Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Bij mij staat time of use ook aan, maar de export tijdens hoge prijzen zie ik ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:58
Sinds kort hebben zijn we over naar 3 fasen en nu wil ik mijn 2 sets zonnepanelen, die voorheen op een hd3680 (16 stuks 5620 watt piek) en een hd3000 (10 stuks 4100 watt piek) zaten, aansluiten op een se9k 3 fase omvormer. Nu dacht ik slim te zijn en een y-connector te halen (ecoflow parallelkabel) en zo simpel de boel aan te sluiten. Echter werkt dat niet..

Mogelijk ligt het aan de kabel en heb ik stomweg de verkeerde gekocht, maar ik zie dat slechts 16 panelen actief worden en ik meet ook maar 16V wanneer ik beide sets aan heb gesloten op de connector. Dus wat dat betreft logisch dat er ook 16 actief zijn. Wanneer ik de sets los aansluit op de connector meet ik wel het juiste voltage voor de sets, maar beide tegelijk niet. Voor de volledigheid: zonder connector meet ik ook het juiste voltage voor beide sets.

Wellicht kan het ook niet op de manier die ik voor ogen had en moet ik alle panelen in serie gaan zetten. Wat relatief simpel kan (denk ik). Zie ook dit topic voor iets meer informatie over de sets Zelfbouw PV/ Solar veranda. Ik zou dan de "veranda" aan achter de panelen op de carport willen zetten.

Wanneer ik overigens de sets los aansluit op de omvormer wordt de kleine set ook niet actief, maar dat komt (als ik het goed begrijp) doordat die niet voldoet aan de minimale string lengte. Mijn vermoeden is dus dat ik met de parallel kabel datzelfde probleem houdt, maar ik snap dan alleen niet waarom.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nog even over het exporteren vanuit de accu, nou ja, het niet exporteren dan.

Mijn installateur gevraagd, naast dat hij van een andere klant dezelfde vraag had gekregen, voreg hij meer info voor Solaredge. Het blijkt dat er de 18de tussen 21 en 22 nog ge-exporteerd was en daarna niet meer. De 22ste heeft de installateur, met name op mijn aanvraag, de omvormer van nieuwe firmware voorzien, zodat ik de accu kan uitzetten als de auto geladen wordt. Het lijkt er dus erg op dat die nieuwe firmware iets kapot gemaakt heeft of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Ronald_O schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:27:
Sinds kort hebben zijn we over naar 3 fasen en nu wil ik mijn 2 sets zonnepanelen, die voorheen op een hd3680 (16 stuks 5620 watt piek) en een hd3000 (10 stuks 4100 watt piek) zaten, aansluiten op een se9k 3 fase omvormer. Nu dacht ik slim te zijn en een y-connector te halen (ecoflow parallelkabel) en zo simpel de boel aan te sluiten. Echter werkt dat niet..

Mogelijk ligt het aan de kabel en heb ik stomweg de verkeerde gekocht, maar ik zie dat slechts 16 panelen actief worden en ik meet ook maar 16V wanneer ik beide sets aan heb gesloten op de connector. Dus wat dat betreft logisch dat er ook 16 actief zijn. Wanneer ik de sets los aansluit op de connector meet ik wel het juiste voltage voor de sets, maar beide tegelijk niet. Voor de volledigheid: zonder connector meet ik ook het juiste voltage voor beide sets.

Wellicht kan het ook niet op de manier die ik voor ogen had en moet ik alle panelen in serie gaan zetten. Wat relatief simpel kan (denk ik). Zie ook dit topic voor iets meer informatie over de sets Zelfbouw PV/ Solar veranda. Ik zou dan de "veranda" aan achter de panelen op de carport willen zetten.

Wanneer ik overigens de sets los aansluit op de omvormer wordt de kleine set ook niet actief, maar dat komt (als ik het goed begrijp) doordat die niet voldoet aan de minimale string lengte. Mijn vermoeden is dus dat ik met de parallel kabel datzelfde probleem houdt, maar ik snap dan alleen niet waarom.
je kan ze niet parallel aansluiten, je moet er 1 grote string van maken in jouw geval.
2 losse strings zou alleen kunnen bij voldoende optimizers/panelen per string.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:02:
Bij mij staat time of use ook aan, maar de export tijdens hoge prijzen zie ik ook niet meer.
Hier idem.

Denk een storing, zonder firmware update hier. Hij draait nu maximize self consumption zonder externe commando’s. Er komen dus geen seintjes uit de aansturing binnen.

Edit: net bevestiging van installateur

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 07-08-2025 09:46 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Roger Beurskens schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

je kan ze niet parallel aansluiten, je moet er 1 grote string van maken in jouw geval.
2 losse strings zou alleen kunnen bij voldoende optimizers/panelen per string.
Daar was ik al "bang" voor. Dus de parallel kabel voegt ze niet samen zoals ik dacht? Het blijven aparte strings om het anders te zeggen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Hier idem.

Denk een storing, zonder firmware update hier. Hij draait nu maximize self consumption zonder externe commando’s. Er komen dus geen seintjes uit de aansturing binnen.
Eigenlijk hetzelfde resultaat als hier met 'alles' laten regelen door Solaredge One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Eigenlijk hetzelfde resultaat als hier met 'alles' laten regelen door Solaredge One.
Dat is wat SolarEdge one doet ;). Ik laat alles ook gewoon regelen, maar in modbus zie je ook de standaard instellingen en de fallback regeling. 👍

Maar in mn edit zie je dat de installateur het ook hier bevestigd heeft.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Owkee, ik heb nog niet zolang modbus uitlezen aanstaan op mn omvormer.

Ik doe dat met de/een modbus integratie die Domoticz ondersteund, maar de instellingen die je noemt zie ik zo niet geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald_O schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Daar was ik al "bang" voor. Dus de parallel kabel voegt ze niet samen zoals ik dacht? Het blijven aparte strings om het anders te zeggen.
Los van samenvoegen: je bent naar een 750v omvormer gegaan; halen jouw losse groepen panelen dat?
Wat zijn precies je opstellingen? Hoeveel panelen, welke optimizers, welke richting?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
teacher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Los van samenvoegen: je bent naar een 750v omvormer gegaan; halen jouw losse groepen panelen dat?
Wat zijn precies je opstellingen? Hoeveel panelen, welke optimizers, welke richting?
Zie iets iedere bericht en andere topic voor meer informatie, maar de ene set haalt het wel met 11 p370 en 5 s440 optimizers, maar de kleinere set met 10 s440 optimizers dus niet.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wat is exact de opstelling van de groepjes panelen?
Welke richting, hoek, welke optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
teacher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:06:
Wat is exact de opstelling van de groepjes panelen?
Welke richting, hoek, welke optimizers?
Set 1:
5620 watt piek
- op het schuine dak van het huis (2820 wp) op zuid met 3 p370 en 5 s440 optimizers
- oost west opsteling op de carport (2800 wp) met p370 optimizers hoek van 12 graden

Set 2:
4100 watt piek
- ongeveer een hoek van 5 graden met 10 s440 optimizers ook op zuid gericht

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Even de max voltages per groepje:
Set 1:
Zuid 480v
Oost 240v west 240v. (In neem aan 4 oost 4 west?), maar vanwege lage hoek pakken we 480v

Set 2:
600v

Dus, alles aan elkaar koppelen en 1 grote string van maken. Dat gaat wel werken.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 07-08-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dus concreet: ipv de Y-kabel de + en - kant van beide strings aan elkaar koppelen en de andere set aansluiten op 1 MPPT ingang van je nieuwe omvormer. Daarna even in de monitoring portal de layout aanpassen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 17-09 18:09

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:29:
Hm ik merkte dat er spontaan geen export meer is tijdens hoge prijzen; en toen ontdekte ik dit in de app:
Time of Use staat en kan ik niet meer instellen.

Iemand een idee? Lijkt een Modbus configuratie fout

Edit:

Vaag. De SE app zegt 71kWh opbrengst vandaag en zag vanmiddag ook een periode 13kW-13,5kW vermogen vanaf m’n dak. Best knap met 12,5kWp waarvan deels noord en oost ligt. Frappante was ook dat SEa aangaf dat de helft afgenomen werdt door “de woning”.

HomeAssistent geeft echter een opbrengst van 42kWh (wat ik eerder geloof ook vandaag) 70kWh op 1 dag haal ik enkel alleen met een perfecte wolkeloze dag.

Net de omvormer en batterijen herstart. Ik zag dat er batterij HeartBeat error was. We draaien wel weer op de batterij. Maar nog steeds kan ik geen ToU kiezen als gebruiker.

Heb wel via de SetApp ToU kunnen kiezen. Zie dit echter nog niet terug in de gebruikers app. Morgen maar weer kijken

[Afbeelding]
Update!
oorzaak gevonden. mijn oude omvormer had ik verkocht en die is door de nieuwe eigenaar online gekomen. Echter zat deze (weer) gekoppeld aan mijn account. SE App dacht dus dat ik 2 omvormers had ...

Verwijderd in de admin en opgelost.

EDIT

De oude omvormer wordt automatisch gekoppeld. Normaal kies je vervangen - maar daar ze beide al er in staan lijkt mij dat niet handig. Iemand idee hoe ik hem verwijder?

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 07-08-2025 11:43 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
teacher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:25:
Even de max voltages per groepje:
Set 1:
Zuid 480v
Oost 240v west 240v. (In neem aan 4 oost 4 west?), maar vanwege lage hoek pakken we 480v

Set 2:
600v

Dus, alles aan elkaar koppelen en 1 grote string van maken. Dat gaat wel werken.
Het werkt inderdaad met slechts 16 panelen dus daar was ik niet bang voor.
RonJ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:27:
Dus concreet: ipv de Y-kabel de + en - kant van beide strings aan elkaar koppelen en de andere set aansluiten op 1 MPPT ingang van je nieuwe omvormer. Daarna even in de monitoring portal de layout aanpassen.
Klinkt als een plan d:)b

Dank voor de input!

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ronald_O schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Het werkt inderdaad met slechts 16 panelen dus daar was ik niet bang voor.

[...]

Klinkt als een plan d:)b

Dank voor de input!
Ik zou daarna even goed kijken/vergelijken wat de O/W set nog doet aan de randen van de dag. 4 panelen op zichzelf zijn veel te weinig om de starten of "aan" te blijven. Die hebben dus licht op de zuid-sets nodig om voldoende spanning te blijven leveren. Het kan dan misschien handiger zijn om die set ook richting zuid te draaien (of juist set 2 ook naar O/W te doen).

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 07-08-2025 11:02 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
RonJ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Ik zou daarna even goed kijken/vergelijken wat de O/W set nog doet aan de randen van de dag. 4 panelen op zichzelf zijn veel te weinig om de starten of "aan" te blijven. Die hebben dus licht op de zuid-sets nodig om voldoende spanning te blijven leveren. Het kan dan misschien handiger zijn om die set ook richting zuid te draaien (of juist set 2 ook naar O/W te doen).
Set 2 is een veranda (zie andere topic in eerdere post) dus die oost/ west doen is een dingetje.. maar set 2 ligt praktisch tegen de oost/ west aan met een lage hoek en vangt dus grofweg nog net zo lang licht. Dank voor het meedenken echter. Ben nu toch bezig..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:24
Vanaf 17-07-2025 het systeem op Time of Use gezet echter deze werkt niet. Daarvoor maakte ik altijd gebruik van Handmatige controle omdat Time of Use bij mij niet goed werkte.
Het blijkt ook dat de cijfers in de app niet goed weergegeven worden. Een dag was de batterij s ’morgen om zeven uur 58,9 % leeg , dus was er bij mij 9,453 kWh onttrokken. Echter om 9:00 uur na een productie van 3,09 kWh was de batterij weer vol en werd er weer aan het net geleverd. Hierover contact opgenomen met SolarEdge zij hebben mijn systeem voorzien van een nieuwe update echter het systeem werkt alsof deze in de modus Eigen verbruik maximaliseren staat. Weer contact opgenomen met SolarEdge en krijg de melding doorgestuurd naar de technische dienst en die zijn het aan het onderzoeken.
Omdat mijn installateur met vakantie is, ben ik verder gaan zoeken en heb het rapport In bedrijfstelling van de installatie gedraaid en hier zie ik dat energiebeheer is uitgeschakeld. Met AI aan het uitzoeken geweest wat hiervan de gevolgen kan zijn en krijg het antwoord, als energiebeheer is uitgeschakeld, dan kan AI niet langer batterij- of verbruikssturing uitvoeren en de batterij werkt dan in ‘standaardmodus. Ook dit gemeld echter het is al meer dan een week stil. Als mijn installateur komende maandag terug is zal ik met hem contact opnemen en de zaak door spreken.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, das een goeie, een dezer dagen eens met setapp kijken.
Wellicht dat een firmware update dat getoggled heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

clodders schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:41:
Vanaf 17-07-2025 het systeem op Time of Use gezet echter deze werkt niet. Daarvoor maakte ik altijd gebruik van Handmatige controle omdat Time of Use bij mij niet goed werkte.
Het blijkt ook dat de cijfers in de app niet goed weergegeven worden. Een dag was de batterij s ’morgen om zeven uur 58,9 % leeg , dus was er bij mij 9,453 kWh onttrokken. Echter om 9:00 uur na een productie van 3,09 kWh was de batterij weer vol en werd er weer aan het net geleverd. Hierover contact opgenomen met SolarEdge zij hebben mijn systeem voorzien van een nieuwe update echter het systeem werkt alsof deze in de modus Eigen verbruik maximaliseren staat. Weer contact opgenomen met SolarEdge en krijg de melding doorgestuurd naar de technische dienst en die zijn het aan het onderzoeken.
Omdat mijn installateur met vakantie is, ben ik verder gaan zoeken en heb het rapport In bedrijfstelling van de installatie gedraaid en hier zie ik dat energiebeheer is uitgeschakeld. Met AI aan het uitzoeken geweest wat hiervan de gevolgen kan zijn en krijg het antwoord, als energiebeheer is uitgeschakeld, dan kan AI niet langer batterij- of verbruikssturing uitvoeren en de batterij werkt dan in ‘standaardmodus. Ook dit gemeld echter het is al meer dan een week stil. Als mijn installateur komende maandag terug is zal ik met hem contact opnemen en de zaak door spreken.
Hm oke ik ben niet de enige dus met vreemde waardes

Hier alles opgelost weer … alle foutieve data kwam omdat de oude omvormer nog aan mijn site gekoppeld was. Nieuwe eigenaar reageert niet. Heb zelf maar een fake site gemaakt en daar de oude omvormer ingeknikkert. Opgelost. 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 07-08-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Clever!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:46

pvg

Crazy- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Hm oke ik ben niet de enige dus met vreemde waardes

Hier alles opgelost weer … alle foutieve data kwam omdat de oude omvormer nog aan mijn site gekoppeld was. Nieuwe eigenaar reageert niet. Heb zelf maar een fake site gemaakt en daar de oude omvormer ingeknikkert. Opgelost. 🤣
Even een power limit instellen om de nieuwe eigenaar te motiveren 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Miezie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Hier idem.

Edit: net bevestiging van installateur
En het werkte vanavond weer gewoon. Zal vast opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
RonJ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:27:
Gisteren de boel aan elkaar gekoppeld en het werkt als een zonnetje! Heb nu echter ruzie met de designer. Waarschijnlijk doordat de omvormer al actief was voordat ik het ontwerp af had/ kon publiceren. Kon een tijdje niet inloggen in de designertool en dacht "wat kan er mis gaan.."

In het monitoringportaal zie ik de omvormer met het juiste serienummer. Wanneer ik vervolgens de layout probeer te publiceren krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFuKnnn4dA7w4f4E2sfYgcPL10g=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FmREGKGtLBbpbhBOi0EpfHNm.png?f=fotoalbum_small

Via de site mapper app vervolgens geprobeerd de code te scannen en dan krijg ik de melding "<serie nummer>. is reeds toegewezen".

In het monitoring portaal de omvormer verwijderd en hem dan te scannen, maar dan krijg ik alsnog weer de melding "Om deze site te publiceren, scant u de barcodes van de omvormers".

Ik zit dus vast en mis vast iets stoms. Heb je hier toevallig ook een tip voor?

Ik miste inderdaad iets stoms.. Moest de optimizers ook toevoegen |:( Maar goed deze melding is nu ook te vinden in dit topic zullen we maar zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald_O op 08-08-2025 09:47 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Weet er iemand een manier om een remote override van de SolarEdge omvormer via ModBus zichtbaar te krijgen?

Langer verhaal...
Ik heb al sinds 2017 een SE5K systeem draaien naar alle tevredenheid :D Dit systeem lees ik via ModBus uit. Sinds enkele weken is dit systeem bij FrankEnergie aangermeld zodat zij dit bij bepaalde marktomstandigehden tijdeleijk de omvormer uit kunnen zetten. Bijvoorbeeld bij negative prijzen of een grote onbalans in het netwerk. Hier krijg je dan een kleine vergoeding voor.

Is er een manier om zichtbaar te krijgen dat de omvormer op afstand uitgezet wordt? De normale status melding (modbus adress 40107) geeft aan "producing power" terwijl er geen productie is... pas bij het herstarten van de productiie geeft deze "waking up" aan waarna de omvormer weer gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:44:
Weet er iemand een manier om een remote override van de SolarEdge omvormer via ModBus zichtbaar te krijgen?

Langer verhaal...
Ik heb al sinds 2017 een SE5K systeem draaien naar alle tevredenheid :D Dit systeem lees ik via ModBus uit. Sinds enkele weken is dit systeem bij FrankEnergie aangermeld zodat zij dit bij bepaalde marktomstandigehden tijdeleijk de omvormer uit kunnen zetten. Bijvoorbeeld bij negative prijzen of een grote onbalans in het netwerk. Hier krijg je dan een kleine vergoeding voor.

Is er een manier om zichtbaar te krijgen dat de omvormer op afstand uitgezet wordt? De normale status melding (modbus adress 40107) geeft aan "producing power" terwijl er geen productie is... pas bij het herstarten van de productiie geeft deze "waking up" aan waarna de omvormer weer gaat werken.
Modbus Multi integratie in Home Assistant leest alle registers voor je uit. Dan heb je het zo inzichtelijk.

Denk overigens dat een leverancier icm ingestelde negatieve tarief optimalisatie meer oplevert dan bij Frank energie je panelen betaald laten regelen… Zonneplan geeft ook standaard 2 cent meer voor je stroom…

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 08-08-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Nu online
Miezie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Modbus Multi integratie in Home Assistant leest alle registers voor je uit. Dan heb je het zo inzichtelijk.

Denk overigens dat een leverancier icm ingestelde negatieve tarief optimalisatie meer oplevert dan bij Frank energie je panelen betaald laten regelen… Zonneplan geeft ook standaard 2 cent meer voor je stroom…
Ik lees zelf ook alle registers die genoemd zijn in: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf uit. Maar hier kan ik dus geen status verandering in vinden waar ik iets mee kan. of ik moet natuurlijk verkeerd kijken of iets missen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Ik lees zelf ook alle registers die genoemd zijn in: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf uit. Maar hier kan ik dus geen status verandering in vinden waar ik iets mee kan. of ik moet natuurlijk verkeerd kijken of iets missen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhhYqjkT3H411zsUa4pl5Q7HniE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dS1A3Py4b9ZD5Zt376K1LGV9.png?f=fotoalbum_large

ik lees in home assistant met de modbus integratie uit, en aan de status kan je toch zien wat en hoe? En als je import/export meter hebt kan je ook zelf e.e.a. sturen ipv je leverancier.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Nu online
peterpijpelink schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]

ik lees in home assistant met de modbus integratie uit, en aan de status kan je toch zien wat en hoe? En als je import/export meter hebt kan je ook zelf e.e.a. sturen ipv je leverancier.
Deze registers lees ik dus ook uit alleen op het moment dat op afstand de omvormer wordt uitgezet wijzigen deze niet... Hij blijft op status I_STATUS_MPPT staan terwijl er geen productie meer is. Als de omvormer dan weer vrij gegeven wordt veranderd de status wel naar I_STATUS_STARTING.

Ik hoopte dat er eigenlijk nog een minder goed gedocumenteerd register was waar de status wel goed in zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Deze registers lees ik dus ook uit alleen op het moment dat op afstand de omvormer wordt uitgezet wijzigen deze niet... Hij blijft op status I_STATUS_MPPT staan terwijl er geen productie meer is. Als de omvormer dan weer vrij gegeven wordt veranderd de status wel naar I_STATUS_STARTING.

Ik hoopte dat er eigenlijk nog een minder goed gedocumenteerd register was waar de status wel goed in zou staan.
Ik heb ook export controls erin.. en andere registers, nog niet meegemaakt dat het aan stond dus weet niet of het daar uit af te leiden is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Wordt dat niet middels een power limit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:15
Mijn omvormer (SE9K) ging stuk en kon gelukkig snel vervangen worden door mijn installateur. Echter is de omvormer nog niet aan mijn account toegevoegd. Installateur ging met vakantie, dus dat wordt later geregeld. In ieder geval zonnestroom dus ik ben allang blij!

Is er een mogelijkheid om mijn tarieven in te stellen zodat ik weer kan afschakelen bij negatieve tarieven? Ik heb al via de Setapp gekeken maar kan daar niets vinden.

Ben volgende week een paar dagen weg, dus instellen is wel fijn mochten de tarieven echt laag worden...

[ Voor 10% gewijzigd door Sportmind op 09-08-2025 15:30 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
Is er hier iemand die mij kan helpen om meer rechten to te kennen aan mijn SolarEdge account, helaas is de installateur enkele maanden geleden failliet gegaan. Ik wil o.a. het vermogen kunnen beperken. Ik zie deze optie op dit moment niet in mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Freestuff schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:22:
Is er hier iemand die mij kan helpen om meer rechten to te kennen aan mijn SolarEdge account, helaas is de installateur enkele maanden geleden failliet gegaan. Ik wil o.a. het vermogen kunnen beperken. Ik zie deze optie op dit moment niet in mijn account.
Als je installateur failliet is gegaan (de laatste tijd helaas schering en inslag), moet je een nieuwe installateur zoeken (Service op bestaande installatie aanvinken, niet alle installateurs doen dat) of anders je toegangsrechten door SolarEdge support aan laten passen. Hou rekening met kosten.

Als tussenoplossing kun je het vermogen beperken door in modbus register 61441 (0xf001) het gewenste maximum vermogen als een percentage (0-100) te schrijven. De waarde 50 (0x32) betekent dat het maximum vermogen wordt beperkt tot 50% van het nominale vermogen. De waarde van dit register wordt elke avond gereset naar 100 (dit zie ik althans bij mijn SE4000H gebeuren, vermoedelijk als gevolg van een softwarematige herstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:35
Freestuff schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:22:
of self installer worden dan heb je alle rechten op je systeem. Ik heb een beetje geluk gehad. Het is bij mij gratis omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
MijnCommentaar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

of self installer worden dan heb je alle rechten op je systeem. Ik heb een beetje geluk gehad. Het is bij mij gratis omgezet.
Ik heb ook een self installer account, maar hoe zet jet dit dan over op je eigen self installer account.
Als ik inlog op mijn account en deze wil toevoegen krijg ik iedere keer de melding ongeldig serienummer.
Vermoed om dat deze nog aan de failliete leverancier staat gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Freestuff schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Ik heb ook een self installer account, maar hoe zet jet dit dan over op je eigen self installer account.
Als ik inlog op mijn account en deze wil toevoegen krijg ik iedere keer de melding ongeldig serienummer.
Inderdaad. Je zult een site transfer moeten aanvragen: https://www.solaredge.com/site-transfer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:48
in mijn ervaring gaat dat best snel. Op de dag dat mijn Solaredge installatie werd gedaan ging het bedrijf failliet, en een dag of 3 nadat ik Solaredge had gesproken was het al geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:29

Smoke

Maverick Reploid

Freestuff schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Als je omvormer al op monitoring is aangemeld kan dat serienummer niet gebruikt worden om je self installer account te activeren voor monitoring. Dit moet of via een ongebruikt serienummer, of SolarEdge kan dit zelf doen voor je als onderdeel van de site transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik heb het idee dat negatieve tarief optimalisatie (NRO) niet meer werkt. Ik merk ook dat ik eerder met 2x5kw de batterij kon laden er nu elke keer maar 1 laad en de ander niet iets doet. Meerdere hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Negatief prijs maar panelen blijven aan. Storing blijkbaar

Hier ook niet. Gaan niet uit inderdaad 😒

[ Voor 68% gewijzigd door Crazy- op 10-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Jullie hebben beide overproduktie? Zodat je niet alles kunt salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
clodders schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:17:
[...]

De heb de AP Key niet nodig om de SolarEdge omvormer te koppelen. Kijk naar in de app van HomeWizard. Kies voor inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord van je omvormer
Ik heb net het Energy+ abo afgesloten. Je hebt gelijk dat inlog en wachtwoord volstaat. Ondertussen had ik van Zonneplan wel al vast de API Key ontvangen. Deze heb ik nu gebruikt voor koppelen van solaredge.
Voor het abo heb ik overigens gekozen voor 99 cent p/m in app aankoop en niet gelijk voor een jaarabonnement. Ik wil namelijk eerdaags aan de slag gaan met Home Assistant. Ik denk dat het abo dan niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ik heb inmiddels de Keba S10 nagebouwd en aangesloten op de SE EV lader (=Keba P30). Ik kan het relais schakelen middels modbus tcp op de lader (via het X2 contact). Helaas, zoals verwacht, schakelt de lader niet autonoom tussen 1 en 3 fasen laden. Dat wordt dus: uit de SE omgeving halen en via nodered op mijn Victron aansturen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
Jullie hebben beide overproduktie? Zodat je niet alles kunt salderen?
Ja voor mij wel. Bedoeling was dat hij niet ging teruglevering bij negatief. Zou mooi zijn als je toch zulke instellingen zelf ook via de app kan doen zodat je bij een storing of fout altijd zelf bepaalt wat je kan doen. Vandaag dus ruim 100 kwh terug geleverd tegen negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt inderdaad. Als je echter thuis bent kun je hem zelf uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:33:
Klopt inderdaad. Als je echter thuis bent kun je hem zelf uitschakelen.
Zit jij daar de hele dag met je neus bovenop, of doe je ook wel eens wat anders? :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Haha nee. Voor mij is het niet zo spannend, ik neem meer af dan ik teruglever. Pas als het salderen stopt wordt het anders.

Maar als ik thuis zou zijn zou iknwel handmatig uitsxhakelen als de automagische niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-08 21:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh6A6oH8BTOZVbw796KWi5A2ugA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXoOjQHsOdcKsj1xwty1Zk9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik beschik over een solaredge SE 4000H, sinds een update loop ik tegen het probleem aan dat de opwek word afgeknepen op 3,5 kw. De active power control staat op 100 procent. Normaal zou ik bij genoeg zon aan de 4 kw moeten komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

JulianvanAalst schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:44:
[Afbeelding]

Ik beschik over een solaredge SE 4000H, sinds een update loop ik tegen het probleem aan dat de opwek word afgeknepen op 3,5 kw. De active power control staat op 100 procent. Normaal zou ik bij genoeg zon aan de 4 kw moeten komen....
Check de netspanning. Waarschijnlijk zit die rond de 250V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:26:
Haha nee. Voor mij is het niet zo spannend, ik neem meer af dan ik teruglever. Pas als het salderen stopt wordt het anders.

Maar als ik thuis zou zijn zou iknwel handmatig uitsxhakelen als de automagische niet werkt.
De accu moet ook vol 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

silvester6 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:33:
Ik heb het idee dat negatieve tarief optimalisatie (NRO) niet meer werkt. Ik merk ook dat ik eerder met 2x5kw de batterij kon laden er nu elke keer maar 1 laad en de ander niet iets doet. Meerdere hier last van?
Ik heb hier 4 SolarEdge accu’s staan, maar de omvormer doet maar max 5kW opladen over alle accu’s ;). Dus dat klopt lijkt me…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
Dat klopt ook maar ik heb 2 omvormers met 2 en 3 batterijen. Voor de update was het 10 kw aan laad vermogen. Hij heeft vandaag ook wel doorgetrokken naar 100% op beide omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Is dat inmiddels gratis? Anders wil ik @Freestuff wel helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:29

Smoke

Maverick Reploid

BurnerT schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:04:
[...]

Is dat inmiddels gratis? Anders wil ik @Freestuff wel helpen.
Een site naar een andere installateurs-account overzetten is gratis, de andere 2 opties zijn betalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

De accu moet ook vol 😝
Zeker. Dus niet te vroeg uitzetten.

Maar zolang je kunt salderen valt het wel mee. Zoveel uur is de strromprijs nog niet echt negatief geweest dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als die er al was geweest op dat moment, had ik een short-string 3-fase omvormer moeten hebben; we hebben net wat veel schaduw om het met 15 panelen zonder 'afknijpen' te redden. Lijkt overkill dat nog om te wisselen, maar toch, ze zijn rap goedkoper geworden.

Kon het in elk geval niet laten even te snuffelen en dan valt me op: die 3-fase short string omvormers worden 'battery ready' genoemd. Voor een 800V accu, als ik het goed begrijp. En ik zit 'n beetje naar een 800V thuisaccu te kijken.. Laat zich dat dan wellicht DC koppelen, óók als de accu niet van SolarEdge is? (Ik vroeg 't al aan een dealer, maar die zegt vrij simpel dat zij er SE bij verkopen.)

Dus: zo'n (short-string) omvormer om de optimizers aan te sturen en wellicht een base-load aan AC te leveren (want altijd van fase tot fase hetzelfde) en dan DC koppelen en met accu + hybride omvormer verder zien wat waar heen gaat op enig moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Omdat Time of Use al een maand niet werkt en er geen reactie komt van SolarEdge op mijn melding, heb ik vandaag contact gehad met SolarEdge het blijkt dat er problemen met de Time of Use-instellingen zijn. De zaak is reeds geëscaleerd naar niveau-3 engineers. Vanwege het toegenomen aantal meldingen kan de verwerking van uw zaak mogelijk iets vertraging oplopen. Onze excuses voor het ongemak. Wij verzekeren u dat we ons best zullen doen om dit zo spoedig mogelijk op te volgen

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:15:
Als die er al was geweest op dat moment, had ik een short-string 3-fase omvormer moeten hebben; we hebben net wat veel schaduw om het met 15 panelen zonder 'afknijpen' te redden. Lijkt overkill dat nog om te wisselen, maar toch, ze zijn rap goedkoper geworden.

Kon het in elk geval niet laten even te snuffelen en dan valt me op: die 3-fase short string omvormers worden 'battery ready' genoemd. Voor een 800V accu, als ik het goed begrijp. En ik zit 'n beetje naar een 800V thuisaccu te kijken.. Laat zich dat dan wellicht DC koppelen, óók als de accu niet van SolarEdge is? (Ik vroeg 't al aan een dealer, maar die zegt vrij simpel dat zij er SE bij verkopen.)

Dus: zo'n (short-string) omvormer om de optimizers aan te sturen en wellicht een base-load aan AC te leveren (want altijd van fase tot fase hetzelfde) en dan DC koppelen en met accu + hybride omvormer verder zien wat waar heen gaat op enig moment.
Waarom zou je in een thuissituatie voor 800V gaan met de grotere veiligheidsrisico’s? Just curious…
Wetende dat je in eilandbedrijf sowieso spaarzaam moet leven… en die snelle pieken dan een minder relevant verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Miezie Grotere veiligheidsrisico's? Ik dacht dat die juist kleiner zijn, omdat er minder grote stromen lopen. Het is mijn beeld dat daarom langzaam de overstap naar dergelijke accu's gemaakt wordt. Het DC voltage komt eigenlijk juist al omlaag, t.o.v. wat nu op de 3-fase string staat.

En snelle pieken moeten toch juist in eilandbedrijf goed verteerd worden, omdat er geen net is om ze even vandaan te halen? Ik heb het idee dat (inschakel)pieken over het geheel erg bepalend zijn.

Concreet ben ik van plan binnenkort (na de bouwvak in de showroom) 'ns meer te horen over de Saltion accu. (De meerprijs lijkt nog weg te slikken, maar ik hik tegen diverse 'to good to be true' claims aan gecombineerd met de relatief kleine partijen die er achter staan.) Dit ook mede omdat zo'n accu niet (noemenswaardig) brandbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 11-08-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:19:
Omdat Time of Use al een maand niet werkt en er geen reactie komt van SolarEdge op mijn melding, heb ik vandaag contact gehad met SolarEdge het blijkt dat er problemen met de Time of Use-instellingen zijn. De zaak is reeds geëscaleerd naar niveau-3 engineers. Vanwege het toegenomen aantal meldingen kan de verwerking van uw zaak mogelijk iets vertraging oplopen. Onze excuses voor het ongemak. Wij verzekeren u dat we ons best zullen doen om dit zo spoedig mogelijk op te volgen
Welk deel van Time of Use werkt niet? Al een paar dagen dat er uit de accu teruggeleverd wordt bij hogere prijzen.

Uit gaan bij negatieve prijzen reken je ook bij ToU? Komt bij mij maar zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
Gwaihir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:15:

Ik heb even een ontwerp door Designer gehaald... Met een short-string omvormer gaat net als de enkelfase omvormers de SolarEdge Home Battery 9.7kWh
Dat is een 400V accu (350-450V volgens datasheet).

Ik verwacht niet dat een ander merk accu gaat kunnen. De accu gaat wat ik begrepen heb parallel geschakeld aan de PV op de omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Welk deel van Time of Use werkt niet? Al een paar dagen dat er uit de accu teruggeleverd wordt bij hogere prijzen.

Uit gaan bij negatieve prijzen reken je ook bij ToU? Komt bij mij maar zelden voor.
In een maand een keer teruggeleverd aan het net. Iedere ochtend is de batterij nog voor ca 82 % vol. en wordt gelijk bij de eerste zonnestralen opgeladen. Meestal is de batterij tussen 9 en 10 uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ronald Dank. Vraag me af waar ik dat door elkaar gehaald heb. Ik bedoel concreet de SE5K-RWBTEBEN4, die jij wellicht zelf hebt hangen. En ik was ervan overtuigd dat 't 800V is. (Maar wellicht is dat dan juist de 'normale' 3-fase?) Datasheet net nog maar weer opgezocht en die geeft je helemaal gelijk.
De accu gaat wat ik begrepen heb parallel geschakeld aan de PV op de omvormer.
Inderdaad. Denk ik dan véél te simpel als ik denk dat het voltage moet kloppen (of evt. DC-DC omgezet moet worden)?

Je zou dan verder twee waarden door moeten kunnen geven via de Modbus-TCP: hoeveel DC gegenereerd mag worden en hoeveel naar AC omgezet. 'Standaard' lijkt me die eerste aan die tweede gekoppeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 11-08-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

In een maand een keer teruggeleverd aan het net. Iedere ochtend is de batterij nog voor ca 82 % vol. en wordt gelijk bij de eerste zonnestralen opgeladen. Meestal is de batterij tussen 9 en 10 uur vol.
Ja. Sinds half juli was het aanzienlijk minder. Maar het lijkt weer te beginnen. Tussen 7 en 8 vanochtend is de accu helemaal leeggemaakt. En nu is tie weer bijna vol. Zo maar eens een auto insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Gwaihir dat is de omvormer die ik heb… als een van de eerste in NL (verkeerd geleverd ipv de normale door libra, in overleg met solar outlet gehouden)

Hij draait 375V string spanning, of 425 tijdens productie beperking (bijvoorbeeld aftoppen bij 5,25 kW)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gwaihir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:28:
Inderdaad. Denk ik dan véél te simpel als ik denk dat het voltage moet kloppen (of evt. DC-DC omgezet moet worden)?
In de 400V accu zit een DC-DC converter (af te leiden uit de informatie op de firmware updates pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-08 21:30
pvg schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Check de netspanning. Waarschijnlijk zit die rond de 250V.
Negatief , rond de 240 of lager. Als ik in eiland bedrijf draai (Victron systeem) heb ik dit probleem ook nog. Inmiddels een case open staan bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

In de 400V accu zit een DC-DC converter (af te leiden uit de informatie op de firmware updates pagina).
Ik ga er een beetje vanuit dat de DC-DC converter een soort van optimizer functie vervuld. Er moet ergens geregeld worden hoeveel vermogen er de batterij in of uit gaat, allemaal in samenspel met de optimizers in de string en de omvormer zelf. Het zal dus best een gesloten systeemn zijn waar je niet zomaar een accu van een andere partij in kan hangen. Het zal sowieso niet ondersteund worden door SE...

Als je geen SE accu wil... dan moet je gewoon een los systeem doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Ik ga er een beetje vanuit dat de DC-DC converter een soort van optimizer functie vervuld.
Inderdaad. Een optimizer is tenslotte weinig meer dan een DC-DC converter met een MPP tracker.
Er moet ergens geregeld worden hoeveel vermogen er de batterij in of uit gaat, allemaal in samenspel met de optimizers in de string en de omvormer zelf. Het zal dus best een gesloten systeemn zijn waar je niet zomaar een accu van een andere partij in kan hangen. Het zal sowieso niet ondersteund worden door SE...

Als je geen SE accu wil... dan moet je gewoon een los systeem doen....
Ik worstel al een hele tijd met het thema accu. Voor zover ik het kan uitrekenen is zo'n accu nog steeds niet rendabel, wellicht met uitzondering van handelen op de onbalansmarkt (maar daarin ben ik niet geïnteresseerd). Gezien de lange technische levensduur in verhouding tot de commerciële levensduur van producten, ben ik huiverig voor een gesloten ecosysteem met een hoge mate van vendor lock-in, nog afgezien van morele bezwaren in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:41:

Ik worstel al een hele tijd met het thema accu. Voor zover ik het kan uitrekenen is zo'n accu nog steeds niet rendabel, wellicht met uitzondering van handelen op de onbalansmarkt (maar daarin ben ik niet geïnteresseerd). Gezien de lange technische levensduur in verhouding tot de commerciële levensduur van producten, ben ik huiverig voor een gesloten ecosysteem met een hoge mate van vendor lock-in, nog afgezien van morele bezwaren in deze tijd.
Ik worstelde ook met het rendabele, totdat mijn vrouw zei en me herinnerde aan onze algehele overtuiging: je doet verduurzamen niet voor het financiële. Hebben we nooit gedaan…

Je commerciële ecosystemen argumenten zijn niet houdbaar: je kan alles eventueel aansturen met modbus TCP en er zullen vast ESCROW regelingen zijn… en je kan dan gelijk niks meer kopen eigenlijk ;).

Qua morele bezwaren… tja, dat is ieder voor zich. Ik begrijp het ook wel, maar ik vind van mezelf dat ik boter op mijn hoofd zou hebben als ik dat nu ineens een probleem vind nu het ineens aan de oppervlakte komt hoe het daar is… maar altijd al was. Chinese shit kopen we ook massaal zegmaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:31:
@Miezie Grotere veiligheidsrisico's? Ik dacht dat die juist kleiner zijn, omdat er minder grote stromen lopen. Het is mijn beeld dat daarom langzaam de overstap naar dergelijke accu's gemaakt wordt. Het DC voltage komt eigenlijk juist al omlaag, t.o.v. wat nu op de 3-fase string staat.

En snelle pieken moeten toch juist in eilandbedrijf goed verteerd worden, omdat er geen net is om ze even vandaan te halen? Ik heb het idee dat (inschakel)pieken over het geheel erg bepalend zijn.

Concreet ben ik van plan binnenkort (na de bouwvak in de showroom) 'ns meer te horen over de Saltion accu. (De meerprijs lijkt nog weg te slikken, maar ik hik tegen diverse 'to good to be true' claims aan gecombineerd met de relatief kleine partijen die er achter staan.) Dit ook mede omdat zo'n accu niet (noemenswaardig) brandbaar is.
High voltage is juist energiedichter en de voltages zijn juist hoger dan een low voltage batterij. Veiligheid is juist extra van belang. Afhankelijk van je setting zou ik er wel degelijk even over nadenken. Hier staat het zootje binnen in de technische ruimte, daar is het wel prettig… ook voor de algemene warmteontwikkeling. Buiten had ik er overigens ook voor gekozen…

Spanningspieken is een keuze, ik zie in onze woning dat de Quooker de enige is met de pieken waar de accu niet zoveel mee kan. In eilandbedrijf wil je m.i. juist je gedrag meteen aanpassen tot maximaal zuinig… dan is het volgens mij weer niet het criterium om to the max te gaan voor iets wat niet elke dag voorkomt, maar een relatief klein risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een quooker heeft toch niet zo'n hoge pieken? 2kW zal die niet halen, daar zou een Solaredge acxu geen moeite mee moeten hebben.

Dat je in eiland bedrijf (off grid) die quooker wellicht uit wil is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Voor mij is 't portofolio, vendor lock-in, en welke denkwijzen ik al dan niet support. Ik neig er nog niet naar een volledig eilandbedrijf-systeem op basis van SE te gaan doen.

Ook dat anderen dat niet (meer) lijken te doen speelt daarbij een rol; mijn installateur, die diep in zon met SE zat, is als 'n malle aan het overstappen omdat het simpelweg niet meer gekocht wordt.

Maar vendor lock-in is toch wel de hoofdcomponent. Ik zie daar teveel dingen mis gaan - zelf ook al in milde mate ondervonden.
Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:41:
High voltage is juist energiedichter en de voltages zijn juist hoger dan een low voltage batterij. Veiligheid is juist extra van belang.
Voltages hoger, stromen lager. That much is certain. Energiedichtheid? Ik vroeg het een Victron dealer en die zegt zelfde cellen, zelfde prijs, alleen wat meer cellen in serie.
In eilandbedrijf wil je m.i. juist je gedrag meteen aanpassen tot maximaal zuinig… dan is het volgens mij weer niet het criterium om to the max te gaan voor iets wat niet elke dag voorkomt, maar een relatief klein risico is.
In eilandbedrijf wil ik geloof ik de eerste 12 à 24 uur vrijwel door alsof er niets aan de hand is (nog onbeslist, financiën zullen dat wel doen). Dat zal wat we in NL te verwachten hebben hopelijk heel behoorlijk afdekken. Pas als het dan echt die '72 uur zonder stroom' blijkt te zijn, wil ik me wel gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
P = V x I bij een hoger voltage is een lagere stroom nodig om hetzelfde vermogen te creeren. Allemaal gewoon natuurkunde.

Los van een echte blackout zullen de meeste stroomstoringen binnen 24 uur opgelost worden (hoop ik)en dan zal een backupsysteem prima vokdoen. Je zult dan hooguit keuzes moeten maken in de afnemers.

Gezien de problemen die de netbeheerders hebben en mijn verwachting dat verzwaring op veel plekken lang op zich zal laten wachten als het uberhaupt al gebeurt, zullen de randen van de capaciteit meer worden opgezocht, waardoor een backupsysteem wellcht geen slecht idee is.

En vendor lockin, dat gebeurt op meer plaatsen. Combineren van meerdere vendoren levert vaak weer hele andere problemen op. Standaarden blijken dan toch niet zo standaard te zijn.

Vooralsnog als dik 10jaar tevreden met Solaredge en de backup interface (hoe onnodig het ook lijkt met een gemiddelde stroomuitval van 21minuten per jaar) zal er dit jaar wellicht toch wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Inderdaad. Een optimizer is tenslotte weinig meer dan een DC-DC converter met een MPP tracker.

[...]

Alleen actief handelen is op dit moment prijseffectief, zelfs met zelfbouw of zeer laag geprijsde systemen. Maar op korte termijn kan er vrij veel uit komen…

Moreel gezien ben ik wat elektriciteit nogal klaar mee om roomser dan de paus te spelen…
Heb ik ook niet gedaan met de prijscrisis… die heb ik binnen zekere risico grenzen riant uitgemolken en dat ging ook gewoon ten koste van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Of je EMS vult je accu met de zon en verkoopt 5kWh a 30 ct. Dat klinkt niet veel, maar loopt aardig op. In de winter ook wel. De accu vullen als het tarief laag is en terugleveren....

Ik denk dat een accu en een dynamisch stroomcontract heel erg goed samengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

High voltage is juist energiedichter en de voltages zijn juist hoger dan een low voltage batterij.
Energiedichtheid wordt toch echt bepaald door de celchemie.
En er is geen celchemie die ook maar in de buurt komt van 48V laat staan 400V.

Lifepo4 is 3,2V per cel, lipo 3,7, liion 3,6V

Dus er staan er velen in serie in elke accu… en mogelijk DC-DC omzetters zoals bij de SE 400V serie.

Vervolgens staan er bakken van die series parallel… anders ga je er geen kilowatten in en uit kunnen stampen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 11-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Energiedichtheid wordt toch echt bepaald door de celchemie.
En er is geen celchemie die ook maar in de buurt komt van 48V laat staan 400V.

Lifepo4 is 3,2V per cel, lipo 3,7, liion 3,6V

Dus er staan er velen in serie in elke accu… en mogelijk DC-DC omzetters zoals bij de SE 400V serie.

Vervolgens staan er bakken van die series parallel… anders ga je er geen kilowatten in en uit kunnen stampen.
Het zit 'm dan juist in die series... die zou ik liever kleiner hebben. Het is gewoon iets om rekening mee te houden en je bewust van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:47:
Een quooker heeft toch niet zo'n hoge pieken? 2kW zal die niet halen, daar zou een Solaredge acxu geen moeite mee moeten hebben.

Dat je in eiland bedrijf (off grid) die quooker wellicht uit wil is wat anders.
De piekjes zijn wat te kort en snel om het op te vangen... en dan reageert het zaakje net te traag... Of... het is een ander apparaat. Hoe dan ook: die 2kW is het probleem niet... het. is de. reactietijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Goeie vraag hoe dat werkt in eilandbedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:50:
Voor mij is 't portofolio, vendor lock-in, en welke denkwijzen ik al dan niet support. Ik neig er nog niet naar een volledig eilandbedrijf-systeem op basis van SE te gaan doen.

Ook dat anderen dat niet (meer) lijken te doen speelt daarbij een rol; mijn installateur, die diep in zon met SE zat, is als 'n malle aan het overstappen omdat het simpelweg niet meer gekocht wordt.

Maar vendor lock-in is toch wel de hoofdcomponent. Ik zie daar teveel dingen mis gaan - zelf ook al in milde mate ondervonden.

[...]

Voltages hoger, stromen lager. That much is certain. Energiedichtheid? Ik vroeg het een Victron dealer en die zegt zelfde cellen, zelfde prijs, alleen wat meer cellen in serie.

[...]

In eilandbedrijf wil ik geloof ik de eerste 12 à 24 uur vrijwel door alsof er niets aan de hand is (nog onbeslist, financiën zullen dat wel doen). Dat zal wat we in NL te verwachten hebben hopelijk heel behoorlijk afdekken. Pas als het dan echt die '72 uur zonder stroom' blijkt te zijn, wil ik me wel gaan aanpassen.
Tja, qua vendor lock-in: dat begrijp ik wel en is een keuze. Ik heb er ook wel een paar. in mijn leven, maar problemen? Neuh, altijd. wel op te lossen. Een installateur vind ik. niet zo'n goed referentiekader, die verkopen uiteindelijk gewoon wat loopt... SolarEdge was en is een goed product en een leider in de markt, dat verkoopt dan goed, dan wil je wel. En dat morele kompas duurt ook maar even...

Qua eilandbedrijf zou ik even goed bekijken wat je wensenlijst betekent en hoe je dat configureert in je systeem. Het impliceert nogal een stevige investering qua accu's als je all electric zit.

Ik heb het idee dat er nogal een ruime set aan open eindjes is en een nogal diffuus beeld wat je er echt mee zou willen. Hier was het simpel: stroomkosten afvlakken, eilandbedrijf is een leuke extra, veiligheid voorop en naadloze integratie en op termijn nog de mogelijkheden van een EV-lader in het ecosysteem. Het. all-electric huis is qua piekload prima te bedienen met de huidige SolarEdge producten in 99% van de tijd... en ik wilde niet over de top warmteontwikkeling. Daarnaast, als de stroom uitvalt is aanpassen een heel goed idee, dus extremen neem ik ook niet mee.
De keuze werd er verdacht makkelijk van met de merken die we gezien hebben. Ook qua pricing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:32:
Ik worstelde ook met het rendabele, totdat mijn vrouw zei en me herinnerde aan onze algehele overtuiging: je doet verduurzamen niet voor het financiële. Hebben we nooit gedaan…
Ik werk niet meer en ben mede daardoor veel thuis. Mijn elektriciteitsverbruik komt nu al voor ruim de helft rechtstreeks uit PV waardoor een accu uit oogpunt van verduurzaming momenteel weinig kan toevoegen. De verduurzamingsfocus ligt hier op van het gas af gaan. Uiteraard is dit niet ieders situatie.
Je commerciële ecosystemen argumenten zijn niet houdbaar: je kan alles eventueel aansturen met modbus TCP en er zullen vast ESCROW regelingen zijn… en je kan dan gelijk niks meer kopen eigenlijk ;).
SolarEdge accu's kun je niet rechtstreeks aansturen via modbus. Daarvoor heb je een compatibele omvormer nodig. Duurzaamheid betekent voor mij ook zo veel mogelijk repareren i.p.v. vervangen. Wat ik niet wil is dat als ik nu een omvormer met een systeemgebonden accu koop en de omvormer vroegtijdig stuk gaat, ik de accu (het duurste deel) op Marktplaats kan zetten of, nog erger, naar het milieupark kan brengen omdat er geen geschikte vervangende omvormer leverbaar is. SolarEdge komt binnenkort met de nieuwe Nexis productlijn, maar heeft helaas nog weinig losgelaten over specificaties en helemaal niets over compatibiliteit met de huidige productlijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 12-08-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:06:
[...]

Ik werk niet meer en ben mede daardoor veel thuis. Mijn elektriciteitsverbruik komt nu al voor ruim de helft rechtstreeks uit PV waardoor een accu uit oogpunt van verduurzaming momenteel weinig kan toevoegen. De verduurzamingsfocus ligt hier op van het gas af gaan. Uiteraard is dit niet ieders situatie.

[...]

SolarEdge accu's kun je niet rechtstreeks aansturen via modbus. Daarvoor heb je een compatibele omvormer nodig. Duurzaamheid betekent voor mij ook zo veel mogelijk repareren i.p.v. vervangen. Wat ik niet wil is dat als ik nu een omvormer met een systeemgebonden accu koop en de omvormer vroegtijdig stuk gaat, ik de accu (het duurste deel) op Marktplaats kan zetten of, nog erger, naar het milieupark kan brengen omdat er geen geschikte vervangende omvormer leverbaar is. SolarEdge komt binnenkort met de nieuwe Nexis productlijn, maar heeft helaas nog weinig losgelaten over specificaties en helemaal niets over compatibiliteit met de huidige productlijnen.
Met een 10kWh accu dek ik mijn stroomverbruik in de zomermaanden helemaal af. Zelf de EV's als ik ze langzaam kan laden. In de wintermaanden gaat er geen kWh naar het grid door de accu. Ik denk dat je nog eens moet rekenen aan je verbruik.

Wat je ook koopt, 1 eco systeem (wat vaak langer in stand gehouden wordt) of verschillende merken (waar je erg afhankelijk bent van de gevolgde standaarden), risico loop je altijd wel.

Ik heb mede gekeken naar het EMS en wat dat voor ons kan betekenen. Vooralsnog komt dat redelijk uit. Redelijk, want een EMS is nooit voorbereid op spontane dingen die we soms doen door af te wijken van standaard patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:48:
[Ik heb het idee dat er nogal een ruime set aan open eindjes is en een nogal diffuus beeld wat je er echt mee zou willen.
Dat valt wel mee hoor. Er zijn zeker keuzes nog niet gemaakt, maar dat vind ik logisch op zo'n onderwerp met hoge, snel veranderende prijzen en techniek en markt die zich zo snel ontwikkelt. Maar vooral voert het nogal ver (off topic) om het hier uiteen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op zich is de techniek niet echt nieuw volgens mij.

Wat nieuw is op een slimme manier met een AI powered EMS zo slim mogelijk laden en ontladen gebaseerd op een langere periode van gebruik.

Wat ik mis is een knop die aangeeft: morgenavond graag de accu volhouden omdat ik veel stroom nodig heb (bv sauna). Dat ziet het EMS pas na een maand of wat aankomen merkte ik in de wintermaanden. Maar goed sauna kostte altijd al een euro of 5. (6kWx 3uur x de prijs). Dat is met een dynamisch contract soms wat duurder als de accu leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:41:
De piekjes zijn wat te kort en snel om het op te vangen... en dan reageert het zaakje net te traag... Of... het is een ander apparaat. Hoe dan ook: die 2kW is het probleem niet... het. is de. reactietijd.
Aan dat soort 'vergoelijking' heb ik niets wanneer de stroom in huis erdoor uitvalt.

Het is dat ze hun sh** niet op orde hebben. Kijk je naar Victron, wat juist komt uit de hoek van onafhankelijk draaiende installaties, dan hebben ze dit donders goed door. Eilandbedrijf stelt echt zo z'n eisen waar een 'normale' hydride omvormer niet op gemaakt is. Die komt wellicht nog net tot het volgen van ongelijke vraag over de fasen.

Dan zijn er de korte, 'absurde' pieken, zoals het inschakelen van LED verlichting. Piek van een paar milliseconden, dus ontwerptechnisch goed te doen. Maar er moet wel een volle condensator vol voor klaar staan.

Vervolgens een opstartende motor. Die pakt, inclusief blindstroom, zo 7x z'n nominaal verbruik. Die Quooker is dus nog reuze bescheiden. Je 1000W stofzuiger die opent op 7000 VA en seconden nodig heeft om terug te zakken, die maakt het uitdagend.

Toch zou ik het midden in de zomer, wanneer er week rond stroom zat is, al jammer vinden als de beregening (2000W, over 3-fasen) niet kan opstarten. Denk dat het HEMS actief op zulke dingen moet letten: kan het nu? Dat soort koppelingen vereisen m.i. een open ecosysteem.
janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:36:
Wat nieuw is op een slimme manier met een AI powered EMS zo slim mogelijk laden en ontladen gebaseerd op een langere periode van gebruik.

Wat ik mis is een knop die aangeeft: morgenavond graag de accu volhouden omdat ik veel stroom nodig heb (bv sauna). Dat ziet het EMS pas na een maand of wat aankomen merkte ik in de wintermaanden.
Oh? Dan gebruik je 'm héél regelmatig, bijv. exact elke vrijdagavond?

Er is hier op 't forum iemand die het helemaal heeft uitgewerkt in een LP-algoritme. Dat lijkt me meer met zulke knoppen overweg te kunnen, dus ik neig eerder die kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha ja. Die regelmatigheid zit er wel in.

Er zit natuurlijk een verschil tussen nornaal bedrijf en eiland bedrijf. Bij normaal bedrijf zal zoveel mogelijk uit de accu moeten komen en niks uit het grid. Dat zal de omvormer moeten regelen en dat kost een paar milliseconden. Ik kan me niet voorstellen dat een ander systeem dat veel anders doet.

In eilandbedrijf kan er niks van het grid komen en hoeft er veel minder geregeld te worden en komt alles uit de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Aan dat soort 'vergoelijking' heb ik niets wanneer de stroom in huis erdoor uitvalt.

Het is dat ze hun sh** niet op orde hebben. Kijk je naar Victron, wat juist komt uit de hoek van onafhankelijk draaiende installaties, dan hebben ze dit donders goed door. Eilandbedrijf stelt echt zo z'n eisen waar een 'normale' hydride omvormer niet op gemaakt is. Die komt wellicht nog net tot het volgen van ongelijke vraag over de fasen.

Dan zijn er de korte, 'absurde' pieken, zoals het inschakelen van LED verlichting. Piek van een paar milliseconden, dus ontwerptechnisch goed te doen. Maar er moet wel een volle condensator vol voor klaar staan.

Vervolgens een opstartende motor. Die pakt, inclusief blindstroom, zo 7x z'n nominaal verbruik. Die Quooker is dus nog reuze bescheiden. Je 1000W stofzuiger die opent op 7000 VA en seconden nodig heeft om terug te zakken, die maakt het uitdagend.

Toch zou ik het midden in de zomer, wanneer er week rond stroom zat is, al jammer vinden als de beregening (2000W, over 3-fasen) niet kan opstarten. Denk dat het HEMS actief op zulke dingen moet letten: kan het nu? Dat soort koppelingen vereisen m.i. een open ecosysteem.
Volgens mij kijken we nogal anders naar de wereld (wat prima is) wat resulteert in andere behoeftes, en daarmee andere keuzes... ik haak al af bij me zorgen maken om de stofzuiger of beregening bij eilandbedrijf, beregening doe ik sowieso al uit principe bijna niet... bij eilandbedrijf hoop ik vooral dat er wat licht is, het eten even niet bederft en verder zien we het wel.

Overigens is voor mij qua aansturing SolarEdge met Home Assistant dermate open dat ik het ecosysteem in elk geval naar mijn goeddunken zou kunnen aansturen.... maar vooralsnog heb ik daar geen tijd, nut en noodzaak voor ;).

Ik ben ook niet uit op vergoeilijking of zou iets willen kwalificeren als shit niet op orde, het is een nadeel van een accu (reactietijd)..... het zijn daarnaast andere behoeften die ingekleurd moeten/mogen worden en andere prijskaartjes. En... bereidwilligheid om er ruimte voor op te offeren ed. Enfin: hier staan accu's in huis, zoveel als kan binnen de context van de ruimte in huis en wat past bij het gebruik hier en de visie die we nastreven. Daar gaat het vooral om... en daar is SolarEdge met een hoop andere producten een prima product voor. Perfect? Neuh, maar de definitie van perfect heb ik ook niet, scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Miezie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
... bij eilandbedrijf hoop ik vooral dat er wat licht is, het eten even niet bederft en verder zien we het wel.
"het eten niet bederft" is koelkast, en het inschakelen van de koelkast (bijv 1x per uur) is een typisch voorbeeld van een flinke stroompiek ;). Als dan de spanning dipt (te lang) en alle andere apparatuur gaat even uit en aan is toch niet zo grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
mdvmine schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

"het eten niet bederft" is koelkast, en het inschakelen van de koelkast (bijv 1x per uur) is een typisch voorbeeld van een flinke stroompiek ;). Als dan de spanning dipt (te lang) en alle andere apparatuur gaat even uit en aan is toch niet zo grappig.
Doe je een aanname of weet je dat dat gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Doe je een aanname of weet je dat dat gebeurt?
Ik weet het niet, het ging om het contrast tussen "ik denk niet veel te eisen" en stiekem zijn er dan toch stevigere technische eisen dan je dacht. Maar aangezien iedereen een koelkast heeft lijkt me dat SolarEdge dit vast wel getest heeft in hun backup voorziening. Tegelijkertijd zie ik ook nergens specs staan van wat ze nou precies ondersteunen, en dat was denk het punt een paar posts geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat dat prima werkt. Het issue met die pieken is dat het systeem bij normaal gebruik zo min mogelijk het grid gebruikt. Daardoor zie je af en toe een paar tienden van kW's van buiten komen. Normaal gesproken nooit meer dan een 0.5kWh op een dag.

Als er echter geen grid meer is komt alles uit zon en accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Die valt m.i. wel mee. Is misschien 150W, dus een piek van 1050 VA of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

mdvmine schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Ik weet het niet, het ging om het contrast tussen "ik denk niet veel te eisen" en stiekem zijn er dan toch stevigere technische eisen dan je dacht. Maar aangezien iedereen een koelkast heeft lijkt me dat SolarEdge dit vast wel getest heeft in hun backup voorziening. Tegelijkertijd zie ik ook nergens specs staan van wat ze nou precies ondersteunen, en dat was denk het punt een paar posts geleden.
Ik denk ook wel dat ze het getest hebben... en ik denk ook dat we wel andere zorgen hebben als de stroom een paar dagen uitgevallen is. Het is een leuke gimmick en onze energiehonger maakt het exorbitant, zo'n eilandbedrijf ;). Zo kijk ik er wat naar...

Overigens werkt 48v ook al heel goed op bijvoorbeeld boten... daar zitten ook wel eens koelkasten en dergelijke in. Voor thuisgebruik is het ook voldoende, maar het is onder de streep vooral handig voor onbalanshandel om hoge voltages te draaien.... als je het mij vraagt (en zelfs daar is het te traag voor in veel gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bedrijven en zelfs burgers worden inmiddels door de overheid aangemoedigd om zich voor de bereiden op een stroomstoring van 72 uur. Dat hoeft uiteraard geen ongestoord doordraaien te zijn, maar kan ook zoals @Miezie beschrijft: wat is er nodig om serieuze schade te vermijden?

En onlangs kondigde o.a. Stedin aan op sommige momenten op sommige plaatsen vermoedelijk te gaan afschakelen, om ongecontroleerde (grootschaliger) uitval te voorkomen. Dat zal dan waarschijnlijk per paar uur roteren, zoals ook in (andere) landen met een zwak net wordt gedaan.

Onbalanshandel, voor ons toegankelijk, gaat nog altijd in minuten. Daarvoor mag je systeem best over pakweg 30 seconden heen volledig op krachten komen. (Zie ik mezelf overigens niet aan deelnemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:09:
Het issue met die pieken is dat het systeem bij normaal gebruik zo min mogelijk het grid gebruikt. Daardoor zie je af en toe een paar tienden van kW's van buiten komen. Normaal gesproken nooit meer dan een 0.5kWh op een dag.

Als er echter geen grid meer is komt alles uit zon en accu.
Dat is een hele concrete samenvatting: met een hydride omvormer, 'niet al te speciaal', houd je maar pakweg 0,5kWh verbruik / teruglevering per dag over. Met verbetering daarvan, ga je als fabrikant geen toeters en bellen kunnen verkopen.

Daarom is een installatie die net zo makkelijk in eilandbedrijf verder gaat ook wezenlijk duurder en dus veel minder vaak verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
En dat denk je omdat?

Denk je werkelijk dat dat niet werkt als je de backupinterface aankoppeld en in eiland mode gaat?

Ik neem aan dat je een aaname doet?

Wezenlijk duurder...ik schat zo'n 1000euro hardware en aansluiten.

Het is geen ups die online moet blijven. Hij schakeld in een paar seconden.

[ Voor 31% gewijzigd door janne_nl op 12-08-2025 15:00 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.