Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
crisp schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Inderdaan; uit het originele rapport (P19):

[...]

En de EU zet nog steeds in op meer sancties en aanpakken van de schaduwvloot. Het is een gevecht van lange adem, wat het rapport ook zegt: "Persistence is key to real impact". Overschakelen kost tijd, en mensen in de kou zetten is ook niet goed voor de moraal ;) Het is wel goed dat dit soort rapporten laten zien dat we scherp moeten blijven.
Gelijk ook weer een goede om te laten zien dat dit is hoe propaganda wordt gemaakt: Putin zit via-via in o.a. Hongarije te roeren en dat levert zonder context het nieuws op dat de EU voor een bepaalde hoeveelheid inkoopt, waardoor mensen die zulk "nieuws" lezen cynisch worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 21:53
Stukfruit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Dit is een goed voorbeeld van een slecht artikel zoals ik eerder aanhaalde in andere topics. Het schrijfwerk van de auteur is te laks en zonder context is het bijna clickbait te noemen.

Zo staat er geen link in naar het besproken rapport en wordt tevens nergens gesproken over bijvoorbeeld voor welke landen het is ingekocht. De "EU" is meer dan 1 land, dus dat zou je eerst kunnen opzoeken voordat je uit de losse knie schiet met die laatste opmerking hierboven. Mijn eerste gedachte zou bijvoorbeeld een aantal van de landen in Oost-Europa zijn waar ze misschien nog gas oid afnemen, of die plek met de Hongaarse dictator die op de hand van Putin zit en het waarschijnlijk weinig kan schelen.

Een enkele zoekopdracht op de naam van de co-auteur ("Vaibhav Raghunandan") leverde binnen een minuut deze link op met dit soort feitjes waaruit blijkt dat er absoluut nog werk te doen is:
[Afbeelding]

...maar ook dat er nog steeds stappen worden gezet (of dat bv. de illegale shadowtankers nog een uitdaging zijn):

[...]

Je kunt hier lezen dat men bezig is met het minderen van de import. Dat kun je afdoen met "liever de kachel stoken dan een oorlog", maar zonder die "kachel" verminder je ook de mogelijkheid om te doen wat nodig is om Putin te stoppen.
Zie ook deze officiële EU-pagina voor de echte bedragen die naar Oekraïne zijn gegaan.
The European Union (EU) and our 27 Member States remain united and determined in our unprecedented support for Ukraine. Since the start of the war, the EU and our Member States have made available close to $145 billion* in financial, military, humanitarian, and refugee assistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Stukfruit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Je kunt hier lezen dat men bezig is met het minderen van de import. Dat kun je afdoen met "liever de kachel stoken dan een oorlog", maar zonder die "kachel" verminder je ook de mogelijkheid om te doen wat nodig is om Putin te stoppen.
Aan de andere kant moet je wel opletten dat het jezelf niet meer pijn doet. Want als de energieprijzen b.v. stijgen door versneld over te stappen, krijg je daar weer problemen mee wat de populisten weer in de kaart speelt. En dat is dan weer iets dat rusland graag ziet.

En dat speelt met de sancties natuurlijk ook, voor je het weet speel je de vijand juist in de kaart. Het blijft gewoon een lastige afweging waarbij je gevoel (per direct alles afkappen) niet het beste resultaat geeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:46
DropjesLover schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Gamecontrollers koop je voor een paar euro in China, komt op mij over als symboolpolitiek.

Die mineralen"deal", er zijn meerdere partijen die prima het spul naar boven willen halen.
Ik zou zeggen, liever niet China want dat levert geen economisch toegevoegde waarde op (ze komen met eigen mensen en apparatuur). Amerikaanse bedrijven komen vanzelf wel, ook zonder een deal.
Alternatief is de deal vastleggen voor x bedrag in US dollar en er op gokken dat de VS implodeert / extreme inflatie tegemoet gaat ivm de kaalslag bij de overheid en afschaffen van financiele controles.
Maar er is toch helemaal geen incentive voor Oekraine om deze "deal" te accepteren?
Volgens het "vredesplan" van de VS mag Oekraine al het territorium wat Putin heeft ingepikt afstaan, moet er een andere leider komen, mag het land niet bij de NAVO (mogelijk ook niet de EU) en mag de EU zelf zorgen voor vredestroepen (iets wat Rusland absoluut niet wil).

Dus of ze nu doorvechten en verliezen of de deal accepteren en na een x aantal jaar toch weer worden aangevallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VTbgBKUTwemLqb24cZuwp0lk1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHq4ajp9FelSe0Q0BnkcF10O.jpg?f=fotoalbum_large

Er waren vorige week al wat geluiden hierover, maar USA heeft tegen gestemd bij een VN resolutie stemming. samen met een handjevol landen mbt:

Initiated by Ukraine&European countries.It recognized that Russia violated Ukraine's territorial integrity&called that the "Russian Federation immediately,completely&unconditionally withdraw all of its military forces from the territory of Ukraine within its internationally recognized border”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:07
gise schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:34:
[Afbeelding]

Er waren vorige week al wat geluiden hierover, maar USA heeft tegen gestemd samen met een handjevol landen mbt:

Initiated by Ukraine&European countries.It recognized that Russia violated Ukraine's territorial integrity&called that the "Russian Federation immediately,completely&unconditionally withdraw all of its military forces from the territory of Ukraine within its internationally recognized border”
Niet verbazingwekkend.

Trump wil op zijn blazoen hebben dat hij vrede gesticht heeft.
Wisselgeld daarvoor is opgeven van territoria zodat Rusland iets van een overwinning heeft.

Waarom dan voor een resolutie stemmen die dat wisselgeld veroordeeld?

Ps. wat de grondstoffendeal betreft.
Prima maar dan wel de grondstoffen in de Donbas.
Veel succes met die van Rusland verkrijgen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 24-02-2025 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik vind Macron hier zojuist sterk overkomen tegenover Trump: https://t.me/noel_reports/24810
Trump refuses to call Putin a dictator like Zelensky: "I don't use those words lightly," after which he turned his statement away from the initial question.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Spykie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:28:
Ik vind Macron hier zojuist sterk overkomen tegenover Trump: https://t.me/noel_reports/24810

[...]
Omdat hij een bepaalde gezichtsuitdrukking laat zien? Mijn observatie van zijn optreden is niet positief. Eerst laat hij allerlei EU-landen langskomen om vervolgens met de uitkomst naar Trump te gaan. Net zoals dat hij met de inval van Oekraïne meerdere keren met Poetin probeerde te praten, zie ik hem dat nu met Trump doen. Slappe diplomatiek.

Ik zie het nog steeds voor me dat Poetin straks een lap Oekraïne mag houden, Trump de grondstoffen en de EU mag politieagentje spelen op de grens en daarnaast opdraaien voor de opbouw. En over een paar jaar starten we weer opnieuw.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Maar deze VN stemming is wel een dystopie en absurd. Hoe zal het deel van de Amerikanen zich voelen die dit helemaal niet heeft gewild. Misschien een vertraagd ongeluk, als je er bij stilstaat is het van de pot gerukt.

Even wat verslaggeving van The Washington Post
https://wapo.st/41gmlOo (Deelartikel, mailsluis)

U.S. votes against U.N. resolution condemning Russia for Ukraine war
The United States voted with Russia, North Korea, Iran and 14 other Moscow-friendly countries Monday against a resolution condemning Russian aggression in Ukraine and calling for the return of Ukrainian territory. The resolution passed overwhelmingly in the U.N. General Assembly.
Merk ook in het illustratieve overzicht van gise in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" Hongarije en Israël op.

Trump goes rogue:
The votes, taken on the third anniversary of the Russian invasion of Ukraine, were an astounding reflection of the deepening split between the Trump administration and its major allies over support for Ukraine and disapproval of President Donald Trump’s unilateral outreach to the Kremlin to settle the war on terms favorable to Russia.
Nu is de stemming van deze generale assemblee nog niet bindend, maar geeft wel een impressie van de opinie:
General Assembly resolutions are nonbinding but reflect world opinion
Naast het stemmen tegen de Rusland bestraffende resolutie had de VS een eigen resolutie voor het beëindigen van de oorlog ingebracht, maar onthield zich zelf van het stemmen erop. Ook deze resolutie haalde het ruimschoots. Wie kan er tegen het stoppen van een oorlog zijn....
The U.S. delegation also abstained from voting on its own competing resolution that simply called for an end to the war, after European-sponsored amendments inserting new anti-Russian language also passed the 193-member body by a wide margin. The amended U.S. resolution also passed.
De tijdelijke Amerikaanse VN ambassadeur (interim) verkoos de recente geschiedenis met een drogreden te negeren:
The United States’ interim U.N. ambassador, Dorothy Camille Shea, told the assembly that “multiple resolutions … have failed to stop the war.” Urging support for the unamended U.S. measure, she called it “a simple statement … that looks forward, not backward, focused on one simple idea of ending the war.”
De volgende actie van de VS is nog wel even van belang:
The Trump administration also pressured other nations, including through messages sent by Secretary of State Marco Rubio to all U.S. embassies, to vote against the resolution or to abstain.
En Rusland legde alle verantwoordelijkheid traditiegetrouw buiten zichzelf. Dat kan iedereen zelf wel gaan lezen, mocht daar nog behoefte voor zijn.

In tegenstelling tot de vrijblijvendheid van de stemmingen in de General Assemblee hebben stemmingen in de veel kleinere VN security council wel internationaal wettelijke kracht.
Security Council votes, which require nine members in favor and no vetoes by the permanent members — the United States, Russia, China, Britain and France — have the force of international law.
Ook daar gaat de VS een resolutie inbrengen:
A State Department official, speaking on the condition of anonymity about the fast-moving diplomacy Monday, said the United States would introduce its resolution at a meeting of the 15-member U.N. Security Council later Monday and would veto any attempts to amend it.
Trump is zowaar aan het lobbyen:
The U.N. votes came as Trump met at the White House with French President Emmanuel Macron for bilateral talks and a virtual meeting of the Group of Seven industrialized nations, and prepared for a Thursday visit from British Prime Minister Keir Starmer.
Ook in de G7 roert Trump zich:
The Trump administration has opposed phrasing in a statement on Ukraine that the G-7 — which comprises the United States, Canada, France, Germany, Italy, Britain and Japan — has been preparing to issue this week.
Tussen neus en lippen schopt hij de poten onder de stoel van Trudeau (Canada) weg:
In a social media post after the Monday virtual meeting, Trump referred to Canadian Prime Minister Justin Trudeau, the current G-7 chair, as “Governor” Trudeau, a reference to the president’s ongoing call for Canada to become the 51st U.S. state, and repeated his contention that the war in Ukraine “would have never started if I was President.”
Kortom, ons al wat oud wordende enfant terrible roert zich weer op een vormtrouwe manier.

Tenslotte nog even wat Oekraïne in de General Assemblee van de VN zei, ter ondersteuning van haar resolutie, om aan te geven waar precies is tegengestemd:
“This is a moment of truth,” Ukrainian Deputy Foreign Minister Mariana Betsa told the assembly Monday, “a historic moment not only for Ukraine” but also for Europe and “for the entire democratic world. The way we answer to Russian aggression today … to Russian atrocities and crimes … will define … our entire future.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Omdat hij een bepaalde gezichtsuitdrukking laat zien? Mijn observatie van zijn optreden is niet positief. Eerst laat hij allerlei EU-landen langskomen om vervolgens met de uitkomst naar Trump te gaan. Net zoals dat hij met de inval van Oekraïne meerdere keren met Poetin probeerde te praten, zie ik hem dat nu met Trump doen. Slappe diplomatiek.

Ik zie het nog steeds voor me dat Poetin straks een lap Oekraïne mag houden, Trump de grondstoffen en de EU mag politieagentje spelen op de grens en daarnaast opdraaien voor de opbouw. En over een paar jaar starten we weer opnieuw.
Excuus, ik deelde de verkeerde link:
The best way to confront a bully about the misinformation he is spreading is to confront him in front of everyone. Macron just did that.
https://t.me/noel_reports/24809

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt niet uit, ik vind er nog steeds hetzelfde van. Hetzelfde riedeltje als destijds met Rutte's "no". Pure diplomatieke correctheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:58

Jebus4life

BE User

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Maakt niet uit, ik vind er nog steeds hetzelfde van. Hetzelfde riedeltje als destijds met Rutte's "no". Pure diplomatieke correctheid.
Net zoals in 2022 haalt hij alles uit de kast om diplomatiek zoveel mogelijk te bereiken, zelfs wanneer iedereen weet (hijzelf ook hoor) dat het quasi onmogelijk is.

Ik kan er echt wel respect voor opbrengen dat hij het doet. Een slappe vod of een harde havik spelen is veel makkelijker. Moet je gewoon wat roepen in de media, hij zoekt tenminste naar iéts waarmee hij in 2022 Poetin of nu Trump in beweging te brengen.

Voor mij is hij al sinds zijn eerste termijn de enige met een grotere visie over de toekomst van Europa en er zich voor inzet.

[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 25-02-2025 00:01 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06
Kan iemand mij vertellen wat nu eigenlijk de toegevoegde nog is van de VN? Ik heb echt het idee dat zo'n motie/resolution als nu gewoon "voor de bühne" is, maar correct me if i'm wrong.

Geo Politiek i.c.m. Veto zorgen er toch voor dat ze toch eigenlijk niks bereiken? Of het nu gaat om de oorlog in Oekraïne of Gaza, het is echt een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De_Bastaard schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:37:
Kan iemand mij vertellen wat nu eigenlijk de toegevoegde nog is van de VN? Ik heb echt het idee dat zo'n motie/resolution als nu gewoon "voor de bühne" is, maar correct me if i'm wrong.

Geo Politiek i.c.m. Veto zorgen er toch voor dat ze toch eigenlijk niks bereiken? Of het nu gaat om de oorlog in Oekraïne of Gaza, het is echt een wassen neus.
Het alternatief is geen VN en alleen oorlog voeren zonder elkaar te spreken. Ook in oorlog helpt het om toch een gemankeerd overleg orgaan te hebben. Het helpt ook voor de beeldvorming om de agressor aan te wijzen. Dit is al de zoveelste win voor Poetin / knieval van Trump.

Trump is er van overtuigd dat er met Poetin een deal gesloten kan worden. Als je het track record van deals van beide heren bekijkt en hoe snel ze hun kont er mee afvegen dan is het uitsluitend show waar je naar zit te kijken. Er zal vast een deal komen maar beide partijen hebben geen interesse in een deal die stand houd of moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
HEY_DUDE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:42:
Trump is er van overtuigd dat er met Poetin een deal gesloten kan worden. Als je het track record van deals van beide heren bekijkt en hoe snel ze hun kont er mee afvegen dan is het uitsluitend show waar je naar zit te kijken. Er zal vast een deal komen maar beide partijen hebben geen interesse in een deal die stand houd of moet houden.
Dat is iets te kort door de bocht. poetin heeft een duidelijk doel: van Oekraïne een vazal staat maken. Het is logisch dat ze zich niet veel van andere deals aantrekken.

Trump heeft een ander plan. Die wil Oekraïne leeg roven. Maar dan moet hij wel zorgen dat rusland uit de buurt blijft. Als Trump zou willen handelen met rusland dan kan hij dat nu ook wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Inmiddels heeft de veiligheidsraad gestemd en is de Amerikaanse resolutie er door gekomen:

https://www.ad.nl/buitenl...tiek-op-rusland~a6ecf092/

De oorlog is dus inmiddels gereduceerd tot een “conflict” . En geen kritiek op Rusland uiteraard.

Nog even de tekst van de VN:
https://press.un.org/en/2025/sc16005.doc.htm

[ Voor 10% gewijzigd door dr.lowtune op 25-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Laten we eerlijk zijn. Wat Trump doet is eng. Het is heel duidelijk dat Trump de kant van Poetin kiest in een poging snel vrede te forceren. Trump doet dit om zijn eigen interne agenda (het vormen van een autocratie in de VS) kracht bij te zetten.

Echter...helaas voor Trump houd hij niet de belangrijkste kaarten vast en wordt hij daar op gewezen. Als Oekraïne niet wilt stoppen emt vechten dan werkt het niet. Als Rusland niet wilt stoppen met vechten dan werkte het niet. Als de meeste steun internationaal niet door de VS wordt geleverd dan werkt het niet.

Het Oekraïne - Rusland conflict is een zeldzame situatie waar de VS niet de belangrijkste kaarten vast heeft. We zagen dit al eens eerder deze eeuw in het Syrië conflict. Nu is het Syrië conflict anders maar de VS moest uiteindelijk zich inhouden daar omdat ze gewoonweg niet de belangrijkste kaarten in het land vast hielden. In Oekraïne is dit ook.

Poetin wilt niet stoppen met vechten want dan stort zijn oorlogseconomie in. Dit is overigens ook een teken dat Rusland feitelijk al verloren heeft. Als Rusland door vecht overleefd het land iets langer tot de normale economie is gekannibaliseerd (en dan stort het in). Als Rusland nu stopt met vechten dan moeten ze terug schakelen naar de normale economie en stort Rusland in. Effectief is Rusland al verslagen economisch maar de oorlog houd ze tijdelijk drijvend.

Zelensky zal niet willen stoppen tenzij ze de veiligheid krijgen die ze willen. Trump bied deze niet eenduidig. Trump probeert Oekraïne te chanteren maar het probleem is dat Trump eigenlijk niet de kaarten heeft om te chanteren. 60% van de internationale steunt komt van de EU en minder dan 40% van de VS. De steun van de VS is daarmee wel belangrijk maar niet het belangrijkste. Met de overwinning van CDU in Duitsland wordt de EU steun voor Oekraïne alleen maar groter en niet kleiner. Trump heeft dus niet de middelen om vrede te forceren.

Trumps gedachtegang was 'ik trek al mijn steun terug en dwing Oekraïne tot opgeven en krijg ook nog eens zeldzame aardmetalen ervoor terug. Maar dat blijkt niet te kunnen.

De enige winnaar is Poetin. Die krijgt Trump wellicht zover om geen steun meer te leveren en om het westen te verdelen (Alhoewel arguably het Trump is die het westen momenteel heeft verdeeld). Ik zie deze oorlog niet snel stoppen tenzij de EU ervoor kiest om een soort van deal te maken. Uiteindelijk zal dus Rusland, Oekraïne en de EU rondom de tafel moeten zitten. De VS is uiteindelijk niet de belangrijkste speler in dit verhaal. Maar er komt pas vrede als de betrokken strijdende partijen het willen en niet eerder.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
dr.lowtune schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:10:
Inmiddels heeft de veiligheidsraad gestemd en is de Amerikaanse resolutie er door gekomen:

De oorlog is dus inmiddels gereduceerd tot een “conflict” . En geen kritiek op Rusland uiteraard.
Er waren tijden in Amerika waarin iedereen verdacht werd van samenwerking met aardsvijand Rusland (Wikipedia: McCarthyism).

Onder Biden kreeg ik nog het idee dat de VS in ieder geval Rusland als een tegengesteld land zag, met andere normen, waarden en belangen (hoewel niet meer de grootste concurrent, dat was onder Biden ook al duidelijk China).

Onder Trump krijg je het idee dat de VS 180 graden gedraaid is. Rusland is een 'like minded' land geworden. Een land waarin - net als in de US - de waarheid niet meer zo belangrijk is. Waarin democratie, checks and balances etc er niet meer toe doen. Maar vooral een land met een sterke leider die snel kan beslissen en niet door allerlei controlepoortjes moet.

Ik denk dat Trump dat ook als aantrekkingskracht ziet in Rusland. 'Oh, ik wil een goede deal voor olie. Nou dan bel ik Putin en dan kunnen we morgen beginnen'. Als hij iets in de EU wil regelen moet hij 2 jaar wachten en 10 rechtzaken van belangenclubjes afwachten. Met een 'Gen Z' concentratiespanne en geduldigheid is dat not done meer.

We kunnen natuurlijk allemaal boos worden op hoe dom dit allemaal is. Maar we kunnen wellicht ook eens goed naar onszelf kijken: is de democratie inderdaad te stroperig geworden? Krijgen we eigenlijk nog wel echt iets gedaan, of blijft het voora bij praten praten praten maar niets doen? En als we dan iets doen, is het dan niet een te verwaterd compromis waar bijna niemand meer wat aan heeft?

Ik denk dat het interessant is voor ons allemaal om Trump ook als spiegel te proberen te zien die iets over onszelf zegt. Want als we dat niet doen, duurt het nog maar een paar verkiezingen voordat de Europese kaart volkomen AfD-achtig kleurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:06
Dit slaat echt nergens op.

Of, doet hij dit voor als Trump straks zelfs een land binnen rijdt om het te claimen in de hoop dat Putin hem dan ook "steunt" ofzo?

Waarom werken ze bij de VN niet met het aannemen van resoluties op basis van absolute stemmen? Meerderheid stemt voor, dan aangenomen. Het lijkt nu wel echt een kinderklas _O-.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Auredium schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:14:
Laten we eerlijk zijn. Wat Trump doet is eng. Het is heel duidelijk dat Trump de kant van Poetin kiest in een poging snel vrede te forceren. Trump doet dit om zijn eigen interne agenda (het vormen van een autocratie in de VS) kracht bij te zetten.

Echter...helaas voor Trump houd hij niet de belangrijkste kaarten vast en wordt hij daar op gewezen. Als Oekraïne niet wilt stoppen emt vechten dan werkt het niet. Als Rusland niet wilt stoppen met vechten dan werkte het niet. Als de meeste steun internationaal niet door de VS wordt geleverd dan werkt het niet.

Het Oekraïne - Rusland conflict is een zeldzame situatie waar de VS niet de belangrijkste kaarten vast heeft. We zagen dit al eens eerder deze eeuw in het Syrië conflict. Nu is het Syrië conflict anders maar de VS moest uiteindelijk zich inhouden daar omdat ze gewoonweg niet de belangrijkste kaarten in het land vast hielden. In Oekraïne is dit ook.

Poetin wilt niet stoppen met vechten want dan stort zijn oorlogseconomie in. Dit is overigens ook een teken dat Rusland feitelijk al verloren heeft. Als Rusland door vecht overleefd het land iets langer tot de normale economie is gekannibaliseerd (en dan stort het in). Als Rusland nu stopt met vechten dan moeten ze terug schakelen naar de normale economie en stort Rusland in. Effectief is Rusland al verslagen economisch maar de oorlog houd ze tijdelijk drijvend.

Zelensky zal niet willen stoppen tenzij ze de veiligheid krijgen die ze willen. Trump bied deze niet eenduidig. Trump probeert Oekraïne te chanteren maar het probleem is dat Trump eigenlijk niet de kaarten heeft om te chanteren. 60% van de internationale steunt komt van de EU en minder dan 40% van de VS. De steun van de VS is daarmee wel belangrijk maar niet het belangrijkste. Met de overwinning van CDU in Duitsland wordt de EU steun voor Oekraïne alleen maar groter en niet kleiner. Trump heeft dus niet de middelen om vrede te forceren.

Trumps gedachtegang was 'ik trek al mijn steun terug en dwing Oekraïne tot opgeven en krijg ook nog eens zeldzame aardmetalen ervoor terug. Maar dat blijkt niet te kunnen.

De enige winnaar is Poetin. Die krijgt Trump wellicht zover om geen steun meer te leveren en om het westen te verdelen (Alhoewel arguably het Trump is die het westen momenteel heeft verdeeld). Ik zie deze oorlog niet snel stoppen tenzij de EU ervoor kiest om een soort van deal te maken. Uiteindelijk zal dus Rusland, Oekraïne en de EU rondom de tafel moeten zitten. De VS is uiteindelijk niet de belangrijkste speler in dit verhaal. Maar er komt pas vrede als de betrokken strijdende partijen het willen en niet eerder.
Iemand aan de overkant van de oceaan moet toch begrijpen hoe extreem destructief Trump bezig is? De VS zit op dezelfde lijn qua stemmen als Rusland, Noord Korea, Wit-Rusland. Laat dat eens bezinken….dat zou een Amerikaan toch pijn moeten doen? Dat zou leden van de GOP toch ook pijn moeten doen? Ze steunen de “commies” van weleer, dat was toch ondenkbaar?

Binnen een maand toont de VS zich als extreem onbetrouwbare partner die openlijk heult met schurkenstaten. De VS en EU zijn ontzettend belangrijk voor elkaar als handelspartners, ik kan me niet voorstellen dat dat geen schade oploopt. Hoe goede deal maak je dan als Trump zijnde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:12

Agent47

I always close my contracts.

Straks krijg je zo'n stuk Oekraine / Rusland begrenst met "grijs gebied" wat de NAVO zeker mag verdedigen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

dr.lowtune schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:10:

VS heeft tegengestemd, en zit daarin in goed gezelschap met de andere landen die tegen hebben gestemd: linksom of rechtsom allemaal Moskou-geallieerde landen. 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Requiem19 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Er waren tijden in Amerika waarin iedereen verdacht werd van samenwerking met aardsvijand Rusland (Wikipedia: McCarthyism).

Onder Biden kreeg ik nog het idee dat de VS in ieder geval Rusland als een tegengesteld land zag, met andere normen, waarden en belangen (hoewel niet meer de grootste concurrent, dat was onder Biden ook al duidelijk China).

Onder Trump krijg je het idee dat de VS 180 graden gedraaid is. Rusland is een 'like minded' land geworden. Een land waarin - net als in de US - de waarheid niet meer zo belangrijk is. Waarin democratie, checks and balances etc er niet meer toe doen. Maar vooral een land met een sterke leider die snel kan beslissen en niet door allerlei controlepoortjes moet.

Ik denk dat Trump dat ook als aantrekkingskracht ziet in Rusland. 'Oh, ik wil een goede deal voor olie. Nou dan bel ik Putin en dan kunnen we morgen beginnen'. Als hij iets in de EU wil regelen moet hij 2 jaar wachten en 10 rechtzaken van belangenclubjes afwachten. Met een 'Gen Z' concentratiespanne en geduldigheid is dat not done meer.

We kunnen natuurlijk allemaal boos worden op hoe dom dit allemaal is. Maar we kunnen wellicht ook eens goed naar onszelf kijken: is de democratie inderdaad te stroperig geworden? Krijgen we eigenlijk nog wel echt iets gedaan, of blijft het voora bij praten praten praten maar niets doen? En als we dan iets doen, is het dan niet een te verwaterd compromis waar bijna niemand meer wat aan heeft?

Ik denk dat het interessant is voor ons allemaal om Trump ook als spiegel te proberen te zien die iets over onszelf zegt. Want als we dat niet doen, duurt het nog maar een paar verkiezingen voordat de Europese kaart volkomen AfD-achtig kleurt.
Trump is zeker een spiegel voor ons, het is een enorme waarschuwing maar actie ondernemen we niet. Onze democratie en zeker de EU is enorm stroperig en veel te naïef, maar een oplossing hoe het anders zou moeten heb ik niet. Nou ja, misschien een nieuwe EU die wel de middelen heeft om landen als Hongarije er uit te knikkeren en snel te handelen als er oorlogsdreiging is. Maar ik denk dat niemand binnen de EU dat aandurft om opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:47
De_Bastaard schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:19:
Waarom werken ze bij de VN niet met het aannemen van resoluties op basis van absolute stemmen? Meerderheid stemt voor, dan aangenomen. Het lijkt nu wel echt een kinderklas _O-.
Let wel dat dit 2 stemmingen zijn in 2 verschillende vergaderingen van de VN. De eerste stemming is geweest in de Algemene Vergadering. Daarin zijn alle landen vertegenwoordigd, en is er ook geen veto. Aangenomen tekst is juridisch niet bindend.
De 2de stemming was eentje uit de veiligheidsraad. Daar zitten 15 leden, 5 permanente leden met een veto, en 10 landen die om de x jaar omgewisseld worden. De aangenomen teksten van de Veiligheidsraad zijn juridisch wel bindend.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
dr.lowtune schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Trump is zeker een spiegel voor ons, het is een enorme waarschuwing maar actie ondernemen we niet. Onze democratie en zeker de EU is enorm stroperig en veel te naïef, maar een oplossing hoe het anders zou moeten heb ik niet. Nou ja, misschien een nieuwe EU die wel de middelen heeft om landen als Hongarije er uit te knikkeren en snel te handelen als er oorlogsdreiging is. Maar ik denk dat niemand binnen de EU dat aandurft om opnieuw te beginnen.
Precies wat jij zegt.

We hebben totaal geen antwoord / idee / (of zelfs besef!) wat ons overkomt en waarom deze manier van politiek voeren zo succesvol is. Succesvol in de zin dat het veel stemmen krijgt, niet in dat het goede politiek is.

Ik krijg ook niet het idee dat ook maar 1 iemand op sleutelposities doorheeft dat we midden in een paradigma shift zitten. Het gevolg daarvan is dat wij - Europa - alleen maar bezig zijn met het 'verfijnen' van onze oude methodes en strategiën, terwijl de tegenstander een radicaal ander spel is gaan spelen.

Ik ben zo ontzettend benieuwd naar interessante en goede politieke denkers die met een antwoord / strategie kunnen komen die wel recht doet aan ons systeem van normen en waarden, maar tegelijkertijd wel aanslaat bij de meerderheid van de kiezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Arator schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:26:
[...]

De 2de stemming was eentje uit de veiligheidsraad. Daar zitten 15 leden, 5 permanente leden met een veto, en 10 landen die om de x jaar omgewisseld worden. De aangenomen teksten van de Veiligheidsraad zijn juridisch wel bindend.
Juridisch bindend maar in de praktijk lang niet altijd afdwingbaar, getuige de landen die dergelijke aangenomen resoluties behandelen als tweedehands toiletpapier.

@Arator hieronder, ik realiseer me nu dat de voorbeelden die ik in gedachten had (idd van zowel RU als Israël), wellicht juist de general assembly resoluties betroffen. Ik sta gecorrigeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Seraphin op 25-02-2025 10:53 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:47
@Seraphin van zodra de voorgelegde resoluties niet in plannen passen van 1 van de vaste leden, wordt er een veto uitgesproken, zie bijvoorbeeld de teksten die al zijn voorgelegd over Israël en Palestina. Willen ze een tekst toch er door krijgen, wordt het meestal een slap afkooksel. Ik vermoed dat als de VS in de Veiligheidsraad een tekst hadden voorgelegd dat Oekraïne land moest opgeven en moest stoppen met vechten, dit een veto van Frankrijk en Groot-Brittanië had gekregen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Als we de VS nog even als democratie zien, dan is wat je noemt juist de enorme zwakte van de VS op dit moment. Een president kan iets besluiten, maar de volgende draait het gewoon weer terug.

Erger, de wetgevende macht is op veel punten totaal tot stilstand gekomen. Wat we in Nederland een beetje zien, dat rechters een oordeel geven dat als politiek gezien wordt is daar normaal en gewoon onderdeel van politiek bedrijven. Dingen die in een wet geregeld zouden moeten worden, kunnen alleen mar geregeld worden met gerechtelijke uitspraken. Vooral door het interpreteren van meer dan 100 jaar oude teksten van de grondwet.

Daarom is de EU economisch gezien voor Trump ook een ramp. Het is een enorme economie die een bepaalde richting uit gaat en Trump kan daar gewoon niets aan veranderen.

Trump heeft het veel over goederen en import tarieven daarop. Maar dat leidt de aandacht af van de enorme diensten/content sector die de VS heeft en de blokkades die de EU opwerpt op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:19
Requiem19 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Ik ben zo ontzettend benieuwd naar interessante en goede politieke denkers die met een antwoord / strategie kunnen komen die wel recht doet aan ons systeem van normen en waarden, maar tegelijkertijd wel aanslaat bij de meerderheid van de kiezers.
Wel grappig, daar ontstond de populariteit van FvD toen van. Echter dat heeft Thierry heel snel zelf om zeep geholpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:35
Requiem19 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Precies wat jij zegt.

We hebben totaal geen antwoord / idee / (of zelfs besef!) wat ons overkomt en waarom deze manier van politiek voeren zo succesvol is. Succesvol in de zin dat het veel stemmen krijgt, niet in dat het goede politiek is.

Ik krijg ook niet het idee dat ook maar 1 iemand op sleutelposities doorheeft dat we midden in een paradigma shift zitten. Het gevolg daarvan is dat wij - Europa - alleen maar bezig zijn met het 'verfijnen' van onze oude methodes en strategiën, terwijl de tegenstander een radicaal ander spel is gaan spelen.

Hier ligt voornamelijk een rol voor onze media. Of het nu mainstream of social is, dankzij onze media hebben de demagogen vrij spel.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
[...]
Het fabeltje rond stroperige bureaucratie en verwaterde compromissen is om knettergek van te worden. Dat is het narratief van antidemocraten die er alleen op uit zijn om de democratie te saboteren. (We zien in ons kabinet hoe dat soort figuren zelf echt iets gedaan krijgen). De grap is natuurlijk dat de stroperige Europese democratie er wel degelijk in is geslaagd om een hoop gedaan te krijgen voor het algemeen belang. In alle grote crises dit millennium heeft de EU gewoon geleverd. We hebben regelgeving ontwikkeld die mondiaal toonaangevend is op het gebied van privacy, consumentenbescherming en bescherming van de leefomgeving. Het is niet allemaal perfect, maar de trage oplossingen blijken wel goed te werken.
We moeten dus niet in de spiegel kijken hoe we zelf meer autoritair kunnen worden. Maar om ons heen kijken en een antwoord zoeken op de vraag hoe we antidemocratie buiten de deur kunnen houden. Vrij letterlijk in Oekraïne, maar ook gewoon in eigen land.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

phicoh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Als we de VS nog even als democratie zien, dan is wat je noemt juist de enorme zwakte van de VS op dit moment. Een president kan iets besluiten, maar de volgende draait het gewoon weer terug.

Daarom is de EU economisch gezien voor Trump ook een ramp. Het is een enorme economie die een bepaalde richting uit gaat en Trump kan daar gewoon niets aan veranderen.
Het enige wat waar we op langer termijn stabiliteit aan onttrekken is ons losmaken van de VS. Zelfs al wordt Trump de volgende week afgezet, dan zijn de fundementele gebreken aan de implementatie van democratie in de VS niet opgelost en die gaan ook niet opgelost wordt.

De VS blijft met een presentiële democratie via winner-takes-it-all, gerrymandering, invloed van oligarchen (zo mag je het inmiddels wel noemen) en het politiek aanstellen van het hooggerechtshof altijd gevoelig voor dit soort extremen. Checks en balances zitten niet in het systeem - het was alleen zo dat tot nu toe de wetten en procedures altijd gerespecteerd bleven.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Laatst online: 02-10 22:45
Mooi interview met Jelle Brandt Corstius in Het Parool (subcription needed)

''Jelle Brandt Corstius zag het optimisme bij Oekraïeners verdwijnen: ‘Mensen beseffen dat de stad waarin ze wonen straks misschien in Russische handen is’

https://www.parool.nl/ps/...ische-handen-is~bb0ed829/

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf ook iets anders over ben gaan nadenken. Het is niet alleen Poetin, de Russen hebben een koloniaal verleden, zeker tov Oekraine. Wat Stalin daar allemaal uitspookte is niet mis.
Mijn vrouw is Poolse en ik begreep eigenlijk niet waarom ze zo fel anti Rusland is, en bang voor een nieuwe inval in Polen. Ook al geloof ik niet dat dat zo snel zal gebeuren, heeft dit interview me overtuigd in ieder geval meer nuance daarin te hebben en doen herinneren aan mijn eigen geschiedenislessen over Rusland, de Soviet Unie. Dat gezegd hebbende ben ik wel positief over de toekomst en zal een bestand absoluut vele voorwaarden en veiligheidsmaatregelen vanuit de EU stukken verhogen., ook naar de omliggende niet-navo landen.

JBC heeft een tv docu over de situatie in Oekraine gemaakt die vanaf volgende week op tv is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rene44 op 25-02-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Iemand van Servie had blijkbaar op het 'verkeerde knopje' gedrukt bij de VN stemming:

Vučić apologized to Russia for voting in favour of the UN resolution condemning Russian aggression. He said it was done "by mistake." Peskov responded that such swift apologies "appeal to them."

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 25 februari 2025

Rusland vind het prima dat ze hiervoor hun excuus aanbieden :)

Toch wel weer bizar.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29

ManiacsHouse

Scheisse!

YakuzA schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:05:
Iemand van Servie had blijkbaar op het 'verkeerde knopje' gedrukt bij de VN stemming:
[Bluesky]

Toch wel weer bizar.
Vond het al bijzonder dat ze voor hadden gestemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
T-MOB schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Het fabeltje rond stroperige bureaucratie en verwaterde compromissen is om knettergek van te worden. Dat is het narratief van antidemocraten die er alleen op uit zijn om de democratie te saboteren. (We zien in ons kabinet hoe dat soort figuren zelf echt iets gedaan krijgen). De grap is natuurlijk dat de stroperige Europese democratie er wel degelijk in is geslaagd om een hoop gedaan te krijgen voor het algemeen belang. In alle grote crises dit millennium heeft de EU gewoon geleverd. We hebben regelgeving ontwikkeld die mondiaal toonaangevend is op het gebied van privacy, consumentenbescherming en bescherming van de leefomgeving. Het is niet allemaal perfect, maar de trage oplossingen blijken wel goed te werken.
We moeten dus niet in de spiegel kijken hoe we zelf meer autoritair kunnen worden. Maar om ons heen kijken en een antwoord zoeken op de vraag hoe we antidemocratie buiten de deur kunnen houden. Vrij letterlijk in Oekraïne, maar ook gewoon in eigen land.
I hear you, is natuurlijk een heerlijk talking point voor groepen die de democratie willen ondermijnen.

Maar betekent dat dan dat we het er niet over mogen hebben dat democratie niet perfect is? Dat bepaalde zaken wel degelijk heel complex zijn in de huidige vorm - denk aan het stikstof debat, de woningbouw die niet van de grond komt door complexiteit van regels, de box 3 discussie die etc - is iets waar je ook binnen het kader van een democratie verbetering in kunt zoeken door daadkrachtiger te worden.

Kritiek betekent niet gelijk antidemocratie, het betekent dat we onszelf in de ogen kijken en nadenken hoe wij beter kunnen worden. Dat lijkt me een gezonde houding. En wellicht belangrijker nog: binnen de bubbel van hoogopgeleide goed verdienende mensen (waar we hier grotendeels in zitten) is het gevoel dat democratie nadelen heeft minder sterk aanwezig. Precies om wat jij zegt; wij begrijpen dat een gebalanceerd systeem ook z'n voordelen heeft.

Wat je nu echter ziet binnen Europa - en de wereld - is dat een heel grote groep van de samenleving in andere bubbels een totaal andere ervaring heeft. Die voelen zich niet gehoord, niet begrepen en zien met lede ogen toe dat een gemiddelde woning nu 500k kost bijvoorbeeld.

Wat zou dan een betere oplossing zijn: die kritiek op de minpunten van democratie verbieden (want oh jee antidemocratische gedachten), of zou het sterker zijn om binnen de kaders van de democratie te zoeken naar een andere manier van werken die waar nodig beter en effectiever werkt?

Ik denk het laatste. Want 'geluiden' kun je niet verbieden. Dat klontert toch samen op Telegram, Tik Tok, X, wherever. En hoe harder je tegen deze groeiende groep zegt 'je moet niet zeuren, want kijk eens hoe goed democratie en de wereld wel niet is', hoe harder deze groep zich er tegen afzet.

Een veel betere oplossing is om deze groep juist te betrekken en goed te luisteren naar hun pijnpunten en daar - naast betere communicatie - ook daadwerkelijk iets mee te doen.

Kak sorry, dit gaat volledig off topic. Ik houd me aanbevolen voor een beter topic voor deze discussie. Prima om deze post daarnaar te verplaatsen als ik maar weet waar naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

s3n

Rene44 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:

JBC heeft een tv docu over de situatie in Oekraine gemaakt die vanaf volgende week op tv is.
Is deze week al begonnen / heb de eerste aflevering gekeken:
https://www.vprogids.nl/d...rainers-voor-vechten.html

Hij heeft ook oudere docu's over de -stan landen, het kijken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

YakuzA schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:05:
[Bluesky]

Toch wel weer bizar.
Gebeurd wel vaker hoor; Israël heeft ooit eens tegen zichzelf gestemd op de Algemene Vergadering :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
Putin toch een beetje nerveus over mogelijke deal VS-Oekraïne?
Het begint echt een handeltje te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8G_6FksXN5iWBEuW11Wo1mDsUU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FLpY7b9v7pzaCinLxhgHnIja.jpg?f=user_large

China wordt toch een beetje ongerust:
vandaag, 15:54
China bezorgd over toenadering tussen Trump en Poetin
https://nos.nl/artikel/25...ng-tussen-trump-en-poetin

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:20

Amphiebietje

In de blubber

Of gewoon Trump trollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nou, de deal schijnt rond te zijn mbt de mineralen maar het is mij totaal niet duidelijk wat UA hier precies mee opschiet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:19
Apache4u schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:11:
Nou, de deal schijnt rond te zijn mbt de mineralen maar het is mij totaal niet duidelijk wat UA hier precies mee opschiet.
Het verbeteren van de betrekkingen met de VS lees ik. Maar als de deal de grondstoffen in bezet gebied betreft is het wellicht ook een incentive voor de VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Apache4u schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:11:
Een betere relatie met de VS (Trump)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het idee lijkt skin in the game te zijn.

Trek maar Amerikaanse bedrijven naar binnen, dan komen de (PMC) soldaten vanzelf.
Hoe en wie er dan in de bezette gebieden aan de gang moet is me wel een raadsel. Als Trump de deal niet doorschuift naar Putin :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11

»The final version of the agreement, dated Feb. 24, establishes a fund to which Ukraine will contribute 50% of proceeds from the "future monetization" of state-owned mineral resources, including oil, gas, and related logistics. The fund will invest in projects within Ukraine.«

Frank Sauer (@drfranksauer.bsky.social) 25 februari 2025

Het is niet direct evident wat beide partijen hier nu mee opschieten - wellicht is dit dé deal die Trump nodig heeft voor zijn achterban. Er staat immers ‘50%’ en iets met Trump bij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Het kansen ongelijkheid argument is een drogreden en dat is het altijd al geweest. uiteindelijk is het instinct tegen instinct.

Migratie is een instinct om van een slechte plaats naar een betere te gaan. Dat is wat wij mensen miljoenen jaren hebben gedaan voor de argiculturele evolutie.
Vreemdelingenhaat is een instinct om jou plek te verdedigen tegen mensen die geleid worden door migratie instinct en naar jouw stekkie toe komen. De rest is verpakking.

Als CDU maar laat zien dat ze genoeg aan illegale migratie doen dan neemt de steun voor AfD af. Het belangrijkste daarin is niet migratie maar economische groei. Als Duitsers hun levensstandaard omhoog zien gaan smelt een groot deel van het migratie issue als sneeuw voor de zon.
Edit - Ook even een vrij belangrijke observatie. Ik betrap sommige mensen hier op self-defeat mentaliteit. Ik begrijp dat door het toenemen van rechtse regeringen en de overwinning van Trump en de druk van Rusland het er duister uit ziet. Maar dat wilt niet zeggen dat extreem rechts automatisch wint en we een autoritair Europa krijgen. Ik merk echter wel dat sommige mensen hier (begrijpelijk) naartoe werken in gedachte.
Dat is echter defeatism.

Defeatism is net zo schuldig aan het veroorzaken van negatieve ontwikkelingen als het actief nastreven ervan. Alleen maar omdat het hier en daar grauw uit ziet wilt niet zeggen dat het is afgelopen. Het is belangrijk om eventuele dreigingen te onderkennen maar ook om altijd strijdvaardig te zijn en uitwegen en oplossingen te zien.
Vreemdelingenhaat is een zondebok voor de mensen met wie het maatschappelijk niet goed gaat.

De mensen met wie het maatschappelijk niet goed gaat, laat centrumrechts doodleuk vallen i.p.v. in hen te investeren.

Illegale migratie is vrijwel een ieder (m.u.v. extreemlinks) op tegen; men vindt juist dat er teveel legale migratie is.

De levensstandaard van lage en midden inkomens Duitsers of Nederlanders gaat de komende vijf jaar niet wezenlijk omhoog, en wel om de volgende redenen:

1) Wij gaan problemen zoals stikstofcrisis en woningnood (infra in Dld) niet op een eerlijke manier oplossen. Dan blijft het migratieprobleem ook bestaan.

2) Rusland kan eenvoudig, zoals Al Quada en ISIS, arme mensen met migratieachtergrond die aanslagen plegen belonen.

3) De informatieoorlog, zie ik nul beweging in vanuit de EU. Ik zie geen initiatieven om de Amerikaanse propagandaplatforms aan te pakken. Het is er niet. We laten Musk hier gewoon zijn gang gaan. Met TikTok was het Westen ook veel te laat. De enige voortgangen in deze context, is Telegram omdat meneer Putin meneer Durov niet wenste te redden. Het schot lijkt nu te zitten in E2E illegaal te verklaren. Waarbij ik mij serieus afvraag of dat gaat iets gaat helpen. En of het (decryptiebevel) niet tegen EVRM (nemo tenetur) is. VK heeft het overigens wel.

4) Nul initiatief om meer te spenderen aan politie voor handhaving om de zware criminaliteit aan te pakken (ja, dat is gerelateerd aan de bende van Poetin). Die blijven niet voor PGP phones/apps gaan, die gaan ook Signal een keertje uitvinden. Cryptocurrency, dient enkel de criminaliteit, we hadden die geest al veel eerder in de fles kunnen duwen. Uitstellen, uitstellen. Ondertussen worden mensen opgelicht door pump 'n dump.

5) Fysiek, is een troepenmacht van netto (actief) 30k geen afschrikking. Waarom is er nog niet zoiets als herinvoering dienstplicht (ja, hij staat op pauze, haal hem er maar vanaf). Kun je alvast wennen aan het idee, en misschien wel recruits krijgen hierdoor. Er wordt militair qua productie nog steeds niet opgeschaald, terwijl je weet: als Duitsland nu lukraak materiaal gaat bouwen, dan komen ze dat ook wel kwijt. Bijvoorbeeld anti-air (drone) dat ga je kunnen verkopen. Men ziet de noodzaak niet.

6) Tenslotte zie ik niet in hoe de energieprijzen kunnen gaan dalen. Dat nekt met name Duitsland. Het nekt ook onze IT, ook op het gebied van AI (zoals LLMs).

Dus ja, gezien de feiten zie ik het somber in. Centrumrechts durft immers weinig tot niets dat niet populair is bij hun achterban (behalve het aanpakken stikstofcrisis, maar toen is het kabinet om een nepreden gevallen). Bijvoorbeeld, waarom is er niet een puntenrijbewijs voor iedere automobilist? Dan heb je de veelplegers er zo tussenuit.

Is dat defeatism? Nou als het dat al zou zijn, ik wacht al 35 jaar tot bepaalde problemen eindelijk eens worden aangepakt in dit land. Kraken verboden gemaakt, en presto -- er is nog steeds woningnood. Het is gewoon dat ik wil dat we eindelijk eens iets gaan doen i.p.v. dat halfslachtige. Op landelijk niveau, en op Europees niveau. En ik maak hierbij al een heel groot offer: ik heb een low prio, vergevingsgezinde kijk op milieuzaken. Niet omdat ik denk dat dat verstandig is, maar omdat ik begrijp dat we dat er mentaal niet bij kunnen hebben. Op de lange duur gaat dat ons echter nekken, die oplawaaier krijgen we nog.
Auredium schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Duitsland is verlamt door Merkel momenteel. CDU is er om dat op te lossen. Dus wat je zegt klopt maar je bent mijns inzien een fase achter.

Het is vrij duidelijk wat Merz moet doen en hij lijkt dat zelf ook te weten. Als hij de politieke wil ervoor weet te genereren zou een verbetering moeten lukken. En zo niet? Wel dan gaan we zien wat een AfD regering gaat doen...wat ook zal mislukken en daarna bewegen we politiek in Duitsland weer terug naar centrum en links. Ja in die tijd kan er veel schade zijn aangericht en daar moet dan mee worden afgerekend maar gelukkig is dit allemaal te overzien.
En dan nog even over een AfD regering. Die gaat ongeveer hetzelfde doen als PVV: de boel van binnenuit slopen, met non-oplossingen komen, en sado-populisme. Niet zoals Trump, want ze hebben geen absolute meerderheid, ook in 2029 is dat onwaarschijnlijk.

Is er ook iets positiefs te melden? Merz is meer een hardliner op gebied van Oekraïne en zal dus minder aan appeasement doen. Dat is gunstig. Maar het is wel te weinig, veel te weinig.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Bluesky: https://bsky.app/profile/arndell.ca/post/3liwutvgql22c]

Die resolutie heeft het niet gehaald. Voor zover de VN nog relevant is.
In the U.N. General Assembly, the U.S. joined Russia in voting against a Europe-backed Ukrainian resolution that calls out Moscow’s aggression and demands an immediate withdrawal of Russian troops.

The U.S. then abstained from voting on its own competing resolution after Europeans. led by France, succeeded in amending it to make clear Russia was the aggressor. The voting was taking place on the third anniversary of Russia’s invasion and as Trump was hosting French President Emmanuel Macron in Washington.

It was a major setback for the Trump administration in the 193-member world body, whose resolutions are not legally binding but are seen as a barometer of world opinion.
Via APnews

[ Voor 71% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-02-2025 22:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:37:
Er staat immers ‘50%’ en iets met Trump bij.
Daar ging het drinken over mijn laptop heen. :D _/-\o_

Ik ben al op 4 verschillende plekken aan het begrijpen wat nou precies de deal is, maar ik heb zo'n gevoel dat het opzettelijk vaag is inderdaad O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:37:
[Embed]

Het is niet direct evident wat beide partijen hier nu mee opschieten - wellicht is dit dé deal die Trump nodig heeft voor zijn achterban. Er staat immers ‘50%’ en iets met Trump bij.
Lijkt mij inderdaad voer voor de bühne. Oekraïne zet 50% opzij voor door US gecontroleerde "projecten" in UK en er blijft wat aan de strijkstok hangen voor de US.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30

DropjesLover

Dit dus ->

Amerikaanse bedrijven die gaan investeren in Oekraine en de EU die het zooitje mag gaan bewaken, zo schat ik het in.

De eerste (nieuwe) mijnen gaan pas over 10 jaar open, wanneer Trump waarschijnlijk al 88 en onder de grond ligt. Maar wel nu een deal gemaakt heeft!

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Niemand gaat de boel bewaken, want Poetin wil geen Europese troepen, de Amerikaanse staten staan niet te trappelen om troepen te leveren (+ nog steeds "NAVO-troepen"), en Russische worden het al helemaal niet.

De uitvoer van de grondstoffen is ook een probleem, want die moet via Europa of de Zwarte Zee.

Trump heeft een broodje aap deal gesloten die onuitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:58:
Putin toch een beetje nerveus over mogelijke deal VS-Oekraïne?
Het begint echt een handeltje te worden:

[Twitter]
[Afbeelding]

China wordt toch een beetje ongerust:

[...]

https://nos.nl/artikel/25...ng-tussen-trump-en-poetin
In dit geval zou ik niet voor een deal gaan, maar eerst onderzoeken of Oekraïne dit militair kan dwarsbomen. HIMARS zal niet (meer) gaan. Denk hierbij aan drones e.d.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:51:
Niemand gaat de boel bewaken, want Poetin wil geen Europese troepen, de Amerikaanse staten staan niet te trappelen om troepen te leveren (+ nog steeds "NAVO-troepen"), en Russische worden het al helemaal niet.

De uitvoer van de grondstoffen is ook een probleem, want die moet via Europa of de Zwarte Zee.

Trump heeft een broodje aap deal gesloten die onuitvoerbaar is.
Civiele schepen (zoals graanschepen) mogen altijd via Bosporus. Als er vrede is in Zwarte Zee, ook militaire schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:28
Maar Zelensky zal toch niets doen wat niet in afstemming is met Europa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AMARONE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
Maar Zelensky zal toch niets doen wat niet in afstemming is met Europa?
Die deal schijnt al maanden in de maak te zijn, gestart onder Biden dus. Ik kan mij niet voorstellen dat de EU hier niets van af weet.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Jerie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:39:
[...]

[...]

Vreemdelingenhaat is een zondebok voor de mensen met wie het maatschappelijk niet goed gaat.

De mensen met wie het maatschappelijk niet goed gaat, laat centrumrechts doodleuk vallen i.p.v. in hen te investeren.
Tot hier niet veel op te merken. Alleen dat het nogal een aanname is dat extreem rechts voor mensen is waarmee het niet goed gaat. Ik deel die mening niet maar haal een beetje mijn schouders ervoor op want wat een extreem rechts iemand is valt lang over te praten zonder veelt e bereiekn.
Illegale migratie is vrijwel een ieder (m.u.v. extreemlinks) op tegen; men vindt juist dat er teveel legale migratie is.
extreem rechts inderdaad maar veel andere migratie zijn de meeste mensen niet op tegen. Arbeidsmigranten zijn over het algemeen geen probleem als ze ook legitiem werken.
De levensstandaard van lage en midden inkomens Duitsers of Nederlanders gaat de komende vijf jaar niet wezenlijk omhoog, en wel om de volgende redenen:

1) Wij gaan problemen zoals stikstofcrisis en woningnood (infra in Dld) niet op een eerlijke manier oplossen. Dan blijft het migratieprobleem ook bestaan.

2) Rusland kan eenvoudig, zoals Al Quada en ISIS, arme mensen met migratieachtergrond die aanslagen plegen belonen.

3) De informatieoorlog, zie ik nul beweging in vanuit de EU. Ik zie geen initiatieven om de Amerikaanse propagandaplatforms aan te pakken. Het is er niet. We laten Musk hier gewoon zijn gang gaan. Met TikTok was het Westen ook veel te laat. De enige voortgangen in deze context, is Telegram omdat meneer Putin meneer Durov niet wenste te redden. Het schot lijkt nu te zitten in E2E illegaal te verklaren. Waarbij ik mij serieus afvraag of dat gaat iets gaat helpen. En of het (decryptiebevel) niet tegen EVRM (nemo tenetur) is. VK heeft het overigens wel.

4) Nul initiatief om meer te spenderen aan politie voor handhaving om de zware criminaliteit aan te pakken (ja, dat is gerelateerd aan de bende van Poetin). Die blijven niet voor PGP phones/apps gaan, die gaan ook Signal een keertje uitvinden. Cryptocurrency, dient enkel de criminaliteit, we hadden die geest al veel eerder in de fles kunnen duwen. Uitstellen, uitstellen. Ondertussen worden mensen opgelicht door pump 'n dump.

5) Fysiek, is een troepenmacht van netto (actief) 30k geen afschrikking. Waarom is er nog niet zoiets als herinvoering dienstplicht (ja, hij staat op pauze, haal hem er maar vanaf). Kun je alvast wennen aan het idee, en misschien wel recruits krijgen hierdoor. Er wordt militair qua productie nog steeds niet opgeschaald, terwijl je weet: als Duitsland nu lukraak materiaal gaat bouwen, dan komen ze dat ook wel kwijt. Bijvoorbeeld anti-air (drone) dat ga je kunnen verkopen. Men ziet de noodzaak niet.

6) Tenslotte zie ik niet in hoe de energieprijzen kunnen gaan dalen. Dat nekt met name Duitsland. Het nekt ook onze IT, ook op het gebied van AI (zoals LLMs).
Ik zie dit niet als feiten maar aannames. We gaan zien wat de toekomst gaat brengen wat betreft economie. Er zijn zat kansen.
Dus ja, gezien de feiten zie ik het somber in. Centrumrechts durft immers weinig tot niets dat niet populair is bij hun achterban (behalve het aanpakken stikstofcrisis, maar toen is het kabinet om een nepreden gevallen). Bijvoorbeeld, waarom is er niet een puntenrijbewijs voor iedere automobilist? Dan heb je de veelplegers er zo tussenuit.
Meer aannames.
Is dat defeatism? Nou als het dat al zou zijn, ik wacht al 35 jaar tot bepaalde problemen eindelijk eens worden aangepakt in dit land. Kraken verboden gemaakt, en presto -- er is nog steeds woningnood. Het is gewoon dat ik wil dat we eindelijk eens iets gaan doen i.p.v. dat halfslachtige. Op landelijk niveau, en op Europees niveau. En ik maak hierbij al een heel groot offer: ik heb een low prio, vergevingsgezinde kijk op milieuzaken. Niet omdat ik denk dat dat verstandig is, maar omdat ik begrijp dat we dat er mentaal niet bij kunnen hebben. Op de lange duur gaat dat ons echter nekken, die oplawaaier krijgen we nog.

[...]

En dan nog even over een AfD regering. Die gaat ongeveer hetzelfde doen als PVV: de boel van binnenuit slopen, met non-oplossingen komen, en sado-populisme. Niet zoals Trump, want ze hebben geen absolute meerderheid, ook in 2029 is dat onwaarschijnlijk.

Is er ook iets positiefs te melden? Merz is meer een hardliner op gebied van Oekraïne en zal dus minder aan appeasement doen. Dat is gunstig. Maar het is wel te weinig, veel te weinig.
Ik lees vooral heel, heel veel aannames en heel weinig echte feiten. Sorry maar ik kan hier niet echt wat van serieus nemen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:51
Oekraïne heeft een deal rond met Amerika?
Voelt een deel van Europa daardoor zich niet gepasseerd?
Weet natuurlijk niet de details, maar Amerika/Trump zag er niet zo veelbelovend uit.

Ben benieuwd wat de omslag is geweest en wat het concreet met Rusland zal gaan doen.

[ Voor 19% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-02-2025 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:55
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:30:
Weet natuurlijk niet de details, maar Amerika/Trump zag er niet zo veelbelovend uit.

Ben benieuwd wat de omslag is geweest en wat het concreet met Rusland zal gaan doen.
Trump zal Oekraine vast op één of andere manier met deal verder naaien/leegtrekken. De opbrengsten voor Oekraine zullen vast tegen gaan vallen. En die grondstoffen die in het bezett gebied liggen zullen vast deels "gesubsidieerd" worden door Oekraine, zodat de VS daar relatief goedkoop aan kan gaan komen door het te kopen van Rusland met geld dat de Oekrainers mis zullen lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door PASware op 26-02-2025 07:52 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

PASware schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:51:
[...]

Trump zal Oekraine vast op één of andere manier met deal verder naaien/leegtrekken. De opbrengsten voor Oekraine zullen vast tegen gaan vallen. En die grondstoffen die in het bezett gebied liggen zullen vast deels "gesubsidieerd" worden door Oekraine, zodat de VS daar relatief goedkoop aan kan gaan komen door het te kopen van Rusland met geld dat de Oekrainers mis zullen lopen.
Ongetwijfeld, want Trump doet alleen dingen in zijn belang. Maar waar is de EU in dit verhaal? Die zitten nergens aan tafel en blijven oorverdovend stil. Ik denk dat hij daar op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Alleen grondstoffen, geen veilgheidsgaranties

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie

Heb je een bron? Er is volgens mij namelijk nog niets getekend. En Trump is érg goed in het bezig houden van de media.

Edit: nos.nl schrijft
Oekraïne en de Verenigde Staten zouden het eens zijn over de voorwaarden voor een grondstoffendeal. Diverse media melden op basis van Oekraïense functionarissen dat Kyiv akkoord is gegaan met een aangepast voorstel uit Washington.

Trump verwacht dat Zelensky deze week naar Washington komt om het akkoord te ondertekenen. De Amerikaanse president heeft dat gezegd tegen journalisten die in het Witte Huis vroegen naar de berichten over een akkoord. De Oekraïense president heeft nog niet gereageerd.

De details van het nieuwe plan zijn nog vaag. Volgens de Oekraïners zouden er minder ongunstige voorwaarden zijn voor Oekraïne dan eerder door de Amerikanen werden gesteld. Zo zou Trumps eis om op termijn 500 miljard dollar aan zeldzame mineralen te krijgen, van tafel zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Spykie op 26-02-2025 08:30 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is niet een deal om het vuren te staken, dit is puur om US steun te blijven krijgen. "Permission to keep on fighting"

Verwerpelijke chantage, vooral omdat het land onder economische druk zetten voor hulp expliciet in Budapest Memorandum verboden was.

Dat gezegd, dit is no cure, no pay: US krijgt alleen geld voor grondstoffen die UA daadwerkelijk heeft. Alles wat ze aan RU verliezen valt hierbuiten. Dat geeft US financieel belang bij bescherming UA, wat absoluut in belang UA zou kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dion_b schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Dit is niet een deal om het vuren te staken, dit is puur om US steun te blijven krijgen. "Permission to keep on fighting"

Verwerpelijke chantage, vooral omdat het land onder economische druk zetten voor hulp expliciet in Budapest Memorandum verboden was.

Dat gezegd, dit is no cure, no pay: US krijgt alleen geld voor grondstoffen die UA daadwerkelijk heeft. Alles wat ze aan RU verliezen valt hierbuiten. Dat geeft US financieel belang bij bescherming UA, wat absoluut in belang UA zou kunnen zijn.
Totdat Amerika na een aantal jaar genoeg grondstoffen heeft, Rusland zijn leger weer heeft opgebouwd en ze dan de rest van het land komen veroveren.

Oekraïne heeft ooit z’n kernwapens ingeleverd voor de belofte dat Rusland het land niet zou aanvallen. Ik hoop dat ze daarvan geleerd hebben..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Totdat Amerika na een aantal jaar genoeg grondstoffen heeft, Rusland zijn leger weer heeft opgebouwd en ze dan de rest van het land komen veroveren.
De komende tig jaar zal er overal een tekort aan grondstoffen blijven dus dat gaat gewoon niet gebeuren. Zolang het daar vele malen goedkoper uit de grond te halen is dan hier/Amerika zullen we die grondstoffen willen hebben.

Daarbij is Trump wel vooral voor zichzelf bezig, maar uiteindelijk zie je wel dat ie keer op keer eerst heel hard roept met zeer ongunstige dingen, om daarna een deal te maken die een heel stuk minder ongunstig is. De kans is groot dat dat hier ook het geval is en het een deal is waar ook Oekraine veel aan heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

XWB schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Die deal schijnt al maanden in de maak te zijn, gestart onder Biden dus. Ik kan mij niet voorstellen dat de EU hier niets van af weet.
Tijdens de regering Biden, maar misschien/waarschijnlijk gestart door het team van Trump om aan de 24u claim te voldoen. Plus dat Amerikanen zich graag bedienen van superlatieven, Trump is meer dan een maand in office, dus als de onderhandelingen 32 dagen geduurd hebben, is meer dan een maand, dus maanden.

Aan de andere kant, de Hunter Biden zaak suggereerde wel dat de Biden's financiele interesse hebben/hadden in Oekraine.
Maar ook onwaarschijnlijk dat Trump een deal zou sluiten voor de Bidens.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik vraag me af wat die deal nu precies in gaat houden, om de grondstoffen te kunnen ontginnen zal het gebied veilig moeten zijn en in handen van UA (wat dus beiden niet het geval is op dit moment). Wordt dit Trumps bargaining chip richting Putin om een betere deal te krijgen? Of gaan we een golf wapens richting UA zien vanuit de USA om daadwerkelijk blijvend resultaat te gaan boeken.

Hoe dan ook zie ik wel in deze deal dat UA de krim als het ware slachtoffert (Kursk voor de donbas in een eventuele grond uitruil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
saikol schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:55:
Ik vraag me af wat die deal nu precies in gaat houden, om de grondstoffen te kunnen ontginnen zal het gebied veilig moeten zijn en in handen van UA (wat dus beiden niet het geval is op dit moment). Wordt dit Trumps bargaining chip richting Putin om een betere deal te krijgen? Of gaan we een golf wapens richting UA zien vanuit de USA om daadwerkelijk blijvend resultaat te gaan boeken.

Hoe dan ook zie ik wel in deze deal dat UA de krim als het ware slachtoffert (Kursk voor de donbas in een eventuele grond uitruil)
Of Rusland mag de gebieden houden, UA blijft het als UA gebied zien en in ruil voor geen aanvallen op de bezette gebieden garandeert de VS bepaalde veiligheidszaken, wapens, toegang tot intelligence etc.

Het kan alle kanten op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:48:
[...]

De komende tig jaar zal er overal een tekort aan grondstoffen blijven dus dat gaat gewoon niet gebeuren. Zolang het daar vele malen goedkoper uit de grond te halen is dan hier/Amerika zullen we die grondstoffen willen hebben.

Daarbij is Trump wel vooral voor zichzelf bezig, maar uiteindelijk zie je wel dat ie keer op keer eerst heel hard roept met zeer ongunstige dingen, om daarna een deal te maken die een heel stuk minder ongunstig is. De kans is groot dat dat hier ook het geval is en het een deal is waar ook Oekraine veel aan heeft.
Het is alleen de hoop dat dit dan ook de enige Trump deal word en Trump dit niet zal gebruiken als druk richting Putin om vervolgens met Putin een dealtje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
DropjesLover schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Tijdens de regering Biden, maar misschien/waarschijnlijk gestart door het team van Trump om aan de 24u claim te voldoen. Plus dat Amerikanen zich graag bedienen van superlatieven, Trump is meer dan een maand in office, dus als de onderhandelingen 32 dagen geduurd hebben, is meer dan een maand, dus maanden.

Aan de andere kant, de Hunter Biden zaak suggereerde wel dat de Biden's financiele interesse hebben/hadden in Oekraine.
Maar ook onwaarschijnlijk dat Trump een deal zou sluiten voor de Bidens.
Het is allemaal gokken, maar ik verwacht dat een bepaalde mate van onderhandelingen over grondstoffen al jaren lopen. Het is immers ook in belang van de Oekraïne om hier steun mee te verwerven.
Dat Trump net doet alsof het zijn verdienste is/ wordt zegt natuurlijk niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
blissard schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Het is allemaal gokken, maar ik verwacht dat een bepaalde mate van onderhandelingen over grondstoffen al jaren lopen. Het is immers ook in belang van de Oekraïne om hier steun mee te verwerven.
Dat Trump net doet alsof het zijn verdienste is/ wordt zegt natuurlijk niets.
Je bedoelt denk ik Oekraïne. Niet *de* Oekraïne.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gise schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Het is alleen de hoop dat dit dan ook de enige Trump deal word en Trump dit niet zal gebruiken als druk richting Putin om vervolgens met Putin een dealtje te maken.
Als jij het kan bedenken is het ongetwijfeld een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Requiem19 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Of Rusland mag de gebieden houden, UA blijft het als UA gebied zien en in ruil voor geen aanvallen op de bezette gebieden garandeert de VS bepaalde veiligheidszaken, wapens, toegang tot intelligence etc.

Het kan alle kanten op…
Welke intelligence? Musk is de boel in hoog tempo geheel aan het slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:25
Amphiebietje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Welke intelligence? Musk is de boel in hoog tempo geheel aan het slopen.
Of intelligence als zijn quasi personal property aan het qualificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 26-02-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

*knip* offtopic

[ Voor 69% gewijzigd door polthemol op 26-02-2025 14:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:48
De Pro-Russische kandidaat in Roemenië is opgepakt zie via Google Translate https://www-g4media-ro.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp Zie ook https://www.nd.nl/varia/v...-ondervraagd-door-politie

Volgens de blog die ik via Kirsten Verdel zag langskomen is er 10 miljoen aan contanten bij een lijfwacht gevonden. De Roemeense website is van 2 journalisten die zaken rond de democratie behandelen. Ik moest zelf ook even googelen om idee te hebben of die website te vertrouwen is. Desinfo heb je snel tegenwoordig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik zie bizarre ontwikkelingen van een Wilders die ineens tweet over “de illegale inval van Rusland in een soeverein Oekraïne” en Trump die na het tekenen van de grondstoffendeal zegt dat Oekraïne het recht op vechten heeft..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Prosac schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:53:
Ik zie bizarre ontwikkelingen van een Wilders die ineens tweet over “de illegale inval van Rusland in een soeverein Oekraïne” en Trump die na het tekenen van de grondstoffendeal zegt dat Oekraïne het recht op vechten heeft..
Die pissen met de politieke wind mee. Wilders zei vorige week dat Rusland in zijn recht stond en werd bijna politiek gelynced. Nu de VS zijn steun heeft gegarandeerd voor een zak geld is dit een goed moment om te draaien. Toont ook aan waarom PVV politiek niet je stem verdient. Maar goed dat zie je nu ook aan onze huidige regering.

Wordt overigens wel billen knijpen voor Poetin. Rusland kan niet nog een paar jaar vechten want dan valt het land uit elkaar (het is al met tape bij elkaar gehouden). Poetin zal plotseling wel bereid worden om meer te geven voor vrede te krijgen als het perspectief langer vechten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Auredium schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Die pissen met de politieke wind mee. Wilders zei vorige week dat Rusland in zijn recht stond en werd bijna politiek gelynced. Nu de VS zijn steun heeft gegarandeerd voor een zak geld is dit een goed moment om te draaien. Toont ook aan waarom PVV politiek niet je stem verdient. Maar goed dat zie je nu ook aan onze huidige regering.

Wordt overigens wel billen knijpen voor Poetin. Rusland kan niet nog een paar jaar vechten want dan valt het land uit elkaar (het is al met tape bij elkaar gehouden). Poetin zal plotseling wel bereid worden om meer te geven voor vrede te krijgen als het perspectief langer vechten is.
En dat is waarschijnlijk waarom Zelensky die deal heeft gesloten.
Trump doet gewoon waar hij zelf het beste van denkt te worden. Het kan hem gewoon niks schelen hoe die oorlog afloopt, als het maar stopt en hij er het meeste aan verdient en met de eer kan gaan strijken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
martwoutnl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:51:
De Pro-Russische kandidaat in Roemenië is opgepakt zie via Google Translate https://www-g4media-ro.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp Zie ook https://www.nd.nl/varia/v...-ondervraagd-door-politie

Volgens de blog die ik via Kirsten Verdel zag langskomen is er 10 miljoen aan contanten bij een lijfwacht gevonden. De Roemeense website is van 2 journalisten die zaken rond de democratie behandelen. Ik moest zelf ook even googelen om idee te hebben of die website te vertrouwen is. Desinfo heb je snel tegenwoordig.
Hier een andere bron: https://www.euronews.com/...s-office-amid-country-wid

En wordt er ook aangestipt dat zowel RU als de VS de drijvende krachten zijn achter extreem rechts
Georgescu came out on top in the first round of Romania's presidential elections in December, which the country's constitutional court annulled following the declassification of intelligence reports showing Russian involvement in influencing voters through social media to support the then-relatively unknown candidate.
In recent times, Romanian politics have suddenly come to the fore among top allies of US President Donald Trump, with his Vice President JD Vance, Elon Musk and Donald Trump Jr all backing Georgescu or criticising Bucharest for annulling the December vote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:32:
[...]

En dat is waarschijnlijk waarom Zelensky die deal heeft gesloten.
Trump doet gewoon waar hij zelf het beste van denkt te worden. Het kan hem gewoon niks schelen hoe die oorlog afloopt, als het maar stopt en hij er het meeste aan verdient en met de eer kan gaan strijken.
En Trump heeft er nu ook belang bij dat er zoveel mogelijk grond terug naar Oekraïne gaat. In die grond zit een redelijk deel van de edelmetalen volgens de oude onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Niet off-topic, maar toch andere zwaai.

In het begin van de invasie zeiden top-generaals en top-politici: "we kunnen vijand nummer 1 van US stevig raken met 5% van de militair budget - dit is een buitenkans".

Trump gaat total fucknut met zijn uitspraken, maar de militaire doctrine dat RU de vijand is moet binnen het militair apparaat toch nog leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
brecht_vb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:37:
Niet off-topic, maar toch andere zwaai.

In het begin van de invasie zeiden top-generaals en top-politici: "we kunnen vijand nummer 1 van US stevig raken met 5% van de militair budget - dit is een buitenkans".

Trump gaat total fucknut met zijn uitspraken, maar de militaire doctrine dat RU de vijand is moet binnen het militair apparaat toch nog leven?
Trump heeft een deel van de militaire top al vervangen. Dus wat daar leeft is vooral support voor Trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
phicoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Trump heeft een deel van de militaire top al vervangen. Dus wat daar leeft is vooral support voor Trump.
En met de nieuwe ‘gold card’ voor 5mio USD in ruil voor een verblijfsvergunning in de VS expliciet Russische oligarchen uitgenodigd in de VS te komen wonen.

Zelf het woord oligarch werd door hem gebruikt: normaliter niet echt een compliment. Maar die hij kent zijn nu eenmaal ‘fijne mensen’.

REPORTER: Would a Russian oligarch be eligible for a gold card? TRUMP: Yeah, possibly. Hey. I know some Russian oligarchs that are very nice people.

Aaron Rupar (@atrupar.com) 25 februari 2025

Voor moderatie van dit topic wel lastig dat de westers-Russische verhoudingen nu in ene vooral over de VS gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-02-2025 16:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:07

Qwerty-273

Meukposter

Het is wellicht een titel die wel erg de toon zet. Maar deze aflevering van VPRO Tegenlicht waar ze spreken met Timothy Snyder en hoe oligarchen het huidige wereld toneel overnemen. En Musk ook met Poetin wordt vergeleken ;)
YouTube: Zijn de ultrarijken de nieuwe f*scisten? | VPRO Tegenlicht
Om te snappen waarom machthebbers zoals Poetin en Trump zouden samenwerken, moeten we volgens Snyder kijken naar wat ze gemeen hebben: voor beiden is de rechtsstaat een nutteloos obstakel, een onhandige barrière om ongelimiteerd hun macht uit te oefenen. Hoe meer de rechtsstaat afbreekt, hoe meer de wereld een vrije speeltuin wordt voor rijkelui als zij.

Zo rust de propaganda van Rusland volgens Snyder compleet op het verhaal dat democratie geen optie is en ook niet werkt in andere landen. De vrijheid die wij ervaren is maar een illusie, aldus die propaganda. Om zo’n succesvolle propagandamachine te laten draaien helpt het wanneer de misleidende boodschap toch enigszins realiteit wordt, zo ondermijn je des te beter bestaande democratieën. Hoe meer misleidende informatie, hoe groter de kans dat je een soort self fulfilling prophecy-situatie creëert. Een van de redenen dat Rusland zoveel misinformatie verspreidt. Snyder benadrukt: zonder feiten is er geen basis meer om de macht te bevragen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

RFE/RL reports it has obtained a copy of the US-Ukraine mineral deal but it "does not address key questions and leaves most details to be provided by a future agreement." www.rferl.org/a/ukraine-us...

Steve Herman 📡 (@newsguy.bsky.social) 26 februari 2025

Hoewel de deal inhoudelijk nog weinig voorstelt nu blijkbaar, zet het wel de toon voor de toekomst. Er is immers een deal. Wedden dat Trump regelmatig gaat referen aan de deal waar UA zich aan moet houden zonder dat de dingen die hij beweert erin staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
NiGeLaToR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:02:
[Embed]

Hoewel de deal inhoudelijk nog weinig voorstelt nu blijkbaar, zet het wel de toon voor de toekomst. Er is immers een deal. Wedden dat Trump regelmatig gaat referen aan de deal waar UA zich aan moet houden zonder dat de dingen die hij beweert erin staan?
Heb het idee dat Zelensky/UA het gewoon slim speelt, gezien de positie waar ze inzitten. Wij zijn toch opzoek naar 'goed' leiderschap in de EU? Als we UA de EU intrekken is Zelensky misschien wel de grootste winst voor ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
[Embed]

Welja, wie weet laat het UKR ook nog veel ruimte hoe om te gaan met RU.

UKR gaat met rasse schreden vooruit qua nieuw wapentuig, dat moet toch getest worden.

Ik denk dat Zelensky het ook nog zo lang mogelijk wil rekken in de hoop nog duitse Taurus raketten te kunnen inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door brecht_vb op 26-02-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[Embed]

Aan de andere kant geeft dat Zelenski (en de EU) de mogelijkheid om alles te doen wat er niet in staat. En dat is blijkbaar erg breed op te vatten :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Mocht je de weg helemaal kwijt zijn over de “mineralen deal” tussen UA en US (zoals ik), dan heeft NRC een fijn overzichtsartikel.

https://www.nrc.nl/nieuws...naar-de-toekomst-a4884551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Muncher schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:59:
Mocht je de weg helemaal kwijt zijn over de “mineralen deal” tussen UA en US (zoals ik), dan heeft NRC een fijn overzichtsartikel.

https://www.nrc.nl/nieuws...naar-de-toekomst-a4884551
Ik pik er even een paar zinnen uit:
3. Om welke grondstoffen gaat het?
Omdat het akkoord nog moet worden uitgewerkt, is dat onbekend.
Er is dus eigenlijk nog geen akkoord.
Feit is dat veel geografische data in Oekraïne nog stammen uit de Sovjettijd en er uitgebreid aanvullend onderzoek nodig is om de bodemschatten precies in kaart te brengen. Hierbij gaat het niet alleen om hun vindplaats, maar ook om de vorm waarin zij in de bodem zitten en dus de vraag welke mijnbouwtechnologie er nodig is om ze te winnen.
In Oekraïne is bijvoorbeeld geen enkele locatie bekend waarvan zeker is dat de zeldzame aardmetalen er op een rendabele manier te winnen zijn.
Dat, plus het ontbreken van Amerikaanse veiligheidsgaranties zal niet echt veel niet-Oekraïense mijnbouwbedrijven enthousiast maken.

Het kan dus zo 10+ jaar gaan duren voordat er werkelijk iets uit/van de grond komt. De kans dat Trump er zelf iets aan heeft/verdient is dus klein.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Pro-Poetin Roemeense (ex-)presidentskandidaat beschuldigd van diverse criminele activiteiten omtrent zijn kandidatuur:

https://www.theguardian.c...olitician-calin-georgescu
Prosecutors said after questioning him for several hours that they were formally investigating him on suspicion of communicating false information, promoting war criminals and fascist organisations and forming an antisemitic organisation.
Kon datzelfde ook maar worden gedaan voor een aantal andere van die knuppels elders...

Natuurlijk moet de VS zich ermee bemoeien, met een stel ongeinformeerde opmerkingen die direct de grond in zijn geboord met een aardige sneer van de eerste minister van Roemenië:
Members of Donald Trump’s administration have also sharply criticised Romania, an EU and Nato member state, for the decision, with the US vice-president, JD Vance, saying it showed that Romania did not share American values.

Vance said that the ruling was based on “flimsy suspicions” and made under “enormous pressure” from Romania’s neighbours. Elon Musk has also labelled the chief judge of the court a “tyrant”.

On Wednesday, Musk posted on his social media platform, X: “They just arrested the person who won the most votes in the Romanian presidential election. This is messed up.” Georgescu has not been arrested.

Romania’s prime minister, Marcel Ciolacu, said on social media: “The judiciary is independent and the law must be applied regardless of persons.”
Hij had er nog aan toe kunnen voegen dat de "waarden" van Trump-Amerika niet de waarden zijn van Europa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
En het meest opvallende nieuws van vandaag:
geen 24 uur of 24 dagen, misschien niet eens in 24 weken.
Trump said it's possible he won't be able to work out peace between Ukraine and Russia.

"You have a lot of confidence in us because you assume there's going to be peace," Trump said. "You know it's possible it doesn't work out. There is a possibility, but I hope it does for the sake of humanity."

Trump had previously said he could end the war within 24 hours or even before taking office.
https://www.nbcnews.com/p...doge-rcna193745#rcrd73754

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 26-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
Tens schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:34:

[...]

Man man man, ik begin die man meer te minachten dan russen inmiddels :(

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:34:

[...]

Zoals gebruikelijk weer de maffia tactieken...

En nu begint hij ons te bedreigen met 25% tarieven. Het patroon is nu wel duidelijk. Hij moet wat hebben, dan is het opeens allemaal niet meer nodig.
https://www.nbcnews.com/p...d73753?canonicalCard=true

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Het lijkt anders toch best indruk te maken: YouTube: Lawrence: Trump humiliated on the world stage as France's Macron ins...

Betreft een video van MSNBC van gister met inmiddels 4,3miljoen views waarin uitgelegd wordt dat het officieel is, USA is niet langer de leider van de vrije wereld.
MSNBC’s Lawrence O’Donnell legt uit hoe de Franse president Macron Donald Trump vernederde nadat de Verenigde Staten, voor het eerst in de geschiedenis, "met de dictator tegen de vrijheid stemden" door samen met Vladimir Poetin een VN-resolutie te verwerpen die de oorlog van Rusland in Oekraïne veroordeelde.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Mocht eens tijd worden ook. Nu Polen ook nog..

“The Romanian parliament adopted a bill on Wednesday allowing the army to shoot down drones illegally breaching Romanian airspace, based on threat levels and risks to human life and property.”

Link: https://tvpworld.com/8529...drones-breaching-airspace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
gise schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:20:
Mocht eens tijd worden ook. Nu Polen ook nog..

“The Romanian parliament adopted a bill on Wednesday allowing the army to shoot down drones illegally breaching Romanian airspace, based on threat levels and risks to human life and property.”

Link: https://tvpworld.com/8529...drones-breaching-airspace
tja, met de toevoeging "based on threat levels and risks to human life and property" zegt het vrij weinig. Ik neem tenminste even aan dat het om human life and property in Roemenie gaat. En die drones hebben doorgaans Roemenie niet als eindbestemming.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:28
Apache4u schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:33:
[...]

tja, met de toevoeging "based on threat levels and risks to human life and property" zegt het vrij weinig. Ik neem tenminste even aan dat het om human life and property in Roemenie gaat. En die drones hebben doorgaans Roemenie niet als eindbestemming.
Toch zou de EU gewoon elke drone uit de lucht moeten schieten welke richting de EU vliegt. Als Israël het mag mogen wij het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
AMARONE schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:57:
[...]

Toch zou de EU gewoon elke drone uit de lucht moeten schieten welke richting de EU vliegt. Als Israël het mag mogen wij het zeker.
Volledig mee eens. Ik vind het ongelofelijk dat “we” drones in het UA luchtruim niet neerhalen waar we kunnen.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 101 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid