Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.937 views

Onderwerpen

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57
Die uit de geschiedenis
UA wordt bewapend door de VS en EU.
True tot op beperkte hoogte en hebben heeeeel veel aan de inlichtingen uit die hoek
Heeft tien miljoen "fighting age males" die willen vechten voor hun land.
Hier lijkt het op. Maar zie jij al de effecten van de afgekondigde mobilisatie?
Rusland heeft geen werkende logistiek. Ongemotiveerde dienstplichtigen.
Lijkt het nu wel op idd
Wapentuig uit de tijd dat er nog een muur midden in Berlijn stond.
Ze kunnen nog steeds conventioneel heel veel platgooien. En massa’s troepen in de strijd gaan werpen. Ik ben er nog niet gerust op. Ook materieel gezien zijn de voorraden gigantisch. Veel ouder spul idd.

[ Voor 4% gewijzigd door PLAE op 05-03-2022 00:24 . Reden: Tikfout ]

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Salvatron schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Het is niet strategisch om allerlei landen maar bij de NAVO te laten aansluiten, terwijl Europa zichzelf niet eens goed kan verdedigen en vertrouwt op de VS.

Jaap de Hoop Scheffer:

https://nos.nl/nieuwsuur/...-werd-radicaler-door-navo

De NAVO heeft Vladimir Poetin in een hoek gedreven, waardoor hij radicaler werd. Dat zijn niet de woorden van Rusland, maar die van de voormalige secretaris-generaal van de NAVO, Jaap de Hoop Scheffer.

Volgens Jaap de Hoop Scheffer moet het Westen de Russische rode lijn respecteren. De snelheid van de NAVO-uitbreiding heeft bijgedragen aan de agressieve opstelling van Poetin in de voormalige Sovjet-Unie.

https://www.rtlnieuws.nl/...-poetin-moeten-accepteren

De NAVO had in 2008 nooit het lidmaatschap moeten toezeggen aan Oekraïne en Georgië. Dat zegt toenmalig NAVO-chef Jaap de Hoop Scheffer tegen Nieuwsuur. "Het is niet verwonderlijk dat Poetin daar een rode lijn trok."

Frits Bolkestein in 1997:

https://www.trouw.nl/nieu...niet-uitbreiden~b0c1e996/

Voorhoeve verdedigt de Navo-uitbreiding met Polen, Tsjechië en Hongarije. Bolkestein houdt vol dat dat plan de Russen teveel tegen de haren instrijkt en daarmee slecht is voor de stabiliteit.

https://www.vrt.be/vrtnws...t-de-navo-achtervolgt-en/

De voormalige NAVO-topman vertelde daarenboven dat ook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleeza Rice en haar collega van defensie Bob Gates de haast van hun president om de NAVO nog verder uit te breiden tot en met Oekraïne en Georgië in feite geen goed idee vonden. Maar Bush stond in die tijd sterk onder invloed van neoconservatieve hardliners voor zijn buitenlands beleid.
Het klassieke (enigszins politiek biased) rijtje.

Wat ik altijd mis bij dit argument is wat de mensen in die landen er van vinden. Als die de diepe wens hebben om uit de russische invloedssfeer te raken dan mag dat toch ook meetellen?

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13
PLAE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Ze kunnen nog steeds concentioneel heel veel platgooien. En massa’s troepen in de strijd gaan werpen. Ik ben er nog niet gerust op. Ook materieel gezien zijn de voorraden gigantisch. Veel ouder spul idd.
Zeker en ik ben er ook nog niet over uit wat ik van die analyses moet vinden dat het leger op klappen staat.
Maar feit is wel dat er blijkbaar grote druk staat op bondgenoten om ook troepen te leveren (Wit Rusland met name), dat de repressie thuis toeneemt (waarom zou dat moeten als het goed gaat) en dat er de laatste dagen beelden van transport van militair materieel uit alle hoeken van Rusland plaats vindt. Als het allemaal top ging, dan was dat óók niet nodig.
Ik had eerlijk gezegd ook niet gedacht dat ze zo snel al bijna 100% van het verzamelde leger in Oekraine nodig zouden hebben.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
B_FORCE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:44:
Moet het even opzoeken, maar was er in januari niet al een US vloot die kant opgestuurd om een oogje in het zeil te houden? (lol onbedoelde pun)
Staat me ergens bij dat ik het gelezen heb.
Er ligt een NAVO vloot bij Italië. Daar ligt de Harry S Truman met de Cavour en Charles de Gaulle.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Het was niet m’n intentie om je aan te spreken - ik waardeer je realisme in deze. Ik vind het echter niet te verkroppen en trek de situatie mezelf wellicht te veel aan.

Tussen hoop en realisme zit simpelweg alleen maar ellende in veel variatie.

En hoop is er, maar niet per se voor de Russische jongelui die de meatgrinder ingestuurd zijn:

[Embed]
Hoe moet ik die tweet interpreteren, wat voor resources hebben we het over? Alleen de resources voor de oorlog? En dan wat, kunnen de soldaten niet meer vechten?

March of the Eagles

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 22:40
PLAE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Die uit de geschiedenis
Noem er eens 1?
Als ik terugkijk op de militaire geschiedenis van Rusland dan hebben ze veel zwakkere vijanden overrompeld en daarna het land bezet en af en toe wat met opstandelingen gevochten. Of ze hebben verloren.
De laatste langdurige oorlog waar ze bij betrokken waren en hebben gewonnen was Vietnam. En die soldaten doen nu niet meer mee.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RocketKoen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Het enige dat Rusland heeft en wat ze nog niet (massaal) gebruikt hebben zijn massavernietigingswapens. Gooi een atoombom op Kyiv en UA geeft zich over. Je hebt alleen een 95% kans dat alle steden in Rusland ook radioactief worden.
Rusland heeft ook strategische bommenwerpers en een grote luchtmacht, maar die worden om onduidelijke redenen niet massaal ingezet.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 05-03-2022 00:00 ]

March of the Eagles

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Rusland heeft ook strategische bommenwerpers en een grote luchtmacht, maar die worden om onduidelijke redenen niet massaal ingezet.
Omdat er duizenden stingers / manpads én S300's deze staan op te wachten?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Dat is het probleem ook. Het is bijna alsof het meerdere aparte legers zijn met zo hun eigen bevelhebbers, met eigen tactieken en andere terrein. ;)
Natuurlijk gaan de VDV + de zwaardere formaties helemaal af ten noorden van Kyiv. Ook zijn er berichten dat hoewel er vorderingen zijn in het noordoosten, het met enorme verliezen gaat. Maar in het zuiden is het heel anders en potentieel zeer problematisch.

Wat we hier nu proberen is door Clauzewitz zijn beroemde fog of war te kijken met zo bizar weinig informatie dat je dit gewoon niet goed kan doen. En de mensen die een beter beeld hebben, zullen dit nooit op twitter gooien. Al is het maar omdat dergelijke informatie onder staatsgeheim zal vallen.
De geografie in het zuiden is ook niet vriendelijk voor een verdediger, helemaal niet één die directe confrontatie eigenlijk uit de weg gaat. En meer een hit and run strategie gebruikt.

Het zuiden van Oekraïne is zo plat als een pannekoek en open velden zo ver het oog reikt.

Het noorden is veel ingewikkelder. Moeras, bos, modder, hoogtes, daar werkt de tactiek van Oekraïne uitstekend.

De opmars vanuit het zuiden zal ook stagneren zodra de omgeving verandert. Neemt niet weg dat de situatie wel steeds complexer wordt, helemaal met het verlies van de toegang tot niet fossiele energie.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 23:39
Hebben jullie het volledige filmpje van Zelensky al gezien? Hij gaat er toch wel met gestrekt been in over de NATO. Ik denk dat hij, logischerwijs, meer had verwacht van ons.

[ Voor 12% gewijzigd door Tristan op 05-03-2022 00:03 ]

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Ze hebben een hoop meer.
Ik vind het al lastig te geloven dat het spul wat ze nu gebruiken zo verouderd lijkt te zijn.

Het is een beetje to obvious bijna?
Bijna zo van, we mieteren hier alle oude zooi die we hebben tegenaan, en we kijken wel een beetje.
Mocht het niet gaan werken, kunnen we altijd nog opschalen.

Ik vind het gewoon zeer lastig te geloven dat een land zich niet bewust is van dit soort dingen.

One World Concepts

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Russen zullen ook wel hun gedachten hebben over een leider die zich zo in de nesten werkt in een buitenlands avontuur dat ie als eerste kernwapens moet inzetten. Tegen het kleine Oekraine nog wel. Het land waar ie zogenaamd een vredesmissie kwam uitvoeren.
Dat was natuurlijk niet een Russische kernbom heh. Dat waren de Oekrainers zelf met een kernbomtest, in hartje Kiev.. De ontploffingswolk van Russische kernbommen geeft een andere kleur

/s uiteraard

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Q_7 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:00:
[...]

Omdat er duizenden stingers / manpads én S300's deze staan op te wachten?
Ik vraag me daarbij echter wel af of het leger in Oekraine zodanig goed kan communiceren dat de intel over incoming bommenwerpers tijdig gerelayed kan worden naar de manpads in het veld. Daar zullen er vast vele van zijn, over een significant gebied verspreid. Maar je moet maar net weten / zien waar je op moet vuren. Met name de kleine dorpen / steden zouden een haalbaar target moeten zijn voor de russen? Misschien strategisch niet zo interessant, maar wel demoraliserend. 't Is ook maar net of daar bij het Kremlin nog een ethische grens ligt. Je zou zeggen dat achterop ieder potlood daar ook een gummetje zit..
B_FORCE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:03:
[...]

Ze hebben een hoop meer.
Ik vind het al lastig te geloven dat het spul wat ze nu gebruiken zo verouderd lijkt te zijn.

