Ik heb ook de knoop doorgehakt en ga, misschien contra-intuïtief, voor de aanschaf van zonnepanelen. Met name omdat het een waar slagveld is op de installateursmarkt. De aanbiedingen verschillen enorm, maar de goedkoopste aanbieders zitten echt op €6000 voor een heel systeem met 24 panelen (zonder accu).
Maar volgens het paradigma "Wennschon, dennschon" ga ik dan ook maar voor een SolarEdge PV systeem, met een batterij 13.8kWh en Backup functie. Qua prijs niet heel veel verschillend met de goedkoopste, en dan hoop ik, ook hier de adviezen lezend een goed-geintegreerd systeem.
Ik ga voor eigen consumptie en overweeg terugleveren uit te zetten zodra ik overstap naar een nieuw contract. Ik overweeg ook hier weer contra-intuitief te gaan voor een vast contract (heb een aanbieding liggen voor €0,21 dag en nacht vanaf eind dit jaar. En als ik kijk naar mijn huidige (historische) dynamische tarieven kan ik daar amper aan verdienen....
Maar goed, ik ben een nieuwe PV gebruiker, dus zal het moeten gaan ervaren.
Iemand nog adviezen?
FYI ik neem aan dat mijn installateur gebruik maakt van de
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up
Maar als ik het goed begrijp is die korting ook voor de installateur en niet voor mij (althans niet direct, wel verrekend in de prijs met mij).
Hier de volle specs:
PV orientatie is ergens tussen 12x OZO-ZO en 12x NW-WNW
- 24x stuks Dmegc 450WP Black/Black DM450M10RT - 54 HBB TopCon
- 1x Solar Edge SE8K HUB 3-fase Incl. S440 optimizers en monitoring per paneel
- 24x stuks Alius AEsthetica inlegsysteem
Solaredge Home accupakket 13,8kWh- 3 x Batterij 48v / 4,6kWh
- 1 x kabels
- 1 x vloerstandaard
- 1 x 1 x Solaredge backup – interface
Ik hoop dat ik er blij van wordt
Owja huidige verbruik rond de 6500-7500 kWh, met name door EV. En het laden daarvan is in mijn geval 9 van de 10x goed planbaar (wanneer er iets van PV opbrengst is - oke in de winter natuurlijk niet of veel minder).
Ik ga de komende tijd mij ook maar eens oriënteren op Airco om het eigen verbruik s'zomers wat op te krikken en comfort te verhogen. Maar het zijn toch wel prijzige installaties als je meerdere ruimten hebt.
Ow en als optie ook nog een SolarEdge zonneboiler module, maar dat ding is echt belachelijk duur €500-€700...daar moeten toch ook andere oplossingen voor zijn?
[
Voor 14% gewijzigd door
StraightOn.NL op 05-09-2025 10:42
]