Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Beer070 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

Voor zover ik weet, en indien correct ingesteld, kan een extern apparaat (homey pro of andere modbus connectie) de opgewekte energie van de SE reduceren om bijvoorbeeld geen terugleverkosten te hoeven betalen. Bij Victron koppelingen kan dit worden gebruikt om de opbrengst te reduceren in scenario’s waar de accu vol zit.
Er is nog een ander systeem in SolarEdge (en andere omvormers) om dit te bereiken, door de frequentie van de AC op te hogen, of door het voltage op te hogen. Hiermee kan de netbeheerder de opbrengst ook terugschroeven via de AC aansluiting.
Hoe gaat de netbeheerder mijn AC verhogen?

De netbeheerder verhoogt helemaal niks. Als de spanning te hoog oploopt door te veel teruglevering bijvoorbeeld, zal de omvormer (verplicht) uitschakelen. Volgens mijn 10minuten > 250 en direct bij > 253.

Oplossingen die dit proberen tegen te gaan zullen op je eigen omvormer moeten zitten en zeker niet door de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:08:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een compleet Solar Edge systeem.
SolarEdge Home Hub 3 fase. Van 1 fase naar 3 fase alles omgebouwd op de bestaande 20 x zonnepanelen.
2 x Solaredge Home batterijen inclusief de Solaredge Home inline meter 3 fase meter.

Het was inderdaad mogelijk om alles goedkoper uit te voeren maar dan heb je gigantisch veel omzetverlies als je geen hybride omvormer gaat gebruiken maar zelfbouwsystemen direct op de groepenkast. Ik wilde meer zekerheid met een hybride omvormer en behoud van 92%. Nu zitten de batterijen direct op de hybride omvormer dus veel minder omzetverlies. Alleen vraag vanaf de groepenkast is maar 1 x omzetten.

Solar Edge heeft ook tijdelijk een korting van 1000 euro bij 2 batterijen en 1500 euro bij 3 batterijen afname.

Gelijk nog een vraag erover. De Solaredge Home inline meter moet ik nog installeren. Ik heb precies ruimte over van 4 breed. Maar de energiemeter van Eneco-Toon is nog met zo een sensor. Deze sensor kan ik toch gewoon op die Solaredge Home inline meter zetten? De 1000 imp/kWh led zou dan toch ook werken of wijkt deze af? Anders krijg ik 2 x energiemeters.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen idee of toon er op kan, ik zou het proberen... maar nu je nog moet beginnen... voor een paar honderd meer heb je de backup interface die ook inline meter is... is dat geen idee voor je? En verder welkom bij de club, zelfde redenatie gevolgd... geen seconde spijt gehad. Het deed alleen even pijn om 32 optimizers aan te schaffen, daar ging de korting zegmaar.. ;)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:11
Miezie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Ik heb geen idee of toon er op kan, ik zou het proberen... maar nu je nog moet beginnen... voor een paar honderd meer heb je de backup interface die ook inline meter is... is dat geen idee voor je? En verder welkom bij de club, zelfde redenatie gevolgd... geen seconde spijt gehad. Het deed alleen even pijn om 32 optimizers aan te schaffen, daar ging de korting zegmaar.. ;)
Ik heb 3 fase dus dan wordt het een stuk duurder. Maar deze back-up interface zit zo een Inline energiemeter dus al ingebouwd?
https://www.stralendgroen...-backup-interface-3-fase/
Maar gekke vraag. Als ik de hoofdschakelaar van de meterkast uitzet schakelt de Home Hub dan ook uit met daaraan de batterijen of blijft alles werken zodat je huishouden van stroom is voorzien? Zonder deze back-up interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Helaas, zonder de backup interface schakelt alles uit als je de hoofdschakelaar omzet. De omvormer heeft immers geen idee waar het wegvallen van de spanning door komt en zal daarom alles uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 09:56
Ik heb een Solaredge HD wave 4000 uit 2018 en zou deze graag vervangen door een HD wave 5000.
De prijs bij een installateur is meer dan 1000 euro, online vind je ze voor 300 euro.
Dus ik overweeg om het zelf te vervangen.
Ik heb al een installateur account aangemaakt, maar kan mijn installatie niet overzetten (verkeerde S/N)
Kan ik zelf, de nieuwe omvormer wisselen en toevoegen aan het monitoring platform?
Blijft mijn historische data dan nog behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb 3 fase dus dan wordt het een stuk duurder. Maar deze back-up interface zit zo een Inline energiemeter dus al ingebouwd?
https://www.stralendgroen...-backup-interface-3-fase/
Maar gekke vraag. Als ik de hoofdschakelaar van de meterkast uitzet schakelt de Home Hub dan ook uit met daaraan de batterijen of blijft alles werken zodat je huishouden van stroom is voorzien? Zonder deze back-up interface.
De inline meter zit er in, ik geloof dat het verschil iets van 300 euro was.

Je hebt de backup interface nodig om in eilandbedrijf te komen, dan is je huis letterlijk afgescheiden van het net. Dit kan alleen met deze interface, anders moet je namelijk voor ieders veiligheid volledig afschakelen en dus valt de stroom uit.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Nog even terugkomend op de SolarEdge Home Inline Meter. Volgens de leverancier moet ik deze direct na de hoofdschakelaar van Westland Infra plaatsen. Dan de rest van de groepenkast op de SolarEdge Home Inline Meter inclusief de hybride omvormer. Dus deze Inline meter komt als extra stap ertussen.

Maar ik heb hier geen ruimte voor in de groepenkast. Wel in de extra groepenkast speciaal voor de zonnepanelen. Maar dan komt de SolarEdge Home Inline Meter voor de SolarEdge Home Hub te zitten en daaronder de groepenkast. Maar dat schijnt een verkeerde setup te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:50:
Nog even terugkomend op de SolarEdge Home Inline Meter. Volgens de leverancier moet ik deze direct na de hoofdschakelaar van Westland Infra plaatsen. Dan de rest van de groepenkast op de SolarEdge Home Inline Meter inclusief de hybride omvormer. Dus deze Inline meter komt als extra stap ertussen.

Maar ik heb hier geen ruimte voor in de groepenkast. Wel in de extra groepenkast speciaal voor de zonnepanelen. Maar dan komt de SolarEdge Home Inline Meter voor de SolarEdge Home Hub te zitten en daaronder de groepenkast. Maar dat schijnt een verkeerde setup te zijn?
Hij moet direct na de hoofdschakelaar met hele dikke kabels, als je die dikke kabels kan trekken naar je tweede kast is er niks aan de hand…

Maar hoe krijg je je meterkast vol? Dat is best knap…?

Je kan een groepenkast prima uitbreiden door er nog 1 te plaatsen. Hier hangen er al 2 en er komt er nog 1 bij…

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 26-08-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Er is nog een ander systeem in SolarEdge (en andere omvormers) om dit te bereiken, door de frequentie van de AC op te hogen, of door het voltage op te hogen. Hiermee kan de netbeheerder de opbrengst ook terugschroeven via de AC aansluiting.
janne_nl schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:40:
Hoe gaat de netbeheerder mijn AC verhogen?

De netbeheerder verhoogt helemaal niks.
Netbeheerders kunnen de spanning verhogen (of verlagen) door trafo's anders in te stellen. Soms doen ze dat ook om netcongestie te voorkomen (zie bv. hier). Maar dit is een noodgreep. Het is ook bepaald geen eerlijke maatregel omdat in een wijk vaak steeds dezelfde omvormers zullen uitvallen, terwijl andere gewoon blijven produceren.

Netbeheerders kunnen echter niet de netfrequentie regelen. Deze is door de gekoppelde stroomnetten namelijk in heel Europa per zone (Centraal Europa, Scandinavië, Verenigd Koninkrijk + Ierland) gelijk, zie bv. hier. De netfrequentie varieert t.g.v. onbalans. Als de productie groter is dan de afname zal de frequentie hoger zijn dan de nominale, als de productie lager is dan de afname zal de frequentie lager zijn dan de nominale. Op de nominale netfrequentie zit een sturing om de nettijd zoveel mogelijk binnen bepaalde grenzen te houden, zie bv. hier.

Een voorziening waarmee de netbeheerder de productie van een PV-systeem op afstand kan beperken is in Nederland verplicht voor grote installaties (bv. zonneweides), voor consumentensystemen (nog) niet. In sommige landen is zo'n systeem wel verplicht, bv. Australië (DRED). Ik verwacht dat zoiets in Nederland uiteindelijk ook gaat komen. Toenmalig minister Jetten zei vorig jaar weliswaar "Deze minister gaat absoluut niet in uw meterkast kruipen" (zie hier), maar hij liet wijselijk na om de zin uit te spreken die je daar zelf maar achter moest denken: "Dat laat ik graag aan mijn opvolger over".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
[...]

Voor zover ik weet, en indien correct ingesteld, kan een extern apparaat (homey pro of andere modbus connectie) de opgewekte energie van de SE reduceren om bijvoorbeeld geen terugleverkosten te hoeven betalen. Bij Victron koppelingen kan dit worden gebruikt om de opbrengst te reduceren in scenario’s waar de accu vol zit.
Klopt, ik heb een node-red flow gemaakt die vanuit de day ahead optimizer van github deze flow activeert bij een negatieve stroomprijs en precies dat doet, elke 3 seconden word de % naar boven of beneden aangepast om zo dicht mogelijk bij 0 op de meter te komenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA84AxxYKS7CbIzBRYveRPzBmJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytTI6hX0Y2e4aJFLN3uiRi2p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:26
Draconian schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:08:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een compleet Solar Edge systeem.
SolarEdge Home Hub 3 fase. Van 1 fase naar 3 fase alles omgebouwd op de bestaande 20 x zonnepanelen.
2 x Solaredge Home batterijen inclusief de Solaredge Home inline meter 3 fase meter.

Het was inderdaad mogelijk om alles goedkoper uit te voeren maar dan heb je gigantisch veel omzetverlies als je geen hybride omvormer gaat gebruiken maar zelfbouwsystemen direct op de groepenkast. Ik wilde meer zekerheid met een hybride omvormer en behoud van 92%. Nu zitten de batterijen direct op de hybride omvormer dus veel minder omzetverlies. Alleen vraag vanaf de groepenkast is maar 1 x omzetten.

Solar Edge heeft ook tijdelijk een korting van 1000 euro bij 2 batterijen en 1500 euro bij 3 batterijen afname.

Gelijk nog een vraag erover. De Solaredge Home inline meter moet ik nog installeren. Ik heb precies ruimte over van 4 breed. Maar de energiemeter van Eneco-Toon is nog met zo een sensor. Deze sensor kan ik toch gewoon op die Solaredge Home inline meter zetten? De 1000 imp/kWh led zou dan toch ook werken of wijkt deze af? Anders krijg ik 2 x energiemeters.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je niet gekozen voor de SolarEdge Backup Module? Daar zit de inline meter bij in. En je hebt meteen backupstroom als het net uitvalt. Naar ik begrijp kost dit maar iets meer. Ik weet het verschil niet meer tussen alleen inline meter of backup module, maar toen mijn installer dit voorstelde dat het maar een 'klein verschil' was, was dit voor mij een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
jrebergen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Waarom heb je niet gekozen voor de SolarEdge Backup Module? Daar zit de inline meter bij in. En je hebt meteen backupstroom als het net uitvalt. Naar ik begrijp kost dit maar iets meer. Ik weet het verschil niet meer tussen alleen inline meter of backup module, maar toen mijn installer dit voorstelde dat het maar een 'klein verschil' was, was dit voor mij een no-brainer.
Bij ons was dat "klein verschil" toch 500 euro extra.
Ja, i kweet het. achteraf zal het waarschijnlijk nog duurder worden maar zie er nu nog niet de noodzaak voor in.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
jrebergen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Toch weer flink extra.
https://www.stralendgroen...hase-enet/?v=1a13105b7e4e
https://www.stralendgroen...ce-3-fase/?v=1a13105b7e4e
Verschil 445 euro. Of die shit rubberboot met 15pk moet eens snel verkocht worden op MP :P Zit geen gang in terwijl het allemaal aangeschaft is in 2025. Dan heb ik mijn geld er weer uit. Dan wel de backup unit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Toch weer flink extra.
https://www.stralendgroen...hase-enet/?v=1a13105b7e4e
https://www.stralendgroen...ce-3-fase/?v=1a13105b7e4e
Verschil 445 euro. Of die shit rubberboot met 15pk moet eens snel verkocht worden op MP :P Zit geen gang in terwijl het allemaal aangeschaft is in 2025. Dan heb ik mijn geld er weer uit. Dan wel de backup unit :D
Waar haal je die 445 vandaan? Het is op de totale som niet het meest idiote, in alle gevallen moet je je meterkast verbouwen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

[...]

Netbeheerders kunnen de spanning verhogen (of verlagen) door trafo's anders in te stellen. Soms doen ze dat ook om netcongestie te voorkomen (zie bv. hier). Maar dit is een noodgreep. Het is ook bepaald geen eerlijke maatregel omdat in een wijk vaak steeds dezelfde omvormers zullen uitvallen, terwijl andere gewoon blijven produceren.

Netbeheerders kunnen echter niet de netfrequentie regelen. Deze is door de gekoppelde stroomnetten namelijk in heel Europa per zone (Centraal Europa, Scandinavië, Verenigd Koninkrijk + Ierland) gelijk, zie bv. hier. De netfrequentie varieert t.g.v. onbalans. Als de productie groter is dan de afname zal de frequentie hoger zijn dan de nominale, als de productie lager is dan de afname zal de frequentie lager zijn dan de nominale. Op de nominale netfrequentie zit een sturing om de nettijd zoveel mogelijk binnen bepaalde grenzen te houden, zie bv. hier.

Een voorziening waarmee de netbeheerder de productie van een PV-systeem op afstand kan beperken is in Nederland verplicht voor grote installaties (bv. zonneweides), voor consumentensystemen (nog) niet. In sommige landen is zo'n systeem wel verplicht, bv. Australië (DRED). Ik verwacht dat zoiets in Nederland uiteindelijk ook gaat komen. Toenmalig minister Jetten zei vorig jaar weliswaar "Deze minister gaat absoluut niet in uw meterkast kruipen" (zie hier), maar hij liet wijselijk na om de zin uit te spreken die je daar zelf maar achter moest denken: "Dat laat ik graag aan mijn opvolger over".
Je weet dat dat bij het grootste deel van de MS trafo's handwerk is? Je weet dat dat impact heeft op alle afgaande velden?

En ja, op sommige plekken gebeurt dat in het voorjaar en de herfst. Maar dat is maar incidenteel.

De netfrequentie mag hooguit een tiende iof afwijken. Dat heeft verder weinig met het goed laten lopen van tijden te maken. Dat is gewoon een bijkomend voordeel.

Als er netcongestie dreigt wordt een zonne of windpark gewoon afgeschakeld. Zoek ook even naar de rti interface bij netbeheer nederland.

[ Voor 6% gewijzigd door janne_nl op 26-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:00
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

[...]

ik bedoelde: de spanning vanuit het net kan, door omstandigheden, hoger worden dan 250 volt, waarna een SolarEdge (en de meeste andere goedgekeurde PV omvormers) zullen beginnen met afschakelen. Voor zover ik weet moeten alle PV omvormers bij 252,9 volt afgeschakeld zijn.
Ter verduidelijking, de netbeheerder kan hierbij invloed hebben, maar andere partijen die leveren op de met de buurt gedeelde netaansluiting ook.
Ik dacht dat het in de samenvatting tbv de verschillende manieren om PV productie te reduceren extra verduidelijking zou geven om deze drie manieren te noemen: modbusTCP registers schrijven; voltage >252.9 volt; en frequentie >53 hertz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Beer070 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:58:
[...]

ik bedoelde: de spanning vanuit het net kan, door omstandigheden, hoger worden dan 250 volt, waarna een SolarEdge (en de meeste andere goedgekeurde PV omvormers) zullen beginnen met afschakelen. Voor zover ik weet moeten alle PV omvormers bij 252,9 volt afgeschakeld zijn.
Ter verduidelijking, de netbeheerder kan hierbij invloed hebben, maar andere partijen die leveren op de met de buurt gedeelde netaansluiting ook.
Ik dacht dat het in de samenvatting tbv de verschillende manieren om PV productie te reduceren extra verduidelijking zou geven om deze drie manieren te noemen: modbusTCP registers schrijven; voltage >252.9 volt; en frequentie >53 hertz.
De wettelijke afschakeleisen staan in de Netcode Elektriciteit (Artikel 3.8 lid 2):
De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
  1. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
  2. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;[/b][/li]
  3. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
De spanningslimieten ex sub a en b zijn dus 184V en 253V.

De SolarEdge firmware had ooit modbus registers om de limieten in te stellen (het Grid Protection Trip Limits Block, volgens het document Power Control Protocol for SolarEdge Inverters uit 2017 dat nog her en der is te vinden), maar ik kan ze bij mijn omvormer (SE4000H, firmware 4.23.27) niet eens lezen (timeout). Ik vermoed dat deze registers in recente firmware niet meer bestaan. Het zou ook niet goed zijn als je de limieten via modbus zomaar zou kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Beer070 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:58:
[...]

Als je wettelijke grenzen gaat overschrijden...
Omvormer moet uitschakelen indien > 50.2Hz net als dat bij > 10min >=250Volt ook uitgeschakeld moet worden.

Binnenshuis hier iets aan doen betreft vooral zorgen voor een dikkere kabel als er een lange verbinding is tussen je omvormer en je meterkast. Als je bij de meterkast al >250 meet is er door je zelf weinig aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:31:
Omvormer moet uitschakelen indien > 50.2Hz
Dat was ooit zo. Met het toenemen van het geïnstalleerde PV-productievermogen werd dit een steeds groter risico voor de stabiliteit van het Europese elektriciteitsnet (door de harde limiet konden vele gigawatts aan productievermogen tegelijk offline gaan met alle gevolgen van dien). EU Verordening 2016/631 voorziet in een geleidelijke vormogensafbouw bij toenemende frequentie. In de Netcode Elektriciteit staat tegenwoordig 51,5 Hz als harde grens. De wereld is in deze nogal veranderd.
net als dat bij > 10min >=250Volt ook uitgeschakeld moet worden.
Dat is een van de twee defaults bij SolarEdge, maar het is geen eis in de Netcode Elektriciteit. Voor zover ik weet is zo'n eis er ook nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als geïnteresseerde in SolarEdge. Begrijp ik het goed dat als je de combinatie hebt: SolarEdge Home, Home Batterij 48V, Backup Interface en zonnepanelen, dat de DC Batterij dan ook opgeladen kan worden door de zonnepanelen via de SolarEdge Home tijdens stroomuitval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
Dat is een van de twee defaults bij SolarEdge, maar het is geen eis in de Netcode Elektriciteit. Voor zover ik weet is zo'n eis er ook nooit geweest.
Ik kan alleen de EN 50549-1:2019 norm vinden, genoemd op https://www.sma-benelux.c...-door-te-hoge-netspanning. In die norm wordt het maximum waarbij moet worden afgeschakeld bepaald door een functie. Die functie is gedefinieerd in een andere norm (EN 61000-4-30). Maar die norm kost dan weer 415 euro om te downloaden haha.

Hoe dan ook, het maximum van die functie is 603 seconden waarna je moet afschakelen (boven 1,10Vn dus 253 volt gemiddelde meting), dus misschien daar komt die 10 minuten vandaan. Maar aangezien dit dus ook over 253 volt gaat, en de netcode dan al direct afschakeling eist heeft die hele functie niet zoveel zin.

Blijft uiteindelijk vaag waar dan die 250 volt vandaan komt? Een oudere norm?

[ Voor 8% gewijzigd door mdvmine op 27-08-2025 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

pdidi schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:54:
Als geïnteresseerde in SolarEdge. Begrijp ik het goed dat als je de combinatie hebt: SolarEdge Home, Home Batterij 48V, Backup Interface en zonnepanelen, dat de DC Batterij dan ook opgeladen kan worden door de zonnepanelen via de SolarEdge Home tijdens stroomuitval?
Ja dat kan en dat betekent dat je maart - oktober goed met stroom uitval overweg kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:37

845

Miezie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ja dat kan en dat betekent dat je maart - oktober goed met stroom uitval overweg kan.
Ik heb laatst eens een test gedraaid met deze config en de hoofdschakelaar uitgezet. Dat ging iets langer dan een nacht goed (dus stukje laden, stukje van batterij etc...). Ik heb niet ook gekookt (inductie) op eiland bedrijf.
Uiteindelijk viel de boel uit toen de Quooker aansloeg (die geeft smerige pieken), de wasmachine en vaatwasser aan stonden en ik koffie ging zetten. Het totaal kwam boven de 5kW uit en ging dus in storing.

Les voor mij was dus: let op met pieken. Bij "echte" uitval zet ik denk ik de quooker uit en limiteer ik het vermogen van de kookplaat (en ga ik niet wassen / vaatwassen natuurlijk).

Die 5kW grens is wat mij betreft het enige mindere aan de configuratie.
(niemand heeft toevallig een oplossing voor die smerige Quooker pieken zeker...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
845 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:09:
[...]
Uiteindelijk viel de boel uit toen de Quooker aansloeg (die geeft smerige pieken), de wasmachine en vaatwasser aan stonden en ik koffie ging zetten. Het totaal kwam boven de 5kW uit en ging dus in storing.
Wasmachine (2.2kW) + vaatwasser (2.2kW) + koffie (1kW) komt samen al boven 5kW uit. Laat staan met Quooker erbij (ook 2.2kW?). Je kunt in principe wel wassen, maar je moet wachten tot de verwarmingscyclus voorbij is, daarna is het stroomgebruik een stuk lager. De vaatwasser heeft meerdere verwarmingspieken helaas.

Het voordeel van de kookplaat is wel dat je hem zelf bedient ;) dus je weet of je hem combineert met wassen of niet bijv. Waarom noem je de Quooker smerig? Vooral omdat de Quooker onvoorspelbaar is? Is de Quooker ook 2.2kW? ligt eraan welke variant. Maar het is bijna de helft van je 5kW dat maakt het heel onhandig. Kun je hem niet in een lagere vermogensstand zetten? Weerstandje ertussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

mdvmine schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Wasmachine (2.2kW) + vaatwasser (2.2kW) + koffie (1kW) komt samen al boven 5kW uit. Laat staan met Quooker erbij (ook 2.2kW?). Je kunt in principe wel wassen, maar je moet wachten tot de verwarmingscyclus voorbij is, daarna is het stroomgebruik een stuk lager. De vaatwasser heeft meerdere verwarmingspieken helaas.
Het was ook niet verrassend... testen en kijken wanneer het fout gaat.... VW en WM nemen meestal veel minder trouwens.
mdvmine schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Het voordeel van de kookplaat is wel dat je hem zelf bedient ;) dus je weet of je hem combineert met wassen of niet bijv. Waarom noem je de Quooker smerig? Vooral omdat de Quooker onvoorspelbaar is? Is de Quooker ook 2.2kW? ligt eraan welke variant. Maar het is bijna de helft van je 5kW dat maakt het heel onhandig. Kun je hem niet in een lagere vermogensstand zetten? Weerstandje ertussen ;)
De Quooker heeft heel onvoorspelbare (hoge) spikes, de rest (kookplaat, VM, VW, WP, Oven(s), Koffie, etc..) kan je voorspellen en dus rekening mee houden. De Quooker lijkt verantwoordelijk voor het grootste deel van netverbruik bij NoM doordat (zo ik vermoed) de batterij niet "snel" genoeg is. Bij eiland is dat dus een probleem, zeker wanneer de batterij al tegen de max aanzit.

Ter illustratie de Quooker t.o.v. Batterij t.o.v. netverbruik (de metingen zijn allemaal redelijk traag, vandaar de blokken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT_DieslZAmT70f9vreSNmWMrS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jTBHTnRhAiwd0D5oMCBzfp5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Gaat het fout door de piek of doordat de afname boven de 5kW uitkomt? (Evt inclusief de piek)

Ik denk dat spikes niet zo'n probleem zijn ZOLANG ze onde de 5kW blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De korte pieken van de quooker kan de accu inderdaad niet aan... dat is te kort en te snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat de Quooker piek maakt dat het totaal boven de 5kW uitkomt en daardoor de omvormer de boel uitzet. Ook bij korte pieken.

Mijn vermoeden is dat hier dus een te hoge piek op kwam (maar de metingen zijn te langzaam om hem te zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHcBsV4ZAJObKh7HA38PxL7hq4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4gkg35YCq2RlFQGEThSRwxc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door 845 op 27-08-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:59
845 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:44:
Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat de Quooker piek maakt dat het totaal boven de 5kW uitkomt en daardoor de omvormer de boel uitzet. Ook bij korte pieken.
Dit is niet juist want dan moet je hele zware Quooker hebben en de zwaarste is bij mij weten 2900 watt

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

clodders schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Dit is niet juist want dan moet je hele zware Quooker hebben en de zwaarste is bij mij weten 2900 watt
Gedeeltelijk mee eens. Ik heb nog even de grafiek van dat moment toegevoegd in de eerdere post.

Voor mij (en ik denk dus ook voor jullie) zit vooral het aandachtspunt in de onvoorspelbaarheid. In de grafiek was de belasting 2500W, toen zette ik het koffie apparaat aan (+1000W) en kwam er een onverwacht spike van de quooker (ca. +2300W) => meer dan 5000W => (onverwacht) uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
845 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Gedeeltelijk mee eens. Ik heb nog even de grafiek van dat moment toegevoegd in de eerdere post.

Voor mij (en ik denk dus ook voor jullie) zit vooral het aandachtspunt in de onvoorspelbaarheid. In de grafiek was de belasting 2500W, toen zette ik het koffie apparaat aan (+1000W) en kwam er een onverwacht spike van de quooker (ca. +2300W) => meer dan 5000W => (onverwacht) uit
Dus de quooke is niet het probleem maar het totale verbruik

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

clodders schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Dus de quooke is niet het probleem maar het totale verbruik
Helemaal mee eens.

Mijn punt is ook niet dat de Quooker het probleem is, maar dat het verbruik van de Quooker lastig te voorspellen/regelen is gecombineerd met dat het een flinke deelnemer is (een koelkast slaat ook te pas en te onpas aan, maar heeft niet van die heftige pieken).
Wat mij betreft goed om je bewust van te zijn bij het hebben/aanschaffen van de SE setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

845 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Helemaal mee eens.

Mijn punt is ook niet dat de Quooker het probleem is, maar dat het verbruik van de Quooker lastig te voorspellen/regelen is gecombineerd met dat het een flinke deelnemer is (een koelkast slaat ook te pas en te onpas aan, maar heeft niet van die heftige pieken).
Wat mij betreft goed om je bewust van te zijn bij het hebben/aanschaffen van de SE setup.
Ik denk vooral dat het goed is je te beseffen dat je bij stroomstoring gewoon even niet alles moet willen gebruiken. Net als dat je zonder stroomstoring ook de boel wel plat kan trekken door alles aan te zetten.

5kW is dan niet het hoogste, maar best ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
[...]
(niemand heeft toevallig een oplossing voor die smerige Quooker pieken zeker...)
Je zou de Quooker (en/of andere apparaten) kunnen sturen met de Home smart socket of Home smart switch. Hiervoor heb je wel de ENET module nodig. Je kunt dan aangeven wat er moet gebeuren bij situaties als eilandbedrijf en welk apparaat prioriteit krijgt boven anderen

• 845

845

Larsie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Je zou de Quooker (en/of andere apparaten) kunnen sturen met de Home smart socket of Home smart switch. Hiervoor heb je wel de ENET module nodig. Je kunt dan aangeven wat er moet gebeuren bij situaties als eilandbedrijf en welk apparaat prioriteit krijgt boven anderen
Dat ziet er wel uit als een aardig systeem. Goed om te weten.
De ENET module lijkt al in mijn omvormer te zitten, dus dat scheelt weer.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

845 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

Dat ziet er wel uit als een aardig systeem. Goed om te weten.
De ENET module lijkt al in mijn omvormer te zitten, dus dat scheelt weer.
De groepen even omzetten in je meterkast is wel voordeliger ;)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 11:58
[...]

Ik heb laatst eens een test gedraaid met deze config en de hoofdschakelaar uitgezet. Dat ging iets langer dan een nacht goed (dus stukje laden, stukje van batterij etc...). Ik heb niet ook gekookt (inductie) op eiland bedrijf.

Les voor mij was dus: let op met pieken. Bij "echte" uitval zet ik denk ik de quooker uit en limiteer ik het vermogen van de kookplaat (en ga ik niet wassen / vaatwassen natuurlijk).

Wordt bij de eilandmodus trouwens je last verdeeld over je PV input én de accu? En had je te weinig PV vermogen die dag (of dat specifieke moment)? Ik neem aan dat het PV vermogen in eilandmodus geknepen wordt naar max 5 kW en reageert de hybride omvormer op dat vlak dus ook te traag?

Als voorbeeld: op goede dagen haal met gemak 8-9 kW, als mijn huis op dat moment meer vraagt dan die 5 kW, heb ik dan niet wat PV vermogen achter de hand om bij te springen?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• clodders
Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Wordt bij de eilandmodus trouwens je last verdeeld over je PV input én de accu? En had je te weinig PV vermogen die dag (of dat specifieke moment)? Ik neem aan dat het PV vermogen in eilandmodus geknepen wordt naar max 5 kW en reageert de hybride omvormer op dat vlak dus ook te traag?

Als voorbeeld: op goede dagen haal met gemak 8-9 kW, als mijn huis op dat moment meer vraagt dan die 5 kW, heb ik dan niet wat PV vermogen achter de hand om bij te springen?
Een beetje onduidelijk wat je wil zeggen.
Haal je hier niet twee dingen door elkaar.
Dagverbruik 8-9 kWh en een hybride omvormer met een laad- en ontlaad vermogen van 5 kW is per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

[...]

Dat hangt van de omvormer af wat hij kan leveren, een SE10K-RWB48 kan met een onbalans tot 3,33 kW tussen de fases overweg, 10 kW totaal. Dit kan het huis in, of naar de batterij, of allebei een beetje (waarbij de batterij max 5 kW kan hebben).
Met genoeg PV opwek in eilandmodus zou je prima meer dan 5kW kunnen verbruiken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• mdvmine
845 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Ter illustratie de Quooker t.o.v. Batterij t.o.v. netverbruik (de metingen zijn allemaal redelijk traag, vandaar de blokken):
Interessant! Wat is de resolutie in tijd? Elke 15 seconden? (ik gok maar wat) Grappig dat je netverbruik blok breder is dan je Quooker (?). Maar dat zal afronding zijn 1 of 2x een piek gezien. Alsnog, dan lijkt die batterij wel heel traag te reageren want die heeft de hele piek gemist? Ik zou zeggen die vertraging mag hoogstens 1 of 2 seconden zijn?

Edit: ik bedenk me net, dit is de "geen netverbruik" modus, maar misschien in ware eiland/backupmodus reageert hij sneller want dat werkt anders.

[ Voor 11% gewijzigd door mdvmine op 28-08-2025 10:59 ]

• 845

845

[...]

Dat heb ik niet getest, ik ben ergens in de middag begonnen en draaide in het begin op PV, maar heb niet de situatie 5kW laden met gelijktijdig veel verbruik gehad. Wel minder laden en verbruik en dan leek PV eerst naar het huis te gaan.
Overigens hebben wij een 8kW omvormer.
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Dat hangt van de omvormer af wat hij kan leveren, een SE10K-RWB48 kan met een onbalans tot 3,33 kW tussen de fases overweg, 10 kW totaal. Dit kan het huis in, of naar de batterij, of allebei een beetje (waarbij de batterij max 5 kW kan hebben).
Dat klinkt goed, misschien nog eens dat langer/uitgebreider testen... dat moet alleen even in afgestemd met de baas, die vind mijn testen (lees: spelen) met de huisinstallatie niet altijd even leuk.

• 845

845

mdvmine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Interessant! Wat is de resolutie in tijd? Elke 15 seconden? (ik gok maar wat) Grappig dat je netverbruik blok breder is dan je Quooker (?). Maar dat zal afronding zijn 1 of 2x een piek gezien. Alsnog, dan lijkt die batterij wel heel traag te reageren want die heeft de hele piek gemist? Ik zou zeggen die vertraging mag hoogstens 1 of 2 seconden zijn?

Edit: ik bedenk me net, dit is de "geen netverbruik" modus, maar misschien in ware eiland/backupmodus reageert hij sneller want dat werkt anders.
Modbus (SE) staat op 120s (de standaard). Weet iemand of ik dit ongestraft sneller kan zetten? Wat hebben jullie?
DSMR stond op 20s (ook standaard). Nu op 1s :) , eens kijken of dat goed gaat...

• Sportmind
clodders schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Een beetje onduidelijk wat je wil zeggen.
Haal je hier niet twee dingen door elkaar.
Dagverbruik 8-9 kWh en een hybride omvormer met een laad- en ontlaad vermogen van 5 kW is per uur?
Nee, ik bedoel opwekvermogen van 8-9 kW en een vermogensvraag van boven de 5 kW

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• mdvmine
845 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:05:
[...]
Modbus (SE) staat op 120s (de standaard). Weet iemand of ik dit ongestraft sneller kan zetten? Wat hebben jullie?
DSMR stond op 20s (ook standaard). Nu op 1s :) , eens kijken of dat goed gaat...
Dubbelcheck, dit bedoel je puur voor de grafiek toch? Want qua reactietijd heeft SE zijn eigen inline meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

mdvmine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Dubbelcheck, dit bedoel je puur voor de grafiek toch? Want qua reactietijd heeft SE zijn eigen inline meter?
De omvormer gebruikt de meter van de BUI.
Dit gaat over de poll frequentie van HA en daarmee de grafiek inderdaad.

• Sportmind
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Zoiets hoopte ik al, en klinkt ook logisch. Als ik in eilandmodus zit en 8kW vermogen genereer kan dat maar met 5 kW vermogen max de accu in? Deze opmerking van mij klopt denk ik niet omdat dat de accu DC gekoppeld is?

Kan laden van de accu op zonnestroom met meer dan 5kW omdat het DC is en er in principe geen omvormer aan te pas komt? Of zorgt de BMS ervoor dat dat ook op 5 kW gelimiteerd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sportmind op 28-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Zoiets hoopte ik al, en klinkt ook logisch. Als ik in eilandmodus zit en 8kW vermogen genereer kan dat maar met 5 kW vermogen max de accu in? Deze opmerking van mij klopt denk ik niet omdat dat de accu DC gekoppeld is?

Kan laden van de accu op zonnestroom met meer dan 5kW omdat het DC is en er in principe geen omvormer aan te pas komt? Of zorgt de BMS ervoor dat dat ook op 5 kW gelimiteerd is.
Er is een limiet van 5 kW op het laad/ontlaadvermogen vanuit de omvormer, zie datasheet. Er gaat dan ca 100A door de 48V bekabeling.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Sportmind
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Er is een limiet van 5 kW op het laad/ontlaadvermogen vanuit de omvormer, zie datasheet. Er gaat dan ca 100A door de 48V bekabeling.
Duidelijk! Dank voor de link naar de datasheet. Deze setup komt dan voor mij wel mooi uit denk ik. Op het piekvermogen van de panelen kan ik dan met een 10 kW hybride omvormer tegen de 5 kW de SE accu laden en het resterende vermogen kan de auto in (max 6.7 kW op één fase en in voor een volgende auto is er in dat scenario nog capaciteit over voor minimaal 3 x 1.4 kW laden op de zon). In eilandmodus kan ik sowieso altijd op 1 fase laden, dan is er wat meer speling voor fluctuaties.

• mdvmine
Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Duidelijk! Dank voor de link naar de datasheet. Deze setup komt dan voor mij wel mooi uit denk ik. Op het piekvermogen van de panelen kan ik dan met een 10 kW hybride omvormer tegen de 5 kW de SE accu laden en het resterende vermogen kan de auto in (max 6.7 kW op één fase en in voor een volgende auto is er in dat scenario nog capaciteit over voor minimaal 3 x 1.4 kW laden op de zon). In eilandmodus kan ik sowieso altijd op 1 fase laden, dan is er wat meer speling voor fluctuaties.
Nee, bij een 10 kW omvormer (zie die datasheet) is het max vermogen per fase 3,3 kW. Dat blijft zo, PV/batterij combi hoe dan ook. Hoe kom je aan 6,7 kW? Of je bedoelt iets anders, want de rest van die zin "en in voor een volgende auto..." kan ik moeilijk begrijpen. Je kunt wel 3 fasen laden 3x1,4 kW dat klopt.

• Sportmind
mdvmine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Nee, bij een 10 kW omvormer (zie die datasheet) is het max vermogen per fase 3,3 kW. Dat blijft zo, PV/batterij combi hoe dan ook. Hoe kom je aan 6,7 kW? Of je bedoelt iets anders, want de rest van die zin "en in voor een volgende auto..." kan ik moeilijk begrijpen. Je kunt wel 3 fasen laden 3x1,4 kW dat klopt.
Sorry voor de onduidelijkheid; In mijn Zappi app zie ik dat ik op 1 fase max rond de 6,7 kW laadvermogen kan halen met zonnestroom.

Dat kan ik inderdaad in het scenario met een 10 kW omvormer niet halen als de accu met 5 kW laadt (vanwege max 3,3 kW per fase weet ik nu). Ik bedacht me het voorbeeld dat wanneer ik de accu met 5 kW zou laden op zonnestroom, ik voor drie fasen autoladen het minimum van 1,4 kW nog zou kunnen halen op het piekvermogen van mijn zonnepanelen en daarmee niks teruglever op dat moment.

Offtopic:

Sinds we een dynamisch contract hebben, heb ik via op Tweakers geleerd in de zomer de meeste grootverbruikers (auto, warmwater via WP en SWW runs) naar de middaguren te schuiven waarop de prijs toch vaak 0 cent is en de zonnestroom dus niets oplevert. In de winter naar het laagste prijsniveau of op zonnestroom.

Voor de stroomprijs variërend van -2 cent tot -12,2 cent kan ik dan met de toekomstige SolarEdge 10 kW hybride omvormer samen met accu en icm met een 3 fasen auto maximaal gebruik maken van mijn piekvermogen zonder terug te leveren in dat tijdvak. Wordt de prijs nog negatiever dan schakelt de omvormer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

mdvmine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Ho ho ho, er kan een onbalans van 3,3 kW tussen de fases worden geleverd, dat houdt in dat er tussen het vermogen van de maximaal belaste fase en de minst belaste fase een maximaal verschil van 3,3 kW mag zijn.
@Sportmind Als er op 1 fase met 6,7 kW een auto wordt geladen, houdt dat in dat op de andere fases ook een minimale belasting van (6,7 - 3,3=) 3,4 kW aanwezig moet zijn. Normaal gesproken (bij een netaansluiting) is dat geen issue, er wordt op de ene fase teruggeleverd terwijl er op een andere fase wordt geleverd (netto 0 door salderen in de meter). Als het net is weggevallen, kun je daar niet meer compenseren en moet je de belasting binnen je huis netjes verdelen!
Het is daarom verstandig om te weten welke verbruikers op welke fase zit. En om grote verbruikers (zoals een EV lader) op 3 fase te gebruiken, niet 1. Dus inventariseer eens op welke fase de quooker, de vaatwasser, het koffieapperaat en de EV-lader zijn aangesloten, en of je niet een afschakeling krijgt omdat de onbalans tussen de fases te groot wordt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid; In mijn Zappi app zie ik dat ik op 1 fase max rond de 6,7 kW laadvermogen kan halen met zonnestroom.

Dat kan ik inderdaad in het scenario met een 10 kW omvormer niet halen als de accu met 5 kW laadt (vanwege max 3,3 kW per fase weet ik nu). Ik bedacht me het voorbeeld dat wanneer ik de accu met 5 kW zou laden op zonnestroom, ik voor drie fasen autoladen het minimum van 1,4 kW nog zou kunnen halen op het piekvermogen van mijn zonnepanelen en daarmee niks teruglever op dat moment.

Offtopic:

Sinds we een dynamisch contract hebben, heb ik via op Tweakers geleerd in de zomer de meeste grootverbruikers (auto, warmwater via WP en SWW runs) naar de middaguren te schuiven waarop de prijs toch vaak 0 cent is en de zonnestroom dus niets oplevert. In de winter naar het laagste prijsniveau of op zonnestroom.

Voor de stroomprijs variërend van -2 cent tot -12,2 cent kan ik dan met de toekomstige SolarEdge 10 kW hybride omvormer samen met accu en icm met een 3 fasen auto maximaal gebruik maken van mijn piekvermogen zonder terug te leveren in dat tijdvak. Wordt de prijs nog negatiever dan schakelt de omvormer af.
Het vermogen per fase wat de omvormer kan leveren uit de accu wordt pas echt relevant in eilandbedrijf.

Als je niet in eilandbedrijf werkt hoef je geen rekening te houden met het vermogen per fase wat de omvormer kan leveren voor 1-fase laden. De slimme meter verrekent afname en teruglevering over de drie fases en zal alleen het netto resultaat registreren.
Het vermogen wat vanuit PV naar de accu gaat telt ook niet voor het vermogen van de omvormer (het blijft DC). Als je panelen overgedimensioneerd zijn tov omvormer kan de accu dus nog wat extra PV opvangen (beetje randgeval, want vaak zal de accu al vol zitten als die piek optreedt).
Oftewel: als je 13kW PV opwek hebt en de accu met 5kW oplaadt, dan heb je nog 8kW over voor het huis en auto zonder kosten voor afname van het net te zien.

[ Voor 23% gewijzigd door THM0 op 28-08-2025 14:10 ]

• Sportmind
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Ho ho ho, er kan een onbalans van 3,3 kW tussen de fases worden geleverd, dat houdt in dat er tussen het vermogen van de maximaal belaste fase en de minst belaste fase een maximaal verschil van 3,3 kW mag zijn.
@Sportmind Als er op 1 fase met 6,7 kW een auto wordt geladen, houdt dat in dat op de andere fases ook een minimale belasting van (6,7 - 3,3=) 3,4 kW aanwezig moet zijn. Normaal gesproken (bij een netaansluiting) is dat geen issue, er wordt op de ene fase teruggeleverd terwijl er op een andere fase wordt geleverd (netto 0 door salderen in de meter). Als het net is weggevallen, kun je daar niet meer compenseren en moet je de belasting binnen je huis netjes verdelen!
Het is daarom verstandig om te weten welke verbruikers op welke fase zit. En om grote verbruikers (zoals een EV lader) op 3 fase te gebruiken, niet 1. Dus inventariseer eens op welke fase de quooker, de vaatwasser, het koffieapperaat en de EV-lader zijn aangesloten, en of je niet een afschakeling krijgt omdat de onbalans tussen de fases te groot wordt.
Ik word alweer wijzer. Ik zal de piekverbruikers eens gaan inventariseren, ik heb het wel redelijk in kaart aangezien we nog niet zo lang in ons huis wonen. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik bij een storing in eilandmodus kom, ik selectief te werk ga met wat ik wanneer ga gebruiken. Maar als ik het goed begrijp is het laden van mijn Leaf (1 fase) in eilandmodus mogelijk zolang er niet teveel onbalans is tussen de fasen. In de praktijk dus rond de 3 kW aan laadvermogen als de andere fasen niet echt belast worden? Dus maar aan de granny lader voor de zekerheid? 8)

De WP zit in ieder geval op drie fasen en trekt maar 2.5 kW totaal, dus ik neem aan dat dat een goede verdeling van de belasting is als deze draait.

• Sportmind
THM0 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Als je panelen overgedimensioneerd zijn tov omvormer kan de accu dus nog wat extra PV opvangen (beetje randgeval, want vaak zal de accu al vol zitten als die piek optreedt).
Dank voor je input en uitleg! Ik ga overigens mijn toekomstige accu zoveel mogelijk laten laden juist pas rond het moment dat die piek er komt vanwege het vaak daaraan gekoppelde lagere prijsniveau. In de uren erom heen wordt het overschot van de accu (deels) ontladen.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Ik word alweer wijzer. Ik zal de piekverbruikers eens gaan inventariseren, ik heb het wel redelijk in kaart aangezien we nog niet zo lang in ons huis wonen. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik bij een storing in eilandmodus kom, ik selectief te werk ga met wat ik wanneer ga gebruiken. Maar als ik het goed begrijp is het laden van mijn Leaf (1 fase) in eilandmodus mogelijk zolang er niet teveel onbalans is tussen de fasen. In de praktijk dus rond de 3 kW aan laadvermogen als de andere fasen niet echt belast worden? Dus maar aan de granny lader voor de zekerheid? 8)

De WP zit in ieder geval op drie fasen en trekt maar 2.5 kW totaal, dus ik neem aan dat dat een goede verdeling van de belasting is als deze draait.
Als je de nieuwe SolarEdge EV lader hebt kan je prima 1 fase laden… dat gaat nog primader…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
In de gelinkte datasheet staat toch echt max 3,3 kW per fase. Het is wel zo dat het net dit kan compenseren. Maar zoals ook hiervoor al opgemerkt, het maakt wel uit in eilandbedrijf, dan is het maximum echt maar 3,3 kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Sportmind schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Maar als ik het goed begrijp is het laden van mijn Leaf (1 fase) in eilandmodus mogelijk zolang er niet teveel onbalans is tussen de fasen. In de praktijk dus rond de 3 kW aan laadvermogen als de andere fasen niet echt belast worden? Dus maar aan de granny lader voor de zekerheid? 8)

Haha, de granny lader is wel maar 8A (1,7kW) of 10A (2,2kW) dus wel minder dan de 3,3 kW eerder genoemd, maar inderdaad.

Die WP is wel mogelijk een instinker, want een (relatief kleine) 3 fase WP heeft vaak wel een 1 fase compressor, en is dan dus effectief 1 fase voor je eilandbedrijf gezien. (De andere fasen worden dan gebruikt voor backupverwarming die je in principe nooit nodig hebt). Heb je die 2,5 kW gemeten of uit de specsheet? Hoe dan ook, die trekt hij dan waarschijnlijk uit 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik krijg (vind niet) niet echt helder wat de onbalans mag zijn.

Er mag blijkbaar wel onbalans zijn (5kW omvormer hier), maar de levering per fase zou niet veel hoger dan 8A mogen zijn. Alles over 1 fase mag ook niet, dat vindt de omvormer niet leuk en die stopt dan. In het datasheet van de backup interface staat dat ook niet. Het datasheet van de omvormer heeft het over anti-eilandbedrijf beveiliging, maar is daar ook niet duidelijk over.

Beste is blijkbaar een min of meer gelijke verdeling over de fases.

Bron: google en co-pilot (en beetje nadenken ;-) )

Edit: dus als ik alles uitzet, zou ik over 3 fases max 10kWh in de auto kunnen laden met iets van 6A per fase ;-)
Edit2: nu nog een backup interface

[ Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 29-08-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
janne_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:31:
Ik krijg (vind niet) niet echt helder wat de onbalans mag zijn.

Edit: dus als ik alles uitzet, zou ik over 3 fases max 10kWh in de auto kunnen laden met iets van 6A per fase ;-)
Wat/waarom wil je weten over de onbalans? Ik denk "onbalans" is in deze context alleen maar verwarrend? Tenminste, in context eilandbedrijf lijkt het mij meer een kwestie van: welke groepen zitten op welke fase, dus welke apparaten mag ik wel of niet tegelijk gebruiken omdat ik dan over die max per fase ga (in jouw geval 1,7 kW voor 5 kW omvormer, dat is dan 7,2A niet 8A maar oké).

Hierop voortbordurend: met die 1,7 kW kun je in eilandbedrijf dus geen vaatwasser, wasmachine, droger, quooker, 2 kW straalkachel enz. gebruiken. Maar wel lampen, TV, computer, spelconsole, koffie zetten, kookplaat (op lage vermogenstand) enz, dus ook veel wel. Dus zoals Miezie al meerdere keren opmerkte, verwacht er niet teveel van dan is het misschien toch oké.

Wat betreft edit, bedoel je, je trekt ongeveer 6A per fase uit het net? Om met 10kW te kunnen laden, en je omvormer levert zijn max 5kW, dan is dat ook 5kW uit het net dus dezelfde 7,2A als hierboven (bij 230V dan).

[ Voor 17% gewijzigd door mdvmine op 29-08-2025 09:56 . Reden: toevoegen, voortbordurend voor eilandbedrijf ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

mdvmine schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

In de gelinkte datasheet staat toch echt max 3,3 kW per fase. Het is wel zo dat het net dit kan compenseren. Maar zoals ook hiervoor al opgemerkt, het maakt wel uit in eilandbedrijf, dan is het maximum echt maar 3,3 kW per fase.
Je hebt gelijk. Naast een maximale onbalans van 3,33 kW tussen de fases is er inderdaad ook een maximum van 3333 W per fase. Per fase kan de SE10K dus maximaal 3333 Watt leveren (zowel in eiland bedrijf als on-grid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdH2OR6Lwd-iAiuPgzjKdix8WNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I8nLMKkk4fqwPwylq45pWLl.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
mdvmine schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Wat/waarom wil je weten over de onbalans? Ik denk "onbalans" is in deze context alleen maar verwarrend? Tenminste, in context eilandbedrijf lijkt het mij meer een kwestie van: welke groepen zitten op welke fase, dus welke apparaten mag ik wel of niet tegelijk gebruiken omdat ik dan over die max per fase ga (in jouw geval 1,7 kW voor 5 kW omvormer, dat is dan 7,2A niet 8A maar oké).

Hierop voortbordurend: met die 1,7 kW kun je in eilandbedrijf dus geen vaatwasser, wasmachine, droger, quooker, 2 kW straalkachel enz. gebruiken. Maar wel lampen, TV, computer, spelconsole, koffie zetten, kookplaat (op lage vermogenstand) enz, dus ook veel wel. Dus zoals Miezie al meerdere keren opmerkte, verwacht er niet teveel van dan is het misschien toch oké.

Wat betreft edit, bedoel je, je trekt ongeveer 6A per fase uit het net? Om met 10kW te kunnen laden, en je omvormer levert zijn max 5kW, dan is dat ook 5kW uit het net dus dezelfde 7,2A als hierboven (bij 230V dan).
Onbalans is het verschil tussen de fases. Een omvormer is gebouwd om symetrisch te leveren, en indien het grid er is, is dat geen probleem, het grid lost de onbalans op. De vraag is wat er gebeurt als 1 fase zeg8A vraagt en de andere 2 1A (beiden)...

Voor de edit...verschil kWh en kW ;-) Ik had het over kWh en jij over kW ;-). Kortom, niks uit het net maar alles uit de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bravo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Je hebt gelijk. Naast een maximale onbalans van 3,33 kW tussen de fases is er inderdaad ook een maximum van 3333 W per fase. Per fase kan de SE10K dus maximaal 3333 Watt leveren (zowel in eiland bedrijf als on-grid)
[Afbeelding]
1,6kW per fase klinkt wel heel weinig bij een 5kW omvormer. Als 2 fases wat lager zijn zou het ronde de 3.2 kunnen worden zo te lezen.

Blijft een kwestie van met beleid afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
janne_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Onbalans is het verschil tussen de fases. Een omvormer is gebouwd om symetrisch te leveren, en indien het grid er is, is dat geen probleem, het grid lost de onbalans op. De vraag is wat er gebeurt als 1 fase zeg8A vraagt en de andere 2 1A (beiden)...

Voor de edit...verschil kWh en kW ;-) Ik had het over kWh en jij over kW ;-). Kortom, niks uit het net maar alles uit de accu.
Het ligt eraan hoe de 3 fase 5 kW omvormer intern ontworpen is. Maar het simpelste om erover na te denken is het eigenlijk 3x 1-fase 1,7 kW omvormers zijn. 3 fase omvormers zijn typisch ook duurder dan hetzelfde vermogen 1-fase. Met een omvormer per fase in feite, dan is onbalans geen probleem, tot aan het maximum gevraagd vermogen per fase.

Ah je bedoelde uit de accu de auto laden, ja dat kan zeker het minimum vermogen om de auto te laden is inderdaad 3x6A op 3 fasen dus dat gaat net. Blijft er niet veel vermogen over verder ;). Als je dit in eilandbedrijf bedoelt, moet niet de koelkast aanspringen of iets dergelijks. (Overigens gaat zelfs zonder auto laden dan bijv koffiezetapparaat + koelkast springt aan ook al interessant worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
janne_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:05:
[...]
1,6kW per fase klinkt wel heel weinig bij een 5kW omvormer. Als 2 fases wat lager zijn zou het ronde de 3.2 kunnen worden zo te lezen.
Die 3,3 kW per fase geldt voor de 10 kW omvormer. Bij andere omvormers is alles navenant lager of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

janne_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Blijft een kwestie van met beleid afnemen.
5 kW over 3 fases is gewoon heel erg weinig, namelijk 1,67 kW per fase. Daar kun je nog geen waterkoker of koffiezetapparaat mee laten lopen, ook geen vaatwasser of wasmachine.
Dus als je geen grid aansluiting hebt met een 5kW 3-fase omvormer, dan kun je de lampen aan doen, de koelkast/vriezer koud houden, wat stofzuigen en dan houdt het zo ongeveer wel op.

Geen goede omvormer als je bij een stroomstoring gewoon wil doorleven, dan is een 3-fase 10 kW omvormer zo ongeveer het minimum.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Vandaar de onbalans per fase. In het gedeelde datasheet hierboven blijkt dat bij een 5kW omvormer de onbalans 1,6kW mag zijn, dus 1 fase kan 3.2kW leveren als de andere 2 onder of rond de 1 blijven.

Maar dat verklaart meteen dat bij het aanspringen van een Qooker zoals eerder vermeld, je al snel een probleem hebt/kunt hebben. Een ijskast en een diepvries zal normaal wel gewoon doordraaien. Zaak is denk ik wel drogers/wasmachines ed heel gereguleerd (of niet) aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
mdvmine schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Die 3,3 kW per fase geldt voor de 10 kW omvormer. Bij andere omvormers is alles navenant lager of hoger.
Mijn data komt uit de datasheet hierboven. 1.6 symmetrisch met een max onbalans van 1.6.

Laat me wel denken in hoeverre een backupinterface veel toevoegt. Wellicht alleen wat adapters en dieprvries/ijskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Laatst online: 03-09 18:27
Vraagje, als ik panelen met een hoger vermogen/voltage aan de string toevoeg met compatiblle optimizers. Word het vermogen van de hogere panelen dan volledig benut?

Ik heb nu een flink aantal 340wP panelen op m'n dak liggen en heb op m'n schuur een aantal losse 500wP panelen liggen op een aparte inverter. Nu ik een zwaardere 3-fase inverter heb, wil ik deze eigenlijk op dezelfde string gooien.

Als ik een setje hogere+inter-compatible optimizers toevoeg, worden de 500wP panelen dan volledig benut? Of worden deze gelimiteerd naar het voltage+vermogen van de lagere panelen die aan de string+optimizers hangen?

In theorie weet ik dat de optimizers dit zouden moeten afvangen, maar ik weet dus niet of de andere optimizers zonder problemen met het hogere voltage van de nieuwere panelen meegaan als dat er qua input van de oude panelen nooit in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Wunk schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:28:
Vraagje, als ik panelen met een hoger vermogen/voltage aan de string toevoeg met compatiblle optimizers. Word het vermogen van de hogere panelen dan volledig benut?

Ik heb nu een flink aantal 340wP panelen op m'n dak liggen en heb op m'n schuur een aantal losse 500wP panelen liggen op een aparte inverter. Nu ik een zwaardere 3-fase inverter heb, wil ik deze eigenlijk op dezelfde string gooien.

Als ik een setje hogere+inter-compatible optimizers toevoeg, worden de 500wP panelen dan volledig benut? Of worden deze gelimiteerd naar het voltage+vermogen van de lagere panelen die aan de string+optimizers hangen?

In theorie weet ik dat de optimizers dit zouden moeten afvangen, maar ik weet dus niet of de andere optimizers zonder problemen met het hogere voltage van de nieuwere panelen meegaan als dat er qua input van de oude panelen nooit in gaat.
Hangt ook van de optimizers af. Als de top van de optimizer 60v is b.v. zit je al snel aan aftopping. Ik voor mij zou kijken wat voor optimizers je er in hebt zitten. Mijn ervaring is als de optimizers 'te klein' zijn qua afgifte t.o.v. het vermogen van de zonnepanelen je al snel op aftopping zit.
Persoonlijk zou ik in dit geval alle optimizers vervangen door optimizers met een hogere top spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bravo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

5 kW over 3 fases is gewoon heel erg weinig, namelijk 1,67 kW per fase. Daar kun je nog geen waterkoker of koffiezetapparaat mee laten lopen, ook geen vaatwasser of wasmachine.
Dus als je geen grid aansluiting hebt met een 5kW 3-fase omvormer, dan kun je de lampen aan doen, de koelkast/vriezer koud houden, wat stofzuigen en dan houdt het zo ongeveer wel op.

Geen goede omvormer als je bij een stroomstoring gewoon wil doorleven, dan is een 3-fase 10 kW omvormer zo ongeveer het minimum.
Met een 10kW zal je ook beperkingen hebben…

Ik durf wel te stellen dat als je faseverdeling correct is je met de 5kW zo goed als door kan leven. Zeker als je ook nog eens gebruik maakt van fatsoenlijke krachtstroom aansluitingen zoals een juiste kookgroep. Op een stopcontact zit maximaal 3600watt ongeveer. Je moet je best doen, wil de onbalans niet toereikend zijn…

Ik ging uit van de accu, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Met een 10kW zal je ook beperkingen hebben…

Ik durf wel te stellen dat als je faseverdeling correct is je met de 5kW zo goed als door kan leven. Zeker als je ook nog eens gebruik maakt van fatsoenlijke krachtstroom aansluitingen zoals een juiste kookgroep. Op een stopcontact zit maximaal 3600watt ongeveer. Je moet je best doen, wil de onbalans niet toereikend zijn…
en @janne_nl : Ik weet het niet zeker, maar ik lees dat de 5kW omvormer max 1,67 kW per fase kan leveren. De maximale onbalans slaat in dit geval als een tang op een varken (en zette mij in eerste instantie ook op het verkeerde been). Als op fase 1 1,67 kW wordt geleverd, mag de onbalans maximaal 1,67 kW zijn. Met een max van 1.67 per fase houdt dat realistisch in dat het geleverde vermogen op fase 2 en 3 tussen de 0 en 1,67 kW per fase moet zijn.
Niet dat je op fase 2 3,33 kW kunt afnemen, want dat kan de omvormer helemaal niet leveren op 1 fase...

Voor de 10kW versie: 1,67 -> 3,33 en 3,33 -> 6,76.
Dus nee, een quooker blaast een 5 kW er direct uit, net zoals een regulier koffieapparaat, vaatwasser, wasmachine of waterkoker. Je zult de campingversies uit de camper/berger moeten halen om dat comfort te kunnen genieten.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Het prijsverschil tussen de 5 en 10k is ook niet heel groot. Persoonlijk zou ik altijd voor een 10k gaan met backup. UPSje achter de router spullen en het werkt echt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
mdvmine schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Die WP is wel mogelijk een instinker, want een (relatief kleine) 3 fase WP heeft vaak wel een 1 fase compressor, en is dan dus effectief 1 fase voor je eilandbedrijf gezien. (De andere fasen worden dan gebruikt voor backupverwarming die je in principe nooit nodig hebt). Heb je die 2,5 kW gemeten of uit de specsheet? Hoe dan ook, die trekt hij dan waarschijnlijk uit 1 fase.
Die 2.5 kW max is wat ik bij SWW zie via Homewizard en CT klem van het Myenergi systeem (laadpaal). Verwarming van het huis is steady op 1.8 kW max als ie in de nacht draait. Het scheelt wel dat het een warmtepomp met bodembron is icm een sterk geïsoleerd huis (wanden Rc > 6) . Of het nou buiten 10 graden is of het vriest, er wordt eigenlijk nooit veel meer vermogen gevraagd maar alleen wat vaker gedraaid.

Sinds kort heb ik ook 3 fase inzicht in mijn Homewizard, dus ik zal snel eens inzien hoeveel fasen er aangesproken worden als de WP in bedrijf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

silvester6 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:05:
Het prijsverschil tussen de 5 en 10k is ook niet heel groot. Persoonlijk zou ik altijd voor een 10k gaan met backup. UPSje achter de router spullen en het werkt echt perfect
Het maakt ook duidelijk dat je voor serieus eilandbedrijf ook een mooie hoeveelheid panelen mag hebben lijkt me. Hier draait de 10kW, omdat de wattpieks dat ook verantwoorden… als opstartspanningen enzo niet verschillen lijkt mij de 10 het verstandigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
silvester6 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:05:
UPSje heb ik al jaren voor mijn pc´s, router en nas.

Ik denk dat een 10kW omvormer niet meer start als ik de huidige 5kW vervang. Of zie ik dat verkeerd. Ik heb 21 panelen, waarvan 12 dik 10jaar oud.
Krijg ik dat uberhaupt aan de gang? Andere optimizers? Die 12 panelen vervangen door nieuwem die al snel 100 tot 200 watt per paneel meer zullen opbrengen?

Ijskasten en diepvriezen zijn veel minder van het pieken, die zullen wel blijven draaien op 1,6kW per fase. Mijn continu vermogen in de nacht komt nooit boven de 200 uit. Dat zegt natuurlijk weinig over pieken.

Wellicht eens met mijn installateur over filosoferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
janne_nl schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

UPSje heb ik al jaren voor mijn pc´s, router en nas.

Ik denk dat een 10kW omvormer niet meer start als ik de huidige 5kW vervang. Of zie ik dat verkeerd. Ik heb 21 panelen, waarvan 12 dik 10jaar oud.
Krijg ik dat uberhaupt aan de gang? Andere optimizers? Die 12 panelen vervangen door nieuwem die al snel 100 tot 200 watt per paneel meer zullen opbrengen?

Ijskasten en diepvriezen zijn veel minder van het pieken, die zullen wel blijven draaien op 1,6kW per fase. Mijn continu vermogen in de nacht komt nooit boven de 200 uit. Dat zegt natuurlijk weinig over pieken.

Wellicht eens met mijn installateur over filosoferen.
Solaredge start op basis van voldoende actieve optimizers. Dat aantal is voor een 5kW en 10kW zelfde. Al zal de efficiëntie van de 10kW lager zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 18:36
Ik gebruik momenteel een SolarEdge omvormer (SE6K) in combinatie met Modbus en de integratie “SolarEdge Modbus Multi” in Home Assistant. Dit werkt probleemloos.

Aankomende woensdag wordt de installatie uitgebreid met een nieuwe SolarEdge omvormer, een inline meter en een thuisaccu (één toren met 2 modules, totaal 9,6 kWh).

Waar moet ik rekening mee houden om er zeker van te zijn dat de gegevens ook in de toekomst beschikbaar blijven in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

UlrichT schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:54:
Ik gebruik momenteel een SolarEdge omvormer (SE6K) in combinatie met Modbus en de integratie “SolarEdge Modbus Multi” in Home Assistant. Dit werkt probleemloos.

Aankomende woensdag wordt de installatie uitgebreid met een nieuwe SolarEdge omvormer, een inline meter en een thuisaccu (één toren met 2 modules, totaal 9,6 kWh).

Waar moet ik rekening mee houden om er zeker van te zijn dat de gegevens ook in de toekomst beschikbaar blijven in Home Assistant?
Geen idee, even een backup maken voordat je de integratie zijn werk laat doen… (nieuwe componenten toevoegen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Inmiddels heb ik vannacht alles geïnstalleerd. Wat een klus was dat in de meterkast om alles om te gooien. Ik heb 10 mm² gebruikt. Maar ik heb iets verkeerd ingesteld staan ergens denk. Kan iemand hiermee helpen?
SolarEdge Home Inline 3 fase Meter heb ik direct na de hoofdschakelaar geïnstalleerd. Vanuit daar pas naar de groepenkast. Ook op de bovenkant van de SolarEdge Home Inline Meter zit de omvormer SolarEdge Home Hub op aangesloten. De SolarEdge Home Batterij 9.2kWh zit op de omvormer. Alles is geactiveerd en ook in de SetApp te zien. Ook in mijn monitoring overzicht zie ik alles netjes staan.

In de SetApp heb ik de Inline Meter gezet op Export + Import en AC-netverbinding op boven.
Dan onder Power Manager en energiebeheer had ik Eigenverbruik maximaliseren ( zogenaamd groen) gekozen maar de batterij werd gelijk midden in de nacht van 60% naar 100% opgeladen. Nu met daglicht gaat de batterij ineens ontladen op vol vermogen terwijl de zonnepanelen ook actief zijn. Snel weer ingelogd via de setapp als installateur en gezet op Time of Use (ToU). Ontladen is gelijk opgehouden.
Maar nu wordt de batterij weer op vol vermogen van het net opgeladen. Maar als dat voltooid is begint weer het ontladen. Verwarrend dit. Niet alleen op zonnepanelen stroom ook al is deze nog zwak. Dit is allesbehalve zuinig allemaal.

Wat ik wil is met zonnestroom overdag opladen en in de avond en nacht de stroom van de batterij gebruiken. Indien de batterij niet is opgeladen door een regenachtige dag dan mag deze in de nacht opgeladen worden door het net.
Bedankt alvast.

ps. Batterij was net weer opgeladen en gaat gelijk daarna ontladen. Terugleveren op het net. Maar alles met vol vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp04cLGha2Nf1Ym3HX5H-wCHwlU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1OMRfkoPgOvuckWMHgOkvp0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvmLPbEUK2KrlFvG4ka53xFX1QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyEaXRJJPyrZdUq3Cqe8a7Vr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqZdyq3ic2D2drXaqlGB2TZuCDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOmo2kvcUx27JeutMoOAkZYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm3QUwnNYfYYtWQ2tpyQneGBnKw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uiwto5IESdM7lSvqSngxmPQw.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draconian op 31-08-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
Draconian schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:43:
Ook op de bovenkant van de SolarEdge Home Inline Meter zit de omvormer SolarEdge Home Hub op aangesloten.
Kunnen we starten met een schema?
Hoe heb je alles precies aangesloten?

Ik neem aan dat je nog een beveiliging tussen de omvormer en de inline meter hebt gezet.
Maar dat je dus de net aansluiting aan de onderkant hebt en dat je dan van de bovenkant van de inline meter naar de groepen verdeling gaat.
In de SetApp heb ik de Inline Meter gezet op Export + Import en AC-netverbinding op boven.
Hier heb je het dan verkeerd ingesteld als ik je eerste stuk goed begrepen heb.
Je moet AC-netverbinding op onder zetten.

Maar! Laten we beginnen met een schema hoe dat je e.e.a. hebt geïnstalleerd.

Overigens, als je dit verkeerd om hebt gezet verklaard het waarom de batterij net andersom werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Nick v D schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Kunnen we starten met een schema?
Hoe heb je alles precies aangesloten?

Ik neem aan dat je nog een beveiliging tussen de omvormer en de inline meter hebt gezet.
Maar dat je dus de net aansluiting aan de onderkant hebt en dat je dan van de bovenkant van de inline meter naar de groepen verdeling gaat.

[...]

Hier heb je het dan verkeerd ingesteld als ik je eerste stuk goed begrepen heb.
Je moet AC-netverbinding op onder zetten.

Maar! Laten we beginnen met een schema hoe dat je e.e.a. hebt geïnstalleerd.

Overigens, als je dit verkeerd om hebt gezet verklaard het waarom de batterij net andersom werkt.
Tekenen wordt nu een dingetje maar ik zal het uitleggen. In heb trouwens de instelling veranderd naar onder net via de setapp. Daar heb je gelijk in.

Stroom Westland Infra 3 x 25A -> Hoofdschakelaar 3 fase -> Solar Edge Inline Meter 3 fase -> groepenkast huishouden en kleine groepenkast apart voor de zonnepanelen. In de groepenkast zonnepanelen zit weer een aparte hoofdschakelaar, energiemeter voor de Toon(Eneco).
Nick v D schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb het net veranderd. Stond verkeerd inderdaad. Even weer testen.

Mag ik jou een hand geven? Dat was het. Voor de rest geen moeilijke instellingen. Ik moest de AC netverbinding op onder zetten en opgelost _/-\o_
Nu gewoon normaal opladen met alleen zonnestroom. Niets van het net plukken. Top 8)
Nog beter op instelling Eigen verbruik maximaliseren. De vaatwasser staat aan en dan springt even de batterij bij zodat je vrijwel niets van het net gaat afnemen. Dit is helemaal goud. Klaar voor 2027.

[ Voor 25% gewijzigd door Draconian op 31-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Bericht verwijderd. Alles werkt. Ook voorgaande jaren weer zichtbaar.

[ Voor 103% gewijzigd door Draconian op 31-08-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaiven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:46
Browny schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:44:
@jsiegmund
Op het intersolar salon 2024 in München is voor de driefasige omvormer een nieuwe batterij voor gesteld . Die is hoge spanning (niet meer 48volt) ,modulair opgebouwd, 4,4kwh groot per module en laad/ontlaadvermogen max 3,5kW per module.dwz 2 module dus laad/ontlaadvermogen van max7kw en opslagcapaciteit van 8,8kwh. Deze batterij gaat werken op de bestaande se..K als ook op de nieuwe 3fasige hybrid omvormer (home hub omvormer). Deze nieuwe hybride omvormer is op het salon ook voorgesteld geworden.
De vermoedelijk datum dat deze beide beschikbaar worden is 3de kwartaal 2025.
Is er ondertussen meer nieuws over die batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:51
kraaiven schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Is er ondertussen meer nieuws over die batterij?
Ben ik ook wel benieuwd naar, mijn Solaredge installateur wist van niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:57
@kraaiven
De nieuwe reeks Nexis batterij van SolarEdge is door SolarEdge aangegeven dat het nog volgens planning verloopt.
De juiste beschikbaarheid is nog niet aangegeven enkel dat ze tegen 4de kwartaal reeds commercieel beschikbaar wordt. Het kan wel zo zijn dat ze pas begin 2026 goed beschikbaar wordt. Er is echter nog niet officieel aangegeven wanneer ze beschikbaar wordt.
En wanneer de firmware wordt aangepast om te werken met de bestaande omvormers.
De nieuwe Nexis batterij zou voor 1 en 3 fasige omvormers zijn. zo wordt ze voorgesteld op de beurzen en bij de berichtgeving solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 21:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Browny schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:15:
@kraaiven
De nieuwe reeks Nexis batterij van SolarEdge is door SolarEdge aangegeven dat het nog volgens planning verloopt.
De juiste beschikbaarheid is nog niet aangegeven enkel dat ze tegen 4de kwartaal reeds commercieel beschikbaar wordt. Het kan wel zo zijn dat ze pas begin 2026 goed beschikbaar wordt. Er is echter nog niet officieel aangegeven wanneer ze beschikbaar wordt.
En wanneer de firmware wordt aangepast om te werken met de bestaande omvormers.
De nieuwe Nexis batterij zou voor 1 en 3 fasige omvormers zijn. zo wordt ze voorgesteld op de beurzen en bij de berichtgeving solaredge
Ben zeer benieuwd.
Ook hoe ze het offgrid voorstellen met de backup.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Browny
Hier een link naar de roadshow van SolarEdge .
In deze wordt gesproken over de bestaande batterij oplossing 1 en 3 fasige omvormers, op einde wordt de nieuwe Nexis omvormer en batterij reeks besproken.
Bij de home wave wordt als opmerking gegeven opslag gereed in afwachting van batterij.

[Video: https://8979728.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/8979728/SolarEdge%20Roadshow%202025%20Techniek%20Residentieel_NL.pdf]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Gisteren waren er negatieve tarieven (13:00-16:00) en volgens mij instellingen zou NRO aan moeten spreken. Dat gebeurde ook. Ik had alleen gehoopt/verwacht dat het huisverbruik ook gedekt zou worden door PV opwerk (NoM), maar ik zag dat alleen laden van de batterij de hoeveelheid PV opwek bepaalde.

In https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf pagina 6 wordt gesproken van "zero export". Het lijkt dus niet ook zero import te zijn. Weet iemand of het mogelijk is om zero import & export (dus nul op de meter) te krijgen met NRO?

Hier nog het grafiekje uit SE monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGIxr4zbmskCCiOKtVsIX597Uek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8twfCtvHxrMSXpgyPyOqtxI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Mag ik nog melden hoe geweldig deze setup is van Solar Edge? Dit is zo fantastisch. Vanochtend op kunnen laden met zonnestroom. Nu met de regen komt automatisch de thuisbatterij in werking. Afname net 0%. Meterkast ook gelijk maar even afgewerkt net. Totale investering Solar Edge hardware inclusief de hybride omvormer was 4340 euro ex BTW. Alles ex afgerekend. Maar wel alles zelf geïnstalleerd natuurlijk. Kosten van Westland Infra komen er nog bij (450 euro) om van 1 fase naar 3 fase te gaan en 2 x automaten 3 fase. 10m² draad had ik van mijn werk gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn0eotozEBBOtu6aoJkGb19TqSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5If4XHVVOuHXAgwiUzcWikYD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

845 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:19:
Gisteren waren er negatieve tarieven (13:00-16:00) en volgens mij instellingen zou NRO aan moeten spreken. Dat gebeurde ook. Ik had alleen gehoopt/verwacht dat het huisverbruik ook gedekt zou worden door PV opwerk (NoM), maar ik zag dat alleen laden van de batterij de hoeveelheid PV opwek bepaalde.

In https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf pagina 6 wordt gesproken van "zero export". Het lijkt dus niet ook zero import te zijn. Weet iemand of het mogelijk is om zero import & export (dus nul op de meter) te krijgen met NRO?

Hier nog het grafiekje uit SE monitoring:
[Afbeelding]
Ik herken deze bug ook. Het systeem moet het makkelijk kunnen: de batterij wordt wel geladen en afgetopt. Maar het is een bug zullen we maar zeggen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:53:
Bij de home wave wordt als opmerking gegeven opslag gereed in afwachting van batterij.
Dat geldt alleen voor de 3-fase Home Wave (m.u.v. de short string variant). Ik verwacht nog steeds steeds dat een native batterijoplossing (DC-gekoppeld) er niet gaat komen voor deze omvormers, zeker niet nu de nieuwe Nexislijn eraan komt.

De nieuwe Nexislijn is AC-integreerbaar in bestaande 3-fase Home Wave installaties. Dan kun je (tussen de regels door lezend) een 3-fase Home Wave omvormer hebben met panelen maar zonder batterij, en daarnaast een Nexisinstallatie met een 3-fase omvormer met batterij maar zonder panelen. De SolarEdge software regelt dan de samenwerking. Dat laatste heb je niet out of the box met een AC-geïntegreerde third party batterijoplossing.
De nieuw Nexislijn ziet er puik uit. SolarEdge maakt hier een cruciale stap: één batterij voor 1-fase en 3-fase. Nexis omvormers en Nexis batterijen zijn zo te zien alleen compatibel met elkaar ("Retrofit bestaande systemen met AC-koppeling"). Ik ben benieuwd wat de datasheets ons gaan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Heeft wel wat weg van het zonneplan spul, die nieuwe lijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Maar zijn zo een vloerstandaard en topcover nu echt nodig?
Ik heb dus 2 batterijen op elkaar staan en alles werkt perfect alleen net niet genoeg ruimte om naar achter te schuiven door de bovenkant wat los erop geschroefd zit. De gas soloketel moet uiteindelijk weg want gas gebruik ik niet meer. Elektrisch verwarmen is goedkoper dan met gas helaas (split airco). Maar de batterijen zouden ernaast kunnen staan. De vloerstandaard heb ik al de voetjes vanaf gehaald wat weer ongeveer 3cm scheelt. Maar de topcover is 11 cm hoog. Wel mooie afwerking maar de ruimte is beperkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfok-3nW-0fJ7WjEyk6LUSE7WfM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RdFIF3MEux4FqGjZ6X0EKAXu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:25:
Maar zijn zo een vloerstandaard en topcover nu echt nodig?
Ik heb dus 2 batterijen op elkaar staan en alles werkt perfect alleen net niet genoeg ruimte om naar achter te schuiven door de bovenkant wat los erop geschroefd zit. De gas soloketel moet uiteindelijk weg want gas gebruik ik niet meer. Elektrisch verwarmen is goedkoper dan met gas helaas (split airco). Maar de batterijen zouden ernaast kunnen staan. De vloerstandaard heb ik al de voetjes vanaf gehaald wat weer ongeveer 3cm scheelt. Maar de topcover is 11 cm hoog. Wel mooie afwerking maar de ruimte is beperkt.
[Afbeelding]
Het is m.i. puur esthetisch of om echt waterpas te zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel
Als je tussen de lijnen leest zie dan de laatste data bladeren van de 3 fasige home wave omvormer. Daar staat duidelijk batterij ready. In afwachting van beschikbare batterij verwacht Q4 van 2025 ( = nexis uitvoering).
Verwacht dat deze dc wordt aangesloten , deze zal waarschijnlijk een sturing hebben met dc-dc omvormer om zodoende te werken met verschillende omvormer types van 1 fasig en 3 fasig.
De Nexis batterij is ook gemaakt dat op deze de Nexis omvormer rechtstreeks kan worden opgebouwd.
Der is nergens gemeld dat deze bij de 3fasige home wave ac. gekoppeld zou zijn, SolarEdge gaat prak dat ze een dc oplossing hebben voor hun omvormer batterij koppeling en verwacht het ook voor hun 3f home wave omvormer.
Maar voor nu is het nog wat onduidelijk. Zodra ze beschikbaar wordt zullen we waarschijnlijk meer weten .

[ Voor 6% gewijzigd door Browny op 01-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Miezie schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:38:
[...]

Het is m.i. puur esthetisch of om echt waterpas te zetten…
Dan van de week eraf halen en ernaast schuiven. Beter gezicht.
Dit is toch goud. Ik snap niet dat mensen zonder thuisaccu maar klagen over niet rendabel en onzin.
Kijk eens hoe mooi. Helemaal geen gebruik van het net vanaf gisteren. Puur zonnestroom en thuisbatterij. Straks meer zon en dan volgas weer opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vespMtu6S6PwILaPRhOZHI61ATk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lahzqSpjQlEQe3hdT8EQxz9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Browny schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:55:
@ZwarteIJsvogel
Als je tussen de lijnen leest zie dan de laatste data bladeren van de 3 fasige home wave omvormer. Daar staat duidelijk batterij ready. In afwachting van beschikbare batterij verwacht Q4 van 2025 ( = nexis uitvoering).
Verwacht dat deze dc wordt aangesloten , deze zal waarschijnlijk een sturing hebben met dc-dc omvormer om zodoende te werken met verschillende omvormer types van 1 fasig en 3 fasig.
De Nexis batterij is ook gemaakt dat op deze de Nexis omvormer rechtstreeks kan worden opgebouwd.
Der is nergens gemeld dat deze bij de 3fasige home wave ac. gekoppeld zou zijn, SolarEdge gaat prak dat ze een dc oplossing hebben voor hun omvormer batterij koppeling en verwacht het ook voor hun 3f home wave omvormer.
Maar voor nu is het nog wat onduidelijk. Zodra ze beschikbaar wordt zullen we waarschijnlijk meer weten .
AC voor oude hardware en DC voor nieuwe hardware en dan een softwarematige nette aansturing lijkt mij technisch gezien een logischere oplossing... maar we gaan het meemaken :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:06:
[...]

Dan van de week eraf halen en ernaast schuiven. Beter gezicht.
Dit is toch goud. Ik snap niet dat mensen zonder thuisaccu maar klagen over niet rendabel en onzin.
Kijk eens hoe mooi. Helemaal geen gebruik van het net vanaf gisteren. Puur zonnestroom en thuisbatterij. Straks meer zon en dan volgas weer opladen.

[Afbeelding]
Jij en ik hebben gewoon een ander beeld bij rendement ;). Ben het 100 punten met je eens, maar op een huis moet alles terugverdiend worden... let er maar eens op :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
Ik heb nu circa 1,5 jaar de combi 3500HD Wave en ivm het DC verhaal de 10 kWh accu, en meer dan tevreden, tja eenmalig investeren.
De omvormer met panelen sinds april 2019.
En sinds half maart geen energie meer vanuit het net benodigd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
dinandus schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:03:
Ik heb nu circa 1,5 jaar de combi 3500HD Wave en ivm het DC verhaal de 10 kWh accu, en meer dan tevreden, tja eenmalig investeren.
De omvormer met panelen sinds april 2019.
En sinds half maart geen energie meer vanuit het net benodigd
Ik heb me net een derde Solaredge Home batterij laten aansmeren. Subsidie/korting vanuit Solar Edge is dan 1500 euro in plaats van 1000 bij 2 batterijen. Dus straks 3 x Solaredge Home batterijen. In 2027 hoef ik dan niets meer te investeren.
Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.