Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:49
Ibus85 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:53:
Hoe zie je dat de omvormer uit gaat. Dat zie ik dus niet.
In de App van SolarEdge zie je dat de productie nul is.
Heb een ANWB dynamische energiecontract en het volgende ingevuld
Energietarief import, het tarief van je leverancier ex btw invullen bij aanvullende kosten € 0,143 en zet de btw op 21%
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt
Zet negatieve tariefoptimalisatie op Aan en de omvormer wordt uitgezet bij een negatieve prijs van € 0,173
Geven ook aan wanneer je contract begint.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als je een accu van SolarEdge hebt en je zit in de modus dynamisch contract, neemt de AI dan ook de afschrijving mee in het besluit om te kopen / verkopen? Dus niet handelen als het verschil niet groot genoeg is? Zoals een Sessy dat doet?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Miezie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:39:
Als je een accu van SolarEdge hebt en je zit in de modus dynamisch contract, neemt de AI dan ook de afschrijving mee in het besluit om te kopen / verkopen? Dus niet handelen als het verschil niet groot genoeg is? Zoals een Sessy dat doet?
Dat gerekend wordt met de afschrijving van de batterij begrijp ik niet. Kan dit ook niet plaatsen hoe AI van Sessy dit brekend want de levenduur is o.a. afhankelijk hoe vaak de batterij wordt geladen en ontladen.
De Time of Use-modus bij de SolarEdge optimaliseert het PV-systeem om zonne-energie of opgeslagen
energie te leveren wanneer de importtarieven hoog zijn. Het algoritme in deze modus berekent wanneer en hoeveel energie de batterij nodig heeft om aan uw verbruiksbehoeften te voldoen. Het algoritme leert
hoe men energie verbruikt en gebruikt dit om uw toekomstige verbruik te voorspellen. .
Als het daadwerkelijke batterijgebruik afwijkt van het voorspelde gebruik, wordt de batterij dienovereenkomstig
opgeladen of ontladen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

clodders schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Dat gerekend wordt met de afschrijving van de batterij begrijp ik niet. Kan dit ook niet plaatsen hoe AI van Sessy dit brekend want de levenduur is o.a. afhankelijk hoe vaak de batterij wordt geladen en ontladen.
De Time of Use-modus bij de SolarEdge optimaliseert het PV-systeem om zonne-energie of opgeslagen
energie te leveren wanneer de importtarieven hoog zijn. Het algoritme in deze modus berekent wanneer en hoeveel energie de batterij nodig heeft om aan uw verbruiksbehoeften te voldoen. Het algoritme leert
hoe men energie verbruikt en gebruikt dit om uw toekomstige verbruik te voorspellen. .
Als het daadwerkelijke batterijgebruik afwijkt van het voorspelde gebruik, wordt de batterij dienovereenkomstig
opgeladen of ontladen.
Je hebt in de basis een aantal laadcycli voor stuk of afgeschreven... Dat kun je terugrekenen naar een bedrag per laadcyclus en dat kun je dan gebruiken of het verstandig is, economisch gezien, om te laden/ontladen. Het is wat vergezocht, maar voor heel actief laden/ontladen niet gek. Als de strategie wat defensiever is, is het ook niet nodig.
Het zou mijn aankoopbesluit niet beinvloeden, maar ik wilde het wel even weten :).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Ik heb recent 2 stuks SolarEdge SE3000-ER-01 op de kop kunnen tikken via 2dehands en wou deze gaan gebruiken om mijn 2 nieuwe strings van 9 panelen op aan te sluiten. Echter bij het doornemen van een handleiding lijkt het er op dat SolarEdge enkel (of toch zo goed als) met optimizers werkt. Deze zijn echter niet geïnstalleerd op mijn panelen en dat ben ik ook niet van plan te doen aangezien alles reeds op het dak is geïnstalleerd. Online vind ik tegenstrijdige info over SolarEdge omvormers die wel of niet met optimizers werken. Aangezien de gigantische kennis in dit topic, is er iemand die mijn twijfel kan wegnemen? Indien nodig kan ik de serienummers ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Toon-VA schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:30:
Ik heb recent 2 stuks SolarEdge SE3000-ER-01 op de kop kunnen tikken via 2dehands en wou deze gaan gebruiken om mijn 2 nieuwe strings panelen op z'n te sluiten. Echter bij het doornemen van een handleiding lijkt het er op dat SolarEdge enkel (of toch zo goed als) met optimizers werkt. Deze zijn echter niet geïnstalleerd op mijn panelen en dat ben ik ook niet van plan te doen aangezien alles reeds op het dak is geïnstalleerd. Online vind ik tegenstrijdige info over SolarEdge omvormers die wel of niet met optimizers werken. Aangezien de gigantische kennis in dit topic, is er iemand die mijn twijfel kan wegnemen? Indien nodig kan ik de serienummers ook delen.
Je hebt optimizers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ibus85 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:53:
Hoe zie je dat de omvormer uit gaat. Dat zie ik dus niet.

Zou je een screenshot kunnen posten?
Zo zie je in de app dat de omvormer een tijd 'uit' is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-QTdginMUtNeS6_HblYrrdpaHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1tTnKP1d0ADkKBpxqOXZ7Zr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Miezie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Je hebt optimizers nodig.
Bedankt voor de bevestiging, dat is dus even een domper op de feestvreugde. knip,

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 19-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Rouske schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Het klopt bijna ;)
De opwek aan de west kant zal (na de verdubbeling op oost) in de ochtend niet hoger worden, die aan de oost kant wel. D.w.z. mede door de verdubbeling van het aantal Wp natuurlijk, maar ook door het feit dat ze nagenoeg bijna zelf de benodigde 750V zelf kunnen leveren.

Bij 2x6 panelen op oost, kan je van die kant 12x60V=720V max halen, het restant van 30V moet dan door de 22 west panelen geregeld worden.
ff grof gerekend 2V per opitmizer, ze wekken 18W op zeg je, dus er zou dan in theorie 9A door de string kunnen.
m..a.w. de optimizer aan de oost kant zal niet beperkt worden in opwek en het totaal aan opwek voor oost zal ruim meer dan 2x de huidige 362W zijn.
Dank voor je toelichting! Uit de monitoring heb ik op het hoogtepunt van de opwek op 15 mei (14:45) eens wat data gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI3qMDYG85z3SLLaYETOYpBoers=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzg5FPKH7zFmDUHcrH8TERXv.jpg?f=user_large

Klopt het dat de som van de optimizers dan 750V moet zijn? Want dat wordt niet gehaald op dat moment (~185 V). Som van de andere spanningen is 331 V. Of haal ik nu zaken door elkaar?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:37

845

Sportmind schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Klopt het dat de som van de optimizers dan 750V moet zijn? Want dat wordt niet gehaald op dat moment (~185 V). Som van de andere spanningen is 331 V. Of haal ik nu zaken door elkaar?
Ik denk dat dat een excel dingetje is... ik tel grof 28x26V = 728V, dat lijkt dus wel OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
845 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat dat een excel dingetje is... ik tel grof 28x26V = 728V, dat lijkt dus wel OK
I'll see myself out...

8)7
Inderdaad een Excel fout (en gewoon niet opgelet dus)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:24
Hoe nauwkeurig zijn de waardes die SolarEdge rapporteert?

Ik krijg de data van SolarEdge binnen in HA, zowel via de originele integratie als via de modbus integratie. Deze getallen, bijvoorbeeld de lifetime energy, zijn gelijk. Tevens heb ik een P1-meter.

Dan nu de reden voor mijn vraag: als ik in mijn HA energy dashboard krijg zie ik dat vanaf wanneer de zonnepanelen gaan opwekken, het verbruik in huis omhoog gaat, en dan specifiek het 'niet getraceerde verbruik' in mijn dashboard. Op niet-zonnige dagen is dit effect er nauwelijks. Ik heb dus de indruk dat de omvormer meer kWh rapporteert,dan dat er daadwerkelijk wordt geproduceerd. Hierdoor lijkt het voor het HA energy dashboard of mijn eigen verbruik dus hoger is.

Volgens SolarEdge is de power zo'n 8000W op het maximum. Het 'extra' verbruik zit zo rond de 100 a 200 Wh.

Wie weet meet over deze (on)nauwkeurigheid?

Hieronder zie je mooi wat ik bedoel: vanaf een uur of 8 wordt mijn niet getraceerde verbruik, de grijze balkjes, groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE6fK2T0gNeTyfcK11FctfWO5Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9F9r5BmCyZh5mfW4tMCcCp11.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 20-05-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
zunrob schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:56:

Ik krijg de data van SolarEdge binnen in HA, zowel via de originele integratie als via de modbus integratie. Deze getallen, bijvoorbeeld de lifetime energy, zijn gelijk. Tevens heb ik een P1-meter.

Dan nu de reden voor mijn vraag: als ik in mijn HA energy dashboard krijg zie ik dat vanaf wanneer de zonnepanelen gaan opwekken, het verbruik in huis omhoog gaat, en dan specifiek het 'niet getraceerde verbruik' in mijn dashboard. Op niet-zonnige dagen is dit effect er nauwelijks. Ik heb dus de indruk dat de omvormer meer kWh rapporteert,dan dat er daadwerkelijk wordt geproduceerd. Hierdoor lijkt het voor het HA energy dashboard of mijn eigen verbruik dus hoger is.

Volgens SolarEdge is de power zo'n 8000W op het maximum. Het 'extra' verbruik zit zo rond de 100 a 200 Wh.

Hieronder zie je mooi wat ik bedoel: vanaf een uur of 8 wordt mijn niet getraceerde verbruik, de grijze balkjes, groter.
[Afbeelding]
Kan simpelweg om verliezen in de kabel gaan? Hoe hoger het vermogen en hoe dunner de kabel rn hoe langer de kabek is hoe groter de verlezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RobertMe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Kan simpelweg om verliezen in de kabel gaan? Hoe hoger het vermogen en hoe dunner de kabel rn hoe langer de kabek is hoe groter de verlezen zijn.
Hoeveel verlies mag je verwachten? Ik gok dat het zo een 10 meter is van de omvormer tot de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

[Afbeelding]
Herkenbaar, ik vermoed dat de rapportage van SE iets te optimistisch is (of er verliezen zijn tussen omvormer en P1-meter). Ik zag het terug in de jaarstatistieken dat het verbruik is gestegen sinds we een SE PV-omvormer hebben (edit: ook de Hoymiles is optimistisch over de opwek)

---
Zelf heb ik afgelopen weekend lopen klooien om de Active Power Limit aansturing vanuit HA weer functioneel te krijgen op mijn (antieke) SE2200, helaas is dat nog niet gelukt (reactive staat op RRCR zoals aangegeven in de handleiding).
Wel zie ik twee opvallende zaken:
1. PWR CTRL op het display switcht de hele tijd van LOCAL naar REMOTE (niet terug te zien in de modbus data met een refresh van 20 sec)
2. De Active Power Limit wordt ergens door beinvloed, meestal staat hij op 99% of 100%, maar soms raakt hij helemaal het padje kwijt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3NRqx2ULim88eNvJQ_v5wOpMvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3hHgsW2HjOiaOZhmdPvbl84.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlkhh7RhwIy1a4wbqE4kD6A69hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftyTmMYIQZXIhz413vxSFUrG.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij een duw in de juiste richting geven om dit verder uit te zoeken?
Zijn er andere instellingen die ook via de active power limit sturen?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
Bravo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Herkenbaar, ik vermoed dat de rapportage van SE iets te optimistisch is (of er verliezen zijn tussen omvormer en P1-meter). Ik zag het terug in de jaarstatistieken dat het verbruik is gestegen sinds we een SE omvormer hebben

---
Zelf heb ik afgelopen weekend lopen klooien om de Active Power Limit aansturing vanuit HA weer functioneel te krijgen op mijn (antieke) SE2200, helaas is dat nog niet gelukt (reactive staat op RRCR zoals aangegeven in de handleiding).
Wel zie ik twee opvallende zaken:
1. PWR CTRL op het display switcht de hele tijd van LOCAL naar REMOTE (niet terug te zien in de modbus data met een refresh van 20 sec)
2. De Active Power Limit wordt ergens door beinvloed, meestal staat hij op 99% of 100%, maar soms raakt hij helemaal het padje kwijt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kan iemand mij een duw in de juiste richting geven om dit verder uit te zoeken?
Zijn er andere instellingen die ook via de active power limit sturen?
Er waren wat issues met een update van HA met de modbus integratie van SE.
O.a. dat de active powerlimit het niet meer deed.

Staat een stuk terug in dit topic beschreven.
Fix was modbus integratie deleten (zonder wissen geschiedenis) en opnieuw installeren.
Lees even de how to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45

[Afbeelding]
Een verlies van 200Wh. Per dag? Per Zon-periode? Want 200Wh gedurende de tijd dat je omvormer werkt (laten we zeggen 12hr) is een 'sluipverbruik' van 17W gemiddeld, dat is gewoon keurig toch.
Of bedoel je 100-200W ipv Wh?

Klinkt heel herkenbaar hoor, ik heb 3 SE omvormers en zo'n 6-7 kWh per dag die ik niet kan verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 20-05-2025 16:09 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
sparkly schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Een verlies van 200Wh. Per dag? Per Zon-periode? Want 200Wh gedurende de tijd dat je omvormer werkt (laten we zeggen 12hr) is een 'sluipverbruik' van 17W gemiddeld, dat is gewoon keurig toch.
Of bedoel je 100-200W ipv Wh?

Klinkt heel herkenbaar hoor, ik heb 3 SE omvormers en zo'n 6-7 kWh per dag die ik niet kan verklaren.
Sorry, de grafiek in HA is per uur. Dus zo een 200Wh elk uur gok ik. Ik weet echter mijn exacte verbruikt niet, dus ik kan niet precies zeggen hoeveel het is. Maar dit zou dus zo een 2 kWh op een hele dag kunnen zijn.
Goed om te weten dat ik niet de enige ben, en het er dus op lijkt dat de omvormer 'te positief' rapporteert.

Edit: ik zit nog eens de kijken. Het lijkt erop dat sommige uren dit 'te veel verbruik' best wel een meer dan die 200 Wh per uur kan zijn. Ik denk echter niet dat het in de buurt komt van jouw 6 - 7 kWh per dag echter.
In totaal trouwens 12240 Wp.

Edit 2: Wel vervelend dat het niet helemaal nauwkeurig is, ons echte verbruik is nu wat minder makkelijk te bepalen.

[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 20-05-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zit jaren rond de 4 a 5 kWh per dag. Voor de accu kon ik dat redelijk goed zien, in de nachturen als de omvormer uit stond. Doorrekenen kwam dan op die 4 a 5 kWh uit. Dat is een continu verbruik van 200Watt. Niet heel weinig maar zeker lager dan heel veel anderen. Nu lijkt het ietsie minder, maar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
zunrob schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Sorry, de grafiek in HA is per uur. Dus zo een 200Wh elk uur gok ik. Ik weet echter mijn exacte verbruikt niet, dus ik kan niet precies zeggen hoeveel het is. Maar dit zou dus zo een 2 kWh op een hele dag kunnen zijn.
Goed om te weten dat ik niet de enige ben, en het er dus op lijkt dat de omvormer 'te positief' rapporteert.

Edit: ik zit nog eens de kijken. Het lijkt erop dat sommige uren dit 'te veel verbruik' best wel een meer dan die 200 Wh per uur kan zijn. Ik denk echter niet dat het in de buurt komt van jouw 6 - 7 kWh per dag echter.
In totaal trouwens 12240 Wp.

Edit 2: Wel vervelend dat het niet helemaal nauwkeurig is, ons echte verbruik is nu wat minder makkelijk te bepalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr1Pkw42dvz0kv6G2L9ZCb_P_X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UueU0KWBfCachFUCp6FViXR5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb vanmiddag een test gedaan waarbij toevallig goed te zien is dat hoe hoger de opbrengst is hoe hoger het stroomverbruik van het huis wordt ook.
Bij mij is het ook gemiddeld 100-200W per omvormer als ze aan het werk zijn. (Heb er 3, alhoewel de grafiek er maar 2 laat zien, test was dan ook enkel voor die 2)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
sparkly schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:30:
[...]

[Afbeelding]

Heb vanmiddag een test gedaan waarbij toevallig goed te zien is dat hoe hoger de opbrengst is hoe hoger het stroomverbruik van het huis wordt ook.
Bij mij is het ook gemiddeld 100-200W per omvormer als ze aan het werk zijn. (Heb er 3, alhoewel de grafiek er maar 2 laat zien, test was dan ook enkel voor die 2)
Topper! Dat is dus heel erg in lijn met mij, merci! Zal dus normaal zijn, maar wel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Copilot geeft aan dat 2 tot 4% van de opgewekte energie gebruikt wordt door de omvormer zelf. Bij 4000Watt wordt dat tussen de 80 en 160Watt. Dat komt aardig overeen.

Aangezien dat echter nooit de omvormer uitkomt is erg lastig te meten denk ik. Zou volgens mij wel op het typeplaatje moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Als we het dan toch over HA en modbus hebben, herkent iemand dit dalletje in de temperatuur? Komt elke dag terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ4TRdW6pBYOUV8aAAylrIWDe7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2boAhHlSnDfeZb9LWsZ1FVep.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
zunrob schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:18:
Als we het dan toch over HA en modbus hebben, herkent iemand dit dalletje in de temperatuur? Komt elke dag terug.

[Afbeelding]
2 SE5K's
Ik had ook iedere dag een dalletje. Maar dan wat groter.
De een rapporteerde gewoon zoals je verwacht.
Bij de andere ging de temperatuur altijd naar 0 als er geen productie was. Dus een dal gedurende de hele periode zonder zon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-08 23:06
Mooi ik heb vandaag mijn shelly tussen de dc schakeling gemaakt.
Getest en inderdaad schakelen werkt en dan gaat de opwek mooi naar 0.
Heb nu in Home Assistant aangemaakt dat als zonneplan tarief 0 of lager is dat dan de shelly gaat schakelen, en bij tarief hoger dan 0 weer aan gaat.
tevens dan een notificatie naar mijn mobiel.

heel erg bedankt Magnifique en Zwarteijsvogel voor jullie hulp en input.
nu wachten op negatieve prijzen voor de echte test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 11:26

Crazy-

Best life ever

rebelhearts schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:58:
Mooi ik heb vandaag mijn shelly tussen de dc schakeling gemaakt.
Getest en inderdaad schakelen werkt en dan gaat de opwek mooi naar 0.
Heb nu in Home Assistant aangemaakt dat als zonneplan tarief 0 of lager is dat dan de shelly gaat schakelen, en bij tarief hoger dan 0 weer aan gaat.
tevens dan een notificatie naar mijn mobiel.

heel erg bedankt Magnifique en Zwarteijsvogel voor jullie hulp en input.
nu wachten op negatieve prijzen voor de echte test.
Je schakelt direct de DC vanaf de panelen dus uit!?

Persoonlijk lijkt mij dit niet verstandig om te schakelen, je knalt een vermogen tussen de optimizers & omvormer in 1x weg.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Laatst online: 17-09 14:37

845

Crazy- schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Je schakelt direct de DC vanaf de panelen dus uit!?

Persoonlijk lijkt mij dit niet verstandig om te schakelen, je knalt een vermogen tussen de optimizers & omvormer in 1x weg.
Volgens mij (uit de eerdere discussie hierover en uit de foto's) heeft de omvormer een schakelaar om DC terug te laten gaan naar de (veilige) 1V per optimizer. Dus het is niet de DC "uit knallen", maar de omvormer vragen - in samenspraak met de optimizers - DC terug te brengen naar "veilig".
Eigenlijk vergelijkbaar met de "0" stand op de nieuwere omvormers denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat als je die schakelaar gebruikt de omvormer de boel niet in 1 keer uitknalt maar dat met software netjes regelt.

Lijkt me een puls schakelaar. Als je dat kunt nabootsen lijkt me dat prima. De verbinding maken op de plek waar de schakelaar op de print zit zou dat denk ik wel noeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Simpel360 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Er waren wat issues met een update van HA met de modbus integratie van SE.
O.a. dat de active powerlimit het niet meer deed.

Staat een stuk terug in dit topic beschreven.
Fix was modbus integratie deleten (zonder wissen geschiedenis) en opnieuw installeren.
Lees even de how to.
Die "fix" heb ik ook uitgevoerd.
Maar er lijkt bij mij ondertussen ook een update aan de SE omvormer te zijn geweest, want er zijn veel meer instellingen rondom RRCR en dergelijke dan ik mij kan herinneren. Helaas heb ik de oude docs niet meer die ik in 2023 heb gebruikt bij het instellen.

Dus, ik heb HA modbus opnieuw geinstalleerd met active power limit aan.
Ik heb modbus op de SE geactiveerd op poort 1502, data komt ook binnen op HA. Echter blijft de status vanuit de omvormer op "ready" staan, moet dit niet "active" zijn?
Iedere waarde die ik stuur vanuit HA wordt direct (na 1 sec) overschreven door een andere instelling, ik vermoed vanuit de SE.
(Dynamische) prijzen in de app zijn uitgeschakeld.

De waarde van de active power limit wordt ergens door gestuurd, ook vannacht weer 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytXYCDF8TA7OkrLY9NdS4rhBHfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9adizl8UQ5mtLgP5YG7oukmw.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

janne_nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:52:
Ik denk dat als je die schakelaar gebruikt de omvormer de boel niet in 1 keer uitknalt maar dat met software netjes regelt.

Lijkt me een puls schakelaar. Als je dat kunt nabootsen lijkt me dat prima. De verbinding maken op de plek waar de schakelaar op de print zit zou dat denk ik wel noeten doen.
ga hier maar wl van uit ja, want de shelly zal letterlijk de lijn verbreken. De omvormer blijft zelf communiceren met de optimizers

ik raad deze oplossing niet aan, nog even los van garanties etc.

(@rebelhearts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rebelhearts
ik boots met de shelly precies aan wat je doet met de dc schakelaar omzetten, de stroom word dan stapsgewijs dc naar beneden gehaald ( duurt 1 minuut ongeveer om van 400volt naar 1 volt te gaan ) en inderdaad de 1 volt is per optimiser.
Ik heb het in lijn met de schakelaar gezet zodat je in nood mocht de shelly om een of andere reden dienst wijgeren alsnog via de normale schakelaar de dc kant naar beneden kan halen.

aan de onderkant van de omvormer zit een draaischakelaar die naar het mbo gaat, daartussen zit de shelly.
wat ik doe is niet anders dan de knop omdraaien, alleen niet fysiek door aan de knop te zitten maar te schakelen met de shelly.
Daarbij kan je ook in gesloten richting alsnog via de knop afschakelen.
Dit geeft dan een "seintje" naar de omvormer dat circuit verbroken is ( dus software denkt dat je de knop om zet ) en zal stapsgewijs de voltage naar beneden afschalen.

Er is dus geen sprake van DC in 1 keer afschakelen maar meer de omvormer het signaal geven dat je dc wilt afschalen naar 1 volt per omtimiser.
Er blijft dus in mijn geval 15 volt op de lijn staan.
Indien de shelly weer "aan" gaat of dat je fysiek de knop weer op 1 zet, gaat de voltage weer oplopen en zal de productie weer starten.

wat de garantie.. ik heb 20 jaar, maar in mijn geval neem ik genoegen met dat het nu naar 11 jaar wel mooi is met deze omvormer.
gaat hij stuk, dan vervang ik hem voor een nieuw exemplaar met nieuwe features, want deze heeft letterlijk niets aan nieuwe features.

[ Voor 56% gewijzigd door rebelhearts op 21-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

rebelhearts schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:08:
ik boots met de shelly precies aan wat je doet met de dc schakelaar omzetten, de stroom word dan stapsgewijs dc naar beneden gehaald ( duurt 1 minuut ongeveer om van 400volt naar 1 volt te gaan ) en inderdaad de 1 volt is per optimiser.
Ik heb het in lijn met de schakelaar gezet zodat je in nood mocht de shelly om een of andere reden dienst wijgeren alsnog via de normale schakelaar de dc kant naar beneden kan halen.

aan de onderkant van de omvormer zit een draaischakelaar die naar het mbo gaat, daartussen zit de shelly.
wat ik doe is niet anders dan de knop omdraaien, alleen niet fysiek door aan de knop te zitten maar te schakelen met de shelly.
Daarbij kan je ook in gesloten richting alsnog via de knop afschakelen.
Dit geeft dan een "seintje" naar de omvormer dat circuit verbroken is ( dus software denkt dat je de knop om zet ) en zal stapsgewijs de voltage naar beneden afschalen.

Er is dus geen sprake van DC in 1 keer afschakelen maar meer de omvormer het signaal geven dat je dc wilt afschalen naar 1 volt per omtimiser.
Er blijft dus in mijn geval 15 volt op de lijn staan.
Indien de shelly weer "aan" gaat of dat je fysiek de knop weer op 1 zet, gaat de voltage weer oplopen en zal de productie weer starten.

wat de garantie.. ik heb 20 jaar, maar in mijn geval neem ik genoegen met dat het nu naar 11 jaar wel mooi is met deze omvormer.
gaat hij stuk, dan vervang ik hem voor een nieuw exemplaar met nieuwe features, want deze heeft letterlijk niets aan nieuwe features.
Dit verklaart een boel. Op deze manier een prima oplossing inderdaad :-)

Maar (mis wellicht een post van je) waarom stuur je niet via Modbus/API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik vraag me af of je met de schakelaar een knop omzet of een puls geeft. Dat is echt wat anders. De shelly geeft ook een puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
janne_nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:30:
Ik vraag me af of je met de schakelaar een knop omzet of een puls geeft. Dat is echt wat anders. De shelly geeft ook een puls?
het is een relais schakelaar, dus je opent of onderbreekt een circuit, en aan de hand daarvan ( droogcontact zoals met shelly ) weet omvormer of je de knop op 1 of 0 hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:03
rebelhearts schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:35:
[...]

het is een relais schakelaar, dus je opent of onderbreekt een circuit, en aan de hand daarvan ( droogcontact zoals met shelly ) weet omvormer of je de knop op 1 of 0 hebt staan.
Goed gedaan en exact zoals ik het ook veilig en effectief zou doen, graag gedaan en nu even afwachten maar ik ga ervan uit dat het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ja gezegd tegen een offerte voor 4 accu's, ombouw naar SolarEdge van het bestaande systeem en 8 panelen er bij... kan niet wachten :). Liggen heir dan straks 32 panelen, 24 NO/ZW en 8 ZO (om en nabij). Zo'n 13000wp met een jaarverbruik van zo'n 6700 nu. Punt voor autolader laat ik ook bedraden, zodat de meterkast niet weer open hoeft :). Backup module komt er ook in...
Geschatte opbrengst zo'n 10500 met 65-70% zelfvoorzienend.

De prijzen lagen voor de echte SolarEdge cracks niet ver uiteen. Korting is bijna niet mogelijk, prijzen lijken scherp. Al met al ben ik wel tevreden met de deal.

Er was 1 offerte met een aardpen genoemd nieuw... voor de backup. Iemand enig idee? Ik heb aarding via de netbeheerder.

[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 21-05-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
Crazy- schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Dit verklaart een boel. Op deze manier een prima oplossing inderdaad :-)

Maar (mis wellicht een post van je) waarom stuur je niet via Modbus/API?
was even je vraag vergeten ( over het hoofd gezien ) waarom ik niet schakel met de modbus.

Als ik dat kon dan had ik daarvoor gekozen ipv fysiek rommelen met een omvormer.
probleem is dat ik de SE3500 heb met een firmware 2.1 cpu
Die niet meer geüpgraded kan worden naar ondersteuning met modbus, ook de stapsgewijs export naar beneden voeren met ( ik dacht dat het gprr of zo heet ) kan niet, omdat dat pas met cpu 2.3 werkt.

In alle gevallen is deze omvormer niets meer dan wat het is.. het zet 400 volt dc om naar 230 ac..
En de rest is hosannah ^^
Het is daarom ook dat ik in mijn andere post later zeg, als hij stuk gaat, niets aan de hand want dan koop ik een nieuwe omvormer met de nieuwe(re) functies.

Daarom deze shelly toepassing.

gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 15:43
Miezie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:47:
Er was 1 offerte met een aardpen genoemd nieuw... voor de backup. Iemand enig idee? Ik heb aarding via de netbeheerder.
Als je aarding van de netbeheerder krijgt (TN-stelsel) kan deze wegvallen bij werkzaamheden en/of wordt deze idealiter meegeschakeld door je backup interface zodat je geen foutstromen richting de monteur stuurt. Je hebt dan dus een eigen aardpen nodig voor wanneer je in eilandbedrijf draait (of altijd).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:33
Offtopic ik weet het en dan toch een offtopic linkdump zonder context... please don't

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 21-05-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

RonJ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Als je aarding van de netbeheerder krijgt (TN-stelsel) kan deze wegvallen bij werkzaamheden en/of wordt deze idealiter meegeschakeld door je backup interface zodat je geen foutstromen richting de monteur stuurt. Je hebt dan dus een eigen aardpen nodig voor wanneer je in eilandbedrijf draait (of altijd).
Dank. Ik laat het regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 20:04

BIM

Nothing interesting

Bravo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Die "fix" heb ik ook uitgevoerd.
Maar er lijkt bij mij ondertussen ook een update aan de SE omvormer te zijn geweest, want er zijn veel meer instellingen rondom RRCR en dergelijke dan ik mij kan herinneren. Helaas heb ik de oude docs niet meer die ik in 2023 heb gebruikt bij het instellen.

Dus, ik heb HA modbus opnieuw geinstalleerd met active power limit aan.
Ik heb modbus op de SE geactiveerd op poort 1502, data komt ook binnen op HA. Echter blijft de status vanuit de omvormer op "ready" staan, moet dit niet "active" zijn?
Iedere waarde die ik stuur vanuit HA wordt direct (na 1 sec) overschreven door een andere instelling, ik vermoed vanuit de SE.
(Dynamische) prijzen in de app zijn uitgeschakeld.

De waarde van de active power limit wordt ergens door gestuurd, ook vannacht weer 8)7
[Afbeelding]
Ik ben ook redelijk verdwaald in de settings, maar bij mij werkt het volgende (HA beperkte de productie als de prijs negatief was mbv een automation):

Settings in de omvormer:
- Site communicatie RS485-1 - Sunspec (non SE logger) / Baud rate 115200
- Vermogensbeheer / reactief vermogen: modbus vermogensreductie interface (RRCR,DRED)

Settings in HA
- Export control limit mode: Total
- Export control mode: Disabled
- Active Power limit (0-100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

We gaan onze garage ombouwen tot leefruimte. (Kantoortje/mancave)

Nu was het idee om de elektra installatie (SE10k home hub, 3x SE 48V batterij, verdeelkast, weg te werken in een ruimte van 35cm diep (Soort van meterkast)

Breedte ruim ivm de apparatuur, hoogte is 270cm. Zowel vanaf onder naar boven “open” voor ventilatie.

Voorzijde met een dubbele deur. Dit dus om alles uit het zicht te krijgen

Voor de batterijen is dit geen issue. Echter zie ik dat de omvormer voorzijde een meter vrij moet hebben.
houd 20 cm afstand van de boven- en onderkant, 10 cm van de zijkanten en een meter van de voorkant vrij.
https://knowledge-center....hase-compact-guide-nl.pdf

Voor de ventilatie lijkt mij dit niet nodig - de flow gaat achterlangs door convectie. Wat ik begrijp is het puur praktisch etc.

Iemand ideeën en/of ervaring met soort situatie?

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 22-05-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Crazy- schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:23:

Nu was het idee om de elektra installatie (SE10k home hub, 3x SE 48V batterij, verdeelkast, weg te werken in een ruimte van 35cm diep (Soort van meterkast)

Breedte ruim ivm de apparatuur, hoogte is 270cm. Zowel vanaf onder naar boven “open” voor ventilatie.

Voor de batterijen is dit geen issue. Echter zie ik dat de omvormer voorzijde een meter vrij moet hebben.

[...]

Voor de ventilatie lijkt mij dit niet nodig - de flow gaat achterlangs door convectie. Wat ik begrijp is het puur praktisch etc.

@Crazy- Ja, die meter is voor onderhoud. Als eraan gesleuteld moet worden en/of delen verwijderd, dan is daarvoor ruimte nodig.

Dus zolang er onder gewone gebruiksomstandigheden voldoende ventilatie is, kun je dat prima in een kast kwijt. En als die meter er maar is als de kast open is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Crazy- schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:23:

[...]

Zorg dan wel voor een geluid dichte kast want de omvormer hoor je als de batterij wordt gebruikt en dit kan hinderlijk zijn.
Ook komt er warmte vrij die weg moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Denk er aan dat ook een batterij genoeg ventilatie nodig heeft en zijn warmte kwijt moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:12
Ik ga binnenkort de 8KW Home hub installeren met 3 batterijen. Mijn oude omvormer wordt vervangen, Deze komen op een open zolder te staan/hangen. Is het geproduceerde geluid erg aanwezig of hinderlijk ???

Graag jullie ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
In tegenstelling tot mijn eerdere omvormers heeft deze een actieve koeling. Bij ons hangt tie in de kelder en door de betonnen vloer komt het geluid niet heen. In de nacht maakt hij wel minder geluid omdat de stroomafname meestal veel minder is.

Zou er wel een brandmelder bij hangen. Ze zijn wel erg veilig, maar ook gewone kortsluiting is natuurlijk een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

janne_nl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:50:
Denk er aan dat ook een batterij genoeg ventilatie nodig heeft en zijn warmte kwijt moet kunnen.
Zeker, zoals aangegeven gaat de kast puur een betimmering worden met een deur. Zowel onder als boven ruimte voor ventilatie & zijkant voorzie ik van roosters.
clodders schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:31:
[...]
Zorg dan wel voor een geluid dichte kast want de omvormer hoor je als de batterij wordt gebruikt en dit kan hinderlijk zijn.
Ook komt er warmte vrij die weg moet kunnen.
Qua geluid maak ik mij nul zorgen - het is een kantoortje / game / chill ruimte. Plus zodra je het geluidsdicht gaat maken komt ook weer de warmteontwikkeling om de hoek kijken. Nu kan ik altijd nog een venitlatierooster in de kast maken direct afzuigend naar buiten. Maar dat is altijd nog mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

BIM schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Ik ben ook redelijk verdwaald in de settings, maar bij mij werkt het volgende (HA beperkte de productie als de prijs negatief was mbv een automation):

Settings in de omvormer:
- Site communicatie RS485-1 - Sunspec (non SE logger) / Baud rate 115200
- Vermogensbeheer / reactief vermogen: modbus vermogensreductie interface (RRCR,DRED)

Settings in HA
- Export control limit mode: Total
- Export control mode: Disabled
- Active Power limit (0-100%)
Dankzij jouw commentaar ben ik alle settings weer gaan doorlopen, wat bleek? Door de reset naar defaults was Wifi weer geactiveerd en de voorkeur ipv LAN. Modbus TCP werd door HA wel uitgelezen, maar volgens de omvormer was er geen connectie (status: ready ipv connected). Geen idee hoe dit werkt, maar verklaart wel de grote hoeveelheid 'not available', wifi is niet zo best op die locatie.
De instellingen voor HA herken ik niet, waar stel je die in?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM

BIM

Nothing interesting

Bravo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Dankzij jouw commentaar ben ik alle settings weer gaan doorlopen, wat bleek? Door de reset naar defaults was Wifi weer geactiveerd en de voorkeur ipv LAN. Modbus TCP werd door HA wel uitgelezen, maar volgens de omvormer was er geen connectie (status: ready ipv connected). Geen idee hoe dit werkt, maar verklaart wel de grote hoeveelheid 'not available', wifi is niet zo best op die locatie.
De instellingen voor HA herken ik niet, waar stel je die in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WADqkSKbhQqGvDjj50giKvtKmVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvlbnws96wPOQFB3PUbIdO4L.png?f=fotoalbum_large

Echt in de solaredge modbus integratie bij het device. Deze kun je toevoegen aan je dashboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 09:42
rebelhearts schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
ja dat zou je denken, maar je berekent extra kosten en btw, ( wat opzicht normaliter goed is want die heb je ook ) maar in een testfase heb je dan dat je behoorlijk in de min moet komen omdat je die kosten ook moet overbruggen.

als je die extra kosten nu eens eruit haalt en die btw, dan heb je de kale uurprijs van je leverancier.
en als DIE negatief gaat, DAN pas schakelt hij uit.

let op, je moet in productie wel altijd die kosten en btw invoeren, omdat je namelijk altijd die kosten moet betalen ook al zijn de prijzen negatief.
Dat is toch niet juist? BTW betalen bij teruglevering en positieve prijzen? Zelfs bij Tibber krijg je de inkoopkosten uitbetaald bij teruglevering.
SolarEdge app gaat heel raar met de BRW en kosten om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

BIM schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

Echt in de solaredge modbus integratie bij het device. Deze kun je toevoegen aan je dashboards.
Die opties heb ik helemaal niet vanuit de integratie. :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiZRjeeO6950TanppxRe9wdnJus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD5CRRZUVcHwBqaca68Yo7KK.png?f=fotoalbum_large
Heb jij een echte inline meter geconfigureerd of batterijen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 23-05-2025 11:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:30
Welke modbus integratie gebruiken jullie? ik op dit moment modbus multi geeft meer opties naar mijn idee

Solaredge 8x 420 en 6 x 275

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4th31st
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 11:40
Ik heb een SE3000-ER-01 omvormer (met lcd display, ruim 10 jaar oud, maar wel uitgebreid met een WiFi antenne) en ik wil graag via HomeAssistant de omvormer automatisch uitschakelen bij een negatieve stroomprijs.

(Om dat via de SolarEdge app te kunnen regelen, heb je minimaal CPU versie 3 nodig, maar die van mij zit op 2.11 en uit eigen ervaring (en via SolarEdge zelf) weet ik dat upgraden niet mogelijk is.)

Nu weet ik dus dat je modbus moet inschakelen om dit via Home Assistant te kunnen doen, maar hier zie ik in het lcd menu geen enkele optie voor. Dat zal waarschijnlijk door de oude versie komen. Welke andere mogelijkheden blijven er nu over om deze oude inverter automatisch in/uit te schakelen?

Edit: of is er toch een manier om modbus in te schakelen?

[ Voor 4% gewijzigd door m4th31st op 23-05-2025 13:55 . Reden: Aanvullende vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM

BIM

Nothing interesting

Bravo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Die opties heb ik helemaal niet vanuit de integratie. :|
[Afbeelding]
Heb jij een echte inline meter geconfigureerd of batterijen?
Geen van beide.
Misschien ligt het aan de opties op de omvormer?

Maaruh, werkt het instellen van de power limit nu wel? Of schiet die dan weer terug naar 100%?
(als gezegd, ik heb geen idee of die settings van mij noodzakelijk zijn.. het enige wat ik weet is dat het bij mij werkt.)

Ik heb trouwens versie 2.0.5 van solaredge modbus

[ Voor 3% gewijzigd door BIM op 23-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

BIM schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Geen van beide.
Misschien ligt het aan de opties op de omvormer?

Maaruh, werkt het instellen van de power limit nu wel? Of schiet die dan weer terug naar 100%?
(als gezegd, ik heb geen idee of die settings van mij noodzakelijk zijn.. het enige wat ik weet is dat het bij mij werkt.)

Ik heb trouwens versie 2.0.5 van solaredge modbus
Dat is dezelfde versie die ik in gebruik had.
In de lunchpauze de multi integratie gedownload en geinstalleerd. Daar krijg ik wel de opties te zien en lijkt de omvormer wel te reageren als ik een max site limit ingeef.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwlFyEW2A-97tVSqQqjcGSJvz5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G6wsiPBBgCfuVSD267aSEE0P.png?f=user_large

Ik ga even kijken hoe dit werkt

Edit:
De multi integratie in HA lijkt via Site limit aan te sturen, die wordt wel geaccepteerd door mijn SE2200 uit 2016, de aansturing via active limit van de 'gewone' integratie wordt overruled naar 100%.
Dank @ytsmabeer voor de tip!

[ Voor 12% gewijzigd door Bravo op 23-05-2025 13:53 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

m4th31st schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:40:
Ik heb een SE3000-ER-01 omvormer (met lcd display, ruim 10 jaar oud, maar wel uitgebreid met een WiFi antenne) en ik wil graag via HomeAssistant de omvormer automatisch uitschakelen bij een negatieve stroomprijs.

(Om dat via de SolarEdge app te kunnen regelen, heb je minimaal CPU versie 3 nodig, maar die van mij zit op 2.11 en uit eigen ervaring (en via SolarEdge zelf) weet ik dat upgraden niet mogelijk is.)

Nu weet ik dus dat je modbus moet inschakelen om dit via Home Assistant te kunnen doen, maar hier zie ik in het lcd menu geen enkele optie voor. Dat zal waarschijnlijk door de oude versie komen. Welke andere mogelijkheden blijven er nu over om deze oude inverter automatisch in/uit te schakelen?

Heb je deze methode geprobeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1iWcsa7J__P-VFrh9LIlxdQLaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmwvumTttZrWXma9HfmSvXyL.png?f=fotoalbum_large
pagina 16 en verder uit https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4th31st
Heb je deze methode geprobeerd?
[Afbeelding]
pagina 16 en verder uit https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf
Omdat ik via WiFi verbinding maak, heb ik geen "LAN Conf" optie maar "WiFi Conf". En in dat submenu staat alleen "Load Defaults" en "WPS mode"; dus niks om Modbus TCP in te schakelen.

Volgens blz 13 van bovenstaande handleiding moet er in het menu bij Site Communication dus een optie "Modbus TCP > Enable" staan, maar die heb ik dus niet.
Dit is bij mijn omvormer de structuur van het Communication menu:
  • Server <Wi-Fi>
    • LAN
    • RS485
    • Wi-Fi
    • RS232
  • RS485-1 Conf <S>
    • Device Type <SE>
    • Protocol <S>
      • Slave
      • Master
    • Device ID <1>
  • Wi-Fi Conf
    • Load defaults
    • WPS mode
  • GPIO Conf
    • Device Type <RRCR>
      • RRCR
      • MTR
Op bladzijde 3 zie ik nu staan: "SolarEdge inverters with the LCD that have Firmware version 3.xxxx and above only are SunSpec- supported." Als ik het goed begrijp is SunSpec weer een laag bovenop modbus? Maar wil dat ook zeggen dat modbus helemaal niet wordt ondersteund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

m4th31st schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Omdat ik via WiFi verbinding maak, heb ik geen "LAN Conf" optie maar "WiFi Conf". En in dat submenu staat alleen "Load Defaults" en "WPS mode"; dus niks om Modbus TCP in te schakelen.

Volgens blz 13 van bovenstaande handleiding moet er in het menu bij Site Communication dus een optie "Modbus TCP > Enable" staan, maar die heb ik dus niet.
Dit is bij mijn omvormer de structuur van het Communication menu:
  • Server <Wi-Fi>
    • LAN
    • RS485
    • Wi-Fi
    • RS232
  • RS485-1 Conf <S>
    • Device Type <SE>
    • Protocol <S>
      • Slave
      • Master
    • Device ID <1>
  • Wi-Fi Conf
    • Load defaults
    • WPS mode
  • GPIO Conf
    • Device Type <RRCR>
      • RRCR
      • MTR
Op bladzijde 3 zie ik nu staan: "SolarEdge inverters with the LCD that have Firmware version 3.xxxx and above only are SunSpec- supported." Als ik het goed begrijp is SunSpec weer een laag bovenop modbus? Maar wil dat ook zeggen dat modbus helemaal niet wordt ondersteund?
Ah, via Wifi. Ergens in 2022 is modbus TCP over Wifi uit de firmware gehaald en kon het alleen nog via LAN.
Later is het wel weer toegevoegd, maar de resultaten bij oudere omvormers is wisselend.

Aangezien je Wifi gebruikt kun je zeker geen kabel ernaartoe trekken en inpluggen?

SunSpec is afaik een afspraak voor Modbus adressering, zodat de PV gerelateerde apparaten van meerdere fabrikanten via modbus met elkaar kunnen praten en elkaar snappen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
m4th31st schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:40:

je hebt hetzelfde probleem als dat ik heb met mijn SE3500
ook inderdaad 11 jaar oud met cpu 2.1

Die zijn niet meer te updaten, dus modbus gaat ook niet werken want dat is later pas in de firmware gezet.

lees even mijn posts door in dit topic hoe ik dat aangepakt hebt met een Shelly.

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
User_Id schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Dat is toch niet juist? BTW betalen bij teruglevering en positieve prijzen? Zelfs bij Tibber krijg je de inkoopkosten uitbetaald bij teruglevering.
SolarEdge app gaat heel raar met de BRW en kosten om.
We hebben het hier over negatieve prijs.
Dat is standaard altijd zo dat er btw en energiebelasting over geheven word.
Dit heeft "nog" niets met terugleveren te maken.

Voor elk kWh dat je van het net trekt betaal je energiebelasting en btw, dus het moet aardig in de min zijn ( de kale inkoop prijs ) wil je achter de comma negatief zijn.
En daar was waar ik het over had.

Misschien alleen niet helemaal duidelijk uitgelegd. sorry daarvoor dan.

Ik heb het nu gewoon helemaal anders, ik schakel met een shelly mijn omvormer uit en dat doe ik aan de hand van de prijs in home assistant van Zonneplan.
Is die negatief, dan gaat de bende gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4th31st
rebelhearts schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:06:
[...]

je hebt hetzelfde probleem als dat ik heb met mijn SE3500
ook inderdaad 11 jaar oud met cpu 2.1

Die zijn niet meer te updaten, dus modbus gaat ook niet werken want dat is later pas in de firmware gezet.

lees even mijn posts door in dit topic hoe ik dat aangepakt hebt met een Shelly.

gr.
Helemaal duidelijk, dankjewel! (Ik had in dit topic op SE3000 gezocht, vandaar dat ik je oplossing niet gevonden heb.)
Welke Shelly gebruik je precies? Ik denk dat een Shelly 1 Gen3 prima geschikt is, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door m4th31st op 23-05-2025 20:35 . Reden: Shelly link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
m4th31st schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Helemaal duidelijk, dankjewel! (Ik had in dit topic op SE3000 gezocht, vandaar dat ik je oplossing niet gevonden heb.)
Welke Shelly gebruik je precies? Ik denk dat een Shelly 1 Gen3 prima geschikt is, toch?
correct die heeft een droogcontact dus helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Lelijk woord, droogcontact. De correcte Nederlandse vertaling van dry contact is potentiaalvrij contact.

[ Voor 25% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 24-05-2025 06:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
Sportmind schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Goedemorgen allen,

Ik werd getriggeerd door de post van @Alkjoa over zijn slecht presterende systeem. Wij hebben hier een Solaredge SE9k met 28 370 Wp panelen en S440 optimizers. 6 panelen op ONO en 22 op WZW, dakhelling 54 graden.

Ik zie in de ochtend dat de ONO panelen (natuurlijk?) een vlakke aanloop laten zien in de powercurve:

[Afbeelding]

Nu weet ik dat het er "maar" 6 zijn, maar gevoelsmatig vind ik het wat laag, zeker vanaf deze periode van het jaar waarin er in de ochtend al volle zon op straat. De panelen liggen volledig vrij van schaduw. Ik dacht dat misschien de verhouding van de panelen oost-west (te weinig oost?) hiermee te maken kan hebben.

Ik heb geprobeerd mijn schema in Solaredge Designer te zetten, maar het lukt me niet om een account aan te maken. Het SN van mijn omvormer wordt niet geaccepteerd.

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie de powercurve ook afwijkend? Of is er niets aan de hand. De totaal opwekcijfers vind ik helemaal mooi. Op een dag als gister (opwek 58 kWh) zijn dit de opbrengsten per paneel:

[Afbeelding]

Alle panelen liggen op 1 string overigens.
Nou, de extra panelen liggen inmiddels op het dak. 2640 Wp extra (6x440 Wp), wat mijn capaciteit op de oostkant vergroot met factor 2,18. De resultaten zijn inderdaad meer dan 2,18 goed *O* !

Als voorbeeld; vorige week had ik op een zeer zonnige, onbewolkte dag om 8:30 een output van 700W (veroorzaakt door clipping).

Vandaag op dat tijdstip, zelfs met sluierbewolking, heb ik ruim over de 5 kW(!) outputvermogen. Mijn systeem is nu mooi in balans. @teacher @Ronald @Rouske @Browny en alle anderen, bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Leuk dat je ff terugkoppelt! En ook fijn dat de installateur snel kon leveren. Glad we could help!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:32:
Lelijk woord, droogcontact. De correcte Nederlandse vertaling van dry contact is potentiaalvrij contact.
toch een beetje offtopic, dat het mooier is ag het zijn, maar in principe hetzelfde

"Potentiaalvrij schakelen is dus juist het tegenovergestelde. De schakelaar krijgt een spanning aangeboden bijvoorbeeld 230V. Vervolgens als de schakelaar word geschakeld staat er geen spanning op de uitgang. Dit word ook wel een droog contact genoemd omdat hier geen spanning opstaat."

beide is dus correct en tevens juist ^^
ik denk dat droogcontact meer de "niet installateurs" benaming dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crazy- schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:39:
[...]
Nu kan ik altijd nog een venitlatierooster in de kast maken direct afzuigend naar buiten. Maar dat is altijd nog mogelijk
@Crazy- Sluit ‘m aan op je WTW, dan heb je weer wat extra rendement 8)

En als je geen WTW hebt op je ventilatie (afzuiging). Dan heb je meteen geforceerde ventilatie zonder extra hardware.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Na het lezen van het clipping verhaal, ben ik bij mij ook maar eens gaan kijken.
Volgens mij gaat het bij ons ook niet helemaal top.

Even een stukje achtergrondverhaal.
Eind 2018 hebben we op zuidwest 30 stuks 300Wp panelen laten leggen op 1 string, destijds al rekening gehouden ivm uitbreiding en een SE12.5K inverter laten hangen.
Maart 2022 een uitbreiding laten doen op het "zuid-oost" dakvlak.
Hier zijn 10 stuks 400Wp panelen laten bijleggen.
ivm het minimale optimizer aantal per string zijn 10 panelen van de zuid-wast string losgekoppeld en bij de zuid-oost string waardoor er 2 strings van 20 panelen ontstaat waarvan er 1 gemixed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT9qkbMP9FrgZHCw4XoY8eqvMuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elAJxdqJdKqfXJ1t2azSpU7A.jpg?f=fotoalbum_large

Echter als ik nu kijk op een dag waarbij het helder en zonnig was van ochtend tot avond (13 mei als voorbeeld) krijg ik het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pINS3AWDbPStNWpMjtwl4shSXbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPizQI0V6PU0A6TfkZ2u1BoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Toen dacht ik, maak een account aan en gooi de opzet eens i nde designer, en kwam nog voor een leuke verrassing.
De gebruikte panelen op zuid-west zijn Denim SC R M300WB-60 met P370 optimizers, wat er laterna bijgelegd is, zijn URE FBM400MFG-BB met P500 optimizers.
Echter als ik die combi van zuid-oost toevoeg krijg ik de opmerking dat de Isc van de panelen (13.68A) te hoog is voor de optimizer, die maximaal 10.1A heeft.

De vraag is, wat kan/moet ik heir nou mee ;)
wellicht dat iemand van jullie me daar een goed advies over kan geven.

Als side-note, ik sta op het moment om gebruik te gaan maken van de Solaredge aanbieding om de inverter te vervangen voor een Solaredge Home 10K met 3 accu's (13.6kw). heb de offerte al liggen daarvoor.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Roger Beurskens schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:25:
De gebruikte panelen op zuid-west zijn Denim SC R M300WB-60 met P370 optimizers, wat er laterna bijgelegd is, zijn URE FBM400MFG-BB met P500 optimizers.
Echter als ik die combi van zuid-oost toevoeg krijg ik de opmerking dat de Isc van de panelen (13.68A) te hoog is voor de optimizer, die maximaal 10.1A heeft.

De vraag is, wat kan/moet ik heir nou mee ;)
wellicht dat iemand van jullie me daar een goed advies over kan geven.

Als side-note, ik sta op het moment om gebruik te gaan maken van de Solaredge aanbieding om de inverter te vervangen voor een Solaredge Home 10K met 3 accu's (13.6kw). heb de offerte al liggen daarvoor.
Die optimizers zouden wel eens erg snel dood kunnen gaan… contact opnemen met installateur… domweg fout gemaakt.

Wat betreft de clipping, ik denk dat je iets hebt… maar als je over gaat naar een SE10K dan mag het weer in 1 string: die omvormer kan de 15A string stroom niet halen. Dan zal het wel los lopen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Ronald schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Die optimizers zouden wel eens erg snel dood kunnen gaan… contact opnemen met installateur… domweg fout gemaakt.

Wat betreft de clipping, ik denk dat je iets hebt… maar als je over gaat naar een SE10K dan mag het weer in 1 string: die omvormer kan de 15A string stroom niet halen. Dan zal het wel los lopen…
Ja, de "ellende" is dat de installateur van de installatie afgelopen maart op de fles gegaan is en een andere partij de service overgenomen heeft (dit is wel een "solaredge installer plus" maar weet niet of ik hem met de "ellende" van de oude partij kan opzadelen.

De nieuwe partij is wel degene waarmee ik ook in zee wil gaan voor de installatie van de nieuwe inverter en de batterijen.

betreffende de string, dan gewoon 1 string van maken dan maar in de neiuwe situatie? wellicht dat even kortsluiten ( no phun intended) met de installateur :D

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:11:
[...]

@Crazy- Sluit ‘m aan op je WTW, dan heb je weer wat extra rendement 8)

En als je geen WTW hebt op je ventilatie (afzuiging). Dan heb je meteen geforceerde ventilatie zonder extra hardware.
Geen wtw maar is ook in de garage; geen afzuiging vanaf de woning aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crazy- schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Geen wtw maar is ook in de garage; geen afzuiging vanaf de woning aanwezig
@Crazy- En ook niet eenvoudig door te trekken? Keuken of WC tegen de garage aan bijvoorbeeld?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Roger Beurskens schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Ja, de "ellende" is dat de installateur van de installatie afgelopen maart op de fles gegaan is en een andere partij de service overgenomen heeft (dit is wel een "solaredge installer plus" maar weet niet of ik hem met de "ellende" van de oude partij kan opzadelen.

De nieuwe partij is wel degene waarmee ik ook in zee wil gaan voor de installatie van de nieuwe inverter en de batterijen.

betreffende de string, dan gewoon 1 string van maken dan maar in de neiuwe situatie? wellicht dat even kortsluiten ( no phun intended) met de installateur :D
Was het een installateur met een of ander garantieplan? Anders via de nieuwe advies inwinnen... die gaat vast ook niet blij worden van een foute installatie...

Doorkoppelen van de 2 strings kan via designer bevestigd worden, maar dan kan nieuwe installateur ook zo zien... Weinig nadeel om dat gewoon bij de omvormer te doen... ja wat extra kabel... verlies minimaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
Roger Beurskens schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:25:

Mag ik vragen wat je aangevraagde configuratie gaat kosten? Heb je ook een ac systeem overwogen? Ik zit nog te dubben tussen de twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:52
Drwho1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:53:
[...]

Ik krijg bericht wanneer het onderdeel binnen is en dan volgt een afspraak voor installatie. Een timing is niet gegeven, hopelijk volgende week ergens. Ik kom met een update wanneer ik nieuws heb.
Zelfquote ter opvolging; ruim een maand later is het commbordje in de omvormer vervangen en meteen was er weer communicatie mogelijk tussen batterij en omvormer. Eindelijk zie ik terug stroom in de batterij lopen ipv naar het net...toch anderhalve maand aan zéér veel zonuren van het voorjaar kwijt want het probleem is begonnen eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4th31st
m4th31st schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Even laten weten dat het gelukt is met een Shelly 1 Gen4. Ben alleen zo dom geweest om per ongeluk de originele draaiknop te slopen toen ik die er uit probeerde te halen |:( Een nieuwe kost ruim 20 euro, maar ik denk dat ik het maar zo laat. Zolang ik WiFi heb werkt het gewoon :)

Heb nu in Home Assistant een automatisering die elk heel uur de all-in stroomprijs checkt (in de integratie van Frank Energie) en die de Shelly aan- of uitschakelt afhankelijk van of die prijs negatief is.

Hartelijk bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meLhJ-qBNZPc2gggWCxRCwO0w1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OdRDJmiN3S3U5s5acLnKnqi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Hippe Lip heeft een sectie om zonder SetApp instellingen te veranderen op de omvormer geschreven. deze staat nu in de TS:

Instellingen aanpassen
Met dank aan @Hippe Lip

Een aantal instellingen van de omvormer kunnen niet via de app aangepast worden. Daarvoor moet je direct de omvormer benaderen. Dat kan op de volgende manier:

1. Zet de rode AAN/UIT/P knop onderaan de omvormer in de “P”-stand en laat je deze direct weer los. De omvormer start nu zijn eigen webserver.

2. Verbind met die webserver via WiFi; het wachtwoord staat op je omvormer. Gebruik je telefoon of tablet en blijf naast de omvormer staan. Het WiFi-bereik van de omvormer is maar klein. Het kan nodig zijn om je eigen WiFI uit te schakelen om verbonden te blijven!

3. Open je browser en ga naar http://172.16.0.1. Je komt dan bij de instellingen van je omvormer. Daar kun je o.a. de communicatie (WiFi of LAN) instellen, een vast IP-adres instellen als je dat wilt, modbus configureren en meer.

Zie ook https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
En als iemand zich geroepen voelt om een goed uitgewerkt stukje te schrijven voor de tarief-optimalisatie: graag.

Ik zit nog ruim 2 jaar op 8ct TLV zonder boete... dus ik heb er nog niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Gefixt. Ik geef kansloos de schuld aan tweakers die links in display verkort zodat copy paste fout gaat ;-)

[ Voor 198% gewijzigd door Ronald op 25-05-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56
Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Nou, de extra panelen liggen inmiddels op het dak. 2640 Wp extra (6x440 Wp), wat mijn capaciteit op de oostkant vergroot met factor 2,18. De resultaten zijn inderdaad meer dan 2,18 goed *O* !

Als voorbeeld; vorige week had ik op een zeer zonnige, onbewolkte dag om 8:30 een output van 700W (veroorzaakt door clipping).

Vandaag op dat tijdstip, zelfs met sluierbewolking, heb ik ruim over de 5 kW(!) outputvermogen. Mijn systeem is nu mooi in balans. @teacher @Ronald @Rouske @Browny en alle anderen, bedankt voor jullie inzichten!
Wat goed! Zeg, als je corrigeert voor de extra panelen, wat produceerden de al bestaande panelen op Oost dan eerst versus nu? Kan je daar iets van inzicht in geven?

Of heb je bijvoorbeeld een screenshot wat de panelen op Oost opwekten in de oude en nieuwe situatie tot het moment dat ze hulp kregen van west? Als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Mag ik vragen wat je aangevraagde configuratie gaat kosten? Heb je ook een ac systeem overwogen? Ik zit nog te dubben tussen de twee...
hier 4 accu’s en een omvormer 9600 8165 excl.
Komt nog montage e.d. bij.

AC niet overwogen, moet gewoon goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 27-05-2025 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Wat goed! Zeg, als je corrigeert voor de extra panelen, wat produceerden de al bestaande panelen op Oost dan eerst versus nu? Kan je daar iets van inzicht in geven?

Of heb je bijvoorbeeld een screenshot wat de panelen op Oost opwekten in de oude en nieuwe situatie tot het moment dat ze hulp kregen van west? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ga even zo'n mooie zonnige ochtend afwachten dan kan ik het echt mooi vergelijken. Dan zie je de curve ook beter. Nu is het met veel pieken en dalen. Ik zit nu in ieder geval in de ochtend op 5-6 kW vermogen als de zon nog niet over mijn west dakvlak kijkt. Dat was eerder niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Miezie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:14:
[...]
hier 4 accu’s en een omvormer 9600 excl.

Volgens het SolarEdge designer rapport is het verlies van DC tov AC 4% minder…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
Miezie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:14:
[...]
hier 4 accu’s en een omvormer 9600 excl.

Goed is relatief in mijn geval, inderdaad heb je minder verliezen. Maar wat voor mij ook meespeelt:

- Mijn omvormer staat op zolder die via een open trappenhuis met de woonkamer in verbinding staat; mijn se9k is nu stil. Ik heb begrepen dat een hybride omvormer best wat geluid genereert bij AC vraag vanuit huis (graag hoor ik hoe anderen dat ervaren). Optie is dan om de omvormeraansluiting via dakvlak naar garage te laten lopen.

- Het liefst heb ik de accu's in mijn garage staan. Het is daar koeler dan op zolder en veiligheidstechnisch voelt dat gewoon beter. Ook al zijn accu's veilig etc.

- Ik ben ook gecharmeerd van Victron al weet ik dat qua installatie dat veel meer voeten in de aarde heeft. Het is een onafhankelijker systeem, meer keuzes en het is Nederlands.

Wat meer verlies ben ik bereid op de koop toe te nemen als er andere voordelen/meer keuzemogelijkheden of vrijheid tegenover staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Onderstaande is direct uit offerte gecopieerd.

Thuisaccu
3 SolarEdge Home Batterij 48V / 4,6kWh BAT-05K48M0B-02
1 SolarEdge Home Batterij 48V batterijkap
1 SolarEdge Home Batterij 48V Vloerstandaard
1 SolarEdge Home Kabelset 48V batterij naar Hub

Omvormer
2 SolarEdge Home Kabelset 48V batterij naar batterij
Omvormer
1 Solar Edge SE 10K HUB 3-fase

Meter
1 inlinemeter

Complete montage
Aansluiten & in bedrijf stellen installatie

6.895,00 excl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Ronald schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Was het een installateur met een of ander garantieplan? Anders via de nieuwe advies inwinnen... die gaat vast ook niet blij worden van een foute installatie...

Doorkoppelen van de 2 strings kan via designer bevestigd worden, maar dan kan nieuwe installateur ook zo zien... Weinig nadeel om dat gewoon bij de omvormer te doen... ja wat extra kabel... verlies minimaal.
Pfoe, eigenlijk helemaal geen idee of er een garantieplan van toepassing was.
Wellicht eens in de oude offerte/factuur nazoeken.

MBT de strings, nu zijn het eigenlijk 3 "losse" strings die alle 3 bij de inverter uitkomen.
De nieuwe set van 10 op zuid-oost en die 10 wat "losgeknipt" zijn van de oude 30 op zuid-west komen samen bij de inverter die zowat in het midden tussen beide dakvlakken hangt en zijn daar doorgelust om er 1 string van te maken.
Dus doorlussen en 1 lange string van maken kost geen extra werk, we hebben daar al wat flexibiliteit dus.

MBT de optimizers is het volgens mij wel een dingetje omdat je moet kijken wat je wel en niet kan combineren van optimizers in 1 string.
In het overzicht (Power Optimizer Inter-compatibility PDF) wordt het me nou niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.
Als ik het goed zie, zou ik een S440 moeten hebben en die zou dan weer niet in 1 string gemixed mogen wordne met de P370. maar daar zal ik met de installateur dan maar eens over in gesprek gaan denk ik.

Wat is het risico van de verkeerde optimizers? is het echt daadwerkelijk minder opbrengst of is het gewoon een risico dat ze eerder stuk gaan zonder verdere nadelen kwa opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:39:
[...]

Goed is relatief in mijn geval, inderdaad heb je minder verliezen. Maar wat voor mij ook meespeelt:

- Mijn omvormer staat op zolder die via een open trappenhuis met de woonkamer in verbinding staat; mijn se9k is nu stil. Ik heb begrepen dat een hybride omvormer best wat geluid genereert bij AC vraag vanuit huis (graag hoor ik hoe anderen dat ervaren). Optie is dan om de omvormeraansluiting via dakvlak naar garage te laten lopen.

- Het liefst heb ik de accu's in mijn garage staan. Het is daar koeler dan op zolder en veiligheidstechnisch voelt dat gewoon beter. Ook al zijn accu's veilig etc.

- Ik ben ook gecharmeerd van Victron al weet ik dat qua installatie dat veel meer voeten in de aarde heeft. Het is een onafhankelijker systeem, meer keuzes en het is Nederlands.

Wat meer verlies ben ik bereid op de koop toe te nemen als er andere voordelen/meer keuzemogelijkheden of vrijheid tegenover staat.
Ik kan wat over het geluid zeggen als het hier staat, maar als ik de decobellen zo zie…. Zal het wel meevallen en wasmachine en droger slaap ik ook doorheen. Bij ons zitten er 2 deuren tussen de technische ruimte en de slaapkamer.

Ik redeneer altijd zo: als het minder dan 50 decibel is, dan is het stiller als een piekende mechanische ventilatie of de kikkers buiten…….. valt wel mee.

Tov de andere offerte die net voorbij komt heb ik nog een backup module erin en de korting niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Miezie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:12:
[...]

Ik kan wat over het geluid zeggen als het hier staat, maar als ik de decobellen zo zie…. Zal het wel meevallen en wasmachine en droger slaap ik ook doorheen. Bij ons zitten er 2 deuren tussen de technische ruimte en de slaapkamer.

Ik redeneer altijd zo: als het minder dan 50 decibel is, dan is het stiller als een piekende mechanische ventilatie of de kikkers buiten…….. valt wel mee.

Tov de andere offerte die net voorbij komt heb ik nog een backup module erin en de korting niet meegenomen.
Ik heb ook gedacht om wellicht de backup optie erbij te pakken, was meen ik 495 euro extra.
Daar zie ik nog niet de toegevoegde waarde van als ik heel eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Roger Beurskens schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:31:
[...]

Ik heb ook gedacht om wellicht de backup optie erbij te pakken, was meen ik 495 euro extra.
Daar zie ik nog niet de toegevoegde waarde van als ik heel eerlijk ben.
Voor mij was het een no-brainer. Wat in Spanje gebeurd is kan hier ook en naar de levensduur van je systeem kijkende ga je een instabieler net meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:44

Ankh

|true

Even een toevoeging op mijn reactie: Ankh in "Het grote SolarEdge topic"
Vorige week is onze oude installateur (van de zonnepanelen) langs geweest en hebben een tijd over het systeem gehad. Hun stelregel is dat ze je verbruik delen door 365 dagen en zoveel kWh zou je kunnen inzetten als accu. Op basis daarvan hebben ze de volgende offertes uitgebracht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYdQwslTrRJ9V5tSOYoYKZzUt0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N6rTEel232gWUCNr2MPeSPDp.png?f=user_large

Zoals te zien is, leveren ze dus 3 Accu's + 3fase omvormer (hub) incl. inline meter en back-up module. Het is mogelijk om te beginnen met 2 Accu's en dan later een 3e erbij te plaatsen. Kanttekening was dat de gehele setup buiten geplaatst moet worden, omwille van het brandgevaar. Nu hebben wij een plek in onze tuin waar dat kan. Daarnaast hier dus de exl. BTW prijs die wij gaan betalen, ze hebben een partij die de BTW teruggave regelt. Enige voorwaarde is dat we een dynamisch contract

Omdat wij tekort zonnepanelen hebben voor een 3fase omvormer zijn er ook nog 6 panelen nodig, nu hadden ze wat oude voorraad liggen, zodat we niet teveel gaan opwekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-9Fu2CeRCdevG-KW07eJsZWsVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2hFqHLR9v8qSVBQupY0O2b6z.png?f=user_large

De hamvraag (de gevoelskwestie), heeft het zin om hier nu (nog) in te investeren?
Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)
Huidige opbrengst
2097 kWh (met zonnige dagen brengt het setje 23kWh op)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ankh schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:33:
Vorige week is onze oude installateur (van de zonnepanelen) langs geweest en hebben een tijd over het systeem gehad. Hun stelregel is dat ze je verbruik delen door 365 dagen en zoveel kWh zou je kunnen inzetten als accu. Op basis daarvan hebben ze de volgende offertes uitgebracht:

[Afbeelding]

Zoals te zien is, leveren ze dus 3 Accu's + 3fase omvormer (hub) incl. inline meter en back-up module. Het is mogelijk om te beginnen met 2 Accu's en dan later een 3e erbij te plaatsen. Kanttekening was dat de gehele setup buiten geplaatst moet worden, omwille van het brandgevaar. Nu hebben wij een plek in onze tuin waar dat kan. Daarnaast hier dus de exl. BTW prijs die wij gaan betalen, ze hebben een partij die de BTW teruggave regelt. Enige voorwaarde is dat we een dynamisch contract

Omdat wij tekort zonnepanelen hebben voor een 3fase omvormer zijn er ook nog 6 panelen nodig, nu hadden ze wat oude voorraad liggen, zodat we niet teveel gaan opwekken:
[Afbeelding]

De hamvraag (de gevoelskwestie), heeft het zin om hier nu (nog) in te investeren?
Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)
Huidige opbrengst
Nut… tja… voor de prijs hoef je het niet te laten, die panelen. Je wekt er ook meer mee op in de winter en dat scheelt net een beetje.

Wij leggen er 8 bij meer op west gericht door de stroomprijzen in de avond. Er is nog ruimte en dan kunnen we zeker een groot deel van het jaar koken op eigen stroom….

Het is maar net waar je het voor doet, puur financieel (waar ik van vind dat we daar mee op moeten houden) zet je geen extra panelen op je dak en idem voor een accu. Als je wat speculeert en een maatschappelijk argument hebt denk je er niet over na als je het kan betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:44

Ankh

|true

Miezie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Nut… tja… voor de prijs hoef je het niet te laten, die panelen. Je wekt er ook meer mee op in de winter en dat scheelt net een beetje.

Wij leggen er 8 bij meer op west gericht door de stroomprijzen in de avond. Er is nog ruimte en dan kunnen we zeker een groot deel van het jaar koken op eigen stroom….

Het is maar net waar je het voor doet, puur financieel (waar ik van vind dat we daar mee op moeten houden) zet je geen extra panelen op je dak en idem voor een accu. Als je wat speculeert en een maatschappelijk argument hebt denk je er niet over na als je het kan betalen…
Vandaar dat het nu meer een gevoelskwestie is.
Voordeel van deze home hub is, is dat ie 2 invoeren heeft. Ze gaan met deze setup alleen invoer1 gebruiken, waardoor in de toekomst altijd nog (op onze carport) meer panelen bij kunnen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)
Huidige opbrengst
Gezien de prijs en als je het kan betalen dan snel doen.
Als je in Nederland woont is het maar de vraag of je de btw wel terug krijgt gezien de voorwaarde die de belastingdienst stelt.
Voorwaarden belastingdienst zijn o.a.:
De aanschaf van de batterij en het dynamisch energiecontract moet dezelfde naam staan.
Wordt de thuisbatterij alleen privé gebruikt, dan wordt de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Dan kunt u geen btw terugvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Even een screenshot van 13 mei 6:15 (zonder extra panelen) tov van vandaag op hetzelfde tijdstip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S0HMYY9lMq2JkgngoOo_-xu9Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZeXozHA9S2zhgifr872cqH6.jpg?f=fotoalbum_large

13 mei was een onbewolkt dag, vermogen om 6:15 193 W, als ik factor 2.18 zou aanhouden voor de nieuwe panelen zou ik op dat tijdstip dus ongeveer 420 W maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHNTcX3BoxgHagkYXa485Yg3cH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r7S85uPaWn5s6kKCuKV1EaF.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend om 6:15, bij niet helemaal heldere lucht; 742 W. Dus veel beter dan factor 2.18 vermogen. Ok, het is twee weken later maar ik denk dat dat niet het grote verschil is....

Bij vandaag zie je ook rond 8:30 een piek (bewolking trok weg) van over de 3 kW. Dat heb ik eerder nog nooit gehad in de ochtend. Het lage verloop tot 10:00 waarbij ik niet boven de 1 kW uitkwam is altijd hetzelfde geweest, ook in de volle zomer.

Op 25 juni 2024 bijvoorbeeld, kwam ik tegen 10:00 nog niet over de 1 kW uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev5r_g_ovQvfrtBZrqqbe1x_BD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biYPza197hMsu3ii6nL592oc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sportmind op 26-05-2025 12:02 . Reden: Extra plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:46
clodders schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Gezien de prijs en als je het kan betalen dan snel doen.
Als je in Nederland woont is het maar de vraag of je de btw wel terug krijgt gezien de voorwaarde die de belastingdienst stelt.
Voorwaarden belastingdienst zijn o.a.:
De aanschaf van de batterij en het dynamisch energiecontract moet dezelfde naam staan.
Wordt de thuisbatterij alleen privé gebruikt, dan wordt de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Dan kunt u geen btw terugvragen.
Met een dynamisch contract heb je dat toch allemaal, tenzij je nog een BTW onderneming hebt in de KOR?

Hoe moet je precies je prive gebruik berekenen?

[ Voor 23% gewijzigd door THM0 op 26-05-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Met een dynamisch contract heb je dat toch allemaal, tenzij je nog een BTW onderneming hebt in de KOR?

Hoe moet je precies je prive gebruik berekenen?
Ik zal zeggen, lees het hele verhaal maar eens wat de belastingdienst op de site https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw zegt. Mogelijk kom je niet voor verrassingen te staan dat je toch de btw over de installatie moet betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door clodders op 26-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:46
clodders schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Ik zal zeggen, lees het hele verhaal maar eens wat de belastingdienst op de site https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Dat heb ik gedaan. Maar ik interpreteer het als volgt:
- Je koopt de accu en vraagt de BTW in 1x terug.
- Je hebt handel in enige vorm, nergens staat gequantificeerd hoeveel dat moet zijn, laad hem 1x op en je voldoet er al aan.
- Direct na teruggave BTW meld je je aan voor de KOR. Daarmee ben je vrijgesteld van aangifte BTW, voor max 500 euro per jaar gedurende 5 jaar.
- Zolang je teruggevraagde BTW onder de 2500 euro blijft (500 euro per jaar, gedurende 5 jaar) zit je goed, dus je kunt ruwweg voor 10k excl BTW aan accu's kopen zonder gedoe.

Of denk ik nu te simpel?

Idee van de KOR is toch juist dat je die administratie niet hoeft te voeren over eigengebruik? Zo was het met zonnepanelen BTW teruggave ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Nu online

[Afbeelding]

Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)
Huidige opbrengst
Ik heb net 6 Jinko panelen van 440 Wp met S440 optimizers laten bijleggen voor 1670 euro (incl. BTW).

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.