Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:00
@Miezie
Als de nieuwe 3fasige Nexis omvormer op dezelfde dc spanning van 750v werkt als de bestaande van nu, kan de nieuwe Nexis batterij ook deze spanning aan. Daar de Nexis batterij ook via gewone dc kabels wordt aangesloten die je ook gebruikt bij de hoog volt batterij en de panelen. Ook bij de Nexis omvormer wordt de batterij parallel met de panelen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:38
Lijkt me een complexe omvormer te worden dan die Nexis, als hij én 20 kW DC-DC kan, maar ook 3 fase ondersteunt? Complex, dus prijzig? Bij een batterij is vaak de omvormer juist een significante post dus zou mooi zijn als je de Nexis batterij zonder omvormer DC zou kunnen koppelen. Technisch zou het in principe moeten kunnen, met de zeer capabele optimizers van SE. Maar ja zal wel ergens een compromis betekenen wat dan moeilijk te marketen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:53
Weet iemand hoe het kan dat mijn opwek ineens een stuk lager is? Sinds de thuisaccu eraan is gekoppeld merk ik dat mijn zonnestroom veel zwakker is. Dit was voordat de thuisaccu werd gekoppeld niet zo.
Rond deze tijd en zon had ik al boven de 3kW moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p76DGz3ddoXKvE6KifYsxLoe2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ug4lxJTSeBXLQuGyQKrBY72M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Draconian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:00:
Weet iemand hoe het kan dat mijn opwek ineens een stuk lager is? Sinds de thuisaccu eraan is gekoppeld merk ik dat mijn zonnestroom veel zwakker is. Dit was voordat de thuisaccu werd gekoppeld niet zo.
Rond deze tijd en zon had ik al boven de 3kW moeten zitten.
Er zijn soms van die dingen in de lucht, die heten wolken.... ;)
Maar goed, serieus, is net export verboden bij jouw instellingen?

[ Voor 6% gewijzigd door mdvmine op 02-09-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
mdvmine schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:01:
[...]

Er zijn soms van die dingen in de lucht, die heten wolken.... ;)
Maar goed, serieus, is net export verboden bij jouw instellingen?
Nee, ik heb de standaard instellingen gekozen voor eigen gebruik maximaliseren. De rest had ik op standaard instellingen gelaten. Inline meter staat op Import+Export. Of zit het ergens anders?
Heb nu gekozen voor ToU. Nu schiet hij wel door naar de 4kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAri6tskwXoxO72Ht1UlBeyWXUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnx5x80hqFLJZEAtgrVrcSbY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draconian op 02-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:16:
[...]

Nee, ik heb de standaard instellingen gekozen voor eigen gebruik maximaliseren. De rest had ik op standaard instellingen gelaten. Inline meter staat op Import+Export. Of zit het ergens anders?
Heb nu gekozen voor ToU. Nu schiet hij wel door naar de 4kW.

[Afbeelding]
Time of use is nu sowieso (met de juiste tarieven ingesteld) het handigste voor je doelen. De AI is eenmaal ingeleerd uitstekend.

Net export is ook nog ergens een instelling in de setapp, hij zou met zelfconsumptie ook overschot moeten kunnen exporteren.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nu we het toch over batterijen hebben, is er iemand die al meer weet over de aangekondigde support voor batterijen bij de Home Wave serie 3 fase omvormers? (SE8k etc..)?

Dat zou 2e helft 2025 komen toch?
Ook support voor BYD bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:19
Miezie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:11:
[...]

Time of use is nu sowieso (met de juiste tarieven ingesteld) het handigste voor je doelen. De AI is eenmaal ingeleerd uitstekend.

Net export is ook nog ergens een instelling in de setapp, hij zou met zelfconsumptie ook overschot moeten kunnen exporteren.
Bij mij werkt in iedere geval Time of Use vanaf de oplevering niet. Daarom al deze tijd de module Handmatige controle gebruikt.
SolarEdge is al vanaf midden juli bezig aan het onderzoeken waaraan dit ligt.
Krijg al weken te zien “Een van onze technici werkt actief aan uw Case en neemt binnenkort contact met u op m.b.t. een oplossing". Je kan je afvragen wat is binnenkort.
Vandaag contact gehad met mijn de installateur, deze ga via een ander kanaal onderzoeken wat er feitelijk aan de hand is. wat zij hebben een niet goed werkend systeem verkocht en geleverd
Op verzoek van mijn installateur het systeem vandaag op instellingen installateur gezet wat inhoudt dat met systeem op de module Eigen verbruik maximaliseren staat.
Mijn advies is dan ook kijk goed of de module Time of Use wel goed werkt.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Deze zou nog volgens planning zijn en vermoedelijk in Q4 2025 beginnen uit te rollen. Zie vorige tweets vanaf 31-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:42:
[...]

Bij mij werkt in iedere geval Time of Use vanaf de oplevering niet. Daarom al deze tijd de module Handmatige controle gebruikt.
SolarEdge is al vanaf midden juli bezig aan het onderzoeken waaraan dit ligt.
Krijg al weken te zien “Een van onze technici werkt actief aan uw Case en neemt binnenkort contact met u op m.b.t. een oplossing". Je kan je afvragen wat is binnenkort.
Vandaag contact gehad met mijn de installateur, deze ga via een ander kanaal onderzoeken wat er feitelijk aan de hand is. wat zij hebben een niet goed werkend systeem verkocht en geleverd
Op verzoek van mijn installateur het systeem vandaag op instellingen installateur gezet wat inhoudt dat met systeem op de module Eigen verbruik maximaliseren staat.
Mijn advies is dan ook kijk goed of de module Time of Use wel goed werkt.
Hmm, bij mij werkte het eerst ook niet. Toen zag ik in modbus dat remote control niet was ingesteld. Remote control ingesteld en tadaaaaaaa. Had de installateur en SolarEdge toen nog niet gebeld…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDRIYvaTT6BpwwnHdx8F-MNQEmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H5hnu2TBeBuSk4Tzd7FRUnnu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 02-09-2025 15:56 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Miezie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:54:
[...]

Hmm, bij mij werkte het eerst ook niet. Toen zag ik in modbus dat remote control niet was ingesteld. Remote control ingesteld en tadaaaaaaa. Had de installateur en SolarEdge toen nog niet gebeld…

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord en he antwoord bij mijn installateur weg gelegd of dit ook bij mij het geval is.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Wat is nu precies deze setting? Staat onder geavanceerd. Externe productie. Staat standaard op uit maar levert wel gewoon aan het net als de batterij is opgeladen via zonnestroom.

[ Voor 65% gewijzigd door Draconian op 02-09-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Smoke

Maverick Reploid

Draconian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:19:
Wat is nu precies deze setting? Staat onder geavanceerd. Externe productie. Staat standaard op uit maar levert wel gewoon aan het net als de batterij is opgeladen via zonnestroom.

[Afbeelding]
Die heb je nodig op het moment dat je een niet-SolarEdge omvormer hebt, in combinatie met een externe productiemeter. Dan weet je systeem ook wat dat andere systeem opbrengt en wat het maximale AC-vermogen hiervan is en kan hij hiermee rekening houden voor het laden van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:18:
[...]

Dat geldt alleen voor de 3-fase Home Wave (m.u.v. de short string variant). Ik verwacht nog steeds steeds dat een native batterijoplossing (DC-gekoppeld) er niet gaat komen voor deze omvormers, zeker niet nu de nieuwe Nexislijn eraan komt.
Dan ben ik flink genaaid door mijn installateur. Ik had duidelijk aangegeven dat ik later dc gekoppelde batterijen wilde. Heeft ie een SE8k home wave neergezet met belofte dat die wel batterij compatibel is en wordt. En die volgens die roadshow info alsnog niet dat kan straks…..

Zoveelste geintje met deze installateur….

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 02-09-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Browny schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:46:
@Get!em
Deze zou nog volgens planning zijn en vermoedelijk in Q4 2025 beginnen uit te rollen. Zie vorige tweets vanaf 31-8
Ja, nu even teruggekeken. Had de vraag overbodig gemaakt als ik dat eerder had gedaan. Zit even weer een baalmonentje verder na t lezen van die roadshow doc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Als je de roadshow document goed gelezen had , had je gezien dat er het volgende staat .
3 f home wave omvormer opslag ready (batterij geschikt) met als opmerking in afwachting van geschikte batterij.
Dit wordt de Nexis batterij deze zal voor 1 en 3 fasige omvormer gaan dienen.
Voor de rest wordt in de roadshow gesproken wat er op dit ogenblik mogelijk is. En dat wil zeggen voor de 3f home wave omvormer is er nu nog geen batterij mogelijk.
Later op jaar zal er wel meer informatie erover zijn. En wanneer hij voor welke omvormer kan worden gebruikt is nog afwachten daar er geen planning van te vinden is enkel dat de 3f home wave omvormer in Q4 2025 een batterij zou hebben zie laatste datablad van deze omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Ik zag gisteravond in het logboek dat er 2 vreemde fouten waren. Toevallig keek ik gisteren op het werk rond 15:20 en zag dat mijn systeem even een korte tijd 0% opwek had maar herstelde zich weer daarna. Wou aan mijn collega laten zien.
Deze 2 fouten. In de gaten houden dat het niet dagelijks gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRtCJXgSOhj752GgDVwLwc2c3IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fO6NhE5BVxpMG3MQaJUTS3l8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Draconian op 03-09-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Draconian
Foutmelding 1 probleem met communicatie met batterij
Foutmelding 2 probleem met interne communicatie de rs485 poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Browny schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:45:
@Draconian
Foutmelding 1 probleem met communicatie met batterij
Foutmelding 2 probleem met interne communicatie de rs485 poort
Super. Hier kan ik wel wat mee. Valt nog mee dus. Er komt deze week nog een derde batterij bij. Gelijk de aansluitingen even nalopen. In de setapp ook even op 3 batterijen zetten uiteraard in plaats van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:24

845

Draconian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:23:
Ik zag gisteravond in het logboek dat er 2 vreemde fouten waren. Toevallig keek ik gisteren op het werk rond 15:20 en zag dat mijn systeem even een korte tijd 0% opwek had maar herstelde zich weer daarna. Wou aan mijn collega laten zien.
Deze 2 fouten. In de gaten houden dat het niet dagelijks gebeurd.

[Afbeelding]
Je kan even (met de SetApp) kijken naar de FW versie van het BMS. Ik had dit soort meldingen toen de FW versie verschilde tussen de modules (na bijplaatsen) waarvan 1 versie niet de bedoelde bij de omvormer versie was. Na een paar maanden (en veel contact met de installateur / SE support) met verschillende stappen en downtime, draaien ze nu allemaal op de laatste versie en zijn dit soort dingen (bijna) gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Hoe kan je trouwens afdwingen om alsnog je batterij op te laden met het dagtarief? Nu is het baggerweer en wordt de batterij nog steeds gebruikt om niets van het net af te nemen. Maar is er ergens een mogelijk om te zeggen "nu opladen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNDGAa11FgTVhjWKH7qyRaaoV-Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ev4v6Gnj1m1DkeZmkFnmaQpf.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Draconian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:48:
Hoe kan je trouwens afdwingen om alsnog je batterij op te laden met het dagtarief? Nu is het baggerweer en wordt de batterij nog steeds gebruikt om niets van het net af te nemen. Maar is er ergens een mogelijk om te zeggen "nu opladen"?

[Afbeelding]
Hiervoor kan je Handmatige control module gebruiken.
Vul het laadschema in en de batterij wordt geladen met zonnestroom en uit het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:48:

[Afbeelding]
Laat de AI inleren en hij zal het zelf een keer bedenken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
clodders schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:34:
[...]

Hiervoor kan je Handmatige control module gebruiken.
Vul het laadschema in en de batterij wordt geladen met zonnestroom en uit het net
Dit ga ik straks even doen. Nu is het echt baggerweer buiten. Derde batterij ligt in de auto. Net binnengekomen. Installeren vanavond. Eerst de omvormer netjes uitzetten. Hoofdschakelaar van de omvormer in de meterkast uit. Batterijen uit met de schakelaars en dan de derde erop zetten en kabels weer verbinden.
Alles aanzetten en dan in de setapp de keuze veranderen van 2 naar 3 batterijen. Selftest moet ik weer uitvoeren zei de verkoper en dan klaar.

Handmatig werkt via mijn telefoon. Duurde even 2 minuten maar de batterij laadt nu op :9
Goud ook deze techniek. Snel even switchen tussen de keuzes.

[ Voor 9% gewijzigd door Draconian op 03-09-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Draconian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:06:
[...]

Dit ga ik straks even doen. Nu is het echt baggerweer buiten. Derde batterij ligt in de auto. Net binnengekomen. Installeren vanavond. Eerst de omvormer netjes uitzetten. Hoofdschakelaar van de omvormer in de meterkast uit. Batterijen uit met de schakelaars en dan de derde erop zetten en kabels weer verbinden.
Alles aanzetten en dan in de setapp de keuze veranderen van 2 naar 3 batterijen. Selftest moet ik weer uitvoeren zei de verkoper en dan klaar.

Handmatig werkt via mijn telefoon. Duurde even 2 minuten maar de batterij laadt nu op :9
Goud ook deze techniek. Snel even switchen tussen de keuzes.
Door ook gebruik te maken van het pauze schema bij handmatige controle kan je ook bepalen dat de stroom niet naar de batterij maar naar het net gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Nieuwe batterij is geïnstalleerd maar deze was half leeg nieuw uit de doos. Dus aangekoppeld de derde batterij en alles opgestart. In Setapp op 3 gezet en de zelftest uitgevoerd. Hij ziet de derde wel maar kreeg 1 keer onderstaande foutmelding. Door het verschil in lading?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpj_Xb_typhF4ZivJMxNvxMDc4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u7xDSbZH8rxcH52a4iD28Tf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Draconian op 03-09-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Die melding wil zeggen dat de omvormer niet het aantal batterijmodules kan vinden wat ingesteld is maar meer of minder. Als die eenmalig is en daarna verdwenen is, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Smoke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:18:
Die melding wil zeggen dat de omvormer niet het aantal batterijmodules kan vinden wat ingesteld is maar meer of minder. Als die eenmalig is en daarna verdwenen is, is er niks aan de hand.
Eenmalig zo te zien. Komt niet opnieuw na inloggen met de setapp. In het monitoringspaneel staat deze nu op 13,8 kWh capaciteit. Opladen was alleen nodig voor die ene nieuwe batterij zag ik. De andere 2 waren al vol.
Zoals op de foto is te zien had daar de solo gasketel gehangen. Gebruikten we al niet meer. Dus daar staan nu de batterijen. De middelste aan de muur vastgemaakt met de beugel. Zelf een u-beugel gemaakt omdat de batterijen nog 100mm van de muur af moesten staan vanwege leidingwerk erachter.
Gelukkig betonnen vloeren in huis zoals ook op zolder. Met hout had ik dit niet aangedurfd al dat gewicht plus nog een warmtepompboiler van 200l ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12iN8vH_TdEkXUJ5G83HO7IhNJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2Zr4K2LrK1jLbVYSCUCNPlL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 14:25
Draconian schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:25:
Maar zijn zo een vloerstandaard en topcover nu echt nodig?
Ik heb dus 2 batterijen op elkaar staan en alles werkt perfect alleen net niet genoeg ruimte om naar achter te schuiven door de bovenkant wat los erop geschroefd zit. De gas soloketel moet uiteindelijk weg want gas gebruik ik niet meer. Elektrisch verwarmen is goedkoper dan met gas helaas (split airco). Maar de batterijen zouden ernaast kunnen staan. De vloerstandaard heb ik al de voetjes vanaf gehaald wat weer ongeveer 3cm scheelt. Maar de topcover is 11 cm hoog. Wel mooie afwerking maar de ruimte is beperkt.
[Afbeelding]
Voet is volgens de datasheet niet verplicht. De top cover wel. Dit zal zijn omdat de naam SE erop staat en je vanaf boven de CAN bus aansluit.

• Draconian
silvester6 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:20:
[...]

Voet is volgens de datasheet niet verplicht. De top cover wel. Dit zal zijn omdat de naam SE erop staat en je vanaf boven de CAN bus aansluit.
Goed gezien. Ik heb wel de voet eronder maar de 4 pootjes eraf gehaald. Dan is er juist nog wat hoogte als er ooit water gaat lekken van de warmtepompboiler op de grond. Dus de plaat van de voet zit eronder. Vind ik zelf ook steviger zodat er meer draagvlak is. De 4 draaipootjes krijgen anders flinke druk te voorduren met 3 batterijen. Ik vertrouwde dat niet. Puur op gevoel :9
Zo een extra batterij is toch wel een beste toevoeging. Veel meer over nu na een nachtje. 63% over. Geeft een beter gevoel 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6u4QzcA79IVwsN2zuaLgqI75Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjI7i4e121In21DMCEMdfhIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj_wKyj4iycvb6sQmpIbBfW5dxM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bBGJSILtIzrevdOj952SZEbM.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Draconian op 04-09-2025 07:05 ]

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Smoke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:18:
Is er ergens een document of web pagina met alle error codes? In installatiehandleidingen staan maar een paar codes en een algemeen document dat bij SolarEdge te vinden is (link), is verouderd (september 2020).

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Verouderd zou ik niet zeggen want die foutmeldingen zijn nog steeds hetzelfde, er zijn er alleen voor batterijsystemen nieuwe bijgekomen die ook weer in de installatiehandleidingen benoemd worden.

Degenen die niet op de lijst staan weet support over het algemeen wel raad mee.

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-10 21:05
Ik heb gisteren mijn thuisbatterij van SolarEdge ontvangen. Hiervoor is ook een nieuwe omvormer geplaatst.
Nadeel: in de SolarEdge-app ben ik al mijn data van de afgelopen twee jaar kwijt.

Gelukkig heb ik Home Assistant met de SolarEdge Modbus Multi-integratie, dus de data is daar nog beschikbaar. Nu moet ik in Home Assistant de juiste sensoren selecteren voor het energy dashboard.

