Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

paQ

(jarig!)
Ronald schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:29:
Uitschakelen kan sowieso niet. De indops gaan met key als buck converter werken (dus als een tigo).

@Smoke
Mijn p404s zijn overigens indops… dus het kan wel in een gewone installatie.
Wat doet zo'n key dan precies?

Gewoon omzeilen of zorgen dat een ander merk omvormer (wel) functioneert?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 16:36
Ik heb hier een soloredge installatie die een foutcode 58 geeft (AC voltage too high) op de omvormer. Als ik hier de spanning meet dan is deze 250.3V

Hebben jullie dat ook weleens?

[ Voor 4% gewijzigd door aeng op 03-07-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ook wel vaker gehad met die integratie... Ben nu overgestapt op de Modbus Multi van een andere schrijver en die is een stuk beter in mijn beleving.

Overstappen is eigenlijk doodeenvoudig. Ik heb alleen even de lifetime kWh-sensor hernoemd naar de entity-ID van de oude integratie om de historie te houden in het Energy Dashboard. Verder alles al gauw weer in orde en geüpdatet in de dashboards.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:44

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

aeng schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:34:
Ik heb hier een soloredge installatie die een foutcode 58 geeft (AC voltage too high) op de omvormer. Als ik hier de spanning meet dan is deze 250.3V
De standaardinstelling is uitschakelen na 2 seconden boven 253V of 10 minuten boven 250V. Dit is dus verklaarbaar en het is een veelvoorkomend probleem.
Hebben jullie dat ook weleens?
Hier gelukkig niet (momenteel 235.6V aan de omvormer bij 3.8kW productie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Ook wel vaker gehad met die integratie... Ben nu overgestapt op de Modbus Multi van een andere schrijver en die is een stuk beter in mijn beleving.

Overstappen is eigenlijk doodeenvoudig. Ik heb alleen even de lifetime kWh-sensor hernoemd naar de entity-ID van de oude integratie om de historie te houden in het Energy Dashboard. Verder alles al gauw weer in orde en geüpdatet in de dashboards.
Op basis van jouw advies en hierboven, ook zojuist maar overgestapt.

Nu ook alle entiteiten hernoemd (werd eerst geweigerd, omdat ik de oude integratie nog installed had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:24:
[...]

De standaardinstelling is uitschakelen na 2 seconden boven 253V of 10 minuten boven 250V. Dit is dus verklaarbaar en het is een veelvoorkomend probleem.

[...]

Hier gelukkig niet (momenteel 235.6V aan de omvormer bij 3.8kW productie).
Hierop inhakende. Bij mij was het weer "huilen met de pet op". Totdat die dinsdag, en gisteren, ineens maar 1x uit viel. Dinsdagmorgen leek de PV wat raar gedrag te geven en rond 6 uur 's morgens, bij een beetje opwek, zakte het voltage ineens van ~235 naar ~229. En de hele dag schommelde het bij de volle zon rond de ~250V waardoor die uiteindelijk over de hele dag 1 keer was uitgevallen. En gisteren ook maar 1x uitgevallen en spanning van zeg 249.0 - 251.0 volt. Vandaag echter weer huilen met de pet op en spanning die continue boven de 250V ligt met dus redelijk constant uitval op die 10 minuten 250V+ en incidenteel op de 253V.

Ik had dus eigenlijk gehoopt dat Enexis iets aan het net had gedaan. Maar het lijkt er dus eerder op alsof (een grote) PV "bij buren ergens" uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-09 22:58
@Veritas
Veritas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:14:
Grr, helaas een probleem met mijn SolarEdge omvormer, type SE3000, uit het jaar 2016.

De omvormer werkt niet meer en toont de volgende foutmelding op het display: Error code: 2x4 SW Error. Er brandt een rood lampje en het systeem wekt geen energie op. Mijn installateur is helaas failliet, dus ik kan daar geen beroep op doen.

Ik probeer contact op te nemen met SolarEdge maar dat is geen sinecure, de chat is alleen beschikbaar tijdens kantooruren en die heb ik al 2 dagen gemist en mijn emails naar het support emailadres krijg ik steeds terug want ik zou geen account bij hen hebben? Monitor al 9 jaar via dat e-mailadres...

Iemand een tipje?
Zou dit toeval zijn?
bij een kennis is vanaf 01-07-2025 op en SE5000 uit 2015 ook deze melding gekomen en doet helemaal niks meer.

Hoe heb jij dit opgelost ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48
janne_nl schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Als het elke week wel een keer voorkomt is het dan een exces?

Als de saldering stopt zou de business case wel eens veel sneller in het voordeel van een accu kunnen uitvallen. Met een dynamisch contract is een accu al snel op zn minst handig.

Maar goed, de berekening is inderdaad heel lastig. In oktober heb ik accu en dynamisch contract een jaar en kan ik zien wat de kosten of besparingen zijn geweest.

Mijn gemiddelde stroomprijs in 2025 is 10.6ct per kWh.
Na een jaar mijn batterijen te hebben gebruik in combinatie met een dynamische energiecontract is de financiële uitkomst € 370, — terugontvangen.
Dit resultaat is een gevolg van 6068 kWh stroom afgenomen en 6351 kWh teruggeleverd.
Voor mijn verbruik van 5.760 kWh heb ik niets betaald en de besparing op basis van het dynamische contract is € 1.652, —.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmT403eY8bsMhiKcj8UxkqcI0KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHR8TZ1fQ7ZVvtUhPkRAy9bL.jpg?f=fotoalbum_large
@Smoke
Ze kwamen gewoon vanaf libra energy…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Wat doet zo'n key dan precies?

Gewoon omzeilen of zorgen dat een ander merk omvormer (wel) functioneert?
De optimizers komen pas uit de veilige modus (uitvoer spanning 1V) als er signaal is van de SE omvormer.

Dan fungeren ze als Buck-boost converter (lager en hoger dan de paneel spanning ) om de uitgaande spanning samen met de andere optimizers op de gewenste totale string spanning te krijgen.

Key vervangt signaal van de omvormer. Maar omdat een string omvormer bij te hoge spanning gefrituurd raakt zullen ze niet willen boosten.

Het is verder een beetje nutteloze discussie: ik heb nog nooit een key te koop gezien ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Ronald schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:27:
[...]

De optimizers komen pas uit de veilige modus (uitvoer spanning 1V) als er signaal is van de SE omvormer.

Dan fungeren ze als Buck-boost converter (lager en hoger dan de paneel spanning ) om de uitgaande spanning samen met de andere optimizers op de gewenste totale string spanning te krijgen.

Key vervangt signaal van de omvormer. Maar omdat een string omvormer bij te hoge spanning gefrituurd raakt zullen ze niet willen boosten.

Het is verder een beetje nutteloze discussie: ik heb nog nooit een key te koop gezien ;-)
https://www.stralendgroen...4m1gPq2wAl&v=1a13105b7e4e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
:P

Maar zou het daarmee gaan?
(Dan zoek ik verder namelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]
@Smoke
Ze kwamen gewoon vanaf libra energy…
Dat staat op alle optimizers omdat het onderdeel is van de plastic mal voor dat onderdeel. Aan het PN kan je echter zien dat het gewone P404s zijn. Ter vergelijking hier een foto van een P401I:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ix1K2dwh.png

Wat de key trouwens doet is safeDC in- of uitschakelen, die heb je alleen nodig om ze eenmalig om te schakelen tussen de beide standen. Met safeDC uit werken ze alleen nog als buck-converters (geen boost) dus is je maximale spanning de Voc van het paneel. Als je dit echter probeert met niet-IndOp optimizers gaan deze het niet overleven en gewoon paneelspanning doorlaten.

Nog een alternatief om optimizers te gebruiken met een niet-SE omvormer is trouwens de SMI maar die is ook uitgefaseerd en heb je daar nog steeds IndOps voor nodig:

https://knowledge-center....e-inverters-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Na een jaar mijn batterijen te hebben gebruik in combinatie met een dynamische energiecontract is de financiële uitkomst € 370, — terugontvangen.
Dit resultaat is een gevolg van 6068 kWh stroom afgenomen en 6351 kWh teruggeleverd.
Voor mijn verbruik van 5.760 kWh heb ik niets betaald en de besparing op basis van het dynamische contract is € 1.652, —.
Netjes!

Die besparing is enkel op basis van de accu? Dus exclusief panelen?

Mijn verwachting is dat die accu grosso modo wel richting de 100 per maand besparing / extra opbrengst kan sturen…

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 03-07-2025 19:06 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Als ik het dan goed begrijp heeft de accu samen met het dynamisch contract ongeveer 2000 euro bespaard. Dat is best netjes toch. Terugrekenen wat precies door de accu en wwat door het dynamisch contract komt, lijkt me erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 20:18
Ik zag in het monitoring platform dat mijn omvormer al bijna een week geen verbinding meer met het monitoring platform maakt.
Hij produceert wel gewoon, dus dat is geen probleem.

De omvormer is met een bekabelde verbinding verbonden met de router. Hij krijgt netjes een IP adres van de router.
De omvormer wordt ook met Domoticz uitgelezen via modbus over ethernet. Dat werkt ook nog.

Wat heb ik geprobeerd om het op te lossen:
- met de setapp (ik heb ook een installateursaccount) de omvormer benaderd: hij heeft gewoon een IP adres Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq-9PjMvJ6TYXX56x1cZVVpJajA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YR0fxjmxFJqWpoXT9xsLFu2m.jpg?f=user_large
- verbinding via de ethernet kabel heeft geen internet, ook niet nadat ik een nieuwe tijdelijke kabel van de omvormer naar de router heb aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqlWUogto0kUOHkkvY_QT-mKW6I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NlikEHfGyOduOWRm0aXJvwpa.jpg?f=user_large
- verbinding via wifi werkt ook niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBw7a0rzhZlHryrTaF8NJfwU9Qk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NpEyLxKYW2TrFRLfhlUynOnA.jpg?f=user_large
- daarna verbinding gemaakt via hotspot van een andere telefoon. dat werkt wel (en langzaam werden ook de grafieken op het monitoring platform gevuld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eFYpFPUCtmZ8Ri5Skmeosc8rRU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I9agkEcd3vrKZ8qN8BB7aGXU.jpg?f=user_large
- Ik heb het modem opnieuw opgestart, de router opnieuw opgestart. bij de verbinding wordt dan eerst wel de internet verbinding + DNS groen en wordt er gewacht op de monitoring verbinding, en dan na even wachten wordt de internet verbinding ineens rood.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDAMkvmh0UPDbGZECUaFAeZgaQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PwtLE1WsoafFtu2SSXIhof5.jpg?f=user_large

Ik heb ook de omvormer een aantal keren opnieuw opgestart. (DC switch naar 0, wacht op veilige spanning en dan automaat minstens 10 seconden uit)
De modbus over ethernet werkt wel gewoon.
Ik heb geen idee hoe ik de internet verbinding met het monitoring platform weer aan de praat krijg (zonder telefoon hotspot)
iemand suggesties/oplossingen?
Ik gebruik het monitoring platform af en toe voor per paneel/optimizer info die ik niet heb in Domoticz via de MODbus verbinding. dus ik wil daar nog geen afscheid van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25

lc8

ligflits schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:04:
Ik zag in het monitoring platform dat mijn omvormer al bijna een week geen verbinding meer met het monitoring platform maakt.
Hij produceert wel gewoon, dus dat is geen probleem.

De omvormer is met een bekabelde verbinding verbonden met de router. Hij krijgt netjes een IP adres van de router.
De omvormer wordt ook met Domoticz uitgelezen via modbus over ethernet. Dat werkt ook nog.

Wat heb ik geprobeerd om het op te lossen:
- met de setapp (ik heb ook een installateursaccount) de omvormer benaderd: hij heeft gewoon een IP adres [Afbeelding]
- verbinding via de ethernet kabel heeft geen internet, ook niet nadat ik een nieuwe tijdelijke kabel van de omvormer naar de router heb aangesloten:
[Afbeelding]
- verbinding via wifi werkt ook niet:
[Afbeelding]
- daarna verbinding gemaakt via hotspot van een andere telefoon. dat werkt wel (en langzaam werden ook de grafieken op het monitoring platform gevuld)
[Afbeelding]
- Ik heb het modem opnieuw opgestart, de router opnieuw opgestart. bij de verbinding wordt dan eerst wel de internet verbinding + DNS groen en wordt er gewacht op de monitoring verbinding, en dan na even wachten wordt de internet verbinding ineens rood.
[Afbeelding]

Ik heb ook de omvormer een aantal keren opnieuw opgestart. (DC switch naar 0, wacht op veilige spanning en dan automaat minstens 10 seconden uit)
De modbus over ethernet werkt wel gewoon.
Ik heb geen idee hoe ik de internet verbinding met het monitoring platform weer aan de praat krijg (zonder telefoon hotspot)
iemand suggesties/oplossingen?
Ik gebruik het monitoring platform af en toe voor per paneel/optimizer info die ik niet heb in Domoticz via de MODbus verbinding. dus ik wil daar nog geen afscheid van nemen.
gezien je zelf al aangeeft dat het via een andere hotspot WEL werkt, lijkt me dat het monitor platform niks fout doet, maar de vinbinding bij jou thuis niet goed loopt.
- kijk eens na wat er in de router gebeurt
- geef hem een statisch IP en reserveer dat zodat ie geen conflict kan krijgen met een nader apparaat wat probeert dezelfde IP in te pikken
- als alles faalt: zet hem eens op een apart netwrkje (guest netwerk ofzo).

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Als ik het dan goed begrijp heeft de accu samen met het dynamisch contract ongeveer 2000 euro bespaard. Dat is best netjes toch. Terugrekenen wat precies door de accu en wwat door het dynamisch contract komt, lijkt me erg lastig.
Ik weet mijn verbruik per uur en wat ik hiervoor heb betaald.
Ook weet ik wat mijn verbruiksprofiel per uur is en door de stroom op het laagste moment stroom in te kopen heb ik hierdoor gemiddeld € 0,06 per kWh. kunnen besparen
Hierdoor heb ik stroomkosten ca € 350,-- kunnen verlagen.
Samenvatten € 370 terugontvangen mijn verbruik van 5.760 kWh á € 1.652 en € 350 totaal € 2.372

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:35:
[...]

Ik weet mijn verbruik per uur en wat ik hiervoor heb betaald.
Ook weet ik wat mijn verbruiksprofiel per uur is en door de stroom op het laagste moment stroom in te kopen heb ik hierdoor gemiddeld € 0,06 per kWh. kunnen besparen
Hierdoor heb ik stroomkosten ca € 350,-- kunnen verlagen.
Samenvatten € 370 terugontvangen mijn verbruik van 5.760 kWh á € 1.652 en € 350 totaal € 2.372
👌👌 dat zie ik hier met de remote sturing ook ontstaan. Tuurlijk ben je afhankelijk van marktprijzen, maar de software van SolarEdge doet het netjes!

Mijn enige nadeel is dat mijn huis nog maar anderhalf jaar af is… ik geen idee heb wat ik dus in het verleden qua gebruik zou hebben, dus überhaupt niks uit kan rekenen… in die anderhalf jaar hebben we namelijk ook eerst nog een vast contract met goede condities gehad (ik had ook nog niet de zin om mn best te doen met verbruik). Ergo: data om de business case te valideren is er niet :).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja, valideren van de businesscase is erg lastig. Door de manier waarop Solaredge ermee omgaat, is er nagenoeg elke dag wel (minstens) 1 laadcyclus. Op zich prima, dinsdag geeft Tibber aan is er 7,50 terugverdiend. En de hele accu gaat niet leeg, want er is stroom nodig voor de airco's. Werkt eigenlijk echt wel prima.

De auto laad ik als ik thuis ben bij tussen 12 en 4, deels op de zon, aangevuld met de accu, met bijna 5kW.

Dat laden van de auto vind ik ook het enige issue, als ik de auto vol nodig heb op korte termijn en ik laad met 11kW, dan trekt Solaredge 5kW (max van de omvormer) uit accu en zon, terwijl ik wellicht de accu zou willen sparen dan, tenzij de prijs hoog is. Maar dik tevreden sinds oktober (begin dynamisch contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Miezie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:45:
[...]

👌👌 dat zie ik hier met de remote sturing ook ontstaan. Tuurlijk ben je afhankelijk van marktprijzen, maar de software van SolarEdge doet het netjes!

Mijn enige nadeel is dat mijn huis nog maar anderhalf jaar af is… ik geen idee heb wat ik dus in het verleden qua gebruik zou hebben, dus überhaupt niks uit kan rekenen… in die anderhalf jaar hebben we namelijk ook eerst nog een vast contract met goede condities gehad (ik had ook nog niet de zin om mn best te doen met verbruik). Ergo: data om de business case te valideren is er niet :).
Kijk eens op de site https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract maar je moet over data beschikken hiervoor gebruik ik de betalende HomeWizard app waar je per 15 minuten kan uitlezen wat je verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
Iemand enig idee wat de volgende fout betekend?

SW error
2x4
Omvormer rode lamp met fault brand ook en geen opwek meer.

Onze installateur is failliet en is er dus niet meer.

Het betreft een se5000 uit 2015
20 x p300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:13:
Maar als die sinds donderdag er uit ligt en het een hardware probleem is zou ik toch verwachten dat een installateur ook "meteen" aan de bel trekt. Wel zo netjes. Ook al kan die dus niet meteen iets. Als in: een mailtje / belletje is wel zo netjes v.w.b. "we zien dat..., en we nemen contact op / neem met ons contact op om...". Als het een beetje grotere installateur is dan. En niet een ZZPer zeg maar. Die zal niet op 1 dag reageren op zoiets wellicht. Maar een installateur met duizenden installaties en meerdere monteurs in dienst lijkt het mij er toch ook bijhoren om proactief op storingen te reageren en dus bij wijze van iemand vast op kantoor te hebben met vele taken waaronder de "monitoring".
Jij kent mijn installateur ;).

Ik heb dus recent de monitoring uitgezet (via m'n firewall), en prompt binnen een week mijn ZZP-installateur aan de lijn (over deze vijf jaar oude installatie): "Ik zie dat..". Heel netjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 16:36
RobertMe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Hierop inhakende. Bij mij was het weer "huilen met de pet op". Totdat die dinsdag, en gisteren, ineens maar 1x uit viel. Dinsdagmorgen leek de PV wat raar gedrag te geven en rond 6 uur 's morgens, bij een beetje opwek, zakte het voltage ineens van ~235 naar ~229. En de hele dag schommelde het bij de volle zon rond de ~250V waardoor die uiteindelijk over de hele dag 1 keer was uitgevallen. En gisteren ook maar 1x uitgevallen en spanning van zeg 249.0 - 251.0 volt. Vandaag echter weer huilen met de pet op en spanning die continue boven de 250V ligt met dus redelijk constant uitval op die 10 minuten 250V+ en incidenteel op de 253V.

Ik had dus eigenlijk gehoopt dat Enexis iets aan het net had gedaan. Maar het lijkt er dus eerder op alsof (een grote) PV "bij buren ergens" uit stond.
Hier ook sinds gisteren spanningen boven de 250V waardoor de omvormer stil kwam te liggen. Raar, ik heb nog nooit dit soort problemen gehad.
Vandaag ook weer 251V, omvormer stopte weer. Balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Kijk eens op de site https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract maar je moet over data beschikken hiervoor gebruik ik de betalende HomeWizard app waar je per 15 minuten kan uitlezen wat je verbruik is.
Ik heb denk ik meer data dan homewizard kan oplepelen, het ontbreekt alleen aan historie :-). Woon hier sinds januari vorig jaar... en eerst is het dan ook nog vooral droogstoken enzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
aeng schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Hier ook sinds gisteren spanningen boven de 250V waardoor de omvormer stil kwam te liggen. Raar, ik heb nog nooit dit soort problemen gehad.
Vandaag ook weer 251V, omvormer stopte weer. Balen
Als die in zoverre op het randje is zou je de omvormer nog kunnen "tunen". Hoe meer die produceert hoe hoger de netspanning oploopt. Vervolgens kun je ergens in de instellingen een "tabelletje" opzetten met dat die bij x% van de nominale netspanning nog maar y% produceert (dus bv bij 107% nog maar 95% van de omvormer grote opwekken en bij 108% nog maar 75%. Bij bv een 3kW omvormer dan dus respectievelijk 2850W en 2250W). Dan ga je dus wel minder opwekken, en waarschijnlijk dus minder terugleveren (of meer afnemen als de PV sowieso al niet voldoende opwekte) maar het voorkomt wel dat de PV uitvalt en daarmee als salderen er af is dat je voor stroom moet betalen terwijl je ook eigen stroom kon gebruiken.

Zelf heb ik dat een paar jaar terug ook geprobeerd. Maar dat hielp niet echt. In de zin dat de netspanning uberhaupt zo hoog is dat zelfs zonder PV deze ~250V is (op zonnige momenten). Dus zelfs met "produceer maar op 1%" (in mijn geval met 3kW omvormer dus maar 300W) valt die doodleuk elke 10 minuten uit, en zou ik daartussen ook nog vaak "te kort komen" en dus stroom moeten afnemen. Nu is die dus voornamelijk ingesteld om te pogen dat die niet onmiddellijk uitvalt op 253V. Maar die "elke 10 minuten" is gewoon niks aan te doen. Beter elke 10 minuten een paar seconden uitvallen en dan stroom afnemen en ertussenin wel 2kW terugleveren / voldoende hebben om een wasje te draaien, dan maar 300W opwekken dat net wel/net niet voldoende is voor eigen verbruik. En vervolgens zou die nog steeds uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Laatst online: 16-09 15:15

Veritas

concedo nulli

peterpannekoek schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:57:
@Veritas
[...]

Zou dit toeval zijn?
bij een kennis is vanaf 01-07-2025 op en SE5000 uit 2015 ook deze melding gekomen en doet helemaal niks meer.

Hoe heb jij dit opgelost ondertussen?
Nog geen oplossing helaas. Staat nu paar dagen stil. Was te druk met werk, van het weekend even een plan bedenken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Veritas schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Nog geen oplossing helaas. Staat nu paar dagen stil. Was te druk met werk, van het weekend even een plan bedenken....
Installateur zoeken via SolarEdge site en laten fixen toch? Ze krijgen daar gewoon vergoeding voor…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ligflits
lc8 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:34:
[...]

gezien je zelf al aangeeft dat het via een andere hotspot WEL werkt, lijkt me dat het monitor platform niks fout doet, maar de vinbinding bij jou thuis niet goed loopt.
- kijk eens na wat er in de router gebeurt
- geef hem een statisch IP en reserveer dat zodat ie geen conflict kan krijgen met een nader apparaat wat probeert dezelfde IP in te pikken
- als alles faalt: zet hem eens op een apart netwrkje (guest netwerk ofzo).
Het vreemde is dat ik niks heb gewijzigd in mijn thuissituatie toen het opeens stopte. (ik was zelfs op vakantie)
De omvormer krijgt een vast ip adres toegewezen door de router (anders weet mijn modbus over ethernet niet waar die moet wezen)
Een gastennetwerk was ook geen oplossing.
Ik maak gebruik van een pihole, maar die had ik al als eerste uitgezet en de omvormer 1.1.1.1 als DNS server laten gebruiken ipv de pihole.

opeens kreeg ik een lumineus idee: in mijn router is niks geblokkeerd behalve de DNS servers van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. dit doe ik omdat android devices nog wel eens stiekem de google DNS servers gebruiken ipv de DNS server die ze door het netwerk toegewezen krijgen.

het un-blocken van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zorgde er voor dat de monitoring ineens weer begon te werken...
dus ook al geeft de omvormer aan dat hij de netwerk toegewezen DNS gebruikt (in mijn geval 1.1.1.1), wil hij ook graag iets doen met de google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

TIL: blokkeer de google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4 niet voor de omvormer voor succesvolle monitoring

[ Voor 0% gewijzigd door ligflits op 05-07-2025 20:22 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ligflits schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Het vreemde is dat ik niks heb gewijzigd in mijn thuissituatie toen het opeens stopte. (ik was zelfs op vakantie)
De omvormer krijgt een vast ip adres toegewezen door de router (anders weet mijn modbus over ethernet niet waar die moet wezen)
Ik maak gebruik van een pihole, maar die had ik al als eerste uitgezet en de omvormer 1.1.1.1 als DNS server laten gebruiken ipv de pihole.

opeens kreeg ik een lumineus idee: in mijn router is niks geblokkeerd behalve de DNS servers van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. dit doe ik omdat android devices nog wel eens stiekem de google DNS servers gebruiken ipv de DNS server die ze door het netwerk toegewezen krijgen.

het un-blocken van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zorgde er voor dat de monitoring ineens weer begon te werken...
dus ook al geeft de omvormer aan dat hij de netwerk toegewezen DNS gebruikt (in mijn geval 1.1.1.1), wil hij ook graag iets doen met de google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

TIL: blokker de google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4 niet voor de omvormer voor succesvolle monitoring
Het kan zijn dat Google wat anders denkt over de endpoints van de monitoring.

Waarom zou je die trouwens gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansTZ
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-07 17:32
Iemand een idee waarom ik een vlakke lijn in de procductie van vandaag heb, heb dit al meerdere keren deze weekAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkJ978k0e7d8RqV2Rpsy4jSxHUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgtX4T4oV2vGwQZMnrjdghzQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De SolarEdge firmware voegt sinds ruim twee jaar de Google server 8.8.8.8 toe aan de DNS server lijst (en niet eens als fallback). 8.8.4.4 wordt bij mijn weten niet gebruikt. Heeft je installateur (of SolarEdge) misschien een firmware update gedaan tijdens je vakantie?

De firmware doet overigens meer met IP-adres 8.8.8.8. Elke 65 seconden stuurt de firmware een drietal pings naar 8.8.8.8 en ook naar de default gateway. Ik neem aan dat e.e.a. is bedoeld om de aanwezigheid van een internetverbinding te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:51:
Het kan zijn dat Google wat anders denkt over de endpoints van de monitoring.
DNS servers horen een consistent beeld van de wereld te hebben en te presenteren (behoudens in split DNS situaties). Als ik wat queries doe naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 komen dezelfde IP-adressen voorbij voor prodssl.solaredge.com (wel maar één tegelijk). Ook zijn de gerapporteerde nameservers voor solaredge.com dezelfde. Opvallend is de extreem korte TTL van de A-records (slechts 60 seconden).

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-07-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Misschien een vreemde vraag.

Ik heb een solaredge omvormer.
En ook een alfen laadpaal.

Het viel me al enkele keren op dat de solaredge precies "herstart" een tijdje nadat de auto starte met laden.
Op dat moment pinkt het groene lampje en een minuut of zo erna is alles weer in orde.

Geen idee of het toeval is of niet.
In de logs van de omvormer / grafiek is niets speciaal te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:21
Kan ik de solaredge omvormer veilig uitzetten gedurende mijn vakantie? Bij mijn energieleverancier hanteren ze tredes bij terugleveren. Vandaar dat ik twee weken mijn omvormer wil uitzetten. Ik zag op de omvormer dat je dan het pinnetje op O moet zetten. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Untouchablezz20 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:23:
Kan ik de solaredge omvormer veilig uitzetten gedurende mijn vakantie? Bij mijn energieleverancier hanteren ze tredes bij terugleveren. Vandaar dat ik twee weken mijn omvormer wil uitzetten. Ik zag op de omvormer dat je dan het pinnetje op O moet zetten. Klopt dit?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25

lc8

[...]

TIL: blokkeer de google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4 niet voor de omvormer voor succesvolle monitoring
tja dat komt vaker voor dat 'je'niks gewijzigds hebt.. maar al die instanties waar je een contracthebt wel... Je eigen vaste IP adres, een update van de router door je ISP, een update van apparatuur (incl solaredge zelf....) door de 'beheerders' etc. Helaas een voldwongen feit tenzij je heel bewust daar alles met de hand op instelt om geen updates te krijgen etc. en dan nog kom je er niet altijd omheen.

anyway.. opgelost las ik als.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligflits
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:02:
[...]

De SolarEdge firmware voegt sinds ruim twee jaar de Google server 8.8.8.8 toe aan de DNS server lijst (en niet eens als fallback). 8.8.4.4 wordt bij mijn weten niet gebruikt. Heeft je installateur (of SolarEdge) misschien een firmware update gedaan tijdens je vakantie?

De firmware doet overigens meer met IP-adres 8.8.8.8. Elke 65 seconden stuurt de firmware een drietal pings naar 8.8.8.8 en ook naar de default gateway. Ik neem aan dat e.e.a. is bedoeld om de aanwezigheid van een internetverbinding te detecteren.
De leverancier (ik heb het zelf geïnstalleerd) is al een tijd geleden gestopt, ik ben self-installer geworden toen mijn omvormer defect ging en de leverancier een flink bedrag vroeg om die onder garantie te vervangen en in bedrijf te stellen.
De installatie is op mijn verzoek door SolarEdge aan mijn installateurs-account overgedragen toen ook de API en alerts niet meer voor de gebruiker zichtbaar waren.

Waarschijnlijk heeft SolarEdge een update gepusht ofzo.
Beetje jammer dat mijn eigen netwerk instellingen dan niet meer functioneren zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ligflits schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:01:
Waarschijnlijk heeft SolarEdge een update gepusht ofzo.
Dat is goed mogelijk. Bij een vriend van mij stond onlangs opeens 4.23.32 op zijn SE4000H en dat had hij zeker niet zelf gedaan. Firmware 4.23.32 is er maar heel kort geweest (een week of zo, daarna heeft SolarEdge ze teruggetrokken en sinds vorige week staat 4.23.36 in de bestandenlijst van SetApp). Als self-installer kun je uiteraard gemakkelijk zien welke versie nu op je omvormer draait en of dat dezelfde versie is die je er zelf als laatste op hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:39:
Iemand enig idee wat de volgende fout betekend?

SW error
2x4
Omvormer rode lamp met fault brand ook en geen opwek meer.

Onze installateur is failliet en is er dus niet meer.

Het betreft een se5000 uit 2015
20 x p300
Heeft echt niemand hier een oplossing voor?

Onze huidige Solaredge installateur is failliet.
Heb al meerdere Solaredge installateur bij ons in de regio een verzoek ingediend voor overname via support website maar krijg gewoon 0,0 reactie
Regio Noordoostpolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Miezie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Installateur zoeken via SolarEdge site en laten fixen toch? Ze krijgen daar gewoon vergoeding voor…
Bij een omvormer van die leeftijd lijkt de vergoeding niets te zijn... Net een SE3500 uit 2015 bij mijn pa weten te RMA-en... (Klopt met wat ik me herinner uit het niet bijster vindbare vergoedingen overzicht)

Dat systeem had ik al een paar jaar geleden (nog zonder kosten) in mijn installateur-account laten plaatsen na faillissement installateur.

Dat er geen vergoeding voor gegeven wordt zal vast ook een reden zijn dat @peterpannekoek zo weinig reactie krijgt...

Heeft een van de ervaren installateurs in het topic met deze foutmelding te maken gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:03
peterpannekoek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Heeft echt niemand hier een oplossing voor?

Onze huidige Solaredge installateur is failliet.
Heb al meerdere Solaredge installateur bij ons in de regio een verzoek ingediend voor overname via support website maar krijg gewoon 0,0 reactie
Regio Noordoostpolder
zoek hier en u vind ons ongetwijfeld

https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Boerm Het vinden lijkt niet het probleem.

Maar @peterpannekoek schrijft
peterpannekoek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:11:
[...] maar krijg gewoon 0,0 reactie
Da’s een ander soort probleem?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerm
Hippe Lip schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:17:
[...]

@Boerm Het vinden lijkt niet het probleem.

Maar @peterpannekoek schrijft

[...]

Da’s een ander soort probleem?
dan heeft hij ons nog niet benaderd

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:40
@peterpannekoek ik heb je een berichtje gestuurd. De foutmelding die jij weergeeft doet vermoeden dat het communicatiebord in de omvormer defect is (als ik mij niet vergis).

De RMA vergoedingen van Solaredge zijn echt geen vetpot voor de installateur (als ze überhaupt al over gaan tot betaling).

[ Voor 26% gewijzigd door Eddie_ op 09-07-2025 14:29 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:40
Boerm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:56:
[...]

dan heeft hij ons nog niet benaderd
Komt misschien ook omdat je website uit de lucht is?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Eddie_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:28:
@peterpannekoek ik heb je een berichtje gestuurd. De foutmelding die jij weergeeft doet vermoeden dat het communicatiebord in de omvormer defect is (als ik mij niet vergis).

De RMA vergoedingen van Solaredge zijn echt geen vetpot voor de installateur (als ze überhaupt al over gaan tot betaling).
OP de solaredge site kan hij een solaredge installateur zoeken die aanwijzen en zijn vraag indienen

mijn persoonlijke website bestaat niet meer, die moet ik nog even verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
Boerm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:44:
[...]

OP de solaredge site kan hij een solaredge zoeken die aanwijzen en zijn vraag indienen

mijn persoonlijke website bestaat niet meer, die moet ik nog even verwijderen
hij kan mij ook een PB sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
@Veritas

Werkt bij jou de omvormer ook weer zomaar spontaan uit het niets?
Hier wel dus. Snap er niks meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:35
Tweakers,

Kan ik de installateur buiten kaart spelen? Ik heb een SE5000H omvormer welke door hem opgeleverd was maar ga binnenkort over naar 3 fase. Alles is al voorbereid in de meterkast en ook naar zolder (3 fase kabel). Ik wil een SolarEdge Home Hub 5.0 kW 3-fase. Maar de installateur wilde iedere keer mij een complete set aanbieden met 3 x thuisbatterijen van SolarEdge maar daar heb ik de centen niet voor nog en wilde alleen de omvormer. Ineens reageert hij niet meer maar ik heb de 3 fase omvormer toch echt nodig.

Als ik elders zou bestellen kan ik me dan van hem loskoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:52

pvg

Heb je wel voldoende panelen op 1 richting voor een 3-fasen omvormer? (Zie topic start.)
Waarom niet de 1-fase omvormer houden totdat je ook de accu’s aanschaft? (Een 1-fase omvormer werkt ook gewoon op een 3-fasen netaansluiting…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:35
pvg schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:08:
Heb je wel voldoende panelen op 1 richting voor een 3-fasen omvormer? (Zie topic start.)
Waarom niet de 1-fase omvormer houden totdat je ook de accu’s aanschaft? (Een 1-fase omvormer werkt ook gewoon op een 3-fasen netaansluiting…)
Heb 20 x panelen. Dat de 1 fase blijft werken wist ik. Al is de meterkast een 3 fase. Ook vanaf 2027 als de saldering weg is blijf je soort van salderen in de meterkast overdag als het een 1 fase omvormer blijft. Dat is mij verteld althans. Ik wil vast voorbereid zijn halverwege 2026 op alsnog thuisbatterijen direct op de hybride omvormer voor minste omzetverlies. Daarom de keuze SolarEdge Home Hub vanwege de back-up functie. Anders was een StorEdge al voldoende welke de helft goedkoper is maar een ouder model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYE5A7x9xBcr9jFPrxsugVbQaQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tsnWjMaJa6oaxXcD5KbIPGUk.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Draconian op 11-07-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Draconian het intern sommeren van de verbruiken-terugleveren over de fasen blijft gewoon. Ik zie geen reden voor jou om nu kosten te maken.

Wacht af tot je wel genoeg hebt voor het gehele verhaal… de markt verandert nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:49:
@Draconian het intern sommeren van de verbruiken-terugleveren over de fasen blijft gewoon. Ik zie geen reden voor jou om nu kosten te maken.

Wacht af tot je wel genoeg hebt voor het gehele verhaal… de markt verandert nogal
Wel even checken of de teruggang naar 25A (van 1 fase 40A) geen problemen geeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

peterpannekoek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:51:
@Veritas

Werkt bij jou de omvormer ook weer zomaar spontaan uit het niets?
Hier wel dus. Snap er niks meer van
Hi, nee helaas, hier werkt nog niets.

Heb contact opgenomen met een bedrijf via de supportpagina van SolarEdge zoals @Miezie aanraadde. Dit bedrijf vraag 249,- euro om de installatie te komen schouwen (alles is in 2024 geüpdatet). Daarna willen ze een ticket aanmaken bij SolarEdge.

Zoals jullie begrijpen ben ik nog niet op het aanbod ingegaan, ik stond eerlijk gezegd een beetje met mijn mond vol tanden. Is dit normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Veritas schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Hi, nee helaas, hier werkt nog niets.

Heb contact opgenomen met een bedrijf via de supportpagina van SolarEdge zoals @Miezie aanraadde. Dit bedrijf vraag 249,- euro om de installatie te komen schouwen (alles is in 2024 geüpdatet). Daarna willen ze een ticket aanmaken bij SolarEdge.

Zoals jullie begrijpen ben ik nog niet op het aanbod ingegaan, ik stond eerlijk gezegd een beetje met mijn mond vol tanden. Is dit normaal?
Ligt er aan wat ze willen schouwen, maar op zich zijn ze jou niets verplicht. Jij hebt een overeenkomst gesloten met de failliete partij die een product verkoopt en de garantie verzorgd. Een andere partij kan er wat voor vragen… als ze iets wat niet door henzelf is aangelegd in onderhoud nemen. Dat an sich is vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

Miezie schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ligt er aan wat ze willen schouwen, maar op zich zijn ze jou niets verplicht. Jij hebt een overeenkomst gesloten met de failliete partij die een product verkoopt en de garantie verzorgd. Een andere partij kan er wat voor vragen… als ze iets wat niet door henzelf is aangelegd in onderhoud nemen. Dat an sich is vrij normaal.
Zeker, dat begrijp ik ook hoor. Maar 249 euro vind ik best een stevig bedrag.
Als zij daarna de omvormer vervangen (wat hun voornemen zou zijn), valt het natuurlijk wel weer mee.

Ik had er gewoon geen rekening gehouden met een bedrag van 249 euro. Zeker omdat jij postte dat deze bedrijven zelf een vergoeding krijgen van SolarEdge? Maar als dit een gangbaar bedrag is, heb ik natuurlijk geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Veritas schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Zeker, dat begrijp ik ook hoor. Maar 249 euro vind ik best een stevig bedrag.
Als zij daarna de omvormer vervangen (wat hun voornemen zou zijn), valt het natuurlijk wel weer mee.

Ik had er gewoon geen rekening gehouden met een bedrag van 249 euro. Zeker omdat jij postte dat deze bedrijven zelf een vergoeding krijgen van SolarEdge? Maar als dit een gangbaar bedrag is, heb ik natuurlijk geen keuze.
De crux zit ‘m in dat ze de hele installatie en de garantie overnemen. Het zou me bevreemden als je daarna weer dik betaald voor de vervanging.

Even doorvragen en afwegen.

Prijs valt wel mee denk ik, uurloon zit al snel op 80-90 tegenwoordig, stuk administratie, voorrijkosten, monitoring… verzin het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Veritas schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:22:
Ik neem aan dat die vergoeding is voor de garantie afhandeling (nieuwe spul ophangen etc). Niet waar @Miezie op hint het in kaart brengen van de installatie die jij hebt. Immers was je geen klant van hun en dat wil je nu worden, dat kost vervolgens 249. En las daarna zullen ze dan willen kijken naar je daadwerkelijke probleem, en dat is dan hopelijk gratis op basis van de SolarEdge garantie (/vergoeding die ze van SE krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:13
Ronald schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Dat hoef ik niet door designer te halen: dat is gewoon een nee, niet doen. S650A is niet bedoeld voor de enkel fase omvormers. Dat is verder specificatie technisch de enige waarmee 4 op een richting zou kunnen.
Vervolgvraag
Inmiddels is het gelukt om toegang tot designer te krijgen, zodat ik het voorstel van de zonneboer kan narekenen.
Het lukte me nog niet goed om het dak te modelleren, dus heb ik het volgende gedaan: een zogenaamde "oost-west" opstelling gekozen met een hellingshoek van 45 graden voor de panelen en de lengte as gepositioneerd op 225 graden. Zie screenshot 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n62_PBFo7n9F_oc1eeJnZ4jmjA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtb7G1Gje7uUgzfntfbclul6.jpg?f=fotoalbum_large

Designer levert dan:
omvormer SE 3500H (éénfase, minder gewenst wat mij betreft ivm opdrijven van de spanning op die ene fase) met S500B optimizers.
Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC-ymcHlEdpFrinZtWvYiLqguzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIYkPDHSJk6VgEaALd75jgE2.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: gaat dat dan toch werken?

Alternatief: 10 panelen ZO en zes NW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHYlZ4hjWvMGUsIczRYKQ41-I-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XIwm73UddNeT97xKfMo7Pyn.jpg?f=fotoalbum_large.

In designer een driefase omvormer gekozen geschikt voor korte strengs EN de mogelijkheid om eventueel een thuisbatterij eraan te hangen in de toekomst: SE 5k RWB Home short strings, waarbij Designer aangeeft dat S440 optimizers zouden kunnen.

Opnieuw de vraag: gaat dat werken.
Elk commentaar is welkom

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Als Designer het goedkeurt gaat het wel werken, maar de vraag is of het goed gaat werken. Kijk dus vooral naar de volgende pagina's in Designer die ook aangeven wat de verliesfactoren zijn, zoals aangehaald in de startpost. Dat 2e ontwerp zal beter gaan werken met S500B omdat je maar 6 optimizers op 1 richting hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Genereer in Designer ook eens het rapport met S440 optimizers en met S500B optimizers, en post dan de systeemverliesdiagrammen van beide onderwerpen. Geef dan ook even aan of dat voor 4+8 of voor 6+10 panelen is.

[ Voor 17% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 12-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
10 en 6 met s500b op shortstring gaat werken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:13
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:33:
Genereer in Designer ook eens het rapport met S440 optimizers en met S500B optimizers, en post dan de systeemverliesdiagrammen van beide onderwerpen. Geef dan ook even aan of dat voor 4+8 of voor 6+10 panelen is.
Systeem 1: 8 panelen ZO, vier NW
SE 3500H home wave 1-fase, Optimizers S440 (met foutmelding in Designer voor de vier op NW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXXAHyf3bR1NItw0kVYAPIX89so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5rIOLtfaqGEEvIfEKUfF2dK.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem 2: 8 panelen ZO, vier NW
Omvormer SE 3500H home wave 1-fase, Optimizers; S500B (optimalisatie door Designer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HE01lHvWYSg3E197DZazdAUOME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb0WtZ9cbW430avPMlK2QOCg.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem 3 10 panelen ZO, zes NW
Omvormer SE5k-RWB home short string, optimizers S440
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-6eUfG9_Jhj_CMGw78hL2UmbH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrB8e2yBgX7otYtLCYWAvSzC.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem 4 10 panelen ZO, zes NW
Omvormer SE5k-RWB home short string, optimizers S500B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_-4UAAcvCwTR3U-G8qVe97oHWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61Z5nsSgIem7FUVVWUkPC3Rm.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem 5: 16 panelen ZO
Omvormer SE5K Home wave, optimizers S440
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQvc22iyQsoBU0VAj2e88vIV240=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yoAh2F359RgEiCTpCuT1nKf.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: met 8 plus 4 panelen geen S440 toepassen maar S500B
Met tien plus zes panelen geen noemenswaardig verschil
16 panelen puur op ZO levert ca. 900kWh meer op, maar de opbrengst valt wel vooral tussen 10:00 en 15:00. Zodra saldering wegvalt levert in die uren de teruggeleverde energie maar een grijpstuiver op (of minder). Dus batterij wordt aantrekkelijker.
Ik zal nog een vergelijk in dagopbrengst tussen 10 ZO + 6 NW en 16 ZO maken en hier toevoegen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Rommelzolder schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:49:
SE 3500H home wave 1-fase, Optimizers S440 (met foutmelding in Designer voor de vier op NW.
[Afbeelding]
De rode vlag is hier de yield factor loss (naast de waarschuwing van Designer over de 4 panelen). Designer klaagt pas bij 2%, maar de praktijk leert dat de systeemprestatie al bij een duidelijk lager percentage problematisch is.
16 panelen puur op ZO levert ca. 900kWh meer op, maar de opbrengst valt wel vooral tussen 10:00 en 15:00. Zodra saldering wegvalt levert in die uren de teruggeleverde energie maar een grijpstuiver op (of minder).
Niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Rommelzolder schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]

Systeem 2: 8 panelen ZO, vier NW
Omvormer SE 3500H home wave 1-fase, Optimizers; S500B (optimalisatie door Designer).
[Afbeelding]

Systeem 3 10 panelen ZO, zes NW
Omvormer SE5k-RWB home short string, optimizers S440
[Afbeelding]

Systeem 4 10 panelen ZO, zes NW
Omvormer SE5k-RWB home short string, optimizers S500B
[Afbeelding]

Systeem 5: 16 panelen ZO
Omvormer SE5K Home wave, optimizers S440
[Afbeelding]

16 panelen puur op ZO levert ca. 900kWh meer op, maar de opbrengst valt wel vooral tussen 10:00 en 15:00. Zodra saldering wegvalt levert in die uren de teruggeleverde energie maar een grijpstuiver op (of minder). Dus batterij wordt aantrekkelijker.
Ik zal nog een vergelijk in dagopbrengst tussen 10 ZO + 6 NW en 16 ZO maken en hier toevoegen.
10-6 doen, spreiden en in de avond zit je winst… heb je mogelijkheden tot 10-10 ook? Dan dat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ZwarteIJsvogel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:02:
De SolarEdge firmware voegt sinds ruim twee jaar de Google server 8.8.8.8 toe aan de DNS server lijst (en niet eens als fallback).

[...]

De firmware doet overigens meer met IP-adres 8.8.8.8. Elke 65 seconden stuurt de firmware een drietal pings naar 8.8.8.8 en ook naar de default gateway.
Naar aanleiding van deze observaties heb ik het (netwerk)gedrag van mijn omvormer (SE4000H, 4.23.27) gedurende 48 uur geobserveerd. Bij deze een samenvatting:
  • DNS queries worden afwisselend gedaan via de met SetApp ingestelde DNS server en 8.8.8.8 (dns.google). Of dit ook geldt als de omvormer de DNS server instelling via DHCP krijgt, heb ik niet getest.
  • De omvormer herstart elke avond tegen middernacht (het exacte tijdstip varieert). Ik zie dan op mijn router de ethernet poort gedurende enkele seconden down gaan.
  • Na de herstart worden diverse DNS queries gedaan, Voor de volgende namen worden A en AAAA records gevraagd:
    • prodssl.solaredge.com. Naar deze server wordt een langdurige verbinding (in principe tot de volgende herstart) opgezet voor het loggen van productiedata.
    • karamba-proxy.solaredge.com. Naar deze server zie ik alleen een korte transactie. De betekenis hiervan weet ik niet (alle verkeer is versleuteld met TLS1.2). Kan het iets te maken hebben met software updates of met SolarEdge ONE?
    • ifconfig.me, icanhazip.com en ident.me. Dit zijn services waar je via HTTP je eigen publieke IP-adres kunt opvragen. Met deze services maakt de omvormer echter geen contact (in elk geval niet tijdens de 48 uur dat ik het verkeer heb gemonitord).
    • Het eigen serienummer (zonder domein). Dit klinkt bijna als een programmeerfout. Dit zie ik om de 6 uur gebeuren, mogelijk doordat het resultaat telkens NXDOMAIN is.
  • De omvormer pingt elke 65 seconden drie keer de default gateway (die bij mij tevens caching DNS server is) en ook drie keer 8.8.8.8 (dns.google).
  • Als je via modbus register 61441 (0xf001) een productielimiet hebt ingesteld, dan wordt deze bij de herstart gereset naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Naar aanleiding van deze observaties heb ik het (netwerk)gedrag van mijn omvormer (SE4000H, 4.23.27) gedurende 48 uur geobserveerd. Bij deze een samenvatting:
  • DNS queries worden afwisselend gedaan via de met SetApp ingestelde DNS server en 8.8.8.8 (dns.google). Of dit ook geldt als de omvormer de DNS server instelling via DHCP krijgt, heb ik niet getest.
  • De omvormer herstart elke avond tegen middernacht (het exacte tijdstip varieert). Ik zie dan op mijn router de ethernet poort gedurende enkele seconden down gaan.
  • Na de herstart worden diverse DNS queries gedaan, Voor de volgende namen worden A en AAAA records gevraagd:
    • prodssl.solaredge.com. Naar deze server wordt een langdurige verbinding (in principe tot de volgende herstart) opgezet voor het loggen van productiedata.
    • karamba-proxy.solaredge.com. Naar deze server zie ik alleen een korte transactie. De betekenis hiervan weet ik niet (alle verkeer is versleuteld met TLS1.2). Kan het iets te maken hebben met software updates of met SolarEdge ONE?
    • ifconfig.me, icanhazip.com en ident.me. Dit zijn services waar je via HTTP je eigen publieke IP-adres kunt opvragen. Met deze services maakt de omvormer echter geen contact (in elk geval niet tijdens de 48 uur dat ik het verkeer heb gemonitord).
    • Het eigen serienummer (zonder domein). Dit klinkt bijna als een programmeerfout. Dit zie ik om de 6 uur gebeuren, mogelijk doordat het resultaat telkens NXDOMAIN is.
  • De omvormer pingt elke 65 seconden drie keer de default gateway (die bij mij tevens caching DNS server is) en ook drie keer 8.8.8.8 (dns.google).
  • Als je via modbus register 61441 (0xf001) een productielimiet hebt ingesteld, dan wordt deze bij de herstart gereset naar 100%.
En bij herstart wordt een eventueel gekoppelde SmartGrid switch (aan/uit) ook aan gezet, met de bij SolarEdge geconfigureerde minimumduur.

Ik beschouw dat als bug overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Welk type rechten moet ik bij mijn installateur aanvragen waarmee je ook zelf maximaal vermogen etc mag instellen?

Ze hebben onder een garantie nieuwe omvormer etc geleverd en die moet weer even correct toegevoegd worden aan mijn account maar dacht misschien goed moment dat ook even te vragen. Geen idee of ze weten hoe en wat maar proberen kan altijd :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroeten
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 12:23
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie maar dit lijkt helaas niet het geval.

Hieronder heb ik de exportkosten ingesteld als 0,122 maar dan berekend SE de export als -0,12 ipv 0,15 dus een fors verschil van 0,27 €/kWh:
[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik dan ook nog eens de BTW toevoeg wordt het veschil nog vele malen groter:
[Afbeelding][Afbeelding]

Als gevolg hiervan denkt SE dat het dus verre van lonend is om de accu bij een hoge piek leeg te dumpen, er wordt dus amper "gehandeld" met de accu, SE denkt immers dat ik er vrijwel niets voor terug krijg.
Zo heeft de accu zichzelf de afgelopen dagen telkens volledig met zon opgeladen maar er niet voor gekozen om deze gratis lading te ontladen in de vroege ochtend piek.
De accu zit dan nog op 40% SoC en de zon begint al binnen te komen dus geen reden om niet te ontladen.
Als ik export instel op -0,122, wanneer de prijzen dus ook dichter bij de realiteit zitten, doet hij dit wel.

Ook stop de omvormer (ingesteld op 0,122) met opwekken wanneer de accu vol zit terwijl het op dat moment nog steed gunstiger is om terug te exporteren, bij -0,122 blijft hij wel exporteren.

Zover ik het denk te begrijpen dien ik voor export ook gewoon dezelfde 0,15 cent in dat tijdslot te krijgen identiek aan mijn import in dat tijdslot:

Volgens Tibber:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Hoi Koen,

Dank voor je uitgebreide beschrijving. Het gaat m.i. inderdaad mis aan de export-kant. Het vinkje export gelijk aan import gaf bij mij geen correcte werking van de batterij. Wellicht maakt het niet uit als je geen batterij hebt maar anders zeker niet zomaar aanvinken.

Want: kosten zijn bedragen die jou in rekening worden gebracht (deze gaan dus af van de opbrengst bij export zoals de berekening in de SE-app laat zien). Frank Energie rekent bijvoorbeeld zowel kosten bij import als bij export (zie jeroen.nl). Terwijl Tibber kosten rekent bij import en deze teruggeeft bij export en dan zijn dat dus negatieve kosten (opbrengsten) die bij de epex prijs per kwh opgeteld moeten worden!

Hetzelfde voor energiebelasting: zolang je kan salderen krijg je energiebelasting als het ware terug (omdat je die niet hoeft te betalen bij de afname van het net totdat de levering aan het net hoger is dan de afname). Dus dit zijn dan negatieve kosten (=opbrengsten) die je optelt bij de epex-prijs.

Best haalbare setting bij energietarief export lijkt bij Tibber dus: Aanvullende kosten (€/kwh) € -0,148 incl btw invullen en btw op 0 laten (want dan gaat t weer mis). Wat je dan nog mist is de btw op de epex-prijs. Maar daar heb je alleen last van als die prijs hoog is.

Bij mij werkt het nu correct met de aansturing van de batterijen die 3 dagen geleden geplaatst zijn. Solaredge zorgt voor teruglevering bij hoge prijs én zodoende dat de batterij ook leeg is zodra de prijs omlaag gaat en gebruikt dan zonne-energie om weer op te laden. Tevens zorgt de aansturing ervoor dat de nacht volledig op de batterij draait én dat het verwachte overschot tegen de beste prijs aan het net geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het gaat bij mij prima met Solaredge, Tibber en accu.

Aanvullende kosten 0.122 en 21% btw. Export gelijk aan import schakelt de omvormer uit als de prijs onder de -14.8 of zo komt.

En het vullen van de accu in dit geval...als je puur naar het geld kijkt werkt het wellicht niet zo handig. Als je echter naar duurzaamheid kijkt is het toch beter om de accu uit de zon te vullen?

De rest van de benodigde stroon (huis en evt auto) komt dan wel uit het net. (Zou ook wat duurzamer kunnen, maar goed).

Ik wek op jaarbasis minder op dan ik verbruik. Andersom wordt die berekening wat lastiger zolang we nog mogen salderen.

Op zonnige dagen knijp ik de (solaredge) laadpaal en laad de acco/zon de auto in. Slechts een enkele keer moet de auto in de nacht vol. Vooralsnog handmatig, daar binnenkort nog maar eens aan knutselen.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 15-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De stelling dat Tibber geld terug geeft bij terug leveren klopt niet. Ze brengen dan niks in rekening.

Het werkt prima als je het gewoon conform handleiding instelt en niet zelf gaat klooien.

Ik wek significant meer op op jaarbasis dan ik gebruik en heb in de ochtend op zonnige dagen al een 4kW rond 8 uur aan opwek. SolarEdge weet precies wanneer de pieken zijn en pompt de accu leeg in de juiste uren in avond of ochtend.
De prijzen zien er wat raar uit, maar SolarEdge noemt het niet voor niets een time of use modus en zal een balans zoeken tussen afschrijvingskosten, lonende cycles van laden en ontladen, etc. Daarnaast moet je de AI minimaal een maand de tijd geven om de juiste patronen te herkennen…

Ik betaal nu nagenoeg niks voor stroom import en heb mooi geoptimaliseerde inkomsten van de zonnestroom. De accu wordt altijd conservatief volgeladen en dat is volkomen terecht. Want je weet nooit 100% zeker hoe het weer zich ontwikkeld of dat de stroom niet uitvalt oid. Wat je hier ziet over niet kloppende tarieven en niet juiste momenten zie ik meer als met de kennis achteraf een model bekritiseren.

Nu na 2 maanden en niet klooien met tarieven en settings kan ik oprecht concluderen: het werk gewoon en de keuzes die de AI maakt kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die eerate zin...waar komt die vandaan?

Tibber betaald echt wel geld voor teruggeleverde stroom, mits het tarief boven -14 ongeveer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:07:
Die eerate zin...waar komt die vandaan?

Tibber betaald echt wel geld voor teruggeleverde stroom, mits het tarief boven -14 ongeveer is.
Het gaat om de 0,0205 cent inkoopvergoeding die ze meetellen in de stroomtarieven bij afname van het net. Die heb je niet bij verkoop aan het net.

Dus 0,122 kosten bij inkoop en 0,1015 bij verkoop. Ergo: vinkje inkoop gelijk aan verkoop kan je niet zetten.

BTW is een percentage(21%), dus dat ook gewoon als percentage opgeven. Bovendien wordt dat pas bij Facturatie over de hele som berekend… dus je schiet jezelf in de poot als je dat niet correct invult.

Daar gaat het om :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 15-07-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Maar dan betaald Tibber nog steeds terug.

En dat vinkje, ik heb dat aan staan en teruglevering zou wellicht iets eerder kunnen stoppwn, maar ik lees alleen maar problemen bij mensen die zelf de bedragen invullen.

Solaredge is helaas ook niet erg duidelijk hoe dat echt werkt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:21:
Maar dan betaald Tibber nog steeds terug.

En dat vinkje, ik heb dat aan staan en teruglevering zou wellicht iets eerder kunnen stoppwn, maar ik lees alleen maar problemen bij mensen die zelf de bedragen invullen.

Solaredge is helaas ook niet erg duidelijk hoe dat echt werkt vind ik.
Je kan het vinkje rustig weghalen. Die problemen die ik las/lees zijn vooral kwesties waarbij de verwachtingen niet kloppen…

Het werkt hier probleemloos, elke dag nu keurig verkoop in de duurste uren en in de dagen dat de zon minder scheen zelfs minder verkoop om wel te overbruggen op eigen stroom. Zelfs met salderen is dat altijd nog goedkoper voor het gehele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Het enige wat SolarEdge wel goed uit mag leggen is hoe ze de energieprijzen grafiek uitleggen. Ik denk dat ze keurig de dure uren weergeven tov de goedkope uren, maar hoe precies dat is weer niet duidelijk. Dus waar kijk je eigenlijk naar. Dat zaait de verwarring en voedt de foutieve conclusies van hierboven met het geklooi met tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb het even nagezocht, maar Tibber betaald ook de inkoopvergoeding terug als je teruglevert. (Garantie van oorsprong en onbalanskosten).

Solaredge zorgt met de accu zelf wel voor terugleveren als de prijs hoog is bv in de avond (is wel eens bijna 8euro op een dag geweest).

Dus vinkje blijft hier gewoon aanstaan.

Belangrijker is dat de slimme meter uitleesbaar blijft. Dat lijkt hier nog wel eens een dingetje te zijn de laatste maanden.

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

[ Voor 9% gewijzigd door janne_nl op 15-07-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:32:
Ik heb het even nagezocht, maar Tibber betaald ook de inkoopvergoeding terug als je teruglevert. (Garantie van oorsprong en onbalanskosten).

Solaredge zorgt met de accu zelf wel voor terugleveren als de prijs hoog is bv in de avond (is wel eens bijna 8euro op een dag geweest).

Dus vinkje blijft hier gewoon aanstaan.

Belangrijker is dat de slimme meter uitleesbaar blijft. Dat lijkt hier nog wel eens een dingetje te zijn de laatste maanden.

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Ah, dankje! Het kwartje valt hier nu voor mijn casus… ik kan het vinkje zetten op 0,102 aan kosten aangezien we de volledige inkoopvergoeding terug krijgen… 👌.

Voor de andere scenario’s is het wat ingewikkeld en het vinkje mag je dan wel zetten voor die centen.

Blijft staan dat alle overige theorien en eigen berekeningen gewoon niet valide zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bij de aanpassing net viel me op dat SolarEdge in de software de overgang al aan het maken is naar kwartiertarieven 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee precies.

Voor nu is het belangrijk dat de omvormer niet teruglevert aan het net als de prijs echt negatief is.

Alleen als je meer opwekt dan gebruikt is het wat complexer, of je moet er niet mee zitten dat je een (flinke) rekening krijgt van Tibber voor teveel terugbetaalde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:39:
Bij de aanpassing net viel me op dat SolarEdge in de software de overgang al aan het maken is naar kwartiertarieven 👍👍
Haha ja. Door de discussie zag ik dat ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:41:
Nee precies.

Voor nu is het belangrijk dat de omvormer niet teruglevert aan het net als de prijs echt negatief is.

Alleen als je meer opwekt dan gebruikt is het wat complexer, of je moet er niet mee zitten dat je een (flinke) rekening krijgt van Tibber voor teveel terugbetaalde belasting.
Ik zit daar niet mee, het levert nog steeds meer op door wel terug te leveren. De kosten zitten ook deels in de tarieven tot 0
Tot -12… maar dat valt ook wel weer mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt. Pas vanaf -14 ongeveer ga je nu echt betalen. En dan gaat het om centen per kWh en dat komt niet heel veel voor.

Van de andere kant, een auto volladen voor -3euro is wel leuk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_12DJTTxWoQNwqYK1c0DM7G-HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdwcwwE1IVBQQ4jStOtvxFqG.jpg?f=fotoalbum_large

Het omcirkelde hobbeltje is voor mij wel het bewijs dat het gewoon werkt. In de ochtend even laden, want er valt wat te verdienen een uur later en dan nog even het laatste eruit knallen om vervolgens weer een paar uur echt te laden.

Dit met de keurige instellingen die SolarEdge zelf voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Werkt echt prima. Niet zelf hobbien. Even geduld tot het ingeleerd is. Alleen als het echt warm is zou die iets meer reserve mogen houden voor se airco(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:07:
Ja. Werkt echt prima. Niet zelf hobbien. Even geduld tot het ingeleerd is. Alleen als het echt warm is zou die iets meer reserve mogen houden voor se airco(s).
En dat is ook weer een kwestie van inleren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Naah. Dat lijkt niet echt (goed) te gebeuren. Nu max 1 kWh afnemen ook niet het einde van de wereld.

Maar sommige dingen zijn ook te spontaan of te zeldzaam om op te anticiperen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
  • Laatst online: 29-08 18:06
Goedenavond,

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden. Hieronder de lange uitleg, maar in het kort:
Wij hebben sinds kort 15 zonnepanelen (5 oost, 10 west), een omvormer van SolarEdge, een SolarEdge batterij (9,6 kWh) op stand 'time of use' en een dynamisch contract bij Zonneplan. Wij gaan meer terugleveren dan zelf verbruiken wat betreft kWh (verbruik circa 2500 kWh/jaar, opbrengst moet blijken maar waarschijnlijk 4500 kWh/jaar).

1) Welke aanbieder van dynamische energiecontracten is in onze situatie het meest gunstig?
2) Hoeveel zou dit op jaarbasis in euro schelen ten opzichte van Zonneplan?
3) Welke batterijmodus raden jullie aan?
4) Welke elektriciteitstarieven moet ik invullen bij aanvullende kosten en BTW (import)
5) Welke elektriciteitstarieven moet ik invullen bij aanvullende kosten en BTW (export)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Achtergrond:
De aanvullende kosten en BTW heb ik ook bij Zonneplan opgevraagd, een medewerker van Zonneplan gaf aan de volgende gegevens te gebruiken:
- Handling fee: €0,01653 per kWh (exclusief btw).
- Energiebelasting: €0,10154 per kWh (exclusief btw).
- Over zowel de kale energieprijs als de handling fee en energiebelasting wordt vervolgens 21% btw gerekend.
- Dit is voor import en export gelijk.

Deze gegevens heb ik ingevuld (dus aanvullende kosten: 0,01653 + 0,10154 = 0,11807 (afgerond 0,118)) en 21% BTW. Zowel dit ingevuld bij import als export. Vervolgens ontstond de vreemde situatie dat SolarEdge tussen 08:00-10:00u besloot de batterij op te laden (in plaats van energie te exporteren); volgens de grafiek zou dit een moment zijn waarop er aan export nauwelijks te verdienen was. Dit terwijl in de app van Zonneplan dit een van de 'duurste' momenten is. Dit laatste lijkt mij veel waarheidsgetrouwer. Dit doet mij vermoeden dat de getallen die ik van Zonneplan heb gekregen niet kloppen.

Lang verhaal kort; ik hoop dat iemand mij verder kan helpen wat betreft meest geschikte dynamisch energieleverancier en gegevens voor import en export. Waarvoor alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
iheadshoty schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:47:
Goedenavond,

Wij hebben sinds kort 15 zonnepanelen (5 oost, 10 west), een omvormer van SolarEdge,
Ik sla aan…

Welk model optimizers… welke omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:57
Goedenavond,

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden. Hieronder de lange uitleg, maar in het kort:
Wij hebben sinds kort 15 zonnepanelen (5 oost, 10 west), een omvormer van SolarEdge, een SolarEdge batterij (9,6 kWh) op stand 'time of use' en een dynamisch contract bij Zonneplan. Wij gaan meer terugleveren dan zelf verbruiken wat betreft kWh (verbruik circa 2500 kWh/jaar, opbrengst moet blijken maar waarschijnlijk 4500 kWh/jaar).

1) Welke aanbieder van dynamische energiecontracten is in onze situatie het meest gunstig?
4) Welke elektriciteitstarieven moet ik invullen bij aanvullende kosten en BTW (import)
5) Welke elektriciteitstarieven moet ik invullen bij aanvullende kosten en BTW (export)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Achtergrond:
De aanvullende kosten en BTW heb ik ook bij Zonneplan opgevraagd, een medewerker van Zonneplan gaf aan de volgende gegevens te gebruiken:
- Over zowel de kale energieprijs als de handling fee en energiebelasting wordt vervolgens 21% btw gerekend.

Deze gegevens heb ik ingevuld (dus aanvullende kosten: 0,01653 + 0,10154 = 0,11807 (afgerond 0,118)) en 21% BTW. Zowel dit ingevuld bij import als export. Vervolgens ontstond de vreemde situatie dat SolarEdge tussen 08:00-10:00u besloot de batterij op te laden (in plaats van energie te exporteren); volgens de grafiek zou dit een moment zijn waarop er aan export nauwelijks te verdienen was. Dit terwijl in de app van Zonneplan dit een van de 'duurste' momenten is. Dit laatste lijkt mij veel waarheidsgetrouwer. Dit doet mij vermoeden dat de getallen die ik van Zonneplan heb gekregen niet kloppen.

Lang verhaal kort; ik hoop dat iemand mij verder kan helpen wat betreft meest geschikte dynamisch energieleverancier en gegevens voor import en export. Waarvoor alvast bedankt!
4) en 5) als aanvullende kosten vul je voor Zonneplan inderdaad €0,118 in. Zie mijn berekening hier.

1) en 2) Zonneplan is een prima aanbieder van dynamische stroom. Alternatief is Tibber, niet echt goedkoper. Maar dat is off topic hier. Zie: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Vraag 3) moet ik aan anderen overlaten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Goedenavond,

Achtergrond:

Ik zou je Tibber aanraden, die salderen gewoon correct en doen alles netjes volgens de regels. En vandaag geleerd dat je die inkoopvergoeding ook terug krijgt… zonneplan verkoopt dat als x procent korting of ondoorzichtige toeslag. Ben ik niet zo van.
Maar verder redelijk off-topic zoals al aangegeven.

Dus 1) Tibber is transparant.
2) vrij weinig en context afhankelijk
4) belasting + fee
5) vinkje zetten

Oja, vraag 3: time of use, na inleren (neem de tijd) is dat zonder twijfel de modus die je zelf niet beter kunt als je alles (incl. afschrijving) in ogenschouw neemt.

Het gedrag wat je ziet verdwijnt met ontladen verdwijnt na een tijdje.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 15-07-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
Ronald schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Ik sla aan…

Welk model optimizers… welke omvormer?
Dank voor je snelle reactie!

Omvormer: SE8K - RWB48
Optimizers: SolarEdge optimizer S500B
SebastiaanPs schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:55:
[...]

4) en 5) als aanvullende kosten vul je voor Zonneplan inderdaad €0,118 in. Zie mijn berekening hier.

1) en 2) Zonneplan is een prima aanbieder van dynamische stroom. Alternatief is Tibber, niet echt goedkoper. Maar dat is off topic hier. Zie: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Vraag 3) moet ik aan anderen overlaten.
Eveneens dank voor je snelle reactie!

Foto's van 22:11u zijn import en export als ik 0,118 invul bij import, en 0 bij export (dan krijg ik 'gevoelsmatig' een situatie die klopt, namelijk exporteren tijdens de ochtend- en avondpiek, en opladen tussen 12:00-16:00.

Foto's van 22:12u zijn import en export als ik 0,118 invul bij import en export. Dan is de exportgrafiek omgedraaid. Zoals ik het interpreteer* wordt er dan geexporteerd in de middag, en de batterij opgeladen tijdens de ochtend en avond
* of interpreteer ik de grafiek verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nB2AwRcSbZ7HFzyLlZcUFBL5u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFNniINxYyY7CcWmmEOfug5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFdbfmd-vpud6MJixjgQSB0CXc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcWV9cGqIqDZzAVcqMLrfI8M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WezgVzdN9HCZpq9PHmHTa5S9E08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmp89RR1gkEXPOnJsVdQY0kg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rE7YYEbPiQNU-S_fXo28M0alQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P30GT6IPJ5vouw5LJM9RaeZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

iheadshoty schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:28:
[...]

[...]

Eveneens dank voor je snelle reactie!

Foto's van 22:11u zijn import en export als ik 0,118 invul bij import, en 0 bij export (dan krijg ik 'gevoelsmatig' een situatie die klopt, namelijk exporteren tijdens de ochtend- en avondpiek, en opladen tussen 12:00-16:00.

Foto's van 22:12u zijn import en export als ik 0,118 invul bij import en export. Dan is de exportgrafiek omgedraaid. Zoals ik het interpreteer* wordt er dan geexporteerd in de middag, en de batterij opgeladen tijdens de ochtend en avond
* of interpreteer ik de grafiek verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie mijn reactie hierboven. En het debat daarboven of het nou wel of niet klopt.

Vul het in zoals aangegeven en geef het een maandje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik vroeg me dus vanmiddag af wat er nou eigenlijk in de tariefgrafieken van de SolarEdge app staat. Want het zorgt voor vage foutieve conclusies en rare fratsen… net viel het kwartje bij mezelf… want wanneer wil je nou eigenlijk zeker verkopen vanuit je batterij en wanneer zeker niet.

Dat verkopen wil je als de tarieven gemiddeld gezien hoger liggen dan het dag gemiddelde en dan de hoogste prijzen oo die dag, dus wil je de verschil grafiek zien bij export rates. Bij import wil je gewoon de kosten zien. Je wilt dus nooit die prijzen gelijk zien of matchen, dan zijn het nutteloze grafieken.

Dus import:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyDJTgwmJIBrwTROsHemS_mtPTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnhlWVWV4OTVbakDuIjqglrk.jpg?f=fotoalbum_large

Keurig de tarieven excl. BTW.

Export:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FiRpDDbJyMDJPdXKS09ATNDxNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2ctYdYTGK2RRuJQwJADAv6A.jpg?f=fotoalbum_large

Keurig de verschillen tov gemiddelde excl. BTW.

Het daggemiddde incl. BTW is 25ct.

Dan nog de discussie over of BTW positief of negatief moet zijn of in de toeslag moet zitten. Als je verkoopt ontvang je BTW, dat is dus -. Als je inkoopt betaal je BTW, dat is dus +. BTW wordt gerekend over de hele factuur met in- en verkoop. Dus je wilt dat nooit meenemen in je toeslag maar apart als percentage opnemen…. Want dat doet je energieleverancier ook.

Qua prijzen is bovenstaande dus de reden om het in te vullen zoals SolarEdge gewoon zelf zegt. De bugs of fouten die dan genoemd worden zijn dan ook niet valide.

Dan kun je nog wat vinden van wel of niet laden op zonnestroom. De batterijen zijn conservatief afgeregeld en het systeem zal altijd sturen op zoveel mogelijk zelf consumptie en niet op de maximale handel… als je het daar niet mee eens bent ga je naar Frank Energie en dan is de onbalans markt je ding of moet je het volledig zelf regelen.

Dan nog over de AI en zeggen dat het dom doet: het systeem is niet onfeilbaar… maar mijn ervaring is dat het minimaal een maand mag inleren. Want hoe in jouw installatie de spanning op de panelen staat in relatie tot het weer en de rest van de installaties moet je toch echt achter komen… en verbruik is ook geen dag hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
iheadshoty schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Oei… plat dak? Dakhelling?

Heb je voor desktop toegang tot de gedetailleerde grafieken op het monitoring portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
@iheadshoty je stelt een batterijvraag, maar @Ronald en ik slaan ergens anders op aan, namelijk je hoeveelheid panelen. Kan je iets meer vertellen over de opstelling? Welke richting, welke hoek?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iheadshoty
Miezie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Zie mijn reactie hierboven. En het debat daarboven of het nou wel of niet klopt.

Vul het in zoals aangegeven en geef het een maandje…
Ik probeer het AI-systeem en de keuzes die nu worden gemaakt te begrijpen.
Vanochtend maakt SolarEdge de keuze om de batterij op te laden tussen 07:00-09:00u.
Dit terwijl ik qua prijs zou verwachten dit pas later op de dag te doen, en die uren juist te leveren aan het net.
Weet jij waarom nu deze keuze wordt gemaakt?
Is dat omdat SolarEdge mijn verbruik nog niet goed kan voorspellen en dus liever een volle batterij 'achter de hand' heeft?

Voor nu: ik ga nog een maand wachten, heb nu de getallen bij import en export staan zoals aangegeven in te vullen voor Zonneplan.
teacher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
@iheadshoty je stelt een batterijvraag, maar @Ronald en ik slaan ergens anders op aan, namelijk je hoeveelheid panelen. Kan je iets meer vertellen over de opstelling? Welke richting, welke hoek?
5 panelen op ene zijde dak, 10 panelen op andere zijde dak.
Heb er twee foto's van toegevoegd, dat maakt de situatie denk het meest duidelijk.
Voor de volledigheid; er is nu bewust gekozen voor overproductie, want de verwachting is dat we komende jaren meer stroom gaan verbruiken (warmtepomp, elektrische auto) e.d.
Kunnen jullie met uitleggen waar jullie 'aan op gaan'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD_at0YhqF7shkZQL45_lvPr9Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q64ZbVsXvssRHz5y9QBY970z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYwON-RGXEJvUa2LdIxrXL88iXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg702MPu3zRr0c1QbUR3iQ2A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door iheadshoty op 16-07-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

iheadshoty schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:57:
Kunnen jullie met uitleggen waar jullie 'aan op gaan'?
Vanwege het beruchte "tuinhuisje"-scenario uit de TS. Maar als ik zo naar die screenshots kijk vermoed ik dat hier geen S500B maar een iets nieuwer model optimizer ligt... Heb je toevallig ook grafieken van optimizerspanning of dagproductie?
Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.