Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Hoorde ik daarnet midden de dag geklik aan mijn omvormer.
Alle leds stonden 1 voor 1 te pinken, dus was deze blijkbaar een update aan het doen, midden de dag.
Is dit iets die automatisch gepushed word naar de omvormers vanuit solaredge zelf?

Ik hoorde ook wel soms geklik midden de dag, maar tegen ik ga kijken was alles altijd wel normaal.
Zag / zie ook niets speciaal aan de grafieken. Nog mensen die dat al eens opmerkten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:14
Idr548 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:45:
Alle leds stonden 1 voor 1 te pinken, dus was deze blijkbaar een update aan het doen, midden de dag.
Is dit iets die automatisch gepushed word naar de omvormers vanuit solaredge zelf?

Ik hoorde ook wel soms geklik midden de dag, maar tegen ik ga kijken was alles altijd wel normaal.
Zag / zie ook niets speciaal aan de grafieken. Nog mensen die dat al eens opmerkten?
Ik ken alleen het klikken wanneer hij opnieuw opstart, bijv na uitschakeling bij donker weer en 's morgens bij het opstarten. Updates weet ik niet zeker volgens mij alleen via de SetApp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

Smoke

Maverick Reploid

Normaal wordt de omvormer alleen via SetApp geupgrade, maar installateurs kunnen ook remote firmware upgrades via het monitoringsportaal uitvoeren als ze de juiste rechten hebben. Buiten dat komt het voor dat een remote upgrade gedaan wordt door SolarEdge zelf bij bijvoorbeeld troubleshooting en uitzonderlijk bij specifieke problemen.

Klikjes midden op de dag kunnen komen van te hoge netspanning, alhoewel die niet altijd even goed zichtbaar zal zijn in de grafieken omdat die maar per 5 minuten een gemiddelde bevatten en het vrij zeldzaam is dat je spanning langere tijd boven de limiet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Smoke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:10:
[...]

Normaal wordt de omvormer alleen via SetApp geupgrade, maar installateurs kunnen ook remote firmware upgrades via het monitoringsportaal uitvoeren als ze de juiste rechten hebben. Buiten dat komt het voor dat een remote upgrade gedaan wordt door SolarEdge zelf bij bijvoorbeeld troubleshooting en uitzonderlijk bij specifieke problemen.

Klikjes midden op de dag kunnen komen van te hoge netspanning, alhoewel die niet altijd even goed zichtbaar zal zijn in de grafieken omdat die maar per 5 minuten een gemiddelde bevatten en het vrij zeldzaam is dat je spanning langere tijd boven de limiet zit.
Net even gekeken, en ik zie idd de laatste versies van de software staan.
Dus vermoedelijk is deze dan gepushed via de installateur of via solaredge zelf.
Ivm met het klikken, da zie ik idd niet terug op de grafieken, enkel van deze middag wel ivm de firmware update. Wel ook heel toevallig dat ik het zag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Smoke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:10:
Zeldzaam wellicht per wie het wel en niet "heeft". Maar als je het "hebt" kan het echt wel heel vaak zijn. Op een zonnige dag staat die van mij zeg maar meer uit dan aan :X. En gezien ik ook via modbus uitlees in Home Assistant zie ik ook heel mooi de grafiek met "pieken" waar die netjes 2,5kW+ opwekt (3kW omvormer) maar een gemiddelde (dat HA IIRC per minuut berekend) dat bv maar 2kW of nog minder is. En op een dag waarop de zon de hele tijd schijnt, met panelen "vol" op zuid (175 graden) is ook duidelijk te zien dat * natte vinger * tussen 10 en 11 en 4 en 5 het meeste wordt opgewekt, Dus juist echt in de middag als je de meeste opwek verwacht (zon die vol inschijnt) is de daadwerkelijke productie (veel) lager. Simpelweg omdat die veel uitvalt. En daarnaast dat ik al de config van de omvormer heb aangepast om bij een hogere netspanning de maximale output te beperken. Dat helpt wel iets, om hem "langer aan te houden", maar uiteindelijk valt die nog wel altijd uit (ook door een 10 minuten 250V+ dingetje). En het piek verbruik ligt maar zelden echt boven de 2kW of zo waardoor het beperken van de output effectief alleen effect heeft op dat minder wordt teruggeleverd en niet "er moet stroom worden afgenomen doordat de omvormer gelimiteerd draait". Maar als die vaak uitvalt bij een hoog verbruik (zeg de wasmachine die draait) is dat natuurlijk wel vrij "irritant" in dat er nog redelijk veel van het het wordt afgenomen doordat het vaak (kortstondig) toch ~2kW aan afname is terwijl de omvormer dat gewoon kan / moet kunnen leveren. (En ja, anderzijds zorgt een hoog eigen verbruik er wel voor dat die minder vaak / snel uitvalt, Maar dat kan ook betekenen "i.p.v. opstarten, en direct uitvallen en weer opstarten" dat die dan zeg na opstarten een minuutje aan blijft).

Gaat over een uhm, pre-jaren 60 huis, in een net zo oude wijk. 1-fase aansluiting. ~20m 4mm2 kabel naar de omvormer. En ook als de PV uit staat is de netspanning in de meterkast nog ~250V. Dus aan eigen kant vrij weinig aan te fixen (dikkere kabel zorgt voor lager verlies, maar ook dan komt er al ~250V vanaf het net binnen en zet een dikkere kabel / minder verlies dus weinig zoden aan de dijk. Ook door dus die "als 10 minuten 250V+ dan gaat die alsnog uit". Met de nu ingestelde "beperking" loopt die daar nog steeds tegenaan. Zelfs als ik vanuit HA de opwerk op bv 10% zet, effectief dus 300W, dan nog valt die elke 10 minuten uit omdat die continu die 250V+ meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

RobertMe schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Zeldzaam wellicht per wie het wel en niet "heeft". Maar als je het "hebt" kan het echt wel heel vaak zijn. Op een zonnige dag staat die van mij zeg maar meer uit dan aan :X. En gezien ik ook via modbus uitlees in Home Assistant zie ik ook heel mooi de grafiek met "pieken" waar die netjes 2,5kW+ opwekt (3kW omvormer) maar een gemiddelde (dat HA IIRC per minuut berekend) dat bv maar 2kW of nog minder is. En op een dag waarop de zon de hele tijd schijnt, met panelen "vol" op zuid (175 graden) is ook duidelijk te zien dat * natte vinger * tussen 10 en 11 en 4 en 5 het meeste wordt opgewekt, Dus juist echt in de middag als je de meeste opwek verwacht (zon die vol inschijnt) is de daadwerkelijke productie (veel) lager. Simpelweg omdat die veel uitvalt. En daarnaast dat ik al de config van de omvormer heb aangepast om bij een hogere netspanning de maximale output te beperken. Dat helpt wel iets, om hem "langer aan te houden", maar uiteindelijk valt die nog wel altijd uit (ook door een 10 minuten 250V+ dingetje). En het piek verbruik ligt maar zelden echt boven de 2kW of zo waardoor het beperken van de output effectief alleen effect heeft op dat minder wordt teruggeleverd en niet "er moet stroom worden afgenomen doordat de omvormer gelimiteerd draait". Maar als die vaak uitvalt bij een hoog verbruik (zeg de wasmachine die draait) is dat natuurlijk wel vrij "irritant" in dat er nog redelijk veel van het het wordt afgenomen doordat het vaak (kortstondig) toch ~2kW aan afname is terwijl de omvormer dat gewoon kan / moet kunnen leveren. (En ja, anderzijds zorgt een hoog eigen verbruik er wel voor dat die minder vaak / snel uitvalt, Maar dat kan ook betekenen "i.p.v. opstarten, en direct uitvallen en weer opstarten" dat die dan zeg na opstarten een minuutje aan blijft).

Gaat over een uhm, pre-jaren 60 huis, in een net zo oude wijk. 1-fase aansluiting. ~20m 4mm2 kabel naar de omvormer. En ook als de PV uit staat is de netspanning in de meterkast nog ~250V. Dus aan eigen kant vrij weinig aan te fixen (dikkere kabel zorgt voor lager verlies, maar ook dan komt er al ~250V vanaf het net binnen en zet een dikkere kabel / minder verlies dus weinig zoden aan de dijk. Ook door dus die "als 10 minuten 250V+ dan gaat die alsnog uit". Met de nu ingestelde "beperking" loopt die daar nog steeds tegenaan. Zelfs als ik vanuit HA de opwerk op bv 10% zet, effectief dus 300W, dan nog valt die elke 10 minuten uit omdat die continu die 250V+ meet.
De grens is 253Vac en geen 250Vac. Dus ook al heb je een uur 250Vac niets aan t handje.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dit klikken is puur het schakelen van de relais. Bij bijvoorbeeld een te hoog voltage kan dit ook voorkomen. (Uit en inschakelen van vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]

De grens is 253Vac en geen 250Vac. Dus ook al heb je een uur 250Vac niets aan t handje.
Dus je spreekt tegen wat ik aan data (/"feiten") uit de omvormer haal? Als ik zeg dat die uitvalt na 10 minuten 250V+ dan valt die uit na 10 minuten 250V+. En ja, bij 253V valt die "onmiddelijk" uit. Maar dus ook als die te lang 250V+ doet. Ook vrij makkelijk te valideren door de power limiet naar beneden te schroeven zodat die (effectief) kortstondig 249,xV meet en vervolgens toch weer oploopt naar 25xV. Exact 10 minuten later gaat die dan uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:48

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Crazy- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Bij mijn omvormer (SE4000H, geïnstalleerd 2019) staan twee limieten ingesteld: 253V / 1950ms en 250V / 580000ms. Dat was in elk geval in 2019 bij SolarEdge de standaardinstelling voor Nederland. Bij langdurige overschrijding van de 250V is er daardoor wel degelijk wat aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:18
Goedemorgen, mijn solaredge installatie schakelt zich overdag in de middag gedurende meerdere uren uit en levert niet. De productie in mei is de helft van die van vorig jaar. Ik heb een dynamisch energiecontract.
Ook krijg ik sinds kort van het "monitoringsysteem" (wat is dat?) elke nacht een waarschuwing: Inverter not producing - Energy Limit mode.
De installateur zegt dat het systeem correct werkt.
Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik de productie weer op het normale peil krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Heb je de topicstart gelezen, en dan het laatste stukje over uitvallen in de zon?
Wat is op het moment van uitvallen je netvoltage? Kan je dat uit de monitoring halen?

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 10-06-2025 09:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:25:
[...]

Bij mijn omvormer (SE4000H, geïnstalleerd 2019) staan twee limieten ingesteld: 253V / 1950ms en 250V / 580000ms. Dat was in elk geval in 2019 bij SolarEdge de standaardinstelling voor Nederland. Bij langdurige overschrijding van de 250V is er daardoor wel degelijk wat aan het handje.
Hm serieus nog nooit gezien; kan echter nergens de algemene settings terugvinden in een document ook verder. Straks even hier kijken waar hij op ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
teacher schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:36:
Heb je de topicstart gelezen, en dan het laatste stukje over uitvallen in de zon?
Wat is op het moment van uitvallen je netvoltage? Kan je dat uit de monitoring halen?
Bedankt, had ik inderdaad nog niet gelezen. Het beschrijft denk ik niet hoe het hier gaat. Bijna dagelijks valt de zonnestroom tussen ochtend en avond weg. Volgens de installateur komt dat omdat het landelijke netwerk vol is en mijn stroom er niet meer bij kan. Lijkt mij sterk dat dat elke dag het geval is.
Ik kan geen voltage vinden.
De mei opbrengst is ongeveer 50%. Dus minder goedkope zonnestroom en minder salderen.
Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq7o6HibLhPaViLquc6omBWKbxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9Reqlr8RSPiF8QmqOdzS57p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Webbeb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Bedankt, had ik inderdaad nog niet gelezen. Het beschrijft denk ik niet hoe het hier gaat. Bijna dagelijks valt de zonnestroom tussen ochtend en avond weg. Volgens de installateur komt dat omdat het landelijke netwerk vol is en mijn stroom er niet meer bij kan. Lijkt mij sterk dat dat elke dag het geval is.
De mei opbrengst is ongeveer 50%. Dus minder goedkope zonnestroom en minder salderen.
Iemand nog tips?

[Afbeelding]
Dit lijkt meer op sturing dynamisch tarief dan spanningsval

Want stel dat het spanningsval is: dan valt je “hele strast”’de PV uit &’schiet het voltage weer naar beneden. En krabbelt de pv weer aan

Uitzonderingen daargelaten - het is potentieel mogelijk - maar ik geloof het niet echt met deze tijdsspanne

Log even met je pc in of via de browser in ieder geval en kijk of je de grafieken kan tonen met
Voltages. Zo niet? Vraag om “volledige rechten” bij de installateur. Zie ook Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 10-06-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Webbeb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Iemand nog tips?

[Afbeelding]
Toch even een paar dingen checken:
Log in op de monitoring website, maak een grafiek van inverter ac spanning. Komt die ergens boven de 253v ?

Volgende vragen: welke omvormer? Waar hangt die? Hoeveel meter kabel zit er tussen omvormer en meterkast? Hoe dik is die kabel?

Laatste vraag: als je in de app bij instellingen kijkt, staan daar dynamische tarieven ingesteld? Tegen welke prijs?

Als laatste: jouw foutmelding staat in de troubleshooting https://knowledge-center....lert-application-note.pdf bij 66 en 67. Er staan een paar stappen, maar waarschijnlijk is dit een support case aanmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 11-06-2025 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-Atlantic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 19:27
Goeden avond.
Ik heb vandaag mijn solar edge HD wave geïnstalleerd. Maar nu krijg ik het land niet ingesteld. Krijg elke keer "oops het is niet gelukt" te zien.

Weet iemand de oplossing. Reset en opnieuw installeren is ook al gebeurd. Erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:03
Rob-Atlantic schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:53:
Goeden avond.
Ik heb vandaag mijn solar edge HD wave geïnstalleerd. Maar nu krijg ik het land niet ingesteld. Krijg elke keer "oops het is niet gelukt" te zien.

Weet iemand de oplossing. Reset en opnieuw installeren is ook al gebeurd. Erg bedankt voor de hulp!
kan op het ogenblik alleen met de app Solaredge Go

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
teacher schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 01:12:
[...]

Toch even een paar dingen checken:
Log in op de monitoring website, maak een grafiek van inverter ac spanning. Komt die ergens boven de 253v ?

Volgende vragen: welke omvormer? Waar hangt die? Hoeveel meter kabel zit er tussen omvormer en meterkast? Hoe dik is die kabel?

Laatste vraag: als je in de app bij instellingen kijkt, staan daar dynamische tarieven ingesteld? Tegen welke prijs?

Als laatste: jouw foutmelding staat in de troubleshooting https://knowledge-center....lert-application-note.pdf bij 66 en 67. Er staan een paar stappen, maar waarschijnlijk is dit een support case aanmaken.
Bedankt voor je hulp...

Ik kan de mogelijkheid om grafieken te maken niet op de monitoring website vinden. Waar zit dat ergens? Ik zie welde mogelijkheid om vermogen en energie grafieken te maken.

De omvormer SE3680H hangt direct in een ruimte onder de 12 zonnepanelen. De afstand naar de meterkast is ongeveer 15 meter.

Ik kan geen tarieven invoeren, alleen dat het dynamisch 'Day-aheaded tarieven' zijn. Geen aanvullende kosten.

Ik merk wel dat als ik de 'negatieve tarief optimalisatie' uit zet, dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Webbeb schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Bedankt voor je hulp...

Ik kan de mogelijkheid om grafieken te maken niet op de monitoring website vinden. Waar zit dat ergens? Ik zie welde mogelijkheid om vermogen en energie grafieken te maken.

Ik merk wel dat als ik de 'negatieve tarief optimalisatie' uit zet, dat dat helpt.
Die laatste … die moet je uitzetten of indien je dynamisch tarieven hebt - goed instellen.

Verder: lees even mijn eerdere bericht over de rechten Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 12-06-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Webbeb schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Bedankt voor je hulp...

De omvormer SE3680H hangt direct in een ruimte onder de 12 zonnepanelen. De afstand naar de meterkast is ongeveer 15 meter.

Ik kan geen tarieven invoeren, alleen dat het dynamisch 'Day-aheaded tarieven' zijn. Geen aanvullende kosten.

Hoe dik is de kabel van 15 meter? Gewoon 2.5 kwadraat? Die verliest op 15 meter zomaar 4 of 5 volt. 249v bij je meter is 254 volt bij je omvormer, en die gaat dan uit.

En grafieken vind je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhvLOIT78hk43iSJGDOBuLzTcfQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/86FAaH3qpx8PiEqVhTEE2xDy.jpg?f=user_large

De tarief optimalisatie moet je inderdaad uitzetten, of goed instellen (bij een dynamisch contract).
Als je die aan hebt staan, kan het zomaar zijn dat je omvormer zichzelf uitzet.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 12-06-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
teacher schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Hoe dik is de kabel van 15 meter? Gewoon 2.5 kwadraat? Die verliest op 15 meter zomaar 4 of 5 volt. 249v bij je meter is 254 volt bij je omvormer, en die gaat dan uit.

En grafieken vind je hier:
[Afbeelding]

De tarief optimalisatie moet je inderdaad uitzetten, of goed instellen (bij een dynamisch contract).
Als je die aan hebt staan, kan het zomaar zijn dat je omvormer zichzelf uitzet.
De kabel is grijs ongeveer 1 cm. Technische naam weet ik niet.

Ik heb een ander monitor scherm. https://monitoring.solaredge.com/
Hoe kom ik bij die van jou?

De tarief optimalisatie staat nu uit. .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Heb ik toch die installateur training niet voor niets… 10 jaar oude SE3000 van mijn pa die overgezet is naar mijn account na faillissement heeft communicatie issues en we krijgen hem het netwerk menu niet in door een kapot knopje… we krijgen er een SE3500H voor terug via RMA.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Webbeb schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:53:
[...]

De kabel is grijs ongeveer 1 cm. Technische naam weet ik niet.

Ik heb een ander monitor scherm. https://monitoring.solaredge.com/
Hoe kom ik bij die van jou?

De tarief optimalisatie staat nu uit. .
Dit is ook het monitoring scherm. Doe eens een screenshot van die van jou? Op welk device ga je naar die site?

Nogmaals: hoe dik zijn de aders van de kabel? Zal er vast wel op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@Webbeb op de kabel zal er elke meter iets staan van 3G2.5 of 3G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
teacher schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 01:27:
[...]

Dit is ook het monitoring scherm. Doe eens een screenshot van die van jou? Op welk device ga je naar die site?

Nogmaals: hoe dik zijn de aders van de kabel? Zal er vast wel op staan.
De kabel verdwijnt in de muur en komt ergens in de meterkast er weer uit. Zie plaatje.Ik kan geen type achterhalen.

Ik heb een screenshot van mijn monitoringscherm bijgevoegd. Het is overigens hetzelfde als mijn android app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RaJlrsq3U5qjKxdtcm24_7hr_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izlv9DoiDTSvxo17C5DlURpR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQkpfkZxbVZSeONXT9DQpdOYl7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9dRnNrt7fq0pbuZb2pJaLmk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat ziet eruit als gewoon 2.5 kwadraat, en in je muur denk ik ook 2,5 installatiedraad.
Daar verlies je best wel wat voltage mee.

Vraag eens de desktopsite op, of bekijk hem op een desktop. Zie je dan nog steeds te weinig, val dan je installateur lastig voor meer rechten.

Andere optie: log rechtstreeks in op je omvormer en bekijk daar het voltage op het moment dat je uitval hebt ( zie topicstart voor uitleg), of klik in de app op lay out, klik op de omvormer en ga naar fasemetingen. Let op, dat is geen grafiek, maar het voltage van de afgelopen 5-15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Webbeb schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:06:
[...]

De kabel verdwijnt in de muur en komt ergens in de meterkast er weer uit. Zie plaatje.Ik kan geen type achterhalen.

Ik heb een screenshot van mijn monitoringscherm bijgevoegd. Het is overigens hetzelfde als mijn android app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok 2,5mm2…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
teacher schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:19:
Dat ziet eruit als gewoon 2.5 kwadraad, en in je muur denk ik ook 2,5 installatiedraad.
Daar verlies je best wel wat voltage mee.

Vraag eens de desktopsite op, of bekijk hem op een desktop. Zie je dan nog steeds te weinig, val dan je installateur lastig voor meer rechten.

Andere optie: log rechtstreeks in op je omvormer en bekijk daar het voltage op het moment dat je uitval hebt ( zie topicstart voor uitleg), of klik in de app op lay out, klik op de omvormer en ga naar fasemetingen. Let op, dat is geen grafiek, maar het voltage van de afgelopen 5-15 minuten.
Bedankt, ik ga de installateur vragen voor meer rechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oosfEttwgZ4y8I-vXmPd06208iY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO3KIRqHA4vFgRrY4OhnPn3r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9dzaNuQWqAN8Yqf6JCcomrxMNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzrbwcj43nBSeDyIhM0tw1Qe.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu sinds eind mei de boel hier draait en ik draai in Time of Use kan ik wel zeggen dat ik met deze grafiekjes van Tibber wel blij ben :-).

Wat me wel opvalt is dat de accu best wel mag ontladen als er nog wat in zit in de ochtend… maar het algoritme is hier of heel conservatief of de zelfconsumptie krijgt prio.

Zit me nog wat af te vragen hoe ik de tarieven wil instellen, aangezien ik meer opwek dan ik gebruik (10500 opbrengst, 7000 verbruik) en dan hoef ik niet per se met negatieve marktprijzen te salderen. Iemand daar tips over?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Miezie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:58:
Wat me wel opvalt is dat de accu best wel mag ontladen als er nog wat in zit in de ochtend… maar het algoritme is hier of heel conservatief of de zelfconsumptie krijgt prio.
De opmerking maken is ‘m beantwoord krijgen… hij is conservatief, maar doet het wel, ontladen in de ochtend :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Wat bedoel je met de tarieven instellen? Dat gaat toch via de dynamische tarieven die je in Solaredge hebt ingesteld?

Mijn accu wordt vaak tussen 21 en 23 grotendeels leeggemaakt ivm de tarieven op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:59:
Wat bedoel je met de tarieven instellen? Dat gaat toch via de dynamische tarieven die je in Solaredge hebt ingesteld?

Mijn accu wordt vaak tussen 21 en 23 grotendeels leeggemaakt ivm de tarieven op dat moment.
Het tarieven instellen zelf is prima.

Wat ik wil is dat ik bij sommige kale marktprijzen niet terug lever. Niet alleen bij het negatieve tarief dat inclusief alle belasting negatief is.

Ik home assistant heb ik daar al een prima automation voor… maar misschien zijn er hier mensen die het prima werkend met SolarEdge hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:54
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Wat ik wil is dat ik bij sommige kale marktprijzen niet terug lever. Niet alleen bij het negatieve tarief dat inclusief alle belasting negatief is.

Ik home assistant heb ik daar al een prima automation voor… maar misschien zijn er hier mensen die het prima werkend met SolarEdge hebben.
Dit kan je alleen bereiken als je bij dagtarieven dat tarieven ga veranderen en zet aanvullende kosten op nul. Hier bepaal je bij welke prijs de omvormer wordt afgeschakeld als de batterijen vol zijn.
Als de batterij nog niet vol is, wordt eerst deze vol geladen en dan gaat het systeem tijdelijk uit.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:22:
[...]

Dit kan je alleen bereiken als je bij dagtarieven dat tarieven ga veranderen en zet aanvullende kosten op nul. Hier bepaal je bij welke prijs de omvormer wordt afgeschakeld als de batterijen vol zijn.
Als de batterij nog niet vol is, wordt eerst deze vol geladen en dan gaat het systeem tijdelijk uit.
Nadeel van deze methode is dus wel dat dit ook voor ontladen geldt. Ik doe het dan wel extern met HA. 👍

Overigens zit er ook nog wel een catch in die tarieven: de inkoop vergoeding is bij zonneplan en bij Tibber een bedrag dat ze niet rekenen als kosten bij de verkoop. Dus het blindelings vinkje zetten gaat bij die 2 niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:54
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Nadeel van deze methode is dus wel dat dit ook voor ontladen geldt. Ik doe het dan wel extern met HA. 👍

Overigens zit er ook nog wel een catch in die tarieven: de inkoop vergoeding is bij zonneplan en bij Tibber een bedrag dat ze niet rekenen als kosten bij de verkoop. Dus het blindelings vinkje zetten gaat bij die 2 niet op.
Probeer het eens uit als je hierbij in de instelling handmatige controle het pauzeschema gebruikt

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Waarom wil je dat? Met name zolang we nog mogen salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 21:58
In dubio,

Aanvraag liggen voor SolarEdge + zonnepanelen.

De SolarEdge Home Hub 8K Inverter is aangeboden. Echter zal ik geen gebruik maken van een batterij. Ook niet in de toekomst. Voor zover ik het nu kan zien is dit een overkill. Deze inverter is met name ontwikkeld voor de lokale energie opslag en overall energie management.

Wellicht is het gunstiger op een SolarEdge SE8K omvormer te nemen? Prijsverschil is echter maar 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:35
MrPunchinello schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:28:
In dubio,

Aanvraag liggen voor SolarEdge + zonnepanelen.

De SolarEdge Home Hub 8K Inverter is aangeboden. Echter zal ik geen gebruik maken van een batterij. Ook niet in de toekomst. Voor zover ik het nu kan zien is dit een overkill. Deze inverter is met name ontwikkeld voor de lokale energie opslag en overall energie management.

Wellicht is het gunstiger op een SolarEdge SE8K omvormer te nemen? Prijsverschil is echter maar 500 euro.
Dat verschil is toch een stuk groter? De SE 8K is voor 395 wel te krijgen, de homehub zie ik voor 1695 overal staan.

En als je het nooit gaat gebruiken, is het sowieso zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Dat verschil is toch een stuk groter? De SE 8K is voor 395 wel te krijgen, de homehub zie ik voor 1695 overal staan.

En als je het nooit gaat gebruiken, is het sowieso zonde van het geld.
Ja zit net ook even te zoeken maar die max 500 euro is idd wel heel erg mager. Prijs omlaag of anders gaat dat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

MrPunchinello schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Ja zit net ook even te zoeken maar die max 500 euro is idd wel heel erg mager. Prijs omlaag of anders gaat dat hem niet worden.
Geen accu is ook misschien wat te stellig?

Ik heb net 2 inverters vervangen en 32 optimizers gekocht omdat ik op dat vlak niet door had gezet in de bouw.. we zijn 4 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:57:
Waarom wil je dat? Met name zolang we nog mogen salderen?
Ik wek zo’n 4000 teveel op en verlies dus daar een 0-500 euro rendement…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Ik wek zo’n 4000 teveel op en verlies dus daar een 0-500 euro rendement…
Owkee, goed punt. 4000 teveel, is bijna net zo veel als ik opwek in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Owkee, goed punt. 4000 teveel, is bijna net zo veel als ik opwek in een jaar.
Tja, voor toekomstige doeleinden, zullen we maar zeggen… de elektrische auto kan uiteindelijk op de oprit.

Ik ga het met home assistant oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
4000 is nog steeds best veel voor 1 ev vind ik.

Tenzij je natuurlijk elke weekdag ruim 100km rijdt gemiddeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

janne_nl schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:30:
4000 is nog steeds best veel voor 1 ev vind ik.

Tenzij je natuurlijk elke weekdag ruim 100km rijdt gemiddeld...
Ook dat is weer waar. In de winter wekken we nu net wat meer op, dat kunnen we weer gebruiken.

Maar eigenlijk is het net als met de accu: de panelen kunnen beter op het dak dan in een weiland. De accu kan beter hier staan dan in de openbare ruimte… en als de overheid niks doet steken wij er wel wat centen in.

De businesscase is dus ook niet uitgerekend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
dotternetta schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:31:

Wat voor RTE's worden hier gehaald? Groot verschil tussen 48V en 400V?
Zelf installeren (vervangen bestaande 3 fase omvormer) lijkt me te doen.
Is er een apart forum voor SE accu-systemen?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij is er geen antwoord gekomen op deze vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ook dat is weer waar. In de winter wekken we nu net wat meer op, dat kunnen we weer gebruiken.

Maar eigenlijk is het net als met de accu: de panelen kunnen beter op het dak dan in een weiland. De accu kan beter hier staan dan in de openbare ruimte… en als de overheid niks doet steken wij er wel wat centen in.

De businesscase is dus ook niet uitgerekend…
Nee, hier ook niet.
Alhoewel, mede door de accu, betaalde Tibber dik 100euro terug over mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

blackmore87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij is er geen antwoord gekomen op deze vragen?
Geen idee van de RTE (in de avond zie ik bij ontladen 88% efficiency met wat home assistant plugins). Wat ik zie is dat de peakload van de quooker hier regelmatig uit het net komt... en op die manier ik nu 97% off grid draai. Ik vind dat voor het installatiegemak en de bedrading die er ligt een prima gegeven in combinatie met de prijs.
Daarnaast is de 5kW hier prima voor 99% van de gevallen, als we een keer 2 ovens en de kookplaat tegelijk vol aan hebben is dat maar zo...

Het enige wat ik even aangepast heb is de stokerij van de warmtepomp, die gaat nu van de nachtverlaging af en onderbreek ik ook niet meer in piekuren. Dan draait hij gedurende de dag straks veel rustiger met lagere vermogens.

Als ik kijk naar snel handelen op onbalans: dat gaan we niet doen, dus dat hoef ik ook niet te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
Voor mensen die rondom de nato top wonen, weet niet of het document authentiek is maar het lijkt te maken te hebben met het c2000 netwerk en mogelijke storing van verkeerd aangelegde systemen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtOj6O8Bk_iRCsSQ9hNEtFjFO-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK0RN0XhRyNwYuyvbsNoU2Pb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Er zit geheugen voor een week of twee data in de omvormer… ik zou hem als voorzorg gewoon lekker van het internet halen en controleren of hij in productie blijft…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-08 21:30
Goeiendag,

Ik ben bezig met het opzetten van een Victron EOS, alleen ik loop tegen het volgende aan.

Ik beschik over een Solaredge omvormer SE4000H met display, de huidige firmware versie (lijkt mij) up to date (versie 3.2537)

Om de frequency shifting in te stellen dien ik in het Power Control menu te komen, nu loop ik er alleen tegen aan dat dat menu niet zichtbaar is.

Is er iemand die hier ook tegenaan gelopen is en eventueel de oplossing weet? Ik vermoed dat ik gewoon ergens langsheen kijk.

Een factory reset heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat

[ Voor 5% gewijzigd door JulianvanAalst op 16-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Geen accu is ook misschien wat te stellig?

Ik heb net 2 inverters vervangen en 32 optimizers gekocht omdat ik op dat vlak niet door had gezet in de bouw.. we zijn 4 jaar verder.
Goed punt. De ontwikkelingen op gebied van thuisbatterijen gaan snel. Daarnaast klinkt meer onafhankelijk worden voor mij als muziek in de oren. Keuzes, keuzes, keuzes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MrPunchinello schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Goed punt. De ontwikkelingen op gebied van thuisbatterijen gaan snel.
Het risico is dus wel dat die ontwikkelingen vervolgens niet compatible zijn met de huidige omvormer (/Home Hub) en je om gebruik te maken van die nieuwe zaken weer een nieuwe nodig hebt. Als je het niet nu / binnenkort gaat gebruiken is het dus mogelijk alsnog interessanter om die ~1100 euro of wat was het verschil in eigen zak te steken. En tegen de tijd dat je het wel wilt koop je dan mogelijk een beter systeem voor een lagere prijs. I.p.v. dat je nu een duur systeem koopt dat je "niet gebruikt" en tegen de tijd dat je het wel wilt gebruiken weer achterhaald is waardoor je eigenlijk toch dat nieuwe systeem wilt.

Zo heb ik hier ook zaken gelezen over accu's op een andere spanning en zo? Dat lijkt mij nu niet direct compatible met de huidige omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

RobertMe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Het risico is dus wel dat die ontwikkelingen vervolgens niet compatible zijn met de huidige omvormer (/Home Hub) en je om gebruik te maken van die nieuwe zaken weer een nieuwe nodig hebt. Als je het niet nu / binnenkort gaat gebruiken is het dus mogelijk alsnog interessanter om die ~1100 euro of wat was het verschil in eigen zak te steken. En tegen de tijd dat je het wel wilt koop je dan mogelijk een beter systeem voor een lagere prijs. I.p.v. dat je nu een duur systeem koopt dat je "niet gebruikt" en tegen de tijd dat je het wel wilt gebruiken weer achterhaald is waardoor je eigenlijk toch dat nieuwe systeem wilt.

Zo heb ik hier ook zaken gelezen over accu's op een andere spanning en zo? Dat lijkt mij nu niet direct compatible met de huidige omvormers?
Dan zou ik me inlezen op high voltage en low voltage en kijken hoe je gebruik is… en daarna besluiten wat je doet. Het snelle reageren en ontladen van high voltage vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Realistisch gezien is dat enkel de quooker die dat nodig heeft… en die auto die er ooit komt heeft meer aan direct solar of uit het net is mn inschatting…

Voor ons is low voltage afdoende met 5kW ontladen… en daarmee was de aanbieding van SolarEdge een fijne keuze. Dat ik al SolarEdge minded was hielp daarin niet, maar maakte de keuze ook wel weer makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
RobertMe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:57:
[...]

De Nexis lijn is al aangekondigd op een beurs. Nieuwe accu, nieuwe omvormers...
https://www.instagram.com/p/DJbf2dQR_8F/?hl=en

@Mieze Je kunt ook een 3-fase StorEdge overwegen, die zijn ook heel goedkoop te krijgen nu. Wel de mogelijkheid voor meerdere merken LV accu's (geen SolarEdge), maar geen mogelijkheid voor backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

THM0 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:48:
[...]

De Nexis lijn is al aangekondigd op een beurs. Nieuwe accu, nieuwe omvormers...
https://www.instagram.com/p/DJbf2dQR_8F/?hl=en

@Mieze Je kunt ook een 3-fase StorEdge overwegen, die zijn ook heel goedkoop te krijgen nu. Wel de mogelijkheid voor meerdere merken LV accu's (geen SolarEdge), maar geen mogelijkheid voor backup.
Het spul draait hier al, incl. Backup. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Miezie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Het spul draait hier al, incl. Backup. :-)
Ohja, ik had @MrPunchinello moeten taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 23:53
Sinds een jaar draait onze SolarEdge installatie eigenlijk wel prima. Ik heb toen d'r tijd gekozen om voor de S500B optimizers te gaan omdat deze in sommige scenario's iets beter zouden omgaan met de verdeling van zonlicht over de panelen.

Is er een mogelijkheid om nu achteraf te achterhalen hoeveel deze "betere" optimizers hun werk hebben gedaan ten opzichte van de normale S440?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Devedse schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:41:
Sinds een jaar draait onze SolarEdge installatie eigenlijk wel prima. Ik heb toen d'r tijd gekozen om voor de S500B optimizers te gaan omdat deze in sommige scenario's iets beter zouden omgaan met de verdeling van zonlicht over de panelen.

Is er een mogelijkheid om nu achteraf te achterhalen hoeveel deze "betere" optimizers hun werk hebben gedaan ten opzichte van de normale S440?
Het aantal kWh dat een optimizer gemaakt heeft tussen 60 en 80V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselKiens
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 23:57
Miezie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Brutale vraag, maar kun je dit script eens delen? Ga het hier straks ook nodig hebben als ons contract afloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53
ik had vorige week error 3x10e: Sense Connect Inverter Lock on Power Optimizer.
Deze heeft mijn installateur vorige week gereset nadat hij wat zaken gecontroleerd had string spanning enzo maar was niets te vinden, en uiteindelijk ging de solaredge toch weer draaien al duurde het bijna een uur. HIj kende de melding niet.
Gisteren meldling weer terug maar dits keer met een serienummer van een optimizer.
Weet iemand wat dit kan zijn, foutmelding van solardge wordt je niet zoveel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ergens is een stekker van een optimizer die te heet wordt (want niet goed geknepen, niet goed geklikt?) en om brand te voorkomen schakelt het systeem zichzelf uit.
Leesvoer: https://knowledge-center....t-application-note-nl.pdf

Enneh... "hij kende de melding niet" :X

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 18-06-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In mijn ogen is dit ook een optimizer die om bepaalde reden zijn werk niet doet tussen 8u en 13u. Echter zowel installateur als SolarEdge (via ticket) geven niet thuis.....

Van de 31 optimizers heb ik zeker 3 die op deze manier reageren.

Hoe kan ik ze overtuigen dat dit niet OK is?
Als ik de grafieken van de andee optimizers bekijk, moeten die dus de wegvallende outputspanning van nr6 compenseren (en moeten dus op dat moment weer iets hoger)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDjHMB7FOJZ__Jp371nTCAqcakw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgRj6CEMtfv13OigDGK4UvJq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als de opstelling exact hetzelfde is, en er geen schaduw oid op de panelen valt is dit afwijkend ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

teacher schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:09:
Als de opstelling exact hetzelfde is, en er geen schaduw oid op de panelen valt is dit afwijkend ja.
Er liggen 20 panelen op oost, zonder schaduw, en 3 van die 20 vertonen dit gedrag.... het naastliggende, en bovenliggende paneel vertonen deze niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 18-06-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Daar mag de installateur wat mee. Als die niks doet, zelf aan de bel trekken bij solaredge. Als die ook vinden dat er wat mis is, daarmee je installateur in beweging krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:37
Gisteren hier eindelijk de installatie gerepareerd, dikke drie maanden er uitgelegen :'(

Alle optimizers moesten vervangen worden en de omvormer zelf ook. Kennelijk doet SE vaak altijd alles in een keer vervangen. (hoorde ik vanuit de installateurs, ze hadden vandaag nog een klant waarbij ze moesten vervangen, mogelijk verkeerde/foutieve batch)

Maar ok, de installatie draait weer. Kon nog net de hovenier afbellen met de graszoden want met de hoogwerker de tuin in. Dus dat wordt nog wat uitvlakken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Kees_frl op 18-06-2025 11:47 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
teacher schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:40:
Ergens is een stekker van een optimizer die te heet wordt (want niet goed geknepen, niet goed geklikt?) en om brand te voorkomen schakelt het systeem zichzelf uit.
Leesvoer: https://knowledge-center....t-application-note-nl.pdf

Enneh... "hij kende de melding niet" :X
Oke moeten we daar even naar kijken, ze zitten iig wel goed geklikt dat heb ik gisteren nog gecontroleerd.
Misschien 1 dan niet goed geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
TheMystery schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:33:
ik had vorige week error 3x10e: Sense Connect Inverter Lock on Power Optimizer.
Deze heeft mijn installateur vorige week gereset nadat hij wat zaken gecontroleerd had string spanning enzo maar was niets te vinden, en uiteindelijk ging de solaredge toch weer draaien al duurde het bijna een uur. HIj kende de melding niet.
Gisteren meldling weer terug maar dits keer met een serienummer van een optimizer.
Weet iemand wat dit kan zijn, foutmelding van solardge wordt je niet zoveel wijzer van.
De sense Connect wordt uitgelegd in de trainingen van solaredge. Die herhaald horen te worden na 2 jaar. De s-serie optimizers waar dit op van toepassing is zijn inmiddels langer op de markt…

Vertel de installateur dat hij voor de veiligheid van de klanten zijn kennis op peil dient te houden…
Resetten van een sense connect error is niet okay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ronald schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:03:
[...]

De sense Connect wordt uitgelegd in de trainingen van solaredge. Die herhaald horen te worden na 2 jaar. De s-serie optimizers waar dit op van toepassing is zijn inmiddels langer op de markt…

Vertel de installateur dat hij voor de veiligheid van de klanten zijn kennis op peil dient te houden…
Resetten van een sense connect error is niet okay!
Hij had de melding zonder serienummer nog niet gehad, daarom wel alle stekkers al gecontroleerd of die er goed inzaten en spanningen gemeten of er misschien een optimizer stuk was.
Nu met een een serienummer kan de installateur gericht alles bekijken, dus weer gemeld bij de installateur. maar ik was zelf benieuwd wat het kon zijn daarom de vraag, mij zei de melding niet veel, en met het gelinkte pdf document nu duidelijk wat sense doet. Alles draait hier verder al meer als een jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 11:43
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het toepassen van tweedehands optimizers S440.
Is dit veilig of niet?
Ze zijn enkele jaren oud maar de prijs is interessant voor mijn situatie.

Ik ga van een PV-situatie van 2 losse 1-fase omvormers met resp 16 panelen en 9 panelen over naar een SE8k home hub.
Dus elke string móet dan 16 panelen hebben. Die ruimte is er niet dus wordt het gecombineerd tot 1 string van 25 panelen voorzien van S440 optimizers. (gechecked in SE designer app)

Nu zitten in de oudste string 12 panelen met SE optimalisatie (= Smart J box/OPJ300) + 4 panelen met losse P300 optimizer. De nieuwste string betreft 9 stuks 410WP met S440 optimizer.
Als ik het dus gelijk wil trekken wordt alles S440 en bypass ik de 12x embedded Smart J.
Het "probleem" is puur economisch, nieuwe optimizers kosten in verhouding van het oude panelen te veel mijnsinziens want voor 50 euro heb je knappe panelen van >400wp. Maar dan krijg ik ook de kosten voor nieuwe montageonderdelen platdak erbij.
Daarom wil ik gaan voor tweedehands optimizers.

Concrete vraag; is dat veilig? wat zijn de risico's (brand, storing ?)
Graag tips of advies.

grt A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

AquilaHW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:37:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het toepassen van tweedehands optimizers S440.
Is dit veilig of niet?
Ze zijn enkele jaren oud maar de prijs is interessant voor mijn situatie.

Ik ga van een PV-situatie van 2 losse 1-fase omvormers met resp 16 panelen en 9 panelen over naar een SE8k home hub.
Dus elke string móet dan 16 panelen hebben. Die ruimte is er niet dus wordt het gecombineerd tot 1 string van 25 panelen voorzien van S440 optimizers. (gechecked in SE designer app)

Nu zitten in de oudste string 12 panelen met SE optimalisatie (= Smart J box/OPJ300) + 4 panelen met losse P300 optimizer. De nieuwste string betreft 9 stuks 410WP met S440 optimizer.
Als ik het dus gelijk wil trekken wordt alles S440 en bypass ik de 12x embedded Smart J.
Het "probleem" is puur economisch, nieuwe optimizers kosten in verhouding van het oude panelen te veel mijnsinziens want voor 50 euro heb je knappe panelen van >400wp. Maar dan krijg ik ook de kosten voor nieuwe montageonderdelen platdak erbij.
Daarom wil ik gaan voor tweedehands optimizers.

Concrete vraag; is dat veilig? wat zijn de risico's (brand, storing ?)
Graag tips of advies.

grt A
Als het spul compatible is met elkaar, kun je het ook zo laten… tweedehands zou ik gewoon doen, waarom zou er een ander risico zijn dan normaal? Vraag is wel: waarom gaan ze weg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
S440 kan prima, die zijn nog niet antiek ofzo.

Maar, let op bij een 3 fase omvormer: 750V per richting. Die groep van 9 zal dat niet zelfstandig kunnen halen.
Wat wordt je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AquilaHW waarom wil je de optimizers vervangen?

Als ik me niet vergis mogen zowel de OPJ’s als de P’s samen in string met de S’s (optimizer compatibiliteit, s440 mag samen met alles wat met p401 mag)

Enige wat je wint is dingen als sense Connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Als je een combinatie maakt met S en P serie dan wordt het "Sense" uitgeschakeld op de S serie. Er is een lijst van SE compabiliteit van de optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf
Dank voor jullie reacties.

Ik wil voor de zekerheid 1 string van 9 + 16 = 25 panelen maken en P- eb S- mogen daar niet in gecombineerd worden, althans mijn types niet.

Maar.......
Hier zie ik in tabel 4 de "embedded"OPJ staan. En een noot eronder. Dat zou betekenen dat ik géén S440 mag toepassen over de bestaande panelen.
Die wil ik in "Pass-Through" mode zetten door de ingebouwde optimizer te bypassen met een jumper.
(weet overigens ook niet waar je die kan bestellen.)
Maar kennelijk zou het niet mogen?
Graag een advies want SE Serviceticket werkt niet echt snel momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:00

lc8

zoals Teacher al vraag: Opstelling?

Want je kunt de strings wel samenvoegen, maar als die 9 panelen in een compleet andere hoek liggen gaan ze niet samenwerken met die 16 andere , en maken ze alsnog niet genoeg spanning om samen aan de 750V te komen.
(die 16 andere zullen altijd wel iets bijleveren uit diffus licht, maar das nooit genoeg om met die 9 goed aan te vullen als die in de zonrichting liggen en die 16 niet... )
Je kunt dan wel alles pairen en het lijkt te werken, maar dan kun je die 9 panelen eigenlijk net zo goed weglaten :-) (zie openingstopic voor opstelling details)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:02
Ronald schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Was het een installateur met een of ander garantieplan? Anders via de nieuwe advies inwinnen... die gaat vast ook niet blij worden van een foute installatie...

Doorkoppelen van de 2 strings kan via designer bevestigd worden, maar dan kan nieuwe installateur ook zo zien... Weinig nadeel om dat gewoon bij de omvormer te doen... ja wat extra kabel... verlies minimaal.
Vraag om hulp: als installeur aangemeld. Bij willen starten van Designer krijg ik de volgende foutmelding: "A problem occurred while loading the user's details!"
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast mijn dank

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:38
Rommelzolder schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Vraag om hulp: als installeur aangemeld. Bij willen starten van Designer krijg ik de volgende foutmelding: "A problem occurred while loading the user's details!"
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast mijn dank
ik denk dat je tegen een probleem van rechten aanloopt, je hebt geen rechten op je eigen installatie in designer, dit staat los van je admin rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:02
MijnCommentaar schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:10:
[...]

ik denk dat je tegen een probleem van rechten aanloopt, je hebt geen rechten op je eigen installatie in designer, dit staat los van je admin rechten
Dank voor het antwoord,
Ik heb dan ook een nieuw account proberen aan te maken door juist niet gebruik te maken van het emailadres dat is gekoppeld aan het monitoring platform, maar een apart, ander emailadres.
Ik wil designer ook niet gebruiken voor mijn huidige (2) systemen, maar de offerte voor zonnepanelen voor ons nog nieuw te bouwen huis beoordelen op technische haalbaarheid. Ik kreeg namelijk het voorstel voor 8 panelen op ZO (dakhelling 45 graden, gecombineerd met vier panelen op NW (ook 45 graden)
Ergo: iemand een oplossing?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rommelzolder schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Dank voor het antwoord,
Ik heb dan ook een nieuw account proberen aan te maken door juist niet gebruik te maken van het emailadres dat is gekoppeld aan het monitoring platform, maar een apart, ander emailadres.
Ik wil designer ook niet gebruiken voor mijn huidige (2) systemen, maar de offerte voor zonnepanelen voor ons nog nieuw te bouwen huis beoordelen op technische haalbaarheid. Ik kreeg namelijk het voorstel voor 8 panelen op ZO (dakhelling 45 graden, gecombineerd met vier panelen op NW (ook 45 graden)
Ergo: iemand een oplossing?
Dat hoef ik niet door designer te halen: dat is gewoon een nee, niet doen. S650A is niet bedoeld voor de enkel fase omvormers. Dat is verder specificatie technisch de enige waarmee 4 op een richting zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
teacher schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:07:
S440 kan prima, die zijn nog niet antiek ofzo.

Maar, let op bij een 3 fase omvormer: 750V per richting. Die groep van 9 zal dat niet zelfstandig kunnen halen.
Wat wordt je opstelling?
de opstelling is nu:
1-fase SE3000 met 12 panelen 265WP met embedded optimizers OPJ300 + 4 panelen 275WP met een losse P300 optimizer
en een
1-fase SE3500HD met 9 panelen 410WP met een S440 optimizer.

Het moet gaan worden:
1 SE8k Home hub met batterij 48v
en dan zouden volgens de eerste berichten van de installateur de 2 huidige strings erop aangesloten kunnen worden.
Maar een string van 9 mag niet vlgs mij, moet 16 zijn en daar heb ik geen ruimte voor.
Dus dan alles aan elkaar tot 1 string van 25 panelen.
probleem waar ik dus tegen aanloop is hierboven eerder beschreven;
geen P en S optimizers te combineren in 1 string, en embedded zou niet gebypassed mogen worden met een S440 (wat ik dus niet bedgrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
AquilaHW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:31:
[...]

de opstelling is nu:
1-fase SE3000 met 12 panelen 265WP met embedded optimizers OPJ300 + 4 panelen 275WP met een losse P300 optimizer
en een
1-fase SE3500HD met 9 panelen 410WP met een S440 optimizer.

Het moet gaan worden:
1 SE8k Home hub met batterij 48v
en dan zouden volgens de eerste berichten van de installateur de 2 huidige strings erop aangesloten kunnen worden.
Maar een string van 9 mag niet vlgs mij, moet 16 zijn en daar heb ik geen ruimte voor.
Dus dan alles aan elkaar tot 1 string van 25 panelen.
probleem waar ik dus tegen aanloop is hierboven eerder beschreven;
geen P en S optimizers te combineren in 1 string, en embedded zou niet gebypassed mogen worden met een S440 (wat ik dus niet bedgrijp)
Oriëntatie en helling worden bedoeld/gevraagd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Je kan niet een deel in Pass-Through zetten en dan combineren op 1 omvormer. Ik mogelijk ook kijken naar de bestaande zo laten als het is en de 16 nieuwe op de 8k homehub te zetten. Persoonlijk zou ik een 10k homehub pakken. Mocht je de backup interface toepassen dan heb je betere vermogens qua faseonbelans. Meerprijs is niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
Ah, De opstelling qua orientatie is;
1-fase SE3000 met
12 panelen 265WP met embedded optimizers OPJ300
--> 7 stuks zuid en 5 stuks zuid-zuidoost
+ 4 panelen 275WP met een losse P300 optimizer
--> 4 stuks zuid zuidoost
en een
1-fase SE3500HD met
9 panelen 410WP met een S440 optimizer.
--> 9 stuks zuid
Alles op 15graden hellingshoek op een platdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
AquilaHW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:09:
Ah, De opstelling qua orientatie is;
1-fase SE3000 met
12 panelen 265WP met embedded optimizers OPJ300
--> 7 stuks zuid en 5 stuks zuid-zuidoost
+ 4 panelen 275WP met een losse P300 optimizer
--> 4 stuks zuid zuidoost
en een
1-fase SE3500HD met
9 panelen 410WP met een S440 optimizer.
--> 9 stuks zuid
Alles op 15graden hellingshoek op een platdak.
Nee , don't go there, wordt huilen op een 3 fase omvormer. verkeerd gelezen. Moet wel goed gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 21-06-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
silvester6 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:37:
Je kan niet een deel in Pass-Through zetten en dan combineren op 1 omvormer. Ik mogelijk ook kijken naar de bestaande zo laten als het is en de 16 nieuwe op de 8k homehub te zetten. Persoonlijk zou ik een 10k homehub pakken. Mocht je de backup interface toepassen dan heb je betere vermogens qua faseonbelans. Meerprijs is niet heel veel.
Die 12 embedded wilde ik op pass-through zetten zodat er dan een S440 gekoppeld kan worden. de originele opj300 doet dan niets meer.
Maar in de factsheets staat daar een waarschuwing voor die ik niet kan plaatsen.

De 8k kan je 100% overbelasten dus ipv 8000wp dc kan je er 16000wp op aansluiten. ik zit nu op bijna 8000.
De 10k is dan resp 10.000 en 20.000wp met 8000 belast je hem dan toch maar op 80%?
Ik wil inderdaad wel de backup interface installeren voor doordraaien bij netuitval.
Dan toch de 10k beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
teacher schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Nee , don't go there, wordt huilen op een 3 fase omvormer.
Vandaar mijn wens om er 1 string van 25 panelen van te maken. Dat kan toch wel?
Even los van de optimizers die ik aan moet passen?

Hoor het graag ; :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Nee , don't go there, wordt huilen op een 3 fase omvormer.
Ehm 9 zzo 16 z en plat dak… dat gaat echt wel prima

@AquilaHW volgens mij is er ergens een handleiding om defecte opj te vervangen… waar staat waarop je denkt dat het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Ehm 9 zzo 16 z en plat dak… dat gaat echt wel prima

@AquilaHW volgens mij is er ergens een handleiding om defecte opj te vervangen… waar staat waarop je denkt dat het niet kan?
Ja, ik las verkeerd. Gaat wel draaien.
Leesvoer: https://knowledge-center....zer_service_procedure.pdf

Ik zou serieus niet weten waarom je een opj niet voor een s440 kan vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 21-06-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Elektrisch zie ik daar ook geen probleem. Misschien heeft het te maken met de lengte van de aansluitkabels. De S-serie heeft uitgangskabels van zeer ongelijke lengte terwijl de OPJ300-LV en de P-serie optimizers uitgangskabels van gelijke lengte hebben. Dan kun je bij vervanging in bepaalde scenario's een probleem hebben.

Maar dan zou vervanging door een R-serie optimizer (die bedoeld is voor het vervangen van defecte P-serie optimizers) wel moeten kunnen. Bovendien: als je een OPJ300-LV kunt vervangen door een P-serie en een P-serie door een R-serie, waarom zou dan een directe vervanging voor een R-serie niet kunnen? Het blijft vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 22-06-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
teacher schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:23:
[...]

Ja, ik las verkeerd. Gaat wel draaien.
Leesvoer: https://knowledge-center....zer_service_procedure.pdf

Ik zou serieus niet weten waarom je een opj niet voor een s440 kan vervangen.
Ik las deze pdf:
https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf
en onder tabel 4 stond een opmerking.

Maar ik redeneerde als je hem bypass(ed) dan heb je weer een gewoon paneel en staat het je vrij om een geschikte aan te sluiten.

Ik begrijp dat jullie dan geen problemen zien? Zou fijn zijn en een hoop werk schelen. Nieuwe panelen betekend ook nieuwe bredere montagesteunen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zie het ook staan, maar ik begrijp niet waarom niet; beide 60v optimizers. Opj mag je vervangen met p3xx en p3xx mag je vervangen met s440.
@Nick v D weet jij dit toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:56:
Ik zie het ook staan, maar ik begrijp niet waarom niet; beide 60v optimizers. Opj mag je vervangen met p3xx en p3xx mag je vervangen met s440.
@Nick v D weet jij dit toevallig?
Mogelijk heeft het te maken met de lengte van de uitgangskabels (zie mijn vorige post). SolardEdge heeft in het compatibiliteitsdocument ook vervanging onder RMA verwerkt. Dat hadden ze m.i. beter niet op deze manier kunnen doen. Het zou mij overigens niet verbazen als een OPJ300-LV gewoon werkt in een string met P300 en S440 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er was volgens mij ooit een richtlijn dat je niet mocht verlengen binnen de string. Mijn installatie was dus ook niet conform… nu zag ik niet in dat de minimale weerstand van 20m 6-kwadraat een probleem zou zijn… dus lekker eigenwijs gewoon gedaan. (Inmiddels 24MWh verder)

SE is niet zo best in opruimen en consistent houden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:50:
Er was volgens mij ooit een richtlijn dat je niet mocht verlengen binnen de string. Mijn installatie was dus ook niet conform… nu zag ik niet in dat de minimale weerstand van 20m 6-kwadraat een probleem zou zijn… dus lekker eigenwijs gewoon gedaan. (Inmiddels 24MWh verder)

Marketing en omzet is je antwoord vaak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:50:
(y)
Goede documentatie schrijven en onderhouden is lastig en duur. Daarbij komt dat de engineers die van de hoed en de rand weten veelal geen gebruikersdocumentatie mogen schrijven (te duur en elders hard nodig), daar vaak ook geen zin in hebben, en het soms ook gewoon niet kunnen (met name schrijven voor mindere goden is een kunst apart).

Dus mogen techwriters met weliswaar enige affiniteit met de materie maar weinig of geen echt begrip die klus klaren. Dat leidt vaak tot veel documentatie met weinig diepgang. De SolarEdge documentatie valt duidelijk in deze categorie. Mijn favoriete document om op te schieten is de SunSpec Logging tecbnical note: de schrijver daarvan heeft duidelijk weinig kaas gegeten van SunSpec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

rebelhearts schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
ja dat zou je denken, maar je berekent extra kosten en btw, ( wat opzicht normaliter goed is want die heb je ook ) maar in een testfase heb je dan dat je behoorlijk in de min moet komen omdat je die kosten ook moet overbruggen.

als je die extra kosten nu eens eruit haalt en die btw, dan heb je de kale uurprijs van je leverancier.
en als DIE negatief gaat, DAN pas schakelt hij uit.

let op, je moet in productie wel altijd die kosten en btw invoeren, omdat je namelijk altijd die kosten moet betalen ook al zijn de prijzen negatief.
Volgens mij als je heel zuiver kijkt hebt je:
- kale energieprijs (Tibber in mijn geval)
- leverkosten en belastingen (idem tibber)
- intern gebruik, meetbaar via P1 of modbus
- vermogen omvormer, idem P1 of modbus

En bij negatieve energie prijzen betaal je ook de belastingen en leverkosten. Ga ik even voor gemak van ongeveer 12ct uit. Dus hoe vaak zijn er dagen dat je voordeel hebt van het uitzetten van je omvormer, terugschakelen tot wat je behoefte is klinkt logischer. Want historisch zie ik erg weinig dagen boven de -12ct.

Panelen laten draaien en leveren naar interne behoefte en pas omvormer op 0 vanaf -12ct? Stroom is dus bij negatieve prijzen pas “gratis” als je echt alles telt. Naar mijn kennis betaal je altijd de kosten als je afneemt, ook bij negatieve prijzen. Maak ik ergens een denkfout?

(En nu dit geval in wat complexe automatisering gieten…)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

peterpijpelink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Volgens mij als je heel zuiver kijkt hebt je:
- kale energieprijs (Tibber in mijn geval)
- leverkosten en belastingen (idem tibber)
- intern gebruik, meetbaar via P1 of modbus
- vermogen omvormer, idem P1 of modbus

En bij negatieve energie prijzen betaal je ook de belastingen en leverkosten. Ga ik even voor gemak van ongeveer 12ct uit. Dus hoe vaak zijn er dagen dat je voordeel hebt van het uitzetten van je omvormer, terugschakelen tot wat je behoefte is klinkt logischer. Want historisch zie ik erg weinig dagen boven de -12ct.

Panelen laten draaien en leveren naar interne behoefte en pas omvormer op 0 vanaf -12ct? Stroom is dus bij negatieve prijzen pas “gratis” als je echt alles telt. Naar mijn kennis betaal je altijd de kosten als je afneemt, ook bij negatieve prijzen. Maak ik ergens een denkfout?

(En nu dit geval in wat complexe automatisering gieten…)
Haal de kale prijzen met entso-e integratie binnen en je bent zo klaar met die automation…

Je maakt verder geen denkfout, misschien maak je het wat complex. Vermogen omvormer haal je niet uit je P1 maar bij de omvormer. Je stuurt niet alles over de p1 naar buiten. Er zijn vast kant en klare automations te vinden.

Voor Tibber zijn dit de instellingen in de SolarEdge app:
Import:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-kujk7jjFm0erVrQGW0G8-81_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6vTz4lKh58fnhqSqsVMYspTr.png?f=fotoalbum_large

Export:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7xC4D1VVlxQfACeblu9U6tet2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rFKs1jOmisWAUgij9AQCOWmE.png?f=fotoalbum_large

De twee cent verschil zie je terug in de uitleg van de factuur. Dat is de inkoopfee, die ze niet rekenen bij verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 22-06-2025 18:42 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.