Het begint met de sensor voor de productie van zonnestroom.
De sensor AC Power lijkt logisch, maar die geeft ook een waarde weer wanneer de batterij stroom aan het huis levert. De nieuwe omvormer toont namelijk hoeveel vermogen van DC naar AC wordt omgezet, ongeacht de bron.

Ik zoek dus de juiste AC Power-waarde die specifiek de opbrengst van de zonnepanelen weergeeft.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK_-aUQ0z4V1-G-g3YPjWHiptD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xkHCA23z3ZHgV0zuQK7aEB6a.png?f=fotoalbum_large

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
UlrichT schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:35:
Ik heb gisteren mijn thuisbatterij van SolarEdge ontvangen. Hiervoor is ook een nieuwe omvormer geplaatst.
Nadeel: in de SolarEdge-app ben ik al mijn data van de afgelopen twee jaar kwijt.

Gelukkig heb ik Home Assistant met de SolarEdge Modbus Multi-integratie, dus de data is daar nog beschikbaar. Nu moet ik in Home Assistant de juiste sensoren selecteren voor het energy dashboard.

De sensor AC Power lijkt logisch, maar die geeft ook een waarde weer wanneer de batterij stroom aan het huis levert. De nieuwe omvormer toont namelijk hoeveel vermogen van DC naar AC wordt omgezet, ongeacht de bron.

Ik zoek dus de juiste AC Power-waarde die specifiek de opbrengst van de zonnepanelen weergeeft.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Als je weet wat er uit de omvormer komt, en je weet wat er in of uit de accu gaat aan vermogen, dan kun je het sommetje wel maken toch?

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-10 21:05
THM0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:04:
[...]

Als je weet wat er uit de omvormer komt, en je weet wat er in of uit de accu gaat aan vermogen, dan kun je het sommetje wel maken toch?
Eens. Ik heb zowel DC- als AC-waarden, met wat verlies bij de omzetting. Ik weet zo niet precies hoeveel verlies ik moet aanhouden.

Wel vreemd dat de omvormer dit niet direct aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Ja die is er niet.

Check dit: https://community.home-as...nected/340956/180?page=14

En zoek ook wat verder, er zijn meerdere forks. Zal morgen even wat beter kijken voor je.

Edit, even verder gezocht: https://community.home-as...kup-module-meter/915187/1

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 05-09-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Ik weet alleen je eerste vraag. Ik had dat ook de eerste dag na plaatsen van de Home thuisbatterijen. Na 1 dag kwam alsnog alles terug. Geschiedenis staat er weer in. Zal even tijd nodig hebben de migratie. De monitoring is natuurlijk een geheel vernieuwde layout.
https://monitoring.solaredge.com/

[ Voor 8% gewijzigd door Draconian op 05-09-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:08
Precies, aan mijn derde omvormer bezig (1 fase, 3 fase en nu sinds een klein jaar voor de accu), maar alle data is er nog. Het duurde wel even. Nu met de accu en de inline meter is er meer data, zodat de oudere er wat karig uitziet zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
janne_nl schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:06:
Precies, aan mijn derde omvormer bezig (1 fase, 3 fase en nu sinds een klein jaar voor de accu), maar alle data is er nog. Het duurde wel even. Nu met de accu en de inline meter is er meer data, zodat de oudere er wat karig uitziet zeg maar.
Ik moest wel even wennen hoe de batterijen worden gezien door de energieboer. Ze werken in principe als soort van zonnepanelen in de avond en nacht welke zonnestroom blijven produceren. Maar dan ook precies dezelfde hoeveelheid als afname. Echt gave techniek. Je blijft productie houden naar behoefte van het huishouden. Ik heb ook nog een extra energiemeter voor de Toon van Eneco. Daarin blijf ik dag en nacht productie houden sinds de batterijen.
Een paar hadden gelijk hier om eigenlijk voor 400 euro meer de off-grid functie te nemen. Daar zit ook de Inline meter ingebouwd. Misschien volgend jaar. Lijkt me wel gaaf om de hoofdschakelaar uit te zetten en dan de hele zomer letterlijk off-grid te zijn. Of is er een tweak om dit te overbruggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzQI7ezJ3maOisS6sRF4pp6Gp-k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc0A9scGPBoXzEYd6jioeD0n.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 09:46
Ik heb ook de knoop doorgehakt en ga, misschien contra-intuïtief, voor de aanschaf van zonnepanelen. Met name omdat het een waar slagveld is op de installateursmarkt. De aanbiedingen verschillen enorm, maar de goedkoopste aanbieders zitten echt op €6000 voor een heel systeem met 24 panelen (zonder accu).

Maar volgens het paradigma "Wennschon, dennschon" ga ik dan ook maar voor een SolarEdge PV systeem, met een batterij 13.8kWh en Backup functie. Qua prijs niet heel veel verschillend met de goedkoopste, en dan hoop ik, ook hier de adviezen lezend een goed-geintegreerd systeem.

Ik ga voor eigen consumptie en overweeg terugleveren uit te zetten zodra ik overstap naar een nieuw contract. Ik overweeg ook hier weer contra-intuitief te gaan voor een vast contract (heb een aanbieding liggen voor €0,21 dag en nacht vanaf eind dit jaar. En als ik kijk naar mijn huidige (historische) dynamische tarieven kan ik daar amper aan verdienen....

Maar goed, ik ben een nieuwe PV gebruiker, dus zal het moeten gaan ervaren.
Iemand nog adviezen?

FYI ik neem aan dat mijn installateur gebruik maakt van de https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up
Maar als ik het goed begrijp is die korting ook voor de installateur en niet voor mij (althans niet direct, wel verrekend in de prijs met mij).

Hier de volle specs:

PV orientatie is ergens tussen 12x OZO-ZO en 12x NW-WNW
  • 24x stuks Dmegc 450WP Black/Black DM450M10RT - 54 HBB TopCon
  • 1x Solar Edge SE8K HUB 3-fase Incl. S440 optimizers en monitoring per paneel
  • 24x stuks Alius AEsthetica inlegsysteem
Solaredge Home accupakket 13,8kWh
  • 3 x Batterij 48v / 4,6kWh
  • 1 x kabels
  • 1 x vloerstandaard
  • 1 x 1 x Solaredge backup – interface
Ik hoop dat ik er blij van wordt :D

Owja huidige verbruik rond de 6500-7500 kWh, met name door EV. En het laden daarvan is in mijn geval 9 van de 10x goed planbaar (wanneer er iets van PV opbrengst is - oke in de winter natuurlijk niet of veel minder).

Ik ga de komende tijd mij ook maar eens oriënteren op Airco om het eigen verbruik s'zomers wat op te krikken en comfort te verhogen. Maar het zijn toch wel prijzige installaties als je meerdere ruimten hebt.

Ow en als optie ook nog een SolarEdge zonneboiler module, maar dat ding is echt belachelijk duur €500-€700...daar moeten toch ook andere oplossingen voor zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door StraightOn.NL op 05-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
@StraightOn.NL is dat 12 per richting, of een nog ongunstigere verdeling?

Veel schaduw, of amper?

In het beste geval, niet veel schaduw en 12 per richting: 80V serie optimisers gebruiken als de S500B. Anders kans op huilen (zie TS voor uitleg)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Mij valt op dat dit niet 180 graden tegenover elkaar is, is dat bewust? En wat is de hellingshoek? Dit heeft veel invloed op omvang clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
mdvmine schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:31:
[...]

Mij valt op dat dit niet 180 graden tegenover elkaar is, is dat bewust? En wat is de hellingshoek? Dit heeft veel invloed op omvang clipping.
Typo :) West-Noord-West, het is wel 180 graden gespiegeld ja. 12-12 stuks.
Ofja PV orientatie is ergens tussen 12x OZO-ZO en 12x NW-WNW.

Hellingshoek is 45 graden, ongeveer...Er kan schaduw vallen wat ontbladerde bomen in de winter, met name in de vroege ochtend (tot 10.00-11.00) in de wintermaanden, wanneer er nauwelijks zon is natuurlijk). En er zit één schoorsteen
Ronald schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:27:
@StraightOn.NL is dat 12 per richting, of een nog ongunstigere verdeling?

Veel schaduw, of amper?

In het beste geval, niet veel schaduw en 12 per richting: 80V serie optimisers gebruiken als de S500B. Anders kans op huilen (zie TS voor uitleg)
Thanks! Ga ik nalezen want ik snap hem nog niet helemaal.

[ Voor 29% gewijzigd door StraightOn.NL op 05-09-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@StraightOn.NL
Zoals Ronald aanhaalt niet de S440 optimizers gebruiken die maken max 60v, maar de 80v optimizers de S500B of S650B. Dan is je systeem beter in zijn vel daar dan ieder oriëntatie (12x80V) 960 max kan maken daar de omvormer werkt op een stringspanning van 750V.
Dan heb je bij schaduw (bomen,wolken enz.) niet zo rap een risico op optimizer clipping dwz dat de optimizer werkt op max spanning en dan nog niet zijn vermogen kan kwijtgeraakt.
Voor de meerprijs tussen deze 2 types optimizer moet je het niet laten om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

StraightOn.NL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:23:
Ik heb ook de knoop doorgehakt en ga, misschien contra-intuïtief, voor de aanschaf van zonnepanelen. Met name omdat het een waar slagveld is op de installateursmarkt. De aanbiedingen verschillen enorm, maar de goedkoopste aanbieders zitten echt op €6000 voor een heel systeem met 24 panelen (zonder accu).

