De enige rode lijn voor Westerse landen zou soldaten moeten zijn. Zelensky heeft volgens mij altijd alleen om spullen gevraagd nooit militairen.
Dit helpt natuurlijk ook niet echt.....
How the West is helping Russia to fund its war on Ukraine
Since the start of that invasion in February 2022, Russia has made more than three times as much money by exporting hydrocarbons than Ukraine has received in aid allocated by its allies.
Alles wat daar mee verdiend wordt gaat natuurlijk niet direct naar de oorlogduvekot schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:17:
[...]
[Afbeelding]
En het klinkt leuk, maar "we" kunnen niet zo snel afscheid nemen van Russische fossiele energie. Wereldwijd niet, ook omdat het een wereldwijde markt is, met dus waterbed effecten. Wij kopen de olie en raffineren die niet, nu doet India dat voor ons...
Plus dat een groot deel eerste jaren lopende contracten waren.
Kijk naar de verhouding in 2024, dan is het echt wel anders.
[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 30-05-2025 08:45 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Je kunt het ook omdraaien; rusland blijft de energie leveren aan het Westen, waarbij het Westen er vervolgens de economie mee draaiende houdt en daar vervolgens aan Oekraïne te sponsoren oorlogsmaterieel/-materiaal mee kan bekostigen. Recent kwam ik onderstaand artikel tegen over Gazprom, en het lijkt erop dat de nog aanwezige grote handelsvolumes niet per definitie betekenen dat de winst gelijk is gebleven.duvekot schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:17:
[...]
[Afbeelding]
...
This sharp imbalance caused Gazprom Neft’s gross profit to plunge by more than half to just 82.2 billion rubles. Operating profit from sales also saw a catastrophic collapse, decreasing 4.3 times to 17.8 billion rubles. After taxes, the company’s net loss ballooned to 29.1 billion rubles—compared to a 45.9 billion ruble post-tax profit in Q1 2024.
This marks the first time since 2021 that Gazprom Neft has published quarterly RSBU results. From 2022 through 2024, no such data was publicly released—part of a broader trend of concealment within Russian state-linked corporations amid mounting financial instability.
...
The loss of energy profits translates to a diminished ability to fund the war machine, subsidize propaganda, and maintain internal economic control.
russia is bleeding its golden goose try. 87% drop in oil companies profitis 1Q Y/Y
— Sven-Erik Volberg (@volberg.bsky.social) 22 mei 2025
Dit gezegd hebbende; ik kan een overstap naar alternatieve bronnen voor energie alleen maar toejuichen (fossiel dan wel hernieuwbaar), en je kunt je afvragen of hier over de hele linie voldoende op wordt ingezet. Verdere afbouw van russische fossiele brandstof mag wat mij betreft prioriteit krijgen.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Ik wil hier wel even een kritische noot bij plaatsen. De cijfers in de grafiek vergelijken omzet met donaties - die dus feitelijk neerkomen op winst. Dat is meestal niet hoe je dat soort dingen doet.duvekot schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:17:
In vredestijd is Rusland behoorlijk afhankelijk van opbrengsten uit fossiele brandstoffen, om de economie draaiende te houden. Zo goed als dat Nederland in tijden dreef op de gasbel van Slochteren, is Rusland alleen maar een significante economische factor door haar fossiele industrie. De baten gaan dus niet alleen naar de oorlogsindustrie, maar, eigenlijk, naar alle facetten van de economie. Of, zouden moeten. Ik begrijp dat Rusland op dit moment vrij karig omspringt met diens verantwoordelijkheden als overheid buiten hun ambities in Oekraïne.
Wat het plaatje ook niet verteld is hoe de EU afhankelijkheid van Rusland steeds verder aan het afbouwen is. Afhankelijkheid van Rusland wordt steeds verder teruggedrongen - hoewel, en dat ben ik met de BBC eens, dat wat mij betreft veel te langzaam gaat.
Dat omzet en winst niet hetzelfde zijn, laat @Drum goed zien. Het verleggen van de supply chains; de prijssancties; de sabotage vanuit Oekraïne vragen allemaal hun tol.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
https://energyandcleanair...el-exports-and-sanctions/
Men schat in dat de olieproductie van Rusland gemiddeld 15 dollar per vat kost. Bij een prijslimiet van 60 dollar per vat, is er dus nog 45 dollar over om andere zaken te bekostigen.
Op basis van gegevens van afgelopen april kocht de EU 50% van al het LNG wat Rusland produceerde, Pijplijn-gas 37% en ruwe olie 6% van alles wat Rusland produceerde.
Van de top 5 EU-landen die uit Rusland inkochten, kocht Hongarije voor 197 miljoen euro en Slowakije voor 155 miljoen euro aan ruwe olie. Hongarije kocht voor 176 miljoen euro en Slowakije voor 54 miljoen euro aan pijplijn-gas.
Frankrijk kocht voor 371 miljoen, België 157 miljoen en en Spanje 144 miljoen euro aan Russische LNG.
Hongarije is natuurlijk een lastig land van de EU, maar Frankrijk is een West-Europees land die wat mij betreft de import van Russische LNG gemakkelijk zou kunnen verminderen.
Men schat in dat de olieproductie van Rusland gemiddeld 15 dollar per vat kost. Bij een prijslimiet van 60 dollar per vat, is er dus nog 45 dollar over om andere zaken te bekostigen.
Op basis van gegevens van afgelopen april kocht de EU 50% van al het LNG wat Rusland produceerde, Pijplijn-gas 37% en ruwe olie 6% van alles wat Rusland produceerde.
Van de top 5 EU-landen die uit Rusland inkochten, kocht Hongarije voor 197 miljoen euro en Slowakije voor 155 miljoen euro aan ruwe olie. Hongarije kocht voor 176 miljoen euro en Slowakije voor 54 miljoen euro aan pijplijn-gas.
Frankrijk kocht voor 371 miljoen, België 157 miljoen en en Spanje 144 miljoen euro aan Russische LNG.
Hongarije is natuurlijk een lastig land van de EU, maar Frankrijk is een West-Europees land die wat mij betreft de import van Russische LNG gemakkelijk zou kunnen verminderen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Is dat per dag/maand?Onbekend schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:33:
https://energyandcleanair...el-exports-and-sanctions/
Dat was het totaal van de maand april 2025.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ondertussen in Kyiv:
Graham, Blumenthal meet with Zelensky in Ukraine
Iets wat ze de tijdens zijn vorige presidentschap wel deden.
Ondertussen kunnen de Russen gewoon doorgaan met tijdrekken .. en zaken frustreren .. en zijn die twee weken ruimte die Trump ze gegeven had ook nog niet voorbij...
En de druk vanuit Rusland op Oekraïne aan de grenzen in Sumy wordt ook steeds groter ...
Graham, Blumenthal meet with Zelensky in Ukraine
Fijn ... Blijkbaar is er nog steeds brede steun voor extra sancties tegen RuslandSens. Lindsey Graham (R-S.C.) and Richard Blumenthal (D-Conn.) met with Ukrainian President Volodymyr Zelensky on Friday after a wave of Kremlin attacks last weekend.
The three leaders discussed a legislative initiative to strengthen U.S. sanctions against Russia and ongoing peace negotiations according to Zelensky’s office.
Maar blijkbaar willen ze niet tegen Trump in gaan ..Despite 82 co-sponsors for Graham’s bill, lawmakers said they will wait to put the bill on the floor until President Trump approves of harsher measures.
Iets wat ze de tijdens zijn vorige presidentschap wel deden.
Ondertussen kunnen de Russen gewoon doorgaan met tijdrekken .. en zaken frustreren .. en zijn die twee weken ruimte die Trump ze gegeven had ook nog niet voorbij...
En de druk vanuit Rusland op Oekraïne aan de grenzen in Sumy wordt ook steeds groter ...
Het is eigenlijk diep triest. Rusland had gewoon een Noorwegen kunnen zijn.
Zo lang er voldoende vlees voor de molen is, zal dit blijven gebeuren. Maar ja wij in Europa worden zwakker en zwakker bij iedere verkiezing. We zijn in een (desinformatie) oorlog met Rusland die onze vrijheid en democratie willen vernietigen en ze zijn aan het winnen. De VS is al om, Polen is op weg, Duitsland amper om de AFD heen.Yakolev schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:58:
De snelheid waarmee Rusland terrein wint begint weer toe te nemen (aldus DeepState). Het is in het grote plaatje nog altijd niet veel, maar wellicht een beetje zorgwekkend dat er weer een opwaartse trend is maar tegelijkertijd de Russische verliezen (volgens UA) stukken lager zijn dan maanden terug.
[Twitter]
[Afbeelding]
We kunnen het wel hebben over de verliezen , maar die doen er voor Rusland helemaal niet toe.
Wij slapen nog altijd.
Wat er vandaag in Polen gebeurde, daar baalde ik wel van. Maar bedenk ook dat het in Roemenië de goede kant op is gevallen. Duitsland is vooralsnog een krachtige aanjager van de EU reactie geworden. We staan zeker onder druk. Wie zich wat verdiept in Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie is zich hiervan bewust. Wat ik wel denk is dat hoe langer we dit volhouden hoe meer kans we hebben om onze tegenmaatregelen in stelling te brengen en meer weerbaar te worden.CornermanNL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Zo lang er voldoende vlees voor de molen is, zal dit blijven gebeuren. Maar ja wij in Europa worden zwakker en zwakker bij iedere verkiezing. We zijn in een (desinformatie) oorlog met Rusland die onze vrijheid en democratie willen vernietigen en ze zijn aan het winnen. De VS is al om, Polen is op weg, Duitsland amper om de AFD heen.
We kunnen het wel hebben over de verliezen , maar die doen er voor Rusland helemaal niet toe.
Wij slapen nog altijd.
Zal het genoeg zijn? Daarvoor is het te vroeg om nu te kunnen zeggen. Van een ding ben ik wel zeker. We slapen niet meer. Hier en daar een regering die wat na-ijlt, en dan die voortdurende druk vanuit Rusland. Ik wacht wat dat betreft ook op een analyse van hoe de verkiezingen in Polen zijn verlopen zoals ze zijn verlopen.
Maar op het functionele niveau gebeurt er veel. Zoals bijvoorbeeld de integratie van Oekraïne in de Europese defence industrial base. De dame die het onderstaande stuk heeft geschreven heeft haar support bij Philips O'Brien, de bekende historicus. Ook dit verhaal moet verteld worden:
Ukraine’s Integration Into the European Defence Industrial Base
https://substack.com/home/post/p-164050282
Edit: deze er nog even bij, gerefereerd in bovenstaande blog, wel een lap tekst [PDF]:
INTEGRATED ARSENALS? MAPPING DEFENCE INDUSTRIAL RELATIONS BETWEEN EUROPE AND UKRAINE
Tekenen zijn nog pril, toegegeven, maar vanuit mijn optiek is de beweging zeker ingezet.
Bovendien de steun voor de EU - Standard Eurobarometer 103 - Spring 2025, even door de ruis van de nationale verkiezingen heen kijkend, laat een positieve trend zien en overstijgt die van Nationale overheden:
/f/image/1bfr94txeno5GNZ6Vx1OXHWH.png?f=fotoalbum_large)
Een positieve houding jegens de EU vindt veel meer weerklank dan een negatieve houding:
/f/image/atJDkiV9mveGwbz93SGNVfp1.png?f=fotoalbum_large)
Dat elementen in nationale overheden, waarom eigenlijk? eigenbelang?, het belang van de EU bagatelliseren of de EU bekritiseren is daarom wel opmerkelijk. De lange termijn trend laat een grotere invloed van de EU zien. Juist in deze tijden is eenheid onze beste verdediging. Ik denk dat we dus over de schermutselingen heen moeten kijken naar de lange termijn trend. En een beetje vertrouwen houden. En zijn heel veel mensen die willen dat alles de goede kant opvalt.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 02-06-2025 22:14 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat is wel het gevaarlijke van bijv Duitsland die zich gaat bewapenen, dan hebben ze over een paar jaar net een goed leger staan, komt AFD aan de macht. Nu zie je ook in Polen dat het net de verkeerde kant op valt waardoor er een enorm probleem ontstaat.CornermanNL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Zo lang er voldoende vlees voor de molen is, zal dit blijven gebeuren. Maar ja wij in Europa worden zwakker en zwakker bij iedere verkiezing. We zijn in een (desinformatie) oorlog met Rusland die onze vrijheid en democratie willen vernietigen en ze zijn aan het winnen. De VS is al om, Polen is op weg, Duitsland amper om de AFD heen.
Wij slapen nog altijd.
Playstation 5
Ik vrees eerlijk gezegd hetzelfde een beetje voor Oekraïne. Nu hebben zowel polen als Oekraïne een grafhekel aan Russen, maar daarmee stopt het goede nieuws ook wel een beetje.Stylze schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:35:
[...]
Dat is wel het gevaarlijke van bijv Duitsland die zich gaat bewapenen, dan hebben ze over een paar jaar net een goed leger staan, komt AFD aan de macht. Nu zie je ook in Polen dat het net de verkeerde kant op valt waardoor er een enorm probleem ontstaat.
Ik luisterde net naar Boekestijn om de dag even vrolijk te beginnen.
Het valt me op dat er nog steeds over het Suwalski Gap wordt gesproken als iets dat heel moeilijk te verdedigen valt, dit lijkt me toch lang niet meer het geval? Er zijn toch veel berichten geweest dat Kalinigrad wordt leeggetrokken door Rusland?
Dus waarom wordt dit niet omgedraaid, het Suwalski Gap kunnen we makkelijk controleren, zeker met Polen dat de boel goed aan het versterken is de komende jaren.
Het valt me op dat er nog steeds over het Suwalski Gap wordt gesproken als iets dat heel moeilijk te verdedigen valt, dit lijkt me toch lang niet meer het geval? Er zijn toch veel berichten geweest dat Kalinigrad wordt leeggetrokken door Rusland?
Dus waarom wordt dit niet omgedraaid, het Suwalski Gap kunnen we makkelijk controleren, zeker met Polen dat de boel goed aan het versterken is de komende jaren.
Omdat je daar geen strategische diepte hebt, zal het altijd een zwak punt blijven. Je krijgt daar nooit zo snel verdedigingsmiddelen aangevoerd, dan aanvaller aanvalsmiddelen. Je kunt dus alleen achteraf reageren.gustaveau schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:50:
Ik luisterde net naar Boekestijn om de dag even vrolijk te beginnen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Praten over de Suwalski Gap kan ook een diplomatieke functie hebben. rusland zal niet graag een volledige oorlog met de NAVO beginnen, zelfs niet als de VS zich afzijdig zouden houden.Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:55:
Omdat je daar geen strategische diepte hebt, zal het altijd een zwak punt blijven. Je krijgt daar nooit zo snel verdedigingsmiddelen aangevoerd, dan aanvaller aanvalsmiddelen. Je kunt dus alleen achteraf reageren.
Maar een klein stukje proberen te pakken past wel bij ze. Alle Baltische staten zijn daar kwetsbaar voor en de Suwalski Gap is het meest kwetsbaar. Dus het is voor de NAVO van belang om zich groot te maken. Te laten zien dat een kleine actie niet tot de mogelijkheid behoort maar dat het meteen een grote oorlog zal worden.
Precies dit en ook precies de reden dat de Baltische staten militair nauwelijks verdedigbaar zijn.Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:55:
[...]
Omdat je daar geen strategische diepte hebt, zal het altijd een zwak punt blijven. Je krijgt daar nooit zo snel verdedigingsmiddelen aangevoerd, dan aanvaller aanvalsmiddelen. Je kunt dus alleen achteraf reageren.
Tenzij je daar permanent honderduizenden soldaten, parate voertuigen, vliegtuigen en de gehele logistieke operatie hebt. Maar dat is praktisch niet mogelijk.
1e stap om het Suwalski Gap te sluiten is om Koningsberg bij Polen of Litouwen te trekken.phicoh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Praten over de Suwalski Gap kan ook een diplomatieke functie hebben. rusland zal niet graag een volledige oorlog met de NAVO beginnen, zelfs niet als de VS zich afzijdig zouden houden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Make Prussia exist again.YakuzA schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:55:
[...]
1e stap om het Suwalski Gap te sluiten is om Koningsberg bij Polen of Litouwen te trekken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan nog niet, want je zet dan je hele strijdmacht direct binnen bereik van zowat alle wapens die de Russen hebben. Niet erg verstandig.Requiem19 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:11:
Tenzij je daar permanent honderduizenden soldaten, parate voertuigen, vliegtuigen en de gehele logistieke operatie hebt. Maar dat is praktisch niet mogelijk.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
gewoon daar een oefening houden langs de grenzen, met soldaten van diverse grote landen als Duitsland, Frankrijk, polen, eng... etc etc.phicoh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Praten over de Suwalski Gap kan ook een diplomatieke functie hebben. rusland zal niet graag een volledige oorlog met de NAVO beginnen, zelfs niet als de VS zich afzijdig zouden houden.
Maar een klein stukje proberen te pakken past wel bij ze. Alle Baltische staten zijn daar kwetsbaar voor en de Suwalski Gap is het meest kwetsbaar. Dus het is voor de NAVO van belang om zich groot te maken. Te laten zien dat een kleine actie niet tot de mogelijkheid behoort maar dat het meteen een grote oorlog zal worden.
Als.... áls zie die doodschieten hebben ze écht stront... en dat gaat putin niet durven.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is ook het idee achter de permanente stationering van een aantal soldaten uit de VS daar?Hansieo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:26:
[...]
gewoon een oefening houden met soldaten van diverse grote landen als Duitsland, Frankrijk, polen, eng... etc etc.
Als.... áls zie die doodschieten hebben ze écht stront... dat dat gaat putin niet durven.
Lithuanian Defense Minister Laurinas Kasciunas said that the American military battalion will remain in the Baltic country indefinitely and not until the end of 2025 as previously planned, local media reported Thursday.
Kasciunas stated that he has been reassured by US officials that the deployment of forces will remain unchanged beyond 2025.
PSN
De AFD is wel een enge partij ja. Echte Nazi apologeten in die partij. Verbijsterend.Stylze schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:35:
[...]
Dat is wel het gevaarlijke van bijv Duitsland die zich gaat bewapenen, dan hebben ze over een paar jaar net een goed leger staan, komt AFD aan de macht. Nu zie je ook in Polen dat het net de verkeerde kant op valt waardoor er een enorm probleem ontstaat.
Královecký kraj! Of het Královec gebied als onderdeel van TsjechiëYakuzA schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:55:
1e stap om het Suwalski Gap te sluiten is om Koningsberg bij Polen of Litouwen te trekken.
Wikipedia: Královec Region
Verder heb je het stukje (Kaliningrad) waar Rusland nog wel eigen voet aan de grond heeft, en aan de andere kant het stukje in het Noord-Westen van Belarus - wat militair gezien eigenlijk ook tegenwoordig de facto Rusland is (zie bijvoorbeeld European Parliment: Russia-Belarus military cooperation (PDF)). Van beide kanten kan je dus redelijk makkelijk een aanvalsgolf organiseren. Het stukje land verdedigen is uitermate lastig (aangezien je ook van twee kanten aangevallen kan worden - en is dat met drones nu veel en veel lastiger)
--edit
Verder heb je gewoon de verschillende NAVO battle-groups in de Oostelijke landen. Zowel in de drie Baltische Staten als vervolgens naar het zuiden via Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije. Kan je daarmee alles tegen houden, nee. Maar het is wel een stuk krachtiger dan een Dutchbat bij Srebrenica.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_136388.htm
[ Voor 15% gewijzigd door Qwerty-273 op 03-06-2025 22:43 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zo werkt dit onder Trump, degene die het meest gecompromitteerd is krijgt de taak toegewezen:
https://www.telegraph.co....aganda-unit-kremlin-ties/
🇺🇸🤔 A senior official who dismantled the US government’s Russian disinformation unit is married to a Russian woman with links to the Kremlin, - The Telegraph Darren Beattie has provoked alarm within the State Department since being appointed in February for his ardent pro-Russian views.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 4 juni 2025
https://www.telegraph.co....aganda-unit-kremlin-ties/
PSN
Trump is niet blij met wat UKR uitsteekt in RU.
Volgens het Witte Huis was Trump niet vooraf op de hoogte van de Oekraïense drone-aanval op Russische bommenwerpers. Volgens Keith Kellogg heeft de aanval het risico op een escalatie verhoogd. Versta: Trump is niet gelukkig met de aanval, maar houdt zich (voorlopig) in om de actie te bekritiseren.
— Bert De Vroey (@bertdevroey.bsky.social) 4 juni 2025
[ Voor 8% gewijzigd door brecht_vb op 04-06-2025 12:11 ]
Lees, Putin is niet blij met deze actie en heeft dat doorgegeven aan zijn oranje marionet.
Oekraine weet dondersgoed dat het geen positieve impact had gehad op de succesratio van deze actie, als ze de VS hierover hadden ingelicht...
Oekraine weet dondersgoed dat het geen positieve impact had gehad op de succesratio van deze actie, als ze de VS hierover hadden ingelicht...
Ik denk zelf dat de CIA prima op de hoogte was en wellicht zelfs meegeholpen heeft. Maar ik denk dat de CIA redelijk zelfstandig opereert en dat Trump en zijn regering echt niet op de hoogte gehouden wordt van alle lopende operaties in het veld. Alleen al voor 'plausible deniability' en zo.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Tja, waarom zou je agent Krasnov willen inlichten over een aanval op het land van zijn handler?brecht_vb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:10:
Trump is niet blij met wat UKR uitsteekt in RU.
[Bluesky]
Die Kash Patel staat aan het hoofd van de CIA en die man is een complete Maga wappie.Fiber schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:33:
Ik denk zelf dat de CIA prima op de hoogte was en wellicht zelfs meegeholpen heeft. Maar ik denk dat de CIA redelijk zelfstandig opereert en dat Trump en zijn regering echt niet op de hoogte gehouden wordt van alle lopende operaties in het veld. Alleen al voor 'plausible deniability' en zo.
Hij bracht comics uit voor kinderen waar Trump afgebeeld wordt als een super Hero die de wereld moet beschermen tegen Hillary Clinton en Pelosi.
Dus ik twijfel er sterk aan of ze de Oekraïners geholpen hebben met deze operatie.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Kash patel is de voorzitter van de FBI, John Ratcliffe is de directeur van de CIAC00P schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:03:
[...]
Die Kash Patel staat aan het hoofd van de CIA en die man is een complete Maga wappie.
Hij bracht comics uit voor kinderen waar Trump afgebeeld wordt als een super Hero die de wereld moet beschermen tegen Hillary Clinton en Pelosi.
Dus ik twijfel er sterk aan of ze de Oekraïners geholpen hebben met deze operatie.
Het meest bijzondere vind ik dat Trump niet gewoon de vloer aanveegt met Putin n.a.v. de opmerking dat Rusland op de aanval zal moeten reageren. Rusland valt al ruim drie jaar constant civiele doelen en zelfs direct burgers aan en dan is een aanval op militaire basissen ineens een reden om te reageren... Wat gaat hij voor straf doen? Ook ineens militaire doelen aanvallen?
Het feit dat überhaupt geen reactie volgde vlak na de aanvallen, geeft al genoeg aan over zijn standpunt m.i.HCMarX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:39:
Het meest bijzondere vind ik dat Trump niet gewoon de vloer aanveegt met Putin n.a.v. de opmerking dat Rusland op de aanval zal moeten reageren. Rusland valt al ruim drie jaar constant civiele doelen en zelfs direct burgers aan en dan is een aanval op militaire basissen ineens een reden om te reageren... Wat gaat hij voor straf doen? Ook ineens militaire doelen aanvallen?
Dat is geen toeval, maar het herhalen van een narratief. Rusland is een slachtoffer, op zijn minst hebben beide schuld, moet zich verdedigen tegen de Navo en nazi's etc. Dat proberen ze met herhaling op semi-subtiele wijze bij iedereen over te brengen. Veel mensen zijn daar gevoelig voor en er niet bewust van. Dat is ook wat Trump hier doet, en zijn ontbijtgranen met zijn gezwam over escalatie.HCMarX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:39:
vergeet daarbij niet dat Trump zijn modus operandi is om mensen die zich tegen hem verzetten te straffen en nog eens te straffen als ze zich blijven verzetten. De schuld ligt in zijn wereld dan altijd bij de persoon die zich aan het verzetten was.Brazos schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Dat is geen toeval, maar het herhalen van een narratief. Rusland is een slachtoffer, op zijn minst hebben beide schuld, moet zich verdedigen tegen de Navo en nazi's etc. Dat proberen ze met herhaling op semi-subtiele wijze bij iedereen over te brengen. Veel mensen zijn daar gevoelig voor en er niet bewust van. Dat is ook wat Trump hier doet, en zijn ontbijtgranen met zijn gezwam over escalatie.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
https://www.theguardian.c...-russia-nuclear-war-fears
As Vladimir Putin pledges to retaliate against Ukraine for last weekend’s unprecedented drone attack, Kremlin advisers and figures around Donald Trump have told the US president that the risk of a nuclear confrontation is growing, in an attempt to pressure him to further reduce US support for Ukraine.
Rusland is een dusdanige slag toegebracht dat het N-woord weer ter sprake begint te komen, mooi!
As Vladimir Putin pledges to retaliate against Ukraine for last weekend’s unprecedented drone attack, Kremlin advisers and figures around Donald Trump have told the US president that the risk of a nuclear confrontation is growing, in an attempt to pressure him to further reduce US support for Ukraine.
Rusland is een dusdanige slag toegebracht dat het N-woord weer ter sprake begint te komen, mooi!
Trump is gewoon een narcistische opportunistische windvaan, niemand die aan de goede kant staat heeft wat aan dat sujet...HCMarX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:39:
Weer? Ze doen niet anders dan praten over 'het n-woord' daar dag in dag uit. Als de zon opkomt 's ochtends dan zijn de kansen voor nucleaire Armageddon alweer gestegen in Moskou. Idioten zeggen idiote dingen, ongeacht wat Oekraïne nu wel of niet doet.gustaveau schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:33:
https://www.theguardian.c...-russia-nuclear-war-fears
De NAVO heeft nooit een Russische vliegbasis aangevallen.Brazos schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Dat is geen toeval, maar het herhalen van een narratief. Rusland is een slachtoffer, op zijn minst hebben beide schuld, moet zich verdedigen tegen de Navo en nazi's etc. Dat proberen ze met herhaling op semi-subtiele wijze bij iedereen over te brengen. Veel mensen zijn daar gevoelig voor en er niet bewust van. Dat is ook wat Trump hier doet, en zijn ontbijtgranen met zijn gezwam over escalatie.
De Russische veiligheid is alleen maar verslechterd sinds de invasie van Oekraïne.
Inmiddels is er wel een reactie, het is gewoon hun eigen schuld:CasterTroy schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:45:
[...]
Het feit dat überhaupt geen reactie volgde vlak na de aanvallen, geeft al genoeg aan over zijn standpunt m.i.
Bron, in de laatste regels als je geen zin hebt het hele stuk te lezen.“They gave Putin a reason to go in and bomb the hell out of them last night,” US President Donald Trump told reporters aboard Air Force One late on Friday.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Is Trump niet bekend met wat Rusland de afgelopen 2 jaar heeft gedaan? Of wie deze oorlog is begonnen?
Trump doet krasse uitspraken, en zijn achterban vindt het geweldig, wie houdt hem tegen? Wie roept hem ter verantwoording? En zijn achterban vindt dat geweldig.emeralda schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:17:
Is Trump niet bekend met wat Rusland de afgelopen 2 jaar heeft gedaan? Of wie deze oorlog is begonnen?
Mooie ontwikkeling, als ze voet bij stuk houden. De kans dat Wilders de huidige koers inzake de steun aan Oekraïne in de weg zit, is hiermee een heel stuk kleiner geworden. Hopelijk komt er na de volgende verkiezing een minister die hierin een grotere voortrekkersrol gaat spelen.
VVD sluit samenwerking met PVV uit: 'Geert Wilders is een wegloper' #video
— RTL Nieuws (@rtl.nl) 9 juni 2025
[ Voor 18% gewijzigd door jdh009 op 09-06-2025 21:06 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ja, maar zolang hij denkt dat er commerciële kansen zijn, lijkt het hem weinig te kunnen schelen. Hij roept al tijden dat Oekraïne volledig in puin ligt, alsof verdere steun zinloos zou zijn. Als hij echt vrede wilde, had hij Rusland wel harder aangepakt of zich tenminste uitgesproken tegen hun agressie, in plaats van dat te normaliseren of zelfs goed te keuren dat ze harder optreden zodra Oekraïne zich verdedigt.emeralda schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:17:
Hij leest nauwelijks iets en woont amper veiligheidsbriefings bij, terwijl Biden die in zijn tijd vrijwel dagelijks ontving en ook serieus nam. Trump waait mee met wie hij het laatst spreekt, wat hem makkelijk beïnvloedbaar maakt, maar zijn kernteam is pro-Russisch te noemen. De Russische media doen soms alsof ze hem prijzen, maar dat is vooral toneel. Als hij iets doet dat goed uitkomt voor Rusland, krijgt hij een schouderklopje, maar verder wordt hij net zo goed belachelijk gemaakt. Poetin ook trouwens. Die bespotte hem regelmatiug, en ook Kasparov zegt letterlijk dat hij gewoon om Trump lacht en hem als instrument gebruikt.
Na hun (op een na laatste) laatste telefoongesprek dacht Trump dat er een soort staakt-het-vuren was afgesproken, terwijl Russische media meteen duidelijk maakten dat dat nergens op sloeg. Fiona Hill (voormalig Rusland-adviseur) beschrijft ook hoe Trump in eerdere gesprekken door Poetin werd bespeeld. Hij herkende geen dreiging, miste de toespelingen, en kwam er daarna uit met het idee dat het ‘een geweldig gesprek’ was. Volgens haar had hij geen idee wat er werkelijk gezegd was.
Zijn vrouw is geliefd in Rusland volgens Poetin, zei Trump: https://uk.news.yahoo.com...rumps-nude-190000869.html
https://www.independent.c...kraine-call-a9195951.html
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Trump schijnt vrijwel nooit bij dagelijkse briefings van inlichtingendiensten te zijn, omdat hij ze maar saai vind. Verder schijnen ze nu meer plaatjes te gebruiken of het meer te presenteren zoals op Fox News, zodat Trump misschien eens komt of oplet.emeralda schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:17:
Als dat ook maar een klein beetje klopt, tja wat denk je nu zelf?
Hij heeft gewoon geen idee waar hij het over heeft en ik ben er een beetje klaar mee om nog te pretenderen dat hier een of ander meesterplan achter zit. Het schijnt ook niet acceptabel te zijn om Trump ooit tegen te spreken of hem überhaupt iets uit te leggen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Deze week zal de grens van 1 miljoen overschreden worden. Wat een verspilling van mensenlevens en materialen alleen voor de arrogantie van 1 poppetje (en misschien zijn kring van vertrouwelingen). Wanneer houd het op.
zie bold...jdh009 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Ja, maar zolang hij denkt dat er commerciële kansen zijn, lijkt het hem weinig te kunnen schelen. Hij roept al tijden dat Oekraïne volledig in puin ligt, alsof verdere steun zinloos zou zijn. Als hij echt vrede wilde, had hij Rusland wel harder aangepakt of zich tenminste uitgesproken tegen hun agressie, in plaats van dat te normaliseren of zelfs goed te keuren dat ze harder optreden zodra Oekraïne zich verdedigt.
Hij leest nauwelijks iets en woont amper veiligheidsbriefings bij, terwijl Biden die in zijn tijd vrijwel dagelijks ontving en ook serieus nam. Trump waait mee met wie hij het laatst spreekt, wat hem makkelijk beïnvloedbaar maakt, maar zijn kernteam is pro-Russisch te noemen. De Russische media doen soms alsof ze hem prijzen, maar dat is vooral toneel. Als hij iets doet dat goed uitkomt voor Rusland, krijgt hij een schouderklopje, maar verder wordt hij net zo goed belachelijk gemaakt. Poetin ook trouwens. Die bespotte hem regelmatiug, en ook Kasparov zegt letterlijk dat hij gewoon om Trump lacht en hem als instrument gebruikt.
Na hun (op een na laatste) laatste telefoongesprek dacht Trump dat er een soort staakt-het-vuren was afgesproken, terwijl Russische media meteen duidelijk maakten dat dat nergens op sloeg. Fiona Hill (voormalig Rusland-adviseur) beschrijft ook hoe Trump in eerdere gesprekken door Poetin werd bespeeld. Hij herkende geen dreiging, miste de toespelingen, en kwam er daarna uit met het idee dat het ‘een geweldig gesprek’ was. Volgens haar had hij geen idee wat er werkelijk gezegd was.
Zijn vrouw is geliefd in Rusland volgens Poetin, zei Trump: https://uk.news.yahoo.com...rumps-nude-190000869.html
https://www.independent.c...kraine-call-a9195951.html
Ik ga er zélf van uit, dat de russen scherpe Jeffrey Epstein "feestjes" foto's hebben, want er waren natuurlijk rijke russen aanwezig, en dat verklaard álles.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat kan goed zijn, daar Trump laat mee hebben, maar dat wordt afgedaan als fake news en gemaakt met AI.Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]
zie bold...
Ik ga er zélf van uit, dat de russen scherpe Jeffrey Epstein "feestjes" foto's hebben, want er waren natuurlijk rijke russen aanwezig, en dat verklaard álles.
Dat gaat niet werken.
Als het wat langer geleden is hebben ze misschien de negatieven nog...brecht_vb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:50:
[...]
Dat kan goed zijn, daar Trump laat mee hebben, maar dat wordt afgedaan als fake news en gemaakt met AI.
Dat gaat niet werken.
Wanneer dat poppetje dood is of van zijn troon gestoten wordt (en dan Den Haag bezoeken mag)...Bvanham schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:18:
Deze week zal de grens van 1 miljoen overschreden worden. Wat een verspilling van mensenlevens en materialen alleen voor de arrogantie van 1 poppetje (en misschien zijn kring van vertrouwelingen). Wanneer houd het op.
[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 10-06-2025 09:22 ]
Maar echt hebben doet hij ze ook niet 100%, als hij, Trump, het echt had gewild had ie Oekraïne al veel destructiever schade kunnen toebrengen.Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]
zie bold...
Off-topic maar voordat dit gebeurd staat er met vrij grote kans iemand klaar met dezelfde ideologie. Het stopt pas als verandering van binnenuit komt, lees volksopstandig/staatsgreep/oid.klaw schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Wanneer dat poppetje dood is of van zijn troon gestoten wordt (en dan Den Haag bezoeken mag)...
Het stopt niet, niet zo lang wij in Europa ons niet realiseren dat Rusland door blijft gaan omdat het moet doorgaan. Er zijn nieuwe win gebieden nodig.klaw schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Wanneer dat poppetje dood is of van zijn troon gestoten wordt (en dan Den Haag bezoeken mag)...
Dus het stopt als Rusland uit Oekraïne verdreven is en wij onze verdediging op orde hebben. Anders niet.
De Russische bevolking is al ruim 100 jaar onder dictatoriaal bewind, sinds Lenin in 1917.SirMemeAlot schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:25:
[...]
Off-topic maar voordat dit gebeurd staat er met vrij grote kans iemand klaar met dezelfde ideologie. Het stopt pas als verandering van binnenuit komt, lees volksopstandig/staatsgreep/oid.
En onder de Tsaren daarvoor was het ook niet bepaald een democratie.
Nee, van 5 generaties dictatoriale onderdrukking kan je domweg weinig meer verwachten.
Russen zijn gewoon afgestompt, fatalistisch, wat betreft alles buiten hun eigen lokale cirkeltje/bubble, laat staan politiek.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Klopt, het is in Rusland heel gebruikelijk om te zeggen dat je niets met politiek hebt of je er niet mee wilt bemoeien. Wat mij opvalt, is dat die houding zó diep is ingesleten dat veel mensen zich er niet eens meer bewust van zijn. Ze houden automatisch afstand van alles wat politiek is, deels uit veiligheid, deels omdat ze het gevoel hebben dat het toch niets uitmaakt. Dat zie je ook terug op militair vlak: deelname gebeurt vaak zonder dat er veel vragen worden gesteld over het doel of de rechtvaardiging ervan. Na generaties van onderdrukking is die reflex van volgzaamheid en terugtrekking diep verankerd geraakt. Dat leidt ertoe dat veel Russen zich fatalistisch opstellen tegenover alles buiten hun directe leefomgeving, vooral als het om politieke verandering gaat. In zo’n systeem word je vroeg of laat gedwongen te kiezen tussen meelopen of geïsoleerd raken. In Rusland ben je of de pester, of de gepeste.DropjesLover schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:10:
[...]
De Russische bevolking is al ruim 100 jaar onder dictatoriaal bewind, sinds Lenin in 1917.
Nee, van 5 generaties dictatoriale onderdrukking kan je domweg weinig meer verwachten.
Russen zijn gewoon afgestompt, fatalistisch, wat betreft alles buiten hun eigen lokale cirkeltje/bubble, laat staan politiek.
[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 11-06-2025 09:38 ]
Ik verwacht dat ook zeer zeker niet. Ik zeg alleen dat de dood van Putin niks gaat veranderen aan het huidige Rusland. Ik acht de kans dat een gemiddelde Rus het wat kan interesseren wie er aan de macht zit zolang zij maar goed kunnen leven. We zien binnen onze allianties al hoe makkelijk democatische waarden aan de kant gezet worden door 1 president zonder dat er veel poeha over gemaakt wordt.DropjesLover schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:10:
[...]
De Russische bevolking is al ruim 100 jaar onder dictatoriaal bewind, sinds Lenin in 1917.
Ik ben het met je eens. Hoewel heel soms kan er bij sterfgevallen toch andere wind gaan waaien. Chroetsjov was na Stalin toch wel een flinke wending. Maar ik denk dat er voldoende engnekken klaarzitten om Putin te vervangen.SirMemeAlot schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Ik verwacht dat ook zeer zeker niet. Ik zeg alleen dat de dood van Putin niks gaat veranderen aan het huidige Rusland. Ik acht de kans dat een gemiddelde Rus het wat kan interesseren wie er aan de macht zit zolang zij maar goed kunnen leven. We zien binnen onze allianties al hoe makkelijk democatische waarden aan de kant gezet worden door 1 president zonder dat er veel poeha over gemaakt wordt.
De populariteit van bv Navalny laat denk ik wel zien dat er heus wel iets broeit bij veel Russen.. maar zie dat vuurtje en wil voor vernieuwing maar eens aan te wakkeren. Het wordt letterlijk doodgeslagen. En dan nog in het midden gelaten hoeveel beter Navalny geweest zou zijn, niemand zal het meer weten.
Ik heb geen hoop dat er snel van binnenuit onrust en opstand ontstaat in Rusland. Hoe deze oorlog wel tot een einde gaat komen weet ik natuurlijk ook niet, maar de kans dat de EU hier een hoofdrol in zal moeten spelen lijkt wel voor de hand te liggen.
Vraag is wie de beoogde opvolger is. Dat kon natuurlijk weleens interessant worden als er een soort van stammenstrijd losbarst.
Die is er bewust niet. Want dat is meteen een bedreiging die vervolgens verwijderd dient te worden. Al dan niet door moord als in diskrediet brengen of opsluiten niet afdoende is. Dat is het probleem dat je krijgt als je de adel vermoord, maar de machtsstructuren niet aanpast. Nu kan iedereen in principe Tsaar worden, dus is iedereen een bedreiging...MikeyMan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:55:
Vraag is wie de beoogde opvolger is. Dat kon natuurlijk weleens interessant worden als er een soort van stammenstrijd losbarst.
[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-06-2025 20:25 ]
Toch wel pijnlijk om te zien...
Dat doen ze trouwens ook voor verschillende andere landen.jdh009 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:48:
Toch wel pijnlijk om te zien...
[YouTube: MARCO RUBIO: US State Dept. Congratulates Russian People on Russia Day]
Voor Rusland kun je hier klikken:
https://www.state.gov/releases/2025/06/russia-national-day
Wat trouwens klopt, vast ook benoemd in de video, is dat Rubio geen gevoel voor moraal kent:
As they continue to build on their aspirations. Juist, zo kun je een poging tot volledige annexatie ook noemen ja"The United States remains committed to supporting the Russian people as they continue to build on their aspirations for a brighter future."
Dat zit wel Schnorr.
Zweden snap ik nog wel, maar volgens hun eigen wetgeving is Rusland een foreign adversary (onder Executive Order 13873), national security threat (volgens o.a. de FCC), aggressor state (volgens congresresoluties over Oekraïne), malicious cyber actor (volgens FBI, NSA en CISA vanwege onder meer SolarWinds, NotPetya, verkiezingsinmenging en meer) en juridisch sanctiedoelwit onder OFAC. Niet bepaald een vriend die je even feliciteert...Stukfruit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 01:39:
[...]
Dat doen ze trouwens ook voor verschillende andere landen.
Voor Rusland kun je hier klikken:
https://www.state.gov/releases/2025/06/russia-national-day
Wat trouwens klopt, vast ook benoemd in de video, is dat Rubio geen gevoel voor moraal kent:
[...]
As they continue to build on their aspirations. Juist, zo kun je een poging tot volledige annexatie ook noemen ja
Die valt voor de huidige regering helaas alvast af als reden om zoiets niet te doen.
Dat zit wel Schnorr.
Trump en Putin hebben weer eens met elkaar gebeld .. want Putin moest hem natuurlijk wel feliciteren (en ik vraag me af of Putin nog een opmerking over zijn perade (geen spel fout .. zo noemt Trump heeft zelf) heeft gegeven.
Maar .. het ging voornamelijk over Iran natuurlijk .. en blijkbaar kwam Ukraine ook nog even aan bod:
https://www.axios.com/202...uclear-talks-iran-kremlin
En ik denk dat iemand Trump een nieuw horloge of nieuwe kalender moet geven voor zijn verjaardag .. want zijn twee weken termijn van een tijdje terug is natuurlijk ook al lang voorbij.
Of Graham moet het wachten ook zat zijn ...en zijn voorstel maar eens door de Senaat heen haalt.
Maar .. het ging voornamelijk over Iran natuurlijk .. en blijkbaar kwam Ukraine ook nog even aan bod:
https://www.axios.com/202...uclear-talks-iran-kremlin
Voor wie zich afvraagt .. waarom 22 Juni ...Quote: Putin told Trump Russia is ready to continue direct negotiations with Ukraine after June 22, Ushakov said.
Wikipedia: Operation BarbarossaOperation Barbarossa[g] was the invasion of the Soviet Union by Nazi Germany and several of its European Axis allies starting on Sunday, 22 June 1941, during World War II.
En ik denk dat iemand Trump een nieuw horloge of nieuwe kalender moet geven voor zijn verjaardag .. want zijn twee weken termijn van een tijdje terug is natuurlijk ook al lang voorbij.
Of Graham moet het wachten ook zat zijn ...en zijn voorstel maar eens door de Senaat heen haalt.
De Ayatollah zouden naar Moskou zijn gevlucht, net als Assad.
Waarschijnlijk met een dikke zak geld.
Tegenvaller voor Putin, wie staat nu nog aan hun kant? Belarus, noord Korea en Amerika?
https://x.com/JayinKyiv/status/1933956207477170687
Tegenvaller voor Putin, wie staat nu nog aan hun kant? Belarus, noord Korea en Amerika?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Trump heeft wat meer over Ukraine in zijn post over het belletje van Putin:
/f/image/kYmnVsNkISmAsveC677RFMto.png?f=fotoalbum_large)
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/114683261634430212
/f/image/kYmnVsNkISmAsveC677RFMto.png?f=fotoalbum_large)
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/114683261634430212
Dit vind ik weinig geloofwaardig.C00P schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:50:
De Ayatollah zouden naar Moskou zijn gevlucht, net als Assad.
Nota daarbij is wel dat RU veel drones, en zelfs shaheds dacht ik, zelf produceert.
Straks produceert RU zoveel raketten dat het IR kan bevoorraden. (RU wou wrsch zelfstandige productie om deze situatie de baas te kunnen.)
Daar gaat RU voorzichtig mee zijn want dat is een reden voor US om zich harder tegen RU te keren.
Geen idee wat China met die clusterfuck zou doen.
Beetje speculatie hier, maar het is niet gek ver weg.
Daar gaat RU voorzichtig mee zijn want dat is een reden voor US om zich harder tegen RU te keren.
Geen idee wat China met die clusterfuck zou doen.
Beetje speculatie hier, maar het is niet gek ver weg.
Met mijn moderatorpetje op wil ik speculeren hier graag ontmoedigen
. Maar ook bij mijzelf is de vraag de afgelopen dagen regelmatig in het hoofd langsgekomen wat de impact van de Israël-Iran situatie op de Rusland-Oekraïne oorlog kan zijn.
Was zelf al van plan om gericht in de media te kijken naar effecten hiervan en wil dat jullie ook vragen. Een ding viel mij de afgelopen dagen op. Als over de bondgenoten van Iran wordt gesproken gaat het vooral over de proxies, Hezbollah in Libanon, de Houthi's in Jemen en Hamas in Gaza. Rusland heb ik in die evaluaties niet betrokken zien raken. Of ik kijk niet goed.
Naar de letter zouden we Rusland ook niet als bondgenoot van Iran kunnen beschouwen. Beide mogendheden hebben momenteel gedeelde belangen, en hebben zakelijke overeenkomsten. Vertrouwen doen ze elkaar niet.
Maar ondanks dit staat deze verstandsrelatie nu wel onder druk. Ik kan daarbij het nodige verzinnen, maar het liefst zie ik hier de bevestigingen uit de media er over terug. Willens en wetens maakt deze Rusland-Iran as de twee conflicten afhankelijk van elkaar. Dit is natuurlijk geen nieuws, want dat ving al aan met de overval van Hamas in Israel.
Dus op zoek naar haarscheurtjes in de Rusland-Iran relatie. En laten we hierbij in dit topic de focus houden op de belangen van Rusland. Voor wie wat meer de diepte in wil over Iran hebben we in UKR nog De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
P.S. Zou Iran het voor elkaar krijgen de olieprijs te laten stijgen, dan speelt dit Rusland weer in de kaart.
Was zelf al van plan om gericht in de media te kijken naar effecten hiervan en wil dat jullie ook vragen. Een ding viel mij de afgelopen dagen op. Als over de bondgenoten van Iran wordt gesproken gaat het vooral over de proxies, Hezbollah in Libanon, de Houthi's in Jemen en Hamas in Gaza. Rusland heb ik in die evaluaties niet betrokken zien raken. Of ik kijk niet goed.
Naar de letter zouden we Rusland ook niet als bondgenoot van Iran kunnen beschouwen. Beide mogendheden hebben momenteel gedeelde belangen, en hebben zakelijke overeenkomsten. Vertrouwen doen ze elkaar niet.
Maar ondanks dit staat deze verstandsrelatie nu wel onder druk. Ik kan daarbij het nodige verzinnen, maar het liefst zie ik hier de bevestigingen uit de media er over terug. Willens en wetens maakt deze Rusland-Iran as de twee conflicten afhankelijk van elkaar. Dit is natuurlijk geen nieuws, want dat ving al aan met de overval van Hamas in Israel.
Dus op zoek naar haarscheurtjes in de Rusland-Iran relatie. En laten we hierbij in dit topic de focus houden op de belangen van Rusland. Voor wie wat meer de diepte in wil over Iran hebben we in UKR nog De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
P.S. Zou Iran het voor elkaar krijgen de olieprijs te laten stijgen, dan speelt dit Rusland weer in de kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 15-06-2025 13:40 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Verwijderd
Ik lees hier al heel lang mee.Kitano schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:29:
Maar wel vijftien doden en tientallen gewonden bij grote Russische aanval op Kyiv...
https://www.nu.nl/spannin...ische-aanval-op-kyiv.html
Een van de slachtoffers is een 62-jarige Amerikaanse burger, maar ondanks dat zal Trump het nu wel te druk hebben met Israel-Iran, om eindelijk iets tegen Putin te gaan doen
Ik zit echt te "cringen" van woede en frustratie waarmee ik geen kant op kan. Het betuttelende gedrag, de tik op de vingers met wat sancties richting dat land dat zijn inwoners in statistieken verandert. En maar weer lekker lunchen op de G6,5 top. Ik begrijp overigens ook wel dat er heel veel belangen meespelen, maar we "zeggen" dat mensenlevens het belangrijkste zijn, maar de actie blijken daar niet uit. Het is overleven voor Oekraine, met 1 been en 2 handen op de rug gebonden. Als "mensheid" maken we ons onsterfelijk belachelijk, alweer. De berichten dat het niet goed zou gaan met de economie in rslnd, het staat op instorten, de granaten zijn, op ze vechten met ezels, en dan bedoel ik dus de dieren zelf, het doet er niet toe. Geld doet er toe.
Het is de ene na de andere oorlogsmisdaad van onze "leiders", er kleeft bloed aan al die handjes.
weinig on topic? ja dat zal best.
Dit herken ik dan weer niet.Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Het is de ene na de andere oorlogsmisdaad van onze "leiders"
Ik herken je emotie. Inmiddels ben ik murw gebeukt, maar heb een periode gehad dat ik daadwerkelijk kookte van woede bij de gedachte aan het leed en het onrecht dat "wij" toestaan te gebeuren in onze "achtertuin".Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Ik lees hier al heel lang mee.
Ik zit echt te "cringen" van woede en frustratie waarmee ik geen kant op kan. Het betuttelende gedrag, de tik op de vingers met wat sancties richting dat land dat zijn inwoners in statistieken verandert. En maar weer lekker lunchen op de G6,5 top. Ik begrijp overigens ook wel dat er heel veel belangen meespelen, maar we "zeggen" dat mensenlevens het belangrijkste zijn, maar de actie blijken daar niet uit. Het is overleven voor Oekraine, met 1 been en 2 handen op de rug gebonden. Als "mensheid" maken we ons onsterfelijk belachelijk, alweer. De berichten dat het niet goed zou gaan met de economie in rslnd, het staat op instorten, de granaten zijn, op ze vechten met ezels, en dan bedoel ik dus de dieren zelf, het doet er niet toe. Geld doet er toe.
Het is de ene na de andere oorlogsmisdaad van onze "leiders", er kleeft bloed aan al die handjes.
weinig on topic? ja dat zal best.
Dat gezegd hebbende; falen in adequaat reageren op, is niet hetzelfde als het daadwerkelijke begaan van (oorlogs)misdaden. Ik verwijt "onze" (d.w.z. NL, D, EU, VS etc etc.) politici veel, maar er is maar één partij hier schuldig aan (structurele) oorlogsmisdaden.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Misschien is het meest belachelijke daarom het idee dat we meer zijn dan een stelletje opportunistische apen. Zonder iets te willen goedpraten, zie ik het, gegeven het soort bewijzen dat je noemt (dit is natuurlijk niet de eerste keer dat ik teleurstelling voel in onze soort) meer als mooi dat we nu en dan boven onze dierlijke gedrag weten uit te stijgen, en niet teleurgesteld dat we daar niet constant of het grootste deel van de tijd in slagen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Als "mensheid" maken we ons onsterfelijk belachelijk, alweer.
Als ik het voor het zeggen had... de Nederlandse vloot in de Azov Zee, Moskou al in 2022 onder het soort rakettenregen als Teheran nu, enz enz. Pestkoppen schakel je permanent uit, of je blijft er de rest van je leven puin achter opruimen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Ja dat is wellicht wat minder goed overgekomen dat ik bedoelde. Met onze leiders bedoel ik eigenlijk alle gekozen (of niet) leiders op deze veel te klein geworden blauwe bol.
Ik vroeg laats aan iemand noem eens enkele namen van massamoordenaars/leiders. Dan komen er wel een paar namen voorbij. En wie heeft dan penicilline uitgevonden?
Geeft dat wat meer context van mijn gedachtegang, als ik zeg "onze leiders".
Het is gewoon een conflict tussen 2 landen, hoe gruwelijk ook.
Rusland is schuldig.
Ik begrijp best dat onze leiders niet zitten te wachten op deelname. Er zijn vele conflicten waar je makkelijk de bad guys kunt aanwijzen. Maar je kunt moeilijk overal bijspringen, en voor je het weet escaleert de boel volkomen.
Het is al heel wat dat er vele miljarden, F16's, YPR's, munitie, helmen, weet ik wat, worden geschonken.
Rusland is schuldig.
Ik begrijp best dat onze leiders niet zitten te wachten op deelname. Er zijn vele conflicten waar je makkelijk de bad guys kunt aanwijzen. Maar je kunt moeilijk overal bijspringen, en voor je het weet escaleert de boel volkomen.
Het is al heel wat dat er vele miljarden, F16's, YPR's, munitie, helmen, weet ik wat, worden geschonken.
Dan heb je dus echt WO3.Brent schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:24:
Als ik het voor het zeggen had... de Nederlandse vloot in de Azov Zee, Moskou al in 2022 onder het soort rakettenregen als Teheran nu, enz enz. Pestkoppen schakel je permanent uit, of je blijft er de rest van je leven puin achter opruimen.
Pestkoppen zullen er altijd zijn. Ze komen aan hun einde en dan duikt er elders weer een andere op.
FTFY. de annexatie van de Krim had al keihard afgestraft moeten worden. Want nu zijn we inderdaad aan het puinruimen en het is nog maar de vraag of dat blijft lukken met agent Krasnov in het Witte Huis.Brent schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Als ik het voor het zeggen had... de Nederlandse vloot in de Azov Zee, Moskou al in 2022 2014 onder het soort rakettenregen als Teheran nu, enz enz. Pestkoppen schakel je permanent uit, of je blijft er de rest van je leven puin achter opruimen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het probleem is dat als Oekraïne valt, Putin verder gaat. Baltische staten next. Moldavië, EU landen met een Russisch gezinde regering... Of wij bepalen waar het stopt, of Putin bepaalt waar het stopt.Rzaan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:49:
Het is gewoon een conflict tussen 2 landen, hoe gruwelijk ook.
Rusland is schuldig.
Dat weet je niet. Dat is een aanname. Mocht Rusland de Baltische Staten binnenvallen, komt hij in conflict met NATO.evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:04:
[...]
Het probleem is dat als Oekraïne valt, Putin verder gaat. Baltische staten next. Moldavië, EU landen met een Russisch gezinde regering... Of wij bepalen waar het stopt, of Putin bepaalt waar het stopt.
Maar belangrijker nog: Oekraine is niet gevallen. Rusland zal ws ook niet de Westelijk Oblasts kunnen bezetten, want daar heeft hij de mensen niet voor.
Je kunt geen WO riskeren op basis van een paar aannames.
Helaas is Poetin in een eerder stadium duidelijk geweest over het "herstel" van de Russische invloedssfeer langs de grenzen van de vroegere Sovjet Unie. Verontrustend daarbij is dat de huidige Amerikaanse president dat prima lijkt te vinden. De NAVO is op dit moment dus een van de aannames.Rzaan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:14:
[...]
Dat weet je niet. Dat is een aanname. Mocht Rusland de Baltische Staten binnenvallen, komt hij in conflict met NATO.
Maar belangrijker nog: Oekraine is niet gevallen. Rusland zal ws ook niet de Westelijk Oblasts kunnen bezetten, want daar heeft hij de mensen niet voor.
Momenteel zijn wij niet de partij die iets "kiezen". Die keuzes zijn voor ons gemaakt toen wij nog druk bezig waren onze krijgsmachten af te bouwen. Wat we nu hoogstens kunnen is reageren, damage control. Weerstand bieden en zorgen wat nu waarschijnlijk kan zijn weer onwaarschijnlijk wordt. Niet reageren zie ik als grenzeloos naïef.
Dat weet je wel, hij zegt al jaren niets anders dan zijn droom van het oude cccp weer te herstellen als tegenhanger van de verloederde wereld. Als we de buurman niet helpen zijn achtertuin te behouden zijn wij de volgende waar Tokkie Vlad zijn rommel kwijt wilRzaan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:14:
[...]
Dat weet je niet. Dat is een aanname. Mocht Rusland de Baltische Staten binnenvallen, komt hij in conflict met NATO.
*knip* Discussie niet meer deze kant op laten gaan.
Zoals elk (voormalig) buurland van Rusland je zal uitleggen: het is al 750 jaar dezelfde pestkop.Rzaan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:50:
[...]
Pestkoppen zullen er altijd zijn. Ze komen aan hun einde en dan duikt er elders weer een andere op.
[ Voor 52% gewijzigd door teacup op 18-06-2025 18:22 ]
Bij het FD een interview met een ex-Kremlin-econoom: https://fd.nl/economie/1558305/deathonomics-is-poetins-grootste-economische-knowhow
Het artikel is de moeite waard, maar dat ik de leader hier maar
Hij schetst een beeld van de Russische economie aan de hand van wat kerncijfers dat -- helaas -- best rooskleurig is, voor de Russen, en voor Poetin. Ook een reality check: het doel is volledige inlijving van Oekraine; er waren al meerdere momenten waarop Poetin met behoud van face had kunnen stoppen.Ooit adviseerde hij het Kremlin, nu geldt Vladislav Inozemtsev als een van de scherpste critici van het Poetinregime. Met koele precisie ontleedt hij waarom de Russische economie blijft draaien – en vrede met Oekraïne voorlopig een illusie is. ‘De sancties hebben het zicht op de Russische handel weggenomen, niet de handel zelf.’
Dit is een topic dat ik niet eens volg. Blijkbaar door een moderator hier naar toe verplaatst.Bvanham schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Dat weet je wel, hij zegt al jaren niets anders dan zijn droom van het oude cccp weer te herstellen als tegenhanger van de verloederde wereld. Als we de buurman niet helpen zijn achtertuin te behouden zijn wij de volgende waar Tokkie Vlad zijn rommel kwijt wil
Heb helemaal geen zin om hierover te discussiëren.
Het hangt helemaal af van wat je als rooskleurig ziet. Punt is dat de belanghebbende van de kerneconomie in Rusland relatief klein is. Er is een relatief kleine kliek mensen in Rusland die veel geld wilt hebben. Het overgrote deel van de mensen in Rusland leven op een extreem laag pitje. Het gevolg hiervan is dat je een economie krijgt die relatief veerkrachtig is omdat de onderste lijn heel laag ligt.Brent schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:56:
Bij het FD een interview met een ex-Kremlin-econoom: https://fd.nl/economie/1558305/deathonomics-is-poetins-grootste-economische-knowhow
[...]
Hij schetst een beeld van de Russische economie aan de hand van wat kerncijfers dat -- helaas -- best rooskleurig is, voor de Russen, en voor Poetin. Ook een reality check: het doel is volledige inlijving van Oekraine; er waren al meerdere momenten waarop Poetin met behoud van face had kunnen stoppen.
Het nadeel van deze vorm van economie is dat het vrij weinig nieuws kan ontwikkelen op zichzelf. Procentueel gezien is de kerngroep die economisch sterke belangen heeft dus heel klein en de groep die wat (noodgedwongen) een heel laag belang in de economie heeft heel groot. In een western land zoals Nederland heb je die verhouding van een enkele piek gevolgd door een economisch laagland niet.
Het doet mij vooral denken aan de initiële focus op de waarde van de Roebel en hoe weinig die discussie uiteindelijk waard bleek te zijn.
Vooralsnog zie ik het Russo-Oekraine conflict als een 'tijdelijjke' forever war. Voor Europa is de in stand houding van deze forever war belangrijk omdat het de nodige tijd en motivatie geeft om de strijdkrachten en de achterliggende millicorp industrie op te bouwen.
We kunnen speculeren over het verloop van de midden-lange termijn van dit conflict (zeg vijf jaar van nu) maar we moeten onderkennen dat zulke speculaties vrij beperkte waarde hebben omdat er teveel wielen in beweging zijn.
Momenteel is er een voordeel voor Rusland omdat Trump een groot deel van zijn succes dankt aan Poetin. Maar ook daar zijn de wielen in beweging. Het Israël-Iran conflict komt Rusland bijvoorbeeld niet goed uit. Ook is er nu een machtsstrijd bij de Republikeinen bezig die mogelijk met de midterms escaleert.
En Oekraïne? Tja die moet de storm zien te weren en dat is zwaar, heel zwaar. Winnen kunnen ze niet. Maar totaal verliezen zal ook nog lang niet in zicht zijn. Ook is de vraag hoe de schaal schuift. De EU produceert steeds meer artillerie munitie en drones waar ook Oekraine van profiteert.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
@Auredium waarom komt het conflicht Israel-Iran niet goed uit voor Rusland? Het eerste wat mij te binnen schiet is dat Rusland geen wapens/kennis meer uit Irant zal verkrijgen.
De olieprijs is wel omhoog gegaan, wat goed voor Rusland is. Tevens zal Oekraine minder aandacht krijgen van de VS, wat nadelig kan zijn. Nu krijgen ze al te weinig aandacht en wapens, maar nu Israel de VS harder nodig heeft dan ooit zal Oekraine nog minder urgent worden.
De olieprijs is wel omhoog gegaan, wat goed voor Rusland is. Tevens zal Oekraine minder aandacht krijgen van de VS, wat nadelig kan zijn. Nu krijgen ze al te weinig aandacht en wapens, maar nu Israel de VS harder nodig heeft dan ooit zal Oekraine nog minder urgent worden.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Er speelt hier nog wel meer in. Iran is onderdeel van Bricks bijvoorbeeld. Ook zijnde proxy's van Iran deels aan het werk voor Rusland. Het verklaard waarom Rusland recentelijk de VS heeft gewaarschuwd zich niet in het conflict te mengen. Ik vermoed dat een mogelijk angst is dat het conflict de val van het Iraanse regime kan veroorzaken wat niet heel erg goed uit komt nu ze ook al Syrie in dat gebied kwijt zijn.PASware schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:18:
@Auredium waarom komt het conflicht Israel-Iran niet goed uit voor Rusland? Het eerste wat mij te binnen schiet is dat Rusland geen wapens/kennis meer uit Irant zal verkrijgen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Zullen bijzondere gesprekken zijn daar:
https://www.ukrinform.net...putins-offer-on-iran.htmlU.S. President Donald Trump said that during a phone call with Russian leader Vladimir Putin, he rejected his offer to mediate in negotiations with Iran, offering him to "mediate your own".
PSN
Ik snap 'm, dank! De invloed van Rusland kan op die manier kleiner worden. Op kort termijn is het wel in het voordeel van Rusland door de hogere olieprijs, maar op langer termijn potentieel nadelig.Auredium schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Er speelt hier nog wel meer in. Iran is onderdeel van Bricks bijvoorbeeld. Ook zijnde proxy's van Iran deels aan het werk voor Rusland. Het verklaard waarom Rusland recentelijk de VS heeft gewaarschuwd zich niet in het conflict te mengen. Ik vermoed dat een mogelijk angst is dat het conflict de val van het Iraanse regime kan veroorzaken wat niet heel erg goed uit komt nu ze ook al Syrie in dat gebied kwijt zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
In dat ligt is er nog wat anders gebeurd wat interessant is. Er is gisteren (eergisteren) een gesprek tussen Ted Cruz en Tucker Carlson geweest.PASware schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:32:
[...]
Ik snap 'm, dank! De invloed van Rusland kan op die manier kleiner worden. Op kort termijn is het wel in het voordeel van Rusland door de hogere olieprijs, maar op langer termijn potentieel nadelig.
Als achtergrond; beide waren Republikeinen in het War Hawk kamp in het verleden. Dit zijn Republikeinen die vaak gefinancierd worden door de militaire industrie en willen dat de VS aan internationale machtsprojectie doen (ze zitten o.a. achter de Irak oorlog). Tucker raakte echter aan lagere wal en aan het begin van de Oekraïne oorlog viel die in handen van Poetin. Wellicht herinner je nog zijn supermarkt bezoek in Moskou nog en zijn interview met Poetin. Hij werd vanaf dat moment een Russische agent.
Rusland is een supporter van MAGA en Trump is net zoals Tucker een pion van Poetin in zekere mate. Rusland support MAGA omdat ze isolationistisch zijn. Dit helpt Rusland omdat ze dan weg kunnen komen met hun eigen War Hawk plannen. Zo heeft ervoor gezergt dat de VS geen steun meer levert voor Oekraïne.
Het probleem is echter dat Trumps macht en de macht van MAGA geheel afhankelijk is van Trumps populariteit. Nou, die populariteit is het afvoerputje in aan het gaan. Als gevolg zijn de War Hawks in de VS sterker aan het worden.
Het feit dat Trump zijn onderhandelingen met Iran heeft stop gezet is direct het gevolg van het verzwakken van zijn interne machtsbasis.
Het interview tussen Tucker en Cruz is bijna zeker voor een deel bij Tucker ingefluisterd door de Russische FSB. Want Rusland is bang dat Trump onder invloed valt van de warhawks en dus mogelijk over enige tijd weer steun aan Oekraïne gaat leveren.
@Auredium het is te hopen dat je helemaal gelijk hebt en de wapen industrie in dit geval meer invloed gaat krijgen.
Mwa...te hopen is relatief.PASware schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:07:
@Auredium het is te hopen dat je helemaal gelijk hebt en de wapen industrie in dit geval meer invloed gaat krijgen.
Begrijp mij niet fout - Het zijn allebeide enorme <Vul hier niet lieve woorden in>. Maar geopolitiek hebben wij meer aan een actief VS als wereldpolitie dan een isolationeel iets.
Dat gezegd hebben is er wel een 'voordeel'. Isolationisme is een fabeltje en kost klauwen met geld en internationale invloed. Je burgers lijden er enorm onder, zeker als ze afkomen van een internationaal samenwerkingsverband. Dat zag je bij Brexit en dat zie je momenteel in de VS.
Ben ik mee eens! Een actieve VS op het wereldtoneel geeft meer veiligheid voor de westerse wereld, anders springen andere partijen in die minder hebben met het Westen. Wellicht wat minder bemoeienis in het midden oosten (al ben ik wel voor het aanpakken van Iran) en meer focus op economische samenwerking tussen de VS en het Westen, die nu behoorlijk onder druk staan.Auredium schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:16:
[...]
Mwa...te hopen is relatief.
Begrijp mij niet fout - Het zijn allebeide enorme <Vul hier niet lieve woorden in>. Maar geopolitiek hebben wij meer aan een actief VS als wereldpolitie dan een isolationeel iets.
Dat gezegd hebben is er wel een 'voordeel'. Isolationisme is een fabeltje en kost klauwen met geld en internationale invloed. Je burgers leiden er enorm onder, zeker als ze afkomen van een internationaal samenwerkingsverband. Dat zag je bij Brexit en dat zie je momenteel in de VS.
Misschien moeten we zelf als Europa, ook in dit geval, eens een stap maken zodat we niet "in handen kunnen vallen" van of de ene of de andere autocraat als het om geopolitieke aangelegenheden gaat.
Dat betekent, stam + t .
Wat dat betreft is er goed nieuws. Bij de G7 heeft Europa onder andere de banden aangehaald met Australië en Mexico. Dit is waarschijnlijk 1 van de redenen waarom Trump vroeg weg ging buiten de standpunten omtrent Rusland en Oekraïne.Apache4u schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:40:
Misschien moeten we zelf als Europa, ook in dit geval, eens een stap maken zodat we niet "in handen kunnen vallen" van of de ene of de andere autocraat als het om geopolitieke aangelegenheden gaat.
Ik vind het wel grappig dat je een isolationistische houding aan neemt en vervolgens een 'surprised Pikachu' gezicht trekt als je voormalig bondgenoten niet mee besluiten om isolationistisch te worden.
Van Trump wel te verwachten. Die wil alles naar zichzelf trekken en hopen dat wij als brave schoothondjes dan maar zaken met hem willen doen. Dat werkt natuurlijk niet en zoeken we naar alternatieven. Denk dat samenwerken met de Mexicanen hem vooral pijn (aan zijn ego) doen.Auredium schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Wat dat betreft is er goed nieuws. Bij de G7 heeft Europa onder andere de banden aangehaald met Australië en Mexico. Dit is waarschijnlijk 1 van de redenen waarom Trump vroeg weg ging buiten de standpunten omtrent Rusland en Oekraïne.
Ik vind het wel grappig dat je een isolationistische houding aan neemt en vervolgens een 'surprised Pikachu' gezicht trekt als je voormalig bondgenoten niet mee besluiten om isolationistisch te worden.
Rusland heeft ook de VS al gewaarschuwd niet in te grijpen in Iran, maar zoals ik het nieuws opvat worden tussen de regels door wel alle voorbereidingen getroffen dat WEL te doen en het narratief alvast ingemasseerd bij het publiek (ja we hebben een plan maar geven Iran nog een kans, oftewel als ze niet overgeven hebben ze er zelf om gevraagd.)Auredium schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Rusland is een supporter van MAGA en Trump is net zoals Tucker een pion van Poetin in zekere mate. Rusland support MAGA omdat ze isolationistisch zijn. Dit helpt Rusland omdat ze dan weg kunnen komen met hun eigen War Hawk plannen. Zo heeft ervoor gezergt dat de VS geen steun meer levert voor Oekraïne.
Het probleem is echter dat Trumps macht en de macht van MAGA geheel afhankelijk is van Trumps populariteit. Nou, die populariteit is het afvoerputje in aan het gaan. Als gevolg zijn de War Hawks in de VS sterker aan het worden.
Het feit dat Trump zijn onderhandelingen met Iran heeft stop gezet is direct het gevolg van het verzwakken van zijn interne machtsbasis.
Dit zou direct Putin tegen de haren in strijken en de War hawks volgens de redenatie weer de bovenhand geven binnen de republikeinen, zie ik het dan goed?
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid