Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:21
asing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:56:
Ondertussen ligt er al een tijd een Russisch marineschip voor de kust van Denemarken.

https://www.telegraaf.nl/...gnalementen/93132611.html

De NATO ligt te slapen?
Maar....

Ligt het schip dan in internationale wateren? Of zijn dit de territoriale wateren van Denemarken? Dat maakt - zeker voor een oorlogsbodem - nogal verschil.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:16
Helixes schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:49:
[...]

Maar....

Ligt het schip dan in internationale wateren? Of zijn dit de territoriale wateren van Denemarken? Dat maakt - zeker voor een oorlogsbodem - nogal verschil.
Dat vermeld het artikel niet en ik kan het schip ook niet vinden op Marine Traffic. Ik heb dus geen idee waar het ligt behalve voor de kust van. Ik zou zeggen internationale wateren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
YakuzA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:54:
[Bluesky]

Uhm, ja, misschien dat je daar dan maar niet overheen moet gaan vliegen ofzo? ;)
We zitten nog steeds in de modus dat het tegenovergestelde gebeurd van wat ze daar in Rusland beweren dus zo'n bedreiging is een vrijbrief om ze neer te halen. Volgens mij hoeven we ons pas zorgen te gaan maken als er geen dreigende taal uit Rusland komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:52:
[...]

Zouden er echt mensen in dat soort AI afbeeldingen trappen met dat verhaal erbij?
Ja, als je daar dag in, dag uit aan blootgesteld wordt dan gelooft een groot deel het vanzelf. Ik denk dat 20% het blind gelooft, 70% het allemaal niks kan schelen en 10% er doorheen prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:48
asing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:56:
Ondertussen ligt er al een tijd een Russisch marineschip voor de kust van Denemarken.

[...]

https://www.telegraaf.nl/...gnalementen/93132611.html

De NATO ligt te slapen?
Dat geloof ik niet, volgens mij staan vrijwel alle landen wel redelijk paraat als het om Russische dreiging gaat. Een schip duurt ook vrij lang voordat ie er daadwerkelijk is, dan heb je die al lang gespot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:03
asing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:57:
[...]

Dat vermeld het artikel niet en ik kan het schip ook niet vinden op Marine Traffic. Ik heb dus geen idee waar het ligt behalve voor de kust van. Ik zou zeggen internationale wateren.
Tsja
Als je de AIS uitzet dan wordt je locatie niet uitgezonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Helixes schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:49:
[...]

Maar....

internationale wateren, ligt precies op de grens van 12?km dacht ik, in andere bronnen stond dat wel vermeld.

inclusief uitgeschakelde transponder.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het is ook een lastig dilemma met meerdere facetten.
We zitten in een hybride oorlog met Rusland, laten we dat gewoon erkennen. Maar waarom is het hybride?
Tja, Rusland is initiator en deze methode kiezen ze niet vanuit een positie van sterkte, maar zwakte.

Tegen Oekraine zijn de verhoudingen dusdanig anders dat Rusland wel koos voor volwaardige oorlogvoering, met zeer pijnlijke resultaten. Ik laat bewust in het midden of Poetin verkeerd geïnformeerd word of verkeerd geïnformeerd wil worden (dus wegkijken) van de miserabele prestaties van de Russische strijdkrachten. Maar gezien de Russische terughoudendheid om verder te gaan dan hybride oorlogsvoering, suggereert dat er mensen hoog in de piramide in Rusland zijn, die een gewapend conflict met Europa niet willen riskeren.

Die drones of de straaljagers, tja het is een duidelijke schending van NAVO grondgebied, maar wat staat ertegenover? Vanuit Russisch perspectief is Oekraine een proxy van het westen en die proxy is druk bezig om de ene na de andere raffinaderij op te blazen in Rusland. Niet alleen treft dit Rusland intern enorm, zowel hun bevolking als economie, juist rond oogsttijd brandstoftekorten te laten ontstaan in het toch nog grotendeels agrarische Rusland.

Ook moet je er vanuit gaan dat er afspraken liggen tussen Europese landen en Oekraine over het aanvallen van Russische fossiele brandstoffaciliteiten. Europa heeft zijn jaren gehad om de afhankelijkheid af te bouwen en nu mag Oekraine los. Dat doen ze tenminste indirect met Europese steun in financiering, componenten als het niet verder gaat met actief mee ontwikkelen van Oekraine drones en andere wapens die worden gebruikt. Daarmee vernietigen ze het Kremlin regime hun ijdele hoop dat er nog een herstel naar de status quo antebellum kon plaatsvinden waarbij we in Europa weer fossiele brandstoffen uit Rusland gingen kopen. Als de infrastructuur weg is, dan komt het ook niet meer terug.

Dat is het speelveld. Vanuit het perspectief van het Kremlin, vecht Oekraine nog vanwege Europese steun, worden hun fabrieken en fossiele brandstoffaciliteiten vernietigd, gaat hun economie gebukt on gigantische sancties en het enige dat ze kunnen doen zijn wat hybride plaagstootjes. Dat roept ergens de vraag op, of we moeten reageren? Zeker zo lang als het bij financiële schade beperkt blijft en er geen doden vallen of grote schade aangericht word.

Ook speelt er nog een andere afweging. Vanuit het Kremlin lijkt de boodschap te zijn "kijk eens, wij kunnen dit, pas op". Maar wij zien dit soort berichten op het nieuws en denken eerder "oh daar heb je die eikels weer, weet je wat, we steunen herbewapening wel zodat ze ophoepelen". Ze gooien hun eigen glazen zo in terwijl ze ook nog eens onze krijgsmachten laten oefenen en hun zwakheden verder identificeren, juist nu ze zowel de publieke steun als het geld hebben om er wat aan te doen. Dus waarom moeten we precies nu wat aan de situatie veranderen?

Daarnaast wat er nu gebeurd is ook interessant. De Oost-Europese landen waren al wakker geworden voor de Russische bedreiging, maar Duitsland komt nu ook. En hoe. De Duitsers gaan los op een manier waar half Europa, vroeger, aardig van in paniek zou raken. Alleen voor 2026 plannen ze al €83 miljard aan defensiecontracten, bijna alles uit te geven in Europa.
https://www.politico.eu/a...se-washington-us-weapons/

En de ambitie is overduidelijk. Het meeste geld gaat naar het leger. Tot 2041 plannen ze al €350 miljard aan bewapening en systemen. Daar zitten de uitgaven voor personeel etc dus niet bij, wat al de helft van je krijgsmacht uitgaven zijn. Dit gaat een zeer sterk leger worden, een Duits leger dat leidend gaat zijn in Europa. Niet langer zullen de Amerikanen die rol kunnen vervullen.
https://defence-blog.com/...defense-procurement-plan/

Dit komt bovenop de bestaande onbalans. En dit geniet dus steun onder de bevolking, nota bene in Duitsland en ook grote delen van Europa, dat de Duitsers zich zo bewapenen en losmaken van de Amerikanen. Het Kremlin helpt hier ook alleen maar bij. De grote verliezers hier gaan zo ook de Amerikanen, Kremlin en ook de Franse regeringen worden. Die gaan allemaal aan invloed verliezen als Duitsland niet alleen zichzelf, maar ook andere Europese landen kan verdedigen. En de wapenindustrie die ze ermee opbouwen, gaat Duitsland economische en diplomatieke positie ook nog eens versterken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
Geen probleem mee. Als we als europa eens zouden kunnen besluiten om samen, naar draagkracht, een sterke eenheid te worden, zowel economisch als militair dan kunnen eindelijk op eigen pootjes staan. Dan komt er ineens een extra machtsblok bij ipv dat we nu worden weggezet als de rijke, watjes doe wel de luxe willen maar niet de pijn om ook sterk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bvanham schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:44:
Dan komt er ineens een extra machtsblok bij ipv dat we nu worden weggezet als de rijke, watjes doe wel de luxe willen maar niet de pijn om ook sterk te zijn.
Weggezet? Maar dat zijn we toch ook?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-10 09:49
Cyberpope schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:47:
[...]

Weggezet? Maar dat zijn we toch ook?
Gezien de brief van een 17-jarige vandaag in de NRC die zo in de stress schoot omdat ze een enquete van defensie heeft ontvangen dat ze bijkans niet meer kan slapen.. ja, dat zijn we :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Een sterk Duits leger, ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn gezien de geschiedenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31

pistole

Frutter

Arjantje72 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:07:
Een sterk Duits leger, ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn gezien de geschiedenis.
Wel als het onder (gezamenlijke) Europese leiding staat. Tijdens oefeningen kunnen we het al, dus in de praktijk moet het ook kunnen. Maar ik denk dat er nog heel veel spreekwoordelijk water door de spreekwoordelijke rivieren moet stromen voordat we zo'n verregaande samenwerking krijgen in heel Europa.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:45
En waarom zou Duitsland in vredesnaam oorlog gaan voeren in Europa??? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
mr thee schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:26:
En waarom zou Duitsland in vredesnaam oorlog gaan voeren in Europa??? 7(8)7
Volg de politiek daar eens zou ik zeggen.

20% van de Duitsers stemt extreem rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:34
Internationale oliebedrijven zijn niet zo blij dat Oekraïne Russische olieraffinaderijen opblaast:

https://www.rtl.nl/nieuws...ne-heeft-kannibalistische

[ Voor 7% gewijzigd door Grunwold op 26-09-2025 17:52 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Grunwold schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:51:
Internationale oliebedrijven zijn niet zo blij dat Oekraïne Russische olieraffinaderijen opblaast:

Jammer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-10 20:18

Amphiebietje

In de blubber

Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:31:
[...]

En hoe is dat anders van Frankrijk of Nederland?

Dat 1/5 van het electoraat op extreem rechts stemt, betekent niet dat Hitler's wederopstanding aanstaande is en Duitsland bij wijze van spreken morgen Polen weer binnenvalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:34
Mee eens! Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om de Oekraïense strijdmacht gekscherend te bestempelen als “klimaatstrijders” 🙂

Alleen vraag ik mij af wat ze met zo’n statement te winnen hebben. Want ze kunnen hun eigen olie duurder verkopen. En ik ben niet overtuigd als Shell praat over mensenrechten. Dus is dit voor goodwill / image?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Grunwold schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:06:
[...]

Mee eens! Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om de Oekraïense strijdmacht gekscherend te bestempelen als “klimaatstrijders” 🙂

Alleen vraag ik mij af wat ze met zo’n statement te winnen hebben. Want ze kunnen hun eigen olie duurder verkopen. En ik ben niet overtuigd als Shell praat over mensenrechten. Dus is dit voor goodwill / image?
Dat krijg je als je zaken doet met autoritaire regimes, zeker die oorlog voeren. Shell heeft zich overgeleverd aan Rusland en moet gehoorzamen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
[...]

Hier was het 30% dus het is daar nog altijd beter :)

En liever een sterk staand leger in Europa VAN Europa dan Vertrouwen op de USA die vandaag niet weten waar ze morgen aan toe zijn (en waar extreem rechts nog veel meer vingers in de pap heeft).

Op een links leger hoef je nooit te rekenen want dat is slecht voor het klimaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Bvanham op 26-09-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:01
[...]

In het jaar dat snor verkozen werd (1932) had hij 36%, das wel anders.

Voor nu zie ik de Duitsers als onze belangrijkste zekering tegen idiote gedachtes van de Russen als dat ze alles ten Westen van Wit-Rusland kunnen veroveren. Bedoel, de Engelsen zitten op hun eiland, die pakt Putin niet, maar in hoeverre gaan de Engelsen ons behoeden voor...
Ok, er is nog Frankrijk met de force de frappe, dat wel, ja.. En hoe dat nou zit met de Engelsen en hun kernwapens, mij volstrekt onduidelijk wanneer ze die ooit dreigen in te zetten (laten we het niet hopen dat het nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Amphiebietje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
[...]

En hoe is dat anders van Frankrijk of Nederland?

Dat 1/5 van het electoraat op extreem rechts stemt, betekent niet dat Hitler's wederopstanding aanstaande is en Duitsland bij wijze van spreken morgen Polen weer binnenvalt
Frankrijk is ook een potentieel risico, Nederland is militair zo onmachtig dat het niet gek veel uitmaakt wie hier de macht krijgt.

AFD is overigens de grootste partij nu in de peilingen in Duitsland met ongeveer 27% van het electoraat achter zich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsSMECJ41GGDh2URKz6Tl_cnUTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NQjoNg04bwI0sXOjASUujoI7.png?f=user_large

Denk dat het nu niet meer de tijd is om naief te zijn en ook simpelweg voorbereid te zijn op worst case scenarios bij grote landen binnen de EU en de Navo.

https://www.demorgen.be/s...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Data van 17sept.

[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 26-09-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:15:
[...]

Denk dat het nu niet meer de tijd is om naief te zijn en ook simpelweg voorbereid te zijn op worst case scenarios bij grote landen binnen de EU en de Navo.
Toch is de focus op de grootste partij niet altijd terecht. AfD kan geen coalitie vormen omdat andere partijen niet met ze wil regeren, dus feitelijk staan ze al buitenspel.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sjah schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:09:
[...]

In het jaar dat snor verkozen werd (1932) had hij 36%, das wel anders.
Daar zitten we nog een % of 9 vanaf.

Met wat flinke Russische en US social media beïnvloeding komen daar makkelijk nog wat procentjes bij.

Dus wederom: tijd van naiviteit moet nu echt voorbij zijn. We worden van alle kanten aangevallen - zelfs van binnenuit - en dan nog zijn er genoeg mensen die zeggen ‘het valt allemaal wel mee’…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:20:
[...]

Toch is de focus op de grootste partij niet altijd terecht. AfD kan geen coalitie vormen omdat andere partijen niet met ze wil regeren, dus feitelijk staan ze al buitenspel.
Er zijn al flink wat zorgen geweest over de bestendigheid van de Brandmauer.

Er is geen garantie dat deze intact blijft.

• Joris748
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:23:
[...]

Daar zitten we nog een % of 9 vanaf.

Met wat flinke Russische en US social media beïnvloeding komen daar makkelijk nog wat procentjes bij.

Dus wederom: tijd van naiviteit moet nu echt voorbij zijn. We worden van alle kanten aangevallen - zelfs van binnenuit - en dan nog zijn er genoeg mensen die zeggen ‘het valt allemaal wel mee’…
Dat is het grootste risico. Politieke instabiliteit door Russische en Amerikaanse beïnvloeding. Russische desinformatiecampagnes en Amerikaanse draaiboeken. Voor dat laatste is de VVD al vatbaar geworden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Requiem19 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:23:
Ik denk dat de kans om hieraan iets te doen achter ons ligt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Precies! Een Afd aan de macht met zo'n leger, zouden we niet moeten willen in Europa

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Bvanham
Afd komt niet aan de macht uiteindelijk en anders krijg je PVV regereringstaferelen. Maak je daar nog niet druk over. Het is aan de stemmers in Europa om te bewijzen dat extreem rechts geen plaats verdient in regeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bvanham schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:23:
Afd komt niet aan de macht uiteindelijk en anders krijg je PVV regereringstaferelen. Maak je daar nog niet druk over. Het is aan de stemmers in Europa om te bewijzen dat extreem rechts geen plaats verdient in regeringen.
Je weet wat de kiezer tegenwoordig doet? Veel vertrouwen heb ik er niet in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En dit is dus precies de houding waarom we geen onafhankelijke strijdkrachten in Europa hebben die afdoende afschrikwekkend effect uitstralen. Want met afstand het land met de grootste bevolking, grootste economie en juist de industriële capaciteiten, word zo enorm gewantrouwd dat niemand wou dat ze een sterk leger zouden hebben. Vervolgens zeggen alle kleinere Europese landen dan, tja als Duitsland toch geen groot leger heeft, dan is collectieve verdediging toch zinloos, dus doen wij het ook lekker niet. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:27:
En dit is dus precies de houding waarom we geen onafhankelijke strijdkrachten in Europa hebben die afdoende afschrikwekkend effect uitstralen. Want met afstand het land met de grootste bevolking, grootste economie en juist de industriële capaciteiten, word zo enorm gewantrouwd dat niemand wou dat ze een sterk leger zouden hebben. Vervolgens zeggen alle kleinere Europese landen dan, tja als Duitsland toch geen groot leger heeft, dan is collectieve verdediging toch zinloos, dus doen wij het ook lekker niet. :>
Het is wel iets complexer. De Duitse “baby boom” generatie is opgegroeid met een oorlogstrauma en schaamte over de rol van Duitsland in WO2. Duitsland als collectief heeft heel lang niet het zelfvertrouwen gehad om een eigen leger op te bouwen.

