Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:01

Bravo

Second Best

janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:58:
En dat denk je omdat?

Denk je werkelijk dat dat niet werkt als je de backupinterface aankoppeld en in eiland mode gaat?

Ik neem aan dat je een aaname doet?

Wezenlijk duurder...ik schat zo'n 1000euro hardware en aansluiten.

Het is geen ups die online moet blijven. Hij schakeld in een paar seconden.
Er lopen hier 2 zaken door elkaar heen.
De eerste is de reactiesnelheid van de inverter om de nul te houden bij in/uitschakelen van apparaten in huis of meer/minder opwek. Wat ik lees is deze bij SolarEdge al best snel, waardoor jullie slechts 0,5 kWh per dag zien aan import. Dit is bij een on-grid situatie.

Als je off-grid (eiland bedrijf) werkt, dan moet de inverter ook reageren, maar door de vertraging (die je ook bij on-grid ziet) zal het voltage iets dippen/pieken voordat de inverter weer het goede vermogen levert (want het grid kan niet ondersteunen). Bij 'vervelende' gebruikers kan dit vermogen zo groot zijn zoals hierboven al genoemd dat je een piekspanning of juist een te laag voltage krijgt met schade aan je andere apparatuur.

De tweede is de reactietijd om te schakelen bij het wegvallen van het grid. Bij SolarEdge is dit enkele seconden, bij enkele andere systemen is dit milliseconden. Het verschil tussen een knipperende lamp en het uitvallen van alle apparatuur die continu stroom gebruiken (netwerkrouter/switch, iot, NAS) of niet eens merken dat er omgeschakeld is.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Reken er maar op dat een nas ook uutvalt bij enkele miliseconden onderbreking. Daar is meer voor nodig dan snel schakelen.

De voeding van de nas zou dan altijd uit de batterij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Bravo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Er lopen hier 2 zaken door elkaar heen.
De eerste is de reactiesnelheid van de inverter om de nul te houden bij in/uitschakelen van apparaten in huis of meer/minder opwek. Wat ik lees is deze bij SolarEdge al best snel, waardoor jullie slechts 0,5 kWh per dag zien aan import. Dit is bij een on-grid situatie.

Als je off-grid (eiland bedrijf) werkt, dan moet de inverter ook reageren, maar door de vertraging (die je ook bij on-grid ziet) zal het voltage iets dippen/pieken voordat de inverter weer het goede vermogen levert (want het grid kan niet ondersteunen). Bij 'vervelende' gebruikers kan dit vermogen zo groot zijn zoals hierboven al genoemd dat je een piekspanning of juist een te laag voltage krijgt met schade aan je andere apparatuur.

De tweede is de reactietijd om te schakelen bij het wegvallen van het grid. Bij SolarEdge is dit enkele seconden, bij enkele andere systemen is dit milliseconden. Het verschil tussen een knipperende lamp en het uitvallen van alle apparatuur die continu stroom gebruiken (netwerkrouter/switch, iot, NAS) of niet eens merken dat er omgeschakeld is.
Ter aanvulling. Het gaat er ook om wat je verwacht bij eilandbedrijf. Bij een stroomstoring weet je over het algemeen niet wanneer de stroomlevering weer hersteld zal zijn.
De meeste mensen zullen dan dus de resterende accu capaciteit gaan rantsoeneren. De sauna of 2kW door de beregeningspomp laten trekken zoals eerder hier genoemd zal voor de gem Nederlander niet echt als een zinvol gebruik van de accu in eilandbedrijf gezien worden.
De meeste mensen die zo’n backup aanschaffen willen dat basale verlichting blijft werken, het eten in vriezer en koelkast niet bederft, het huis enigszins comfortabel blijft qua warmte en evt iets kunnen koken. Zeker in de winter gaat de accu niet echt aangevuld worden dus zul je zuinig moeten doen.
Dat kan over het algemeen uitstekend met een hybride omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:01

Bravo

Second Best

janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:32:
Reken er maar op dat een nas ook uutvalt bij enkele miliseconden onderbreking. Daar is meer voor nodig dan snel schakelen.

De voeding van de nas zou dan altijd uit de batterij moeten komen.
Bij ons 50 Hz netwerk hebben we eigenlijk iedere 10 milliseconden een moment dat we geen stroom hebben, de fase gaat dan door de 0. Gelukkig kunnen onze (AC) apparaten daar prima tegen.

Wat ik online vind is dat reactietijden van <20 ms voldoende zijn om de apparatuur online te houden, dat wordt geleverd door systemen van Victron, Anker, Tesla en anderen. Dan blijft je NAS vrolijk werken.
Bij de <3 seconden (niet milliseconden) van SolarEdge valt de boel even uit.

Aanvullend op @THM0 : Met de hoeveelheid werkzaamheden aan het stroomnetwerk wordt hier regelmatig de stroomlevering (even) onderbroken. Je krijgt netjes een melding vooraf en het duurt geen uren, maar is wel irritant als je thuis (online) aan het werk bent.

[ Voor 11% gewijzigd door Bravo op 12-08-2025 16:15 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Dat is een hele concrete samenvatting: met een hydride omvormer, 'niet al te speciaal', houd je maar pakweg 0,5kWh verbruik / teruglevering per dag over. Met verbetering daarvan, ga je als fabrikant geen toeters en bellen kunnen verkopen.

Daarom is een installatie die net zo makkelijk in eilandbedrijf verder gaat ook wezenlijk duurder en dus veel minder vaak verkocht.
Dat is een ontwerpkeuze van de back-up interface…. Niet zozeer of het moeiteloos over gaat en wat dat weer impliceert voor accu’s en interfacing naar het net toe. De installatie gaat hier in 3 seconden over naar eilandbedrijf, die 3 seconden vind ik persoonlijk helemaal prima…. Meer is ook niet zo nodig.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:32:
Dat is een ontwerpkeuze van de back-up interface….
Het verband wat jij ziet ontgaat mij.
Maar dit vind ik wel reuze interessant om te weten:
Niet zozeer of het moeiteloos over gaat en wat dat weer impliceert voor accu’s en interfacing naar het net toe. De installatie gaat hier in 3 seconden over naar eilandbedrijf, die 3 seconden vind ik persoonlijk helemaal prima…. Meer is ook niet zo nodig.
Je hebt met SE dus geen UPS? De stroom valt 3 seconden lang uit?

En je kunt dan terug ook niet naadloos overschakelen, vermoed ik? (Geen automatische synchronisatie?)

(Indien ik dat goed begrijp: dat is voor mij niet acceptabel. Dan ligt SE definitief uit de overwegingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Het verband wat jij ziet ontgaat mij.
Maar dit vind ik wel reuze interessant om te weten:

[...]

Je hebt met SE dus geen UPS? De stroom valt 3 seconden lang uit?

En je kunt dan terug ook niet naadloos overschakelen, vermoed ik? (Geen automatische synchronisatie?)

(Indien ik dat goed begrijp: dat is voor mij niet acceptabel. Dan ligt SE definitief uit de overwegingen.)
Het is geen UPS. De backup interface ontkoppelt je hard van het net met een schakeling, zoals het hoort en doet enkel dat. Dat doe je in de meterkast, tussen de groepenkast en de hoofdzekeringen in. Daarmee is ook de aarding van belang, die moet de grond in…

Dat zou ook vast in een UPS opzet kunnen… maar of dat dan voldoet aan de veiligheidseisen… dat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat dat niet kan en dat je overal een harde ontkoppeling moet realiseren voordat je over gaat op de accu… dat is veilig voor de andere kant. Een UPS functie is dat typisch niet (zoals ik het ken) bovendien is dat 1 richting en dan zal het ook _altijd_ leverend zijn aan je huis en heb je een best interessante set aan hardware nodig…

Wat trouwens een boeiend vraagstuk is bij de UPS functie is het koper tussen meterkast en accu’s en omvormers. Daar is nogal wat voor nodig om het netjes om te klussen…

Welk verband zie ik trouwens?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Als je UPS functionaliteit wil zul je moeten zorgen dat alles wat je in je huis naadloos van stroom wil voorzien achter een accu (UPS) zit die voldoende capaciteit heeft. Bv 3x25 A. Dan kom je in het professionele duurdere segment uit. Prima, maar niet het doel van de backup interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb nooit om een 'backup interface' gevraagd he, alleen of ik DC kon koppelen. Dat sommige mensen daar hun eigen wensen op plotten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:42:
Als je UPS functionaliteit wil zul je moeten zorgen dat alles wat je in je huis naadloos van stroom wil voorzien achter een accu (UPS) zit die voldoende capaciteit heeft. Bv 3x25 A. Dan kom je in het professionele duurdere segment uit. Prima, maar niet het doel van de backup interface.
Ik meen dat de Sigenstor wel naar eilandbedrijf kan zonder stroom onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
Nadat ik 2 defecte optimizers had eerder dit jaar, heeft nu mijn HD Wave omvormer het begeven.

Ik krijg vanuit SolarEdge een nieuwe opgestuurd want mijn installateur is failliet, maar ik heb bij het vervangen van mijn optimizers een installateursaccount aangemaakt, cursus doorlopen, en het lijkt me wel handig om de nieuwe omvormer in eigen beheer te hebben.

Hoe kan ik mijn eigen installatie overzetten naar mijn eigen installateursaccount?
Ik probeer dit Site Transfer formulier in te vullen, maar hij geeft elke keer aan dat mijn customer account nummer niet bestaat.

Ik heb een gewone gebruikersaccount, mijn installateursaccount, en in dat formulier op de ‘registreer hier’ knop gedrukt, daar mijn installateursaccount email ingevuld, onmiddellijk een klantnummer per mail gekregen maar als ik die invul, accepteert hij dat niet & kan ik de site transfer dus niet afmaken..

Iemand misschien nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:46:
Ik heb nooit om een 'backup interface' gevraagd he, alleen of ik DC kon koppelen. Dat sommige mensen daar hun eigen wensen op plotten..
Dat klopt. Je suggereert een behoefte voor een hoog voltage dat veel gebruik kan afdekken en daarna kwamen we somehow op eilandbedrijf e.d. uit. Niemand wil je een backupvoorziening aanpraten maar hoog voltage en DC koppeling is wel iets waar we je aanvullende inzichten op kunnen geven en redenen om het wel of niet te doen… dat is wat er gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

THM0 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Ik meen dat de Sigenstor wel naar eilandbedrijf kan zonder stroom onderbreking.
Ze zijn er geloof ik ook zeker die het heel snel kunnen, SolarEdge heeft het op < 3 seconden. Wat dat betekent? Geen idee… misschien is het wel heul kort ook in de praktijk… maar in edge cases 3 seconden… nog niet meegemaakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
thaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:18:
Nadat ik 2 defecte optimizers had eerder dit jaar, heeft nu mijn HD Wave omvormer het begeven.

Ik krijg vanuit SolarEdge een nieuwe opgestuurd want mijn installateur is failliet, maar ik heb bij het vervangen van mijn optimizers een installateursaccount aangemaakt, cursus doorlopen, en het lijkt me wel handig om de nieuwe omvormer in eigen beheer te hebben.

Hoe kan ik mijn eigen installatie overzetten naar mijn eigen installateursaccount?
Ik probeer dit Site Transfer formulier in te vullen, maar hij geeft elke keer aan dat mijn customer account nummer niet bestaat.

Ik heb een gewone gebruikersaccount, mijn installateursaccount, en in dat formulier op de ‘registreer hier’ knop gedrukt, daar mijn installateursaccount email ingevuld, onmiddellijk een klantnummer per mail gekregen maar als ik die invul, accepteert hij dat niet & kan ik de site transfer dus niet afmaken..

Iemand misschien nog tips?
In het Site Transfer formulier staat dit gewoon vermeld met een knop “Registreer hier”. Die al geprobeerd? Je moet daarmee een klantnummer aanvragen voor je gebruikersaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Ronald schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
@Wren Je gaat echt niet slechter worden van een HD Wave omvormer. Hij is veel kleiner (maar een fractie breder).

De SE3000 bij mijn pa start veel minder goed dan mijn SE5K... Ik heb nog nooit gehele dag uit gezien bij mij... in dezelfde tijd diverse dagen bij mijn pa zonder productie.

Ook start mijn systeem eerder en draait langer...

De systemen zijn verre van gelijk, maar mijn pa haalt een veel hoger percentage van Wp in de winter. Zijn panelen liggen veel beter voor die tijd van het jaar.
Kom ik hier toch nog even op terug. Omvormer ' kosteloos'. vervangen. Krijg ik een vaag mailtje van ze dat solaredge heeft geconstateerd dat er misschien iets is en dat er misschien wat onderdelen vervangen moeten worden, of ik even 200 euro wil betalen. Ik heb gereageerd dat ik wel graag wil weten waar ik voor zou moeten betalen, krijg ik een antwoord dat "De omvormer is defect en moet worden vervangen. Er vindt momenteel geen opwekking plaats."

Dus ik moet nu gaan betalen omdat de door hen opgedrongen nieuwe omvormer na twee maanden defect is... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 18:09

Crazy-

Best life ever

Wren schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Kom ik hier toch nog even op terug. Omvormer ' kosteloos'. vervangen. Krijg ik een vaag mailtje van ze dat solaredge heeft geconstateerd dat er misschien iets is en dat er misschien wat onderdelen vervangen moeten worden, of ik even 200 euro wil betalen. Ik heb gereageerd dat ik wel graag wil weten waar ik voor zou moeten betalen, krijg ik een antwoord dat "De omvormer is defect en moet worden vervangen. Er vindt momenteel geen opwekking plaats."

Dus ik moet nu gaan betalen omdat de door hen opgedrongen nieuwe omvormer na twee maanden defect is... :-(
Raar verhaal. Er zit 12 jaar garantie op. Punt.

Arbeid daarentegen kan eventueel tegen betaling wat je vaker ziet. Maar aangezien deze dus 2 maanden terug vervangen is; is de arbeid imho ook voor de installateur

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 13-08-2025 13:02 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 19:40
THM0 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 03:47:
[...]

In het Site Transfer formulier staat dit gewoon vermeld met een knop “Registreer hier”. Die al geprobeerd? Je moet daarmee een klantnummer aanvragen voor je gebruikersaccount.
Yes: ik krijg een mail met een customer number, maar als ik die vervolgens gebruik wilt het formulier niet verzonden worden, omdat het nummer niet zou bestaan.

Maakt het nog uit met welke account ik dat doe, de installateursaccount of mijn gewone eindgebruikersaccount?

/edit
Gelukt: ik moest kennelijk het customer number van mijn gewone gebruikersaccount gebruiken, niet van de installateursaccount.

[ Voor 10% gewijzigd door thaan op 13-08-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij vergoed Solaredge dat allemaal en isbhet je installateur duebgeld vraagt.

Hier in de laatelste 11jaar 3 keer een optimizer onder garantie vervangen, zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Gezien ontwikkelingen begint het steeds interessanter te worden om terug leveren te gaan voorkomen richting 2027. Heb 2 sets draaien: SolarEdge op de woning en Goodwe op de veranda, totaal 15,9kWp.
Beide zijn te beperken qua “export” zodat je effectief niets terug lever.

Bij Goodwe moet je 2 aders gebruiken voor de “RS485” communicatie, bij SolarEdge heb ik dit nog niet uitgezocht.

Vraag me alleen af: gaat dit niet conflicteren met elkaar als je hetzelfde probeer te bereiken met 2 losstaande systemen? Iemand concreet ervaring mee?

Voor nu kan ik de SolarEdge omvormer ook beperken in Home Assistant overigens. Al zal dat altijd wat na ijlen.
Gaat lekker druk worden in de meterkast met de CT klemmen. Heb al klemmen vanwege de laadpaal, straks ook voor beide omvormers? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
janne_nl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:32:
Volgens mij vergoed Solaredge dat allemaal en isbhet je installateur duebgeld vraagt.

Hier in de laatelste 11jaar 3 keer een optimizer onder garantie vervangen, zonder kosten.
Solaredge doet idd een bijdrage voor de installateur.
Maar deze omvormer is binnen 12 maanden stuk gegaan, dus mag aangenomen worden dat het defect al aanwezig was ten tijde van de aankoop/installatie. Dat is dus reparatie/ vervanging zonder bijkomende kosten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:20:
bij SolarEdge heb ik dit nog niet uitgezocht.
Modbus TCP vind ik veruit het makkelijkst
Vraag me alleen af: gaat dit niet conflicteren met elkaar als je hetzelfde probeer te bereiken met 2 losstaande systemen?
Als je wat probeert te bereiken?

Je hebt een externe regie nodig, ja. Als je ze elk verteld hoeveel minder het huishouden moet produceren, gaan ze beide 100% daarvan compenseren. En dus in een ping-pong omhoog en omlaag.
Voor nu kan ik de SolarEdge omvormer ook beperken in Home Assistant overigens. Al zal dat altijd wat na ijlen.
Gaat lekker druk worden in de meterkast met de CT klemmen. Heb al klemmen vanwege de laadpaal, straks ook voor beide omvormers? 8)7
Eh een hele massa klemmen heeft dus weinig zin. Je moet (bijv.) je HA snel genoeg zien te krijgen om 't goed te regelen. En die laadpaal moet daar ook in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gwaihir schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:05:
[...]

Modbus TCP vind ik veruit het makkelijkst

[...]
Je hebt een script draaien die opwek beperkt richting SolarEdge? Iedere seconde checken en x vermogen terug schroeven over verhogen?
Gwaihir schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:05:
Je hebt een externe regie nodig, ja. Als je ze elk verteld hoeveel minder het huishouden moet produceren, gaan ze beide 100% daarvan compenseren. En dus in een ping-pong omhoog en omlaag.
Hoe regel je dat in de praktijk? Want het ping-pong probleem had ik ook al in beeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:08:
Hoe regel je dat in de praktijk? Want het ping-pong probleem had ik ook al in beeld.
Zoals ik al zei: vanuit één regie punt, bijv. HA.

Als je HA van die snelle meting voorziet van je CT klemmen, dan kun je HA laten beslissen wat er moet gebeuren. Dus, bij overschot: laadpaal harder aan 't werk, eerste PV-installatie terugschroeven, tweede PV-installatie terugschroeven.

Afhankelijk van je slimme meter zijn CT klemmen wellicht heel niet nodig; sommigen leveren 1x per 10 seconden data, maar vele doen dat elke seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb seconden data inderdaad vanuit mijn slimme meter.
Wel een interessante om eens mee aan de gang te gaan!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tortelli schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:04:
Ik heb seconden data inderdaad vanuit mijn slimme meter.
Wel een interessante om eens mee aan de gang te gaan!
Voor je slimme meter kan je met een p1 meter uitlezen precies zien wat er gebeurt met import en export. In de modbus integraties met SolarEdge kan je op de watt nauwkeurig limiteren. Dit kan waarschijnlijk ook wel met je andere omvormer…

Maar wat doe je met allemaal CT-klemmen in je meterkast joh? De eerste die me dat zou verkopen (indien nodig voor een product) kan vertrekken…

• janne_nl
Pingpong zal wel meevallen. Als je een accu hebt regelt Solaredge zelf in milliseconden het verbruikt van en naar de accu bij

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:58

pvg

janne_nl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:29:
Pingpong zal wel meevallen. Als je een accu hebt regelt Solaredge zelf in milliseconden het verbruikt van en naar de accu bij
Nou… geen pingpong heen en weer, maar waarschijnlijk wel dat de solaredge batterij blijft leveren na een wolkje omdat zijn andere (goodwe) omvormer denkt dat er geen tekort is (omdat de SE batterij dat al aanvult).
Export limit, PV EV laden, EV load balancing en thuisaccu (ont-)laden zul je vanuit 1 centrale controller moeten aansturen, anders blijft het behelpen met soms vreemd, ongewenst gedrag.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Tortelli schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:20:
Gezien ontwikkelingen begint het steeds interessanter te worden om terug leveren te gaan voorkomen richting 2027. Heb 2 sets draaien: SolarEdge op de woning en Goodwe op de veranda, totaal 15,9kWp.
Beide zijn te beperken qua “export” zodat je effectief niets terug lever.

Bij Goodwe moet je 2 aders gebruiken voor de “RS485” communicatie, bij SolarEdge heb ik dit nog niet uitgezocht.

Vraag me alleen af: gaat dit niet conflicteren met elkaar als je hetzelfde probeer te bereiken met 2 losstaande systemen? Iemand concreet ervaring mee?

Wellicht zou je eens het EVCC Topic kunnen opzoeken.
Dat zal dan je centrale punt worden wat allen kan overzien en dan van daaruit kan regelen.
CT klemmen eruit en alles via de P1 meter of eventueel een solaredge inline meter (als je accu's hebt, heb je die meestal al) meten.
CT klemmen is maar een lapmiddel in mijn ogen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Mijn opmerking over CT klemmen was een mogelijk toekomst beeld, alleen de Zappi laadpaal draait momenteel met CT klemmen.
janne_nl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:29:
Dat lijkt mij het grootste nadeel van een systeem via iets als Home Assistant laten regelen: je bent nooit zo snel met bijsturen lijkt mij?

Meest ideale lijkt mij de omvormer op veranda vervangen door een hybride SolarEdge omvormer en daar een SolarEdge accu tegenaan knopen zodat opwek en accu's geregeld worden door 1 systeem.
Dan is alleen de laadpaal nog een potentieel "probleem" die je met HA kunt oplossen lijkt mij?

[ Voor 75% gewijzigd door Tortelli op 14-08-2025 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Roger Beurskens schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:04:
CT klemmen is maar een lapmiddel in mijn ogen.
Je weet dat er gewoon CT's in de (digitale) electriciteitsmeter zitten?
Dus je maakt links of rechtsom gebruik van een lapmiddel _O-

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Das prima, maar het hoeft niet in de meterkast te bungelen ;).

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tortelli schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:
Mijn opmerking over CT klemmen was een mogelijk toekomst beeld, alleen de Zappi laadpaal draait momenteel met CT klemmen.

[...]

Dat lijkt mij het grootste nadeel van een systeem via iets als Home Assistant laten regelen: je bent nooit zo snel met bijsturen lijkt mij?

Meest ideale lijkt mij de omvormer op veranda vervangen door een hybride SolarEdge omvormer en daar een SolarEdge accu tegenaan knopen zodat opwek en accu's geregeld worden door 1 systeem.
Dan is alleen de laadpaal nog een potentieel "probleem" die je met HA kunt oplossen lijkt mij?
Er zijn ook HEMS systemen in de markt te vinden die meerdere platformen koppelen… je kan het ook zelf doen. Er zal altijd wat reactietijd zijn… enfin: laat je niet weerhouden, het kan…

Wat ook kan (misschien) is alles op 1 aanstaande hybride omvormer. Is wat ik hier gedaan heb… maar ik moet eerlijk zeggen, da’s wel prijzig. (En toch was het goedkoper dan in de bouw al SolarEdge doen ;))

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Miezie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Das prima, maar het hoeft niet in de meterkast te bungelen ;).
Dat bungelt uiteraard niet maar is, zoals alles in een meterkast, deugdelijk bevestigd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• janne_nl
Tortelli schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:

[...]

Mijn laadpaal is van solaredge en dat is een keba p30 die ik momenteel nog handmatig met de keba app aanpas kwa vermogen.

• janne_nl
pvg schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Nou… geen pingpong heen en weer, maar waarschijnlijk wel dat de solaredge batterij blijft leveren na een wolkje omdat zijn andere (goodwe) omvormer denkt dat er geen tekort is (omdat de SE batterij dat al aanvult).
Export limit, PV EV laden, EV load balancing en thuisaccu (ont-)laden zul je vanuit 1 centrale controller moeten aansturen, anders blijft het behelpen met soms vreemd, ongewenst gedrag.
Solaredge regelt e.e.a. continu bij, zodat er niks naar het grid gaat of vam het grid komt zolang de accu niet vol is. Als de zon onder is wordt ook het afgegeven vermogen van de accu continu bijgeregeld zodat er zo weinig mogelijk naar het grid gaat.

• Tortelli

Tortelli

janne_nl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Solaredge regelt e.e.a. continu bij, zodat er niks naar het grid gaat of vam het grid komt zolang de accu niet vol is. Als de zon onder is wordt ook het afgegeven vermogen van de accu continu bijgeregeld zodat er zo weinig mogelijk naar het grid gaat.
Wij hebben een SolarEdge op kantoor draaien die terug levering voorkomt wat echt goed werkt. 44MWh opgewekt, 0,1 MWh terug geleverd.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Ronald schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ik doelde inderdaad meer op losse toegevoegde ct's in je meterkast. en dan nog eens meervoudig uitgevoerd.
Om het geen bende te laten worden kan je beter ergens 1 primair signaal vaaf halen ( zoals dus de hoofdmeter via P1 of eventueel één extra meter zoals de inline van solaredge) en die gebruiken als input waarde voor je regeling ipv alles los te laten regelen met eigen losse input signalen. want dan wordt het een zooitje in min ogen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• andre.v.d.weide
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-09 12:06
Ik heb solar storeedge SE10K-RWS48BEN4 met een us5000-1c aangesloten .
Batterij ingestel opBVD lv7 Test is goed verlopen. maar ik heb nu geen oplevering van mijn panelen 26 optimizers zijn goed. zodra ik battery uitschakel in de can heb ik gewoon weer oplevering van de panelen. :-(

Probleem is opgelost bleek dat de omvormer 820volt nodig heeft ik had de 26 optimisers in 2 strangen van 13 aangesloten dit veranderd naar 26 in 1 strang nu haalt hij wel die 820volt en werk batterij en zonnepanelen tesamen :)

[ Voor 28% gewijzigd door andre.v.d.weide op 16-08-2025 10:02 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:31
Roger Beurskens schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ik doelde inderdaad meer op losse toegevoegde ct's in je meterkast. en dan nog eens meervoudig uitgevoerd.
Om het geen bende te laten worden kan je beter ergens 1 primair signaal vaaf halen ( zoals dus de hoofdmeter via P1 of eventueel één extra meter zoals de inline van solaredge) en die gebruiken als input waarde voor je regeling ipv alles los te laten regelen met eigen losse input signalen. want dan wordt het een zooitje in min ogen.
Maar bijna iedere leverancier wil graag zijn eigen product verkopen, dat je hun platform gebruikt en zegt dan ook vaak dat het alleen zo goed kan werken.

Dat het technisch beter kan is duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:31

paQ

Ik ben al ruim 2 uur bezig met het in bedrijf stellen van een SolarEdge HD5000H omvormer, zonder succes :(
Na de initiele setup kwamen er allerlei FW updates. Die zijn afgerond na de nodige cycles. Als ik nu inbedrijfsstellen kies in de Setapp, duurt het ca 2 min en dan krijg ik een scherm te zien dat de omvormer 'actief' is. Ik klik op verder gaan, en dan staat er "Gaat veerder met de installatie wizard"
Maar ik kan hier wachten tot ik een ons weeg. 4 minuten, 20 minuten, time out van wifi, eht maakt neit uit, ik kom geen steek evrder.

Ik heb mijn telefoon al ontkoppelt van mijn eigen wifi, wifi opnieuw gestart, de omvormer twee keer van de AC gehad, alles zonder succes,

Ik heb uiteindelijk de wifiantenne NAAST mijn wifi router gemonteerd, echt op 30 cm afstand. De verbinding wordt niet meer dan matig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVCF6qa_ExtZYYG_LCTtsPHaNzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpKShojryGHqGm4c996UQ8Rm.png?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd voor deze procedure?
Of is er iets anders aan de hand?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14

Wvr

paQ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:32:
Ik ben al ruim 2 uur bezig met het in bedrijf stellen van een SolarEdge HD5000H omvormer, zonder succes :(
Na de initiele setup kwamen er allerlei FW updates. Die zijn afgerond na de nodige cycles. Als ik nu inbedrijfsstellen kies in de Setapp, duurt het ca 2 min en dan krijg ik een scherm te zien dat de omvormer 'actief' is. Ik klik op verder gaan, en dan staat er "Gaat veerder met de installatie wizard"
Maar ik kan hier wachten tot ik een ons weeg. 4 minuten, 20 minuten, time out van wifi, eht maakt neit uit, ik kom geen steek evrder.

Ik heb mijn telefoon al ontkoppelt van mijn eigen wifi, wifi opnieuw gestart, de omvormer twee keer van de AC gehad, alles zonder succes,

Ik heb uiteindelijk de wifiantenne NAAST mijn wifi router gemonteerd, echt op 30 cm afstand. De verbinding wordt niet meer dan matig.
[Afbeelding]

Zie ik iets over het hoofd voor deze procedure?
Of is er iets anders aan de hand?
en heb je de setup ook door lopen met de netwerk kabel aangesloten? of is dat nie mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wvr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

en heb je de setup ook door lopen met de netwerk kabel aangesloten? of is dat nie mogelijk?
Nope. Ik ga de boel maar weer ooenschroeven en een utp aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Setapp gaat echt alleen via het service wifi.

Je kunt geloof ik met browser naar een ip op het service wifi, staat wel ergens in topic …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:15
Ik kan het antwoord op mijn vraag helaas niet vinden online dus probeer ik het hier.

Bij mijn schoonouders zijn we aan het verbouwen. Voor wat extra groepen in de keuken heb ik een 3 fase onderverdeler gehangen tussen de meterkast en de solaredge omvormer. De stroom is er een tijdje af geweest. Nadat alles aangesloten is krijg ik de volgende melding:

Fout 8xB7: Manager opstart Fout

Ik kan helaas niet in de setapp van Solaredge. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het op moet lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Robje1244 heb je in dit topic gezocht?

Deze reactie van een van de installateurs hier.
Smoke in "Het grote SolarEdge topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:00
Ronald schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:04:
@Robje1244 heb je in dit topic gezocht?

Deze reactie van een van de installateurs hier.
Smoke in "Het grote SolarEdge topic"
Dat heb ik ook 2 keer gehad omdat de vaste kern 3 fase bedrading niet lekker aansloot in de solaredge. Irritante was dat iedere keer als ik op het schroefje spanning ging meten dat ie net even spanning pakte, maar daarna met de kast dicht weer uitviel.
Sterkte!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
Wel gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg. 😉

Bedankt beide voor het snelle antwoord! Ik ga morgen avond direct meten of dit het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:55:
Setapp gaat echt alleen via het service wifi.

Je kunt geloof ik met browser naar een ip op het service wifi, staat wel ergens in topic …
Even voor de zekerheid, dat is 'de bovenste wifi adapter' right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Terug op de bovenste adapter schiet ie in 1 keer door naar de installatie wizard, alwaar hij vervolgens de optimizers niet kan vinden :')
Mijn hemel wat een omslachtig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
paQ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:36:
Terug op de bovenste adapter schiet ie in 1 keer door naar de installatie wizard, alwaar hij vervolgens de optimizers niet kan vinden :')
Mijn hemel wat een omslachtig systeem.
Bij mij vond ie nieuwe optimizers soms ook niet. Eerst natuurlijk checken of de dc spanning klopt. Ook kijken of de vlamboog bescherming op automatisch reset staat (anders moet je die er handmatig vanaf halen). Dan een optimizer pairing doen. Dat duurt een minuut of 10…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beer070 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Bij mij vond ie nieuwe optimizers soms ook niet. Eerst natuurlijk checken of de dc spanning klopt. Ook kijken of de vlamboog bescherming op automatisch reset staat (anders moet je die er handmatig vanaf halen). Dan een optimizer pairing doen. Dat duurt een minuut of 10…
Hij functioneert... Halve zaterdag naar de haaien 8)7

Nu nog uitvissen hoe ik de omvormer vervang in de huidige site / installatie.
(met behoud van historie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
paQ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Hij functioneert... Halve zaterdag naar de haaien 8)7

Nu nog uitvissen hoe ik de omvormer vervang in de huidige site / installatie.
(met behoud van historie)
Met de solaredge go app kan je de omvormer vervangen. Ik heb dat met mijn installer account van te voren gedaan en alle historische data behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beer070 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Met de solaredge go app kan je de omvormer vervangen. Ik heb dat met mijn installer account van te voren gedaan en alle historische data behouden.
wow... that's it?

Ik loop helemaal klem in die designer namelijk.
Gemiep over dubbele serienummers, uitlopende optimizers and the lots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
paQ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

wow... that's it?

Ik loop helemaal klem in die designer namelijk.
Gemiep over dubbele serienummers, uitlopende optimizers and the lots.
In de go app in layout kan je de omvormen aanklikken en dan menu item: replace. Scannen van de nieuwe omvormer en ff wachten.. klaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beer070 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

In de go app in layout kan je de omvormen aanklikken en dan menu item: replace. Scannen van de nieuwe omvormer en ff wachten.. klaar…
Ja het was poepie simpel daar!
Mijn snappertje werkt alleen niet mee dat er zoveel verschillende 'platforms' zijn binnen SE om bepaalde zaken te doen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
paQ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:19:
[...]

Ja het was poepie simpel daar!
Mijn snappertje werkt alleen niet mee dat er zoveel verschillende 'platforms' zijn binnen SE om bepaalde zaken te doen. 8)7
Dan heb je misschien ook nog niet door dat de monitoring app op het web interface veel meer kan de de mySolarEdge app op je telefoon.
Is voor de lol wel leuk om een keer te kijken.
Wat mensen hier op het forum waren zo vriendelijk om mij te leren naar de optimizer voltage te kijken om te zien of je clipping kan herkennen. Dat heeft mij in ieder geval heel veel geholpen in het optimaliseren.

Tools:
MySolarEdge app + SolarEdge monitoring op website
Sitemapper -> om het plaatje van je dak goed te krijgen op de kaart.
SetApp -> om nieuwe omvormers te installeren.
SolarEdgeGo -> voor debugging, en remote access om alles snel in te kunnen stellen. Ik gebruik vooral de remote access heel regelmatig.

BTW, als je in de Sitemapper nieuwe panelen toevoegt werken ze soms niet. Dan moet je ook via remote access een keer extra de pairing uitvoeren, dan worden ze wel gezien.

Succes met alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Vraagje; Ik heb recent een Solaredge 12.5k 3-fase inverter op een veiling te pakken gekregen. Dit is een upgrade van m'n oude 1-fase 5k model.

Alleen nu zaten de ferriet ringen er niet bij. Zijn deze echt nodig en wat is de precieze functie van de ring die je om de 3-fase AC kabel moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Wunk schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:41:
Vraagje; Ik heb recent een Solaredge 12.5k 3-fase inverter op een veiling te pakken gekregen. Dit is een upgrade van m'n oude 1-fase 5k model.

Alleen nu zaten de ferriet ringen er niet bij. Zijn deze echt nodig en wat is de precieze functie van de ring die je om de 3-fase AC kabel moet doen?
Normaal gesproken zijn die er om HF-signalen weg te filteren. Maar die zullen toch wel los te vinden zijn? Dat zijn redelijk standaard dingen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Wunk schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:41:

je moet een beetje uitkijken als je een upgrade doet van 5K naar 12.5K. volgens mij moet je op de 12.5K andere optimizers zetten. Er is een compatibility matrix waarin die twee volgens mij redelijk exclusief van elkaar zijn. (Het was voor mij een reden om te kiezen voor een SE10K die nog wel compatible was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Net opdracht gegeven voor de nieuwe One EV Charger, de EV komt net wat sneller dan bedacht... Tevens over naar Frank om dan toch maar slim te gaan laden en misschien te gaan handelen.
M'n installateur kan helpen met een eventuele tussenoplossing als het eeuwen duurt met die nieuwe charger... we gaan het meemaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Beer070 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

je moet een beetje uitkijken als je een upgrade doet van 5K naar 12.5K. volgens mij moet je op de 12.5K andere optimizers zetten. Er is een compatibility matrix waarin die twee volgens mij redelijk exclusief van elkaar zijn. (Het was voor mij een reden om te kiezen voor een SE10K die nog wel compatible was.
Ik heb even zitten zoeken. Maar compatibility matrixes refereren bijna allemaal naar het minimaal aantal te gebruiken optimizers, wat bij een 1-fase minder is dan een 3-fase inverter en welke optimizers je op dezelfde string met elkaar kunt gebruiken.

Het systeem werkt ook gewoon naar behoren. En m'n piekspanning bij koud weer, veel zon en op midden van de dag komt nu ook mooi rond de 6.5kW uit (heb ooit panelen bij laten plaatsen tot 't maximum PV vermogen wat er op de 5k inverter kon, maar vanwege de Z/O/W mix die ik heb, was een grotere inverter destijds niet interessant)

(4) It is not allowed to mix P404/P405/P485/P505 with P370/P401/P500/P600/P650/P730/P801/P800p/P850/P950 in one string.
(5) For SE15k and above, the minimum DC power should be 11KW.
(6) The P370/P401/P500 cannot be used with the SE3K three phase inverter (available in some countries; refer to the three phase inverter SE3K-SE10K datasheet).
(7) Exactly 10 when using SE3K-RW010BNN4
(8) For the 230/400V grid: it is allowed to install up to 13,500W per string when the maximum power diference between each string is 2,000W.
(9) For the 277/480V grid: it is allowed to install up to 15,000W per string when the maximum power diference between each string is 2,000W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Laatst online: 22:27

Smoke

Maverick Reploid

Beer070 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Alles onder de 20K is een residentiele omvormer en mag alleen met residentiele optimizers gebruikt worden (Vroeger onder de 15K maar dat is een paar jaar geleden gewijzigd). Vanaf de 20K is het een commerciele omvormer, maar die mogen met zowel residentiele als commerciele optimizers werken (Uiteraard niet in dezelfde string en er zijn ook wat regels met betrekking tot specifieke optimizer-modellen die nergens mee gecombineerd mogen worden op dezelfde omvormer)

Met een tweedehands moet je wel even uitkijken of die niet al ergens op het monitoringsportaal geregistreerd is want overzetten naar een nieuwe site is niet zo heel makkelijk te regelen zonder goedkeuring van de vorige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Smoke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Met een tweedehands moet je wel even uitkijken of die niet al ergens op het monitoringsportaal geregistreerd is want overzetten naar een nieuwe site is niet zo heel makkelijk te regelen zonder goedkeuring van de vorige eigenaar.
Nee 't was er een van Troostwijk nieuw in de doos. Was nog niet geactiveerd ook.

Alleen heb ik dus nog geen ferriet kralen om de stroomkabels zitten. Ik kan ze eventueel uit de oude inverter halen, maar vroeg me af wat 't precieze nut er van is.

Ik weet wat ze doen op monitorkabels e.d., maar de precieze functie om een 5-aderige ymvk kabel ontgaat me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 18:09

Crazy-

Best life ever

Wunk schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Nee 't was er een van Troostwijk nieuw in de doos. Was nog niet geactiveerd ook.

Alleen heb ik dus nog geen ferriet kralen om de stroomkabels zitten. Ik kan ze eventueel uit de oude inverter halen, maar vroeg me af wat 't precieze nut er van is.

Ik weet wat ze doen op monitorkabels e.d., maar de precieze functie om een 5-aderige ymvk kabel ontgaat me even.
Nieuw? Maar zonder ferriet ringen? Iets klopt hier niet aan :-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Laatst online: 22:27

Smoke

Maverick Reploid

Zou niet de eerste keer zijn dat die voor een andere installatie even geleend worden uit een nieuwe doos omdat ze er niet bij zaten of er een ongelukje bij installatie gebeurde. SolarEdge kan je eventueel wel nieuwe sturen. Ze zijn bedoeld om hoogfrequente signalen en RFI weg te filteren van je AC-kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
Robje1244 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:25:
Wel gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg. 😉

Bedankt beide voor het snelle antwoord! Ik ga morgen avond direct meten of dit het probleem is.
Het lijkt mis te gaan bij de 3 fase aardlekschakelaar in de meterkast. Onder meet ik tussen L1 en N 230V. Boven de aardlekschakelaar 270V. Dit verschil meet ik alleen in de meterkast, niet bij de onderverdeler. Daar meet ik overal 270V. Als de omvormer uit staat meet ik gewoon 230V. Tussen de fase meet ik netjes 400V. Het lijkt erop dat er iets mis gaat bij de aardlekschakelaar maar hier is niets aan veranderd. Wat denken jullie dat het kan zijn?

EDIT: Gevonden, de nul zat niet lekker bij de aardlekschakelaar. Hier zijn we niet aan geweest, dus het is wel bijzonder dat het hiervoor gewerkt heeft. Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 11% gewijzigd door Robje1244 op 18-08-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Zwevende nul... kom je goed mee weg.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
Inderdaad. Ik vind het vooral bijzonder dat het altijd gewerkt heeft. Ik heb wel het e.e.a. gewijzigd in de meterkast maar niets aan de krachtgroep van de omvormer. Waarschijnlijk maakte de kabel net contact, maar door de werkzaamheden in de meterkast is hij verschoven. De nul kon ik met wat moeite gewoon uit de klem trekken. Gelukkig is de omvormer door een erkend installateur geïnstalleerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Heb sinds 2019 een solaredge systeem draaien. Nu was 3 weken terug de optimizer kapot gegaan en heb deze vervangen. Maar nu komt het probleem, ik kan de setapp niet in. Deze staat nog verbonden aan een installateur die failliet is gegaan, en kan de optimizer hierdoor niet koppelen aan het gehele systeem.

Dus dacht ik meld mij aan via solaredge als "zelf-installateur" en maak mij voledig eigenaar. Maar hier loop ik tegen het vreemde feit aan dat bij het aanmaken van dat account het SN nummer van de omvormer door Solar Edge als ongeldig SN wordt bestempeld.

Dus tja wat nu.... Iemand een idee?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij is dat probleem en de oplossing al eerder in het topic besproken. Even terugzoeken. Ik dacht direct contact met Solaredge zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Smoke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:22:
Zou niet de eerste keer zijn dat die voor een andere installatie even geleend worden uit een nieuwe doos omdat ze er niet bij zaten of er een ongelukje bij installatie gebeurde. SolarEdge kan je eventueel wel nieuwe sturen. Ze zijn bedoeld om hoogfrequente signalen en RFI weg te filteren van je AC-kant.
Ik vermoed dat t zoiets is geweest. Met een of andere solar toko die falliet is gegaan.
Inverter etc. leken allemaal gloednieuw, was niet geactiveerd en zat flink wat firmware versies achter.

Ik heb even een case bij solaredge geopend. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Ervaren jullie in de solaredge app ook dat de data niet getoond wordt?
Edit: lijkt nu weer te werken.

[ Voor 18% gewijzigd door meesje op 19-08-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Wat bedoel je precies "de data"? Ik zie in de app opwek van vandaag en ook "power now", dus werkt normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
mdvmine schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:29:
Wat bedoel je precies "de data"? Ik zie in de app opwek van vandaag en ook "power now", dus werkt normaal?
De info in je dashboard met grafieken. Dit deed het bij mij eventjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

De info in je dashboard met grafieken. Dit deed het bij mij eventjes niet.
De online cloud omgeving beschouw ik echt als een secundair ding. Doet 't wel vaker niet.
Als je real-time stats wilt kun je beter de modbus (over tcp) gebruiken. Werkt fantastisch in home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Wunk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

De online cloud omgeving beschouw ik echt als een secundair ding. Doet 't wel vaker niet.
Als je real-time stats wilt kun je beter de modbus (over tcp) gebruiken. Werkt fantastisch in home assistant
Ik ben net begonnen met HA (ik kom HomeKit+homebridge, daarin valt minder te knutselen). Qua HA moet ik nog wel wat leren. Modbus heb ik wel vaker voorbij zien komen. Is voor mij nu nog een stap te ver. Het heeft wel mijn interesse want ik kwam al een community post tegen waarin beschreven werd hoe middels modbus een gashaard (DRU Fire/Honeywell) aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Ik ben net begonnen met HA (ik kom HomeKit+homebridge, daarin valt minder te knutselen). Qua HA moet ik nog wel wat leren. Modbus heb ik wel vaker voorbij zien komen. Is voor mij nu nog een stap te ver. Het heeft wel mijn interesse want ik kwam al een community post tegen waarin beschreven werd hoe middels modbus een gashaard (DRU Fire/Honeywell) aan te sturen.
Als je HACS hebt, kun je de SolarEdge Modbus Multi custom component installeren en dan het stappenplan daarvan volgen om het te configureren. Daarvoor hoef je van Modbus niets te weten, enkel hoe je het even aan zet in de omvormer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Miezie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Als je HACS hebt, kun je de SolarEdge Modbus Multi custom component installeren en dan het stappenplan daarvan volgen om het te configureren. Daarvoor hoef je van Modbus niets te weten, enkel hoe je het even aan zet in de omvormer…
Dat laatste kan voor mij best een uitdaging worden. Ik heb daar helemaal geen verstand van. De vorige bewoner had door Zonneplan panelen laten plaatsen (13 stuks). Een belletje zorg ervoor dat er overdracht heeft plaats gevonden. Maar volgens mij geeft Zonneplan de consument geen admin rechten binnen de solaredge omgeving. Ik kan bv niet zelf de API opvragen, die moest per mail. Daarom heb ik zo’n idee dat het aanzetten van modbus ook een dingetje gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Dat laatste kan voor mij best een uitdaging worden. Ik heb daar helemaal geen verstand van. De vorige bewoner had door Zonneplan panelen laten plaatsen (13 stuks). Een belletje zorg ervoor dat er overdracht heeft plaats gevonden. Maar volgens mij geeft Zonneplan de consument geen admin rechten binnen de solaredge omgeving. Ik kan bv niet zelf de API opvragen, die moest per mail. Daarom heb ik zo’n idee dat het aanzetten van modbus ook een dingetje gaat worden.
Is het een omvormer met display of zonder display?

Als die zonder display is kun je ergens vanuit de app (of was het installateur app die ook gewoon uit de store te installeren is?) de QR code scannen en even de "hendel" onderop naar links wippen. Vervolgens maakt de telefoon verbinding met de wifi van de omvormer en kun je de instellingen beheren waaronder modbus over TCP aan zetten.

Heb je een omvormer met display zitten er met geluk knoppen aan de buitenkant. Zitten geen knoppen aan de buitenkant dan zitten deze onder de kap. In het laatste geval moet de kap er dus af (en uiteraard zorgen dat je veilig werkt, dus PV zeide helemaal afschakelen etc). Vervolgens kun je via de knoppen ook door een (soortgelijke) menustructuur heen en ook modbus over TCP aan zetten.

Is dus geen installateur voor nodig. Zolang je het zelf durft (zeker in het geval dat de kap er af moet).

Edit/aanvulling:
@meesje, bij de combi display + knoppen aan de buitenzijde zitten deze, 4(?) knoppen ook direct onder/boven het display, je hoeft daarvoor dus niet ver te zoeken. Display maar geen knoppen zichtbaar zitten deze ook direct boven (meen ik) het display. Alleen dan gewoon puur een push-button op het grote PCB zonder "plastic" waarmee je deze van buitenaf kunt in drukken. Ook daar dus weinig zoeken voor nodig, maar, nogmaals, moet wel de kap er voor vanaf.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 19-08-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@RobertMe Bedankt voor de uitleg! Ik zal later eens kijken welke soort omvormer we hebben. Voor nu heb ik maar even de solaredge integratie ingesteld (met installatie-id en api key). Nu nog even zoeken welke entiteit ik bij zonne-energie produktie moet toevoegen. Het is voor mij allemaal nieuw. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J0psBhc7D12pHtw3-CGwF_4rwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M18VkOcA4y2JWGmqIE2mR8Cg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:32:
Heb sinds 2019 een solaredge systeem draaien. Nu was 3 weken terug de optimizer kapot gegaan en heb deze vervangen. Maar nu komt het probleem, ik kan de setapp niet in. Deze staat nog verbonden aan een installateur die failliet is gegaan, en kan de optimizer hierdoor niet koppelen aan het gehele systeem.

Dus dacht ik meld mij aan via solaredge als "zelf-installateur" en maak mij voledig eigenaar. Maar hier loop ik tegen het vreemde feit aan dat bij het aanmaken van dat account het SN nummer van de omvormer door Solar Edge als ongeldig SN wordt bestempeld.

Er zijn 2 opties: door de schakelaar 5 seconden op P te houden zou koppelen geïnitieerd moeten worden.
Of je verbind een device aan het service wifi, en surft naar een ip... Zie topicstart ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

De dingen bij zonneplan zijn niet anders als bij anderen… daar ligt het niet aan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Miezie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

De dingen bij zonneplan zijn niet anders als bij anderen… daar ligt het niet aan ;).
Er zijn dacht ik wel dingen anders bij zonneplan. Vooraf heb je een terugverdientijd van 3 jaar, en achteraf zou het misschien toch ook 14 jaar kunnen zijn. Dat is toch anders…
(Ik ben geen ervaringsdeskundige, ik heb geen zonneplan, ben wel blij met Victron en SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:58

pvg

Wicked-Game schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:32:

Je kunt het SN van de nieuwe optimizer gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:26
Een update van mijn case bij SolarEdge. Even recap:
Als je een batterij hebt en je hebt deze ingesteld op "Time of use", dan kun je zelf de bedragen aangeven voor jouw aanvullende kosten. In mijn geval (Tibber) is dit € 0,122 en 21% BTW. Bij export kun je dan gebruik maken van een vinkje "Gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten" om dezelfde aanvullende kosten te gebruiken als bij import. De app trekt alleen bij export de kosten af van de prijs. Dit resulteert in een veelal negatief tarief (kun je zien bij "Weergave dagtarieven"). Je kunt een negatief bedrag invullen bij export (€ -0,122) maar BTW kan niet negatief.

Waarom is dit belangrijk? Op basis van deze bedragen bepaalt het systeem wanneer het teruglevert en wellicht ook wanneer je omvormer wordt uitgeschakeld bij negatieve prijzen (als je hiervoor kiest). Maar de exportbedragen kloppen dus niet, dus functioneert het systeem ook niet zoals het hoort.

Zo stuurt mijn systeem meteen de 1e opwek naar de batterij i.p.v uitgesteld laden zoals geadverteerd. Ik heb meegemaakt dat mijn batterij om 9 uur al vol zat en daarna de rest naar het net ging. De prijs is dan veel lager, dus dat kost mij (ons) geld! Waarom? Omdat het systeem denkt dat export geld kost.

Ik heb dit in mei bij SolarEdge aangekaart, maar ondanks dat ze het begrepen tot op heden nog niks verbeterd.

Afgelopen weekend bedacht ik mij om bij export € -0,122 in te vullen en de BTW op 0% te laten. Dit resulteert dat de importprijzen juist zijn, en de exportprijzen nu in ieder geval positief zijn i.p.v. negatief. En wat blijkt, mijn systeem doet nu uitgesteld laden!

Deze bevindingen heb ik aanvullend op mijn case doorgestuurd naar SolarEdge. De automatische rekensom die de app nu maakt moet ervan af! Wij moeten zelf aan kunnen geven of aanvullende kosten opgeteld of afgetrokken moeten worden. Dit zodat de import en exportprijs exact is zoals bij onze energieleveranciers.

Dit was voorheen mijn situatie met het vinkje aangevinkt bij aanvullende kosten Export "Gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten". Tot € 0,30 cent inclusief aanvullende kosten is de exportprijs negatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vQhLFcnM0SVOXCyAeP--EzdmfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IT5fyfrdMI1AOhL1Fm3WzU1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6Axf63SqRj77qWAaE150nGRH7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EO6wdVSGdrX1byQSXhojVvI.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu ik bij de 'Aanvullende kosten Export" € -0,122 gebruik en BTW op 0% ziet het er zo uit:
Import klopt precies, Export mist dus de BTW, maar is in ieder geval een positief bedrag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf3NtXt0p3CEZ6os_ihCFQ4hn14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3DWH3YY8G7JLzqswicQMKDC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxqT02jsGSj-y5iIYBp3wifv5qM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFjqBf0D2VDyO3a8tIta4Q1A.jpg?f=fotoalbum_tile
Resultaat: Vorige week woensdag met een zonnige dag ging mijn opwek meteen naar de batterij en vandaag met wederom een zonnige dag ging het eerst naar het net. Uitgesteld laden dus!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQoJ1r_ohPxSyF0_128ykl-t52I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zU0qPCJ117ngnccC00D1mDTm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAcBMRstLPO0tELr1_T2K0tkkas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08xNQ3BJlru5Bwa4ViQteQjZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik hoop dat SolarEdge dit nu gauw gaat verbeteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrebergen
@meesje Hoi meesje, zoals al geopperd de route via Modbus is het meest ideale! Ik had de API van SolarEdge, maar die data is ruk (plat gezegd). Je krijgt maar 300 requests per dag, dus de data klopt gewoon niet. En er zit een fout in hun API data (heeft de case manager mij bevestigd), in de link hieronder vertel ik daar meer over. SolarEdge schijnt bezig te zijn met een verbeterde monitoring app of platform.
Ik heb een SolarEdge installer account, dus kon zelf in mijn omvormer de Modbus aanzetten. Maar ik heb mijn installer beloofd niet zelf eraan te komen. Dus een mailtje naar hun en binnen 2 tellen hadden zij voor mij de Modbus aangezet. In HomeAssistant wil je dan de HACS toevoeging "SolarEdge Modbus Multi". Die werkte bij mij perfect, anderen niet. Ik had een tutorial gevonden van ene Remko, maar zijn benamingen kwamen niet overeen met de mijne. Ik heb dus alles aangepast en zelf een meer uitgebreide tutorial geschreven: https://community.home-as...ackup-module-meter/915187
Lees het eens. Wellicht durf je daarmee een poging te wagen de Modbus route te gaan! Ik haal om de 10 seconden data van mijn omvormer en zie exact wat er gebeurt en de data klopt perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door jrebergen op 20-08-2025 00:22 . Reden: Toevoeging van foute API data en SolarEdge bevestiging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Beer070 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:50:
[...]

Er zijn dacht ik wel dingen anders bij zonneplan. Vooraf heb je een terugverdientijd van 3 jaar, en achteraf zou het misschien toch ook 14 jaar kunnen zijn. Dat is toch anders…
(Ik ben geen ervaringsdeskundige, ik heb geen zonneplan, ben wel blij met Victron en SolarEdge)
Ik bedoelde op het vlak van installateurgebeuren…

Die terugverdientijd was wat optimistisch door salderen dat verdwijnt… en iets een markt noemen wat geen markt is enzo… enfin: we kunnen er vanalles van vinden… maar de marketing doet het er goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jrebergen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:58:
Als je een batterij hebt en je hebt deze ingesteld op "Time of use", dan kun je zelf de bedragen aangeven voor jouw aanvullende kosten. In mijn geval (Tibber) is dit € 0,122 en 21% BTW. Bij export kun je dan gebruik maken van een vinkje "Gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten" om dezelfde aanvullende kosten te gebruiken als bij import. De app trekt alleen bij export de kosten af van de prijs. Dit resulteert in een veelal negatief tarief (kun je zien bij "Weergave dagtarieven"). Je kunt een negatief bedrag invullen bij export (€ -0,122) maar BTW kan niet negatief.

Waarom is dit belangrijk? Op basis van deze bedragen bepaalt het systeem wanneer het teruglevert en wellicht ook wanneer je omvormer wordt uitgeschakeld bij negatieve prijzen (als je hiervoor kiest). Maar de exportbedragen kloppen dus niet, dus functioneert het systeem ook niet zoals het hoort.

Zo stuurt mijn systeem meteen de 1e opwek naar de batterij i.p.v uitgesteld laden zoals geadverteerd. Ik heb meegemaakt dat mijn batterij om 9 uur al vol zat en daarna de rest naar het net ging. De prijs is dan veel lager, dus dat kost mij (ons) geld! Waarom? Omdat het systeem denkt dat export geld kost.

Ik heb dit in mei bij SolarEdge aangekaart, maar ondanks dat ze het begrepen tot op heden nog niks verbeterd.

Afgelopen weekend bedacht ik mij om bij export € -0,122 in te vullen en de BTW op 0% te laten. Dit resulteert dat de importprijzen juist zijn, en de exportprijzen nu in ieder geval positief zijn i.p.v. negatief. En wat blijkt, mijn systeem doet nu uitgesteld laden!

Deze bevindingen heb ik aanvullend op mijn case doorgestuurd naar SolarEdge. De automatische rekensom die de app nu maakt moet ervan af! Wij moeten zelf aan kunnen geven of aanvullende kosten opgeteld of afgetrokken moeten worden. Dit zodat de import en exportprijs exact is zoals bij onze energieleveranciers.

Dit was voorheen mijn situatie met het vinkje aangevinkt bij aanvullende kosten Export "Gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten". Tot € 0,30 cent inclusief aanvullende kosten is de exportprijs negatief.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu ik bij de 'Aanvullende kosten Export" € -0,122 gebruik en BTW op 0% ziet het er zo uit:
Import klopt precies, Export mist dus de BTW, maar is in ieder geval een positief bedrag!
[Afbeelding][Afbeelding]
Resultaat: Vorige week woensdag met een zonnige dag ging mijn opwek meteen naar de batterij en vandaag met wederom een zonnige dag ging het eerst naar het net. Uitgesteld laden dus!
[Afbeelding][Afbeelding]
BTW op een negatief bedrag is altijd negatief, dus die kan je gewoon invullen. Als je de BTW invult zul je zien dat de grafieken ook kloppen.

Waarom SolarEdge bij het vinkje de boel niet op orde heeft is echt vaag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrebergen
Miezie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

BTW op een negatief bedrag is altijd negatief, dus die kan je gewoon invullen. Als je de BTW invult zul je zien dat de grafieken ook kloppen.

Waarom SolarEdge bij het vinkje de boel niet op orde heeft is echt vaag…
Ik ben geen rekenwonder, dus als jij zegt dat btw op een negatief bedrag negatief is geloof ik dat. Helaas alleen niet bij SolarEdge. Probeer maar en kijk naar het rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jrebergen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:16:
[...]

Ik ben geen rekenwonder, dus als jij zegt dat btw op een negatief bedrag negatief is geloof ik dat. Helaas alleen niet bij SolarEdge. Probeer maar en kijk naar het rekenvoorbeeld.
Welk rekenvoorbeeld bedoel je? In de app? Die klopt… als het getal positief is wat je krijgt dan moet SolarEdge jou BTW betalen… maar of je dat nou wel of niet invult, die BTW, dat maakt voor het handelsbesluit niet uit. Dat weten ze bij SolarEdge ook. De BTW wordt altijd over een hele factuur berekend, dus kopen en verkopen van de stroom doe je ex BTW. Als je het invult doe je het bij zowel import als export wel of niet, zorg dat het gelijk is.

En qua rekenen met BTW, doe eens op de rekenmachine -1+21%… en -1+-21%… 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:59
jrebergen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:58:

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag de terugleverprijs op negatief getal gezet. Ik ben al vanaf februari bezig met SolarEdge, dat bij mij Time of Use niet werkt. Vanaf 17 juli heb ik een casenummer lopen. Bij het laatste overleg zeggen ze "Uw zaak is reeds geëscaleerd naar niveau-3 engineers. Vanwege het toegenomen aantal meldingen kan de verwerking van uw zaak mogelijk iets vertraging oplopen. Onze excuses voor het ongemak. Wij verzekeren u dat we ons best zullen doen om dit zo spoedig mogelijk op te volgen” Volgens mij zijn ze druk bezig met SolarEdge ONE voor C&I het Softwareplatform voor energie-optimalisatie commerciële en industriële zonne-energie.

Na nogmaals alle handleidingen nagezien en tot de conclusie gekomen dat de energietarief export ingevuld moet worden zoals is beschreven dus niet negatief. Namelijk dit tarief bepaald wanneer de zonnepanelen afgeschaald moeten worden en heeft geen invloed op de werking van Time of Use van de batterij. Want voordat ik de batterijen had geplaatst werd de omvormer tijdelijk afgeschaald als het negatieve tarief werd aangetikt. Het systeem weer op handmatige control gezet totdat SolarEdge met het bericht komt dat de problemen zijn opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door clodders op 20-08-2025 14:31 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:37
Interessant draadje mbt de instellingen van Time of use in de SE app. Ik heb zelf ook net een week 4 SE batterijen met in totaal 19,4 kWh via Tibber in een dynamisch contract lopen. Ben nog druk aan het experimenteren.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

dongstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:30:
Interessant draadje mbt de instellingen van Time of use in de SE app. Ik heb zelf ook net een week 4 SE batterijen met in totaal 19,4 kWh via Tibber in een dynamisch contract lopen. Ben nog druk aan het experimenteren.
Neem even de instellingen voor de tarieven goed op en ga dan het zaakje een maand de tijd geven ;).

• jrebergen
Miezie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:39:
[...]

Welk rekenvoorbeeld bedoel je? In de app? Die klopt… als het getal positief is wat je krijgt dan moet SolarEdge jou BTW betalen… maar of je dat nou wel of niet invult, die BTW, dat maakt voor het handelsbesluit niet uit. Dat weten ze bij SolarEdge ook. De BTW wordt altijd over een hele factuur berekend, dus kopen en verkopen van de stroom doe je ex BTW. Als je het invult doe je het bij zowel import als export wel of niet, zorg dat het gelijk is.

En qua rekenen met BTW, doe eens op de rekenmachine -1+21%… en -1+-21%… 👍
Nogmaals, ik ben geen rekenwonder. Het enige dat ik wil is dat de prijzen in de Monitoring app overeen komen met wat ik zie in de Tibber app en wat ik betaal. En het is dus van belang voor hoe de omvormer zich gedraagt.

Als ik in de monitoring app bij 'Import Aanvullende kosten' de Tibber kosten invul, € 0,122 en 21% BTW dan zegt de 'tariefcalculator' een totaalprijs voorbeeld van € 0,371. Dit kan ik op geen enkele manier reproduceren bij de 'Export'.

Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € 0,122 en 21% in dan zegt de som € 0,05
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 21% in dan zegt de som € 0,243
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 0% in dan zegt de som € 0,307

Die laatste komt dus het meest dicht in de buurt van de € 0,371. Ga ik aan de € 0,122 zitten schroeven dan klopt het ook niet.

Je zou zeggen "Waarom überhaupt die aanvullende prijzen invullen? Laat die gewoon op 0 staan!" Dit gaat ook niet werken. Zie hier het antwoord van Tibber op mijn vraag wanneer mijn stroomprijs echt negatief is:
Hoi,

Bedankt voor je bericht.

Vanwege de salderingsregeling in Nederland hangt het af van je situatie bij welke negatieve beursprijs het voor jou echt negatief is.
  1. Heb je meer verbruik dan teruglevering op jaarbasis? Dan krijg je over al je teruggeleverde zonne-energie de energiebelasting, inkoopkosten en de btw over deze kosten vergoed. De prijzen zijn dan negatief als de kale beursprijs lager is dan -€ 0,1068.
  2. Heb je meer teruglevering dan verbruik? Dan zijn de prijzen negatief als de kale beursprijs lager is dan -€ 0,0248.
Je kunt de kale beursprijs zien door het schuifje bij "belasting en inkoopvergoeding" uit te zetten.
Dus zou je overal 0 invullen en met de kale beursprijzen werken, dan kan ik mij bedenken dat jouw omvormer eerder uitschakelt bij negatief tarief (als je dat aan hebt staan). Want de kale beursprijs kan negatief zijn, maar door de Tibber aanvulling en BTW krijg ik tot € -0,1068 evengoed geld voor mijn teruggeleverde stroom.

En dan nog even een over wat je hier zegt:
maar of je dat nou wel of niet invult, die BTW, dat maakt voor het handelsbesluit niet uit. Dat weten ze bij SolarEdge ook. De BTW wordt altijd over een hele factuur berekend, dus kopen en verkopen van de stroom doe je ex BTW.
Zou je dan bij Import € 0,122 en 0% BTW moeten gebruiken en bij Export € -0,122 en 0% BTW? Is dat dan de juiste koers? Dan komen alleen in de 'Weergave dagtarieven' de bedragen weer niet overeen met wat ik in de Tibber app zie.

Snap je mijn dilemma?

Screenshots van de aanvullende kosten in de SolarEdge Monitoring app. 1e afbeelding is Import, 3 overige zijn de Export met verschillende bedragen als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MjszlvqJENsHuGNVlZ4KV28aMU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NzoV1l6eSzdI7jA20IAU6Jsp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ttZYVb6zIky3WoaAbToQL79CYc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/07e7P92iBgECT4fkcFu9pwbB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5fOqGJyx404volpX81Ps1MNSeU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pK4adFkXWhDJ3DpB56k7DGYY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZhSiRz_wdpUxqItFM-841bOhzU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PHHhHrXjcNs50hVf2I77eX1F.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door jrebergen op 21-08-2025 20:44 . Reden: Aanvulling tekst ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jrebergen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Nogmaals, ik ben geen rekenwonder. Het enige dat ik wil is dat de prijzen in de Monitoring app overeen komen met wat ik zie in de Tibber app en wat ik betaal. En het is dus van belang voor hoe de omvormer zich gedraagt.

Als ik in de monitoring app bij 'Import Aanvullende kosten' de Tibber kosten invul, € 0,122 en 21% BTW dan zegt de 'tariefcalculator' een totaalprijs voorbeeld van € 0,371. Dit kan ik op geen enkele manier reproduceren bij de 'Export'.

Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 21% in dan zegt de som € 0,243
Vul ik bij 'Export Aanvullende kosten' € -0,122 en 0% in dan zegt de som € 0,307

Die laatste komt dus het meest dicht in de buurt van de € 0,371. Ga ik aan de € 0,122 zitten schroeven dan klopt het ook niet.

Je zou zeggen "Waarom überhaupt die aanvullende prijzen invullen? Laat die gewoon op 0 staan!" Dit gaat ook niet werken. Zie hier het antwoord van Tibber op mijn vraag wanneer mijn stroomprijs echt negatief is:

[...]

Dus zou je overal 0 invullen en met de kale beursprijzen werken, dan kan ik mij bedenken dat jouw omvormer eerder uitschakelt bij negatief tarief (als je dat aan hebt staan). Want de kale beursprijs kan negatief zijn, maar door de Tibber aanvulling en BTW krijg ik tot € -0,1068 evengoed geld voor mijn teruggeleverde stroom.

[...]

Zou je dan bij Import € 0,122 en 0% BTW moeten gebruiken en bij Export € -0,122 en 0% BTW? Is dat dan de juiste koers? Dan komen alleen in de 'Weergave dagtarieven' de bedragen weer niet overeen met wat ik in de Tibber app zie.

Snap je mijn dilemma?

Screenshots van de aanvullende kosten in de SolarEdge Monitoring app. 1e afbeelding is Import, 3 overige zijn de Export met verschillende bedragen als voorbeeld:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Optie 3 is de juiste. BTW gewoon invullen bij beide. De export tarieven moeten niet gelijk zijn aan Tibber…

En even de prijzen van Tibber aanhouden, dus die -0,10 (ex btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:59
jrebergen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

[...]

[...]

Snap je mijn dilemma?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De gegevens in de app kloppen niet er komt een update van de app echter het is nog niet duidelijk wanneer. Dit is ook al in dit forum aangegeven ergens in april of mei van dit jaar
Als je de bijkomende kosten bij energietarief export met een negatief getal ingeeft en negatieve tariefoptimalisatie staat aan, dan wordt de omvormer eerder uitgeschakeld worden en je maakt onvoldoende gebruik van de salderingsregeling.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:55
Dankzij dit forum mijn Homey Pro kunnen koppelen met de 'SolarEdge TCP modbus app' om het vermogen van de zonnepanelen aan te kunnen sturen via 'Set Active Power Limit to %'.

Echter wat doet de functie 'Set Power Reduce Limit to %' die beschikbaar is in de Homey Pro app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJuLFpp5xwaw1BNe1ZFZCplI6sM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xZ6Ntfrt56YrPEszquC8BQZA.png?f=user_large

SolarEdge SE3500H instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0mu-4UpLGp0J56zTKrZeMrG5PU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RZ2AkHpgut7i1SZFRniKH7aR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
eovermeer schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:00:
Dankzij dit forum mijn Homey Pro kunnen koppelen met de 'SolarEdge TCP modbus app' om het vermogen van de zonnepanelen aan te kunnen sturen via 'Set Active Power Limit to %'.

Echter wat doet de functie 'Set Power Reduce Limit to %' die beschikbaar is in de Homey Pro app?
[Afbeelding]

SolarEdge SE3500H instellingen:
[Afbeelding]
Voor zover ik weet, en indien correct ingesteld, kan een extern apparaat (homey pro of andere modbus connectie) de opgewekte energie van de SE reduceren om bijvoorbeeld geen terugleverkosten te hoeven betalen. Bij Victron koppelingen kan dit worden gebruikt om de opbrengst te reduceren in scenario’s waar de accu vol zit.
Er is nog een ander systeem in SolarEdge (en andere omvormers) om dit te bereiken, door de frequentie van de AC op te hogen, of door het voltage op te hogen. Hiermee kan de netbeheerder de opbrengst ook terugschroeven via de AC aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:11
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een compleet Solar Edge systeem.
SolarEdge Home Hub 3 fase. Van 1 fase naar 3 fase alles omgebouwd op de bestaande 20 x zonnepanelen.
2 x Solaredge Home batterijen inclusief de Solaredge Home inline meter 3 fase meter.

Het was inderdaad mogelijk om alles goedkoper uit te voeren maar dan heb je gigantisch veel omzetverlies als je geen hybride omvormer gaat gebruiken maar zelfbouwsystemen direct op de groepenkast. Ik wilde meer zekerheid met een hybride omvormer en behoud van 92%. Nu zitten de batterijen direct op de hybride omvormer dus veel minder omzetverlies. Alleen vraag vanaf de groepenkast is maar 1 x omzetten.

Solar Edge heeft ook tijdelijk een korting van 1000 euro bij 2 batterijen en 1500 euro bij 3 batterijen afname.

Gelijk nog een vraag erover. De Solaredge Home inline meter moet ik nog installeren. Ik heb precies ruimte over van 4 breed. Maar de energiemeter van Eneco-Toon is nog met zo een sensor. Deze sensor kan ik toch gewoon op die Solaredge Home inline meter zetten? De 1000 imp/kWh led zou dan toch ook werken of wijkt deze af? Anders krijg ik 2 x energiemeters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXUA0AanF0RcAlOZHV1FnjdFiio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl2s71JtTKIMIDeAqpTRJiM0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9exYm6W2NAZdK1R8r64SR81K-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1NnIo2B0Oq1i5X0traAdGEG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Draconian op 25-08-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:55
Beer070 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:42:
[...]Voor zover ik weet, en indien correct ingesteld, kan een extern apparaat (homey pro of andere modbus connectie) de opgewekte energie van de SE reduceren om bijvoorbeeld geen terugleverkosten te hoeven betalen. Bij Victron koppelingen kan dit worden gebruikt om de opbrengst te reduceren in scenario’s waar de accu vol zit.
Er is nog een ander systeem in SolarEdge (en andere omvormers) om dit te bereiken, door de frequentie van de AC op te hogen, of door het voltage op te hogen. Hiermee kan de netbeheerder de opbrengst ook terugschroeven via de AC aansluiting.
Sorry maar ik begrijp het verschil niet goed tussen de Active Limit, die ik bijvoorbeeld op 50% kan zetten om het opgewekte vermogen te halveren en 'Reduce Limit'.
Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.