Bijna zo van, we mieteren hier alle oude zooi die we hebben tegenaan, en we kijken wel een beetje.

Ik vind het gewoon zeer lastig te geloven dat een land zich niet bewust is van dit soort dingen.
Ik vind het lastig te geloven dat er zo weinig accurate data is over de omvang en specificaties van hun leger. Weinig als in: gaat alle kanten op. In elk geval onder onze Twitter-bronnen.

[ Voor 31% gewijzigd door ACID-dude op 05-03-2022 00:06 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Q_7
  • Niet online

Q_7

ACID-dude schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:04:
[...]

Ik vraag me daarbij echter wel af of het leger in Oekraine zodanig goed kan communiceren dat de intel over incoming bommenwerpers tijdig gerelayed kan worden naar de manpads in het veld. Daar zullen er vast vele van zijn, over een significant gebied verspreid. Maar je moet maar net weten / zien waar je op moet vuren. Met name de kleine dorpen / steden zouden een haalbaar target moeten zijn voor de russen? Misschien strategisch niet zo interessant, maar wel demoraliserend. 't Is ook maar net of daar bij het Kremlin nog een ethische grens ligt. Je zou zeggen dat achterop ieder potlood daar ook een gummetje zit..
Ze hebben op papier ook nog een flinke raket arsenaal (o.a. Iskander enz) wat Ukraine ook met de grond gelijk kan maken, maar ook die gebruiken ze maar beperkt, vind het ook allemaal raar.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• Brazos
  • Niet online
[...]

Manpads gaan maar tot een km of 4-5 hoogte, een bommenwerper kan daar redelijk makkelijk boven blijven.

• RocketKoen
[...]

Ze hebben de UA luchtmacht niet uit kunnen schakelen. En er is nog volop luchtverdediging. En dankzij NAVO weet UA 5 minuten na het opstijgen dat ze eraan komen.
Daarnaast, wat moeten ze met bommenwerpers? UA heeft zijn troepen niet in lange rijen op de snelweg geparkeerd. De fabrieken en infrastructuur platgooien is niet handig als je van plan bent een land te bezetten.

Je kan een paar steden platbombarderen. Maar is dat het waard om je luchtmacht op te offeren?

TheS4ndm4n#1919

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Brazos schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Manpads gaan maar tot een km of 4-5 hoogte, een bommenwerper kan daar redelijk makkelijk boven blijven.
Dan heb je nog je S300 systeem, die hebben een vrij hoge bereik.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:29
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Hoe moet ik die tweet interpreteren, wat voor resources hebben we het over? Alleen de resources voor de oorlog? En dan wat, kunnen de soldaten niet meer vechten?
Op basis van info over het doel, de plannen, etc kwam hij ermee: maar je was niet de enige met de vraag en vond daarop zijn antwoord:

Dus als ze niets doen is zondag ‘alles’ op, maar we zien met name in het zuiden wel beweging op dat vlak.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2022 00:08 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:54:
Wat ik altijd mis bij dit argument is wat de mensen in die landen er van vinden. Als die de diepe wens hebben om uit de russische invloedssfeer te raken dan mag dat toch ook meetellen?
Dat is het standaard argument van zelfbeschikkingsrecht en het is me een raadsel waarom dat er continu bij wordt gehaald. Totaal onpragmatisch argument en zeker geen reden om zomaar wat landen toe te voegen aan de NAVO. De NAVO is niet bedoeld om landen uit de russische invloedssfeer te halen, maar om landen te verenigen in het geval dat dat nodig is tegen een grote, sterke vijand.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Brazos
  • Niet online
Q_7 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:07:
[...]

Dan heb je nog je S300 systeem, die hebben een vrij hoge bereik.
Volgens mij hebben ze daar niet genoeg van om het hele luchtruim te dekken.

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Ik vind het lastig te geloven dat er zo weinig accurate data is over de omvang en specificaties van hun leger. Weinig als in: gaat alle kanten op. In elk geval onder onze Twitter-bronnen.
Je bedoelt accurate data voor ons simpele zielen?

Durf m'n hand wel in het vuur te steken dat daar wat "007s" rondlopen zeg maar.
Maar het is idd wel opmerkelijk dat er publiekelijk weinig bekend is, dat ben ik met je eens.

One World Concepts

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Laatste analyse van Institute for Study of War is niet erg fijn, met melding van snelle nadering van de Russen bij Kyiv vanuit het oosten, over de Sumy-as. Er wordt ook hierbij wel melding gemaakt van precaire aanvoerlijnen en weerstand van de Oekraïners. In het zuiden wordt gewag gemaakt van (wederom) een mogelijke amfibische landing bij Odessa. Ook lijkt er een opmarslijntje te zijn in de richting van de nr. 2 kerncentrale van het land bij Yuzhnoukrainsk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M-PEGZSs10gMJXAEnRvag3x5zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOHrUCuqWSKfKXPOsZ6KN8fR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MeteoVir op 05-03-2022 00:16 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:18:
VN veiligheidsraad - Oekraïnse ambassadeur haalt citaat aan: The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything ― Albert Einstein

Deze man zit altijd scherp in zijn woorden :)
aangezien het westen met allerlei sancties bezig is en met wapenleveranties lijkt het me onzinnig om te zeggen dat het westen niets doet. Uitspraak is dus niet van toepassing.

Hooguit kun je zeggen dat europa niets heeft gedaan om de eigen defensie te verbeteren en dat ze nu pas wakker geschud zijn.

• RocketKoen
[...]

Ze hebben een hoop meer.

Dat kan dus nog wel eens tegenvallen...

We hebben filmpjes gezien van supersonische raketten en hypermoderne wapens. Maar werken die ook echt? En hoeveel hebben ze er?

De nazi's hadden in 45 ook superieure vliegtuigen (straaljagers). Ze waren het enige land met raketten. En ze hadden de beste tanks (Tiger). Ze hadden er alleen niet genoeg.

Vergeet niet dat de economie van Rusland al een hele tijd vrij weinig meer voorstelt. Hun defensie budget is ongeveer net zo groot als dat van Frankrijk of het VK.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:07:
[...]

Op basis van info over het doel, de plannen, etc kwam hij ermee: maar je was niet de enige met de vraag en vond daarop zijn antwoord:

[Embed]

Dus als ze niets doen is zondag ‘alles’ op, maar we zien met name in het zuiden wel beweging op dat vlak.
Dank voor de toelichting :)

En er komen nog meer sancties aan, ik ben benieuwd.

March of the Eagles

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:11:
Vergeet niet dat de economie van Rusland al een hele tijd vrij weinig meer voorstelt. Hun defensie budget is ongeveer net zo groot als dat van Frankrijk of het VK.
dat betekent echter niet dat ze hetzelfde betalen voor wapens, zou kunnen dat rusland minder voor tanks etc betaalt dan westerse landen, bijv. omdat ze ze zelf produceren oid

Ook krijgen soldaten wellicht minder loon in rusland

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 05-03-2022 00:13 ]

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
[...]
Q_7 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:05:
[...]
Ze hebben op papier ook nog een flinke raket arsenaal (o.a. Iskander enz) wat Ukraine ook met de grond gelijk kan maken, maar ook die gebruiken ze maar beperkt, vind het ook allemaal raar.
Er zit wellicht wel enige rationaliteit in het Kremlin. Het is 2022, je kan niet meer even ala Grozny de boel platgooien en dat de rest van de wereld dan een week later de aftermath ziet.

Tapijt bombarderen en iskanders betekent bij iedere actie video clips van bange burgers die raketten filmen terwijl ze zich in de flat aan de overkant boren.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:43:
Ik denk dat het Kremlin juist heel rationeel is. Ze hebben enkel totaal andere randvoorwaarden en uitgangspunten. Een middeleeuwse feodale structuur kan op zich (we hebben m gehad) en als je daar aan top kunt blijven, heb je het best goed. Je rijkdom isoleert je dan van het feit dat het ten koste gaat van algehele ontwikkeling van het volk en samenleving. Het vereist dus een enorme scheiding tussen volk en elite, vandaar dat die scheiding ook geconcretiseerd werd in de rangen en standmaatschappij indertijd.
In tegenstelling tot een feodale klassemaatschappij is Putin geen almachtig monarch. Als we in de analogie van de middeleeuwen blijven, kunnen we het Kremlin beter omschrijven in de vorm van een Mongoolse hoofdstad: Putin's ronde tent staat in het midden. Daaromheen de tenten van zijn naaste elite, de top-tier oligarchen (denk aan een Kadyrov en een Sjojgoe, maar ook aan de Rotenbergs, enz.). Daar weer omheen de ring van tenten van second-tier oligarchen. Putin is hierin eerder een garantor: hij deelt paarden uit, en wijst aan wie darughatsji's (Mongoolse belastinginspecteurs) aan mag wijzen. Iedereen wil graag zijn tent zo dicht mogelijk bij die van Putin neerzetten (want paarden en aan mogen wijzen wie naar de verre gewesten mag gaan om te kijken of iedereen zijn T-biljet wel juist heeft ingevuld, zijn gewilde posities). Om de tent dichter te mogen zetten moet u twee dingen doen: zorgen dat u iets doet waarmee u in het gevlei komt bij degene die minstens vóór degene zit die voor u zijn tent heeft staan, én zorgen dat degene met de tent vóór u verdwijnt of zijn tent áchter u neer zet. Hoe u dat doet, dat zal ze een worst wezen. Af en toe komt er vanuit het centrum van de camping een opdracht, in de vorm van een bericht. Bijvoorbeeld: "Het zou zo fijn zijn als de Krim weer bij Rusland komt". Vervolgens komt iedereen in beweging, want men weet dat er geschoven kan gaan worden met de tenten als men zo'n opdracht een beetje goed uit kan voeren. Hoe slecht toegerust of matig gemotiveerd de mensen in de buitenste ring ook zijn.
Tegelijkertijd betekent het een gevaar voor de binnenste ring: zodra de paarden op raken, of er geen wingewesten meer zijn om belastinginspecteurs over te verdelen, gaan ze morren. De énige reden waarom Putin zijn tent in het midden staat, is omdat de opdrachten die hij af en toe terloops mompelt, ervoor zorgen dat er nieuwe paarden en nieuwe wingewesten komen. Op het moment dat dat stopt, of dat er een kink in de kabel komt, gaan de top-tier tenten morren: "één van ons is vast beter in het vinden van paarden en het verdelen van belastingpenningen.. en ík vind dat ik dat ben"

Putin staat nu op dat punt dat áls er een kink in de kabel komt, het over en uit is voor zijn plekje onder de zon (lees: zijn leven).

Overigens, dit systeem droeg verder door. Toen de Roerik-dynastie verdween, en de Romanovs na de Tijd der Troebelen aan de macht kwamen, vonden die het bijzonder handig dat de Mongolen een efficiënt belastingstelsel en heldere spelregels voor de machtspolitieke arena achter hadden gelaten. Met dien verschil dat Rusland vanaf dat moment niet meer een koloniaal project was van de Mongolen, maar van een mengelmoesje aan Duitse, Zweedse, Mongoolse en Turkse adel. Slaat u de Russische adelboeken er maar op na, en probeert u maar eens de Slavisch-Russische namen te ontdekken. Dat zijn er niet veel. En ondanks dat in de 19e eeuw vele Russische adel ermee pochten hun afstamming naar Dzjenghis Khan terug te kunnen voeren, de meesten konden ook hun afstamming terugvoeren naar Abram Petrovich Gannibal (adjudant van Peter de Grote, een van de vele Afrikaanse bedienden die hij tot de adelstand had verheven gezien hij moe werd van de stuitende domheid van de Russische adel aan het hof).
bloody schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:32:
Interessant, eindelijk een Russische politica die toegeeft dat er toch wel verliezen zijn.

[Twitter]
Interessant. Dat zou overmorgen gebruikt kunnen worden om 'terroristen uit te roken' (wat dat ook moge behelzen, van de Grozny-methode van het compleet kapotbombarderen van grote steden tot beperkte tactische inzet van nucleaire wapens op steden).

En twee weken later komt mevrouw 'zeer spijtig om het leven bij een eenzijdig verkeersongeval'.
Indoubt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:33:
Dat klopt dus niet wat je zegt maar Rusland doet het je graag geloven

de complete situatie is iets complexer dan dat. Naar verluid is er ooit wel door 1 partij over gesproken maar zo zijn er heel veel punten besproken die nooit in de verdragen zijn opgenomen. in het verdrag is het dus niet opgenomen, net als zovele punten die ooit aan de orde zijn geweest
Even ter aanvulling (want nog niet genoemd), het is natuurlijk van de zotte dat Duitsland ooit afgesproken zou hebben dat er geen Duitse troepen gestationeerd zouden worden ten oosten van de Innerdeutsche Grenze. Dát is namelijk waar de hele tijd op gewezen wordt, als de propagandakanalen het hebben over "(NAVO) demilitarizering van Oost-Europa".
Redax schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:00:
Over Israël gesproken, dat is toch een land waarvan je hoopt dat ze Oekraine op de een of andere manier kunnen helpen. IJdele hoop, ik weet het. Maar als er al een niet NATO land is met behoorlijke capaciteiten dan is Israël natuurlijk een goede kandidaat.
Nee. Israël is té verweven met de Russische georganiseerde criminaliteit (zie: Bibi-drama, Mogilevich) om te harde taal of acties uit te spreken. Daar komt nog bij dat per gentleman's agreement, Israël (naast Hong Kong) de enige plek is waar Russische veiligheidsdiensten en/of maffiaclans geen liquidaties uitvoeren.

Daar staat weer tegenover dat Israël zich nu in een onhandige positie heeft gemanoevreerd. Ten eerste kan het zich vanwege de verwevenheid niet permitteren om harde taal of sancties uit te slaan. Ten tweede ook niet vanwege de eigen veiligheid: men heeft de Russen nodig als het gaat om Syrië (zie: Golan hoogvlakte), tegelijkertijd beseft het dat de Moskou-Tehran (en in diens verlengde ook die met Damascus) as sterker is dan welke as dan ook met Tel Aviv.
Vandaar dat men naarstig op zoek is naar nieuwe partners. Bij voorkeur in de regio (recent bezoek Bennett aan Bahrain, Israeli's die met vliegtuigladingen tegelijk naar de VAE gaan), aangezien Amerika onbetrouwbaar is gebleken, de Russen Tehran leuker vinden en de Europeanen, tsja, laten we het erop houden dat Israel heel goed beseft dat het ontstaan van Israel te danken is aan de onbetrouwbaarheid van de Europeanen.
DR!5EQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:28:
Dat vind menige tweaker in dit topic niet belangrijk:
Hier plaats ik toch even een kanttekening bij. Ten eerste kent Oekraïne ook wat duistere kanten in haar geschiedenis. Ten tweede, het is oorlog. Vrouwen en kinderen eerst. Kijkt u even in de spiegel. Als Nederland in oorlog zou zijn, zou u ook liever een plekje in de trein geven aan uw familie dan aan 'wat toeristen'.
Tegelijkertijd: beggars can't be choosers. De Oekraïense ambassades in Afrika werven ook daar actief naar vrijwilligers voor hun Vreemdelingenlegioen.
Voorzover ik hoor stelden ze daar wel eisen dat een vrijwilliger 1.000 USD moet betalen voor een ticket en visum. Maar dan nog zijn er veel aanmeldingen. Logisch, vergeleken met de kosten en risico's om een mensensmokkelaar u naar Libië te brengen en daar proberen op een gammel bootje de oversteek naar Europa te maken, is 1.000 dollar en een paar jaar dienen in het Oekraïense leger een koopje. Met als kersje op de taart een Oekraïens paspoort aan het einde van de dienstperiode, met toekomstige (EU) voordelen erbij. Moet u natuurlijk niet die artikelen lezen van al die buitenlandse vrijwilligers die al sinds 2014 op hun paspoort zitten te wachten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Shamalamadindon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:16:
[...]

[...]

Er zit wellicht wel enige rationaliteit in het Kremlin. Het is 2022, je kan niet meer even ala Grozny de boel platgooien en dat de rest van de wereld dan een week later de aftermath ziet.

Tapijt bombarderen en iskanders betekent bij iedere actie video clips van bange burgers die raketten filmen terwijl ze zich in de flat aan de overkant boren.
Tja, zijn eigen burgers kunnen die filmpjes inmiddels toch niet meer zien. Geen mediakanalen en straks ook geen iPhones meer. In het verleden zijn de Iskanders toch met name als afschrikmiddel geplaatst. Vaker dan eens helemaal niet gebruikt in een conflict. Je weet ook niet hoeveel raketten ze er feitelijk voor hebben. Een dozijn van die dingen kost honderden miljoenen dollars.

• gws24
  • Laatst online: 19:37

gws24

Thinking is hard!

Salvatron schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:12:
[...]

dat betekent echter niet dat ze hetzelfde betalen voor wapens, zou kunnen dat rusland minder voor tanks etc betaalt dan westerse landen, bijv. omdat ze ze zelf produceren oid

Aan de andere kant:
- de oligarchie heeft grip op alles dus ook de defensie industrie. Er zullen aanzienlijke hoeveelheden geld verdwenen zijn in hun zakken die voor productie en onderhoud bedoeld waren. Kwaliteit van het materiaal zal daar onder geleden hebben. (edit: als het er al daadwerkelijk is en niet alleen op papier :P )
- Soldaten minder loon betekend ook minder gemotiveerde manschappen. Motivatie van troepen is vaak een belangrijke factor in de totale gevechtskracht van een leger.

edit: @unclero had daar een imo goede post over woensdag: unclero in "De oorlog in Oekraïne"
Waar dan weer tegenover staat dat in Rusland heeeul veel geld halverwege de aanbestedingsprocedure wordt gestolen. :+

Dit is het probleem van het Russische MinDef. De vorige minister had flinke hervormingen doorgevoerd, waaronder strakker toetsen op aanbestedingen, kleiner maar professioneler leger, enzovoorts. Maar die is toen natuurlijk met een flutreden naar huis gestuurd. Sjojgoe, zijn opvolger, heeft al die hervormingen natuurlijk met terugwerkende kracht teruggedraaid. Dat maakt hem zeer geliefd in Moskou, en van hemzelf een top-tier oligarch met niet zoveel geld, maar bijzonder veel invloed.

En dat jatten uit de defensiekas gaat natuurlijk jaren goed. Totdat je het spul een keer écht nodig hebt, en er dan achter komt dat het niet bestaat, over datum is of simpelweg nooit geleverd.

[ Voor 39% gewijzigd door gws24 op 05-03-2022 00:30 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• RocketKoen
Salvatron schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:12:
[...]

Ook Rusland zat tot een weekje geleden op de wereldmarkt.

Ik denk dat al dat geld voor wapentuig in de zakken van oligarchs is verdwenen. En dat een groot deel van het leger alleen op papier bestaat.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ze hebben een hoop meer.

Of wij hebben het afgelopen decennium teveel opgehemelde berichten over het Russische leger meegekregen.

Of er zijn niet genoeg recources om de moderne wapens operationeel te houden.

Poetin en zijn oligarchen verduisteren veel geld voor zelfverrijking, dus hoeveel geld komt uiteindelijk bij het leger terecht? En het probleem met een dictator is dat hij omringd is door ja-knikkers. Dus als er problemen bij het leger waren dan werd dat vast niet verteld. Het schijnt dat de legerleiding flink geschrokken zou zijn toen bekend werd dat Poetin oorlog wou voeren. Die voelden de bui vast al hangen :P

March of the Eagles

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Pittig hoe het eraan toe gaat, pers wordt onder vuur genomen in Kyiv en mensen zijn geraakt, gelukkig niet ernstig:
https://news.sky.com/stor...kraine-this-week-12557585

Dit bedrijf gaf hun een schuilplek.

[ Voor 23% gewijzigd door Humma Kavula op 05-03-2022 00:31 ]

Wear Sunscreen!

• bazzemans
  • Laatst online: 18-11 20:28
[...]

Met name de kleine dorpen / steden zouden een haalbaar target moeten zijn voor de russen? Misschien strategisch niet zo interessant, maar wel demoraliserend.
Onderzoeken naar het demoraliserende effect van bombardementen in de tweede wereldoorlog geven echter een omgekeerd beeld. De bombardementen zorgden voor veel schade en ellende maar werkten niet demoraliserend. Sterker nog. In plaatsen die flink gebombardeerd werden ging de productie sneller omhoog dan in steden die niet gebombardeerd werden. Op één of andere manier blijft het echter een adagium voor legerleiding dat bombarderen een demoraliserend werking heeft.

(Het boek De Meeste Mensen Deugen van Rutger Bergman spendeert hier een hoofdstuk aan.)

• B_FORCE
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Of wij hebben het afgelopen decennium teveel opgehemelde berichten over het Russische leger meegekregen.

Poetin en zijn oligarchen verduisteren veel geld voor zelfverrijking, dus hoeveel geld komt uiteindelijk bij het leger terecht? En het probleem met een dictator is dat hij omringd is door ja-knikkers. Dus als er problemen bij het leger waren dan werd dat vast niet verteld. Het schijnt dat de legerleiding flink geschrokken zou zijn toen bekend werd dat Poetin oorlog wou voeren. Die voelden de bui vast al hangen :P
Ja, dat zou je idd zo ook denken.

Beetje lastig om zoiets te geloven anno 2022?
Je zou toch verwachten dat zo'n soort land van wat lessen van 80 jaar terug heeft geleerd?

One World Concepts

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 14:15
[...]

Poetin en zijn oligarchen verduisteren veel geld voor zelfverrijking, dus hoeveel geld komt uiteindelijk bij het leger terecht?
En hoeveel van dat geld wat bij het leger terecht komt word uiteindelijk gebruikt voor manschappen en materiaal? Van wat ik heb begrepen is het leger ook ontzettend corrupt en verdwijnen er regelmatig goederen. :X

Waarom jezelf niet verrijken als al je bazen het ook doen? :/
En idd, er is ook geen corrigerend vermogen: Mensen zijn bang om wat te zeggen of zijn omgekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 05-03-2022 00:34 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Zij zien lijkt het geen acute dreiging van een verandering in deze situatie. Maar eens zien hoe de zaken er na het weekend voor staan.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:16
unclero schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:18:
[...]

Hier plaats ik toch even een kanttekening bij. Ten eerste kent Oekraïne ook wat duistere kanten in haar geschiedenis. Ten tweede, het is oorlog. Vrouwen en kinderen eerst. Kijkt u even in de spiegel. Als Nederland in oorlog zou zijn, zou u ook liever een plekje in de trein geven aan uw familie dan aan 'wat toeristen'.
Tegelijkertijd: beggars can't be choosers. De Oekraïense ambassades in Afrika werven ook daar actief naar vrijwilligers voor hun Vreemdelingenlegioen.
Voorzover ik hoor stelden ze daar wel eisen dat een vrijwilliger 1.000 USD moet betalen voor een ticket en visum. Maar dan nog zijn er veel aanmeldingen. Logisch, vergeleken met de kosten en risico's om een mensensmokkelaar u naar Libië te brengen en daar proberen op een gammel bootje de oversteek naar Europa te maken, is 1.000 dollar en een paar jaar dienen in het Oekraïense leger een koopje. Met als kersje op de taart een Oekraïens paspoort aan het einde van de dienstperiode, met toekomstige (EU) voordelen erbij. Moet u natuurlijk niet die artikelen lezen van al die buitenlandse vrijwilligers die al sinds 2014 op hun paspoort zitten te wachten.
Moderne oorlog trekt nou eenmaal ook mensen aan en als ik dit zo zie zijn het ook wel een type mensen die op sensatie uit is. Ik noem het maar de Call of duty sportschool instagram type's YouTube: Ukraine invasion: The Brits volunteering to go to Ukraine and fight ...

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45
Shamalamadindon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:16:
[...]

Dit soort zaken?
[Twitter: https://twitter.com/Ukropo4kA/status/1499745823835529228]

Al lijkt dit wel een uitsnede te zijn, oorspronkelijke video laat nog een venster zien, maar kon ik zo snel niet vinden.

Verder krijgt Kharkiv het echt zwaar te verduren, daar staan een stel Smerch MLRS systemen vanuit de andere kant van de grens divers materiaal op de stad te gooien, Mariupol schijnt ook langzaamaan te verdwijnen, maar ontbreken beelden ivm geen internet en zijn er al verschillende dorpjes compleet weggevaagd.

Syrie is ook nog niet zo gek lang geleden geweest, zijn ook onprettige aftermath beelden van.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:16
Brazos schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:06:
[...]

RU vliegtuigen hebben maar beperkte targetting pods en zijn nog veelal handmatig, US/EU/NATO zijn daar veel verder mee en kunnen vanaf veel hogere afstanden semi-autonome bommen werpen

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 05-03-2022 00:50 ]

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Precies de video die ik in gedachten had inderdaad. Maar dan meerrmaal daags van deze videos.

Edit:
https://twitter.com/mjluxmoore/status/1499762344469176324
Het blijft opmerkelijk. Doorgaans zou je dit soort confrontaties in een oorlog toch niet verwachten?

[ Voor 21% gewijzigd door Shamalamadindon op 05-03-2022 00:55 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

bazzemans schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:26:
Onderzoeken naar het demoraliserende effect van bombardementen in de tweede wereldoorlog geven echter een omgekeerd beeld. De bombardementen zorgden voor veel schade en ellende maar werkten niet demoraliserend. Sterker nog. In plaatsen die flink gebombardeerd werden ging de productie sneller omhoog dan in steden die niet gebombardeerd werden. Op één of andere manier blijft het echter een adagium voor legerleiding dat bombarderen een demoraliserend werking heeft.

(Het boek De Meeste Mensen Deugen van Rutger Bergman spendeert hier een hoofdstuk aan.)
Klopt. Maar het doel van zoiets is dan ook niet demoraliseren. Het doel is mensen weghalen bij de stellingen omdat die ineens de onbedwingbare neiging krijgen om met brancards te willen lopen, en te kijken of hun familie nog leeft.
Daar komt nog bij dat er mensenmassa's op de been komen: vluchtelingenstromen. Massa's mensen die ook weer ergens gevoed en een slaapplekje uit de wind nodig hebben.
En als er dus stellingen onbemand zijn, voorraden op zijn of onder puin liggen, en Kadyrov aan de poort staat, kan het ineens snel gaan.
GrooV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:41:
Moderne oorlog trekt nou eenmaal ook mensen aan en als ik dit zo zie zijn het ook wel een type mensen die op sensatie uit is. Ik noem het maar de Call of duty sportschool instagram type's YouTube: Ukraine invasion: The Brits volunteering to go to Ukraine and fight ...
Mensen die vrijwillig naar een oorlog gaan, zijn gek. Mensen die vrijwillig naar andermans oorlog gaan, zijn knettergek.

Even zonder dollen. Als die mensen terugkomen zou ik er een legertje hulpverleners op af sturen (gegarandeerd dat die terugkomen met een 'middelengebruikprobleempje') én in de gaten laten houden door inlichtingendiensten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Astennu
  • Laatst online: 08-11 09:45
unclero schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:56:
[...]

[...]

Mensen die vrijwillig naar een oorlog gaan, zijn gek. Mensen die vrijwillig naar andermans oorlog gaan, zijn knettergek.

Even zonder dollen. Als die mensen terugkomen zou ik er een legertje hulpverleners op af sturen (gegarandeerd dat die terugkomen met een 'middelengebruikprobleempje') én in de gaten laten houden door inlichtingendiensten.
Dat is jou mening. Ik kan er alleen maar respect voor hebben.
De gedachte is zeker door mijn hoofd gegaan om het ook te doen. Heb echt het gevoel iets te willen bijdragen om dit onrecht tegen te werken. Echter heb ik geen militaire training en spreek ik de taal niet. Dus als boots on the ground ben ik waarschijnlijk niet heel nuttig.

Doelen financieel steunen die vluchtelingen of mensen daar helpen heeft dan meer effect.

Maar als ik wel militaire training had gehad had ik het wellicht ook wel gedaan. Ik vind die gedachte echt zo gek niet. Ik snap de mensen die zeggen ja dag ik wil leven ook wel dont get me wong. Maar die mensen knettergek verklaren om tegen zo'n onrecht te willen strijden vind ik veel te kort door de bocht.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57

pro_6or

amateur_60r

Tristan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:46:
[...]

Ik heb deze al een tijdje niet meer voorbij zien komen

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Russia - 620 confirmed materiaal vernietigd, beschadigd, verlaten of in beslag genomen.

tegenover:

Ukraine - 199 confirmed materiaal vernietigd, beschadigd, verlaten of in beslag genomen.

Dat is een flink verschil!
Ik kijk hier ook veel, en kijk ook alle filmpjes die ik zie. De getallen kloppen, en/maar dit is alles dat visueel gedocumenteerd is. Niet het volledige plaatje. En een voertuig dat op een gegeven moment verlaten is kan later ook weer in gebruik worden genomen. Vooral wanneer je terrein wint.

Ik denk nog altijd dat de Russen dit winnen. Dat de invasie plaats zou vinden had ik helaas ook goed. De buurman dacht van niet, mijn ouders ook.

een treffende spreuk

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

franssie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Zoals ik het lees is de nuance dat het olie uit Rusland is, maar gekocht uit een wel of niet Russische tanker waarbij het economisch eigendom va de olie dan ook niet helemaal duidelijk is voor mij.
Wie verwacht had dat Shell & Co nu plots uit alle fossiele olie gaan (Iran/Irak/S^6 etc?)
Nee, dan zaten we al 15 jaar in de kou.
De olie op zo’n olietanker verandert op papier op z’n reis wel 20 keer van eigenaar. Veel handelaren die daar mee handelen net als aandelen. Verschil is alleen dat er een moment komt dat die boot in een haven komt en die olie echt ergens heen moet. Dan moeten die papierhandelaren er opeens vanaf want anders kost het ze veel geld, vandaar de discount nu en vorig jaar zelfs een keer negatieve prijzen. Dan kom je dus iemand nodig met een raffinaderij die dat type kan verwerken. Wat ik las is dat Shell deze lading van een Zwitserse handelaar heeft gekocht. Maar net als de benzine die in je tank zit, komt deze olie ooit uit Rusland.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 05-03-2022 01:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SlaadjeBla
  • Laatst online: 19:22
Shamalamadindon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:51:
[...]

Het blijft opmerkelijk. Doorgaans zou je dit soort confrontaties in een oorlog toch niet verwachten?
Heb je al goed naar die soldaten gekeken? Kijk eens goed naar hun gezichten. Hoeveel professionaliteit straalt daar van af?
Kijk vervolgens naar hun uitrusting. Ziet dat eruit als een moderne uitrusting? Kijk eens naar de helmen, voor zover ze die hebben.

Dit lijken me geen Russische soldaten, toch? Zijn dit Oost-Oekrainse vrijwilligers?

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Astennu schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:01:
[...]

Dat is jou mening. Ik kan er alleen maar respect voor hebben.
De gedachte is zeker door mijn hoofd gegaan om het ook te doen. Heb echt het gevoel iets te willen bijdragen om dit onrecht tegen te werken. Echter heb ik geen militaire training en spreek ik de taal niet. Dus als boots on the ground ben ik waarschijnlijk niet heel nuttig.

Doelen financieel steunen die vluchtelingen of mensen daar helpen heeft dan meer effect.

Maar als ik wel militaire training had gehad had ik het wellicht ook wel gedaan. Ik vind die gedachte echt zo gek niet. Ik snap de mensen die zeggen ja dag ik wil leven ook wel dont get me wong. Maar die mensen knettergek verklaren om tegen zo'n onrecht te willen strijden vind ik veel te kort door de bocht.
omdat geweld niks oplost? we zijn geen apen ... tenzij niveau voetbalhooligan, zeg 50% van mensen ... desalniettemin, we zijn geen apen ... geweld kan niet, mag niet, de oplossing zijn

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07
[...]

Optie 3; Men is niet met het beste spul/beste manschappen gestart. Het is wachten op wat er met de colonne gebeurd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:27

-36-

Trust me. I'm an amateur

.

[ Voor 99% gewijzigd door -36- op 05-03-2022 11:17 ]

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Vanuit zijn standpunt toch logisch. Zonder WW3 gaat hij en zijn land er zeker aan.
Dus WW3 starten door NATO is voor hem de enige hoop.

Dat maakt UA nog steeds niet fout of niet het slachtoffer. Want dat zijn ze. Linksom of rechtsom.
Ik weet niet of WW3 nodig is voor hem om politiek te overleven, maar een oplossing zie ik ook niet zo snel gevonden worden. Zelensky kan het niet maken om Poetin te geven wat hij verlangt want dat zal door het Oekraïense volk verworpen worden, zeker nu ze de middelen hebben om goed terug te vechten. Maar Poetin zal zich ook niet terug gaan trekken, dus als de onderhandelingen op niets uitlopen kan het nog een hele lange oorlog worden. Dat wil je liever niet, maar liever een lange oorlog met een frontlinie waar de strijdende partijen elkaar vooral in de gaten houden dan een verdere escalatie waar nog veel meer burgerslachtoffers vallen.

• sampoo
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:51:
[...]

Precies de video die ik in gedachten had inderdaad. Maar dan meerrmaal daags van deze videos.

Edit:
Je ziet meer video's zoals dit, vooral in het Oosten en Zuiden waarbij zowel de Russische soldaten en de burgers het niet opmerkelijk vinden en er vrij onbezorgd bij lopen. Ik begrijp het ook niet goed. wellicht dat het broedervolk-gedachte bij deze regio die aan Rusland grenst meer leeft dan elders in het land. Ik verwacht niet dat je dit in het westen van het land of in Kiev zou zien.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:01:
Maar die mensen knettergek verklaren om tegen zo'n onrecht te willen strijden vind ik veel te kort door de bocht.
Wellicht doelt @unclero er ook op dat meevechten in een oorlog sowieso een flinke impact zal hebben op de mentale toestand ná de oorlog ipv hun situatie voor vertrek?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat zit wel Schnorr.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Prosac @Bschnitz @tiswat Netflix heeft die docu Winter On Fire waar jullie het over hebben zojuist op Youtube gezet. Mocht je die docu willen laten zien aan iemand die geen Netflix heeft (@De_Bastaard misschien die vriend van jou ;)) dan kan je 'm hier zien:

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:35
CynicRelief schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:30:
omdat geweld niks oplost? we zijn geen apen ... tenzij niveau voetbalhooligan, zeg 50% van mensen ... desalniettemin, we zijn geen apen ... geweld kan niet, mag niet, de oplossing zijn
Ik zou zelf ook niet in dit conflict zelf de wapens in eigen handen nemen, maar dit is nu ook weer veel te kort door de bocht.
“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing,”
(Waarschijnlijk niet van) Edmund Burke

Als het geweld door andere begonnen is en zo destructief en bedreigend voor (eigen) veiligheid is, heb je soms de luxe niet meer om ook beestachtig geweld terug te gebruiken.

Net als (en vergelijkingen gaan altijd ergens mank) iemand je op straat begint af te tuigen. Dan helpt het ook niet om bij elke slag op je bek te blijven zeggen dat "geweld niet mag".

[ Voor 11% gewijzigd door Semyon op 05-03-2022 04:02 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Semyon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 03:57:
[...]
Net als (en vergelijkingen gaan altijd ergens mank) iemand je op straat begint af te tuigen. Dan helpt het ook niet om bij elke slag op je bek te blijven zeggen dat "geweld niet mag".
Helaas doen we als Europa niks anders dan dat, en geven dan een pleister om de gebroken arm mee op te lappen :/
Rusland: 'Amerikaanse nucleaire wapens moeten weg uit EU'
en
Blinken: 'Russische troepen gebruiken steeds zwaardere oorlogsmethodes'
De Russische troepen zetten steeds zwaarder geschut in. Dat zegt de Amerikaanse Buitenlandminister Blinken. "We zien steeds brutere oorlogsvoering. Het gaat van kwaad tot erger. De Russen schuwen er ook niet voor om burgers onder vuur te nemen."
We moeten als Europa wel ingrijpen anders zijn we straks zelf aan de beurt en is het veel te laat. Dit gaat niet stoppen na Oekraine. Is het niet Rusland dan staat China niks in de weg om dezelfde tactiek in te zetten. Sancties werken pas op langere termijn en ook dus eventuele interne Russische protesten om Putin en zijn kliek om te leggen af te zetten.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• codex
  • Laatst online: 18:41

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik denk dat de enige uitweg een neutrale rol voor Oekraïne is. Geen lid van de Navo en erkenning van de Krim. Eerlijk gezegd zou ik het ook los van deze oorlog vreemd vinden als Oekraïne zou toetreden vanwege corruptie in het land, spanningen met Rusland die er al waren en infiltratie van ultra rechtse milities in het leger. Militair gezien denk ik dat Rusland niet in staat is om andere landen binnen te vallen en de sancties voorkomen wel dat ze dat in de toekomst wel kunnen.

Wat @marapuru zei dus, ik vermoed zelf dat het wel degelijk een actie is om de macht van de Navo te doen slinken. Poetin weet ook wel dat hij geen oorlog met de Navo wil(omdat hij die conventioneel niet kan winnen) en dat hij met zijn nucleair arsenaal een troefkaart heeft om mee te dreigen. Zijn grove manier van oorlogvoeren is denk ik met name om angst in te boezemen.

Deze paranoïde actie is natuurlijk wel het gevolg van *knip* dit is een bekend propaganda talking point, zie topic warning.

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 11:43 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

polthemol

Moderator General Chat
Tristan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:08:
Gok, Zalensky begint gefrustreerd te raken. Ik weet nog niet wat ik er van moet denken.
[Twitter]
Oekraine is een heel zware prijs aan het betalen voor falend EU / NATO buitenlandbeleid en niet opletten, te samen met een falende VN veiligheidsraad dankzij vetorecht. Hij drukt zich nog mild uit in mijn ogen. We stonden erbij en deden haast niets.

Het signaal voor de rest is dat alles kan en mag, zolang WW3 maar niet wordt gestart, oftewel als Rusland maar regio per regio en land per land doet met wat tijd ertussen blijven we netjes hun gas kopen en is het wel prima.

Zelensky is uitermate mild in zijn woorden

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:46
Zou je dit kunnen onderbouwen? Je leest continu 2 verhalen: de NAVO die “uitbreid naar het oosten” maar ook landen uit het Oosten die zelf vragen om toetreding tot de NAVO (uit angst voor Rusland/Putin zijn gedroomde USSR). Dat laatste scenario klinkt toch echt vrijwillig en niet onder dwang. Kan me ook niet voorstellen dat de NAVO “onder dwang” wil uitbreiden op zoek naar oorlog met Rusland.

Maar beide verhalen zijn niet op waarde te schatten zonder onderbouwing.

En ja, ook als landen vrijwillig toetreden tot de NAVO breidt de NAVO uit natuurlijk. Maar dat zijn allezins soevereine beslissingen.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 11:43 ]

• codex
  • Laatst online: 18:41

codex

Geen OpenAI agent :)

eMiz0r schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 06:46:
[...]

Zou je dit kunnen onderbouwen? Je leest continu 2 verhalen: de NAVO die “uitbreid naar het oosten” maar ook landen uit het Oosten die zelf vragen om toetreding tot de NAVO (uit angst voor Rusland/Putin zijn gedroomde USSR). Dat laatste scenario klinkt toch echt vrijwillig en niet onder dwang. Kan me ook niet voorstellen dat de NAVO “onder dwang” wil uitbreiden op zoek naar oorlog met Rusland.

Maar beide verhalen zijn niet op waarde te schatten zonder onderbouwing.

En ja, ook als landen vrijwillig toetreden tot de NAVO breidt de NAVO uit natuurlijk. Maar dat zijn allezins soevereine beslissingen.
Sorry, ik benoem het verkeerd. Er is geen dwang in het verhaal, "onder leiding van" is een betere omschrijving. De VS heeft Rusland altijd als een bedreiging gezien, waar natuurlijk zeker genoeg voor te zeggen valt, zeker de manier hoe de eigen bevolking onderdrukt wordt en men probeert de Amerikaanse bevolking te beïnvloeden. Alleen vind ik het hypocriet dat landen als Israël en Saudi Arabië met zaken wegkomen die het daglicht ook niet kunnen verdragen. Het is meten met twee maten.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Niet oneerbiedig bedoeld: dit is wel een typisch Nederlandse mening.

Mijn ervaring met (europese) PMC's (die gaan dus vrijwillig naar een conflictgebied waar ze vooraf geen binding mee hebben) is dat het juist stabiele mensen zijn. Zeer sterk in relativeren en een aantal zelfs behoorlijk intelligent.

'Vrijwillig' kan een hoop betekenen. Voor salaris, omdat je familie wil bevrijden, of omdat je een overtuiging hebt. Dat laatste is iets waar inlichtingendiensten inderdaad graag meer over willen weten (met name of jouw belangen een gevaar zijn voor de staat of haar bewoners), maar dat maakt iemand niet gek en mentaal beschadigd.

Waarom ik het een 'typisch Nederlandse mening' noem is omdat we al jaren vleugellam worden gemaakt als het op geweld aankomt. Agressie is een menselijke eigenschap die van jongs af aan word onderdrukt in plaats van teugels te bieden om er mee om te gaan. Hier leeft de gedachte dat 'weerloos' en 'vreedzaam' dezelfde dingen zijn.

Het gevolg is dat je per definitie onderdaan bent van diegene die agressie zónder teugels tentoonstelt. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat er nog een aantal grenzen tussen ons en Rusland zitten.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01

Herman

FP ProMod
[...]
.

(...)
Een groot deel van de Amerikanen die ons hier in '44 - '45 hebben bevrijd, waren volunteers ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:18
polthemol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 06:28:
[...]

de Oekraine is een heel zware prijs aan het betalen voor falend EU / NATO buitenlandbeleid en niet opletten, te samen met een falende VN veiligheidsraad dankzij vetorecht. Hij drukt zich nog mild uit in mijn ogen. We stonden erbij en deden haast niets.

Het signaal voor de rest is dat alles kan en mag, zolang WW3 maar niet wordt gestart, oftewel als Rusland maar regio per regio en land per land doet met wat tijd ertussen blijven we netjes hun gas kopen en is het wel prima.

Zelensky is uitermate mild in zijn woorden
Yup, het is erg wat hier gebeurt. We gebruiken zo veel mogelijk softpower om te kijken of het gaat werken en in de tussentijd bloed Oekraïne voor ons allemaal.

Vraag me zelf af wat voor Geo politieke consequenties dit kan hebben op lange termijn.

Ook de uitspraak van onze Franse vriend, "het ergste moet nog komen". Deze man wil niet eens herhalen wat Putin nog van plan is en dat na een telefoontje.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:14
Ik volg het topic maar af en toe, maar is al benoemd dat Rusland met de nieuwe wet dat nepnieuws strafbaar is met gevangenisstraf tot 15 jaar, zij hun eigen staatsmedia integraal kunnen arresteren en voor het gerecht brengen? Wat een ironie, dat ze dát nu juist niet doen.

*edit: Oorlog geen oorlog en invasie geen invasie noemen, maar 'speciale operatie' is al nepnieuws.

[ Voor 16% gewijzigd door FairPCsPlease op 05-03-2022 08:06 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
FairPCsPlease schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:00:
Ik volg het topic maar af en toe, maar is al benoemd dat Rusland met de nieuwe wet dat nepnieuws strafbaar is met gevangenisstraf tot 15 jaar, zij hun eigen staatsmedia integraal kunnen arresteren en voor het gerecht brengen? Wat een ironie, dat ze dát nu juist niet doen.
Tja, 'nepnieuws' is een vreemd woord in een land waarin de leiding bepaalt wat echt en nep is :-)

Los daarvan is het natuurlijk absurt dat o.a. westerse landen aangeven zich niet te mengen in deze niet-VN oorlog, maar ondertussen wel voor wapens en materiaal zorgen waardoor Russen sterven... In dat opzicht is het geen 'nepnieuws' als de staatsmedia dit als oorlog dit uitvergroot en daarmee ook de VN beschuldigt...

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Divak schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:19:
De Engelstalige propaganda kun je inderdaad gewoon skippen. De Tweets van die journalist in Moskou, of andere expats/Russen die de Russische propaganda laten zien (en ondertitelen) zijn wel interessant. Zoals verwacht natuurlijk ook een totaal ander beeld dan wat wij zien, ik ben benieuwd hoeveel Russen wel verder kijken dan hun neus lang is bijvoorbeeld de handigheid van een VPN hebben om te zien wat er in het westen speelt. Ik denk dat dat er erg weinig zullen zijn. Ik weet niet hoe bekend/noodzakelijk een VPN onder de Russische bevolking is.. naar mijn idee zal dat dan alleen de 'jeugd' (<30) zijn.
De rijke jeugd in een welgestelde buurt van een grote stad. Zeg 1 tot 5% van de jeugd. Als we dan toch gaan speculeren. Want keer op keer zien we dat we ten opzichte van de jeugd een optimistisch toekomstbeeld hebben, alsof de jeugd het wel beter gaat doen. Maar ook de jeugd groeit op met indoctrinatie van ouders en tv, en, tenzij je rijk bent, geen bereik tot zelfontplooiing en dergelijke. De meeste kinderen wonen nog steeds op het platteland of in armere wijken van de stad, niet in gated communities (al dan niet met echte poorten eromheen).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Rare kijk op de wereld. Zo trekken de agressors altijd aan het langste eind. Zonder enige tegenstand.
Opkomen voor je principes en het bijstaan van je medemens zijn normale menselijke reacties. Dat we hier niet met veel meer gevolg aan geven lijkt me eigenlijk eerder voer voor wat psychologen.

Ik zit me eerlijk gezegd kapot te ergeren dat ik hier in m'n warme huis op m'n gat zit, terwijl Oekraïne onder de voet wordt gelopen. Als ik geen 8 weken oud kind had gehad, en het idee had gehad iets nuttigs bij te kunnen dragen, had ik misschien wel anders in de wedstrijd gezeten.

Dit is niet andermans oorlog meer.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35

Telefoongesprek met Trump waarin hij zegt dat Putin noot Oekraïne heeft aangevallen onder Trump omdat Trump Moskou dan plat zou gooien.

Allemaal met een korreltje zout nemen aub ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RedHat schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:15:
[Embed]

Telefoongesprek met Trump waarin hij zegt dat Putin noot Oekraïne heeft aangevallen onder Trump omdat Trump Moskou dan plat zou gooien.

Allemaal met een korreltje zout nemen aub ;)
Zou me niks verbazen als er een kern van waarheid in zit. Trump was gek genoeg om rücksichtslos op de knop te drukken.

• hoevenpe
Longread waarom de Russische luchtmacht tot nu toe weinig effectief is :
Is the Russian Air Force Actually Incapable of Complex Air Operations?

While the early VKS failure to establish air superiority could be explained by lack of early warning, coordination capacity and sufficient planning time, the continued pattern of activity suggests a more significant conclusion: that the VKS lacks the institutional capacity to plan, brief and fly complex air operations at scale. There is significant circumstantial evidence to support this, admittedly tentative, explanation.
(klik voor uitgebreide analyse)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Salvatron schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:08:
[...]

Dat is het standaard argument van zelfbeschikkingsrecht en het is me een raadsel waarom dat er continu bij wordt gehaald. Totaal onpragmatisch argument en zeker geen reden om zomaar wat landen toe te voegen aan de NAVO. De NAVO is niet bedoeld om landen uit de russische invloedssfeer te halen, maar om landen te verenigen in het geval dat dat nodig is tegen een grote, sterke vijand.
Omdat je de plank ordure (bewust?) misslaat. De NATO is veel meer dan dat. Als je dictator bent en heel goed kunt vechten tegen die grote sterke vijand, kom je er niet in. Ook de NATO is waarde gedreven en die waarden moet je onderschrijven (in woord en daad) om bij de club te kunnen komen. Net als de EU.
En dan moet je ook handelen naar die waarden, anders valt je clubje uit elkaar. Maar we vallen in herhalingen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Ik ben benieuwd of dit waar is, persoonlijk hoop ik dat die berichten over Zaporizhia snel stoppen, van welke kant dan ook.

En dit klinkt als 'goed' nieuws:
Russische staatspersbureaus melden dat het Russische leger vanaf zaterdag een staakt-het-vuren in acht zal nemen in twee delen van Oekraïne, zodat burgers kunnen evacueren. de strategische haven van Mariupol in het zuidoosten en de oostelijke stad Volnovakha.
Bron: https://apnews.com/articl...2fa8b08ce1f74c1b09403186e

[ Voor 51% gewijzigd door marshallq op 05-03-2022 08:24 ]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46

bloody

0.000 KB!!

marshallq schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:21:
[Twitter]

Ik ben benieuwd of dit waar is, persoonlijk hoop ik dat die berichten over Zaporizhia snel stoppen, van welke kant dan ook.
hm ik weet eigenlijk niet of dit wel positief is.
Normaal wel, maar die Putin kan dan zomaar besluiten om all-in te gaan om die centrale weer te heroveren...

nope

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
CynicRelief schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:30:
[...]

Dit is een naïef standpunt wat niemand je kan kwalijknemen want er bestaat een hele grote kans dat je bent opgegroeid in vrede, zonder dreiging van oorlog, en zonder ooit in aanraking te zijn geweest met het omgaan en inzetten van geweld. Je standpunt is fundamenteel voor een vredevolle samenleving, maar om je samenleving te behouden moet je als samenleving helaas bereid zijn om die koste wat kost te beschermen tegen alles wat hem om zeep kan helpen.

Dat kan een interne dreiging zijn, zoals uiteenlopende meningen op politiek of sociaal vlak, wat leidt tot een burgeroorlog, maar het kan ook een externe dreiging zjjn, zoals een natiestaat die een oorlog begint tegen je samenleving. Als je vijand bereid is om te escaleren in het geweldsspectrum en jij dat niet bent, dan sta je met 100-0 achter in diplomatie; want je vijand wéét dat jij koste wat kost oorlog wilt voorkomen. Je komt dan al gauw terecht bij de ontvangende kant van wat in militaire doctrine coercion wordt genoemd; een vijand of andere partij dwingen tot handelen of niet handelen door geweld uit te oefenen of de dreiging van geweld uit te oefenen. Zo'n dreiging moet echter, als je wilt dat het effect heeft, als uitvoerbaar gezien worden door je vijand. Als je vijand niet gelooft dat jij daadwerkelijk in staat bent of bereid bent om dat waarmee je dreigt tot uitvoering te brengen, dan is je dreigement niets waar. Het is om die reden dat ik me op dut moment geen zorgen maak over de nucleaire dreiging van Putin; hij zal nóóit overgaan tot die stap, tenzij hij al zijn rationaliteit verliest.

Dáárom moet je als samenleving of bondgenootschap áltijd bereid zijn tot het uiterste te gaan. Dat uiterste betekent in dit geval dus escaleren in het geweldsspectrum. Dat kan als natie/bondgenootschap, maar ook door je aan te melden als vrijwilliger. Ik vind het echter helemaal begrijpelijk dat je het standpunt inneemt dat geweld nooit een oplossing is, want we hebben al tientallen jaren niet geleefd met de dreiging dat ons bestaan vernietigd wordt. Als je als mens je hele leven in vrede leeft en je nooit verdiept in hoe samenlevingen kntstaan en ten onder gaan, dan kan niemand je kwalijk nemen dat je er zo over denkt.

Deze hele situatie heeft me de afgelopen week meerdere malen doen afvragen of we de militaire dienstplicht niet weer moeten gaan invoeren, zodat je je jongere generaties altijd iets blijft meegeven over hoe kwetsbaar vrede is, en over de realiteit van oorlogsvoering.

• Ewivis
  • Laatst online: 13:00
Nieknikey schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Dit is een naïef standpunt wat niemand je kan kwalijknemen want er bestaat een hele grote kans dat je bent opgegroeid in vrede, zonder dreiging van oorlog, en zonder ooit in aanraking te zijn geweest met het omgaan en inzetten van geweld. Je standpunt is fundamenteel voor een vredevolle samenleving, maar om je samenleving te behouden moet je als samenleving helaas bereid zijn om die koste wat kost te beschermen tegen alles wat hem om zeep kan helpen.

Dat kan een interne dreiging zijn, zoals uiteenlopende meningen op politiek of sociaal vlak, wat leidt tot een burgeroorlog, maar het kan ook een externe dreiging zjjn, zoals een natiestaat die een oorlog begint tegen je samenleving. Als je vijand bereid is om te escaleren in het geweldsspectrum en jij dat niet bent, dan sta je met 100-0 achter in diplomatie; want je vijand wéét dat jij koste wat kost oorlog wilt voorkomen. Je komt dan al gauw terecht bij de ontvangende kant van wat in militaire doctrine coercion wordt genoemd; een vijand of andere partij dwingen tot handelen of niet handelen door geweld uit te oefenen of de dreiging van geweld uit te oefenen. Zo'n dreiging moet echter, als je wilt dat het effect heeft, als uitvoerbaar gezien worden door je vijand. Als je vijand niet gelooft dat jij daadwerkelijk in staat bent of bereid bent om dat waarmee je dreigt tot uitvoering te brengen, dan is je dreigement niets waar. Het is om die reden dat ik me op dut moment geen zorgen maak over de nucleaire dreiging van Putin; hij zal nóóit overgaan tot die stap, tenzij hij al zijn rationaliteit verliest.

Dáárom moet je als samenleving of bondgenootschap áltijd bereid zijn tot het uiterste te gaan. Dat uiterste betekent in dit geval dus escaleren in het geweldsspectrum. Dat kan als natie/bondgenootschap, maar ook door je aan te melden als vrijwilliger. Ik vind het echter helemaal begrijpelijk dat je het standpunt inneemt dat geweld nooit een oplossing is, want we hebben al tientallen jaren niet geleefd met de dreiging dat ons bestaan vernietigd wordt. Als je als mens je hele leven in vrede leeft en je nooit verdiept in hoe samenlevingen kntstaan en ten onder gaan, dan kan niemand je kwalijk nemen dat je er zo over denkt.

Deze hele situatie heeft me de afgelopen week meerdere malen doen afvragen of we de militaire dienstplicht niet weer moeten gaan invoeren, zodat je je jongere generaties altijd iets blijft meegeven over hoe kwetsbaar vrede is, en over de realiteit van oorlogsvoering.
Goede uitleg, dienstplicht mee eens!

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• President
[...]

En dan?

Kijk, de tweede wereldoorlog was redelijk 'simpel'. In veel landen werden de nazi's als duivels gezien, vooral ook vanwege staatsmedia. Dientengevolge wilde de gemiddelde mens ook ter strijd trekken.

Kijken we naar de hele situatie nu dan worden de Russen niet als slecht gezien, maar slechts als pion van Putin. Dat maakt het afschieten van een Rus een stuk lastiger, alhoewel ik het nog steeds zou kunnen doen zonder ook maar een moment van wroeging te hebben... Dat was met de Duitsers van toen ook, die deden het ook vooral uit angst voor Hitler. Maar de hele maatschappij is niet op die manier beïnvloed de afgelopen jaren. Zeker niet hier in Nederland, wij doen niet aan vijanden...

Daar gaat de dienstplicht weinig aan veranderen. Eerder de nodige trauma's vanwege ontgroening, matcho gasten die de zwakke pakken, etc.

Iedereen weet dat vrede kwetsbaar is. Iedereen weet dat deze oorlog ook kan escaleren, tegelijkertijd is er 0,0 signaal vanuit onze overheid dat we ook maar *iets* aan voorbereiding moeten gaan doen. Dus tja...

*knip* deze discussie was al niet heel erg ontopic, maar je persoonlijk situatie voegt natuurlijk weinig toe aan een algemene discussie en zorgt alleen maar voor nog meer offtopic discussie.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 12:57 ]

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:42
[...]

Ewivis schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Goede uitleg, dienstplicht mee eens!
We hebben dienstplicht... Alleen geen oproepplicht. Jij wilt zeggen dat je vindt dat mensen weer militair getraind moeten worden, standaard? Want dit geeft hen mee hoe kwetsbaar vrede is?

&

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Ik verwacht dat de "humanitaire corridors" zo zullen worden uitgevoerd dat enkel richting Rusland kan worden gegaan, of dat ze op een andere manier onwerkbaar zullen zijn (bijv. met verplichte Russische controles).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dienstplicht is juist een deel van die voorbereiding. Basic training voor als er een keer wat moet worden opgeschaald. Het normale volk heeft momenteel geen enkele training gehad. En heb je dus ook niet zo gek veel aan.

Overigens, het loopt storm bij defensie. Gelukkig maar.

https://www.ad.nl/binnenl...met-54-procent~a59c16c72/

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
*knip* offtopic, maak gewoon een topic report aan. Nu ontspoort de discussie.

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 12:59 ]

• President
*knip* dit is offtopic en mist onderbouwing.

[ Voor 109% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:02 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:42
[...]

Ik zou echt een waardeloze soldaat zijn :X . Onlangs vertelde Maarten van Rossem in zijn podcast over zijn diensttijd en hoe daarin constructieve feedback niet gewaardeerd werd. Dan mocht je in het weekend op de kazerne blijven.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Johan Bogle
*knip* maak gewoon een topic report aan s.v.p.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:04 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:28
Nou ben ik ook niet direct voor een verplichte dienstplicht, maar mijn god.

Ik denk dat jij je eens iets meer mag inlezen in conflictgebieden en de impact op de lokale bevolking die er niets mee te maken wil hebben. Zowel in de wereld als in Europa is die bevolking altijd keihard genaaid.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:06 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
*knip* voor dit soort dingen graag een topic report.

[ Voor 102% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:07 ]

Dat zit wel Schnorr.

• President
Dit gaat teveel offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door President op 05-03-2022 08:53 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
Nee, jij moet duidelijk eens meer onderzoek doen over het leven in een dictatuur.

Je gaat mensen niet straffen die een oorlog op de grond hebben gevoerd voor je.

Anyway, het vertrouwen onderling is ook weg hè, denk aan stasi achige dingen. Je kan niks niemand meer vertrouwen, zelf je kinderen niet ;) leuk hè.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:12

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wereldvreemd....

Wat ga je doen dan als een groep huurlingen even je huis binnen komt zonder kloppen? Kopje thee aanbieden?

Zelfs al zou je een model burger zijn dan hoeft er maar iemand te roepen dat je iets verdacht deed. Opeens ben je dan saboteur en sta je tegen de muur. 4 en 5 mei zeggen je ook niks zeker?

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:07 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• MaStar
  • Laatst online: 16-11 13:49
Een interessante korte blik op de context van Poetin en zijn mogelijke drijfveren. Dit gaat jaren terug en verder dan ´hij wilt olie, de Sovjet herstellen', maar ook om geloof, macht en andere drijfveren:

http://www.npostart.nl/be...-03-2022/POMS_BV_16835096

[ Voor 28% gewijzigd door MaStar op 05-03-2022 09:32 ]

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:55
Wat de laatste weken denk ik ook laat zien is dat wij als Nederlanders ook niet per definitie veilig zijn. We zullen nooit een grote speler worden qua aantallen binnen de NAVO, maar een stukje meer ondersteuning in technologie en het budget wat er dan bij komt kijken zou wel mogen toch.

En een invoering van een actieve dienstplicht ben ik dan niet meteen voorstander van, maar ik denk dat we wel moeten gaan kijken of we niet actiever een vorm van vrijwillige dienstplicht kunnen gaan opzetten. Iets in het idee van snuffelstage voor een jaar welke vooral gericht is op jongeren die nog niet weten wat ze na school willen gaan doen. Hiermee komen deze jongeren niet in een zwart gat terecht, hebben ze inkomen en krijgen ze toch een basistraining mee waar we als heel Nederland van kunnen profiteren mocht een oorlog toch dichterbij komen.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• Johan Bogle
Heel goed dat je dit verwijderd hebt. Je vroeg je af of zaken als verkrachtingen nog wel voorkomen in een ‘moderne oorlog’? Ik denk dat jou beeld van oorlog een ietsiepietsie afwijkt van de realiteit 😂.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:17
Gazprom is ook gehackt, ze blijven lekker bezig.
Bij de militaire database zijn ze al gekomen, financiële bank en zo maar door. Echt niet normaal waar ze allemaal inkomen.

Heb de link maar onleesbaar gemaakt weet niet of rechtstreeks posten mag van screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjn_MrnTY9HNQR0g_kh3_uu23kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qF33DrJRS0wDJigUvvt0YBoB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwCGrFF6FrUJrs0CQYA198nI_UA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3G4UG8qUpJTEjwlK0JlxqkcB.png?f=fotoalbum_large

• Lethalis
  • Niet online
In Duitsland laait de discussie over een dienstplicht ook op, maar gelukkig in bredere zin. Ze hebben graag een geavanceerd en professioneel leger, dus aan het gemiddelde ongemotiveerde kanonnenvoer heb je niks.

Daarom is ook de "Wehrpflicht" discussie een "Dienstpflicht" discussie geworden, om de weerbaarheid van de Duitse samenleving tijdens crisis te vergroten.

Kortom: je mag ook in de zorg helpen of bij de brandweer. Je hoeft niet per se het leger in.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik dan ook in de zorg helpen. Ik ben fysiek te zwak voor het leger. Tenzij ik daar in de IT zou kunnen helpen natuurlijk :)

Of dit op mijn leeftijd van 41 nog gaat spelen moet ik ff afwachten. Ik hoop van niet.

Nu wil ik misschien sowieso nog een keer een EHBO cursus o.i.d. volgen en als ik mensen op die manier kan helpen lijkt me dat iig een beter doel voor mij dan naar 1 of ander front gestuurd te worden waar ik waardeloos zou zijn en misschien zelfs een blok aan het been van mijn "collega's".

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• bazzemans
  • Laatst online: 18-11 20:28
[...]

Klopt. Maar het doel van zoiets is dan ook niet demoraliseren. Het doel is mensen weghalen bij de stellingen omdat die ineens de onbedwingbare neiging krijgen om met brancards te willen lopen, en te kijken of hun familie nog leeft.
Daar komt nog bij dat er mensenmassa's op de been komen: vluchtelingenstromen. Massa's mensen die ook weer ergens gevoed en een slaapplekje uit de wind nodig hebben.
En als er dus stellingen onbemand zijn, voorraden op zijn of onder puin liggen, en Kadyrov aan de poort staat, kan het ineens snel gaan.
Het is aan te raden om voordat je op een reactie reageert eerst de context van die reactie te lezen. Mijn post ging niet over bombardementen van "stellingen". Het was juist een reactie op het demoraliserende effect van bombardementen op onbeduidende wijken en buurten. Niet strategisch maar volgens de post waarop ik reageerde wel demoraliserend. Dáár gaf ik met mijn post een ander inzicht in. Dat bombarderen een strategisch nut kan hebben, hen ik nergens bestreden.

En no offence. Ik krijg bij jouw posts sterk de indruk dat je heel graag etaleert hoe goed je het allemaal weet. Kennis wordt in dit topic ontzettend gewaardeerd. Dat ontslaat je echter niet van een verplichting wel even de context terug te lezen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Lethalis schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:00:
In Duitsland laait de discussie over een dienstplicht ook op, maar gelukkig in bredere zin. Ze hebben graag een geavanceerd en professioneel leger, dus aan het gemiddelde ongemotiveerde kanonnenvoer heb je niks.

Daarom is ook de "Wehrpflicht" discussie een "Dienstpflicht" discussie geworden, om de weerbaarheid van de Duitse samenleving tijdens crisis te vergroten.

Kortom: je mag ook in de zorg helpen of bij de brandweer. Je hoeft niet per se het leger in.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik dan ook in de zorg helpen. Ik ben fysiek te zwak voor het leger. Tenzij ik daar in de IT zou kunnen helpen natuurlijk :)

Of dit op mijn leeftijd van 41 nog gaat spelen moet ik ff afwachten. Ik hoop van niet.

Nu wil ik misschien sowieso nog een keer een EHBO cursus o.i.d. volgen en als ik mensen op die manier kan helpen lijkt me dat iig een beter doel voor mij dan naar 1 of ander front gestuurd te worden waar ik waardeloos zou zijn en misschien zelfs een blok aan het been van mijn "collega's".
Dat kan nu in NL al: https://werkenbijdefensie.nl/cyberreservist-worden

Defensie heeft de zaken voor reservisten blijkens mediaberichten al jaren totaal niet op orde waardoor het geen aantrekkelijke optie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 05-03-2022 09:04 ]

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:49
Nou.. over precies twee maanden kan de vlag weer uit voor bevrijdingsdag. Mensen mijlen ver van huis hebben ons hier bevrijd.

Nu breekt de hel los in onze achtertuin en wij staan erbij en kijken ernaar. Niet eens een no fly zone. Ik begrijp dat de wereld complexer is maar wat een kut gevoel.

[ Voor 18% gewijzigd door Graft op 05-03-2022 09:05 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De militaire Nederlandse Gulfstream IV (turbofan zakenjet) is zojuist opgestegen vanaf het vliegveld bij Vulnius (Litouwen). Ik ben benieuwd welke hoge militairen daar in zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Graft schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:04:
Nou.. over precies twee maanden kan de vlag weer uit voor bevrijdingsdag.

Mensen mijlen ver van huis hebben ons hier bevrijd. Nu breekt de hel los in onze achtertuin en wij staan erbij en kijken ernaar.
Ik snap je sentiment, maar wat doe je er zelf aan of ga je doen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Coldcat schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Vraag hem hoe hij zijn volgende Iphone denkt te gaan kopen.

En of die Samsung dan echt wel zo goed is of een laf excuus.
Ik las op de blog van NOS dat Samsung ook gaat stoppen met leveren aan Rusland.

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:49
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Ik snap je sentiment, maar wat doe je er zelf aan of ga je doen?
Tja, vooral wat moet ik met je vraag? Anders dan een donatie en vrijwilligerswerk kan ik niet doen.

Ik heb ook makkelijk praten aangezien ik zelf niet bij defensie werk. Maar als we opgeroepen zouden worden dan ga ik.

Daarnaast is sentiment uitdragen niet verkeerd. Als meer mensen dat doen komt de politiek allicht in beweging. Although is dat denk ik wishful thinking .

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In zoverre dat Rusland het verkrachtingswapen al vaker heeft inzet. Bewust en gecalculeerd.
En ze zijn daarin zeker geen uitzondering bij legers waarbij het nodig is om "de wil" van de bevolking te breken.

En dat laatste is toch een beetje de noodzaak van autocraten. Vandaar komt het in westerse krijgsmachten minder (zeg geen niet) voor en is het altijd strafbaar. Terwijl bij de inval van Hongarije getuigenissen zijn van Russische soldaten die gedwongen werden om er aan mee te doen (op straffe van de dood.. allemaal schuldig of niet). En zal ik het over wat er gebeurd is na de val van Duitsland maar niet noemen.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 13:08 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 122 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid