Juist. De max uitgangsstroom van een S-optimizer is 15A. Een Storedge/Home hub met accu kan daar dus overheen gaan als er te veel vermogen in 1 string zit.
Bedankt voor het delen. Hoe kom je aan dit tarief?janne_nl schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:44:
[...]
Zie hieronder
[Afbeelding]
Bij export heb ik aangevinkt dezelfde data als bij import te gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door svd87 op 21-04-2025 08:48 ]
Ehm via de website van tibber.
Belasting per kWh, 2ct opslag van Tibber en dan de btw.
Belasting per kWh, 2ct opslag van Tibber en dan de btw.
@smoke zijn opmerking is terecht.
Echter de opstelling van mukky zal zeldzaam boven de 10kw gaan. En de optimizers s500b kunnen continue 11250 w per string leveren. Wat mukky’s opstelling nooit zal bereiken met zijn oost west layout. De string zal ook nooit meer vermogen kunnen leveren dan die 11250 w maar je mag de string max belasten met 13500w bij gebruik van S500B . De optimizers klippen dan , vermogen string op max 11250w.
Echter er kan een vermogen boven 10kw verwerkt worden daar er ook een gedeelte naar de batterij kan worden gestuurd indien deze aanwezig is en niet vol. Maar 1 string is het max 11250w (15A stroom in string).
@mukky
Zelfs met batterij kan de omvormer max 10kVA leveren naar net.
Echter aan dc zijde zou het vermogen max 11250w kunnen verwerken door gedeelte boven de 10 kw naar de batterij kan gaan.
Echter de opstelling van mukky zal zeldzaam boven de 10kw gaan. En de optimizers s500b kunnen continue 11250 w per string leveren. Wat mukky’s opstelling nooit zal bereiken met zijn oost west layout. De string zal ook nooit meer vermogen kunnen leveren dan die 11250 w maar je mag de string max belasten met 13500w bij gebruik van S500B . De optimizers klippen dan , vermogen string op max 11250w.
Echter er kan een vermogen boven 10kw verwerkt worden daar er ook een gedeelte naar de batterij kan worden gestuurd indien deze aanwezig is en niet vol. Maar 1 string is het max 11250w (15A stroom in string).
@mukky
Zelfs met batterij kan de omvormer max 10kVA leveren naar net.
Echter aan dc zijde zou het vermogen max 11250w kunnen verwerken door gedeelte boven de 10 kw naar de batterij kan gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Browny op 21-04-2025 09:16 ]
Een tijd geleden heb ik met hulp van het forum hier in mijn Home Assistant een automation gebouwd die het vermogen van mijn SolarEdge dynamisch terugregelt tot het eigenverbruik van onze woning. Ik heb dat nu nog niet nodig, maar de tijd zonder salderen en met terugleverboete komt er voor mij ook aan, dus dan wilde ik daar op voorbereid zijn.
Deze automation regelt het opwekvermogen met de functie active power limit. Werkt erg goed.
Ik heb deze automation in HA echter nu nog niet aan staan omdat dat nu nog niet hoeft. Van de week wilde ik hem weer eens testen dus ik zet hem aan - en werkt niet. Na enig troubleshooten bleek dat de entiteit active power limit in HA compleet verdwenen was. Raar.
Kijken bij de issues op de github pagina van de integratie natuurlijk, daar vond ik niet direct wat. Uiteindelijk toch dit topic gevonden waar iemand het exacte probleem beschreef.
Oplossing: downgraden naar V1.13.0 en het werkt weer. Zo gezegd zo gedaan, en het werkt inderdaad weer. Wel raar dat niet duidelijk is waarom deze functionaliteit niet meer werkt. Dat moet ik in de gaten houden.
En een beetje beroerd ook, ik zit nu dus met deze integratie vast op deze versie, en als HA bij een update een keer wat verandert wat deze versie van de integratie omkegelt zit ik mooi met de gebakken peren...
:strip_exif()/f/image/NHDpx5YiBMJhsPrSji8KiepG.png?f=user_large)
Maar hopelijk is deze post nuttig voor als iemand anders hier tegen aan loopt.
Deze automation regelt het opwekvermogen met de functie active power limit. Werkt erg goed.
Ik heb deze automation in HA echter nu nog niet aan staan omdat dat nu nog niet hoeft. Van de week wilde ik hem weer eens testen dus ik zet hem aan - en werkt niet. Na enig troubleshooten bleek dat de entiteit active power limit in HA compleet verdwenen was. Raar.
Kijken bij de issues op de github pagina van de integratie natuurlijk, daar vond ik niet direct wat. Uiteindelijk toch dit topic gevonden waar iemand het exacte probleem beschreef.
Oplossing: downgraden naar V1.13.0 en het werkt weer. Zo gezegd zo gedaan, en het werkt inderdaad weer. Wel raar dat niet duidelijk is waarom deze functionaliteit niet meer werkt. Dat moet ik in de gaten houden.
En een beetje beroerd ook, ik zit nu dus met deze integratie vast op deze versie, en als HA bij een update een keer wat verandert wat deze versie van de integratie omkegelt zit ik mooi met de gebakken peren...
:strip_exif()/f/image/NHDpx5YiBMJhsPrSji8KiepG.png?f=user_large)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Zou je de automation willen delen?JeroenH schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:11:
Een tijd geleden heb ik met hulp van het forum hier in mijn Home Assistant een automation gebouwd die het vermogen van mijn SolarEdge dynamisch terugregelt tot het eigenverbruik van onze woning. Ik heb dat nu nog niet nodig, maar de tijd zonder salderen en met terugleverboete komt er voor mij ook aan, dus dan wilde ik daar op voorbereid zijn.
[Afbeelding]
PSN: PcDCch
Zeker:Mozart schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:59:
Zou je de automation willen delen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| description: "" mode: single max_exceeded: silent triggers: - entity_id: - sensor.electricity_meter_power_consumption - sensor.electricity_meter_power_production from: null trigger: state conditions: [] actions: - metadata: {} data: value: >- {% set p_max = 3.680 -%} {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max) -%} {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max) -%} {% set c = states('sensor.solaredge_local_ac_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%} {% set s = p_max / 100 -%} {% set n = (c - p_ex + p_im) / s -%} {{ max( min(n, 100), 0)|round(0, 'ceil') }} target: entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit action: number.set_value - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 |
Met grote dank voor het grootste deel van het ontwikkelwerk aan @Septillion, zie ook hier in het HA-topic, blader daar terug en verder voor meer details.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Wellicht dat jullie me kunnen helpen. Ik heb de volgende setup:
SolarEdge SE10K 3-fase omvormer
BYD LVS 20kwh batterij
Ik stuur deze (voor nu) handmatig aan via de SolarEdge app om te laden/ontladen op de geschikte tijden icm een dynamisch contract. Ik loop tegen 2 problemen aan.
1. De batterij ontlaad maar tot 10%. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben de veiligheid op lange termijn en om de gezondheid optimaal te houden. Maar ik vind 10% wel heel fors. Dat is 2kwh op het geheel.
2. De handmatige commando die ik de app doorgeef worden niet opgevolgd. Ik stel de handmatige commando vandaag voor morgen in. Ik had afgelopen nacht een laadcommando op 03:00, maar er gebeurt helemaal niks. Ook ontladen om 07:00 was niet aan de orde, ook omdat de accu op 10% stond. Maar ik denk niet dat deze was begonnen. Laadcommando op dezelfde dag geven gaat volgens mij wel goed.
BYD LVS 20kwh batterij
Ik stuur deze (voor nu) handmatig aan via de SolarEdge app om te laden/ontladen op de geschikte tijden icm een dynamisch contract. Ik loop tegen 2 problemen aan.
1. De batterij ontlaad maar tot 10%. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben de veiligheid op lange termijn en om de gezondheid optimaal te houden. Maar ik vind 10% wel heel fors. Dat is 2kwh op het geheel.
2. De handmatige commando die ik de app doorgeef worden niet opgevolgd. Ik stel de handmatige commando vandaag voor morgen in. Ik had afgelopen nacht een laadcommando op 03:00, maar er gebeurt helemaal niks. Ook ontladen om 07:00 was niet aan de orde, ook omdat de accu op 10% stond. Maar ik denk niet dat deze was begonnen. Laadcommando op dezelfde dag geven gaat volgens mij wel goed.
/f/image/HOUcJ9bC1E9zSg612qcO0nTE.png?f=fotoalbum_large)
Als ik in mijn SolarEdge Modbus integratie kijk (v2.0.3) zie ik onder bediening gewoon de entiteit number.solaredge_active_power_limit en het schuifje 0-100. Ontbreekt deze bij jou dus?JeroenH schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:11:
[Afbeelding]
(Ik moet zelf mijn omvormer nog instellen voor power control (RCRR), dus ik kan er nog niets mee.. Zal er binnenkort eens naar kijken.)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja klopt, maar dat was onder de nieuwste versie van de integratie V2.0.5. Ik heb gedowngrade naar V1.13.0 maar niet gekeken in welke tussenliggende versie het wel/niet werkt. Het klinkt alsof het in V2.0.3 nog wel werkte.JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:21:
Als ik in mijn SolarEdge Modbus integratie kijk (v2.0.3) zie ik onder bediening gewoon de entiteit number.solaredge_active_power_limit en het schuifje 0-100. Ontbreekt deze bij jou dus?
