Sissors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:51:
[...]
Normaal zou ik het met je eens zijn, maar gezien wat andere uitspraken recent vraag ik me ook wel wat af of ze binnen de EU niet de hele handel in een fast-track willen gooien (zodra de oorlog voorbij is).
Dan nog kun je niet zomaar lid worden van de EU. Iedereen kan een aanvraag indienen, maar vervolgens moet je nog gewoon voldoen aan allerlei voorwaarden.
Je moet laten zien en bewijzen dat je
- Kunt en wilt voldoen aan de regelgeving van de EU
- medewerking/toestemming hebt van EU-lidstaten en de instituten van de EU
- medewerking/toestemming van je burgers. Middels parlementaire meerderheid of referendum
Je moet bewijzen een stabiel land te zijn op het vlak van
Mensenrechten, democratie, rechtstaat en het beschermen van je minderheden.
Een functionerende opene markteconomie en je markt moet kunnen wedijveren met de rest van de markt in de EU.
De mogelijkheid hebben alle EU-regelgeving over te nemen en te implementeren. En mee werken aan een betere EU.
etc
Turkije wil al sinds 1999 lid worden, sinds die tijd is er heus wel een periode geweest waarin Turkije prima lid had kunnen worden als de EU versnelde procedures zou toepassen. Een gigantische extra markt erbij en inwoners, desondanks werden ze geen lid omdat ze nooit aan de eisen konden voldoen. Ik kan me niet voorstellen dat we dan wel ineens in deze toestand zomaar even van de regels afstappen en UA eenvoudig lid laten worden. Verkeerd precedent.