• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:43
Virtuozzo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:47:
Daarmee wordt niet gezegd dat een bevolking niets deed, integendeel, maar die bewegingen waren onderdeel van een meer complexe dynamiek waar facilitering en ondersteuning en sturing grotendeels extern waren aan de lokale dynamica.
Ik denk dat je enorm tekort doet aan juist het verlangen van bevolkingen tot zelfbestuur en om overheersers kwijt te raken.

Omgekeerd ondersteun je het argument van poetin dat die 'zogenaamde' democratiën het werk zijn van westere invloeden.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:47
Tja goed om mensen op te leiden in kritisch denken, bronnen checken, et cetera. Maar het is net zo'n utopie als dat mensen rationele, weloverwogen economische keuzes maken (rational economic man uit de economie). Mensen hebben gewoon beperkte capaciteit in tijd, denkvermogen, motivatie.

Het is precies de reden waarom allerlei marketing truuks werken, zoals dingen op ooghoogte zetten, extreem veel opties aanbieden, zogenaamde experts een boodschap laten brengen, et cetera. Hoewel bewust maken kan helpen, zal het effect altijd klein en onvoldoende zijn.

Net als met andere zaken die inprikken op menselijke "zwakheden" (vb. alcohol, gokken) zul je als overheid dus ook moeten (durven) reguleren. Denk bijvoorbeeld aan verboden (minumum leeftijd alcohol / gokken), maar ook toezicht (kansspelautoriteit).

Wat dat betreft goed dat er met de Digital Services Act eindelijk een begin is gemaakt met reguleren. Alleen als ik kijk hoe de implementatie daarvan nu verloopt staan we nog heel erg aan het begin. ACM is ermee bezig, maar ik vermoed dat het nog wel even gaat duren voor er daadwerkelijk opgetreden gaat worden.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Het beste voorbeeld dat ik kan verzinnen is hoe de VS haar democratie terugwon in de periode van anti-trust. Dat hebben ze zelf gedaan, met behulp van alle pilaren van de liberale democratie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:00
Morrar schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:59:
Tja goed om mensen op te leiden in kritisch denken, bronnen checken, et cetera. Maar het is net zo'n utopie als dat mensen rationele, weloverwogen economische keuzes maken (rational economic man uit de economie). Mensen hebben gewoon beperkte capaciteit in tijd, denkvermogen, motivatie.

Het is precies de reden waarom allerlei marketing truuks werken, zoals dingen op ooghoogte zetten, extreem veel opties aanbieden, zogenaamde experts een boodschap laten brengen, et cetera. Hoewel bewust maken kan helpen, zal het effect altijd klein en onvoldoende zijn.

Net als met andere zaken die inprikken op menselijke "zwakheden" (vb. alcohol, gokken) zul je als overheid dus ook moeten (durven) reguleren. Denk bijvoorbeeld aan verboden (minumum leeftijd alcohol / gokken), maar ook toezicht (kansspelautoriteit).

Wat dat betreft goed dat er met de Digital Services Act eindelijk een begin is gemaakt met reguleren. Alleen als ik kijk hoe de implementatie daarvan nu verloopt staan we nog heel erg aan het begin. ACM is ermee bezig, maar ik vermoed dat het nog wel even gaat duren voor er daadwerkelijk opgetreden gaat worden.
Dit doet echt enorm tekort aan de enorme impact die goede opvoeding en educatie hebben op de weerbaarheid van mensen. Ik heb namelijk sterk het idee dat ik door mijn opvoeding en educatie juist wél in staat ben economisch verstandige lange termijn beslissingen te nemen. Ik heb het idee dat ik wél het belang zie van beleid voor de lánge termijn. Ook geloof ik dat ik met mijn rationale kijk enorm minder vatbaar ben voor zaken als gokken.

Dat het effect hiervan klein is ben ik absoluut niet met je eens. Ik ben er namelijjk van overtuigd dat als iedereen op aarde qua opvoeding en opleiding op hetzelfde niveau als ik zou zitten, de wereld er al een héél stuk beter uit zou zien. En dan ben ik absoluut niet de meest geleerde persoon op aarde.

Die bosjesman in de amazone die in 20 jaar geen contact met de moderne mens heeft gehad is dezelfde Homo Sapiens als ik, met hetzelfde IQ, maar hij zal toch véél makkelijker te beïnvloeden zijn met bovennatuurlijke hocus pocus, bijgeloof en weet ik veel wat meer. En tussen die bosjesman, mij, en de geleerde koppen van deze wereld zitten nog heel veel verschillende niveaus van weerbaarheid die voor een groot deel te maken hebben met opleiding.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:47
Janpietertje89 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Dit doet echt enorm tekort aan de enorme impact die goede opvoeding en educatie hebben op de weerbaarheid van mensen. Ik heb namelijk sterk het idee dat ik door mijn opvoeding en educatie juist wél in staat ben economisch verstandige lange termijn beslissingen te nemen. Ik heb het idee dat ik wél het belang zie van beleid voor de lánge termijn. Ook geloof ik dat ik met mijn rationale kijk enorm minder vatbaar ben voor zaken als gokken.

Dat het effect hiervan klein is ben ik absoluut niet met je eens. Ik ben er namelijjk van overtuigd dat als iedereen op aarde qua opvoeding en opleiding op hetzelfde niveau als ik zou zitten zou de wereld er al een héél stuk beter uit zou zien. En dan ben ik absoluut niet de meest geleerde persoon op aarde.

Die bosjesman in de amazone die in 20 jaar geen contact met de moderne mens heeft gehad is dezelfde Homo Sapiens als ik, met hetzelfde IQ, maar hij zal toch véél makkelijker te beïnvloeden zijn met bovennatuurlijke hocus pocus, bijgeloof en weet ik veel wat meer. En tussen die bosjesman, mij, en de geleerde koppen van deze wereld zitten nog heel veel verschillende niveaus van weerbaarheid die voor een groot deel te maken hebben met opleiding.
Er ligt werkelijk tientallen jaren aan onderzoek naar dit fenomeen op de plank:
Wikipedia: Bounded rationality

Er zijn vele onderzoeken waaruit blijkt dat de meeste mensen niet de optimale keuzes maken, maar "genoegen nemen" met een keuze die "goed genoeg" lijkt op dat moment. Mensen nemen echt niet altijd de moeite om de meest optimale keuze te maken of zaken tot achter de komma uit te zoeken.

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen mensen, over welk onderwerp het gaat en in welke context keuzes gemaakt worden. Maar scrollen door social media is nu juist een activiteit ter ontspanning, waarin men weinig cognitieve inspanning (wil) doen. Dus juist dan zal men makkelijker te beinvloeden zijn en zal men minder cognitieve inspanning willen doen om tegen die beinvloeding in te gaan. Een groot aantal likes of instemmende commentaren wordt dan al gauw een short cut voor een overtuigende boodschap.

Ook stemmen an sich; op papier natuurlijk van groot belang, maar aan de andere kant ook heel makkelijk te down playen als toch maar een druppel op de gloeiende plaat (veel mensen gaan niet eens stemmen bijvoorbeeld). Dus hoeveel cognitieve moeite gaan mensen daarin steken?

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 10-03-2025 11:04 ]

• Janpietertje89
Morrar schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Er ligt werkelijk tientallen jaren aan onderzoek naar dit fenomeen op de plank:
Wikipedia: Bounded rationality

Er zijn vele onderzoeken waaruit blijkt dat de meeste mensen niet de optimale keuzes maken, maar "genoegen nemen" met een keuze die "goed genoeg" lijkt op dat moment. Mensen nemen echt niet altijd de moeite om de meest optimale keuze te maken of zaken tot achter de komma uit te zoeken.

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen mensen, over welk onderwerp het gaat en in welke context keuzes gemaakt worden. Maar scrollen door social media is nu juist een activiteit ter ontspanning, waarin men weinig cognitieve inspanning (wil) doen. Dus juist dan zal men makkelijker te beinvloeden zijn en zal men minder cognitieve inspanning willen doen om tegen die beinvloeding in te gaan. Een groot aantal likes of instemmende commentaren wordt dan al gauw een short cut voor een overtuigende boodschap.

Ook stemmen an sich; op papier natuurlijk van groot belang, maar aan de andere kant ook heel makkelijk te down playen als toch maar een druppel op de gloeiende plaat (veel mensen gaan niet eens stemmen bijvoorbeeld). Dus hoeveel cognitieve moeite gaan mensen daarin steken?
Natuurlijk begrijp ik dat er een limiet zit aan de rationaliteit van mijn keuzes. Mijn punt was dat je het deed voorkomen alsof de impact van opvoeding/opleiding totaal geen significante invloed heeft op waar we die "lat" van "goed genoeg" leggen bij het maken van beslissingen. Ik heb toch heel sterk het idee dat die lat bij mij significant hoger ligt dan bij een ongeschoolde bosjesman in de Amazone. Ik ben daardoor een stuk weerbaarder voor desinformatie en malafide invloeden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51
Janpietertje89 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Natuurlijk begrijp ik dat er een limiet zit aan de rationaliteit van mijn keuzes. Mijn punt was dat je het deed voorkomen alsof de impact van opvoeding/opleiding totaal geen significante invloed heeft op waar we die "lat" van "goed genoeg" leggen bij het maken van beslissingen. Ik heb toch heel sterk het idee dat die lat bij mij significant hoger ligt dan bij een ongeschoolde bosjesman in de Amazone. Ik ben daardoor een stuk weerbaarder voor desinformatie en malafide invloeden.
Of juist vatbaarder, omdat je uberhaupt bent aangesloten op high-volume informatienetwerken ("social media") en omdat je denkt dat je minder vatbaar bent, en daardoor wellicht minder alert?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Janpietertje89
Brent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Of juist vatbaarder, omdat je uberhaupt bent aangesloten op high-volume informatienetwerken ("social media") en omdat je denkt dat je minder vatbaar bent, en daardoor wellicht minder alert?
Ik begrijp je hint, en dat is zeker een gevaar wat op de loer ligt, maar...

Ik denk dat goed onderwijs en een goede opvoeding van "waarden en normen" ontstaan uit het denkwerk van duizenden jaren aan filosofie netto voor mij veel meer bijdragen dan dat "social media" en "zelfoverschatting" kunnen tegenwerken. Kortom, ja, ik denk dat ik nog steeds een hele grote voorsprong heb op die "jager en verzamelaar" qua weerbaarheid tegen desinformatie.

Wat misschien een beeldend voorbeeld is: mensen met minimaal een college degree (hoogopgeleid zoals we dat in Nederland zeggen) stemmen in bijvoorbeeld de US veel meer democratisch. In Nederland zie je ook duidelijk vergelijkbare patronen in stemgegedrag. Mag je dit samenvatten als "weerbaarheid tegen populisme". "Zij die hun geschiedenis vergeten, zijn gedoemd om deze te herhalen" ofzoiets...

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

VS willen geen G7-maatregelen tegen Russische schaduwvloot achter sabotages
Volkskrant Liveblog
De Verenigde Staten hebben een veto uitgesproken tegen een voorstel van de Groep van Zeven (G7) om een taakgroep op te richten die de Russische schaduwvloot moet bestrijden. Dat meldde nieuwsorganisatie Bloomberg zaterdag.
Met dit veto zoeken de VS verdere toenadering tot Rusland. President Donald Trump stelde recentelijk dat Oekraïne de oorlog met Rusland is begonnen.
Ik zou bijna zeggen, maak het niet te close, als er nog zakelijk moet worden onderhandeld.
Deze schepen lijken bovendien te zijn ingezet voor sabotage-acties op onderzeese stroom- en internetkabels in de Oostzee tussen Scandinavië en de Baltische Staten. In recente maanden zijn er meermaals dergelijke kabels beschadigd geraakt. Na één zo’n incident werd de Russische tanker Eagle S aangehouden door de Finse overheid, op verdenking van sabotage.
De VN en EU willen harder optreden tegen deze ‘hybride oorlogvoering’ van Rusland. Dat uit zich niet alleen in een veto op de G7-taakgroep. De VS wilden ook eufemistische taal in de resolutie laten opnemen, meldt Bloomberg: zo stelde het land voor ‘de Russische capaciteit om de oorlog voort te zetten’ te vervangen door ‘de Russische capaciteit om omzet te genereren’.
Dit voorstel vind ik bijkans nog meer vergezocht. De VS is het wat aan het overdrijven.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:00

3raser

⚜️ Premium member

teacup schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:41:
VS willen geen G7-maatregelen tegen Russische schaduwvloot achter sabotages
Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Ik zou bijna zeggen, maak het niet te close, als er nog zakelijk moet worden onderhandeld.

[...]

[...]

Dit voorstel vind ik bijkans nog meer vergezocht. De VS is het wat aan het overdrijven.
De sancties werken en Trump probeert dit nu omver te gooien door Rusland zoveel mogelijk ruimte te geven om alsnog te olie/gas te kunnen verkopen. Bijzonder dat je onderhandelingstactiek is om een land staande te houden terwijl iedereen ziet dat het tegenovergestelde meer effect heeft. En als iedereen dan het tegenovergestelde beweert kun jij weer aan je achterban verkopen dat niemand mee wil werken en dat jij de enige bent die de oorlog wil beëindigen. Zo doorzichtig allemaal. Nog even en de achterban van Trump is zo gemasseerd dat ze openlijk de steun aan Rusland accepteren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
@3raser leden van een cult plegen desgevraagd zelfmoord voor hun leider. Dat is voor de harde maga-kern niet anders. Ze stemmen voor Trump vanwege inflatie belofte en twee weken later gaan de prijzen enorm omhoog door z'n 'tariffs'-manie en slikken ze het - want lijden hoort bij de aanbidding.

Het mentale proces van cult-leden is bizar - waar ik de gehele tegenbeweging de hele dag zoet zie met 'fact-checking' en ratio toe te passen is het effect helemaal nul. Deze groep mensen is niet voor rede or ratio vatbaar. (korte samenvatting van het proces van een cult en waarom volgers volgen)

Zelfs in landen waar een autoritaire leider is verdreven of verwijderd is de kans op terugval enorm, simpelweg omdat het wegvallen van een repressief systeem een enorme angst voor vrijheid oplevert. Blijkbaar is een autoritair systeem voor velen een antwoord op de vraag wie ben ik en wat is mijn doel. Even los van dat iedereen die niet zo denkt meestal al is verwijderd uit de situatie.

Qua Rusland-Trump is het merkwaardige dat Trump kiest voor de zwakke broeder. Rusland is irrelevant, of ze UA nu innemen of niet. De economie is piepklein en de toekomst is zeer fragiel. Als het Trump om reeele macht ging was India, China of delen van Afrika veel relevanter en interessanter. Meer bronnen (zowel materieel als in mensen) en meer mogelijkheden tot ontginning. Maar nee, het moet en zal Rusland zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2025 09:08 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@3raser
@NiGeLaToR

Dat US zo de RU kar trekt toont wel aan de RU op zijn tandvlees zit. (Denk ik dan)

Dat US met RU “werkt” om de EU te chanteren is de moment: RU trekt de militaire kaart. Afrika en China luisteren of werken veel minder US om de US doelstellingen in de kaart te spelen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:38
Dat laatste stuk snap ik ook niet, want inderdaad stelt rusland sowieso weinig voor. Het simpele feit dat ze na 3 jaar in Oekraine nog steeds amper verder zijn dan na de 1e aanval zegt daarin al genoeg. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat deze oorlog veel media-aandacht heeft en daarom een handig middel is om in de spotlight te blijven. Want gezien macht kan ie beter Oekraine helpen en dan zijn grondstoffendeal met wat veiligheidsgaranties gebruiken om in Oekraine voet aan de grond te krijgen.

[removed]

• phicoh
redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:40:
Dat laatste stuk snap ik ook niet, want inderdaad stelt rusland sowieso weinig voor. Het simpele feit dat ze na 3 jaar in Oekraine nog steeds amper verder zijn dan na de 1e aanval zegt daarin al genoeg. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat deze oorlog veel media-aandacht heeft en daarom een handig middel is om in de spotlight te blijven. Want gezien macht kan ie beter Oekraine helpen en dan zijn grondstoffendeal met wat veiligheidsgaranties gebruiken om in Oekraine voet aan de grond te krijgen.
Ik neem aan dat Trump 'gewoon' Oekraïne onder druk wil zetten om zijn deal te accepteren. De vraag is natuurlijk hoever hij kan en wil daargaan met escaleren.

• redwing
phicoh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ik neem aan dat Trump 'gewoon' Oekraïne onder druk wil zetten om zijn deal te accepteren. De vraag is natuurlijk hoever hij kan en wil daargaan met escaleren.
Alleen zou de deal veel meer waard zijn als rusland juist wordt terug gedrongen. En in ruil daarvoor zou Oekraine ook zonder problemen een betere deal accepteren. Echte logica zit er dus niet in, iig niet om Amerika er beter van te laten worden.

[removed]

• phicoh
redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:57:
Alleen zou de deal veel meer waard zijn als rusland juist wordt terug gedrongen. En in ruil daarvoor zou Oekraine ook zonder problemen een betere deal accepteren. Echte logica zit er dus niet in, iig niet om Amerika er beter van te laten worden.
Trump wil geen geld uitgeven aan Oekraïne. Als je ziet hoe Musk tekeer gaat. Dat is ongeveer het model van een kleine overheid. Trump denkt ook dat hij de grote leider is van het grootste en beste land van de wereld. Dus zonder hulp uit de VS gaat Oekraïne het niet redden.

Blijft over, nu een deal sluiten met rusland. Maar die vervelende lui uit Oekraïne stellen allerlei aanvullende eisen. Dus die moeten een lesje geleerd worden.

• redwing
phicoh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Trump wil geen geld uitgeven aan Oekraïne. Als je ziet hoe Musk tekeer gaat. Dat is ongeveer het model van een kleine overheid. Trump denkt ook dat hij de grote leider is van het grootste en beste land van de wereld. Dus zonder hulp uit de VS gaat Oekraïne het niet redden.

Blijft over, nu een deal sluiten met rusland. Maar die vervelende lui uit Oekraïne stellen allerlei aanvullende eisen. Dus die moeten een lesje geleerd worden.
Daarom dat ik ook specifiek Amerika als land benoemde. Want wat er nu gedaan wordt heeft helemaal niets met Amerika te maken maar puur met Trump die per se een deal wil hebben. Ongeacht of die deal goed of slecht is voor Amerika maakt geen bal uit. Enige logica is er dus niet behalve dat iemand zich gedraagt als een klein kind dat zijn zin wil hebben.

[removed]

• Brent
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:04:

Qua Rusland-Trump is het merkwaardige dat Trump kiest voor de zwakke broeder. Rusland is irrelevant, of ze UA nu innemen of niet. De economie is piepklein en de toekomst is zeer fragiel. Als het Trump om reeele macht ging was India, China of delen van Afrika veel relevanter en interessanter. Meer bronnen (zowel materieel als in mensen) en meer mogelijkheden tot ontginning. Maar nee, het moet en zal Rusland zijn.
Trump en Poetin zijn van het genre beter een groot stuk van een kleine taart dan een klein stuk van een grote taart. Meer gewicht betekent meer macht. Vandaar dat Trump actief de wereld die niet zo werkt afbreekt, en dat is vooral Europa.

Poetin's Rusland is zijn soort, een natuurlijke bondgenoot, en niet te vergeten het soort van zijn backers. De hele wereld moet zo worden, dat is het doel.

• phicoh
redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:06:
Daarom dat ik ook specifiek Amerika als land benoemde. Want wat er nu gedaan wordt heeft helemaal niets met Amerika te maken maar puur met Trump die per se een deal wil hebben. Ongeacht of die deal goed of slecht is voor Amerika maakt geen bal uit. Enige logica is er dus niet behalve dat iemand zich gedraagt als een klein kind dat zijn zin wil hebben.
Op dit moment beslist Trump wat goed is voor Amerika. Er zijn heel veel dingen te verzinnen die goed zijn voor de VS (bijv. een keer gezondheidszorg goed regelen, onderwijs goed regelen, niet een groot deel van de bevolking in de gevangenis gooien vanwege een 'war on drugs'). Maar ze hebben daar gewoon een democratie en mogen zelf bepalen wat willen.

Ongeveer net zoals er veel dingen te verzinnen zijn die goed zijn voor Nederland, maar die ook niet gebeuren.

• redwing
phicoh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:11:
[...]
Op dit moment beslist Trump wat goed is voor Amerika. Er zijn heel veel dingen te verzinnen die goed zijn voor de VS (bijv. een keer gezondheidszorg goed regelen, onderwijs goed regelen, niet een groot deel van de bevolking in de gevangenis gooien vanwege een 'war on drugs'). Maar ze hebben daar gewoon een democratie en mogen zelf bepalen wat willen.

Ongeveer net zoals er veel dingen te verzinnen zijn die goed zijn voor Nederland, maar die ook niet gebeuren.
Klopt, alleen wat er nu gebeurt is in geen enkel opzicht goed voor Amerika. In Nederland zie je dat er vooral korte termijn beleid wordt gevoerd, waardoor het nu wat beter wordt, maar de toekomst juist slechter. Wat Trump nu doet is zowel nu als in de toekomst slecht voor Amerika. En dat is toch nog een hele stap verder dan waar we hier zitten.

[removed]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:21
[...]

Democratie en Amerika begint sinds 6 weken wel een dingetje te wordne, lijkt meer een dictatuur van de rijken te worden op dit moment.

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09-2025
redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Klopt, alleen wat er nu gebeurt is in geen enkel opzicht goed voor Amerika. In Nederland zie je dat er vooral korte termijn beleid wordt gevoerd, waardoor het nu wat beter wordt, maar de toekomst juist slechter. Wat Trump nu doet is zowel nu als in de toekomst slecht voor Amerika. En dat is toch nog een hele stap verder dan waar we hier zitten.
Als je de acties van Trump rond de oorlog tussen Oekraïne en Rusland bij elkaar neemt is Trump bezig met het intensiveren van de oorlog. Ook het 'vredesproces' lijkt op de inmiddels bekende newspeak; Het tegenovergestelde beweren over wat je in werkelijkheid doet.

Timothy Snyder heeft hier een redelijk overtuigende analyse over gemaakt.
So far it is not a peace process. It is a war mongering process.
Door alle onderhandelingspunten en de sancties weg te geven aan Putin neemt hij voor Rusland elke incentive weg om de strijd te beëindigen. Voor Putin is er op korte en middellange termijn duidelijk meer uit te halen dan vorige maand nog voor mogelijk werd gehouden. Oekraïne wordt door Trump maximaal onder druk gezet om voorwaarden te accepteren die vooruitzicht geven op een slechtere toekomst dan voortzetting van de oorlog.

Ik zie in de acties van Trump nu toe geen tegenbewijs voor de stelling dat Trump in dienst staat van Putin.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:02

hneel

denkt er het zijne van

Als Oekraïne nou precies doet wat Rusland wil, is de oorlog zo voorbij. Dat zal wel de redenering van Trump zijn.

Omgekeerd geldt trouwens hetzelfde (als Rusland gewoon al zijn troepen terug trekt), maar vreemd genoeg hoor je Trump nooit over die optie.

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09-2025
hneel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:24:
Als Oekraïne nou precies doet wat Rusland wil, is de oorlog zo voorbij. Dat zal wel de redenering van Trump zijn.

Omgekeerd geldt trouwens hetzelfde (als Rusland gewoon al zijn troepen terug trekt), maar vreemd genoeg hoor je Trump nooit over die optie.
Niemand kan in het hoofd van Trump kijken, maar afgaande op zijn handelingen kan ik niet opmaken dat hij uit is op een snelle beëindiging van deze oorlog of welke oorlog dan ook. Daarvoor had hij de druk op Rusland moeten maximaliseren. Hij stuurt juist rechtstreeks aan op veel meer oorlog. (en een recessie in de VS)

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:21
En gelukkig doet zijn Keta-slikkende maatje Musk er lekker aan mee door Oekraine de schuld te geven van de storingen op X. terwijl die opgeeist zijn door een Pro Palestijnse club die gelieerd is aan Rusland ???

fijne jongens hoor die amerikanen. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Maar ze hebben daar gewoon een democratie en mogen zelf bepalen wat willen.
Ze zijn zeker niet "gewoon" een democratie hoor. Dit is eenzelfde soort stelling als het bekende verhaal dat "de helft" van de inwoners hier voor gestemd heeft en dat ieder volk de leiders krijgt dat het "verdient".

Alleen al gezien zaken als gerrymandering is dat "gewoon" een misvatting.

Afhankelijk van de definitie zijn er bijna 200 landen op deze planeet. Afgezet tegen die 24 is dat een redelijk matige uitkomst voor het geven van beslissingsbevoegdheid aan de gemiddelde inwoner. Het wordt nog erger als je bedenkt dat oppervlakken zoals Rusland en China stukken land bevatten die op zichzelf een natiestaat zouden moeten of kunnen zijn en niet zelf mogen beslissen met hoe er met hun land (in de zin van de fysieke locatie waar ze wonen, de middelen in de grond, enz) wordt omgegaan.

Dat zit wel Schnorr.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:19
Ik kwam net deze video tegen van de neef van JD Vance. Die heeft 3 jaar lang aan het front gevochten in Oekraine.

YouTube: JD Vance’s cousin who served in Ukraine speaks out

https://www.bnr.nl/nieuws...-vermoordt-mijn-kameraden

JD Vance belt hem dus niet op en raadpleegt hem ook niet voor info mbt Oekraïne. Hij is opzn zachts gezegd teleurgesteld in de aanpak en standpunten die gekozen worden. Amerika heeft duidelijk de verkeerde Vance als VP gekregen...

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-10-2025
Om delfstoffen te winnen in Oekraïne heb je grote investeringen nodig. Geen enkel bedrijf gaat dat doen in een oorlogsgebied.
Als Trump geen druk uit wil voeren op Rusland of troepen wil stationeren is die hele deal onzin.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
emeralda schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:21:
Om delfstoffen te winnen in Oekraïne heb je grote investeringen nodig. Geen enkel bedrijf gaat dat doen in een oorlogsgebied.
Als Trump geen druk uit wil voeren op Rusland of troepen wil stationeren is die hele deal onzin.
Of de hele bedoeling is dat Rusland de boel gaat bezetten en Trump dan alsnog zijn delfstoffen krijgt, alleen dan van Putin.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Tens schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Of de hele bedoeling is dat Rusland de boel gaat bezetten en Trump dan alsnog zijn delfstoffen krijgt, alleen dan van Putin.
Waarom zou Rusland de VS helpen?

Trouwens, dat verdrag is zo goed als onuitvoerbaar, en wie zal de schuldige zijn van dat alles wanneer het fout gaat (niet "als"), in bijna alle mogelijke situaties? Juist ja, Trump.

Ofwel, wij hebben hem waar we hem willen hebben. Op een plek waar hij zichzelf heeft klemgezet tussen beloftes aan Oekraïne en wat hij voor Poetin moet doen. 8)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:23
En nu gaat de VS de militaire hulp en inlichtingen weer hervatten... de pauze duurde lang genoeg... snap jij het nog?

Volgende week weer geannuleerd?..

• Tens
Milo85 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:25:
En nu gaat de VS de militaire hulp en inlichtingen weer hervatten... de pauze duurde lang genoeg... snap jij het nog?

De bal lijkt bij de russen te liggen:
🇺🇸🇺🇦 US State Department:

— Ukraine shares Trump's vision for peace.

— We will talk to the Russians in the coming days.

— We discussed the guarantees that Ukraine will receive for long-term security.

We hope that the Russians will say "yes."

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

omdat Oekraïne een staakt het vuren voor 30 dagen heeft geaccepteerd onder voorwaarde dat de russen dat ook doen.

dat noemen we 'een teken van goede wil' met als beloning hervatting van de diensten. dat was ook precies wat de Amerikanen graag wilden immers

A wise man's life is based around fuck you

• Tens
Zwelgje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:29:
[...]

omdat Oekraïne een staakt het vuren voor 30 dagen heeft geaccepteerd onder voorwaarde dat de russen dat ook doen.

dat noemen we 'een teken van goede wil' met als beloning hervatting van de diensten. dat was ook precies wat de Amerikanen graag wilden immers
plus, en vooral een beetje van dit:
The presidents of both countries agreed to conclude a comprehensive agreement on the development of Ukraine's critical mineral resources as soon as possible, — OP

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nu wordt het denk ik echt interessant. Wat gaat trump doen als de russen niet mee willen in dit plan? De ru wensen die ingewilligd moeten worden om akkoord te gaan doordrukken bij UA?

Dat betekent, stam + t .

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Zal me niks verbazen als er voor of tijdens het bestand een incident plaatsvind tegen rusland door rusland. Waarbij de russen zich voordoen als de Oekraïne om zo nog verder de Oekraïne onder druk te kunnen zetten.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik denk dat de Russen zeker bereid zijn tot een wapenstilstand, maar wel nadat Koersk volledig is ingenomen. Nu zal dat niet heel lang duren, en Rusland kan vast nog een beetje uitstellen.

Ik ben wel gematigd positief.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 21:30

Jiffy

God, you're ugly!

Waarom? De Russen zullen vervolgens alleen maar op een later moment terugkomen. Wat is daar positief aan?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

De Fransen delen hun info, de Fransen hebben een Starlink concurrent... Goed, het is niet dezelfde hoeveelheid of kwaliteit van de Amerikanen, maar zeker niet slecht.
Ik verwacht dat Oekraïne de Franse systemen ook (gaat) gebruiken om de afhankelijkheid van Trump rap af te bouwen.

30 dagen wapenstilstand is meer in het voordeel van de Russen, meer mensen, meer productie. Maar de Oekraïners hebben ook echt een pauze nodig.
Mijn vraag is wie de wapenstilstand gaat bewaken om een false flag te voorkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 11-03-2025 23:13 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DropjesLover schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:11:
[...]
De Fransen delen hun info, de Fransen hebben een Starlink concurrent... Goed, het is niet dezelfde hoeveelheid of kwaliteit van de Amerikanen, maar zeker niet slecht.
Ik verwacht dat Oekraïne de Franse systemen ook (gaat) gebruiken om de afhankelijkheid van Trump rap af te bouwen.

30 dagen wapenstilstand is meer in het voordeel van de Russen, meer mensen, meer productie. Maar de Oekraïners hebben ook echt een pauze nodig.
Mijn vraag is wie de wapenstilstand gaat bewaken om een false flag te voorkomen.
Rusland zal het 2014 en Minsk playbook wel weer tevoorschijn toveren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:33:
Nu wordt het denk ik echt interessant. Wat gaat trump doen als de russen niet mee willen in dit plan? De ru wensen die ingewilligd moeten worden om akkoord te gaan doordrukken bij UA?
Oekraïne beschuldigen dat het niet genoeg concessies doet voor de Russen om te accepteren.

• Brazos
  • Niet online

Het klinkt een beetje alsof de weerstand tegen compleet verraad nu nog iets te hoog is binnen de VS, dus dat ze noodgedwongen wat stapjes terug moeten zetten. En dat door een halve toezegging tot een mogelijke tijdelijke deels intentie tot staakt het vuren brengen als een soort onderhandelingsresultaat.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Rusland sluit geen compromissen die levens in gevaar brengen volgens de minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov. Hij zei dit in een interview naar aanleiding van berichten over een mogelijke wapenstilstand van dertig dagen met Oekraïne
bron: ad liveblog

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. 8)7

Elect a clown, expect a circus.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Slasher schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:23:
[...]

bron: ad liveblog

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. 8)7
Ik denk dat die ~900.000 moeders in Rusland dat net even anders zien...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat die ~900.000 moeders in Rusland dat net even anders zien...
Die moeders, waarvan een deel meatgrinders hebben gekregen op moedersdag? :+

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-01 16:55
De NYT heeft een aardig uiteenzetting van wat er besproken is m.b.t. de staakt-het-vuren overeenkomst.

https://www.nytimes.com/2...udi-cease-fire-talks.html
Ukraine said it would support a Trump administration proposal for a 30-day cease-fire with Russia, an announcement that followed hours of meetings on Tuesday in Saudi Arabia, where the United States agreed to immediately lift a pause on intelligence sharing with Kyiv and resume military assistance.

The talks in the coastal city of Jeddah, Saudi Arabia, brought new momentum to cease-fire negotiations that had faltered after a public confrontation at the White House between the Ukrainian and U.S. presidents.

The Trump administration had suspended all military aid and intelligence sharing in the aftermath of that combative meeting in Washington.

The announcements on Tuesday, in a joint statement, came hours after Russian officials said Ukrainian drones had targeted Moscow in the largest attack of the war on the Russian capital.

In the statement, the United States and Ukraine acknowledged that the terms of any cease-fire would be subject to Russia’s approval. There was no immediate comment on the cease-fire discussion from Moscow, which had no officials at the talks.

“Ukraine expressed readiness to accept the U.S. proposal to enact an immediate, interim 30-day cease-fire” if Russia did the same, the statement said. It added, “The United States will communicate to Russia that Russian reciprocity is the key to achieving peace.”

At the conclusion of the meetings, Secretary of State Marco Rubio said that the agreement now puts the pressure on Russia to end the war.

“We’ll take this offer now to the Russians, and we hope that they’ll say yes, that they’ll say yes to peace,” Mr. Rubio said. “The ball is now in their court.”

The United States has been pursuing talks separately with Russia and Ukraine. There has been no public indication that Russia would accept an unconditional, monthlong cease-fire.

B
President Vladimir V. Putin of Russia has said: “We do not need a truce. We need peace, a long-term and lasting peace.”Credit...Pool photo by Pavel Bednyakov
During his annual news conference in December, Mr. Putin suggested that a cease-fire would give Ukrainian forces an opportunity to replenish and train their personnel. “We do not need a truce,” he said. “We need peace, a long-term and lasting peace.”

On Tuesday afternoon, Mr. Trump told reporters that he thought he would speak with Mr. Putin this week and that he hoped a lasting cease-fire would be negotiated in the coming days.

The joint statement on Tuesday said the United States and Ukraine had also agreed to conclude “as soon as possible” a deal to develop Ukraine’s oil, natural gas and mineral resources — an agreement that was put on hold after the Oval Office clash. That deal is intended to “expand Ukraine’s economy and guarantee Ukraine’s long-term prosperity and security,” the statement said.

It added that the United States and Ukraine had also discussed humanitarian relief efforts that would take place during a cease-fire and the exchange of prisoners of war.

“Representatives of both nations praised the bravery of the Ukrainian people in defense of their nation and agreed that now is the time to begin a process toward lasting peace,” the statement said.

The U.S. delegation in Jeddah was led by Mr. Rubio and Michael Waltz, the national security adviser. They met with a delegation from Kyiv led by Andriy Yermak, the Ukrainian president’s chief of staff; Foreign Minister Andrii Sybiha; and Defense Minister Rustem Umerov.

Before the talks, Ukraine had insisted that any cease-fire include security guarantees, but there was no indication from the statement issued on Tuesday that any such guarantees would be provided before any interim cease-fire takes effect.

Mr. Waltz told reporters, however, that security guarantees had been part of the conversations in Jeddah.

“We also got into substantive details on how this war is going to permanently end, what type of guarantees they’re going to have for their long-term security and prosperity,” Mr. Waltz said.

The intelligence cutoff had already impaired Ukrainian soldiers in combat, particularly in the Kursk region of Russia, where Russian troops have been rapidly retaking territory seized by Ukraine last summer, according to Ukrainian commanders in the field.

Russian advances have reclaimed territory that Ukraine captured in Kursk.

Note: As of March 10.Source: The Institute for the Study of War with American Enterprise Institute’s Critical Threats ProjectBy Samuel Granados
The Russian military said on Tuesday it had retaken 12 settlements from Ukraine in Kursk.

The Institute for the Study of War, a Washington research institute, said that “the temporal correlation” between the suspension of U.S. intelligence sharing with Ukraine and the Russian advances in Kursk was “noteworthy.“

It was unclear from the joint statement whether the cease-fire would cover this pocket of land that Ukraine captured in Kursk.

During the confrontational White House meeting between Mr. Trump and President Volodymyr Zelensky of Ukraine, which unraveled into an argument and insults, Mr. Trump told Mr. Zelensky at one point: “You’ve talked enough. You won’t win.”

He added at the end of the televised confrontation, “This is going to be great television.”

Image
The American and Ukrainian presidents seated in a carpeted, ornate room with the American vice president and other officials.
President Volodymyr Zelensky of Ukraine had a contentious White House meeting with President Trump and Vice President JD Vance.Credit...Doug Mills/The New York Times
The fallout has reverberated ever since, prompting Ukraine’s European allies to pledge further support. On Tuesday, Mr. Rubio suggested that it was time to move on from the White House clash.

“What’s back on track here, hopefully, is peace,” ⁦Mr. Rubio said. “This is not ‘Mean Girls.’ This is not some episode of some television show.”

Mr. Yermak, the lead Ukrainian negotiator, thanked the United States for “constructive” talks. “A just peace is the most important for us,” he wrote on social media. “We want a lasting peace.”

In his nightly video address to Ukrainians, Mr. Zelensky said the Ukrainian delegation had entered the talks on Tuesday with an offer for a partial truce, covering only aerial bombardments and combat on the Black Sea.

The American delegation, he said, had proposed the comprehensive cease-fire. Mr. Zelensky said an “important element” in the talks was the U.S. commitment to resume military and intelligence assistance, though he did not directly tie the issue to acceptance of a cease-fire.

Ukraine’s military adviser to the talks, Col. Pavlo Palisa, in a statement posted on Facebook, suggested that the offer to resume U.S. military and intelligence assistance had led to the acceptance of the cease-fire.

It was a suggestion, though not stated directly, that Mr. Trump’s strong-arm negotiating tactic of revoking aid had played a role in achieving the agreement. “We are ready for a full cease-fire,” Colonel Palisa wrote, “and in return the United States agrees to resume security assistance and intelligence sharing.”

Prime Minister Keir Starmer of Britain called the statement on Tuesday “an important moment for peace in Ukraine” and said he would convene leaders this weekend to discuss next steps.

”I warmly welcome the agreement today in Jeddah and congratulate President Trump and President Zelensky for this remarkable breakthrough,” Mr. Starmer said, adding that “Russia must now agree to a cease-fire and an end to the fighting, too.”

The war in Ukraine has been raging along nearly 700 miles of trenches cut through fields, forests and towns in the country’s east. Longer-range weapons like howitzers and exploding drones have rendered all movement within 10 miles or so of the front lethally dangerous.

The communiqué offered no detail on how a cease-fire could be carried out; past agreements to halt fighting since Russia first intervened militarily in Ukraine in 2014 have proved devilishly complicated.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

Snow_King

Konijn is stoer!

Brazos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:19:
[...]

Oekraïne beschuldigen dat het niet genoeg concessies doet voor de Russen om te accepteren.
Of Trump raakt nu op zijn tenen getrapt en gaat er vol gas in. Je weet het met die man nooit. Hij wil ook dat er naar hem geluisterd wordt.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Snow_King schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Of Trump raakt nu op zijn tenen getrapt en gaat er vol gas in. Je weet het met die man nooit. Hij wil ook dat er naar hem geluisterd wordt.
Het is te hopen dat Rusland niet akkoord gaat met dit voorstel en Trump over de zeik hiervan raakt en zodoende inderdaad er vol gas in gaat en Oekraine maximaal gaat steunen. Maar ik vrees dat het weer slappe hap wordt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Brazos
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Die kans is wel bijzonder klein, uiteindelijk staan ze aan de kant van de Russen. Dus ik zie ze die hand niet bijten.

Ik denk eerder dat je dit moet zien in dezelfde context als de tarieven op Canada en Mexico. Die komen er, dan toch weer niet, maar uiteindelijk toch.

Paar weekjes verder zit Oekraïne weer zonder wapens en inlichtingen. Laat het vooral geen zand in de ogen strooien om van deze fascisten af te komen in de Europese veiligheidsstructuur.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een eerste reactie van het Kremlin (Peskov) van het Ria Novosti Telegram kanaal
The Kremlin's first reaction to the US proposals for a ceasefire. Peskov's statements:
  • Russia is carefully studying the statements following the US-Ukraine talks.
  • Moscow assumes that Secretary of State Rubio and Trump's National Security Advisor Waltz will brief on the details of the talks in Saudi Arabia.
  • Contacts are planned in the coming days, which the Kremlin will inform about.
  • Russia does not want to get ahead of itself on the issue of the proposed ceasefire; it first needs to receive information from the US.
  • The Kremlin does not rule out that the topic of a high-level telephone conversation may arise during the contacts between Russia and the US.
https://t.me/rian_ru

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Yakolev schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:22:
Een eerste reactie van het Kremlin (Peskov) van het Ria Novosti Telegram kanaal

[...]
De "high-level phone conversation" zal over iets gaan waarmee druk op Trump kan worden gezet, neem ik aan?

Compromiterend materiaal o.i.d.?

• Brent
Ik denk ook gewoon relevantie uitstralen. Dat is waar het de Tsaren tenslotte allemaal om gaat: belangrijk gevonden worden. Poetin zit weer aan tafel met een (mede, kuch kuch) superpower, ipv de Franse en Duitse presidenten (laat staan EU commissie voorzitter!). Al dit contact met de Amerikanen benadrukken benadrukt vervolgens weer dat ze grote jongens zijn die aan de grote jongenstafel zitten.

Geen enkel van die punten gaat over de oorlog of het staakt-het-vuren, maar stuk voor stuk over hoe ze aan tafel met de VS zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 12-03-2025 11:44 ]

• Brent
https://nos.nl/artikel/25...r-botste-komt-uit-rusland

Ik vraag me af of we dit nog als terrorisme gaan zien, en het Kremlin als de Taliban.

• Brazos
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:54:
https://nos.nl/artikel/25...r-botste-komt-uit-rusland

Ik vraag me af of we dit nog als terrorisme gaan zien, en het Kremlin als de Taliban.
Het is wel heel toevallig dat het een schip met brandstof voor de luchtmacht betreft, nog toevalliger dat dat ding op volle snelheid zonder uitwijkpogingen precies midscheeps de tanker raakt. Extreem toevallig dat de kapitein ook nog eens Russisch is.

Ik zie het al voor me als blijkt dat deze kapitein opzettelijk namens het regime handelde dat de Russen net voor 30 dagen staakt het vuren hebben getekend.

• phicoh
Brazos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:15:
Het is wel heel toevallig dat het een schip met brandstof voor de luchtmacht betreft, nog toevalliger dat dat ding op volle snelheid zonder uitwijkpogingen precies midscheeps de tanker raakt. Extreem toevallig dat de kapitein ook nog eens Russisch is.

Ik zie het al voor me als blijkt dat deze kapitein opzettelijk namens het regime handelde dat de Russen net voor 30 dagen staakt het vuren hebben getekend.
Ik snap het doel niet. Wil rusland de VS bij de oorlog betrekken? Zeg maar een modern Zimmermanntelegram.

• Brent
phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik snap het doel niet. Wil rusland de VS bij de oorlog betrekken? Zeg maar een modern Zimmermanntelegram.
Het VK heeft het over boots on the ground. Het is een aanval in het VK. Wat is er lastig?

• phicoh
Brent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Het VK heeft het over boots on the ground. Het is een aanval in het VK. Wat is er lastig?
"De tanker (183 meter) waar het vrachtschip (140 meter) op botste, vervoerde kerosine voor het Amerikaanse leger"

• Brazos
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Vernedering, intimidatie, ondermijning van gezag en vertrouwen en normalisering van gedrag (datakabel(s)->stroomkabel(s)->olietanker(s)->[vul in]).

• phicoh
Brazos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:08:
Vernedering, intimidatie, ondermijning van gezag en vertrouwen en normalisering van gedrag (datakabel(s)->stroomkabel(s)->olietanker(s)->[vul in]).
Met olie voor het leger van de VS?

• Brent
phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:05:
[...]

"De tanker (183 meter) waar het vrachtschip (140 meter) op botste, vervoerde kerosine voor het Amerikaanse leger"
Wist de Russische kapitein het? En is het relevant voor de milieuschade? En is het relevant voor de Europese veiligheid (ik neem aan dat de tanker ging leveren aan in Europa gestationeerde troepen)?

Als ik een gebouw in Nederland met mijn auto ram, dan hoeft dat gebouw toch ook niet per se van een Nederlander te zijn om gedoe op te leveren voor de Nederlandse politie?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Heel erg veel officieren en kapiteins op goederen schepen zijn vaak Russen en / of Oekraïners. Om meteen weer van terrorisme te gaan spreken.
Both Russia and Ukraine have historically provided large numbers of officers and ratings to the global merchant fleet. Drewry estimates the current supply numbers for officers are Russia 46,500 and Ukraine 41,000, with ratings supply at around 41,200 and 32,400 respectively.

These estimates relate to the globally trading merchant fleet and exclude smaller locally trading vessels and inshore operations. Drewry estimates that the corresponding global supply of officers is around 650,000 and 920,000 ratings. In officer terms the combined Russia and Ukraine supply therefore represents around 13% of global supply, while for ratings it is 8%.
https://www.hellenicshipp...d-vessel-operating-costs/

• phicoh
Brent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:11:
Wist de Russische kapitein het? En is het relevant voor de milieuschade? En is het relevant voor de Europese veiligheid (ik neem aan dat de tanker ging leveren aan in Europa gestationeerde troepen)?

Als ik een gebouw in Nederland met mijn auto ram, dan hoeft dat gebouw toch ook niet per se van een Nederlander te zijn om gedoe op te leveren voor de Nederlandse politie?
Het is voor poetin niet handig om Trump boos te gaan maken. Als de russische kapitein niet wist wat hij aan het doen was, dan heeft poetin een probleem.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

Qwerty-273

Meukposter

Brazos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:15:

Neem ook mee dat de Stena Immaculate (de tanker) voor anker lag - en naar verwachting (op basis van het type schip) minstens een uur nodig zou hebben om de ankers op te halen en verder te varen. Het schip lag dus stil zonder uitwijk mogelijkheid. En dat is duidelijk te zien op de systemen die beide schepen zouden moeten hebben.

Het grootste probleem is natuurlijk dat er tal van theorieën mogelijk zijn (en ook zeker voldoende uit de Russische koker zullen komen in de komende tijd). Is het pure onoplettendheid, grove nalatigheid, of toch meer? En als we op den duur het "meer" kunnen bewijzen dan zijn we jaren verder (vergelijkbaar met MH17) en betekent het dan überhaupt nog iets op geopolitiek relatie niveau?

Wikipedia: 2025 North Sea ship collision

Het is in dat opzicht vergelijkbaar met schepen die hun anker trekken over/door de belangrijke kabels in de Baltische zee. Is dat "per ongeluk" of zit er toch een stukje meer achter?

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-03-2025 15:12 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Nu is alcoholisme onder Russen (én schippers) zeker een probleem. Maar dan nog, de 1e, 2e en 3e stuurman lagen ook te pitten? Er ging geen AIS alarm af? Radar-alarm? Allemaal verplichte zaken aan boord.

Het is best druk op de Noordzee, maar de kans dat je midscheeps iets raakt is echt niet zo groot. Bij goed weer. Overdag. Enige valide reden die ik kan verzinnen is een vastzittend roer, als dat niet het probleem blijkt is de kans aanwezig dat het een bewust actie was (al dan niet 'spontaan'/last-minute)

Nu steek ik wel eens de Noordzee over op een zeilbootje, de kans dat je iets raakt is echt niet zo groot. (Zelfs als je per ongeluk 3 uur loopt te pitten als solo-zeiler O-) )

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Brazos
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Neem ook mee dat de Stena Immaculate (de tanker) voor anker lag - en naar verwachting (op basis van het type schip) minstens een uur nodig zou hebben om de ankers op te halen en verder te varen. Het schip lag dus stil zonder uitwijk mogelijkheid. En dat is duidelijk te zien op de systemen die beide schepen zouden moeten hebben.

Het grootste probleem is natuurlijk dat er tal van theorieën mogelijk zijn (en ook zeker voldoende uit de Russische koker zullen komen in de komende tijd). Is het pure onoplettendheid, grove nalatigheid, of toch meer? En als we op den duur het "meer" kunnen bewijzen dan zijn we jaren verder (vergelijkbaar met MH17) en betekent het dan überhaupt nog iets op geopolitiek relatie niveau?

Wikipedia: 2025 North Sea ship collision

Het is in dat opzicht vergelijkbaar met schepen die hun anker trekken over/door de belangrijke kabels in de Baltische zee. Is dat "per ongeluk" of zit er toch een stukje meer achter?
Ik weet niet of het direct te vergelijken is. Die ankers dat gaat niet per ongeluk op open zee. Dat heeft zo'n impact op de snelheid van het schip, en moet daarbij ook een behoorlijk kabaal en geweld aan het schip doen, als je dat een uur lang of uren doet is het nooit een ongeluk maar gewoon een bewuste actie.

Een botsing kan in principe een ongeluk zijn.

• Brent
Brazos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Een botsing kan in principe een ongeluk zijn.
In die onzekerheid is precies waar ik Russische sabotages acties verwacht.

Ik stelde hem scherp omdat als dit een Yemeni-kapitein was in de Rode Zee we geen seconde hadden geaarzelt met deze conclusie trekken. Ik vraag me af waarom we over onszelf heen blijven buitelen om een excuus voor Russen te vinden. Heel wat volkeren die we dat niet gunnen namelijk.

En het is nou niet bepaald de eerste keer dat het land hier saboteert. Waarom benaderen we het zo anders?

• NiGeLaToR
@Brent stond de tracker van dit ding weer uit zodat we niet kunnen zien hoe de vaarroute was vlak voor het ongeval? Want serieus: als dit een bewuste aanvaring was dan moet het schip gemikt hebben.

Ben genegen geen voordeel van de twijfel te gunnen, echter is het ook belangrijk de feiten erbij te zoeken/vinden. Met de hoeveelheid Russische kapteins en bemanningen is de kans dat een Rus betrokken is bij een ongeval met een schip immers ook heel groot.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Raar. Elke keer als een Russisch schip kabels kapottrekt of andere narigheid uithaalt gaat iedereen in elke krocht van het internet lopen zeggen dat het zeker ook een ongeluk zou kunnen zijn...

Ja dat zou kunnen. Maar Wikipedia: Ockhams scheermes zegt hier dat het gewoon weer een slimme terroristische zet van Putin is.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Volgens een vrij groot youtube kanaal genaamd What's Going on With Shipping?

Hij geeft in meerdere filmpjes de volgende feiten (en veronderstellingen):

De MV Solong (de rammer) had in totaal 14 bemanningsleden aan boord. Van de 14 bemanningsleden zullen er waarschijnlijk 3 officieren zijn geweest die in 3 shifts van 8 uur apart op de brug zijn. De SV Solong is een "'feedership'', eentje die binnen de regio tussen havens opereert. Deze schepen en hun bemanningen staan onder zeer zware tijdsdruk en hij denkt dat het een gevalletje van vermoeidheid, dus nalatigheid is. Dit omdat de schepen in feite op een auto-piloot opereren, maar deze auto-piloot kan geen schepen ontwijken. Dat zou het menselijke element moeten zijn.

Op het moment van de botsing voerde het schip op een geautomatiseerde way point route die het al vaker had genomen. De snelheid van het schip was niet out of the ordinary. Hij vermoed dat de kans dat er vuil spel is, ontzettend klein is.

Officiële onderzoek is underway, dus ben benieuwd.

• Tens
Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:06:
Officiële onderzoek is underway, dus ben benieuwd.
Hm, autopilot, geautomatiseerde way point route en ankerplaats, zit toch iets van tegenspraak in.
Of de waypoints zijn verkeerd ingevoerd, of de tanker lag op een plek waar het niet mocht.

• Tens
Witkoff kan wel even wachten, bezoek aan Belarus is belangrijker....

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:43:
Witkoff kan wel even wachten, bezoek aan Belarus is belangrijker....

[Twitter]
Die dude uit de VS wordt dus even op zijn plek gezet door Putin :)

Zijn ‘dubbelganger’ was natuurlijk in Kursk vandaag, dus dan kun je niet te snel ineens ergens anders opduiken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2025 16:54 ]

PSN

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:09
Poetin heeft een besluit genomen over het staak het vuren;
Tromgeroffel....;
Hij wijst het af...
Geen verrasing

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wie had dat nou verwacht zeg...

Uit het gelinkte artikel hierboven:
Poetin somde donderdag in een persconferentie met de Belarussische president Aleksandr Loekasjenko een reeks bezwaren op die instemming met een wapenstilstand in de weg staan. Zo zei hij dat het Oekraïense leger een wapenstilstand kan gebruiken om te hergroeperen. Hij stelde dat een bestand bovendien geen recht doet aan de machtsverhoudingen op het slagveld, waar Rusland in het offensief is.
Aangezien alles wat hij zegt omgekeerd geïnterpreteerd moet worden zou je kunnen stellen dat het plan van Poetin duidelijk is en dat iedere wapenstilstand waarbij de Russen niet eerst Oekraïne uit worden gebulldozerd nutteloos is, want anders komt hij later terug met meer?

Dat zit wel Schnorr.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
En ALWEER geen “deal” voor Trump. Het moet toch wel frustrerend zijn voor de beste man.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:36
olafmol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:11:
En ALWEER geen “deal” voor Trump. Het moet toch wel frustrerend zijn voor de beste man.
Het is frustrerend voor miljonen mensen dat dit oorlog nog door gaat.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, waarschijnlijk om tijd te rekken:
Daarmee wil Poetin vermoedelijk de boel rekken, zegt hoogleraar Geschiedenis en politiek van Rusland Hans van Koningsbrugge. ,,Hij probeert tijd te winnen door te zeggen: ik wil nadere uitleg.” Woensdag zei Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov al ongeveer hetzelfde, toen hij verklaarde dat Moskou wacht op ‘gedetailleerde informatie’ van de VS.

Oost-Europadeskundige Bob Deen sluit zich aan bij die lezing: ,,Dit is een manier om aan Trump te laten zien dat hij bereid is te praten over een staakt-het-vuren”, zegt Deen. ,,Maar hij wil nog niet stoppen met vechten, want hij heeft nu de overhand. Dus hij wil gewoon tijd rekken.”
En dan ook bijzondere vragen stellen:
Poetin vroeg ook wie kan garanderen dat er ‘over de hele 2000 kilometer lange linie’ geen nieuwe aanvallen worden uitgevoerd op Rusland, en wie verantwoordelijk gehouden kan worden als dat toch gebeurt. Een bijzondere vraag van een land dat zélf steeds opnieuw overeenkomsten brak. ,,Hij is helemaal niet geïnteresseerd in vredestroepen. Hij heeft zelf natuurlijk alle bestanden verbroken”, aldus Van Koningsbrugge.

March of the Eagles

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@XWB Probleem is dat Trump dusdanig ongeinformeerd is dat die niet dezelfde gedachtes als van Koningsbrugge zal hebben.

• PASware
olafmol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:11:
Nou, dan maar hopen dat als zijn emmer overloopt dat dit dan komt door de Russen.
andru123 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:40:
[...]

Het is frustrerend voor miljonen mensen dat dit oorlog nog door gaat.
Heeft Trump geen boodschap aan, zolang hij er maar beter uitkomt.
XWB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:53:

[...]

[...]
Tja het initiatief bij de Russen, volgens mij valt dat nog redelijk mee, als is het heroveren dan Kursk natuurlijk wel een tegenvaller voor Oekraine, maar ondertussen heeft Oekraine ook weer hervatting van wapens én intelligence, wat positief is.
Tijdrekken hoeft niet voordelig te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door PASware op 14-03-2025 08:39 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• NiGeLaToR
@PASware de herovering van Kursk is de deal van Trump. Ik begrijp uit de frontlinie berichten dat UA vermoedt dat de inlichtingen over Rusland zijn omgedraaid naar inlichtingen aan Rusland om UA uit die regio te kunnen verjagen. Van de een op andere dag werden in ene allerlei tot dan toe niet geraakte logistieke doelen geraakt.

Trump geeft Kursk terug zonder het aan Zelensky te hoeven vragen zodat Zelensky die kaart niet meer heeft en vervolgens kan Trump weer de boventoon voeren in de onderhandelingen over de capitulatie van UA. Het feit dat het niet eens onderdeel van de items ter onderhandeling is geeft wel aan dat dit voor zowel de VS als RU een gemaakte deal is.

De EU doet helaas niet wat ik hoopte en ondanks stappen, gesprekken en intenties is er geen oorlogsindustrie achtig geluid gaande - het gaat gewoon zoals gewoonlijk te lang duren.

Dat Putin nu opzichtig tijd rekt is precies zijn ding - hij heeft nu de regie weer, want heeft Kursk teruggekregen en voelt zich veilig genoeg om dit proces weer te gaan dirigeren.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:34:
@XWB Probleem is dat Trump dusdanig ongeinformeerd is dat die niet dezelfde gedachtes als van Koningsbrugge zal hebben.
Inderdaad en tegelijk: was het maar ongeïnformeerd zijn bij Trump. Hij heeft een hele andere agenda.
Ik had liever gezien dat Poetin een 'njet' had laten horen.
Nu komt Poetin met voor Oekraïne absoluut onacceptabele eisen, die door Oekraïne worden geweigerd, waarna Trump direct daarop weer stopt met inlichtingen en wapens.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

XWB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:53:

[...]

[...]
En ook dat elke soort vredestroepen die een tijdelijk/permanent bestand zouden kunnen handhaven / bewaken ook totaal niet acceptabel zijn voor Rusland.
Dan wordt het snel lastig natuurlijk :P

BThGvNeOA

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cranberry schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:56:
[...]
Inderdaad en tegelijk: was het maar ongeïnformeerd zijn bij Trump. Hij heeft een hele andere agenda.
Ik had liever gezien dat Poetin een 'njet' had laten horen.
Nu komt Poetin met voor Oekraïne absoluut onacceptabele eisen, die door Oekraïne worden geweigerd, waarna Trump direct daarop weer stopt met inlichtingen en wapens.
Ik denk dat we na al die jaren Putin ook niet de illusie hadden dat hij geen diplomatieke skills had om Trump weer voor zijn karretje te krijgen.

PSN

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-01 11:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTvR_ZF5KBA03cxBXSjlIbVnJQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVM6lxlnrIaDY12QHjlk4LPO.jpg?f=fotoalbum_large

Verrassend? Nee.

Dit zijn eisen die er voor zorgen dat Rusland een paar maanden later zonder zorgen die grens over wandelt naar Kiev.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:53:
@PASware de herovering van Kursk is de deal van Trump. Ik begrijp uit de frontlinie berichten dat UA vermoedt dat de inlichtingen over Rusland zijn omgedraaid naar inlichtingen aan Rusland om UA uit die regio te kunnen verjagen. Van de een op andere dag werden in ene allerlei tot dan toe niet geraakte logistieke doelen geraakt.
Voor dit soort gedachtes wordt op het moment gewaarschuwd. Een moderne dolkstoot legende, waar als men iets beter kijkt naar de gebeurtenissen, er helemaal niks van waar is.

De Russen hadden al weken alle aanvoerlijnen naar Koersk onder schot.
By February, the situation seemed increasingly untenable. “It was getting worse and worse,” Kariakin said. The single road was now under constant Russian fire, and slow and muddy back roads through fields were also getting hit. “Making the journey was always 50-50, and unfortunately not everyone made it,” he said.
Financial Times
While the Russians are running around Sudzha-2 (that's what we called the part of the city with the railway station behind the bridge from the market), I recently read an article from ISW about the fact that the reason for the fall of Ukrainian positions in the Kursk region is the shutdown of American aid in terms of satellite reconnaissance. Well, I hope this is an IPSO aimed at our partners (which has no basis, since at such a short distance it would be difficult to really assess the damage from this action - and everyone understands this), since the main reason for the failures in the Kursk region is the disruption of our logistics and this problem is far from a week old
https://x.com/samotniyskhid/status/1899559073160593853

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF2dkJShKtb3iFekWeaEdHKdvto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnnjqP6ySpsKNJNZroScHzNC.jpg?f=fotoalbum_large
Maar het is natuurlijk ook heel gemakkelijk om Trump en de Verenigde Staten de schuld te geven voor zulke dingen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Prosac schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:31:
[Afbeelding]

Verrassend? Nee.

Dit zijn eisen die er voor zorgen dat Rusland een paar maanden later zonder zorgen die grens over wandelt naar Kiev.
Dus na drie jaar zijn kop tegen een muur beuken, honderdduizenden doden later, economie naar de klote en Sovjet militaire voorraden die leeg beginnen te raken, eist hij nog steeds capitulatie van niet alleen Oekraine, maar ook de NAVO. :')

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• phicoh
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:36:
Dus na drie jaar zijn kop tegen een muur beuken, honderdduizenden doden later, economie naar de klote en Sovjet militaire voorraden die leeg beginnen te raken, eist hij nog steeds capitulatie van niet alleen Oekraine, maar ook de NAVO. :')
Hij moet blijven bluffen, zeker richting Trump. poetins gok is dat Trump Okraïne en de EU onder druk zal zetten om iets van die voorwaarden te accepteren. Iets is beter dan niets.

• PASware
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:53:
Ik weet niet of ik dit moet geloven. Het is wel heel opvallend dat Kursk zo snel gevallen is. Dat gebrek aan intelligence nadelig is voor Oekraine snap ik 100%, zeker nadelig omdat het buiten hun eigen landsgrens is.

Maar inlichtingen van USA aan Rusland kan (wil!) ik moeilijk geloven, dat is een dolk in de rug van Oekraine, bij de terugtrekking zijn er ook veel Oekrainse soldaten gesneuveld/opgepakt.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Yakolev schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:35:
Maar het is natuurlijk ook heel gemakkelijk om Trump en de Verenigde Staten de schuld te geven voor zulke dingen.
Het is wel verdomde convenient dat dit allemaal is gebeurd terwijl de Amerikanen net de inlichtingenkraan hadden dichtgedraaid. We weten de uitkomst natuurlijk niet van een historie waarin de Amerikanen dat niet hadden gedaan, dat geef ik toe. Misschien iets voor de militaire historici van de toekomst.

Nu denk ik dat een opportunistische move van de Russen het meest voor de hand ligt - dat ze hebben gedacht dat dít het moment was, en over zijn gegaan tot uitvoering. Maar, ik wil ook niet uitsluiten dat de Russen het tijdelijk stopzetten van de inlichtingen als verzoekje hebben ingediend om de goodwill van de VS aan te laten tonen.

Maar, wat voor mij overblijft, is dat het toch wel allemaal verdomde convenient was.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• NiGeLaToR
Yakolev schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Dat de situatie in de regio ingewikkeld en wellicht onhoudbaar was, is niet nieuw nee.

Daarbij bleek Rusland in ieder geval spontaan en exact op het moment van Amerikaanse stop van inlichtingen en wapens in staat de exacte locaties van de belangrijkste UA-opslag en commandoposten te vinden, al kan dat natuurlijk ook toeval zijn.

Overigens verzin ik dit niet zelf:
Russia's rapid advance through Kursk toward the town of Sudzha in recent days has sparked claims online that the U.S. could have coordinated with Moscow on a pause of military aid to Ukraine.

There is no evidence to suggest that the U.S. collaborated with Russia to time its military aid block ahead of a Russian offensive in Kursk.

Newsweek has reached out to the White House and the Russian Defense Ministry for comment via email.
en
"Russia's moves in Kursk appear to have been coordinated with Trump's move to cut supplies & intel," one account claimed.

"The American administration is trying to remove Ukraine's options before any negotiations," another wrote.

The U.S. paused all shipments of military aid to Ukraine in early March, followed by a block on much of the U.S.-derived intelligence shared with Kyiv shortly after. The military aid and intelligence cooperation was restarted this week after U.S.-Ukrainian talks in Saudi Arabia on Tuesday.

"As a result of this pause, there are hundreds of dead Ukrainians," an unnamed Ukrainian officer told TIME.

An unidentified source in Ukrainian President Volodymyr Zelensky's office told the magazine that Kyiv's operations in the Kursk region had been hardest hit by the U.S. intelligence cut-off.
Bron

Dus nee, geen expliciet bewijs, maar waarom zou de VS dat ook aanleveren? En waarom zouden ze het niet doen? Op basis van de onderhandeling gingen Trump & Putin er vanuit dat dit hoe dan ook de uitkomst zou zijn. Zelensky kreeg meermaals te horen 'dat hij geen kaarten in handen heeft'.
Ukrainian forces are collapsing in a near rout, being driven out of Russia’s Kursk region after being blinded by Washington’s intelligence blackout. Scenes of Kyiv’s troops mangled, burned and on the run filtering back to the capital have reinforced distrust of America and Russia.

Now comes the proposed ceasefire, seen as a short-term tactical necessity because it has been traded for Donald Trump’s agreement to turn the intelligence taps back on.

“We’re not delighted but we are realistic. A ceasefire agreement from us at least means that we are back talking to the Americans and they have given us access to the intelligence we need. Kursk shows what happens when we don’t have it,” said a senior ministerial adviser.
bron

Linksom of rechtsom - UA was in ene kansloos omdat ze blijkbaar 100% afhankelijk zijn van de inlichtingen vanuit de VS. Dus of ze RU nu zo hielpen of ze nog wat tips & trucs influisterden - het feit blijft dat dankzij de VS UA in de shit is gekomen in deze regio.

• redwing
Helixes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Het is wel verdomde convenient dat dit allemaal is gebeurd terwijl de Amerikanen net de inlichtingenkraan hadden dichtgedraaid. We weten de uitkomst natuurlijk niet van een historie waarin de Amerikanen dat niet hadden gedaan, dat geef ik toe. Misschien iets voor de militaire historici van de toekomst.

Nu denk ik dat een opportunistische move van de Russen het meest voor de hand ligt - dat ze hebben gedacht dat dít het moment was, en over zijn gegaan tot uitvoering. Maar, ik wil ook niet uitsluiten dat de Russen het tijdelijk stopzetten van de inlichtingen als verzoekje hebben ingediend om de goodwill van de VS aan te laten tonen.

Maar, wat voor mij overblijft, is dat het toch wel allemaal verdomde convenient was.
Ik kan me vooral voorstellen dat de russen nu de aanval hebben ingezet omdat ze wisten dat UA minder info zou hebben van troepenverplaatsingen. En voor de onderhandelingen is het niet handig als ze nog een eigen stuk grondgebied niet onder controle hebben. Dat de Amerikanen info aan de russen hebben gegeven hiervoor geloof ik niet zo, als dat uit zou komen (en b.v. de AIVD weet heel goed wat er overal gebeurd) zouden de Amerikanen echt in de problemen komen.

Daarbij was deze weg al eerder steeds verder binnen bereik van de russen gekomen, dus wat er nu gebeurd is was te verwachten. De timing is hooguit wat toevallig, maar dat zal meer aan de russen dan de Amerikanen liggen.

[removed]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

redwing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Ik kan me vooral voorstellen dat de russen nu de aanval hebben ingezet omdat ze wisten dat UA minder info zou hebben van troepenverplaatsingen. En voor de onderhandelingen is het niet handig als ze nog een eigen stuk grondgebied niet onder controle hebben. Dat de Amerikanen info aan de russen hebben gegeven hiervoor geloof ik niet zo, als dat uit zou komen (en b.v. de AIVD weet heel goed wat er overal gebeurd) zouden de Amerikanen echt in de problemen komen.

Daarbij was deze weg al eerder steeds verder binnen bereik van de russen gekomen, dus wat er nu gebeurd is was te verwachten. De timing is hooguit wat toevallig, maar dat zal meer aan de russen dan de Amerikanen liggen.
Volledig mee eens. Het is vele malen aannemelijker dat de Russen hun kans zagen om in een periode van inlichtingenschaarste hun aanval te doen.

Het voorwerk was al gedaan, het was gewoon een opportuun moment uitzoeken om het af te maken.

• NiGeLaToR
@redwing tis meer de samenloop van omstandigheden. Overigens heeft Trump-Musk wel manieren om te communiceren zonder dat de AIVD of anderen dit oppikken, want Musk bleek nog niet zo lang geleden geregeld contact met Putin te hebben en zelfs berichten van Xi over Taiwan doorgestuurd te krijgen via die route. Wist blijkbaar ook niemand van, gezien de verbazing en verontwaardiging die erop volgde.

Maargoed: hard bewijs ontbreekt en zal ook blijven ontbreken. Tis vast niet via de white house newsletter gedeeld zijn. Het is in ieder geval interessant dat Trump en co het hele bezette-Rusland-gebied niet eens genoemd hebben, alsof dat al reeds geregeld was.

@Yakolev je maakt wel precies m'n punt - wie precies creeerde dat precieze opportune moment na overleg achter gesloten deuren waarin de capitulatie van UA werd besproken - zonder UA?

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-03-2025 12:19 ]

• brecht_vb
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:10:
[...]
Dat de Amerikanen info aan de russen hebben gegeven hiervoor geloof ik niet zo, als dat uit zou komen (en b.v. de AIVD weet heel goed wat er overal gebeurd) zouden de Amerikanen echt in de problemen komen.
Vertel, in welke problemen zouden de Amerikanen komen?

• redwing
brecht_vb schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Vertel, in welke problemen zouden de Amerikanen komen?
Dat ze dan nog onbetrouwbaarder zouden worden en de banden nog verder doorgesneden zouden worden. Wat Trump nu doet is daar natuurlijk al niet goed voor, maar de vijand daadwerkelijk helpen is nog een hele grote stap verder dan wat er nu gebeurd. Daarbij heeft Amerika er weinig mee te winnen, Kursk ging toch al vallen. Het is daarbij niet alsof de russen niet wisten welke aanvoerlijnen er waren.

[removed]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NATO Chief Says Russia Relations Should Be Restored After War
NATO Secretary General Mark Rutte said relations with Russia should eventually be normalized once the fighting ends in Ukraine.

“It’s normal if the war would have stopped for Europe somehow, step by step, and also for the US, step by step, to restore normal relations with Russia,” Rutte said in a Bloomberg TV interview with Annmarie Hordern. “But we are absolutely not there yet, we have to maintain the pressure on them” to ensure that Russia takes the negotiations seriously,” he said.
Wat mij betreft wachten we daarmee tot Rusland een normale regering heeft :/

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 14-03-2025 14:24 ]

• Brent
user109731 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:22:
NATO Chief Says Russia Relations Should Be Restored After War

[...]

Wat mij betreft wachten we daarmee tot Rusland een normale regering heeft* :/
* een democratie is.

• brecht_vb
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Dat ze dan nog onbetrouwbaarder zouden worden en de banden nog verder doorgesneden zouden worden. Wat Trump nu doet is daar natuurlijk al niet goed voor, maar de vijand daadwerkelijk helpen is nog een hele grote stap verder dan wat er nu gebeurd. Daarbij heeft Amerika er weinig mee te winnen, Kursk ging toch al vallen. Het is daarbij niet alsof de russen niet wisten welke aanvoerlijnen er waren.
Trump neemt Putin nu al in bescherming, als Putin informatie krijgt van trump, dat zal schouderophalend ontvangen worden.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:39

ZenTex

Doet maar wat.

Het kan me geen zak schelen of Rusland een democratie is, of dat er een tiran zoals stalin de scepter de zwaait, als ze maar met hun poten van andere landen afblijven.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mensen, geen slowchat en hou de emoties onder controle. Laten we ons verstand laten gelden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 109 ... 138 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid