Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Miezie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Haal de kale prijzen met entso-e integratie binnen en je bent zo klaar met die automation…

Je maakt verder geen denkfout, misschien maak je het wat complex. Vermogen omvormer haal je niet uit je P1 maar bij de omvormer. Je stuurt niet alles over de p1 naar buiten. Er zijn vast kant en klare automations te vinden.

Voor Tibber zijn dit de instellingen in de SolarEdge app:
Bedankt, ik ga niet de app gebruiken, maar wil een automation maken in HA. En nee, ik kon nog niets vinden wat kant-en-klaar is met alle variabelen. Morgen eens voor gaan zitten. (En idd modbus omvormer uitlezen is beter).

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

peterpijpelink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:54:
[...]

Bedankt, ik ga niet de app gebruiken, maar wil een automation maken in HA. En nee, ik kon nog niets vinden wat kant-en-klaar is met alle variabelen. Morgen eens voor gaan zitten. (En idd modbus omvormer uitlezen is beter).
Ik draai nu zelf sinds eind mei met een accu en gebruik de AI regeling, moet zeggen: het werkt best puik ;). Zou niet weten waarom ik het in home assistant zou moeten doen :-). Behalve het stukje connectiviteit, maar als dat wegvalt valt hij na een uur in maximale self consumptie.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Miezie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Ik draai nu zelf sinds eind mei met een accu en gebruik de AI regeling, moet zeggen: het werkt best puik ;). Zou niet weten waarom ik het in home assistant zou moeten doen :-). Behalve het stukje connectiviteit, maar als dat wegvalt valt hij na een uur in maximale self consumptie.
Mijn reden is dat ik mijn interne behoefte wil invullen met zonnepanelen en pas als echt netto netto “gratis” is dat ik dan de omvormer uit zet. Nu gaat omvormer veel te snel uit naar mijn idee. Dus ga eerst zelf sturen en proberen :P

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

peterpijpelink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Mijn reden is dat ik mijn interne behoefte wil invullen met zonnepanelen en pas als echt netto netto “gratis” is dat ik dan de omvormer uit zet. Nu gaat omvormer veel te snel uit naar mijn idee. Dus ga eerst zelf sturen en proberen :P
De omvormer gaat, bij de juiste instellingen, echt uit bij gratis / geld toe ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Miezie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:09:
[...]

De omvormer gaat, bij de juiste instellingen, echt uit bij gratis / geld toe ;).
Ja klopt, pas als negatief - energie tarief + leverkosten + btw verrekend zijn, en dat is pas bij -12ct of zo, anders betaal je gewoon de kosten etc. Gratis bestaat maar heel af en toe als je goed rekent met alle waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

peterpijpelink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Ja klopt, pas als negatief - energie tarief + leverkosten + btw verrekend zijn, en dat is pas bij -12ct of zo, anders betaal je gewoon de kosten etc. Gratis bestaat maar heel af en toe als je goed rekent met alle waardes.
Klopt, dus wat is het probleem dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Miezie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Klopt, dus wat is het probleem dan eigenlijk?
Geen probleem, maar jouw gratis kost je alsnog geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

peterpijpelink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Geen probleem, maar jouw gratis kost je alsnog geld.
Ik denk dat vooral mijn net niet gratis me geld kost, sterker, dat weet ik wel zeker… maar leg es uit?

Hij gaat namelijk pas uit bij -12ct. Terwijl ik van 0 tot -12 al bij leg omdat ik zware overcapaciteit heb. En wat ik wat conservatief aan SolarEdge vind is dat er zonnestroom de accu in gaat, terwijl verkopen logischer is… maar dat doet ie weer niet als er strak blauwe lucht voorspeld is.

[ Voor 34% gewijzigd door Miezie op 23-06-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:38
Tsja, dat laatste klopt inderdaad. Echter het is natuurlijk wel duurzamer om je eigen zonnestroom naar de accu te sturen.

Maar ik begrijp Peter zijn probleem eigenlijk ook niet. Zo lang het salderen er nog is, wordt alles tot het 'echt' negatief wordt, 'gewoon' verrekend. Pas bij -15ct ongeveer (bij Tibber) ga je betalen en moet je niks terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Ik heb een probleem met mijn installatie. Vanuit de bouw 4 jaar geleden 9 panelen van rond de 330Wp op het dak. Echt nul schaduw en toch Solaredge neergelegd. 5 in het dak en 4 op de uitbouw exact dezelfde richting naar de zon.
Een paar keer gehad dat ik er toevallig achterkwam dat er niks geproduceerd werd. Na contact met helpdesk zijn de optimizers opnieuw gepaird. Nu werkt het weer niet en pairen door de knop naar links te houden werkt ook niet. Ik zie in de app dat er dagen zijn geweest waarop er niks geproduceerd is, geheel willeurig en dan ineens draait alles een paar weken gewoon goed.
Ik heb een SE2200h zonder display.
Een call aanmaken via de app lukt ook niet omdat serienummer ineens niet herkend wordt.
Zou er een optimizer kapot kunnen zijn en zorgt dat ervoor dat de hele string niet meer herkent wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Headhunter07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:14:
Ik heb een probleem met mijn installatie. Vanuit de bouw 4 jaar geleden 9 panelen van rond de 330Wp op het dak. Echt nul schaduw en toch Solaredge neergelegd. 5 in het dak en 4 op de uitbouw exact dezelfde richting naar de zon.
Een paar keer gehad dat ik er toevallig achterkwam dat er niks geproduceerd werd. Na contact met helpdesk zijn de optimizers opnieuw gepaird. Nu werkt het weer niet en pairen door de knop naar links te houden werkt ook niet. Ik zie in de app dat er dagen zijn geweest waarop er niks geproduceerd is, geheel willeurig en dan ineens draait alles een paar weken gewoon goed.
Ik heb een SE2200h zonder display.
Een call aanmaken via de app lukt ook niet omdat serienummer ineens niet herkend wordt.
Zou er een optimizer kapot kunnen zijn en zorgt dat ervoor dat de hele string niet meer herkent wordt?
Voltage gecheckt? Dat je niet over de 252V zit? Al zou dat beperkte uitval midden op de dag moeten zijn en niet een hele dag, al kan dat ook in hele slechte buurten qua netwerk, of eigen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
Get!em schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Voltage gecheckt? Dat je niet over de 252V zit? Al zou dat beperkte uitval midden op de dag moeten zijn en niet een hele dag, al kan dat ook in hele slechte buurten qua netwerk, of eigen aansluiting.
De keren dat ik dat bekijk zit het meestal rond 238/239V. Ik heb zelf 4 panelen op mijn overkapping gelegd met een Goodwe omvormer en aan laten sluiten op andere fase. Ook daar max 240V bij volle opbrengst. Ik zit wat dat betreft goed in mijn wijk.

Ander ding is dat waarschijnlijk door pasr keer opstarten icm weinig geduld ik wel in de omvormer kan kijken via zijn eigen netwerk maar dat de app verwacht dat er een Lan kabel inzit. Die heeft er nooit ingezeten. Zit dat standaard aan de binnenkant? Want dan pak ik een lange kabel om toch in te loggen om het weer op mijn Wifi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:18:
Tsja, dat laatste klopt inderdaad. Echter het is natuurlijk wel duurzamer om je eigen zonnestroom naar de accu te sturen.

Maar ik begrijp Peter zijn probleem eigenlijk ook niet. Zo lang het salderen er nog is, wordt alles tot het 'echt' negatief wordt, 'gewoon' verrekend. Pas bij -15ct ongeveer (bij Tibber) ga je betalen en moet je niks terugleveren.
geen probleem, ik wil alleen maximaal blijven draaien op mijn zonnepanelen, en pas bij -12ct stoppen met export naar het net zolang salderen mogelijk is. Heb geen accu, die businesscase kreeg ik niet rond. Ga eea inplannen met Home assistant zodat wat flexibel is, lees maximaal eigen stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
Headhunter07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:56:
[...]

De keren dat ik dat bekijk zit het meestal rond 238/239V. Ik heb zelf 4 panelen op mijn overkapping gelegd met een Goodwe omvormer en aan laten sluiten op andere fase. Ook daar max 240V bij volle opbrengst. Ik zit wat dat betreft goed in mijn wijk.

Ander ding is dat waarschijnlijk door pasr keer opstarten icm weinig geduld ik wel in de omvormer kan kijken via zijn eigen netwerk maar dat de app verwacht dat er een Lan kabel inzit. Die heeft er nooit ingezeten. Zit dat standaard aan de binnenkant? Want dan pak ik een lange kabel om toch in te loggen om het weer op mijn Wifi te krijgen.
Ja je kunt er zo een UTP op aansluiten als je het openmaakt maar dan moet in de instelling er ook kabel worden gekozen volgens mij, anders blijft dit ding wifi proberen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:07
Headhunter07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Log eens in op de site bij monitoring.solaredge.com bij onderdeel grafieken krijg je meer informatie te zien dan op de app. Ook kan je hier AC spanning per fase zien welke deze is geweest

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
peterpijpelink schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:07:
[...]

geen probleem, ik wil alleen maximaal blijven draaien op mijn zonnepanelen, en pas bij -12ct stoppen met export naar het net zolang salderen mogelijk is. Heb geen accu, die businesscase kreeg ik niet rond. Ga eea inplannen met Home assistant zodat wat flexibel is, lees maximaal eigen stroom gebruiken.
Bij een dynamisch contract wordt een accu volgens mij sneller rendabel (of minder onrendabel zo je wilt).

In de winter op de goedkope momenten volladen en op de dure momenten gebruiken. In de zomer gratis volladen en op de dure momenten deels naar het net sturen.

Uitrekenen wat de accu me opgebracht heeft kan ik denk ik pas bij de eerste jaarafrekening. Het verschil met andere jaren is wat het opbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Bij een dynamisch contract wordt een accu volgens mij sneller rendabel (of minder onrendabel zo je wilt).

In de winter op de goedkope momenten volladen en op de dure momenten gebruiken. In de zomer gratis volladen en op de dure momenten deels naar het net sturen.

Uitrekenen wat de accu me opgebracht heeft kan ik denk ik pas bij de eerste jaarafrekening. Het verschil met andere jaren is wat het opbrengt.
En daarbij de opmerking dat alles wat betreft huis ineens rendabel moet zijn… Beats me zolangzamerhand… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:00:
[...]

En daarbij de opmerking dat alles wat betreft huis ineens rendabel moet zijn… Beats me zolangzamerhand… ;)
Als iemand mij vraagt of hij een accu moet aanschaffen, dan stel ik altijd de wedervraag 'Wat verwacht je ervan?'. Als het antwoord dan iets is in de sfeer van '(teruglever)kosten besparen', dan moet zo'n accu wel degelijk rendabel zijn. Maar het staat iedereen uiteraard vrij om heel andere motieven te hebben, zoals een noodstroomvoorziening of gewoon puur ideële. En voor de Tweaker omdat je er leuke dingen mee kunt doen. Maar een Tweaker zal mij uiteraard de vraag niet eens stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Dat is dezelfde versie die ik in gebruik had.
In de lunchpauze de multi integratie gedownload en geinstalleerd. Daar krijg ik wel de opties te zien en lijkt de omvormer wel te reageren als ik een max site limit ingeef.[Afbeelding]

Ik ga even kijken hoe dit werkt

Edit:
De multi integratie in HA lijkt via Site limit aan te sturen, die wordt wel geaccepteerd door mijn SE2200 uit 2016, de aansturing via active limit van de 'gewone' integratie wordt overruled naar 100%.
Dank @ytsmabeer voor de tip!
Terugkomend hierop, ook overgestapt van 'Solaredge Modbus' integratie naar 'SolarEdge Modbus Multi' integratie. En passant ook nog even de modbus proxy addon die ik had draaien de nek omgedraaid.

Dit werkt inderdaad zonder dat ik verdere settings hoef aan te passen op mijn relatief antieke SE7K. :)

Even met wat entity-ID's stoeien om ervoor te zorgen dat e.e.a. weer in de pas loopt en ik mijn LTS data in het energy dashboard niet verlies, maar dat was ook vrij gauw in orde.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Dat is ook altijd mijn eerste opmerking als iemand naar mijn accu vraagt.....ik ga er niet van uit dat ik het terugverdien. Als ik kort bij 0 kom ben ik .eer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kan ik m'n omvormer simpelweg van het internet afsnijden, of levert dat problemen op? (Bijvoorbeeld als de buffer van niet verzendbare data vol loopt.)

N.a.v. de geopolitieke spanningen en sowieso verbaasd over hoe makkelijk SolarEdge die dingen uit zet, lijkt het me wel een goed idee maar 'ns een maandje de toegang van de firma SolarEdge tot het apparaat te onderbreken (en dan verder te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gwaihir Zeker doen! Die SolarEdge cloud voegt niets toe als je hem al lokaal uitleest. :)

Ik heb ze ook van het internet af gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

JanHenk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:06:
@Gwaihir Zeker doen! Die SolarEdge cloud voegt niets toe als je hem al lokaal uitleest. :)

Ik heb ze ook van het internet af gehaald.
De paneel metingen ontbreekt wel; zoals defecte optimzier of paneel etc.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Dat is waar. Nooit naar gekeken… :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:28:
Kan ik m'n omvormer simpelweg van het internet afsnijden, of levert dat problemen op? (Bijvoorbeeld als de buffer van niet verzendbare data vol loopt.)

N.a.v. de geopolitieke spanningen en sowieso verbaasd over hoe makkelijk SolarEdge die dingen uit zet, lijkt het me wel een goed idee maar 'ns een maandje de toegang van de firma SolarEdge tot het apparaat te onderbreken (en dan verder te zien).
Zou even in de garantiebepalingen kijken… maar vroeger konden ze ook gewoon zonder internet draaien ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DONE
Crazy- schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:27:
Er staat wel wat leuke data in die monitoring, dat ben ik met je eens. Wellicht zet ik 'm dus ook wel weer aan als de rust is weergekeerd, en zeker voor korte tijd als ik aanvullende details over een foutsituatie nodig heb.

En ik zal 'ns kijken hoe m'n lokale monitoring met foutsituaties omgaat. Als het goed is worden ze wel doorgegeven via SunSpec:
40108 1 I_Status uint16 Operating State
40109 1 I_Status_Vendor uint16 Vendor-defined operating state and error codes. For error description, meaning and troubleshooting, refer to the SolarEdge Installation Guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Je krijgt ook geen firmwares meer gepusht als je ontkoppeld van het internet…

Terwijl net volgens de known issues ik een kWh aan stroom extra kan gebruiken: https://www.solaredge.com...setapp-inverters-firmware

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 24-06-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mooi toch? Ik vind toch al dat je firmware updates voor dergelijk apparaten gewoon zelf hoort te kunnen accepteren of weigeren.

(Vraag dat bijv. de mensen die ineens hun modbus monitoring via WiFi kwijt waren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ronald schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Het aantal kWh dat een optimizer gemaakt heeft tussen 60 en 80V
Hoe kan ik daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:42:
Mooi toch? Ik vind toch al dat je firmware updates voor dergelijk apparaten gewoon zelf hoort te kunnen accepteren of weigeren.

(Vraag dat bijv. de mensen die ineens hun modbus monitoring via WiFi kwijt waren.)
Vind ik dubieus om te vereisen: SolarEdge heeft een goed product te leveren, daar horen firmware updates bij. 99,9% van de mensen doet niets met modbus, dus dat is dan m.i. niet het grootste probleem als het uitvalt… wel vervelend…

Was er trouwens een disclaimer op modbus over wifi of niet? Want ik vind dat persoonlijk niet heel betrouwbaar bij diverse devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Heb niet helemaal de goede topic kunnen vinden, maar graag daarnaar doorzetten mocht het hier niet thuis horen.

Ik zie in mijn 3500 H omvormer enige keren foutmelding code 96 voorkomen: islanding trip? zelfs 1x nachts rond een uur of 01,30 uur.
Wat kan dit betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:38:
Vind ik dubieus om te vereisen: SolarEdge heeft een goed product te leveren, daar horen firmware updates bij. 99,9% van de mensen doet niets met modbus, dus dat is dan m.i. niet het grootste probleem als het uitvalt… wel vervelend…
Nou, daarom dus. Die houding van 'functionaliteit die weinig gebruikt wordt mag wel weg' is nogal breed verspreid. En knap zuur als het een van je eigendommen betreft waarvan iets verdwijnt dat belangrijk voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dinandus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:48:
Ik zie in mijn 3500 H omvormer enige keren foutmelding code 96 voorkomen: islanding trip? zelfs 1x nachts rond een uur of 01,30 uur.
Wat kan dit betekenen?
In principe een storing in de netstroom. (En dat kan vast een kleintje zijn.)

Heb je toegang tot de (storings)data via de P1 poort van je elektriciteitsmeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Solaredge one zal ook niet meer werken. Geen probleem als je geen accu hebt.

Ik denk dat je beter je telefoon kunt uitzetten dan de internet verbinding van je omvormer. De omvormer maakt zelf verbinding met de backend. O ja. Zorg ook dat geen apparaat in je thuisnetwerk je omvormer kam bereiken. Die risico's zijn echt groter dan de backend van Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
@Gwaihir Thanks, maar hoe lees ik dat van de P1 poort uit, heb geen idee?
Heb er wel een P1 meter aan hangen van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dinandus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:39:
@Gwaihir Thanks, maar hoe lees ik dat van de P1 poort uit, heb geen idee?
Heb er wel een P1 meter aan hangen van HomeWizard.
Daar hoort een app bij, begrijp ik? Kijken of het daarin terug te vinden is.

Een van de waarden die mijn slimme meter doorgeeft is het aantal storingen dat hij heeft meegemaakt. Momenteel 4. Dus zie ik zoiets geks als jij beschrijft én staat dat aantal ineens op 5, dan weet ik 't wel.

Voor zover ik weet is het gewoon standaard dat die info in het telegram zit. Of jouw lezer er iets mee doet, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00

lc8

Gwaihir schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Daar hoort een app bij, begrijp ik? Kijken of het daarin terug te vinden is.

Een van de waarden die mijn slimme meter doorgeeft is het aantal storingen dat hij heeft meegemaakt. Momenteel 4. Dus zie ik zoiets geks als jij beschrijft én staat dat aantal ineens op 5, dan weet ik 't wel.

Voor zover ik weet is het gewoon standaard dat die info in het telegram zit. Of jouw lezer er iets mee doet, dat weet ik niet.
Bij Home-wizzard kun je de voltage data alleen inzien als je het +-abonnement hebt (en dus betaald..). Je kunt echter heel gemakkelijk de home-wizzard integration laden in Home-assistant en dan heb je de volledige informatie van die home-wizzad P1-stick gewoon wel gratis ter beschikking, iedere 5 seconden een update :-)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De voltages zitten bij mijn weten wel alleen in DSMR5. Als je een oudere meter hebt kun je het voltage dus sowieso niet inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik weet niet hoe we bij voltages zijn beland. Ik bedoelde de storingsteller (maar het kan zijn dat ook die DSMR5 is).

Maar als @dinandus nog niet terug kan kijken, kan hij hooguit een log beginnen om een volgende keer in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00

lc8

Gwaihir schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:06:
Ik weet niet hoe we bij voltages zijn beland. Ik bedoelde de storingsteller (maar het kan zijn dat ook die DSMR5 is).

Maar als @dinandus nog niet terug kan kijken, kan hij hooguit een log beginnen om een volgende keer in te zien.
het zit er allemaal in:(DSMR5 idd)
power-failures
long power-failures
smart-meter&net informatie
voltage sags (per fase)
voltage swells (per fase)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 13:34
Goedendag allemaal,

ik heb even een vraag m.b.t. thuisbatterijen.
Er is vorig jaar een PV 5000KWh systeem met Solaredge omvormer en optimizers geïnstalleerd.
Ik woon in Frankrijk en normaal gesproken verbruik ik ~4000kWh/jaar.
Wat ik teveel produceer, wordt vergoed à € 0,10/KW
Sinds begin oktober 2024 heb ik ~2500kW teruggeleverd.
Nu ben ik aan het kijken naar een batterij om mijn eigen geproduceerde elektriciteit zelf te gebruiken.
Ik heb geen enkele ervaring met
Is dit economisch zinvol om dit helemaal door te berekenen?
Een andere vraag is, maakt het iets uit wat voor thuisbatterij ik zou kiezen of is dit belangrijk in verband met mijn PV configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

tommiedepommie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
Goedendag allemaal,

ik heb even een vraag m.b.t. thuisbatterijen.
Er is vorig jaar een PV 5000KWh systeem met Solaredge omvormer en optimizers geïnstalleerd.
Ik woon in Frankrijk en normaal gesproken verbruik ik ~4000kWh/jaar.
Sinds begin oktober 2024 heb ik ~2500kW teruggeleverd.
Nu ben ik aan het kijken naar een batterij om mijn eigen geproduceerde elektriciteit zelf te gebruiken.
Ik heb geen enkele ervaring met
Is dit economisch zinvol om dit helemaal door te berekenen?
Een andere vraag is, maakt het iets uit wat voor thuisbatterij ik zou kiezen of is dit belangrijk in verband met mijn PV configuratie?
Het zal economisch, gezien je terugleververgoeding, waarschijnlijk economisch niet zinvol zijn… tenzij afname in Frankrijk duur is.

Ik zou een geïntegreerd systeem met je PV installatie nemen als je het wel doet. Dan kun je in het geval van SolarEdge mooi gelijkstroom laden, wat efficiënter is dan omzetten naar wisselspanning… en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:36
MijnCommentaar schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:10:
[...]

ik denk dat je tegen een probleem van rechten aanloopt, je hebt geen rechten op je eigen installatie in designer, dit staat los van je admin rechten
Dank voor de reactie.
Heb je een suggestie hoe ik wel gebruik van Designer kan maken om de configuratie die een zonneboer voor mijn nieuwe woning heeft voorgesteld te kunnen controleren.
Ik heb al gepoogd mbv een ander email adres (ongelijk aan de inlog voor het monitoring portal van mijn huidige systemen) een nieuw account aan te maken. Dat lijkt gelukt, maar als ik designer wil starten (via https://www.solaredge.com/nl/producten/software/designer#/) krijg ik elke keer de melding: "inloggen is tijdelijk niet beschikbaar, probeer het later opnieuw" met daaronder een hyperlink "terug naar inloggen". In de adresregel van de browser springt het adres dan ook naar https://designer.solaredge.com/forbidden.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Het zal economisch, gezien je terugleververgoeding, waarschijnlijk economisch niet zinvol zijn… tenzij afname in Frankrijk duur is.

Ik zou een geïntegreerd systeem met je PV installatie nemen als je het wel doet. Dan kun je in het geval van SolarEdge mooi gelijkstroom laden, wat efficiënter is dan omzetten naar wisselspanning… en vice versa.
Frankrijk draait voor 80% kernenergie. Even gezocht, maar stroom is daar voordeliger dan hier.

Accu gaat meer per kWh kosten dan afname tarief. Dus heeft geen enkele zin.
@tommiedepommie
Optimaliseer het moment van verbruiken waar realistisch mogelijk, maar kosten maken daarvoor heeft weinig zin.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Ronald schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Frankrijk draait voor 80% kernenergie. Even gezocht, maar stroom is daar voordeliger dan hier.

Accu gaat meer per kWh kosten dan afname tarief. Dus heeft geen enkele zin.
@tommiedepommie
Optimaliseer het moment van verbruiken waar realistisch mogelijk, maar kosten maken daarvoor heeft weinig zin.
uiteraard heb ik de belangrijkste stroomverbruikers via een timer, op de middag gezet wanneer het in de meeste gevallen, het zonnigst is.
Maar 's avonds verbruik ik ook nogal wat. Servers, computers, beamer, versterker etc. Daarom dacht ik aan een thuisbatterij.
Ik ben ook bang dat de investering niet loont.

Wat betreft de prijs van 1Kwh die kost hier 17ct incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
tommiedepommie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
tommiedepommie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:59:
Wat betreft de prijs van 1Kwh die kost hier 17ct incl BTW.
Dus je hebt een marge van 7 cent per kWh voor de kosten van de apparatuur én de verliezen ervan.

Zet maar 'ns wat op een bierviltje. Economisch gezien kom je er dan wel achter dat je daar kunt stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Haha. Snap de verwarring :)

Via winkelman & Stralendgroen alles aangeschaft; via m’n BV waar ik ook mn installateursaccount van SolarEdge heb hangen - alweer ruim 10 jaar. Die factureert mij weer privé.

In de tijd meerdere installaties geplaatst, geadviseerd etc. maar tegenwoordig laag pitje. Maar op die manier kan ik wel de cashback aanvragen.

De BTW is verder ook terug te vragen ivm handel met de accu’s. Scheelt weer.

Zo kom ik netto op 4722.- voor 10kW home hub, backup unit & 3x LV 4,8kWh accu.
>:) joepie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Gwaihir schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:19:
[...]

[...]

Dus je hebt een marge van 7 cent per kWh voor de kosten van de apparatuur én de verliezen ervan.

Zet maar 'ns wat op een bierviltje. Economisch gezien kom je er dan wel achter dat je daar kunt stoppen.
:) Gelukkig kan ik nog een beetje hoofdrekenen ook.

Ik was er al bang voor maar je weet nooit of je iets over het hoofd ziet.

Toch bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
Waarom moet het tekens gaan of je de investering in je eventuele accu terug verdient?
Het kan ook vanuit andere benadering best voor mensen interresant zijn.
Hier willen we voor onze VVE ook de huidige Solar Edge installatie uitbreiden met een accu en een back up interfase.
Hoofdredenen zijn het in de avonduren gebruik kunnen maken van de overdag opgewerkte zonnestroom.
En NIET onbelangrijk, stel dat er langere tijd stroom uitval zou voorkomen, moeten onze medebewoners, waarvan meerderen zonder lift onmogelijk naar beneden komeb, te alle tijd gebruik van de lift moeten kunnen maken.
Sorry is ja of topic maar toch in mijn ogen best goede motivatie om voor bovenstaande te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
No Hands schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Ja je kunt er zo een UTP op aansluiten als je het openmaakt maar dan moet in de instelling er ook kabel worden gekozen volgens mij, anders blijft dit ding wifi proberen.
Utp lijkt te werken. Maar had de omvormer met de werkschakelaar uitgezet. Krijg net bericht van Solaredge om de omvormer aan te zetten.
Uiteraard start alles ineens op zonder knipperende lampjes. Ik weet niet of de helpdesk nu al wat heeft kunnen doen of dat het komt doordat alles 3 dagen uit heef5 gestaan en het buiten een stukje koeler is.

Een andere vraag: ik heb een string van 9 panelen waarvan 5 in mijn dak en 4 op de uitbouw. Ze komen samen onder de omvormer op zolder. Maar alle kabels van beide locaties zitten in één buis, twee zwarte draden met losse aardedraad in een 19 mm pijpje. Dit mag toch eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:18
Sportmind schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Even een screenshot van 13 mei 6:15 (zonder extra panelen) tov van vandaag op hetzelfde tijdstip:

[Afbeelding]

13 mei was een onbewolkt dag, vermogen om 6:15 193 W, als ik factor 2.18 zou aanhouden voor de nieuwe panelen zou ik op dat tijdstip dus ongeveer 420 W maken.

[Afbeelding]

Vanochtend om 6:15, bij niet helemaal heldere lucht; 742 W. Dus veel beter dan factor 2.18 vermogen. Ok, het is twee weken later maar ik denk dat dat niet het grote verschil is....

Bij vandaag zie je ook rond 8:30 een piek (bewolking trok weg) van over de 3 kW. Dat heb ik eerder nog nooit gehad in de ochtend. Het lage verloop tot 10:00 waarbij ik niet boven de 1 kW uitkwam is altijd hetzelfde geweest, ook in de volle zomer.

Op 25 juni 2024 bijvoorbeeld, kwam ik tegen 10:00 nog niet over de 1 kW uit:

[Afbeelding]
En? Hoe was dit op wolkeloze zondagen de afgelopen tijd?

Bij voorkeur natuurlijk mét de optimizer voltage en vermogensgrafieken voor en na van de panelen die er al lagen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nemen jullie in jullie berekening ook mee dat een accu EMS gratis wordt volgeladen en vervolgens tegen 40ct/kWh richting grid wordt geleegd?

En ook in de winter als vaak in de nacht de prijs het laagst is en overdag de accu langzaam leeggaat.

De accu gebruik ik ook om nu overdag de auto(s) te laden samen met de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:43:
Nemen jullie in jullie berekening ook mee dat een accu EMS gratis wordt volgeladen en vervolgens tegen 40ct/kWh richting grid wordt geleegd?

En ook in de winter als vaak in de nacht de prijs het laagst is en overdag de accu langzaam leeggaat.

De accu gebruik ik ook om nu overdag de auto(s) te laden samen met de zon.
Wie vraag je dat? :)

Die 40ct zijn wel de excessen ;), maar het lijkt mij het lastige koffiedik kijken in de business case. Waarbij opgemerkt moet worden dat het zonder salderen alweer niet echt aan de orde is dat het zo hoog is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:19:
[...]

[...]

Mijn financiële waardes zijn niet meer helemaal actueel, maar 2 jaar terug kwam ik op >40ct/kWh accu stroom.

De prijzen zijn niet gehalveerd, laat staan door 5 om rendabel te zijn bij de Franse prijzen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Headhunter07 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Utp lijkt te werken. Maar had de omvormer met de werkschakelaar uitgezet. Krijg net bericht van Solaredge om de omvormer aan te zetten.
Uiteraard start alles ineens op zonder knipperende lampjes. Ik weet niet of de helpdesk nu al wat heeft kunnen doen of dat het komt doordat alles 3 dagen uit heef5 gestaan en het buiten een stukje koeler is.

Een andere vraag: ik heb een string van 9 panelen waarvan 5 in mijn dak en 4 op de uitbouw. Ze komen samen onder de omvormer op zolder. Maar alle kabels van beide locaties zitten in één buis, twee zwarte draden met losse aardedraad in een 19 mm pijpje. Dit mag toch eigenlijk niet?
Mag niet, mag niet? er waren jaren dat dat gewoon kon en toen bedacht de NEN commissie dat het anders moest. Voortschrijdend inzicht. Bestaande installaties mogen dan zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
No Hands schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:19:
[...]

Mag niet, mag niet, er waren jaren dat dat gewoon kon en toen bedacht de NEN commissie dat het anders moest. Voortschrijdend inzicht. Bestaande installaties mogen dan zo blijven.
4.5 jaar geleden aangelegd. Mag ook niet met Solaredge en hun optimizers die terugschakelen naar 1 Volt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@No Hands Dat ligt toch maar net aan de gebruikte kabels? (Voldoende isolatie, m.b.t. mogelijke elektrische bogen.)

Ik heb onlangs wat PV bij laten leggen. Dat ging ook samen, incl. de vereffening, in één mantelbuis. Terwijl mijn installateur best streng in de leer is. (Mocht 't bijv. geen 'aarde' noemen ;).)

@Headhunter07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@Headhunter07 @Gwaihir ik was een vraagteken vergeten in mijn reactie.

Ik denk dat het belangrijker is om niet twee zwarte draden te gebruiken maar een zwarte en een rode.
En inderdaad, die geel groene is geen aarde. Dat is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headhunter07
Potentiaalvereffening dan!
Maar buiten dat alle gebruikte kabels zwart zijn mogen die toch niet door één leiding lopen of niet door je dak of muur in één leiding?
Ik weet niet genoeg van NEN 1010 om daar iets zinnigs over te zeggen. En in welk jaar is de scheiding tussen bestaande installaties en nieuwe NEN norm aangaande de bekabeling van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Wie vraag je dat? :)

Die 40ct zijn wel de excessen ;), maar het lijkt mij het lastige koffiedik kijken in de business case. Waarbij opgemerkt moet worden dat het zonder salderen alweer niet echt aan de orde is dat het zo hoog is…
Als het elke week wel een keer voorkomt is het dan een exces?

Als de saldering stopt zou de business case wel eens veel sneller in het voordeel van een accu kunnen uitvallen. Met een dynamisch contract is een accu al snel op zn minst handig.

Maar goed, de berekening is inderdaad heel lastig. In oktober heb ik accu en dynamisch contract een jaar en kan ik zien wat de kosten of besparingen zijn geweest.

Mijn gemiddelde stroomprijs in 2025 is 10.6ct per kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 26-06-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Headhunter07 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:00:
Maar buiten dat alle gebruikte kabels zwart zijn
Oh, dat had ik gemist. Raar, waarom zou je? Daarom me ook nooit afgevraagd. Sowieso niet elegant!
mogen die toch niet door één leiding lopen of niet door je dak of muur in één leiding?
Hier reageerde ik op.

Ik betwijfel dus of er een keiharde norm is. Het gevaar hangt nl. af van de spanning en gekozen kabel (kwaliteit van de isolatie).

Overigens denk ik niet dat de hier gebruikte kabels per drie in een 19mm pijpje passen. (Ze zitten in een 40mm mantelbuis; had ik toch nog liggen.)

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 26-06-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@dinandus Daar heb je wel gelijk in en dat is zoals ik er naar keek. In eerste instantie.
Maar in de winter is er vrijwel geen extra stroom om de batterij op te laden wanneer je hem het meest nodig hebt.
In de zomer is er voldoende vanwege de lange periode dat de zon schijnt.

Om alleen een best wel groot bedrag neer te leggen voor de halve lente-zomer-halve herfst periode, is het voor een particulier een grote investering die dan niet terugverdient wordt.

Ik heb geen elektrische auto, dus ook daar heb ik hem niet voor nodig.

Ik heb wel een offerte voor een thuisbatterij opgevraagd bij mijn PV leverancier maar ik ben bang dat die tussen de 5-10K komt.
Daar kun je, als alleenstaande, ook veel leuke andere dingen mee doen.

De investeringsprijs is niet het belangrijkste maar het moet natuurlijk wel economisch interressant blijven.
Hier in Frankrijk valt bij onweer regelmatig de stroom uit. Maar dat duurt hoogstens een kwartier en is misschien twee keer per jaar. Dan kan ik wel even zonder TV of computer.
Mijn server en werkstation hebben een UPS om netjes afgeschakeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:56
Atomius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:16:
[...]

En? Hoe was dit op wolkeloze zondagen de afgelopen tijd?

Bij voorkeur natuurlijk mét de optimizer voltage en vermogensgrafieken voor en na van de panelen die er al lagen :>
Weten jullie hoe ik verder terug kan in de tijd bij de playback in de monitoring? Ik kan maar tot een week terug om de optimizers in te zien...

Hieronder twee curves van 2024 en 2025, zoveel mogelijk in dezelfde periode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByftgyEmSzKsEi_p_BMUmxZOuQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VHRyqeC3jNlftWSRgYf5uWH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKvj7nyXWZIsGDJVg20PRoURkEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2K0XSJsJatwEbqJtSpGmoh6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 26-06-2025 18:23 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
@tommiedepommie
Je hebt daar gelijk in, echter hebben we een 40 tal panelen liggen, circa 16000 Wp, dus ook bij grauw winterweer komen we een heel eind met de eigen zon productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:18
Sportmind schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Weten jullie hoe ik verder terug kan in de tijd bij de playback in de monitoring? Ik kan maar tot een week terug om de optimizers in te zien...

[Afbeelding][Afbeelding]
Oh wat een mooie bobbel!

Ik ben toch wel benieuwd naar een paneel wat altijd al in de zon lag bij je op Oost maar voorheen clipping had. Het vermogen van dat paneel (en optimizer voltage) vroeger en nu op een wolkeloze dag in dezelfde week/maand van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sportmind schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Oh ja! Jij had te weinig panelen aan 1 kant. Dit ziet er veel beter uit. Nog een klein dipje, maar niet meer een pruttelend systeem tot in de middag.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:56
teacher schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Oh ja! Jij had te weinig panelen aan 1 kant. Dit ziet er veel beter uit. Nog een klein dipje, maar niet meer een pruttelend systeem tot in de middag.
Precies! Geen gepruttel meer :*)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:36

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn SE4000H levert sinds donderdag geen stroom meer aan het net. Ik zag dit in HA, dacht dat het een configuratieprobleem in HA was (had HA net geupdate), maar er lijkt een probleem in de omvormer te zitten: ik krijg foutmelding 18xBC. Ik heb hem al stroomloos gemaakt (DC eraf, AC eraf, AC erop, DC erop), maar het probleem blijft. De panelen (14) worden herkent en DC spanning is momenteel 383V, AC 0V.

Op de monitoringswebsite zie ik een alert "Omvormer productieprobleem", component: inverter 1.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen om dit probleem op te lossen of is mijn omvormer defect?

NB: ik weet niet heel veel van zonnepanelen en mijn installatie (zat bij het huis toen ik het kocht).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Videopac schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:45:
Mijn SE4000H levert sinds donderdag geen stroom meer aan het net. Ik zag dit in HA, dacht dat het een configuratieprobleem in HA was (had HA net geupdate), maar er lijkt een probleem in de omvormer te zitten: ik krijg foutmelding 18xBC. Ik heb hem al stroomloos gemaakt (DC eraf, AC eraf, AC erop, DC erop), maar het probleem blijft. De panelen (14) worden herkent en DC spanning is momenteel 383V, AC 0V.

Op de monitoringswebsite zie ik een alert "Omvormer productieprobleem", component: inverter 1.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen om dit probleem op te lossen of is mijn omvormer defect?

NB: ik weet niet heel veel van zonnepanelen en mijn installatie (zat bij het huis toen ik het kocht).
18x86 is isolatiefout. Excuus. BC is inderdaad een power issue en defect. Dient vervangen te worden

Mijn eerste ingeving is geen defect. 18xBC Gaat in isolatie problemen.

Dit ligt meestal aan de bekabeling buiten. Stekker probleem (water), kabel beschadigd/klem en raakt het montagemateriaal (één keer gehad bij kennis)

Zie je naast de DC kabels ook een groen/gele aarde kabel vanaf buiten komen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 29-06-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Crazy- schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Mijn eerste ingeving is geen defect. 18xBC Gaat in isolatie problemen.

Dit ligt meestal aan de bekabeling buiten. Stekker probleem (water), kabel beschadigd/klem en raakt het montagemateriaal (één keer gehad bij kennis)

Ik zie geen groen/gele aarde kabel van buiten komen.
Ik ga de kabels voor zover zichtbaar / ik erbij kan komen eens bekijken. Bij 9 van de 14 panelen kan ik goed bijkomen.

Dank voor de tip.
Is dit eigenlijk wel logisch als alle panelen goed herkend worden en voldoende DC spanning leveren?
Of heeft dit te maken met een instabiele DC spanning; dat 1 paneel soms wel, soms geen contact maakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 29-06-2025 12:08 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27

Smoke

Maverick Reploid

Videopac schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:45:

18xBC is een hardwarefout, de omvormer zal vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Vaak een defecte condensator lees ik. Ik zou de installateur bellen. Vervangen is niet aan mij besteed.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 29-06-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:02:
18x86 is isolatiefout. [..]

Welke rol speelt de vereffening bij isolatiefouten? (Dit is een betrekkelijk recente toevoeging. Het merendeel van de installaties zal deze nog niet hebben.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

PV-omvormers hoeven bij defect of aan het eind van hun ‘leeftijd’ niet altijd vervangen te worden, maar kunnen (soms?) ook gerepareerd worden:

https://omvormergarage.nl

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:25:
PV-omvormers hoeven bij defect of aan het eind van hun ‘leeftijd’ niet altijd vervangen te worden, maar kunnen (soms?) ook gerepareerd worden:

https://omvormergarage.nl
Maar SE omvormers 12 jaar garantie, dus altijd dat eerst checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Gwaihir schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Welke rol speelt de vereffening bij isolatiefouten? (Dit is een betrekkelijk recente toevoeging. Het merendeel van de installaties zal deze nog niet hebben.)
Isolatiefouten zijn (meestal) defecte kabels welke contact hebben met je alu frame en/of montageonderstel. De vereffening is dan extra veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Niet zo spannend omdat het voor SolarEdge ook een afschakelgrond zal zijn? Dus in principe slechts 1V per optimizer in het systeem. Of lukt dat dan ook al niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gwaihir schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:16:
Niet zo spannend omdat het voor SolarEdge ook een afschakelgrond zal zijn? Dus in principe slechts 1V per optimizer in het systeem. Of lukt dat dan ook al niet meer?
Als ik het systeem uitzet (de schakelaar op 0) zakt de DC spanning inderdaad naar ca. 14V (14 panelen).
Systeem is geïnstalleerd in 2017, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Videopac Dan heb jij nog garantie. En als de omvormer aan de monitoring hangt en je installateur nog bestaat, weet hij ook al dat hij aan het werk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:09:
@Videopac Dan heb jij nog garantie. En als de omvormer aan de monitoring hangt en je installateur nog bestaat, weet hij ook al dat hij aan het werk moet.
Maar als die sinds donderdag er uit ligt en het een hardware probleem is zou ik toch verwachten dat een installateur ook "meteen" aan de bel trekt. Wel zo netjes. Ook al kan die dus niet meteen iets. Als in: een mailtje / belletje is wel zo netjes v.w.b. "we zien dat..., en we nemen contact op / neem met ons contact op om...". Als het een beetje grotere installateur is dan. En niet een ZZPer zeg maar. Die zal niet op 1 dag reageren op zoiets wellicht. Maar een installateur met duizenden installaties en meerdere monteurs in dienst lijkt het mij er toch ook bijhoren om proactief op storingen te reageren en dus bij wijze van iemand vast op kantoor te hebben met vele taken waaronder de "monitoring".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Hallo allemaal,

ik kon nog even terug op mijn vraag die ik onder volgende link gesteld had ;

tommiedepommie in "Het grote SolarEdge topic"

Ik heb een offerte van het bedrijf gekregen die mijn zonnepanelen geïnstalleerd hebben, inzake een thuisbatterij.

Zoals ik al dacht, zou het totale prijskaartje tussen de 5 en 10k komen.

Om precies te zijn, € 9411,74 incl. BTW totaal en voor de batterij SolarEdge 10Kwh zelf vragen ze € 5493,18 excl. BTW voor de batterij.

Dat ga ik nooit doen maar er zijn genoeg sites waar ze kits verkopen voor minder als € 4000,00.
Is het aansluiten niet te doen voor een handige doehetzelver ?

Alvast dank voor jullie reactie,

edit: in de offerte is een energy bank 10K aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door tommiedepommie op 30-06-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
tommiedepommie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:27:
Hallo allemaal,

ik kon nog even terug op mijn vraag die ik onder volgende link gesteld had ;

tommiedepommie in "Het grote SolarEdge topic"

Ik heb een offerte van het bedrijf gekregen die mijn zonnepanelen geïnstalleerd hebben, inzake een thuisbatterij.

Zoals ik al dacht, zou het totale prijskaartje tussen de 5 en 10k komen.

Om precies te zijn, € 9411,74 incl. BTW totaal en voor de batterij SolarEdge 10Kwh zelf vragen ze € 5493,18 excl. BTW voor de batterij.

Dat ga ik nooit doen maar er zijn genoeg sites waar ze kits verkopen voor minder als € 4000,00.
Is het aansluiten niet te doen voor een handige doehetzelver ?

Alvast dank voor jullie reactie,
Voor mijn gevoel echt te duur.
Ik heb 6895 betaald voor 13.8kw (3 modules), Nieuwe omvormer (SE12.5k vervangen voor home hub 10K) inline meter en installatie.
Wellicht kan je elders een offerte opvragen?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@Roger Beurskens dat ze te duur zijn, dat wist ik op voorhand.
Uiteraard kan ik meerdere offertes opvragen maar ik ben bang dat ze niet veel zullen verschillen.

Daarom ook mijn vraag, of een doehetzelver het ook zou kunnen.
Ik heb hier ook mijn meterkast vanaf 0 zelf geïnstalleerd.

Liever heb ik een installateur maar niet voor 10.000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:59
tommiedepommie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:11:
@Roger Beurskens dat ze te duur zijn, dat wist ik op voorhand.
Uiteraard kan ik meerdere offertes opvragen maar ik ben bang dat ze niet veel zullen verschillen.

Daarom ook mijn vraag, of een doehetzelver het ook zou kunnen.
Ik heb hier ook mijn meterkast vanaf 0 zelf geïnstalleerd.

Liever heb ik een installateur maar niet voor 10.000 euro
Prima zelf te doen als je elektro begrip hebt. Maar je kunt dan geen gebruik maken van de Charged Up actie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De Charged Up actie is verlengd to 30 september (was 30 juni). De voorwaarden zijn ook aangepast, o.a.:
  • 1.000 Euro cashback bij installatie van een 3-fase Home Hub omvormer en twee 48V accu's
  • 1.500 Euro cashback bij installatie van een 3-fase Home Hub omvormer en drie 48V accu's
  • Het cashback budget is verhoogd naar 1.000.000 Euro (was 600.000 Euro als ik mij goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@THM0 daar werd met geen woord over gesproken in de offerte. Die zullen ze wel in hun eigen zak steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

De logica van SolarEdge snap ik niet of er klopt iets niet in de instellingen

Heb overtollige PV ingeschakeld voor de EV lader, waarbij de accu eerst en daarna auto

Accu is al geruime tijd vol. Vermogen is er zat (6-7kW) maar toch geen lading naar de EV

Volgens de handleiding moet het 4,5kW zijn met 3-fase voor 2min.

Heel soms werkt het maar meestal niet of slecht. Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAei7oLEnRpENTYho46avcvNeq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57SEkQ549qfk8fGw9cVIzAYV.png?f=fotoalbum_large
Lol. Die euro’s vallen me opeens op - nog ingesteld op een mega hoog tarief van jaar of 4 terug 😇

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 02-07-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 14:44

Veritas

concedo nulli

Grr, helaas een probleem met mijn SolarEdge omvormer, type SE3000, uit het jaar 2016.

De omvormer werkt niet meer en toont de volgende foutmelding op het display: Error code: 2x4 SW Error. Er brandt een rood lampje en het systeem wekt geen energie op. Mijn installateur is helaas failliet, dus ik kan daar geen beroep op doen.

Ik probeer contact op te nemen met SolarEdge maar dat is geen sinecure, de chat is alleen beschikbaar tijdens kantooruren en die heb ik al 2 dagen gemist en mijn emails naar het support emailadres krijg ik steeds terug want ik zou geen account bij hen hebben? Monitor al 9 jaar via dat e-mailadres...

Iemand een tipje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Veritas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:14:
Grr, helaas een probleem met mijn SolarEdge omvormer, type SE3000, uit het jaar 2016.

De omvormer werkt niet meer en toont de volgende foutmelding op het display: Error code: 2x4 SW Error. Er brandt een rood lampje en het systeem wekt geen energie op. Mijn installateur is helaas failliet, dus ik kan daar geen beroep op doen.

Ik probeer contact op te nemen met SolarEdge maar dat is geen sinecure, de chat is alleen beschikbaar tijdens kantooruren en die heb ik al 2 dagen gemist en mijn emails naar het support emailadres krijg ik steeds terug want ik zou geen account bij hen hebben? Monitor al 9 jaar via dat e-mailadres...

Iemand een tipje?
Wellicht even contact opnamen met een installateur bij je in de buurt. Wellicht kan/wil die je helpen nadat je monitoring naar hem hebt omgezet.
Je kan aanvinken "service op bestaande installatie"

https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Veritas je hebt geen installateurs account en RMA loopt via installateur.

Heb net een SE3500 vervangen met een SE3500H bij mijn pa… ging probleemloos behalve dat er ook een andere beugel nodig is en de muur bij mijn pa van het type Blauwe Bosch nodig is… en die lag nog bij mij thuis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de mensen met Homeassistant en een van de modbus integraties: update van vandaag brengt modbus Python change mee die mogelijk breaking is. Had dit met een andere modbus hacs integratie. Dus wacht even de testen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Get!em schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:53:
Voor de mensen met Homeassistant en een van de modbus integraties: update van vandaag brengt modbus Python change mee die mogelijk breaking is. Had dit met een andere modbus hacs integratie. Dus wacht even de testen af.
Gebeurt wel vaker, zo’n update. Eigenlijk bij elke versie wel…

Multi integratie werkt nog gewoon na upgrade…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Miezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:24:
[...]

Gebeurt wel vaker, zo’n update. Eigenlijk bij elke versie wel…

Multi integratie werkt nog gewoon na upgrade…
Klopt, maar specifiek deze had een annotatie met breaking.

Mooi dat de multi werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-07-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De SolarEdge modbus van Binsentu is dus wel stuk
https://github.com/binsen...laredge-modbus/issues/316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

paQ

Begrijp ik nou goed dat ik met een programmer key de optimizers zou kunnen uitschakelen zodat die hele string aan een niet SE omvormer kan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:27:
Begrijp ik nou goed dat ik met een programmer key de optimizers zou kunnen uitschakelen zodat die hele string aan een niet SE omvormer kan?
Dat kan wel, maar alleen met specifieke IndOp optimizers die je bij een normale installatie niet zal tegenkomen:

https://knowledge-center....r-optimizer-datasheet.pdf

Als je het met normale optimizers probeert dan zal je die daarmee hoogstwaarschijnlijk slopen. De key is ook superseded en was daarvoor al een beetje een niche product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Die is sowieso minder in kwaliteit en functionaliteit dan de multi integratie. Zou ‘m links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

paQ

Smoke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Dat kan wel, maar alleen met specifieke IndOp optimizers die je bij een normale installatie niet zal tegenkomen:

https://knowledge-center....r-optimizer-datasheet.pdf

Als je het met normale optimizers probeert dan zal je die daarmee hoogstwaarschijnlijk slopen. De key is ook superseded en was daarvoor al een beetje een niche product.
Het ding is dat ik ze wil uitschakelen zodat er een andere (dan SE) omvormer aan kan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitschakelen kan sowieso niet. De indops gaan met key als buck converter werken (dus als een tigo).

@Smoke
Mijn p404s zijn overigens indops… dus het kan wel in een gewone installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:29:
Uitschakelen kan sowieso niet. De indops gaan met key als buck converter werken (dus als een tigo).

@Smoke
Mijn p404s zijn overigens indops… dus het kan wel in een gewone installatie.
Ze werken inderdaad ook in gewone installaties, maar zijn niet echt standaard aangezien het een aparte productlijn was.

P404 als IndOp komt mij echter niet bekend voor, normaal zou je dan ook een PN beginnend met P404I moeten hebben als deze het echt zijn want ik weet dat die tekst ook op normale optimizers staat. Indien het PN die I niet bevat is het geen IndOp.
Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.