO afgeven?
Ze snappen het echt niet he?

Schaapachtig schoolklasje dat het nog steeds als een spelletje lijkt te beschouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Requiem19 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Schaapachtig schoolklasje dat het nog steeds als een spelletje lijkt te beschouwen.
Ja, hoe pijnlijk het ook uitziet, toch geloof ik dat niet zo zeer.
Ik denk echt niet dat er alleen maar domme mensen bij defensie werken of in de politiek.

Er zal zich gewoon heel veel achter de schermen afspelen en constant een afweging gemaakt worden. Waarbij iets aan de ene kant altijd (zo blijkt) toch zwaarder blijft wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Tsja, panisch oefening geheel afblazen en met zn allen terug de veilige barakken of pantservoertuigen in, is ook niet helemaal het signaal dat je wil geven.
Maar bijzonder naïef dat er geen rekening met drones gehouden is....

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Oefenen betekent ook je voorbereiden op onverwachte situaties. Voila, een paar drones*. Daar moet je dan ook iets mee ipv negeren en omheen vliegen.

* Voorlopig wordt overal gewag gemaakt van vliegende drones. Ik heb echter nog geen enkel beeld gezien van zo'n drone, laat staan dat deze is neergehaald om te bekijken. Die boven Schiphol was blijkbaar een ballon. Dus wie weet wordt er massaal overdreven en is het niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:59

Fanta

FordPerformance™️

NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Ja, hoe pijnlijk het ook uitziet, toch geloof ik dat niet zo zeer.
Ik denk echt niet dat er alleen maar domme mensen bij defensie werken of in de politiek.

Er zal zich gewoon heel veel achter de schermen afspelen en constant een afweging gemaakt worden. Waarbij iets aan de ene kant altijd (zo blijkt) toch zwaarder blijft wegen.
Dit. En ondertussen wordt er door allerlei verschillende media een spannend verhaal van gemaakt, waar iedereen weer lekker van zit te smullen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:03
Maar dan nog, het is een militaire oefening. alles op dat terrein heeft een functie, is vriend of vijand. Neerschieten zie ik als geen enkel probleem in dat geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bvanham schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:01:
Maar dan nog, het is een militaire oefening. alles op dat terrein heeft een functie, is vriend of vijand. Neerschieten zie ik als geen enkel probleem in dat geval.
Ik ken onze militairen als heel deskundig. Er is heel veel wat wij niet weten (of behoren te weten). Dus alles wat wij hier verzinnen als bij defensie vast ook de revu gepasseerd zijn. Als ze dan toch hiervoor kiezen, zal wel een reden hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Over het volgende hoorde ik van op. Juist omdat ik in de veronderstelling was dat de EU de gaten van de VS tracht dicht te lopen.

Volkskrant Liveblog
18:12 uur
De militaire steun van westerse landen aan Oekraïne is deze zomer sterk gedaald. De steun lag in juli en augustus 43 procent lager dan in eerdere maanden dit jaar. Dat blijkt uit onderzoek van het Kiel Institut, dat de steun aan Oekraïne bijhoudt.
Deze zomer kwam de Amerikaanse militaire steun aan Oekraïne ten einde. President Donald Trump maakte in juli afspraken met de Navo over een alternatief: de VS verkopen sindsdien wapens aan de Navo, die ze beschikbaar stelt aan Oekraïne. De wapens worden gefinancierd door andere Navo-lidstaten.
Ondanks Europese bijdragen aan het nieuwe mechanisme via de Navo, daalde de totale Europese militaire steun aan Oekraïne. Christoph Trebesch van het Kiel Institut noemt de daling ‘verrassend’. ‘Cruciaal is nu hoe de cijfers zich in het najaar ontwikkelen’, schrijft Trebesch in een toelichting op het onderzoek. De financiële en humanitaire steun aan Oekraïne bleef wel gelijk aan eerdere maanden.
Nu is de cijfers zien één ding, er een uitleg aan geven is een tweede. Een bericht in een liveblog legt zoiets niet uit.

Hieronder een grafiek uit het Kiel Instituut artikel dat er wat meer invulling aan geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuHp0_Yyad2YkhhDUV87fe42eg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G73DMTHN8F4XDsddSa6ijFhl.png?f=fotoalbum_large

De balken stellen periodes voor en de hoogten van de balken zijn de maandelijkse gemiddelden gemeten in deze perioden.

Wat de grafiek mij vertelt is dat de EU in de eerste helft van het jaar meer heeft gedaan dan de EU en VS samen in de periode 2022-2024. Ten opzichte van deze "burst" is de bijdrage in jul-aug 2025 belangrijk minder. Het Kiel instituut rekent voor dat het in deze twee maanden maar 43% is van de eerste helft van 2025. Bovendien heeft het instituut laten zien wat de invloed is van samenwerkingsverbanden (PURL). PURL was voor mij een van de redenen waarom ik dacht dat de bijdrage lager kon zijn. Maar de grafiek diskwalificeert dit als "de" reden of oorzaak.

De humanitaire hulp vanuit de EU blijft wel onveranderd op niveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6oo8O5D4usnNIP7q5YVrPN8-44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ruczpPxCTH5PXzRnRJYtzar4.png?f=fotoalbum_large

Bij de humanitaire hulp draagt de EU het gat dat de VS heeft laten ontstaan wel.

Wat moeten we hiermee? Eh oh ja. We mogen straks kiezen. Dat is in ieder geval een manier om het Nederlandse beleid mee te gaan beïnvloeden. Maar laten we dit doen wanneer we goed begrijpen wat het bovenstaande nu precies betekend. Over die data, ze vergelijkt maar twee maanden met een veel langere periode van enkele jaren. De daling is echter zo significant dat dit wel het juiste moment is voor het instituut om het signaal af te geven. Misschien zijn er vele goede argumenten te noemen waarom dit nu gebeurt. Een greenwash kan zijn dat EU in de eerste helft van 2025 best de nodige heavy lifting heeft gedaan. Dat hebben we eerder ook wel zien gebeuren en was een opmerkelijke prestatie van de EU. We zijn alleen nog niet klaar met deze oorlog.

Het instituut verliest zich niet in allerlei observaties over oorzaken en onderliggende mechanismen. Ze volstaat met het volgende commentaar:
“As military support for Ukraine increasingly depends on new weapons procurement—which often takes months or even years to implement—the NATO PURL initiative is an important vehicle to provide Ukraine with ready-to-use weapons from US stockpiles,” says Christoph Trebesch, head of the Ukraine Support Tracker and Research Director at the Kiel Institute. “At the same time, the decline in military aid in July and August is surprising. Despite the NATO PURL initiative, Europe is scaling back its overall military support. What will be crucial now is how the figures evolve in the autumn.”
Laten we die terughoudendheid van het instituut spiegelen en eerst kijken hoe deze informatie landt. Juist die afwezigheid van ruis in het statement verklaart voor mij de kwaliteit ervan. Dat de Volkskrant het deelt laat zien dat de pers het oppakt. Ik verwacht nog wel een analyse (@Volkskrant?). De pers moet nu haar werk gaan doen en verklaringen gaan verzamelen bij diegenen die de verantwoordelijkheid hebben en daarom de rol hebben dit uit te leggen.

Nog maar even herhalen: laten we elkaar niet de kop gek gaan speculeren. Gewoon even wachten tot de reacties in de media verschijnen die ons een beeld kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met hier de link naar de spreadsheet.

Ik heb geprobeerd om op te zoeken waar het geld naartoe is gegaan om te kijken of er eventueel via andere wegen geld in materiaal van Europese makelij en de mogelijke opzet ervan wordt gestoken, maar de informatie is zo uitgebreid dat het inderdaad wel even kan duren voordat iemand dat heeft uitgepuzzeld.

Er lijkt wel wat Europees materiaal in langs te komen en het lijkt om gebruiksklaar materiaal te gaan. Dat kan ik na een snelle blik alleen niet echt bevestigen omdat het zoveel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 14-10-2025 22:06 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
Bvanham schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:01:
sterker nog, is dit niet een uitmuntende testcase? hoeveel mooier wil je het hebben om live te oefenen?.

....... tenzij.... tenzij... we nog voor aap staan omdat we er nog stééds niks tegen kunnen doen en we dat niet willen laten weten, dus zeggen we gewoon dat het oké is...

aap in zijn onderbroekje dus. :henk

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:39:
Over het volgende hoorde ik van op. Juist omdat ik in de veronderstelling was dat de EU de gaten van de VS tracht dicht te lopen.
Ik vermoed dat dit ook mede kan komen doordat de VS minder ter beschikking stelt om uberhaupt te kopen.

Die zitten nu ongetwijfeld in de 'hamster' modus om weer eigen stocks te vullen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 23:36
En het kan ook gewoon domweg met timing te maken hebben. Oorog gaat gewoon door, maar de rest van Europa gaat in juli/augustus gewoon op vakantie. En dus gebeurt er gewoon minder.

Daarnaast is er vaak gewoon een timing dingetje: wanneer plaats je iets op de lijst: bij het budgetteren in de begroting, bij de toezegging/overeenkomst met Oekraïne, of bij de daadwerkelijke levering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pGh5XnCRnwbe95LifAD8OieMhw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Gxmu01MJWI3ETXx5kUALljiF.webp?f=user_large

https://www.theguardian.c...ns-of-deep-russian-threat

De Poolse buitenlandminister Sikorski heeft een Shahed meegenomen naar Westminster en waarschuwt dat het niet verantwoordelijk is om geen verdediging te bouwen tegen de Russische dreiging.
Asked about the possibility of expanding an initiative for a "drone wall" to counter future incursions, Sikorski told Reuters Russia could "reach, unfortunately, deep into Europe".
"We should be prepared to counter that, and so I think not to build anti-drone and drone capacity these days would be irresponsible," he said, standing next to the Iranian drone in the house of the British parliament's speaker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Volkskrant kwam inderdaad met een analyse, zoals ik verwachtte in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3". De timing van het statement van het Kiel instituut lijkt niet geheel toevallig te zijn. De informatie kwam in ieder geval voor het publiek goed van pas om de NAVO-vergadering in Brussel vandaag op haar merites te kunnen beoordelen. Dat deed de Volkskrant dan ook:

De NAVO worstelt om steun Oekraïne op peil te houden, toename Russische dreiging
Nu lijkt die toename van Russische dreiging bij de oostgrens van het NAVO gebied voor de EU wat onverwacht te komen. Dat laatste leid ik dan tenminste af uit de afwezigheid van voorbereidingen tot ver in dit jaar. Het bleek al uitdaging genoeg om Oekraïne te voeden met wat het nodig had. Terwijl de eerste Russische drones over de NAVO Oostgrens pruttelden leek in de EU een start gemaakt te worden te bedenken wat er precies nodig was voor een drone verdediging. Dit leid ik dan af uit de verschillen van inzicht die nog begin oktober konden bestaan op een specifieke drone wall top (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").

Laten we toch ook vooral blijven zien dat de EU veel heeft gedaan, en de afgelopen jaren grote bewegingen heeft gemaakt. Rusland tracht echter nog steeds verder te escaleren. Of het land dit ook wel kan laat ik even in het midden. Haar leiderschap lijkt geen goed vermogen te hebben om de situatie op het veld te vertalen vertalen naar ander beleid. Vanuit Rusland zien we bijna een redeloos herhalen van zetten. Het kan dus nog even gaan duren. Dit betekend dat de EU nog niet klaar is met Rusland en dat de inspanning die de EU/NAVO levert verder moet.

Tegen deze achtergrond moeten we naar die NAVO bespreking van vandaag kijken. In deze bespreking leunt de VS achterover en verkoopt wapens. De andere NAVO partners, waaronder het gros van de EU landen zien zich in de positie deze wapens van de VS te kopen. De afgelopen 3 jaar is onvoldoende eigen industrie opgezet om zelfgenererend te kunnen zijn. Veel kan de EU zelf al wel, denk bijvoorbeeld aan drone- en artilleriegranaatproductie maar teveel moet nog uit de VS komen.

In de bijeenkomst vandaag was ook wat reden voor tevredenheid:
Rutte liet zich, zoals gebruikelijk, positief uit over de ondersteuning van Oekraïne en de inspanningen van de bondgenoten zich beter te verweren tegen Russische drones of gevechtsvliegtuigen die het Navo-luchtruim binnendringen. Ook de Oekraïense minister van Defensie Denys Shmyhal toonde zich tevreden met het in juli gestarte Purl-programma. Daarin kopen bondgenoten Amerikaans materieel en munitie die snel geleverd kan worden aan Oekraïne, en urgent nodig is op het slagveld.
Deels is deze oorlog ook een financiële wedloop. Ondanks dat dit niet het complete verhaal is werd deze financiële maatlat in de discussie gebruikt.

De Russische oorlogsinspanning (bij monde van Rutte):
Dat is nodig om in de ‘oorlog tussen economieën’ op te kunnen tegen Rusland, dat volgens hem 150 miljard per jaar aan de oorlog uitgeeft.
Wat heeft het westen hierdoor op haar bord liggen:

Eigenlijk per direct (hoe vroeger hoe beter):
  • grotere investeringen in de Oekraïense industrie, zodat die volgend jaar ‘20 miljoen drones’ kan produceren.
Dit jaar:
  • 3 Miljard voor Amerikaanse wapenaankopen.
Volgend jaar:
  • Een totale westerse bijdrage van 60 miljard euro aan wapensteun (Oekraïne hoest zelf ook 60 Miljard op).
  • Waarvan tussen de 12 en 20 miljard dollar aan Amerikaanse wapens.
Voor die 3 miljard van dit jaar zijn inmiddels wat bereidwilligen opgestaan, naast de vaste kern van landen (Canada, Duitsland, Nederland en de Noordse landen):
Daarom kondigde Rutte tevreden aan dat nieuwe landen zich hebben gemeld die willen bijdragen aan deze aankopen – naast landen als Canada, Duitsland, Nederland en Noordse landen. ‘Meer dan de helft van de bondgenoten’ heeft zich nu heeft gecommitteerd aan een bijdrage. Het zijn er waarschijnlijk 17 van de 32.
Wie dan precies niet betaalde werd met de mantel der liefde afgedekt:
De secretaris-generaal vermeldde niet welke landen dit zijn, hoeveel zij gaan bijdragen en wanneer ze dit gaan doen. Ook onthield hij zich van commentaar op de grote Europese bondgenoten (Italië, Spanje, en Frankrijk) die tot dusver helemaal niets bijdragen.
Tussen de NAVO en het Kiel instituut lijkt een verschil van inzicht te bestaan:
Het gezaghebbende Duitse Kiel Instituut meldde woensdag een ‘scherpe daling’ in militaire steun aan Oekraïne in juli en augustus, vergeleken met de eerste helft van het jaar. Toen kondigden veel Europese bondgenoten en Canada nieuwe steun aan om het wegvallen van Amerikaanse hulp te compenseren. Onderzoeker Christoph Trebesch zegt dat ‘cruciaal’ zal zijn hoe de steun zich dit najaar verder ontwikkelt. De Navo zei woensdag die neergaande trend niet te herkennen.
De Volkskrant nuanceert het beeld verder dat in dit tijdsegment veel samenwerking tussen het westen en Oekraïne ontstaat. Dit kan een multiplier effect gaan krijgen, al ligt dit nog in de toekomst:
Zeker is in elk geval dat behalve Denemarken en Nederland ook landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland nu steeds nauwer gaan samenwerken met Oekraïne, zodat, in de woorden van defensieminister John Healey, ‘de combinatie van Oekraïense ervaring op het slagveld met moderne technologie en productietechnieken kan leiden tot massaproductie van wapens die nodig zijn’.
Nu is die steun voor Oekraïne nog steeds nodig. Oekraïne heeft momenteel het front gestabiliseerd, en haar frontsoldaten zijn nuchter over de druk op het front (dit leid ik af uit een podcast van Philips O'Brien in gesprek met een van hen). Rusland gaat wel maar door en door, we kunnen niet wegdraaien. De Volkskrant heeft enkele argumenten voor een toenemende dreiging:
  • het Oekraïense vermogen energie tussen getroffen regio’s te transporteren wordt geraakt.
  • hetzelfde doel wordt tweemaal achter elkaar getroffen Dodelijk voor reddingswerkers en bemoeilijkt herstel.
  • er worden minder Russische drones uitgeschakeld, omdat ze sneller en hoger zijn gaan vliegen.
  • Oekraïne heeft te weinig moderne luchtverdediging als antwoord tegen ballistische raketten en kruisraketten
  • Rusland heeft de software van de ballistische raketten aangepast wat ze moeilijker te raken maakt
  • Volkskrant noemt ook een wat grotere tank productie (130 per maand). (Mijn commentaar: Onduidelijk is wel wat hiervan naar het Oekraïense front gaat)
De Oekraïense samenleving heeft de gevolgen van de oorlog te incasseren. Nu is hierover het volgende te noemen:
  • noodopschortingen van stroomleverantie vanwege de opgelopen schade
  • bijna 60 procent van de Oekraïense gasproductie uitgeschakeld (Bron: Financial Times)
Maar even als slot. Als ik de nuchterheid van de Oekraïners incalculeer (beschrijvingen uit genoemde podcast) dan gaat dit niet over een hopeloze situatie. Rusland wordt momenteel ook hard geraakt en Oekraïne weet dat met haar middelen steeds effectiever te doen. Het land heeft wel de EU steun nodig:
Niemand bestreed woensdag Shmyhals bewering dat de druk op Rusland verhoogd moet worden om Poetin aan tafel te dwingen. Zoals een Navo-functionaris het samenvatte: ‘Er is geen spoor van Russische bereidheid serieus te onderhandelen. We zitten midden in een langdurige oorlog.’
En gezien de militaire conditie van de EU zelf lijkt mij die steun een begrepen eigenbelang. Laten we hopen dat dit nu langzamerhand in de hersens van de Europese politici neerdaalt zodat de Europese besluitvorming een betere focus kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 21:34
https://fd.nl/politiek/15...-klaar-zijn-vindt-brussel

Achter een paywall.
Fijn dat Brussel de urgentie van de dronemuur inziet, met een deadline van eind 2027...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:

Achter een paywall.
Fijn dat Brussel de urgentie van de dronemuur inziet, met een deadline van eind 2027...
Goed dat het iig ook vanuit de EU opgepakt wordt, naast de logische insteek om het vanuit NAVO op te pakken.

Ook nog een artikel van CNN over de drone sightings in Europa:
https://edition.cnn.com/2...ation-polglase-ldn-digvid

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:50
gustaveau schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:

Achter een paywall.
'Europese dronemuur moet uiterlijk eind 2027 klaar zijn, vindt Brussel ' https://fd.nl/politiek/15...m_term=app-ios&gift=Ndwdr (gratis te lezen)

10x gratis te lezen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Even dansen op het graf van het Europese project. Als de beste Vlad aan het einde van de dag niet achter tralies in Scheveningen zit mogen ze zich de ogen uit hun kop schamen in Brussel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Brazos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Even dansen op het graf van het Europese project. Als de beste Vlad aan het einde van de dag niet achter tralies in Scheveningen zit mogen ze zich de ogen uit hun kop schamen in Brussel.
Helaas...
https://nos.nl/artikel/25...t-internationaal-strafhof
Hongarije trekt zich terug uit Internationaal Strafhof
Hongarije trekt zich terug uit het Internationaal Strafhof (ICC). Dat meldt de belangrijkste adviseur van premier Viktor Orbán aan het Hongaarse staatspersbureau MTI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Benieuwd of ze een dubbelganger sturen.
Putin zelf is vast geen fan van over Oekraïne, Roemenië of Polen te vliegen om daar te komen?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Brazos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Hij heeft Orban in zijn broekzak zitten. Daar gebeurt echt helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33

servies

Veni Vidi Servici

Amphiebietje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Kunnen ze zich ook terugtrekken uit de EU?
Dat doen ze niet, want daar parasiteren ze op...
We zouden ze er eigenlijk uit moeten schoppen... Eens kijken of de bevolking hem daarna nog zo steunt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
YakuzA schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Benieuwd of ze een dubbelganger sturen.
Putin zelf is vast geen fan van over Oekraïne, Roemenië of Polen te vliegen om daar te komen?
Zou me niet verbazen als Orban Putin zelf gaat ophalen in Moskou ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 12:28
Trump op bezoek bij zijn vriendje (mede wannabe dictator).
Lijkt een beetje wanhopige poging om Orban's herverkiezing te redden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:51

3raser

⚜️ Premium member

servies schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Dat doen ze niet, want daar parasiteren ze op...
We zouden ze er eigenlijk uit moeten schoppen... Eens kijken of de bevolking hem daarna nog zo steunt...
Sancties lijken me op z'n plaats. Gewoon alle EU subsidies stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
TACO Trump again???

Ja snapt gewoon niet hoe Trump zich zo laat beïnvloeden door Putin. Zeker nu niet na de ontmoeting in Alaska waarna Rusland alleen maar zwaardere aanvallen op Oekraïne ging uitvoeren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 24-10 14:22
duvekot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Zou me niet verbazen als Orban Putin zelf gaat ophalen in Moskou ..
2 voor de boem van 1? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 21:34
hansvk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

TACO Trump again???

Ja snapt gewoon niet hoe Trump zich zo laat beïnvloeden door Putin. Zeker nu niet na de ontmoeting in Alaska waarna Rusland alleen maar zwaardere aanvallen op Oekraïne ging uitvoeren.
Hier spelen gewoon heel andere belangen dan mensenlevens aan Oekraïense zijde.

Ik ben zo benieuwd wat Putin nu echt op Trump heeft, ik hoop dat we dat over tientallen jaren nog eens te weten gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hansvk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

TACO Trump again???

Ja, tis gewoon waaibomenhout met blaadjes die mee waaien in de wind:
After Putin summit, Trump changed his mind on supporting Ukraine’s strikes on Russian energy targets, sources say
https://edition.cnn.com/2...aine-strikes-putin-energy
Gelukkig heeft ie vanmiddag weer een meeting met Zelensky.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
Terugtrekking uit het ICC door Hongarije wordt pas effectief vanaf 2 juni 2026. Ik ben benieuwd hoe andere ICC leden en de EU gaat reageren als die ontmoeting met Putin in Hongarije lijkt door te gaan. Ik vraag me ook af of Putin het er wel op gaat wagen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Terugtrekking uit het ICC door Hongarije wordt pas effectief vanaf 2 juni 2026. Ik ben benieuwd hoe andere ICC leden en de EU gaat reageren als die ontmoeting met Putin in Hongarije lijkt door te gaan. Ik vraag me ook af of Putin het er wel op gaat wagen?
Netanyahu heeft ook vrij in Hongarije kunnen rondhuppelen. Ik zie niet in waarom Poetin wel een probleem zou vormen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Yakolev schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:50:
Netanyahu heeft ook vrij in Hongarije kunnen rondhuppelen. Ik zie niet in waarom Poetin wel een probleem zou vormen.
Dat ben ik met je eens.

Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig hoe Putin in Boedapest wil geraken.

Zwarte Zee --> Roemenië --> Hongarije?
Belarus --> Suwalki Gap --> Kalliningrad --> Polen --> Slowakije --> Hongarije?
Zwarte Zee --> Turkije --> Griekenland --> Albanië --> Montenegro --> Servië --> Hongarije??
Turkmenistan --> Iran --> Turkije --> Albanië --> Montenegro --> Servië --> Hongarije???

In die zin ben ik wel teleurgesteld dat Netanyahu überhaupt toegang heeft gekregen tot luchtruimen boven de Balkan. Ik ken de door hem gekozen route niet, maar daar had iemand wat mij betreft wel een klein Lukashenko'tje moeten doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:07:
[...]

Dat ben ik met je eens.

Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig hoe Putin in Boedapest wil geraken.

Zwarte Zee --> Roemenië --> Hongarije?
Belarus --> Suwalki Gap --> Kalliningrad --> Polen --> Slowakije --> Hongarije?
Zwarte Zee --> Turkije --> Griekenland --> Albanië --> Montenegro --> Servië --> Hongarije??
Turkmenistan --> Iran --> Turkije --> Albanië --> Montenegro --> Servië --> Hongarije???

In die zin ben ik wel teleurgesteld dat Netanyahu überhaupt toegang heeft gekregen tot luchtruimen boven de Balkan. Ik ken de door hem gekozen route niet, maar daar had iemand wat mij betreft wel een klein Lukashenko'tje moeten doen....
Het lijkt mij dat hij via Turkije en de Middellandse Zee over Montenegro en Servië zal vliegen. Een beetje om, maar echt geen moeilijke route voor een Il-96-300PU.

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid