Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 07:10

845

Sportmind schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:23:
[...]

Ik zie op Nord Pool dat de prijs voor Nederland -19 cent was om 13:00.

....
yep, mijn fout. het was -19 van 13:00 tot 14:00. (entsoe screenshot is dus in lokale tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Ik heb een bestaand installersaccount (geregistreerd met een nieuwe omvormer en de cursus gedaan destijds) ik heb hier 3 installaties op draaien en deze dus ook in eigen beheer.

Als backup heb ik een oude solaredge LCD draaien, deze heb ik destijds 2e hands gekocht en was mijn eerste solaredge avontuur. Wat is nou de juiste manier om deze zelf in te tekenen? Deze hangt administratief nog steeds aan de oude eigenaar en oude installateur.

Een site overdracht zou ik kunnen aanvragen, maar ik heb de helft van de relevante gegevens niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
htca schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:01:
[...]

Ik breek ff in.... Ik heb de RCRR ingeschakeld, ik heb de modbus in HA werkend en heb ook netjes het schuifje op de power limit. Echter als ik deze omzet naar 0% gaat deze na een paar seconden weer terug. In het instellingen menu moet "Set Advanced Power Control to Enable" nog worden gedaan (conform de github doc). Maar ik heb een installatie in het Nederlands en waarschijnlijk in een nieuwere firmware als in de in de github doc. Iemand een hint welke instelling dit is?
Maar als je de entiteit wel hebt, heb je denk ik ook de instelling van de integratie juist staan...

Ik zou het toch zoeken in de modbus / RCRR inschakeling.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:08
Supergrover767 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:20:
[...]

Ok ik heb hem weer gefixt. (nog over wifi). Het is niet eens zo heel ingrijpend maar ik ben benieuwd dus hoe lang het houdt. Wat je moet doen:

Wifi AP activeren (schakelaar anderhalve tel naar links)
inloggen
naar webgui navigeren (172.16.0.1)
naar 'power control'
vervolgens 'load defaults'
edit: That's enough.
(de settings onder 'reactive power' mag ook gewoon op default blijven staan (cosphi) in tegenstelling tot mijn eerdere screenshots. Die deed dus niets. Simpelweg het naar default zetten van de power control does the trick.

Die laatste stap weet ik overigens niet of die nodig is. Maar dat vogelen we later wel weer uit. Het belangrijkste lijkt die 'load defaults' knop in 'power control' . Die doet iets.

In de communicatie had ik dus helemaal nog niets veranderd. Ook updaten van Homey en de api app binnen Homey deed nog niets.
Voor degene bij wie active power limits steeds terug schiet naar 100% in de HA Modbus intergratie. Deze stappen uitvoeren was voor mij de oplossing om het weer via HA aan te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52
JanHenk schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:03:
[...]

Maar als je de entiteit wel hebt, heb je denk ik ook de instelling van de integratie juist staan...

Ik zou het toch zoeken in de modbus / RCRR inschakeling.
dat schreef ik ook ;). Er is nog een instelling in de modbus die aangepast moet worden, maar de instellingen matchen niet met de beschrijving in de github documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:48

Crazy-

Best life ever

jantje112 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:52:
Ik heb een bestaand installersaccount (geregistreerd met een nieuwe omvormer en de cursus gedaan destijds) ik heb hier 3 installaties op draaien en deze dus ook in eigen beheer.

Als backup heb ik een oude solaredge LCD draaien, deze heb ik destijds 2e hands gekocht en was mijn eerste solaredge avontuur. Wat is nou de juiste manier om deze zelf in te tekenen? Deze hangt administratief nog steeds aan de oude eigenaar en oude installateur.

Een site overdracht zou ik kunnen aanvragen, maar ik heb de helft van de relevante gegevens niet..
Overdacht aanvragen. Invullen wat kan en bij “oude eigenaar & installateur” unknown oid invullen. Dit werkt meestal wel

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:40
terror538 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:41:
Ik ben bezig mij te oriënteren op het uitbreiden van mijn SE systeem met wat meer panelen en een stapel batterijen.

Ik heb een 3 fase systeem, en wil dus een nieuwe 3 fase omvormer ophangen, SE heeft de StorEdge en Home Hub, waarbij de Home Hub wat nieuwer is, en een stuk kritischer qua batterijen.
Wat raden jullie aan? Met de StorEdge kan ik BYD LVS batterijen plaatsen, en die komen een flink stuk goedkoper uit dan de SE batterijen, voor mijn gewenste minimale capaciteit scheelt het zo'n 2k.

Is de HomeHub + eigen accu de meerprijs waard? Maakt het überhaupt uit qua functionaliteit?
Er loopt momenteel een actie bij SolarEdge waarbij de bestaande omvormer wordt omgeruild voor een HomeHub, ik meen 1500e retour. Daarbij moet je dan minimaal 2 accus van SolarEdge afnemen.

Ik had een offerte van mijn installateur dat ik voor +/- 5k klaar was, dat was dan incl 3 accus van SolarEdge. Wat ik zo zie is BYD idd wel goedkoper maar niet heel schokkend. BYD komt op 243e per Kwh en SolarEdge op 298e per Kwh (site Stralendgroen). Dan heb je wel de mogelijkheid om een BIU op te hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:16:
[...]

Er loopt momenteel een actie bij SolarEdge waarbij de bestaande omvormer wordt omgeruild voor een HomeHub, ik meen 1500e retour. Daarbij moet je dan minimaal 2 accus van SolarEdge afnemen.

Ik had een offerte van mijn installateur dat ik voor +/- 5k klaar was, dat was dan incl 3 accus van SolarEdge. Wat ik zo zie is BYD idd wel goedkoper maar niet heel schokkend. BYD komt op 243e per Kwh en SolarEdge op 298e per Kwh (site Stralendgroen). Dan heb je wel de mogelijkheid om een BIU op te hangen.
Huidige actie:

https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up

Dit was de oude:
https://marketing.solaredge.com/nl/re-power

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 30-04-2025 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ik ben ook aan het kijken naar een accu systeem icm mijn zonnepanelen van Solaredge. Voor mij zijn twee dingen belangrijk: meer zelfconsumptie (ik zit nu zo rond de 42%) en een backup voor het geval stroom wegvalt.

Ik heb twee systemen op het oog: de Sigenstore en de Solaredge 48v batterijen. De Sigenstore is werkelijk neusje van de zalm, maar heeft icm Solaredge wel wat nadelen. Ik kan de export niet heel makkelijk limiteren, en de Gateway (die de backup verzorgt) verbruikt 200watt continue - dat vind ik wel heel hoog voor een backup. Vandaar toch een Solaredge (wat ook goedkoper is).

Mijn huidige omvormer hangt op zolder, maar ik wil de accu's niet in huis hebben. Er ligt al een kabel (5x 4mm2) van de meterkast naar de schuur. Nou heb ik samen met de installateur twee opties doorgesproken:

1. Huidige omvormer vervangen voor HomeHub 8k (heb nu een 7k), en verplaatsen naar de schuur. Daar de accu's DC aansluiten. Dan BUI in de meterkast.

2. Huidige omvormer vervangen voor HomeHub (om samen te werken met de BUI) en een tweede omvormer (5K) met de accu's in de schuur. De accu's zijn dan in principe AC zijdig in het systeem opgenomen.

Ik ben mij uiteraard bewust van de extra kosten van optie twee, al is optie 1 ook duurder qua arbeid (DC kabels naar schuur trekken etc), en ook dat ik het voordeel verlies om DC te kunnen laden. Ik heb echter overdag zoveel opwek, dat maak ik na salderen nooit meer 'op' en dat beetje extra verlies is derhalve 'gratis'.

Mijn vraag - is er iemand die deze situatie heeft? Dus twee omvormers: 1 met PV, 1 met accus? Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen met het "afknijpen" van de omvormer bij negatieve tarieven of eventuele terugleverboetes, en hoe SolarEdge One dan werkt.

Ook ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met een BUI: verbruikt deze stroom, zo ja hoeveel? En maakt de kast geluid?

Alvast enorm bedankt!
Gr
Jelle..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:12
Ik heb de Solaredge omvormer met 9.6kWh accu pakket in de kelder staan. Solaredge gebruikt LFP accu's, uberhaupt al iets minder brandgevaarlijk. Daarnaast alle andere accu's die ik in huis heb (telefoons etc) schat ik wel brandgevoeliger in dan de thuis accu. Samen met het BMS ben ik niet zo bang voor brand.

De omvormer met accu maakt wel met vlagen meer lawaai, niet alleen passieve koeling dus.

In ieder geval zorgen dat de accu kort bij de omvormer staat ivm dikke DC kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:27
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:13:
Ik ben ook aan het kijken naar een accu systeem icm mijn zonnepanelen van Solaredge. Voor mij zijn twee dingen belangrijk: meer zelfconsumptie (ik zit nu zo rond de 42%) en een backup voor het geval stroom wegvalt.
Reken jezelf niet rijk, aangezien stroomuitval niet is te voorspellen qua moment en duur zul je de accu altijd tot een bepaalde hoeveelheid energie opgeladen moeten houden om er iets aan te hebben bij stroomuitval. Minder ontladen betekent automatisch minder bijdrage op vlak van zelfconsumptie.
M.i. zijn de twee eisen die je stelt (nog) niet heel goed verenigbaar in een betaalbaar systeem.
Je kan softwarematig natuurlijk wel eea proberen te regelen adhv PV voorspelling voor de dag, maar daar is niks standaard voor in SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
THM0 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:14:
[...]

Reken jezelf niet rijk, aangezien stroomuitval niet is te voorspellen qua moment en duur zul je de accu altijd tot een bepaalde hoeveelheid energie opgeladen moeten houden om er iets aan te hebben bij stroomuitval. Minder ontladen betekent automatisch minder bijdrage op vlak van zelfconsumptie.
M.i. zijn de twee eisen die je stelt (nog) niet heel goed verenigbaar in een betaalbaar systeem.
Je kan softwarematig natuurlijk wel eea proberen te regelen adhv PV voorspelling voor de dag, maar daar is niks standaard voor in SolarEdge.
Ik reken mezelf zeker niet rijk! Dit gaat ook niet om besparen maar om enige vorm van backup te hebben. De twee eisen zijn volgens mij prima verenigbaar - zowel SolarEdge als Sigenstore zullen bij een outage de batterij blijven laden vanuit de zonnepanelen en deze panelen zullen ook de woning blijven voorzien van energie.

Je kan in het SE systeem prima aangeven dat je bv 20% van de capaciteit gereserveerd wil hebben voor backup. Dan gebruikt SE zelf 80% van de accu voor optimalisatie en heb je altijd x-% gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:35:
Ik heb de Solaredge omvormer met 9.6kWh accu pakket in de kelder staan. Solaredge gebruikt LFP accu's, uberhaupt al iets minder brandgevaarlijk. Daarnaast alle andere accu's die ik in huis heb (telefoons etc) schat ik wel brandgevoeliger in dan de thuis accu. Samen met het BMS ben ik niet zo bang voor brand.

De omvormer met accu maakt wel met vlagen meer lawaai, niet alleen passieve koeling dus.

In ieder geval zorgen dat de accu kort bij de omvormer staat ivm dikke DC kabels.
Verschil met een accu van een telefoon is dat er heel weinig energie in zit. Ik snap dat een LFP accu een minder hoog risico heeft dan bv Li-Ion. Maar risico is zeker niet nul, er zijn al balkon accus in de fik gegaan in Duitsland (ook LFP). Ik ga iig zoiets niet in de buurt neerzetten waar mijn kids slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 21:35
Is er mogelijkheid met die actie mee te doen als je zelf de boel installeert? Ik vind het hele installatie process niet zo spannend tbh, maar met 1500 cashback is de SolarEdge Home Hub ineens interessant genoeg

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
terror538 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:51:
[...]

Is er mogelijkheid met die actie mee te doen als je zelf de boel installeert? Ik vind het hele installatie process niet zo spannend tbh, maar met 1500 cashback is de SolarEdge Home Hub ineens interessant genoeg
Ik zat met dezelfde gedachte, alleen ik denk niet dat dit kan. Je moet namelijk de huidige omvormer inleveren bij SolarEdge, en hoe doe je dat zonder contacten met SolarEdge...

Zou qua kosten ook een hoop schelen. Mijn installateur rekent 1670,- per accu exBTW. Ik kan ze online al voor 300-400 minder vinden!

EDIT - ik lees nu de voorwaarden door van de actie, maar ik zie daar nergens staan dat je een oude omvormer moet inleveren. Dat zou in mijn geval heel wat kosten schelen, ik ga toch eens vragen aan mijn installateur.

[ Voor 14% gewijzigd door jelleeelco op 30-04-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:58:
[...]

Verschil met een accu van een telefoon is dat er heel weinig energie in zit. Ik snap dat een LFP accu een minder hoog risico heeft dan bv Li-Ion. Maar risico is zeker niet nul, er zijn al balkon accus in de fik gegaan in Duitsland (ook LFP). Ik ga iig zoiets niet in de buurt neerzetten waar mijn kids slapen.
Daarom lijkt me binnen ook veiliger dan een balkon, minder invloed van buitenaf.

Niet een beetje minder risico, maar aanzienlijk minder.

Een telefoon accu die in brand vliegt (vaak door een slechte lader) brand vaak ook wel je hele huis af.

Het probleem zit hem niet zozeer in de hoeveelheid energie, maar in het moeilijk te blussen zijn.

Kortom, ik maak me niet druk om die accu's in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ik reken mezelf zeker niet rijk! Dit gaat ook niet om besparen maar om enige vorm van backup te hebben. De twee eisen zijn volgens mij prima verenigbaar - zowel SolarEdge als Sigenstore zullen bij een outage de batterij blijven laden vanuit de zonnepanelen en deze panelen zullen ook de woning blijven voorzien van energie.

Je kan in het SE systeem prima aangeven dat je bv 20% van de capaciteit gereserveerd wil hebben voor backup. Dan gebruikt SE zelf 80% van de accu voor optimalisatie en heb je altijd x-% gereserveerd.
Indien je een Solaredge backup unit hebt, wordt je accu (dacht ik tenminste) ook geladen door je zonnepanelen. Als je die hebt natuurlijk.

Maar tot nu toe is de gemiddelde uitvalduur van 21min per jaar bij Enexis te weinig om die 1000euro voor een backupinterface te rechtvaardigen vind ik. (Maar ja, leuk gadget, dus wie weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:18:
[...]
Maar tot nu toe is de gemiddelde uitvalduur van 21min per jaar bij Enexis te weinig om die 1000euro voor een backupinterface te rechtvaardigen vind ik. (Maar ja, leuk gadget, dus wie weet)
Tja dat is een afweging natuurlijk. Je hebt helemaal gelijk dat het een gadget is! Ik heb in 20 jaar dat ik hier woon mss 1x een outage gehad van een paar uur.

Die BUI kan ik overigens wel geinstalleerd en al krijgen voor rond de 700, en dan vind ik het wel weer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:18:
Het werkt vast ook bij (/tegen) een overbelast energienet? In mijn geval loop ik denk ik op zonnige dagen per uur 0,5kWh "mis" van ~12 tot ~4 doordat de omvormer continu aan het klapperen is. En vervolgens dus ook nog onnodige afname van het net er bovenop. Met een accu + "offgrid" oplossing zou die mogelijk zelfs grotendeels de hele middag off grid kunnen draaien met geen of een marginaal verbruik van de accu. (Doordat over het algemeen de ~2 - 2,5kW die de PV levert bij volle zon voldoende is om bv ook de (af)wasmachine te laten draaien. Wellicht net een 100 tot 200 Watt te kort bij het opwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja, als ik korter bij de 253volt kom op 1 van de fases, wordt het meer noodzakelijk denk ik.

Echter tot nu toe blijf ik nog onder de 240, ondanks dat de halve straat panelen heeft.

De accu gebruik ik nu ook al om samen met de panelen de auto langzaam te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:22
RobertMe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:06:
[...]

Het werkt vast ook bij (/tegen) een overbelast energienet? In mijn geval loop ik denk ik op zonnige dagen per uur 0,5kWh "mis" van ~12 tot ~4 doordat de omvormer continu aan het klapperen is. En vervolgens dus ook nog onnodige afname van het net er bovenop. Met een accu + "offgrid" oplossing zou die mogelijk zelfs grotendeels de hele middag off grid kunnen draaien met geen of een marginaal verbruik van de accu. (Doordat over het algemeen de ~2 - 2,5kW die de PV levert bij volle zon voldoende is om bv ook de (af)wasmachine te laten draaien. Wellicht net een 100 tot 200 Watt te kort bij het opwarmen).
Ik heb 23 sunpower 360 Wp, SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW, 3-fase SolarEdge Home Back-up interface en 5 Stuks SolarEdge Home Batterij 48V vanaf 10.30 uur wordt via Time of Use alle opgewekt stroom opgeslagen in de baterijen waarbij wordt geen stroom uit het net gehaald. Via handmatige control vint ontladen plaats vanaf 20.00 uur tot 22.00 en vanaf 7.00 uur tot 9.00 uur. Gisteren was de productie 46,8 kWh en hiervan 34 kWh teruggeleverd. Dit betekent wel dat ik iedere dag om 10.00 uur en 17.00 uur het systeem om moet zetten. via de app.
Al mijn eigen verbruik komt uit de batterijen van de zonnepanelen.
Gezien de lopende actie van SolarEdge is het nu zeer aantrekkelijk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 20:34
htca schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:01:
[...]

Ik breek ff in.... Ik heb de RCRR ingeschakeld, ik heb de modbus in HA werkend en heb ook netjes het schuifje op de power limit. Echter als ik deze omzet naar 0% gaat deze na een paar seconden weer terug. In het instellingen menu moet "Set Advanced Power Control to Enable" nog worden gedaan (conform de github doc). Maar ik heb een installatie in het Nederlands en waarschijnlijk in een nieuwere firmware als in de in de github doc. Iemand een hint welke instelling dit is?
Ik had dit ook, nadat ik eerst via de solar edge app negatieve tarief optimalizatie aan heb gehad. Het lijkt er op dat dit ergens in je omvormer een hidden setting zet... (en/of nog naar solaredge monitoring blijft luisteren oid)

Na een reset van de power settings was dit hier opgelost en werkt modbus controle weer goed.

zie https://github.com/binsen...2#issuecomment-2131131008

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
clodders schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb 23 sunpower 360 Wp, SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW, 3-fase SolarEdge Home Back-up interface en 5 Stuks SolarEdge Home Batterij 48V vanaf 10.30 uur wordt via Time of Use alle opgewekt stroom opgeslagen in de baterijen waarbij wordt geen stroom uit het net gehaald. Via handmatige control vint ontladen plaats vanaf 20.00 uur tot 22.00 en vanaf 7.00 uur tot 9.00 uur. Gisteren was de productie 46,8 kWh en hiervan 34 kWh teruggeleverd. Dit betekent wel dat ik iedere dag om 10.00 uur en 17.00 uur het systeem om moet zetten. via de app.
Gezien de lopende actie van SolarEdge is het nu zeer aantrekkelijk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Gaat dit niet automatisch met Self Consumption mode?

Maakt de BUI geluid, en verbruikt deze stroom zover je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:22:
Ja, als ik korter bij de 253volt kom op 1 van de fases, wordt het meer noodzakelijk denk ik.
In mijn geval 1 fase aansluiting, woning (/wijk) uit meen ~1960. Dus het net zal er hier ook nog wel iets anders bijliggen dan relatieve nieuwbouw.
clodders schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:36:
[...]

In mijn geval 10x 330Wp meen ik op ~3kW omvormer*. Stuk minder opwek dus. En die actie is als ik het goed zie alleen op 3 fase? Dat dus niet aan de orde is.

* dak is niet groter :+. En deze 10 panelen liggen al vol op zuid (175° geeft SE aan / toentertijd door installateur ingegeven neem ik aan?). En panelen op de andere kant van het dak leggen betekent dus vol op noord. Dat lijkt mij dus niet heel interessant? Interessantst is wellicht nog de huidige panelen naar noord verplaatsen en dan op zuid vol leggen met nieuwe panelen die bij mijn weten 400Wp doen? Maar op noord zal dan alleen in de zomer 's morgens & ' avonds helpen? Want in de winter zon veel te laag op noord? Maar dan wel bij "niet zonnig" weer een hoger rendement op zuid. (Bij "wel zonnig" is of de netspanning limiterend of de 3kW max van de omvormer. Maar 3kW zal vaak voldoende zijn. De effectieve 2-2,5kW die er nu (nog maar? 10 jaar oude installatie) uit de installatie komt past over het algemeen incidenteel maar net niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:57:
[...]

Gaat dit niet automatisch met Self Consumption mode?

Maakt de BUI geluid, en verbruikt deze stroom zover je weet?
Ik zou ook even vertrouwen hebben in het systeem. Duurt even maar dan zal hij toch regelmatig ook zelf ontladen. Bij mij tenminste.

Volgens de specs gebruikt de BUI <5watt. Dus ik verwacht niet veel geluid, er zitten alleen een paar relais in die op het goede moment moeten schakelen en wellicht gaat dat mechanisch als de stroom uitvalt. Maar dat lijkt me niet, gezien een relais ook kan blijven hangen.

Wellicht is er iemand die daar naar gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:34:
[...]

Ik zou ook even vertrouwen hebben in het systeem. Duurt even maar dan zal hij toch regelmatig ook zelf ontladen. Bij mij tenminste.

Volgens de specs gebruikt de BUI <5watt. Dus ik verwacht niet veel geluid, er zitten alleen een paar relais in die op het goede moment moeten schakelen en wellicht gaat dat mechanisch als de stroom uitvalt. Maar dat lijkt me niet, gezien een relais ook kan blijven hangen.

Wow - 5 watt is niets. Mijn bezwaar tegen de Sigenstore Gateway is dat die 50 watt snoept, en als je de backup functie aan zet (dan schakelt hij naadloos over naar off-grid) komt daar nog eens 150watt bij... da's wel HEEL veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De BUI van Solaredge is niet naadloos, je gaat 'door het donker' zeg maar.

Ik vind even de Solaredge specs niet meer waar die 5watt in staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:34:
[...]

De BUI hangt in de meterkast en maakt geen geluid.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:42:
De BUI van Solaredge is niet naadloos, je gaat 'door het donker' zeg maar.

Ik vind even de Solaredge specs niet meer waar die 5watt in staat
Ja weet ik. Maar stel het net valt weg, en je hebt even een paar seconden geen stroom. Da's toch niet het einde van de wereld. Mooier als het naadloos gaat, maar om daar 150watt continue voor te verbruiken is wat kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:10:
[...]

Ja weet ik. Maar stel het net valt weg, en je hebt even een paar seconden geen stroom. Da's toch niet het einde van de wereld. Mooier als het naadloos gaat, maar om daar 150watt continue voor te verbruiken is wat kostbaar.
Op jaar basis 43,8 kWh die je zelf opwekt. Hoezo kostbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
clodders schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:21:
[...]

Op jaar basis 43,8 kWh die je zelf opwekt. Hoezo kostbaar
Reken nou nog eens na...

EDIT ik zie al waar de fout zit. Jij rekent met 5 watt. Da's voor de BUI en niet naadloos. Naadloos overschakelen gaat met de Gateway van Sigenstore en die verbruikt 150watt continue (voor alleen de backup functionaliteit, 200watt in totaal).

En ja die 1.314 is mss deels zelf opgewekt in de zomer. Maar in de winter, weinig zon, is dat gewoon betalen.

[ Voor 46% gewijzigd door jelleeelco op 30-04-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:10:
[...]

Daarvoor kun je beter een UPS kopen voor die paar apparaten die spanningsloos worden niet fijn vinden, of waarvoor je dat onhandig vind.

150w verdubbeld bijna mijn continu verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:12
Hoi Community,
Ik heb een SE3000H omvormer in de schuur hangen met 3400kwp aan panelen.
Helaas is de kabel naar de meterkast lang (40m) en maar 2,5mm2. Tevens zit er ergens een las in en dit is ook niet bevoordelijk onder hoge load.
De spanning in de omvormer wordt dus al snel hoog en op zonnige dagen als deze, schakelt de omvormer vaak uit.
Ik zoek een kosten effectieve oplossing hiervoor. Ik zie de volgende opties:
1) nieuwe zwaardere kabel.
2) automatisch de omvormer vermogen laten terug regelen om zo niet uit te gaan, maar minder vermogen te leveren zodat de spanning niet oploopt.
3) een batterij in de schuur plaatsen zodat de load naar de batterij gaat en niet naar de meterkast
Dit kan door:
3a) een MP2-3000+48v accu in de schuur te plaatsen.
3b) de SE3000 te upgraden naar een Solar Edge model met batterij ondersteuning.

Wat zijn mijn problemen met deze opties:
bij optie 1) Hiervoor moet ik de hele tuin open spitten, dus dat zie ik nog niet zo zitten
bij optie 2) ik zou dit via modbus vanuit HA willen doen en niet met relais te gaan klooien. is dit een optie? Weet iemand van een duidelijke "how to" documentatie.
Tevens, wat schiet ik hier mee op? zal mijn effectief opgewekte energie meer zijn als de omvormer tijdig terug schakeld, ipv tijdelijk helemaal uit te schakelen? Als het weinig uitmaakt is de moeite nutteloos.
bij optie 3a) en 3b) zijn er wel wat aanzienlijke kosten. 3a is misschien iets voordeliger (DIY batterij en de MP's zijn ook niet zo duur tegewoordig). Voor 3b zag ik dat SE batterijen aanzienlijk geprijst zijn. Tevens zal de huidige omvormer wel vervangen moeten worden de de rest waarde is minimaal.

Ben benieuwd wat jullie advies of suggesties hierover zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou eerst eens kijken naar de spanning op de betreffende fase uberhaupt. Als die al tegen de 253 aanzit gaat een dikkere kabel niet veel helpen. Net zo min als het vermogen terugschroeven lijkt me. De omvormer schakeld uit op te hoge spanning. Met een dikkere kabel haal je de spanning tot aan je meterkast wellicht wat omlaag, maar als die daar ook al hoog is gaat dat niet veel helpen.

Een accu zou kunnen helpen als je die laadt op de momenten dat de spanning hoog is. Maar ook dan als de spanning hoger dan 253 is zal de omvormer alsnog uitschakelen.

Stap 1 is mi controleren wat de spanning is als je omvormer uitstaat terwijl het een piekmoment zou moeten zijn. Dat kan denk ik al met een eenvoudige multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@johnvolkering zelfde situatie hier, behalve dan geen 40m kabel (wel ~20m naar de zolder buitenom) en 4mm dik.

V.w.b. optie 2 kan de PV dit ook zelf. Daarin kun je een tabelletje instellen dat die bij een nominale spanning + x% nog maar maximaal y% van het maximale vermogen levert. Dus bv 90% (van 3kW) leveren bij +9% netspanning, 50% bij +9,5% netspanning, en 10% bij +9,9% netspanning (253V maximaal is dus +10% op 230V ;)).
Maar dan zit je nog met wat @janne_nl hierboven aanhaalt. Ik meet in de meterkast ~250V met de PV uit. Terugschakelen heeft dus niet heel veel nut (maar ik doe het wel). Waarbij die in mijn geval (en dat was een hier onbekende feature) ook uitvalt als die 10 minuten op 250V+ zit (of iets in die richting). Dus zelfs als ik terugschaal naar zeg 10% (300W maximaal) zit de netspanning nog steeds op 250V+ en valt die elke 10 minuten uit. "Beter" dan 3000W opwekken en opstarten => uitvallen => opstarten => uitvallen. Maar geweldig is het nog steeds niet.
En met een dikkere kabel, accu, of wat dan ook ga je dat niet oplossen.

Vooral dus eerst meten. En daarna kijken wat zinvol is. Dus PV uit en in de meterkast een multimeter in een stopcontact stoppen. Meet je dan ~250V zou ik er niet teveel moeite in steken. Tabelletje instellen dat die wel iets terugschaalt bii hoge vermogens zodat die niet letterlijk in een "boot loop" blijft hangen en klaar (of automatiseren via modbus als je daar meer zin in hebt). Andere oplossingen zijn naar mijn idee een verspilling van tijd en geld dan. Klagen bij de netbeheerder zal meer uithalen (en ook daar zul je niks tot weinig bereiken).

Edit:
Als je overigens een slimme meter hebt die je via de P1 poort uitleest kun je daar bij een DSMR5 meter bij mijn weten ook de netspanning inzien. Bij oudere DSMR versies zit dat echter niet in de data. Heb je dus een DSMR5 meter hoef je niet eens met een multimeter te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 30-04-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
johnvolkering schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:32:
Hoi Community,
Helaas is de kabel naar de meterkast lang (40m) en maar 2,5mm2. Tevens zit er ergens een las in en dit is ook niet bevoordelijk onder hoge load.
De spanning in de omvormer wordt dus al snel hoog en op zonnige dagen als deze, schakelt de omvormer vaak uit.
2) automatisch de omvormer vermogen laten terug regelen om zo niet uit te gaan, maar minder vermogen te leveren zodat de spanning niet oploopt.
3) een batterij in de schuur plaatsen zodat de load naar de batterij gaat en niet naar de meterkast
Dit kan door:

Er is nog een optie: Verplaats je omvormer naar de meterkast en ga met DC kabels vanaf panelen naar meterkast. Wil alleen niet als je spanning in de meterkast al in de buurt zit van de 253V

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Vraagje... werkt bij jullie de app vandaag goed? Bij mij wordt de "zonne-energie nu" niet correct weergegeven. Zowel in het dashboard als in de app geen updates sinds gisteren uurtje of 5pm.

Is nu naar 0 gegaan en op dashboard een 'broken wifi' symbooltje. Lijkt me iets bij Solaredge te zijn: productie en dergelijk wordt allemaal correct weergegeven en ook de Home Assistent integratie geeft correct de actuele opbrengst door.

Nu keek ik even met de app in de omvormer naar de foutcodes om te zien of daar wat vreemds stond, maar ook niet. Maar iets anders viel me wel op: Ik heb de omvormer gekregen op 10 april 2024. Maar er stonden foutmeldingen in tot 2022... kan dat een fout tijdens het commissionen zijn, of is mij een tweedehands in de maag gesplitst? Enig idee waar ik dat kan checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Gerardus1956 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:31:
[...]

Er is nog een optie: Verplaats je omvormer naar de meterkast en ga met DC kabels vanaf panelen naar meterkast. Wil alleen niet als je spanning in de meterkast al in de buurt zit van de 253V

[ Voor 31% gewijzigd door clodders op 30-04-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:39:
Vraagje... werkt bij jullie de app vandaag goed? Bij mij wordt de "zonne-energie nu" niet correct weergegeven. Zowel in het dashboard als in de app geen updates sinds gisteren uurtje of 5pm.

Is nu naar 0 gegaan en op dashboard een 'broken wifi' symbooltje. Lijkt me iets bij Solaredge te zijn: productie en dergelijk wordt allemaal correct weergegeven en ook de Home Assistent integratie geeft correct de actuele opbrengst door.

Nu keek ik even met de app in de omvormer naar de foutcodes om te zien of daar wat vreemds stond, maar ook niet. Maar iets anders viel me wel op: Ik heb de omvormer gekregen op 10 april 2024. Maar er stonden foutmeldingen in tot 2022... kan dat een fout tijdens het commissionen zijn, of is mij een tweedehands in de maag gesplitst? Enig idee waar ik dat kan checken?
Bij mij werkt de app niet, bij batterij de actuele situatie wordt niet weer gegeven ook niet op de site.
Op de site wordt aangegeven dat er geen internet verbinding. Echter daar wordt alles weergegeven echter niet de stromen van stroom. Ik denk dat ze bij SolarEdge een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:39:

Bij mij wordt alles in de app goed weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Hier ook. Geen problemen met de app gehad vandaag. De app is wel eens wat traav met bijwerken. Ik zou zeggen...geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:49
@jelleeelco Hier werkt de app weergave nu wel goed, maar kan bevestigen dat ik in de afgelopen, denk anderhalve week, ook regelmatig geen weergave had in de app.
Ook verschillend, soms geen productie weergave, wel tegelijkertijd het verbruik.
Een andere keer was de verbinding met de accu op een of andere manier verbroken, later vanzelf wel weer terug.
Denk dat ze met diverse update bezig zijn, c.q. waren.
Ik gebruik naast de app ook af en toe de online weergave, en daar zijn ook kleine veranderingen in de weergave.

OF Topic: daar ik nog tot eind 2026 een energie contract heb, gelukkig zonder terug leverkosten of dergelijke, heb ik de accu op maximum zelf verbruik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ook off topic, dan is wel de vraag, waarom heb je een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
Gerardus1956 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:31:
[...]

Bedankt allen voor de reacties en suggesties.
Ik heb in het verleden de spanning al gemeten, maar niet met een multimeter, maar met domotica. Toen concludeerde ik dat er wel degelijk een behoorlijk spanning verschil was.
Ik zal mogen eens met de multimeter meten wat de spanning in de schuur is met de omvormer aan en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:49
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:46:
Ook off topic, dan is wel de vraag, waarom heb je een accu?
Wel als investering voor de toekomst.
Tja, mischien ook wel beetje "hobby matig en interessantie materie".
Zoals bekend brengt een spaar rekening ja ook zo goed als niks op.
En kon omdat de installateur toch bij ons woon complex nog een aantal installaties ging aanleggen, hiervan mooi mede gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 00:27
[...]

De actie is ook geldig met een DHZ installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Zelf heb ik een aantal weken geleden de SE installatie aangepast waarbij ik 1 SE17k heb vervangen voor 2 10k hub omvormers, 5 batterijen, backup heb geplaatst. Het werkt tot nu toe zeer goed! Deze 17k hoefde niet terug en kon ik zelf te koop aanbieden.

Ik ga nu verder uitbreiden met een hotwater controller om de boiler extra mee op te warmen naast de WP en 2x home switch. Ben erg benieuwd hoe goed dit allemaal gaat werken straks. Doel is om zoveel mogelijk te doen tijdens de PV uren. 1 switch is om het EVA contact op de WP aan te sturen en 1 om de ontijzerings installatie vrij te geven om te spoelen. Dit verbruikt nl behoorlijk wat stroom en gebeurde eerder ergens in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-05 22:13
Van de week bij de negatieve prijzen, schakelde mijn omvormer niet af.
Hij bleef vrolijk doorleveren.
Ik hoorde dat ik een firmware update nodig zou hebben van een mede tweaker..
Dat kan best, deze omvormer is namelijk uit 2014 denk ik, dus een update is geen overbodige luxe.

Installateur niet te bereiken meer, dus ik in de chat met Solaredge en de situatie uitgelegd.
hun conclusie.. uw heeft de laatste firmware....
DUs alle gegevens uit de app halen en weer erin zetten en hopen dat het werkt.

Nu ben ik even verder gaan kijken, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik niet de nieuwste firmware heb.

Gezien de CPU versie en DSP1 & DSP2 versie die er in het systeem staan.
( zie foto hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu5LbaIp-8IvDkg6KJWFoC91x_o=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yEiY7Nh7VI9hMtBoVuQD1JqQ.gif?f=fotoalbum_large

Dus ik op internet op zoek en kwam bij solaredge een nieuwe firmware tegen
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display

Het gaat inderdaad om een oude inverter met display ( SE3500 ) dus zonder de H
De update moet via een sdcard, dus alles gedaan en inderdaad hij doet een reboot.
Running script zie ik dan in display en kort daarom OK

Na controle is de CPU en DSP nog steeds dezelfde versie
Dus ik vraag mij echt af, is dit de laatste firmware.. of doe ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
silvester6 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:39:
[...]

De actie is ook geldig met een DHZ installatie
Heb je dit zelf ook aangevraagd en gekregen? Als ik de voorwaarden van de actie lees moet je een erkende installateur van SolarEdge zijn en de accus/omvormer bij 1 van hun officiele dealers afnemen.

Vervolgens moet je de volledige factuur bij SolarEdge indienen, en krijgt de installateur uitbetaald (op de factuur moet staan dat de omvormer gratis geleverd was).

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Zover ik kan zien kan ik niet eens bij de groothandel kopen als particulier (heb wel een BV die ik zou kunnen gebruiken maar in hoeverre men dit toestaat)?

Heel benieuwd naar je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Dit is de home-owner flyer... 5500€ excl btw als adviesprijs....
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up-homeowner
2 batterijen + gratis ruil SolarEdge Home Hub als je nu nu een andere Solaredge Omvormer hebt.

Maar de twee batterijen zijn al te krijgen voor €3325, dus die Home Hub omvormer betaal je alsnog geheel zelf.
https://www.stralendgroen...atterijen/?v=1a13105b7e4e

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 01-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:30:
[...]

2 batterijen + gratis ruil SolarEdge Home Hub als je nu nu een andere Solaredge Omvormer hebt.

Maar de twee batterijen zijn al te krijgen voor €3325, dus die Home Hub omvormer betaal je alsnog geheel zelf.
Dat is wat kort door de bocht de actie omvat ook:

* benodigdheden zoals een Inline Meter
* Geheel gemonteerd en geïnstalleerd door jouw installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Daarnaast is de cash back naar de installateur dit keer als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:26
Ik lees nergens “ruil” omvormer. Volgens mij betaald de installateur de omvormer met de 1500 cashback en zet deze voor 0 euro op de offerte van de klant.

Op dit moment heb ik een RWS omvormer en heb wel interesse in regeling omdat ik toch al van plan was 3 batterijen aan te schaffen. Zou wellicht kunnen betekenen dat ik een gratis upgrade zou kunnen doen naar Home Hub omvormer. Mits de DHZ zelfinstallateur ook voor de cashback in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-05 13:54
Ik wil ook graag mijn zonnepanelen automatisch uitschakelen bij negatieve prijzen binnen mijn dynamisch contract. Ik zit echter bij Zonneplan in plaats van Tibber.

Heb de instellingen nu staan als:
- Aanvullende kosten 0,122
- BTW 21%

Deze instellingen zijn gelijk voor import & export.
Maar wat ik mij afvraag, kloppen deze prijzen voor export ook wanneer je meer teruglevert dan verbruikt? Dit omdat ik niet over de gehele export kan salderen. Of maak ik het dan te ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Die 5500 is een adviesprijs. De installateur mag daar uiteraard van af wijken (wat hij ook deed in mijn geval). Dit staat ook in de flyer:

"*Dit is een adviesverkoopprijs, exclusief btw, die alleen wordt voorgesteld aan relevante SolarEdge installateurs als onderdeel van de tijdelijke Charged UP promotie. De werkelijke verkoopprijzen die door installateurs in rekening worden gebracht, kunnen variëren. SolarEdge heeft geen controle over de uiteindelijke verkoopprijzen of andere voordelen die door installateurs worden aangeboden. Niets hierin vormt een toezegging van SolarEdge over detailhandelsprijzen, voordelen of anderszins.”

[ Voor 28% gewijzigd door jelleeelco op 01-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Scorpio_King schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:13:
Ik lees nergens “ruil” omvormer. Volgens mij betaald de installateur de omvormer met de 1500 cashback en zet deze voor 0 euro op de offerte van de klant.

Op dit moment heb ik een RWS omvormer en heb wel interesse in regeling omdat ik toch al van plan was 3 batterijen aan te schaffen. Zou wellicht kunnen betekenen dat ik een gratis upgrade zou kunnen doen naar Home Hub omvormer. Mits de DHZ zelfinstallateur ook voor de cashback in aanmerking komt.
Volgens de voorwaarden moet je een gecertificeerde installateur zijn met batterij certificaat. En de accus/omvormer bij een van hun officiele distributors aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 13:03
Ik begrijp niet helemaal waarom mijn omvormer vandaag uitgegaan is tussen 13u en 14u.

De Tibberprijs tussen 13:00 en 14:00 was –€0,14242.

Ik heb ingesteld in de app €0,122 × 1,21 = €0,14762/kWh

Dan zou je toch denken dat het niet uit hoort te schakelen. Is het misschien beter om het BTW veld leeg te laten, en een inclusief bedrag in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je in de Tibber app aanzet dat er met belasting etc gerekend moet worden kom je op -2.5ct uit, dus uit met die handel. Ik schat dat de berekening in de Tibber app ergens niet helemaal goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
marten12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:00:
Ik wil ook graag mijn zonnepanelen automatisch uitschakelen bij negatieve prijzen binnen mijn dynamisch contract. Ik zit echter bij Zonneplan in plaats van Tibber.

Heb de instellingen nu staan als:
- Aanvullende kosten 0,122
- BTW 21%

Deze instellingen zijn gelijk voor import & export.
Maar wat ik mij afvraag, kloppen deze prijzen voor export ook wanneer je meer teruglevert dan verbruikt? Dit omdat ik niet over de gehele export kan salderen. Of maak ik het dan te ingewikkeld?
Als je meer teruglevert dan verbruikt kun je op een bepaald moment niet meer salderen en moet de handel uit als de prijs negatief is.

Volgens mij staat er op de site van Tibber een voorbeeld hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
jelleeelco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Volgens de voorwaarden moet je een gecertificeerde installateur zijn met batterij certificaat. En de accus/omvormer bij een van hun officiele distributors aanschaffen..
Zo werkt het dus ook. Waarom zou een installateur daar niet aan mee willen werken? Kunt eventueel misschien wel afspreken dat zij de inbedrijfstelling doen om zo ook het stukje zekerheid te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door silvester6 op 01-05-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
silvester6 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Zo werkt het dus ook. Waarom zou een installateur daar niet aan mee willen werken? Kunt eventueel misschien wel afspreken dat zij de inbedrijfstelling doen om zo ook het stukje zekerheid te krijgen.
In mijn geval ben ik Solaredge gecertificeerde installateur met een batterij certificaat. Als zelfinstallateur kan ik echter niet rechtstreeks bij een distributeur inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
En evt garantie dan? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een gecertificeerde installateur voor de garantie wil zorgen als hij zelf de installatie niet gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dat is toch verschil in soort garantie
Productgarantie en arbeid garantie.

Als ik een tv koop en ik hang hem zelf op dan heeft de tv productgarantie. Als ik een tv koop met montage dan heb ik productgarantie en arbeidsgarantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
Als gecertificeerde installateur heb je toegang tot het Installateur portaal. Hier kun je ook garantie zaken afhandelen. Je krijgt in geval van defect en garantie dan een vervangend artikel thuis gestuurd. Er is was dat betreft geen verschil tussen de gecertificeerde zelfinstallateur en een gecertificeerd bedrijf. Alleen een factuur voor de gemaakte kosten onder garantie is een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou een tv niet direct willen vergelijken met een omvormer met accu.

Maar goed. Plat gezegd, niet mijn probleem. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:37

Ankh

|true

[...]

Toch eens nagevraagd bij onze installateur, aangezien ik hier al een topic had geopend of ik nou toch zonnepanelen of accu's moet nemen (of beide). Investeren in extra panelen of accu?
Wij hebben dus momenteel 10 panelen (a 330Wp) gekoppeld aan een enkel fase SE omvormer.

De cashback actie geldt voor 3-fase omvormer met minimaal 2x 4.6kWh batterijen. SolarEdge 3-fase kan vanaf 16 panelen. Daaronder alleen shortstring 3-fase waar de cashback niet voor geldt.

Met 16 panelen (6 extra) komt het voorstel op €7.955,- (hier komt €1.216,95 aan btw bovenop maar deze kunnen we voor u weer terug halen).

Met 20 panelen (10 extra) komt het voorstel op op €9.395,- (hier komt €1.216,95 aan btw bovenop maar deze kunnen we voor u weer terug halen).

Alles inclusief installatiekosten, in SolarEdge uitgevoerd en parallel geschakeld. En de cashback actie is al verrekend.

Heb nog nagevraagd wat de Wp is, maar ga uit van iets in de orde van 450 Wp
Het valt me nog mee. 2x Sessy accu's zijn ook om en nabij 6-7k incl. installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ankh op 01-05-2025 20:41 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 17:09
rebelhearts schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:36:

Het gaat inderdaad om een oude inverter met display ( SE3500 ) dus zonder de H
De update moet via een sdcard, dus alles gedaan en inderdaad hij doet een reboot.
Running script zie ik dan in display en kort daarom OK

Na controle is de CPU en DSP nog steeds dezelfde versie
Dus ik vraag mij echt af, is dit de laatste firmware.. of doe ik iets verkeerd.
Controleer even of de gebruikte SD-card in het juiste format (FAT-32) staat. Dat is ergens terug te lezen op de Solar-edge-site. Als die het juiste format heeft, duurt dat installatieproces ineens een stuk langer, en is daarna de versie als het goed is wel bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Ankh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Toch eens nagevraagd bij onze installateur, aangezien ik hier al een topic had geopend of ik nou toch zonnepanelen of accu's moet nemen (of beide). Investeren in extra panelen of accu?
Wij hebben dus momenteel 10 panelen (a 330Wp) gekoppeld aan een enkel fase SE omvormer.

De cashback actie geldt voor 3-fase omvormer met minimaal 2x 4.6kWh batterijen. SolarEdge 3-fase kan vanaf 16 panelen. Daaronder alleen shortstring 3-fase waar de cashback niet voor geldt.

Met 16 panelen (6 extra) komt het voorstel op €7.955,- (hier komt €1.216,95 aan btw bovenop maar deze kunnen we voor u weer terug halen).

Met 20 panelen (10 extra) komt het voorstel op op €9.395,- (hier komt €1.216,95 aan btw bovenop maar deze kunnen we voor u weer terug halen).

Alles inclusief installatiekosten, in SolarEdge uitgevoerd en parallel geschakeld. En de cashback actie is al verrekend.

Heb nog nagevraagd wat de Wp is, maar ga uit van iets in de orde van 450 Wp
Het valt me nog mee. 2x Sessy accu's zijn ook om en nabij 6-7k incl. installatie.
Welke btw willen zij terughalen.
Voorwaarden van de belastingdienst bij btw-thuisbatterij terugvragen zijn:
Onder deze voorwaarden kunt u de btw van de aanschaf en de installatie van uw thuisbatterij terugvragen:
 U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij. Voor het terugleveren van stroom betaalt uw energiemaatschappij een vergoeding aan u. Daardoor bent u ondernemer voor de btw.
 De thuisbatterij is uitgerust met een Energie Management Systeem (EMS) om te kunnen handelen in stroom.
 U hebt een dynamisch energiecontract om te kunnen handelen in stroom.
Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Dan kunt u geen btw terugvragen.
 De factuur van de aanschaf van de batterij en het energiecontract staan op uw naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:37

Ankh

|true

clodders schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:38:
[...]

Welke btw willen zij terughalen.
Voorwaarden van de belastingdienst bij btw-thuisbatterij terugvragen zijn:
Onder deze voorwaarden kunt u de btw van de aanschaf en de installatie van uw thuisbatterij terugvragen:
 U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij. Voor het terugleveren van stroom betaalt uw energiemaatschappij een vergoeding aan u. Daardoor bent u ondernemer voor de btw.
 De thuisbatterij is uitgerust met een Energie Management Systeem (EMS) om te kunnen handelen in stroom.
 U hebt een dynamisch energiecontract om te kunnen handelen in stroom.
Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Dan kunt u geen btw terugvragen.
 De factuur van de aanschaf van de batterij en het energiecontract staan op uw naam.
Ik gok, net zoals 6-7 jaar geleden wordt er een KOR aangemaakt, BTW teruggevraagd en na een jaar wordt de KOR weer afgesloten.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Ankh schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Ik gok, net zoals 6-7 jaar geleden wordt er een KOR aangemaakt, BTW teruggevraagd en na een jaar wordt de KOR weer afgesloten.
Ik denk dat het niet gokken is leest de site van de Belastingdienst naar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
janne_nl schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:29:
Ik zou een tv niet direct willen vergelijken met een omvormer met accu.

Maar goed. Plat gezegd, niet mijn probleem. 😉
Een bestaande omvormer vervangen is werkelijk appeltje/eitje als je een beetje handig bent. Alleen het commissionen, daar moet je een instalateur voor zijn (en dat kan je worden via de learn module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-05 23:34
@johnvolkering
Als je de kabel in de tuin wilt vervangen, kan dat met de lier techniek. Dan hoef je de kabel niet helemaal uit te graven.
Graaf twee of meer gaten in je tuin waar de kabel loopt. Trek met een lier, trekker, auto, of wat dan ook de kabel uit de grond. Als je de nieuwe kabel er aan vast knoopt (zonder dikke knoop natuurlijk) ben je gelijk klaar.

Wel zeker weten dat de voltage drop over de huidige lengte het probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 02-05-2025 12:10 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:43

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik raag een beetje in de war van de begrippen in de solaredge app.

Ik heb de tarieven ingesteld op 0,142 eur aanvullende kosten (ANWB stroom) en bij de export heb ik gebruik import kosten ingeschakeld.

Op dit moment zijn de kale stroom kosten 0. Ik zou dus verwachten dat de kosten van stroom van het net 0,17 eur zijn en de opbrengst 0,17 eur.

Zo ver prima en ook wat ik zie in de app. Maar vanavond om 8 uur, als de kale prijs 0,17 eur is, zou ik 0,34 eur moeten betalen en krijg ik 0,0 eur terug voor mijn geleverde stroom. Wat gaat hier mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oGN3KH2Xbp8IKZqupqrzcdYTlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcQjg0hIk2VdlIh7PDreRaUB.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de prijs instel op -0,142 dan wordt de grafiek in eens groen -> groen is goed? en lijkt het wel te kloppen dat ik met dure stroom meer geld krijg en met goedkope/negatieve stroom minder. Echter slaat dan wel de tariefoptimalizatie in werking, terwijl ik met een tarief van 0.0 euro wel zou willen salderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2wEVg3ZJjAeDWQuCaXYarjWPnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pgucJxd1FhBQNoPZBakMIYhH.png?f=fotoalbum_large

Wt gaat hier mis?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Ik denk dat het niet gokken is leest de site van de Belastingdienst naar eens
Ik denk ook niet dat het gokken is, als je aan de voorwaarden voeldoet werkt het gewoon zo.

Een Solaredge met accu en dynamisch contract werkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
AkroBatik schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:10:

Ik heb de tarieven ingesteld op 0,142 eur aanvullende kosten (ANWB stroom) en bij de export heb ik gebruik import kosten ingeschakeld.

Op dit moment zijn de kale stroom kosten 0. Ik zou dus verwachten dat de kosten van stroom van het net 0,17 eur zijn en de opbrengst 0,17 eur.

Zo ver prima en ook wat ik zie in de app. Maar vanavond om 8 uur, als de kale prijs 0,17 eur is, zou ik 0,34 eur moeten betalen en krijg ik 0,0 eur terug voor mijn geleverde stroom. Wat gaat hier mis?

[Afbeelding]

Als ik de prijs instel op -0,142 dan wordt de grafiek in eens groen -> groen is goed? en lijkt het wel te kloppen dat ik met dure stroom meer geld krijg en met goedkope/negatieve stroom minder. Echter slaat dan wel de tariefoptimalizatie in werking, terwijl ik met een tarief van 0.0 euro wel zou willen salderen.

[Afbeelding]

Wt gaat hier mis?
Zoals je kan lezen in eerdere opmerkingen zitten er rarigheidjes in met de name de exporttarieven die de app laat zien.

Het werkt verder zoals verwacht. Omvormer is 4 uur uitgeschakeld geweest (ongeveer) deze week.

Tip: Niet naar de tarieven kijken, en in de Tibber app niet naar de tarieven zonder belasting etc en btw kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
AkroBatik schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wt gaat hier mis?
Als ik je goed begrijp: stel kale prijs is 0 cent, je hebt 17ct (inc BTW) aan 'inkoop kosten; bovenop de kale prijs. Dus als de kale prijs 0 is, dan betaal je voor iedere kwh dus 17 cent.

Vervolgens heb je aangegeven 'exportkosten gelijk aan import kosten'. Mss begrijp ik het niet helemaal goed, maar dat betekent volgens mij dat je dus export boete krijgt van 17 cent.

Dus als de prijs 17 cent is:
Bij afname van het net: 17cent + 17cent inkoop kosten
Bij levering aan het net: 17 cent - de 17cent leveringskosten. Is nul.

Dit klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Laatst online: 23-05 07:10

845

jelleeelco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Als ik je goed begrijp: stel kale prijs is 0 cent, je hebt 17ct (inc BTW) aan 'inkoop kosten; bovenop de kale prijs. Dus als de kale prijs 0 is, dan betaal je voor iedere kwh dus 17 cent.

Vervolgens heb je aangegeven 'exportkosten gelijk aan import kosten'. Mss begrijp ik het niet helemaal goed, maar dat betekent volgens mij dat je dus export boete krijgt van 17 cent.

Dus als de prijs 17 cent is:
Bij afname van het net: 17cent + 17cent inkoop kosten
Bij levering aan het net: 17 cent - de 17cent leveringskosten. Is nul.

Dit klopt toch?
Dat is ook wel wat ik er van begrijp ja... maar...

De boete bestaat uit 2 (3) onderdelen: belasting en opslag (en BTW)
De belasting kan je nog ca. 1,5 salderen op jaarbasis.
De opslag is mij dus een beetje onduidelijk, die kan je toch ook nog salderen op jaarbasis?

SE gaat dus uit van de situatie "zonder salderen" en daarom is de "boete" dus niet echt van toepassing de komende 1,5 jaar (zolang je niet meer terug levert dan afneemt).

Bij negatieve tarieven is het sommetje hetzelfde, maar begin je onder nul lijkt mij dan.

Begrijp ik dat goed?
Kan je SE dan niet beter instellen zonder de belasting (aangezien deze toch gesaldeerd wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
Pim57 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:
@johnvolkering
Als je de kabel in de tuin wilt vervangen, kan dat met de lier techniek. Dan hoef je de kabel niet helemaal uit te graven.
Graaf twee of meer gaten in je tuin waar de kabel loopt. Trek met een lier, trekker, auto, of wat dan ook de kabel uit de grond. Als je de nieuwe kabel er aan vast knoopt (zonder dikke knoop natuurlijk) ben je gelijk klaar.

Wel zeker weten dat de voltage drop over de huidige lengte het probleem is.
Bedankt voor de suggestie van de lier.
Betreft de voltage drop, Ik heb met home assistant dashboard een grafiek gemaakt welke de P1 spanning en SolarEdge spanning weergeeft. Hier zie je duidelijk de spanning bij de solaredge oplopen terwijl de spanning op de P1 achter blijft. Het verschil moet de weerstand zijn van de kabel. Ik ben wel overtuigd maar ik zie nog op tegen het vervangen van de kabel.
Nu ben ik in de solaredge met vermogen reductie zodra de spanning oploopt bezig. Kijken of ik het daar mee kan kontroleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:00

lc8

johnvolkering schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor de suggestie van de lier.
Betreft de voltage drop, Ik heb met home assistant dashboard een grafiek gemaakt welke de P1 spanning en SolarEdge spanning weergeeft. Hier zie je duidelijk de spanning bij de solaredge oplopen terwijl de spanning op de P1 achter blijft. Het verschil moet de weerstand zijn van de kabel. Ik ben wel overtuigd maar ik zie nog op tegen het vervangen van de kabel.
Nu ben ik in de solaredge met vermogen reductie zodra de spanning oploopt bezig. Kijken of ik het daar mee kan kontroleren.
er zit meer tussen je omvormer en de P1 meter... Alle overgangen (kabelboard inde SE, werkschakelaar, maximaalschakelaar, aardlek, hoofdschakelaar, meterboard...) kunnen slecht zijn: in dat geval zelfs gevaarijk.
De kabel: gewoon even uitrekenen wat het spanningsverlies zou moeten zijn. Een kabel is niet 'slecht' maar gewoon goed of te dun...

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:05
johnvolkering schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:32:
Hoi Community,
Dit kan door:

Wat zijn mijn problemen met deze opties:
bij optie 1) Hiervoor moet ik de hele tuin open spitten, dus dat zie ik nog niet zo zitten
bij optie 2) ik zou dit via modbus vanuit HA willen doen en niet met relais te gaan klooien. is dit een optie? Weet iemand van een duidelijke "how to" documentatie.
Tevens, wat schiet ik hier mee op? zal mijn effectief opgewekte energie meer zijn als de omvormer tijdig terug schakeld, ipv tijdelijk helemaal uit te schakelen? Als het weinig uitmaakt is de moeite nutteloos.
bij optie 3a) en 3b) zijn er wel wat aanzienlijke kosten. 3a is misschien iets voordeliger (DIY batterij en de MP's zijn ook niet zo duur tegewoordig). Voor 3b zag ik dat SE batterijen aanzienlijk geprijst zijn. Tevens zal de huidige omvormer wel vervangen moeten worden de de rest waarde is minimaal.

Wellicht is dit ook nog een optie voor je. Ik heb mijn 30 panelen die 60 meter ver weg liggen op de schuur met DC (4x6mm2) naar de garage gebracht en daar met 5x10mm2 aangesloten op de meterkast.

Heb je geen AC spanningsverhoging in je traject naar de schuur. Meet in de meterkast rond de 248-249volt op fase 1. Nagenoeg geen uitval tot nu toe, even bekijken hoe de eerste mei gaat met de nieuwe situatie. (Heb in totaal 66 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jeeedeee schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Wellicht is dit ook nog een optie voor je. Ik heb mijn 30 panelen die 60 meter ver weg liggen op de schuur met DC (4x6mm2) naar de garage gebracht en daar met 5x10mm2 aangesloten op de meterkast.

Heb je geen AC spanningsverhoging in je traject naar de schuur. Meet in de meterkast rond de 248-249volt op fase 1. Nagenoeg geen uitval tot nu toe, even bekijken hoe de eerste mei gaat met de nieuwe situatie. (Heb in totaal 66 panelen)
Krijg je nu in die 60 meter niet een enorm spanningsverlies? De DC-spanning is lager, dus de stroom groter.

Als je die omvormer aan de 230V-kan met 6 mm² kabel aansluit is het spannings- en dus vermogensverlies een stuk kleiner.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:34

pvg

Hippe Lip schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Krijg je nu in die 60 meter niet een enorm spanningsverlies? De DC-spanning is lager, dus de stroom groter.

Als je die omvormer aan de 230V-kan met 6 mm² kabel aansluit is het spannings- en dus vermogensverlies een stuk kleiner.
? Hij heeft 66 panelen in 2 strings, dus ik gok dat de DC spanning wel een stukje hoger is dan de 230V netspanning, en wat verlies op de DC spanning leidt niet tot uitval van de omvormer…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
pvg schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:47:
[...]

? Hij heeft 66 panelen in 2 strings, dus ik gok dat de DC spanning wel een stukje hoger is dan de 230V netspanning, en wat verlies op de DC spanning leidt niet tot uitval van de omvormer…
Dit gaat toch over @johnvolkering met 3400Wp op een SE3000H?

3kW over 40m 2,5mm² is 7,2V spaningsval, 3% (volgens Sunny Design)
Over 6mm² blijft er nog altijd 3V over... nog steeds boven de 1% richtlijn voor PV.

Ga je de verliezen in DC pakken dan zak je met 6mm² solar kabel onder de 0,5% en boeit het niet voor wat betreft netspanning. Ik zou wel naar de zwaardere 6mm² gaan. kost amper meer ... met standaard 4mm² heb je 0,8% verlies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Hippe Lip schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:35:
[...]

De DC spanning bij een 1 fase omvormer is 380-400V.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Iemand wellicht bekend met het volgende issue:

De Tibber app had ik Power-up van SolarEdge werkend. Ivm wijzigen wachtwoord van mijn Solaredge account verdween de koppeling. Logisch….

Maar nu; ik krijg hem met geen mogelijkheid meer gekoppeld. Tibber app zegt netjes “je SolarEdge is succesvol verbonden” maar wordt daarna niet getoond

Nu al 4 dagen bezig. Heb hem wel 2x toegevoegd gezien. Maar na het opnieuw openen van de app was die weer verdwenen. Iemand bekend met die issue ?

Verder:
Vandaag bestelling de deur uit voor 3x 4,8kWh, 10kW Home Hub & Backup interface 😋 betaal netto nog geen 5k voor alles dankzij de cashback (btw nog even in het midden of ik die
Terug ga vorderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:38
Ik heb het eerder genoemde PV export limit script (https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3) werkend in Home Assistant (denk ik...) ik heb bij PV Power Limit de "solaredge (Active Power Limit)" entity gezet, deze kun je normaal gesproken zelf instellen in HA van 0-100%.

Ik dacht dat het script deze ingestelde waarde zou volgen? Dus als ik die op 100% zet dan is er GEEN beperking, zet ik hem op 50 dan iser 50% beperking etc. Maar het lijkt er op dat het script deze setting zelf aanpast? Dat lijkt me niet de bedoeling?

Of is het gebouwd als een soort NOM systeem, dat kijkt naar wat de woning NU nodig heeft en daarop zelf de zonnepanelen terugschroeft?

@JeroenH

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 06-05-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mag ik vragen waarom je de settings in Solaredge niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Omdat je dit wilt kunnen automatiseren (via Home Assistant in dit geval). Daarom zo'n script. Het is niet echt zinvol om elke keer met de hand dat percentage bij te stellen lijkt me.

Maar ik denk dus dat het script inderdaad als een NOM principe werkt (Nul Op Meter als doel) en dat ie dus de opbrengst vd zonnepanelen afknijpt tot wat het huis op dat moment nodig heeft, ander kun je inderdaad beter gewoon handmatig direct in de app (of in HA) dat percentage op 20% of 50% etc zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:33:
Verder:
Vandaag bestelling de deur uit voor 3x 4,8kWh, 10kW Home Hub & Backup interface 😋 betaal netto nog geen 5k voor alles dankzij de cashback (btw nog even in het midden of ik die
Terug ga vorderen)
Dat is een hele nette prijs. Ben je zelf installateur? Waarom zou je de cashback niet terugvorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:23:
Omdat je dit wilt kunnen automatiseren (via Home Assistant in dit geval). Daarom zo'n script. Het is niet echt zinvol om elke keer met de hand dat percentage bij te stellen lijkt me.

Maar ik denk dus dat het script inderdaad als een NOM principe werkt (Nul Op Meter als doel) en dat ie dus de opbrengst vd zonnepanelen afknijpt tot wat het huis op dat moment nodig heeft, ander kun je inderdaad beter gewoon handmatig direct in de app (of in HA) dat percentage op 20% of 50% etc zetten.
Als je een SE Inline meter hebt op je hoofdaansluiting, kan SolarEdge dit toch al dynamisch/automatisch?

https://www.solaredge.com/export-limitation-new

https://knowledge-center....tion_application_note.pdf

Vervolgens kan ik via HomeAssistant dit gewoon op de Modbus integratie aan/uitzetten en de export limiteren op 0.0W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Svbq21yC-nCrHGAJ984_zt-G4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q1zFBqQFJLUJgozdrVPqrfXI.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Als je een SE Inline meter hebt op je hoofdaansluiting, kan SolarEdge dit toch al dynamisch/automatisch?

Vervolgens kan ik via HomeAssistant dit gewoon op de Modbus integratie aan/uitzetten en de export limiteren op 0.0W
[Afbeelding]
Interessant - ik zat te kijken naar de Sigenergy thuis batterij (ook wel als de Haier Energy Cube verkocht). Eigenlijk kan daarmee echt alles, behalve de export van de PV limiteren.

Nu zou je dus met deze optie dat kunnen afknijpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jelleeelco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Interessant - ik zat te kijken naar de Sigenergy thuis batterij (ook wel als de Haier Energy Cube verkocht). Eigenlijk kan daarmee echt alles, behalve de export van de PV limiteren.

Nu zou je dus met deze optie dat kunnen afknijpen...
Ik heb bij installeren van PV- SolarEdge, juist met dat doel meteen een inline meter in de meterkast laten bijzetten.

Even in juiste volgorde: je knijpt de productie van PV in de SolarEdge omvormer af, om export op je aansluiting te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb bij installeren van PV- SolarEdge, juist met dat doel meteen een inline meter in de meterkast laten bijzetten.
Ja snap ik! Ik heb dat toen (april 2024) niet laten doen vanwege de hoge kosten (die meters waren toen 400e of zo). Ik heb nog een vast contract tot april 2027 zonder terugleverboete, dus heb het ook nog niet nodig.

Maar ben we wel alvast aan het voorbereiden op einde saldering, dus wil export kunnen limiteren als het nodig is. Ik worstel alleen nog met de manier hoe een accu-systeem (bv sigenstore) en het PV systeem goed te laten samen werken. Mss is een geintegreerd systeem van SolarEdge toch 'beter' in mijn geval.

Echter hebben de accu's van solaredge best een beperkt vermogen; 5kWh laden/ontladen (zeker met straks prijzen/kwartier om in de winter de accu vol te gooien tijdens de goedkope kwartiertjes, gaat dat met 5kWh niet heel snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Dat is een hele nette prijs. Ben je zelf installateur? Waarom zou je de cashback niet terugvorderen?
Moet even nog de trainingen afronden .. maar de BTW is nog even de vraag of dat allemaal kan, maar denk dat dat wel lukt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Moet even nog de trainingen afronden .. maar de BTW is nog even de vraag of dat allemaal kan, maar denk dat dat wel lukt
BTW terugvragen kan idd als je dynamisch contract hebt. Maar ik dacht dat je de cashback bedoelde? Waar heb je dan dit alles kunnen kopen als particulier, en toch gebruik makend van de cashback?

Want al die certificaten en trainingen heb ik al :)

EDIT - humor. Ik dacht dat je bedoelde "...5k inclusief de cashback. BTW weet nog niet of ik die ga terugvragen"...BTW= By The Way...maar je bedoelde de BTW :)

Ben toch zeer benieuwd waar je dit alles hebt kunnen aanschaffen voor 5k icm de cashback!

[ Voor 20% gewijzigd door jelleeelco op 06-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
[...]

[Afbeelding]
Dat heb ik dus allemaal niet.
Ik heb genoemd script en daar gaat mijn vraag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
[...]

Het genoemde script lijkt inderdaad netjes NOM te benaderen, ik vraag me alleen af of dat ook zo blijft werken als ik binnenkort mijn Homewizard batterij toevoeg... ik ben bang dat die elkaar in de weg gaan zitten.

Kan de SE inline meter omgaan met (plugin) batterijen van derde partijen, of werkt het alleen met solaredge batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Het genoemde script lijkt inderdaad netjes NOM te benaderen, ik vraag me alleen af of dat ook zo blijft werken als ik binnenkort mijn Homewizard batterij toevoeg... ik ben bang dat die elkaar in de weg gaan zitten.

Kan de SE inline meter omgaan met (plugin) batterijen van derde partijen, of werkt het alleen met solaredge batterijen?
SE inline meter , gemonteerd als import/export meter op je hoofdaansluiting meet gewoon import/export, zoals je slimme meter (met evt P1) dat ook doet.

Neemt dus alle import en export mee, ook van evt batterijen en andere omvormers.

Alleen kan de SolarEdge omvormer en cloud systeem dan ineens berekenen wat je eigen verbruik is tov productie. Omdat de inline meter met je omvormer communiceert (indien goed ingesteld).
SolarEdge kan bij batterijen van derden natuurlijk niet zien dat die stroom verbruikt wordt of opgeslagen, dus je plaatjes in de app zullen niet meer kloppen.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 07-05-2025 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:33

Smoke

Maverick Reploid

Je kan hiervoor een bijkomende externe productiemeter plaatsen en in de omvormer instellen dat er ook externe productie is, dan krijg je wel weer alle juiste data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Mmm... "probleem" is dus dat zo'n 'slimme' batterij zelf ook autonoom kijkt naar de P1 meter, en als die ziet dat er een surplus aan zonne-energie is, begint dat ding zichzelf daarmee op te laden...

Maar... dat surplus aan zonne-energie komt dus niet omdat de SE installatie zelf ook naar de P1 meter kijkt en ziet dat er geen vraag vanuit het huis is en dus de produktie terugschroeft.

Catch 22.
Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.