Zal ik je eerlijk zeggen dat ik daar nu ineens last van heb? Gisteren en eergisteren ging wel goed. Vandaag zie ik dat mijn systeem zeer veel moeite hebt met de opstart van de eerste 10 panelen. Ik heb er 20 totaal en aan allebei de kant van mijn schuine dak dus verdeeld. De eerste 10 krijgen in de ochtend al zon maar de andere 10 pas rond 14:00. Dus ik merk nu beperking. Kijk maar. Dat is wel drama.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:29:
[...]
Je zegt niets over de oriëntatie van de panelen. 20 panelen met 60V-optimizers is zonder meer prima als de panelen aan allemaal dezelfde oriëntatie hebben. Dan haal je de bedrijfsspanning van de omvormer met gemak, ook bij weinig licht. Problemen ontstaan als de panelen zeer verschillend worden beschenen (bv. 10 op Oost en 10 op West, zie Ronald in "Het grote SolarEdge topic" voor uitleg).
Het ging zo goed tot de dag van vandaag

Pas rond 12:00-13:00 zal dat pas oplopen als de andere 10 beetje zon al gaan pakken.
Installateur zegt net ja dat zou wel kunnen dat je beter 80 volt optimizers dan kan nemen. Ja, wie gaat het dak op en alles eraf halen en weer erop?
Ik zie net dat het gaat oplopen. Andere panelen gaan ook beginnen merk ik. Met 1 fase en een Solaredge 5.0kW HD-Wave had ik hier geen last van natuurlijk. 3 fases heeft de boel wel veranderd.
:strip_exif()/f/image/6N32tDBCcGefhKmWDsMvcyDL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8uUrIZm0lVBCNRaFQAQO4KbW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Draconian op 08-09-2025 11:47 ]