Hee,
In overleg met de moderator even een eigen topic met een advies vraag.
Wij wonen al weer wat jaren in ons nieuwbouw en hebben net na de bouw zonnepanelen laten plaatsen.
Nu na 5 jaar is er een volledige EV (zakelijk lease) bijgekomen en is ons verbruik logischerwijs gestegen. Enkel loop ik vast naar wat nou de beste volgende stap is, met de wetenschap dat salderen in 2027 stopt.
Moeten we investeren in een accu of is het verstandiger om extra panelen te plaatsen? Of misschien toch beide of juist niets...
Ik verwacht niet dat wij in de aankomende extra stroom nodig gaan hebben. Wij hebben bijvoorbeeld al een warmtewisselaar en overstap naar warmtepomp is niet nodig.
Ten aanzien van een accu: Op zolder hebben wij genoeg ruimte om naast de omvormer een accu (of meerdere) te kunnen plaatsen. Maar daarmee vangen we nooit het laden van de auto op (met 11kWh).
Even wat info vanuit de start post.
Op de zolder is een SolarEdge omvormer (type: SE3680H)./f/image/syiW1qhGBgZsW8U0zvp494So.png?f=fotoalbum_large)
Dak: extra rij van 5 panelen.
Eerder bedacht dat deze punt voor wat schaduw zorgt, maar het lijkt mee te vallen.
Mochten er uiteraard nog andere vragen of meer foto's nodig zijn, laat het gerust weten.
In overleg met de moderator even een eigen topic met een advies vraag.
Wij wonen al weer wat jaren in ons nieuwbouw en hebben net na de bouw zonnepanelen laten plaatsen.
Nu na 5 jaar is er een volledige EV (zakelijk lease) bijgekomen en is ons verbruik logischerwijs gestegen. Enkel loop ik vast naar wat nou de beste volgende stap is, met de wetenschap dat salderen in 2027 stopt.
Moeten we investeren in een accu of is het verstandiger om extra panelen te plaatsen? Of misschien toch beide of juist niets...
Ik verwacht niet dat wij in de aankomende extra stroom nodig gaan hebben. Wij hebben bijvoorbeeld al een warmtewisselaar en overstap naar warmtepomp is niet nodig.
Ten aanzien van een accu: Op zolder hebben wij genoeg ruimte om naast de omvormer een accu (of meerdere) te kunnen plaatsen. Maar daarmee vangen we nooit het laden van de auto op (met 11kWh).
Even wat info vanuit de start post.
Huidige Situatie
In 2020 hebben wij 10 panelen a 330 Wp laten plaatsen op ons dak.Op de zolder is een SolarEdge omvormer (type: SE3680H).
Foto's
/f/image/syiW1qhGBgZsW8U0zvp494So.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Carport: +/- 30m2Dak: extra rij van 5 panelen.
Schaduw
Punt dak van de buren, zie de foto.Eerder bedacht dat deze punt voor wat schaduw zorgt, maar het lijkt mee te vallen.
Jaarverbruik
4592 kWh (enkel)Opbrengst
2097 kWh (met zonnige dagen brengt het setje 23kWh op)Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (3x 25Amp)Budget en doel
Toekomst bestendige oplossing (saldeerwet etc).Reeds verkregen offertes
Voor een indicatie heb ik enige tijd geleden bij de huidige partij gevraagd een offerte uit te brengen, zie de foto voor hun aanbieding.Kostte: € 5560 vrij van BTW.Er kunnen 11 panelen op de het dak van carport bijgeplaatst worden 405Wp.
Deze panelen zijn zwart – wit met een zwarte buitenrand. Het voordeel aan deze panelen is dat ze minder warm worden in de zomer waardoor ze meer opwekken. En omdat ze geplaats worden op de carpoort zijn ze niet zichtbaar.
Regio
NH (net boven Alkmaar)Mochten er uiteraard nog andere vragen of meer foto's nodig zijn, laat het gerust weten.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8