License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat vermeld het artikel niet en ik kan het schip ook niet vinden op Marine Traffic. Ik heb dus geen idee waar het ligt behalve voor de kust van. Ik zou zeggen internationale wateren.Helixes schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:49:
[...]
Maar....
Ligt het schip dan in internationale wateren? Of zijn dit de territoriale wateren van Denemarken? Dat maakt - zeker voor een oorlogsbodem - nogal verschil.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
We zitten nog steeds in de modus dat het tegenovergestelde gebeurd van wat ze daar in Rusland beweren dus zo'n bedreiging is een vrijbrief om ze neer te halen. Volgens mij hoeven we ons pas zorgen te gaan maken als er geen dreigende taal uit Rusland komt.YakuzA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:54:
[Bluesky]
Uhm, ja, misschien dat je daar dan maar niet overheen moet gaan vliegen ofzo?
Ja, als je daar dag in, dag uit aan blootgesteld wordt dan gelooft een groot deel het vanzelf. Ik denk dat 20% het blind gelooft, 70% het allemaal niks kan schelen en 10% er doorheen prikt.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:52:
[...]
Zouden er echt mensen in dat soort AI afbeeldingen trappen met dat verhaal erbij?
Dat geloof ik niet, volgens mij staan vrijwel alle landen wel redelijk paraat als het om Russische dreiging gaat. Een schip duurt ook vrij lang voordat ie er daadwerkelijk is, dan heb je die al lang gespot.asing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:56:
Ondertussen ligt er al een tijd een Russisch marineschip voor de kust van Denemarken.
[...]
https://www.telegraaf.nl/...gnalementen/93132611.html
De NATO ligt te slapen?
Tsjaasing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:57:
[...]
Dat vermeld het artikel niet en ik kan het schip ook niet vinden op Marine Traffic. Ik heb dus geen idee waar het ligt behalve voor de kust van. Ik zou zeggen internationale wateren.
Als je de AIS uitzet dan wordt je locatie niet uitgezonden.
internationale wateren, ligt precies op de grens van 12?km dacht ik, in andere bronnen stond dat wel vermeld.Helixes schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:49:
[...]
Maar....
Ligt het schip dan in internationale wateren? Of zijn dit de territoriale wateren van Denemarken? Dat maakt - zeker voor een oorlogsbodem - nogal verschil.
inclusief uitgeschakelde transponder.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
We zitten in een hybride oorlog met Rusland, laten we dat gewoon erkennen. Maar waarom is het hybride?
Tja, Rusland is initiator en deze methode kiezen ze niet vanuit een positie van sterkte, maar zwakte.
Tegen Oekraine zijn de verhoudingen dusdanig anders dat Rusland wel koos voor volwaardige oorlogvoering, met zeer pijnlijke resultaten. Ik laat bewust in het midden of Poetin verkeerd geïnformeerd word of verkeerd geïnformeerd wil worden (dus wegkijken) van de miserabele prestaties van de Russische strijdkrachten. Maar gezien de Russische terughoudendheid om verder te gaan dan hybride oorlogsvoering, suggereert dat er mensen hoog in de piramide in Rusland zijn, die een gewapend conflict met Europa niet willen riskeren.
Die drones of de straaljagers, tja het is een duidelijke schending van NAVO grondgebied, maar wat staat ertegenover? Vanuit Russisch perspectief is Oekraine een proxy van het westen en die proxy is druk bezig om de ene na de andere raffinaderij op te blazen in Rusland. Niet alleen treft dit Rusland intern enorm, zowel hun bevolking als economie, juist rond oogsttijd brandstoftekorten te laten ontstaan in het toch nog grotendeels agrarische Rusland.
Ook moet je er vanuit gaan dat er afspraken liggen tussen Europese landen en Oekraine over het aanvallen van Russische fossiele brandstoffaciliteiten. Europa heeft zijn jaren gehad om de afhankelijkheid af te bouwen en nu mag Oekraine los. Dat doen ze tenminste indirect met Europese steun in financiering, componenten als het niet verder gaat met actief mee ontwikkelen van Oekraine drones en andere wapens die worden gebruikt. Daarmee vernietigen ze het Kremlin regime hun ijdele hoop dat er nog een herstel naar de status quo antebellum kon plaatsvinden waarbij we in Europa weer fossiele brandstoffen uit Rusland gingen kopen. Als de infrastructuur weg is, dan komt het ook niet meer terug.
Dat is het speelveld. Vanuit het perspectief van het Kremlin, vecht Oekraine nog vanwege Europese steun, worden hun fabrieken en fossiele brandstoffaciliteiten vernietigd, gaat hun economie gebukt on gigantische sancties en het enige dat ze kunnen doen zijn wat hybride plaagstootjes. Dat roept ergens de vraag op, of we moeten reageren? Zeker zo lang als het bij financiële schade beperkt blijft en er geen doden vallen of grote schade aangericht word.
Ook speelt er nog een andere afweging. Vanuit het Kremlin lijkt de boodschap te zijn "kijk eens, wij kunnen dit, pas op". Maar wij zien dit soort berichten op het nieuws en denken eerder "oh daar heb je die eikels weer, weet je wat, we steunen herbewapening wel zodat ze ophoepelen". Ze gooien hun eigen glazen zo in terwijl ze ook nog eens onze krijgsmachten laten oefenen en hun zwakheden verder identificeren, juist nu ze zowel de publieke steun als het geld hebben om er wat aan te doen. Dus waarom moeten we precies nu wat aan de situatie veranderen?
Daarnaast wat er nu gebeurd is ook interessant. De Oost-Europese landen waren al wakker geworden voor de Russische bedreiging, maar Duitsland komt nu ook. En hoe. De Duitsers gaan los op een manier waar half Europa, vroeger, aardig van in paniek zou raken. Alleen voor 2026 plannen ze al €83 miljard aan defensiecontracten, bijna alles uit te geven in Europa.
https://www.politico.eu/a...se-washington-us-weapons/
En de ambitie is overduidelijk. Het meeste geld gaat naar het leger. Tot 2041 plannen ze al €350 miljard aan bewapening en systemen. Daar zitten de uitgaven voor personeel etc dus niet bij, wat al de helft van je krijgsmacht uitgaven zijn. Dit gaat een zeer sterk leger worden, een Duits leger dat leidend gaat zijn in Europa. Niet langer zullen de Amerikanen die rol kunnen vervullen.
https://defence-blog.com/...defense-procurement-plan/
Dit komt bovenop de bestaande onbalans. En dit geniet dus steun onder de bevolking, nota bene in Duitsland en ook grote delen van Europa, dat de Duitsers zich zo bewapenen en losmaken van de Amerikanen. Het Kremlin helpt hier ook alleen maar bij. De grote verliezers hier gaan zo ook de Amerikanen, Kremlin en ook de Franse regeringen worden. Die gaan allemaal aan invloed verliezen als Duitsland niet alleen zichzelf, maar ook andere Europese landen kan verdedigen. En de wapenindustrie die ze ermee opbouwen, gaat Duitsland economische en diplomatieke positie ook nog eens versterken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Weggezet? Maar dat zijn we toch ook?Bvanham schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:44:
Dan komt er ineens een extra machtsblok bij ipv dat we nu worden weggezet als de rijke, watjes doe wel de luxe willen maar niet de pijn om ook sterk te zijn.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Gezien de brief van een 17-jarige vandaag in de NRC die zo in de stress schoot omdat ze een enquete van defensie heeft ontvangen dat ze bijkans niet meer kan slapen.. ja, dat zijn we
Wel als het onder (gezamenlijke) Europese leiding staat. Tijdens oefeningen kunnen we het al, dus in de praktijk moet het ook kunnen. Maar ik denk dat er nog heel veel spreekwoordelijk water door de spreekwoordelijke rivieren moet stromen voordat we zo'n verregaande samenwerking krijgen in heel Europa.Arjantje72 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:07:
Een sterk Duits leger, ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn gezien de geschiedenis.
Ik frut, dus ik epibreer
Volg de politiek daar eens zou ik zeggen.mr thee schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:26:
En waarom zou Duitsland in vredesnaam oorlog gaan voeren in Europa???
20% van de Duitsers stemt extreem rechts.
https://www.rtl.nl/nieuws...ne-heeft-kannibalistische
[ Voor 7% gewijzigd door Grunwold op 26-09-2025 17:52 ]
Jammer dan.Grunwold schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:51:
Internationale oliebedrijven zijn niet zo blij dat Oekraïne Russische olieraffinaderijen opblaast:
https://www.rtl.nl/nieuws...ne-heeft-kannibalistische
En hoe is dat anders van Frankrijk of Nederland?Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:31:
[...]
Volg de politiek daar eens zou ik zeggen.
Dat 1/5 van het electoraat op extreem rechts stemt, betekent niet dat Hitler's wederopstanding aanstaande is en Duitsland bij wijze van spreken morgen Polen weer binnenvalt
Mee eens! Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om de Oekraïense strijdmacht gekscherend te bestempelen als “klimaatstrijders” 🙂
Alleen vraag ik mij af wat ze met zo’n statement te winnen hebben. Want ze kunnen hun eigen olie duurder verkopen. En ik ben niet overtuigd als Shell praat over mensenrechten. Dus is dit voor goodwill / image?
Dat krijg je als je zaken doet met autoritaire regimes, zeker die oorlog voeren. Shell heeft zich overgeleverd aan Rusland en moet gehoorzamen.Grunwold schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:06:
[...]
Mee eens! Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om de Oekraïense strijdmacht gekscherend te bestempelen als “klimaatstrijders” 🙂
Alleen vraag ik mij af wat ze met zo’n statement te winnen hebben. Want ze kunnen hun eigen olie duurder verkopen. En ik ben niet overtuigd als Shell praat over mensenrechten. Dus is dit voor goodwill / image?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier was het 30% dus het is daar nog altijd beterRequiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:31:
[...]
En liever een sterk staand leger in Europa VAN Europa dan Vertrouwen op de USA die vandaag niet weten waar ze morgen aan toe zijn (en waar extreem rechts nog veel meer vingers in de pap heeft).
Op een links leger hoef je nooit te rekenen want dat is slecht voor het klimaat.
[ Voor 34% gewijzigd door Bvanham op 26-09-2025 18:48 ]
In het jaar dat snor verkozen werd (1932) had hij 36%, das wel anders.Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:31:
[...]
Voor nu zie ik de Duitsers als onze belangrijkste zekering tegen idiote gedachtes van de Russen als dat ze alles ten Westen van Wit-Rusland kunnen veroveren. Bedoel, de Engelsen zitten op hun eiland, die pakt Putin niet, maar in hoeverre gaan de Engelsen ons behoeden voor...
Ok, er is nog Frankrijk met de force de frappe, dat wel, ja.. En hoe dat nou zit met de Engelsen en hun kernwapens, mij volstrekt onduidelijk wanneer ze die ooit dreigen in te zetten (laten we het niet hopen dat het nodig is).
Frankrijk is ook een potentieel risico, Nederland is militair zo onmachtig dat het niet gek veel uitmaakt wie hier de macht krijgt.Amphiebietje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
[...]
En hoe is dat anders van Frankrijk of Nederland?
Dat 1/5 van het electoraat op extreem rechts stemt, betekent niet dat Hitler's wederopstanding aanstaande is en Duitsland bij wijze van spreken morgen Polen weer binnenvalt
AFD is overigens de grootste partij nu in de peilingen in Duitsland met ongeveer 27% van het electoraat achter zich.
:strip_exif()/f/image/NQjoNg04bwI0sXOjASUujoI7.png?f=user_large)
Denk dat het nu niet meer de tijd is om naief te zijn en ook simpelweg voorbereid te zijn op worst case scenarios bij grote landen binnen de EU en de Navo.
https://www.demorgen.be/s...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Data van 17sept.
[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 26-09-2025 19:15 ]
Toch is de focus op de grootste partij niet altijd terecht. AfD kan geen coalitie vormen omdat andere partijen niet met ze wil regeren, dus feitelijk staan ze al buitenspel.Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:15:
[...]
Denk dat het nu niet meer de tijd is om naief te zijn en ook simpelweg voorbereid te zijn op worst case scenarios bij grote landen binnen de EU en de Navo.
Daar zitten we nog een % of 9 vanaf.Sjah schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:09:
[...]
In het jaar dat snor verkozen werd (1932) had hij 36%, das wel anders.
Met wat flinke Russische en US social media beïnvloeding komen daar makkelijk nog wat procentjes bij.
Dus wederom: tijd van naiviteit moet nu echt voorbij zijn. We worden van alle kanten aangevallen - zelfs van binnenuit - en dan nog zijn er genoeg mensen die zeggen ‘het valt allemaal wel mee’…
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid