Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 18:06
Smoke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Vanwege het beruchte "tuinhuisje"-scenario uit de TS. Maar als ik zo naar die screenshots kijk vermoed ik dat hier geen S500B maar een iets nieuwer model optimizer ligt... Heb je toevallig ook grafieken van optimizerspanning of dagproductie?
Waar staat TS voor? (oftewel ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met "tuinhuisje"-scenario).
Hieronder de gegevens wat betreft optimizerspanning.
De SolarEdge optimizer S500B is wat in de factuur vermeldt staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4Gbdnsp5mzCvUaXaD8WNdEGFLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DslBHnJ6O02gJ1c4CT5WXmzt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
Smoke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Vanwege het beruchte "tuinhuisje"-scenario uit de TS. Maar als ik zo naar die screenshots kijk vermoed ik dat hier geen S500B maar een iets nieuwer model optimizer ligt... Heb je toevallig ook grafieken van optimizerspanning of dagproductie?
Op een zonnige dag…

Maar ook met s650a is het natuurlijk krap…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

iheadshoty schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Ik probeer het AI-systeem en de keuzes die nu worden gemaakt te begrijpen.
Vanochtend maakt SolarEdge de keuze om de batterij op te laden tussen 07:00-09:00u.
Dit terwijl ik qua prijs zou verwachten dit pas later op de dag te doen, en die uren juist te leveren aan het net.
Weet jij waarom nu deze keuze wordt gemaakt?
Is dat omdat SolarEdge mijn verbruik nog niet goed kan voorspellen en dus liever een volle batterij 'achter de hand' heeft?
Ik had na twee weken het gedrag wat jij verwacht. Dus de AI heeft nog niet het vertrouwen dat je accu vol komt voor het dure moment vanavond. Misschien komt dat ook wel nooit voor… daar ga je achter komen en de AI ook.

Voor jouw beeld: hier is vanochtend het ontladen wel gebeurd en ook nog gewacht met laden. Op deze regenachtige dag durft het systeem er op te gokken dat er nog genoeg geladen wordt met de 13000wp (32 panelen) die hier ligt… het zal wel ongeveer kloppen. Dat is pas na een week of 4 ontstaan qua gedrag.

Goed dat je de boel hebt ingesteld conform handleiding. Nu geduld.

Oja: TS is topicstart. Iets waar het vragen stellen begint: dat lezen. Daar staat het tuinhuisje en jouw panelen opstelling ongeveer in relatie tot de spanning die nodig is om op te starten. Het kon wel eens slecht performen bij je.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
Miezie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Ik had na twee weken het gedrag wat jij verwacht. Dus de AI heeft nog niet het vertrouwen dat je accu vol komt voor het dure moment vanavond. Misschien komt dat ook wel nooit voor… daar ga je achter komen en de AI ook.

Voor jouw beeld: hier is vanochtend het ontladen wel gebeurd en ook nog gewacht met laden. Op deze regenachtige dag durft het systeem er op te gokken dat er nog genoeg geladen wordt met de 13000wp (32 panelen) die hier ligt… het zal wel ongeveer kloppen. Dat is pas na een week of 4 ontstaan qua gedrag.

Goed dat je de boel hebt ingesteld conform handleiding. Nu geduld.

Oja: TS is topicstart. Iets waar het vragen stellen begint: dat lezen. Daar staat het tuinhuisje en jouw panelen opstelling ongeveer in relatie tot de spanning die nodig is om op te starten. Het kon wel eens slecht performen bij je.
Dank voor de uitleg!
Zojuist even ingelogd op de dashboard; in tegenstelling tot wat op de factuur vermeldt staat zijn de optimizers S650A (15x)

Hoe kan ik in mijn geval nagaan of er een 'tuinhuisje' scenario kan ontstaan?

Nog de productiegrafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GruA5yk-bKH4wRMrE-Nn3GPNyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qp0vicPdq107lnkOhQ9ZUcQJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door iheadshoty op 16-07-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@iheadshoty met een laptop of desktop naar https://monitoring.solaredge.com
Kijken of je tabblad grafieken hebt.

Daarin het systeem uitklappen tot en met de optimizers. Outputspanning optimizers voor alles selecteren.
Selecteer 1 dag. Anders wordt het onduidelijk.

De maximale spanning van de s650a is 110V. Die wil je eigenlijk niet aantikken.

Zoek een zo strak blauw mogelijke dag op. Dan is het probleem het duidelijkst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl6IarE3KmisMlQPnxPJsAGr6BM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tXU71jY9EQfhPaB5pdGBCXFP.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 16-07-2025 17:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
iheadshoty schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Dank voor de uitleg!
Zojuist even ingelogd op de dashboard; in tegenstelling tot wat op de factuur vermeldt staat zijn de optimizers S650A (15x)

Hoe kan ik in mijn geval nagaan of er een 'tuinhuisje' scenario kan ontstaan?

Nog de productiegrafiek:
[Afbeelding]
Heel kort door de bocht: je wil dat elk groepje panelen -los van elkaar- het stringvoltage haalt. Met 5 optimizers aan 1 kant doe je dus 750 volt / 5 is 150 volt. De s650a kan maximaal 110v maken. En daar heb je je tuinhuisje scenario.
Nu liggen ze op het noordoosten, dus echt volle zon staat er niet op denk. Heb je sochtends een sprongetje in je grafiek als de 10 op zuidwesten in de zon komen?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 16-07-2025 19:31 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iheadshoty
Ronald schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:41:

Daarin het systeem uitklappen tot en met de optimizers. Outputspanning optimizers voor alles selecteren.

[Afbeelding]
Dank, ook aan @teacher voor de toelichting.
Via monitoring.solaredge.com heb ik alleen 'dashboard' en 'layout'. Niet de optie grafieken.
Ik ga hier even achteraan, en dan post ik mijn grafiek(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 18-09 20:57

Crazy-

Best life ever

Afgelopen nacht zonder batterij moeten doen of naja, had overdag de EV opgeladen en door t slechte weer was ie leeg voor de nacht.

Vind het eigenlijk best irritant - los van het feit dat de tarieven laag zijn - pakt ie alsnog de batterij bij EV laden (SolarEdge lader).

Zover ik weet is er geen instelling die dit kan voorkomen?
Bedoel met tarief 0ct mag ie best van mij volle bak van het net af opladen en de batterij met rust laten.

Tips ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Crazy- schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:04:
Vind het eigenlijk best irritant - los van het feit dat de tarieven laag zijn - pakt ie alsnog de batterij bij EV laden (SolarEdge lader).

Ben je misschien hiernaar op zoek? Uit de release notes van mySolarEdge 2.38.1:
Op de EV-pagina kunt u beslissen of u uw thuisbatterij wilt gebruiken voor het opladen van uw elektrische voertuig of deze wilt uitschakelen wanneer het elektrische voertuig wordt opgeladen. Deze functie vereist omvormer FW 4.23.36 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:08:
[...]

[...]
Ha! Daar duik ik van de week even in 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33
Crazy- schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:04:
Afgelopen nacht zonder batterij moeten doen of naja, had overdag de EV opgeladen en door t slechte weer was ie leeg voor de nacht.

Bedoel met tarief 0ct mag ie best van mij volle bak van het net af opladen en de batterij met rust laten.

Tips ?
Na lange tijd gewerkt te hebben met handmatige controle, heb ik nu mijn de batterijen op Time of Use gezet. Echter zij functioneren niet zoals je mag verwachten. Hierover contact opgenomen met SolarEdge en zij zeggen dat het erop lijkt dat er enkele fouten zitten in de monitoringwaarden en de batterijwaarden niet correct worden opgeteld. De zaak is doorsturen naar het senior team en heb een zaaknummer gekregen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

clodders schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Na lange tijd gewerkt te hebben met handmatige controle, heb ik nu mijn de batterijen op Time of Use gezet. Echter zij functioneren niet zoals je mag verwachten. Hierover contact opgenomen met SolarEdge en zij zeggen dat het erop lijkt dat er enkele fouten zitten in de monitoringwaarden en de batterijwaarden niet correct worden opgeteld. De zaak is doorsturen naar het senior team en heb een zaaknummer gekregen.
Time of use is juist perfect. En werkt mi prima zelfs. Zeker icm dynamisch tarief. Echter het punt “auto niet laden met batterij” was niet mogelijk.
Want om de accu van 15kWh leeg te trekken met een EV 95kWh is wat gestoord met lage/negatieve prijzen. Bewaar de accu liever voor de nachten 😆 is goedkoper

Blijkbaar met nieuwste firmware wel. Dus dat ga ik even updaten en testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
Ronald schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:41:

[Afbeelding]
teacher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:12:
[...]

Heel kort door de bocht: je wil dat elk groepje panelen -los van elkaar- het stringvoltage haalt. Met 5 optimizers aan 1 kant doe je dus 750 volt / 5 is 150 volt. De s650a kan maximaal 110v maken. En daar heb je je tuinhuisje scenario.
Nu liggen ze op het noordoosten, dus echt volle zon staat er niet op denk. Heb je sochtends een sprongetje in je grafiek als de 10 op zuidwesten in de zon komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSra0xQXKmLNIEcy5roeiYdWVdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Iw9NiJORCfBdvftKMnSVzz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGeES58hCaKKFGPED4rP43YRGLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTvt4qMwQaylLYeAQgq3xRYN.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de foto van vandaag wat betreft outputspannning optimizer.
Vanaf circa 06:45u (tot +/- 08:30/09:30u) is de output van de vijf panelen op het noord-oosten 110V.

@teacher klopt het dus dat er minimaal 750V nodig is, maar dat deze vijf panelen maximaal 5x110 = 550V kunnen leveren. En dus dat er minder wordt opgewekt dat haalbaar zou zijn? Zou je in durven schatten om hoeveel % dat gaat, als mijn redenatie klopt?

En zou de oplossing dan zijn om aan die zijde meer panelen te leggen (om aan de 750V te komen)?

[ Voor 10% gewijzigd door iheadshoty op 17-07-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Solaredge designer maakt zelf een schatting, waarvan de regulars in dit topic van mening zijn dat designer altijd onderschat.

Met Thomas Berger pvcalc kun je voor 1 paneel een opbrengst grafiek maken. Die kun je met een fotobewerking programma over het niet opbrengt beperkte deel van de grafiek leggen. Dat visualiseert het voor de dag, maar niet voor het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:08:
[...]

[...]
update uitgevoerd vanmorgen, zie niet ergens een verandering nog. Kwam er wel achter dat mijn EV lader nog op Release Version: 1.14.2 draait, de nieuwste zou 1.18.0 moeten zijn volgens mij. Zal straks nog even rechtstreeks met de EV lader connecten.

helaas wordt de lader niet via Home network geupdatet + ik kan hem ook niet ergens los als download vinden. Via de SetApp ook geen soelaas

Hoppa!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-Lc9CzJSatL16FLaFwfCojntyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FkoucXbczhMiHchYLKQRN3bP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPeJyPEqVibqz-Nfy0tvqLTR1JA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJlZ80duY2gYglXwPqap6lyc.jpg?f=fotoalbum_tile

(btw, waar vind jij die release notes? want hier niet verder 4.23.27

Trouwens, interessant: de batterijen hebben meer capaciteit :
As of January 2025, SolarEdge Home battery 48V has an increased usable capacity of
4.85kWh (instead of previously 4.6kWh). this is available only on sites in which the said
battery is connected to a Three Phase Hub Inverter activated after January 2025.
the new usable capacity, is not yet reflected on mySolarEdge app and monitoring, even
though the usable capacity is increased. On these 2 apps, the usable capacity will be
according to the original capacity. The new updated capacity will be presented on these
apps on a later version.

[ Voor 46% gewijzigd door Crazy- op 18-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

*O*
(btw, waar vind jij die release notes? want [url="https://www.solaredge.com/en/support/setapp-inverters-firmware?
De release notes zijn die van de mySolarEdge app, bv. hier. Deze nieuwe instelling is te configureren in mySolarEdge 2.38 of later en vereist omvormer firmware 4.23.36 of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Van die laatste firmware zijn de releasenotes niet direct te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Crazy- schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Time of use is juist perfect. En werkt mi prima zelfs. Zeker icm dynamisch tarief. Echter het punt “auto niet laden met batterij” was niet mogelijk.
Want om de accu van 15kWh leeg te trekken met een EV 95kWh is wat gestoord met lage/negatieve prijzen. Bewaar de accu liever voor de nachten 😆 is goedkoper

Klopt dit zit in de nieuwe update. Nadeel is wel dat dan hele verbruik uit het net gaat komen. Ik heb het nog niet getest of dit goed werkt. Ik probeer zoveel mogelijk op zonneenergie te laden.

In 2.39 (nu beta) worden er meer aanpassingen gedaan aan het uiterlijk wat e.e.a. weer overzichterlijker maakt. Zelf heb ik een Fold telefoon en ging op het grote scherm de grafieken niet goed. Dit is oa hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

silvester6 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Klopt dit zit in de nieuwe update. Nadeel is wel dat dan hele verbruik uit het net gaat komen. Ik heb het nog niet getest of dit goed werkt. Ik probeer zoveel mogelijk op zonneenergie te laden.

In 2.39 (nu beta) worden er meer aanpassingen gedaan aan het uiterlijk wat e.e.a. weer overzichterlijker maakt. Zelf heb ik een Fold telefoon en ging op het grote scherm de grafieken niet goed. Dit is oa hersteld
Niet geheel uit het net. PV uiteraard nog wel :) maar ik laad effectief ofwel met zeer lage tarieven of negatief. Met 6-10kW vermogen is er nog amper afname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:53
Crazy- schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Ik neem aan dat dit alleen werkt met een Solaredge laadpunt?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
Dit is vast slecht nieuws?

Alarm melding 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxzfHVoWeI_37INoB2O_9Zoh9NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S06ECPQKFxHXAYqXiY6YdXRJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0Dx0AykKTvxdK6anbiTvzc1h2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuvdS3vSyet00hbWdOQ1vpox.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4MJQa-_GCXPVNhe8lzSDEaofdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/as4i1VLTxVTRYNTZkMDbwDvg.png?f=fotoalbum_large

edit:
Alles 10 min van de stroom gehad.
Daarna op het display HW error 18xB7
En komt dan in een opstart loop.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 21-07-2025 10:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03

Smoke

Maverick Reploid

Bij 18xB7 (en een paar andere die in hetzelfde bereik zitten, van 18xB5 tot en met 18xBC) is je omvormer overleden en zal die vervangen moeten worden. Dit valt wel gewoon binnen de garantie van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Smoke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:49:
Bij 18xB7 (en een paar andere die in hetzelfde bereik zitten, van 18xB5 tot en met 18xBC) is je omvormer overleden en zal die vervangen moeten worden. Dit valt wel gewoon binnen de garantie van SolarEdge.
Heb een ticket ingeschoten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clodders
Vandaag krijg ik het bericht dat er voor eind juli een geplande update van het monitoringportaal staat met het doel om verschillende lopende problemen op te lossen, waaronder inconsistenties in de rapportage van batterijgegevens

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonckers1
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:47
Deze voormiddag is mijn omvormer uitgevallen...
Mijn 17 panelen vind hij nog terug maar de rode led (fout) brand en hij geeft als melding:
SW Error
2X4
De firma die alles geplaatst heeft is pas 3 augustus uit verlof.
Ik denk dat ik ondertussen niet veel zelf kan doen.
Het rare is dat alles deze voormiddag nog opstarte tot er (volgens mijn gsm app) een update van Solaredge kwam, en toen werd het stil...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etUFOc9Jv_Hq0hrsqmUmSPK2UlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aolvv0YQx9PABtiyVRrhTN3z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFyOfGeXaTaNMYOZzOU1cnesxH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXuy6vf5BfZFFLdBnwynEnLU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Jonckers1 op 21-07-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Sportmind schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Ik neem aan dat dit alleen werkt met een Solaredge laadpunt?
ja, correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Smoke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:49:
Een nieuwe wordt verzonden :)

Even voor mijn beeldvorming:
Wat is er nu hier mis gegaan eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0sjSzs6czVkUow1qGNH1yIZsP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xfG4whm2yUNsIoc9QsyBvXrK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zag dat ik de nieuwe app had, mailtje naar mijn installateur en een uurtje later ook de omvormer geupdate.

Hulde.

Weet iemand of deze nieuwe setting (Batterij gebruiken) ook in de api zit of komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:55
paQ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Een nieuwe wordt verzonden :)

Even voor mijn beeldvorming:
Wat is er nu hier mis gegaan eigenlijk?

[Afbeelding]
De 18xB5 en 18xBC is de (onder installateurs bekende) VCAP error.
Dat is een defect aan een of meerdere transistortjes na de AC omzetting. Dat is niet te repareren.
Daarom heb je een RMA gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:30:
Ik zag dat ik de nieuwe app had, mailtje naar mijn installateur en een uurtje later ook de omvormer geupdate.

Hulde.

Weet iemand of deze nieuwe setting (Batterij gebruiken) ook in de api zit of komt?
Ik heb in de modbus integratie altijd al de solar only mode / battery off optie… zal dan ergens ook wel in de API zitten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Is dat laatste niet vreemd als er een firmware update voor nodig is/was?
En het is ook geen solar only mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:28:
Is dat laatste niet vreemd als er een firmware update voor nodig is/was?
En het is ook geen solar only mode.
Ik kan je niet vertellen of het voor of na een firmware update was… ik vind het softwarematig gezien niet zo raar eigenlijk. Wat ik me kan voorstellen is dat er het nodige moest gebeuren met de logica van timers die er ook in zit bijvoorbeeld.

Dus nee, raar mi niet. Het gebeurt gewoon in stappen. Zie bijvoorbeeld de dynamisch 60 minuten optie die je al ziet bij tarieven, daar moet nog iets op volgen in de software en firmware…

Of de stappen om de diepere ontlading van recente accu’s te gaan tonen… gebeurt ook niet over night.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 23-07-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:55
Heb sinds een paar dagen een probleempje. Een van mijn 14 panelen blijft flink achter in productie. Zie ook foto’s. Nu is de vraag ligt dit aan een niet werkende optimizer (p300) of toch aan het paneel? De installatie is 4 jaar oud, dus volgens mij in beide gevallen nog ruim in de garantie. Enige punt is dat de installateur failliet is gegaan.

Maar kan iemand duiden wat hierin het issue is/kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc2Bkdmnc5XN2e1Qzrs1A1eqnSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N92L6Xi1VUlq90Cyd27STrPt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POl4MRhPuqs6_4XqKJ-kXWK3K2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zmBo8zHahakjTRgeeevmeP18.png?f=fotoalbum_large

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:25
Wicked-Game schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:17:

Maar kan iemand duiden wat hierin het issue is/kan zijn?
Ik heb exact hetzelfde gehad hier, komt door een defecte optimizer, deze is onder garantie vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Magnifique op 23-07-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Hallo allen,

Sinds vandaag werkt SE9k omvormer niet meer. Ik krijg een aantal meldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj_sp55wuMsnQVvt04MD-3kkwRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7x38jbsZf3YkiXkseXIl8EG.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar is de spanning aan AC zijde niet goed, maar ik zie geen overvoltage op het net.

Morgen gaat mijn installateur contact leggen met Solaredge, maar hebben jullie ervaring met dit probleem?

[ Voor 14% gewijzigd door Sportmind op 24-07-2025 21:30 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Net even gestoeid met de optie om de accu niet te gebruiken voor laden. Dat werkt op zich, maar de accu wordt dan helemaal niet meer gebruikt, ook niet voor andere verbruikers in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:55
Sportmind schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:28:
Hallo allen,

Sinds vandaag werkt SE9k omvormer niet meer. Ik krijg een aantal meldingen:

[Afbeelding]

Blijkbaar is de spanning aan AC zijde niet goed, maar ik zie geen overvoltage op het net.

Morgen gaat mijn installateur contact leggen met Solaredge, maar hebben jullie ervaring met dit probleem?
Grote kans dat het een defect is in de omvormer en dat dit een RMA is.
8x56 i.c.m. 8xC1 is 99 van de 100 keer een defect in het powerboard (en dat bord is niet te vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

janne_nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:12:
Net even gestoeid met de optie om de accu niet te gebruiken voor laden. Dat werkt op zich, maar de accu wordt dan helemaal niet meer gebruikt, ook niet voor andere verbruikers in huis.
Klopt. Maar is dat zo erg? (Technisch snap ik hem wel). Je knalt 10-20kW naar je auto. Dat beetje wat je huis doet is dan verwaarloosbaar. Je PV wordt uiteraard wel gebruikt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee. Op zich valt dat wel mee inderdaad. Echter vaak knal ik 'maar' 4.5kW of zo naar de auto en dan komt het meeste uit de zon en een beetje uit de accu. Liefst zou ik pas vanaf 50% accu de accu uitschakelen (bij volle zon komt er meer dan 4kW uit de panelen) maar dat is nog lastig.

Daarnaast krijg ik de modbus registers van de laadpaal niet geschreven. Ik krijg geen foutmelding, maar hij doet het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:44

pvg

janne_nl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:16:
Nee. Op zich valt dat wel mee inderdaad. Echter vaak knal ik 'maar' 4.5kW of zo naar de auto en dan komt het meeste uit de zon en een beetje uit de accu. Liefst zou ik pas vanaf 50% accu de accu uitschakelen (bij volle zon komt er meer dan 4kW uit de panelen) maar dat is nog lastig.

Daarnaast krijg ik de modbus registers van de laadpaal niet geschreven. Ik krijg geen foutmelding, maar hij doet het gewoon niet.
Wat probeer je te schrijven? Als de laadpaal aan de omvormer is gekoppeld, zal deze continue naar de laadpaal schrijven (load balancing en PV laden). Dus mogelijk worden je settings overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat is een goed punt. Ik probeer bv het max vernogen te schrijven (register 5004). Nu doe ik dat via de keba app en dat werkt prima. De omvormer doet denk ik niks met dat vermogen en schakelt de paal alleen in en uit. En zal natuurlijk in geval van loadbalancing de paal in de failsafe mode kiepen zodat er slechts 6A per fase geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

janne_nl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:08:
Dat is een goed punt. Ik probeer bv het max vernogen te schrijven (register 5004). Nu doe ik dat via de keba app en dat werkt prima. De omvormer doet denk ik niks met dat vermogen en schakelt de paal alleen in en uit. En zal natuurlijk in geval van loadbalancing de paal in de failsafe mode kiepen zodat er slechts 6A per fase geladen wordt.
Je hebt een SE accu en dus ook een SE inline meter?
Het werkt mooier dan je denkt: ingeval van PV laden ziet de SE omvormer via de inline meter hoeveel vermogen er over is (= het net in gaat), berekent met hoeveel stroom je auto geladen kan worden en stuurt dat elke 15s of zo naar je laadpaal (naar register 5004...). Het laden stopt alleen als de beschikbare stroom <6A per fase is.
Idem voor loadbalancing: de omvormer berekent met hoeveel stroom je auto kan laden binnen de grenzen van je import limit (zou gelijk (of kleiner) aan je hoofdzekering moeten zijn).

Je hebt waarschijnlijk ook al gezien dat de Keba schakelen tussen 1- en 3-fasen laden met een extra relais ondersteunt, maar SE wil dat niet onderdeel van hun software maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je benoemd heel precies het nadeel. Die 6A per fase. Nu los ik dat op door in de ochtend de accu te laten laden en tussen 12 en 4 de auto met iets minder dan 5kW. Het restant komt dan uit de accu. Solaredge heeft dat leuk bedacht, maar ik denk dat dat voor de heel veel installaties niet werkt.

De omvormer schrijft dus echt niet naar dat register als die setting niet aanstaat.

Vandaar dat ik zoek naar wat andere opties om dat re automatiseren voordat Solaredge dat doet.

En de loadbalancing, zou Solaredge niet gebruik maken van de failsafe optie van de laadpaal?

Edit: maar wellicht dat de omvormer inderdaad het schrijven van die registers blokkeert. Ik durf de laadpaal ook niet te laten updaten door de Keba software. Wellicht heeft Solaredge eigen firmware gemaakt voor die paal.

[ Voor 25% gewijzigd door janne_nl op 26-07-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

janne_nl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:07:
Je benoemd heel precies het nadeel. Die 6A per fase. Nu los ik dat op door in de ochtend de accu te laten laden en tussen 12 en 4 de auto met iets minder dan 5kW. Het restant komt dan uit de accu. Solaredge heeft dat leuk bedacht, maar ik denk dat dat voor de heel veel installaties niet werkt.

De omvormer schrijft dus echt niet naar dat register als die setting niet aanstaat.

Vandaar dat ik zoek naar wat andere opties om dat re automatiseren voordat Solaredge dat doet.

En de loadbalancing, zou Solaredge niet gebruik maken van de failsafe optie van de laadpaal?

Edit: maar wellicht dat de omvormer inderdaad het schrijven van die registers blokkeert. Ik durf de laadpaal ook niet te laten updaten door de Keba software. Wellicht heeft Solaredge eigen firmware gemaakt voor die paal.
Ah, je zit krap in het PV vermogen: met 3-fasen laden heeft de omvormer maar beperkte ruimte het laadvermogen te schalen (4.1kW tot ±5kW in jouw geval). Wat je kunt overwegen, is om de laadpaal naar 1 fase om te zetten. Dan zakt het minimale laadvermogen van 4.1kW naar 1.4kW en het maximale van ±5kW naar 3.6kW (ik neem aan dat de laadpaal tot 16A is begrenst). Voordeel is dat je dan veel vaker van PV kunt laden en een evt restant PV (>3.6kW) kan in je accu.

Dit wordt "Het klusje" voor installateurs komende jaren (met het uitzicht op einde salderen): laadpalen terugzetten van 3 fasen naar 1 fase, omdat een gemiddeld Nederlands huis te weinig PV vermogen heeft om een EV op 3 fasen te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee. Dat ga ik zeker niet doen. Die 11kW heb ik af en toe zeker nodig. En ik kan me prima redden met hoe ik het nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

janne_nl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:30:
Nee. Dat ga ik zeker niet doen. Die 11kW heb ik af en toe zeker nodig. En ik kan me prima redden met hoe ik het nu doe.
😉 snap ik. Wij zitten wat ruimer in het pv vermogen (16kWp) en daarom wil ik de 11kW mogelijkheid zeker ook niet kwijt. Echter zijn er best wel wat dagen/periodes wanneer we minder dan 4.1kW beschikbaar hebben en die wil ik eigenlijk wel in de EV stoppen. Ik overweeg dus om de SE lader controle van de omvormer te halen en het extra 1/3-fase relais toe te voegen, maar dan moet ik load balancing en pv laad control zelf programmeren (vanuit Victron accu systeem).

Eigenlijk raar dat SE de business case van dit feature niet ziet: is een mooie after sales upgrade.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 26-07-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Met een accu kom je ook een heel eind. En dan met de Keba app het vermogen knijpen.

Het is ook laden wanneer het kan en niet wanneer het moet. Maar als je elke dag een paar 100 km moet rijden is dat wat lastiger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Volgens mij gaat de nieuwe lader wel ondersteunen om terug te schakelen naar 1 fase bij minder PV beschikbaar. Zelf hebben we een outlander die 1 fase laad en een full ev die 3 fase laad. Met de 1 fase laden werkt het eigenlijk het mooiste tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

silvester6 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:28:
Volgens mij gaat de nieuwe lader wel ondersteunen om terug te schakelen naar 1 fase bij minder PV beschikbaar. Zelf hebben we een outlander die 1 fase laad en een full ev die 3 fase laad. Met de 1 fase laden werkt het eigenlijk het mooiste tot nu toe.
Dat is enkel interessant als je PV installatie 1-fase is en je de fase deelt met de EV lader (indien je ook maar 1 fase
Lader hebt). Je PV vermogen (3fase, <4.1kW) blijft alsnog verdeeld worden over 3-fase. Dus terug naar 1-fase laden win je niets mee qua PV afname

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 26-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Crazy- schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Dat is enkel interessant als je PV installatie 1-fase is en je de fase deelt met de EV lader (indien je ook maar 1 fase
Lader hebt). Je PV vermogen (<4.1kW) blijft alsnog verdeeld worden over 3-fase. Dus terug naar 1-fase laden win je niets mee qua PV afname
Wel, want het minimaal vermogen van de auto waarmee geladen kan worden is 6A per fase, dus bi laden op een fase kan je al bij 1.4kW PV opbrengst volledig zonladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

silvester6 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:28:
Interessant. Begint het PV laden van de outlander dan al bij 1.4kW PV? Dat zou nl. betekenen dat de SE omvormer niet hoeft te weten met hoeveel fases wordt geladen 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Crazy- schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Lader hebt). Je PV vermogen (3fase, <4.1kW) blijft alsnog verdeeld worden over 3-fase. Dus terug naar 1-fase laden win je niets mee qua PV afname
Nope. Je rekent kWh af met je energieleverancier onafhankelijk over welke fase die zijn gebruikt/teruggeleverd.
Voorbeeld: 3-fasen 1.5kW PV levert 500W per fase, maar het is prima om tegelijkertijd op 1 fase met 1.5kW te laden. Je rekent dan 0 af met je energieleverancier (ook als de saldering vervalt!).

[ Voor 16% gewijzigd door pvg op 26-07-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

pvg schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:26:
[...]
Dit wordt "Het klusje" voor installateurs komende jaren (met het uitzicht op einde salderen): laadpalen terugzetten van 3 fasen naar 1 fase, omdat een gemiddeld Nederlands huis te weinig PV vermogen heeft om een EV op 3 fasen te laden...
Het lijkt me logischer om de fasen te salderen over de meter… anders krijg je zulke rare pieken in de fasebelasting? Daar vindt in het net ook het nodige plaats om het netjes te laten verlopen.

En als vervolg daarop dat een SolarEdge bijvoorbeeld ook dat toepast met de balancing op de lader…

Maar we gaan het zien…

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 26-07-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06
Miezie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:26:
[...]

Het lijkt me logischer om de fasen te salderen over de meter… anders krijg je zulke rare pieken in de fasebelasting? Daar vindt in het net ook het nodige plaats om het netjes te laten verlopen.

En als vervolg daarop dat een SolarEdge bijvoorbeeld ook dat toepast met de balancing op de lader…

Maar we gaan het zien…
De meter doet dat al. Het aangegeven probleem is dat een auto met minimaal 6A moet laden. Per fase. Als je lader niet in staat is om naar 1-fase-laden terug te schakelen heb je minimaal 4.1kW overschot nodig om volledig op PV te laden.

Overigens is 1-fase laden op 6A misschien nog te doen voor een PHEV, maar als je bijv 70kWh moet volgooien schiet dat natuurlijk in het geheel niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

THM0 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:06:
[...]

De meter doet dat al. Het aangegeven probleem is dat een auto met minimaal 6A moet laden. Per fase. Als je lader niet in staat is om naar 1-fase-laden terug te schakelen heb je minimaal 4.1kW overschot nodig om volledig op PV te laden.

Overigens is 1-fase laden op 6A misschien nog te doen voor een PHEV, maar als je bijv 70kWh moet volgooien schiet dat natuurlijk in het geheel niet op.
Nou rij ik niet elektrisch, maar ik zou er wel gek van worden geloof ik als ik zo traag zou laden omdat dat toevallig gratis is… en waarom zou je het willen? Is dan een deelauto (om- en nieuw denken) niet veel logischer?

En als je de luxe hebt om op een eigen lader te kunnen laden op je eigen oprit (want anders is een privé laadpaal ook wel bijzonder op een niet privé parkeerplek…) heb je dan niet ook de optie om een sloot aan panelen te installeren?

Kortom: ik vind het überhaupt niet logisch om heul heul traag te laden eigenlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Miezie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Nou rij ik niet elektrisch, maar ik zou er wel gek van worden geloof ik als ik zo traag zou laden omdat dat toevallig gratis is… en waarom zou je het willen? Is dan een deelauto (om- en nieuw denken) niet veel logischer?

En als je de luxe hebt om op een eigen lader te kunnen laden op je eigen oprit (want anders is een privé laadpaal ook wel bijzonder op een niet privé parkeerplek…) heb je dan niet ook de optie om een sloot aan panelen te installeren?

Kortom: ik vind het überhaupt niet logisch om heul heul traag te laden eigenlijk…
In het voor- en naseizoen en grijze dagen kan dat handig zijn.
Als je ca. 100km (ca. 20 kWh) rijdt per dag, kun je je auto dus in een dag grotendeels laden op 3.6kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
De meter saldeert altijd en zal dat ook altijd blijven doen over de fases.

En traag laden...ik weet niet, met traag laden rijdt ik kwa brandstof al snel 200km per week gratis. Dus laat mij maar traag laden.

De solaredge (Keba) lader heeft extra hardware nodig om tussen 1 en 3 fases te wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

pvg schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:14:
[...]

In het voor- en naseizoen en grijze dagen kan dat handig zijn.
Als je ca. 100km (ca. 20 kWh) rijdt per dag, kun je je auto dus in een dag grotendeels laden op 3.6kW.
Maar daar zit dan voor mij een punt: wij hebben sowieso door all electric minimaal 10kWh per dag nodig voor het huis… en we hebben een accupakket (wat ook logischer wordt). Die accu doet 5kw dus met een beetje spelen zit en die auto redelijk vol en de accu voor de nacht… ik denk dat daar meer de crux zit dan spelen met die overcapaciteit en lage wattages? Dat je de accu ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Miezie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Ik laad hier op één fase (Nissan Leaf) en dat gaat eigenlijk best goed. Nu haal ik op een zonnige dag makkelijk het max laadvermogen van 6,7 kW, en met minder zon pruttelt de lader een aantal uur achter elkaar toch zo 10 kWh in de auto. De auto op woensdag en vrijdag aan huis, dus dat maakt natuurlijk ook veel uit. Als je elke dag veel km moet maken is het denk ik anders.

Het trage laden heeft voor mij nog een voordeel, dat doe ik als de prijs (bijna) 0 cent is. De zonnestroom levert me dan toch niets op. Ik overbrug zo die periodes die soms wel een aantal uur duren. Daarbuiten lever ik liever terug voor de vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:52
Vreselijk noob vraag, maar ben niet zo heel bekent met solaredge

Ik heb 4 DMEC zonnepanelen van 400W (Vmp 30.35V, Imp 13,19A)
Daarbij 4 solaredge S500B gekregen, panelen en optimizers komen uit groter systeem
Orientatie op het zuiden.
Omvormer growatt MIC1500TL-X

Links van de panelen staat een grote boom.

Vraag:
Heeft het Uberhaubt zin om de optimizers te willen gebruiken samen met een Growatt Omvormer?
Het zijn maar 4 optimizers/panelen / het is een andere omvormer. Of kan ik er toch een beetje extra opbrengst van mijn panelen mee verkrijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dualisimo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:50:
Vreselijk noob vraag, maar ben niet zo heel bekent met solaredge

Ik heb 4 DMEC zonnepanelen van 400W (Vmp 30.35V, Imp 13,19A)
Daarbij 4 solaredge S500B gekregen, panelen en optimizers komen uit groter systeem
Orientatie op het zuiden.
Omvormer growatt MIC1500TL-X

Links van de panelen staat een grote boom.

Vraag:
Heeft het Uberhaubt zin om de optimizers te willen gebruiken samen met een Growatt Omvormer?
Het zijn maar 4 optimizers/panelen / het is een andere omvormer. Of kan ik er toch een beetje extra opbrengst van mijn panelen mee verkrijgen?
Die optimizers kan je enkel gebruiken met een SolarEdge omvormer. Maar 4 stuks is sowieso geen optie voor SolarEdge

Dus optimizers verkopen. De rest gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

Voor aanschaf van nieuwe panelen ben ik systemen aan het vergelijken welke een goede prijs/kwaliteit hebben. Daarbij viel het mij op dat veel omvormers van SolarEdge op dit moment voor bijna 25% van de oorspronkelijke prijs worden aangeboden. Gaat het niet goed met SolarEdge of heeft het te maken met eerdere berichtgeving op hun website: https://www.solaredge.com...-nieuwe-solaredge-prijzen ?

Graag gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg

pvg

WhiteRaver schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:20:
Voor aanschaf van nieuwe panelen ben ik systemen aan het vergelijken welke een goede prijs/kwaliteit hebben. Daarbij viel het mij op dat veel omvormers van SolarEdge op dit moment voor bijna 25% van de oorspronkelijke prijs worden aangeboden. Gaat het niet goed met SolarEdge of heeft het te maken met eerdere berichtgeving op hun website: https://www.solaredge.com...-nieuwe-solaredge-prijzen ?
Tja, een optimizer kost bijna evenveel als een paneel, dus SE is alleen nog (technisch) aantrekkelijk als er schaduw over de panelen trekt gedurende de dag (en als je paneellevel monitoring wilt). Dus SE heeft last van de concurrentie met goedkope simpele string inverters.
Het zijn volgens mij vooral de oudere types omvormer die gedumpt worden en er zijn een hoop installateurs die met onverkochte voorraden zitten. De nieuwere home hub inverters kosten nog steeds veel (want langzaam aan wil men accu’s kunnen aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

pvg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:29:
[...]

Tja, een optimizer kost bijna evenveel als een paneel, dus SE is alleen nog (technisch) aantrekkelijk als er schaduw over de panelen trekt gedurende de dag (en als je paneellevel monitoring wilt). Dus SE heeft last van de concurrentie met goedkope simpele string inverters.
Het zijn volgens mij vooral de oudere types omvormer die gedumpt worden en er zijn een hoop installateurs die met onverkochte voorraden zitten. De nieuwere home hub inverters kosten nog steeds veel (want langzaam aan wil men accu’s kunnen aansluiten).
Voor mijn PV-opstelling zal ik last krijgen van schaduw over een aantal panelen, daarom kwam ik aan het kijken bij SE. Het zal een kleine PV-opstelling worden met maar 7 panelen en zonder accu.
Een logische uitleg waarom die prijzen zo laag zijn. Dan kan ik SE toch nog meenemen in mijn vergelijk. Bedankt voor het inzicht!

Graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

WhiteRaver schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Voor mijn PV-opstelling zal ik last krijgen van schaduw over een aantal panelen, daarom kwam ik aan het kijken bij SE. Het zal een kleine PV-opstelling worden met maar 7 panelen en zonder accu.
Een logische uitleg waarom die prijzen zo laag zijn. Dan kan ik SE toch nog meenemen in mijn vergelijk. Bedankt voor het inzicht!
Als je zelf installeert, kun je leuke dealtjes scoren. Ik zag SE2200s voor 125euro (nieuw!). Dat is een mooie match met 7 panelen (400-500W?).
Met 7 panelen moet je wel voor de S500B of S650B optimizer gaan, want anders is de string spanning te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[knip]

@ZwarteIJsvogel Correct ;-)

[ Voor 91% gewijzigd door Ronald op 31-07-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ronald schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
[...]

S650b is alleen bedoeld in combinatie met 3-fase omvormers
Vanuit marketing oogpunt ja, maar technisch ook?
Zie: https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf
Ik haal hier niet uit dat de S650B het niet doet met 1-fase omvormers.
In de compatibility apps note staat expliciet dat een S650B een S500B kan vervangen:
https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door pvg op 30-07-2025 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
[...]

S650b is alleen bedoeld in combinatie met 3-fase omvormers
De S650A is alleen voor 3-fase omvormers (Home Hub en Home Wave). De 650B is compatibel met zowel 1-fase als 3-fase omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Nieuwe SE5000 (H) is binnen :)
Maar... de nieuwe heeft geen display meer. Dat vind ik wel een misser eigenlijk. Naja het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik ben me inmiddels aan het onderdompelen in EV land, kwam ik dit tegen op de SolarEdge site:
https://knowledge-center....-charger-datasheet-eu.pdf

Is dit wat ik zou moeten hebben voor maximale flexibiliteit met m’n full blown SolarEdge setup? (Accu, inverter) nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Miezie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:05:
Ik ben me inmiddels aan het onderdompelen in EV land, kwam ik dit tegen op de SolarEdge site:
https://knowledge-center....-charger-datasheet-eu.pdf

Is dit wat ik zou moeten hebben voor maximale flexibiliteit met m’n full blown SolarEdge setup? (Accu, inverter) nieuw?
Hey, de nieuwe lader heeft automatisch schakelen tussen 1- en 3-fasen PV laden. Dat wil je hebben! Voor de oudere versie wil SE dat niet ondersteunen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:31:
Nieuwe SE5000 (H) is binnen :)
Maar... de nieuwe heeft geen display meer. Dat vind ik wel een misser eigenlijk. Naja het is wat het is.
Wees blij. Dat is een nieuwe setapp versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

pvg schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Hey, de nieuwe lader heeft automatisch schakelen tussen 1- en 3-fasen PV laden. Dat wil je hebben! Voor de oudere versie wil SE dat niet ondersteunen…
Eerder in dit topic schreven ze over extra hardware, moet technisch dus wel gewoon kunnen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
Ik ga ook voor de nieuwe lader. Helaas nog geen leverdatum bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Miezie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Eerder in dit topic schreven ze over extra hardware, moet technisch dus wel gewoon kunnen ;).
Dat was ik.

Ik heb een testje gedaan: Door L2 en L3 naar de lader los te koppelen, gaat het systeem vanzelf op 1 fase laden waarbij het PV laadvermogen netjes het PV overschot volgt. Ik heb niets in de SE software hoeven te wijzigen. Echter, ik heb wel de lader moeten rebooten (ivm spanningsloos maken om L2/L3 los te halen). Dit laatste zou nog roet in het eten kunnen gooien. Volgende stap is of de Keba software het relaistje autonoom aanstuurt als de lader in een SE omgeving zit. Als dat werkt, ga ik wat spulletjes bestellen om de lader aan te passen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Als je een lader met losse kabel hebt is het kopen van een 1 fase laadkabel ook een optie. Of via de keba app het vermogen terugschroeven aar 4.1kW. In de praktijk gaat er dan nog minder de auto in zie ik.

En als je een accu hebt kun je dat nog beter regelen. Altijd 1 fase laden is voor mij geen optie. Soms heb ik de auto sneller vol nodig. En ik hanteer al het principe laden wanneer het kan en niet wanneer het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonckers1
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:47
21 juli viel de omvormer uit met SW Error 2X4 en gisteren (31 juli) is hij plots terug uitzichzelf opgestart en werkt hij zoals nieuw, alhoewel de firma waar ik naar mailde nog tot 3 augustus in verlof is.
Hoe is dit te verklaren? Het rare is dat hij op 30 juli 's avonds al 40 watt registreerde..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:43:
Als je een lader met losse kabel hebt is het kopen van een 1 fase laadkabel ook een optie. Of via de keba app het vermogen terugschroeven aar 4.1kW. In de praktijk gaat er dan nog minder de auto in zie ik.

En als je een accu hebt kun je dat nog beter regelen. Altijd 1 fase laden is voor mij geen optie. Soms heb ik de auto sneller vol nodig. En ik hanteer al het principe laden wanneer het kan en niet wanneer het moet.
Die nieuwe lader schijnt het straks automatisch te kunnen, schakelen tussen de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
janne_nl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:24:
De meter saldeert altijd en zal dat ook altijd blijven doen over de fases.

En traag laden...ik weet niet, met traag laden rijdt ik kwa brandstof al snel 200km per week gratis. Dus laat mij maar traag laden.

De solaredge (Keba) lader heeft extra hardware nodig om tussen 1 en 3 fases te wisselen
welke extra hardware is dit dan? lijkt me wel interesant.

Was nu inderdaad van plan om een socket versie te plaatsen en een 1 of 3 fase laadkabel te gebruiken. Zo kan er ook gewisseld worden. Maar heb nog enkele 22kw met kabel in stock liggen, dus als het kan zou ik liever deze gebruiken.

De nieuwe ev charger voorlopig bij geen enkele groothandel in voorraad gevonden.

[ Voor 25% gewijzigd door Nock372 op 02-08-2025 12:10 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Nock372 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

welke extra hardware is dit dan? lijkt me wel interesant.

Was nu inderdaad van plan om een socket versie te plaatsen en een 1 of 3 fase laadkabel te gebruiken. Zo kan er ook gewisseld worden. Maar heb nog enkele 22kw met kabel in stock liggen, dus als het kan zou ik liever deze gebruiken.

De nieuwe ev charger voorlopig bij geen enkele groothandel in voorraad gevonden.
Zoek even op Keba S10: is een 24V voeding en een relais dat L2 en L3 schakelt via X2 in de Keba P30 charger (= “oude” SE charger).

We weten echter nog niet of dit goed samenwerkt met de SE software (loadbalancing en PV laden).

[ Voor 7% gewijzigd door pvg op 02-08-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:20:
[...]

Er zijn 3 opties die de installateur kan instellen:

- Dashboard
- Dashboard & Layout
- Volledige toegang

[Afbeelding][Afbeelding]

Bij Dashboard heb je enkel toegang tot de Dag, Week, Maand, Factuurperiode & Jaar grafieken

[Afbeelding][Afbeelding]

Dashboard + Layout
Je hebt nu toegang tot de layout. Hier kan je het volgende vinden:

- layout van je panelen
- opbrengst van je panelen & omvormer (dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks, totaal)
- Playback > tot een week terugkijken naar de dagverloop
- Grafieken je kan gedetailleerde informatie / grafieken maken van je omvormer (helaas niet van de panelen)

[Afbeelding][Afbeelding]

Volledige toegang
zelfde als hierboven met extra:
- grafieken van je panelen (optimzier spanning, vermogen, paneel spanning)

[Afbeelding]
Bedankt voor deze uitleg. Op dit moment heb ik dashboard+layout, maar ik wil het liefst volledig zodat ik de API key kan opvragen en deze gebruiken bij de P1 meter van Homewizard en/of Home Assistant. Destijds zijn de zonnepanelen door Zonneplan geplaatst (we zijn de tweede bewoner). E.e.a. is wel overgedragen qua eigenaar maar helaas niet de volledige rechten. Dit heb ik nu via mail aan Zonneplan gevraagd. Op hun website staat aangegeven dat je voor de API key een mail moet sturen. Ze noemen niet specifiek de volledig rechten op het Solaredge portaal. Wanneer je deze rechten hebt, kun je toch niks stuk maken? Alleen extra gegevens opvragen? Of zijn er argumenten om de consument niet de volledige rechten te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
wat heb ik dan voor een dashboard tegenwoordig ( sinds vervangen van se12.5k naar homehub inverter?

Die is compleet anders dan voorheen.
Nog even buiten dat ik nog steeds geen correcte info van de optimizers/panelen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mEpuJBNIPdISEyw3luVMJYiKCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4Lwri54MG14eIFPgZYiQpAP.png?f=fotoalbum_large

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
Roger Beurskens schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:23:
wat heb ik dan voor een dashboard tegenwoordig ( sinds vervangen van se12.5k naar homehub inverter?

Die is compleet anders dan voorheen.
Nog even buiten dat ik nog steeds geen correcte info van de optimizers/panelen heb.

[Afbeelding]
De installateur heeft je nu op commercieel staan ipv residentieel. Voor de werking maakt het niet veel uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
meesje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Op dit moment heb ik dashboard+layout, maar ik wil het liefst volledig zodat ik de API key kan opvragen en deze gebruiken bij de P1 meter van Homewizard en/of Home Assistant. Destijds zijn de zonnepanelen door Zonneplan geplaatst (we zijn de tweede bewoner). E.e.a. is wel overgedragen qua eigenaar maar helaas niet de volledige rechten. Dit heb ik nu via mail aan Zonneplan gevraagd. Op hun website staat aangegeven dat je voor de API key een mail moet sturen. Ze noemen niet specifiek de volledig rechten op het Solaredge portaal. Wanneer je deze rechten hebt, kun je toch niks stuk maken? Alleen extra gegevens opvragen? Of zijn er argumenten om de consument niet de volledige rechten te geven?
In basis vindt ik dat je als eigenaar gewoon standaard volledige rechten hoort te krijgen. Je bent ook de persoon die het product gekocht heeft. Dit incl. API toevoegen mogelijkheden en welke meldingen je wel/niet ontvangt. Helaas werkt SolarEdge en veel andere merken toch anders waarbij het via de installateur moet lopen. Volledig beheer is gewoon te geven en API key ook.

Snap wel dat de installateurs gek worden van deze request aangezien het extra load is waar ze vaak niet iets voor kunnen vragen. Ook moeten zij akkoord gaan met de API voorwaarde terwijl de eigenaar hier iets mee gaat doen. Lekker krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik snap ook wel dat Solaredge niet iedereen full access wil geven. Je kunt veel om zeep helpen met installateurtoegang denk ik.

Meer granulatie in de settings zou dan wel weer fijn zijn. Zodat je zoiets als een api key zelf kunt opzoeken. Destijds in 2014 kon dat ook niet. Heeft gekost voordat ik die key kreeg. Op enig moment kon ik hem wel zelf zien. Dat is nu weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
janne_nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:49:
Ik snap ook wel dat Solaredge niet iedereen full access wil geven. Je kunt veel om zeep helpen met installateurtoegang denk ik.

Meer granulatie in de settings zou dan wel weer fijn zijn. Zodat je zoiets als een api key zelf kunt opzoeken. Destijds in 2014 kon dat ook niet. Heeft gekost voordat ik die key kreeg. Op enig moment kon ik hem wel zelf zien. Dat is nu weer weg.
Het is nu natuurlijk vakantietijd, maar ik ben erg benieuwd wanneer ik een reactie krijg van Zonneplan. Het liefst wil ik ook volledige toegang. Volgens mij kun je niks stuk maken en krijg je alleen meer inzichten/grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zonneplan is je installateur?

Ik schat dat je meer kunt dan wat grafiekjes. Die grafiekjes kan ik nu trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Die API key heb je vaak helemaal niet nodig… ik denk dat de hoeveelheid requests wel meevallen… en wat zou je verder moeten willen qua rechten? Het enige wat ik zou willen is de firmware update, maar zelfs dat is voor “normale” mensen niet nodig…

Dat zeg ik met de wetenschap dat modbus alle mogelijkheden geeft die je zou wensen… en zelfs daar doe ik persoonlijk ook weer niet zoveel mee ;).

Als fabrikant snap ik het voor dit soort producten weer wel goed. Je wilt de producten goed laten werken en controle houden… ook al is het eigendom van de klant. In de basis is het niet een fire en forget sale die je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
janne_nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:21:
Zonneplan is je installateur?

Ik schat dat je meer kunt dan wat grafiekjes. Die grafiekjes kan ik nu trouwens ook.
Ik heb alleen maar dashboard & lay-out. Onderstaande grafiekjes heb ik niet. Deze heb je kennelijk alleen bij volledige toegang. Zie ook dit bericht van @Crazy-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HODxTKcfF9OqZ6NdUfIbkdYcyIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zBimajS1QtWUfjYiuznKOj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Miezie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:53:
Die API key heb je vaak helemaal niet nodig… ik denk dat de hoeveelheid requests wel meevallen… en wat zou je verder moeten willen qua rechten? Het enige wat ik zou willen is de firmware update, maar zelfs dat is voor “normale” mensen niet nodig…

Dat zeg ik met de wetenschap dat modbus alle mogelijkheden geeft die je zou wensen… en zelfs daar doe ik persoonlijk ook weer niet zoveel mee ;).

Als fabrikant snap ik het voor dit soort producten weer wel goed. Je wilt de producten goed laten werken en controle houden… ook al is het eigendom van de klant. In de basis is het niet een fire en forget sale die je doet.
Om de omvormer te kunnen koppelen heb ik volgens de support website van HomeWizard de API Key nodig.
https://helpdesk.homewiza...k-mijn-solaredge-omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
meesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Ik heb alleen maar dashboard & lay-out. Onderstaande grafiekjes heb ik niet. Deze heb je kennelijk alleen bij volledige toegang. Zie ook dit bericht van @Crazy-

[Afbeelding]
Kijk je op je telefoon of in een 'normale! Browsrr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
janne_nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

Kijk je op je telefoon of in een 'normale! Browsrr?
Via de browser. Onder dashboard zie ik wel een paar grafiekjes, maar niet alle zoals hiervoor is genoemd. Kennelijk heb je daar volledige rechten voor nodig. Of is er een andere mogelijkheid (of zie ik iets over het hoofd) om de grafiek voor bv optimizer spanning en paneel spanning te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

meesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Om de omvormer te kunnen koppelen heb ik volgens de support website van HomeWizard de API Key nodig.
Zul je net zien ;).

Overigens wel bijzonder voor zo’n product. Bij Tibber link je met een site id en username. Jammer dat homewizard het niet war gebruiksvriendelijker regelt ;). Je betaalt er best voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
meesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:42:
[...]

Via de browser. Onder dashboard zie ik wel een paar grafiekjes, maar niet alle zoals hiervoor is genoemd. Kennelijk heb je daar volledige rechten voor nodig. Of is er een andere mogelijkheid (of zie ik iets over het hoofd) om de grafiek voor bv optimizer spanning en paneel spanning te zien?
Ik zie ene verschil tussen mijn telefoon (ook in een browser) of op een groter scherm (chromebook of windows desktop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
meesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

De heb de AP Key niet nodig om de SolarEdge omvormer te koppelen. Kijk naar in de app van HomeWizard. Kies voor inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord van je omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
clodders schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:17:
[...]

De heb de AP Key niet nodig om de SolarEdge omvormer te koppelen. Kijk naar in de app van HomeWizard. Kies voor inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord van je omvormer
HomeWizard adviseert zelf:

HomeWizard raadt ten zeerste aan om een uniek gegenereerd wachtwoord te gebruiken voordat log- of autorisatiegegevens in de Energy app worden vrijgegeven. De gebruiker stemt ermee in dat zijn referenties worden opgeslagen en gebruikt door HomeWizard om gegevens van hun omvormer te verzamelen. Je kunt ook verbinding maken met een SolarEdge API-key als je jouw inloggegevens niet wilt vrijgeven.

Ik ga dus de weg volg om de koppeling te doen via een API Key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
Graag jullie meedenken of de juiste instellingen zijn ingevoerd.
Allereerst mijn gegevens:

Omvormer: SE8K, optimizers: S650A
Batterij: SolarEdge, 9,7 kWh.
Energieleverancier: Zonneplan, dynamisch contract.
Batterijmodus: Time of Use

Energietarief import:
Tarieftype: Dynamisch 60 minuten
Aanvullende kosten: 0,118 euro/kwh; btw 21%

Energietarief export:
Tarieftype Dynamisch 60 minuten
Aanvullende kosten: 0,118 euro/kwh, btw 21%

Negatieve tariefoptimalisatie: aan.

Dan de situaties die ik niet begrijp:
Situatie 1:
In de ochtend geeft mijn Zonneplan app aan dat de stroomprijs tussen 6-7 uur 28 ct is, en tussen 7-8 uur 27 ct. Kortom, een gunstig moment om een restant aan stroom in de batterij (zo'n 6,5 kWh) terug te leveren aan het net. Zou ik denken, maar het gebeurt niet. Bij nazoeken in 'weergave dagtarieven' en dan 'exporttarieven' staat tussen 6-7u -0,01 euro/kwh, en tussen 7-8u -0,015 euro/kwh.

Ik begrijp dus dat SolarEdge op dat moment niet de keuze maakt om terug te leveren, want volgens het exporttarief zou dat verliesgevend zijn. Echter begrijp ik niet waarom ik bij teruglevering volgens Zonneplan wel resp. 28 en 27ct per kWh zou krijgen in de ochtend. Waar zit dit verschil dan in?

Situatie 2
Zodra de zon begint te schijnen, laat SE allereerst de batterij vol. Zodra deze vol is, wordt het deel van de stroom uit de zonnepanelen wat het huishouden niet verbruikt, teruggeleverd aan het net. Dit terwijl in de eerder genoemde grafiek in situatie 1 (exporttarieven) de kosten wel zo'n -0,15 euro/kwh zijn op dat moment. Waarom kiest SE er dan nu wel opeens voor om terug te gaan leveren aan het net, als volgens hun eigen grafiek dit geld zou kosten?

Zonneplan betaalt echter wel zo'n 14 ct/kWh voor stroom in de middag, en in de app van zonneplan zie ik ook daadwerkelijk staan dat ik vandaag tot op heden op -1,26 euro sta. Waarom kost het mij volgens SE dus geld om terug te leveren, terwijl de app van Zonneplan suggereert dat ik er juist aan verdien?

Ik hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk kan schetsen wat mijn vragen zijn, namelijk:
- Waarom kiest SE er in de ochtend niet voor om stroom terug te leveren en in de middag wel (terwijl volgens zijn eigen grafiek zowel in de ochtend als in de middag het geld zou kosten om te leveren.
- Waarom staat er in de app van Zonneplan dat het wel geld oplevert om stroom terug te leveren (en lijk ik ook daadwerkelijk geld te verdienen in de middag), terwijl volgens de SE-app dit mij geld zou moeten kosten?
- Staan dus mijn instellingen wat betreft im- en export wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

meesje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

HomeWizard adviseert zelf:

HomeWizard raadt ten zeerste aan om een uniek gegenereerd wachtwoord te gebruiken voordat log- of autorisatiegegevens in de Energy app worden vrijgegeven. De gebruiker stemt ermee in dat zijn referenties worden opgeslagen en gebruikt door HomeWizard om gegevens van hun omvormer te verzamelen. Je kunt ook verbinding maken met een SolarEdge API-key als je jouw inloggegevens niet wilt vrijgeven.

Ik ga dus de weg volg om de koppeling te doen via een API Key.
Met beide geef je meer dan je lief is vrij qua aansturing… home wizard moet zelf met SolarEdge gewoon een generieke sleutel regelen en genoeg hebben aan username en siteid oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

iheadshoty schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:04:
Graag jullie meedenken of de juiste instellingen zijn ingevoerd.
Allereerst mijn gegevens:

Omvormer: SE8K, optimizers: S650A
Batterij: SolarEdge, 9,7 kWh.
Energieleverancier: Zonneplan, dynamisch contract.
Batterijmodus: Time of Use

Energietarief import:
Tarieftype: Dynamisch 60 minuten
Aanvullende kosten: 0,118 euro/kwh; btw 21%

Energietarief export:
Tarieftype Dynamisch 60 minuten
Aanvullende kosten: 0,118 euro/kwh, btw 21%

Negatieve tariefoptimalisatie: aan.

Dan de situaties die ik niet begrijp:
Situatie 1:
In de ochtend geeft mijn Zonneplan app aan dat de stroomprijs tussen 6-7 uur 28 ct is, en tussen 7-8 uur 27 ct. Kortom, een gunstig moment om een restant aan stroom in de batterij (zo'n 6,5 kWh) terug te leveren aan het net. Zou ik denken, maar het gebeurt niet. Bij nazoeken in 'weergave dagtarieven' en dan 'exporttarieven' staat tussen 6-7u -0,01 euro/kwh, en tussen 7-8u -0,015 euro/kwh.

Ik begrijp dus dat SolarEdge op dat moment niet de keuze maakt om terug te leveren, want volgens het exporttarief zou dat verliesgevend zijn. Echter begrijp ik niet waarom ik bij teruglevering volgens Zonneplan wel resp. 28 en 27ct per kWh zou krijgen in de ochtend. Waar zit dit verschil dan in?

Situatie 2
Zodra de zon begint te schijnen, laat SE allereerst de batterij vol. Zodra deze vol is, wordt het deel van de stroom uit de zonnepanelen wat het huishouden niet verbruikt, teruggeleverd aan het net. Dit terwijl in de eerder genoemde grafiek in situatie 1 (exporttarieven) de kosten wel zo'n -0,15 euro/kwh zijn op dat moment. Waarom kiest SE er dan nu wel opeens voor om terug te gaan leveren aan het net, als volgens hun eigen grafiek dit geld zou kosten?

Zonneplan betaalt echter wel zo'n 14 ct/kWh voor stroom in de middag, en in de app van zonneplan zie ik ook daadwerkelijk staan dat ik vandaag tot op heden op -1,26 euro sta. Waarom kost het mij volgens SE dus geld om terug te leveren, terwijl de app van Zonneplan suggereert dat ik er juist aan verdien?

Ik hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk kan schetsen wat mijn vragen zijn, namelijk:
- Waarom kiest SE er in de ochtend niet voor om stroom terug te leveren en in de middag wel (terwijl volgens zijn eigen grafiek zowel in de ochtend als in de middag het geld zou kosten om te leveren.
- Waarom staat er in de app van Zonneplan dat het wel geld oplevert om stroom terug te leveren (en lijk ik ook daadwerkelijk geld te verdienen in de middag), terwijl volgens de SE-app dit mij geld zou moeten kosten?
- Staan dus mijn instellingen wat betreft im- en export wel goed?
De toeslag bij export even negatief maken en dan even geduld met inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hm ik merkte dat er spontaan geen export meer is tijdens hoge prijzen; en toen ontdekte ik dit in de app:
Time of Use staat en kan ik niet meer instellen.

Iemand een idee? Lijkt een Modbus configuratie fout

Edit:

Vaag. De SE app zegt 71kWh opbrengst vandaag en zag vanmiddag ook een periode 13kW-13,5kW vermogen vanaf m’n dak. Best knap met 12,5kWp waarvan deels noord en oost ligt. Frappante was ook dat SEa aangaf dat de helft afgenomen werdt door “de woning”.

HomeAssistent geeft echter een opbrengst van 42kWh (wat ik eerder geloof ook vandaag) 70kWh op 1 dag haal ik enkel alleen met een perfecte wolkeloze dag.

Net de omvormer en batterijen herstart. Ik zag dat er batterij HeartBeat error was. We draaien wel weer op de batterij. Maar nog steeds kan ik geen ToU kiezen als gebruiker.

Heb wel via de SetApp ToU kunnen kiezen. Zie dit echter nog niet terug in de gebruikers app. Morgen maar weer kijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tc5y98dSFcWIHZWk7eLlO84_4o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YLqZxEuMsoxPOW3SnF8TzMML.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Crazy- op 06-08-2025 23:12 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.