Ik het dit issue op github aangemaakt:
https://github.com/binsen...laredge-modbus/issues/302
Ik ben hier ook mee bezig geweest, maar heb het nog niet opgelost.JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:40:
[...]
Ja klopt, maar dat was onder de nieuwste versie van de integratie V2.0.5. Ik heb gedowngrade naar V1.13.0 maar niet gekeken in welke tussenliggende versie het wel/niet werkt. Het klinkt alsof het in V2.0.3 nog wel werkte.
Wat mij bijstaat is dat de functionaliteit in de configuratie op een andere plaats terecht is gekomen. Hierdoor moet je het bij het aanmaken van de integratie aanvinken dat je gebruik wil maken van de active power limit en wordt de sensor aangemaakt.
Voor mij zou dat betekenen dat ik de integratie dus opnieuw moet instellen en de omvormer moet herstarten om modbus weer aan te krijgen (die valt waarschijnlijk tijdens het proces uit aan de SE zijde wegens te lang geen reactie). Daar heb ik overdag nog geen tijd voor gehad.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dank iedereen voor de tipSmoke schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:40:
Op zich hoeft ie daar het dak niet voor op. Je zet je DC op de omvormer uit, haalt 1 + en 1 - los, koppelt die aan elkaar en zet de andere 2 op de omvormer, dan is het een kwestie van opnieuw koppelen (Rode schakelaar 10 seconden op P en 3 minuten wachten tot het koppelen voltooid is) Enige nadeel is dat je dan een lange kabel van boven naar onder hebt lopen ipv direct over het dak uiteraard.
Kleine kanttekening bij het maximaal toegelaten stringvermogen: Als je een DC-gekoppelde batterij hebt is het wel mogelijk dat er meer dan 15A door de string gaat lopen indien de omvormer op zijn volle vermogen AC produceert en de batterij ook op vol vermogen aan het laden is (oftewel 15kW DC vermogen) Aangezien de string hier nooit aan dat vermogen kan komen is het echter geen probleem.
Ik heb trouwens een vermoeden dat Support de installateur ook gewoon gaat aangeven om de Designer te gebruiken, en die zal hier hoogstwaarschijnlijk ook 1 string voorstellen.
Onder handmatige controle staat reserve back-up klik hierop en je kan deze daar op 5 % zetten. De vraag is natuurlijk of je bij handmatige controle het vinkje heb aanstaan. Ik denkt dat dit niet het geval is.aschja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:09:
Wellicht dat jullie me kunnen helpen. Ik heb de volgende setup:
BYD LVS 20kwh batterij
[Afbeelding]
Bij mij werkt namelijk de instellingen bij handmatige controle altijd.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
De lokale modbus-communicatie op zich doet het wel. Voorzover ik kan zien heb ik in HA alle SolarEdge sensoren (vermogen, energie, netspanning, etc etc etc) alleen de active power limit entiteit is er in de nieuwste versie bij mij niet.Bravo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:52:
Ik ben hier ook mee bezig geweest, maar heb het nog niet opgelost.
Wat mij bijstaat is dat de functionaliteit in de configuratie op een andere plaats terecht is gekomen. Hierdoor moet je het bij het aanmaken van de integratie aanvinken dat je gebruik wil maken van de active power limit en wordt de sensor aangemaakt.
Voor mij zou dat betekenen dat ik de integratie dus opnieuw moet instellen en de omvormer moet herstarten om modbus weer aan te krijgen (die valt waarschijnlijk tijdens het proces uit aan de SE zijde wegens te lang geen reactie). Daar heb ik overdag nog geen tijd voor gehad.
Als ik echt een keer niets meer te doen heb (...) zal ik eens wat tussenliggende versies testen om te kijken of ik kan ontdekken in welke versie het stuk gaat. Maar in de tussentijd houd ik het issue wat ik op github heb aangemaakt in de gaten, kijken of de developer er wat zinnigs over kan zeggen.
Ik baalde alleen wel. Ik wilde een vriend laten zien "kijk hoe goed dat werkt in HA". Maar dat ontaardde in een half uur troubleshooten, downgraden, enz. Die gaat dus never nooit niet HA installeren na het aanschouwen van mijn gepruts
Ah, nu je het zegt, ik heb inderdaad een paar releases geskipt (maar was me daar even niet meer van bewust) omdat ik wat issues voorbij zag komen.JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:40:
[...]
Ja klopt, maar dat was onder de nieuwste versie van de integratie V2.0.5. Ik heb gedowngrade naar V1.13.0 maar niet gekeken in welke tussenliggende versie het wel/niet werkt. Het klinkt alsof het in V2.0.3 nog wel werkte.
Misschien kun je 2.0.3 testen om te zien of die (ook) nog werkte, zou voor de troubleshooter ook wel handig zijn om te weten me dunkt.
Aan de SolarEdge zijde (qua modbus registers etc.) is er bij mijn weten niets gewijzigd.
JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:09:
[...]
Ik baalde alleen wel. Ik wilde een vriend laten zien "kijk hoe goed dat werkt in HA". Maar dat ontaardde in een half uur troubleshooten, downgraden, enz. Die gaat dus never nooit niet HA installeren na het aanschouwen van mijn gepruts
[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 22-04-2025 11:11 ]
Het antwoord is ja.mukky schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:01:
Ik kan geen bescherming van dynamische negatieve prijzen instellen, dan krijg ik de volgende foutmelding:
[Afbeelding]
Mijn installateur stuurde een screenshot met mijn "rechten" bij toegang monitoring en daar staat "Volledige toegang". Wat moet ik hem vragen aan te passen?
Heb jezelf de zonnepanelen laten aanleggen?
Kijk in de app bij installatie detail hier kan je zien of alles goed is ingevuld.
[ Voor 9% gewijzigd door clodders op 22-04-2025 11:16 ]
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Kan je een screenshot delen? Want ik zie niets.clodders schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:58:
[...]
Onder handmatige controle staat reserve back-up klik hierop en je kan deze daar op 5 % zetten. De vraag is natuurlijk of je bij handmatige controle het vinkje heb aanstaan. Ik denkt dat dit niet het geval is.
Bij mij werkt namelijk de instellingen bij handmatige controle altijd.
/f/image/ZmV4FEHbZ0p7IZewBJ5c7dX4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W9FUDGhXNNioUDzAuXXXzlEj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door aschja op 22-04-2025 11:26 ]
In de app zie ik bij installatiedetails niet zoveel bijzonders: Status groen en dan ID, naam, adres, installatiedatum, laatste update en piekvermogenclodders schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:12:
[...]
Het antwoord is ja.
Heb jezelf de zonnepanelen laten aanleggen?
Kijk in de app bij installatie detail hier kan je zien of alles goed is ingevuld.
aschja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:21:
[...]
Kan je een screenshot delen? Want ik zie niets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/y7itXSt11IEW9ojfrVsCbgzK.png?f=fotoalbum_large)
Hmmm.. Wellicht heb ik de rechten niet gekregen van de installateur. Die 3 muntjes onderin zie ik bij mij ook niet. Waar is dit voor?
JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:09:
[...]
De lokale modbus-communicatie op zich doet het wel. Voorzover ik kan zien heb ik in HA alle SolarEdge sensoren (vermogen, energie, netspanning, etc etc etc) alleen de active power limit entiteit is er in de nieuwste versie bij mij niet.
Als ik echt een keer niets meer te doen heb (...) zal ik eens wat tussenliggende versies testen om te kijken of ik kan ontdekken in welke versie het stuk gaat. Maar in de tussentijd houd ik het issue wat ik op github heb aangemaakt in de gaten, kijken of de developer er wat zinnigs over kan zeggen.
/f/image/VyVgZBiiCBOe3Z63nGfTT91t.png?f=fotoalbum_large)
Dit vinkje moet je aanzetten in de integratie. Volgens mij is dat niet meer achteraf mogelijk en moet je het bij het configureren van de integratie instellen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Als daar de gegevens kloppen dan moet de installateur de rechten vrijgevenmukky schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:31:
[...]
In de app zie ik bij installatiedetails niet zoveel bijzonders: Status groen en dan ID, naam, adres, installatiedatum, laatste update en piekvermogen
Je heb toch in de app ook alleen back-up staan. Klik hierop en je kan deze aanpassen.aschja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:35:
[...]
Hmmm.. Wellicht heb ik de rechten niet gekregen van de installateur. Die 3 muntjes onderin zie ik bij mij ook niet. Waar is dit voor?
Ja, laatst was ik de connectie kwijt, of was ik aan het stoeien met de overgang naar 2.0.0. Ik heb hem in ieder geval een keer opnieuw moeten configureren en toen dit vinkje ook gezet. Ik heb de sensor wel in ieder geval.Bravo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:36:
[...]
[Afbeelding]
Dit vinkje moet je aanzetten in de integratie. Volgens mij is dat niet meer achteraf mogelijk en moet je het bij het configureren van de integratie instellen.
@JeroenH Volgens mij is het vrij eenvoudig om e.e.a. opnieuw te configureren zonder naar de omvormer te moeten. Integratie verwijderen, meteen opnieuw aanmaken, let op dat je hem dezelfde naam geeft (voor historie van de entities) en dan het vinkje zetten. SolarEdge staat dan nog gewoon open voor verbinding, dus zou goed moeten komen.
Edit: net update naar meest recente versie gedaan (v2.0.5) en number entity van active power limit nog steeds aanwezig hier
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 22-04-2025 12:00 ]
Ik zie helaas nergens iets van backup staan.clodders schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:51:
[...]
Je heb toch in de app ook alleen back-up staan. Klik hierop en je kan deze aanpassen.
Je moet als systeemeigenaar zijn toegevoegd, niet als systeemgebruiker. Dat kan de installateur vrij eenvoudig aanpassen.mukky schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:01:
Ik kan geen bescherming van dynamische negatieve prijzen instellen, dan krijg ik de volgende foutmelding:
[Afbeelding]
Mijn installateur stuurde een screenshot met mijn "rechten" bij toegang monitoring en daar staat "Volledige toegang". Wat moet ik hem vragen aan te passen?
Hmmm, dus ik zou de integratie een keer moeten deinstalleren en herinstalleren. Wel gek dat downgraden helpt.Bravo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:36:
[...]
[Afbeelding]
Ow, da's ook wel bijzonder. Ik ga later wel eens verder troubleshooten. Dank voor het meedenken.JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:55:
Edit: net update naar meest recente versie gedaan (v2.0.5) en number entity van active power limit nog steeds aanwezig hier
Volgens mij zit in de pre 2.0.0 versie de knop nog in het gedeelte van de configuratie dat je gewoon kunt aanpassen. In de >2.0.0 versie is het dus verhuisd naar het instellen van je integratie.JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:11:
[...]
Hmmm, dus ik zou de integratie een keer moeten deinstalleren en herinstalleren. Wel gek dat downgraden helpt.
Thanks, net ook snel gedaan aan de hand van deze stappen.JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:55:
[...]
Ja, laatst was ik de connectie kwijt, of was ik aan het stoeien met de overgang naar 2.0.0. Ik heb hem in ieder geval een keer opnieuw moeten configureren en toen dit vinkje ook gezet. Ik heb de sensor wel in ieder geval.
@JeroenH Volgens mij is het vrij eenvoudig om e.e.a. opnieuw te configureren zonder naar de omvormer te moeten. Integratie verwijderen, meteen opnieuw aanmaken, let op dat je hem dezelfde naam geeft (voor historie van de entities) en dan het vinkje zetten. SolarEdge staat dan nog gewoon open voor verbinding, dus zou goed moeten komen.
Je moet de config echt verwijderen, anders gaat hij klagen dat het device al bestaat. Gelukkig blijft de historie behouden (ondanks dat hij zegt ook alle entiteiten te verwijderen).
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ja, dat is inherent aan hoe de database van Home Assistant werkt; de historie van de entiteiten blijft maar ze zijn 'orphaned' (verweesd, in goed NLBravo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:40:
[...]
Thanks, net ook snel gedaan aan de hand van deze stappen.
Je moet de config echt verwijderen, anders gaat hij klagen dat het device al bestaat. Gelukkig blijft de historie behouden (ondanks dat hij zegt ook alle entiteiten te verwijderen).
Zodra je de (een) integratie weer opnieuw instelt, krijg je de historie weer terug op het moment dat je exact dezelfde namen van entiteiten gebruikt. Het is niet per se intuïtief, maar als je het weet is het best handig om mee te 'spelen'.
Mooi dat het is gelukt.
Ik heb 3 PV installaties met 3 Solar Edge omvormers, nu wil ik de 2 PV installaties toevoegen in Home wizzard, 1 omvormer heeft hij automatisch gevonden,
Ik heb via de installateur de API key op gevraagd, daarnaast vraagt homewizzard de Site id, zodra ik dat invul, krijg ik een error message status 403, ik moet kennelijk een knop in drukken op de omvormer, waar en welke is niet precies duidelijk, iemand hier ervaring mee?
Ik heb via de installateur de API key op gevraagd, daarnaast vraagt homewizzard de Site id, zodra ik dat invul, krijg ik een error message status 403, ik moet kennelijk een knop in drukken op de omvormer, waar en welke is niet precies duidelijk, iemand hier ervaring mee?
[ Voor 23% gewijzigd door Pbr op 22-04-2025 15:20 ]
Ik zou willen dat ze dat eens wat gebruikersvriendelijker maken. Soms gaat hier een Shelly plug kapot en dan vind ik het maar een delicaat proces om een nieuwe plug onder de oude entiteit verder te laten gaan. ESPHOME idem; problemen gehad met mijn watermetersensor, twee keer vervangen (zonder dat ik toen doorhad dat en hoe je dat onder dezelfde entiteit verder kan laten gaan), dus nu is mijn energydashboard een bende met drie kleuren blauw bij de watermeter grafieken. Dat is gewoon niet meer te herstellen, althans ik zie niet hoe.JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:49:
Ja, dat is inherent aan hoe de database van Home Assistant werkt; de historie van de entiteiten blijft maar ze zijn 'orphaned' (verweesd, in goed NL).
Maar goed. Mooi dat er met de SE-integratie niets mis blijkt, behalve dat upgraden dus niet automatisch de Active Power Limit ingeschakeld laat, en dat je dat actief moet fixen. Ik zal dat ook wel doen, en als dat lukt, dat melden in het github-issue. En ik zal de suggestie doen dat dat toch handiger moet kunnen
Om jouw SolarEdge omvormer toe te voegen aan de HomeWizard app heb je jouw gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Dit zijn dezelfde inloggegevens die worden gebruikt voor de mySolarEdge app voor het monitoren van uw zonnepanelen.Pbr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:53:
Ik heb 3 PV installaties met 3 Solar Edge omvormers, nu wil ik de 2 PV installaties toevoegen in Home wizzard, 1 omvormer heeft hij automatisch gevonden,
Kennelijk voegt hij maar 1 van de 3 omvormers toe, totale productie vandaag 16.45 uur is 48 kwh home wizzard geeft aan 12.3 kwh, dus iets gaat er foutclodders schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:47:
[...]
Om jouw SolarEdge omvormer toe te voegen aan de HomeWizard app heb je jouw gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Dit zijn dezelfde inloggegevens die worden gebruikt voor de mySolarEdge app voor het monitoren van uw zonnepanelen.
Stel de vraag eens aan HomeWizard hoe het opgelost kan worden omdat je drie omvormers heb met ieder een eigen id nummerPbr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:47:
[...]
Kennelijk voegt hij maar 1 van de 3 omvormers toe, totale productie vandaag 16.45 uur is 48 kwh home wizzard geeft aan 12.3 kwh, dus iets gaat er fout
Het kan wel, door de historie van een oude entiteit op te halen en in te voegen in de nieuwe. Er is een pythonscript voor structurering van data en SQL-script voor inladen van gegevens in bestaande entiteiten hier. Heb het zelf gebruikt om o.a. SolarEdge data van pre-Home Assistant tijdperk in te lezen en historische data van de slimme meter die ik elders had.JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:08:
[...]
Ik zou willen dat ze dat eens wat gebruikersvriendelijker maken. Soms gaat hier een Shelly plug kapot en dan vind ik het maar een delicaat proces om een nieuwe plug onder de oude entiteit verder te laten gaan. ESPHOME idem; problemen gehad met mijn watermetersensor, twee keer vervangen (zonder dat ik toen doorhad dat en hoe je dat onder dezelfde entiteit verder kan laten gaan), dus nu is mijn energydashboard een bende met drie kleuren blauw bij de watermeter grafieken. Dat is gewoon niet meer te herstellen, althans ik zie niet hoe.
Je moet er wel echt een avondje of twee voor gaan zitten, maar het kan wel.
Volgende keer is het makkelijker om, als een entiteit dezelfde gegevens heeft als een oude entiteit, de nieuwe entiteit direct te hernoemen naar de naam van de oude entiteit (die staat genoemd in je energy dashboard). Dan schrijft HA de gegevens direct weg naar de oude entiteit en is je historie weer beschikbaar. Indien gewenst kun je hem daarna ook wel een andere naam geven, alle historie wordt dan wel meegenomen.
Ben het met je eens dat het niet intuïtief is. Ik heb me er ook wel echt in moeten verdiepen destijds.
Gaat je lukken, paar minuten werk, maar nogmaals let op de naamMaar goed. Mooi dat er met de SE-integratie niets mis blijkt, behalve dat upgraden dus niet automatisch de Active Power Limit ingeschakeld laat, en dat je dat actief moet fixen. Ik zal dat ook wel doen, en als dat lukt, dat melden in het github-issue. En ik zal de suggestie doen dat dat toch handiger moet kunnen
Eureka.JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:11:
[...]
[...]
Gaat je lukken, paar minuten werk, maar nogmaals let op de naam
Is idd de truuk

Goedenavond allen ,
Hopenlijk zit ik hier goed met mijn vraag/probleem.
nee, want apsystems is geen solaredge
Hopenlijk zit ik hier goed met mijn vraag/probleem.
nee, want apsystems is geen solaredge
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 22-04-2025 22:04 ]
Goedemorgen allen,
Mijn Solaredge One app is al een paar dagen niet meer REAL TIME. De accu SOC/status loopt sindsdien een dag achter. Waardoor dat gekomen is, geen idee.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen? Misschien omvormers een keer UIT en weer AAN? Accu's zelf resetten?
Net even op de web portal gekeken, daar is hetzelfde aan de hand.
Mijn Solaredge One app is al een paar dagen niet meer REAL TIME. De accu SOC/status loopt sindsdien een dag achter. Waardoor dat gekomen is, geen idee.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen? Misschien omvormers een keer UIT en weer AAN? Accu's zelf resetten?
Net even op de web portal gekeken, daar is hetzelfde aan de hand.
[ Voor 10% gewijzigd door churchlane op 24-04-2025 09:07 . Reden: aanvulling ]
68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij
Kleine update, Solaredge erkend het probleem maar hebben nog geen oplossing in de pijplijn zitten.koenvds1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:35:
[...]
Dat is inderdaad precies de kern van mijn vraag/probleem/melding/gezeur — of hoe je het ook wilt noemen.
Ik denk inderdaad dat SE export kosten echt als daadwerkelijke kosten rekent, maar dit lijkt mij niet correct zodra saldering van toepassing is.
Hieronder een stukje van Tibber zelf met betrekking tot teruglevering:Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd
Bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
De aanvullende kosten en btw krijg ik dus door saldering direct terug via Tibber, waardoor de import- en exporttarieven feitelijk gelijk zijn*.
HomeWizard bevestigt dit ook. Hieronder zie je drie screenshots van tariefberekeningen: de eerste is van HomeWizard, de andere twee van SE.
Zoals je kunt zien, zijn de berekeningen van HomeWizard in lijn met wat Tibber zegt over salderen.
SE hanteert echter een compleet ander rekenmodel voor de exporttarieven.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het is daarnaast goed om te vermelden dat de berekening van HomeWizard volledig overeenkomt met de kosten in mijn Tibber-app.
De totale kosten die HomeWizard per dag rekent voor import en export, komen precies overeen met de kosten volgens Tibber op diezelfde dag.
Voorbeeld: Gisteren gaf HomeWizard een totaal van € -0,43 over de dag. Tibber registreerde € 1,29 aan importkosten en € 1,72 aan exportvergoeding.
1,29 - 1,72 = -0,43 — precies zoals HomeWizard het weergeeft.
Daarom durf ik dus vrij stellig te zeggen dat de berekening van SE niet klopt.
Of het nu alleen een foutje is in de app-weergave, of dat het systeem ook daadwerkelijk verkeerd rekent, weet ik niet zeker — dat heb ik inmiddels bij SE nagevraagd maar wacht nog op antwoord.
*Salderen bij negatieve stroomprijzen ligt net iets anders maar zeker niet zo "slecht" als dat SE nu lijkt te berekenen.
PS: Screenshot van de export is een oud screenshot. Als test heb ik vandaag alles gereset en het vinkje aangezet dat export gelijk is aan import. Met dat vinkje aan zie je de berekening echter niet, dus daarom een screenshot zonder het vinkje aangevinkt.
Maar ongeacht of het vinkje aan of uit staat, lijkt SE in de dagweergave hetzelfde rekenmodel toe te passen.
Ik heb voorgesteld dat ze een checkbox maken waar de gebruiker kan aangeven of ze wel of niet volledig salderen (minder opwek dan verbruik op jaarbasis).
En aan de hand van die checkbox de aanvullende kosten bij export optellen of aftrekken.
Waarbij er dus wordt opgeteld als de gebruiker aangeeft meer te verbruiken dan opwek. En aftrekt bij meer opwek dan verbruik (zoals nu dus al is).
Dit heeft dus niets met negatieve tariefsoptimalisatie te maken, puur de berekende exportprijs die SE vervolgens weer gebruikt om te bepalen wanneer er geëxporteerd mag worden.
En als je niet volledig mag salderen, wat dan...? Volgens mij wordt het een lastig verhaal, dat over een dik jaar de prullenbank in kan.
Waarom zou je dat laatste willen doen? Op het moment dat de stroomprijs (met bijkomende kosten) lager dan 0 is, loont het toch veel meer om je panelen volledig uit te schakelen?JeroenH schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:11:
Een tijd geleden heb ik met hulp van het forum hier in mijn Home Assistant een automation gebouwd die het vermogen van mijn SolarEdge dynamisch terugregelt tot het eigenverbruik van onze woning.
Je eigenverbruik komt dan uit het net, en daar wordt je dan effectief voor betaald... Financieel is het dan zonde om je eigenverbruik dan nog zelf op te (laten) wekken.
k heb dezelfde automation ook ooit gebouwd, maar kwam toen ik klaar was tot de conclusie dat dit niet lonend is. Ik schakel mijn zonnepanelen nu uit, en zorg ervoor dat mijn eigengebruik verhoogd wordt, door bijv. de temperatuur in mijn SWW boiler tijdelijk te verhogen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ja, dat is de enige situatie waarbij uitschakelen van de je zonnepanelen financieel rendabel is.Question Mark schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:46:
Waarom zou je dat laatste willen doen? Op het moment dat de stroomprijs (met bijkomende kosten) lager dan 0 is, loont het toch veel meer om je panelen volledig uit te schakelen?
Maar veel meer mensen zullen in de situatie zitten dat ze een vast of variabel contract hebben (dus niet dynamisch) en een terugleverboete moeten betalen. Ik lees veel comments (meer buiten GoT maar ook wel hier...) à la "ik gooi die zonnepanelen wel helemaal uit", maar dat is niet handig natuurlijk want dan gooi je je investering weg.
Als je de zonnepanelen dynamisch terug kunt regelen tot je eigenverbruik, dek je een zo groot mogelijk deel van je verbruik met zonne-energie, maar lever je niet/nauwelijks terug en ontloop je zo die terugleverboete. En omdat dat zoals ik het doe automatisch gaat, zie je het direct terug als je elektriciteit verbruikt als de zon schijnt (wasmachine/vaatwasser/EV laden overdag enz) omdat mijn automation dan direct de zonnepanelen weer opregelt naar het maximale vermogen wat er dan op te wekken valt. Op die manier kun je het deel van je verbruik wat met zonne-energie gedekt wordt vergroten, en betaal je toch geen terugleverboete.
Wat ik bij een paar contracten gezien heb is dat de terugleverboetes in een soort van "staffels" gaan, en ik meen me te herinneren dat ik tot 500 kWh per jaar heb gezien waarover je dan geen tlb betaalt. Dan zet je de automation tegen het einde van de zomer een tijdje uit tot je ziet dat je, bijvoorbeeld, 480 kWh hebt teruggeleverd, en dan zet je hem weer aan. Zou nog te automatiseren moeten zijn ook. Zo haal je het maximum uit deze beroerde situatie.
Zolang de salderingsregeling blijft bestaan is het beter om bij een dynamische energiecontract gebruik te maken van de negatieve tariefoptimalisatie in de SolarEdge appQuestion Mark schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:46:
[...]
Waarom zou je dat laatste willen doen? Op het moment dat de stroomprijs (met bijkomende kosten) lager dan 0 is, loont het toch veel meer om je panelen volledig uit te schakelen?
Je eigenverbruik komt dan uit het net, en daar wordt je dan effectief voor betaald... Financieel is het dan zonde om je eigenverbruik dan nog zelf op te (laten) wekken.
k heb dezelfde automation ook ooit gebouwd, maar kwam toen ik klaar was tot de conclusie dat dit niet lonend is. Ik schakel mijn zonnepanelen nu uit, en zorg ervoor dat mijn eigengebruik verhoogd wordt, door bijv. de temperatuur in mijn SWW boiler tijdelijk te verhogen.
Het systeem schakelt de panelen uit bij de juiste negatieve prijs.
Jawel, maar zoals ik hierboven beschrijf is de automation die ik klaar heb staan niet bedoeld voor de situatie met een negatieve prijs (dus dynamisch contract). Die is bedoeld de situatie met een vast/variabel contract met een terugleverboete.clodders schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:59:
Het systeem schakelt de panelen uit bij de juiste negatieve prijs.
Overigens komt een negatieve all-in prijs ook weer niet zo vaak voor... Maar zoals gezegd, dan is het financieel wel verstandig je "panelen uit te zetten" (ik houd niet zo van die uitdrukking, ik noem het liever "terug te regelen naar nul").
Dan snap ik hem.... Ik stap per 1 mei over op volledig dynamisch, en redeneerde vanuit die context. Ik heb niet goed gelezen, en ging ervan uit dat dit ook voor jou zou gelden.JeroenH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:58:
[...]
Als je de zonnepanelen dynamisch terug kunt regelen tot je eigenverbruik, dek je een zo groot mogelijk deel van je verbruik met zonne-energie, maar lever je niet/nauwelijks terug en ontloop je zo die terugleverboete.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Snap ik. Ik zit nog tot november op een oud (en dus in allerlei opzichten gunstig) vast contract bij GC. Ik betaal al jaren € 0 aan elektriciteit. Tot november ga ik daar niet aan morrelen. Daarna zit ik te denken aan dynamisch, maar ik ben er nog niet uit.Question Mark schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:12:
Dan snap ik hem.... Ik stap per 1 mei over op volledig dynamisch, en redeneerde vanuit die context. Ik heb niet goed gelezen, en ging ervan uit dat dit ook voor jou zou gelden.
Dat script heb ik gebouwd om op alles voorbereid te zijn. Je weet ten slotte maar nooit wat de dames en heren van onze overheid en energieleveranciers elke keer weer bedenken
Als je niet volledig mag salderen klopt het huidige rekenmodel.janne_nl schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:15:
En als je niet volledig mag salderen, wat dan...? Volgens mij wordt het een lastig verhaal, dat over een dik jaar de prullenbank in kan.
En idd, zullen moeten zien of ze er nog iets aan willen doen.
Ps: Ik hoop dat iedereen z'n negatieve tariefsoptimalisatie aan heeft staan, morgen -19 cent.
Heel benieuwd hoe SE hier mee om gaat, best case:
Tot 12u pv opwek en alle overschot exporteren
Van 12 tot 15 pv uit en accu laden uit het net.
En dan vanaf 15u weer pv opwek met overschot naar accu en export.
Wat er wellicht gaat gebeuren vanwegen het foute rekenmodel:
Tot 12u pv opwek maar dan naar accu ipv export want SE denk dat export ongunstig is.
Van 12 tot 15 pv uit en accu laden uit het net.
En dan van 15, of vanaf dat de accu vol zit de pv aan maar zonder export zolang SE denkt dat de prijs ongunstig is.
Oprecht heel benieuwd.
Dat negatieve tariefsoptimalisatie gaat werken geloof ik 100%, vooral benieuwd wat SE met de accu gaat doen.
[ Voor 52% gewijzigd door koenvds1 op 26-04-2025 13:53 ]
Bij Tibber -8, vergeet de belasting niet.
De auto's moeten geladen. Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe Solaredge daar mee omgaat kwa accu en laden.
Het EMS is slim genoeg om af en toe de accu te legen richting het net als dat kwa verwacht gebruik en prijs lonend is.
Ergens denk ik dat de zon (en de accu) de auto ingaat naast de negatieve stroomprijs uit het net. Maar ik laat me graag verrassen.
De auto's moeten geladen. Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe Solaredge daar mee omgaat kwa accu en laden.
Het EMS is slim genoeg om af en toe de accu te legen richting het net als dat kwa verwacht gebruik en prijs lonend is.
Ergens denk ik dat de zon (en de accu) de auto ingaat naast de negatieve stroomprijs uit het net. Maar ik laat me graag verrassen.
Gezien de lucratieve negatieve prijzen van morgen.
Ik heb de 3-fase SE10K gekoppeld aan een BYD batterij van 20kwh. Ik wil dat morgen de zonnepanelen uitgezet, maar dat de batterij blijft laden vanuit het net.
Als ik de schakelaar naar stand 0 zet, doet de batterij ook niets meer. Ik wil dat alleen de zonnepanelen uit gaan. Je hebt in de app natuurlijk de dynamische prijzen instellingen, maar blijft dan de batterij wel laden vanuit het net?
Ik heb de 3-fase SE10K gekoppeld aan een BYD batterij van 20kwh. Ik wil dat morgen de zonnepanelen uitgezet, maar dat de batterij blijft laden vanuit het net.
Als ik de schakelaar naar stand 0 zet, doet de batterij ook niets meer. Ik wil dat alleen de zonnepanelen uit gaan. Je hebt in de app natuurlijk de dynamische prijzen instellingen, maar blijft dan de batterij wel laden vanuit het net?
Ik zit eigenlijk ook gewoon te wachten om te zien wat er nu gaat gebeuren.
Mijn situatie:
Op jaarbasis meer verbruik dan opwek
Accumodus time of use
opslag import FrankEnergie 0,018 btw 0%
Opslag export FrankEnergie 0,013 btw 0%
Vanaf 11 uur wordt bij mij de PV al geknepen en in de lay-out pagina staan de omvormers op vermogens beperking met limiet op 0%. Tussen haakjes, ik heb twee omvormers.
Echter, de PV blijft sindsdien nog ongeveer 2 kW leveren aan de accu, al het huis verbruik komt wel uit het net.
Wat mij betreft zouden de accu’s nu ook al niet meer van PV gevuld worden, maar wel uit het net.
Mijn situatie:
Accumodus time of use
Vanaf 11 uur wordt bij mij de PV al geknepen en in de lay-out pagina staan de omvormers op vermogens beperking met limiet op 0%. Tussen haakjes, ik heb twee omvormers.
Echter, de PV blijft sindsdien nog ongeveer 2 kW leveren aan de accu, al het huis verbruik komt wel uit het net.
Wat mij betreft zouden de accu’s nu ook al niet meer van PV gevuld worden, maar wel uit het net.
/f/image/VzXIagMLJqVFrZIr1A50m7v8.png?f=fotoalbum_large)
68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij
Hier nagenoeg hetzelfde, ook hier laden de accu's vanui pv terwijl het volgensmij voordeliger is om pv nu volledig af te schakelen en uit het net te laden en te verbruiken.churchlane schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:33:
Mijn situatie:
Accumodus time of use
[Afbeelding]
Bij mij zijn de prijzen tussen 12 & 15 negatief, dus volgens mij zou het voordeliger zijn om 3 uur lang mij 16kWh accu met 5kW volledig uit het net te laden en ook alle verbruikers gewoon vanui het net.
[ Voor 9% gewijzigd door koenvds1 op 27-04-2025 12:09 ]
churchlane schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:33:
Mijn situatie:
Accumodus time of use
[Afbeelding]
Handmatig laden aanzetten? Je kan je accu forceren om (bij) te laden.koenvds1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:05:
[...]
Hier nagenoeg hetzelfde, ook hier laden de accu's vanui pv terwijl het volgensmij voordeliger is om pv nu volledig af te schakelen en uit het net te laden en te verbruiken.
Bij mij zijn de prijzen tussen 12 & 15 negatief, dus volgens mij zou het voordeliger zijn om 3 uur lang mij 16kWh accu met 5kW volledig uit het net te laden en ook alle verbruikers gewoon vanui het net.
Ja, wellicht volgende keer, alsnog jammer dat het dan alleen bijladen is.aschja schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:31:
[...]
[...]
Handmatig laden aanzetten? Je kan je accu forceren om (bij) te laden.
PV installatie (excl accu) is al lang terugverdiend, dus zou top zijn als se gewoon alles uit het net trekt en pv volledig uit zet.
Snap sowieso niet waarom er niet gewoon een simpele on /off slider in die app zit.koenvds1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:35:
[...]
Ja, wellicht volgende keer, alsnog jammer dat het dan alleen bijladen is.
PV installatie (excl accu) is al lang terugverdiend, dus zou top zijn als se gewoon alles uit het net trekt en pv volledig uit zet.
Gebruik ook de handmatige control.aschja schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:31:
[...]
[...]
Handmatig laden aanzetten? Je kan je accu forceren om (bij) te laden.
Ontlaad schema gebruikt tot 9.00 uur.
Batterij om 9.00 uur op 5 % leeg.
Pauzeschema gebruikt van 9.00 uur tot 12.00 uur dus wordt er teruggeleverd aan het net.
Laadschema ingesteld vanaf 12.00 tot 17.00 uur.
Nagenoeg alle opgewekte stroom gaat in deze periode naar de batterij.
Nu de batterij modes op handmatig gezet. Dus geforceerd accu laden met vijf KW.
PV blijft ongeveer 3 kw meedoen.
Terwijl in de lay-out de omvormers beiden op vermogens beperking met 0% limiet staan.
Met name dat de PV niet helemaal af schakelt, vind ik vreemd. Anderen daar ook last van?
En wat als ik de omvormers nu uitschakel?
Wat doen de accu’s dan? Blijven die wel laden?
PV blijft ongeveer 3 kw meedoen.
Terwijl in de lay-out de omvormers beiden op vermogens beperking met 0% limiet staan.
Met name dat de PV niet helemaal af schakelt, vind ik vreemd. Anderen daar ook last van?
En wat als ik de omvormers nu uitschakel?
Wat doen de accu’s dan? Blijven die wel laden?
Gaat prina hier op de automagische stand.
Zonnepanelen doen niks meer en de auto laadt met 11kW uit het net.
Accu blijft ook vol. Beetje huis gebruik ook uit het net
Zonnepanelen doen niks meer en de auto laadt met 11kW uit het net.
Accu blijft ook vol. Beetje huis gebruik ook uit het net
Even uitgeprobeerd.
Beide omvormers uit gezet. Rode schakelaar op 0.
Accu wordt NIET uit net geladen. Uiteraard pv productie volledig gestopt. Huis (incl autoladen) neemt van het net.
Al met al…
SE heeft nog wat huiswerk te doen.
Accu wordt NIET uit net geladen. Uiteraard pv productie volledig gestopt. Huis (incl autoladen) neemt van het net.
Al met al…
/f/image/KXRfPKfJwOIjuwaXeS8IRMn2.png?f=fotoalbum_large)
Als de omvormers uitgeschakeld zijn is er geen communicatie mogelijk met de batterij dus deze wordt ook niet geladen. Bij mij zijn de panelen terug geschroefd naar 5 kW die naar de batterij gaan.churchlane schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:46:
Even uitgeprobeerd.
Al met al…
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door clodders op 27-04-2025 15:09 ]
Wat mij betreft onzin. Solaredge doet precies wat ik vooral hoopte. Panelen uitzetten en alle nodige stroom uit het net halen.churchlane schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:46:
Even uitgeprobeerd.
Al met al…
[Afbeelding]
Dus ik hoop echt geen aanpassingen wat dit betreft.
Om 3 uur zijn de panelen weer gaan leveren. Zoals ik hoopte.
Dit lijkt me deels een kwestie van slimmer proberen te zijn dan Solaredge.
[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 27-04-2025 15:11 ]
Zou het kunnen dat je enkel de AC output beperkt? Dus DC vermogen gaat eerst naar de aangesloten DC accu en het restant wordt beperkt?
Dat is idd mijn vermoeden, zolang de accu niet vol is blijft pv opwekken, ook bij negatief, eigen verbruik komt wel vanuit het net maar verder ver van ideaal.THM0 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:12:
Zou het kunnen dat je enkel de AC output beperkt? Dus DC vermogen gaat eerst naar de aangesloten DC accu en het restant wordt beperkt?
Met geen enkele modus lukt het mij om de pv daadwerkelijke uit te zetten en volledig vanuit het net te laden, jammer.
Heeft u een dc gekoppeld accu aan uw solaredge systeem hangen?janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:10:
[...]
Wat mij betreft onzin. Solaredge doet precies wat ik vooral hoopte. Panelen uitzetten en alle nodige stroom uit het net halen.
Zo ja, wat was de state of charge toen de prijzen negatief gingen en wat deed solaredge hier toen mee?
Het meest gunstige wat solaredge naar mijn inziens kan doen is de accu leeg dumpen op het net wanneer de prijs nog niet negatief is en dan bij negatieve prijs weer laden uit het net zonder pv, maar dat is niet mogelijk. Ook niet in handmatige modus.
Ik heb het prijsniveau vandaag op € 0,12 ex btw gezet (dus € 0,145 incl). Toch schakelde de omvormer niet uit om 12:00. Dat zou toch moeten.janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:10:
[...]
Wat mij betreft onzin. Solaredge doet precies wat ik vooral hoopte. Panelen uitzetten en alle nodige stroom uit het net halen.
Het enige wat misschien zou kunnen: eerst had ik de export kosten op € 0,147 incl staan, maar bedacht dat wel heel erg nauw zou zijn bij € -0,147, dus om 2 voor 12:00 (letterlijk
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Ja, had ik laatst ook tijdens het testdraaien; de volgende dag werkte de nieuwe instelling wel nog, terwijl ik dacht dat ik het toen al weer uitgezet had. Ik weet niet hoe lang het duurt voor de nieuwe instelling actief wordt, maar in heb het idee om 00:00 uur 's nachts.Sportmind schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb het prijsniveau vandaag op € 0,12 ex btw gezet (dus € 0,145 incl). Toch schakelde de omvormer niet uit om 12:00. Dat zou toch moeten.
Het enige wat misschien zou kunnen: eerst had ik de export kosten op € 0,147 incl staan, maar bedacht dat wel heel erg nauw zou zijn bij € -0,147, dus om 2 voor 12:00 (letterlijk) nog even prijsniveau in de app aangepast. Misschien te kort van tevoren? Iemand hier ervaring mee? Een eerdere test ging bij mij wel goed met uit en aanschakelen van de omvormer.
Ik heb een gekoppelde accu. Die eerst leegmaken voelt voor mij een beetje als gerommel in de marge. De accu wordt af en toe wel leeggemaakt als de prijs hoger is.koenvds1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:05:
[...]
Heeft u een dc gekoppeld accu aan uw solaredge systeem hangen?
Zo ja, wat was de state of charge toen de prijzen negatief gingen en wat deed solaredge hier toen mee?
Het meest gunstige wat solaredge naar mijn inziens kan doen is de accu leeg dumpen op het net wanneer de prijs nog niet negatief is en dan bij negatieve prijs weer laden uit het net zonder pv, maar dat is niet mogelijk. Ook niet in handmatige modus.
Waarom niet gewoon instellen dat de export prijs gelijk is aan de import prijs. Dat lijkt hier te werken.Sportmind schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb het prijsniveau vandaag op € 0,12 ex btw gezet (dus € 0,145 incl). Toch schakelde de omvormer niet uit om 12:00. Dat zou toch moeten.
Het enige wat misschien zou kunnen: eerst had ik de export kosten op € 0,147 incl staan, maar bedacht dat wel heel erg nauw zou zijn bij € -0,147, dus om 2 voor 12:00 (letterlijk) nog even prijsniveau in de app aangepast. Misschien te kort van tevoren? Iemand hier ervaring mee? Een eerdere test ging bij mij wel goed met uit en aanschakelen van de omvormer.
En ja, het kan zeker slimmer als Solaredge vooraf weet wat mijn plannen zijn.
Heb je negatieve tariefoptimalisatie aanstaan?Sportmind schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:11:
[...]
Dan hebben wij denk ik een ander verwachtingspatroon,janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:34:
[...]
Ik heb een gekoppelde accu. Die eerst leegmaken voelt voor mij een beetje als gerommel in de marge. De accu wordt af en toe wel leeggemaakt als de prijs hoger is.
Als de accu om 9u was gaan ontladen, en dan met een lege accu uit het net had geladen tussen 12 en 15u dan had puur deze ontlaad en laad cyclus ruim 2 euro opgebracht.
(in mijn geval met 16kWh accu en 5kW laad / ontlaad vermogen).
2 euro is peanuts, maar in mijn geval zou dit een verdubbeling zijn van de opbrengst die ik nu uit de accu heb gehaald, dus ja maar 2 euro, maar wel een verdubbeling van wat het nu is.
En dat is puur de accu, dus excl export pv tijdens uren dat de prijs voor mij positief was (alles behalven tussen 12 en 15u) en excl. de extra opbrengst uit verbruik tussen 12 en 15u wanneer ik uiteraard toevallig de droger, wasmachine en air allemaal tegelijk nodig had
Dat SE de accu niet extra cycli wil geven kan ik trouwens nog ergens begrijpen (hoewel deze cyclus mij meer zou opleveren dan de meeste cycli), maar ik vind het wel erg jammer dat de PV doorgaat met het opladen van de accu met gratis PV vermogen wanneer ik op hetzelfde moment geld toe krijg als de accu vanuit het net wordt opgeladen.
Same here. Nagenoeg hetzelfde tijdschema. Wat eigenlijk nog beter zou zijn is zonnepanelen uit en de batterij vol rammen uit het net.clodders schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:48:
[...]
Gebruik ook de handmatige control.
Ontlaad schema gebruikt tot 9.00 uur.
Batterij om 9.00 uur op 5 % leeg.
Pauzeschema gebruikt van 9.00 uur tot 12.00 uur dus wordt er teruggeleverd aan het net.
Laadschema ingesteld vanaf 12.00 tot 17.00 uur.
Nagenoeg alle opgewekte stroom gaat in deze periode naar de batterij.
Ik denk hij meer doelde op het feit dat de zonnepanelen uitgeschakeld moeten kunnen worden zonder de functionaliteit van de batterij te verliezen. Het is nu OF laden van de batterij met zon OF het helemaal systeem uit zetten.janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:10:
[...]
Spijker op zijn kop dit dus. Deze functionaliteit mis ik inderdaad ook. En ik begrijp ook ergens niet zo goed waarom er niet gewoon een switch in de app gebouwd zit waarbij het zonnepaneel gedeelde kan worden uitgezet. Maar de batterij wel gewoon zijn ding blijft doen.koenvds1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:21:
[...]
Dan hebben wij denk ik een ander verwachtingspatroon,
Als de accu om 9u was gaan ontladen, en dan met een lege accu uit het net had geladen tussen 12 en 15u dan had puur deze ontlaad en laad cyclus ruim 2 euro opgebracht.
2 euro is peanuts, maar in mijn geval zou dit een verdubbeling zijn van de opbrengst die ik nu uit de accu heb gehaald, dus ja maar 2 euro, maar wel een verdubbeling van wat het nu is.
En dat is puur de accu, dus excl export pv tijdens uren dat de prijs voor mij positief was (alles behalven tussen 12 en 15u) en excl. de extra opbrengst uit verbruik tussen 12 en 15u wanneer ik uiteraard toevallig de droger, wasmachine en air allemaal tegelijk nodig had.
Dat SE de accu niet extra cycli wil geven kan ik trouwens nog ergens begrijpen (hoewel deze cyclus mij meer zou opleveren dan de meeste cycli), maar ik vind het wel erg jammer dat de PV doorgaat met het opladen van de accu met gratis PV vermogen wanneer ik op hetzelfde moment geld toe krijg als de accu vanuit het net wordt opgeladen.
Ja. Dat vermoed ik wel. Ding is, als naast de auto ook de accu geladen wordt uit het net zit ik tegen de 17kW (max van 3x25A) aan en gaat wellicht de loadbalancing zijn ding doen waardoor de totale afname van het net omlaag gaat. Dan maar de accu laden voor 0ct per kWh.aschja schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:25:
[...]
Same here. Nagenoeg hetzelfde tijdschema. Wat eigenlijk nog beter zou zijn is zonnepanelen uit en de batterij vol rammen uit het net.
[...]
Ik denk hij meer doelde op het feit dat de zonnepanelen uitgeschakeld moeten kunnen worden zonder de functionaliteit van de batterij te verliezen. Het is nu OF laden van de batterij met zon OF het helemaal systeem uit zetten.
[...]
Spijker op zijn kop dit dus. Deze functionaliteit mis ik inderdaad ook. En ik begrijp ook ergens niet zo goed waarom er niet gewoon een switch in de app gebouwd zit waarbij het zonnepaneel gedeelde kan worden uitgezet. Maar de batterij wel gewoon zijn ding blijft doen.
Dat zou kunnen werken als je niet meer afneemt dan het laden van de accu met 5kW in mijn geval. Als je met 11kW je auto gaat laden wordt het weer een ander verhaal. Want ik wil wel genoeg in mijn accu hebben voor als de zon het wat minder doet.koenvds1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:21:
[...]
Dan hebben wij denk ik een ander verwachtingspatroon,
(in mijn geval met 16kWh accu en 5kW laad / ontlaad vermogen).
En dat is puur de accu, dus excl export pv tijdens uren dat de prijs voor mij positief was (alles behalven tussen 12 en 15u) en excl. de extra opbrengst uit verbruik tussen 12 en 15u wanneer ik uiteraard toevallig de droger, wasmachine en air allemaal tegelijk nodig had.
En ja, er zijn vast wat slimmigheidjes te verzinnen.
Trouwens, nu schiet a 25ct alles het net op. Het is niet zo zwart wit.
[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 27-04-2025 18:46 ]
Vandaag heb ik met mijn SolarEdge 3000H omvormer voor het eerst via de MySolarEdge app gebruik gemaakt van de negatieve tariefoptimalisatie.
De omvormer ging netjes om 12:00 uit en om 15:00 weer aan, maar ging om 15:30 vervolgens weer uit om daarna tot nu toe niks meer te produceren (geeft 0 watt aan). Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ook via de Zonneplan app (p1 meter) en slimme meter is geen teruglevering meer te zien sindsdien.
De omvormer ging netjes om 12:00 uit en om 15:00 weer aan, maar ging om 15:30 vervolgens weer uit om daarna tot nu toe niks meer te produceren (geeft 0 watt aan). Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ook via de Zonneplan app (p1 meter) en slimme meter is geen teruglevering meer te zien sindsdien.
[ Voor 12% gewijzigd door Daanvk op 27-04-2025 20:15 ]
Ik heb vooral last met het bijwerken van de app. Verder werd er gewoon geproduceerd.
Ja, die stond aanclodders schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:50:
[...]
Heb je negatieve tariefoptimalisatie aanstaan?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Helder, dan is dat de programmering vanuit SE.clodders schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:06:
[...]
Als de omvormers uitgeschakeld zijn is er geen communicatie mogelijk met de batterij dus deze wordt ook niet geladen. Bij mij zijn de panelen terug geschroefd naar 5 kW die naar de batterij gaan.
Volgens mij heet de functie Negatief Tarief Optimalisatie. Het is wat mij betreft (en ik denk velen met mij) pas optimaal als naast het uitschakelen van de pv (om export te voorkomen) ook de accu volledig uit het net wordt geladen. Om zodoende binnen de grenzen van je hoofdaansluiting maximaal uit het net te trekken als dat geld oplevert. Ik hoop van harte dat SE slimmer is dan ik ben, dat is juist waarom ik voor dit systeem heb gekozen.janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:10:
[...]
Is echt geen gerommel in de marge. Het systeem weet immers wat voor weer het wordt, wat de prijzen de volgende dag zijn en wat je waarschijnlijke energiebehoefte gaat zijn.(TOU) Het is juist een kwestie van centen die bij elkaar opgeteld en volledig "uitgemaximaliseerd" een voordeel opbrengen. Dat is wat vrijwel alle omvormer-accu systemen in hun reclame folder uitschreeuwen.
Uiteindelijk was dit een mooie dag om een paar zaken helder te krijgen. Ik heb het een en ander uit kunnen proberen, ik heb geleerd dat veel instellingen direct reageren, ik heb zelfs wat met de opslagen geklungeld, gewoon om te zien wat het gevolg is.
Bottomline, als de zon schijnt zijn de meeste SE bezitters tevreden.
Hm, als ik naar mijn data kijk is de accu na 12 uur de laatste 20% uit het net geladen. De dc power die de omvormer doorstuurt is om 12 uur naar 0 gegaan. (Via modbus gelezen). Ik dacht dat mijn accu al vol was voor 12 uur maar blijkbaar niet.
Ergens verwacht ik dat morgenochtend de accu inhoud deels naar het net gedumpt wordt voordat de zon gaat schijnen. Dat is eerder in april al vaker gebeurt.
De ervaring leert dat klooien met de settings niet noodzakelijk slimmer is dan Solaredge One.
Ergens verwacht ik dat morgenochtend de accu inhoud deels naar het net gedumpt wordt voordat de zon gaat schijnen. Dat is eerder in april al vaker gebeurt.
De ervaring leert dat klooien met de settings niet noodzakelijk slimmer is dan Solaredge One.
Omdat mijn berekende import (en dus export) matchde met het uurtarief. Ik weet niet wat Solaredge aanhoudt aan decimalen in het beslismodel van de software. Vandaar dat ik het prijsniveau wat "conservatiever" wilde zetten zodat ik zeker wist dat de omvormer zou uitschakelen. Wat ie dus niet deed.janne_nl schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:36:
[...]
Waarom niet gewoon instellen dat de export prijs gelijk is aan de import prijs. Dat lijkt hier te werken.
En ja, het kan zeker slimmer als Solaredge vooraf weet wat mijn plannen zijn.
Een beetje de laatste regel in mijn laatste comment 😉
Hier is de accu leeg aan het raken naar het net. In een uur 5kWh.
Hier helaas wederom niet, zit nog voor ruim 50% vol maar exporteert niet.janne_nl schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:00:
Een beetje de laatste regel in mijn laatste comment 😉
Wat waren ookalweer uw exacte instelling?
Ik ben benieuwd wat mijn systeem doet met uw instellingen ookal komen deze niet overeen met mijn situatie.
OK dus in principe hetzelfde als ik nu heb (ik had 0.122), stel hem als test een week hetzelfde in. Thanks.
Welke modus van de batterij staat hij op bij jullie, Time of Use toch?
Ik krijg pas in augustus een dynamisch contact (nu nog lekker salderen op een 3 jaar oud contract
) en kom eigenlijk uit bij Tibber als beste aanbieder. Voor de berekening kom ik alleen op 0,129 uit. Hoe komen jullie op 0,127; mis ik iets?
Ik krijg pas in augustus een dynamisch contact (nu nog lekker salderen op een 3 jaar oud contract
:strip_exif()/f/image/kLMdhbfF94knVHJG1rVfOAur.png?f=user_large)
Tsja. Het gaat over 2 duizendste verschil. Op 6 MW is dat toch snel 6 euro.
De site van tibber heeft denk ik bij mij tot 0.127 geleid
Als ik nakijk: 0.1228 (2025) is de energiebelasting per kWh incl btw. 0.0248 de vergoeding aan Tibber incl btw. Dan kom ik zonder btw uit op 0.122. Of mis ik ergens iets.
Als ik nakijk: 0.1228 (2025) is de energiebelasting per kWh incl btw. 0.0248 de vergoeding aan Tibber incl btw. Dan kom ik zonder btw uit op 0.122. Of mis ik ergens iets.
[ Voor 39% gewijzigd door janne_nl op 28-04-2025 10:05 ]
Hmm, ik zat met het belastingtarief van vorig jaar te rekenenjanne_nl schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:57:
Tsja. Het gaat over 2 duizendste verschil. Op 6 MW is dat toch snel 6 euro.

0.122 zonder BTW lijkt idd te kloppen (tibber tarieven)
Ik had in de app de negatieve tariefoptimalisatie aangezet en geconfigureerd al een tijdje geleden.
gisteren nog even nagelopen en zag er goed uit.
nu ging gisteren tijdens de 3 uur durende negatieve tarieven mijn omvormer niet uit, hij bleef vrolijk doorgaan.
In het day-ahead topic werd ik verwezen dat mogelijk mijn firmware nog niet geüpdatet is ( mijn solar edge is 10 jaar geleden geplaatst )
Helaas installateur is niet tot helemaal niet meer bereikbaar.
Dus ik met solar-edge aan de chat.
Die hebben mijn systeem bekeken en bleek dat ik de laatste firmware had.
Ik nog vragen, wie heeft dat gedaan, want ik heb het niet gedaan en mijn installateur is niet te bereiken ( alles verwijst naar de mail en daar reageren ze niet op )
Ze kon niet zien wanneer en door wie het gedaan is..
Dus nu op advies van support alles eruit gehaald en opnieuw in de app gezet en dan maar weer hopen dat het de volgende keer wel goed gebeurd.
Maar ik vind het raar, en heb er weinig hoop op om eerlijk te zijn.
Zijn er nog andere manieren om op een veilige manier een oude solar-edge omvormer af te schalen?
gisteren nog even nagelopen en zag er goed uit.
nu ging gisteren tijdens de 3 uur durende negatieve tarieven mijn omvormer niet uit, hij bleef vrolijk doorgaan.
In het day-ahead topic werd ik verwezen dat mogelijk mijn firmware nog niet geüpdatet is ( mijn solar edge is 10 jaar geleden geplaatst )
Helaas installateur is niet tot helemaal niet meer bereikbaar.
Dus ik met solar-edge aan de chat.
Die hebben mijn systeem bekeken en bleek dat ik de laatste firmware had.
Ik nog vragen, wie heeft dat gedaan, want ik heb het niet gedaan en mijn installateur is niet te bereiken ( alles verwijst naar de mail en daar reageren ze niet op )
Ze kon niet zien wanneer en door wie het gedaan is..
Dus nu op advies van support alles eruit gehaald en opnieuw in de app gezet en dan maar weer hopen dat het de volgende keer wel goed gebeurd.
Maar ik vind het raar, en heb er weinig hoop op om eerlijk te zijn.
Zijn er nog andere manieren om op een veilige manier een oude solar-edge omvormer af te schalen?
Ik heb de SE5000H 1 fase omvormer met 5kW.
Nu ben ik door de SettApp gegaan naar instellingen om de omvormer bij een hoog voltage meer dan 5kW te laten produceren omdat de stroom dan niet op maximaal komt. (20A)
Hierbij kwam ik de FRT mode instelling tegen en vroeg mij af wat deze verschillende modes betekenen?
En heeft de keuze van een mode invloed op de opbrengst of het rendement van de omvormer?
Nu ben ik door de SettApp gegaan naar instellingen om de omvormer bij een hoog voltage meer dan 5kW te laten produceren omdat de stroom dan niet op maximaal komt. (20A)
Hierbij kwam ik de FRT mode instelling tegen en vroeg mij af wat deze verschillende modes betekenen?
En heeft de keuze van een mode invloed op de opbrengst of het rendement van de omvormer?
/f/image/IQLmd81FTU56ZLqh9lNy2O9z.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben bezig mij te oriënteren op het uitbreiden van mijn SE systeem met wat meer panelen en een stapel batterijen.
Ik heb een 3 fase systeem, en wil dus een nieuwe 3 fase omvormer ophangen, SE heeft de StorEdge en Home Hub, waarbij de Home Hub wat nieuwer is, en een stuk kritischer qua batterijen.
Wat raden jullie aan? Met de StorEdge kan ik BYD LVS batterijen plaatsen, en die komen een flink stuk goedkoper uit dan de SE batterijen, voor mijn gewenste minimale capaciteit scheelt het zo'n 2k.
Is de HomeHub + eigen accu de meerprijs waard? Maakt het überhaupt uit qua functionaliteit?
Ik heb een 3 fase systeem, en wil dus een nieuwe 3 fase omvormer ophangen, SE heeft de StorEdge en Home Hub, waarbij de Home Hub wat nieuwer is, en een stuk kritischer qua batterijen.
Wat raden jullie aan? Met de StorEdge kan ik BYD LVS batterijen plaatsen, en die komen een flink stuk goedkoper uit dan de SE batterijen, voor mijn gewenste minimale capaciteit scheelt het zo'n 2k.
Is de HomeHub + eigen accu de meerprijs waard? Maakt het überhaupt uit qua functionaliteit?
too weird to live too rare to die
Wanneer schakelde je omvormer met deze ingestelde waarde uit afgelopen zondag? Om 12:00 was het volgens mij nog -14.7 cent. Toen draaide ie dus nog?janne_nl schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:24:
[Afbeelding]
Ik zit bij Tibber en gebruik deze instellingen. Denk eraan dat Solaredge one enige tijd nodig heeft om in te leren (lijkt me). Het vinkje bij export aangezet om de tarieven gelijk te zetten. Net als de negatieve tariefoptimalisatie aangezet.
Ik breek ff in.... Ik heb de RCRR ingeschakeld, ik heb de modbus in HA werkend en heb ook netjes het schuifje op de power limit. Echter als ik deze omzet naar 0% gaat deze na een paar seconden weer terug. In het instellingen menu moet "Set Advanced Power Control to Enable" nog worden gedaan (conform de github doc). Maar ik heb een installatie in het Nederlands en waarschijnlijk in een nieuwere firmware als in de in de github doc. Iemand een hint welke instelling dit is?JanHenk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:21:
[...]
Als ik in mijn SolarEdge Modbus integratie kijk (v2.0.3) zie ik onder bediening gewoon de entiteit number.solaredge_active_power_limit en het schuifje 0-100. Ontbreekt deze bij jou dus?
(Ik moet zelf mijn omvormer nog instellen voor power control (RCRR), dus ik kan er nog niets mee.. Zal er binnenkort eens naar kijken.)
Omn12 uur schakelde hij uit. Volgens mij was hrt toen iets van -18. Tibber zelf gaf al aam dat de prijs negatief was.Sportmind schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:46:
[...]
Wanneer schakelde je omvormer met deze ingestelde waarde uit afgelopen zondag? Om 12:00 was het volgens mij nog -14.7 cent. Toen draaide ie dus nog?
janne_nl schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:23:
[...]
Omn12 uur schakelde hij uit. Volgens mij was hrt toen iets van -18. Tibber zelf gaf al aam dat de prijs negatief was.
:strip_exif()/f/image/BWV9RY7rVZ6TPGVr2ZDvw8kn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm, nu snap ik het dus echt niet meer. Ik heb het even teruggekeken; -14,7 cent om 12:00, das kale stroomprijs dus zonder de 2 cent inkoopvergoeding en EB. Ik begrijp niet dat een omvormer ingesteld op 15,3 cent exportfee dan uitschakelt. Kun jij of iemand me dit uitleggen?

Ik probeer het goed te krijgen zodat het ding ook werkt als ik er een keer niet ben. Nu heb ik handmatig de omvormer uitgezet nadat ik merkte dat het niet automatisch ging. Maar dat is uiteraard niet wat ik wil.
[ Voor 10% gewijzigd door Sportmind op 29-04-2025 06:47 ]
De StorEdge is ook stuk goedkoper omdat ze uitlopend zijn. Je mist daarmee de mogelijkheid van aansluiten van een backup interface maar krijgt meer keuze in accu’s.terror538 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:41:
Ik ben bezig mij te oriënteren op het uitbreiden van mijn SE systeem met wat meer panelen en een stapel batterijen.
Ik zou zeggen dat de berekening niet klopt bij Tibber. Met name de berekening zonder belasting. Als je de berekening pakt met kosten en belasting zegt Tibber op die tijd -3ct. Dat is ook wat ik op andere plekken zie en waar Solaredge mee rekent.Sportmind schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:45:
[...]
[Afbeelding]
Hmmm, nu snap ik het dus echt niet meer. Ik heb het even teruggekeken; -14,7 cent om 12:00, das kale stroomprijs dus zonder de 2 cent inkoopvergoeding en EB. Ik begrijp niet dat een omvormer ingesteld op 15,3 cent exportfee dan uitschakelt. Kun jij of iemand me dit uitleggen?
Ik probeer het goed te krijgen zodat het ding ook werkt als ik er een keer niet ben. Nu heb ik handmatig de omvormer uitgezet nadat ik merkte dat het niet automatisch ging. Maar dat is uiteraard niet wat ik wil.
Edit: die 14.7 is wel incl de inkoopvergoeding. Dat lees ik tenminste als ik op het tandwieltje klik.
[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 29-04-2025 07:24 ]
Om 14:00 was het -0,18990, dus na optellen belasting etc. -0,04. Kan het zijn dat je een uurtje verkeerd zit (of iets met tijdzones..)?Sportmind schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:45:
[...]
:strip_exif()/f/image/f9VwHK7eXi4DraoXCPUQdJbB.png?f=user_large)
Van Entsoe
Verrek, mijn Tibber grafiek zegt dat het -19 cent was om 13:00:845 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:00:
[...]
Om 14:00 was het -0,18990, dus na optellen belasting etc. -0,04. Kan het zijn dat je een uurtje verkeerd zit (of iets met tijdzones..)?
[Afbeelding]
Van Entsoe
:strip_exif()/f/image/dfUP8qLC9t4qJIJfnk5zxjEa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal eens kijken in wat instellingen. Dank voor de tip.
@janne_nl in de screenshot hierboven staat belasting en inkoopvergoeding uit
Incl zegt Tibber dat het -8 cent is:
:strip_exif()/f/image/TN95gtBWnGytDyCFVJHJWPUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus dat klopt inderdaad niet, het verschil moet volgens mij zijn (EB+inkoopvergoeding)*1,21 = 14,7 cent. Op het -19 cent tijdstip moet ik dan op -4 cent uitkomen (zoals @845 ook al aangaf). Toch geeft Tibber -8 cent aan in mijn app.
[ Voor 22% gewijzigd door Sportmind op 29-04-2025 08:16 ]
Ik zie op Nord Pool dat de prijs voor Nederland -19 cent was om 13:00.845 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:00:
[...]
Om 14:00 was het -0,18990, dus na optellen belasting etc. -0,04. Kan het zijn dat je een uurtje verkeerd zit (of iets met tijdzones..)?
[Afbeelding]
Van Entsoe
:strip_exif()/f/image/eDuXwqAlB7H8OyhsydM99dAB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDpeBPFZ5LO2h7X0wmU2GZ6c.jpg?f=fotoalbum_large)
https://data.nordpoolgrou...ryPeriod&deliveryAreas=NL
Wij hebben de StorEdge 10K met BYD 20kwh batterijen. Toren van 5x4kwh. Deze waren namelijk een heel stuk goedkoper dan de batterij van SolarEdge.terror538 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:41:
Let wel op: Die 10K heeft alleen zin als je flink wat zonnepanelen hebt. In ons geval is dit complete overkill, omdat de omvormer maar 5Kw kunnen op- en ontladen. Dat had onze installateur over het hoofd gezien.
Verder erg tevreden over het systeem. De app is superoverzichtelijk, met genoeg instellingen. Bij mij staat de batterij op handmatige controle en ik kijk voor nu elke avond even of de instellingen voor de volgende dag nog juist staan. Geen tijd en kennis voor nu om dit via modbus en homeassistent wellicht te automatiseren.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.