Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 19:34
Miezie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:14:
[...]
hier 4 accu’s en een omvormer 9600 excl.

AC niet overwogen, moet gewoon goed.
,
OEF dat is duur zeg. Je betaalt die omvormer in principe alsnog...and then some. Vier accus met alle toebehoren is te krijgen voor 5.955... de omvormer zal rond de 1500 liggen (exBTW), zit je op nog geen 7500exBTW. Installatiekosten mag echt niet meer zijn dan paar honderd euro ex.

En DC is niet perse beter dan AC. Er zijn pro's en con's. Ja, DC is efficienter, maar als je zonopwek ruimschoots voldoende is (ik test nu batterijen in HA en zit met een 13.2kWh accu voor 12:00 al vol).

En als je een aparte AC hebt (of, wat ik wss ga doen is een aparte omvormer voor alleen de accus) heb je veel meer piekvermogen. De accus zijn gelimiteerd op 5kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door jelleeelco op 26-05-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:10
jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:02:
[...]
,
OEF dat is duur zeg. Je betaalt die omvormer in principe alsnog...and then some.

En DC is niet perse beter dan AC. Er zijn pro's en con's. Ja, DC is efficienter, maar als je zonopwek ruimschoots voldoende is (ik test nu batterijen in HA en zit met een 13.2kWh accu voor 12:00 al vol).

En als je een aparte AC hebt (of, wat ik wss ga doen is een aparte omvormer voor alleen de accus) heb je veel meer piekvermogen. De accus zijn gelimiteerd op 5kWh.
Die limitering van 5 kW bij een DC gekoppeld systeem is ook iets waar ik nog niet over uit ben. Met name laden op zonnestroom (ik piek nu op 9,7 kW_ en ontladen op dynamische prijs als dat gunstig is.

Ik hoorde wel via een installateur dat dat er nieuwe HV accu's van Solaredge aan zitten te komen (vandaar dat deze LV accu's wellicht in de aanbieding zijn icm met een hybride omvormer). Die kunnen max 20 kW aan, vertelde hij mij. Dan heb je die limitering van 5 kW ook niet meer. Ze zullen ongetwijfeld wel duurder zijn. Verder gaf hij aan dat je hoogstwaarschijnlijk weer een andere hybride omvormer nodig hebt...

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Sportmind schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Die limitering van 5 kW bij een DC gekoppeld systeem is ook iets waar ik nog niet over uit ben. Met name laden op zonnestroom (ik piek nu op 9,7 kW_ en ontladen op dynamische prijs als dat gunstig is.

Ik hoorde wel via een installateur dat dat er nieuwe HV accu's van Solaredge aan zitten te komen (vandaar dat deze LV accu's wellicht in de aanbieding zijn icm met een hybride omvormer). Die kunnen max 20 kW aan, vertelde hij mij. Dan heb je die limitering van 5 kW ook niet meer. Ze zullen ongetwijfeld wel duurder zijn. Verder gaf hij aan dat je hoogstwaarschijnlijk weer een andere hybride omvormer nodig hebt...
Klopt, in 2025 komen ze op de markt dacht ik. Ik wacht hier ook op. Tegen die tijd vast wel weer aanbiedingen etc, zit nog goed met een vast contract, geen TLB tot april 2027.

Ze zullen prijstechnisch gezien wel naar beneden moeten. De Sigenergy wordt toch nu wel gezien als parade paardje van de thuisaccu, en die is (adviesprijs) dacht ik goedkoper dan de SolaEdge (wederom, adviesprijs). Maar die kan veel meer, heeft hoger piekvermogen als je dat wilt en de backup interface kent geen overgang (0ms van grid naar off-grid).

[ Voor 16% gewijzigd door jelleeelco op 26-05-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:41:
[...]
- Direct na teruggave BTW meld je je aan voor de KOR. Daarmee ben je vrijgesteld van aangifte BTW, voor max 500 euro per jaar gedurende 5 jaar.
[…]
Of denk ik nu te simpel?
@THM0 Mss denk je te simpel? Heb je ook de regelingen uitgebreid bestudeerd over aanmelding van de KOR? Ik heb het niet meer precies op het netvlies staan, maar ik meen dat daar ook ergens iets staat over een eindafrekening. Je hebt immers BTW teruggevraagd die je vanaf de KOR nooit meer gaat betalen. Als ik het goed heb stelt de belastingdienst een limiet aan die ‘nog openstaande’ BTW, de BTW over je voorraden en investeringen. En laat die recente aanschaf waarover je de BTW teruggevraagd hebt nou tot je voorraden gerekend worden. Die zijn namelijk nog voor 0% afgeschreven…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:41:
[...]

@THM0 Mss denk je te simpel? Heb je ook de regelingen uitgebreid bestudeerd over aanmelding van de KOR? Ik heb het niet meer precies op het netvlies staan, maar ik meen dat daar ook ergens iets staat over een eindafrekening. Je hebt immers BTW teruggevraagd die je vanaf de KOR nooit meer gaat betalen. Als ik het goed heb stelt de belastingdienst een limiet aan die ‘nog openstaande’ BTW, de BTW over je voorraden. En laat die recente aanschaf waarover je de BTW teruggevraagd hebt nou tot je voorraden gerekend worden. Die zijn namelijk nog voor 0% afgeschreven…
het is geen voorraad, het is gewoon bedrijfsapparatuur, ofwel vaste activa. normaal schrijf je die in 5 jaar af. In dit geval speelt dat allemaal niet en kan je onder KOR gewoon de btw (deels) terughalen.

Je moet echter niet in die 5 jaar een eenmanszaak willen starten c.q. BTW willen gaan vorderen/betalen (BTW ondernemer) want dan zijn er wel consequenties.

verder is de KOR vrij duidelijk https://www.belastingdien...or%20kleine%20ondernemers

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 26-05-2025 12:46 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:44:
[...]

het is geen voorraad, het is gewoon bedrijfsapparatuur, ofwel vaste activa. normaal schrijf je die in 5 jaar af. In dit geval speelt dat allemaal niet en kan je onder KOR gewoon de btw (deels) terughalen.

Je moet echter niet in die 5 jaar een eenmanszaak willen starten c.q. BTW willen gaan vorderen/betalen (BTW ondernemer) want dan zijn er wel consequenties.
Wat ik nog verwarrender vind: je moet de BTW over het prive-gebruik van de thuisaccu terugbetalen... dit moet je dan in je BTW aangifte verwerken.

Ben benieuwd of de belastingdienst hierop controleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Wat ik nog verwarrender vind: je moet de BTW over het prive-gebruik van de thuisaccu terugbetalen... dit moet je dan in je BTW aangifte verwerken.

Ben benieuwd of de belastingdienst hierop controleert?
... iets met eerlijkheid enzo ... dit soort vragen beantwoorden we niet utieraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:49:
[...]

... iets met eerlijkheid enzo ... dit soort vragen beantwoorden we niet utieraard
Zo bedoel ik het niet. Maar ik lees overal dat je de BTW volledig kan terugkrijgen als je een dynamisch contract hebt en ermee handelt.

Terwijl het merendeel dat ding natuurlijk ook voor een groot deel prive gebruikt. Voor mij zou dat reden zijn die hele BTW niet terug te vragen; leidt potentieel alleen maar tot gezeik met de BD als ze een keer (terecht) vollop gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Zo bedoel ik het niet. Maar ik lees overal dat je de BTW volledig kan terugkrijgen als je een dynamisch contract hebt en ermee handelt.

Terwijl het merendeel dat ding natuurlijk ook voor een groot deel prive gebruikt. Voor mij zou dat reden zijn die hele BTW niet terug te vragen; leidt potentieel alleen maar tot gezeik met de BD als ze een keer (terecht) vollop gaan controleren.
dat is iets wat hier uitgelegd staat https://www.belastingdien...oorbeeld,-U%20koopt%20een

maar controles? ja dat kunnen ze doen. zullen ze het doen? kans is nihil, ze hebben onvoldoende mensen ;-) en 'jij en ik' zijn niet belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:51:
[...]

De KOR maakt dat die administratie niet meer gevoerd hoeft te worden: je betaalt gewoon BTW over al je aankopen en vraagt die niet terug. Dat scheelt voor zowel jou als de Belastingdienst een hoop werk. En mits de bedragen klein genoeg zijn (max 500 euro per jaar) geloven ze het wel in Apeldoorn.
Toen zonnepanelen nog met BTW verkocht moesten worden werkte het precies zo: je moest BTW afdragen over je teruggeleverde stroom, maar als je installatie onder de x Wattpiek bleef mocht je de KOR in nadat je eerst alle BTW voor de installatie terug had gevraagd. Daarmee had je wel de lusten, maar niet de lasten.

Zoals gezegd: het gaat stuk als je ondernemer voor de BTW bent of wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:15:
[...]

De KOR maakt dat die administratie niet meer gevoerd hoeft te worden: je betaalt gewoon BTW over al je aankopen en vraagt die niet terug. Dat scheelt voor zowel jou als de Belastingdienst een hoop werk. En mits de bedragen klein genoeg zijn (max 500 euro per jaar) geloven ze het wel in Apeldoorn.
Toen zonnepanelen nog met BTW verkocht moesten worden werkte het precies zo: je moest BTW afdragen over je teruggeleverde stroom, maar als je installatie onder de x Wattpiek bleef mocht je de KOR in nadat je eerst alle BTW voor de installatie terug had gevraagd. Daarmee had je wel de lusten, maar niet de lasten.

Zoals gezegd: het gaat stuk als je ondernemer voor de BTW bent of wordt.
Wat bedoelen ze dan hiermee? Snap ik het dan goed dat als de BTW over de thuisaccu <2500e (5x500e) je niets hoeft terug te betalen, maar als het meer is wel?

"Bent u nog geen deelnemer aan de KOR, maar wilt u dat wel worden? En hebt u al de btw op de thuisbatterij teruggevraagd? Als u zich voor de KOR aanmeldt, moet u mogelijk een deel van die btw weer aan ons terugbetalen.

Blijft u in de herzieningsperiode (voor roerende zaken is dat 5 jaar en voor onroerende zaken 10 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:18:
[...]

Wat bedoelen ze dan hiermee? Snap ik het dan goed dat als de BTW over de thuisaccu <2500e (5x500e) je niets hoeft terug te betalen, maar als het meer is wel?

"Bent u nog geen deelnemer aan de KOR, maar wilt u dat wel worden? En hebt u al de btw op de thuisbatterij teruggevraagd? Als u zich voor de KOR aanmeldt, moet u mogelijk een deel van die btw weer aan ons terugbetalen.

Blijft u in de herzieningsperiode (voor roerende zaken is dat 5 jaar en voor onroerende zaken 10 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen."
Zo interpreteer ik het inderdaad: de accu is na 5 jaar afgeschreven voor de Belastingdienst. Binnen die 5 jaar moet je binnen de grens van 500 euro per jaar aan teruggevraagde BTW blijven. Dus je kunt zonder al teveel gedoe max 2500 euro terugvragen.

Als je totale investering voor de accu onder de 11.904 euro excl BTW blijft zit je goed, mits de BTW onderneming die je maakt voor de aanschaf van de accu je enige "onderneming" is en blijft en je niet al in de KOR bent aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zat zo eens te denken….. de backup unit als je die plaatst tussen hoofdaansluiting & de meterkast.

Dit kan uiteraard onwenselijk zijn daar de boel uitvalt, schakelt na paar seconden weer aan etc. is niet bevorderlijk voor de apparatuur. Zeker niet met een flipperkast effect.

Dan kan ik uiteraard de kast in delen verdelen:

- deel wat bij uitval aan moet
- deel wat bij uitval uit blijft

Maakt het wat ingewikkelder, maar het is te doen. Blijft de vraag wat wel wat niet.

Andere kant: dit probleem kan nu ook optreden als de netbeheerder de spanning laat flipperen 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:59:
Zat zo eens te denken….. de backup unit als je die plaatst tussen hoofdaansluiting & de meterkast.

Dit kan uiteraard onwenselijk zijn daar de boel uitvalt, schakelt na paar seconden weer aan etc. is niet bevorderlijk voor de apparatuur. Zeker niet met een flipperkast effect.

Dan kan ik uiteraard de kast in delen verdelen:

- deel wat bij uitval aan moet
- deel wat bij uitval uit blijft

Maakt het wat ingewikkelder, maar het is te doen. Blijft de vraag wat wel wat niet.

Andere kant: dit probleem kan nu ook optreden als de netbeheerder de spanning laat flipperen 🤨
Ik zou met zo'n backup functie nog even wachten... Andere merken hebben al 0ms schakeltijd, ik kan me niet voorstellen dat SolaEdge achter blijft met hun 3sec.. Komt vast een kast die dat realtime kan straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ik zou met zo'n backup functie nog even wachten... Andere merken hebben al 0ms schakeltijd, ik kan me niet voorstellen dat SolaEdge achter blijft met hun 3sec.. Komt vast een kast die dat realtime kan straks.
Ligt al klaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Wat bedoel je, is dat al aangekondigd dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]

Wat bedoel je, is dat al aangekondigd dan??
Nee dat ik hem al in huis heb. Zit alleen te bedenken hoe dit goed aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Nee dat ik hem al in huis heb. Zit alleen te bedenken hoe dit goed aan te sluiten
Ohhh, je hebt de BUI van Solaredge al binnen... Ik snap het!

Je kunt idd een deel van je meterkast op de BUI aansluiten ipv het hele huis. Maar daar moet je wel de ruimte voor hebben...(soort van tweede schakelkast nodig dacht ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Ohhh, je hebt de BUI van Solaredge al binnen... Ik snap het!

Je kunt idd een deel van je meterkast op de BUI aansluiten ipv het hele huis. Maar daar moet je wel de ruimte voor hebben...(soort van tweede schakelkast nodig dacht ik).
En kleine aanvulling: bij partial backup moet je alsnog een losse import/export meter plaatsen bij de hoofdaansluiting; die in de BUI kun je dan niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Over het handelen, als.je Solaredge hebt met een accu en dynamisch contract en time of use als accu setting kiest, handelt Solaredge One wel voor met laden en ontladen. Zonder de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:44:
[...]

verder is de KOR vrij duidelijk https://www.belastingdien...or%20kleine%20ondernemers
Lees hier de regeling die ik bedoel. Je krijgt een herziening van de aftrek van voorbelasting omdat je investering nog niet geheel is afgeschreven. Een evenredig deel moet je dan weer afdragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 26-05-2025 17:56 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Lees hier de regeling die ik bedoel. Je krijgt een herziening van de aftrek van voorbelasting omdat je investering nog niet geheel is afgeschreven. Een evenredig deel moet je dan weer afdragen.
Dan blijf je alsnog onder de €500.- per jaar en dus. Iets aan de hand (tenzij je excl btw bedrag meer dan 11.905 is bij aanschaf)
THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:02:
[...]

En kleine aanvulling: bij partial backup moet je alsnog een losse import/export meter plaatsen bij de hoofdaansluiting; die in de BUI kun je dan niet gebruiken.
Euh? Nu is het toevallig zo dat ik de DIN inline meter nog in het schap heb liggen - maar waar staat Deze info? Want noch in de trainingen noch handleidingen heb ik dit voorbij zien komen….

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 26-05-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

-

[ Voor 99% gewijzigd door Crazy- op 26-05-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:31:
[...]
Euh? Nu is het toevallig zo dat ik de DIN inline meter nog in het schap heb liggen - maar waar staat Deze info? Want noch in de trainingen noch handleidingen heb ik dit voorbij zien komen….
Ik heb dit in de handleiding wel gezien. Is ook eigenlijk heel logisch: als je bv maar 1 groep op de BUI zet, dan meet de BUI alleen het stroomverbruik van die groep. De rest van het verbruik gaat om de BUI heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Crazy- schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Hier: https://knowledge-center....ines-application-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 08:26

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:02:
[...]
,
OEF dat is duur zeg. Je betaalt die omvormer in principe alsnog...and then some. Vier accus met alle toebehoren is te krijgen voor 5.955... de omvormer zal rond de 1500 liggen (exBTW), zit je op nog geen 7500exBTW. Installatiekosten mag echt niet meer zijn dan paar honderd euro ex.

Die 5kW moet ik wel erg veel voor doen om niet genoeg aan te hebben…

De installatie gebeurt via een officiële SolarEdge installateur, daarvan hebben we er hier 7 langs gehad, de prijs was de scherpste. Ze zijn hier minimaal een dag bezig met 3 man, waarbij ik een bedrag van 6-800 reeel vind… daar moet nog een stuk risico op voor garantie e.d. De werktijd zit ook in panelen bijplaatsen, 32 zonnepanelen voorzien van optimizers, etc.

Een reeele prijs is meer dan een paar prijzen zonder marge online…

Voor mij is de aanbieding, ondanks wat er misschien nog gaat komen aan ontwikkelingen, een goede… want ik moest hoe dan ook andere omvormers want ik kon niks met de goedkope meuk die hier uit de bouw geplaatst was.

Ik moet zeggen: apparatuur alleen is 8165… valt wel mee dus eigenlijk. Incl. BUI

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:16:
[...]

Ik heb dit in de handleiding wel gezien. Is ook eigenlijk heel logisch: als je bv maar 1 groep op de BUI zet, dan meet de BUI alleen het stroomverbruik van die groep. De rest van het verbruik gaat om de BUI heen.
Dat is wel logisch ook - ik zat even met de opzet alles achter de BUI. Puur praktisch. Maar potentieel mogelijkheid tot afschakelen van alles bij bereiken limieten
Thanks maakt een hoop extra duidelijk.

Wel goed te zien dat de losse inline meter nodig is indien je de groepen gaat verdelen tussen off-/on-grid

Misschien dan maar gewoon de inline meter plaatsen; de meterkast ga ik tzt nog aanpassen ivm alle groepen upgraden naar aardlekautomaat ipv gedeelde aardlek (en omdat de kast nu vol is toch een uitbreiding plaatsen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Miezie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Die 5kW moet ik wel erg veel voor doen om niet genoeg aan te hebben…

De installatie gebeurt via een officiële SolarEdge installateur, daarvan hebben we er hier 7 langs gehad, de prijs was de scherpste. Ze zijn hier minimaal een dag bezig met 3 man, waarbij ik een bedrag van 6-800 reeel vind… daar moet nog een stuk risico op voor garantie e.d. De werktijd zit ook in panelen bijplaatsen, 32 zonnepanelen voorzien van optimizers, etc.

Een reeele prijs is meer dan een paar prijzen zonder marge online…

Voor mij is de aanbieding, ondanks wat er misschien nog gaat komen aan ontwikkelingen, een goede… want ik moest hoe dan ook andere omvormers want ik kon niks met de goedkope meuk die hier uit de bouw geplaatst was.

Ik moet zeggen: apparatuur alleen is 8165… valt wel mee dus eigenlijk. Incl. BUI
Ah ok, dus het is niet alleen maar de accu die zoveel kost? Die apparatuur, dat is inclusief de zonnepanelen en optimizers? Want dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Als je je als prijs ruim 9k opgeeft voor '4 accus en omvormer - was het wel heel duur geweest. Maar er zit dus veel meer bij...

Die 5kW is niet alleen om piekverbruik aan te kunnen. Je wilt ook in de goedkope/gratis uren zo snel mogelijk je accu vol hebben.

Installatie van een thuisbatterij was bij mijn (officiele solaredge installateur) 280ex BTW...

[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 27-05-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jelleeelco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Ah ok, dus het is niet alleen maar de accu die zoveel kost? Die apparatuur, dat is inclusief de zonnepanelen en optimizers? Want dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Als je je als prijs ruim 9k opgeeft voor '4 accus en omvormer - was het wel heel duur geweest. Maar er zit dus veel meer bij...

Die 5kW is niet alleen om piekverbruik aan te kunnen. Je wilt ook in de goedkope/gratis uren zo snel mogelijk je accu vol hebben.

Installatie van een thuisbatterij was bij mijn (officiele solaredge installateur) 280ex BTW...
Dat laden heb je ongeveer 3 uur voor nodig met 18kW (helemaal leeg zal je nooit gaan). Dat rommelen de panelen er op een dag als vandaag wel in als je 13000wp hebt liggen… en dat lukt ook wel in de goedkope uren in de winter. De warmte zit ik ook niet echt op te wachten die met snelheid gepaard gaat.

Het is prima zo ;).

Installatie hier is met extra panelen, 24 optimizers onder de bestaande setup, verbouwing in de technische ruimte, meterkast aanpassing, paar kabels erbij voor de toekomst… dag 1 hebben we gehad. De prijs is prima.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Backup is juist de meerwaarde... en werkt ook goed. Schakelen is 3 seconde. Ik ben er wel blij mee want door die dip kan ik met shelly pluggen/actors werken om niet belangrijke dingen direct uit te laten gaan, ik hoef ook mijn groepenkast niet uitgebreid te verbouwen. En het werkt ook goed. Enige wat niet handig is om door het donker te laten gaan zijn de switches,nas en netwerk dingen. Die gaan nu achter een ups die maar 3 seconde op hoeft te vangen.

Per 10k homehub omvormer kan je 5 kw laden en ontladen. Let ook op de fase belasting in backup. Deze is 10 kw verdeeld over 3 fase met max 5000 watt. Daarom is de 5k en 8k minder goed te gebruiken in backup situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Waarom is dat? Mijn 5k laad en ontlaad ook met 5 kW over 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

silvester6 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:35:
Backup is juist de meerwaarde... en werkt ook goed. Schakelen is 3 seconde. Ik ben er wel blij mee want door die dip kan ik met shelly pluggen/actors werken om niet belangrijke dingen direct uit te laten gaan, ik hoef ook mijn groepenkast niet uitgebreid te verbouwen. En het werkt ook goed. Enige wat niet handig is om door het donker te laten gaan zijn de switches,nas en netwerk dingen. Die gaan nu achter een ups die maar 3 seconde op hoeft te vangen.

Per 10k homehub omvormer kan je 5 kw laden en ontladen. Let ook op de fase belasting in backup. Deze is 10 kw verdeeld over 3 fase met max 5000 watt. Daarom is de 5k en 8k minder goed te gebruiken in backup situaties.
3 seconden, 0 seconden… die 0 seconden betekent ook het nodige in doorlussen in de meterkast en meer doen met de accu om het voor elkaar te krijgen. Is een heel ander idee qua ontwerp.

Ik las hier ook ergens iets over andere merken… het belangrijkste voor mij is nog dat het geen Chinees merk meer is wat er hier voor de stroom zorgt. Israëlisch is nu ook wat gevoelig, maar qua technologie niet een verkeerde keus..

Enfin, zoveel mensen zoveel wensen. Een UPS kan er idd nog best tussen… al met al kan je op het ideale plaatje wachten, voor high voltage gaan, whatever. Ik was bijzonder gecharmeerd van SolarEdge in ons vorige huis, in dit huis hadden we SolaX… ik ben, als het morgen klaar ben, blij met het resultaat schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Miezie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:27:
[...]

Dat laden heb je ongeveer 3 uur voor nodig met 18kW (helemaal leeg zal je nooit gaan). Dat rommelen de panelen er op een dag als vandaag wel in als je 13000wp hebt liggen… en dat lukt ook wel in de goedkope uren in de winter. De warmte zit ik ook niet echt op te wachten die met snelheid gepaard gaat.

Het is prima zo ;).

Installatie hier is met extra panelen, 24 optimizers onder de bestaande setup, verbouwing in de technische ruimte, meterkast aanpassing, paar kabels erbij voor de toekomst… dag 1 hebben we gehad. De prijs is prima.
Kijk, dan is het idd een prima prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Als ik de handleiding lees van de Home Hub omvormer dien ik links/rechts 10cm te houden en boven/onder 20cm

De batterij is niet helemaal duidelijk; of in zekere zin : https://knowledge-center....installation-guide-nl.pdf

Batterij-batterij dient 30-50cm te zijn

Maat batterij-omvormer ? Dat zie ik nergens terugkomen. Online foto’s zie ik vaak maar 10-15cm (conform omvormer specs)

Wat is nu de reden?
In mn garage heb een 35cm vrije muur (korte zijde, naast de deur)

Hier ga ik direct alles plaatsen aan de lange zijde.

10cm vanaf de muur
Batterij toren (50cm)
10cm batterij/omvormer
35cm omvormer
10cm nieuwe (gips) muurtje.

Totaal 115cm
Ik kan nog wel tot 120 gaan maar veel breder wil ik eigenlijk niet gaan voor het “mooie” / praktische

Nu is het wel zo dat er ook nog een verdeelkast komt (met alle automaten van aanvoer, PV, EV lader, airco & warmtepomp)

Deze komt in die kast uit de grond op 80cm vanaf de korte zijde.

Deze kan ik dus wel kwijt onder de omvormer (heb totaal hoogte van 280cm)

Tips over de afstanden qua breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:10
Ik heb een vraag gesteld in het Victron forum over het volgende;

In backup modus vereist Victron een minimale accu en omvormer capaciteit tov je zonnepanelen omvormer. Weet iemand hoe dit zit bij Solaredge? Als je accu vol is geladen, schakelt je hybride omvormer je PV opwek dan terug als je niet op grid zit?

Als ik voor een Solaredge accu zou kiezen, wil ik ook graag een BUI erbij hebben. Daarbij neem ik aan dat wanneer ik in backup ga, de omvormer en zonnepanelen blijven werken. Zolang er genoeg PV opwek is kan je in principe zonder Grid. Klopt dat?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03:02

pvg

Sportmind schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:17:
Ik heb een vraag gesteld in het Victron forum over het volgende;

In backup modus vereist Victron een minimale accu en omvormer capaciteit tov je zonnepanelen omvormer. Weet iemand hoe dit zit bij Solaredge? Als je accu vol is geladen, schakelt je hybride omvormer je PV opwek dan terug als je niet op grid zit?

Als ik voor een Solaredge accu zou kiezen, wil ik ook graag een BUI erbij hebben. Daarbij neem ik aan dat wanneer ik in backup ga, de omvormer en zonnepanelen blijven werken. Zolang er genoeg PV opwek is kan je in principe zonder Grid. Klopt dat?
Ja, klopt.

Merk op dat de backup unit alleen werkt icm de home hub (RWB type) en niet met storedge (RWS type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
(jarig!)
Ik had akkoord gegeven op de offerte die ik gehad heb, dus de Solar Edge SE 10K HUB met 3 batterijen. alleen schijnt de 10K nu niet leverbaar te zijn.
Toevallig meer mensen hier daar iets over gehoord?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Roger Beurskens schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:37:
Ik had akkoord gegeven op de offerte die ik gehad heb, dus de Solar Edge SE 10K HUB met 3 batterijen. alleen schijnt de 10K nu niet leverbaar te zijn.
Leveranciers zie ik ze ook niet meer nee. Stralend groen heeft er nog wel 10 https://www.stralendgroen...-home-hub-10-0-kw-3-fase/

Maar de doorloop van SE is vaak erg kort

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 29-05-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik had een gekke gedachte: mijn auto heeft V2L; die kan dus 230V leveren. Stand alone weliswaar, dus niet aan het net gekoppeld, maar wel tot 16A.

Wat gebeurt er als ik daar een (1-fase) omvormer op aansluit? Die kan z’n vermogen niet kwijt, maar merkt de omvormer dat en dimt die terug, of blaast de omvormer de V2L van de auto op?

Ja, ik weet het, het is een hypothetische vraag en ik ga het niet proberen. Zie het maar als gedachtenoefening.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:37:
Of ze er nog zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat de aanbieding gelinkt was aan de voorraad. Maar dat er mogelijk wel wat flexibiliteit was als die voorraad op is.

Bij ons is het gisteren werkend opgeleverd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Miezie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:43:
[...]

Of ze er nog zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat de aanbieding gelinkt was aan de voorraad. Maar dat er mogelijk wel wat flexibiliteit was als die voorraad op is.

Bij ons is het gisteren werkend opgeleverd :-).
Voorraad van de inverter of de accu's? ;)

Het gaat hier sowieso wel door, moet alleen even wachen.
Leverancier/installateur gaf aan ze ASAP weer te ontvangen.
Alleen kan dat natuurlijk relatief zijn :D

Hopenlijk alsnog snel alles geleverd/geiinstalleerd hier.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Voorraad van de inverter of de accu's? ;)

Het gaat hier sowieso wel door, moet alleen even wachen.
Leverancier/installateur gaf aan ze ASAP weer te ontvangen.
Alleen kan dat natuurlijk relatief zijn :D

Hopenlijk alsnog snel alles geleverd/geiinstalleerd hier.
Inverters…

Zal ook wel snel in orde zijn. Deze markt heeft het moeilijk, dus hard werken en doorzetten voor de ondernemers…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Meterkast moet nog even op orde, maar op vakantie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGWvU2i04b_6Wfu4yuAHx7W_rJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V76LqBAa1L3S2AsLGCRUdriV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Miezie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:15:
[Afbeelding]
Mooi setje zo.
Die extra SolarEdge unit in je meterkast is je Backup module toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Mooi setje zo.
Die extra SolarEdge unit in je meterkast is je Backup module toch?
Jep. Dat is ‘m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Weet je zo de afmetingen van de backupmodule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:35

Smoke

Maverick Reploid

Die staan gewoon op het datasheet:

https://knowledge-center....e-phase-datasheet-eng.pdf

Dimensions (H x W x D) 390 x 238 x 147 mm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12
Zo is het bij mijn geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JySMpXpeco275xSZb6EZ60Nlnnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5v4iaH7h0WrX7xxUKmq5oiK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9O-Gi9YhjrVBQo7VVC4ojqPkls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Ng6ImlRfbupPhdvxbqdbcRP.png?f=fotoalbum_large

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit zo. Maar ik zou ze toch even terug laten komen want de toren mag max 3 accu’s hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:35

Smoke

Maverick Reploid

4 mag ook volgens zowel de gewone als de quick installation guide:

https://knowledge-center....ck-installation-guide.pdf

https://knowledge-center....installation-guide-eu.pdf (Pagina 7)

Toen ze uitkwamen was het inderdaad 3, dit is later aangepast naar 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

THM0 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Ziet er mooi uit zo. Maar ik zou ze toch even terug laten komen want de toren mag max 3 accu’s hoog zijn.
Kan inderdaad met 4 tegenwoordig. Dit was juist een mooi advies van de installateurs die meedachten in de ruimte (alternatief was de boel buiten). Blij mee zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[Afbeelding]
Als je je meterkast op orde maakt; onder omvormer mag het ook wel iets netter ;-)

Leuk om te zien dat er meer en meer BUI geplaatst worden

Ben echter benieuwd bij jullie : hoe verdelen jullie de verbruikers ? Alles achter de Bui of verdeeld?

Tevens andere kwestie

Ik zag dat in m’n huis zoals velen - de netbeheerder aarde aanbiedt. Dat betekend dus een aarde slaan ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Crazy- schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Als je je meterkast op orde maakt; onder omvormer mag het ook wel iets netter ;-)

Ben echter benieuwd bij jullie : hoe verdelen jullie de verbruikers ? Alles achter de Bui of verdeeld?

Tevens andere kwestie

Ik zag dat in m’n huis zoals velen - de netbeheerder aarde aanbiedt. Dat betekend dus een aarde slaan ….
Het huis wordt eerder gebouwd dan dat de netbeheerder aansluit. En laat nou net die eigen aarding verplicht zijn… bij ons gaat er nog gewoon een aarde naar de grond toe buiten de groepen kasten.

Onder de omvormer laat ik het gewoon zo, kabels gaan allemaal een kabelgoot in. Staan al onder spanning en die verdeler kan me wat ;). Misschien krijgt de aarde uit de badkamer nog een beugeltje… het is al beter dan het was, zullen we maar zeggen. Onze bouwer had het al verprutst…

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 31-05-2025 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Tevens andere kwestie

Omdat ik wat commentaar gaf op de kabels hier de foto van mijn installatie

Ivm ombouwen garage naar leef-/kantoorruimte & aankoop accu’s en home hub de boel moeten verplaatsen.

De accu’s, BUI & inline meter moet ik nog plaatsen.
Evenals de data kabels nog aansluiten. Morgen weer verder.

Links van de omvormer komen de accu’s. (Het aarde draad is ook aansloten op de omvormer ondertussen 😋)

Standaard leveren ze de antenne - netjes aangesloten en wel - snap niet waarom, ga alles via de rs485 aansluiten (EV, inline, BUI, omvormer) dus antenne onnodig nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHgeO57LOnFtJ6zEnIKV9x_3CMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsQh9wddNRsRc74xQuDJpZ3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 31-05-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Crazy- schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Omdat ik wat commentaar gaf op de kabels hier de foto van mijn installatie

Ivm ombouwen garage naar leef-/kantoorruimte & aankoop accu’s en home hub de boel moeten verplaatsen.

De accu’s, BUI & inline meter moet ik nog plaatsen.
Evenals de data kabels nog aansluiten. Morgen weer verder.

Links van de omvormer komen de accu’s. (Het aarde draad is ook aansloten op de omvormer ondertussen 😋)

Standaard leveren ze de antenne - netjes aangesloten en wel - snap niet waarom, ga alles via de rs485 aansluiten (EV, inline, BUI, omvormer) dus antenne onnodig nu.

[Afbeelding]
Moet je wel even flex in de bochtjes gebruiken of de buizen even buigen ;).

Hier was het nog wip, vond het toen al prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl9LTeGCfXWWIcYDwGhkEh7AkAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHbAM9U93UltZle1yj2DVBNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Miezie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:37:
[...]
Moet je wel even flex in de bochtjes gebruiken of de buizen even buigen ;).
@Miezie
Waarom? Die buizen zijn om de kabel vast te zetten. Losse draden moeten in een buis, ook bij de bochten. Dit wat je hier ziet is gebruikelijk bij gebruik van kabels.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

AI, ik moet dus blijkbaar een aardpen laten slaan ivm de Backup module (eiland modus) omdat de netbeheerder enkel aarde aanbiedt.

Dat is even een tegenvaller ... qua centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:05:
AI, ik moet dus blijkbaar een aardpen laten slaan ivm de Backup module (eiland modus) omdat de netbeheerder enkel aarde aanbiedt.

Dat is even een tegenvaller ... qua centen
Zit je toevallig in Belgie? Ik had begrepen dat in Nederland de aarde altijd lokaal is en nooit via de netbeheerder komt, maar kan me vergissen.

EDIT - ik zie dat ook in NL in sommige gevallen dit via de netbeheerder kan

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 02-06-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Zit je toevallig in Belgie? Ik had begrepen dat in Nederland de aarde altijd lokaal is en nooit via de netbeheerder komt, maar kan me vergissen.
Nee Nederland. Nooit echt bewust mee bezig geweest, maar aarde wordt hier ook veel aangeboden via de beheerder. Erg vervelend in deze situatie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Nee Nederland. Nooit echt bewust mee bezig geweest, maar aarde wordt hier ook veel aangeboden via de beheerder. Erg vervelend in deze situatie ...
maar een aardpen laten slaan, is dat zo duur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:58:
[...]

maar een aardpen laten slaan, is dat zo duur dan?
Meest simpele ben je tussen €100 en €200 kwijt. Maar eea hangt af van locatie (bijv kruipruimte, incl doorvoer door betonvloer) en ondergrond (zand of klei) en evt benodigde aanpassing van meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik dacht dat ook, maar sinds de jaren 70 is het al standaard aanwezig. Die sticker is dubbelop. Even de kruipruimte in of je elektra tekening bekijken….

Op de totale prijs maakt het trouwens niet zoveel uit lijkt me…

[ Voor 18% gewijzigd door Miezie op 02-06-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Hippe Lip schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:30:
[...]

@Miezie
Waarom? Die buizen zijn om de kabel vast te zetten. Losse draden moeten in een buis, ook bij de bochten. Dit wat je hier ziet is gebruikelijk bij gebruik van kabels.
Persoonlijk vind ik dat een rustiger beeld ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag de Inline meter met Rs485 aangesloten & de accu’s geactiveerd

(Backup module voorlopig niet ivm aarding & ombouw meterkast / ruimte)

Nu heb ik tevens de Modbus icm Home Assistent. De integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd incl accu’s & meter data

Helaas, maar zodra ik die 6 aanzet (3x accu & 3x meter data) weigert ie.

Het stomme is…. Ik had per ongeluk 1x het IP adres van mijn EV charger ingesteld (35 ipv 53 😋) en toen pakte ie wel alles. Maar goed, Geen data daarna.

Snap nu even niet waarom van de omvormer geen accu & meter data krijg

Kwestie van enkel meter 1 & en accu 1 kiezen. 😋

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 02-06-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Miezie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:42:
[...]

Persoonlijk vind ik dat een rustiger beeld ;).
:) het is niet standaard om bochtjes te gebruiken inderdaad. Niet dat ik het “perfect” gedaan heb hoor hehe. Niet alles is netjes dezelfde lengte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3TzoAJLww_92mb7DbnoPwYOA-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EgLkaqsjMZrhImHLuaniSIFq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 16:32
@Crazy ziet er mooi uit krijg vandaag de nieuwe batterijset + home hub binnen dus moet nog dezelfde weg afleggen die jij al gemaakt hebt. Wanneer je nog tips hebt van harte. Heb modbus al draaien in HA, dus die info is al waardevol.

Heb je nog een foto van de gehele installatie

[ Voor 9% gewijzigd door Pietjebel10 op 03-06-2025 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Pietjebel10 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:39:
@Crazy ziet er mooi uit krijg vandaag de nieuwe batterijset + home hub binnen dus moet nog dezelfde weg afleggen die jij al gemaakt hebt. Wanneer je nog tips hebt van harte. Heb modbus al draaien in HA, dus die info is al waardevol.

Heb je nog een foto van de gehele installatie
De modbus moet je in HA even opnieuw toevoegen en verder qua tips? Het is allemaal niet heel spannend, als je maar goed aan de instructies houdt van SolarEdge - de quick guides zijn echt easy.

Hieronder het resultaat, moet nog een kabelgoot plaatsen van de DC & aard kabels

de 15cm aan de linkerzijde is wel wat krap; de klep aan zijkant kan half open en dat maakt lastiger om de DC automaat om te zetten per accu, maar het is wel te doen. Smaller moet je zeker niet gaan :) de minimale eis van 10cm is echt te weinig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZynMaa4FAKesY4Eki1bzpktcMLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIZ8rSJzDqKZUAi6l3lnqYvH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 03-06-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12
Er worden door SolarEdge kosten berekend voor systeemeigenaren bij de overdracht van gebruiker naar gebruiker.
Bij koopt of verkoopt van een woning met een bestaand zonne-energiesysteem, is het aan te raden om een deskundige SolarEdge-engineer in de hand te nemen voor een gezondheidscheck. Na de gezondheidscheck ontvang je een gedetailleerd rapport met de technische geschiedenis van het systeem, een overzicht van de garantie en een beoordeling van de huidige prestaties van het systeem. Het rapport bevat ook aanbevelingen voor service op maat, indien van toepassing.
De kosten voor de gezondheidscheck en het rapport zijn € 99.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crazy- schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:58:
[...]
de 15cm aan de linkerzijde is wel wat krap; de klep aan zijkant kan half open en dat maakt lastiger om de DC automaat om te zetten per accu, maar het is wel te doen. Smaller moet je zeker niet gaan :) de minimale eis van 10cm is echt te weinig
Kun je ‘m niet nog 5-10 cm naar rechts plaatsen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Kun je ‘m niet nog 5-10 cm naar rechts plaatsen?
nee, want als ik een 4de accu erop wil heb ik weer 10cm nodig tussen de omvormer en accu's
tenzij ik de omvormer ook nog op schuif, dat kan nog wel iets inderdaad :)

maar zorgen voor later, voor nu geen issue

Totaal van muurtje tot de rechts leidingen is 155cm
daar gaat een wandje komen, voorzijde komen 2 platen als deur.

de rest van de ruimte gaat namelijk ingericht worden tot kantoor-/leef-/chill ruimte :)

[ Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 03-06-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crazy- schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:00:
[...]
nee, want als ik een 4de accu erop wil heb ik weer 10cm nodig tussen de omvormer en accu's
tenzij ik de omvormer ook nog op schuif, dat kan nog wel iets inderdaad :)
Hmm, dat zou ik dan wel doen.
maar zorgen voor later, voor nu geen issue

Totaal van muurtje tot de rechts leidingen is 155cm
daar gaat een wandje komen, voorzijde komen 2 platen als deur.

de rest van de ruimte gaat namelijk ingericht worden tot kantoor-/leef-/chill ruimte :)
Juist daarom zou ik het nu doen. Nu heb je nog alle werkruimte om de omvormer op te schuiven. Straks zitten andere dingen in de weg die jouw bewegingsvrijheid beperken.

Gelukkig gaat het met de bedrading wel goed. Er is niet veel (nix?) dat aangepast hoeft te worden daaronder. Maar schuif die omvormer wel op voordat je die kabelgoot gaat maken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Hmm, dat zou ik dan wel doen.

[...]

Juist daarom zou ik het nu doen. Nu heb je nog alle werkruimte om de omvormer op te schuiven. Straks zitten andere dingen in de weg die jouw bewegingsvrijheid beperken.

Gelukkig gaat het met de bedrading wel goed. Er is niet veel (nix?) dat aangepast hoeft te worden daaronder. Maar schuif die omvormer wel op voordat je die kabelgoot gaat maken.
heb je zeker gelijk in - voorlopig nog even de tijd hiervoor daar de kozijnen (en stucadoor dus daarna) nog wel even duurt ;) kan ik rustig verplaatsen - impact is niet groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Ik las dat er een nieuwe optimizer bestaat die 110 volt aan kan. Dat klinkt goed voor systemen met meerdere dakvlakken en schaduw.

Kan iemand mij vertellen waarom 3-fase omvormers standaard op 750V werken? Heeft dat een elektrotechnische reden?

De uitzondering is natuurlijk de SE5K-RWB met een voltage van 375, maar daar heb je dan weer een limiet van 20 optimizers in een string.

Is het ondenkbaar om een 3- of 1-fase omvormer te ontwerpen met een laag voltage die meer dan 20 optimizers in één string aan kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een SE3000 omvormer hangen van de vorige eigenaar in ons vorig jaar aangeschafte huis wat destijds blijkbaar is geplaatst door Energiewonen.
nu krijg ik van die partij de melding:
"Vanuit SolarEdge, de leverancier van je omvormer, hebben we bericht ontvangen dat er in een kleine serie omvormers een fout zit die niet op afstand te verhelpen is. Dit geldt ook voor jouw omvormer. Om deze reden heeft SolarEdge aan Energiewonen gevraagd om je omvormer te vervangen.
Kosteloos een nieuwe omvormer
We komen de omvormer geheel kosteloos vervangen. En goed nieuws: je ontvangt een nieuwe omvormer die ook meteen klaar is voor een thuisbatterij.
"

Nu heb ik zelf gezocht naar nieuws over een dergelijke recall maar hier niks over kunnen vinden (excuses als ik in dit topic niet goed genoeg gezocht heb maar het niet gevonden) en Energiewonen zelf geeft ook aan dat ze niet weten wat er mis is maar zij ' worden ook maar gestuurd'. Ligt het aan mij dat ik dit een beetje vreemd vind? Iemand iets soortgelijks gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wren Mijn pa heeft ook een SE3000. Ik heb het systeem na faillissement originele installateur in beheer...

Niets vernomen vanuit SE. Wanneer is jouw omvormer geproduceerd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Ronald schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:44:
@Wren Mijn pa heeft ook een SE3000. Ik heb het systeem na faillissement originele installateur in beheer...

Niets vernomen vanuit SE. Wanneer is jouw omvormer geproduceerd?
moet ik thuis even het serienummer e.d. voor opzoeken maar door de vaagheid ervan zou ik bijna denken dat ze me een voor hun gunstiger model door de strot proberen te duwen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wren schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:47:
[...]

moet ik thuis even het serienummer e.d. voor opzoeken maar door de vaagheid ervan zou ik bijna denken dat ze me een voor hun gunstiger model door de strot proberen te duwen. ;)
Maar hij wordt gratis vervangen. Dus wat is er voor hun gunstiger aan?

Hier ook een SE3000 die al een ~10/jaar hangt. Niks vernomen van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
RobertMe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Maar hij wordt gratis vervangen. Dus wat is er voor hun gunstiger aan?

Hier ook een SE3000 die al een ~10/jaar hangt. Niks vernomen van de installateur.
Oh geen idee, maar ik vind het iig ietwat vreemd dat ze een nieuwe komen plaatsen (met constante opmerkingen erbij dat deze ook geschikt is voor een thuisbatterij!) zonder enige informatie wat er nu mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wren schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Oh geen idee, maar ik vind het iig ietwat vreemd dat ze een nieuwe komen plaatsen (met constante opmerkingen erbij dat deze ook geschikt is voor een thuisbatterij!) zonder enige informatie wat er nu mis is.
Nouja, vraag het ze eens? :) Voor de gewone klant zal het vast niet interessant zijn om te weten wat er mis is en is het alleen maar meer tekst die ze toch niet snappen. Voor een Tweaker is het (wellicht) wel interessant om te weten. En laatstgenoemde kan er dan vast naar vragen.

En dat ze meermaals er bij zetten dat de nieuwe geschikt is voor een batterij zal vast zijn om pogen upsales te genereren. Hopen dat de klant dan (het liefst meteen) ook die thuisbatterij er bij neemt. En zeker als je die thuisbatterij meteen neemt scheelt het hun dus ook weer in kosten. Immers kunnen ze je bij wijze van dan wel de voorrijkosten laten betalen, en zal het ook in bepaalde mate "dubbel werk" schelen (al is het maar het uitschakelen en "opstarten" van de omvormer etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
RobertMe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Nouja, vraag het ze eens? :) Voor de gewone klant zal het vast niet interessant zijn om te weten wat er mis is en is het alleen maar meer tekst die ze toch niet snappen. Voor een Tweaker is het (wellicht) wel interessant om te weten. En laatstgenoemde kan er dan vast naar vragen.

En dat ze meermaals er bij zetten dat de nieuwe geschikt is voor een batterij zal vast zijn om pogen upsales te genereren. Hopen dat de klant dan (het liefst meteen) ook die thuisbatterij er bij neemt. En zeker als je die thuisbatterij meteen neemt scheelt het hun dus ook weer in kosten. Immers kunnen ze je bij wijze van dan wel de voorrijkosten laten betalen, en zal het ook in bepaalde mate "dubbel werk" schelen (al is het maar het uitschakelen en "opstarten" van de omvormer etc).
Maar ik heb ze ook gevraagd wat er mis is met de huidige, wat die fout is die ze niet op afstand kunnen oplossen en daarnaast wat er dan voor in de plaats komt:

" Wat de fout precies is heeft Solar Edge helaas niet aan ons vrij gegeven.
De omvormer heeft wel dezelfde functionaliteiten en tevens is de nieuwe omvormer geschikt voor als je in de toekomst interesse hebt in een batterij."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wren Je gaat echt niet slechter worden van een HD Wave omvormer. Hij is veel kleiner (maar een fractie breder).

De SE3000 bij mijn pa start veel minder goed dan mijn SE5K... Ik heb nog nooit gehele dag uit gezien bij mij... in dezelfde tijd diverse dagen bij mijn pa zonder productie.

Ook start mijn systeem eerder en draait langer...

De systemen zijn verre van gelijk, maar mijn pa haalt een veel hoger percentage van Wp in de winter. Zijn panelen liggen veel beter voor die tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Ronald schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
@Wren Je gaat echt niet slechter worden van een HD Wave omvormer. Hij is veel kleiner (maar een fractie breder).

De SE3000 bij mijn pa start veel minder goed dan mijn SE5K... Ik heb nog nooit gehele dag uit gezien bij mij... in dezelfde tijd diverse dagen bij mijn pa zonder productie.

Ook start mijn systeem eerder en draait langer...

De systemen zijn verre van gelijk, maar mijn pa haalt een veel hoger percentage van Wp in de winter. Zijn panelen liggen veel beter voor die tijd van het jaar.
Weet jij waar ik de productiedatum van kan afleiden? Zag nu niet iets herkenbaar op de sticker.

Ik.merk nu dat ik met de knop op de omvormer het menu niet meer in kom dus wellicht is dat gerelateerd aan de fout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Atomius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:37:
Ik las dat er een nieuwe optimizer bestaat die 110 volt aan kan. Dat klinkt goed voor systemen met meerdere dakvlakken en schaduw.

Kan iemand mij vertellen waarom 3-fase omvormers standaard op 750V werken? Heeft dat een elektrotechnische reden?

De uitzondering is natuurlijk de SE5K-RWB met een voltage van 375, maar daar heb je dan weer een limiet van 20 optimizers in een string.

Is het ondenkbaar om een 3- of 1-fase omvormer te ontwerpen met een laag voltage die meer dan 20 optimizers in één string aan kan?
de voltages van de omvormers zijn zo dat de omzetting van dc naar ac optimaal is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wren schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Weet jij waar ik de productiedatum van kan afleiden? Zag nu niet iets herkenbaar op de sticker.

Ik.merk nu dat ik met de knop op de omvormer het menu niet meer in kom dus wellicht is dat gerelateerd aan de fout...
Dacht dat het er op stond, maar ook bij mijne niet. Datum dat het systeem in bedrijf gekomen is is ook goed (oudste entry in de monitoring, bij mijn pa 1november 2015, kun je eenvoudig selecteren in de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
Ronald schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Dacht dat het er op stond, maar ook bij mijne niet. Datum dat het systeem in bedrijf gekomen is is ook goed (oudste entry in de monitoring, bij mijn pa 1november 2015, kun je eenvoudig selecteren in de app)
Bij mij 08-2016

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 18:44

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Wren schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:48:
Productiejaar en -week zijn verwerkt in het serienummer, zie deze application note.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Mooi, ik heb net het belletje gehad, morgen komen ze de inverter vervangen en thuisbatterijenset plaatsen.

Daarna eens gaan kijken of we met behulp van evcc het geregeld krijgen om via modbus te regelen dat als de auto laadt, en er is geen zonne opwek dat hij niet de accu gaat leegtrekken. dat is het enige wat ik moet zien te fixen :D
Zou beetje dom zijn om de thuis accu te gebruiken om de auto te gaan laden. dit mag gewoon van het net want wordt toch gewoon vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:43:
Mooi, ik heb net het belletje gehad, morgen komen ze de inverter vervangen en thuisbatterijenset plaatsen.

Daarna eens gaan kijken of we met behulp van evcc het geregeld krijgen om via modbus te regelen dat als de auto laadt, en er is geen zonne opwek dat hij niet de accu gaat leegtrekken. dat is het enige wat ik moet zien te fixen :D
Zou beetje dom zijn om de thuis accu te gebruiken om de auto te gaan laden. dit mag gewoon van het net want wordt toch gewoon vergoed.
Waarom zou je dat willen voorkomen… wat je leeg lurkt voor de auto krijg je vergoed… dan levert je accu dus meer op… en voor het huis kun je dan weer uit het net? Ik zou dus auto laden op tarieven, niet op zonnestroom al dan niet beschikbaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Miezie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Waarom zou je dat willen voorkomen… wat je leeg lurkt voor de auto krijg je vergoed… dan levert je accu dus meer op… en voor het huis kun je dan weer uit het net? Ik zou dus auto laden op tarieven, niet op zonnestroom al dan niet beschikbaar ;).
Wij hebben een vast tarief (wel normaal en dal) en mijn doel is om de nachten door te komen, daar heb ik mijn accu's op gesized. die bijna 20kw wat de auto in gaat is van het zonne overschot en eventueel daltarief.

Dat was het idee in ieder geval.

Wil ook niet extra onnodig cycles op de accu's zetten om de auto te laden, want dan wrdt de calculatie echt een stukje anders met de kosten wat ik aan laden moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Wij hebben een vast tarief (wel normaal en dal) en mijn doel is om de nachten door te komen, daar heb ik mijn accu's op gesized. die bijna 20kw wat de auto in gaat is van het zonne overschot en eventueel daltarief.

Dat was het idee in ieder geval.

Wil ook niet extra onnodig cycles op de accu's zetten om de auto te laden, want dan wrdt de calculatie echt een stukje anders met de kosten wat ik aan laden moet rekenen.
Je hebt de accu incl btw aangeschaft? Respect :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Miezie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Ik snap hem wel. Je wilt accu’s vooral ‘s nachts gebruiken ter overbrugging. Zelf hier zelfde situatie

Hier dynamisch tarief. De accu’s zijn vol sinds vanmiddag; 0 afgenomen nog. Nu hangt de auto aan de lader om tegen 0ct (excl) te laden, zonder de accu leeg te trekken. Dat is voordeliger (50kWh nodig nu)

De komende avond/nacht op de accu & vannacht zal SolarEdge de restant wel weer dumpen tegen hoog tarief 🤣

Irritante is even dat je in SE zelf niet kan zeggen dat de SE EV lader niet vanaf de accu moet komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 06-06-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Crazy- schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Ik snap hem wel. Je wilt accu’s vooral ‘s nachts gebruiken ter overbrugging. Zelf hier zelfde situatie

Hier dynamisch tarief. De accu’s zijn vol sinds vanmiddag; 0 afgenomen nog. Nu hangt de auto aan de lader om tegen 0ct (excl) te laden, zonder de accu leeg te trekken. Dat is voordeliger (50kWh nodig nu)

De komende avond/nacht op de accu & vannacht zal SolarEdge de restant wel weer dumpen tegen hoog tarief 🤣

Irritante is even dat je in SE zelf niet kan zeggen dat de SE EV lader niet vanaf de accu moet komen.
Met piek en dal snap ik het nog minder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Crazy- schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:58:
[...]

en voor dat laatste heb ik dus evcc en een alfen laadpaal.
Die kan wel de accu "on hond" zetten als je gaat laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Roger Beurskens op 06-06-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Miezie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Je hebt de accu incl btw aangeschaft? Respect :-)
uh, hoe bedoel je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Je geeft aan een vast tarief te hebben. Een van de voorwaarden voor btw-teruggave op een thuisaccu is het hebben van een dynamisch energiecontract. Zie punt 3: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Niek_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:23:
[...]

Je geeft aan een vast tarief te hebben. Een van de voorwaarden voor btw-teruggave op een thuisaccu is het hebben van een dynamisch energiecontract. Zie punt 3: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Ohw, zo bedoel je ja..
Ja, ik heb geen zin in verplichtingen en tik het gewoon normaal af inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Hier hebben er een paar net werk geleverd vanmorgen (al zeg ik het zelf).

Buizen voor de dc kabels vanaf de zonnepanelen een heel stuk verbeterd dan het was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-5bI8QPQCXdF9w8rraCmy682rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egbRPtANRH0YcdoJGEJG3JZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1NqF9lBOCv6k_Ia4d5-wb-oC-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJozvG7jVM79mOWMc9d3Q1Hj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Roger Beurskens schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:59:
Hier hebben er een paar net werk geleverd vanmorgen (al zeg ik het zelf).

Buizen voor de dc kabels vanaf de zonnepanelen een heel stuk verbeterd dan het was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Off-topic: is dat een zand vloer op je zolder?? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
(jarig!)
Crazy- schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Off-topic: is dat een zand vloer op je zolder?? >:)
Onafgestreken betondek van zo'n 15-20cm waarop oude vloerbedekking ligt.
Voor een bergzolder ja... ik heb het zelf niet verzonnen :D

Kon wel zonder me druk te maken over belasting van de vloer de accu's plaatsen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Roger Beurskens op 07-06-2025 18:29 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.