Maar volgens het paradigma "Wennschon, dennschon" ga ik dan ook maar voor een SolarEdge PV systeem, met een batterij 13.8kWh en Backup functie. Qua prijs niet heel veel verschillend met de goedkoopste, en dan hoop ik, ook hier de adviezen lezend een goed-geintegreerd systeem.

Ik ga voor eigen consumptie en overweeg terugleveren uit te zetten zodra ik overstap naar een nieuw contract. Ik overweeg ook hier weer contra-intuitief te gaan voor een vast contract (heb een aanbieding liggen voor €0,21 dag en nacht vanaf eind dit jaar. En als ik kijk naar mijn huidige (historische) dynamische tarieven kan ik daar amper aan verdienen....

Maar goed, ik ben een nieuwe PV gebruiker, dus zal het moeten gaan ervaren.
Iemand nog adviezen?

FYI ik neem aan dat mijn installateur gebruik maakt van de https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up
Maar als ik het goed begrijp is die korting ook voor de installateur en niet voor mij (althans niet direct, wel verrekend in de prijs met mij).

Hier de volle specs:

• 1 x kabels
  • 1 x vloerstandaard

Owja huidige verbruik rond de 6500-7500 kWh, met name door EV. En het laden daarvan is in mijn geval 9 van de 10x goed planbaar (wanneer er iets van PV opbrengst is - oke in de winter natuurlijk niet of veel minder).

Ik ga de komende tijd mij ook maar eens oriënteren op Airco om het eigen verbruik s'zomers wat op te krikken en comfort te verhogen. Maar het zijn toch wel prijzige installaties als je meerdere ruimten hebt.

Ow en als optie ook nog een SolarEdge zonneboiler module, maar dat ding is echt belachelijk duur €500-€700...daar moeten toch ook andere oplossingen voor zijn?
Ik zou nog even met de installateur kijken naar EV laden. Of je de controller wilt of de aanstaande One EV Lader van SolarEdge. Dan kan je beter op zonnestroom laden sturen en automatisch van 1 fase naar 3 fase schakelen e.d. en dus vanaf 6A zonnestroom laden… (plus je hele accu bypassen enzovoorts). Verder zou ik bij dit gebruik voor 4 of 5 modules gaan. 4 kunnen op elkaar… dus ruimte valt dan mee.

En volgens mij ben je met het ontladen per fase beter af met een 10K omvormer. Dat was de eerdere discussie hier nog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Miezie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:07:
[...]

Ik zou nog even met de installateur kijken naar EV laden. Of je de controller wilt of de aanstaande One EV Lader van SolarEdge. Dan kan je beter op zonnestroom laden sturen en automatisch van 1 fase naar 3 fase schakelen e.d. en dus vanaf 6A zonnestroom laden… (plus je hele accu bypassen enzovoorts). Verder zou ik bij dit gebruik voor 4 of 5 modules gaan. 4 kunnen op elkaar… dus ruimte valt dan mee.

En volgens mij ben je met het ontladen per fase beter af met een 10K omvormer. Dat was de eerdere discussie hier nog…
Thanks voor de duidelijke adviezen, ik ga dit direct opnemen!
vwb die EV Lader, ik heb nu een Easee Charge met loadbalancer op de P1. Ik verwacht zelf geen problemen, maar wie ben ik :+ Ik wil hem laten opladen op overproductie (zoveel mogelijk).

::EDIT::

Installateur gebeld; hij zegt nou...ik verwacht met je oriëntatie en hellingshoek echt geen problemen met de S440, maar een S500B is nauwelijks duurder. Dan nemen we die gewoon mee als je dat wilt.

Ter info, het gaat mij ook helemaal niet om het de maximale WP te halen, maar om zo lang mogelijk - verdeeld over de dag - opbrengst te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door StraightOn.NL op 05-09-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

StraightOn.NL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:23:
[...]

Thanks voor de duidelijke adviezen, ik ga dit direct opnemen!
vwb die EV Lader, ik heb nu een Easee Charge met loadbalancer op de P1. Ik verwacht zelf geen problemen, maar wie ben ik :+ Ik wil hem laten opladen op overproductie (zoveel mogelijk).
De easee kan (vooralsnog) niet communiceren met SolarEdge en zal in de basis je accu dan leeg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Miezie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:33:
[...]

De easee kan (vooralsnog) niet communiceren met SolarEdge en zal in de basis je accu dan leeg halen.
ahzo..., bedoel je dat EASEE de accu capaciteit als overschot zien en die dan leegtrekt? Die had ik niet bedacht...Ik ging er van uit dat de P1 loadbalander aanslaat als er overproductie is...

Maar inderdaad, als je accu vol is, denkt P1 dan dat er overcapaciteit is, 5kW (maximale ontlading van de accu)?

Dat zou jammer zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door StraightOn.NL op 05-09-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

StraightOn.NL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:37:
[...]

ahzo..., bedoel je dat EASEE de accu capaciteit als overschot zien en die dan leegtrekt? Die had ik niet bedacht...Ik ging er van uit dat de P1 loadbalander aanslaat als er overproductie is...

Maar inderdaad, als je accu vol is, denkt P1 dan dat er overcapaciteit is, 5kW (maximale ontlading van de accu)?

Dat zou jammer zijn.
Overschot kan werken. Echter, zal je accu leveren als jouw easee toestemming heeft om vol te laden. Dan is er vraag in het huis en gaat de accu leeg. Terwijl je ook kan zeggen: laden maar niet de accu legen…

Ik zou als je, leverancier onafhankelijk, EPEX handel met Ai wilt doen de auto willen laten integreren op de EMS van SolarEdge.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 05-09-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
.Kan weg

[ Voor 114% gewijzigd door Draconian op 05-09-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:49
Even aanhakend op combinatie van accu en de One EV Lader: ik ben voornemens om met een "Granny" lader voorlopig bij een aankomende EV deze te laden met het overschot van de panelen.
Je zou denk ik eerst de PV productie kunnen gebruiken om de accu vol te laten, en meestal al wel rond een uur of 11 de EV programmeren om dan te laten starten met het laden? Dan heeft dan toch geen invloed op de accu als deze al vol is, kan toch gewoon de auto accu laden met het overtollige stroom wat anders terug het net op gaat? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ook wat betreft een Solar Edge zonne boiler module, gewoon een standaard boiler moet je toch ook zo kunnen installeren, zonder extra modules? Zoveel stroom vraagt een standaard boiler toch niet, dat zou makkelijk kunnen van een ietwat groter batterij pakket? Ikzelf heb een 400 V 10 KwH accu van Solar Edge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
dinandus schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:09:
Even aanhakend op combinatie van accu en de One EV Lader: ik ben voornemens om met een "Granny" lader voorlopig bij een aankomende EV deze te laden met het overschot van de panelen.
Je zou denk ik eerst de PV productie kunnen gebruiken om de accu vol te laten, en meestal al wel rond een uur of 11 de EV programmeren om dan te laten starten met het laden? Dan heeft dan toch geen invloed op de accu als deze al vol is, kan toch gewoon de auto accu laden met het overtollige stroom wat anders terug het net op gaat? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ook wat betreft een Solar Edge zonne boiler module, gewoon een standaard boiler moet je toch ook zo kunnen installeren, zonder extra modules? Zoveel stroom vraagt een standaard boiler toch niet, dat zou makkelijk kunnen van een ietwat groter batterij pakket? Ikzelf heb een 400 V 10 KwH accu van Solar Edge.
De granny lader en een standaard boiler zijn niet intelligent en regelen niet terug. Ze staan aan of uit. Als je dat zelf kunt schakelen als je voldoende PV overschot hebt gaat het prima werken. Een geïntegreerde autolader kan evt terugregelen naar ~1400W en opregelen naar 11kW (of hoger als je eea zo hebt ingericht). Daarbij pakt de lader dan zoveel mogelijk van het PV overschot.
Maar wat je beschrijft gaat prima werken mits je zelf iets maakt voor de intelligentie qua in- of uitschakelen. Zolang je voldoende PV hebt voor je belasting wordt de accu niet leeggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:53
dinandus schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:09:
Ik heb sinds kort een 10 kWh accu van SE, al lang een EV en laadt de auto bijna altijd op met de granny lader. Alleen bij spoedgevallen hangt hij aan de 11kW laadpaal.
Met dit weer is het laden met de granny prima te doen. Het PV overschot wordt gepakt en bij een wolkje aan de hemel springt de accu even bij. Alleen ervoor zorgen dat de accu tegen de avond weer redelijk vol is. Ik gebruik geen automatisering hiervoor, gewoon handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
THM0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:49:
[...]

De granny lader en een standaard boiler zijn niet intelligent en regelen niet terug. Ze staan aan of uit. Als je dat zelf kunt schakelen als je voldoende PV overschot hebt gaat het prima werken. Een geïntegreerde autolader kan evt terugregelen naar ~1400W en opregelen naar 11kW (of hoger als je eea zo hebt ingericht). Daarbij pakt de lader dan zoveel mogelijk van het PV overschot.
Maar wat je beschrijft gaat prima werken mits je zelf iets maakt voor de intelligentie qua in- of uitschakelen. Zolang je voldoende PV hebt voor je belasting wordt de accu niet leeggehaald.
En mocht je een Zappi hebben en alleen op zonnestroom willen laden, dan kun je hier een export margin op instellen. Op die manier gaat je accu eerst laden als je PV opwek hebt en "roomt" alles af voordat je Zappi start. Ik heb begrepen dat de 10k homehub met max 5 kW laadt, dus meer PV vermogen kan dan naar de Zappi (als je min. 6.4 kW opwekvermogen hebt op dat moment).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bovengenoemde zijn inderdaad allemaal prima opties. Persoonlijk ben ik van het gemak en goed geintegreerd en kan de granny het hier nu wel doen, maar gaat het me eigenlijk gewoon te traag en ben ik er teveel mee bezig. :-) En aangezien we toch een laadpaal moeten hebben, wacht ik op de nieuwe One :-).

Al met al is het dus een keuze, zijn er zat opties, maar moet je je er wel bewust van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Miezie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:46:
[...]

Overschot kan werken. Echter, zal je accu leveren als jouw easee toestemming heeft om vol te laden. Dan is er vraag in het huis en gaat de accu leeg. Terwijl je ook kan zeggen: laden maar niet de accu legen…

Ik zou als je, leverancier onafhankelijk, EPEX handel met Ai wilt doen de auto willen laten integreren op de EMS van SolarEdge.
Uhm ik ben nieuw in het PV en thuisaccu land 8) kan je mij iets beter uitleggen hoe dit zou kunnen werken dan, tussen EASEE, met EPEX op de EMS van SolarEdge. Want ik heb echt nog geen idee haha!

EDIT:: EPEX is de Amsterdam Power Exchange, het handelsplatform dient het als spotmarkt van elektriciteit
Dat wist ik dus nog niet 8)7

Maar de vraag blijft, hoe regel je zoiets dan in op de EMS? specifiek de koppeling met EASEE zodat deze de accu niet ongewenst leegtrekt.

[ Voor 17% gewijzigd door StraightOn.NL op 05-09-2025 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

StraightOn.NL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:36:
[...]

Uhm ik ben nieuw in het PV en thuisaccu land 8) kan je mij iets beter uitleggen hoe dit zou kunnen werken dan, tussen EASEE, met EPEX op de EMS van SolarEdge. Want ik heb echt nog geen idee haha!
Je hebt straks de mogelijkheid om het laden en ontladen van je accu te regelen met AI (of zelf). Dan kan je bijvoorbeeld peak shaving en load shifting toepassen. Handig met wisselende tarieven… als je je EV lader kan integreren, kan je die ook in de mix meenemen.
SolarEdge heeft voor die integratie een one controller of een eigen lader. Die controller kan je gebruiken met een paar merken laders, niet met easee. De controller schijnt als product ook nog niet echt af te zijn, aldus mijn installateur.

Voor 2026 is dit allemaal nog niet zo relevant, maar voor 2027 en daarna wel en goed om je bewust van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:01
Wel grappig om te zien hoeveel onbegrijpelijke acronymen en afkortingen we hier in het forum gebruiken die het maar moeilijk toegankelijk maken voor iemand die niet al 6 maanden in de materie zit.
Er is al eerder uitgelegd dat solaredge last kan hebben van ‘clipping’. Dit betekent dat je niet het optimale vermogen uit de beschikbare panelen haalt. De details staan ergens in het solaredge forum uitgelegd. Sommige mensen vinden dat erg. Andere minder erg. Keuze voor grocery optimizers is een nobrainer. Gewoon doen als het niet veel extra kost.
Er zijn meerdere fora over EV opladen, en eigen gebouwde opladers. Inclusief dynamisch de sturing aanpassen, afhankelijk van goedkoop tarief etc. Als je je er in wil verdiepen voordat je gewoon wat koopt is dat verstandig. Er zitten meer haakjes aan dan je zou denken (1 fase laden vs 3 fase laden bijvoorbeeld)
@sandergar is mijn go to-expert op het gebied van EV opladen. Hij weet vergeleken met mij echt heel veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Beer070 @teacher en ik hebben de TS hier echt bewust geschreven…. Ja veel grote $onderwerp topics hebben geen TS waar je iets aan hebt… maar hier hopen we echt dat je er iets aan hebt.

Maar vragen: stel ze… dan kunnen we verder verbeteren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
Ronald schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:22:
@Beer070 @teacher en ik hebben de TS hier echt bewust geschreven…. Ja veel grote $onderwerp topics hebben geen TS waar je iets aan hebt… maar hier hopen we echt dat je er iets aan hebt.

Maar vragen: stel ze… dan kunnen we verder verbeteren
Ik kijk hier al geruime tijd mee, en peak shaving, clipping, etc zijn dingen die ik inmiddels ken, maar ik kan me zo voorstellen dat als je net begint met PV, dat de solaredge optimizer werking je wellicht nog ontgaat, en dat het verschil tussen 80V en 60V optimizers dus niet vanzelfsprekend duidelijk is.
Ik vind de technische uitleg super duidelijk, maar het staat op best veel verschillende plekken. (Voor zelfbouw de BMS keuze bijvoorbeeld)… of de verschillende solaredge applicaties (SetApp mySolarEdge, go, SiteMapper)
Ik denk dat jullie (en wij allemaal hier) het hartstikke goed doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
StraightOn.NL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:35:
[...]

Typo :) West-Noord-West, het is wel 180 graden gespiegeld ja. 12-12 stuks.
Ofja PV orientatie is ergens tussen 12x OZO-ZO en 12x NW-WNW.

Hellingshoek is 45 graden, ongeveer...Er kan schaduw vallen wat ontbladerde bomen in de winter, met name in de vroege ochtend (tot 10.00-11.00) in de wintermaanden, wanneer er nauwelijks zon is natuurlijk). En er zit één schoorsteen

[...]

Thanks! Ga ik nalezen want ik snap hem nog niet helemaal.
Ik sloeg er ook meteen op aan. 3 fasenomvormers willen 750 volt zien. Je wil dat elke kant apart dat voltage kan halen. S440 kan maximaal 60 volt maken. 12x60 is geen 750v.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je me eens in een DM sturen wie dat aanbiedt? Ik ben op zoek naar een groot systeem om mijn dak van mijn nieuwe huis te vullen. Er ligt nog niks op en ik neig zelf naar SolarEdge omdat ik het nu ook heb en het werkt gewoon prima.

Ik krijg vrijwel overal Enphase aangeboden en dan gaat de prijs van een complete installatie ruim over de 9k. Als ik een online configurator erbij pak voor 24 panelen over 3 dakvlakken dan kost een dergelijke set met 450-480Wp panelen ergens tussen de 5500 en 7500 euro. Dan is 9k voor de goedkoopste tot nu toe (met Enphase maar met 450Wp panelen) nog de meest realistische. Alle anderen komen niet eens in de buurt. Het irriteert me mateloos want ik probeer te begrijpen waarom ze Enphase aanbieden ondanks dat de micro omvormers duurder zijn dan de panelen zelf.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Hier de volle specs:

• 1 x kabels
  • 1 x vloerstandaard
Installateur gebeld; hij zegt nou...ik verwacht met je oriëntatie en hellingshoek echt geen problemen met de S440, maar een S500B is nauwelijks duurder. Dan nemen we die gewoon mee als je dat wilt.
Vraag aan je installateur om het SolarEdge Designer rapport (de volledige versie, niet alleen de grafiek met de verwachte opbrengst voor het verkooppraatje). Daarin kun je eventuele knelpunten zien. Als je hier het systeemverliesdiagram post, kunnen diverse mensen hier je helpen met de beoordeling.
Ter info, het gaat mij ook helemaal niet om het de maximale WP te halen, maar om zo lang mogelijk - verdeeld over de dag - opbrengst te hebben.
Ook daar kan een S500B bij helpen, al zal het denk ik nauwelijks schelen. Als je installateur ook hier een SolarEdge Designer rapport van maakt (een ander type optimizer kiezen en dan een nieuw rapport genereren kost minder dan een minuut), kun je de verschillen eenvoudig zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
redfoxert schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:23:
[...]

Kan je me eens in een DM sturen wie dat aanbiedt? Ik ben op zoek naar een groot systeem om mijn dak van mijn nieuwe huis te vullen. Er ligt nog niks op en ik neig zelf naar SolarEdge omdat ik het nu ook heb en het werkt gewoon prima.

Ik krijg vrijwel overal Enphase aangeboden en dan gaat de prijs van een complete installatie ruim over de 9k. Als ik een online configurator erbij pak voor 24 panelen over 3 dakvlakken dan kost een dergelijke set met 450-480Wp panelen ergens tussen de 5500 en 7500 euro. Dan is 9k voor de goedkoopste tot nu toe (met Enphase maar met 450Wp panelen) nog de meest realistische. Alle anderen komen niet eens in de buurt. Het irriteert me mateloos want ik probeer te begrijpen waarom ze Enphase aanbieden ondanks dat de micro omvormers duurder zijn dan de panelen zelf.
Uiteindelijk moeten installatie bedrijven ook hun geld verdienen en met minder klanten moet dus de omzet en marge per klant omhoog. Ik heb op mijn platte dak 38 panelen zelf geplaatst (waarvan 25 met solaredge) en het was bepaald niet ingewikkeld. Wel zwaar, maar dat scheelde weer een maand sportschool. Stuur maar een dm als je hier meer over wil weten.
Overigens zou ik op een schuin dak huiveriger zijn vanwege wat verstandige hoogtevrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:35
Even ter check of ik het nu goed interpreteer.

Van de installateur hebben we een SolarEdge Designer rapport ontvangen met daarin de volgende uitgangspunten:
- 22 x 450w paneel + 22 x s500B optimizers (verdeeld over oost/west)
- 1 x SE5K-RWB48 Home Hub

Uitkomsten laten zien dat er sprake is van beperkte clipping (0,18%). Aangezien we geen ambitie (ruimte) hebben om nog verder uit te breiden zie ik vanuit die kant ook geen reden om voor een zwaardere omvormer te gaan.

Gisteren liepen we op de bouw en is er een SE5K-RW0TEBEN4 geplaatst. Als ik daar de specs van controleer heeft deze een maximaal DC-vermogen van 6.750W terwijl vanuit het SolarEdge rapport we uitkomen op een maximaal DC Vermogen van 7.450W. Dat was bij de Home Hub (of Home Wave variant) geen probleem aangezien die respectievelijk tot 10.000W (Home Hub) of 7.500W (Home Wave) gaan.

Ik wil komende week daarom even bellen om hier navraag over te doen. Vooral even of dit nu goed gaat en of er eigenlijk nieuwe de Wave geplaatst had moeten worden (SE5K-RWBTEBEN4). Mijns inziens voldoen we nu namelijk niet aan de voorwaarden van SolarEdge qua maximaal DC-vermogen en ik zie het gedoe bij een eventuele garantieclaim al ontstaan.

Klopt deze redenatie of mis ik hier iets? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmetje121
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10 20:48
Ik zit al een tijdje met een dilemma in mijn hoofd, allicht willen jullie feedback geven:

Ik heb sinds 2016 een Solaredge installatie. Gestart met 13 panelen (285Wp, 9 op Zuid, 4 op Oost) op een 1 fase Se3K. In 2020 met airco's gaan verwarmen en in 2021 uitgebreid met 13 panelen (440Wp) op Noord met een Se6K 3 fase. Alles op 1 string. Wilde destijds zelf voor een RWB (shortstring) omvormer gaan, maar Solaredge zelf kwam met dit alternatief. In de designer kwam dit ook goed uit. Alles met P300 en S440 optimizers. Praktijk is dat de Oost panelen genoeg support krijgen van Zuid en Noord om de stringspanning te halen.

Ik heb nog een Storedge 8K over van een bekende die een HomeHub heeft "gekregen" van de installateur. Ik heb ook al een meter van Solaredge.

Nu zijn er twee scenario's:

-Alles van het dak en switchen naar een Solis 15K 3F LV omvormer i.c.m. 10kW Dyness opslag. Nadeel is dat ik op het Oost dak met Tigo optimizers moet gaan werken. Stringspanning wordt anders te laag.

-Storedge ophangen en 9.2kW Solaredge accu.

Ik heb toegang tot de juiste inkoopkanalen, dus voor mij komt het qua materiaal (bizar genoeg) op hetzelfde neer. Verschil bij de Solis omvormer is dat ik voor EUR 1600 er 10kW bij heb. Bij Solaredge is dan ca. EUR 3800.

Ik heb recent een interessante workshop gevolgd bij Solis over de optimalisatie van de S6 voor dynamische prijzen en ik was positief verbaasd over hoeveel je hier zelf in kan sturen.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel mensen hier de Solaredge batterij gebruiken voor zelfconsumptie en vooral of de prijsoptimalisatie op basis van dynamische prijzen goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Sinds twee dagen werkt Time of Us bij mij weer gedeeltelijk bij de hoogte prijs wordt twee keer twee uur in de avond stroom teruggeleverd aan het Net.
Echter in de morgen gaat alle opgewekte stroom de batterij in ook bij de hoogste prijzen
Dit houdt is dat mijn batterijen met de middag vol zijn en de overige stroom tegen een lage prijs aan het net wordt geleverd.
Mijn vraag is wat kan hiervan de oorzaak zijn of moet langer wacht zodat AI alles goed inregelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:48:
Even ter check of ik het nu goed interpreteer.

Van de installateur hebben we een SolarEdge Designer rapport ontvangen met daarin de volgende uitgangspunten:
- 22 x 450w paneel + 22 x s500B optimizers (verdeeld over oost/west)
- 1 x SE5K-RWB48 Home Hub

Uitkomsten laten zien dat er sprake is van beperkte clipping (0,18%). Aangezien we geen ambitie (ruimte) hebben om nog verder uit te breiden zie ik vanuit die kant ook geen reden om voor een zwaardere omvormer te gaan.

Gisteren liepen we op de bouw en is er een SE5K-RW0TEBEN4 geplaatst. Als ik daar de specs van controleer heeft deze een maximaal DC-vermogen van 6.750W terwijl vanuit het SolarEdge rapport we uitkomen op een maximaal DC Vermogen van 7.450W. Dat was bij de Home Hub (of Home Wave variant) geen probleem aangezien die respectievelijk tot 10.000W (Home Hub) of 7.500W (Home Wave) gaan.

Ik wil komende week daarom even bellen om hier navraag over te doen. Vooral even of dit nu goed gaat en of er eigenlijk nieuwe de Wave geplaatst had moeten worden (SE5K-RWBTEBEN4). Mijns inziens voldoen we nu namelijk niet aan de voorwaarden van SolarEdge qua maximaal DC-vermogen en ik zie het gedoe bij een eventuele garantieclaim al ontstaan.

Klopt deze redenatie of mis ik hier iets? Dank alvast!
Hier komen 3 verschillende omvormers voorbij:
  • 3-fase Home Wave (SE5K-RW0TEBEN4, max. DC = 7500W)
  • 3-fase Home Wave voor korte strings (SE5K-RWBTEBEN4, max. DC = 6750W)
  • 3-fase Home Hub (SE5K-RWB48BFN4, max. DC = 10000W)
7450W DC-vermogen is dus OK voor de geplaatste SE5K-RW0TEBEN4. De SE5K Home Wave voor korte strings is geen nieuw type Home Wave, maar een variant voor kleine daken met te weinig panelen voor de standaard Home Wave.

De installateur hoort te leveren wat in de offerte staat die jij hebt getekend. Het Designer rapport hoort bijpassend te zijn. Een Home Hub zonder batterij kan, maar is eigenlijk alleen zinnig als je van plan bent om een batterij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delium86
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:00:
[...]

Hier komen 3 verschillende omvormers voorbij:
  • 3-fase Home Wave (SE5K-RW0TEBEN4, max. DC = 7500W)
  • 3-fase Home Wave voor korte strings (SE5K-RWBTEBEN4, max. DC = 6750W)
  • 3-fase Home Hub (SE5K-RWB48BFN4, max. DC = 10000W)
7450W DC-vermogen is dus OK voor de geplaatste SE5K-RW0TEBEN4. De SE5K Home Wave voor korte strings is geen nieuw type Home Wave, maar een variant voor kleine daken met te weinig panelen voor de standaard Home Wave.

De installateur hoort te leveren wat in de offerte staat die jij hebt getekend. Het Designer rapport hoort bijpassend te zijn. Een Home Hub zonder batterij kan, maar is eigenlijk alleen zinnig als je van plan bent om een batterij te plaatsen.
Ik dacht dat de SE5K-RW0TEBEN4 (lekker al die typenummers...) gemaximeerd is op 6.750W (https://sunny.nu/wp-content/uploads/2025/07/338671.pdf). Deze datasheet was voor mij in ieder geval de trigger om even nader te bekijken hoe het nu in elkaar zit. Maar nu ik nog wat verder zoek zie ik inderdaad bij SolarEdge weer staan dat deze gemaximeerd is op 7.500W (https://knowledge-center....ee-phase-setapp-ds-nl.pdf). en daarmee volgens mij passend voor de huidige opstelling. Dacht eigenlijk eerst dat dit een nieuwere versie was maar dat is dus blijkbaar niet zo (ontgaat mij even waar de verschillen tussen de datasheets nu in zitten maar neem die van SolarEdge maar even voor waar aan).

Overigens helemaal eens met je qua levering! Wil daarom ook even overleggen met de installateur wat nu de overwegingen zijn, ga er vooralsnog vanuit dat daar bewust voor is gekozen. We zijn ooit begonnen met de Hub vanuit het idee dat we een batterij zouden laten plaatsen. Hebben daar voorlopig echter even voor geconcludeerd op dat te parkeren en t.z.t. nog maar eens te bekijken. Gok dat dit de reden is waarom er dus terug is gegaan naar de andere omvormer maar wil dat wel even begrijpen.

Resumé lijkt het er dus op dat de huidige omvormer in ieder geval passend is voor onze opstelling. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:25:
Ik dacht dat de SE5K-RW0TEBEN4 (lekker al die typenummers...) gemaximeerd is op 6.750W (https://sunny.nu/wp-content/uploads/2025/07/338671.pdf). Deze datasheet was voor mij in ieder geval de trigger om even nader te bekijken hoe het nu in elkaar zit. Maar nu ik nog wat verder zoek zie ik inderdaad bij SolarEdge weer staan dat deze gemaximeerd is op 7.500W (https://knowledge-center....ee-phase-setapp-ds-nl.pdf). en daarmee volgens mij passend voor de huidige opstelling. Dacht eigenlijk eerst dat dit een nieuwere versie was maar dat is dus blijkbaar niet zo (ontgaat mij even waar de verschillen tussen de datasheets nu in zitten maar neem die van SolarEdge maar even voor waar aan).
SolarEdge wijzigt specificaties soms. Meestal betekent het dat ze worden opgerekt. Bij leveranciers staan vaak verouderde specificaties, zoals je zelf al hebt gemerkt.
Overigens helemaal eens met je qua levering! Wil daarom ook even overleggen met de installateur wat nu de overwegingen zijn, ga er vooralsnog vanuit dat daar bewust voor is gekozen. We zijn ooit begonnen met de Hub vanuit het idee dat we een batterij zouden laten plaatsen. Hebben daar voorlopig echter even voor geconcludeerd op dat te parkeren en t.z.t. nog maar eens te bekijken. Gok dat dit de reden is waarom er dus terug is gegaan naar de andere omvormer maar wil dat wel even begrijpen.
Inderdaad. Zo'n installatie is tenslotte een hele investering.
Resumé lijkt het er dus op dat de huidige omvormer in ieder geval passend is voor onze opstelling. Eens?
Op het eerste gezicht wel. Kun je het systeemverliesdiagram uit het Designer rapport posten? Dat laat zien of er nog rode vlaggen zijn (het rapport zal voor een Home Wave niet significant afwijken t.o.v. een Home Hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

SolarEdge wijzigt specificaties soms. Meestal betekent het dat ze worden opgerekt. Bij leveranciers staan vaak verouderde specificaties, zoals je zelf al hebt gemerkt.

[...]

Inderdaad. Zo'n installatie is tenslotte een hele investering.

[...]

Op het eerste gezicht wel. Kun je het systeemverliesdiagram uit het Designer rapport posten? Dat laat zien of er nog rode vlaggen zijn (het rapport zal voor een Home Wave niet significant afwijken t.o.v. een Home Hub).
Bijgaand, hopelijk leesbaar anders edit ik straks nog even als ik thuis ben.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Delium86 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:29:
[...]

Bijgaand, hopelijk leesbaar anders edit ik straks nog even als ik thuis ben.

***members only***
Ik vind hem niet helemaal lekker. 0,18% rode vlag verlies en nog eens 1,7% optimizer efficiëntie verlies: dat geeft aan dat ze vrij veel hoog in de uitgaande spanning gaan zitten. Het is op zijn best een marginaal systeem voor SE.

Als er ook nog schaduw is dan zitten we wel in de waarschuwing zone… en je neemt SE niet voor een schaduw vrij systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:52:
[...]

Ik vind hem niet helemaal lekker. 0,18% rode vlag verlies en nog eens 1,7% optimizer efficiëntie verlies: dat geeft aan dat ze vrij veel hoog in de uitgaande spanning gaan zitten. Het is op zijn best een marginaal systeem voor SE.

Als er ook nog schaduw is dan zitten we wel in de waarschuwing zone… en je neemt SE niet voor een schaduw vrij systeem.
Er waren tijden dat hier 0,2% als rode vlag grens werd gehanteerd voor het opbrengst factor verlies. Die 0.18% is wat mij betreft meer een gele vlag. De ernst van die 1,7% kan ik moeilijk inschatten. Maar beide zijn symptomen van een systeem met te weinig panelen aan elke kant.

In hoeverre wijkt de kWh/Wp ratio (hier 0,83) eigenlijk af van wat je bij een goed ontworpen O/W-systeem mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:50:
[...]

Er waren tijden dat hier 0,2% als rode vlag grens werd gehanteerd voor het opbrengst factor verlies. Die 0.18% is wat mij betreft meer een gele vlag. De ernst van die 1,7% kan ik moeilijk inschatten. Maar beide zijn symptomen van een systeem met te weinig panelen aan elke kant.

In hoeverre wijkt de kWh/kWp ratio (hier 0,83) eigenlijk af van wat je bij een goed ontworpen O/W-systeem mag verwachten?
Volgens mij gaan veel mensen tegenwoordig voor optimale opbrengt in hartje winter, en niet voor gemiddelde optimalisatie of de zomer. Met grijs weer is clipping voor zover ik heb begrepen minder waarschijnlijk, zolang je maar op je 750 volt komt. Het gemiddelde rendements verlies is in ieder geval ik mijn post 01-01-2027 situatie niet relevant vergelijken met winter opbrengst maximalisatie. Dus alle muren en het dak vol leggen binnen de WAF parameters :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Beer070 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:27:
[...]

Volgens mij gaan veel mensen tegenwoordig voor optimale opbrengt in hartje winter, en niet voor gemiddelde optimalisatie of de zomer. Met grijs weer is clipping voor zover ik heb begrepen minder waarschijnlijk, zolang je maar op je 750 volt komt. Het gemiddelde rendements verlies is in ieder geval ik mijn post 01-01-2027 situatie niet relevant vergelijken met winter opbrengst maximalisatie. Dus alle muren en het dak vol leggen binnen de WAF parameters :-)
De verliezen vinden plaats als de zon ver van het andere dak staat, en resulteren in minder opbrengst vanaf het wel beschenen dak. Contraintuatief enzo.

Concreet dus op momenten dat je het wel goed kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:47:
[...]

De verliezen vinden plaats als de zon ver van het andere dak staat, en resulteren in minder opbrengst vanaf het wel beschenen dak. Contraintuatief enzo.

Concreet dus op momenten dat je het wel goed kan gebruiken.
Voor zover ik het heb begrepen zijn er 2 systemen die clipping irritant maken: één is een te laag voltage over de hele string, en de ander is minimum en maximum amperage wat over de string behouden moet worden. Minimaal 13 panelen met genoeg instraling om 750 volt te halen, en de overige panelen kunnen niet te donker zijn anders red je het amperage niet. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Beer070 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:35:
[...]

Voor zover ik het heb begrepen zijn er 2 systemen die clipping irritant maken: één is een te laag voltage over de hele string, en de ander is minimum en maximum amperage wat over de string behouden moet worden. Minimaal 13 panelen met genoeg instraling om 750 volt te halen, en de overige panelen kunnen niet te donker zijn anders red je het amperage niet. Toch?
Bijna. Dakdeel met onvoldoende panelen is afhankelijk van het andere dak voor volgende string spanning. Dat andere dak gaat dat leveren (het systeem gaat echt heel snel aan in de ochtend)

Het onbeschenen dak bepaald dan de stroom, dat klopt. De maximale onbalans tussen de daken is wat straling betreft rond 1:10-1:20. Dus voor een 2x11 systeem met 60V optimizers geeft 11X60=660 en het andere dak maakt (750-660)/11=8,182V per paneel. Het systeem kan dus slechts een onbalans van 8:60 aan, ofwel 1:7,5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:42:
[...]

Bijna. Dakdeel met onvoldoende panelen is afhankelijk van het andere dak voor volgende string spanning. Dat andere dak gaat dat leveren (het systeem gaat echt heel snel aan in de ochtend)

Het onbeschenen dak bepaald dan de stroom, dat klopt. De maximale onbalans tussen de daken is wat straling betreft rond 1:10-1:20. Dus voor een 2x11 systeem met 60V optimizers geeft 11X60=660 en het andere dak maakt (750-660)/11=8,182V per paneel. Het systeem kan dus slechts een onbalans van 8:60 aan, ofwel 1:7,5
uitstekende uitleg!
Die 8.182V moet wel met dezelfde ampere's geleverd worden als wat de 60V panelen opleveren. Stel dat er 440W panelen liggen dan is het amperage 440W/60V = 7.3A. De donkere panelen moeten dan 8.182V met 7.3A leveren, dus 60W. Als de donkere panelen dat niet halen zal de opbrengst van alle panelen worden gereduceerd tot het niveau wat deze dan wel halen. Dat wordt clipping genoemd.
Het aardige is dat wanneer je minimaal 13 panelen op iedere kant hebt, en nog een paar willekeurige panelen op muren, schoorstenen, en ernstig beschaduwde plekken, dat er dan minder probleem is. Het voltage wordt immers gemakkelijk gehaald, en de bulk van het voltage wordt opgeleverd door die 13 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Met die clipping: wat doet de extra investering van de optimizers tov de meeropbrengst in de randen van de opbrengst van het systeem? Oftewel: kan het uit of ga je voor optimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:08
Bij SE zijn de optimisers een integraal onderdeel in het systeem. Zonder optimisers geen SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Simpel360 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:03:
Bij SE zijn de optimisers een integraal onderdeel in het systeem. Zonder optimisers geen SolarEdge.
Er zit een prijsverschil tussen de optimizers… dat prijsverschil is je businesscase… en als je dan ook nog handig in kan kopen is het helemaal de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Miezie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:40:
Met die clipping: wat doet de extra investering van de optimizers tov de meeropbrengst in de randen van de opbrengst van het systeem? Oftewel: kan het uit of ga je voor optimaal?
De laatste 8 S500 optimizers waren denk ik 39 euro per stuk? ongeveer zelfde prijs als het paneel, en maar iets duurder dan de platte dak montage. De SE10K omvormer was deze zomer 265 euro. Voor dat geld kon ik me de upgrade van SE8K wel veroorloven. Waarschijnlijk wil niemand meer oude AC omvormers hebben waar geen accu's op kunnen.
Van de upgrade waren er 15 panelen en iets van 20 P370 optimizers over, dus dan wordt het bijna voor de grap muren en balkons volhangen.
Mijn hoop/verwachting is dat het extra oppervlak vooral met donkere/grauwe/mistige dagen nog een klein beetje extra oplevert. Op dit moment doen ze 400Wh/dag waarvan misschien 1 uur in de zon, terwijl de goed geplaatste panelen 2.4Kwh opleveren.
Als het rendement in hartje winter ongeveer 30% van de overige panelen is dan ben ik al hartstikke blij. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27

BeyondThunder

Lost Lightning

Sinds vandaag deze error op mijn SE5K.
Er is niets veranderd op stroom gebied.
De omvormer al een tijdje uit gehad en weer aan, springt gelijk op deze error

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Y1Lnz60C99nNDf2wYh5XpLk8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqWpVKW5nggDP4MeoVdvf8pQ.jpg?f=fotoalbum_large

Error code 8x1E
AC Voltage Too Low
Line 3
De omvormer is nog geen jaar oud, vorig jaar onder garantie vervangen.

Heeft iemand een idee of ik dat eenvoudig zelf kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Je hebt op fase 3 geen of een te lage spanning zitten, enige manier om te controleren welk van de 2 het is is meten. Er is niet toevallig 1 van je fases uitgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Smoke Thanks! AI heeft me inmiddels geholpen en kwam tot dezelfde conclusie ;-)
En het lijkt er op dat 1 fase weg is gevallen, hiervoor moet ik een monteur laten komen denk.
Ik weet niet of het zin heeft in Liander te bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:27:
@Smoke Thanks! AI heeft me inmiddels geholpen en kwam tot dezelfde conclusie ;-)
En het lijkt er op dat 1 fase weg is gevallen, hiervoor moet ik een monteur laten komen denk.
Ik weet niet of het zin heeft in Liander te bellen
Het is technisch waarschijnlijker dat er een draad los zit. (Of misschien is dat alleen bij mij al 3x gebeurd omdat ik slecht ben in vaste koperen aders correct vast te zetten)
Even checken of alles in je omvormer nog goed is aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Volgens mijn slimme meter zijn inderdaad 3 fases beschikbaar. De kap van omvormer gehaald. De draden zitten muurvast. Denk dat ik de elektricien laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:53:
Volgens mijn slimme meter zijn inderdaad 3 fases beschikbaar. De kap van omvormer gehaald. De draden zitten muurvast. Denk dat ik de elektricien laat komen.
Ja kan nog even met een multimeter op de schroeven binnen de omvormer meten. Zou 400 volt tussen de fases moeten zijn.
Als die er op staat dan en de SE ziet het niet dan is het waarschijnlijker dat ie kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Beer070

Toen ik mijn monteur dit plaatje liet zien zei hij gelijk "Net congestie"!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_5HWU1HH4RsWKPNz4f2AGKHSmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xAckdXQzbN8QeeI1s1GZ8eX.png?f=fotoalbum_large

De omvormer is nog geen jaar oud, maar stuk kan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:08
Zonder meten vind ik dat wat kort door de bocht. Maar het zou zeker kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kan je inloggen op de portal, en grafieken bekijken? Doe eens ac1 ac2 en ac3 voltage.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@teacher Ja, ik kan inloggen. Maar ik kan ac1 ac2 en ac3 voltage niet vinden. Wellicht heb ik de rechten niet? Ik zoek nog even verder.

Edit; ook op het display zelf van de omvormer zie ik negens de voltages van de fases.
Goede reden om een homewizard p1 meter te bestellen ;-)

[ Voor 34% gewijzigd door BeyondThunder op 07-09-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
BeyondThunder schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:14:
@teacher Ja, ik kan inloggen. Maar ik kan ac1 ac2 en ac3 voltage niet vinden. Wellicht heb ik de rechten niet? Ik zoek nog even verder.

Edit; ook op het display zelf van de omvormer zie ik negens de voltages van de fases.
Staat in de go app, niet in de mySolarEdge app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders

Je kan inloggen dan krijg je ook in de kopbalk grafieken te zien en klik hierop.
Bij Inverter klik je op AC-frequenties en hier kan je aanklikken alle fasen of een voor een.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Weet niet of je home assistant hebt, maar daarin kun je met de modbus plug-in voor SolarEdge de waarden ook uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Beer070 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:13:
[...]

Ik kijk hier al geruime tijd mee, en peak shaving, clipping, etc zijn dingen die ik inmiddels ken, maar ik kan me zo voorstellen dat als je net begint met PV, dat de solaredge optimizer werking je wellicht nog ontgaat, en dat het verschil tussen 80V en 60V optimizers dus niet vanzelfsprekend duidelijk is.
Ik vind de technische uitleg super duidelijk, maar het staat op best veel verschillende plekken. (Voor zelfbouw de BMS keuze bijvoorbeeld)… of de verschillende solaredge applicaties (SetApp mySolarEdge, go, SiteMapper)
Ik denk dat jullie (en wij allemaal hier) het hartstikke goed doen!
Ik had in 2022 20 x zonnepanelen gekocht met de P401 optimizers. 60 volt. Vorige week een nieuw hybride omvormer SolarEdge Home Hub 3 fase gekocht, inclusief 3 x SolarEdge Home Batterij 4.6kWh en de SolarEdge Inline Energiemeter 3-Fase. Werkt perfect deze set op de p401 optimizers ondanks 60 volt. Ik ga niet het dak op en dan alle zonnepanelen eraf halen om de optimizers te vervangen voor 80 volt. Ik zie daar de noodzaak ook niet van in en het is gigantisch veel werk. Ik zie geen gekke dingen gebeuren in mijn systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik had in 2022 20 x zonnepanelen gekocht met de P401 optimizers. 60 volt. Vorige week een nieuw hybride omvormer SolarEdge Home Hub 3 fase gekocht, inclusief 3 x SolarEdge Home Batterij 4.6kWh en de SolarEdge Inline Energiemeter 3-Fase. Werkt perfect deze set op de p401 optimizers ondanks 60 volt. Ik ga niet het dak op en dan alle zonnepanelen eraf halen om de optimizers te vervangen voor 80 volt. Ik zie daar de noodzaak ook niet van in en het is gigantisch veel werk. Ik zie geen gekke dingen gebeuren in mijn systeem.
Het maakt in veel gevallen ook niet zo heel veel uit. Bijvoorbeeld als je dak onder een geringe hoek staat. (bij 25 graden). Ook als je de meerderheid op een zuid-kant hebt liggen, en een kleinere groep op een oost of west kant, dan is het effect ook beperkt. Een upgrade naar 80 volt optimizers is vaak niet compatible met oudere optimizer modellen, en de investering van 20x vervangen is maar zeer zelden de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De AC Voltage van alle AB, AN, BC, BN, CA, CN vind je wel via de HomeAssistant Modbus (SolarEdge Modbus Multi via HACS), mocht je die hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Beer070 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:21:
[...]

Staat in de go app, niet in de mySolarEdge app
Thanks! Lijn 3 is 3.62 volt (1=240.64 2=237.41)
Lijkt me wat weinig.
Nu wachten op de monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Draconian schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:12:
[...]

Je zegt niets over de oriëntatie van de panelen. 20 panelen met 60V-optimizers is zonder meer prima als de panelen aan allemaal dezelfde oriëntatie hebben. Dan haal je de bedrijfsspanning van de omvormer met gemak, ook bij weinig licht. Problemen ontstaan als de panelen zeer verschillend worden beschenen (bv. 10 op Oost en 10 op West, zie Ronald in "Het grote SolarEdge topic" voor uitleg).
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.