Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:50
bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:23:
Omdat je dit wilt kunnen automatiseren (via Home Assistant in dit geval). Daarom zo'n script. Het is niet echt zinvol om elke keer met de hand dat percentage bij te stellen lijkt me.

Maar ik denk dus dat het script inderdaad als een NOM principe werkt (Nul Op Meter als doel) en dat ie dus de opbrengst vd zonnepanelen afknijpt tot wat het huis op dat moment nodig heeft, ander kun je inderdaad beter gewoon handmatig direct in de app (of in HA) dat percentage op 20% of 50% etc zetten.
Solaredge One regelt dat toch zelf ook? Goed genoeg voor mij. Rekening houdend met mijn eigen gebruik, de verwachte zon en de prijs van de stroom. Sommige momenten zou het wellicht slimmer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:41
Ik weet niet wat SolarEdge one is. Ik heb hier alleen zonnepanelen en een SE6K omvormer in huis, meer niet. Over 2 weken komt er een Homewizard plugin batterij. Ik ben nu een beetje aan het voorsorteren voor als de saldering wegvalt, hoe ik dan met de spullen die ik heb, de opbrengst kan afstemmen op het verbruik (NOM) zonder dat ze elkaar in de weg zitten. ALS dat al kan ;)

Zo'n homewizard batterijtje is niet al te duur (zeker als de baas 100% meebetaalt haha) dus ik heb niet zo'n behoefte om voor 10000 euro aan solardege meters en solaredge batterijen etc te gaan kopen nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38
bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:41:
Ik weet niet wat SolarEdge one is. Ik heb hier alleen zonnepanelen en een SE6K omvormer in huis, meer niet. Over 2 weken komt er een Homewizard plugin batterij. Ik ben nu een beetje aan het voorsorteren voor als de saldering wegvalt, hoe ik dan met de spullen die ik heb, de opbrengst kan afstemmen op het verbruik (NOM) zonder dat ze elkaar in de weg zitten. ALS dat al kan ;)

Zo'n homewizard batterijtje is niet al te duur (zeker als de baas 100% meebetaalt haha) dus ik heb niet zo'n behoefte om voor 10000 euro aan solardege meters en solaredge batterijen etc te gaan kopen nu...
Als jij niet weet wat SolarEdge one is, dan heb je ook geen onderzoek gedaan, laat staan wat je feitelijk wil.
Ik heb een vraag wat wil je bereiken met een homewizard batterij. Heb je gekeken naar het omzetverlies en het rendement van deze batterij in combinatie van je zonnepanelen en je SE6K omvormer?

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ten eerste, ik ben een simpele consument, geen expert, anders had ik jullie sowieso niet nodig.
Ik heb geen vast plan, het is (als simpele consument) haast onmogelijk om in te schatten wat er technisch mogelijk is, en waar het qua regelgeving en facturering heen gaat. Ik kan via mijn wetkgever een homewizard batterij HEEL voordelig aanschaffen, en zo ga je dan een beetje rondlijken, en kom je steeds meer te weten. Dus nee, ik heb geen Groot Plan en ik heb ook geen onderzoek gedaan naar wat voor gizmo's solearedge verder allemaal heeft en wat hun ecosysteem precies wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:55:
Ten eerste, ik ben een simpele consument, geen expert, anders had ik jullie sowieso niet nodig.
Ik heb geen vast plan, het is (als simpele consument) haast onmogelijk om in te schatten wat er technisch mogelijk is, en waar het qua regelgeving en facturering heen gaat. Ik kan via mijn wetkgever een homewizard batterij HEEL voordelig aanschaffen, en zo ga je dan een beetje rondlijken, en kom je steeds meer te weten. Dus nee, ik heb geen Groot Plan en ik heb ook geen onderzoek gedaan naar wat voor gizmo's solearedge verder allemaal heeft en wat hun ecosysteem precies wel en niet kan.
Om een beeld te krijgen kijk dan maar eens op de site https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one.
Overigens de HomeWizard batterij werkt niet bij stroomuitval.

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 07-05-2025 14:53 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:53
bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:55:
Probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat de meeste van dit soort systemen denken dat ze het enige actieve systeem zijn in huis. Als je gewoon het PV overschot in de accu wilt kieperen, dan zal de HomeWizard accu dat gewoon netjes doen adhv gegevens uit de HomeWizard P1. Werkt qua principe hetzelfde als hoe SolarEdge het doet, namelijk: bepaal periodiek welk vermogen het net wordt opgestuurd, en pas vervolgens het laad- of ontlaadvermogen van de accu daarop aan.

Als je geen PV export naar het net wilt, dan zul je zelf wat moeten regelen om de SolarEdge omvormer te knijpen qua productievermogen wanneer er teveel PV vermogen is tov huidig verbruik en vermogen wat de accu kan opnemen op dat moment. Richting einde laadcyclus zal dat vermogen gaan zaken tot 0 wanneer de accu vol is. Het is geen heel ingewikkeld algoritme natuurlijk.

SolarEdge One is ontwikkeld voor een DC-gekoppelde batterij direct aan een SolarEdge omvormer met een SolarEdge Inline Meter. Je had al gezien dat dat best een investering met zich meebrengt. Als je de HomeWizard accu min of meer gratis kan krijgen is dat natuurlijk leuk en neem je de lagere efficientie door dubbele AC/DC conversie vast voor lief.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 07-05-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik heb het dan ook steeds over het eerder genoemde PV export limit script voor in HA (https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3) wat dus ook de pv export automatisch kan beperken obv de vraag van de woning, dus geen extra apparatuur nodig, maar daar leest iedereen helaas overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:35:
Ik heb het dan ook steeds over het eerder genoemde PV export limit script voor in HA (https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3) wat dus ook de pv export automatisch kan beperken obv de vraag van de woning, dus geen extra apparatuur nodig, maar daar leest iedereen helaas overheen.
Ik had het goed gelezen hoor. :-) Maar je zult dus zelf even de calculatie moeten maken waar die export beperking op moet staan en dat periodiek updaten in de omvormer adhv je tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:23
bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:35:
Eens kijken of ik je wens begrijp. Het kan toch nog eenvoudiger? Je hebt al een SolarEdge omvormer plus power meter. En je krijgt of koopt er een HW batterij bij.

Als ik me niet vergis ondersteunt de HW app de SolarEdge omvormers: https://helpdesk.homewiza...k-mijn-solaredge-omvormer

De HW batterij heeft ook de HW P1-meter nodig voor de juiste werking. (In feite is die P1 data ook nog eens beschikbaar via de SE power meter.)

Als je in de SE app de omvormer instelt op ‘zero net export’ (of hoe dat ook heet), regelt zich dit dan niet allemaal automatisch? Waar wil je HA dan nog voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Die SE koppeling is zo te zien alleen om de SE data inzichtelijk te maken in de homewizard energie app, daar volgt geen aansturing uit oid. De batterij kijkt zelf voor aansturing alleen naar de P1 meter.

Ik kan de SE omvormer wel instellen op zero export (NOM, dat doet dat script in HA dus), maar die kijkt dus ook naar de P1 meter, en niet naar de vraag van de batterij... en de batterij kijkt via de p1 meter of er een surplus aan zonne energie is (en die is er dus niet want zero teruglevering...) dus de batterij zal nooit een moment vinden om op te laden met zonne energie uit de pv installatie.

Dus dan moet ik denk ik de batterij handmatig de opdracht geven om geforceerd te gaan laden, op een moment dat de zon schijnt, die gaat dan energie vragen en dan zal de SE omvormer de PV limiter wel omhoog zetten (aangezien het huis dan via de P1 meer gaat vragen), dat geloof ik wel, maar dat is dus niet automatisch :)

Ik zou het script dan denk uit moeten breiden (of zelf iets moeten bouwen) met iets dat 'als de zon schijnt, en de batterij wil opgeladen worden, wijk fan af van NOM, en verhoog de opbrengst vd panelen met het wattage wat de batterij vraagt, als je dat kunt leveren" ofzoiets. Maar dan moet ik dat wel via een api oid aan de batterij kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:00

pvg

bixobie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:56:
Die SE koppeling is zo te zien alleen om de SE data inzichtelijk te maken in de homewizard energie app, daar volgt geen aansturing uit oid. De batterij kijkt zelf voor aansturing alleen naar de P1 meter.

Ik kan de SE omvormer wel instellen op zero export (NOM, dat doet dat script in HA dus), maar die kijkt dus ook naar de P1 meter, en niet naar de vraag van de batterij... en de batterij kijkt via de p1 meter of er een surplus aan zonne energie is (en die is er dus niet want zero teruglevering...) dus de batterij zal nooit een moment vinden om op te laden met zonne energie uit de pv installatie.

Dus dan moet ik denk ik de batterij handmatig de opdracht geven om geforceerd te gaan laden, op een moment dat de zon schijnt, die gaat dan energie vragen en dan zal de SE omvormer de PV limiter wel omhoog zetten (aangezien het huis dan via de P1 meer gaat vragen), dat geloof ik wel, maar dat is dus niet automatisch :)

Ik zou het script dan denk uit moeten breiden (of zelf iets moeten bouwen) met iets dat 'als de zon schijnt, en de batterij wil opgeladen worden, wijk fan af van NOM, en verhoog de opbrengst vd panelen met het wattage wat de batterij vraagt, als je dat kunt leveren" ofzoiets. Maar dan moet ik dat wel via een api oid aan de batterij kunnen vragen.
Kun je de export limit van SE niet op bijv 100W zetten? Dan gaat de HW accu laden. Vervolgens gaat de SE weer proberen 100W te exporteren, enz. Als je accu vol is, lever je dan max 100W terug… Misschien werkt dit ook met een lager vermogen? 10W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0

Je moet bepalen wat je woning op dit moment zelf gebruikt en wat het maximaal vermogen is wat de accu op dit moment kan verstouwen. Dat bij elkaar optellen tot x. Vervolgens bepalen of PV vermogen lager is dan x en of je wel of geen export wilt, en indien nee op beide vragen, de export limit instellen op x Watt.

De accu hoef je dan in principe niet zelf te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 12:53

Fiets

A.K.A. Bambi

Na het een tijdje aan te kijken wat te gaan doen, lijkt het heel goed mogelijk om hier bij onze bestaande installatie enkele panelen bij te leggen aan de andere kant van een puntdak. We hebben een SE3500H. Er is plek voor 8 panelen, dat lijkt mij genoeg als string. Maar ik ben nog niet uit de keuze van micro inverters. Wel of niet de high voltage variant? Ik zit niet vast aan een specifiek soort zonnepaneel.
Zijn er makkelijke sites om samen te stellen wat je nodig hebt en te bestellen?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

Wat ik een tijd terug in HA had voor mijn Sessy's
SolarEdge omvormers via modbus TCP in home assistant om de power limit sliders beschikbaar te maken.
Script gemaakt voor bijnanulopdemeter waarbij accu wel blijft laden.

Iedere 10sec
Onder 100watt teruglevering met slider meer vermogen vragen van SE.
Boven 200watt minder vermogen vragen van SE. De limieten kun je via helpers instelbaar maken.

Je accu ziet teruglevering en gaat laden. Script ziet teruglevering afnemen en verhoogd vermogen. Je accu ziet toename teruglevering en gaat meer laden
Script gaat weer meer vermogen vragen van SE want teruglevering neemt af. Etc etc

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:06:
[...]

BTW terugvragen kan idd als je dynamisch contract hebt. Maar ik dacht dat je de cashback bedoelde? Waar heb je dan dit alles kunnen kopen als particulier, en toch gebruik makend van de cashback?

Want al die certificaten en trainingen heb ik al :)

EDIT - humor. Ik dacht dat je bedoelde "...5k inclusief de cashback. BTW weet nog niet of ik die ga terugvragen"...BTW= By The Way...maar je bedoelde de BTW :)

Ben toch zeer benieuwd waar je dit alles hebt kunnen aanschaffen voor 5k icm de cashback!
Haha. Snap de verwarring :)

Via winkelman & Stralendgroen alles aangeschaft; via m’n BV waar ik ook mn installateursaccount van SolarEdge heb hangen - alweer ruim 10 jaar. Die factureert mij weer privé.

In de tijd meerdere installaties geplaatst, geadviseerd etc. maar tegenwoordig laag pitje. Maar op die manier kan ik wel de cashback aanvragen.

De BTW is verder ook terug te vragen ivm handel met de accu’s. Scheelt weer.

Zo kom ik netto op 4722.- voor 10kW home hub, backup unit & 3x LV 4,8kWh accu.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:17
Crazy- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Haha. Snap de verwarring :)

Via winkelman & Stralendgroen alles aangeschaft; via m’n BV waar ik ook mn installateursaccount van SolarEdge heb hangen - alweer ruim 10 jaar. Die factureert mij weer privé.

In de tijd meerdere installaties geplaatst, geadviseerd etc. maar tegenwoordig laag pitje. Maar op die manier kan ik wel de cashback aanvragen.

De BTW is verder ook terug te vragen ivm handel met de accu’s. Scheelt weer.

Zo kom ik netto op 4722.- voor 10kW home hub, backup unit & 3x LV 4,8kWh accu.
Ahh interessant. Ik heb ook een installateursaccount via mijn BV. Maar ik dacht dat je de spullen moest aanschaffen via een officiële dealer en daar stond StralendGroen niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jelleeelco schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Ahh interessant. Ik heb ook een installateursaccount via mijn BV. Maar ik dacht dat je de spullen moest aanschaffen via een officiële dealer en daar stond StralendGroen niet tussen?
Tja. Zie geen reden dat het niet kan. Ze refereren er naar maar je hoeft het nergens op te geven…. Ik vertrouw het wel. (Los van het feit dat als het via de groothandels zou gaan het 1500 meer zou kosten) slaat compleet nergens op….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Crazy- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Tja. Zie geen reden dat het niet kan. Ze refereren er naar maar je hoeft het nergens op te geven…. Ik vertrouw het wel. (Los van het feit dat als het via de groothandels zou gaan het 1500 meer zou kosten) slaat compleet nergens op….
Oh goed punt idd zeg. Je moet de factuur naar de eindklant uploaden maar er wordt nergens gevraagd om een factuur van de inkoop...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:44
Fiets schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:49:
Na het een tijdje aan te kijken wat te gaan doen, lijkt het heel goed mogelijk om hier bij onze bestaande installatie enkele panelen bij te leggen aan de andere kant van een puntdak. We hebben een SE3500H. Er is plek voor 8 panelen, dat lijkt mij genoeg als string. Maar ik ben nog niet uit de keuze van micro inverters. Wel of niet de high voltage variant? Ik zit niet vast aan een specifiek soort zonnepaneel.
Mag ik vragen wat je overwegingen zijn geweest om bij te leggen? Had je bijvoorbeeld weinig opwek voor je verbruik?

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Sportmind schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:56:
[...]

Mag ik vragen wat je overwegingen zijn geweest om bij te leggen? Had je bijvoorbeeld weinig opwek voor je verbruik?
Na aanleg warmtepomp en elektrische auto is het verbruik meer dan dubbel zo veel als de opbrengst nu. Dit dakvlak ligt aan de kant waar de zon onder gaat, dan kunnen wij die stroom veel beter verbruiken omdat we aan het einde van de middag, begin avond het meest gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ-c_XrbJG-la63TMdfpo_U6cjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcTwMDWWmN2kueeqB3dLX621.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Stap 2 is echt het systeem in SE designer te zetten. Stap 1 is de topicstart doorlezen.

SE werkt anders dan je nu lijkt te denken…

Een losse string is naar alle waarschijnlijkheid juist niet wat je wil. Maar je moet wel weten wat er op je dak ligt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28
Afgelopen dinsdag zijn er bij mij zonnepanelen met een SolarEdge omvormer en SolarEdge optimizers geinstalleerd door een installateur.
De installateur had het erover dat ik op korte termijn een mail zou ontvangen om een solaredge account aan te maken. Die mail heb ik nog niet gekregen dus ik ga er eens achteraan bellen. Maar ook had de installateur het erover dat zij vanaf afstand toegang blijven houden tot het systeem om te monitoren of het wel goed werkt.

Dat laatste was mij eerder niet verteld en ik voel me er niet comfortabel bij. Liever houd ik het allemaal zelf in de hand. Ik wil ze dus gaan bellen maar ik weet niet naar welke accounts of admin-rechten ik moet vragen.

Doel is dus dat ik zelf mijn systeem in de gaten kan houden, zij dat niet meer kunnen. Ook zou ik het SolarEdge systeem willen kunnen integreren met mijn Home Assistant.

Kan iemand mij helpen met de vraag om welk type/soort-accounts SolarEdge ik moet vragen om te voorkomen dat ik telefonisch met een kluitje het riet in wordt gestuurd? Ik wil door de telefoon heel duidelijk zijn en voorkomen dat ik met een een of mager account op pad wordt gestuurd.

[ Voor 24% gewijzigd door badkuip op 08-05-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Ronald schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Stap 2 is echt het systeem in SE designer te zetten. Stap 1 is de topicstart doorlezen.

SE werkt anders dan je nu lijkt te denken…

Een losse string is naar alle waarschijnlijkheid juist niet wat je wil. Maar je moet wel weten wat er op je dak ligt
Ik had geprobeerd in de designer te komen maar krijg de melding: "Inloggen is tijdelijk niet beschikbaar, probeer het later opnieuw". Een hele tijd geleden had ik al een installateurs account gemaakt, misschien te lang niet ingelogd.
Zonnepanelen met optimizers bij elkaar op een dakvlak noem je toch een string?

Desalniettemin blijf ik nog even proberen in de designer te komen om het in te tekenen. Misschien ook wel weer eens handig om alles bij te werken qua firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
badkuip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:42:
Afgelopen dinsdag zijn er bij mij zonnepanelen met een SolarEdge omvormer en SolarEdge optimizers geinstalleerd door een installateur.
De installateur had het erover dat ik op korte termijn een mail zou ontvangen om een solaredge account aan te maken. Die mail heb ik nog niet gekregen dus ik ga er eens achteraan bellen. Maar ook had de installateur het erover dat zij vanaf afstand toegang blijven houden tot het systeem om te monitoren of het wel goed werkt.

Dat laatste was mij eerder niet verteld en ik voel me er niet comfortabel bij. Liever houd ik het allemaal zelf in de hand. Ik wil ze dus gaan bellen maar ik weet niet naar welke accounts of admin-rechten ik moet vragen.

Doel is dus dat ik zelf mijn systeem in de gaten kan houden, zij dat niet meer kunnen. Ook zou ik het SolarEdge systeem willen kunnen integreren met mijn Home Assistant.

Kan iemand mij helpen met de vraag om welk type/soort-accounts SolarEdge ik moet vragen om te voorkomen dat ik telefonisch met een kluitje het riet in wordt gestuurd? Ik wil door de telefoon heel duidelijk zijn en voorkomen dat ik met een een of mager account op pad wordt gestuurd.
- Modbus TCP aan op de omvormer (staat in dit topic hoe dat kan via de lokale WiFi verbinding op de omvormer)
- Internettoegang van de omvormer blokkeren
- In Home Assistant de SolarEdge modbus integratie laden en koppelen met de omvormer over Modbus TCP
- Niet klagen als je installateur kosten gaat rekenen of beperkt meewerkend is als je problemen ondervindt

De SolarEdge app laat uiteraard geen gegevens meer zien over je systeem als de omvormer geen internetverbinding heeft. Je ziet ook geen productie uitgesplitst per paneel en hebt geen rapportages om problemen te vinden. Ik zou het je niet aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 08-05-2025 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Wat je wil is admin/system owner rechten, en je wil een api key.

De installateur heeft altijd zicht op het functioneren van de installatie (prestaties, foutmeldingen) of je moet de omvormer helemaal van internet afhalen en hem alleen lokaal uitlezen; er staat een linkje in de startpost naar een relevant topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Crazy- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:28:
[...]

SolarEdge kan via het serienummer van de site in het monitoring platform zien via welk kanaal de omvormer is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:07:

De installateur heeft altijd zicht op het functioneren van de installatie (prestaties, foutmeldingen) of je moet de omvormer helemaal van internet afhalen en hem alleen lokaal uitlezen; er staat een linkje in de startpost naar een relevant topic.
Als de belangrijkste zorg is dat via de omvormer je interne netwerk kan worden gehackt, is er een tussenweg: de omvormer in een DMZ plaatsen.

Ik heb recentelijk mijn consumentenrouter (FRITZ!Box) vervangen door professioneler spul (Mikrotik) en de omvormer in een DMZ geplaatst. De omvormer heeft toegang tot internet (zodat monitoring en service gewoon blijven werken) maar niet tot mijn interne netwerk, en vanaf mijn interne netwerk staat alleen TCP poort 1502 open naar de omvormer voor lokale monitoring via Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:08:
[...]

SolarEdge kan via het serienummer van de site in het monitoring platform zien via welk kanaal de omvormer is verkocht.
Aha, dank. Dat gooit dan wel wat roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:07:

Waarbij je dus ook ondersteuning, garantie en support door installateur en indirect (het blijft een b2b-ondersteuning) SE-support opgeeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 20:28
Ronald schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Waarbij je dus ook ondersteuning, garantie en support door installateur en indirect (het blijft een b2b-ondersteuning) SE-support opgeeft.
Ik heb ze gebeld en heb een account gekregen met deze rechten:
Toegang monitoring: DASHBOARD_AND_LAYOUT

Toen ik terugbelde en vroeg om een admin/system owner account (genoemd door @teacher) kreeg ik het verhaal dat dat niet gedaan wordt omdat ik daarmee dingen aan kan passen waarmee ik het kapot kan maken en zij het niet meer kunnen ondersteunen.

Wat is het nou? kan ik dit nou hebben of niet, zonder dat mn garantie vervalt?

Het lukt die knakker ook niet om een API Key te genereren. Althans mn Home assistant zegt Could not connect to the SolarEdge API...
Ik gebruik de solaredge integratie, niet de solaredge modbus integratie

[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 08-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13

Smoke

Maverick Reploid

badkuip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Toen ik terugbelde en vroeg om een admin/system owner account (genoemd door @teacher) kreeg ik het verhaal dat dat niet gedaan wordt omdat ik daarmee dingen aan kan passen waarmee ik het kapot kan maken en zij het niet meer kunnen ondersteunen.

Het lukt die knakker ook niet om een API Key te genereren. Althans mn Home assistant zegt Could not connect to the SolarEdge API...
Dat klopt dus niet, ook met system owner toegang kan je niks aanpassen wat de werking van het systeem beinvloedt. Je hebt die toegang zelfs nodig als je negatieve tariefoptimalisatie wil gebruiken of enige vorm van batterijsturing/smart home via SolarEdge.

Voor de API key moeten ze die inderdaad tegenwoordig wel zelf aanmaken, kans is groot dat ze vergeten zijn op Opslaan te klikken na aanmaken van de key. Eventueel kan je SolarEdge ook via de chat support vragen om een API key, die heb je dan vrijwel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

[...]

Het maximum toegangsniveau voor systeemeigenaren is Full Access. Dan krijg je ook toegang tot grafieken, rapportages en alarmen. Daarmee kun je nog steeds geen dingen doen waarmee je wat kapot maakt.
Als je alles wat een installateur kan zelf wilt (kunnen) doen, dan heb je een SolarEdge installateurs account nodig. Daarvoor moet je de Edge Academy doorlopen. Je kunt dan bv. met SetApp lokaal instellingen aanpassen. Je kunt dan zelfs de installatie laten overschrijven van je installateur naar je eigen account. Je wordt dan ook zelf verantwoordelijk voor alle service en support. Ik weet niet of je dit wilt, zeker niet tijdens de 2-jarige wettelijke garantieperiode.
Het lukt die knakker ook niet om een API Key te genereren.
Dit is niet iets wat installateurs dagelijks doen. Een foutje is snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Ik gebruik de solaredge integratie, niet de solaredge modbus integratie
Ja, das dus onzin.
Een api kon je vroeger zelf aanmaken, maar nu niet meer, dat is uit de monitoring gehaald.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Sure. Maar ga het gewoon indienen… zal me niks verbazen dat ze het daar vandaan halen en het dus onderwater niets uitmaakt. Maar ik laat het weten.

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 08-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je zo graag vanalles wil aanpassen, via de lokale wifi toegang en een browser kun je alle settings aanpassen en bekijken. Daar heb je geen aparte ww's voor nodig. De WPA key voor de wifi staat op een van de labels.

En kwa beveiliging, ik ga er vanuit dat Solaredge (oorsprong in Israel) zijn zaken goed op orde heeft. Als je daar bang voor bent zou ik modbus tcp snel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 23:33
Micro omvormers is toch altijd low-voltage...meestal 1 paneel van ca. 35-40Volt. High-voltage variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge gebruikt echter geen micro-omvormers maar optimizers. En die heb je in meerdere smaken met verschillende maximale uitgangsspanningen (en stringstromen maar dat wordt pas relevant bij het commerciele spul)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jrebergen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 13:52
(jarig!)
Het is hier al een paar keer eerder vermeld, er gaat iets mis met de dynamische prijzen in de SolarEdge app.

Als je bij import de aanvullende kosten invult, dan wordt alles netjes bij elkaar opgeteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaPsLBpx27-r7fhs3RahDx7O5Zo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PbRLN0feIICYUWIQZlT5y6Qn.jpg?f=user_large

Zet je het vinkje bij export aan, of vul je dezelfde bedragen in, dan worden de aanvullende kosten afgetrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBP-ZO69xBWetNhwxtPrEWgyrqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KOnV7TOxqbfRwZCpif0zFXim.jpg?f=user_large

Zet je een - voor het bedrag dan kom je er nog niet want de BTW mag niet negatief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhon4AHDgMqvYUmz3iWfuxwlrVs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/24XTz9r3jziDInEbpFcpeowF.jpg?f=user_large

Dit resulteert in verschillende bedragen voor import en export in 'Weergave dagtarieven'. Wat waarschijnlijk ook weer resulteert dat de omvormer te vroeg of te laat uitschakelt indien je dit hebt aangezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99-BypIFsHgtLl4sdsPADmjLGI0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9IT5fyfrdMI1AOhL1Fm3WzU1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-xK2lyU9mOMI5Po2EGOM6G7ytE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4EO6wdVSGdrX1byQSXhojVvI.jpg?f=user_large

Ik heb hierover contact gehad met SolarEdge en zij bevestigen dat er inderdaad wat mis lijkt te zijn met de tariefvelden. Dit is al doorgegeven naar een hogere afdeling. Wordt dus aan gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dit heeft geen effect op het uitschakelen. Tot nu al de 4 uur negatieve prijzen (dit jaar) netjes uitgeschakeld zoals het hoort. En de accu gedumpt naar het net als er voldoende capaciteit en zonverwachting is op de duurdere moment.

Tip: niet kijken naar de exporttarieven als je aanvinkt dat ze gelijk zijn aan de importtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
Mijn interesse is om een solaredge systeem (panelen+inverter - future proof) te laten installeren. Een vraag die mij nog wel bezighoudt is de Solaredge cloud dienst. Wat als Solaredge een keer omvalt? Wegvallen ondersteuning. Of besluit abonnementskosten in te voeren(?). Hoe kijken tweakers hiernaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat blijft bij elke leverancier altijd aanwezig. Solaredge is best groot (wereldwijd) en timmert met meer dan alleen omvormers aan de weg.

Een een abbo...als de markt verzadigd raakt is dat wellicht iets dat gaat gebeuren. Evt voor extra diensten of mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MrPunchinello schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:55:
Mijn interesse is om een solaredge systeem (panelen+inverter - future proof) te laten installeren. Een vraag die mij nog wel bezighoudt is de Solaredge cloud dienst. Wat als Solaredge een keer omvalt? Wegvallen ondersteuning. Of besluit abonnementskosten in te voeren(?). Hoe kijken tweakers hiernaar?
Bij welk systeem speelt dit niet?
SE-omvormers zijn via Modbus te sturen.

Ik zou eerst eens kijken welk systeem voor jouw situatie het juiste is. SE is een duur luxe systeem wat niet altijd juist of zelfs geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 16:51
Ronald schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Bij welk systeem speelt dit niet?
SE-omvormers zijn via Modbus te sturen.

Ik zou eerst eens kijken welk systeem voor jouw situatie het juiste is. SE is een duur luxe systeem wat niet altijd juist of zelfs geschikt is.
Wat bedoel je precies met een duur luxe systeem?
Wij hebben al sinds 2017 8550 WattPiek aan zonnepanelen liggen met een SE6K van SolarEdge.

Gezien hun huidige actie https://marketing.solared...ged-up-homeowner-retrofit was ik aan het overwegen batterij en omvormer van SE te nemen.
Deze bevat een “gratis” upgrade naar home omvormer als je huidige het niet kan.
Deze heeft dan een ingebouwde ems.

Ik heb ook geen flauw idee welk systeem er goed past bij welk huishouden iig..

[ Voor 5% gewijzigd door chrisjam op 09-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 23:35

lc8

MrPunchinello schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:55:
alles werkt gewoon stand-alone zonder die cloud te gebruiken: cloud is alleen voor monitoring (en dat kun je dus ook lokaal met de modbus en bijv HA.

Als SE de cloud monitoring betaald gaat maken dan hoef je dus niet mee.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:55
Mogelijk dat de volgende link al eens genoemd is, ik weet niet of deze hint in dit forum past maar doe er je voordeel mee:

https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
lc8 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:00:
[...]

alles werkt gewoon stand-alone zonder die cloud te gebruiken: cloud is alleen voor monitoring (en dat kun je dus ook lokaal met de modbus en bijv HA.

Als SE de cloud monitoring betaald gaat maken dan hoef je dus niet mee.
Meest interessante aan de cloud is juiste SolarEdge One, hun cloud EMS.

Ik kijk ook naar accu's van solaredge juist om in het ecosysteem van SE te blijven. Hun EMS is best goed. Met andere systemen (bv sigenstore) heb je het probleem dat je niet de export kan beperken. Wel kun je uiteraard je omvormer laten uitschakelen bij negatieve prijzen, maar niet 'afknijpen' om te voorkomen dat je moet betalen.

En dat kan wel als je alles van SE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
badkuip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:42:

Zelf een installeren account proberen te fixen en dan daar je installatie inzetten, dan kan de installatie weg bij jouw installateur. Echter, als er ooit wat mee is dan zal die installateur op afstand eerst een diagnose willen doen. dat kan dan niet meer en dan komen er weer andere zaken bij kijken.

Di installateur zit echt niet de hele dag in al zijn installaties te kijken. Die krijgt een melding als er een installatie een fout heeft zodat hij jou actief kan benaderen dat er iets niet goed is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire
  • Laatst online: 13-05 15:59
Sinds kort een dynamisch contract bij ANWB, en nu de prijzen morgenmiddag een paar uur flink negatief gaan wilde ik eens kijken hoe het uitschakelen van de omvormer in z'n werk gaat. Maar ik kom er niet helemaal uit nadat ik hier al heel wat gelezen heb (excuses als ik een soortgelijke vraag/reactie gemist heb).

Ik ben niet zeker wat ik in moet vullen bij de aanvullende kosten import/export?
Her en der lees ik dat import alleen ingevuld hoeft te worden bij gebruik van een thuisbaterij, welke ik niet heb.
Dus denk ik dat ik enkel de aanvullende kosten onder Export in moet vullen? Ik zag hier in het topic een bedrag voorbij komen van 0,18ct voor ANWB gebruikers, al was dat een reactie uit 2024.
Moet er 21% BTW ingevuld worden of kan dat veld leeg blijven? Ik wek per jaar minder op dan dat ik gebruik (~5000kwh opwek, ~7000kwh verbruik).

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
De kosten en btw invullen bij import en dan bij export invullen dat de kosten gelijk zijn. Accu heeft daar weinig mee te maken. Solaredge is nog niet zo slim dat hij de accu vult bij negatieve prijzen volgens mij.

Ik zou wel even naar de kosten kijken. 18ct ex btw is best veel. Bij Tibber is het 12.2ct ex btw. (Daar komen wel de maandelijkse kosten van 5 euro of zo nog bij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
Kire schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:19:
Sinds kort een dynamisch contract bij ANWB, en nu de prijzen morgenmiddag een paar uur flink negatief gaan wilde ik eens kijken hoe het uitschakelen van de omvormer in z'n werk gaat. Maar ik kom er niet helemaal uit nadat ik hier al heel wat gelezen heb (excuses als ik een soortgelijke vraag/reactie gemist heb).

Ik ben niet zeker wat ik in moet vullen bij de aanvullende kosten import/export?
Her en der lees ik dat import alleen ingevuld hoeft te worden bij gebruik van een thuisbaterij, welke ik niet heb.
Dus denk ik dat ik enkel de aanvullende kosten onder Export in moet vullen? Ik zag hier in het topic een bedrag voorbij komen van 0,18ct voor ANWB gebruikers, al was dat een reactie uit 2024.
Moet er 21% BTW ingevuld worden of kan dat veld leeg blijven? Ik wek per jaar minder op dan dat ik gebruik (~5000kwh opwek, ~7000kwh verbruik).

Alvast bedankt!
Bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief import bij aanvullende kosten € 0,143 en zet de btw op 21%
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt.
Zet negatieve tariefoptimalisatie op Aan en de omvormer wordt uitgezet bij een negatieve prijs van € 0,173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 08:27
#clodders dank en daar is de ANWB dus niet duidelijk over. Bij de overstap in maart van dit jaar, gaf de ANWB aan dat het €0,143 moest zijn. Omdat mijn omvormer bij negatieve tarieven niet uit ging (ja alles staat goed ingesteld in de app) heb ik ze weer gebeld. Nu kreeg ik door dat de extra kosten €0,173 moesten zijn met 21% btw. Nu lees ik jouw bericht en dat is mij nu duidelijk waarom de omvormer niet uit gaat. Ik heb het terug gezet naar €0,143. Vandaag zal de prijs zelfs €0,42 negatief worden, dus ben benieuwd of hij nu wel of niet uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire
Hartelijk dank voor de reacties! Staat ingesteld, vanmiddag eens kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Hij is bij mij nog niet uitgegaan, vorige keer ging het wel goed...

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:38
Hmz. Hier met €0,122 ex btw aan extra kosten in de instellingen schakelt de omvormer tot op heden niet uit.
Tijd om dit dan maar lokaal in te gaan richten.

Edit: zelfs als ik de extra kosten op €0,01 zet gaat de omvormer niet uit. Net zelf maar uitgezet via het menu.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 11-05-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:48
Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:04:
Hmz. Hier met €0,122 ex btw aan extra kosten in de instellingen schakelt de omvormer tot op heden niet uit.

Edit: zelfs als ik de extra kosten op €0,01 zet gaat de omvormer niet uit. Net zelf maar uitgezet via het menu.
Deed het hier ook niet maar nu eindelijk automatisch uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:38
JeroenVerweij schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Deed het hier ook niet maar nu eindelijk automatisch uit
Is nu al een paar keer voorgevallen dat hij niet tijdig uitschakelde. Met een 17kW omvormer gaat het dan best hard (relatief gezien). Toch maar eens in Home Assistant gaan inrichten om zo niet afhankelijk te zijn van de SolarEdge servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:48
Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Is nu al een paar keer voorgevallen dat hij niet tijdig uitschakelde. Met een 17kW omvormer gaat het dan best hard (relatief gezien). Toch maar eens in Home Assistant gaan inrichten om zo niet afhankelijk te zijn van de SolarEdge servers.
Goed idee. Heel irritant inderdaad. Maar gelukkig is het maar een paar keer per jaar en dan ook goed handmatig te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Stiekem aan het meelezen en testen. Hier is die nu uiteindelijk ook uitgegaan...
Het heeft wel 17 minuten geduurd... Zit nog wel wat ruimte voor verbetering in zegmaar...

[ Voor 3% gewijzigd door Jan_De_Tuinman op 11-05-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 08:27
JA hij is uit! 🙏 Het leek wel een voetbalwedstrijd in de laatste minuut. SE geeft eens per 15 minuten alles door en om 12:15 uur ging hij uit. Het zit hem dus echt in de juiste extra kosten-gegevens en ook of de omvormer is geüpdatet. Nu weer tijd voor moederdag 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:43
Triggie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:21:
[...]

Controleer even of de gebruikte SD-card in het juiste format (FAT-32) staat. Dat is ergens terug te lezen op de Solar-edge-site. Als die het juiste format heeft, duurt dat installatieproces ineens een stuk langer, en is daarna de versie als het goed is wel bijgewerkt.
Heb contact gehad met Solaredge.

dit was wat hun bevindingen zijn:

Geachte Klant,

Bedankt voor uw contact met SolarEdge Support.

Zoals ik kan zien heeft uw omvormer de laatste firmware 2.1100. U kunt uw omvormer niet upgraden naar versie CPU_3_2537_3_2618.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om deze e-mail te beantwoorden of neem live contact met ons op.

Vriendelijke groeten

Harshith Gowda C A

Technical Support Engineer – Tier 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja snelheid...er zijn een paar mensen met een solaredge omvormer. Rond 1308 had tie het door en werd de auto volledig uit het net geladen. Net als het minimale gebruik van het huis.

Net een beetje jammer dat de accu wel door de zon volgeladen wordt. Van de andere kant is het wel duurzaam natuurlijk.

Dus niet te ongeduldig zijn zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
[quote]janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:
Tsja snelheid...er zijn een paar mensen met een solaredge omvormer. Rond 1308 had tie het door en werd de auto volledig uit het net geladen. Net als het minimale gebruik van het huis.

Net een beetje jammer dat de accu wel door de zon volgeladen wordt. Van de andere kant is het wel duurzaam natuurlijk.

[/quote

Vanaf 8.00 uur tot 12 uur het systeem op de pauzestand staan
Vanaf 12 uur wordt mijn batterij opgeladen en het systeem is teruggeschakeld naar 5 Wp.
Al het huishoudelijk verbruik wordt uit het net gehaald.
Om 13.00 uur voert mijn warmtepomp een Legionella programma uit met stroom uit het net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

rebelhearts schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Heb contact gehad met Solaredge.

dit was wat hun bevindingen zijn:

Geachte Klant,

Bedankt voor uw contact met SolarEdge Support.

Zoals ik kan zien heeft uw omvormer de laatste firmware 2.1100. U kunt uw omvormer niet upgraden naar versie CPU_3_2537_3_2618.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om deze e-mail te beantwoorden of neem live contact met ons op.

Vriendelijke groeten

Harshith Gowda C A

Technical Support Engineer – Tier 1
Op een omvormer met CPU 2 kan je inderdaad geen CPU 3 firmware zetten, enige mogelijkheid is het vervangen van het communicatiebord (maar dat zal een uitdaging worden omdat je een leeg/nieuw bord moet hebben, eentje uit een andere omvormer zal namelijk al geconfigureerd zijn voor die omvormer en gezien de leeftijd van de omvormer zullen die zeer zeldzaam zijn) of de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:46:
[quote]janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:

[/quote

Vanaf 8.00 uur tot 12 uur het systeem op de pauzestand staan
Vanaf 12 uur wordt mijn batterij opgeladen en het systeem is teruggeschakeld naar 5 Wp.
Al het huishoudelijk verbruik wordt uit het net gehaald.
Om 13.00 uur voert mijn warmtepomp een Legionella programma uit met stroom uit het net
Ik snap je punt niet geloof ik. Waarom bv pauze stand van 8 tot 12. Ik zou zeggen koop een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:31
Volgens mij heeft ie accu’s…..
Kun je je pv ook in pauze stand zetten zonder accu? Hoe dan?
Mijn systeem deed vandaag ook niet wat ik verwachtte. Uiteindelijk om 12.30 maar handmatig gezet en toen werkte nro ineens wel. Dat vind ik vreemd, want nro lijkt in de app een functie te zijn die bij tou hoort…

Dus geduld is niet het enige wat je nodig hebt. Kennis ook. Tenzij je niet scherp aan de wind wilt varen. En dus genoegen neemt met niet-optimale opbrengsten, of zelfs onnodige kosten.

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:

Nou ja ‘had ie het door’… beetje vreemde implementatie dan. Ze kunnen toch gewoon een schema versturen? Om 13u weet je wat het schema morgen moet zijn. Sowieso efficiënter dan een realtime cloud-based polling oplossing of ie uit moet lijkt mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:43
Smoke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Op een omvormer met CPU 2 kan je inderdaad geen CPU 3 firmware zetten, enige mogelijkheid is het vervangen van het communicatiebord (maar dat zal een uitdaging worden omdat je een leeg/nieuw bord moet hebben, eentje uit een andere omvormer zal namelijk al geconfigureerd zijn voor die omvormer en gezien de leeftijd van de omvormer zullen die zeer zeldzaam zijn) of de omvormer zelf.
Ik denk dat het goedkoper is om dat een nieuwe omvormer te kopen, maar tja aangezien deze nog werkt denk ik dat ik het maar voor lief moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37

Dani86

AeroGeek

clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:31:
[...]

Bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt.
Zet negatieve tariefoptimalisatie op Aan en de omvormer wordt uitgezet bij een negatieve prijs van € 0,173
Ik heb zelf Tibber en met de (in mijn ogen bizarre) negatieve prijzen de stappen gevolgd om de solar edge omvormer uit te laten schakelen bij negatieve prijzen. Echter deed de omvormer niets en bleef "gewoon" terugleveren om 12:00 toen de prijzen ver in de min gingen. ergo hij schakelde niet af.

De omvormer (DC) nu maar handmatig uitgezet met de "grote" knop linksonder.

Hoe kan ik dit goed instellen?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Heb net Home Assistant moeten updaten en dat is echt elke keer gesodemieter. Nu is de Solaredge modbus integratie ge-"UPDATE" (v 2.0.5) maar daar zit dus de PV limiter niet meer in blijkbaar... dus het is niet meer mogelijk om de PV limit te gebruiken via HA. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Ik snap je punt niet geloof ik. Waarom bv pauze stand van 8 tot 12. Ik zou zeggen koop een accu.
Bij de standpauze vindt er geen oplading van de batterijen plaats echter het stroom gaat naar het net wat
gezien de stroomprijs tot 12 uur geen probleem is. Vanaf 12 uur gaat mijn opgewekte stroom maximaal 5 Wp naar de batterijen, hierbij worden de zonnepanelen teruggeschroefd en het huishoudelijk verbruik komt uit het net.
Heb het maximale aan batterijen die op mijn omvormen aangesloten kan worden.
Op deze wijze kan je maximaal gebruik maken van de zonnepanelen zonder dat je moet terugbetalen.

[ Voor 13% gewijzigd door clodders op 11-05-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svd87
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-05 15:39
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb zelf Tibber en met de (in mijn ogen bizarre) negatieve prijzen de stappen gevolgd om de solar edge omvormer uit te laten schakelen bij negatieve prijzen. Echter deed de omvormer niets en bleef "gewoon" terugleveren om 12:00 toen de prijzen ver in de min gingen. ergo hij schakelde niet af.

De omvormer (DC) nu maar handmatig uitgezet met de "grote" knop linksonder.

Hoe kan ik dit goed instellen?
Blijkbaar heeft de omvormer even nodig om door te hebben dat de prijzen negatief zijn. Om 12u ging 'ie bij mij ook niet uit, maar om 12:15u wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
svd87 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Blijkbaar heeft de omvormer even nodig om door te hebben dat de prijzen negatief zijn. Om 12u ging 'ie bij mij ook niet uit, maar om 12:15u wel.
Het zou mij niet verbazen dat het ligt aan de sync tussen entso-e en solaredge… en dat dan het 15 minuten interval het volgende moment pas ziet dat ie uit moet…

Zal vast een optimalisatie in volgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
bixobie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:04:
Heb net Home Assistant moeten updaten en dat is echt elke keer gesodemieter. Nu is de Solaredge modbus integratie ge-"UPDATE" (v 2.0.5) maar daar zit dus de PV limiter niet meer in blijkbaar... dus het is niet meer mogelijk om de PV limit te gebruiken via HA. Kan iemand dat bevestigen?
ok, voor de liefhebbers van het betere HA geneuzel:
https://github.com/binsen...7#issuecomment-2646575879

Hij lijkt weer terug te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Hmm dan was ik denk ik iets te voorbarig.

Wat wel gek is, is dat er verschillen zijn tussen wat Tibber v.s. Solar Edge als tarief aangeeft

Die van Solaredge zijn lager en eigenlijk te laag, de omvormer zou dan afschakelen terwijl de prijzen bij Tibber nog wel in plus staan. Kan je dit nog een beetje tweaken?

Als meerkosten reken ik met € 0,148 per KwH + 21% BTW, voor zowel import als export. Maar dan komt e.e.a dus niet overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Hmm dan was ik denk ik iets te voorbarig.

Wat wel gek is, is dat er verschillen zijn tussen wat Tibber v.s. Solar Edge als tarief aangeeft

Die van Solaredge zijn lager en eigenlijk te laag, de omvormer zou dan afschakelen terwijl de prijzen bij Tibber nog wel in plus staan. Kan je dit nog een beetje tweaken?

Als meerkosten reken ik met € 0,148 per KwH + 21% BTW, voor zowel import als export. Maar dan komt e.e.a dus niet overeen
Je moet natuurlijk wel zelf de juiste bedragen in de SolarEdge app invullen namelijk bij Tibber is dit 12.2ct ex btw. Dus ook 12,2 ct in de SolarEdge app excl. btw

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 11-05-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire
Kire schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:08:
Hartelijk dank voor de reacties! Staat ingesteld, vanmiddag eens kijken wat hij doet.
@clodders , het heeft gewerkt, iets over twaalf schakelde hij uit en zojuist 15:01 schakelt hij weer in. Top!
De vertraging met uitschakelen hebben meer mensen 'last' van gehad zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 16-05 13:44
[...]

Maar de vorige keer was het echt een kwestie van seconden. Het terug inschakelen was ook precies om 15.00 uur. Ik denk dat er om 12 uur toch even een glitch is geweest.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Bij de standpauze vindt er geen oplading van de batterijen plaats echter het stroom gaat naar het net wat
gezien de stroomprijs tot 12 uur geen probleem is. Vanaf 12 uur gaat mijn opgewekte stroom maximaal 5 Wp naar de batterijen, hierbij worden de zonnepanelen teruggeschroefd en het huishoudelijk verbruik komt uit het net.
Heb het maximale aan batterijen die op mijn omvormen aangesloten kan worden.
Op deze wijze kan je maximaal gebruik maken van de zonnepanelen zonder dat je moet terugbetalen.
Dat is precies wat Solaredge One voor me regeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
THM0 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Nou ja ‘had ie het door’… beetje vreemde implementatie dan. Ze kunnen toch gewoon een schema versturen? Om 13u weet je wat het schema morgen moet zijn. Sowieso efficiënter dan een realtime cloud-based polling oplossing of ie uit moet lijkt mij…
Dat ligt er maar net aan wie wat regelt. Hoeveel geheugen een omvormer heeft. Het schema kan ook nog aanpassing nodig hebben. Maar vooralsnog werkt het prima genoeg. Door dat kwartiertje ben ik toch zwker 20ct misgelopen. Nou ja, iets meer als je het vullen vam de accu meetelt. Maar goed de accu was ook verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02
ik heb een se3000h met display. De omvormer doet er iets van 25 minuten over om de active power limit van 100 naar 0% te krijgen. Dit gaat in stapjes van 1% en daarom duurt het het zo lang. Het aansturen van de omvormer bij negatieve prijzen gebeurt door Solaredge.

Iemand een idee wat dit is?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentV96
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-05 18:56
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welk export tarief er ingevuld moet worden in de SE app. Kijkend naar de voorbeeld grafiek in de app moet dit -0.143 eu per kwh zijn. Wat ik echter niet volledig snap is hoe het salderen werkt i.c.m. een dynamisch contract (ik zit bij zonneplan). Bij afname moet er ook belasting betaald worden maar bij teruglevering is er geen sprake van belasting. Dan zou je zeggen dat het export tarief alleen de inkoopkosten + btw van de leverancier moet bevatten. Ik zie in de recente berichten dat iedereen van 12-15 uur om en nabij de panelen had afgeschakeld, dus de tijdstippen met negatieve stroomprijs incl belasting. Kan iemand mij uitleggen hoe die saldering met een dynamisch contract in zijn werk gaat en waarom ik alsnog die -0.143 eu per kwh moet invullen in het export tarief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Bij export het vinkje tarieven van import gebruiken en negatieve tariefsoptimalisatie aanvinken. Bij importtarief het tarief van je leverancier ex btw.

Lees ook even terug. Dezelfde vraag staat er best al vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Laatst online: 12-05 19:45
Sinds kort vallen meerdere optimizers in mijn installatie gewoon uit zodra het zonnig en warm weer is. Er is geen sprake van schaduwwerking maar de panelen gaan gewoon uit. Ik heb 30 panelen uit 2018 met embedded OPJ300 optimizers. Inmiddels zijn er 3 defect en die zijn vervangen door een P370, een S440 en nu een R600. Dat moet allemaal compatibel zijn volgens de datasheet (en Solaredge heeft ze zelf RMA gestuurd en geeft aan dat deze mix binnen 1 string mag).

Wat kan de oorzaak zijn van het uitvallen van meerdere optimizers zodra de temperatuur omhoog gaat? Omvormer is een SE8k met de laatste firmware.

Ik zal even kijken of ik enkele grafiek erbij kan halen om het gedrag te laten zien. Het is alleen dus bij warmer weer zoals vandaag. Solaredge support zegt dat het allemaal goed is en de installateur heeft er niet veel zin in om hier nog naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svd87
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-05 15:39
yohan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Maar de vorige keer was het echt een kwestie van seconden. Het terug inschakelen was ook precies om 15.00 uur. Ik denk dat er om 12 uur toch even een glitch is geweest.
Ja, daar lijkt het dan wel op. Bij mij schakelde hij om 15u ook gelijk weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Je moet natuurlijk wel zelf de juiste bedragen in de SolarEdge app invullen namelijk bij Tibber is dit 12.2ct ex btw. Dus ook 12,2 ct in de SolarEdge app excl. btw
Gedaan, maar dan geeft solaredge het volgende weer voor morgen:

Geen idee hoe ik dat dan moet lezen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-NxAVi2oHt_92mJB3B7w7RlH48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOPeKCccdOGDy2SUbts0GWXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb dat ook ingevuld staan, het volgende is dan zichtbaar in de export:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UK5U66YH_p-Tn07zUbv11ZBIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7RPnjxES40XYu3QcpVGMtmk.jpg?f=fotoalbum_large

Komt niet overeen met Tibber

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:04:

Hoe heb je dat via het menu gedaan? Ik heb de omvormer handmatig uitgezet maar dat vind ik niet echt handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
Een van onze panelen is een paar weken geleden uitgevallen, sindsdien levert die nog maar een fractie van het normale vermogen. Geen schaduw op het paneel. Is nu de optimizer stuk of het paneel?

Meetwaarden zijn typisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SneVJPyLMlUgMYFa4Be5vJ1z5rw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0SMConkOjZLHZbkZOAmgsFBQ.png?f=user_large

Defecte exemplaar is 1.1.1, toevallig de eerste in de string van 9.
Optimizer spanning komt niet boven de 2V maar de paneelspanning is altijd hoger dan de andere panelen. Monitoring geeft geen storing aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Naar dat plaatje kijk ik nooit, maar bij mij wordt hier wel de juiste bedragen weergegeven.
Opgebouwd uit inkoopprijs en bijkomende kosten inclusief BTW
Als de juiste bedragen bij het dynamische tarief zijn invullen dan doe het systeem bij mijn goed zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De exporttarieven zouden gelijk moeten zijn aan de importtarieven als dat vinkje aanstaat. Dat zijn ze zo te zien niet, dus ik kijk er niet naar. Mijn energie leverancier berekend de prijzen die ik betaal en krijg, zo lang dat goed gaat is het export plaatje in de Solaredge app voor mij bijzaak en kijk ik er maar zelden naar(soms krijg iknde neiging om het te willen doorgronden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Dani86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een sterk vermoeden dat solaredge niet fatsoenlijk rekening houdt met saldering en dus voor mensen die hun energiebelasting deels mogen salderen (minder opwek dan verbruik op jaarbasis) verkeerd berekend.

Via SE support te horen gekregen dat dit inderdaad kan kloppen maar verder waren ze er niet happig op om dit aan te passen, lijkt alsof ze het probleem niet echt (willen) snappen en doen alsof dit maar voor een enkeling geld.

Dus aan iedereen die dit leest met minder opwek dan verbruik, en vooral met een SE thuisaccu, neem aub contact op met SE en geef aan dat de export tarieven niet kloppen en onmogelijk correct in te stellen zijn.
Ze zullen eerst een standaard antwoord geven dat ze niet kunnen bepalen wat jij moet invullen met jouw contract, maar maak dan aub nogmaals duidelijk dat je weet wat je moet invullen maar dat dit onmogelijk in te vullen is en dat het rekenmodel niet klopt bij saldering.

In mijn ogen kan SE veel slimmer omgaan met zijn laad/ontlaad cyclussen en het dan wel niet afschakelen van PV laden naar de accu.
Van die aanpassingen wordt je in euro's niet rijk maar er zijn dagen / weken, zeker bij (zwaar) negatieve prijzen dat de accu's het dubbele op had kunnen leveren zonder extra cyclussen.
(accu leeg houden ipv vullen met PV om dan tijdens negatieve uren puur uit het net te laden ipv alles via de pv te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Lekker duurzaam😋

Zonder gekheid, wellicht zou dat iets kunnen opleveren. Ik ben prima tevreden met hoe het werkt. Hoe meer laadcycli hoe minder lang de accu meegaat, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Over een jaar stopt het salderen en dan ziet die export er voor ons ook heel anders uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:36
janne_nl schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:56:
Lekker duurzaam😋

Zonder gekheid, wellicht zou dat iets kunnen opleveren. Ik ben prima tevreden met hoe het werkt. Hoe meer laadcycli hoe minder lang de accu meegaat, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Over een jaar stopt het salderen en dan ziet die export er voor ons ook heel anders uit denk ik.
Dit & wat komt er dan uit de hoge hoed van de e-verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Dit & wat komt er dan uit de hoge hoed van de e-verkopers.
Ik snap je punt niet. Ik heb steeds persoonlijk contact gehad met mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 14:25
Kire schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:03:
[...]

@clodders , het heeft gewerkt, iets over twaalf schakelde hij uit en zojuist 15:01 schakelt hij weer in. Top!
De vertraging met uitschakelen hebben meer mensen 'last' van gehad zie ik wel.
Bij mij ging ie zowel zaterdag als zondag helemaal niet uit. Terwijl ik zelfs de extra kosten nog op €5 zette gisteren (ik was niet thuis om hem fysiek uit te zetten).

Zijn er meer mensen waarbij de SolarEdge omvormer helemaal niet uitschakelde zaterdag/zondag bij de negatieve prijzen?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Bij mij ging ie zowel zaterdag als zondag helemaal niet uit. Terwijl ik zelfs de extra kosten nog op €5 zette gisteren (ik was niet thuis om hem fysiek uit te zetten).

Zijn er meer mensen waarbij de SolarEdge omvormer helemaal niet uitschakelde zaterdag/zondag bij de negatieve prijzen?
Kan je mij vertellen hoe je de prijzen heb ingesteld?
Instellingen in de SolarEdge app bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 14:25
clodders schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Kan je mij vertellen hoe je de prijzen heb ingesteld?
Instellingen in de SolarEdge app bij ANWB dynamische energiecontract
Energietarief export plaats een vinkje dat de importtarieven worden gebruikt
Ik heb de app al tijdje geleden ingesteld en het werkte tot zaterdag zoals verwacht (dus hij ging op gegeven moment uit, exact bij welke prijs weet ik niet meer, maar het werkte).

Ik heb nu aanvullende kosten (zowel import als export, Tibber als leverancier) op €0,126 met een BTW van 21%. Vinkje bij export staat aan. En ook Negatieve Tariefoptimalisatie staat (en stond) aan.

Ook heb ik gisteren nog geprobeerd door de export tarieven op €5 te zetten af te dwingen dat ie afschakelde. Maar dat deed ie dus niet.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb de app al tijdje geleden ingesteld en het werkte tot zaterdag zoals verwacht (dus hij ging op gegeven moment uit, exact bij welke prijs weet ik niet meer, maar het werkte).

Ik heb nu aanvullende kosten (zowel import als export, Tibber als leverancier) op €0,126 met een BTW van 21%. Vinkje bij export staat aan. En ook Negatieve Tariefoptimalisatie staat (en stond) aan.

Ook heb ik gisteren nog geprobeerd door de export tarieven op €5 te zetten af te dwingen dat ie afschakelde. Maar dat deed ie dus niet.
Ik dacht dat SE One een plan maakte voor de volgende dag - dan stuurt hij dus niet bij als je de kosten aanpast gedurende de dag? Of vergis ik me daarin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Falkor73 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Mogelijk de app vernieuwen? Ik heb de version 2.35.1(1) op mijn iPhone staan en Android versie 2.36.0.2360021 op mijn tablet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
jelleeelco schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Ik dacht dat SE One een plan maakte voor de volgende dag - dan stuurt hij dus niet bij als je de kosten aanpast gedurende de dag? Of vergis ik me daarin...
Als je een wijziging in de app doorvoert dan wordt deze gelijk aangepast in het systeem.
SolarEdge ONE is ontworpen om intuïtief en onmiddellijk te werken met SolarEdge Home-batterijen en kan rechtstreeks door de systeemeigenaar worden geactiveerd via de mySolarEdge-app.
Dus dus wijzigingen worden gelijk doorgevoerd.
Vergeet niet aan te geven wanneer je contract begint; het systeem zal vervolgens automatisch je besparingen berekenen en tonen.

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.