Daarnaast is de Amerikaanse aanwezigheid in Duitsland sinds WO2 altijd groot geweest. Wat de noodzaak van een groot eigen leger verminderde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 17:06
Vannacht dus weer drones boven Denemarken inclusief een luchtmachtbasis.

Hoe pijnlijk toont dit aan dat we volstrekt achterlopen op de feiten.

[ Voor 32% gewijzigd door renegrunn op 27-09-2025 11:37 ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:35
renegrunn schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:31:
Vannacht dus weer drones boven Denemarken inclusief een luchtmachtbasis.

Hoe pijnlijk toont dit aan dat we volstrekt achterlopen op de feiten.
Heb je daar misschien meer informatie over?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Spykie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:34:
[...]
Heb je daar misschien meer informatie over?
Oa op nu.nl
Weer drones gespot boven Denemarken, nu bij grootste luchtmachtbasis
En nos.nl:
Opnieuw drones boven Denemarken, nu boven luchtmachtbasis

Edit:
En hier een link naar een Deense krant met een blog er over:

https://jyllands-posten.d...-over-flyvestation-karup/

werkt bij jullie deze site? Ik kreeg alleen maar een blanco pagina: https://politiken.dk/ werkt nu wel 🤔

[ Voor 23% gewijzigd door duvekot op 27-09-2025 13:46 . Reden: deense link ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Joris748 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:47:
[...]

Het is wel iets complexer. De Duitse “baby boom” generatie is opgegroeid met een oorlogstrauma en schaamte over de rol van Duitsland in WO2. Duitsland als collectief heeft heel lang niet het zelfvertrouwen gehad om een eigen leger op te bouwen.

Daarnaast is de Amerikaanse aanwezigheid in Duitsland sinds WO2 altijd groot geweest. Wat de noodzaak van een groot eigen leger verminderde.
De Duitse strijdkrachten waren voor een groot deel van de Koude Oorlog, zo rond de 500.000 man in parate sterkte met nog meer dan een miljoen reservisten. Ze hadden twaalf gemechaniseerde divisies, meer dan 2000 tanks, 1000+ straaljagers en vormde het grootste parate leger in West-Europa. De Amerikanen hadden voor vrijwel de hele Koude Oorlog, niet eens de helft aan soldaten gestationeerd. Die hadden veel materieel opgeslagen hier, maar moesten de soldaten invliegen. Bij een verrassingsaanval waren ze dus veel te laat geweest, zonder het Duitse leger.

Afbeeldingslocatie: https://www.bundeswehr.de/resource/image/5021982/landscape_ratio16x9/2400/1350/ba51e226ec3057837bcfdd9981ad6289/0F129F2D847E71D269EF2B1F2427B9E2/bild-line-diagram-number-of-military-personnel-in-the-bundeswehr-from-1959-to-2014.png

Daarnaast moest het Duitse leger ook nog eens een paar van de moeilijkste vakken verdedigen. Zowel de vlaktes in het noorden als de Fulda gap. Voor elk vak stond een legerkorps, en de Duitsers hadden er vier.
Afbeeldingslocatie: https://www.bundeswehr.de/resource/image/5021980/landscape_ratio16x9/2400/1350/79c8b9001a2c888719f4179d11694b72/CDD3E9ADBD7FF6B090C7C7457FBA712D/bild-map-shows-the-combat-patrols-of-the-nato-allies-near-the-inner-german-border-during-the-cold-war.png

Daarnaast komt die oorlogsschuld pas in de jaren 1960 echt opzetten. Dat kwam omdat de babyboomers inmiddels volwassen aan het worden waren, en zich hardop afvroegen waarom het land werd geleid door een stelletje voormalige Nazi's of mensen die onder de Nazi's hadden gewerkt. Het Duitse leger was ondertussen allang in opbouw en bleef gehandhaafd, ook toen de babyboomers massaal carrière gingen maken, mede omdat de generatie erboven aardig was uitgehold en er nu ook nog wat mensen moesten opstappen omdat hun Nazi verleden onthuld werd.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:14
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:30:
De grote verliezers hier gaan zo ook de Amerikanen, Kremlin en ook de Franse regeringen worden. Die gaan allemaal aan invloed verliezen als Duitsland niet alleen zichzelf, maar ook andere Europese landen kan verdedigen. 
Met een sterk Duits leger onder de nucleaire paraplu van Frankrijk zie ik Frankrijk toch niet als verliezer qua invloed. Die 2 landen lijken mij wel een sterke basis te vormen in de EU, maar daarnaast zullen de andere landen ongetwijfeld hun rol in het geheel blijven houden.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:43
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is, maar er zijn in Denemarken boven een militair vliegveld, en nu ook boven Schiphol weer drones gesignaleerd. Waarom schieten we deze niet neer? Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze de drones naar de eigenaar willen volgen, maar daar lijkt ook geen sprake van te zijn...

Aan de technologie kan het niet liggen, de gemiddelde science-youtuber kan al een anti-drone-drone in elkaar zetten, dus ik mag hopen dat we daar inmiddels ook een professionele oplossing voor hebben.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10

Onbekend

...

ErikT738 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:25:
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is, maar er zijn in Denemarken boven een militair vliegveld, en nu ook boven Schiphol weer drones gesignaleerd. Waarom schieten we deze niet neer? Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze de drones naar de eigenaar willen volgen, maar daar lijkt ook geen sprake van te zijn...

Aan de technologie kan het niet liggen, de gemiddelde science-youtuber kan al een anti-drone-drone in elkaar zetten, dus ik mag hopen dat we daar inmiddels ook een professionele oplossing voor hebben.
Bij het neerschieten van iets komen brokstukken naar beneden toe wat ook schade kan veroorzaken.
Als de brokstukken mogelijk meer schade doen dan dat de drone zelf waarschijnlijk kan doen, is het verstandiger om de drone zelfstandig weg te laten vliegen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Onbekend schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:29:
[...]

Bij het neerschieten van iets komen brokstukken naar beneden toe wat ook schade kan veroorzaken.
Als de brokstukken mogelijk meer schade doen dan dat de drone zelf waarschijnlijk kan doen, is het verstandiger om de drone zelfstandig weg te laten vliegen.
Ik sanp de schade die veroorzaakt wordt. Het lijkt me toch ook heel belangrijk te weten wat voor drones het zijn . Zodat je kunt achterhalen wie erachter zit.

• ErikT738
Onbekend schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:29:
[...]

Zolang je het niet doet kan een vijand het theoretisch gezien naar de plek sturen waar het zo veel mogelijk schade doet. Dan liever brokstukken, lijkt mij. Als dat ding stil hangt boven een drukke plek zou je eventueel ook nog kunnen evacueren.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-10 20:18

Amphiebietje

In de blubber

ErikT738 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:52:
[...]

Zolang je het niet doet kan een vijand het theoretisch gezien naar de plek sturen waar het zo veel mogelijk schade doet. Dan liever brokstukken, lijkt mij. Als dat ding stil hangt boven een drukke plek zou je eventueel ook nog kunnen evacueren.
En het geeft minder brokstukken dan als zo'n drone moedwillig tegen een 787 wordt gevlogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Ik denk dat deze hier hoort:

Een Russische sub is in problemen gekomen bij Gibraltar en moest naar de oppervlakte om brandstof die in het ruim was gekomen in zee te pompen. Tot zover slecht onderhoud enzo. Wat het interessant maakt is dat deze sub bij de zwarte zee vloot hoort. Ik geloof niet dat er in de Middelandse zee nog pro Russische havens zijn om aan te meren dus deze zal door Turkse wateren moeten om weer bij de basis te komen. Als dat al lukt en de sub niet zover beschadigd is dat deze niet verder kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MijnCommentaar schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:43:
[...]

Ik sanp de schade die veroorzaakt wordt. Het lijkt me toch ook heel belangrijk te weten wat voor drones het zijn . Zodat je kunt achterhalen wie erachter zit.
Het worst case scenario: Je probeert die drone neer te halen, met schade en mogelijk slachtoffers op de grond als gevolg, maar de drone ontsnapt en de daders ook. Veel succes als je dat als minister in de Tweede Kamer probeert uit te leggen.

Iets beter: Je haalt die drone neer, met alle risico's van dien, maar het blijkt een el-cheapo drone van een willekeurige webshop, en je weet twee scholieren te arresteren. Het enige wat ze jou vertellen is dat "iemand" op internet hen een paar honderd euro in crypto beloofde als ze het nieuws zouden halen door die drone in de buurt van Schiphol te laten vliegen.

https://nos.nl/artikel/25...voor-pro-russische-hacker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 17:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is een risico van olie en gas ontginnen, transporteren,... in vage landen, oorlogsdreiging, dictaturen, politieke instabiliteit,... Een oil major doet aan spreiding in tientallen landen, wat ze in een land verliezen, verdienen ze in andere landen terug.

Vroeger kon Shell dankzij Nederlandse hoofdkantoor buitenlandse verliezen van de Nederlandse winst en belastingen aftrekken.
Maar over de circa 1 à 1,5 miljard euro winst die Shell Nederland elk jaar verdiende in de periode van 2016 tot 2018 is geen belasting betaald. Geen slimme truc of ontduiking, maar domweg het gebruiken van fiscale regels voor multinationals, bedacht in het kader van industrie-politiek om grote bedrijven naar Nederland te halen en hier te houden, want goed voor de economie en de werkgelegenheid.

Zulke bedrijven met hoofdkantoren in Nederland kunnen gebruikmaken van bijzondere aftrekposten: de liquidatieverliesregeling en de stakingsverliesregeling. Verliezen die geleden worden bij liquidatie of stopzetten van activiteiten in het buitenland zijn aftrekbaar.

Daarnaast zijn er kosten die het hoofdkantoor naar zich toe kan halen en verrekenen. "De aftrekpost is 100 procent legaal en 100 procent legitiem, want het staat gewoon in onze belastingwetten", zegt belastingexpert Van de Streek. Het fiscaal geluk geldt niet zonder meer voor alle bedrijven, want niet iedereen doet of kan doen wat Shell doet. "Je kan zeggen dat die regeling op het lijf geschreven is van Shell."

Om olie te zoeken, richt het Shell over de hele wereld dochterbedrijven op. Van de Streek: "Maar in bij wijze van spreken 99 van de 100 gevallen maken deze verlies, omdat er geen olie wordt gevonden." Daardoor heeft Shell veel buitenlandse verliezen die afgetrokken kunnen worden van de Nederlandse winst.
https://nos.nl/artikel/22...het-buitenland-10-miljard
Ze hebben hun hoofdkantoor naar Engeland verhuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Nu online
*knip*, hou het respectvol.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 27-09-2025 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 27-09-2025 21:40 ]

• MijnCommentaar
  • Nu online

[ Voor 159% gewijzigd door NMH op 27-09-2025 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Rusland is vooral met het testen van Europa bezig en overschrijdt daarbij ook de oostelijke grens van de EU. Getuige de dronemeldingen en het voorval met de MiG-31's in het luchtruim van Estland.

Een lezersreactie in een Amerikaanse krant (WP of NYT) wees mij erop dat Rusland ook vliegtuigen heel dicht bij Alaska laten rondvliegen. De Amerikaanse grens oversteken durft Rusland nog niet, maar de vliegbewegingen zijn verder onmiskenbaar.

De bron die de lezer hiervoor gaf was Time Magazine.

U.S. Fighter Jets Track Russian Warplanes Near Alaska as NATO Tensions Rise
North American Aerospace Defense Command (NORAD) fighter jets were sent to identify and intercept four Russian military planes detected off Alaska on Wednesday, the organization said Thursday.
Er wordt een Norad item gerefereerd. Die site is niet te bekijken. Ik interpreteer dat ze vanuit een EU adres niet is te zien. Zeker weten doe ik dit niet. Een tweaker in de VS zou dat kunnen checken.
The Russian aircraft remained in international airspace without entering U.S. or Canadian territory.

The incident, which comes as tensions rise over recent Russian incursions into NATO countries’ airspace, marks the third time in roughly a month and the ninth time this year that NORAD has reported Russian aircraft flying near Alaska.

NORAD said that Russian military activity in the stretch of international airspace known as the Alaskan Air Defense Identification Zone (ADIZ), where the planes were detected on Wednesday, is not a threat and occurs regularly.
Gevaar of niet komt de Amerikaanse luchtmacht wel steeds in actie om de bewegingen te beantwoorden. Die ADIZ is hierbij internationaal luchtruim dat door de VS wordt gemonitord:
It is monitored by the Alaska region of NORAD, a U.S. and Canadian defense organization that conducts aerospace warnings and control for North America. The ADIZ requires the identification of all aircraft for the sake of national security, NORAD said.

NORAD responded on Wednesday to the detection of the Russian military planes, two Tu-95s and two Su-35s, by sending an E-3 aircraft, four F-16 aircraft, and four KC-135 tankers to identify and intercept the planes.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• ErikT738
downtime schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:53:
Iets beter: Je haalt die drone neer, met alle risico's van dien, maar het blijkt een el-cheapo drone van een willekeurige webshop, en je weet twee scholieren te arresteren. Het enige wat ze jou vertellen is dat "iemand" op internet hen een paar honderd euro in crypto beloofde als ze het nieuws zouden halen door die drone in de buurt van Schiphol te laten vliegen.

https://nos.nl/artikel/25...voor-pro-russische-hacker
Ik bedoel, dat lijkt me een win. Als die tieners door krijgen dat er een redelijke pakkans is en dat de autoriteiten het serieus nemen dan denken ze misschien twee keer na voordat ze zoiets doen. Ja, het blijven tieners, maar toch.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat het risico op verkeerd vallende brokstukken erg groot is op een vliegveld, een paar drukke locaties buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ErikT738 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:39:
[...]

Overigens kan ik me niet voorstellen dat het risico op verkeerd vallende brokstukken erg groot is op een vliegveld, een paar drukke locaties buiten beschouwing gelaten.
Die munitie gaat niet vertikaal omhoog he? Moet je eens beelden bekijken van Gepards die Russische drones boven Oekraine neerhalen. Die munitie, voor zover het niet het doel raakt, komt kilometers verder neer.

Plus: Die drones vliegen natuurlijk niet altijd boven het vliegveld zelf. Die kunnen ook boven de aanvliegroutes voor veel problemen zorgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik kwam deze twee plaatjes tegen mbt het duiden van de schendingen van het luchtruim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO-3vOV7SJR-4DPhB-6BshSnQHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNJlN7DvMI06GYRthFn8Uxsw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT-sgMbqHhMe0FwZjSF5Ln648j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDT9tWhCBpbEzN5FZNAbbWC8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Shell heeft bloed aan z'n handen en moet zich diep, diep schamen dat ze hier hun naam voor lenen aan het Kremlin.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
downtime schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:09:
[...]

Die munitie gaat niet vertikaal omhoog he? Moet je eens beelden bekijken van Gepards die Russische drones boven Oekraine neerhalen. Die munitie, voor zover het niet het doel raakt, komt kilometers verder neer.

Plus: Die drones vliegen natuurlijk niet altijd boven het vliegveld zelf. Die kunnen ook boven de aanvliegroutes voor veel problemen zorgen.
Volgens mij is er wel een verschil tussen de Shahed drones die in Oekraïne worden neergehaald en een quad-copter die urenlang een vliegveld lam legt. Je hoeft natuurlijk niet gelijk met groot geschut aan te komen. Zo'n drone is bijvoorbeeld gewoon elektronisch uit te schakelen (zeker als het tieners met een consumentenmodel betreft) of met een eigen drone te onderscheppen. Het risico voor de mensen op de grond is dan minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
ErikT738 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:52:
[...]

Je hoeft hem niet kapot te schieten. Met een netdrone (die ze ook gebruiken) of jammer kan de drone gedwongen worden te landen zonder veel schade.

Misschien is er dan iets te vinden wie de eigenaar is en kan die aangepakt worden, veel te lafhartig gaan we er mee om, dit is ook een vorm van terreur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:39
Juup schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:27:
[...]

Shell heeft bloed aan z'n handen en moet zich diep, diep schamen dat ze hier hun naam voor lenen aan het Kremlin.
precies de rede dat ik al va ~1980 NOOIT meer bij shell heb getankt en nu ook géén shell laadpas heb.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Belangrijke dag vandaag. Moldova stemt vandaag een nieuwe regering. Het gaat om pro EU of pro Rusland. Moskou doet er ondertussen alles aan om de stem van de Moldaviërs te beïnvloeden. Moldova op haar beurt doet er weer alles aan om dat te stoppen. Complete Russische netwerken worden opgerold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bvanham schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:25:
[...]

Je hoeft hem niet kapot te schieten. Met een netdrone (die ze ook gebruiken) of jammer kan de drone gedwongen worden te landen zonder veel schade.

Misschien is er dan iets te vinden wie de eigenaar is en kan die aangepakt worden, veel te lafhartig gaan we er mee om, dit is ook een vorm van terreur.
Het was waarschijnlijk een ballon. Lastiger te jammen denk ik, en er zal ook geen eigenaar met afstandsbediening bij hebben gestaan.
asing schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:43:
Belangrijke dag vandaag. Moldova stemt vandaag een nieuwe regering. Het gaat om pro EU of pro Rusland. Moskou doet er ondertussen alles aan om de stem van de Moldaviërs te beïnvloeden. Moldova op haar beurt doet er weer alles aan om dat te stoppen. Complete Russische netwerken worden opgerold.

[YouTube: Moldova Finally Ends All Russian Ties]
Weet iemand wie achter dit kanaal zit? Velocity heeft ook een site, met onderaan "Professional journalism you can trust". Maar ik kan geen contactgegevens vinden, en het linkje achter het LinkedIn icoon is stuk. De videos bestaan uit stock footage, en de stem klinkt ook nogal generiek. Nergens is een persoon of affiliatie te zien. Bronvermeldingen zijn schaars en slecht uitgevoerd.

Ik krijg daardoor een beetje het gevoel dat het geen nieuwskanaal is, maar alleen een social media kanaal. Aangezien ze enkel over geopolitiek, oorlog en diplomatie rapporteren, word ik achterdochtig over wie daar achter zit en wat de intenties van die persoon of organisatie zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door TheZeroorez op 28-09-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
TheZeroorez schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:43:
Weet iemand wie achter dit kanaal zit? Velocity heeft ook een site, met onderaan "Professional journalism you can trust". Maar ik kan geen contactgegevens vinden, en het linkje achter het LinkedIn icoon is stuk. De videos bestaan uit stock footage, en de stem klinkt ook nogal generiek. Nergens is een persoon of affiliatie te zien. Bronvermeldingen zijn schaars en slecht uitgevoerd.

Ik krijg daardoor een beetje het gevoel dat het geen nieuwskanaal is, maar alleen een social media kanaal. Aangezien ze enkel over geopolitiek, oorlog en diplomatie rapporteren, word ik achterdochtig over wie daar achter zit en wat de intenties van die persoon of organisatie zijn.
De video stond in mijn feed, en aangezien ze vandaag stemmen vond ik het gepast om dat nog eens onder de aandacht te brengen. Het maakt uit voor de Russische invloed in de regio.

Als ik dan even fact-check, lijken er inderdaad 250 raids geweest met aanhoudingen:

https://www.themoscowtime...ssian-interference-a90587
https://www.euronews.com/...nrest-around-key-election
https://www.politico.eu/a...ssia-meddlers-maia-sandu/
https://apnews.com/articl...131335f44be2bb5f5d55f934d

Het uitzetten van Russische diplomaten was al eerder :

https://www.reuters.com/w...jail-sentence-2025-03-31/
https://www.politico.eu/a...ber-of-russian-diplomats/
https://www.bbc.com/news/world-europe-66320894

En Rusland "investeerde" vele miljoenen euro's om de bevolking om te kopen:

https://www.politico.eu/a...-interference-maia-sandu/

Misschien heb je gelijk en is het nieuws gefabriceerd met stock beelden en een AI stem, maar de inhoud lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
asing schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:20:
[...]

De video stond in mijn feed, en aangezien ze vandaag stemmen vond ik het gepast om dat nog eens onder de aandacht te brengen. Het maakt uit voor de Russische invloed in de regio.

Als ik dan even fact-check, lijken er inderdaad 250 raids geweest met aanhoudingen:

https://www.themoscowtime...ssian-interference-a90587
https://www.euronews.com/...nrest-around-key-election
https://www.politico.eu/a...ssia-meddlers-maia-sandu/
https://apnews.com/articl...131335f44be2bb5f5d55f934d

Het uitzetten van Russische diplomaten was al eerder :

https://www.reuters.com/w...jail-sentence-2025-03-31/
https://www.politico.eu/a...ber-of-russian-diplomats/
https://www.bbc.com/news/world-europe-66320894

En Rusland "investeerde" vele miljoenen euro's om de bevolking om te kopen:

https://www.politico.eu/a...-interference-maia-sandu/

Misschien heb je gelijk en is het nieuws gefabriceerd met stock beelden en een AI stem, maar de inhoud lijkt te kloppen.
Het ging me inderdaad niet om de inhoud van deze video of dat dit pro-russisch zou zijn. Het gaat me om kwaliteit en authenticiteit van de bron, in deze tijd moeten we waakzaam zijn voor slechte bronnen. Dat kan trouwens van beide kanten komen, of in het beste geval neutraal zijn.

Bij bronnen die als doel hebben te beïnvloeden kan ook correct gerapporteerd worden, waarbij selectie plaatsvindt of het 'bijmengen' van (mis)informatie om groepen bloot te stellen aan bepaalde content. En het schijnt dat dit - zelfs met gezonde skepsis - toch beïnvloedt. Check de laatste aflevering van de podcast van Huib Modderkolk voor wat inzichten hierin (Spotify, Volkskrant).

In Moldavië vinden inderdaad verkiezingen plaats en er staat daar behoorlijk wat op het spel. Zoals eerder gelinkt hier, bereidt Rusland mogelijk gewelddadige protesten voor, die plaats zouden moeten vinden na de verkiezingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheZeroorez schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:43:
[...]

Eerste indruk is gewoon standaard AI slop. Intenties? Clicks en het beetje aan inkomsten wat Youtube oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vladimir Putin will expand his war in Ukraine by attacking another European country, Volodymyr Zelenskyy has predicted, and accused Russia of recent drone incursions that he said were an attempt to test Nato’s defences.

Speaking in Kyiv after his meeting with Donald Trump at the UN in New York, the Ukrainian president said Russia was preparing for a bigger conflict. “Putin will not wait to finish his war in Ukraine. He will open up some other direction. Nobody knows where. He wants that,” he said.
De toon lijkt inmiddels toch wel wat te veranderen, waar eerst de visie van zowel Oekraïne als de NAVO was dat de rest van Europa wel veilig zat zolang de oorlog in Oekraïne nog in volle gang is en zonder Russische overwinning, lijkt Zelensky er nu wel van uit te gaan dat de oorlog wellicht sneller naar de rest van Europa overloopt, zelfs voordat het in Oekraïne beslecht is.

De drones van afgelopen week zijn wat dat betreft best zorgelijk, dit is namelijk ook hoe de aanval in Iran begon. Oké ze vliegen daar maar wat, maar Europa kan er niks tegen doen / heeft geen effectieve verdediging hiertegen. Straks hangt er een explosief onder en vliegen die drones tegen een radar, een antenne, een hoogspanningskabel, in een vliegtuigmotor etc.

En dan ben je de verdediging tegen reguliere aanvallen dus kwijt al voordat die beginnen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• asing
Nou, daar gaan we. Een overvloed aan bronnen meldt dat de pro-Europese partij flink aan het winnen is. Ondanks alle pogingen van Moskou om invloed te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qCNcWZWb_1XzX_FAr_Ed-rm9z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2l2Zi2QI8Jfab1RA6akHnqA.jpg?f=fotoalbum_large

Ze waren wat van plan maar ook dat mislukte:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Laat ik voor de volledigheid ook even deze tweet posten:

Moldova goes to the polls this Sunday in what officials in Chișinău and Brussels have called a “milestone on the European path.” Yet with opposition parties banned, observers blocked, and voters in key regions sidelined, the election looks less like a democratic contest and more like a forced pro-EU outcome.

Watchdogs can’t watch

The Moldovan Central Election Commission (CEC) this week denied accreditation to more than 30 international organizations and 120 observers from over 50 countries. Among those barred were Russian experts nominated to the OSCE’s official mission – a first in European electoral practice.

Moldova’s foreign ministry claimed the decision was taken “in line with national law.” The Patriotic Bloc, an opposition alliance, accused the authorities of deliberately creating an observer blackout. Its lawyers listed applications from reputable NGOs in Italy, Germany, France, Spain and the US that were ignored or rejected.

Moscow has called the move a “blatant breach” of OSCE commitments and summoned Moldova’s ambassador. The EU, usually vocal and critical of democracy standards in the region, has remained conspicuously silent.

Parties erased by decree

Elections are meant to let citizens decide. In Moldova, key players were simply removed from the ballot.

• On September 26, two days before the election, the Heart of Moldova party was suspended for 12 months by court order, accused of money laundering and illicit campaign finance. The CEC struck all Heart of Moldova candidates from the Patriotic Bloc’s list. Its leader, former Gagauzia governor Irina Vlah, called it “a political spectacle.”

• The same day, the CEC barred the Great Moldova party, led by Victoria Furtuna, citing undeclared foreign funding and links to the already banned SOR party. Furtuna had already been sanctioned by the EU in July for receiving support from fugitive oligarch Ilan Șor.

• In June 2023, the SOR Party itself, led by exiled businessman Ilan Shor, was dissolved by the Constitutional Court, accused of corruption and “threatening Moldova’s sovereignty.” Pro-EU Moldovan President Maia Sandu celebrated the ban as a victory against “a party created out of corruption and for corruption.” Opposition leaders called it the end of pluralism.

The bans come on top of sweeping new laws rushed through parliament this summer, allowing the government to strike “successor parties” of banned groups from the ballot and to bar their members from holding office for five years. The Venice Commission and OSCE warned such blanket exclusions could violate basic political rights.

Rivals under investigation, in exile or behind bars

Even where parties survive, their leaders have been sidelined.

• Igor Dodon, Moldovan president from 2016 to 2020, remains under criminal investigation for treason, illicit enrichment and the notorious “kuliok” bribery case. He claims the charges are fabricated, but has been under house arrest for much of the past two years.

• Marina Tauber, vice-chair of the outlawed SOR Party, is being tried in absentia after fleeing to Moscow in early 2025. Prosecutors are seeking a 13-year sentence for fraud and money laundering. Tauber insists the trial is political revenge for her role in anti-Sandu protests.

• Evghenia Gutsul, elected governor of the autonomous Gagauzia in 2023, was sentenced in August to seven years in prison for allegedly funneling Russian funds to the SOR Party. Her supporters protested outside the Chișinău courthouse as she declared the verdict “a sentence not on me, but on Moldovan democracy.” Russia called her jailing politically motivated; the EU has stayed silent.

With opposition leaders jailed, exiled or under investigation, Sandu’s PAS faces little organized challenge at the ballot box.

Transnistrian voters pushed aside

For Moldovan citizens in the breakaway region of Transnistria, the chance to vote has been slashed. In 2021, over 40 polling stations were opened for residents east of the Dniester. This year, just 12 stations were approved – all on government-controlled land, many kilometers from the demarcation line.

Days before the election, the CEC even relocated four of those sites further inland, citing security threats. The Interior Ministry warned of possible bomb scares and provocations in the “security zone.”

Critics call it voter suppression. Russia’s ambassador Oleg Ozerov described the changes as “unprecedented,” noting they were announced less than 48 hours before election day. Transnistrian authorities accused Chișinău of deliberately reducing turnout in a region that leans heavily toward opposition parties.

By contrast, more than 300 polling stations were opened abroad, including 73 in Italy, where the Moldovan diaspora numbers some 100,000, and only 2 in Russia, where the diaspora size is similar – a disparity that hints at the government’s priorities.

Democracy by emergency decree

This is not the first time Sandu’s government has pushed democratic boundaries. Since 2022, PAS has ruled under a rolling state of emergency, citing Ukraine’s conflict with Russia. Using these powers, the government shut down six television channels accused of spreading Russian propaganda, blocked Russian journalists from entering, and passed 13 laws tightening control over parties and candidates.

Reporters Without Borders and the OSCE have flagged concerns about media freedom and selective application of the law.

Brussels applauds, critics protest

Brussels has consistently praised Sandu’s government, calling Moldova “a success story” and advancing its bid for EU membership. Just this week, EU officials accused Moscow of “deeply interfering” in the elections through disinformation and illicit funding.

READ MORE: International lawyers highlight the persecution of the leader of Gagauzia in Moldova

But inside Moldova, the picture looks different: courts have been turned into campaign tools, whole parties have been erased, governors jailed, observers turned away. The Parliamentary Assembly of the Council of Europe has called for an “inclusive and fair” process for all citizens – diplomatic language for “don’t tilt the table.” The Venice Commission cautioned against blanket bans that undermine the right to be elected.

The bottom line

The vote is supposed to be about Moldova’s future, yet so much of the present has been quietly erased. The rivals that might have challenged PAS are gone, some behind bars, some in exile. The voters in Transnistria who might have shifted the balance face fewer polling stations than ever before. Even the observers whose job is to watch have been turned away. The EU will describe it as progress, a sign of a candidate state finding its democratic feet.

Inside Moldova, many see something else entirely: a coronation disguised as a contest, the latest act in a story where the script was written long before election day.
Moldova en het Kremlin lijken in een spagaat te zitten. Aan alle kanten lijkt het erop dat het Kremlin de financier is, en om die reden worden partijen geweerd en zijn er eigenlijk geen stembureau's in gebieden waar Moskou de overhand heeft, zoals in Rusland en Transnistrië. Ook werden toezichthouders niet toegelaten, en zeker de Russische niet.

Ik vind het veel, maar ik denk dat je misschien ook wel het uiterste moet doen om te zorgen dat je onder het juk van Moskou uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

@asing
Ergens ben ik niet heel verrast, maar wel opgelucht.

Ik vond het altijd wat apart dat Dodon en kornuiten, het patriottische blok, nog zo hoog stonden want met alle vluchtelingen en nieuws uit UA, tja, daar kan geen fake news echt tegenop. Plus dat de EU daar ook echt enorm hard aan de weg timmert. Als de EU zoveel moeite stak in landen die al lid zijn, zou iedereen Volt stemmen :+

En ik denk dat Sandu, en de mensen om haar heen natuurlijk ook, gewoon wel doorhebben hoe je anti-democratische machten verslaat die lak hebben aan de spelregels: zelf ook een beetje lak hebben aan de spelregels.

Het is niet geweldig en in een ideale wereld zijn het 100% vrije, doorzichtige verkiezingen waar iedereen mag stemmen en verkiesbaar mag zijn, maar zeker in MD weet je dan gewoon 100% zeker dat dat ook de laatste vrije verkiezingen zijn :X

En Sandu is ook wel gewoon serieus goed. Dat helpt natuurlijk ook. Ze krijgt echt wel dingen voor elkaar, misschien wat langzaam, maar een land als MD leiden en proberen los te weken van Rusland is dan ook echt wel hard-mode.

Ik grap wel eens met mijn vriendin uit MD dat ze hierna gewoon heel de EU moet gaan leiden :P

De 25 jaar oude Stefan Voda divin blijft nog even dicht, maar de Calarasi Legenda 7 mag wel open :9

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Moldavische president lijkt meerderheid te hebben behouden:

New York Times deelartikel
As of early Monday morning, 99 percent of the vote had been counted in Moldova, the government’s election tracker showed. About 50 percent of the vote had gone to the party of Ms. Sandu. That is a solid lead over the next highest party — the pro-Russian Patriotic Electoral Bloc, which came in next with just 24 percent of the vote.

[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 29-09-2025 07:09 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15
Goede zaak, en nu als project nummer 1, 2 en 3 de toetreding onderhandelen en regelen. Zowel van onze als hun kant. Laten zien hoe het leven van de Moldaviërs beter kan worden door EU investeringen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
SkiFan schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:52:
Goede zaak, en nu als project nummer 1, 2 en 3 de toetreding onderhandelen en regelen. Zowel van onze als hun kant. Laten zien hoe het leven van de Moldaviërs beter kan worden door EU investeringen.
Vooral toetreding regelen voor de volgende verkiezingen om Moskou geen kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

hneel

denkt er het zijne van

Begrijp ik nou goed dat de mensen in Transnistrië gewoon mee konden stemmen?
Ze willen een eigen republiekje, maar toch ook weer niet helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hneel schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:21:
Nou ja en nee. Sec beschouwd is Transnistrië niet erkend. Dus de mensen die er wonen zijn Moldavisch ingezetenen en hebben om die reden stemrecht.

Moldavië heeft dat onderkend en er waren maar liefst 4 stembureaus aan de westkant van de rivier. De mensen die wilden stemmen in Transnistrië moesten dus eerst het gebied uit.

Hetzelfde gebeurde in Rusland, waar een diaspora van 100.000 Moldaviërs is. Daar waren 2 stembureaus. Italië, met ongeveer evenveel diaspora, had er 17.

Met andere woorden, het deel van de stemmers wat het meest beïnvloed kon worden was min of meer uitgesloten van deelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:39
hneel schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:21:
Geef ze nu 2 mogelijkheden:
1) GRATIS enkeltje rusland en we zien je wel weer terug aan het front als corps
2) je gaat je NU netjes als Moldavier gedragen, zoniet alsnóg enkeltje, maar dan onder dwang.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Met overal boven Denemarken bijna dagelijks drones op dit moment heeft Denemarken inmiddels (een deel?) van haar reservisten opgeroepen voor inzet in eigen land.
Een aantal Deense soldaten is met spoed opgeroepen voor dienst in Denemarken op zondag.

Dit staat in een vertrouwelijke dagvaarding, waarvan TV 2 op de hoogte is.

De dagvaarding wordt gedaan met directe verwijzing naar de situatie met drones in het Deense luchtruim, aldus de dagvaarding, waar de soldaten de opdracht krijgen zich zo snel mogelijk te melden.

Het is niet mogelijk geweest om commentaar te krijgen van het Defensiecommando en TV 2 weet de exacte omvang van de oproepen niet. Volgens bronnen gaat het echter om een dienstplicht van een paar honderd soldaten.

Wat de omvang ook is, dringende oproepen zoals deze zijn zeer ongebruikelijk.

Dit is volgens Jacob Kaarsbo, die adviseur veiligheidsbeleid is en een verleden heeft als hoofdanalist bij de Deense defensie-inlichtingendienst.

- Het getuigt van het feit dat we ons in een volkomen buitengewone situatie bevinden. Daarom zien we ook deze buitengewone maatregelen. Ik kan me niet herinneren dat ik er eerder over heb gehoord, zegt Jacob Kaarsbo.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens mij is dit vanwege de aanstaande EU-top in Kopenhagen, de reservisten kunnen namelijk de beveiligingstaken overnemen terwijl de beroepsmilitairen het luchtruim in de gaten houden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
XWB schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:01:
Volgens mij is dit vanwege de aanstaande EU-top in Kopenhagen, de reservisten kunnen namelijk de beveiligingstaken overnemen terwijl de beroepsmilitairen het luchtruim in de gaten houden.
Het lijkt niet om een geplande inzet te gaan voor de EU top, maar om een plotselinge noodoproep. Maar het hangt er vast mee samen. Je kunt je trouwens wel afvragen hoe verstandig het is om een EU top door te laten gaan als je luchtruim compleet geïnfiltreerd is en er geen controle meer is over de veiligheid en toegang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Brazos Niet gepland, maar dat komt omdat de problemen omtrent de drones relatief recent zijn. Ik gok dat er een evaluatie heeft plaatsgevonden en dat de conclusie was dat de EU-top kwetsbaar is. Ook Nederland gaat helpen met de beveiliging, dus het wordt in elk geval serieus genomen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Brazos schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:22:
[...]
als je luchtruim compleet geïnfiltreerd is en er geen controle meer is over de veiligheid en toegang.
Vind je dit niet iets wat overdreven?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Spykie schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:27:
[...]

Welk deel vind je overdreven? Volgens mij vliegen er al dagenlang drones in Denemarken op plekken waar dat zeker niet de bedoeling is, waarvan ze niet weten waar ze vandaan komen, van wie ze zijn, wie ze bestuurt, waarom ze er zijn, wat voor types het zijn, en ze ze ook niet kunnen tegenhouden of uitschakelen.

Onder zo'n drone kan ook een wapen of explosief hangen, als je die niet kunt tegenhouden kun je toch niet de veiligheid van aanwezigen garanderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Spykie schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:27:
[...]

‘Compleet’ kun je over twisten, maar als ze boven een luchtmachtbasis hangen vind ik dit vrij pijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Brazos schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:55:
[...]

Welk deel vind je overdreven?
Ik vind het overdreven om een EU top niet door te laten gaan door wat drones. Je moet je niet gek laten maken, en al helemaal niet laten intimideren.

Wat gaat er gebeuren denk je? Dat Rusland een paar drones met explosieven richting die top stuurt? Gaat niet gebeuren. Maar van mij mogen ze, dat versnelt hopelijk de besluitvorming om Rusland harder aan te gaan pakken.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:36
Brazos schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:55:
[...]
Welk deel vind je overdreven? Volgens mij vliegen er al dagenlang drones in Denemarken op plekken waar dat zeker niet de bedoeling is, waarvan ze niet weten waar ze vandaan komen, van wie ze zijn, wie ze bestuurt, waarom ze er zijn, wat voor types het zijn, en ze ze ook niet kunnen tegenhouden of uitschakelen.

Onder zo'n drone kan ook een wapen of explosief hangen, als je die niet kunt tegenhouden kun je toch niet de veiligheid van aanwezigen garanderen?
Ze kunnen ze wel tegenhouden, maar dan ga je je F35s gebruiken wat veel kost als drones verder geen dreiging lijken te zijn. Zeker omdat je dan het risico loopt dat een raket of de drone zelf neerstort op een plek waar hij schade kan veroorzaken. Je wilt dus een goedkopere manier om die drones uit te schakelen en daar wordt nu naar gekeken.

Niet handig dus dat zulke systemen niet al aan de grens staan, maar ook weer niet net doen of er niets tegen deze drones te doen is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:29:
[...]

Ze kunnen ze wel tegenhouden, maar dan ga je je F35s gebruiken wat veel kost als drones verder geen dreiging lijken te zijn. Zeker omdat je dan het risico loopt dat een raket of de drone zelf neerstort op een plek waar hij schade kan veroorzaken. Je wilt dus een goedkopere manier om die drones uit te schakelen en daar wordt nu naar gekeken.

Niet handig dus dat zulke systemen niet al aan de grens staan, maar ook weer niet net doen of er niets tegen deze drones te doen is.
Dit zijn geen Gerbera of Geran drones meer, maar een slagje kleiner. Vaak niet eens zichtbaar op de meeste radars, een F35 gaat je niet meer helpen en kan hier weinig tegen doen. Als ze deze dingen konden uitschakelen dan hadden ze dat wel gegaan, ze laten echt niet voor hun plezier wapens boven hun legerinstallaties vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Brazos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:16:
[...]

Dit zijn geen Gerbera of Geran drones meer, maar een slagje kleiner. Vaak niet eens zichtbaar op de meeste radars, een F35 gaat je niet meer helpen en kan hier weinig tegen doen. Als ze deze dingen konden uitschakelen dan hadden ze dat wel gegaan, ze laten echt niet voor hun plezier wapens boven hun legerinstallaties vliegen.
Vraag me dan wel af waarom we het hier dan wel kunnen met de speelgoed drones.
https://www.defensie.nl/a...ven-den-haag-uit-de-lucht

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:27:
[...]

Vraag me dan wel af waarom we het hier dan wel kunnen met de speelgoed drones.
https://www.defensie.nl/a...ven-den-haag-uit-de-lucht
Speelgoed drones zijn waarschijnlijk vrij makkelijk uit te schakelen door de radio signalen te overstemmen of na te bootsen en de controle daarmee over te nemen of af te nemen, maar drones uit de oorlog in Oekraïne werken soms met glasvezelkabels, daar ga je met een radiosignaal niets tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:36
Brazos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:46:
[...]
Speelgoed drones zijn waarschijnlijk vrij makkelijk uit te schakelen door de radio signalen te overstemmen of na te bootsen en de controle daarmee over te nemen of af te nemen, maar drones uit de oorlog in Oekraïne werken soms met glasvezelkabels, daar ga je met een radiosignaal niets tegen doen.
De drones hier waren echt niet met glasvezelkabels. Sowieso zou je dan makkelijk kunnen kijken waar ze vandaan bestuurd werden. Ga er maar van uit dat deze via radio-signalen werden verstuurd.
Punt blijft alleen dat je je moet afvragen wat beter is, zo'n drone in de gaten houden en laten vliegen, of tonnen verspillen om hem uit de lucht te halen met ook nog het risico op grote schade op de grond.Waarschijnlijk zal in het laatste geval de impact voor ons veel groter zijn en het daarmee voor rusland juist een reden zou zijn om er meer te sturen. Het probleem is dus niet zozeer het uit de lucht halen van zo'n drone, maar vooral dat dat met lage kosten op een gecontroleerde manier moet. En die manieren hebben we nog voldoende en niet op de goede plekken staan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 15:25
[...]

Ik vermoed niet dat de drones die boven Denemarken rondvliegen glasvezeldrones zijn, anders hadden ze wel glasvezel kabels gevonden.

Vind het toch wel bijzonder dat dit blijkbaar al dagen achtereen kan gebeuren. Zitten we als het westen nou echt te slapen? In de afgelopen 3.5 jaar hadden we wel meer praktijk voorbeelden vanuit Oekraine mogen toepassen/ontwikkelen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 10:46
redwing schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:57:
[...]
Punt blijft alleen dat je je moet afvragen wat beter is, zo'n drone in de gaten houden en laten vliegen, of tonnen verspillen om hem uit de lucht te halen met ook nog het risico op grote schade op de grond.Waarschijnlijk zal in het laatste geval de impact voor ons veel groter zijn en het daarmee voor rusland juist een reden zou zijn om er meer te sturen. Het probleem is dus niet zozeer het uit de lucht halen van zo'n drone, maar vooral dat dat met lage kosten op een gecontroleerde manier moet. En die manieren hebben we nog voldoende en niet op de goede plekken staan.
Los van mogelijke schade op de grond geef je de tegenstander natuurlijk ook een hoop informatie over je mogelijkheden om drones uit de lucht te halen en daar dan weer op te counteren. Het kan dus ook een tactische overweging zijn om een drone te laten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yayxqdKh6ST5N4azyT5YWp5dF-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5sPtXAcZSOtowXADDeIVIxn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsouGoTx2VlZlqEgYD1FiWD04Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6v0qd2HH76en1IPAkU77kwc.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam deze poster nog tegen op mijn vakantie in Indonesië. Bijzonder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:05
PASware schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:58:
[...]

Ik vermoed niet dat de drones die boven Denemarken rondvliegen glasvezeldrones zijn, anders hadden ze wel glasvezel kabels gevonden.

Vind het toch wel bijzonder dat dit blijkbaar al dagen achtereen kan gebeuren. Zitten we als het westen nou echt te slapen? In de afgelopen 3.5 jaar hadden we wel meer praktijk voorbeelden vanuit Oekraine mogen toepassen/ontwikkelen.
In de Deense pers heeft men het over 3 schepen die in de buurt waren als er drones werden gesignaleerd. 2 schepen uit de Russische schaduwvloot, en 1 Noors schip, de Oslo Carrier 3. Danwatch heeft links gevonden tussen de eigenaar van de Oslo Carrier en de Russische paramilitaire groep RSB en de FSB.
Sommige internationale persdiensten hebben het Deense verhaal overgenomen.

Uit het artikel van France24
One of the main problems is that it is almost impossible to prevent ships – even those flying under the Russian flag – from entering national waters. This is due to the maritime law of “the right of innocent passage”, which prevents national authorities or the coast guard from interfering with passing ships unless they have reasonable grounds to suspect the vessel is being used to commit a crime.

Proving that a vessel has been used for hostile drone operations is very difficult, Lott said. “Unless they are caught red-handed.”
Vertaald uit het artikel van Danwatch
The director of Bulkship Management in Kaliningrad is a Russian citizen who still lives in Kaliningrad and has been part of the company for 19 years. Although the Russian website no longer exists, his email address appears on Bulkship’s Norwegian website, where he is described as responsible for recruitment. His name is not mentioned anywhere on the website, but Danwatch is aware of his identity.

The Russian director’s LinkedIn profile also shows a direct relationship with the owner of Russia’s oldest paramilitary group, RSB Group. The owner has been personally sanctioned by the US for being close to the Russian intelligence service FSB, and Danwatch’s research shows that the owner has also previously worked for the FSB.
https://www.france24.com/...t-to-russia-suspect-ships
https://danwatch.dk/drone...sisk-paramilitaer-gruppe/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:17

flessuh

Set sail for fail!

Arator schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:26:
[...]

In de Deense pers heeft men het over 3 schepen die in de buurt waren als er drones werden gesignaleerd. 2 schepen uit de Russische schaduwvloot, en 1 Noors schip, de Oslo Carrier 3. Danwatch heeft links gevonden tussen de eigenaar van de Oslo Carrier en de Russische paramilitaire groep RSB en de FSB.

[...]

[...]

Die schepen zullen toch niet naast de plekken liggen waar de drones gespot zijn, dus de drones hebben een eind(je) moeten vliegen. Vooral in het geval van militaire installaties zou je toch verwachten dat er direct op gereageerd wordt.

Eerlijk gezegd als ik met mijn drone boven een luchtmachtbasis vlieg verwacht ik deze niet terug te krijgen als in verstoord of neergehaald. Heel vreemd dat dit gewoon meerdere keren kan gebeuren.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:18

DropjesLover

Dit dus ->

Arator schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:26:
[...]

[...]

[...]

Je kan prima de schepen in de gaten houden of escorteren, en zodra er een drone van opstijgt die meer dan 100m van het schip gaat, neerschieten...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
PASware schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:58:
[...]

*knip*, graag wat meer onderbouwing bij dergelijke speculatie.

[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 30-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:05
flessuh schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]

Die schepen zullen toch niet naast de plekken liggen waar de drones gespot zijn, dus de drones hebben een eind(je) moeten vliegen. Vooral in het geval van militaire installaties zou je toch verwachten dat er direct op gereageerd wordt.

Eerlijk gezegd als ik met mijn drone boven een luchtmachtbasis vlieg verwacht ik deze niet terug te krijgen als in verstoord of neergehaald. Heel vreemd dat dit gewoon meerdere keren kan gebeuren.
In Denemarken (Groenland uitgezonderd) is de afstand tot elk punt en de zee minder of gelijk aan 52km. Het vliegveld van Kopenhagen ligt vlak langs de Øresund. Daarom dat de brug naar Malmö de laatste kilometers (kant Denemarken) een tunnel is.
Het Deense platteland (op Jutland) is zo goed als leeg. Ga je kijken naar de grootste steden qua inwoners in Denemarken, heb je op plaats 5 al een stad die in België of Nederland als een (grotere) provincieplaats wordt gezien.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 30-09-2025 17:45 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 30-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 30-09-2025 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Probeer dit eens :

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En nu mag Oekraïne toch Tomahawks inzetten, eindelijk. Ziet ernaar uit alsof Poetin net op tijd Trump iets te hard tegen de schenen heeft geschopt :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 26-10 12:39
Borromini schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:43:
En nu mag Oekraïne toch Tomahawks inzetten, eindelijk
Bron?
Pagina: 1 ... 128 ... 131 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid