Miezie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:39:
[...]
Welk rekenvoorbeeld bedoel je? In de app? Die klopt… als het getal positief is wat je krijgt dan moet SolarEdge jou BTW betalen… maar of je dat nou wel of niet invult, die BTW, dat maakt voor het handelsbesluit niet uit. Dat weten ze bij SolarEdge ook. De BTW wordt altijd over een hele factuur berekend, dus kopen en verkopen van de stroom doe je ex BTW. Als je het invult doe je het bij zowel import als export wel of niet, zorg dat het gelijk is.
En qua rekenen met BTW, doe eens op de rekenmachine -1+21%… en -1+-21%… 👍
Nogmaals, ik ben geen rekenwonder. Het enige dat ik wil is dat de prijzen in de Monitoring app overeen komen met wat ik zie in de Tibber app en wat ik betaal. En het is dus van belang voor hoe de omvormer zich gedraagt.
Als ik in de monitoring app bij 'Import Aanvullende kosten' de Tibber kosten invul, € 0,122 en 21% BTW dan zegt de 'tariefcalculator' een totaalprijs voorbeeld van
€ 0,371. Dit kan ik op geen enkele manier reproduceren bij de 'Export'.
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € 0,122 en 21% in dan zegt de som
€ 0,05
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 21% in dan zegt de som
€ 0,243
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 0% in dan zegt de som €
0,307
Die laatste komt dus het meest dicht in de buurt van de € 0,371. Ga ik aan de € 0,122 zitten schroeven dan klopt het ook niet.
Je zou zeggen "Waarom überhaupt die aanvullende prijzen invullen? Laat die gewoon op 0 staan!" Dit gaat ook niet werken. Zie hier het antwoord van Tibber op mijn vraag wanneer mijn stroomprijs echt negatief is:
Hoi,
Bedankt voor je bericht.
Vanwege de salderingsregeling in Nederland hangt het af van je situatie bij welke negatieve beursprijs het voor jou echt negatief is.
- Heb je meer verbruik dan teruglevering op jaarbasis? Dan krijg je over al je teruggeleverde zonne-energie de energiebelasting, inkoopkosten en de btw over deze kosten vergoed. De prijzen zijn dan negatief als de kale beursprijs lager is dan -€ 0,1068.
- Heb je meer teruglevering dan verbruik? Dan zijn de prijzen negatief als de kale beursprijs lager is dan -€ 0,0248.
Je kunt de kale beursprijs zien door het schuifje bij "belasting en inkoopvergoeding" uit te zetten.
Dus zou je overal 0 invullen en met de kale beursprijzen werken, dan kan ik mij bedenken dat jouw omvormer eerder uitschakelt bij negatief tarief (als je dat aan hebt staan). Want de kale beursprijs kan negatief zijn, maar door de Tibber aanvulling en BTW krijg ik tot € -0,1068 evengoed geld voor mijn teruggeleverde stroom.
En dan nog even een over wat je hier zegt:
maar of je dat nou wel of niet invult, die BTW, dat maakt voor het handelsbesluit niet uit. Dat weten ze bij SolarEdge ook. De BTW wordt altijd over een hele factuur berekend, dus kopen en verkopen van de stroom doe je ex BTW.
Zou je dan bij Import € 0,122 en 0% BTW moeten gebruiken en bij Export € -0,122 en 0% BTW? Is dat dan de juiste koers? Dan komen alleen in de 'Weergave dagtarieven' de bedragen weer niet overeen met wat ik in de Tibber app zie.
Snap je mijn dilemma?
Screenshots van de aanvullende kosten in de SolarEdge Monitoring app. 1e afbeelding is Import, 3 overige zijn de Export met verschillende bedragen als voorbeeld:
[
Voor 0% gewijzigd door
jrebergen op 21-08-2025 20:44
. Reden: Aanvulling tekst ]