Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:43
Hee,

In overleg met de moderator even een eigen topic met een advies vraag.

Wij wonen al weer wat jaren in ons nieuwbouw en hebben net na de bouw zonnepanelen laten plaatsen.
Nu na 5 jaar is er een volledige EV (zakelijk lease) bijgekomen en is ons verbruik logischerwijs gestegen. Enkel loop ik vast naar wat nou de beste volgende stap is, met de wetenschap dat salderen in 2027 stopt.
Moeten we investeren in een accu of is het verstandiger om extra panelen te plaatsen? Of misschien toch beide of juist niets...

Ik verwacht niet dat wij in de aankomende extra stroom nodig gaan hebben. Wij hebben bijvoorbeeld al een warmtewisselaar en overstap naar warmtepomp is niet nodig.

Ten aanzien van een accu: Op zolder hebben wij genoeg ruimte om naast de omvormer een accu (of meerdere) te kunnen plaatsen. Maar daarmee vangen we nooit het laden van de auto op (met 11kWh).

Even wat info vanuit de start post.
Huidige Situatie
In 2020 hebben wij 10 panelen a 330 Wp laten plaatsen op ons dak.
Op de zolder is een SolarEdge omvormer (type: SE3680H).
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGhUqwT1dXtSw-BJSAha0mwjcNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syiW1qhGBgZsW8U0zvp494So.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Carport: +/- 30m2
Dak: extra rij van 5 panelen.
Schaduw
Punt dak van de buren, zie de foto.
Eerder bedacht dat deze punt voor wat schaduw zorgt, maar het lijkt mee te vallen.
Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)
Opbrengst
2097 kWh (met zonnige dagen brengt het setje 23kWh op)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (3x 25Amp)
Budget en doel
Toekomst bestendige oplossing (saldeerwet etc).
Reeds verkregen offertes
Voor een indicatie heb ik enige tijd geleden bij de huidige partij gevraagd een offerte uit te brengen, zie de foto voor hun aanbieding.
Er kunnen 11 panelen op de het dak van carport bijgeplaatst worden 405Wp.
Deze panelen zijn zwart – wit met een zwarte buitenrand. Het voordeel aan deze panelen is dat ze minder warm worden in de zomer waardoor ze meer opwekken. En omdat ze geplaats worden op de carpoort zijn ze niet zichtbaar.
Kostte: € 5560 vrij van BTW.
Regio
NH (net boven Alkmaar)

Mochten er uiteraard nog andere vragen of meer foto's nodig zijn, laat het gerust weten.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Thuisbatterij met dynamisch contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deragger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:48
Staat je auto vaak thuis tijdens zonnige uren? Dan zou ik kijken of je een laadpaal kan krijgen die je aanstuurt obv je zonnepanelen opwek en voor de panelen gaan.

Je laat dan je overproductie je auto inlopen en bent ook helemaal klaar als de salderingsregeling verdwijnt.

Ik heb zelf een batterij, die verdien je nooit terug en ook qua capaciteit is het best lastig wat je nodig hebt. In de winter krijg je hem nooit vol en in de zomer kan je 3x de capaciteit hebben.

Verder denk ik dat de offerte van de panelen best prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:43
Dank voor je antwoord! (Beide)

Ik ben vaak overdag onder weg van en naar klanten... dus laten tijdens zonuren komt niet heel vaak voor. Ik hang hem ook niet constant, alleen als ik weet dat ik de volgende dag ergens naar toe moet. Ik heb nu een Alfen laadpaal vanuit het werk (EVCompany) en volgens slim aansturing is niet direct mogelijk door backoffice integratie.

Het verbaasde me ook een beetje, als ik kijk een vergelijk doe en kijk naar bijvoorbeeld de Sessy dan adviseer men o.b.v. ons verbruik en opbrengst ook maar 1 accu.

Daarnaast lees ik dat een thuisbatterij met dynamisch contract (bijv zonneplan) een lock-in is..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 23:44

K van k

18x 400 wp oost-west

Ik reageer ook nog ff.
Hier ook sinds 8 maandjes en ev 64 kwh kia e-niro, extreem zuinig, maar probeer van 10 uur in de ochtend tot uur of 5 te laden als het mooi weer is, dan word netwerk ook minder belast.
Had voorkant 10 x 425 wp panelen en achter 8 x 425 en omdat we nu ook sinds jaar of 3 all elctric verwarmen met warmtepomp en electrische koken, gaat er flink wat doorheen.
Nu gister 6 x 445 wp op de veranda bij laten leggen, auto staat vanaf 10 uur aan lader, ondertussen 4 x de wasmachine en de afwasmachine aangestaan, gister ook al 20 kwh in auto gepompt.
Mocht de vrouw in de auto gaan rijden zit er altijd wel een 200 a 300 km in, laad ook maar met 3 kw per en is zat, is het nodig gaat ie in de nacht vol.
De laatste 24 uur 2,73 kwh van het net genomen[dit was de nacht) en een 60 van de zonnepanelen.
Denk dat ik misschien in toekomst 5 kw a 10 kw accu ga nemen. Eerst weer sparen,.
Mijn idee was om met de 6 panelen extra de pieken en de winter overdag iets meer op te wekken om sluipverbruik te minderen. Al is het maar 2 kwh of 3 kwh per dag . Ze gaan een 30 a 40 jaar mee, en komt er accu dan is deze zo weer vol.